Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Voedselprijsstijging hoogste ooit

En de kerninflatie ook

Social
Social

Eerst het goede nieuws: dankzij de dalende energieprijzen loopt de inflatie ook omlaag. Maar! Die lage inflatie is nog altijd maar liefst 7,6% en dat komt omdat eten, drinken, roken en ook nog alle andere goederen en diensten nu pas echt duurder aan het worden zijn. Kijkt u maar naar bovenstaande plaatjes van de voedselprijs (incl. drinken en tabak) en de zogeheten kerninflatie. Je zou haast zeggen dat alles wel duurder wordt, maar niet goedkoper. Komt er straks ook een eetplafond, een drinkplafond, een rookplafond (haha), een goederenplafond en een dienstenplafond? Of moeten we gewoon accepteren dat we met zijn allen een stukje armer worden? 

Reaguursels

Inloggen

Hier zijn de supermarkten en drogisten dik aan het verbouwen: franchise superwinsten. Eigenaar doet er nog een winkel bij van de winst. Die lacht zich de ballen in de broek en kijkt vandaag welke prijzen hij morgen kan verhogen wat niet opvalt. Zegt eindelijk een dik zeiljacht te gaan kopen.

LoewiekedeVos | 01-02-23 | 14:43 | 3

Je hebt geen flauw idee, ik werk als filiaalmanager voor een jumbo franchise. De marges op de omzet zijn in rook op gegaan. Omzetten gaan door het dak maar het rendement is nihil. Klein voorbeeld : de winkels verwarmen kost dit jaar een tonnetje extra, maar die krijgen we echt niet terug uit de marges. De gouden tijden voor de ondernemer liggen al ver in 't verleden. Het is ploeteren voor een rendement van 3 - 5% op de jaaromzet waar dat 10 jaar geleden nog 8% was. Degene die het meest lachen zijn logistiek en de multinationals die ons leveren. Check even de winst van Heineken. Beter kunt u niet spreken over zaken waar u geen verstand van heeft.

Hetisnietaanteraden | 01-02-23 | 15:21

@Hetisnietaanteraden | 01-02-23 | 15:21: Hoe kunnen klanten de filialen steunen? Door bv alleen nog eigen merken te kopen? Waar is voor de ondernemer het meest lucratief? Als klanten dat weten dan kunnen ze het koopgedrag misschien aanpassen.

osolemio | 01-02-23 | 15:54

@Hetisnietaanteraden | 01-02-23 | 15:21: het is nu eenmaal hip om supermarkten van alle ellende de schuld te geven. Kleine franchisers gaan in de toekomst allemaal verdwijnen. Met 1 winkel, zeker zonder eigen pand, is het heel hard werken voor wat grijpstuivers.

Hunter S. Thompson | 01-02-23 | 16:36

“Joe wiel oon notzieng end joe wiel bie heppie!”
Hoe men deel 1 wil bereiken is mij nu wel duidelijk. Ik vraag me alleen af wanneer ik dat gelukzalige gevoel erbij ga ervaren…

Mark zit te Dutten | 01-02-23 | 14:08 | 1

Na het zuur komt het zo... oh wacht.

Grachus | 01-02-23 | 20:41
-weggejorist-
NLgaatnaardeklote | 01-02-23 | 13:49

Wekelijkse boodschappen in Duitsland, daar heb je dit niet:-)

Regentenstijl | 01-02-23 | 13:45 | 2

maar ja, kost me dan wel weer een volle tank benzine elke week...

naglfar | 01-02-23 | 13:47

@naglfar | 01-02-23 | 13:47: Er zijn er zat die het organiseren met meerdere huishoudens boodschappen lijsten en om beurten rijden.. je ziet mensen op het parkeerterrein met een immense boodschappen voorraad;)

Smoelensmid | 01-02-23 | 14:38

Hoop comments hier hoe duur de groenten en fruit zijn. Eet eens wat het seizoen brengt. Wil je toch aardbeien in de winter of paprika? Leer inmaken, koop de zaken in het juiste seizoen en in de aanbieding, hop in de pot en 2 uurtjes op 200° de weck ketel in. Wat je goed weckt is een leven lang houdbaar (niet getest want ik leef nog) dus zie het als een leuke investering.

BrulSpin | 01-02-23 | 13:32 | 1

Soms niet te bevatten dat mensen wel kant en klaar ingevroren bloemkool en brocolli roosjes en uit de diepvries kopen en hem er niet zelf in kunnen pleuren als ie in de aanbieding is.. een soort hulpeloosheid van verdwaasde en door kook magazines afgerichte massa consumenten die op de opgewekte pavlov reflexen van een supermarkt acteren. Zuurkool 90ct een goeie rookworst en je hebt een midwinter feestmaal;)

Smoelensmid | 01-02-23 | 14:45

Jumbo kipfilet beleg: eerder altijd € 2.00 nu € 2,50! Ossenworst: €2.00 nu € 2,50
Kaas niet meer te betalen. Dat zijn nog maar enkele artikelen op weg naar de kassa. Supermarkten maken misbruik van de inflatie.

ofarim | 01-02-23 | 13:28 | 1

Als je ooit zelf kippen hebt gehouden en geslacht zoals ik, dan weet je dat ook die 2,50 een afbraak prijs is, alleen al aan voer gaat er een vermogen in om die beesten op te fokken. dan nog huisvestingskosten vervoer naar de slachter verpakken transport naar super de koeling en de marge. het is al een wonder dat het voor die prijs kan.

Smoelensmid | 01-02-23 | 13:35

Ja, we moeten accepteren dat we met z'n allen, op een paar uitzonderingen na, armer zijn geworden, en dat dit in de afzienbare toekoms ook niet veel beter zal gaan worden.

PolarWolf | 01-02-23 | 13:16 | 1

Waarom moeten we dat accepteren? Omdat megawinsten van multinationals nou eenmaal een natuurwet zijn, net als subsidies en toeslagen?

Monkey Cabbage | 01-02-23 | 20:25
-weggejorist-
klaas24 | 01-02-23 | 13:14 | 1

Gelukkig herkennen meer mensen hier, de ongelooflijke oplichterij. Er kan toch maar 1 partij slapend rijk van worden, al sinds corona. Dat moeten de supermarkten zijn. Ze zullen ook wel een uitstekende lobby hebben op het Binnenhof. Lerend van Edith Schippers en haar man. Haar man staat immers bekend om o.a. zijn intensieve tabakslobby.

Ondertussen wel veel te weinig aan bijvoorbeeld de boeren betalen voor hun producten. En de medewerkers met een skijtloon opschepen. Waarom geen heffing opleggen?
Ff Googlen... Ondanks de hoge inflatie ziet supermarktconcern Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, zijn winst stijgen. De nettowinst liep in het afgelopen kwartaal met 13 procent op naar bijna 600 miljoen euro.
Wereldwijd steeg de omzet van het supermarktconcern met bijna 21 procent. Dat komt grotendeels door de gestegen koers van de dollar. Ahold haalt twee derde van zijn omzet uit de Verenigde Staten en die omzet is, vertaald in euro's, door de wisselkoersen een stuk hoger. Los van dat effect steeg de omzet met ruim 9 procent... Door die goede resultaten heeft het bedrijf opnieuw de verwachtingen voor heel 2022 opgeschroefd. Tuurlijk: nooit genoeg over onze ruggen.

Wij kunnen het enkel signaleren hier. Door ons zal niets veranderen. Door bijvoorbeeld de aandeelhouders ook niet. De politiek? Oh nee, laat die prutsers maar, ons rest nixxx anders dan dokken wat gevraagd wordt.

dickwvf | 01-02-23 | 13:04 | 1

Nou, Albert Heijn dus maar boycotten. Succes!

Grachus | 01-02-23 | 20:43

The one million (eh billion, inflation corrected) question is natuurlijk wat de inflatie de komende 10 jaar gaat doen. Enerzijds zijn er drivers zoals de dure deglobalisatie, peperdure energietransitie, vergrijzing en gezondheidszorg en de geopolitieke spanningen. Anderzijds hebben we nu wel AI waardoor de arbeidsproductiviteit een ongekende boost kan krijgen.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 12:37 | 3

Het toekomstbeeld ten tijde van de uitvinding van de robot was ook dat die al het werk ging doen, zodat de mens alle tijd had om niet met werk bezig te hoeven zijn.
Ik verwacht met AI hetzelfde resultaat.

naglfar | 01-02-23 | 13:52

@naglfar | 01-02-23 | 13:52:
Wat zou een auto nu hebben gekost zonder robot? Of andere producten en diensten zonder ICT?
Dat er nog zoveel mensen werken, betekent niet dat ze ook zinvol werk doen. Zie en.wikipedia.org/wiki/Bullshit_Jobs

"bullshit jobs are a form of paid employment that is so completely pointless, unnecessary, or pernicious that even the employee cannot justify its existence even though, as part of the conditions of employment, the employee feels obliged to pretend that this is not the case."

Ik zie steeds meer bullshit jobs.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 14:08

Even wachten op de woekerwinsten van de oliemaatschappijen, net zoals in de VS waar Chevron al een winst van 35,5 miljard dollar had en ExxonMobil 56 miljard dollar winst heeft geboekt. Olieprijzen omhoog vanwege die oorlog in Oekraïne of toch net iets anders?

Met_baard | 01-02-23 | 12:37

Coop setzt sich durch: Coca-Cola-Flaschen haben wieder mehr Inhalt
www.nzz.ch/data/wirtschaft/coop-setzt...
Losstaand van product maar dat zie ik AH, Jumbo et al niet snel doen in Nederland.

Basil Fawlty | 01-02-23 | 12:32 | 2

Dat heb je goed gezien amigo. Dit is iets TYPISCH Nederlands. Net als "loketkosten", betalen voor WC gebruik enz.

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 13:33

Als ze dat nu ook bij de Stroh Rum doen is het okay, nu nog grotere glazen halen;)

Smoelensmid | 01-02-23 | 14:51

Wanneer ik kijk naar de prijzen van een sixpack bier en rundvlees dan kom ik op 50% verhoging van de prijzen in 2 jaar tijd. En laat dat nou net zijn waar ik het meeste van geniet. Gelukkig wordt een bbq organiseren in een amsterdams park al heel moeilijk gemaakt zodat het minder opvalt.

littlelebowsky | 01-02-23 | 12:17

Iemand moet de linkse hobby's betalen toch?
Massa-immigratie van kanslozen, stikstofgeneuzel, klimaatgedram.
Kost allemaal tientallen miljarden.
Weggegooid geld.

Ichneumonidae | 01-02-23 | 12:14

Hoe zo? Het gaat prima toch?
Als je selectief naar de cijfertjes in je excelsheet kijkt.

"Economie harder gegroeid dan gedacht: recordwinsten voor bedrijven."

"Dat levert bedrijven die elektriciteit opwekken met windmolens of zonnepanelen torenhoge winsten op. De kosten voor die bedrijven om stroom op te wekken zijn namelijk veel lager, maar ze krijgen wel dezelfde prijs voor hun elektriciteit als een bedrijf dat stroom opwekt met gas." Inmiddels is de gasprijs al een stuk lager.

23 december
"Opnieuw meer winst bedrijven: 7,8 miljard euro extra naar aandeelhouders.
De brutowinst van Nederlandse bedrijven was zelfs het hoogst sinds 1999.
De winst van bedrijven blijft toenemen.
Met name energiebedrijven, de luchtvaartsector en uitzendbureaus verdienden afgelopen kwartaal flink meer dan vorig jaar in dezelfde periode."

Maar ja...

Januari 2023.
"In het crisisjaar 2022 slaagden 95 voedsel- en energiebedrijven erin hun winst meer dan te verdubbelden.
Daarvan is $ 257 miljard, 84 procent, uitgekeerd aan aandeelhouders.
Ondertussen blijven de lonen van arbeiders achter en betalen consumenten hogere prijzen."

"kamer vreest dat energiebedrijven heimelijk profiteren van het prijsplafond"

We hebben zorgmijders, energiemijders (mensen die hun verwarming uithouden) en straks ook voedselmijders.

Mark Rutte herhaalt dat armoede in Nederland niet bestaat.

In 1980 ging 8% naar aandeelhouders en investeerders.
Anno 2023 is dat meer dan 30%.
Bye bye, koopkracht en AQI.

AdvocatusDiaboli | 01-02-23 | 12:13 | 6

@littlelebowsky | 01-02-23 | 12:20:
Maakt niet uit.
In 1980 verdween van elke gulden beloning voor geleverde arbeid 8% naar investeerders en aandeelhouders.
Nu is dan meer dan 30%.
Het enige effect van de tweeverdieners is dat de huizen duurder zijn geworden, we betalen meer voor hetzelfde, en dat is fijn voor de financiële sector.
Uiteindelijk lever het tweeverdiener dus steeds minder op.
Ben eenverdiener, dan heb je gewoon pech, de markt heeft altijd gelijk.

AdvocatusDiaboli | 01-02-23 | 12:40

Wordt toch ook eens tijd dat wind een prijs per megawattuur krijgt en wordt gelieerd aan de olie- en gasprijs. Dat nog niemand daarop gekomen is.

Met_baard | 01-02-23 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

2.4 liter melk is 3,95.
De boer krijgt hiervoor 1,40.
Zegt genoeg.

Nuchternederland | 01-02-23 | 12:06 | 6

Momenteel krijgt de boer 58 cent per liter.

prutsclown | 01-02-23 | 12:28

@Sieg Hein | 01-02-23 | 12:26: Alleen doen mieren dat niet om melk, maar om de zoete afscheiding die luizen produceren. (Datzelfde spul wat je niet van je auto krijgt als die onder een boom vol luizen heeft gestaan)

naglfar | 01-02-23 | 14:00
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
neonreclame | 01-02-23 | 12:03 | 2

Meest gehate man van Nederland, Kaag.

Meest gehate vrouw, Rutte.

upgent | 01-02-23 | 12:02

Sofort die beloofde btw-verlaging op groente en fruit doorvoeren, prutsers.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:02 | 1

Neen. Want de zuid europese landen hebben 350 tot 700 miljard euro nodig.

upgent | 01-02-23 | 12:04

Een supermarkt met de blauwe uitstraling maakt het sommige artikelen wel erg bont ongeveer 40% verhogingen.

gerrit5042 | 01-02-23 | 12:00

Nee Nee, ik las juist elders dat de inflatie weer aan het dalen is, omdat de energieprijzen rap dalen. Voedsel is wel iets duurder geworden, maar de inflatie is hard aan het dalen, en men verwacht over dit jaar slechts 3,5 procent inflatie. Komt allemaal goed hoor.

zeeman73 | 01-02-23 | 12:00 | 6

Als de inflatie daalt naar 3,5 % wil dat niet zeggen dat de voorgaande inflatie van 14% ongedaan is gemaakt, dan hebben we over 2 jaar gewoon een inflatie van 17,5%

Sieg Hein | 01-02-23 | 12:11

@Sieg Hein | 01-02-23 | 12:11: ssstt..!

zeeman73 | 01-02-23 | 12:19

Inflatie daalt, maar haal je de energieprijzen die dalen eraf, voor je vreten is het juist weer een half procent hoger, bijna 15%.Laat je niet in slaap sussen door cijfers!

pibasso | 01-02-23 | 12:40
▼ 3 antwoorden verborgen

VVD Alle overheidsuitgaven stoppen, geld onder vrienden uitdelen, politici op bedrijfsposten plaatsen, Kansinovergunning in schokbeton storten, pensioenpot koppelen aan (zeker instortende) beurzen. Miljarden via 'tafels' naar (alweer) vrinden en companen onder het mom van milieu.

Einde van de Domheid | 01-02-23 | 11:56 | 1

Ik begrijp wel dat mensen teruggrijpen naar een sobere aardappel en wortel.
Wat ik gisteravond kwijt was voor een gerecht met meer ingredienten (bijv tomaten, paprika, aubergine etc) viel me wel op. Alleen voor avondeten. Nog niks aan brood, beleg of yoghurt of fruit.
Ik denk dat dit voor wat minderbedeelden kiezen is tussen uitgebreid avondeten en ook nog beleg en toiletartikelen kunnen kopen.
Ook voor mensen die niet roken en geen hondenroedel huisvesten.

letopuwzaak | 01-02-23 | 11:52 | 14

@letopuwzaak | 01-02-23 | 12:49: Ik ging in op uw suggestie dat aardappels en wortelen 'sober' zouden zijn en tomaten en aubergines niet. Dat zeggen meestal mensen die geen verstand van eten/koken hebben.

small_town_dude | 01-02-23 | 13:46

@Smoelensmid | 01-02-23 | 12:57: Benieuwd naar uw formule. Ik vul ook alles aan met zakjes etc. maar ben ook best een kluns in de keuken.

Zalwelweer | 01-02-23 | 22:37
▼ 11 antwoorden verborgen

Ver van mijn bed show, die 600.000 huishoudens die zogenaamd ten onder gaan aan deze inflatie.

Als ik zaterdag in mijn woonplaats (Utrecht) naar een goed restaurant wil om 20:00 ben ik al te laat. Alle goede tentjes zitten al volgeboekt. Over drie weken naar Dubai voor een beurs: Was vorige maand al bijna te laat voor een ticket: Vliegtuig vol. Vrijdagavond een drankje in de kroeg? Ja staat letterlijk in de rij. Zelfde geldt voor de bowlingbaan of kartbaan. Afgelopen vrijdag begon de kaartverkoop voor een festival. Tickets €99 en uitverkocht in een paar uur.

Dan heb ik het over 'pleasure'. Niet over simpele boodschappen. De Appie stroomt over, evenals de Plus die er tegenover zit. Op de markt in de straat is het iedere zaterdag schuifelen.

Het zal allicht schrijnend zijn op bepaalde plekken. Maar het overgrote deel van Nederland heeft volgens mij nog steeds geld dat tegen de plinten aan klotst.

Vleesverkopert | 01-02-23 | 11:50 | 14

@pibasso | 01-02-23 | 12:47:
Tijdens de kredietcrisis waren de restaurants gewoon leeg en moesten gasten met acties en flinke group-on kortingen geworven worden. In mijn favoriete restaurant kan ik momenteel pas reserven ergens in mei. Waarom was het toen wel zichtbaar en nu niet?

Joris Beltsin | 01-02-23 | 13:07

@Joris Beltsin | 01-02-23 | 13:07: het moet nog beginnen, waarde Joris Beltsin. Over een jaar drinken we er één in uw favoriete restaurant op mijn kosten. Makkelijk gezegd, want grote kans dat ie weg is. En zo niet, my pleasure!

pibasso | 01-02-23 | 13:17

@pibasso | 01-02-23 | 13:17:
Ik denk al een halfjaar dat het 'nog moet beginnen' maar intussen stapelen de feiten (en persoonlijke observaties) zich op dat het niet aan het gebeuren is. Maar uw deal sla ik uiteraard niet af.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 13:25
▼ 11 antwoorden verborgen

Er is maar een oplossing: stop zover dat kan met geld uitgeven. Geen grote aankopen. Spaar zoveel mogelijk en koop goedkoop. Al die bedrijven, verzekeraars en overheden (wegenbelasting omhoog, OZB omhoog) gooien de prijzen omhoog omdat het kan. Graaiers.

Niceeee | 01-02-23 | 11:47 | 8

@Vleesverkopert | 01-02-23 | 12:18: Ik zou schulden opbouwen niet aanbevelen, tenzij je echt veel reservegeld hebt. Maar ik geef mijn geld nu wel zoveel mogelijk uit. Niet omdat dan de inflatie omlaag gaat, dat niet. Ik denk dat de Euro en de EU veel mensen de nekslag gaan geven. Dan kan je beter arm zijn, als je toch weet dat je aan het kortste eind gaat trekken. Let wel. Ik heb geen nakomelingen, dus heb weinig op met de toekomstige generatie.

Xaphan | 01-02-23 | 12:30

@Ichneumonidae | 01-02-23 | 12:27:
U heeft wel gelijk maar naast inkomen is er natuurlijk ook nog bezit. Vraag maar eens aan de gemiddelde huizenbezitter of die nog wakker ligt van de hypotheek van 25 jaar geleden.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 12:30
▼ 5 antwoorden verborgen

Kan Duitsland ons beter niet inlijven, boodschappen, drank, auto's goedkoper, ze hebben beter vreten en een mooier land met meer ruimte en zijn binnenkort al de baas over ons leger. Zijn we direct van die amateurs in Den Haag af ook, win win win.

uisge baugh | 01-02-23 | 11:45 | 9

@uisge baugh | 01-02-23 | 11:52: Ik woon nu te ver van de Duitse grens, anders zou ik het ook doen. Maar verder zou ik niet gaan.

FrankVeer | 01-02-23 | 12:00

@FrankVeer | 01-02-23 | 12:00: Wat is ver? ik rij driehonderd km om de zes weken en beschouw het als een leuk uitje.

uisge baugh | 01-02-23 | 12:03

@uisge baugh | 01-02-23 | 12:03: Daar zie je er steeds meer en meer van hele busjes volgestouwd mensen kopen om beurten voor de hele straat in en delen de reiskosten wel zo slim;) In principe doe ik hier op dertig km afstand hetzelfde neem ook voor buren mee als ze willen..

Smoelensmid | 01-02-23 | 13:44
▼ 6 antwoorden verborgen

"Maar, we laten de mensen met een kleine portemonnee niet in de kou staan hoor".
Hoort u het ze al zeggen? Je zult maar arm zijn, te arm om zonder overheidssteun rond te komen - want dat betekent het - en dan constant horen dat er vertederend over je als "met een kleine portemonnee" wordt gesproken, zo schattig, komt Pietje ook weer met zijn portemonneetje aan. Nou, zullen we er allemaal een dubbeltje indoen? Dan kan hij daar moet naar de winkel van om iets leuks uit te zoeken. Zo schattig!
#Kots

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 11:45 | 2

Als je die schroom van je afwerpt, heb je het als afhankelijke van de Staat, niet slecht. Die woordjes gaan dan het ene oor in, en het andere oor uit. En vergeet nooit. Principes zijn rekbaar. Je kan creperen, omdat je principes het niet toestaan om gebruik te maken van de Staat. Je kan ook gewoon pakken, wat je pakken kan. Misschien is het ooit handig, wanneer je bijvoorbeeld een been breekt en voor €2,- par keer kan zwemmen om je been weer aan te sterken. Een gratis laptop, fiets, sportclublidmaatschap en in sommige steden zelfs gratis OV, etc, etc, pak je ook maar mee, want het wordt bijna opgedrongen. Het enige dat je voorlopig moet doen, is je waardigheid en principes aan de kant zetten in de ijskast. Aan iedereen die kopje onder dreigt te gaan de keuze.

Xaphan | 01-02-23 | 12:13

@Xaphan | 01-02-23 | 12:13: afhankelijk van de staat, vraag het een gemiddelde Amerikaan. The horror, die regelen het liever zelf, zelfs als ze al voor de derde keer failliet zijn. Ik zal nooit de trots van mij afwerpen, nooit. En dat draag ik ook over op mijn kind.

pibasso | 01-02-23 | 12:54

En de grootgrutters draaien recordomzetten en recordwinsten, net als de energiebedrijven... we stonden er bij en keken er naar, klaagden wat: en doooorrrrr

Behangdelul | 01-02-23 | 11:42 | 2

Wat wil je dan. Als je in dit land een demonstratie wil organiseren komen ze je al van je bed lichten voordat je uberhaupt begonnen ben.... Begint steeds meer richting een controlestaat te gaan hier.

adam76 | 01-02-23 | 11:50

@adam76 | 01-02-23 | 11:50:
Begin maar een kopersstaking, niemand zal u tegenhouden.
Ik denk dat u weinig bijval krijgt omdat veruit de meesten nog zat te besteden hebben en dat ook veel te graag doen.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 12:16

Inflatie omlaag is een logisch gevolg van de duur van de inflatie. Er wordt vergeleken met de situatie van vorig jaar. Toen waren de prijsstijgingen allang ingezet.

Je kan pas van goed nieuws spreken als er deflatie optreedt tot het niveau van voor de inflatie.

marcoplarco | 01-02-23 | 11:41

Ik eet gewoon niet meer, mij pakken ze niet.

skoftig | 01-02-23 | 11:41

De NS zoekt machinisten. Dat uurloon ligt bijna op dezelfde hoogte als een medewerker van 21 bij Albert Heyn. Dat snap ik niet.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 11:41 | 4

Jongeren in de omgeving van Amsterdam gaan liever werken bij de bagage op Schiphol. Verdient zo'n €15 - €18 per uur. Verdien je bij AH als vakkenvuller echt niet.

In de media doen ze voorkomen alsof bagagemedewerker slecht betaalt.

Roos | 01-02-23 | 11:47

@Roos | 01-02-23 | 11:47: Klopt, zoon weer in de horeca aan de slag voor € 18,75 p.u. plus tips. Maar hij is dan ook heel goed )

Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:08

@Piet Karbiet | 01-02-23 | 12:08: als je goed bent in de horeca kun je later alles. Net als ik

pibasso | 01-02-23 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Tja ik ben geen complot gekkie maar duidelijk is wel dat er bij veel prijzen meer bij komt dan te verklaren is.

WatZalIkErvanZeggen | 01-02-23 | 11:40 | 2

Er komt inderdaad veel meer bij: verhoogde engergiebelasting, geen verlaging van BTW op gezonde groeten en fruit, dit alles met de hartelijke groeten van de Minister van Financiën. U weet wel. Zij die iedereen laat vallen.

dathoujetoch | 01-02-23 | 11:42

Afrondingen prijzen van naar boven toe en dan uiteraard nog wat erbij. Gewoon omdat het kan.

Deflatiemonster | 01-02-23 | 11:58

De prijs van voedsel is gestegen met 14,5% en de kerninflatie met 6,4%. Maar gelukkig is het minimumloon ''gestegen'' met 10%. Waarom koppelt Nederland het minimumloon niet aan de inflatie, zoals bijvoorbeeld Australië? Misschien kunnen aandeelhouders op die manier een beetje in toom gehouden worden, want het lijkt mij vrij duidelijk dat de voedselprijsstijging de kerninflatie ''ietwat'' overstijgt, terwijl de voedselprijsstijging feitelijk gelijk op zou moeten lopen met de kerninflatie? Het zal vast wel weer niet zo werken, maar zo zou het dus wél moeten werken.

VBO_B_Niveau | 01-02-23 | 11:36 | 9

@Joris Beltsin | 01-02-23 | 12:04: En dus staan werknemers altijd achter. CAO's remmen juist stijgingen in inkomen af.

Deflatiemonster | 01-02-23 | 12:40

@Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:39: en kan tyfuslang duren, m.a.w. daar ben je als land niet met een 1 of 2 jaar weer uit

pibasso | 01-02-23 | 13:20
▼ 6 antwoorden verborgen

Mensen rustig, het is geen complot.

Energieprijzen piekten een paar maanden geleden, dus daar komen prijzen van alle afgeleide producten achteraan, want productie, opslag, vervoer, verpakking, het kost allemaal energie. U krijgt die prijs in de winkel doorberekend, met een paar maanden vertraging. Je zal zien dat die prijzen ook weer gaan dalen.

Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:35 | 10

Er bestaat zoiets als asymmetrische prijsaanpassing. Als het gaat gebeuren dat prijzen weer dalen dan duurt het altijd veel langzamer. Daar houden producenten niet zo van. Het is geen complot. Het is graaien waar velen veel last van hebben.

Deflatiemonster | 01-02-23 | 12:43

Tandarts tarieven zijn nog nooit gedaald, de volgende BMW is ook altijd duurder dan de vorige en op een globale voedsel markt waarbij we 80% exporteren naar bijvoorbeeld Duubai, waar veel meer te besteden is bepalen die ook onze veiling prijzen, voorlopig zolang er nog Jumbojets met eten vertrekken concurreren we op een globale markt die onze prijzen alleen maar opdrijft..

Smoelensmid | 01-02-23 | 15:00
▼ 7 antwoorden verborgen

Laatst liep ik in de Kalverstraat en het was er erg stil. Je ziet er ook heel veel leegstand. De ruiten beplakt met foto's van een winkelinterieur. To Rent. Geen rij bij de Vlaamse Frites. Kloddertje mayo 90 cent extra. Later op de Dappermarkt. Daar was het wel druk en ook daar veel lege panden. Genoeg mensen die het domweg zwaar hebben. Groeten uit Davos !

Piet Karbiet | 01-02-23 | 11:33 | 5

Hier in de stad hetzelfde, vroeger kon je op koopavond over de koppen lopen, nu nauwelijks meer klanten, de meeste winkels zijn zelfs dicht, als ze nog niet failliet zijn. Straks moet de coronasteun terug worden betaald en dan vloeit het bloed door de straten. Mooie huisvesting voor de kansloze asielplaag in deze winkels….

pibasso | 01-02-23 | 13:00

@pibasso | 01-02-23 | 13:00: Het geld wordt toch uitgegeven. De volgende generatie van mijn kinderen zien nooit meer een koopgoot of winkel van binnen maar kopen vrijwel alles online. Het stadsbeeld verandert continue net als de bruine kroeg verdween nu de winkels.

Smoelensmid | 01-02-23 | 15:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen inflatie daling voor mij en de mensen die sinds 1 januari meer betalen voor energie maar de inflatie dankzij het prijsplafond niet nog veel verder stijgt.

Stelletje goochelaars.

NLgaatnaardeklote | 01-02-23 | 11:32

Vroegah ging ik vaak proletarisch winkelen.
Serieus, scheelt een slok op een borrel.

Ichneumonidae | 01-02-23 | 11:32

Spekjes voor de stamppot bijna 4 euro
Daar had je een biefstuk voor 2 jaar terug

laurentius | 01-02-23 | 11:31 | 6

@dathoujetoch | 01-02-23 | 11:55: Is dat van Andre van Duin ?? Dan is het meteen niet grappig meer. Ik dacht altijd dat gasten van mijn band dat bedacht hadden !

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 12:11

Dat viel mij laatst ook op. In mijn geval was het dan 3,60 of daaromtrent voor een verpakking spekjes. Zag van de week een blikje cocktailworstjes voor 2,87 euro. Volgens mij is het blikje duurder dan de inhoud.

FrankVeer | 01-02-23 | 12:53
▼ 3 antwoorden verborgen

Niet alleen zijn de prijzen enorm gestegen maar als je ook de groente zelf in de supermarkt bekijkt zijn ze ook een stuk kleiner dan de afgelopen jaren. M.n. de spitskool, lijkt wel een kwart van zoals we ze normaal kennen. Met dank uiteraard aan X66 met dat idiote klimaatgedoe. Misschien meteen ook maar lid worden van en de PVDA en Groen Links nu de linkse derrie in een noodgang aan het fuseren is? Teringlijers.

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 11:30 | 10

De komkommerTs bij AH zijn inmiddels ook gehalveerd kwa formaat.

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 13:36

Spitskool komt van het land, is seizoens gebonden en afhankelijk van het weer dus gaat naar ik weet vrijwel altijd op gewicht, daarom weeg ik vaak de kleinste af want met zin tweetjes niet meer nodig;)

Smoelensmid | 01-02-23 | 15:05
▼ 7 antwoorden verborgen

Kabinet: Minder boeren, nog minder voedselaanbod, nog hogere prijzen.
Kabinet: Meer immigratie, nog meer voedselvraag, nog hogere prijzen.
De tucht van de markt is dodelijk voor de minima.

Feynman | 01-02-23 | 11:29 | 6

Laat dat 'voor de minima' maar weg. De hele middenklasse wordt naar beneden gesleurd door dit rampenkabinet.

marcoplarco | 01-02-23 | 11:43

@marcoplarco | 01-02-23 | 11:43: Ik benoem juist wel de minima. Die komen deze crisis gewoon door, mits ze geen enorme schulden hebben. Maar als de crisis voorbij is, bestaat de helft van de middeninkomens niet meer, en wordt de groep minima wel erg groot. Dat lijkt me een recept voor ellende. We kunnen niet allemaal minima zijn. Er moet ook nog brood op de plank komen.

Xaphan | 01-02-23 | 12:52

@Xaphan | 01-02-23 | 12:52: En dan de minima aan het werk voor lager loon dan de middeninkomens. Gaat goed zo. (Niet)

Zalwelweer | 01-02-23 | 22:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Inflatie is pure diefstal.
Inflatie is de enige vorm van belasting die opgelegd kan worden zonder wetgeving."
Milton Friedman

Uranus1767 | 01-02-23 | 11:29 | 2

@Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:32: wijs man!

pibasso | 01-02-23 | 13:22

Het wordt tijd voor een flinke supermarktoorlog. Het ziet er nu een beetje uit als kartelvorming namelijk.

R.F.Pickering | 01-02-23 | 11:28

Ik rook niet, ik drink zeer matig en ik ben aan de lijn. Het valt dus allemaal wel mee.

Red shirt | 01-02-23 | 11:27 | 10

@Red shirt | 01-02-23 | 12:07: Een laffe Nederlander dus ! jk

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 13:38

@Grachus | 01-02-23 | 12:14: ik kon toch echter veel harder lachen om van Oeff zijn bijdragen dan om wat deze non-valeur ten berde brengt.

Museveni | 01-02-23 | 13:49
▼ 7 antwoorden verborgen

De geld printer gaat van brrrrrrrrrrr.

zaaddodende pasta | 01-02-23 | 11:26

Met de vriendelijke groeten van de chef 'Boerocaust' Tjeerd de Groot.

Haberdoebas | 01-02-23 | 11:23

Gelukkig zit kaag er bovenop.

Bochel | 01-02-23 | 11:23 | 1

Ze kijkt er van bovenaf op neer, heen en weer vliegend op haar .....

dathoujetoch | 01-02-23 | 11:44

oooh huile. Het is crisis, nu zie ik gasten op een doordeweekse dag 24 flessen cola inladen in hun Nissan Juke en dan zijn ze 2,40 meer kwijt dan in 2021... Wat een ramp. En die vakantie is al geboekt, en die nieuwe tv en de scooter voor de oudste. Nog wel even peuken halen en hondenvoer. Voor 90% is het geen crisis maar verkeerde prioriteten.

small_town_dude | 01-02-23 | 11:22 | 9

@Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:28: Dat is allang gedebunked. Er zijn best wel een paar miljoen mensen die voldoende te besteden hebben. Zelfs mensen uit de onderklasse. Maar er komen er steeds meer bij die dat niet hebben.

Zapata10 | 01-02-23 | 11:31

@Zapata10 | 01-02-23 | 11:31:
Nou die records zijn niet gedebunked, die zijn er gewoon. Ik zou verwachten dat we over de hele linie een afname van consumptie zien maar dat is niet zo. Als ik zie hoe de uitkeringen, toeslagen en lonen stijgen dan vraag ik me af of er wel veel pijn is.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:38

Dat zijn aannames, ouwe borrelpraat uitkramende onderbuikerT !

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 11:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Heel gek dat als de energieprijzen 10 keer over de kop gaan dat je dan een tijdje later ziet dat alle andere producten ook duurder worden. Dat economen zich in slaap laten sussen door de lagere kerninflatie is dom of misschien wel kwaadaardig. Zelfs het product life-style coach bevat nog energie, laat staan al die andere producten die wel waarde hebben. In een vrije markt schommelen de prijzen altijd maar wordt structurele inflatie vanzelf gedempt. De inflatie die we nu zien is het gevolg van overheidsbeleid en kennelijk is dat de uitweg die ze gekozen hebben.

Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:22

De staatsschulden van Zuid-Europa zijn u zeer erkentelijk voor deze schuldenuitholling. Daarnaast nog wel even die extra 750 miljard overmaken graag.

_pacman_ | 01-02-23 | 11:20 | 3

En de pensioenpot

Zapata10 | 01-02-23 | 11:21

Die 750 miljard is de bijdrage voor 2023.

wapster | 01-02-23 | 11:25

ik breng deze zomer 2000 euro naar Spanje, in ruil voor 2 weken kost en inwoning voor het hele gezin. Als iedereen dat nou even doet. Oh wacht......

small_town_dude | 01-02-23 | 11:25

Gelukkig gaan er binnenkort weer 300 miljard naar de knoflooklanden.

Gladiator Fap | 01-02-23 | 11:19 | 2

Zo zorgen we ervoor dat in ieder geval de knoflook niet duurder wordt.

Sieg Hein | 01-02-23 | 11:23

En in Frankrijk zijn ze verontwaardigd dat de pensioenleeftijd verhoogd wordt naar 64 jaar.

Hoezo Europa één?

Roos | 01-02-23 | 11:24

Op zich heh, als we met z'n allen een stukje armer zouden worden, ok.
Maar de wetenschap dat we NIET met z'n allen een stukje armer worden, maakt het wat minder te verkroppen.
p.s. Ik hoef geen boodschap te laten liggen hoor, don't worry about Kouwe Keesie.

Kouwe Kees | 01-02-23 | 11:18

Nederlanders betalen toch wel.

Bochel | 01-02-23 | 11:18

Komend jaar gaat er 60.000 hectare landbouwgrond extra uit productie in NL vanwege EU regels.

prutsclown | 01-02-23 | 11:18 | 1

Dankzij de zelfde EU regels mogen we ons verblijden op de komst van zo’n 40.000 Erikvanderburgiers.

Sieg Hein | 01-02-23 | 11:25

Er wordt de laatste paar maanden elke keer gezegd dat de inflatie terugloopt, maar laten we niet vergeten dat de inflatie rond november 2021 begon op te lopen. Dit zijn dus prijsstijgingen die bovenop de inflatie komen van een jaar geleden! In januari 2022 was de inflatie ook al 6,4%! Vergeleken met januari 2020 zijn de prijzen gemiddeld dus met 15% gestegen. En als je de inflatie neemt van de Europese rekenmethode kom je nog hoger uit.
En door het prijsplafond wordt de inflatie kunstmatig gedrukt. Dat zit niet in het cijfer, maar we betalen het wel met z'n allen.

guldenmiddenweg | 01-02-23 | 11:17 | 1

Die linkmiegel van Mulligem van het CBS staat te oreren dat de inflatie zal teruglopen omdat zijn CPI-dingetje vanwege het prijsplafond lagere prijzen meet. Dat de overheid het verschil bijlapt is kennelijk niet meer relevant voor dit soort 'economen'. Dom of kwaardaardig?

Joris Beltsin | 01-02-23 | 11:25

Het is een vorm van ongekende diefstal. Mensen kunnen niet zonder warmte, mensen kunnen niet zonder voedsel. (ja wel zonder drank, roken, drugs, snoep en chips). En dus gaat dat omhoog. Mensen moeten daar wel voor betalen. Je kan niet zeggen ik eet niet meer, je kan niet zeggen ik zet de verwarming uit. Je kan niet zeggen doe mij maar geen gezondheidszorg meer.
Maar maakt allemaal niets uit. In maart worden VVD/D66/CDA/CU/PvdA/GL/Volt weer verreweg de grootste als combinatie. Dan gaan we het klimaat redden en stikstof bestrijden, excuses en geld aanbieden vanwege slavernij en iedereen voor fascist uitschelden die een beetje anders denkt. Dus komt goed.

Zapata10 | 01-02-23 | 11:17 | 1

En, je bent dus VERPLICHT om een contract met een energieboer te hebben.

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 13:59

De bananen zijn dan wel weer lekker goedkoop, vullen goed en zijn gezond.
Gaan met die banaan.

laurentius | 01-02-23 | 11:15 | 7

@Therrie | 01-02-23 | 12:13:
www.kazidomi.com/nl/blog/voed/wat-is-...
( o.a. ja ). Maar waarom ik dit post is vitamine B12, zit in dierlijke producten. Gebrek daaraan kan o.a. hallucinaties veroorzaken. En dan denk ik aan vegetariers en aan veganisten en aan activisten en dan denk ik, sja. Er is dus toch een eenvoudige verklaring voor...

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 12:32

@Graaisnaaiert | 01-02-23 | 11:53: ik heb 350 dagen per jaar bananen in de fruitschaal. Ik ben niet te genieten die overige 15 dagen als ik de dag niet kan beginnen met een banaan.

pibasso | 01-02-23 | 13:06
▼ 4 antwoorden verborgen

In België zijn de prijzen toch echt 20% lager, bv Nutella hier 4,16 en in BE Hasselt 2,75 euro. Iets klopt er niet

hagelkruis | 01-02-23 | 11:14 | 4

In Duitsland kost een liter cola 1,09 in Nederland 1,89. We worden gigantisch opgelicht. (niet dat ik cola drink)

Zapata10 | 01-02-23 | 11:19

Maar zij zijn dan ook niet gekaapt door Verbod&Beprijs66.

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 11:33
▼ 1 antwoord verborgen

Supermarkten hebben record winsten geboekt dankzij corona lockdowns en nu eisen de aandeelhouders dat die winsten blijven aanhouden. Enige manier om dat voor elkaar te krijgen zijn record prijsstijgingen.

Bubske | 01-02-23 | 11:11

Een complottheorist zou zeggen, het taant allemaal naar survival of the fittest. Alleen de financieel sterken en gezonden - zullen overleven. Een Duitser zou het ausradieren 2.0 noemen. Gelukkig ben ik geen van beiden. Ik zie het alleen somber in. Heel somber.

Rollins | 01-02-23 | 11:11 | 3

Inderdaad, somber, heel somber.

ratelaar | 01-02-23 | 11:18

Of Verendlung. Her en der zie ik al tentjes verstopt in parken. Mensen kunnen lang de schijn ophouden in Nederland.

Piet Karbiet | 01-02-23 | 11:21

@Piet Karbiet | 01-02-23 | 11:21: U wandelt graag op campings?

dathoujetoch | 01-02-23 | 11:32

En de spaartegoeden nemen nog steeds toe. Zelfs in de dure maand december was dat zo. De lonen gaan omhoog, de verwarming gaat wat lager. En zo valt er nog genoeg te beknibbelen voordat we het echt slecht hebben.
Maar ik snap de tweeverdieners die naar de voedselbank moeten niet. Dan heb je toch een verkeerd uitgavenpatroon opgebouwd. Die kunnen beter een lifestyle coach nemen dan naar de voedselbank gaan.

Zack Hooi | 01-02-23 | 11:11

Maar vooral eerst blijven schrijven dat de inflatie sterk daalt en dan in heel kleine lettertjes erachter dat de prijzen in de supermarkt.... kortom, het is de fout van de supermarkten, niet van de verantwoordelijke minister. Waarom is ze niet achter het vliegtuig met de Von Amsbergs aangevlogen naar de Antillen om daar weer wat geld uit te strooien?

dathoujetoch | 01-02-23 | 11:09

Hoe veel extra winst [gewoon pure winst] hadden de supermarkten vorig jaar ook al weer gemaakt? Stelletje honden. "Ja maar Oekraïne", "Ja maar elektriciteit".. Ze lachen je nog net niet recht in je gezicht uit als je je boodschappen staat te betalen.

Do-na-zi | 01-02-23 | 11:09

Financiële banken sluiten steeds meer vestigingen, kan er gelijk een voedselbank in.

MargauxGrandCru | 01-02-23 | 11:08 | 7

@Piet Karbiet | 01-02-23 | 11:19: vreemd want ING sluit ook zoveel mogelijk vestigingen

AntiZanicz | 01-02-23 | 13:09

Beste contaminatie Margaux, financiële banken.
Nat water, warme vlammen enzovoort

pibasso | 01-02-23 | 13:10
▼ 4 antwoorden verborgen

De grossiers lachen de ballen uit den broek, Nederlanders betalen wel wen de regering houd zijn smoel. Zullen wel een hoop aandeeltjes Jumbo/AH in die club zitten...

redthehaghue | 01-02-23 | 11:08 | 1

kletspraat, het is gewoon kosten inkoop plus de marge die nodig is. Net als altijd.

AntiZanicz | 01-02-23 | 13:08

Qua eten, de prijsstijging kan wel eens heel anders zijn voor low-budget (zeg maar studenten) eten en voor het wat duurdere (Albert Heijn) eten.

Hadena | 01-02-23 | 11:08 | 4

@Grotesk | 01-02-23 | 11:14:
Van Albert Heijnvoer krijg je een rare kop. Zie die Harry Piekema eerst en nu zijn tweelingzus uit de reclame. Daar is iets mis mee...

Graaisnaaiert | 01-02-23 | 11:34

@Grotesk | 01-02-23 | 11:14: Die "2e gratis" aanbiedingen zijn op zich best gunstig. Maar, er is, zoals altijd, een addertje onder het gras : kort na de "2e gratis" aktie verandert die ongemerkt in "2e halve prijs". Daar schiet je dan niet zo heel veel mee op. Een andere truc is het doorvoeren van prijsverhogingen door "BONUS : NU geen 1,59 maar 1,49 !" terwijl de oorspronkelijke prijs al 1,49 was, en dat produkt 1,59 zal gaan kosten zodra het weer "uit de bonus" is. Je betaalt dus de normale prijs. Het is een soort psychologisch spelletje om de klant te doen geloven dat die ergens "voordeel" uithaalt door iets te kopen.

Asteroid-B612 | 01-02-23 | 12:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ga mijn hele huis denk ik maar eens bruin schilderen, want dan merk ik vast niks meer van dat rookplafond!

VBO_B_Niveau | 01-02-23 | 11:07

Gelukkig ook de rente op de spaarrekening ook op dat niveau (1980 tussen de 5 en 8% volgens mij)....

TheseDays00 | 01-02-23 | 11:07 | 1

De rente op sparen is in 80-ies ruim boven de 10% geweest. De hypotheekrente was nog hoger. Niemand piepte toen. Nu dikke tranen wanneer het boven 4% is.

AntiZanicz | 01-02-23 | 13:07

Zijn de unilevers van deze wereld niet gewoon de Nederlanders aan het uitknijpen?

Vunzigheid | 01-02-23 | 11:07 | 2

Vlak de financiële sector niet uit, die we zelf met belastinggeld overeind hebben gehouden 15 jaar geleden. Dat heeft een totaal verkeerd precedent geschapen in een sector die al niet in staat was tot enige empathie.

Flibbage | 01-02-23 | 15:17

8,20 voor mijn pakkie peuken...

De rest let ik niet echt op......

neonreclame | 01-02-23 | 11:05 | 10

Ik zag iemand net een pakje van €20,- aftikken.

overVecht | 01-02-23 | 11:44
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl