WTF? Scholen gebruiken nog rekenmachines
Waarom?
Social
Weer wat geleerd vandaag: middelbare scholen verwachten nog steeds dat hun leerlingen meer dan honderd euro uitgeven aan een rekenmachine. U weet wel, die apparaten met heel veel moeilijke knoppen, die uiteindelijk voornamelijk worden gebruikt om te berekenen dat lol plus lol inderdaad uitkomt op hihi. Om nog maar te zwijgen over 58008. Leuk in een periode dat een internetverbinding betekende dat de rest van het huis niet kon bellen, maar in deze tijd vol smartphones, laptops en iPads volledig overbodig toch? Blijkbaar niet, aangezien de Tweede Kamer zich druk maakt over het feit dat scholen te vaak nieuwe modellen rekenmachines verplicht stellen. En dat in een wereld waar deze optie bestaat en deze variant en dit grafische exemplaar en waarschijnlijk nog betere versies elders op het web of in de vorm van een app. Een dure wetenschappelijke rekenmachine verplicht stellen voor alle leerlingen is in deze tijden net zo onzinnig als leren schrijven met een veer of verwachten dat leerlingen niet weten wat ChatGPT is. Ga met de tijd mee en vervang die dure machines door een goedkope app. Het leven is al duur genoeg.
UPDATE: Ja, met een mobieltjesverbod komen we er natuurlijk nooit.
Reaguursels
InloggenRedelijk dom artikel. Hoe ga je de rekenskills toetsen? Lekker op het mobieltje waar je het sommetje gewoon op googled. Waarom zou je überhaupt nog iets leren en oefenen als alles toch op je mobieltje staat. Kinderen worden steeds dommer en ik vrees dat die trend al een decennium of twee bezig is.
Het domste wat je kan doen is mobiele telefoons in een klas toelaten.
De rekenliniaal is een mooi ding. Wat je vooral moet kunnen is met factoren spelen (een tiende, maal duizend etc). Dan schuif je wat, en moet je schatten. Dat moet dan weer teruggeschaald worden, en moet passen. De jeugd typt het op een rekenmachine en neemt het antwoord klakkeloos over. Een oppervlakte van ongeveer 200 m2 wordt dan 20.353729364 m2, met een nauwkeurigheid van 9 cijfers achter de komma (of het aantal cijfers van het display).
Ik zat in de eerste groep die de TI mocht gebruiken bij het examen HAVO. Ik was zo blij. Maar dat was eigenlijk meer omdat ik toen nog 318808 genoemd werd. Nu nog slechts 808. Is de smeuïgheid wel een beetje af.
Een rekenmasjientje geeft tot op zeg 5 cijfers achter de komma antwoord. Wat veel gebruikers blijkbaar niet in kunnen schatten is of die komma niet bijvoorbeeld 3 plaatsen naar links of rechts had gemoeten. Wellicht is dat de oorzaak van zoveel in de jaren '70 en '80 gebouwde (platte) daken die na een centimetertje of wat sneeuw of een goeie stortbui de geest gaven ?
Als duizenden leerlingen zo’n nutteloos apparaat kopen, zou er een redelijk tweedehands aanbod moeten zijn. Wie te lui is om een beetje moeite te doen, verdient het om uitgebuit te worden.
Iedereen weer een Texas Instruments-25. Nou ja TI-30 is ook goed.
Wie is er niet groot mee geworden. De TI25. 8.174 x 8.941.... hoeveel is dat?
Mij staat nog een TI-59 of zo bij. Kon je ook programmeren. Anderen hadden dan een HP met omgekeerde Poolse notatie (handig als je met stacks overweg kunt).
Ome Bis stamt nog uit de tijd dat de biologie-leraar, de aardrijkskundeleraar en de geschiedenisleraar allemaal hun eigen lesboek hadden geproduceerd ( of daar in groepsverband aan hadden meegewerkt…) Dus: drie maal raden welke boeken waren voorgeschreven. Verder was een heuse schooldas verplicht, aan te schaffen bij een bekende sportwinkel en een heuse leren schooltas met voorvakken van een zeer specifiek ( onverwoestbaar, ik zou willen dat ik het ding nog had) die natuurlijk alleen verkrijgbaar was bij een zeer bekende ( en: dure) kofferwinkel. Pukkels als schooltas mocht niet ( daarvan zouden de boeken beschadigen… - let wel: JOUW boeken) en de boeken MOESTEN gekaft zijn in zwaar kaftpapier. Dat werd ook streng gecontroleerd. En zo hadden de ‘samenstellers’ van die boeken er twee keer lol van: één keer bij de nieuwaanschaf van het boek, en één keer via het ‘schoolfonds’, waar gebruikte boeken konden worden ingeslagen door niet-zo-rijke ouders. En ook opmerkelijk: ieder jaar was er wel weer een nieuee, gewijzigde, uitgave - en je boek moest het meest recente zijn…
In mijn tijd moest je de boeken ook nog kopen bij éeén winkel: Edelman en Barendrecht. Je had ook een boekenbeurs op school, maar meestal slaagde je daar niet omdat de tweedehands boeken niet de juiste druk hadden. Misschien kan ik nog compensatie vragen voor het ondergane leed.
Wat is er veranderd aan de sinus en cosinus dat de Casio uit de vorige eeuw niet meer voldoet?
Sinus en cosinus zijn namelijk een construct. Met zoiets absoluut als een Casio rekenmachine is dat niet te bepalen. De sinus en cosinus en tangens ook bepaal je tegenwoordig met emotie en je veilig te voelen.
@forecastle | 01-02-23 | 13:16: daarvoor bestaat sinds kort het 'snowflake icoon' op de nieuwe TI rekenmachines. Vlak naast het regenboogje.
Nog meer op een smartphone turen, ja dat is de oplossing.
Nog absurder, er is ook een lijstje ‘toegestane rekenmachines’ die ook verouderd.
Dochter slaagt voor Havo 5. Ik schuif rekenmachine door naar zoon in Havo 3. Hij mag in Havo 4 rekenmachine niet meer gebruiken, want niet op de lijst.
Op mijn vraag wat er precies voor nieuwe inzichten opgedaan zijn in de wiskunde in de afgelopen 2 jaar waardoor rekenmachines plotseling niet meer geschikt zijn kreeg ik geen antwoord.
In mijn tijd waren de grafische en programmeerbare rekenmachines net nieuw en de grafische waren zelfs verboden want je moet een grafiek zelf kunnen herkennen of tekenen. Ik had een Casio FX5200 dat er normaal uitzag maar onderhuids ruimte had voor 10 programma's in BASIC geschreven en kon er dus veel meer mee dan alleen rekenen. Vooral vector rekenen was erg makkelijk met dat ding ;)
Maar belachelijk dat een school bepaalt welke rekenmachine je MOET gebruiken. In mijn tijd hadden we het ook met de lesboeken dat het een bepaalde druk moest zijn en oudere drukken niet anders waren.
Ik gebruik nog steeds de "vette vingers" calculator (op zonne energie, lees licht), maw met van die grote toetsen waar je heerlijk op kan rammen, en die werkt prima om snel iets financieel te berekenen. Trouwens, formules, breuken etc. kennen helpt ook maar dan moeten die je wel geleerd worden op school en daar ontbreekt het tegenwoordig aan. Niks mis met wat analoge hersengymnastiek.
Uhm, op een telefoon of laptop kun je tijdens examens ook andere zaken opzoeken dan culculator apps? Antwoorden, bijvoorbeeld.
Wij mochten juist GEEN rekenmachiens gebruiken. Wel een rekenlineaal.
Je kan ook "SIEG HEIL" maken met de cijfers van de rekenmachien herinner ik me opeens (flashback).
@Asteroid-B612
Zelfde hier. Ik kan mij niet herinneren dat dat was toegelaten bij toetsen en examens ondanks dat iedereen ze in de schooltas had.
Ben begonnen met sommen maken op pen en papier. Vervolgens de reken liniaal, daarna de rekenmachine. Want technische opleidingen en beroep. En vervolgens heb ik het rekenen nog zelden nodig, want bulk van het geld.
403 9317? 4337 9317!
Fout
7139 304 ?
7139 7337 ?
@Zwizalletju | 01-02-23 | 12:28:
7139 7334 dan toch nog
Follow the Money. Er zijn eigenlijk maar tweefabrikanten die die krengen leveren. Die veranderen een knopje en 'overtuigen' wat onderwijsbobo's dat het onderwijsprogramma hierop moet worden aangepast. Op marktplaats is je oude rekent rommel vervolgens niets meer waard.
Waar gebeurd; er moet achteraf nog een statiegeldbon verrekend worden bij de kassa van de enige supermarkt van een klein Noord-Hollands stadje.
De hele plaatselijke dorspsjeugd heeft er (ooit) een baantje (gehad)
De kassa-jongedame schreeuwt naar haar collega aan de overkant: 'Kayleigh (of zoiets), heb jij de rekenmachine?'
Ome Bis legt het verschuldigde geld alvast gepast neer, terwijl de rekenmachine nog door de lucht vliegt.
Na twee keer fout intoetsen komt de kassa-jongedame -met het puntje van haar tong tussen de tanden- tot het inzicht dat er inderdaad de juiste hoeveelheid geld ligt.
Het wicht kijkt op, en vraagt: 'hoe wist u dat?'
Ome Bis legt kort (er staat een rij) uit, dat er zoiets bestaat als 'hoofdrekenen', waarbij je het ene getal van het andere kunt aftrekken en dat daar dan een 'uitkomst' ...
Ze kijkt nadenkend en zegt dan: 'Oh ja, mijn vader kan dat ook....'
Lichtelijk hoofdschuddend verlaat Ome Bis het pand.
Maar nu komt'ie: (in zo'n klein gat hoor je nog eens wat):
De betreffende kassa-jongedame bleek op de ... PABO ... te zitten.
Ha, ha dat kan op een scheurkalender
PABO staat bekend om het hoge aantal studenten dat basic rekenen en taalexamen niet haalt. Om dat probleem op te lossen hebben ze het niveau van de toetsen verlaagd.
@bisbisbis
Herkenbaar.
Doet mij overigens aan dit nummer denken:
www.youtube.com/watch?v=6ZdatewP2jQ
En wat mankeert er aan een rekenlineaal, doen die niet meer mee ofzo ? Al dan niet gespecialiseerde rekenlinialen en tabellenboekjes hebben dit land groot gemaakt meneer 11!1!! Ik bedoel maar.
Nou vraag ik me af: zou 't voor een school c.q. leraar interessant zijn de nieuwste modellen van merk X voot te schrijven ? Hotelletje op kosten van de importeur of iets in die geest ? Blijven toch maar mensen tenslotte. Ik had ooit een buurman die als leraar lesboeken schreef, werd toch even stil toen ik hoorde wat dat opbracht, en natuurlijk om de zoveel tijd een nieuw druk. Niet zo zeer voor de inhoud, maar wel op dringend verzoek van de uitgever.
Zeuren over een paar tientjrs voor een rekenkistje, ok. Maar die nieuwste i-phone, laatste Samsung flagship zijn natuurlijk echte must-haves om die reken-appjes te kunnen draaien...
Vergeet niet de verplichte tablet/laptop!
Daags voor examen ging rekenmachine kaduuk en toen de casio 82fx (oid), in mijn beleving de eerste waar je breuken kon invoeren en een breuk als antwoord kreeg. Heb je niks aan, omdat je juist de vereenvoudiging moet laten zien, maar toch leuk om het antwoord te kunnen checken. Pas het jaar daarop werden deze rekenmachines verboden bij examens.
Was in mij tijd ook al krom: eerst op basisschool een rekenmachine leren. Dan op VO een hippe die ook n-demachtswortels kon en vervolgens werd op de universiteit bij wiskunde de rekenmachine weer verboden.
Massive storing ing hackje ?
Laten we vooral cash betalen stoppen
Kwam er ook net achter, zouden de Russen..
Moet ik 10,45 afrekenen, geef ik ze een briefje van vijftig en vraag: wil je er 10,45 bij?
Lol
36541867 x 2 =
www.google.com/search?q=36541867+x+2+...
Waarom? Omdat die Apps op apparaten staan die a) véél duurder zijn en b) met internet functioneren (en dan kan je dus meteen ook even alle antwoorden voor het proefwerk googlen).
Dit. B.
Lijkt me geen probleem. Dit is hoe ik het op mn werk ook doe
Een HP RPN calculator is alles wat ik nodig heb. Ook beschikbaar als app.
HP 32SII. Gebruik hem nog steeds.
Hier nog een HP 32SII. Doet het al 31 jaar.
Ik was van de algebraïsche notatie: HP 20S.
Ik doe nog steeds op mijn 11c en 41c..
Ben net aan m'm sinus geopereerd
en.m.wikipedia.org/wiki/Slide_rule
Weer invoeren, klaar.
123*456*789+28840302=..... juist!
2318237 deden wij
Lijkt me tijd om het decimale talstelsel te vervangen door een binair stelsel.
Dat zal ze leren!
Vooral die non-binairen.
Scheelt wel een boel knopjes.
@Jos Tiebent | 01-02-23 | 11:14: Maar je blijft wel schrijven. Een beetje getal wordt dan heeeeel lang.
De eerste PLC's aten octaal, daarna was hex het toverwoord. Zelf je timerloopjes inkloppen. Ach die goeie ouwe tijd.
@Pardoes | 01-02-23 | 11:55: in het begin wel. Later bij hele grote getallen wordt het gelukkig minder.
Je moet indirect wel wat verdienen natuurlijk.
Een rekenmachine is een onhandig werktuig. Met een potlood, gum en stuk papier kan je alles uitrekenen wat je wenst. Rekenen doe je met je brein, en het papiertje met getalletjes is het geheugensteuntje. Verder barst het van de ezelsbruggetjes, wat het alleen maar makkelijker maakt.
451713317718 <3
Maar mijn idee zijn dat dealtjes tussen schooldirecteuren en importeurs, die daar dikke commissies voor betalen.
Een andere verklaring heb ik niet.
Misschien hebben ze nevenfuncties... *hoestkuch*
Middelbare scholen, MBo en HBO verdienen bakken geld aan aan het winstgevende concept om boekenlijsten en bijv. rekenmachines verplicht te stellen. Of je deze allemaal nodig hebt doet niet ter zake. Alles gericht om je voor 400,- per jaar geld uit je zak te kloppen. Eind van het schooljaar blijkt dat je de helft voor Jan met de korte achternaam hebt gekocht. En vervolgens begint het nieuwe schooljaar weer ! Dit gaat om honderden miljoenen aan omzet omdat scholen commerciële partijen aan trekken.
Is wel zo. WO trouwens ook. Dan stelt de docent zijn eigen boekje verplicht. Kassa! En natuurlijk ieder jaar een nieuwe herziene druk.
Heerlijk die programmeerbare TI-84+. Alle aantekeningen uittypen op je computer en in je rekenmachine opslaan.
Amateur. Ik tikte ze op dat ding zelf uit.
Wel in grafische mode, dan paste er 3x zoveel tekst op het scherm.
71077345
Dat zal ze leren.
fossiel
Wil je een kassarij bij de super voor een kwartier stillegen, moet je voor het gemak eens pasgeld bij een iets te groot briefje neerleggen, vaak wordt de chef erbij gehaald die net achter is en het ook niet weet.
Precies gepast betalen met biljetten en munten is veel leuker, dan voel je zelfs even de voldoening van een docent, daar bij de kassa.
Nine-ooooooh-Nine!
The number of the bass....
Nine-ooooooh-Nine!
Mijn eerste rekenmachine
commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Com...
En daarna deze, maar dan die programmeerbare
commons.m.wikimedia.org/wiki/File:Vin...
Lobyen loont!
Rekenlineaal.
Tabellenboekje.
Ruitjespapier.
Veel beter.
Ja, net als de T-Ford.
Je hebt ook nog galeislaven?
Kompas, sextant, passer, papegaai, fles rum.
je vergeet contant geld, is ook zo idioot achterhaald
@Ichneumonidae | 01-02-23 | 10:51:
Slaven? Nee hoor.
Mijn schip wordt geroeid door medevennoten die hun contract niet goed hebben gelezen.
@Kapitein Sjaak Mus | 01-02-23 | 11:17: Ha, gewiekste Phoenicier.
Onderschat de snelheid op een telraam niet. De Chinezen die ik gezien heb zijn sneller met hun telraam dan jij kunt typen...
Echt nie... verdomme!
Goedgoed, maar ik heb alleen ooit het gebouw van Schoevers in het voorbijrijden gezien.
707 + 707 = 1414
73837737
En 666 is het getal van het Beest. Vervang de eerste 6 maar eens door een d, het resultaat blijft hetzelfde: het getal van het Beest. De d is het spiegelbeeld van 6. Zoiets kan je uitrekenen en natellen op je eigenste vingers. Zonder machien.
Moest hem weer even opzoeken omdat het alweer ruim dertig jaar geleden was, maar met heel veel fantasie: 3104558
53773 37136
Wisten jullie trouwens dat een onbreekbare geodriehoek gewoon breekbaar is?
Breekbaar, kwetsbaar, maakbaar, het zijn woorden die niemand meer begrijpt.
Ja. Geodriehoek in de vloeibare stikstof gooien en daarna breekt het in duizenden stukjes. Houd je wel een leuk puzzelwerk aan over, want zet die geodriehoek dan maar eens terug in elkaar. (Het kan.)
En, belangrijk, die dure dingen mag je alleen tijdens wiskunde gebruiken (havo en vwo bovenbouw). Voor andere vakken moet je een tweede, goedkopere machine gebruiken. Ook die is nauwkeurig voorgeschreven. Mijn teller staat op ongeveer 140 euro aan knoppendozen. En dan heb je ook nog laptopscholen en nog een enkele verdwaalde iPadschool. Die rommel komt er nog eens bij.
Mijn zoon ging naar een school in de Bijlmer en hij moest zijn boeken inleveren. Was verhinderd dus pa ging wel. Snikheet. In de brief een indeling, klas 1 om 10.00 uur, klas 2 om 12.00 uur, klas 3 om 14.00 uur etc. Ik arriveerde op tijd in de namiddag en er stond een enorme rij met kinderen en ouders. Dringen. Laat ik het netjes houden; sommige bevolkingsgroepen delen hun dagindeling liever zelf in.
Maar beste Piet, de Bijlmer!! Verhuis toch naar een fijn dorp in de provincie
Een kind 'verhinderd' om naar school te gaan. Ja hoor, vast heel erg belangrijke zakelijke leven of dood afspraak. Klinkt meer als ouderenmishandeling. En u liet dit gewillig toe. Vreemd.....
De Bijlmer..."now there's a real shithole".
De weinige keren dat ik in een lokaal winkelcentrum (pal naast de Arena) was, verwachte ik elke keer dat er ergens een vrachtwagen stond waar ngo mensjes zakken voer stonden uit te delen aan de locals.
On topic: elk jaar duurdere & aanvullende schoolspullen want "moet van MinOndermaatswijs" is van alle tijden. In mijn tijd zat je nog een paar avonden te kaften ("joh, echwaar ?!"), veel dure boeken werden in het schooljaar nooit gebruikt en gingen einde schooljaar puntgaaf richting ruilbeurs. Het mocht allemaal (in die tijd al) flink wat kosten.
Sindsdien er wel een perma allergie aan overgehouden: spontaan rode vlekken als the usual D'66 suspects weer staan te leuteren over "er moet (nog) meer geld naar onderwijs". Optiefen a.u.b., in grote delen van onderwijs gaat de taxpoet al sinds jaren als een tsunami over de plinten heen.
@Grijskijkert | 01-02-23 | 11:03: Amsterdamse Poort is de laatste jaren behoorlijk achteruit gegaan inderdaad. Na 16:00 of 17:00 kan je er beter wegblijven.
Met Koningsdag wel episch trouwens - verse bara's met mangochutney. Yum!
Rekenmachines kun je op het examen uitdelen zodat niet iedere examenkandidaat zijn reken-app moet gebruiken op een apparaat met internet toegang.
Daarnaast. Hoe goedkoop is een goedkope app? Een goedkope rekenmachine kost een paar tientjes en gaat de hele schoolcarriere en ver daarna mee.
Hoho, dan zou de school die dingen moeten aanschaffen ? Dat zou dan van het seminar budget van de directeur afgaan, Dacht 't niet !
2 kilo aardappelen voor 4,50 en 5 kilo voor maar 12,50!
Toch leuk dat ze af en toe een aanbieding hebben.
Je komt in de verkeerde winkels blijkbaar,
hier biologisch geteelde aardappels a 1euro per kg.
De 2-halen-3-betalen aanbiedingen zijn mijn favo. Geen berekeningen nodig.
@VW, alles ist vorbei | 01-02-23 | 10:39:
Voor een 2.5 kilo Biologische Menopper, Roseval, Nicola, Opperdoezer, Dore of Solist haal de 4 euro wel.
Of verkopen ze bij u alleen saaie patat-aardappelen.
@VW, alles ist vorbei | 01-02-23 | 10:39:
Geloof dat je iets mist...
Casino fx82-b, ding heeft mijn hele schoolperiode overleeft, nooit een batterij hoeven te vervangen.
Casio that is natuurlijk...
Mijn rekenlineaal ook;)
@Smoelensmid | 01-02-23 | 10:41:
Heb jij hem nog? Ik wel!
@Louter Leuter | 01-02-23 | 10:43: Om mee te meppen?
@Louter Leuter | 01-02-23 | 10:43: Ik ook.
Heb zelfs een ronde, in de vorm van een paperclip-bakje.
@Smoelensmid | 01-02-23 | 10:41: Tegenwoordig een hoogst onderschat instrument.
@Smoelensmid | 01-02-23 | 10:41: Was vroeger verplicht op het voortgezet onderwijs. Met rood-witte plastic houder.
Ik heb nog een Casio fx-115D, moet ook al decennia oud zijn, maar doet het nog steeds, werkt op zonnecellen. Ik weet niet eens meer wat alle knoppen betekenen, vooral de extra mogelijkheden in geel en blauw. Geel zal wel met de gele shift toets geactiveerd worden, maar ik zie geen blauwe toets. Geen idee of er nog ergens een gebruiksaanwijzing rondzwerft. Ik zie net dat er nog info te verkrijgen is op Internet, die dan maar eerst eens gaan bestuderen.
Wat is er mis met hoofdrekenen?
Ik reken altijd op m'n intuïtie.
Sommige jongeren haken direct af als de hoofd een beetje weerstand geeft als het iets nieuws tegenkomt.
Daarom vinden ze lezen niet leuk, iets dat niet in je eigen hoofd past, dat kost teveel moeite.
Hmm, in ziekenhuizen lopen mensen rond met de medicatiekar (en een knalgeel "niet storen!"-plastic vest) die zich in de haast en de hektiek proberen te herinneren of het nu 2 milliliter was of 0,2 hectoliter.
17 Euro bij bol
www.bol.com/nl/nl/p/casio-fx-82ms-2-w...
Het is zo. Zo hebben 52.000 boeren de helft van de 33.000 km2 Hollandse grond in bezit, waar 17 miljoen andere Nederlanders de andere helft bewonen. Wat is dan de verhouding qua grondbezetting tussen boeren en niet-boeren?
Ja reken dat maar even uit op je Casiootje.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 10:36:
En dan te bedenken dat we met slechts een procent van die boerengrond genoeg hebben om een miljoen huizen te bouwen ...
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 10:36: al dat intrappen op die boeren de hele tijd, over rijkdom en grootgrondbezit, doet me haast denken dat je ergens een beetje jaloers bent.
@theo-is-dood | 01-02-23 | 10:44:
"Caroline", dat product van bureau ReMarkable uit Deventer, beweerde dat we alle boerenland moesten offeren aan de nieuwe bewoners van ons land. Nou dat is dus niet zo. Hooguit een paar procent. Wie doet haar een Casio cadeau?
En nee PR, ik geef je gewoon even wat droge feiten, als tegenhanger tegen als dat boerensentiment van hardwerkende mannen die met hun blote handen de grond omploegen in het zweet huns aanschijns. "Geen boer geen eten", je kent het wel.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 10:36: En van al dat boerenland is 1 tot 1,5% voldoende voor die miljoen benodigde huiswonings. Uit je hoofd, hoeveel is dat?
@Dr. Blechtrummel | 01-02-23 | 10:51:
1% van (33.000 / 2) = 165 km2
Utrecht, ongeveer 10 x 10 kilometer, behuist ongeveer 300.000 mensen, dus je hebt iets meer boerenland nodig maar toch.
@theo-is-dood | 01-02-23 | 10:44: Die miljoen huizen plus voorzieningen en infrastructuur passen moeiteloos in Wassenaar als je de torens maar hoog genoeg maakt.
Compact, korte lijnen, verbindend en energiezuinig.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 10:53: Het feit dat je er aan rekent is al ziek, hoe meer van dit soort bagger argumentatie hoe meer het me sterkt om op gezond verstand BBB te zullen stemmen wat een achterlijke inzichten over jouw tuin is groter dan de mijne loop je hier te verspreiden.
@Smoelensmid | 01-02-23 | 11:02:
Hahaha je bent pissig wegens gister! Nog steeds lees ik geen enkel argument van je behalve iets over een buurman met koeien die heel hard werkt.
Ik reken even voor wat een prachtig voordeel boeren hebben ten opzichte van de gewone burger. Een enorm landbezit, veel subsidies en allerlei prachtige uitkoop-regelingen als hun bedrijf onverhoopt botst met milieuregels.
Maar stem vooral BBB als je gecharmeerd raakt van foto's van Caroline in een stal vol jonge biggetjes. Dat sentiment trekt je blijkbaar heel erg aan. En het mag, we leven in een vrij land.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 10:51: Het ging in dit topic over rekenen. Een voorbeeld van problemen met het omgaan van rekenkundige feiten grijpt u aan om inderdaad weer los te gaan op Caroline en de boeren.
@Pardoes | 01-02-23 | 11:10:
Nee, ik reageer op een tegel van Feynman waar hij dit topic aangrijpt om een ander punt te maken. Als hij het doet, doe ik het ook.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:11: Je vergat 'Hahaha' te typen.
Wel even je format aanhouden heur.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:11: Nee, dat doet hij niet. Dat doet u. Hij heeft het over problemen met rekenkunde. (Inderdaad naar aanleiding van berekeningen aangaande stikstof.) Maar ook doet hij dat aan de hand van een ander artikel. Hij heeft het echt over rekenen en aanverwante zaken zoals rekenkundige modellen. Het is echt u zelf die de transitie naar de boeren en Caroline maakt. Dat is hier ten onrechte naar mijn mening.
@Pardoes | 01-02-23 | 11:19:
Feynman: "We worden geregeerd door feitenvrije mensen die niet meer kunnen rekenen"
Daar haak ik op in met een rekenfout van "Caroline".
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:21: Het ging u helemaal niet om het rekenen. U hebt het over "droge feiten" en "product van bureau ReMarkable uit Deventer". (Zie u eigen reactie van 10:51.) Het ging u om BBB weer te kunnen bashen.
@Pardoes | 01-02-23 | 11:27:
Feynman: "Weet u wie her nog meer niet kan rekenen?!? Het RIVM...."
En ik zeg: "Caroline."
Zoek de verschillen.
Is het ene off-topic, dan het andere ook.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:31: U antwoordt dat niet op Feynman maar op een reactie van Theo. Op Feynman reageert u aanvankelijk nog wel met een sommetje maar het is al duidelijk waar u naar toe wil. Theo geeft een opzetje en u gaat weer(!) los. Uw reactie van 10:51 ondergraaft verder uw betoog hier.
@Pardoes | 01-02-23 | 11:37:
Maar wat is je punt. Ik moet het niet over boeren hebben? Oke dan: Ik raad iedere politicus aan een goede rekenmachine aan te schaffen en voortaan ook te gebruiken.
@Beste_Landgenoten | 01-02-23 | 11:41: Ik denk dat mijn punt heel duidelijk is. U misbruikt een topic over rekenen om een van uw stokpaardjes weer te voorschijn te toveren. U hebt daar een handje van. Het begint zelfs mij, volledig a-politiek, op te vallen. U mag natuurlijk uw politieke voorkeuren hier te berde brengen. Maar om dat steeds te doen "in bashing mode" komt onsympathiek over.
Was laatst bij de pizzeria, moest 10.25 afrekenen toen ik er nog een colaatje bij wilde van 2 euro. Moest het grietje achter de balie een rekenmachine erbij pakken! Dus eh.. Tsja.
OK, dus het is toch nog wel nodig.
En nu heb je verkering?
Maar….
Zijn deze rekenmachines wel gedekoloniseerd?
Behalve boobies had je het grapje dat als je een bepaald recept ging uitrekenen dan kwam er OLIEBOL uit
Ah, 7083170.
Strikt ecologisch gezien de beste optie is een telraam…
Nee, uit je hoofd.
@Kowalski11 | 01-02-23 | 10:26: op je vingers.
"de Tweede Kamer zich druk maakt over het feit dat scholen te vaak nieuwe modellen rekenmachines verplicht stellen"
Dit feit is onjuist. Een overheidsinstelling, Het College voor Toetsen en Examens, stelt vast wat is toegestaan en publiceert dat in: De Regeling toegestane hulpmiddelen voor de centrale examens vo 2023 wetten.overheid.nl/BWBR0045342/2022-0...
Hierin wordt vastgesteld welk merk en type is toegestaan. Zie hiervoor
"3.2.3. Grafische rekenmachine
De machines die in 2023 in elk geval zijn toegestaan:
Casio:
• fx-9860GII(SD);
• fx-CG50.
Hewlett Packard:
• HP Prime
Texas Instruments:
• TI-84 Plus CE-T;
• TI-Nspire CX (alleen de versie zonder CAS);
• TI-Nspire CX II-T (zowel versie met als zonder CAS).
NumWorks:
• de grafische rekenmachine van NumWorks
Oudere types, ook die eerder wel waren toegestaan, zijn NIET MEER toegestaan."
Scholen hebben hier NIETS mee te maken, maar Kamerleden wijzen liever naar anderen zoals Brussel.
Ik heb hier nog de verplichte woordenboeken EN FR en DU liggen. In de verpakking. Translate is your friend.
Het is natuurlijk ook een businessmodel.
@Rico Tampeloerus | 01-02-23 | 10:28: Meer een kongsi
@Rico Tampeloerus | 01-02-23 | 10:28: Hoe vaak ik geen boeken heb moeten kopen van schrijvers die tevens de vakdocent waren. Daar werd idd leuk aan verdiend.
"Ga met de tijd mee en vervang die dure machines door een goedkope app."
Volgens mij de laatste paar weken nogal in het nieuws dat telefoons waarschijnlijk verbannen worden uit de klas.
China spioneert in onze klassen en kopieert ons onderwijssysteem.
Binnenkort komt daar een EU-verklaring over.
@funda | 01-02-23 | 11:24: "kopieert ons onderwijssysteem" Om te kijken hoe ze 't niet moeten doen ?
Rekenmachines...
Ik heb nog steeds mijn SHARP PC-E500 uit 1992 die ik op de HTS gebruikt heb.
Naast dat dit 'rekenmachientje' een aantal wetenschappenlijke formules, constanten, periodiek systeem der elementen etc. al standaard had, kon je 'm ook in BASIC programmeren.
Zo heb ik ooit een progje geschreven om het aantal destillatieshotels in een destillatiekolom te kunnen berekenen.
Geweldig
vroeger was men bang dat mensen niet meer konden rekenen door de rekenmachines, nu zijn ze bang dat mensen niet meer kunnen nadenken door Chat GPT / Sonic....
mensen zijn toch al zo'n 50.000 jaar (of langer) rationele wezens. Ook zonder machines.
(*whahahahahahahhaahhaahahahaha... doet)
HP11C nog in de kast, maar Excel voor werk...
Ik heb de TI van de middelbare school nog. Ergens.
@nobodiesunmighty | 01-02-23 | 10:24:
Sinds de boedrukkunst werd uitgevonden, is alles allen maar slechter geworden.
@nobodiesunmighty | 01-02-23 | 10:24: Klopt wel, mensen kunnen inderdaad slechter hoofdrekenen dan vroeger, en als mensen zelf niet meer nadenken over teksten kun je verwachten dat ze daar slechter in worden.
@Zeurders | 01-02-23 | 11:00:
Overgewaardeerd.
Intelligent en efficient gebruik maken van de tools die je ter beschikking staan is ook een kunst.
Dat wordt veel te weinig geleerd op scholen.
Hoeveel van die dingen die je vroeger op school geleerd hebt, heb je ooit nog gebruik van gemaakt? En hoeveel daarvan wordt op scholen nog steeds geleerd?
Waarom nog verplicht vreemde talen anders dan Engels?
Vervang dat door b.v. leren programeren (is in principe ook een taal). Hiermee leer je ook nog eens logisch denken en structuur aanbrengen.
Voor mijn werk wordt van mij verwacht dat ik IP reeksen en subnetten moet kunnen berekenen. Nou nee, daar zijn ook apps voor en/of online calculators. Niet meer van deze tijd.
Misschien off-topic, maar ben jij het neefje van Paulus de DOS-kabouter?
@VBO_B_Niveau | 01-02-23 | 10:24: Daar ging m'n koffie :)
@VBO_B_Niveau | 01-02-23 | 10:24: Hihi
Ik vind het veel verontrustender dat op het voortgezet onderwijs tegenwoordig het vak rekenen wordt gegeven. Omdat de leerlingen dit niet (of niet goed genoeg) op de basisschool leren. Vraag de gemiddelde 13 jarige leerling maar eens een staartdeling te maken. Je weet niet wat je ziet. Het is te schandalig voor woorden.
Maak dan kennis met de taaltoets (Nederlands) op het hoger onderwijs, waarvoor de leerlingen ("studenten") massaal zakken, maar die ze gelukkig eindeloos kunnen herkansen, net zo lang tot ze een keer geluk hebben.
Je zou ook kunnen zeggen dat als je het principe van delen kent, je die staartdelingen wel kunt laten zitten.
Ga een volwassene maar eens vragen om √23 uit te rekenen.
@Ichneumonidae | 01-02-23 | 10:24: 4,9758315
Staartdelingen worden niet meer aangeleerd, ze gebruiken een andere methode.
@Analia von Solmsch | 01-02-23 | 10:35:
Hoax. Mini-Vergoor (groep 8) heeft gewoon staartdelingen geleerd.
De juffrouwen voor de klas kunnen zelf niet meer rekenen. Ook al weer een gevolg van de totale feminisering van het basisonderwijs
@Analia von Solmsch | 01-02-23 | 10:35: Weer een van de domste "moderniseringen" in het basisonderwijs.
@theo-is-dood | 01-02-23 | 10:46:
Alsof de meneren in het basisonderwijs wel kunnen rekenen?
Koning Huizenbouw Hugo, is toch ook opgeleid als basischoolonderwijzer? Die kan ook niet het aantal huizen uitrekenen dat hij ieder jaar moet bouwen als hij er in 2030 een miljoen meer wil hebben.
Honderd euro, wat een onzin.
Casio-rekenmachientje dat hier op de middelbare school 'verplicht' is is overal te koop, zelfs bij AH, kost nog geen tientje.
Dat die gratis GeenStijl-alternatieven er niet in komen op de middelbare school snap ik dan weer wel, mobieltjes zijn not done tijdens een examen. Uiteraard.
Ja, ik zag laatst wetenschappelijke rekenmachines met formules en alles erop en eraan bij de AKO voor 25 euro ofzo. Het viel me op, omdat ik vroeger geen geld voor zo'n ding had. Kost geen drol tegenwoordig.
Dit gaat over het betere werk. Wiskunde Havo-5, VWO 4,5,6.
Toen ik nog jong was, had ik op de MTS en de HTS een Casio FX nogwat programmeerbare rekenmachine met breuken en het binaire/hexadecimale getallenstelsel en zonneenergie.
Niets geen grafische lijnen. Daar hadden we pen papier en een geodriehoek voor.
Gewoon ambachtelijke wiskunde.
Integreren, differentiëren, de kettingregel, abc-formule, cosinusregel. Daar werden we mannen van Stavast (zo heette onze wiskundeleraar op de MTS-Alkmaar anno 1987)
Waarom ze nu een grafische rekenmachine nodig hebben weet ik niet. Wij leerden de formules gewoon uit ons hoofd.
@Haberdoebas | 01-02-23 | 10:32:
Hallo Opa.
De boomers klaagden in mijn middelbare schooltijd dat we een FX82 mochten gebruiken. Het was schandalig dat we het gebruik van de rekenliniaal niet meer leerden.....
@JanVergoor | 01-02-23 | 10:41: Ik word een ouwe l*l van 54.
Het ging me er alleen om dat jeugd van tegenwoordig geen formules meer kan doorgronden en daardoor geen ruimtelijk inzicht meer heeft.
Ik kan nog hoofdrekenen.
Een rekenmachine is net als een PC een hulpmiddel.
@Haberdoebas | 01-02-23 | 10:53:
Een looprek is ook een hulpmiddel. Ik dacht, ik zeg het maar vast, komt je later mogelijk nog van pas.
@Haberdoebas | 01-02-23 | 10:32: Wiskunde was mijn favoriete vak op het VWO, ik had A en B. Geslaagd met twee achten.
Maar als ik zie wat mijn zoon momenteel in Havo-4 moet maken loop ik hardgillend weg. Er zakt toch een hoop weg als je het niet meer oefent.
Mijn zoon moet nog steeds parabolen en zo tekenen.
Volgens mij hebben die apparaten een examenstand zodat je ze wel kunt vol gooien met cheatcodes maar er dan lekker niet bij kan. Wel zo okay als je de kwaliteit (haha) van het diploma wil waarborgen. Cheats kun je bijvoorbeeld wel in je iphone, ipad, Watch gooien etc
Ja dit dus en daarnaast leidt zo'n telefoon gigantisch af. Ik snap de weerstand tegen rekenmachines niet. Waarom zou dezelfde rekenmachine op je mobiel ineens beter zijn?
Als de Tweede Kamer dan toch over onderwijs babbelt, kom dan eems met wetgeving om de smartphone te verbieden op middelbare scholen. En stel in plaats daarvan boekenlijsten weer verplicht. De leerprestaties moeten toch omhoog?
Dan eerst een smartphone verbod in de Tweede Kamer.
Ja, boekenlijsten met verplicht Karel ende Elegast, Eline Vere (kut met peren), Vondel, en alle Tachtigers. Maar Jan Wolkers niet, die is verboden.
Scholen kunnen dit al zelf regelen: geen smartphones in de klas.
@Colin.Fart | 01-02-23 | 10:24: Je zou ook modernere boeken kunnen kiezen. Toch?
@Colin.Fart | 01-02-23 | 10:24: Vroeger eens alle boeken van Jan Cremer (1,2 en 3) en de Hunnensaga als 1 titel op mijn boekenlijst gezet.. Vond de leraar beneden zijn niveau, maar negeren kon ie het niet. Heeft hem wat leeswerk gekost want samenvattingen waren er niet van zulke wansmaak..
@nobodiesunmighty | 01-02-23 | 10:25: Scholen moeten met elkaar "concurreren". Dus dit gaan ze uit zichzelf niet doen.
De rekenliniaal was de voorloper van de rekenmachine. We noemden dit vroeger de gokstok.
@rijfkoek | 01-02-23 | 10:49:
Ha...!!
Daar heb ik mijn liefste dochter van...!!
Ik heb nog met een telraam gewerkt; gaat net zo goed.
Haha mijn ouders echt inderdaad. Telraam en rekenliniaal.
Einstein zei het al: alles wat je niet in je hoofd kan uitrekenen is niet de moeite waard.
Eintein had niet veel meer dan pen en papier.
@Haberdoebas | 01-02-23 | 11:08:
En een hoop tijd achter zijn tafeltje in dat patentenbureau.
Geo driehoek.
Ple*ris dingen braken altijd in de rugzak....!!
Gradenboog, passer.
@Mr_Natural | 01-02-23 | 10:18:
Meisjes...!!
Maar daar zit geen logica achter.......
Rugzakken voor boeken daarom bij ons in de ban, je moest een schooltas hebben
@Analia von Solmsch | 01-02-23 | 10:21:
Zo'n bruine..??
@neonreclame | 01-02-23 | 10:17: Wij haden zo'n normale school, geen rugzakken of pukkels toegestaan. Tja, je hebt het of je hebt het niet.
@dathoujetoch | 01-02-23 | 10:21:
Brak die Geo nou of niet....
@neonreclame | 01-02-23 | 10:26: Nee, ik zeide het reeds, normale school met nette leerlingen. Kom je niet meer tegen, geloof ik.
@dathoujetoch | 01-02-23 | 10:29:
In het Gooi toch wel...??
Mijn schooltas was van echt leer, een schoudertas.
@Analia von Solmsch | 01-02-23 | 10:33:
Pukkel en parka, anders hoorde je er niet bij.
@neonreclame | 01-02-23 | 10:31: Gooi? Proleten en een fiks stuk nouveau riche.
@dathoujetoch | 01-02-23 | 10:36:
Hou je toch verdomde weinig over.....
@Mr_Natural | 01-02-23 | 10:35: jaaaaaaaaa !!!! Idem , pukkels op je wang, pukkel over je schouder en spannend of je brommer wilde starten !!!
Good old days
@neonreclame | 01-02-23 | 10:19: wederzijdse toestemming komt automatisch bij eerste zoen.
@2CVOcean | 01-02-23 | 10:48:
Je Puch, geen buikschuiver.
@neonreclame | 01-02-23 | 10:37: in het beschaafde Westen des lands zijn/waren ook beschaafde scholen.
Leren schrijven met een veer. Ik ben voor.
Ja, en dan een tien met een griffel krijgen.
Mobiele telefoons in de klas lijkt me ook een slecht plan. Dus misschien zijn die rekenmachines zo’n gek idee nog niet.
Ik heb nog altijd een casio fx-82 naast op mijn bureau en gebruik ik ook nog. Wat moeten middelbare scholieren met meer dan dat?
Is nog steeds een fx-82 tegenwoordig, althans de opvolger. Kost geen drol meer tegenwoordig. Vroeger was hij 'onderscheidend' (TI-35 van Texas Instruments was voor sloebers)
Ik heb de fx-80 nog uit vervlogen tijden,prima goed !
ah, mooi, mijn geliefde Casio fx-82. Deed precies wat ik wilde, ook al typte ik het fout in, dan zij die iets van "err...."
Nu ben ik vele jaren getrouwd, niet met Casio. Gaat toch anders.
@Jimmy Mc Clure | 01-02-23 | 10:25: Zelfs de Casio penlite batterij werkt nog!
Uit 1985!
Is hele middelbare school en HTS gebruikt.
* twilight zone muziekje *
@Papa Jones | 01-02-23 | 10:32: Ik heb altijd gebruik gemaakt van de fx-82LB, zowel in studietijd als tijdens mijn werkzaam leven als docent wiskunde/natuurkunde/informatica. Na jaaaaren was die versleten en heb via internet een nagenoeg ongebruikte aangeschaft. Daarnaast een fx-82LB als app op de foon. You never walk alone. Beste calculator.
Alle rekenmachines die wij oude lullen hebben liggen zijn verouderd.
Meneer Van Dalen Wacht Op Antwoord is al jaren niet meer correct en is vervangen door Hoe Moeten Wij Van De Onvoldoendes Afkomen of nog beter: Hé, Mw. v/d Aorta!
Probeer het zelf maar:
6:2×(2+1)=
Elk antwoord anders dan 9 is fout en geeft een OnVolDoEnDe!
Meer uitleg hier: www.youtube.com/watch?v=URcUvFIUIhQ
Het mag dan misschien onzinnig zijn, met dit zijn nu eenmaal de afspraken die zijn gemaakt met de lobbyist van Texas Instruments.
Alles wat je op een rekenmachine kan, kan ook in Excel, maar dan beter en makkelijker.
En als je later gaat werken vragen ze of je ervaring met Excel hebt, en niet of je een rekenmachine hebt.
Totaal onvergelijkbaar. Alsof je een tekstschrijver aanneemt als die ervaring met Word heeft. En het gaat er op school niet om wat 'je later nodig hebt' maar dat je een basis hebt van kennis.
Excel is leuk, maar ik snap nog steeds niet echt waarom gelokaliseerde versies ook gelokaliseerde functienamen gebruiken en waarom die niet even automatisch vertaald worden als je een engelse functienaam typt in de nederlandse excel.
@PolarWolf | 01-02-23 | 10:30: Hele goeie inderdaad
@PolarWolf | 01-02-23 | 10:30:
Inderdaad een bron van frustratie. Houd het gewoon Engels.
mijn good old HP32S werkt anders vele malen prettiger dan die gare calculator app op mn telefoon.
Voor je smartphone: Droid48
@TheEgg | 01-02-23 | 10:30: tnx, is inmiddels geïnstalleerd :-)
@TheEgg | 01-02-23 | 10:30: En voor mensen die hoofdpijn krijgen van RPN: TechCalc(+)
Lijkt me logisch dat je niet online kunt tijdens toetsen. Smartwatches zijn ook verboden tijdens examens.
Het web is een groot spiekbriefje.
Of je daar bij een examen wiskunde en natuurkunde echt iets aan hebt...als het goed is niet.
Foto maken, appen naar iemand die het wel snapt, even TikTokken, en aan het einde de antwoorden overschrijven.
Je kan gewoon je examenvragen in ChatGPT knallen...
@Ichneumonidae | 01-02-23 | 10:10:
Je mag toch hopen dat de chirurg die je kind opereert zo niet z'n diploma's heeft gehaald.
@AdvocatusDiaboli | 01-02-23 | 10:15: Da's toch meer handenarbeid, heb je geen wis- of natuurkunde voor nodig.
Maar... eens, bij sommige vakken is het wel handig die 'echt' te kennen.
Op veel middelbare scholen is ook die gare Bosatlas nog verplicht.
Dat dure ding komt bij vrijwel niemand nog uit de verpakking, maar je moet hem wel aanschaffen.
En bestaat BiNAS nog?
@small_town_dude | 01-02-23 | 10:13: Yep
@small_town_dude | 01-02-23 | 10:13: Binas doorstaat de tand des tijds. Natuurlijke constanten en fysische eigenschappen zijn ehhhh nogal onveranderlijk. Het tegenovergestelde van woke zeg maar.
altijd handig, voor de geïnteresseerde mensch.
@Goed Volk Kijkt Weg | 01-02-23 | 10:23:
Een absurd duur boekje voor wat erin staat.
@lekgoot | 01-02-23 | 12:10: De Enkhuizer Almanak is daarentegen best wel goedkoop voor wat erin staat.
Ik heb geen rekenmachine nodig om door te hebben dat ik blut ben....
Scholen stellen rekenmachines verplicht. Onnodige geldverspilling. Geldt ook voor het MBO en HBO onderwijs waar je elke jaar boeken moet aanschaffen, die vervolgens nooit gebruikt worden en nog gloednieuw in de folieverpakking eind van het schooljaar op Marktplaats worden verkocht. Geldklopperij ! Het heeft er alle schijn van dat er een onderonsje is tussen schoolboeken producenten en de scholen die kennelijk een percentage van de opbrengst ontvangen. Anders zou ik het niet kunnen verklaren.
Kaften die handel...!!
Suske en Wiske hadden wij... Ja, ok, we werden gepest....
dan koop je er toch een op marktplaats
KIjk eens op de site van uitgeverij Convoy. De docenten schrijven die boeken zelf ...
@AntiZanicz | 01-02-23 | 10:24: Degene die 'm op Marktplaats koopt, zal m'ook niet gebruiken en kan het boek niet meer kwijt als er een nieuwe herdruk is uitgebracht. Erg lucratieve handel !
Zijn gewoon afspraken met oa Texas Instruments, leuke premie voor de school en ouders uitgeperst. Hetzelfde voor schoolboeken, verander één regel noem het druk zoveel en je oude boek is onverkoopbaar... Gaat al 40 jaar zo.
Van Dijke uit Kampen, voor je schoolboeken. Oplichters. Je levert een boek te laat in? Hup boete. Vind je het boek alsnog? € 6,95 portokosten. Als hun brieven zijn standaard 10 dagen terug gedateerd maar je moet wel binnen 2 werkdagen reageren. De vrijwillige schoolbijdrage incasseren ze ook doodleuk van je rekening.
van die paar tientjes waarvoor ook nog een apparaat geleverd moet worden.
@Piet Karbiet | 01-02-23 | 10:16: hahaha, arme piet. Slordig en het is andermans schuld wanneer dat geld kost.
@AntiZanicz | 01-02-23 | 10:24: Zeker, schuld van de zoon des huizes.
En elke druk staat weer vol fouten, te bizar.
EMU 42 met een HP28s emulator. Of voor op de smartphone Droid48. Het betere rekenwerk.
Ze zijn niet verplicht, maar worden geadviseerd.
www.dekantoorvakhandel.nl/advies/produ...
@redthehaghue | 01-02-23 | 10:06:
Ok voor wiskunde
er is ook niets mis mee. Mooie apparaten voor weinig. Je zou er weer zin in krijgen. Een mooie TI-59 voor HFL 900
zou mooi zijn, terwijl je lekker online bent je proefwerk maken...
REAGEER OOK