Moeder Haags rampgezin: 'Schuld van anderen'
Ja zo kennen wij er ook nog wel een paar
Vier van haar bloedeigen kinderen totaal ontspoord. Twee nu opgepakt voor het doodsteken van een snackbareigenaar. De oudste ook vast voor een 'ernstig steekincident'. Inbraak. Zwaaien met machetes. Jeugdzorg. Gedoe. Gezeik. En dan loopt de moeder van dit rampgezin in het AD te klagen over politie en instanties - en die lui van het AD schrijven het doodleuk op, zonder kritische noot. De politie was te hardhandig bij VIER invallen: "Daardoor hebben de kinderen trauma's. Ze zijn boos, woedend." Instanties waren te traag bij haar stekende dochter: "Er moeten zoveel formulieren ingevuld worden, er is een wachtlijst." Overlastmeldingen over haar gezin zijn niet waar: "Leugens." 'Vloeibare substantie' tegen haar ruit: "De politie is niet eens komen kijken." Het is alleen maar de schuld van: anderen. Nou mevrouwtje, als VIER (van je zes) godvergeten kinderen zo'n plaag zijn voor de maatschappij, moet je misschien een keertje in de spiegel kijken.
UPDATE - OM: Minderjarige 'verdachten' (meisje 15, meisje 17, jongen 17) langer vast
Reaguursels
InloggenHet slachtoffer liep nadat hij zijn werk af had samen met zijn vrouw naar huis. Het echtpaar kwam dit 3-tal tegen. Dat begon met een racistische scheldpartij en pesterij. (volgens links NL kan alleen door witte mensen racisme geuit worden, dus AD en MSM vermeld daar niets over. Het echtpaar reageerde hier niet op en liep door. Dat irriteerde het 3-tal en begon met geweld met dit resultaat. Behalve deze zeer ernstige en door de overheid genegeerde probleem is in NL ook het probleem dat in NL heel veel Chinese inwoners door ALLE overige etniciteiten gediscrimineerd, gepest worden, wat wij als samenleving en de overheid vinden dat moet kunnen want China is stout met mensenrechten, Taiwan, Tibet, Oeigoeren, geclaimde spionage, 5G, succsvol Huwawei, etc.
Lees veel reacties dat kinderbijslag vanaf 2 kinderen zou moeten stoppen.
Ik dacht dat er allang een stop op zat vanaf 2 kinderen. Dat er nooit meer kinderbijslag wordt uitgekeerd voor maximaal 2 stuks.
Bedrag per kind per kwartaal
Leeftijd kind Bedrag
0 tot en met 5 jaar € 269,76
6 tot en met 11 jaar € 327,56
12 tot en met 17 jaar € 385,37
www.svb.nl/nl/kinderbijslag/bedragen-...
Ooit was er een maximum van tien kinderen waarvoor je recht op kinderbijslag had. Nu is het aantal onbeperkt.
www.rtlnieuws.nl/economie/column/3748...
Massa is kassa !
De Brent Spar hadden ze nooit moeten laten afzinken. Had een prima opvang locatie geweest voor dit soort individuen. Had het leven van de snackbarman gered en nog menig mens in de toekomst gered van aankomend ellende.
Die 6 kinderen zijn natuurlijk van 7 verschillende vaders. Remember guys: Don't stick your dick in crazy !!
Erfelijkheid is niet de enige factor. Roken en alcohol tijdens de zwangerschap, wat dacht je daarvan ?
Zes kinderen! Waarom hbbn probleemgezinnen altijd zoveel kinderen?
Graag de kinderbijslag afschaffen boven de twee kinderen! Laat de gegoede burgerij zich voortplanten op eigen kosten ter eer en glorie vd maatschappij als geheel en de sloebers zich een beetje inhouden.
Graag de kinderbijslag afschaffen boven de twee kinderen!
Heel goed.
@periscope | 31-01-23 | 15:49: Graag kinderbijslag afschaffen voor ALLE kinderen. Meer kinderen = meer CO2 uitstoot. Stop de opbrengst van deze beparing in beter en strenger onderwijs. Dat is ook goed voor kinderen. En voer in 10 % meer loonbelasting of korting op uitkering bij meer dan 2 kinderen.
Ga maar lekker hulp zoeken waar je vandaan komt
Jij gaat op voor domste tegel van de dag; deze mensen zijn gewoon Nederlanders. In hart en geslachtsdelen.
@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 14:47:
Tje D-Fens je hebt het er maar druk mee, met recht praten wat krom is.
@Ella | 31-01-23 | 15:03: Het lijkt wellicht krom maar is waarheid/realiteit als een Nederlandse koe ;-)
@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 15:04: De dader is altijd een Nederlander. Pas als slachtoffer krijg het beestje een andere naam.
@D-Fens_1963 | 31-01-23 | 14:47:Ik joris mezelf wel weg.
het is volledig kansloos met dat gezin, niet meer te redden. Helemaal apart houden van de maatschappij Dit gebroed is reddeloos verloren. Sociaal werkers kunnen hier waarschijnlijk ook niks meer mee. Dit gaat onze samenleving nog heel veel geld kosten zonder ook maar enig resultaat. Het is wachten op het wangedrag van de laatste twee koters die zijn tot nu toe nog niet gepakt.
Apart houden van de maatschappij?
In wat voor maatschappij leef jij dan?
4 van de 6 zijn al eens opgepakt. Die andere 2 hadden steeds geluk. Maar komen nog.
Verschrikkelijk voor de direct getroffenen, echter buurtbewoners zitten hier ook niet bepaald op te wachten. Stem ze weg.
De andere 2 willen rechter worden en hebben zich aangemeld bij de D66
Al meerdere malen hier opgemerkt vandaag en ik sluit mij daarbij aan; gezinnen als dit vormen in principe (mede) de basis van onze samenleving en de problemen erin.
Veelal bivakkerend aan de onderkant van de maatschappij, uitkeringssituatie, achterstandswijk, dito school, uitval, opvoeding grotendeels van de straat, asocialiteit en geweld met de paplepel ingegoten.
Welkom in de neerwaartse spiraal die Nederlandse maatschappij heet.
Met dank aan al die fijne roomblanke (veelal Nederlandse) tata's die zich voortplanten met (meestal) allochtone vaders.
En de ouders van deze dames (zijn toch zo van die mooie getinte kleinkindjes hè?)
probleem is dat steeds meer mensen een beetje onderaan bungelen en nauwelijks kans hebben zich op te werken.
@zeeman73 | 31-01-23 | 14:01: Nee, het probleem zit bij die moeders tussen de oren (en benen).
@zeeman73 | 31-01-23 | 14:01: Oooooh dus de samenleving is weer de schuldige? Waarom ook niet.
Idd! Vroeger bestond er zoiets als omhoog neuken. Tegenwoordig krijg je respect als je omlaag neukt en voortplant.
@Waakvlam | 31-01-23 | 14:40: De dames in kwestie zijn een product van onze samenleving. Dus, grotendeels wel ja idd...., helaas.
zou ook zomaar een 'gedupeerde' kunnen zijn.
"Nou mevrouwtje, als VIER (van je zes) godvergeten kinderen zo'n plaag zijn voor de maatschappij, moet je misschien een keertje in de spiegel kijken."
Jammer van die betaalmuur bij het artikel, en ik ga écht niet betalen voor het AD, maar op jouw laatste zin wil ik wel reageren want ik denk dat je die conclusie te snel maakt.
1. Politiegeweld.
Dat komt voor. Sommigen houden daar ook fysiek letsel aan over. Of een trauma. Hoe groot is de kans dat dit 4 van je kinderen overkomt? Nou, niet groot, maar volledig uitsluiten kan je ook niet.
2. Jeugdzorg
Het is al een tijdje bekend dat geweld in de Jeugdzorg vaker voorkomt dan aannemen. Op tv werden er al meerdere documentaires en programma's aan misstanden in de Jeugdzorg gewijd. Lisa Westerveld (PvdA) heeft gelijk: dat systeem moet op de schop.
Jeugdzorg biedt niet altijd een veilige plek, en soms komen kinderen op een plek terecht die hun ontwikkeling nog verder verpest.
Gratis tip: Kopieer en plak de URL in Archive.md of Archive.ph.
Verder; politiegeweld komt zeker voor, hier en daar onvoldoende als je t mij vraagt, maar dat terzijde. Maar bij een INVAL tegen de muur of in een politieauto gezet worden behoort daar niet toe. (eerst artikel lezen via mijn tip). Zowel politie als jeugdzorg komen niet voor de lol. Het probleem ontstaat gewoon thuis. Deze moeder schiet overduidelijk tekort. Als je kinderen zich aansluiten bij drilrap-groepen moet je daar misschien iets mee doen. En daarvoor moet je inderdaad eerst in de spiegel kijken.
@phantom2 | 31-01-23 | 14:39: Dat in de spiegel kijken kunt u beter verleggen met blijven slikken van de pil en geen kinderen nemen van 6 vaders.
Van sommige kinderen kan Jeugdzorg ook niks meer maken. Zijn al verpest door een asociale moeder die kinderen bleef uitpoepen die ze niet had moeten krijgen, omdat ze daar niet mee om kon gaan. Hoopte ze daarmee de vader te dwingen om te blijven? Kinderbijslag?
Dan is de zorg te laat op gang gekomen, of er is door omgeving (familie, leerkrachten of buren bijv.) te lang gewacht met melden.
@gaffelbaard | 31-01-23 | 13:26: Feit blijft dat de 1e verantwoording bij moeder ligt en niet bij de maatschappij.
Ik geloof bij bepaalde vergrijpen niet aan een 2e kans of zicht op ........
Deze grens wordt voor mij al eerder dan moord overschreden.
Tokkie afval collateral damage
Als opvoeding faalt, is dat de schuld van de opvoeder. De kinderen daarvan dan 'afval' noemen, heb ik altijd vreemd gevonden. Om maar niet te zeggen, discriminerend.
Eigenlijk heb ik er een hekel aan om steeds over vroeger te beginnen maar toen (zo’n 30 tot 50 jaar geleden voor mij) had je heel veel grote gezinnen. 6 kinderen was niks bijzonders.
Meestal met maar één werkende vader en een moeder die het huishouden deed. En de kinderen moesten gewoon mee helpen. En op enkel gezin na ging dat altijd wel goed. De kids zijn respectabele burgers geworden. Maar ja toen werden de kinderen niet als prinsjes en prinsesjes behandeld. Jeugdzorg, zal vast toen ook wel bestaan hebben maar nooit van gehoord.
Ik wil niet lullig doen, maar als je 6 kinderen neemt dan is dat gewoon een verdienmodel. Zolang de staat dit beloond met onbeperkte kinderbijslag zal het mensen aanmoedigen om niet hun verantwoordelijkheid te nemen.
Precies! Vanaf 3 geen fok premie meer. Bij dit soort types zijn de vaders die rond lopen te neuken, ook uit beeld. Daar zou ook eens aandacht naar uit moeten gaan.
@bqbq | 31-01-23 | 13:18:
Oneens. Er zijn veel grote gezinnen waar papa er gewoon is hoor. Het idee dat dit alleen bij allochtonen uit een 3e wereld land of staphorster gereformeerden voorkomt, klopt niet.
Waren dit mensen van cultuur?
Zit er dik in.
Nederlandse cultuur.
Ik begreep van wel.
Verschillende door elkaar schijnbaar.
Het derde geheim van H. Moeder Maria in Liurdes aan Bernadette was dat vrouwen niet stiekem een kind van een andere man mochten betrekken. Bij de Surinaamse bevolking, voorzover van Afrikaanse afkomst, werd dat al generaties lang openlijk gedaan. Die mensen leefden in concubinaat. Zo is hun cultuur.
Zo is het toch altijd geweest? Kinderen van meerdere vaders hebben? Pas toen de religie kwam werd er gestreefd naar één vader. Dat kwam het welzijn van de kinderen ten goede. Want de kinderen van de weggelooen vader werden geschopt en geslagen.
Het is een matriarchale manier van leven. De dochters krijgen nog een beetje opvoeding, de zonen zijn loslopend wild. Op een flat in Nederland blijven die mensen leven zoals ze in de binnenlanden van Suriname deden. Daar in die flat gaat het fout.
Maar met messen steken en met houwers kappen is ook een uitzondering. Dat ligt aan dat gezin. Mama kan het niet aan in Neferland.
Cultuur? We leven in 2022 hoor.
En ik meerdere autochtone NLse alleenstaande vrouwen die meerdere kinderen van meerdere vaders hebben.
Oh ja, Anouk, de zangeres? In welk hokje stopt u die dan?
@gaffelbaard | 31-01-23 | 13:37: Zelfde...., enig verschil waarschijnlijk is dat ze niet drie hoog achter (hoeven) te wonen.
Alhoewel, als ze zo door gaat....
Nederland is een verzorgingsstaat. Overal is hulp voor, zelfs als er een scheet dwars zit kun je geestelijke bijstand krijgen. Maar soms, heel soms, moet je gewoon ook iets zelf doen. Zoals opvoeden bijvoorbeeld.
Ik heb gesmeeeeekt om hulp!!! Echt. Dat soort types.....
Och moeder toch , hoe was jezelf ? was jij het braafste meisje van de klas ?, ik ken je verder niet , maar ik waag het te betwijfelen..
Meestal valt de appel niet ver van de boom..
@gaffelbaard | 31-01-23 | 13:38:
Heb ik geschreven dat de moeder een messentrekker was..??
Denk ff na voordat je die onzin uit je toetsenbord verstuurd.
Maar?... Had ze dan niet hulp kunnen vragen aan de vier vaders van die kinderen, of waren ze al even niet meer in beeld?! (Wegduiken doet...)
Bovenwindse eilanden?
Mensen die tegenwoordig nog 6 kinderen hebben ZIJN een plaag voor de maatschappij....
En Nederland is een hardwerkende nuttige meneer kwijt.
Gelukkig hebben we de daders nog.
Waar we heel veel malen dode meneers salaris aan gaan uitgeven in het gevang.
Waar was de vader(s) trouwens? Kijk die 4 kinderen zijn zo schuldig als de pest. Oplsuiten. Direct. Moeder klaagt te veel correct. Maar jeugdzorg faalt. Dat is een feit. Jeugdzorg is een gigantisch falende instantie die zaken vaak erger maakt dan ze al waren door onkunde, onmacht, onkunde, geldgebrek, onkunde, onkunde, bureaucratie en onkunde. Dat is *ook* een feit. Als moeder voordat het allemaal zo gigantisch uit de hand liep hulp heeft ingeroepen van jeugdzorg, kan ik het ondanks dat ik haar geklaag nu ook echt een over the top vind misschien wel terecht. Die 6 kinderen zijn toch echt ter wereld gekomen doordat zij haar benen niet bij elkaar kon houden of de pil wilde slikken. Die zijn dus haar verantwoordelijkheid en van de vader(s). Die dienen kinderen op te voeden. Ik kan me, zonder het goed te praten, voorstellen dat *als* zij voorheen hulp heeft ingroepen van jeugdzorg je daar best over kan bitchen. Want jeugdzorg is een onkundige falende instantie. Maarja. Heeft zij dat? Of heeft ze het uit de hand laten lopen en was het door klachten van buren/buurt/school etc dat jeugdzorg werd langs gestuurd en zij geen enkele medewerking heeft gegeven terwijl ze had moeten zien dat ze het gewoon niet in de hand had? Naja. Moeder moet in ieder geval nu stoppen met klagen achteraf. Dit had zij zelf vooraf kunnen voorkomen.
Zoals je zegt het is haar verantwoording niet die van jeugdzorg.
Er zijn weet ik veel hoeveel van dit soort gezinnen en het worden er steeds meer daar helpt geen jeugdzorg tegen.
Dit soort gezinnen zijn niet te helpen, er is geen pleeggezin te vinden waar dit soort kinderen geplaatst kunnen worden en douw je ze preventief in een huis met 50 andere gevallen word het er ook niet beter op.
Wil je een oplossing dan hadden ze der doos dicht moeten naaien na het eerste mislukte geval wat ze uitgepoept heeft.
@Barkruk2 | 31-01-23 | 11:24:
Dat die eerste mislukt was ,kwam ze pas achter toen ze die andere drie in elkaar geknutseld had.....
@Barkruk2 | 31-01-23 | 11:24:
Correct. Helemaal mee eens. Het is niet de verantwoording van jeugdzorg. Maar er *is* een jeugdzorg. Waarom? Omdat er gewoon gevallen zijn waarin de zorg van ouders tekort schiet om wat voor reden dan ook. Dan moet je ook kunnen verwachten dat als je jeugd*zorg* waar we miljarden belasting voor betalen ook voor de jeugd zorgt. Het woord zegt het al zegmaar. Jeugdzorg is echter 1 grote bureaucratische instantie vol met net afgestudeerde meisjes die dan aan de hand van protcollen gaan bepalen wat er moet gebeuren. Er is inderdaad zoals je zegt een groot tekort aan gastgezinnen, maar hun verantwoording is het ook niet. Gevolg is dat kinderen dat op 1 grote hoop in instellingen worden geplaatst met wederom onkundige mensen die volgens protocollen werken en waar simpelweg ook een personeelstekort is. Wie wil daar nou werken.
Daarnaast zijn de mensen die daar werken veelal net afgestudeerde Maatschappelijk Werk en Dienstverlening meisjes, zonder enige ervaring/opleiding met psychiatrie / psychologie. Want daarin valt elders weer veel meer geld te verdienen, En iedereen die een *beetje* nadenkt weet natuurlijk dat het geen lieve aardige probleemloze modelkinderen zijn die daar terecht komen. Dus wat krijg je dan:
een groep van 20-40 kinderen met veelal pschologische problemen die door 4 parttime meisjes met een MWD opleiding door hun jeugd heen moeten worden begeleid. 1 psychiater die verantwoordelijk is voor vaak meerdere afdelingen en zeker weten *niet* achter zijn bureau vandaan komt maar in overleg met de MWD meisjes op basis van het dossier bepaald wat er moet gebeuren. Ze hooguit bij binnenkomst een keer spreekt, heeeeel misschien periodiek (eens per half jaar een half uurtje max). Tja. Hoe heet dat dan: een falende jeugdzorg instantie. En je hebt he-le-maal gelijk. Ouders zijn verantwoordelijk. Maar als er een miljarden kostebde jeugdZORG is, dan moet die *ook* in staat zijn om goed voor die *jeugd* te *zorgen*.... JeugdZorg.
Wat mij betreft simpel, als je jeugdzorg (dus de overheid( verantwoordelijk stelt voor het ontsporen van JOUW kinderen, moet je al beginnen met het verantwoordelijk stellen van de overheid voor het KRIJGEN van kinderen. Daar was ze blijkbaar zelf ook heel goed in. Als je de verantwoordelijkheid neemt voor het krijgen van kinderen, heb je automatisch de verantwoordelijkheid voor het opvoeden.
@DanskeRob | 31-01-23 | 11:43:
Zoals gezegd mee eens. Maar er zijn gewoon gevallen dat dat niet meer kan. Noem eens wat: vader+moeder hebben drie zeer jonge kinderen. Vader wordt overreden door een vrachtwagen. Moeder kan niet voltijd werken want moet voor kinderen zorgen (en misschien alleen half afgemaakte opleiding kunstacademie, want tja want de overreden vader had een zeer goed betaalde baan). Dus rauwende en getraumatiseerde kinderen en moeder want vader voor hun ogen aan 10 stukken gescheurd door een dronken poolse vrachtwagenchauffeeur. Kinderen groeien praktisch gezien op straat op zodra ze zelfstandig de deur uit gaan vanaf basischool en zeker op middelbare school, en daar ontsporen ze. Moeder zit nog thuis met 1 kind van 3 waar ze zorg voor moet bieden. Dat zijn gewoon reeele gevallen die vaak goed gaan, maar soms ook niet. (ik zeg niet dat dat hier het geval was hoor). Maar dan moet er als er een jeugd*zorg* is, ook een jeugdzorg zijn die goed voor jeugd kan zorgen.
@peterdh | 31-01-23 | 11:48:
Die voorbeelden is ook waar jeugdzorg volgens mij voor bedoelt is.
Niet dit soort probleemgezinnen dus denk dat tot dat die MWD parttime meisjes een mandaat krijgen om het hele gezin in een heropvoedingskamp te proppen waar de keuze is werken/leren of niet vreten zal het nooit wat worden.
Onze maatschappij is te soft voor dit soort problemen.
De oorzaak van een toenemend "management" in de jeugdzorg zal mede te wijten zijn aan het maatschappelijke vergrootglas waaronder elke publieke instantie heden ten dage komt te liggen. Een perfect volgen van vele regels,wetten en wensen van overheden resp. de maatschappij maakt dat er hordes toezichthouders, managers, bestuursleden, adviseurs eerst hun boterham belegd willen zien alvorens met de belastingcenten het daadwerkelijk oplossen van schrijnende gevallen kan worden begonnen. Onze inspraakmaatschappij oogst de wrange vruchten die ze zelf heeft gekweekt.
@Barkruk2 | 31-01-23 | 12:06:
Ik ken meerdere gevallen in jeugdzorg, waarbij kinderen omdat ze 1 keer druk, agressief, depressief, of op een andere manier "geen modelkinderen waren", door een psychiater die dan in het overleg (n iet in gesprek met het kind zeld) bepaald dat het kind even een dagje aan de valium moet om het rustig te krijgen (want MWD meisjes weten er niet mee om te gaan), waarbij betreffende kind vervolgens maanden aan de valium wordt gehouden, want in het rapport van de pchychiater staat dan namelijk "zo nodig" in plaats van "twee dagen" waarop een gesprekken en eventueel behandeling zou moeten plaats vinden. Maarja. De MWD meisjes interpreteren "zo nodig" al vrij snel. En voor de rest is er te veel onkunde voor gesprekken en pschologische evaluatie, laat staan behandeling. Ik meerdere ken gevallen waar kinderen gezond jeugdzorg in gingen en er met depressie, PTSS, leerachterstand en compleet ontspoort uit kwamen. Da's gewoon schandalig.
@peterdh | 31-01-23 | 12:26:
Ach er zullen genoeg naïeve tutjes rondlopen maar nog veel meer ouders die hun eigen falen op die naïeve tutjes projecteren.
Het lijkt mij ook wel een honden baan ook, je doet het nooit in iemands ogen goed en heel Nederland weet het beter.
Feit blijft dat er steeds meer kansloze bij komen en ons hele sociale systeem kan dit niet aan.
"Ik meerdere ken gevallen waar kinderen gezond jeugdzorg in gingen en er met depressie, PTSS, leerachterstand en compleet ontspoort uit kwamen."
Als ze gezond waren, waarom kwam jeugdzorg er dan überhaupt aan te pas?
@peterdh | 31-01-23 | 12:26:
Die verhalen ken ik ook. Wat meespeelt is dat ouders niet goed de weg weten naar klactenprocedures of juridische bijstand. Ze worden eerst boos en agressief, wat niet in hun voordeel is, en vervolgens is er dan weinig meer te redden aan de zaak. De truc is niet boos of agressief worden, beleefd zeggen dat je nog geen handtekening zet maar er binnen zoveel tijd erop terug komt en vervolgens krijgen ze een brief van je advocaat of een oproep van de klachtencommissie in het postvakje. Dat werkt veel beter.
Twee dingen komen bij me op: vrijwillige sterilisatie tegen vergoeding en lerarentekort.
Ahja. Want leraren dienen kinderen op te voeden. Niet de vaders en moeders.
Goed idee, moeten we nog meer gelukzoekers importeren om de populatie groei in stand te houden...
Er is overigens alleen maar een kunstmatig lerarentekort. Docent lager en middelbaar onderwijs heeft een "tekort" omdat het vrouwenbaantjes zijn die grotendeels parttime werken omdat de leraren a) niet voor een te laag loon gaan werken, b) niet als enige haan in een kippenhok willen werken, c) voltijd werken en al snel merken dat zij door opgedane ervaring kunnen doorgroeien naar beter betaalde functies in hoger onderwijs waar het geen kippenhok is met parttime kippen.
Er zijn bijna geen leraren meer zijn alleen leraresssen. Dus dat geeft een tekort.
Hoe is dit zo gekomen. Onze linkswoke maatschappij vond het nodig dat men op de pabo ook verplicht moest worden om stages te lopen in kleuterklassen, waar echt heel, heel, heel, heel weinig leraren toch ooit zouden gaan werken. Dus een jaar verplicht met kleuters werken (de meeste zijn blij dat ze naar hun werk kunnen in plaats van bij het krijsende kind thuis). Leraressen weer wel, dat is genetisch moederinstinct. 400 miljoen jaar evolutie. Maarja. Het was niet meer optioneel om die richting te kiezen *iedereen* moest moet kleuters werken. En daarom is het aantal mannelijke leraren op pabo's gigantisch gedaald. Volgens mij is het een jaar geleden ofzo wel veranderd omdat ze er zelf ook na 15 jaar achter kwamen dat het niet werkte.
Dat is zo'n zelfde flauwe kul oplossing als de dienstplicht.
Straf / heropvoeding kampen misschien
@peterdh | 31-01-23 | 11:23:
Alleen nog maar leraressen = verwoking next generation Nederland
@peterdh | 31-01-23 | 11:23: 400 miljoen jaar?? Over welke periode en welke dieren heb jij het? Niet de mens, lijkt mij, of begrijp ik jou verkeerd?
Laten we wel wezen, als je als - mannelijke - ouder je kind naar de kleuterschool of groep 1 brengt wil je toch maar 1 ding en dat is zo snel mogelijk weer weg uit die hel. Daar ga je als vent niet tussen en mee werken. Pas vanaf de bovenbouw lijkt het me nog enigszins uit te houden dus eigenlijk is de oplossing vrij simpel. Tot aan groep 4 juffen ( jammer genoeg wel vooral van het links-veganistische dit is slecht en iedereen is lief-soort maar ja, beggars can't be choosers ) en daarna gezonde, strenge rechts-liberale docenten om een beetje realiteitszin in die kinderen te pompen.
@anja | 31-01-23 | 11:59:
Niet alleen mens-moeders krijgen kinderen he ;) En ja 400 miljoen jaar heb ik niet direct gelinkt aan een periode, het leek me een beetje overkill om voor het punt dat ik wilde maken eerst research te gaan doen over exacte periodes...
@Graaisnaaiert | 31-01-23 | 12:01:
Eens. Behalve dat, ook al gooi je een mannelijke SP'er of D66'er voor de klas (liever niet, maargoed beggars can't be choosers) heb je 99 van de 100 keer wel een voltijd leraar. Die de voortgang van die kinderen beter in de gaten kan houden dan 4 parttime leraressen voor 1 vak.
Ah, ben gesteriliseerd en leraar. Kan getuigen dat de vergoedingen voor beide zwaar kut zijn.
Nou ja ze heeft een punt. Dr had veel eerder een knoop in d'r eileiders kunnen worden gelegd
Ja ,hier kan ik ook niks moois van bakken...
Nee? Da's jammer. Ik zat er al vol verwachting klaar voor.
In die spiegel zitten alleen maar barsten.
Daarom vind ik ook dat je af moet van de maximum termijn op aborteren.
Die moeder had 16-20 jaar geleden beter wat anders kunnen doen met de vloeibare substantie die toen werd gespoten.
De vaders hadden het op de kachel moeten spuiten, dan was het met een sisser afgelopen.
nl.m.wikipedia.org/wiki/Leven_aan_de_...
- Leven aan de onderkant. Het systeem dat de onderklasse in stand houdt is de Nederlandse vertaling van Life at the Bottom, een boek uit 2001 van Theodore Dalrymple
Een belangrijk vertrekpunt van zijn opmerkingen zijn de verklaringen die deze mensen over zichzelf afleggen. Ze leggen de oorzaken van zowel hun ellende als hun daden vrijwel uitsluitend bij factoren die aan hun wil ontsnappen. Deze voorstelling als waren ze passieve slachtoffers zonder wilsdaden is volgens Dalrymple vals en hebben ze overgenomen van hedendaagse criminologen en sociologen, daarin gevolgd door de socialezekerheidsbureaucratie. Dat die voorstellingen vals zijn beseffen volgens Dalrymple zowel de experts als de getroffenen, aangezien de intellectuelen en bureaucraten die ze verkondigen ze niet toepassen op zichzelf en hun eigen kinderen. Ook de mensen aan de onderkant van de samenleving maken er in veel gevallen gebruik van om verandering in hun levenswijze uit de weg te gaan of om bepaalde voordelen te verkrijgen bij de uitvoerders van de sociale zekerheid en het rechtssysteem. —/
Een nieuwe elite van jeugdwerkers, gezinstherapeuten, casemanagers, buurtregisseurs en de gemeentelijke bijstand houdt deze ellende in stand. Zo’n gezin kost de samenleving enkele tonnen per jaar.
Klinkt als die toeslagenouders.
In mijn gemeente ook zo'n probleemgezin wat zo'n 8 a 9 ton per jaar kost aan hulpverleners en instanties.
@BobDobalina | 31-01-23 | 10:45:
Blablabla....
Dat is de mythe van zelfredzaamheid, die in werkelijkheid aan slechts een kleine groep is voorbehouden. Het overgrote deel is helemaal niet zelfredzaam maar gaat mee met de flow. Wanneer iemand een goede start heeft gehad en niet teveel tegenslagen dan kan dat goed blijven gaan. Maar het lijntje is dun voor veel mensen. Dat zagen we toen de energienota's stegen en mensen spontaan in de problemen kwamen. Toen zei de overheid ook niet eigen-schuld-dikke-bult. Had u maar geld opzij moeten zetten toen u een speculatief contract afsloot. En zo zijn er tal van situaties die zich kunnen voordoen. Ik ken de bewuste vrouw niet maar zes kinderen van een man die niet in beeld is lijkt mij een slechte beslissing. Waar zijn haar ouders in dit verhaal? Vaak gaan dit soort sociale problemen generaties terug.
@Red shirt | 31-01-23 | 11:07: Wie zegt dat ze van één man zijn? Dat vroeg ik me namelijk af. Man leeft nog en die kan toch ook ingrijpen? Met bijvoorbeeld drie vaders wordt dat alweer moeilijker.
@Red shirt | 31-01-23 | 11:07: de maatschappij is erg ingewikkeld geworden en daarom zoekt Rutte de oplossing in nog meer ICT. ICT afdelingen hebben zichzelf niet eens onder controle dus dat wordt wat.
Heb ooit voor een dakloze de aanvraag gedaan voor opvang. Dat was een pak A4tjes met vragen die niet echt op hem van toepassing waren. Na 3 weken opvang gooiden ze hem weer op straat. Al die instanties die hij van info had voorzien zijn nooit langs geweest. De vraag was vrij eenvoudig.
Voorspelbaar. Overregulated and under staffed. Welkom in Nederland.
Wie doet hier nog echt werk ipv de mensen die echt werken lastig te vallen ?
@Zomaarwat | 31-01-23 | 11:22: Dat bedoel ik. Wat voor een opvoeding heeft de moeder zelf gehad? De meeste mensen, ik schat 85%, is helemaal niet tot zelfredzaamheid in staat.
Die mevrouw kan wel in de spiegel kijken, maar als je er pas later achterkomt dat je ongeschikt bent, is er niet zo heel veel meer aan te doen. Ja, hulp inroepen, maar die is allang wegbezuinigd.
Ik weet dat veel reaguurders het redelijk voor elkaar hebben en een scherp oog hebben voor de fouten van anderen, maar feit is dat er veel kwetsbare gezinnen zijn en veel gezinnen waar, op zijn zachtst gezegd, de straatwetten gelden. Dat wordt uiteindelijk een probleem voor de maatschappij, dus misschien dat de maatschappij eerder zou kunnen ingrijpen met hulp en ondersteuning ipv te wachten tot er mensen geprikt worden.
Wanneer ben je “kwetsbaar”?? Ook zo’n modereren waarmee gegooid wordt opdat de samenleving weer de portemonnee trekt.
Kijk eens op SVB wat dit gezin aan kinderbijslag ontvangt. Reken eens uit op Toeslagen.nl wat er jaarlijks door de belastingbetaler wordt uitgegeven aan deze non-valeurs.
@theo-is-dood | 31-01-23 | 10:43: Ja, zo een gezin kost veel geld, wat jij en ik betalen, maar dat is helaas het onderdeel zijn van een maatschappij. Sommige betalen, anderen ontvangen. Aan welke kant sta jij liever? En misschien was het zelfs beter geweest om er nog iets meer tegen aan te gooien, dan zaten geen 4 kinderen in de bak en was er geen dode gevallen.
Gelukkig dat er geen agent deze minderjarige heeft doodgeschoten bij een poging tot verhinderen van het neersteken van anderen.
Dan had het land wederom in brand gestaan en de roep om repercussies jegens de diender stormachtig.
Onzin! Het zijn de keuzes die gemaakt worden. Ja ik ken de dynamiek van een socialewoningen buurt met shotelantennes, en dat als er minder geld is dat men minder rationele keuzen maakt. Er wordt hard "gehozzeld" op straat dus er is gewoon cash. Alleen wordt het uitgegeven aan nikes, kapsalon vreten, black bananas, banlieu, BALR en andere kleding troep. Geld kon ook uitgeven worden aan opleidingen of andere leerzame ervaringen. Maar dat doen ze niet. Eigen keus.
In de T. stond dat de moeder blank was. Vond men blijkbaar belangrijk om te vermelden.
Over de vader werd niets gezegd, maar gezien het niet in beeld zijn, en de manchetes, zal hij ook wel blank zijn, toch?
Vader is Surinamer, vlg mij, stond er ook in. Fietsenmaker. En behulpzaam.
Manchete is een speldje aan je mouw.
Wat doet de afkomst er toe? In dit geval niets, imho.
Ben opgegroeid rond dit soort mensen. Identieke verhaaltjes met 'vloeibare substantie.' Als er weer iets uit wraak tegen hun huis was gesmeten kwamen ze met hun duurste woordenschat. Want zo dik je je verhaal aan. Als kind leerde ik al vroeg het kort te houden met zulk volk: Ik kreeg lang geleden een knal van m'n vriendjes want "TWINGO!" De passerende Renault ging de stoep op en zat helaas vol tokkies. Een verliet het voertuig om deze situatie even te deëscaleren.
Ze kwam me diep in de ogen kijken. "Je hebt drugs op!" Dat hoor je dan eventjes. M'n pupillen waren namelijk groot. Vanuit m'n 10 jarige verstand kwam geen weerwoord. Buren boos ons van het padje verjagen. Als of ik hier iets mee te maken had. Straks ging het roddeldorp hiermee aan de loop.
Gelukkig was er een tiener in de buurt die iets harteloos tegen het mevrouwtje verkondigde. Ze had plots geen macht meer over de situatie en verdween weer als of we maar zonder haar hulp verder moesten. Zo'n tokkie was twinting seconden aanwezig en meteen brak de pleuris uit.
Maar in mijn dorp was het goed geregeld dat tokkies naast elkaar woonden. Ze vochten onderling en hadden kinderen met elkaar. Die reden zichzelf dood op de dijk (vaste kost rond Zeeland) of staken hun sociale huur in de brand (3 gevallen alleen al in Bergen op Zoom). Dat de wereld nog functioneerde met zoveel anti-functioneel volk. Eenmaal in een nieuwbouw wijk had ik er bijna geen last meer van. Daar woonde mensen van de gemeente en sociale woningbouw.
Gokje: alle vaders zijn uit beeld (die zijn even bij volgende vrouw), ma is obese en moet toch naar de voedelbank, zit met luxe mobiel en onbeperkt top abonnement op de bank met Netflix. Geen worries over duurdere energie, huur enzovoort
En heeft enige duizenden euro's aan tattoeages.
@omanders | 31-01-23 | 10:47: Ja !! was ik even vergeten
Jullie vergeten: de twee honden met platgeslagen neuzen en de sloffen shag.
Families met een geestelijke beperkingen zouden niet het recht op kinderen krijgen moeten hebben.
Het klinkt cru maar ik zag laatst een documentaire, waarin een sociaal hulpverlener hetzelfde standpunt verkondigde.
Volgens hem was het energie stoppen in dit soort families als water naar de zee dragen.
Uiteindelijke is er alleen maar schade en in dit vreselijke geval iets wat niet meer terug te draaien is.
Wat objectief gezien het beste lijkt is niet altijd het beste. Je raakt een fundamenteel mensenrecht, maar vooral, waar leg je de grens? want nogal veel mensen hebben geestelijke beperkingen; van een laag IQ tot persoonlijkheidsstoornissen. Een IQ van 90 wel, maar van 89 niet? En een ouder met een beperking, de ander niet? Wat doe je met depressieve mensen? Hoe ga je dat handhaven, mensen onvruchtbaar maken? Wat als de geestelijke beperking zich pas later manifesteert? Het voorstel is simpelweg niet uitvoerbaar.
Was ook ooit een vrouw die had een stichting in volgens mij Afrika die hielp verslaafde aan drug in ruil voor sterilisatie.
Ik zie kansen.
@rederijker | 31-01-23 | 10:43: Vaak zitten ze al in een hulptraject als nummer 2 3 of 4 geboren word.
Is het zo gek om bepaalde eisen aan die hulp te verbinden?
@rederijker | 31-01-23 | 10:43:
Deze hulpverlener vond het inperken van de schade inmiddels belangrijker dan het recht op het krijgen van kinderen.
Daarnaast dealde hij met situaties waarin de kinderen een voor een uit huis geplaatst werden en de moeder al weer zwanger was van de volgende.
Families met een geestelijke beperkingen zouden niet het recht op kinderen krijgen moeten hebben.
U is slecht geïnformeerd. Verstandelijk gehandicapt konden al gesterilliseerd worden. I.v.m. recht op family life is dat later gewijzigd naar gedwongen anti conceptie.
Soms zijn preventieve uit-huis-plaatsingen van kinderen zo gek nog niet...
(@GS: Het zijn dus vaak geen "staatsontvoeringen")
En geen netwerk want buurf, school familie, kerk of moskee kunnen vaak inspringen en bijsturen. Soms helpt er gewoon helemaal niets en is het een verloren zaak. Onmachtig moedertje. Bekend in welke gevangenissen vader heeft gezeten en momenteel verblijft?
Altijd weer die anderen!
Ze vergeet te melden dat ze slachtoffer van de toeslagenaffaire is en het de schuld van de Nederlandse staat is. Want kinderontvoering.
Oh wacht... Waren die kinderen maar "ontvoerd", maar instanties hebben dit volgens mevrouw verzuimd.
Eigenlijk is het nooit goed.
Waarom neemt dit soort volk kinderen alsof het de laatste mode is? Vrijstelling van de sollicitatieplicht in de uitkering?
Deze mevrouw heeft meer nodig dan een hele grote spiegel. En hopelijk besluiten die kinderen uit eigen overweging om de geschiedenis niet te herhalen en stopt de stamboom bij hun.
Als bezuinigingsmaatregel zijn heel veel verantwoordelijkheden van het rijk naar de gemeentes gegaan zonder dat de gemeentes daarvoor extra budget kregen (anders zou het geen bezuinigingsmaatregel zijn).
Zo ook jeugdzorg.
Het rijk kon zijn handen er van af trekken "niet meer mijn verantwoordelijkheid"
En de gemeentes zetten gewoon iedereen op een wachtlijst "sorry, geen budget"
En de ouders? 6 kinderen hè. Het is niet zo dat de overheid kan overgaan tot preventieve maatregelen.
Waarom moeten overheden het dan wel oplossen?
Probleem is dat vroeger het sociale vangnet vooral was voor ouderen en minder validen.
Tegenwoordig komen er steeds meer kansloze bij die ook van dat potje onderhouden worden.
@Roos | 31-01-23 | 10:23: Spijker kop.
Uitbenen en door ‘t hondenvoer draaien.
Allemaal.
Snackbars zouden sowieso anticonceptiepillen in hun mayo moeten stoppen.
Soms is het niet te laat voor abortus
Stelling: de kinderen hebben schuld. de moeder is de oorzaak. Case closed.
Wat vindt de vader er eigenlijjk van?
wat denk je over zijn afkomst?
Welke van de zes ?
Voor hen was het gewoon een pompsletje.
Schoolvoorbeeld waarom evolutie niet verward moet worden met vooruitgang.
De gemiddelde mens wordt steeds dommer, dikker en afhankelijker van de nog wel functionerende en betalende medemens die de sociale vangnetten mag ophoesten.
Die het vervolgens hebben gedaan...
Ook te lezen in de panelen waar de schuld bij de jeugdzorg wordt gelegd ipv bij die mislukte ouders.
Op zich is er niets mis met evolutie, maar we zouden evolutie z'n gang moeten laten gaan: Survival of the fittest.
Dit soort types zouden 200.000 jaar geleden als eerste worden opgevroten op de savanne.
Een belangrijk vertrekpunt van zijn opmerkingen zijn de verklaringen die deze mensen over zichzelf afleggen. Ze leggen de oorzaken van zowel hun ellende als hun daden vrijwel uitsluitend bij factoren die aan hun wil ontsnappen. Deze voorstelling als waren ze passieve slachtoffers zonder wilsdaden is volgens Dalrymple vals en hebben ze overgenomen van hedendaagse criminologen en sociologen, daarin gevolgd door de socialezekerheidsbureaucratie. Dat die voorstellingen vals zijn beseffen volgens Dalrymple zowel de experts als de getroffenen, aangezien de intellectuelen en bureaucraten die ze verkondigen ze niet toepassen op zichzelf en hun eigen kinderen. Ook de mensen aan de onderkant van de samenleving maken er in veel gevallen gebruik van om verandering in hun levenswijze uit de weg te gaan of om bepaalde voordelen te verkrijgen bij de uitvoerders van de sociale zekerheid en het rechtssysteem.
Mooi direct verwoord. Dat is dus ook het probleem met 'sociaal'. Het oude kapitalisme werkte asociaal maar ook anti-groepskwaliteit. De daaruit voortgekomen verzorgingsmaatschappij lijkt 'sociaal' want is aardig en tolerant, maar werkelijk tolerant en dus iets toestaand wat niet goed is. Daardoor kweken we al decennia een poule van genen en cultuur die allerminst goed is voor de kwaliteit van de groep.
Het is moeilijk en heftig, maar daar ligt wel de kern van veel zaken die momenteel spelen.
@McFreek | 31-01-23 | 10:41: Evolutie gaat gewoon door. Kan je niet stoppen.
Om en rond zo'n jonge verdachte dader staan daarna gemiddeld zo'n 26 deskundigen en coaches. Van de wijkagent tot de forensisch psychiater. Het is een hele industrie. Sinds kort bestaat er naast het jeugdstrafrecht ook het ASR. Het adolescenten strafrecht. Om recidive te voorkomen. Kost veel en het werkt niet.
U zegt "wijkagent".
Ik vraag u "Waar dan?"
4 down 2 to go want uiteraard heeft deze wanhopige moeder uit Den Haag inmiddels al 6 kansenkinderen uitgepoept in die gave stad van Rutte & Co....
Kinderbijslag voor meer dan 2 kinderen afschaffen.
@Wattman | 31-01-23 | 09:53: Vind ik een hele goede ja.
Zou het haalbaar zijn?
@Sjeintje | 31-01-23 | 09:58:
Tuurlijk wel, als ze de AOW leeftijd getrapt kunnen verhogen kan dit zeker.
@Wattman | 31-01-23 | 10:03: Maar is de wil er of is het een heilig huisje?
En welke partij zou het meest open staan voor het opperen van deze wet?
Ik kan er geeneen bedenken die de woorden in de mond durft te nemen.
@Sjeintje | 31-01-23 | 09:58: Tuurlijk. Laat het niet (meer) betalen maar aan de belastingdienst over. Komt goed hoor.
@Sjeintje | 31-01-23 | 10:06: Kan toch na de verkiezingen, Rutte/Kaag doen niets anders dan buiten het regeerakkoord om te werken.
@Sjeintje | 31-01-23 | 10:06:
Je zou denken dat er toch een partij voor te porren moet zijn.
@Wattman | 31-01-23 | 09:53: minimaal! Helemaal afschaffen is nog beter.
@Sjeintje | 31-01-23 | 10:06: dat roep ik al jaren Sjeintje, ik ga stemmen op de partij die dit als speerpunt in het programma heeft.
Kinderbijslag is niet meer van de tijd.
Ik ben voor volledige afschaffing. Met max 2 kan ik ook nog leven.
Ongelooflijk dat er aan allerlei regelingen wordt getornd, maar dat die ouderwetse kinderbijslag maar blijft.
@Wattman | 31-01-23 | 09:53: prima idee , ik zeg : DOEN !!
@Wattman | 31-01-23 | 09:53: helemaal mee eens
@Sjeintje | 31-01-23 | 10:06: Het zal een heilig huisje zijn want …
‘Voor corana’ zat ik regelmatig in bus 21 vanuit Geuzenveld-Amsterdam naar Amsterdam oud-west. Dan hoorde ik (of ik wilde of niet) gehoofddoekte dames meer dan eens bij elkaar informeren hoeveel kinderen ze op de wereld gezet hadden. De trots waarmee ze elkaar dan vertelden hoeveel kinderen A…h hen al geschonken had, zei mij genoeg. Welke partijen tegen afschaffen zijn?
Een Marianne Bachmeier doen, zou ik zeggen....
De conclusie van dit stukje is me te gemakkelijk. Of ze nu wit zijn of een kleurtje hebben maakt niks uit. Soms moet je vervelende kinderen corrigeren door ze een draai om de oren te geven of een flink pak slaag. Maar ja, dat mag niet meer.
Blank*
Er wordt volop gemept in Marokkaanse/Turkse/Surinaamse/Antilliaanse kringen.
Geweld helpt geen fuck en lokt alleen maar meer uit, rust reinheid regelmaat wetene waar ze uithangen wat ze doen en gewoon straf is vele malen effectiever.... ow wacht dat heet opvoeden.
@Madame Poitiers | 31-01-23 | 09:49: Wat ik maar zeggen wil is dat ik me kan voorstellen dat het niet gemakkelijk is voor een alleenstaande moeder van 4 pubers die inmiddels groter en sterker zijn dan jij, zie die maar eens in het gareel te houden. Helemaal als ze zich ook nog verenigen, daar valt niet tegenop te boksen.
@Hellsmurfje | 31-01-23 | 09:53: Dat wat jij schrijft werkt alleen als je vanaf het begin structuur aanbrengt en volhoud.
Mocht dat niet gebeurt zijn, zijn bepaalde jongeren gebaat bij een andere opvoeding tot ze weer open staan voor rust, reinheid en regelmaat.
@Hellsmurfje | 31-01-23 | 09:53: Dream on. Ik kreeg soms een draai om de oren en dat was verdiend ook. Dan ga je de volgende keer toch wat beter nadenken. Ook dat is opvoeden.
Een draai om de oren is een korte termijn oplossing. Graag zie ik uw visie tegemoet met een meer duurzame oplossing.
@quigg. Daarom moet er direct in de
Jonge jeugd al opgevoed worden.
@F. Jacobse | 31-01-23 | 10:03: Twee keer meppen.
@F. Jacobse | 31-01-23 | 10:03: Het gaat niet om de pijn in je oor, dat trekt na een uurtje wel weg. Het gaat om de boodschap: fout gedrag heeft consequenties. Dat werkt over het algemeen best goed, al zijn er uitzonderingen. Ook op de langere termijn of in uw woorden 'duurzame oplossing'.
@F. Jacobse | 31-01-23 | 10:03: heeft bij mij prima geholpen voor de lange termijn
Er zijn geen onderwijzers meer, de besten trokken zich op de ouderavond niets aan van lastige/aso klagende pa of ma, dankzij die onderwijzers zijn onmogelijke kinderen toch nog goed terecht gekomen. De huidige deeltijdjuffen.... vroeger enkel een juf bij de kleuters.
In mijn jeugd was er ook de wijkzuster (van de kruisvereniging). Achteraf bijna niet te geloven wat die allemaal regelde, suste, ingreep en wat zij zelf verzette aan werk, etc. Wat een daadkracht!
Kende iedereen in de wijk persoonlijk. Genoot respect en gezag en kon snel en adequaat ingrijpen.
Tegenover één zo'n verpleegkundige die (heel belangrijk) ook kon handelen naar vakkennis, inzicht, mensenkennis, etc., staat nu een gigantische hoeveelheid totaal verlamde ambtenaren. Hun enige handelen bestaat uit schrijven.
Zij werken vaak parttime vanuit huis; zij schrijven vele, vele beleidsnotities en praten met héél veel ketenpartners om een convenant, coalitie, of pact overeen te komen. Weer vast te leggen in een nieuwe beleidsnotitie. Monitoren en evalueren zit altijd wel in de planning maar komt nooit tot stand, want oeps, alweer 4 jaar verder... tijd voor een nieuwe beleidsnotitie.
Wat mag ik mij toch gelukkig prijzen met mijn dorpje veilig verstopt in het Friese veengebied..
Laatste serieuze incident (zonder slachtoffers) was in 2014
Dan ben je in wezen toch ook een soort van miljonair ??
Al rijst de vraag, 'hoe lang nog' inmiddels zijn hier ook de eerste aantallen Mieles uitgedeeld
Maak je borst maar nat. In het slaapdorp van mijn ouders werden Syriërs gehuisvest, korte tijd later mocht het dorp zich verheugen op nationale bekendheid wegens 2 moorden.
Inderdaad hier hetzelfde. Die 'grote stad' problemen staan wel heel ver van onze werkelijkheid. Vervelende jongens zijn er ook wel natuurlijk, maar die kunnen even stoom afblazen op de voetbal, of op hun brommers en trekkers. En als ze echt onhandelbaar zijn dan moeten ze maar eens een paar weken bij boer Gerard werken.
ja AldNuut prijs jezelf gelukkig! Het zij je gegund.
Je bent inderdaad een soort van miljonair.
Dat Rutte en Kaag aan het bewind zijn, is inderdaad de schuld van anderen. Ik heb niet op ze gestemd. Ik voel met deze vrouw intens mee.
Verplichte sterilisatie, wanneer?
Weet je, voor specifieke mannen/jongeren in onze gemeenschap kan ik mij daar zeer goed in vinden.
Voorkomen is beter dan genezen.
Precies. 6 kinderen. De overheid mag wel opdraaien om al die shit op te lossen, maar mag die niet voorkomen. Mevrouw kan dus rustig aan nummer 7 beginnen.
@Roos | 31-01-23 | 10:25:
Het is niet de overheid die betaalt, U bent degene die betaalt!
We hebben onze maatschappij dus zo ingericht dat we niet meer in staat zijn 12, 13,14,15,16,17 enz jarigen een fatsoenlijke start in het leven te geven!
Het grote gedogen laat hier zijn ware gezicht zien!
Ze is vast ook toeslagengedupeerde. En nu zijn haar kinderen ontvoerd door de staat! Wat een zielige mevrouw.
Toch komt er dan netto aardig wat geld binnen in dat gezin, daaraan ligt het niet.
De ouders zijn primair verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen. Als je als ouder(s) meer kinderen neemt dan je kunt betalen of kunt opvoeden is niet de Overheid verantwoordelijk voor de ellende die de kinderen wordt aangedaan. De verantwoordelijke is en blijft de ouder. Maar raak neuken en kinderen krijgen op kosten van de gemeenschap is afschuiven van verantwoordelijkheden en parasiteren op de belastingbetaler.
In 020 Oost heb je de Hartmanbrug. Dit is een eerbetoon aan de op 6 november 1993 bij een roofoverval om het leven gebrachte André Hartman, een sigarenwinkelier op de hoek Molukkenstraat/Valentijnkade. De dader was een jonge Fin. We zijn nu 30 jaar verder en we hebben geen brug mee over. De zaak van de weduwe werd in totaal 19 keer overvallen.
Triest Piet, volgens mij is de hele Randstad al verloren, de verdunning gaat helaas straks ook richting Veluwe.
30 jaar verder en alleen maar erger geworden.
Rene Steegmans, zegt die naam nog iets? nl.wikipedia.org/wiki/Dood_van_Ren%C3...
Op de dag van zijn uitvaart startte de overheid een campagne: Hoe leuk zijn Marokkanen?
www.adformatie.nl/media/landelijke-ca...
Ik moest keihard lachen , en dat zo vroeg in de morgen . Moet toch niet gekker Worden.
Dit is nog maar de oostkant. De Diamantbuurt in Zuid heeft ook vele mooie parels afgeleverd na jaren van terreur...
Ken de brug ook goed. Trieste zaak Andre Hartman. En zoals Dude heb je eten zegt: de diamantbuurt heeft ook parels afgeleverd. Onder mijn leerlingen zaten ook van die parels. Breek me de bek niet open.
Deze mevrouw is duidelijk een existentialist: l'enfer, c'est les autres. In één ding moet ik haar gelijk geven: de betrokken instanties hebben de epische faal van dit ouderpaar niet tijdig onderkend. En dat terwijl er mensen zijn wiens kinderen aan het ouderlijk gezag zijn ontrokken vanwege weinig of niets.
Haal je de kinderen weg voor het uit de hand loopt dan is Jeugdzorg de duivel. Doe je het niet en het loopt uit de hand dan heeft Jeugdzorg gefaald. De nare keerzijde van het goede willen doen als overheid: het ligt altijd aan de instanties.
Gedwongen sterilisatie gaat nog eens heel groot worden.
@Duwbak_Linda | 31-01-23 | 09:35:
Maar dat aangrijppunt verschilt wel erg drastisch van zaak tot zaak. Een liefhebbende, betrokken ouder die een kind bij repetitief onaanvaardbaar gedrag een kleine corrigerende tik geeft mag zijn kinderen 4 jaar lang alleen nog onder toezicht zien (van dichtbij meegemaakt). De ex had dit verhaal tot epische proporties opgeblazen. Geen wederhoor, na vier jaar luidde de conclusie: 'adequaat hechtingsfuguur'. Geen excuses, nul nazorg. Deze mensen hadden daarentegen al zwaar onder curatele moeten staan toen de oudste met een mes losging op iemand.
@Duwbak_Linda | 31-01-23 | 09:35: Zo lust ik er ook nog wel eentje. Natuurlijk zijn de ouders schuld, maar jeugdzorg heeft ook gefaald. Ik heb veel met jeugdzorg te maken gehad, tientallen jaren geleden. Voordat daar iemand in beweging kwam moesten ze eerst vergaderen en dan waren er ellenlange bijeenkomsten zonder enig resultaat. De stront moest echt tot aan de nek staan als ze ad hoc maatregelen namen, dat heb ik 1 keer meegemaakt bij een 8 jarige die door een dronken alleenstaande moeder mishandeld werd.
Sindsdien is het alleen maar erger geworden ook dankzij de staat die de zorg op het bordje van gemeenten legde, die meer bezig waren het geld voor prestigeobjecten van B&W uit te geven als aan kinderbescherming of WMO.
@MickeyGouda | 31-01-23 | 09:42:
Dat soort voorbeelden ga je altijd blijven zien. Te vroeg, te fors ingrijpen. Te laat, te zacht ingrijpen. Ik vraag me alleen af of een overheid met instanties wel allemaal kunnen opvangen en managen wat ze krijgen toebedeeld. De intentie is vast goed, we proberen het allemaal goed te regelen en vast te leggen. De overheid steeds vaker als opvoedende moeder en mild afschrikwekkende vader.
Geldt voor meer hoofdpijndossiers.
@bergsbeklimmer | 31-01-23 | 09:43: Mee eens, bij scheiding 10 jarig kind aan moeder toewijzen, die alcoholist was, en niet goed in haar kop. Moeder uiteindeljk in coma en overleden, De angst bij vader, de rechtszaken, angst voor kind over het balkon gooien, Jeugdzorg bepaald en rechter doet mee.
In buitenland is geen Jeugdzorg, het gaat prima zonder dat zooitje ellendelingen.
@Duwbak_Linda | 31-01-23 | 09:35: Ligt het ook aan.
@gato | 31-01-23 | 10:01: Gaat me niet om de schuldvraag in dit specifieke geval.
Ik wacht op het deskundig oordeel van ervaringsdeskundige Grace.
Er moet meer met subsiediezakken gesmeten worden echt waar dat helpt.
Brood,bed,bad,uitkering,computer,kachel,zorg,cel.
Jeetje wat is het allemaal ook oneerlijk he. Iedereen is er op uit om haar familie te pakken. Want zo werkt het leven namelijk. Die snackbarmeneer had het eigenlijk ook wel een beetje aan zichzelf te danken, ja toch? Die moeder zal vanavond wel bij een kritiekloze Jinek aan tafel zitten om leeg te mogen lopen.
dat is toch weer een nieuwe grens over (iig voor mij)
Wilde geen bounty frituren.
"Nou mevrouwtje, als VIER (van je zes) godvergeten kinderen zo'n plaag zijn voor de maatschappij, moet je misschien een keertje in de spiegel kijken."
Aan de andere kant.... welk machtsmiddel heb je als ouder tegenwoordig nog in de opvoeding? Ik haalde het vroeger niet in mijn hoofd om crimineel gedrag te vertonen, want die ouwe had harde handen en droeg zweedse klompen waardoor je na een week na de trap onder je reet nog mank liep. Als je tegenwoordig een van je kinderen een corrigerende draai om de oren geeft zit jij op het politiebureau wegens mishandeling en worden je kinderen gepamperd door jeugdzorg.
De tik die de wijkagent mij ooit gaf was volledig terecht. Ben er zeker niet slechter van geworden.
Beetje opvoeding moet kunnen met 'lastige' jongeren.
Je zou kunnen beginnen om mensen die niet capabel zijn om kinderen op te voeden geen kinderen te laten krijgen. Dat helpt. Hoe je dat weet? Dat kan ik je wel vertellen maar dat levert minimaal een joris op vrees ik.
Het is de schuld van de samenleving dat deze mevrouw de schuld zoekt bij de samenleving.
Deze tegel is diep en hoe meer ik over deze paradox na denk, hoe beter die klopt.
De maatschappij dat ben jij, dus ga u schamen.
Mooie, zinnige zin!
Ze kunnen die moeder beter ook in de bak gooien wegens crimineel falen als ouder.
Ja of als je besluit aan kinderen te beginnen, wellicht ook even bij jezelf te rade gaan of je capabel bent voor de job.
Kun je beter aan anderen overlaten om te bekijken of iemand capabel is.
ja, ik denk dat dat soort mensen weinig zelfreflectie capaciteit hebben. zie je ook veel bij mensen met psychiatrische problemen
Kinderen waren en zijn toch een geschenk Gods? Dat hoorde ik altoos. Zeker in mijn geval ging dat op.
@dathoujetoch | 31-01-23 | 09:44:
Je bent ook al een godsgeschenk voor GS.
@NLgaatnaardeklote: raak. Als mensen zich afvragen of ze ervoor geschikt zijn, dan is de kans groot dat ze dit wel zijn. Zelfreflectie is een groot goed en teken van potentieel goed ouderschap.
En dan hebben we het nog niet over de hond, Jaybongo, gehad..
Een enorm live pitbull die anders nooit een vlieg een kwaad doet.
Ik las vanochtend even snel dat mevrouw 5 of 6 kinderen heeft. En dat er nogal wat speelt in het gezin. Het is makkelijk om te oordelen, maar het lijkt mij evident dat er geen kinderen meer moeten bijkomen in dit soort gezinnen. Ik heb daar wel ideeën over.
Ook ik heb daar praktisch uitvoerbare ideeën over. Mijn ervaring is dat deze hier uiten je op een Joris komen te staan.
@Sieg Hein | 31-01-23 | 09:32: Juist SH! Aan de andere kant neemt Joris ons soms ook in bescherming en dat vergeten wij nog wel eens in alle emotie tijdens het onderbuik-reaguren. Boks Joris, voor deze ene keer!
Dat is niet verrassend dat moeders er zo over denkt.
Duidelijk gevoed door overheden en media, slachtoffers worden daders, en daders worden slachtoffers. Het resultaat van decenia van knuffel beleid. Zeker als daders een niet westerse afkomt hebben. Want geen toekomst, zielig, geen stageplaats.
Misschien moeten we ouders van ontspoorde mafklappertjes maar eens flink aanpakken en een cursus kind opvoeden verplichten.
misschien al wel bij potentiele ouders dat doen (is trouwens al heel vaak betoogd door deze en gene, zelfs vanuit de medische universiteiten echter de ethiek laat het (nog?) niet toe).
Het was een aardige man
Nederland zit vol met dit soort jankerds, verschrikkelijk.
Als ik het goed begrijp gaat het dus om een blanke moeder met 6 kinderen, een Surinaamse vader die zich niet met de opvoeding bemoeit en een Chinese snackbareigenaar.
Werkelijk alle stereotypen kunnen weer aangevinkt worden.
Den Haag, stad van de rock chicks.
Het was niet Anouk?
1 Surinaamse vader? (check)
6 kinderen 6 verschilende vaders bedoel je .
Is dat zeker? Waar heb je dat vandaan?
Tsja het werd ze met de paplepel ingegoten.
Kan natuurlijk zijn dat die moeder medeverantwoordelijk is voor wat er is gebeurd, maar kan ook zijn dat ze het werkelijk niet meer in de hand had en overal tevergeefs aan de bel trok. Ken de casus niet, ga ee dus ook beter geen commentaar op leveren.
Er was een tijd dat al die loketten met al die bellen er in het geheel niet waren.
@Schoorsteenveger | 31-01-23 | 09:28: en dit soort situaties ook niet voorkwamen?
@oblix | 31-01-23 | 09:36: dat wel , maar veel minder !
Op het moment dat deze moeder haar "ik-ben-zielig"-houding aan de kant smijt is er misschien nog hoop.
Geen compassie met het slachtoffer en diens nabestaanden van deze Calimero-moeder is ronduit stuitend.
Nu is het te hopen dat de 2 'normalere' kinderen heel snel elders worden gehuisvest en begeleid (terwijl ik veelal tegen uit huis plaatsing ben).
Preventief ruimen, komt voor de snackbarhouder te laat, maar kan de rest van de samenleving een hoop ellende besparen.
ja, dat mag dus niet he....
@oblix | 31-01-23 | 09:37: wel als ze vogelgriep hebben toch?
ze geloofde 6x in haar sprookje??? gewoon te vrijblijvend met alle steun/toeslagen mogen aanmodderen en dan vindt de slappe politiek dat de belastingdienst geen algoritmes meer mag gebruiken voor die ellendige kostenpost op dat huisnummer, right.
Ik als belasting betaler ben ook boos en woedend, smerige parasieten.
Kost een hoop en je krijgt er alleen maar ellende voor terug.
sinds wanneer is dat dan? sinds gisteren?
@oblix | 31-01-23 | 09:38:
Dat ik belasting betaal? Nu zo'n 20 jaar.
@Barkruk2 | 31-01-23 | 10:23: dat je daarover woedend bent.... zal toch wel wat jaren zijn neem ik aan.
@oblix | 31-01-23 | 11:18:
Ach het is gewoon triest ik heb geen problemen met een sociaal vangnet voor ouderen en zwakkere van de samenleving.
maar dit soort lui het plant zich voort als konijnen, brengen alleen maar ellende en achteraf is het nog de schuld van alles en iedereen behalve van hunzelf.
Had ze laten verrekken, dat geld had veel beter besteed kunnen worden.
@Barkruk2 | 31-01-23 | 11:30: zie de film www.imdb.com/title/tt0387808/?ref_=nv...
Goeie van het AD. Laat dat wijf maar leeglopen, kan iedereen de gedegenereerde kant van de samenleving zien.
Gelukkig beschermt AD haar privacy door overal een betaalmuur voor te gooien.
Vooral deze alinea is treffend:
Er kwamen politie-invallen. Vier in totaal, drie waren volgens de moeder zonder resultaat, maar tijdens die acties waren de agenten wel hardhandig tegen haar kinderen. ,,Ze werden zo tegen de muur gezet, een andere keer in de auto gegooid. Daardoor hebben ze trauma's. Ze zijn boos, woedend.”
Nooit de schuld bij jezelf leggen, altijd zijn het externe factoren.
@pibasso | 31-01-23 | 09:31: hoe moet je "zonder resultaat" opvatten? dat de verdachten niet thuis waren of dat het een foutje was (sorry, verkeerde deur)
@oblix | 31-01-23 | 09:41: Precies, ik denk dan, dat de politie daar aan de deur komt, zegt meer dan genoeg!
Vogelaarswijkje? Buurt-bbq, kickbokslessen, op elke hoek een buurtcentrum, de PvdA/Links hebben wel wat voor elkaar gekregen hoor!
Weggegooide miljarden. En nog snappen ze het niet, worden schouders opgehaald.
Ik woon vlakbij een stad waar op iedere hoek een ‘buurtcentrum’ is. Anders hebben die arme kids namelijk geen basis. Dus wij hebben nu onder andere een buurtcentrum voor de AKParti, een buurtcentrum voor de Koerdische Onafhankelijkheidsbeweging, een buurtcentrum voor Koning Mohammed V, een buurtcentrum voor haatbaardsoepjurkenkids …de Nederlandse belastingbetaler mag er voor opdraaien en sinds de opening ( burgemeester en veel camera’s) heeft geen gemeentelijke instantie ( behalve financiën) er zich ooit nog mee bemoeid.
@bisbisbis | 31-01-23 | 09:23: Dan zou ik snel eens gaan kijken in een autochtoner deel van Nederland. Get the fuck out!
@pibasso | 31-01-23 | 09:29:
-
Vluchten kan niet meer - de ontwrichters zijn tot in de haarvaten van de samenleving gedumpt - zowel socio-economisch als geografisch. ( behalve in Amsterdam-Zuid en het Haagse Statenkwartier, natuurlijk)
@bisbisbis | 31-01-23 | 09:41: Bij mij worden ontwrichters nog aangepakt, maar de vraag is voor hoelang. Binnenkort ook een AZC bij mij in de buurt, maar ik schijn één van de weinigen te zijn die daar problemen inziet.
Waar is de vader? Al lang vertrokken?
Ik denk eerder vaderS die al kang de benen hebben genomen.
@MK27 | 31-01-23 | 09:16:
Misschien wel 6 kinderen van 7 verschillende vaders. Mooie cultuur.
Vaderdag. De meest verwarrende dag in sommige landen.
“Hulpverlening faalt” hebben ambtenaren zelf vaak als excuus aangedragen bij “jongeren”. Natuurlijk wordt zo’n voorbeeld graag overgenomen.
Isoleren in container dorp, buiten de maatschappij plaatsen.
kunnen we ze niet gewoon standrechtelijk executeren das financieel vermoedelijk voordeliger.
@stunter | 31-01-23 | 09:11: "Uw verzoek is helaas onmogelijk omdat wij thans niet over de noodzakelijke gegevens bischikken omtrent de eventuele verblijfplaats van naaste verwanten of familie die benodigd zijn om de nota van de kogel naar te kunnen verzenden." - Ambtenaar
@stunter | 31-01-23 | 09:11: sorry, munitie is naar Kiev. pang pang roepen dan maar?
"De blanke moeder van de twee tieners die vast zitten"
Gelukkig hebben ze een Surinaamse vader.
Oh en haar partner die dus niet bij haar is, is vast en zeker een eskimo? Gebroken gezinnen zijn de bijl aan de wortel van de samenleving.
@Super Vaagstra | 31-01-23 | 09:12: Once you go black, you're a single mom.
@4HoogAantWater | 31-01-23 | 09:27: oud gezegde 1 minuut ontstaan na die andere (BTW: die vrouwen willen/moeten echt exotisch want dat is veel spannender dan die blanke mannen. Zelfs nadat ze flink onderhanden zijn genomen met ziekenhuisopname tot gevolg blijft contact zonder meer bespreekbaar etc.
@oblix | 31-01-23 | 09:44:
Once you go black ben je binnen no time een alleenstaande moeder.
En de wolk GL en PvdA, en D666 en de CU en... maar volhouden dat er nog meer bij kunnen komen.
Oh ja, het is de schuld van de politiek dat die ouders hun kinderen volkomen kudt opvoeden. "Arbeiders" hierheen halen om te werken lekker el cheapo is tot echt een rechts dingetje geweest en steken nu een dikke sigaar op en vegen een vlekje weg dan hun dikke Jaguar over het grootste mislukte cultureel experiment. Over jouw rug!
gl en pvda regeren helemala niet. al jaren niet.
Duidelijk een emotioneel onvolwassen ouder. Die produceren kapotte kinderen, maar wat doe je eraan?
Postnatale abortus?
@DanskeRob | 31-01-23 | 09:11: preventief steriliseren lijkt mij dan beter.
repatrieren. Waarschijnlijk hebben ze haar van het eiland weggestuurd om zo de eigen buurt veilig te houden.
@Sieg Hein | 31-01-23 | 09:36: dat is te laat als er al 6 kinderen zijn. Vandaar mijn voorstel voor een iets zwaardere maatregel.
Gezien de jammerlijke reputatie van de Haagse jeugdzorginstanties zou mevrouw nog wel eens een
punt kunnen hebben. En er zijn natuurlijk ook kinderen die ondanks de nodige liefde, zorg en aandacht uiteindelijk structureel onbestuurbaar blijken te zijn. Eerst maar even kijken wat de eigenlijke achtergronden zijn van dit drama.
4 van de 6? Dan is het genetisch zo mis dat die kinderen, ook voor hun eigen bestwil, gewoon de rest van hun leven opgesloten dienen te blijven.
Jeugdzorg is overbelast. Nederland is overspoeld door probleemgevallen.
Altijd mooi dat er gezeken word op instanties maar als het een functionerend gezin was waren die instanties helemaal niet nodig.
Als we eens beginnen met zorgen dat dit soort lui gewoon geen kinderen kan krijgen. Soort preventieve jeugdzorg
en toen ging de wekker, bisbisbis?
@Madame Poitiers | 31-01-23 | 09:11: Enig idee wat er met de enorme vluchtelingenstroom en alle zwaar getroebleerde gevallen die daar tussen zitten gaat gebeuren met de toekomstige belasting van de Jeugdzorg? Daar komt een enorme ramp aan die zijn weerga niet kent.
Die is bij mij al jaren geleden afgegaan, stuntel - op het moment dat de jeugdzorg afgeschoven werd op de gemeentes kon ik al wel zo’n beetje voorspellen welke kant het op zou gaan: te weinig visie, te weinig centen, te weinig mankracht en politiek gewenst wég kijken als het om de veiliheid van de inwoners gaat.
@TheEgg | 31-01-23 | 09:09: die conclusie klinkt nogal onzinnig.... is vooral meer een mix van cultuur ding, labiele moeder, miss idd falende jeugdzorg etc.
de achtergrond is dat ze deze man die de vloer stond te moppen tien minuten later hebben doodgestoken.
Misschien iets meer compassie met het slachtoffer, mevrouw ?
Ze waren ook al eerder veroordeeld voor geweldsdelicten.
Zit waarschijnlijk in de familie, in de genen, die agressie, van beide kanten.
Misschien eens beginnen met opvoeden?
Dat horen ze op school te doen toch?
ik ben bang dat het daarvoor te laat is.
Misschien eens beginnen met voorbehoedsmiddelen?
Oh wacht, te laat!
De moeder eerst.
De kids elders heropvoeden.
En wat is de verdere achtergrond? 6 kinderen in hebben wonend in de randstad heb ik zo mijn vermoedens.
Het totaal ontbreken van voornamen in elk MSM artikel helpt ook. Als we het nou maar zo massaal mogelijk negeren, dan is het er niet.
Ik zou zeggen, lees het artikel en je kan de kleur er vrij makkelijk uit afleiden
@VriendjeWip | 31-01-23 | 09:11: vader uit Suriname welke elders woont. Heel aardige man, uiteraard
En weer die slachtoffer kaart. Je wordt er iedere dag weer mee geconfronteerd, zo vaak dat je bijna zou geloven dat ze echt zielig zijn.
Schaamtecultuur noemen ze dat.
Te laf om verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen domme acties.
En 6 kinderen... Wie bedenkt zoiets? Met minimaal 4 neukfoutjes ook nog eens. Kunnen die lui nou helemaal niks goed doen?
bij afrikanen is het geen schaamte, het is gewoonte om alles wat mis gaat aan externe krachten te wijten. Pech wordt aangedaan, men is arm omdat de blanken de boel saboteren, hun carriere zou ander briljant zijn.
@AntiZanicz | 31-01-23 | 10:55: Externaliseren. Makkelijk; hoef je zelf niet te veranderen. Het werkt natuurlijk ook niet, hoewel in Nederland allerlei deugers met een Nightinggalecomplex meewarig staan te knikken. Met een ingeademde ja.
En wie leggen er weer bloemen? “Witte” mensen.
Blanken?
Witte mensen, het blijft raar klinken. Ik ben blank maar niet wit. Zeker niet in de zomer.
@TheEgg | 31-01-23 | 09:05: Roomblank, we zijn wel een beetje van de luxe, nietwaar.
Antilliaanse moordfamilie en willekeurig chinees slachtoffer. Blanken uit de buurt leggen bloemen. Net als met vrijwilligers bij de sportclub dan zie je geen andere kleur of groepen.
@AntiZanicz | 31-01-23 | 10:10: NB het is overigens gewoon een raciaal gedreven moord, chinezen staan op de zwarte haatlijst en kunnen met geweld bejegend worden. Vreemd genoeg wordt dit bij zwarte moordenaars altijd maar weggelaten als motief.
@AntiZanicz | 31-01-23 | 10:53: Een gelijkluidende reactie van mij - zelfs wat voorzichtiger - werd zojuist gecensureerd. Opmerkelijk genoeg.
Nee, dan moet je niet in de spiegel kijken. Dan moet je met je kinderen in het vliegtuig stappen en (terug?) naar het kalifaat, daar pas je prima tussen.
En papa heeft al lang de kuierlatten genomen. Vrij normaal overigens, in die cultuur.
De kultuurlatten dus.
@Here's Freddy | 31-01-23 | 09:05:
Pappa's waarschijnlijk.
Triest.
Dit soort volk zien we steeds meer. Meer is in dit geval geen verrijking. We worden allemaal een beetje armer…dankzij d66.
Niet alleen financieel maar ook intellectueel.
dat heet degeneratie en komt "gelukkig" (voor d66) niet alleen door hen.
REAGEER OOK