Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

EHRvM: 'Rusland betrokken bij neerhalen MH17'

Hee een steentje

Hee. Het Europees Hof voor de Rechten van de Mens heeft een tussenbeslissing genomen in de zaak die Nederland heeft aangespannen tegen Rusland vanwege het neerhalen van MH17. Het Hof heeft bepaald dat de partijen ontvankelijk zijn, omdat het gebied van waaruit het vliegtuig op 17 juli 2014 werd neergehaald, op dat moment onder controle was van de Russen (persbericht daarr). 

"Among other things, the Court found that areas in eastern Ukraine in separatist hands were, from 11 May 2014 and up to at least 26 January 2022, under the jurisdiction of the Russian Federation. It referred to the presence in eastern Ukraine of Russian military personnel from April 2014 and the large-scale deployment of Russian troops from August 2014 at the latest. It further found that the respondent State had a significant influence on the separatists’ military strategy; that it had provided weapons and other military equipment to separatists on a significant scale from the earliest days of the “DPR” and the “LPR” and over the following months and years; that it had carried out artillery attacks upon requests from the separatists; and that it had provided political and economic support to the separatists. It held that there was sufficient evidence to satisfy the burden of proof at the admissibility stage of administrative practices in violation of a number of Articles of the Convention and it declared the majority of the complaints by the Government of Ukraine admissible."

Het is voor het eerst dat een internationale rechter zich uitspreekt over de misdaad, nadat een Nederlandse rechtbank al drie Russen veroordeelde. Een overwinning dus voor Nederland, en een klein beetje genoegdoening voor de nabestaanden die nog steeds zoeken naar de Onderste Steen. 

Social
Social

Draadje!

Social

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist en opgerot-
Het leven is zwaar | 25-01-23 | 23:18 | 2

Land van viriele kerels is het.

Bigi Bana Boy | 25-01-23 | 18:52

"EHRvM: 'Rusland betrokken bij neerhalen MH17'"

Dat staat er niet. Er staat dat Rusland direct betrokken was en derhalve verantwoordelijk is. De enig verantwoordelijke trouwens. Niet KLM, kennelijk denken sommigen nog steeds dat KLM schuldig is. Niet Rutte, er zijn debielen die dat zeggen. Niet Oekraïne, ja, Russische indoctrinatie viert hoogtij bij een aantal intellectueel beperkten. Rusland, Rusland o.l.v. Poetin die eindverantwoordelijke is. Niet dat dit nieuws is. Iedereen en zijn demente moeder wisten dat al.

Schout-bij-Nacht-J | 25-01-23 | 18:39

Betrokken? Kom nu zeg. Rusland is direct verantwoordelijk. Elke Nederlander die dat nog niet weet moet per direct een Russisch paspoort krijgen.

Ndranghitiari | 25-01-23 | 18:23

Zootje debielen, Russen en/of Oekraieners, knallen per ongeluk een vliegtuig neer. De schuldigen, de knopdrukkers, zullen nooit in de bak zitten. Dat is wat er er gebeurd is en er zal niks veranderen.

TheBigKirth | 25-01-23 | 18:08 | 2

Je bedoelt Russische soldaten en of Russische "vrijwilligers". En dat maakt verder niet uit. Het Kremlin is 100% schuldig aan alles van de aanloop naar de oorlog in de Donbas tot de snuiter die schoot.

Ndranghitiari | 25-01-23 | 18:24

"EHRvM: 'Rusland betrokken bij neerhalen MH17''

No shit Sherlock?

Dr_Johnson | 25-01-23 | 17:55

Ik begrijp wel dat Wopke dit vol trots wil presenteren als een succes maar is dit niet een beetje een PyrRUSoverwinning?

D-Fens_1963 | 25-01-23 | 17:17

In Oekraïne is zo langzamerhand zelfs de onderste steen in puin geschoten.

Hadena | 25-01-23 | 17:11

Oh jee…… nu krijgen jullie al die pro-Poetin fappies over jullie heen. Die denken namelijk nog steeds dat Oekraïne die arme Russische minderheid al sinds 2014 bombardeert. Mja….. de rest weet gelukkig dat het hier gewoon om Russen gaat geholpen door een zooitje “separatisten” (wat feitelijk gewoon een vijfde colonne is).

Hobbykip | 25-01-23 | 17:02 | 3

Hear hear!

Kareldetweede | 25-01-23 | 17:09

Waar is Levi?

Après toi | 25-01-23 | 17:47

@Après toi | 25-01-23 | 17:47: Que?

Hobbykip | 25-01-23 | 19:06

Op internet vind je nog altijd veel wappies die geloven dat Rusland niks met het neerhalen van MH17 te maken heeft. Het zelfde type mensen dat denkt dat de aarde plat is, en dat er een pot met goud te vinden is aan het einde van de regenboog. Wel jammer dat ze mogen stemmen tijdens verkiezingen.

Après toi | 25-01-23 | 17:01 | 2

Wees blij, anders blijft er van de "rainbow warriors beweging" helemaal niets meer over.

D-Fens_1963 | 25-01-23 | 17:26

Gewoon ruilen voor Oekraïense krijgsgevangenen las ik net. Dat vind ik een prima idee voor deze figuren. Lekker in de greppel liggen voor hun geliefde moedertje Rusland.

Ndranghitiari | 25-01-23 | 18:26

Meneer Wopke is dat hetzelfde Europees Hof wat niet door de Amerikanen erkent wordt ?

Ronnie | 25-01-23 | 16:57 | 6

@Ronnie | 25-01-23 | 17:01: Rusland was inderdaad partij bij het EVRM (nu niet meer omdat ze uit de Raad van Europa zijn gestapt). Maar dat kun je heel makkelijk googlen. De VS niet, want de VS heeft geen grondgebied in Europa, maar dat had je misschien al bij aardrijkskunde geleerd (de E staat voor Europa).

En Rusland is vanwege het feit dat de klacht aanhangig is gemaakt in de periode dat Rusland gebonden was, ook gebonden aan de uitspraak. Dat heeft op dit moment alleen een symbolische betekenis.

Disclaimer: ik ben geen internationaal publiekrecht-deskundige

BobDobalina | 25-01-23 | 17:12

Nee, dat is het internationaal strafhof

Shoarmamasutra | 25-01-23 | 20:50
▼ 3 antwoorden verborgen

De vorige keer waren de rechters van het EHRvM nog 'danig van het padje'. Zie: www.geenstijl.nl/5144563/en-toch-draa...
Dus nu zijn ze weer fantastisch?! Dan haal ik het EHRM van mijn zwarte lijst. Dank voor de update.

guldenmiddenweg | 25-01-23 | 16:54

Ten tijde van het neerhalen hadden we nog "goede" relaties met Rusland.
Dus hield Mark Rutte het geheim en loog erover.

Osdorpertje | 25-01-23 | 16:53 | 1

Vond je? Timmermans zat nota bene te tranen en te snikken in zijn vraag om een resolutie tegen die Russem bij de VN

Shoarmamasutra | 25-01-23 | 20:51

Nou weer rood wit blauw en ik ben net gewend aan blauw wit rood!

Regentenstijl | 25-01-23 | 16:52 | 1

Nee, u zult uw vlag nadat die in drieën is geknipt op andere wijze weer aan elkaar moeten naaien.

D-Fens_1963 | 25-01-23 | 17:32

Deze conclusie kan natuurlijk niet zonder gevolgen blijven, met maatregelen tegen Rusland die op hun beurt de banden met India en China versterkt en Europa de rug toekeert.

HankHill | 25-01-23 | 16:51

De term "onderste steen" wordt uitsluitend smalend door wappies gebruikt.
Iedere keer weer bij dit onderwerp.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:51

Ze zijn ook niet al te snugger bij dat Europees Hof. Ze herhalen de Russische leugen dat het oosten zou gedomineerd worden door separatisten. Niets is minder waar.
Dat gaat hooguit over een handvol mafkezen.
Dat de meesten in het oosten Russisch spreken betekent helemaal niet dat ze bij Rusland willen horen. Iedereen voelt zich daar op en top Oekraïener. Ze spreken Russisch, maar ze zijn niet zo gek dat ze onder de Russische dictatuur willen leven.
Het bataljon dat MH17 neerhaalde was daar vanuit Rusland naartoe gestuurd. Een bezettingsleger dus. Met separatisme heeft dat niks te maken.
Het ging om de 53e Luchtafweerbrigade, met thuisbasis in Koersk.

Nonkel Frituur | 25-01-23 | 16:46 | 2

was ook mijn eerste gedachte, een soort officiele bevestiging voor Putin dat Donetsk al Russisch was.

HD50 | 25-01-23 | 16:54

@HD50 | 25-01-23 | 16:54:

Dat is ook zo. Grotendeels Russischtalig. Zelensky is ook Russischtalig.

Ndranghitiari | 25-01-23 | 18:28

Zo, hé - dát zal ze leren! Valery Gerasimov heeft slapeloze nachten...

bisbisbis | 25-01-23 | 16:45

Voor niemand nieuw, dat wil zeggen de niet-wappies, maar eindelijk juridisch dichtgetimmerd:

"under the jurisdiction of the Russian Federation. It referred to the presence in eastern Ukraine of Russian military personnel from April 2014 and the large-scale deployment of Russian troops from August 2014 at the latest"

Ofwel: Omdat RUSLAND daar de zaakjes vanaf het begin al runde, zijn ze direct aansprakelijk voor MH-17. Niks separatisten, niks mijnwerkersopstand, niks per ongeluk Oekraïense BUK.

Maar Joost N zal deze kennis terzijde schuiven als een CIA complot.
Als hij er al op reageert.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:44 | 1

De mening van types als Joost N. is eigenlijk ook niet zo relevant.

Après toi | 25-01-23 | 17:45

"De onderste steen zal boven komen." Er gebeurde natuurlijk niets, want banden met Rusland, gas et cetera. Was natuurlijk de Schuld van Rutte hoor. Nee, de meeste mensen, inclusief de meeste rearuurders snappen geen snars van diplomatie. Nou, het werkt zo: Nu zijn alle banden stuk, dus nu kan die onderste steen wel naar boven. Begrijpen jullie het nu wat beter??

Expert Homo | 25-01-23 | 16:42 | 2

Ja!

aflaatverkoper | 25-01-23 | 18:10
-weggejorist-
Hetiswathetis | 25-01-23 | 20:24

Het heeft natuurlijk niets maar dan ook niets te maken met de oorlog die de Russen gestart zijn tegen Oekraïne.

aflaatverkoper | 25-01-23 | 16:40

Enfin, na omwentelingen Oost-Europa dit na opheffen USSR 1991 toch bewonderingswaardig, dat we nu zo rap zijn aangeland in de Koude/Warme Oorlog 2.0 chapeau.

william7055 | 25-01-23 | 16:38

Dus... Uitspraak luidt.. De Russen liepen er rond.. speelden er de baas... Zijn dus juridisch aansprakelijk voor dat gebied?... Dus verder hieruit resumerend hun gebied (lees hun land?) In het licht van de huidige situatie zegt die rechtert nogal wat dan!

Shadow112 | 25-01-23 | 16:37 | 2

"Dus verder hieruit resumerend hun gebied"
Nee sukkel, niet overal waar je soldaten heen stuurt is het jouw land.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:45
-weggejorist-
Shadow112 | 25-01-23 | 16:54

Alsof Europa nog iets in de melk te brokkelen heeft in Putania. Nope. laat gaan, even slikken en weer doorgaan, en een claim bij KLM indienen.

miko | 25-01-23 | 16:30 | 3

Eeeehhhh... wat heeft de KLM met dit verhaal te maken?

bisbisbis | 25-01-23 | 16:47

@bisbisbis | 25-01-23 | 16:47: De KLM had destijds een beter / goedkoper alternatief kunnen bieden aan de Nederlanders die op reis waren met de MH17 naar uiteindelijk Australië. De KLM is dus de eindverantwoordelijke voor de absurde situatie dat Nederlanders in een Maleisisch vliegtuig zaten om vervolgens niet naar Maleisië te reizen. De claim kan ingediend worden, omdat het, als Nederlandsche maatschappij, haar zorgplicht naar Nederlandse reizigers niet voldoende blijkt te hebben vervult.

Expert Homo | 25-01-23 | 17:04

@bisbisbis | 25-01-23 | 16:47: Feitelijk niks. De enige binding met KLM was/is dat beide maatschappijen de zelfde routes vlogen en elkaars passagiers verdeelden.
Daarom zaten er veel Nederlanders aan boord van de Malaysia kist.
Mijn broer, destijds cpt 777 bij KLM vloog derhalve ook vaak boven dat gebied wat overigens toegestaan op een bepaalde minimum kruishoogte en als het betreffende gebied niet door de autoriteiten is gesloten voor alle vliegverkeer.
Je wilt niet eens nadenken aan die Pakistaan of Afghaan op een hoge berg in zijn eigen land met een stinger oid op de schouder.
Het verbaast me vaak dat er niemand op ideeën komt.

loze stijl | 25-01-23 | 17:21
-weggejorist-
jan huppeldepup | 25-01-23 | 16:29 | 2

Hoe staat we nu? Mag het al de 3e wereldoorlog heten? Of is het nog steeds alleen een "conflict tussen Rusland en Ukraine"?

Expert Homo | 25-01-23 | 16:29 | 5

@Pa Nadol | 25-01-23 | 16:36: Duitsland de schuld geven is vreemd. Volgens mij wilden veel landen wo Nederland de tanks graag leveren maar wilde Duitsland juist niet.

bobby33 | 25-01-23 | 16:43

@bobby33 | 25-01-23 | 16:43: Inderdaad. Een WO begint weliswaar op 1 punt, maar wordt vervolgens niet door 1 land begonnen. Een WO ontstaat wanneer een oorlog escaleert over meerdere landen en er dus uiteindelijk veel landen bij betrokken zijn (niet allemaal). Maar hoeveel landen moeten dat zijn? Wanneer kan de situatie een WO genoemd worden? Is geen definitie voor vrees ik. Maar het is sowieso wel waar we op deze manier naartoe gaan. Wanneer zijn we wel zo ver? Pas wanneer China Taiwan binnenvalt?

Expert Homo | 25-01-23 | 16:49

Het is geen conflict tussen Rusland en Oekraïne. ( in Nederland schrijven wij dat ).
Het is een comflict dat Rusland in de Oekraïne creeert.

Shoarmamasutra | 25-01-23 | 20:54
▼ 2 antwoorden verborgen

Toch is het gemakkelijk om Rusland als enige als schuldige aan te wijzen, daarmee de aandacht verlengend naar alle gigantische fouten die bv door de vliegmaatschappij is gemaakt. Ten tweede zal dit gebruikt worden om geld te eisen wat grotendeels zal verdwijnen in de zakken van mensen die eigenlijk niet rechtstreeks zijn betrokken bij de overledenen. Ten derde zal Rusland nooit betalen dus is het een bodemloze put. Die paar dubbeltjes vallen in het niet bij de kosten die Rusland volgens dezelfde organisaties moet gaan betalen als ze de oorlog verliezen. Als de mensen wat van geschiedenis weten dan weten ze dat de tweede wereldoorlog eigelijk is begonnen omdat Duitsland de eerste oorlog heeft verloren en hersteld betalingen diende te voldoen waardoor de armoede heel groot werd en de bevolking koos voor Hitler die beterschap beloofde. Oftewel de russen en Poetin hebben niets meer te verliezen en dat is weer gevaarlijk.

bobby33 | 25-01-23 | 16:29 | 5

@bobby33 | 25-01-23 | 17:08:
Wie besloot er in het holst van de nacht dit soort wapens te smokkelen? Oh ja, de Russen.

Ndranghitiari | 25-01-23 | 18:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Wellicht kan NL in het kader van reciprociteit wat F16's leveren aan oekraine zodat die wat russische vliegtuigen kan neerhalen.

BoerKoekoek | 25-01-23 | 16:24

Als dank krijgen wij straks de eerste nuke te verwerken...

Pa Nadol | 25-01-23 | 16:22

En nu? Rusland blijft gewoon liegen.

Hommel | 25-01-23 | 16:21

Kortom, Rusland was, is en zal altijd een terroristische staat blijven, en dientengevolge zal het zo bestreden moeten worden.

Jbgeno | 25-01-23 | 16:21

Liliputter Putin haalt z'n schouders op en besluit weer een karavaantje ongetrainde bejaarden in te zetten als kanonnenvoer.

kaboenka | 25-01-23 | 16:19

Wel goed dat Geert Wilders in 2018 persoonlijk verhaal ging halen namens alle Nederlandse burgers die hierbij zijn vermoord en zich niet liet afschepen met goedkope praatjes of een lullig speldje:
twitter.com/geertwilderspvv/status/96...

BobDobalina | 25-01-23 | 16:16 | 14

@HD50 | 25-01-23 | 16:57: Had je die keuningklijke zakkenwasser en opvreter hoger ingeschat dan?

zwellevertje | 25-01-23 | 17:21

@BobDobalina | 25-01-23 | 16:57:
Dus Rusland voor MH17 was nog wel te doen? Lenigheid is aan te bevelen, maar dan lichamelijk, niet moreel.

Kritiek op Wilders omdat hij als parlementslid iets deed in Rusland is dus fout, maar een minister-president mag dat wel? Rutte speelde mooi weer met Poetin die ondermeer al land pikte van Moldavië (samen met Oekraïne) en van Georgië. Maar dat is dus “niet goed, maar kan nog wel”? Op zich kan je daar voor kiezen want het wordt wel ingewikkeld als we alleen betrekkingen kunnen onderhouden met landen die voldoen aan een strenge morele meetlat. Dan snap ik wel dat Rutte leuk staat te doen met Poetin. Ga dan echter niet lopen jammeren over Wilders, dat slaat dan werkelijk nergens op.
Zeg ook niet dat MH17 en de Krim erger is dan Abchazië, Transdjnestrie en de oorlog tegen Georgië, ook dat is op geen enkele manier te onderbouwen.

Nuuk | 25-01-23 | 17:23

@Nuuk | 25-01-23 | 17:23: Wilders deed het ruim nadat MH17 was neergehaald. Hij had geen enkel fatsoenlijk motief.

Après toi | 25-01-23 | 17:46
▼ 11 antwoorden verborgen

Putin die 120 uur strafschoffelen tegemoet ziet.

Met_baard | 25-01-23 | 16:15

Worden we gewoon een oorlog ingerommeld door deze studeerkamergeleerden. Don't poke the bear! etc..

BobDobalina | 25-01-23 | 16:14 | 5

@Mokum Kosher | 25-01-23 | 16:17: Je hebt al mijn 34 reacties gezien? Jij bent overduidelijk een fan van mijn reaguursels. En daarom vergeef ik je het dat je er niet een hebt gelezen en de ironie je volledig ontgaat.

BobDobalina | 25-01-23 | 16:20

Eindelijk een plus van mij , maar u weet.. hiwhi

Hetiswathetis | 25-01-23 | 20:19
▼ 2 antwoorden verborgen

Welke idioot geeft toestemming om over een oorlogsgebied te vliegen.

Is er ooit sprake geweest, dat het toestel expres is neergehaald?

Torquemada | 25-01-23 | 16:14 | 2

Ja.

Hommel | 25-01-23 | 16:20

Nou de Russen drukten niet per ongeluk op de knop.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:48

Wel handig dat iedereen en z'n moeder nu Rusland haat tot op het bot.

Hans Kwalzan | 25-01-23 | 16:11

Ze dachten toch dat het een militair vliegtuig betrof? Het bleek echter een passagiersvliegtuig te zijn van een maatschappij dat te krenterig was om rond een oorlogsgebied te vliegen in plaats van recht er overheen.

Hypno2050 | 25-01-23 | 16:11 | 3

Oh nee dan is het niet erg inderdaad.
Ongelukje.

Beste_Landgenoten | 25-01-23 | 16:49
-weggejorist-
Hetiswathetis | 25-01-23 | 20:18

Passagiersvluchten hebben gewoon een transponder met hun code. Je kan zelfs online op flightradar ze allemaal zien vliegen. Bovendien vlogen ze boven de 10 km waar geen bommenwerpers of jachtvliegtuigen actief waren. Er werd dus oprecht gedacht dat het veilig was en dat Russen zo lomp zoudennzijn had toen nog niemand verwacht

Shoarmamasutra | 25-01-23 | 20:58

Als dat gedeelte van het luchtruim op dat moment onder controle was van de Russen, dan moet je als vliegtuig dus ook toestemming bij de Russen vragen om erdoor te mogen vliegen. En pang, ging het pistool af in de eigen voet.

Volgens mij moeten ze zich bij dat EHRvM weer bezig houden waar ze voor opgericht zijn. Vervolgde journalisten beschermen. Of buig je over de grap dat Turkije nu probeert om daadwerkelijke vluchtelingen uitgeleverd te krijgen via een potje geopolitieke afpersing.

TheEgg | 25-01-23 | 16:10 | 4

Ja, en hoe zat het dan vorig jaar februari. Rusland is toen dus een gebied ‘binnengevallen’ wat al onder controle was van Rusland.

Michaela85 | 25-01-23 | 17:41
▼ 1 antwoord verborgen

Was Mark R. te D. ook niet op naar de betreffende steen? Of stond het bij de verwijderende Nokia berichten.

MorgenEenAnder | 25-01-23 | 16:10 | 1

Inderdaad, hoe kan iemand, die zelf verzwijgt aan de lopende band, pretenderen, de waarheid de allerhoogste prioriteit te geven.

Torquemada | 25-01-23 | 16:17

Nu zal Putin met excuses moeten komen voor deze kwestie

stipjes | 25-01-23 | 16:09

Ik geloof niet dat nabestaanden nog zoeken naar de onderste steen; zo die al niet zichtbaar was vanaf het begin, is die is in ieder geval zichtbaar gemaakt door alle gedegen onderzoeken en rechtszaken. Om die onderste steen daadwerkelijk boven te halen is helaas de hulp nodig van Rusland, maar ik geloof niet dat Nederland het verwijt gemaakt kan worden dat het niet heeft gedaan wat het kon doen.

rederijker | 25-01-23 | 16:09 | 1

Ze hadden toen al de oorlog met Rusland moeten verklaren en de Russen moeten wegjagen. Hadden we nu deze ellende niet.

Hadena | 25-01-23 | 17:14
-weggejorist-
Proud Infidel | 25-01-23 | 16:03 | 2

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland