Edith Schippers doet Henk Krolletje: pensioenmiljoenen werknemers DSM foetsie

Feike Sijbesma gelukkig gered
Slecht nieuws voor oud-werknemers van chemieconcern DSM. Door lage betalingen van hun werkgever staat hun pensioenfonds er niet zo best voor en gaat hun inkomen erop achteruit. Van alle oud-werknemers? Nee, één oud-werknemer kreeg in 2016 zomaar een storting van 2,2 miljoen euro in zijn pensioenpot en hoeft zich weinig zorgen te maken. Dat is Feike Sijbesma, die niet zo lang geleden om niet de coronagezant van het kabinet uithing. Maar goed. Allemaal oud-mijnwerkers met een klein pensioentje zijn dus de sjaak, en nu blijkt uit onderzoek van NRC dat DSM-president (en vvd-lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezing) Edith Schippers een cruciaal document daarover heeft achtergehouden. Wij vragen ons vooral af: welke duistere krachten hebben dit aan NRC gelekt?
Reaguursels
InloggenWitte boorden criminelen. Ze worden zelden aangepakt want corruptie bedrijfsleven/politiek.
Wat een vals sujet en hoe rot is dit hele systeem hier eigenlijk wel niet. Dit gaat zo ver!
Je wist gewoon dat je het schip in zou gaan met Edith. Dat is zon 'topvrouw' met een paar taken (=agenda). Deze gaan over lijken en hebben lak aan de mensjes. Ze zien alleen dit soort doelen en doen net alsof ze met andere dingen goed bezig zijn. Je moet het maar kunnen. Natuurlijk zonde dat zo'n mooi bedrijf nu dus zijn reputatie om zeep helpt. Volgens mij zijn de mijnwerkers ondertussen wel de pijp uit. Het gaat nu om de mensen die zich dag en nacht kapot hebben gewerkt in de fabrieken die NL op de kaart hebben gehouden.
De elite houdt wel heel erg van zichzelf. Moeten wel veel spiegels in huis hebben. Narcisten worden ze ook wel genoemd.
Wij Limburgers zijn corrupt, maar Schippers en Sybusma zijn geen Limburgers
Schippers? Er kan toch maar 1 schipper zijn.
Dacht dat DSM van onze Saoedische vrinden is.
Die hebben het beste met hun medewerkers voor, echt waar.
Edith Schippers bleek ooit aandelen in tabakswaar te hebben. Daarom wilde ze electronische sigaretten verbieden. Op zich begrijp ik dat wel, maar het was wel vervelend omdat ze toen minister (v) van volksgezondheid was.
Over bevoordelen gesproken en dan zeggen dat Richard de Mos fout was.
@Rotterdammert1965 | 20-01-23 | 18:06: qua gedrag zijn ze allen eender.
Ja, als Edith wordt ingezet weet je dat je aandelen strijkstokken moet kopen. In bulk.
Wist u trouwens dat haar 2e naam Nepotia is?
Ik graai,jij graait,wij graaien,o nee toch niet wij,alleen zij mogen meegraaien en de boel bedisselen.wordt ook lid van de vereniging van dieven, gegarandeerd graai plezier.
Met Schippers als land (Nog) verder het schip in gaan, wat kan er mogelijk mis gaan.
Eh, ik wil niet zeuren maar "Eerste Kamerverkiezing"???
In maart zijn er de Provinciale Staten verkiezingen.
Via de provinciale Statenverkiezing worden de senatoren van de eerste kamer gekozen, alleen niet door u als burger.
U bent nog niet zo lang in dit land?
Toch heb ik een zwak voor haar. Leuke en hartelijke vrouw.
Adolf H was ook een charmeur en lag goed bij de vrouwen, en kon goed omgaan met honden. Toch...
Net Henk Krol. Allervriendelijkste knuffelnicht, maar intussen bij zijn krant er wel met de centen van de medewerkers vandoor.
Net als die IS-er van al Nusra uit Arkel. Ontzettend lieve en vriendelijk man, aldus de buren.
@Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:40: Stond zelfs met hapjes klaar en ging langs de deuren.
Heb met haar geluncht en ze vond het jammer dat ik niet klaagde over privacy wetten, dat ze te streng zijn. Dat was pre-AVG.
Nu zijn ze soms erg onhandig. En niet alleen voor mij.
Helemaal in de VVD-traditie. Goed man.
Weer een rel waardoor iedereen, inclusief de regering geschokt is, en er vervolgens niets verandert.
Reactie van het DSM pensioenfonds:
www.pdnpensioen.nl/nl/over-ons/public...
Nieuws van twee kanten, altijd meer interessant.
www.pdnpensioen.nl/nl/over-ons/over-p...
Nuance: reactie van Edith teverns directeur van DSM NL.
Altijd al een schijtwijf gevonden die Schippers. Zal er geen traan om laten als ze een tijdje moet brommen.
Wat mij het meest fascineert is dat DSM zijn pensioenfonds op 'afstand heeft gezet' maar de directeur DSM Nederland blijft wel gewoon directeur pensioenfonds. Werkelijk miemand zag daar een belangenconflict? Ben benieuwd of de Zwiterse vrinden van Firmenich dit risico kenden en of die nog wat gaan ondernemen.
Firmenich loopt weinig risico als ze het fonds buiten de overname houden. Waarom zou het fonds anders op 'afstand heeft gezet' zijn?
@W_F | 20-01-23 | 17:24:
Het gaat om een enorm bedrag dus ik denk dat er wel claims, gedoe en rechtszaken gaan komen. Een mogelijkheid waarover een fusiepartner graag in de due diligence geïnformeerd wil worden.
@Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:37: Bovendien wordt bij een overname van een bedrijf altijd de lopende verplichtingen (bijv. arbeidscontracten) overgenomen.
@W_F | 20-01-23 | 17:24: 0.9 miljard die niet in het pensioenfonds gaat, zit neem ik aan dus nog in het bedrijf dat Firmenich overnam. Vast een leuk schouderklopje van de nieuwe bazen gehad dat ze dit niet op papier heeft gezet.
@Grachus | 20-01-23 | 17:50:
Maar dat is dus juist het hele punt.
En dat je elkaar vooraf wel moet informeren over eventuele shit.
@Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:56:
Inderdaad en er zullen ook nog andere lopende verplichtingen zijn richting pensioenfonds dus is het wel zo netjes omdat volledig en correct te melden. Maar misschien hebben ze dat gedaan en accepteren die Zwitsers dat. Zo niet dan lezen we dat snel.
@Joris Beltsin | 20-01-23 | 17:56: Dat probeerde ik te zeggen.
Al die lui die in de politiek zitten of zaten zijn zo rot, als je ze hard voorbij loopt dan stinken ze nog de hut uit. Ze zitten ook niet voor niks in de politiek, het begint al bij de kleinste gemeente.
Dat wordt een pittig gesprek.
Een dame die politicologie heeft gestudeerd. Nooit een bedrijf van binnen had gezien en waarschijnlijk niet eens een financiële balans kon lezen en dan na haar politieke carriere... poef, hoog bij DSM en daarnaast ook nog eens bestuurder bij het bedrijfspensioensfonds dat in zware financiële problemen zit. What could possibly go wrong? Daarmee heeft DSM zich behoorlijk in de vingers gesneden.
Het blijft natuurlijk een wonderlijke constructie om een president DSM Europa tevens directeur van het pensioenfonds te maken. Hoewel zij ook een belang heeft bij een goed pensioen kan zoiets natuurlijk worden afgekocht met, bijvoorbeeld, een leuke aanblijfbonus als de fusie rond is. Dat ze meer op heeft met haar werkgever dan de deelnemers in het pensioenfonds blijkt verder uit het achterhouden van een brief waarin de ellende staat beschreven. Les 10.328 waarin wordt aangetoond dat geld het meestal wint van ethiek en je geen executives directeur moet maken van het bedrijfspensioenfonds.
@BobDobalina | 20-01-23 | 16:49:
Klopt. En die combinatie heb ik wel vaker gezien maar of het wenselijk is? In de VS heb je ook zo'n rare combinatie waar een CEO ook voorzitter is van de raad van commissarissen en dat bij beursgenoteerde bedrijven. Ik ben er in ieder geval geen fan van.
Ze is wel minister geweest, dus ze weet wat leidinggeven en besturen is. Heb met haar te maken gehad, en toen vond ik haar capabel en doortastend.
@Après toi | 20-01-23 | 17:31: werk jij op een ministerie?
@Après toi | 20-01-23 | 17:31:
"Ze is wel minister geweest". Ik weet niet of dat een aanbeveling is met het huidige kailber politici. En leidinggeven en besturen is leuk en aardig maar als het niet je vakgebied is dan heb je er niks te zoeken. Ik kan ook leidinggeven en toch maken zij mij niet de baas van de chirurgie afdeling op het AMC (en terecht).
Zou ze beter besturen dan de te kiezen worp van een dobbelsteen om wel of niet een besluit te nemen?
Struikrovers verbleken bij de vermeende graaiers vandeze rotstreek richting die gepensioneerden zo lijkt het?
Hoezo al die verbazing? Is toch een VVD’er! Er is geen één die ergens herinnering aan heeft. Allemaal selectief seniel.
Bah, Schippers. Moge al haar lampen van het plafond vallen.
Maar goed, zijn er meer briefjes achtergehouden door 'bestuurders' en krijgen pensioenfondsen nog meer verrassingen te verwerken de komende jaren? Vragen , vragen. Ach ja, waar betaal je deze mensen voor, hè?
Dat is best apart. Dat DSM minder geld wil afdragen aan zijn pensioenfonds, dat snap ik nog wel. Werknemers aan de top met een enorm 'Dikke Deur' syndroom: ha fijn, stelen van je werknemers (klinkt wellicht hard, maar dat is natuurlijk wél wat er is gebeurd). Het rare is dat de bestuurders van het pensioenfonds dit stilzwijgend hebben toegestaan. Dat is onbegrijpelijk, tenzij onder de een hoedje speelde met de Dikke Deuren van DSM. Een 'complot', als het ware.
Bijkomende, interessante, vraag is wel: is er iemand die Edith niet meer terug wil zien in het landbestuur of wordt hier een oude rekening verevend?
Dat zijn inderdaad terechte en interessante vragen.
Ik dacht ineens aan Rutte.
Schokkende onthulling: de directeur van het pensioenfonds en DSM Nederland waren dezelfde persoon.
@Joris Beltsin | 20-01-23 | 16:50: Een normaal mens zou zeggen dat dit 'niet zonder consequenties kan blijven', Helaas, de zelfverklaarde politieke elite staat boven de wet en zullen ongegeneerd blijven doorgraaien.
Documenten waar gedoe van komt kan je ook beter onderin een la houden, onvindbaar, geen herinnering aan, kwijt, niet van bestaan geweten, met de kennis van nu, achteraf, vooruit kijken, onderzoek laten doen, nader bekijken, ingewikkelde materie, afwegingen, aspecten, enz.
Gewoon de komende 10 jaar de winst van dsm in de pensioenpot storten
Mits die winst positief is natuurlijk.
Reken maar dat Firmenich zorgt dat eventuele winst eerst wordt gebruikt om de financiering van de overname af te betalen.
Tja, einde van politieke Edith, jammer, ze is er voor cash ingetuind in Limburgse DSM-mijnen. Troost Limburgs liedje(als het van GS mag): www.youtube.com/watch?v=ZadhE3q6CPM
Waarom wordt dat NRC titel niet gelinkt??
www.nrc.nl/nieuws/2023/01/19/de-verdw...
Doe het dan meteen goed. 12ft.io/proxy?q=https://www.nrc.nl/ni...
Alles leuk en aardig, maar ondertussen is David Crosby (81) van Crosby Stills Nash and Young overleden. Ga eens luisteren naar het album Deja Vu... in plaats van die arme mevrouw Schippers te bashen. Het is 1 groot complot.
Bashen? Ja Edith is zielig!
Nou, bij Schippers heb ik sowieso een dejavu. Iets met Paulus de Boskabouter. Of is dat Kaag?
En weer zijn het de Hollanders die het Limburgse kapitaal wegzuigen.
Maar uiteraard niet alleen in Limburg (steenkool), maar ook in Groningen (gas) en Drenthe (zoutmijnbouw) worden burgers volstrekt en volledig in het duister gelaten en wordt hun kapitaal (vastgoed) gedevalueerd.
Maar ook in Holland zelf rot het kapitaal -letterlijk- weg onder de voeten van onze bestuurders, want verlaging van het grondwaterpeil. Voor de boeren, he. Maar ondertussen komt er zuurstof bij de houten palen waar menig grachtenpand op gebouwd is. En daardoor is menig 'pandje' al ettelijke tonnen minder waard dan feitelijk op papier staat. En onze regering zit nu al enkele jaren samen met onze banken enorme, juridische muren te bouwen rondom deze hoogst heikele kwestie. Als zulks breed in de openbaarheid geraakt, dreigen onze brave, oprechte banken namelijk te maken te krijgen met een enorme afschrijving op hun hypotheekjes. En dat kan wel eens enorm in de tientallen miljoenen gaan lopen.
En dat is iets wat de Staat in (Zuid-)Limburg al onder controle heeft m.b.t. de voormalige steenkoolmijngangen door de exacte plattegronden van de gangenstelsels tot Staatsgeheim te verklaren (zie o.a. www.sodm.nl/sectoren/voormalige-steen... ). En dat laatste is ook van toepassing op de exacte ligging van de gas-, olie- en zoutcavernes in Groningen, Friesland en Drenthe; burgers mogen niet te wijs worden, want de prijzen van vastgoed moeten vooral zo stabiel mogelijk blijven en Burgers mogen zeker niet in de gelegenheid worden gesteld om kritisch onderzoek te doen. Ook en zeker niet als geologische exploraties van Staatswege worden uitgevoerd.
Uitstekend werk van NRC!!!
Als je het grondwaterpeil verhoogt gaan alle Natura2000 plantjes dood. Dan wordt wel heel duidelijk dat de "stikstofcrises" een smoesje was om goedkoop (voor de overheid dan, u betaalt) grond te verkrijgen voor spiksplinter nieuwe huizen voor de invasieve exoten.
Al meerdere malen geplempt. Het doe-het-zelfzaakje dat bij de bezems een bord had staan: grote stelen en kleine stelen. Maar grote stelen het meest.
Nou zeg maar gerust een Henk Krol. Gelukkig krijgt de topman wel voldoende pensioen.
Schippers is totaal verrot. Maar dat is dan wel een extra stimulans voor de gemiddelde VVDer om op die club te stemmen.
Samen met haar man en Rutte vond het goed.
Wat een verrot koppel.
Jij vindt alles en iedereen verrot, dus jouw mening is in deze nogal voorspelbaar, ouwe communist.
Lekker corrupt dit. Gelukkig komt dat in NL nauwelijks voor.
Zucht....
Pensioen afstaan en met de rest van die bende alles tot de laatste Euro terugbetalen.
Ik heb die Edith nooit opgehemeld zoals vele vvd-ers. Aan de hoogste boom met haar. Schimmige tante met een schimmige echtgenoot.
Toen die schimmigheid een beetje boven tafel kwam, verdween ze ineens naar DSM, waar de volgende leegroof plaats vond. Zoals we nu zien.
Al graaf je een gat naar de andere kant van de wereld, nog zal de politieke beerput vollopen met stront.
Ik heb het artikel vanmorgen reeds gelezen, maar wat heeft Schippers nu exact fout gedaan? Helemaal niets. Er is een mondelinge vage toezegging van een voormalig bestuurder uiy een verleden niet nagekomen, maar dat was reeds het geval voordat Schippers in 2019 aantrad.
Het enige kwalijke wat ik kan ontdekken is dat het bestuur van DSM tevens het bestuur van het onafhankelijke pensioenfonds is. Geen goede governance. Maarook dat valt Schippers niet persoonlijk aan te wrijven. Kennelijk keek niemand in Limburg daarvan op.
Iets met 'Edith Schippers een cruciaal document daarover heeft achtergehouden'.
Als dat klopt kun je haar dus wel iets kwalijk nemen.
Limburg is een beetje meer corrupt dan de rest van Nederland, lekker bourgondisch.
@EmilioEsteves | 20-01-23 | 15:50:
Misschien moeten we Limburg verkopen aan België
@NLgaatnaardeklote | 20-01-23 | 15:48:
Valt allemaal wel mee. Er staat alleen in dat document dat het pensioenfonds 0,9 miljard euro is misgelopen doordat DSM de mondelinge toezegging van de oud-bestuurder niet is nagekomen. In hoeverre die toezegging bindend is (mocht de bestuurder deze toezegging doen) en welke rechten het fonds hieraan mag ontlenen, lijkt mij een zaak voor de rechter.
"Op 1 februari 2019 maakt Edith Schippers bekend dat zij de politiek achter zich laat en overstapt naar het bedrijfsleven. Als president van DSM Nederland gaat zij (onder meer in Den Haag) lobbyen voor het chemieconcern. Kort daarna wordt ze ook benoemd tot bestuurder van het DSM-pensioenfonds, waar ze de sluimerende onvrede onder gepensioneerden moet kanaliseren. Ook wil zij zich inzetten voor effectieve communicatie met hen.
Direct ligt er een brisant document op haar bureau. Het is een vertrouwelijke notitie, gedateerd 25 april 2019, waarin medewerkers van de afdeling ‘actuariële advisering’ de problemen van het DSM-pensioenfonds beschrijven. De conclusie is hard: het pensioenfonds van DSM heeft in twaalf jaar een „achterstand” opgebouwd op andere ondernemingspensioenfondsen ter grootte van 1,3 miljard euro. ‘For internal use only’, staat op elke pagina van het document, dat in bezit is van NRC.
De achterstand op andere pensioenfondsen wordt volgens de DSM-deskundigen voor „het grootste deel (ongeveer 2/3e)” verklaard door het niet naleven van de toezegging die Jørgen Sørensen namens de directie Nederland in 2006 deed en de premiekortingen voor DSM in de jaren daarna. Schade voor het pensioenfonds: 0,9 miljard euro. Het resterende gat (van 0,4 miljard euro) is het gevolg van slechtere beleggingsresultaten ten opzichte van collega-fondsen in het land, aldus de actuarissen.
@EmilioEsteves | 20-01-23 | 15:50: Ze hebben in Limburg niet voor niks een burgemeester, maar een goeveneur..............toch ?
@NLgaatnaardeklote | 20-01-23 | 15:48: en mevrouw krijgt binnenkort een lekkere bonus bij de fusie met de Zwitsers. Het beeld dat zo wordt bevestigd is dat de arbeider de rambam kan krijgen en zelfs de toegezegde extra stortingen in de pensioenfonds niet wordt gedaan, terwijl het DSM de afgelopen jaren zeer voor de wind ging. Ja de CEO krijgt wel EUR 2,2 miljoen. Als je dan in een positie als Schippers zit en dat allemaal toelaat verdien je een leuk stuk in de nrc. Feit is natuurlijk wel dat ze heeft gehandeld zoals veel andere corporate fat cats zouden doen.
@de IJsman | 20-01-23 | 15:57: die toezeggingen om bij te storten bij moeilijkheden zijn dus niet nagekomen. Schippers had als bestuurder van het pensioenfonds DSM daarop moeten aanspreken en ze had als president DSM Europa daar zelf ook kunnen ingrijpen. In plaats daarvan hield ze informatie voor de deelnemers achter.
Wat ze heeft fout gedaan? Dat vroeg ik me ook eerst af omdat dat artikel niet is gelinkt. Dit is overigens een zeer slecht artikel van GeenStijl De essentie komt niet uit de verem.
Het gaat om het een document waar zij kennis van heeft en wat dusdanig explosief is dat het is achtergehouden aan de rechthebbende deelnemers van het pensioenfonds.
Doordat dit is achtergehouden, is DSM nooit gesommeerd om te repareren zoals in het verleden toegezegd en zijn ze doodleuk verder gegaan met hun fusie en zijn deelnemers van het pensioenfonds sterk benadeerd.
"Direct ligt er een brisant document op haar bureau. Het is een vertrouwelijke notitie, gedateerd 25 april 2019, waarin medewerkers van de afdeling ‘actuariële advisering’ de problemen van het DSM-pensioenfonds beschrijven. De conclusie is hard: het pensioenfonds van DSM heeft in twaalf jaar een „achterstand” opgebouwd op andere ondernemingspensioenfondsen ter grootte van 1,3 miljard euro. ‘For internal use only’, staat op elke pagina van het document, dat in bezit is van NRC.
(...)
Edith Schippers besluit deze analyse niet te delen met de deelnemers van het pensioenfonds. Die krijgen alleen een „toelichting bij het dekkingsgraadverloop” toegestuurd, waarin de gewraakte passages over de rol van DSM in de tekorten ontbreken. En Schippers geeft een interview aan het blad voor DSM-gepensioneerden, waarin ze uitlegt dat ze het als een belangrijke taak ziet „om meer mensen betrokken te krijgen”."
@Atlantis-95 | 20-01-23 | 16:10:
Eventjes doodleuk 0,9 miljard euro afstorten op basis van een mondelinge toezegging van een oud-bestuurder die toentertijd niet aan de AVA is medegedeeld. Ik geef het je te doen. Ik zou als bestuurder dan ook behoedzaam
zijn.
@de IJsman | 20-01-23 | 16:20: Dan had DSM de toezegging niet moeten doen. Het is een harde toezegging wat ik lees. Een toezegging die in lijn is gedaan met hoe DSM tot dat moment opereerde in Limburg.
Ik maak er niet uit dat er AL een akkoord was en deze belofte aanvullend is gedaan. Ik lees hem als een belofte die is gedaan zodat de vakbonden akkoord gingen. Het was onderdeel van het akkoord. En daarmee kun je zien als een overeenkomst.
Ik lees:
"DSM heeft op dat moment niet de middelen voor een vergelijkbare geste en sluit een herenakkoord met de werknemers. Er komt geen geld op tafel, maar personeelsdirecteur Jørgen Sørensen, jarenlang de vaste DSM-onderhandelaar met de vakbonden, doet in plaats daarvan in samenspraak met de directie van DSM Nederland een harde belofte: het bedrijf zal bijspringen mocht het fonds ooit in zwaar weer komen. Dat de overeenkomst alleen mondeling is, heeft een groot voordeel: DSM hoeft die niet aan beleggers te melden."
Een lelijke mispeer van de kroonprinses van de VVD.
Edith Schippers, het type bestuurder dat erg goed past in de "nieuwe bestuurscultuur" die ons beloofd is!
Klopt ! Goeie foto ook!
Er valt ook heel wat te schipperen voor Edith en daarbij ziet ze natuurlijk wel eens een documentje over het hoofd. We laten haar maar beter uit de politiek, daar heeft ze haar onvermogen al vele keren bewezen.
NRC is d’66/Groen-links krantje dus waarvandaan het komt is wel duidelijk.
Ja, leuk hè, een VVD-er.
De meta-framing is ook zo leuk: alsof de VVD iets anders nastreeft dan D66 of de PvdA. Ze zijn echt 99% inwisselbaar en voor zover niet, is dat na de formatie alsnog het geval.
Kwalijke zaak. Maar lang niet zo kwalijk als het pensioenfonds van Europarlementariers heeft gehandeld.
In maart gaat de gevestigde orde neer. VVD, D66, CDA, CU, PvdA, GL, allemaal gaan ze neer en mark my words: zelfs allemaal samen zullen ze geen meerderheid meer hebben. Of wat ervoor in de plaats komt zo prettig is, zal moeten blijken, maar het is in ieder geval niet die corrupte kliek stofmossels en andere weekdieren en dat is ook wat waard.
Ik wil hopen dat je gelijk hebt maar veel nieuws wat het kabinet kan schaden komt nooit bij de massa aan.
Stijlicoon | 20-01-23 | 15:33
Denk je? Nou, geloof het maar niet. In Februari komt Rutte U met zijn vaderlijke warme stem weer wat beloften doen over het harder aanpakken van criminaliteit, het beperken van de asielinstroom en wat strooit hij met wat lastenverlichting. Kaag houdt zich -in opdracht van Rutte- volledig op de achtergrond want die wekt slechts aversie op bij ieder fatsoenlijk mens.
De linkse partijen gaan nog even Wilders bashen, want bah, eng, fascist...
En de dag na de verkiezingen..... blijft alles bij wat het was, want Nederlanders zijn bang voor verandering en "zo slecht ging het toch niet onder Rutte?" Ach ja hij liegt weliswaar als hij ademhaalt, maar dat hoort nou eenmaal bij politici.
Dus glas, plas, was.
Stel dat de " rechtse" partijen een meerderheid krijgen.
Die zullen waarschijnlijk ook na 4 jaar de kous op de kop krijgen, omdat zaken niet snel genoeg veranderen. Twaalf jaar mis-management, los je niet in een paar jaar op volgens mij.
Ik geloof er geen kont van. Wij zijn Nederland, het land van het volk dat zich liever anaal laat nemen met een stekelvarken dan van zich af te bijten tegen een bestuurdersklasse die werkelijk volledige kak heeft aan de stemmers omdat ze toch wel weten dat uitgescholden worden voor “rechts” voor voldoende mensen erger voelt dan een zak met puppies tegen een boom slaan en daarom die vuist zonder spugen elke vier jaar weer amandeldiep dat rectum in jast.
@me163komet | 20-01-23 | 15:44: Gelukkig gaan de boeren de eerste 14 dagen van maart 2023 de straat op............
Met D66 op 3 zetels en geen Rutte zijn we al een stuk verder
Ja, maar wel tijdens de Statenverkiezingen. De minst belangrijke verkiezingen die er zijn. Dus het volk krijgt zijn ventiel, gaat vol op het orgel tegen het huidige Kabinet, en tijdens de volgende Tweede Kamerverkiezingen is de lucht weer geklaard en kiezen we allemaal weer gewoon gezellig Rutte.
@LoesjeP | 20-01-23 | 15:45: Het gaat niet specifiek om "rechtse partijen" . Alhoewel ik niks van communisten moet hebben, zou ik het een verademing vinden als de SP in de regering komt. Er is maar één ding echt belangrijk en dat is dat het Kartel en haar invloed gemarginaliseerd worden. Niet (nooit) meer de engerds van GroenLinks, de Hufters van D66 en het "het boeit mij niet, want ik zelf zit goed in de slappe was" VVD.
@LoesjeP | 20-01-23 | 15:45: maar dat hadden we toch al , op een wat rechtser kabinet gestemd?
"nu blijkt uit onderzoek van NRC dat DSM-president (en vvd-lijsttrekker voor de Eerste Kamerverkiezing) Edith Schippers een cruciaal document daarover heeft achtergehouden.""
Als dit waar is luidt dit een nieuw tijdperk in, het tijdperk waarin politici en 'topmannen' zich schaamteloos en straffeloos -zonder het risico van hun bezittingen te worden ontdaan- de pensioenpotten van de burger leegroven; niet stiekem meer, maar gewoon openlijk.
Was het niet Lubbers die in de jaren '90 al een greep in het pensioenfonds van de ambtenaren deed omdat daar zoveel in zat?
@Ereveen | 20-01-23 | 15:43: Zeker. Kok ook. Maar die hadden er tenminste nog een wetje voor. Het was en blijft gewoon ordinaire diefstal, maar op papier legaal. Wel bonussen, maar geen pensioen afdragen is ronduit misdadig. Ik zou wel willen weten wat een doorgewinterde advocaat hiervan vindt en of DSM daarin strafbaar kan zijn.
En sinds wanneer is er iemand in Den Haag die begrijpt hoe pensioenfondsen werken?
Ook ik durf dat niet te beweren. Hele gang van zaken is gebaseerd op voorspellingen en rekenmodellen. En de input komt weer grotendeels van DNB.
In het bestuur zitten werkgevers en werknemers.
Dus objectieve uitvoering en berekeningen, wie zou die dan moeten maken? Gewillige adviseurs die net even slimmer zijn en graag rapporten produceren.
Maar helderheid bieden ze allerminst. Garbage IN = Garbage OUT. Immers.
En dan - proest - een type als Schippers daar de scepter laten zwaaien.
Het is gewoon kolderiek.
Zo kolderiek dat het geld wat jij onder DWANG bij een pensioenfonds MOET wegzetten later ineens als sneeuw voor de zon verdwijnt in de zakken van allerlei politici en topmensen. Zodat jij na je pensioen met een schraal aow'tje in de armoede wegzakt.
Binnenkort gaan we lezen welke pensioenfondsen volgen, daar waar 0,01% procent zich in oneindige weelde kan wentelen door zich via list en bedrog het gespaarde geld van de andere 99,99% zich toe te eigenen
@me163komet | 20-01-23 | 15:36: Dát zie ik zo niet gebeuren. Maar dat terzijde.
Zoek eens naar een belangrijke oorzaak voor de beurskrach van1929 en kijk wat Nederland gaat doen.
Hint: beleggen met geleend geld.
De overheid waarschuwt hiervoor en pakt beleggers aan die dit adviseren en dus ga je dat in je nieuwe pensioensysteem inbouwen
Mensen, mensen, solidariteit! Die Sijbesma had vast een pensioentekort.
Ik zou me ook rot voelen als ik ineens 2 miljoen minder pensioen zou krijgen.
@Zeurders | 20-01-23 | 15:29: Nou dan!
Net als Timmerfrans. Help frans de winter door en met pensioen
DSM pensioenpotten leeggeroofd door 'investeerders', van het mooie bedrijf dat het 20 jaar geleden was is niet veel meer over.
Nonsens.
@de IJsman | 20-01-23 | 15:45: Financieel gaat het wel ok, leuk voor aandeelhouders, maar ik zag toch opvallend veel ex-DSM sollicitanten afgelopen jaar.
Geen werkend mens in de zorg die het voor deze bazen doet, maar ondanks deze bazen. Je schaamt je kapot voor je eigen top en gaat weer verder met de berg werk.
Wat een ongelofelijk lafhartige streek is dit: geld van hardwerkende mijnwerkers achterover drukken.
En dan die VVD, wat een verschrikkelijke partij is het toch met als onbetwiste opper leugenaar aan het roer Rutte.
Nee hoor. Het gaat enkel om mijnwerkers die altijd een beetje hebben lopen te lapschwanzen.
@Red shirt | 20-01-23 | 15:34: Een paar honderd meter diep onder de grond lapschwanzen?
Vraag je eens af welke duistere krachten minister Adema zij positie in Brussel zo heen beïnvloed dat hij plots weg moest uit Duitsland, waar wél vd Wal met delegatie is. En hoe dáár nu met tal van stakeholders akkoordjes worden gesmeed.
Een actie die in alles riekt naar een smerig spel.
Er zijn nu zóveel ministers aan het reizen en bespreken dat hier een ware delen van duisternis boven hangt.
En van der wal die zei dat bij dat overleg met vier ministers die van landbouw er ook bij zou zijn. Je ziet hier dat Christen unie echt een bijwagen van vvd is en Dat de echte macht op het ministerie van landbouw van boerenhaatstsr van dermal can de vvd ligt
Er zijn wellicht meer lijken in de kast bij Schippers, iets met geneesmiddelen, man, lees nog eens Follow the money in maart 2016.
Dan moeten de gepensioneerden alvast maar conservatoir beslag leggen op de bonusgelden, die voor het hoge management geserveerd zijn.
gereserveerd dus
En dan laat dat management zich failliet verklaren, waardoor het beslag vervalt.....
In dit land krijgt geen enkele politicus of topambtenaar, een straf.
Ze krijgen wel vaak een ander baantje bij slecht functioneren.
Straf krijgen alleen lage ambtenaren en dan moeten ze het heel bont maken.
Kunnen ze wel, de VVD nog verder de grond intrappen?
Die mijnschachten gaan vrij diep. Dus het antwoord is vermoedelijk ‘ja’.
Zo’n artikel in de nrc waarvan je wist dat GS er wat mee ging doen. Best veel goede artikelen in de nrc de laatste tijd trouwens.
Ik denk dat Schippers politieke ambities voorgoed voorbij zijn nu. Had haar man had ook al zo’n gezonde ondernemersgeest:
www.villamedia.nl/artikel/echtgenoot-...
Ach, Rutte kloot ook maar aan en dat is geen probleem. De Tweede Kamer slikt alles
@Nichtsneues | 20-01-23 | 15:15: Ze weten wel dat ze fout zitten maar wie vertelt de ander dat ze geen kleren aan hebben?
Overschrijven is het log van een redactie zonder staf.
SChippers heeft niet zelf de miljarden kwijt gemaakt, DSM pensioenfonds heeft zelf zitten schuiven en Schippers zal verwacht hebben dat ze het zouden repareren. ONdertussen kun je beter niet met pensioen gaan bij DSM.
Het is politiek dus worden tegenwoordig de dolken klaargelegd. Nieuw leiderschap!
Feike heeft het geld onder de armen verdeeld.
ja, onder haar linker en rechter arm..
Als ik zoiets zou flikken, word ik uit mijn bed gehaald door een arrestatieteam.
A la Frits v. E.?
REAGEER OOK