Ex-Paus Benedictus hemelen
Gestopt met bidden
Witte rook uit het crematorium. Paus Benedictus de XVI, die eigenlijk Joseph Ratzinger heette, is op 95-jarige leeftijd overleden. Benedictus was al een tijdje geen paus meer, omdat hij 2013 aftrad ten tijde van tigmiljoen misbruikschandalen. Maar! Benedictus heeft ook allerlei goede dingen gedaan, die hij gewoon ontzettend goed verborgen heeft gehouden voor de smerige heidenen van dit stijlloze blog. Ratzinger komt in de hemel allerlei andere pausen tegen, en ook kardinaal Simonis. Daar kan hij lekker Duits mee praten.
Video - Top 10 goals Joseph Ratzinger
oh nee wacht, dat is een ander topic
Reaguursels
InloggenBeter mens dan de huidige paus.
Hoop dat hij zijn bestemming heeft bereikt.
Paus Penisdikkus
LOL. Ik moest lachen.
Mazzelaar, nu is ie bij zijn favo mattie
De regenworm?
Oh, ik denk dat ik het snap.
cdn-japantimes.com/wp-content/uploads...
Ik ben katholiek opgevoed, wel progressief-katholiek. Na de tijd van de beatmissen kwam de onvermijdelijke restauratie van de roomschen. Maar bij dat vrome conservatieve katholieke geloof met die mannetjes potentaatjes van priesters voel ik me niet thuis. De protestanten begrijpen veel beter dat het celibaat niet deugt.
Het celibaat is toentertijd om goede redenen ingesteld en wel om nepotisme tegen te gaan. Tegenwoordig kun je je afvragen of deze maatregel nog zin heeft.
@Willibald von Klúúúk | 31-12-22 | 17:21: Het celibaat is ingesteld om te benadrukken dat een priester zich geheel aan God wijdt, dus aan zijn taken als priester. Onthouding is daarbij vanzelfsprekend, vermits sex enkel kan binnen het huwelijk en omwille van de voortplanting. Dat zijn althans de regels, ook als die in de huidige praktijk niet altijd meer zo worden toegepast.
Tot mijn ontzetting hebben ze in Qatar een vrouwelijke scheidsrechter toegelaten. Als dat kan, dan is er misschien binnenkort ook geen verplicht celibaat meer. De tijden veranderen.
Paul Palpatine.
Brrrrr...
De paus. Een anachronisme in persona. Dat deze persoon überhaupt nog een status heeft, het is absurd. Claimt op aarde te zijn als de vertegenwoordiger van God. De hubris. De waanzin. De nonsens. Tijd dat deze flauwekul, met die andere religies tegelijk, voor eens en altijd bij de schroothoop der geschiedenis gezet wordt.
Oeeiii open sollicitatie naar een rif Cobra?
Je verlichte atheïsme dank je enkel en alleen aan het christendom. Was je vanuit een andere religie waarschijnlijk niet gelukt. Er zijn ook heel wat koningshuizen die hun bestaan claimen uit goddelijk bevel, als ze dat al niet allemaal doen.
@Joyce | 31-12-22 | 16:43:
Uh ja wie weet. Maar uiteindelijk heeft de Verlichting de doorslag gegeven en de wetenschap gebracht. Moet ik de gristenen daarvoor dankbaar zijn? Terwijl ze alles hebben geprobeerd om het verlies van invloed tegen te gaan, tot martelingen en de doodstraf voor ketterij aan toe? Dat dacht ik toch niet. De wetenschap was ver gevorderd in bijvoorbeeld het oude Griekenland, waar ze wat minder dwingend leefden naar de diktaten van de religie. Eeuwen lang heeft het christendom alles wat rook naar wetenschap bestreden.
@Beste_Landgenoten | 31-12-22 | 16:54:
Die laatste volzin is pertinente onzin. De kerk van Rome heeft wetenschap juist eeuwenlang aangemoedigd, net als onderwijs.
Pas als wetenschappelijke ideeën haaks stonden op wat er in de bijbel staat werd het wel moeilijk inderdaad.
@LD69 | 31-12-22 | 17:02:
Ja en de bijbel moest verborgen blijven voor het volk.
@J.Cash | 31-12-22 | 17:04:
Is dat zo ? Volgens mij werden bijbelverhalen juist geopenbaard tijdens de kerkdiensten. Veel in het Latijn maar er werd zeker ook uitleg gegeven in de eigen taal.
De eerste Nederlandse bijbelvertaling stamt trouwens uit 1477. Dat een groot deel van het volk nog niet kon lezen is een ander verhaal.
@LD69 | 31-12-22 | 17:24:
Denk aan Tyndale, waarom kwam die op de brandstapel?
Er was een tijd dat je al op de brandstapel kwam omdat je een bijbel had.
Daar is mede de reformatie mee begonnen.
Zeer interessante docu over hoe de katholieke kerk heen en weer schuift met pedofiele priesters. Geheime documenten onthullen hoe kerkleiders pedofiele priesters beschermen door ze op zending te sturen naar landen zo ver weg als Afrika. Liefst naar een ander continent.
youtu.be/fPfAhznwbV0
Nou, volgens verschillende reaguurders alhier is de katholieke kerk juist een instituut dat aan zelfinzicht en zelfverbetering doet. Moehahaha.
@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 14:18: in ieder geval is dit onderwerp kennelijk ook een trigger topic net als de oorlog in Oekraine, Mark Rutte en the orange man bad.
@Heurtebise | 31-12-22 | 14:22:
En uw punt is?
Ook een aanrader in dit verband is de film 'Spotlight' van ca 7 jaar geleden, over onderzoeksjournalistiek door The Boston Globe, die dacht ik als eerste ontdekte dat er wat kindermisbruik in de katholieke kerk betreft, wel wat meer aan de hand was dan een enkel incident.
@Dr_Johnson | 31-12-22 | 14:24:
Klopt. Een mafia clan is er niks bij.
Wanneer u naar de Kerk verwijst als zijnde de Heilige Stoel, dan moet ik u teleurstellen. De meerderheid van de misbruikgevallen vond (en vindt) plaats binnen de kloosterorden die hun eigen leiding hebben en hun eigen beslissingen nemen. Met name de Salesianen met hun kinderopvangtehuizen zijn berucht. De overplaatsingen waar u het over heeft vinden plaats binnen deze kloosterorden, zonder inmenging van het Vaticaan.
Het Vaticaan kan enkel ingrijpen wanneer het over bisdommen gaat waarover zij de rechtstreekse bevoegdheid hebben. Het is juist dat het Vaticaan ook daar vaak tekort is geschoten, maar laat ons de kloosterorden en de bisdommen niet door mekaar halen.
@Nonkel Frituur | 31-12-22 | 14:41:
Apologeet. Lekker de onderdelen naar elkaar laten wijzen.
Opdoeken, die hele poppenkast. Ontmantel het maar als een criminele organisatie.
@SterF... | 31-12-22 | 15:23: U leest wat er niet staat vanwege uw vooroordelen. Hier is ook geen sprake van verwijzing naar mekaar. Zowel volgens het burgerlijk recht en strafrecht als volgens het kerkelijk recht gaat het om gescheiden entiteiten.
Het probleem begint bij het gebrek aan aangifte door het slachtoffer. Dit maakt het juridisch onmogelijk om te vervolgen. Bij vervolging moeten we dan niet enkel aan de dader denken van het misbruik, maar evengoed aan personen die hiervan op de hoogte waren en niet ingrepen. Ook schuldig verzuim is strafbaar.
En dan is er ook nog het probleem van verjaring, van toepassing op alle feiten vóór 2020. Dat is de reden geweest waarom bijna alle bisdommen vrijwillig overgegaan zijn tot betalingen aan slachtoffers of vermeende slachtoffers die niet meer naar de rechtbank konden stappen. Eigenlijk is dit toch vrij uniek. Bij andere, niet-kerkelijke misbruikzaken die verjaard zijn komen de daders nooit vrijwillig met excuses over de brug, laat staan met schadevergoedingen.
Dit praat het misbruik niet goed, want dat valt niet goed te praten, maar ik zie dat soort gestes enkel vanwege de Kerk, en niet vanwege andere instituten waar veel misbruik plaatsvond.
De katholieke kerk is de laatste jaren vooral in het nieuws wegens de bijzonder omvangrijke misbruik schandalen. En de doofpot, waarop dan toch weer een paus als hoogste verantwoordelijke blijkt te zitten. Uiteindelijk zijn het gewoon kerels met een seksuele frustratie, allemaal. Het slaat ook nergens op, leven in het celibaat, tenzij je ze de testikels afsnijdt. Want dat testosteron is een krachtig goedje.
@Nonkel Frituur | 31-12-22 | 15:40:
"... dat soort gestes..."
Mijn bek valt open.
@Nonkel Frituur | 31-12-22 | 15:40: Ik heb dit zitten lezen nl.wikipedia.org/wiki/Seksueel_misbru...
Hier is geen sprake van een geste maar van een hele enge club die probleemloos als een criminele organisatie aangemerkt kan worden. Heeft ze al miljarden gekost toch?
@P. Breidel | 31-12-22 | 16:06: In de juridische zin is er sprake van een geste als iemand iets doet waar hij/zij helemaal niet toe verplicht is.
Zoals met alle schadevergoedingen, ook degenen die wel door een rechtbank zijn afgedwongen, geldt dat je de feiten ermee niet kan terugdraaien. Maar toch is het zeer belangrijk voor de slachtoffers, omdat ze daarmee eindelijk erkenning krijgen voor het feit dat ze geleden hebben.
Buiten de kerkelijke context heb ik geen weet van verjaarde feiten waarbij slachtoffers toch vergoed worden. In die zin doet de Kerk ondanks alles toch beter dan andere organisaties en individuen. Ik heb ook weet van gevallen in mijn eigen omgeving waarbij een priester die reeds was overleden is beschuldigd, en waarbij men de vermeende slachtoffers op hun woord geloofd heeft. De beschuldigde kon zich niet eens meer verdedigen. Zoiets moet je voor een rechtbank niet proberen flikken want dan gooit de rechter de aanklagers meteen buiten. Zitting afgelopen.
Ook iemand die anti-kerkelijk is kan er niet naast kijken dat er heel veel wordt ondernomen om goed te maken wat in het verleden fout liep, veel méér dan in andere geledingen van onze samenleving.
Onze echte paus Benedictus is dood. Nu blijft enkel nog die heidense, communistische, Argentijnse clown over die zichzelf Franciscus durft noemen, en waarvan ik enkel kan vermoeden dat hij de Duivel zelf is. Vlak na zijn verkiezing sloeg de bliksem in op het Vaticaan. Toen hij de Geboortekerk in Bethlehem bezocht brak er een onverklaarbare brand uit op de plaats waar hij gestaan had. Vlak na zijn bezoek aan de Filippijnen brak er een allesverwoestende orkaan los.
De meesten hier in de panelen komen niet verder dan het gebruikelijke geblèèr over sprookjes en kindermisbruik. Terecht dat je de huidige leider opmerkt wiens personeelsbeleid inmiddels wel op wat meer tegenstand is gaan stuiten getuige het falen van het parachuteren van Wilmers als prefect van de Geloofsleer.
Met genoegen lees ik de stukjes van George Neumayr op de Amerikaanse versie van de Spectator die terecht waarschuwt voor de teloorgang van onze Westerse waarden en waarheden met zo'n cultuurmarxistische cryptocommunist aan het hoofd die juist geacht wordt de hoeder te zijn van de fundamenten van onze samenleving.
@Heurtebise | 31-12-22 | 13:44: Precies. En nergens kan je lezen dat Benedictus nooit formeel afstand heeft gedaan van zijn ambt. Het feit dat hij verklaarde verhinderd te zijn om zijn functie uit te oefenen maakt van hem nog geen ex-paus. Volgens het Kerkelijk recht gaat het om een 'sede impedita', en niet om een 'sede vacante'. Paus Benedictus was in ballingschap, al of niet vrijwillig, maar juridisch is hij steeds paus gebleven.
@Heurtebise | 31-12-22 | 13:44:
"het gebruikelijke geblèèr over sprookjes en kindermisbruik"
Zal je kind maar wezen nietwaar ?
En pedofilie een "teloorgang van onze Westerse waarden" ?
@Heurtebise | 31-12-22 | 13:44:
Dus de westerse waarden zijn gebaseerd op homopriesters, kindermisbruikers, en nog niet zo lang geleden brandstapels?
Dan kan ik net zo goed mohammedaan worden.
@Der Schnitzeljäger | 31-12-22 | 14:08: Wat Heurtebise al schreef. U komt ook niet verder dan de gebruikelijke stereotyperingen. Op dezelfde basis zou u ook alle scholen, internaten, jeugdbewegingen en sportclubs kunnen afschaffen. Pedofielen kiezen een omgeving waarin ze ongemerkt in contact kunnen komen met hun doelgroep. Lange tijd was de Kerk ook de enige omgeving waar homo's, al of niet met pedofiele neigingen, zich konden verbergen zonder dat er schande over gesproken werd. Pastoor worden was het excuus bij uitstek om niet uit de kast te hoeven komen.
En zo is de kat bij de melk gezet.
@Der Schnitzeljäger | 31-12-22 | 14:08: Laat ik anders lekker knuppelen, want m.i. is kindermisbruik niet exclusief iets voor de "homopriesters" en hoort het zondermeer in de rechtszaal thuis. Waar ik op doel is iets anders en ik verwijs beter nog eens naar bijv. George Neumayr die zich terecht beklaagd dat de huidige paus gemene zaak maakt met de CCP van Xi Jinping en zijn eigen mensen resoluut voor de bus gooit, hetgeen symptomatisch is voor de ontworteling van alle hedendaagse "leiders":
"In traditional cultures, elders feel a duty to introduce the young to an education in virtue. In nontraditional modern cultures, adults feel no such duty. They expose children to vice — look at all the moral rot in public schools across the country in which teachers ........routinely replace virtuous education with virtue-signaling propaganda"-
als inleiding op hoe het kan dat iemand als Sam Bankman-Fried ongegeneerd zijn gang kan gaan. (American Spectator, 19 november jl.)
@Nonkel Frituur | 31-12-22 | 14:25:
Vergeet niet de talloze aidsdoden in Afrika die de katholieke kerk op zijn geweten heeft.
@J.Cash | 31-12-22 | 14:17: Nee, de Westerse waarden zijn gebaseerd op het Christendom. Of we dat nu willen of niet, die doctrine zit er echt bij ons allemaal in. Het thema 'schuld en boetedoen'; man daar draait de hele westerse wereld op.
@Joyce | 31-12-22 | 16:51:
Onzin, het moraal zit in onze biologie en westerse waarden worden gevormd door democratie (geen gristelijk idee) en verlichtingsdenken. Het hele christendom heeft er geen fluit mee te maken en de vooruitgang alleen maar tegengewerkt.
Noem ze dan maar eens, die westerse waarden die we aan het christendom te danken hebben.
@Joyce | 31-12-22 | 16:51:
Schuld en boetedoening is niet kenmerkend voor christelijke religies.
@Nonkel Frituur | 31-12-22 | 14:25: Weer dat gebruikelijke "ja, maar hullie doen het óók". Ja kindermisbruik komt ook voor op internaten, sportclubs etc. Maar er is wel een belangrijk verschil: de RK kerk pretendeert 1) een moreel baken, een morele autoriteit te zijn, en 2) heeft decennialang (zo niet eeuwenlang) systematisch het misbruik binnen de eigen gelederen verdoezeld, genegeerd, de schuldigen de hand boven het hoofd gehouden, als het té opvallende werd, werden ze naar een andere parochie overgeplaatst, waar ze dan opnieuw hun gang konden gaan.
Om,de slachtoffers hebben ze zich nooit bekommerd. Dat er nu dan "herstelbetalingen" zijn, komt alleen doordat de kritiek gewoon niet langer genegeerd kan worden en de kerk niet zoveel gezag meer heeft. En wat dat legalistisch geneuzel over verschillende verantwoordelijkheden betreft: het was binnen de kerk algemeen bekend, van hoog tot laag. "Wir haben es nicht gewusst" beweerde kardinaal Simonis nog glashard. Ja die katholieken geloven nog in sprookjes. Nu gaan er stemmen op om Johannes Paulus II te ontheiligen vanwege zijn doofpotpolitiek.
De Duitse gluiperd is dood; werd gvd tijd; eng naar ventje op z'n rode lakschoentjes en in z'n lange jurk.
Als jongeman bij de SS "omdat het moest" ach du lieber Gott.
En dan vooral het misbruik niet hardhandig aanpakken want wie is zonder zonden?
Hemel , Hel? mocht die er echt zijn; graag het vagevuur!
Opgeroepen voor de dienstplicht en voor de luchtmacht.
De familie Ratzinger was hevig anti-nazi. Een gehandicapte neef van de paus is door de nazi's vermoord. De paus heeft het strikte minimum gedaan van wat wettelijk verplicht was in het kader van de dienstplicht, en waar hij er de kantjes vanaf kon lopen deed hij het. Nog voor de oorlog officieel beëindigd was deserteerde hij.
Hij was nooit lid van de SS. Hij was wel op papier aangesloten bij de Hitlerjeugd omdat zoiets wettelijk verplicht was.
Eng mannetje, die Ratzinger, eng mannetje.
Goed, hij zal er nu onderhand wel achter zijn dat er geen hiernamaals bestaat.
Dat kan natuurlijk niet wat je hier schrijft.
Weet je dat heel zeker, Schoorsteenveger? (met de nadruk op WEET).
@Willibald von Klúúúk | 31-12-22 | 17:34:
Dat het een eng mannetje is, ja, dat is redelijk gemakkelijk aan te tonen. Maar of het hiernamaals bestaat, nee, natuurlijk weet ik dat niet zeker. Ik kan ook niet met zekerheid vaststellen dat kaboutertjes niet bestaan.
Die was te lui om paus te zijn.
Op het instituut kerk valt van alles aan te merken. Dat doe alleen niks af aan mijn geloof in Jezus van Nazareth. U moet maar zo denken, als iederen zou leven zoals Hij het ons heeft voorgedaan, zou er geen vuiltje aan de lucht zijn. Verder zult u mij nooit horen afgeven op andere religies of op atheïsten. Ik respecteer andersdenkenden.
ben je echt maagd, Maria?
Toen Jezus leefde waren er nog geen juicekanalen. Wie weet wat die knakker allemaal heeft uitgespookt.
@Zyprexa20mg | 31-12-22 | 13:11: Nee, als maagd een kind baren, dat trucje is bij mijn weten maar één keer vertoond en dat was zo'n tweeduizend jaar geleden.
"U moet maar zo denken..."
Ik moet helemaal niks.
Dat moreel kompas zit van nature in ieder mens. Daar heb je geen geloof/religie voor nodig. Wel eentje om het weg te indoctrineren.
Waren ze niet zo'n 60 jaar na v. Nazareth begonnen met documenteren? Knap als ze in die tijd nog alles wisten...
@Spring Bruissteen | 31-12-22 | 13:14:
Geboren. Hoor je 30 jaar niets van hem, en dan sterft hij op een hoogtepunt.
Nou een 30 jarige ongetrouwde joodse timmerman met een prostituee als belangrijkste fan is nou niet bepaald het beste rolmodel voor heden ten dage. Maar als u dat wel gelooft, prima.
@Schoorsteenveger | 31-12-22 | 13:21: Inhoudelijk sterk, dat moet ik u nageven.
@BoerKoekoek | 31-12-22 | 13:57: 'Maar als u dat wel gelooft, prima'. Zo mag ik het graag horen, BoerKoekoek. Beetje respect tonen voor elkaar's overtuigingen.
@NiCeY | 31-12-22 | 13:34: Klopt, dat moreel kompas zit van nature in iedere mens, alleen sommige mensen kiezen ervoor om met hulp van een of andere geloofsovertuiging 'op koers' te blijven. U overduidelijk niet. Helemaal goed.
@BoerKoekoek | 31-12-22 | 13:57: "joodse timmerman" valt uit de toon, maar voor de rest is het tegenwoordig juist wel de norm.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 14:50:
Ik ga zéker niet mee in een valse belofte van het allermooiste in een zogenaamd hiernamaals óf de dreiging van het allerergste als je niet in die pas loopt die overduidelijk door mensen is uitgestippeld.
Dat maakt het zeer korte leven wel een ziljaar keer meer waardevol.
Het 'geloof' is meerdere malen een werktuig gebleken voor het behalen van macht en knaken.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 14:16:
".. zoals hij het ons heeft voorgedaan.."
Of Jezus van Nazareth ooit heeft bestaan is al niet zeker, laat staan dat de beschrijvingen over zijn leven adequaat zijn. Dus ja, of hij wat heeft 'voorgedaan' en wat dan precies, we zullen het nooit weten.
Wat we wel weten is dat Paulus begrepen heeft wat hij met die verhaaltjes kon doen. De werkelijke genius achter het Christendom zoals het zich ontwikkeld heeft is Paulus.
En wat u bedoelt met 'geen vuiltje aan de lucht' is mij ook niet helder. Duidt u op een soort vrede zoals de Islam die voorstaat? Afgedwongen, opgelegde moraal?
Dat u andersdenkenden respecteert siert u, maar dat heeft mijns inziens weinig te maken met het feit dat u die Jezus als voorganger ziet. Respect voor elkaars mening, perspectief, waarheid, dat is iets van universeler waarde, iets wat ook door ontelbare andere voorgangers, legende of niet, is verkondigd.
Wat nog het meest irritant is, is de neiging van volgers om tóch even te laten weten dat degenen die niet samen met hen dezelfde pipo als voorganger zien weliswaar door de sekte gerespecteerd worden maar wel even moeten snappen dat ze in duisternis leven.
En tenslotte, die truc om steeds de 'boodschap' zelve immuun te houden door alles wat de volgelingen verkeerd doen weg te verklaren als een aberratie is ook erg vermoeiend. Het Christelijk geloof was al een instituut toen Paulus zich er meester van had gemaakt. Als hij de mogelijkheden niet had gezien had jij niet geweten (of liever gezegd: gedacht te weten) wie Jezus was en zat je 'm nu ook niet te verdedigen.
Ik vind het werkelijk te bizar voor worden dat je in die onzin geloofd.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 14:50:
En wil je niet de aanname (mother of all fuck-ups) doen dat ik "uit koers" zou zijn geraakt? Dat is precies wat elke geloofsgekkie zal proberen te beweren in een dialoog. En daar heb ik er al een paar van achter de rug.
Alvast enorm bedankt ook namens anderen waar je dit niet meer bij zal proberen.
@Schoorsteenveger | 31-12-22 | 15:08: Natuurlijk is het geloof gebaseerd op overlevering en allerminst op vaststaande feiten. Zoals u terecht opmerkt zou het zelfs heel goed kunnen zijn dat Jezus niet bestaan heeft. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om de rode draad. Het gaat om de gedachte. Verschil tussen goed en kwaad. En ja, zoals ik al eerder schreef, dat moreel kompas, waar NICeY aan refereert, zit van nature in iedere mens, alleen sommige mensen kiezen ervoor om met hulp van een of andere geloofsovertuiging 'op koers' te blijven. Verder is het geenszins mijn bedoeling de indruk te wekken dat ik als gelovige boven u, of wie dan ook, verheven zou zijn. Ik ben namelijk niet beter of slechter dan ieder ander. Tot slot wens ik u allen een zalig uiteinde en een goed begin. Dat al uw wensen mogen uitkomen!
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:08:
Nou zit je wéér te beweren dat wij 'uit koers' zijn geraakt.
Kappe nah!
@SterF... | 31-12-22 | 15:31: Ha SterF.... ik dacht al, waar blijft-ie? Haha!
@NiCeY | 31-12-22 | 16:09: Nee joh, dat bedoel ik helemaal niet! Als ik zeg 'op koers' heb ik het over de koers die ík gekozen heb. Jij vaart een ander koers. Oók goed.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:14:
Ik snap het. Je bent op eigen benen niet stabiel genoeg om normaal te leven, beetje wat gij niet wilt dat u geschiedt toepassen enzo, en dan koos je voor de relibubbel.
Zoiets?
@NiCeY | 31-12-22 | 16:17: Ik heb steun aan mijn geloof. Zo zou ik het willen samenvatten. En daar doe ik niemand kwaad mee. Verder sta ik behoorlijk stabiel in het leven. Ik heb er destijds voor gekozen in m'n uppie een kind groot te brengen en ik kan je verzekeren dat je daar behoorlijk stevig voor in je schoenen met staan.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:09:
Present!
youtu.be/0NVKJnQk0_w
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:08:
"Het gaat om de rode draad. Het gaat om de gedachte. Verschil tussen goed en kwaad."
En daar heeft het Christendom patent op? U suggereerde toch werkelijk dat ene Jezus van wie u nu toegeeft dat-ie misschien helemaal niet bestaan heeft ons 'voorgedaan' heeft wat goed is en dat als we dat voorbeeld volgen er zoiets als een 'heile Welt' zal ontstaan. Vanwaar die zekerheid? De Islam beweert eveneens een absolute kennis van goed en kwaad, maar het moraalsysteem dat ze de wereld op wil leggen verschilt op vele punten van dat welke het Christendom voorstond. Om het maar niet te hebben over de andere wereldgodsdiensten, elk met zijn eigen claims op de waarheid. "Op koers', dat is op een specifieke koers, op één koers, verschillend van andere koersen.
Overigens, u beweert niet beter of slechter te zijn dan ieder ander. Wellicht bent u wel slechter of zelfs door de Duivel bezeten, afhankelijk van het moraalsysteem van waaruit u beoordeeld wordt.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:24:
Heb jij als maagd een kind gekregen?
@Schoorsteenveger | 31-12-22 | 16:32:
Ik haal mijn morele lessen altijd bij Repelsteeltje. Dat houd mij op koers.
@NiCeY | 31-12-22 | 15:55: U bent niet 'uit koers'. Ik ben niet duidelijk geweest. Mijn schuld. En niet zo lelijk doen tegen mij, hè....
@SterF... | 31-12-22 | 16:32: Knap, hè?? Maar SterF, ga eens lekker los op het geloof... kan ik zó van genieten...
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:24:
En waarin heb je dan steun nodig? Je weet van jezelf al wat goed en slecht is immers?
Of hoop je toch stiekum een beetje op de grazige weiden in de wolken?
Religies hebben nog nooit een speldeprikje kunnen maken in 's werelds ellende. En dan hebben wij het hier nog goed.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 16:40:
George Carlin kan dat goed:
youtu.be/8r-e2NDSTuE
@Schoorsteenveger | 31-12-22 | 16:32: Ja, het gaat om de rode draad, in mijn geval de rode draad van het christelijk geloof. En dan maakt het echt niet uit of Jezus nou wel of niet over water heeft gelopen. De woorden 'op koers' worden nu ook door u verkeerd begrepen. Ik bedoel daarmee míjn koers. De koers die ik gekozen heb. Ik bedoel zeker niet dat dat de enige juiste richting is en al helemaal niet dat anderen de verkeerde koers varen. Sorry voor de gebrekkige uitleg van mijn kant. Ik ben niet duidelijk geweest. Nogmaals een zalig uiteinde!
@SterF... | 31-12-22 | 16:31: Valt een beetje tegen, hoor. Je kán beter.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 17:05:
Ik hou het mild vandaag. Religie vergalt al zoveel, daar hoef ik mijn goede bui vandaag ook niet aan op te offeren. Veel succes met je wazige opportuniteiten opsporen uit een boek dat bol staat van moord, uitsluiting en genocide. Want dat houdt je op koers kennelijk.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 17:00:
Ook jij komt hier goed over als iemand die in een niet te rationaliseren waan leeft.
Ze zouden geloven dan ook moeten omdopen (haha) in ongestaafd hopen.
En leg nou eens die steun uit.
@SterF... | 31-12-22 | 17:17: Jammer, SterF, maar mij krijg je niet op de kast. Veel plezier vanavond!
@NiCeY | 31-12-22 | 17:32: Je kan een geloof ook niet rationeel benaderen. En zeker niet het katholieke geloof. Er zijn serieus katholieken die naar eigen zeggen een huilend Mariabeeld in huis hebben. En dat geloven ze echt. Maar waarschijnlijk heet het daarom ook 'geloof'. Grappig dat je het begrip 'hoop' aanhaalt. Geloof, Hoop en Liefde en de grootste van de drie is de Liefde. Hoop is trouwens altijd ongestaafd, anders heb je te maken met een 'zekerheid'. Wat moet ik uitleggen over steun? Ik ervaar steun op allerlei momenten in het leven. Bijvoorbeeld nu mijn beide ouders ernstig ziek zijn, vader heeft uitgezaaide prostaatkanker, moeder dement en ze wonen nog zelfstandig... is echt een ingewikkelde situatie. Dan kan ik weleeens een beetje steun gebruiken en die steun krijg ik dan uit mijn geloof. Andere mensen halen die steun elders, ook goed.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 17:42:
Mijn vraag om uitleg is een brug of twee te ver he?
Manmanman, wat laten jullie je altijd kennen.
Zeau zie je maar: religies zijn nooit opgewassen tegen rationeel realisme.
Dat is water en vuur.
@NiCeY | 31-12-22 | 18:00: Volgens mij heb ik je een mooi voorbeeld gegeven van de steun die ik ervaar. Jij doet het op jouw manier, ik op de mijne. Ik heb daar geen moeite mee.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 18:07:
Niet bepaald. Je hebt medegedeeld dat je in je uppie een kind hebt opgevoed. Niet welke vorm je steun heeft aangenomen. Alles bij elkaar leest het als vage waan en tussen de regels door mischien als hopelijk iets hierna wat mooier zal zijn.
En door dat laatste zie je dat veel mensen niet de moeite nemen er hier en nu iets van te maken. Een beter stukje wereld waar we wél met zijn allen verantwoordelijk voor zijn.
@De Maagd Maria | 31-12-22 | 17:42:
Ah, de twijfel slaat toe. Heel gezond.
Sprookjesboek. Maar okay, hij is minder crimineel dan de Iraanse mullahs. En dat is een positief punt.
Nog nooit gehoord van de maffiapraktijken bij de bank van het Vaticaan? Veel crimineler kan je het niet krijgen, hoor.
Zou het net zo gaan voor hem als in het liedje van Daniël Lohues.
Die huuft niet te wachten bij de hemel in de rij
Die mag direkt deur, die mag iederien veurbij
Die huuft niks uut te leggen
Die huuft niks te zeggen
Nee, die huuft niet te wachten
Bij de hemel in de de rij.
Zijn emeritaat lijkt langer te hebben geduurd dan zijn pausdom? En was hij ook 1 van die pauzen die in kardinaalsfunctie meer op de hoogte bleek te zijn van misbruik jongens dan hij liet blijken? Of was dat een andere paus?
Volgens mij was hij dat inderdaad,herinner me dat nl ook.
Sindsdien vond ik het maar een gluiperig mannetje...
Gut nu gaat ein Münchener im Himmel niet meer uit mijn hoofd. Alois Hingerl, Dienstmann Nr. 172 Hauptbahnhof, Engel Aloisius.
Halleluja sog i! Halleluja!
(U kunt hem in het Hofbräuhaus vinden)
Zoals alle godsdiensten, geloof in sprookjes .
Maar wel mooie kerken en muziek gecreëerd.
Ik had altijd warme gevoelens voor deze paus. Twaalfhonderd graden Celsius.
Ik geloof niet in dat wereldwijde complot met reptielen maar dit exemplaar kwam toch aardig in de buurt.
Haha! Vergeet de onuitroeibare liefde voor minderjarige jongetjes niet.
Achja onze exgruppenfuhrer van misbruikdeuggroep 1 de pijp uit, er gingen wel meer mensen deaud.
Nu is hij in het gezelschap van de vele HiV doden uit bepaalde arme gebieden waar ze naar de Paus luisteren.
Als die doden écht naar de Paus hadden geluisterd hadden ze geen sex voor het huwelijk gehad, noch buiten het huwelijk.
Gelukkig heeft hij voor al- en altijd om te verklaren, verklaren, verklaren.
Waar gaan de imams en ayatollahs eigenlijk heen?
@NiCeY | 31-12-22 | 12:14: Dit krijgen 72 m̶a̶a̶g̶d̶e̶n̶ druiven
https://globalnation.inquirer.net/163694/raisins-not-virgins-quran-scholars-say
@nieuwe_Deen | 31-12-22 | 13:02: Ook lekker, maar wellicht niet genoeg reden om je eigen prematuur uit t leven te blazen...
@NiCeY | 31-12-22 | 12:14: die gaan allen naar de Djahannam (Hel) cq Ladha (laaiend Vuur).
@DankeSchon | 31-12-22 | 13:29:
Oeh.. Daar komt dit woord dus vandaan..
www.youtube.com/watch?v=a0OtECE1Os4
Misschien wordt deze paus wel de eerste die eventjes terugkomt om te vertellen over het hiernamaals, wie weet, ben benieuwd!
Komen een paus en een aannemer bij de hemelpoort. Petrus doet open, verwelkomt de heren, en leidt ze naar hun verblijf. De aannemer krijgt een mooi ingerichte ruime kamer, comfortabel, en met een fraai uitzicht.
De paus moet lopen naar het einde van de gang, en krijgt daar ook een kamertje, deze ziet er heel anders uit: Een klein, kil koud hok zonder ramen, en oude meuk als inrichting.
Daar is de paus het niet mee eens. Hij stiefelt terug naar Petrus en doet zijn beklag. "Wat is dat nou, man? Ik ben verdomme wel de paus, hé?"
Petrus antwoord: "Ach meneer, pausen daar hebben we er al zó veel van. Maar die meneer is wel de enige aannemer die ooit de hemelpoort gehaald heeft. "
( Aannemer kan ook vervangen worden door elk willekeurig ander beroep.)
Een priester rijdt met zijn auto tegen een boom, zwaargewond. Eenmaal in de ambulance zakt hij weg. Plots wordt hij weer wakker. Glimlacht. En vraagt zich harop af of hij in de hemel is.
'Meneer de priester, u heeft een ongeluk gehad en ligt nu op een brancard. We zijn bijna op de eerste hulp, we zijn nu alleen even een korte route via de kinderafdeling aan het nemen'
Jezus en de duivel lopen langs het hek tussen de hel en de hemel. Er blijkt een deel stuk te zijn. Jezus is van mening dat de ander dit moet herstellen. De duivel weigert. "Dan haal ik er een advocaat bij" zegt Jezus. De duivel antwoordt: "Waar wil jij een advocaat vandaan halen?"
@Piet Karbiet | 31-12-22 | 12:12:
BobDobalina lees je mee !!
@der_feldwebel | 31-12-22 | 12:27: net als veel andere reaguurders zit ik er straks warmpjes bij, in het hiernamaals.
Van paus Petrus (hij was toch de eerste paus?) had ik wat meer egards verwacht voor een van zijn latere collega's ;)
Tsja, als je op 95-jarige leeftijd in relatief goede gezondheid het vaantje strijkt, heb je weinig te klagen, lijkt me.
Ik dacht altijd wel dat die Ratzinger als paus tamelijk wereldvreemd was, in tegenstelling tot de zittende paus Franciscus. Een soort kamergeleerde die tot op de vierkante millimeter alles wist over katholieke dogma's, geboden en verboden, maar geen enkele voeling had met de moderne tijd.
Nou ja, dat hele katholieke - en christelijke geloof - is in de moderne, westerse landen toch een langzaam aflopende zaak (godzijgeloofdengeprezen); ik geloof dat ze alleen in Afrika nog steeds bekeerlingen maken.
Persoonlijk vind ik het dan weer jammer dat we daar voor in de plaats een ander - veel onverdraagzamer en agressiever - geloof importeren, alsof ons leven ervan afhangt.
Dat doet het ook m'n beste Dr.
Vroom en deugdzaam zullen we leven opdat er na dat leven genoten kan worden van....,van, kijk, en daar verschilt nogal het een en ander.
Volgens mij is het veel leuker om als moslim terug te komen na de dood ;-)
Door terug te treden liet Benedictus dus zien juist wél enige voeling te hebben met de moderne tijd.
Ik ben het roerend eens met uw laatste zin trouwens. Gecondoleerd.
Ik heb Ratzinger midden jaren tachtig meegemaakt als kardinaal in de stad waar ik woonde. Hij stond toen ook al bekend als hardliner. Het verbaasde mij dan ook dat hij Paus werd... Ik zie hem niet zalig verklaard worden. Desalniettemin... Kim guad o
Een sprookjesverteller die een leven lang heeft geleefd met de illusie dat er iets is na de dood.
Er is leven na de dood dus leuk voor diegenen die dat voor de dood niet hadden.
Met die gedachte hou je de meute in bedwang met hoop op betere tijden. Meer tijd dan tijdens je leven heb je niet. Dood is dood, einde verhaal.
@D-Fens_1963 | 31-12-22 | 11:56: wedden van niet?
Een zalig uiteinde.
Godverdomme, ook dat nog.
Het blijft wachten op de eerste gemixte Aziatische/Afrikaanse Lesbische Transgender Paus met overgewicht. Tot die tijd blijft het een nare bedoening daar in het Vaticaan.
Met Gilles de la Tourette. Dan valt er eens wat te lachen tijdens urbi et orbi.
Voor de diversiteit deze keer geen paus in een rolstoel.
Ik zie liever een ander bestuur in Perzië cq Iran of China dan in Vaticaanstad.
Hij lijkt op Emperor Palpatine.
Oeps, u was mij rijkelijk voor.
Ooit is er enige eeuwen geleden per abuis een, nogal met mannelijk gedrag en uiterlijk, vrouw als paus benoemd.
Om er zeker van te zijn dat deze fout nooit meer gemaakt zou worden moet een nieuw te verkiezen paus
plaatsnemen op en speciaal daarvoor in het Vaticaan aanwezige stoel.
Een speciaal daarvoor geselecteerde monnik betast via de onderzijde van de stoel de geslachtsdelen van zijne heiligheid.
Soort genderkeuring dus,toen al.
Dat vertellen ze je niet bij de rondleiding,en de stoel krijg je helemaal niet te zien.
dat is waarschijnlijk de heilige stoel.
Een po-stoel zonder po dus.
Laat het maar lopen hoor,,
"Testiculos habet et bene pendentes"
@Pardoes,
U kent uw klassiekers.
@Pardoes | 31-12-22 | 11:53: Habet ova noster papa
Is dat waar de film Pope Joan op is gebaseerd?
Waar deze Paus, na zijn leven, terecht komt, dat weten we niet. Volgens Dante zijn er Pausen in de hel, vandaar dat ik het knap vind dat een atheïstisch blog als GeenStijl weet dat deze Paus, na zijn opstanding eeuwig leven heeft met God op de nieuwe hemel en nieuwe aarde. (Hemel)
De hemel stel ik mij voor als een nieuwe aarde zonder Paus.
Ik vind Taghi minder crimineel dan de Paus.
Welterusten.
Aartsconservatief, blind voor het leed van de misbruikte kinderen en waarschijnlijk zelf homoseksueel (en dit tegelijkertijd keihard bestrijden). Deze kerel heeft genoeg uit te leggen aan de hemelpoort.
Denk dat ie ,zeker gezien de 2e reden een deur verder moet zijn.
Die met die portier Lucifer..
Paparatzi !
En Petrus zeide: "Zo, zijt ge daar, te langen leste?"
En hij zeide: "Hier ben ik."
En Petrus zeide: "Ge wordt verwacht. Den Grooten baas wenscht allereerst eene gestreng functioneringsgesprek met U. Ga binnen, en veel sterkte gewenscht!"
En jij denkt dat Petrus en de paap gewoon een soort verjaard Nederlands met elkaar spreken?
@D-Fens_1963 | 31-12-22 | 11:47:
De tale Kanaäns.
Uiteraard!
Er schijnt een boek te zijn waarin de handel en wandel van diverse pausen door de eeuwen heen wordt beschreven. Dat waren niet zulke lievertjes. Er staat ook een verhaal in van een nieuwe paus. Die liet zijn voorganger veroordelen, waarna deze werd opgegraven, en publiekelijk alsnog onthoofd werd. Dat bedenk je toch niet?
Wie weet over welk boek dit gaat?
? Deze? www.amazon.com/History-Popes-Peter-Pr...
@Zapata10 | 31-12-22 | 11:33: Zou best kunnen. Ik zie opeens dat er veel meer boeken over dit onderwerp zijn.
Kop eraf!! Dat zal hem leren.
@De_fluitlokker | 31-12-22 | 11:59: U bent de rode koningin?
Moet wel een walhalla voor Katholieken zijn, hun hiernamaals. Geen Joden, wel heel veel jonge slachtoffertjes van kindermisbruik.
*#eindejaarssarcasme.
Oh, en Ratzinger wens ik een eeuwig verblijf als Oostfronter in het belegerde Stalingrad toe.
En iedere dag hosti ham-kaas.
@Graaisnaaiert | 31-12-22 | 11:27: Dat beleg van Wolgograd is toch al weer van enige tijd geleden?
Hoezo geen Joden? Ik kan me herinneren dat Toby de Devil een welkomstspeech hield, waarbij de conclusie heel anders was. Eh, www.youtube.com/watch?v=yj5xsZiC9Lg dat was 'm.
@ParadiseLost | 31-12-22 | 12:24:
Hehe, mooie ja.
@Ichneumondiae: de tijd verloopt niet lineair he, in het hiernamaals. Tenminste, niet dat hiernamaals waar ik vanuit ben teruggekeerd ende nedergedaald.
De Origineel Genocidalen
Plaggie haat van alles dat onder de voet omver gelopen is.
Moge tot vergeten gemaakte goden zich herinneren
en de onschuldigen bewaren.
De Regensburger Rede van Ratzinger is overigens erg aardig om te lezen. Hij citeert daarin Byzantijnse keizer Manuel II Palaeologus, stukje over de islam.
"Hij zegt: 'Laat mij zien wat Mohammed voor nieuws heeft gebracht en je zult er slechts slechte en onmenselijke dingen vinden, zoals zijn gebod om het geloof dat hij predikte te verspreiden met het zwaard.' Nadat de keizer zich zo krachtig heeft uitgesproken, verklaart hij vervolgens tot in detail de redenen waarom het verspreiden van het geloof door middel van geweld onredelijk is. Geweld is onverenigbaar met het wezen van God en het wezen van de ziel. 'God', zegt hij, 'houdt niet van bloed. En op een onredelijke manier handelen is tegengesteld aan het wezen van God'. Wie iemand tot het geloof wil brengen, heeft de gave nodig om behoorlijk te kunnen spreken en juist te redeneren, zonder geweld en zonder dreigementen. Om een redelijke ziel te overtuigen, heeft men geen sterke arm, of wapens of andere middelen nodig, waarmee men iemand met de dood kan bedreigen".
RIP.
Ik zou graag een vel met deze tekst op de zwarte steen te mekka willen spijkeren.
Als er nu één instituut is dat zijn waffel moet houden over religieus geweld, is het wel de Katholieke kerk.
@de IJsman | 31-12-22 | 11:28: Heb je historisch wel een punt. De islam doet nog steeds niet anders, de papen zijn er al even mee gestopt zoals je weet.
@de IJsman | 31-12-22 | 11:28:
Ba dum tss.
Die Manuel was ófwel analfabeet, ófwel selectief ingelicht.
Het Oude Testament was hem in ieder geval onbekend.
@de IJsman | 31-12-22 | 11:28: Dat instituut doet itt andere religies wel aan verandering.
In sommige religies doen ze nog steeds alsof (seksueel) misbruik bij hen niet bestaat...
@Kapitein Sjaak Mus | 31-12-22 | 11:37: Christenen nemen het Oude Testament veel minder serieus dan het Nieuwe Testament.
Kwestie van theologie.
Hoe denk je dat het Vaticaan aan al die goud komt dan? En de kerkelijke martelingen in de middeleeuwen?
Dat goud mogen ze van mij best wel eens verkopen aan noodlijdende katholieke kerken.
Zelf ben ik geenzins kerkelijk alhoewel ik verschillende diensten van diverse kerkelijke stromingen uit interesse bezocht en meegemaakt heb.
Doe mij maar God en niet iemand die zegt te spreken in naam van God.
@steekmug | 31-12-22 | 11:46: Daar ging het mij niet om, mss was het gewoon contributie en aflaathandel.
Jezus heeft bv. nooit dat soort dingen gezegd als 'het gebod om het geloof dat hij predikte te verspreiden met het zwaard'.
In het christendom staat bv. ook niet de doodstraf op apostasie (kerkverlating). Vind ik een erg groot verschil, vandaar ook dat ik duizend keer liever in een christelijk of voorheen christelijk land woon dan in een islamitisch land.
Feit blijft dat er geen godsdienst bestaat die zo snel gegroeid is als islam. Alle mooie woorden ten spijt, er geldt hier uiteindelijk hetzelfde als bij smakeloze kutrecelames voor waardeloze troep: het marktaandeel telt.
@wijsvinger | 31-12-22 | 11:27: De grote Franse schrijver Flaubert drukte het nog wat duidelijker uit:
"Ik eis in naam der mensheid dat de Zwarte Steen verbrijzeld, het gruis ervan in de wind verstrooid, dat Mekka verwoest en het graf van Mohammed onteerd wordt. Dat is de manier om het Fanatisme te ontmoedigen."
@Kapitein Sjaak Mus | 31-12-22 | 11:37:
In het OT wordt veel geweld vermeld, maar niet om anderen te bekeren. Dat is waar Ichneumonidae / Ratzinger / Manuel II Palaeologus het over hebben.
Daarom heb ik nog steeds respect voor de Jezuïeten (de huidige paus is overigens de eerste Jezuïet die bisschop van Rome wordt). Of ook Mendel en vooral Lemaitre (kwam als eerste met de oerknal - de term zelf is van na de oorlog). Het is de Jezuïeten alleen niet gelukt om mij te overtuigen, al begrijp ik hun zienswijze wel.
Valt er ook nog wat te lachuh ? Yep,
Paus Benedictus en een pater lopen in het bos en komen aan bij een meertje. Omdat het nogal warm is, wilden ze wel eens gaan zwemmen. Het probleem is echter dat ze geen zwemkleding bij zich hebben, doch na enig overleg en het feit dat er toch niemand in de buurt was, besloten ze dan maar naakt te gaan zwemmen.
Na enige tijd kwam er plotseling een groepje nonnen aangelopen, die zeer geïnteresseerd gingen staan kijken naar de mannen. Zich bewust van de toeschouwers en het steeds maar kouder aanvoelende water, werd besloten het water achterwaarts te verlaten, hun gewaad om te slaan en weg te lopen.
Zodra ze de nonnen gepasseerd hadden vroeg de pater aan de paus waarom hij zijn gewaad om zijn hoofd had geslagen i.p.v om zijn middel. Hierop antwoordde de paus: "Ik weet niet waar ze jou van kennen, maar mij kennen ze van gezicht."
Scheurbuik van het lachen.
Een kardinaal en een aartsbisschop zijn een pint aan het drinken in een café tegenover een bordeel.
Ze zien een Joodse rabbijn het bordeel binnenstappen.
"Hoe triest," zegt de aartsbisschop, "om iemand van het geloof zo van het rechte pad te zien afdwalen."
Een paar minuten later zien ze een imam het bordeel binnenstappen.
"Helaas," zegt de kardinaal, "ook onze moslimbroeders vallen voor de vleselijke bekoring."
Nog tien minuten later zien ze de paus het bordeel binnengaan.
"Ah, hoe spijtig," zegt de aartsbisschop, "er zal één van de meisjes op sterven liggen."
Veel te jong.
Onder zo'n jurk passen veel kindertjes....
Dit was by far mijn favoriete paus. Niet dat halfzachte van daarvoor. En niet de nietszeggende deugneus van daarna. Rust in vrede, Ratzi.
Ja, ja. Je probeert mij op de kast te krijgen, zeker.
The Rat Zinger and the Choir Boys Ensemble
Net te laat voor het jaaroverzicht van de publieke omroep...
Wie maakt er dan ook een jaaroverzicht voordat het jaar afgelopen is? Ook bij de publiek omroepen alles voor de clicks.
Wir sind Pabst!
Maffiabaas met een jurk aan! Die zijn de slechtsten.
Klote voor zijn ouders.
Al die grappen over de Paus, ook hier.
Je kunt zeggen wat je wilt, maar ik weet wel wat religieuzen die een voorbeeld kunnen nemen aan de katholieken. Katholieken kunnen wel tegen een stootje.
Het wachten is op cabaretiers die nu wel grappen durven te maken over een religieus leider...
Het wachten is op cabaretiers die grappen maken over die andere religie, die van vrede, tolerantie en verdraagzaamheid. Religie die vooral actief is in de Arabische wereld.
Welke religieus leider doel je op?
@Kaas de Vies | 31-12-22 | 11:16: dé profeet. Of heet dat anders?
@Xbitt | 31-12-22 | 11:16: Er vallen gewoon weinig grappen te maken over de islam en de profeet M..
@Xbitt | 31-12-22 | 11:16: de laffe cabaretiers durven dat niet.
Maar met deze Paus is het vast weer makkelijk scoren.
@Roos | 31-12-22 | 11:18: die gast die een meisje van 9 ontmaagde. Ik dacht dat we daar een woord voor hadden in het Nederlands, maar mijn ban is net weer twee dagen opgeheven.
Katholieken staan voornamelijk bekend door de vele misbruikschandalen.
Daar kan men beter geen voorbeeld aan nemen.
@Piggelmee | 31-12-22 | 11:42: u dacht dat dit niet bij de andere religies voorkomt?
Overal waar kinderen zijn, kerk, scouting, sportclub komt het helaas voor.
Toch zijn er nog religies en bevolkingsgroepen die beweren dat misbruik bij hen niet voorkomt. Treurig.
Praten ervoor is er nog taboe.
Hetzelfde geldt overigens voor homoseksualiteit. Dat zou er ook niet voorkomen en is er ook taboe.
@Roos. Er is ook een religie die openlijk voor pedofilie uitkomt en dat als het even uitkomt ook beoefent.
Geheel mee eens Roos.
@Roos | 31-12-22 | 11:46:
Niet alleen religies. Daar waar machtsverhoudingen en macht een rol spelen. Soms ook met een zwijgende toestemming zoals bij incest in sommige kringen.
@Roos | 31-12-22 | 11:46:
Omdat het elders ook gebeurt mogen katholieken misdienaartjes uit elkaar scheuren en doen alsof het niet gebeurd is?
Even een weesgegroetjes op zondag en alle zonden zijn weer vergeven.
@Piggelmee | 31-12-22 | 15:00: wat een onzin. De domheid dat mensen denken dat misbruik alleen wordt beperkt tot deze stroming, vind ik getuigen van een kortzichtige domheid.
Opmerkelijk en opvallend dat jaarlijks tijdens de laatste dagen van het jaar er zoveel bekende mensuh doodgaan. Toeval of complot ? Hmmmm.
*nog een irish coffee aan mond zet*
U denkt aan complotspuiten?
Ik denk dat Magere Hein met quota's werkt.
@Kaas de Vies | 31-12-22 | 11:16: heeft hij uit het groenlinks verkiezingsprogramma.
Dat is omdat er ook iets meer niet-bekende mensen dood gaan. Alleen bij parkinson heb je meer kans om in de zomer dood te gaan.
Wel zielig voor zijn kinderen.
Dat zijn wij dus allemaal
*in huilen uitbreekt*
OK, de mazzel, Biggus Dickus. Proud to be pagan!
"Hang the Pope" Nuclear Assault.
"Antipope" - the Damned
Kan ie nog mooi mee met een vuurpijl vanavond.
Ik vermoed dat hij op dezelfde plek terecht komt als roodkapje en dergelijke.
Z’n laatste woorden; “Bedankt voor de billetjes!”
Ik lig er niet van wakker. Veredelde cosplayers
Niet altijd binnen de lijntjes gekleurd. Hij had een voorbeeld aan mij kunnen nemen. Maar ja, ik ben dan ook roomser dan de paus.
*listen to the pope and you’ve got aids jalalala*
- Heideroosjes
95 jaar.. Er zijn maanden bij dat ik die leeftijd niet haal.
Orbi et Urbi
Suske en Wiske in het Latijns?
U is zekerlijk een protestanterig Muloklantje: het is Urbi et Orbi.
@dathoujetoch | 31-12-22 | 11:05:
Buri et Bori
@Piggelmee | 31-12-22 | 11:04: Latijns? Ja hoor, onderwijs, altijd lastig.
@dathoujetoch | 31-12-22 | 11:09: Onderwijs? Wij eten altijd Grieks en Latijns(-Amerikaans).
@ParadiseLost | 31-12-22 | 12:26: Je haalt 'zelfstandig' en 'bijvoeglijk' door elkaar.
Ik zal vanavond een cobra voor hem afsteken.
Ik zou het houden bij sterretjes, je weet maar nooit...
Van kinderen moet je afblijven. En een Paus behoort dat al helemaal niet te doen. Of zijn ze daarom juist Paus?
Een Paus komt inderdaad niet aan de kinderen. De Paus is ervoor om te zorgen dat diegenen die dat wel doen hun straf ontlopen door alles weg te moffelen in de krochten van de katholieke kerk. Amen!
@rederijker | 31-12-22 | 11:21:
Meestal worden ze naar een ander continent overgeplaatst om vervolging te ontkomen maar zonder dat hun geschiedenis meegaat. Dus het gedonder begint daar weer van voor af aan. Binnen de kerk heet dat 'The global solution' en de huidige paus heeft daar ook aan meegewerkt als kardinaal.
In de mens een welbehagen: https://www.youtube.com/watch?v=gDKCK_6WLTg
Ik vind mooi.
Prachtig.
Gepast.
Requiescat In Pace.
Pauze
Zou hij in de hemel komen? Ik betwijfel het.
Met het toedekken en overplaatsen van al die pedo priesters mag ik toch hopen dat God dit keer niet heeft liggen slapen, zoals tijdens de holocaust.
Die zal wel schrikken als Adolf de poort voor hem open doet.
Ik denk het niet.
@Kaas de Vies | 31-12-22 | 11:00:
Waarschijnlijk had hij iemand anders verwacht.
@Piggelmee | 31-12-22 | 11:03:
Pol Pot?
Dan heeft hij zich in de Hemelse Poort vergist en zich bij Concurrent Allah gemeld.
Amen.
Zie ik daar een kort lontje op z'n petje?
Starlink antenne
Vreemd, het kaarsje was nog niet opgebrand.
"Witte rook uit het crematorium", hey dat is mijn grap!
Iets te veel miswijn gehad..
En misdienaren
Ik had nog wel voor hem gebeden!
Nu kunt u alleen nog maar na hem bidden.
REAGEER OOK