Bovenop het gas. Maar Groningen = BIBBERKOUD
Haha, dat krijg je er nou van. Oh, en onze gasopslag staat in het rood
Kijk dan. Kaart van Nederland & hartverscheurend verhaal van Bibberende Bert oet Grun in De Volkskrant over energiearmoede. Hoe blauwer hoe kouwer. Die arme Grunnegers zitten in de vrieskou, omdat ze in de GroenLinks / VVD66-Randstad van al die gasmiljarden hun TonZon-huizen wel hebben geïsoleerd. Scheuren in je hoes waar de tocht doorheen kompt door de aardbevings, en 101 instanties die elkaar de schuld geven dat die scheuren in je hoes nog niet gemaakt zijn. Hoe oneerlijk allemaal! Overig slecht nieuws. Onze GASOPSLAG staat nu in CODE ROOD. En het waait niet, en het is bewolkt. WAT NU?
Reaguursels
InloggenVoor de liefhebber die wil zien hoeveel geld er door NEDERLAND is verkwanselt via de aardgaswinning uit Groningen. Laat staan als de inkomsten waren belegd zoals in Noorwegen of het Midden Oosten is gedaan met staatsfondsen voor de toekomst.
CBS; www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/22/aardg...
Ronduit schandalig hoe mensen daar behandeld worden.
Wonen in slecht geïsoleerde woningen, economisch achtergesteld, qua infrastructuur achtergesteld en ga zo maar door. Het is een vergeten kolonie die de recente rijkdom van de randstad heeft betaald en nu letterlijk in de grond mag wegzakken.
Tuurlijk, er word gepraat, er word soms nog wat hersteld, maar de experts komen niet uit die streek, de werklui ook niet, toezeggingen worden niet nagekomen. Men voert vergaderingen die miljoenen kosten om een paar ton uit te sparen, want ons bent zuunig in Den Haag.
Ondertussen worden de Groningers beschuldigd van terrorisme door een miepje van de Groninger Universiteit die zelf zeer waarschijnlijk geen groninger is. Want mensen zijn het zat! Dat de boel zo rustig blijft komt juist omdat Groningers hele rustige weldenkende mensen zijn die niet zo snel een hooivork oppakken.
Ga even voor jezelf na: Je krijgt te horen dat jouw huis onveilig is, ramen vallen spontaan uit de sponning met je kind in huis, je maakt evacuatieplannen met je kinderen voor als het huis instort door een beving etc. (Allemaal feiten, geen gedachtenspinsels)
Laat even inwerken dat je zo woont dankzij de overheid.
Ik sprak iemand die daar woont, was nog heel positief en 5 jaar na de (halfjaarlijkse/jaarlijkse) toezegging de schade te repareren nog niets anders dan uitstel gehoord. Nu kreeg die persoon wederom te horen dat er volgend jaar iets zou gebeuren en putte daar hoop uit. Maar mijn aangeboden weddenschap dat er voor 2025 niets zou gebeuren werd niet aangedurft...
Stel je even voor wat het met je doet, hoe je geen 100 euro in je tuin wilt investeren want men komt na 3 jaar eindelijk de schade herstellen. En dan komen ze niet... Weer niet.
Als men daar eindelijk de hooivorken uit het vet haalt? Ik heb er alle begrip voor!
500 miljard euro is uit het Groningenveld gehaald. Niks, nada is er voor Groningen gedaan. Het grootste aardgasveld van Europa is opgemaakt door Den Haag aan linkse hobbies.
@McCain | 17-12-22 | 17:46: Dat is 1, maar daarna de huidige behandeling. De insinuaties, het wegzetten.
En NOG wil men meedenken aan een oplossing. Na het uitvreten, de actieve kaalslag, de uitsluiting van de economie.
Ik als Amsterdammer heb diepe plaatsvervangende schaamte voor hoe mijn landgenoten worden behandeld door de overheid.
Echt, paar windmolens hier bij Ijburg en de stad is te klein, moet je eens in Groningen rondrijden, hoe het landschap vol staat met die dingen en het landschap vervuilt, de geluidsoverlast, de schade aan de natuur.
Enfin, ik ga ophouden, Joris heeft het al druk genoeg, maar onze behandeling van de Groningers is voor mij echt een boosmakertje.
Als je al sinds de jaren '80 je kozijnen niet meer geverfd hebt vallen de ruiten er inderdaad uit. Dat heeft niks met gaswinning te maken.
In Groningen wonen dan ook enkel studenten en uitkeringstrekkers dus dat is allemaal niet zo vreemd.
De stad is anders dan het platteland, je weet wel, waar de schade daadwerkelijk is.
Afgezien daarvan lul je uit je nek.
Groningen is ook het verst weg van Belgie, en daar kost gas gewoon helemaal niks. Dus dat klopt wel.
500 miljard Euro aan bodemschatten uit Noord Nederland gehaald voor de hobbies van de Randstad.
- Geen stuiver gespaard of belegd in een nationaal fonds voor alle Nederlanders- heden en toekomst.
- Zelfs de Prinsen in de zandbak zijn zuiniger dan politiek Den Haag.
Geen belangen groepen in de Randstad om zuinig om te gaan met de aardschatten van Nederland. Waar zijn alle wijzen spreadsheet vreters; de advocaten, consultants, pr gurus, accountants?
Wat moet er gebeuren zodat het kabinet gaat inzien dat de gaskraan in Groningen in Groningen weer opengedraaid moet worden voor de eigen bevolking, en niet alleen voor Duitsland en Italië? Compenseer de Groningers die getroffen zijn door de aardbevingen ruimhartig, maar zet die kranen weer aan. Hoeveel bedrijven moeten er nog failliet gaan? Het is wachten op de eerste dode door onderkoeling in eigen huis. Het kabinet heeft nog geen alternatief voor gas. Moet de samenleving echt kapot 'voor het klimaat'?.
"Compenseer de Groningers die getroffen zijn door de aardbevingen ruimhartig" Haha, ik moest lachen. Daar praten ze al een jaar of 10 over en er gebeurt niets tot zeer weinig. Denk je nou echt dat als die belofte gedaan wordt, die ook ten uitvoer wordt gebracht?
Waarom nou die k*tkleuren in zo'n overzichtskaart. Van lichtblauw via nuancetussenkleurtjes naar donkerblauw. Ik als deels kleurenblinde kan deze nuances nauwelijks onderscheiden.
Waarom niet gewoon duidelijke herkenbare verschillende kleuren zoals de regenboogkleuren. Nu niet inclusief gebruikt, maar gewoon herkenbaar.
U is ook niet zo van de vijftig tinten grijs dan? Gewoon rechtoe, rechtaan.
Maar vooruit, ik ben het wel met u eens.
Toch mooi dat je dan een e-mail met je verbruik ziet en dat je het weer voor elkaar gekregen hebt om minder te verbruiken t.o.v. vorig jaar.
Om dan de (bruto) prijs te zien die maar liefst meer dan 3x meer is dan vorig jaar... met minder verbruik!
Ik hou me verder maar in want we leven in een gaaf land.
Het was een zachte winter, redelijk voorjaar en warme zomer. Zelfs als je niks doet aan besparen is het verbruik lager. Alleen december is totnutoe nogal koud.
Wat kunnen we toch trots zijn dat Nederland het klimaat gaat redden!
In de landen waar ze niets doen, en dat zijn er veel, maken ze hun eigen klimaat maar lekker kapot maar in ons Nedeland is het klimaat gelukkig wel gered omdat we zo ontzettend veel betalen om onze HR++ installaties aan de gang te houden.
Eenieder krijgt wat die verdient.
paar maanden geleden een kennis geholpen door een warmtepomp daar te installeren.
nu heeft hij uitgerekend wat hij aan stroom moet betalen ( globaal 7.000 ).
Dus ik aangegeven dat hij op gas ook 7.000 ging besparen, daar zijn rekening geen 14.000, maar 'slechts' 7.000 zou zijn.
En, ik gaf ook aan dat dat dus de prijs van die pomp was ( goed, die was iets hoger, maar scheelde niet zoveel ).
Denk je dat hij dan blij was dat hij die pomp in een jaar terug verdiende?
Nee, zijn opmerking was dat hij dus net zo duur uit was met die pomp als hij met het gas was geweest.......
( hij is links overigens v.w.b. politieke voorkeur ).
Enthousiast klapt het stemvee voor dit kabinet ,geheel instemmend met het consequent doorgevoerd milieubeleid.Graag betaalt het 4 x meer voor gas om het klimaat te redden.
Zo neemt Mark Harbers van de nimmer omkoopbare VVD, nu alvast solliciterend als toekomstig Schipholdirecteur, het voortouw met nieuwe drastische milieumaatregelen.
"Wie had gerekend op een structurele krimp van Schiphol, wacht een teleurstelling. Minister Mark Harbers wil dat de luchthaven vanaf 2027 onbeperkt kan groeien."
www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/....
Volgens deze logica kunnen we nu ook ongebreideld nieuwbouw neerzetten, want nieuwbouw krijgt standaard zuinige warmtepomp.
Maar dat gebeurt dan weer niet.
Je zou toch verwachten dat ze daar de stikstofruimte voor zouden gebruiken
Maar nee,Schiphollobby.
Wie niet duurzaam wil zijn, moet maar voelen!
Ik weet het, linkse modderfokkers!
Ikke niet begrijp, Nederland nog 20,5 % vol en een gasveld onder de zoden. Duitsland nog 88,2 % vol en hebben geen eigen gas. Heeft Nederland zijn resten verkocht aan zijn buren om geld binnen te harken zonder op de belangen van zijn eigen bevolking te letten? Zou niet de eerste keer zijn dat onze regering ons een dikke middenvinger laat zien.
Ons gas is al decennia verkwanseld. Zijn we zelf bij geweest, kabinet na kabinet. Je uitkering werd er door mogelijk gemaakt.
We zitten 79.5% vol volgens de afbeelding?
Ja, dat waren langlopende contracten waar we niet onder uit konden. Het is (in vergelijking met de prijzen van nu) voor een habbekrats verkocht aan o.a. Duitsland. Er is volgens mij een WOB ingediend om inzicht te krijgen in deze contracten, maar die is geweigerd. "Nieuw elan" of zo.
@Timide_Aso | 17-12-22 | 11:33: 1 cent per kuub aan Italië, 2 a 3 cent per kuub aan Duitsland. En die contracten lopen nog gewoon hoor.
De ware energiearmoede moet nog komen zodra prijsplafond en 190 euri ophouden. What goes up, must come down. Behalve de prijs van energie, die blijft vanaf nu torenhoog.
In 2024 wil heks Kaag alleen nog de mensen ondersteunen die het echt nodig hebben. Waar zal de grens liggen?
@NLgaatnaardeklote | 17-12-22 | 11:10: Vermoedelijk moet je een partijkaart van d666 laten zien, dan kom je in aanmerking voor ondersteuning.
bij een winst van 50 miljoen Per energiemaatschappij had ik het begrepen, Je weet dat de prijs van gas maar heel kort op 3 euro heeft gestaan? en dat het nu minuut contracten zijn en er ineens niet meer aan de hand van een schatting van voorgaande jaren wordt geweerkt maar met modellen voor de toekomst. (om een bepaald winstpercentage te behouden). Dit is aandeelhouderskapitalisme. Je hebt iets en als het duurder wordt verhoog je de prijs want niemand kan er omheen. Monopolie spelletjes.
In 2023 kunnen we niet tot de zomer Russisch gas kopen, en ook geen olie voor de mazout. China's economie trekt naar verwachting aan en daarmee de vraag naar gas. De Japanners en Koreanen laten zich geen tweede keer verrassen door EU-kapers van 'hun' Amerikaanse LNG, wat in elk geval de prijs zal opdrijven. Een alternatieve energiebron, nee, die is er nog niet.
Waarom betalen we zoveel in Nederland voor onze energie?
De totstandkoming van energieprijzen zijn sowieso vaag en dubieus.
En de bedragen die er in omgaan zijn zo groot, dat er wel enorme perverse prikkels in zullen zitten.
Zetten we eerst met 700 miljoen subsidie windmolens neer voor een marktpartij, eigen stroom voor 350.000 huishoudens, pleurt er iemand een nieuw 'energie-neutraal' datacenter naast die alles opvreet en de overheden staan er bij te kijken. Hebben we nog niets. En nu betalen we ook nog de hoofdprijs voor die energie. Het datacenter heeft een speciaal tarief want de eigenaren zitten in Luxemburg.
Voor een tonnetje of miljoentje extra lopen andere mensen het risico wel voor u.
Dat begrip 'woke' is nog zo slecht niet gevonden, maar het is wel op van alles van links tot rechts van toepassing.
@AdvocatusDiaboli.
Prachtig geschreven.
Dat wij zoveel voor onze energie betalen is omdat wij er belachelijk veel heffing op hebben.
Tevens word het nu als dwangmiddel gebruikt om ons van het gas af te krijgen.
Mensen staan niet te wachten op een kostenpost van tientallen duizenden euro's om hun eigen huis aan te passen, of een huurverhoging omdat hun huurhuis door de verhuurder aangepast gaat worden omdat het van het gas af gaat.
Dus als mensen niet vrijwillig willen, gaat den Haag dwingen door het onbetaalbaar te maken.
Misschien hebben bepaalde politici zakken met geld onder hun bed liggen wat het allemaal verklaard. Er zijn ook wel Eva Kaili's in Nederland, we hebben ze alleen nog niet gevonden.
@jan huppeldepup | 17-12-22 | 11:15: in de kamer krijgen ze 120K per jaar, dus da's makkelijk lullen. Alleen al die beleidsambtenaren die dit verzinnen, zullen dat toch niet halen?
in 1994 was het Lubbers die dit allemaal mogelijk heeft gemaakt met een belasting op nutsbedrijven. (laat die grondslag voor al die rare heffingen eerst eens van tafel gaan). En dan alle wetgeving die daarop is gebaseerd illegaal verklaren. (zijn we direct weer de goedkoopste) maar de overheid is geld kwijt en gaat huilen want het gaat om extreem veel geld.
Maak je geen zorgen, de vrije markt lost alles op.
Beter voor iedereen.
We maken de energie gewoon duurder op basis van vraag en aanbod.
En de rest gaat vanzelf.
Lukt met parkeren in de binnenstad ook.
Als je het maar duur genoeg maakt is er wel weer voldoende parkeerruimte.
Onzichtbare hand.
Dus als je energie maar duur genoeg maakt is er weer voldoende voor hen die het kunnen betalen.
Wat zegt u, zitten er dan bergen mensen in de kou en massaal in een persoonlijk faillissement de komende 15 jaar? Met een baan?
Eh...ja...dat hoort erbij he. Dan kijk je gewoon even de andere kant op.
Alleen naar de successen kijken, want we blijven optimistisch bij de VVD.
Alsof ik de prijs van elektriciteit of gas kan beïnvloeden. Dat bepalen de leveranciers
@Hadena | 17-12-22 | 10:48:
Misschien moeten die leveranciers wat minder macht krijgen dan.
Het wordt tijd om Den Haag met pek en veren naar te huis te sturen.
@AD: Inderdaad, de oplossing voor elk probleem is volgens Den Haag: Duurder maken.
Zeg luu, as ie din toch Grunnigs will'n proat'n, dug 't din goud.
Kachel hier op 21, bovenin Groningen, ik laat me niet verrekken.
Wel ironisch, zitten bovenop een gasbel maar betalen het meeste.
Grunnegers is wel leuk gevonden hoor.
@guldenmiddenweg | 17-12-22 | 10:40:
Grun -negers- ???? Mag het weer?
Hoge stookkosten hangt natuurlijk ook samen met een lage energielabel. En ook daar scoort het Noord-oosten lager/slechter mee. En als je dan ook nog eens gaat kijken naar de verhouding WWS-punten versus huur dan zie je dat Noordoost NL het ook in die zin slecht doet. Kortom: het zijn vooral de slechte energielabels die dit beeld van hoge(re) stookkosten, en dat bij een hoge mate van lage(re) inkomens (en dus beperkte/amper bestedingsruimte) veroorzaken. En daarvoor betalen ze dan ook nog eens relatief veel huur.
Kijk, als je zo schijt hebt aan het klimaat, dan mag je het een keer koud hebben ook in de winter zeg. Paupers!
Tja, naar gas boren, gas verkwanselen, aardbevinkjes, schuren in het huis, nu is huis tochtig, hoe kan dat toch..... het gas onder mijn voeten wegmaaien en dan gaan zeuren...
Hoe dichter de bebouwing, hoe meer appartementen hoe minder energieverbruik per huishouden. Misschien een combinatieplaatje maken waar ook huur en hypotheek lasten zijn mee genomen. Denk dat dan een wat egaler beeld ontstaat.
Ik zie een ander verband. De groningers zijn een zuinig en risicomijdend volkje. Die zitten allemaal vast aan contracten van 5 jaar, dus betalen helemaal niet de hoge prijzen. En ze stoken er daarom lekker op los. Want naast zuinig en risicomijdend vinden ze zichzelf het belangrijkst. Ik zal niet asociaal zeggen want dan krijg ik ruzie.
@TheManiac.
Groningers vinden zich niet het belangrijkst, de Hollanders vinden zich de belangrijkste bewoners van Nederland en stromen vaak over van arrogantie, zij menen alles beter te weten.
De gasbaten die ons Groningers ooit beloofd waren om onze economie aan te jagen, worden voor tachtig procent door Noord en Zuid Holland gebruikt, negentien procent word over de rest van het land verdeeld en Groningen krijgt maar één procent en dat ligt niet aan de Groninger bevolking maar aan den Haag.
En laten we dan ook even hebben over de aardbevingschade.
Daar hebben wij Groningers niet om gevraagd.
Laat ze nu eens over de brug komen en gaan compenseren i.p.v. de mensen jaren aan het lijntje te houden.
Sommigen wachten al vijftien jaar op schadeherstel.
Als de aardbevingschade in het westen was geweest, was het al lang opgelost, maar Groningen, dat afvoerputje van Nederland, kan de kolere krijgen.
Wij zitten met de narigheid zodat de rest van Nederland er warmpjes bij kan zitten.
Dus wie is nu asociaal dan?
@jufrouw theelepeltje | 17-12-22 | 10:50: U heeft helemaal gelijk.
Dankje vlotterik.
Zo, TM, dat zijn nogal wat aannames over Groningers, zuinig, risicomijdend, allemaal langlopende contracten hebbend, op los stokend, zich belangrijk vindend en ook nog asociaal, al probeert u die bewering met een retorisch trucje te omzeilen. En dat in maar zes zinnen. En zonder ook maar enige onderbouwing te geven. Ik vind dat respectloos!
Als je een lage gasprijs hebt vastgelegd voor langere tijd, dan is er geen enkele reden om op gas te besparen. Dus lekker stoken ja, iedereen wil het behagelijk hebben.
Ik kreeg gisteren bericht dat mijn nieuwe maandbedrag bij Vattenfall 3,1 keer zo hoog wordt als het oude. (Zou de stijging van BTW op alle energiekosten van 9 naar 21% daar al in verwerkt zijn?) Als we een relatief koude winter krijgen, wordt het een ramp voor mensen die al niet of nauwelijks konden rondkomen. Dat is geen breaking news, maar het mag best nog eens gezegd worden.
Wij gaan van 150 per maand naar 350 per maand. Weet je dat vis ook explosief duur is geworden? En die hebben geeneens een kachel.
@de Jager59 | 17-12-22 | 10:14: Vlees wordt ook niet goedkoper. Kunnen die koeien niet heel goed methaan scheten laten?
Hiero van 75 naar 170 in de mancave.
Da's wel een erg forse stijging (heb hier op GS wel meer van dat soort absurde verhogingen gezien). Vraag me ook af hoe relatief arme mensen dit moeten gaan betalen.
Zit ook bij Vattenfall, verhoging 50% (van afgerond € 120 naar 180 per maand). Dat valt dan nog erg mee als ik jouw verhoging lees.
Ik zat ook bij Vattenfall, inclusief opgebouwde 25% vaste klanten korting zaten wij ook op een ruime verdubbeling. Vooral gas is niet te betalen: wij verbruiken 11000 kWh per jaar (standaard huis volgens Jette = ± 2.900 kWh). En dan nog is het gas duurder! Vattenfall heeft enorm ingekocht in de meest dure periode van 2022 en rekent dat 1:1 door aan de klanten. Tel daarbij de BTW verhoging op en reken uit je verlies.
Overgestapt naar dagelijkse markt tarieven (ANWB Energie) per 1 januari. Ben benieuwd: veel duurder kan het toch niet worden.
Ik was vorig jaar al van 150 naar 322 gegaan en durf nu niet te kijken.
Ik kreeg hetzelfde. Heb gebeld, ze vertelden mij dat de rekening ongeveer is verdubbeld met vergelijking van vorig jaar. Ik heb toen ook mijn maandbedrag laten verdubbelen in plaats van verdriedubbelen. Dat kan niet op “mijn Vattenvall” maar wel als je belt.
@de Jager59 | 17-12-22 | 10:14: nu pas? Ik betaal dat al een jaar
Ik kan weinig anders zeggen dan sterkte beste mensen en misschien zakt het ooit weer. Alhoewel je zelden meemaakt dat dingen weer echt goedkoper worden. En naar mijn idee is het ook gewoon staand beleid om het steeds duurder te maken zodat mensen gedwongen worden of minder te gebruiken, of te investeren in energiezuinige aanpassingen. Twee jaar terug was er iemand hier op GS die aanbevelingen deed over split airco. Wist ik veel met mijn kippen verstand. Mijn vrouw is al een tijd minder valide en kan niet tegen de warmte in de zomer. Ik dus die split airco aangeschaft want dan kunnen we in meerdere kamers koelen in de zomer. Zegt die verkoper: Wist u dat u er ook mee kan verwarmen? Nee dat wist ik niet. En toen ging het balletje rollen. Zegt de verkoper dat zonnepanelen erbij dan helemaal fijn zijn. Ook gedaan want tuin op het zuiden. En zo zonder er echt bij nagedacht te hebben waren we precies op tijd. En zijn we de ellende voor geweest. Anders hadden we op 400 Euro per maand gezeten minimaal in dat oude huis. Nu 70 Euro.
@Hiram | 17-12-22 | 10:17: Krijg je daar serieus iemand aan de lijn?
@ole guapa | 17-12-22 | 10:16: Ik zit al vanaf half februari bij ANWB Energie en het bevalt me prima. Repost vanuit het café:
Goed nieuws voor jelui die dagtarief gas en uurtarief stroom betalen. Na een tijd van stijging zakte de TTF gasprijs gisteren ruim 14%. Vandaag betaal ik €1,18 per kuub, kale prijs dus ex energiebelasting en BTW. De vrieskou trekt weg dus dat gaat dubbelop. De kale stroomprijs zit vandaag gemiddeld op 27 cent per kWh.
@Zapata10 | 17-12-22 | 10:30: Nou, dan mag je ook wel een kroontje kopen;).
Mensen die bij afzetters als Vattenfal en Essent blijven zitten moeten echt eens om zich heen gaan kijken.
@Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:33: Die heb ik een tijd gehad en ik overweeg om hem weer aan te schaffen.
Ik zit dit jaar gemiddeld op € 81,- per maand. Was € 45,-. Dat is gedeeltelijk mazzel en gedeeltelijk zuinigheid. Ondanks de vorst is het binnen niet kouder dan 19.5C.
's Avonds een half uur de verwarming aan is afdoende. En de saldering drukt de kosten behoorlijk.
Vanaf januari is er een prijsplafond. Als je niet meer dan de limiet verbruikt betaal je ook nooit meer dan iets van 240 per maand.
@guldenmiddenweg | 17-12-22 | 10:45: Ook dat zit weer krakkemikkig in elkaar en vooral oude huizen waar mensen met weinig geld in wonen gaan er overheen.
@guldenmiddenweg | 17-12-22 | 10:45: Maar er zit een grote adder onder het gras. Feitelijk is het plafond 100 kuub per maand door het systeem van afrekening ergens in een jaar. 1200 kuub per jaar is gemiddeld 3.3 kuub per dag. Dat lukt nooit in de winter. Stel dat je de afrekening op 1 april krijgt. Je hebt dan drie maanden winter gehad met laten we zeggen 6 kuub per dag. (Is waarschijnlijk te laag!) dat is ongeveer 550 kuub in die drie maanden. Het plafond is echter 3/12 van 1200 = 300. Je betaalt dus over 250 kuub de hoofdprijs. Dat je over een jaar genomen wellicht onder die 1200 blijft is dan niet meer van belang. Zij die na de zomer of aan het einde van het jaar de afrekening krijgen hebben geluk. Als de herfst tenminste niet te koud is...
Vattenfall rekent het prijsplafond niet mee en hebben de prijzen op ruim 2x het prijsplafond gezet. Hier was het voorstel het dubbele van 2021, het kon wel wat omlaag maar niet genoeg, na deze maand maar even aankijken.
Bij de Action zijn de batterijen van 1 euro naar 1,16 gegaan per 4 stuks.
@Pardoes | 17-12-22 | 11:19: u ziet de 7 pagina’s tellende dagtabel over het hoofd.
@027 | 17-12-22 | 12:54: Dat is inderdaad iets nieuws voor mij. Hoe zit dat dan precies?
@Pardoes | 17-12-22 | 13:28: Google op rtl prijsplafond per dag tooltje
Ik heb besloten dat ik niet meer meedoe aan de klimaathysterie. Mijn generatie moesten onze problemen zelf oplossen, deze generatie mag haar eigen problemen (lekker woke) oplossen. De kachel gaat gewoon op 21.
22 hier. Bekijk het maar.
20, maar daar staat die altijd al op.
Ik doe ook niet mee maar hou niet van die stikkende hitte. Koude lucht in de longen is heilzaam.
@HerzlichWillkommen | 17-12-22 | 10:44: Ja, dat vind ik dus ook. Daarnaast kun je hoofdpijn krijgen van warmte.
Gelukkig hebben we een heleboel windmolens.
Jammer dat het niet waait.
@keestelpro, ken je deze nog? Iemand heeft vast wel een linkje naar YT.
KOUD HE!
Author :
Jeroen Tel
Released :
1988 Maniacs of Noise
Technical info:
Load address: $3000
Init address: $5A79
Play address: $0000
Number of songs: 1
Default song: 1
SID model: 6581
Clock speed: PAL
Data size: 10895 ($2A8F)
www.youtube.com/watch?v=tEYAlg1kWqQ
@nsfl | 17-12-22 | 10:13: jammer, niet de versie die ik aanhaalde.
@Met_baard | 17-12-22 | 10:22: Was een grapje denk ik.
www.youtube.com/watch?v=9ylnMkeMSro Deze?
@nsfl | 17-12-22 | 10:26: dankjewel, heerlijk zo'n C64 nummer met 4 stemmen (terwijl de SID chip er maar 3 aankon).
Even aan poetje wat extra gas vragen óf, en dat kan natuurlijk ook, onze eigenste gasbel gebruiken.
Al het geld van:
- profvoetballers
- bekende Nederlanders
- influencers
- politici
- andere nutteloze mensen
afpakken en aan kernfysici geven.
Idioot, je kan veel beter geld afpakken van de grote massa en dan nog het liefst van hen die geen vuist meer kunnen maken. Oudjes, zieken, lagere inkomens. Veel effectiever en levert onder aan de streep veel meer op.
@de Jager59 | 17-12-22 | 10:10: morbide, maar wel het staande beleid van deze coalitie.
@de Jager59 | 17-12-22 | 10:10: Ik zit zelf eigenlijk meer te denken aan de (werkende en veel belasting betalende) ruggengraat vormende middenklasse.
Die staan politiek toch lekker buitenspel dus daar is niks van te vrezen.
De Nederlandse politiek gedraagt zich al decennia als kinderen van rijke ouders; te veel uitgeven en niet reserveren en plannen voor de toekomst.
Van de immense gasbaten is geen schadefonds ingericht, en geen vermogensfonds opgebouwd.
Klimaatbeleid is ingezet inclusief miljardenverspilling, terwijl de helft van de gebouwen nog niet fatsoenlijk is geïsoleerd.
Ondertussen wordt elektrificatie gesubsidieerd terwijl er niet genoeg betrouwbare elektriciteitsproductie is, en er is tegelijk tekort aan kapitaal en grondstoffen om de benodigde accu's voor opslag te bouwen.
Het enige 'goede' nieuws is m.i. dat blijven compenseren van alle mensen die in de knel komen binnen enkele jaren onbetaalbaar wordt, zodat de regering - eindelijk - zal moeten gaan nadenken en plannen maken met in acht neming van reeds lang bekende economische en natuurkundige wetmatigheden.
Nu weet je gelijk wie die gasvoorraden opslurpt.
i.postimg.cc/52QyZkQb/Screenshot-2022...
Het aardige is dat de politie op deze manier ook vrij eenvoudig kan zien waar men even moet gaan kijken bij schuren waar geen sneeuw op het dak ligt (en elders wel). Zijn vrijwel altijd wietplantages.
@Ichneumonidae | 17-12-22 | 10:07:
Hier niet. Bij mijn buurman ligt geen sneeuw op de schuur. Daar verblijven 36 asielzoekers, die daar tegen een ruime vergoeding in drieploegendienst mogen slapen.
Niet alle sneeuwvrije schuren over één kam scheren!
Maar in de zomer staat in Groningen de airco minder aan, dat compenseert alles weer.
5 jaar een Pax Climatus; 5 jaar Slochteren maximaal leeg pompen, Nederlands gas tegen kostprijs, rest naar Duitsland.
5 kerncentrales, 5% van het land bebouwen, 5% naar biodiversiteit.
Markerwaard leegpompen. De dijken liggen er al. En met al dat water moet er ook nog wat energie te vinden zijn.
En dan heb je in het oosten en noorden van ons land ook nog eens een stuk minder zon en is het in het algemeen ook altijd wel een paar graden kouder.
Ook al een reden om lekker in 020 te gaan wonen.
Nee, dank je... Ik heb er 4 jaar gewoond maar in zit dan toch liever in de kou in het mooie Groningen.
Echt, ik ga liever dood dan in het huidige Amsterdam gezien te worden.
In de VS wordt op het hoogste niveau door de overheid toezicht gehouden op de energievoorraad. Hier zat iedereen tot halverwege 2022 te slapen.
Bedankt voor het kaartje. Woon dus in gebied met hoog inkomen en laag gasgebruik.
*verwarming naar 23 draait*
Vannacht een heleboel gas gehad, heb mezelf bijna vergast. Focaccia met kaas. Phew.
Hier hetzelfde met bruine bonenontbijt en snert toe.
En volgend jaar nog meer heffing van de overheid. Die 2maanden die ze ons een paar honderd euro teruggeven pakken ze in januari al weer terug.
twitter.com/mr_Smith_Econ/status/1603...
Is deze daar ook al in doorberekend?
nos.nl/artikel/2456608-brussel-wil-da...
@impy | 17-12-22 | 09:48:
Naar mijn mening komt dit soort informatie nooit aan bij de massa, ik kan mij niet voorstellen dat er dan nog iemand op die pro EU partijen zou stemmen op wat idealisten na waar toch alles voor betaald wordt.
Zonder om in complottheorieën te vervallen: Dit is gewoon staand beleid. Maak iets zo duur dat mensen vanzelf minder gaan gebruiken. Zoals met sigaretten.
Als Poetin wint (en dat is niet ondenkbaar) dan hebben we pas echt een probleem. Ondanks alle positieve propaganda die over ons wordt uitgestrooid sloopt deze dictator ondertussen heel Ukraine. Dit gaat niet goed.....
Efficiënt is het Russische leger nooit, effectief wel. Het is in alle opzichten een puinhoop maar door bijna oneindige hoeveelheden mensen en grondstoffen én door een totale minachting voor menselijk leed, winnen ze meestal wel.
ja, dat kan ook nog eens he.. Daar hoor je nooit wat over maar stel nou eens dat putin wint.. Zal biden ws niet laten gebeuren maar stel..
Wordt echt een hele rare wereld dan..
Poetin wint niet , dan verzorgen ze wel voor dat er een 3de wereld oorlog komt.
In veel EU landen betalen mensen minder dan de helft voor gas dan hier.
Hoe is dit mogelijk?
Ze hebben geen VVD als grootste partij.
Dat geldt ook voor stroom hoor . In Frankrijk nu 17,4 cent . Met dank aan kerncentrales n waterkracht ....
Inclusief btw en alle kosten van netbeheer etc ( dat is hier op orde, er zijn geen miljarden investeringen nodig ....) . Nederland staat weer hoog in de lijstjes van graaiers met hun idiote lage plafond, een te laat en rammelend systeem van compensatie voor hoge btw , hoge transitie kosten . Tering 3 e wereld land . Blij dat ik naar Frankrijk geemigreerd ben en niet meer aan die incompetente gore leugenaar lulhannes rutte's teringzooi hoef te betalen .
@FrankOngerust | 17-12-22 | 09:45: Een sterke centralistische staat, een gezond nationalisme en een afkeer van de vrije markt ideologie. Precies al die dingen waar wij populistische boys allemaal zo tegen zijn. We hebben het bestuur dat we zelf willen en verdienen hier.
@Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 09:47: haha, sterke bitchslap en helemaal correct
@Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 09:47: nationalisme, hoe minimaal ook, is hier gelijk aan racisme,fascisme en nazisme. De “progressieve” wokies doen er alles aan om een gemeenschapsgevoel te ondermijnen. Een zwakke “samen” leving als resultaat. X66 smult er van.
Hier zijn de extra miljarden nodig voor cruiseschepen voor asieleisers, gratis huis + uitkering.
Ach, waarom krijgen sommige mensen enorme bonussen en onbegrijpelijke salarissen en vergoedingen en elk jaar 10% erbij.
Omdat het kan en omdat niemand ze wil tegenhouden.
In het rood. De opslag in het rood.
Rooie rakkers daar in Grun toch.
"Ik ben een blauwbilgorgel,
Als ik niet wok of worgel,
Dan lig ik languit in de zon
En knoester met mijn knezidon"
En krijg je daar dan ook therapie voor?
@de Jager59 | 17-12-22 | 09:56: Ze kan al leuk overschrijven, alleen kleuren binnen de lijntjes, nee. Moet nog maar een jaartje deze klas overdoen.
@dathoujetoch | 17-12-22 | 10:00: Je mag best eens buiten de lijntjes kleuren hoor.
Ah. Cees Buddingh. Rabon rabon rabon.
Ik ben een blauwbilgorgel
Eens sterf ik aan de schorgel,
En schrompel als een kriks ineen
En word een blauwe kiezelsteen.
Ga heen! Ga heen! Ga heen!
Tja. Past.
Ik stel voor om die twee nieuwe kerncentrales bij Aerdenhout en Bloemendaal te plaatsen. De Groningers hebben genoeg gedaan voor onze welvaart en energievoorziening.
Daarnaast zijn ze toch allemaal zo rechts en pro-kernenergie in die welvarende stukjes Nederland? Dan vinden ze dat vast niet erg. Prima gebieden daar in die ruimtelijke duinen.
Oh ja en een uitbreiding van Schiphol in zee kan ook voor de kust van die twee dorpen. Want als je een rechte lijn vanuit Schiphol naar de kust trekt kom je namelijk precies daar uit. Lijkt mij een prima plan. Beter dan die paupers uit de IJmond ermee op te zadelen die al met dat Tata schorem opgezadeld zit.
Wat hebben die Groningers dan gedaan? Toevallig dat het gasveld daar ligt, maar verder?
@Ichneumonidae | 17-12-22 | 09:36: Geleden.
@Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 09:42: Dacht dat je iets anders bedoelde, maar inderdaad, schofterig dat men die Groningers niet gecompenseerd heeft voor alle ellende die de gaswinning (ook) met zich meebracht.
@Ichneumonidae | 17-12-22 | 09:44: Het winnen van grondstoffen en mijnbouw in het algemeen kan bijna niet zonder overlast, maar we hadden wat ruimhartiger met onze noordelijke provincies om moeten gaan. Onze welvaart kwam er vandaan en als dank zijn het nog altijd de meest armoedige gebieden van het land.
De Groningers hebben niets gedaan. Het gas was niet van hen en de winning is vooral door mensen van buiten Groningen opgezet en uitgevoerd.
@Ichneumonidae | 17-12-22 | 09:44: Zoveel ellende is er niet, Groningen is netto ontvanger geweest via de vele honderdduizenden uitkeringen die ze nog steeds ontvangen. Voorts zou het helpen als men niet malverseerde en iedere gescheurde bloempot zou willen claimen.
@Bigi Bana Boy | 17-12-22 | 09:50: De bijdrage aan het BNP wordt zwaar overschat. Net als de slavernij was het op de grote hoop van geen enkel belang en alleen leuk voor een paar bedrijven of families
We hebben de aardgasbaten opgesoupeerd, waar we ze hadden moeten gebruiken voor lange termijninvesteringen in alternatieve industriesectoren. Precies zoals de Noren en de golfstaten dat doen of in ieder geval proberen.
Als Tata Steel vervangen kan worden door een kern centrale, denk ik dat ze daar in Bloemendaal wel blij mee zijn.
Hoe zit het met de verzetsmensen in Groningen?
Vanaf dinsdag is het weer 10-12 Celsius, 's nachts 7-8 (bron knmi).
Er breken warme tijden aan.
Eindelijk van die sneeuw af.
Kinderbadje in tuin snel vullen.
U brengt me op een idee. En gratis koffie of thee met Ikea pasje. Ik ga meteen!
Randstad, het Moskou aan de Noordzee?
Steden hebben nogal heel erg veel energie nodig willen ze kunnen blijven existeren. Is van alle tijden . Steden zuigen.
Het was de bedoeling om ergens in november de gasopslag tot een bepaald niveau gevuld te krijgen, wat Nederland ruimschoots gehaald heeft. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de gasopslag de gele winter op 100% te houden want dan heeft het niet zo veel zin om gas op te slaan.
Maar dat het na 1 dagje kou al het rood inschiet geeft weinig hoop voor de winter.
daar wordt niemand boos van. Dus men moet beweren dat het wel erg is. Er komt voortdurend gas bij en normaal redden we het daar mee en exporteren zelfs nog uit de Eemshaven.
Oplossing ligt om de hoek. Vrienden met Putin worden en UA niet meer sponseren met wapens. Gas genoeg in Rusland en gaspijp ligt er al.
Deze situatie waarin we nu verkeren is volledig gecreerd door het corrupte Brussel. Beoogde doel is met niet duidelijk. Is een mix van verschillende belangen met deze giftige cocktail als gevolg.
Of juist meer wapens! Om de Krim liggen nog een aantal gasvelden die toebehoren aan de president dit op dat moment de kust in handen heeft.
@W_F | 17-12-22 | 09:28: juist, we moeten het gas gewoon zelf halen. Het schijnt dat Rusland nog maar weinig mankracht bij de Finse grens heeft.
Het ironische is dat men het in Oekraïne nu ook koud heeft en dat wij het nodeloos koud hebben (nou ja, het gas is een stuk duurder geworden en wie schiet daar iets mee op?).
Mijn gedachte.
Kijk die Randstad shinen :-)
Ondanks het grote aantal inwoners van gemeenten Amsterdam/Rotterdam en gemeentelijke subsidies en vrijstellingen voor bijna alles komen ze gemiddeld toch behoorlijk blauw uit.
Ik dacht dat ze in Groningen een hele grote asielindustrie hadden.
Miljardenbusiness.
Ach….spreidingwet.
Nu gaat het hele land profiteren.
Arm Groningen.
Geen gas, geen asielzoekers en straks geen boerderijen meer.
Alleen Google nog.
Zeur niet, gas zat.
Zal ik jouw es een gasje laten ruiken?
Zeker weer Chinees gegeten?
En in landen waar ze helemaal geen energie hebben laat staan kunnen betalen zitten ze wel lekker warmpjes.. hoe krom.
Ze hoeven daar maar een gat te graven en ze hebben gratis gas daar
Op het gas zitten en je toch blauw betalen, kent u die uitdrukking?
Zoiets als naast de hoeren wonen en nooit neu..
Oh nee, stom vergelijk.
@Ruimedenker | 17-12-22 | 09:19: Maar krijg je dan korting als je er naast woont?
Het is er net zo duur als elders. En wat in de bodem zit is niet van de grondeigenaar maar van het Rijk.
Iets doet mij vermoeden dat de mensen in Tel Apel (in een donker blauw vak van Groningen) er warmpjes genoeg bij zitten.
In het lokale kaartje is er zelfs een locatie waar de kleur zwart is.
In Groningen stemmen ze al heeeel lang links !
Alsjeblieft.
anders waren ze nu nog meer de pineut.
Ga daar dan niet wonen.
En kunnen we alsjeblieft stoppen met achter elk zelfstandig naamwoord
"-armoede" te zetten. Energiearmoede, tamponarmoede, enz. Ook ik had het niet breed, dus gestopt met roken. Problem solved. En ja, zo makkelijk is het.
Je bent nog niet gestopt met menstrueren volgens mij
Je pleit nu voor een armoedearmoede..
Bukshag, kent u dat woord? Een oorlogse oplossing voor rookarmoede.
Ja, of "-vluchteling"...
Aan de Spaanse costa's overwinteren momenteel veel energietransitievluchtelingen.
Ja! Dat is taalarmoede...!
@Tarrelhapper | 17-12-22 | 09:16: kijk, dat is nou een goede grap. Accepted.
@Roos | 17-12-22 | 09:22: nou vooruit, die mag.
Rookarmoede lees je nou nooit.
Meer dan de helft van de mensen met geldproblemen rookt. Volgens mij heb je dan last van prioriteiten-armoede.
Ze zijn een beetje te laat om nu nog een houtkachel te kopen, denk?
Zo’n houten kachel is ook zo opgebrand.
@Ruimedenker | 17-12-22 | 09:14:
Klopt. zo'n Sjinkie, zit je maar 10 seconden warm van.
Dit is nou exact wat die Groningers wouden, dus ik zou zeggen, wees er gelukkig mee. 0,0 medelijden mee.
Wouden, serieus?
Kon jij deze prijzen voorspellen?
*wilden*
Piethoane.
@redthehaghue | 17-12-22 | 09:05: ah, kijk. Een poging tot constructief commentaar uit Groningen.
@Ruimedenker | 17-12-22 | 09:08: even denken, we gooien al onze gasvelden dicht, sluiten vele energiecentrales, vertrouwen op onbetrouwbare wind en zonne energie en onrust in de hele wereld. Ja, ik durf wel een gok te wagen van de energieprijzen ja.
@mono-culti | 17-12-22 | 09:12:
Nee, dat wist je niet.
Die oorlog kwam pas ver na het besluit in Groningen.
Hé! Ik ben óók voor oppompen van gas uit Groningen hè, gewoon oppompen en de Grunners compenseren.
Maar ja, ik heb dan ook geen last van bevingen en geen scheuren in m’n huis.
@mono-culti | 17-12-22 | 09:11:
Doe je het gewoon expres, of ben je gewoon een taalkneus?
@mono-culti | 17-12-22 | 09:12: Oh, nu is het plotseling "we".
Tuurlijk, we trekken zoveel gas onder je kont weg dat de huizen beginnen in te storten en laten de bewoners verder gewoon verrekken, dat is wat die Groningers "wouden".
@Ruimedenker | 17-12-22 | 09:08: “wouwen”
Hadden ze maar wouden, dan konden ze die kappen en opstoken.
Wouwelen.
Gisteren en eergisteren zo’n beetje €27 en €30,- vergast.
Kachel op 18,5*C niks bijzonders dus.
Paar uur voor niets gewerkt. Lekker bezig.
Geen zorgen. Volgende week weer +10.
Daar in Baarle Hertog/Nassau is ook iets aan de hand
Daar stookt de helft nog mazout.
*zoekt flacon met Aspen-2*
In Groningen hebben ze toch ook wel 11 steden
REAGEER OOK