Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Het is vaak enorm druk in treinen en mensen moeten regelmatig staan'

Kans op zitplaats in de trein is straks 3 %

Hee kijk wat komt daar nou aan in een mottige walm van gepelde mandarijn en gemorste patatje joppie? Nou Pietje, dat is de vertraagde trein van Utrecht naar Den Bosch. De drukte-indicator van de NS geeft aan: 2 poppetjes, het is gemiddeld druk en er zijn nog zitplaatsen beschikbaar. Dit krijg je er nou van als er voor veel meer geld veel minder treinen rijden. Zo verschuift iedereen van de 2de klasse naar de 1ste klasse en dan is de stap heel klein naar de luxe premiumklasse: DE AUTO. Enfin, en dan nu het nieuws: "De laatste maanden is het vaak enorm druk in de treinen en moeten mensen regelmatig staan." Wat een opzienbarend nieuws! GEK HE, als je alles kapotschrapt en -bezuinigt. NS meldt nu dat het toch maar gewoon langere treinen in gaat zetten en dat 'de kans op een zitplaats gemiddeld met 3 procent groeit'. Oftewel: de kans op een zitplaats in de trein is straks 3 procent.

Reaguursels

Inloggen

Laatst nog druk op het perron. Tenminste, in de dertig meter voor en na de trap. 150 meter doorgelopen, met zes mensen een coupé gedeeld. Sommige mensen zijn domme schapen én zeikerds.

Me_Giant | 06-12-22 | 21:27

2 dingen zorgen bij mij voor een acute breakdown dan wel woedeaanval; alles wat de naam ns met zich mee draagt, en Barbara Barend.

Fra Lippo Lippi | 06-12-22 | 19:26

Vriendelijk dank.

Hetkanverkeren | 06-12-22 | 18:07

Ik ben al een tijd bezig om werk te vinden dat op fietsafstand van mijn huis is. Ik ben zelfs bereid om een lager salaris te accepteren. Zo erg walg ik van de kwaliteit van de NS.
Die eeuwige taalspelletjes om hun incompetentie te verhullen. Vervoersbewijs, niet zeggen dat de trein vertraagd is maar over enkele minuten binnenkomt.
Hameren op poortjes voor gemak en veiligheid terwijl er bergen stations zijn waar de poortjes niet zijn aangebracht en je regelmatig in actie moet komen om je geld terug te vragen omdat de poortjes niet goed hebben gefunctioneerd (je zou toch denken dat ze met al de reisinformatie die ze inmiddels van mij hebben een hele accurate gok kunnen doen welk poortje niet juist heeft gefunctioneerd en dat automagisch corrigeren)

In deze documentaire www.2doc.nl/documentaires/2020/06/mis... is ook duidelijk te zien hoe men om gaat met bijvoorbeeld zitplaatsen.
Net genoeg zitplaatsen zodat mensen blij zijn als ze er een hebben kunnen bemachtigen en daardoor een positiever beeld krijgen over de NS.

Johanvb | 06-12-22 | 16:59
-weggejorist-
Hetkanverkeren | 06-12-22 | 15:11 | 1

Nou, ik eens met de trein door Duitsland, netjes, betaalbaar, goede koffie. Maar ook daar vertragingen, waadoor ik na het overstappen steeds mijn gereserveerde stoel miste. Dan gaat de Spaß er ook snel af.

Ray Skak | 06-12-22 | 14:22

Het blijft wel een apart fenomeen dat Nederlanders claimen zo rechts en onafhankelijk te zijn maar bij elk probleem in een 'schuldvraag' stuip schieten. Weten jullie echt niet dat in minder ontwikkelde landen men dit soort problemen niet heeft omdat ze deze oplossen in plaats van te zeuren? Lijkt er bij mij heel erg op dat het gros een socialistische regering wenst of in sommige gevallen een "Dear Leader" zoals Mao, Trump, Stalin enzovoort.

Psoglav | 06-12-22 | 14:02 | 2

U gaat 's ochtends met een emmer en sopje door de trein? Of speelt u liever conducteur?

Roos | 06-12-22 | 14:07

Ben je ooit in India geweest, daar lossen ze dit probleem helemaal niet op, nou ja daar gaan ze gewoon met zn alle op het dak zitten en maar hopen dat er geen tunnel komt.

Dit probleem wordt gecreëerd door hoe de staat het spoor heeft opgedeelt aan spoorbedrijven, namenlijk alles aan de NS en de rest kan de middelvinger krijgen want wij bij de VVD doen alleen aan marktwerking zolang elk bedrijf in de markt van de VVD is.

Teaser1323 | 06-12-22 | 14:52

Vanaf 1 januari ben ik na zo'n 20 jaar treinreizigerforens geweest te zijn er klaar mee. De dienstregeling is in de loop van de jaren uitgekleed, kortere vollere treinen. Het is mooi geweest.

B.agger | 06-12-22 | 13:45 | 2

Per 1 Jan ander werk? AOW?

Is dit nog nieuws? | 06-12-22 | 13:53

@Is dit nog nieuws? | 06-12-22 | 13:53:
Nee, auto scooter fiets, maar geen ov meer.

B.agger | 06-12-22 | 14:13

De trein?
Dat is toch alleen van een beperkt aantal plaatsen naar een beperkt aantal andere plaatsen op een beperkt aantal tijdstippen proberen te reizen?
En dan heb je zo'n stiltecoupé, waar een stel tokkies zitten te bellen, met elkaar kletsen of lekker muziek luisteren op zo'n blauwetand speaker.
En dat voor maar 544 Euro per enkele reis.

Wie wil dat nou niet?
www.rtvdrenthe.nl/nieuws/15108596/per...

De maatregelen die treinvervoerder Arriva heeft genomen om de overlast van vooral veiligelanders op de lijn Emmen-Zwolle te beperken, worden permanent. Het Rijk en de provincies Drenthe en Overijssel willen hier jaarlijks meer dan een miljoen euro aan uitgeven.
Het traject tussen Emmen en Zwolle is de route die vluchtelingen nemen van en naar het aanmeldcentrum van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers in Ter Apel. De overlast op de lijnen wordt vooral veroorzaakt door veiligelanders, oftewel asielzoekers met weinig tot geen kans op een verblijfsvergunning. De incidenten variëren van roken in de trein tot fysiek geweld en van zwartrijden tot vandalisme.

---
Dit land....

Is dit nog nieuws? | 06-12-22 | 13:43

Je koopt een vervoersbewijs, geen zitplaats.

Santtulainen | 06-12-22 | 13:42 | 6

Neen, je geeft een lening uit naar de vervoerder van de maximale ritprijs op dat traject en je krijgt als je uitcheckt de lening terug minus de ritprijs. Die overeenkomst geldt als vervoersbewijs, maar vrij regelmatig komt het voor dat een vervoersbewijs bezitten en instappen, geen garantie is van vervoer.
OV chipkaart is zo fijn dat hij alle reisgegevens 6 maanden bewaart dus als de belastingdienst vraagt om bewijzen dan ben je een aantal dagen zoet met je bankafschriften filteren.
Wat een kutzooi allemaal, dat OV. 20 jaar gedaan en ik kots er op. Nauwelijks werkgevers die het stimuleren, prijzen te hoog, fuck it. Ik neem de auto, goedkoper, makkelijker, vrijer qua tijden, kan pissen als ik moet, en ik krijg een hogere vergoeding van de baas.

1337eater | 06-12-22 | 14:38

Klopt, alleen volgens de wet is de NS wel verplicht zich aan een aantal standaard eisen te houden.

En de NS heeft ook al door dat mocht de Overheid nog be een onderhandse gunning te kunnen. Doen dat ze dit dan dus rond 2035 100% kwijtraken. De EU wilt dat Nederland braaf andere bedrijven de kans geven om een bod te doen op de dienstregeling en de enige reden waarom dat nog niet gebeurt is komt door de Overheid die er een stokje voor steekt.

De NS kan niet een bod uitbrengen en de lijnen binnen halen als een ander bedrijf meer treinen en zitplaatsen kan aanbieden voor hetzelfde geld. Dus daarom is de NS bezig met verbeteren, naast het feit dat het gewoon normaal is dat er genoeg plek hoort te zijn.

Teaser1323 | 06-12-22 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Die foto bij het artikel is hartstikke nep! Die is in Brussel Noord genomen, daar rijdt de NS niet

small_town_dude | 06-12-22 | 13:40 | 1

Hahaha

Teaser1323 | 06-12-22 | 14:57

Soms ontwaar je een lege zitplaats waar je je naartoe worstelt. Er aangekomen snap je waarom niemand er zit. Niemand wil in een aangekoekte aardbeien-milkshake zitten.

Ik twijfel wat ik erger vind, niet kunnen zitten in de trein of de alles-is-te-vies-om-beet-te-pakken-trein.

Roos | 06-12-22 | 13:39 | 3

Van die mensen die met hun schoenen op de bank zitten. Durf ze er maar eens op aan te spreken....

Is dit nog nieuws? | 06-12-22 | 13:54

Dit,

Teaser1323 | 06-12-22 | 14:57

@Is dit nog nieuws? | 06-12-22 | 13:54:
Ja heh, mocht je het al durven dan krijg je gelijk een grote bek terug en een condenteur is 9/10 keer nergens te bekennen, want dan zitten ze lekker te chillen voorin bij de machinist.

Teaser1323 | 06-12-22 | 14:58

En komt er dan erns een conducteur/controleur en je zegt dat àlwéér moet staan terwijl je een duur abonnement hebt krijg je heel vaak als antwoord " U heeft een vervoerbewijs geen zitplaats op uw abonnement staan".
En ja, dat is 100% correct.

MK27 | 06-12-22 | 13:38

Het is echt schandalig en nu de sneeuw eraan komt zullen die NS lamzakken een mooie reden hebben om nog minder treinen in te zetten. Maar wel de dikke vette eindejaars bonus in ontvangst nemen he?

'De politiek' moet hier net als met kneus Benschop van Schiphol korte mette maken met dit wanbeleid. Betaal dan meer loon. Maar het vak aantrekkelijker. Maar doe iets.

appeltjesgroeneweide | 06-12-22 | 13:38

Maar er zijn wel overal elektronische poortjes, camera's, incheckpalen. En toiletten aan boord en stopcontacten, en een barretje met kaassouffle's en overpriced koffie op elk station. En reclames met heel veel Aziatische Afro-Europese trekjes, Het is maar waar je de prioriteiten legt. Maar gewoon een wachtzaal met voldoende bankjes, cash een kaartje kopen dat gecontroleerd wordt door een mens, die ook nog eens vriendelijk zegt dat er verderop in wagon nr 5 nog plaats is, daar is geen geld meer voor natuurlijk.

small_town_dude | 06-12-22 | 13:29

Het zoveelste voorbeeld van geklungel van de usual suspects.
Bureaucraten, overleggroepjes, regeltjes en het beruchte polderdenken maken hier zaken die eigenlijk niet moeilijk zijn extreem ingewikkeld.
De alpha afgestudeerden hebben het hier al decennia voor het zeggen.
Als de kortste afstand tussen a en b een rechte lijn is zullen dit soort bestuurders steevast beweren dat zoiets niet klopt en veel beter kan.
Tja dan houdt het op.

pejoar | 06-12-22 | 13:26

Niks mis met een half uurtje staan, maar ddan vind ik een korting wel terecht.

small_town_dude | 06-12-22 | 13:21

Daarom zeggen de Britten ook "You are on the train".

Louter Leuter | 06-12-22 | 13:20 | 1

Ride the gravy train, more likely.

Kapitein Sjaak Mus | 06-12-22 | 13:21

1e klasse in het weekend is rustig en comfortabel en prima te betalen met een weekendabonnement (tientje per weekend). Ik laat de auto meestal thuis als ik in mijn eentje naar de grote steden om me heen ga. Geen gedoe met parkeren en parkeerkosten.
Daarnaast in de daluren buiten het weekend prima te doen over het algemeen. Ook tweede klas meestal wel.

guldenmiddenweg | 06-12-22 | 13:17

Kom, kom, zolang ze nog geen perronpersoneel hebben om de reizigers wat aan te duwen opdat de deuren toch nog dicht kunnen, moet men niet zo zeuren.

Rest In Privacy | 06-12-22 | 13:15

En met hoeveel procent zijn de prijzen gestegen in de afgelopen 10 jaar?

JJMS | 06-12-22 | 13:14

Ik vind de trein ook maar niks. Nergens op de baan een mooie vrij val, looping of leuke kurketrekker.

SNAFU | 06-12-22 | 13:14

Overal een tekort aan en alles is in crisis. Rest van Afrika ook nog even uitnodigen? Fijn dat we dit zo met z'n allen gewild hebben.

Arnold9638 | 06-12-22 | 13:10

Geenstijl heeft jaaaaren geleden de term 'onrendabelen-vervoer' geïntroduceerd en daar moest ik erg om lachen. Inmiddels klopt het gewoon en is het vervoer voor onrendabelen en mensen die van en naar de Randstad moeten en geen zin hebben in files.

pibasso | 06-12-22 | 13:08 | 5

@John McClane ik snap absoluut wat je bedoelt. Ik maak de reis terug meestal solo en kan mij mateloos irriteren aan groepen in een bepaalde toestand wanneer ik gewoon zielloos uit het raam wil staren.

Baksteenbakker | 06-12-22 | 13:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Ook deze fasciliteiten bezwijken onder de overbevolking. Zitplekken te vergelijken met de woningvoorraad.

adhd-je | 06-12-22 | 13:02 | 1

Vanwege al die asielzoekers die op weg zijn naar hun werk?

John McClane | 06-12-22 | 13:06

Drie procent van geen is gelijk aan de wortel uit veewagons.

Hetkanverkeren | 06-12-22 | 12:59

En straks ook nog een oplaadverbod voor auto’s.
Komt goed!
Één Koolmees maakt nog géén lente.

Ruimedenker | 06-12-22 | 12:59 | 1

Prutte en Dddr66 alsmede de groene kmher willen dat je een elektrische wagen koopt ( die absoluut slecht zijn voor het milieu ) en deze niet gebruikt maar parkeert voor je deur,uiteraard daar wel een vermogen voor betalen.
Het gepeupel mag niet reizen,slecht voor milieu.Gewoon thuis zitten en de temp op 16 graden en vooral niets kopen want 1 keer warm eten is toch wel voldoende,daaraan ga je niet dood.
Het klimaat vaart er wel bij.

Coolcalmcollected | 06-12-22 | 13:14

Een tijdje geleden een keer de trein genomen van en naar de hoofdstad. 's Avonds op de terugweg viel het me op hoeveel allochtoon gajes, al dan niet betalend, vervoerd werd. Leve de auto.

donkeyman | 06-12-22 | 12:59 | 1

Die eigenschap van het OV wordt steevast genegeerd. Het zou allemaal komen door bezuinigingen en de pandemie en bla bla. De trein is onaantrekkelijk omdat het net zo bagger is als de publieke ruimte: vol gelukszoekers en tinten waar de politie van D66 niets aan mag doen.

HerzlichWillkommen | 06-12-22 | 13:18

Je zal maar voor je vervoer afhankelijk zijn van de NS….

thanseeuwen | 06-12-22 | 12:57

heb een 1e klas NSB kaart, maar de leaseauto wordt steeds aantrekkelijker. Want 1e klas zit vaak vol met mensen die bij de zeer spaarzame controles geen 1e klas kaartje hebben, vanwege japanse toestanden op het perron

Dr.Utker | 06-12-22 | 12:54 | 6

Dat valt mij ook steeds meer op in de 1e Klas: altijd bij controle medepassagiers hebben ze geen upgrade 1e klas, maar vervolgens fulmineren ze wel van alles naar die arme conducteurs! Niet prettig wanneer je wel zo'n klassewissel of weekendtoeslag 1e klas hebt gepakt. Stoor me er mateloos aan.

Jan, Leiden | 06-12-22 | 13:04

@Jan, Leiden | 06-12-22 | 13:04: Daarom een auto kopen! Of twee, voor als de eerste het niet doet

pibasso | 06-12-22 | 13:10

@Jan, Leiden | 06-12-22 | 13:04: Toen de NS de 'klassewissel' ging toepassen, staanplaatsen in de 2e en 1e klasse, ben ik gestopt met de NS. Alsof je voor een verse Brezel betaald hebt en een halfje wit van gisteren geleverd krijgt.

Red shirt | 06-12-22 | 13:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Let op: de stijging is 3 procent, niet 3 procentpunt.

GOEM | 06-12-22 | 12:54 | 2

Als de kans 3% van nul is, maakt dat geen verschil.

Kapitein Sjaak Mus | 06-12-22 | 12:59

@Kapitein Sjaak Mus | 06-12-22 | 12:59: Zeker wel.

GOEM | 06-12-22 | 19:37

Op papier kan reizen met de trein heel fijn zijn. Nu moet ik vanaf de plek waar ik mijn scooter kan neerzetten (parkeren met de auto is überhaupt geen optie) een tyfus eind lopen om in het station te geraken en dan nog een gelijk tyfus eind om uiteindelijk de trein te pakken. De trein is daarnaast ook nog vaak vol (oftewel werken in de trein is een utopie), rijdt wellicht niet op tijd en is ook nog eens duurder dan de auto.

Zelfs in de file staan is nog steeds sneller, goedkoper, comfortabelere en leuker dan reizen met de trein vanuit Amsterdam.

BobDobalina | 06-12-22 | 12:52 | 2

Niet alleen op papier. Jammerlijk genoeg moet je wel de juiste treinen nemen en gaat het pas goed zodra je de NS vaarwel hebt gezegd. Maar niets mooiers dan door Europa te crossen in een trein. Aangezien ik vliegangst heb ga ik liever met de trein. Dus ik ben niet geheel objectief.

Schout-bij-Nacht-J | 06-12-22 | 12:56

Nog wel eens zo vol dat je er niet meer bijkan, met name stoptreintjes in de ochtendspits vlak voor hun eindbestemming, of als je toevallig niet op tijd bij een deur kan komen.

Dus die statistieken van treinen die op tijd rijden zeggen niet veel.
Ze moeten kijken hoeveel reizigers de geplande van deur-naar-deur-tijd halen. Dat is heel wat anders.

AdvocatusDiaboli | 06-12-22 | 13:10

Ik heb toch wel beetje last van claustrofobie als ik in een overvolle trein zit of eigenlijk sta.
Dat is trouwens heel lang geleden, toen ging ik naar het nsj festival en werd bijna platgedrukt. Daarna nooit meer met de trein gegaan.

laurentius | 06-12-22 | 12:50

Laatst was ik nog gesandwiched door twee wagons, stond in "prive" cabine in schakelstuk, 3 uur lang.

Kane | 06-12-22 | 12:50 | 1

daar blowden wij altijd in de jaren 90 in de trein.

pibasso | 06-12-22 | 13:11

Alle banken eruit halen..

Passen er nog meer mensen in

AldNuut | 06-12-22 | 12:50 | 3

En geiten en kippen.

laurentius | 06-12-22 | 12:51

De banken zitten er tot over hun oren in.
Dat is nou juist het probleem.

Kapitein Sjaak Mus | 06-12-22 | 12:55

soort RyanRail

Dr.Utker | 06-12-22 | 12:59

Geen zorgen! Wouter Koolmees gaat dit oplossen, toch? Toch??

Do-na-zi | 06-12-22 | 12:50 | 1

Tja, zal wel een papieren oplossing worden, net zoals de 900.000 extra woningen van Hugo.

MargauxGrandCru | 06-12-22 | 12:55

Nederlanders. In klagen zijn we nummer 1 op de wereld. Dingen oplossen lukt al zo'n 50 jaar niet meer. Gokje van mijn kant hoor. Maar is dit niet omdat we ook helemaal niets doen om iets op te lossen? Beetje zoals de Russen in aftandse dorpjes uit de jaren 30 vorige eeuw water lopen te hengelen of gewoon 3 weken lang straalbezopen zijn. Het valt allemaal wel op te lossen maar niemand wil er iets voor doen. Dubbeltje eerste rij syndroom.

In Verweggistan, Oekraïne in dit geval, werken ze dag en nacht om het land nog min of meer leefbaar te houden met zo'n wat is het 100 raketaanvallen per dag op hun infrastructuur. Bij ons zijn bladeren al levenslink. Ik ben nog ooit eens met de trein dwars door Oost-Europa gegaan. Overal sneeuw. Geen problemen.

Kunnen we meer Oekraïners importeren die kunnen kennelijk wat wij niet meer kunnen of willen?

Schout-bij-Nacht-J | 06-12-22 | 12:47 | 3

U heeft een punt
9 dagen na de terugtrekking vanuit Cherson was de eerste trein tussen Kiev en Cherson een feit

AldNuut | 06-12-22 | 12:52

Elimineer die verlammende bureaucratie hier en je zult versteld staan wat er allemaal opgelost wordt in dit land.

der_feldwebel | 06-12-22 | 13:09

Dingen oplossen ging ooit nog goed totdat een zekere generatie liever managementtaakjes wilde dan echt werk verzetten. Nu zijn er managers die managers managen en dan krijgt de werkvloer geen kut meer voor elkaar. Alles wat afstamt van of te maken heeft overheden is zo geregeld. Diezelfde generatie heeft die toon voortgezet uit eigenbehoud.
Het probleem zit 'm mijns inziens in de verantwoordelijkheid: als je geen enkele consequenties ervaart door wanprestaties, dan is niets doen net zo veilig als iets verkeerds doen. En daar zijn wij Nederlanders heer en meester in geworden.
Negeren, ontkennen, toegeven, accepteren en afschuiven op het bord van een ander.. En dan zeiken. De NOTA-methode.

1337eater | 06-12-22 | 14:49

De NS moet toch een keer met de billetjes bloot.

Aangezien je met 1 machinist zowel een trein van 3 als van 6 wagons kan rijden, kan het niet met personeelstekort te maken hebben.

Dan is het eerder materieeltekort.
Als dat zo is, hoe kan dat dan?
Toch niet bezuinigd op onderhoud omdat er winst gemaakt moest worden op korte termijn (elk jaar) voor de bonus van de bobo's mogen we hopen?
Winstmaximalisatie zou immers beter moeten zijn voor iedereen. Dus er gaat iets fout hier.
Ze/We doen iets doms.

AdvocatusDiaboli | 06-12-22 | 12:47 | 7

@Schout-bij-Nacht-J | 06-12-22 | 12:48:
Andersom dan.
Er is minder personeel.
Er kunnen minder treinen tegelijk rijden.
Dus er blijft materieel over
Dan maak je treinen toch langer?

AdvocatusDiaboli | 06-12-22 | 12:55

De NS zelf heeft de regel dat er per zoveel meter trein minimaal 1 conducteur zit. Dat is voor de veiligheid. Ik ken de hoed en de rand ook niet, maar dat is wat NS zelf zegt.

Mean Dean | 06-12-22 | 13:14

@Mean Dean | 06-12-22 | 13:14: Minimaal 1 conducteur, die zich gedurende de hele reis niet laat zien...
Zelf reis ik een paar maal per jaar op het traject Zwolle-Utrecht. Het is een hoge uitzondering als ik daar onderweg gecontroleerd word.

MAD1950 | 06-12-22 | 14:53
▼ 4 antwoorden verborgen

3% meer kans op een zitplaats. Als je dan een bericht plaatst moet je wel de juiste informatie geven.

Swaffelkaffert | 06-12-22 | 12:43

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl