Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS "wil minder gewone passagiers" in 1e klasse, gooit prijzen omhoog

Elke strijd is een klassenstrijd

Social

Wat we nu weer lazen op in de auto-sectie van de beste krant van Nederland. Noem het rebranding van een luxury lifestyle, maar de NS-kaartjes voor de eerste klasse worden prohibitively expensive gemaakt voor mensen zonder dienstauto met chauffeur. In 2017 was de eerste klasse te onderbezet, waarop de NS besloot het goedkoper te maken. Echter, "Die strategie faalde, bleek in 2020 uit onderzoek naar de waardering van de eerste klas.

Daar staat dus ongeveer dat de mensen die de eerste klasse voor 2017 nog onderbezette absoluut niet te spreken waren over de nieuwe geurtjes in de coupé toen het allemaal goedkoper werd. Vanaf januari wordt een eerste klasse-kaartje 7,5% duurder, terwijl een tweede klasse-kaartje maar 2% duurder wordt. In totaal is een eerste klasse-kaartje straks 70% duurder dan de tweede klasse.

De eerste klasse is natuurlijk vooral een permanente uitwijkcoupé voor als de NS z'n dienstregelingen en wagons permanent niet op orde heeft. En voor stoere knapen die het er af en toe gewoon op wagen op een tweede klasse-kaartje! 

Maar wanneer noemde iemand u voor het laatst eerste klasse?

Reaguursels

Inloggen

Parbleu, dat plebs, in de uber klasse is inderdaad hoogst ergerlijk.
.
Kidding: Los het f*cking capaciteit probleem op, incompetente directie lapzwanzen!

hotmint | 04-11-22 | 21:48

De trein.... van waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn op een tijdstip dat je niet uitkomt...
Raadsel.... het is geel en gaat terug in de tijd.
Antwoord: de trein naar Zwolle.

loze stijl | 04-11-22 | 20:42 | 1

Lol

Whisky | 04-11-22 | 20:44

Hopelijk houden ze de weekendtoeslag wel in stand. Reis in het weekend altijd 1e klas. En wanneer niet dan is het 70% meer met 40% korting vanwege daluren. Ga ik gewoon nog 1e Klas hoor, pleurt lekker op met je prijsstijging! Schrikt niet af.

Jan, Leiden | 04-11-22 | 20:36

De 1e klas is dan nog slechts alleen voor rijksambtenaren die "gratis" reizen.

rman | 04-11-22 | 20:36

NS wil minder reizigers om volle treinen tegen te gaan.
"We gaan gewoon minder vaak op tijd rijden, dan blijven ze wel weg."

Osdorpertje | 04-11-22 | 20:17

Een trein???? Is dat zo'n geel gevaarte dat door de weilanden rijdt? Horizonvervuiling weg ermee.

Dutch_Viscount | 04-11-22 | 19:44

Schaf die 1e en 2e klasse toch af!

gaffelbaard | 04-11-22 | 19:28

Mooie ontwikkelingen :-)

Openstijl | 04-11-22 | 19:21

De proletariërs hebben niets te verliezen dan hun ketenen. Zij hebben een wereld te winnen. Proletariërs aller landen, verenigt u!

Staat op, verworpenen der aarde!

oh, NS. sorry.

ParadiseLost | 04-11-22 | 18:41 | 1

Niks mis met een eerste klas.
Als mensen meer willen betalen voor een andere kleur stoel, of een gordijntje ter afscheiding van de rest bij de KLM, moeten ze zelf weten.

Maar de eerste functie van die f*cking trein is mensen vervoeren.
Van A naar B en zo. Het is geen vakantie.
En als de 2e klas vol zit en in de 1e klas is ruimte, is dat de verkeerde volgorde.
Vooral als mensen er niet meer bij kunnen en op het perron achterblijven.
Wat je vaak hebt bij stations die dichter bij het eindpunt liggen.
Moet je daar opstappen, dan ben je gewoon de klos.
En dat is nu bijna elke dag zo.

Dus het is een vervoersfaal.
Als iedereen weer mee kan, begin dan maar over de luxe dingetjes en extraatjes.

AdvocatusDiaboli | 04-11-22 | 19:09

Stoere jongetjes met 2e klas kaartjes? Nee hoor, inmiddels ook 60-jarige leraressen, ambtenaren etc. die zo woest zijn op de NS en die zelfs een stukje verder lopen te veel vinden.

Napolejong | 04-11-22 | 17:33

Afschaffen die 1e klas. Er zitten nauwelijks mensen in maar, het materieel moet wel meegetrokken worden. De prijs van een 1e klas kaartje dekt geenszins de kosten ervan. De verliezen worden door het veevervoer in de 2e klasse betaald.
Als we nou hier het Kastesysteen (India) open en bloot formeel maken, dan kan ik me wel vinden in extra klassen in de trein. Doen we 5 klassen. Lekker eentje meer dan in India.

aflaatverkoper | 04-11-22 | 17:31

Dat is de eerste maatregel van de nieuwe D66 directeur Koolmees. Wat volgt.

Vitale-Reaguurder | 04-11-22 | 17:27 | 2

Welke faal volgt bedoel je

me163komet | 04-11-22 | 17:38

Zo begint het en voor je het weet staan we in veewagons op elkaar geprakt zonder water op een station te wachten op vertrek naar het Oosten.

sioux_ | 04-11-22 | 17:05
-weggejorist-
GregorVanPallandt | 04-11-22 | 16:39

Die tariefverhoging gaan maar weinigen zelf merken, want die is voor de belastingbetaler. Het overgrote deel van de 1e klasse reizigers zijn forenzen wiens abbo door de ministeries of andere werkgever wordt betaald.
In de spits zit ook de 1e klasse gewoon vol.
Buiten de spits zou er overloop kunnen zijn, Maarja dan heb je dat meestal niet nodig. En helemaal in de daluren is het vrijheid-blijheid; dan is er nagenoeg geen controle en kunnen verwarden, “jongeren” en ander vaag volk zich laven aan de rode stoelen.

Repliek_in_stijl | 04-11-22 | 16:23

Als 1e klas afgeschaft wordt is er meteen meer ruimte voor iedereen. In plaats daarvan stilte/werk coupes en plaatsreservering (japanse model) voor sommige coupes. Betere gebruik van schaarse zitplaatsen.

MrTee | 04-11-22 | 16:16

Kloostjesvolk Raussss !!

GL & D66 parlementariers IN

Ervaringsdeskundige | 04-11-22 | 16:04

Pak voor mijn werk regelmatig de trein als het kan. Reis 1e klas. Wat me opvalt is dat er niet meer wordt gecontroleerd. Ook zie je nu steeds vaker 'verwarde' mensen pontificaal plaatsnemen en zich luidruchtig provocerend gedragen.
Daar ga ik echt niet meer voor betalen.

LucaBrasi | 04-11-22 | 15:49 | 1

Ja. Daar ga jij wel meer voor betalen.

peterdh | 04-11-22 | 22:31

Veel beter zou zijn 1e, 2e en 3e klas treinen. In een 1e klas trein heb je dan helemaal geen last meer van het plebs. En een 3e klas trein is dan zo'n derdewereldlandtrein waar je binnen alleen kan staan of zitten op het dak.

Selassie | 04-11-22 | 15:34 | 1

Ik ben voor als de OV studentenkaart dan idd 3e klas is. Kun je als 'normaal' betalende reiziger vaker zitten.

MrTee | 04-11-22 | 16:18

Ik heb het geprobeerd, eerste klas te zitten. Hilarisch. Volle trein, maar ik had een plek. Een conducteur was kaartjes aan het controleren. Hij had geen zitplaats. Hij had geluk: een plek in de eerste klas werd bezet door iemand met een tweedeklasser kwam vrij. De conducteur kon zitten.

El Rico Grande | 04-11-22 | 15:30

Vroeger toen je nog rookcoupes had, had je deze problemen niet. Ik zeg 1e klas roken terug.

HaaiBaai | 04-11-22 | 15:13 | 1

Rookcoupe gaat niet terugkeren. Naast de Stiltecoupe komt er eerder nog een rukcoupe waar de treinrukkers ongestoord kunnen rukken.

flinkescheet | 04-11-22 | 16:11

Wanneer ik langer dan 2 uur in de trein moest zitten voor de reis van A naar B dan werd het 1de klas. Getuigen geweest van zwervers die er hun roes uitsliepen en 'jongeren' die als ze al een kaartje hadden massaal de 1de klas bevolkten. En de conducteur keek er naar en liep door. En dan natuurlijk de toeristen die geen donder snappen van het NS kastenstelsel. Ook zij werden en worden mag ik aannemen niet terecht gewezen. Probeer nu zoveel mogelijk de trein te vermijden want het extra geld voor de 1de klas is slecht besteedt en ik heb geen zin om hutje mutje van A naar B te moeten reizen als ik al in B zou aankomen. Terug naar A, dat moet ik dan ook nog afwachten. Dan maar in de file in de auto.

forecastle | 04-11-22 | 14:51 | 1

Hier precies dezelfde ervaring. Als ze het volk dat geen kaartje voor de eerste klas heeft eruit zouden schoppen zou het prima te doen zijn. Maar dat gebeurt dus niet.

Professor Superhirn | 04-11-22 | 15:13

Oh ja, en die "1e klas" op de bovenste foto zijn rode stoeltjes met een 1 erbij in de sprinter. Weinig 1e klas aan te ontdekken want verder exact dezelfde (even oncomfortabele en smalle) stoetljes als 2e klas.

TheEgg | 04-11-22 | 14:50

Een hogere prijs betalen aan de NS voor een 1e klas kaartje waar het vol zit met mensen met een 2e klas kaartje die weten dat de conducteur toch niet langskomt. Op het hoofdkantoor van NS zijn ze los gezongen van de werkelijkheid van de reizigers. Het beste is NS verder opsplitsen! Dus NS Reizigers losmaken van van NS Poort (alle Vastgoed van NS), NS Retail (winkeltjes) en een Onderhoudsbedrijf. Die kruisbestuiving is ongewenst en vertoebeld de boekhouding. Fijn weekend allemaal.

Zemko | 04-11-22 | 14:50

Als de NS nou eerst eens begint met controleren. (1e en 2e klas trouwens) En boetes uitdelen als iemand met een 2e klas kaartje 1e klas zit. Want af en toe vraag ik me ernstig af waarom ik als enige lul nog een beetje voor de 1e klas bijbetaal.

TheEgg | 04-11-22 | 14:44 | 1

Als je nou niet meer kan zitten omdat de eerste klas vol zit snap ik je. Tweede klasse betaald ook voor een stoel. Daar sta je ook geregeld in het gangpad. Ik zou zeggen stop met extra betalen als het je zo dwars zit.

Tommi | 04-11-22 | 14:53

De treinen worden korter. Dadelijk 3 x een coupé voor 1e klasse en 1 coupé voor 2e klasse. Dat zal het klootjesvolk weghouden.

upgent | 04-11-22 | 14:42

NS wil de prijzen verhogen, dat doen ze elk jaar.

2e klas is 9 van de 10 keer al duurder dan met de auto, waarom zou je 1e klas doen tenzij de baas betaalt?

Terra | 04-11-22 | 14:35

2e klasse,1e klasse en de toekomstige rutteriaanse klasse treincoupe's...?

steekmug | 04-11-22 | 14:33

In Java wel eens derde klasse gereisd maar ook eerste in de Bima express

pejoar | 04-11-22 | 14:30 | 1

Wie?

J.Cash | 04-11-22 | 15:02

Ik vind een prijsstijging van de 1ste klas prima, maar alleen als de NS die paupers die er komen zitten als de 2de klas volzit actief gaat weren.

Ik vermoed dat minstens 20 procent van wat in de 1ste klas zit daar niet thuishoort, ook niet op rustige momenten.

Toon Emmils | 04-11-22 | 14:29 | 1

Rustige momenten 20%, drukke treinen 60%.

TheEgg | 04-11-22 | 14:45
-weggejorist-
MK27 | 04-11-22 | 14:27 | 1

Mag je nog wel gratis voor een rijdende trein springen?

gestoptmetroken | 04-11-22 | 14:10 | 1

De rekening is dan voor uw nabestaanden.......

MK27 | 04-11-22 | 14:26

Met die dikke krullebol aan het roer zal het niet beter worden

Zuster01 | 04-11-22 | 14:08

Op een gemiddelde trein zijn er maar enkele 1e klas rijtuigen en die zitten vaak overvol.

meneer Q | 04-11-22 | 14:04

Gewoon de logge treinstellen afschaffen en in plaats daarvan spoortrolly verhuren. Als men slim is gaat men trollypoolen om zo de kosten per persoon laag te houden en om elkaar af te wisselen...

Rest In Privacy | 04-11-22 | 14:03

Dit is precies de toekomst: Vliegen , vleeseten en andere privleges alleen voor de rijken,

Geilbaard | 04-11-22 | 14:02 | 2

Sportwagens zijn er ook al alleen voor de rijken

RandyBiel | 04-11-22 | 14:45

En zo heurt het ook. We waren afgelopen 20 jaar een beetje de weg kwijt. Overigens mag de onderklasse wel leverworst, frikandellen of half-om-half gehakt eten. Alleen wil ik ze niet meer in het vliegtuig zien. Ze gaan maar lekker met de bus naar de Turkse 'riviera'.

BobDobalina | 04-11-22 | 15:18

Volgens mij reis ik zo'n beetje eens per drie jaar met de trein. Ik ben een gewoon mens die normaal wil zitten, dus wel veroordeeld tot de 1e klasse.

Wil je het ruimteprobleem echt oplossen, plak er dan een 3e klasse wagon achter. Staanplaatsen voor de korte ritjes tegen een extra voordelig tarief, in de zitwagons minder geloop en meer plaats.

Zoelense Hobbyboer | 04-11-22 | 14:01 | 6

@ruuf | 04-11-22 | 14:43: Hehe, ik weet niet. Ik geloof trouwens ook dat de eerste klas van toen veel luxer was; in feite is de derde klasse van toen de tweede van nu geworden, de tweede de eerste van nu en de eerste van toen afgeschaft.

Tashtego | 04-11-22 | 15:07

Als je alle studenten in de 3e klas stopt kan iedereen (lees betalende reiziger) ruim zitten in de rest van de trein.

MrTee | 04-11-22 | 16:21
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 04-11-22 | 14:01 | 1

Vroeger kon de arbeider in de derde klasse. Staand in veewagens. Er zijn genoeg mensen die er van dromen dat dit weer terug komt. Vooral mensen in Den Haag.

Piet Karbiet | 04-11-22 | 13:58 | 2

Waarom is dat ooit afgeschaft?

Après toi | 04-11-22 | 14:20

Ik sta sowieso vaak in de trein, ik vind het prima te doen. Bij de deuren, ben je ook als eerste uit de trein.

tiku99 | 04-11-22 | 14:35

Ik wil wel eens een keertje gebruik maken van de trein, maar dan meerijden als in India.

GKJP | 04-11-22 | 13:57

Jaren geleden moest ik een tijd voor mijn werkgever naar een klus in Utrecht vanwege de reistijd van meer dan een uur mocht ik dit in 1e klas doen.
Nadat ik de eerste paar keer de hele reis in het gangpad van de 1e klas had mogen staan omdat er geen zitplek was heb ik mijn werkgever maar een plezier gedaan en ben voor een lager bedrag in het gangpad van de 2e klas gaan staan.
1e klas is, vooral in de spits op de drukkere trajecten (waar je er juist gebruik van wil maken), een leuke oplichtingstruc van de NS.
Voor een hoger bedrag verkopen ze je de kans op een betere service. Het is een loterij waarbij je gokt dat anderen geen extra geld over hadden voor een zitplaats.
Als de NS de OV chipkaart en de toegangspoortjes echt bedoeld had om de service te verbeteren dan hadden ze al lang en breed gezien hoeveel 1e klas reizigers er iedere keer op bepaalde trajecten inchecken en daar de capaciteit op aangepast. Zodat als je meer geld neertelt voor een 1e klas kaart de kans dat je daarmee ook echt meer service krijgt hoger zou zijn.
Maar de NS verkort treinen, laat treinen uitvallen en zorgt zo voor een tekort aan plaatsen die ze op gaan lossen om het nog duurder te maken zodat die reizigers zich dan maar in de overvolle 2e klas moeten persen.

Johanvb | 04-11-22 | 13:56 | 2

met stoel nummering net als thallis

ruuf | 04-11-22 | 14:44

Marktwerking.
Wat fantastisch.

Is dit nog nieuws? | 04-11-22 | 13:54

Snap ik wel, je betaalt ervoor altijd te kunnen zitten, maar dan moet je wel een zekere exclusiviteit blijven garanderen.

Me_Giant | 04-11-22 | 13:51

Wat ik van m'n zwartrijdende kennissen hoor is dat je niet vaak gepakt wordt, net als met jatten bij de AH zelfscan of labeltjes eraf trekken bij de V&D. Die doen een dagje Kalverstraat met het openbaar vervoer en komen met winst terug.

Als de prijsstijging richting meer of absolute kaartjescontrole gingen, dan kon binnen twee jaar de prijsstijging terugverdiend en teruggedraaid zijn.

GeheidEenGeit | 04-11-22 | 13:49 | 2

Vooral tijdens de spits kan de conducteur toch niet eens door de trein lopen... en nee ik heb een business card eerste klas dus ik hou mij wel aan de regels

Kartelmaster2000 | 04-11-22 | 13:54

Maar daar hadden we de poortjes voor, zodat het zwartrijden uitgebannen werd.
En onlangs las ik dat het aantal zwartrijders ook was afgenomen.
Dus de NS zou nu bergen met winst moeten draaien.
Dat de poortjes niet werken en de conducteurs nauwelijks nog controleren zal helemaal geen invloed zijn op het feit dat dit niet zo is.

Johanvb | 04-11-22 | 13:59

Ze heeft een hoofddoekje voor haar mond.

Nuuk | 04-11-22 | 14:29

Maar introduceer dan ook gelijk een derde klasse (houten banken, kleine zitplek) en vierde klasse (open wagon met houten bank, maar wel gratis).

Schadenfreude | 04-11-22 | 13:48

Ach, het is maar geld. Ik vind de correcte manier van omroepen veel belangrijker. Ze beginnen namelijk vrijwel altijd met 'Beste reiziger...'. Dan denk ik, nou nou het is toch geen wedstrijd? En hoe kan überhaupt de beste reiziger worden? Veel reizen, snel reizen etc. Vragen, vragen, vragen...

Ovideenznvrienden | 04-11-22 | 13:47 | 1

En ik denk dan altijd, ik ben niet op reis.... ik ben geen reiziger maar forens.

Roos | 04-11-22 | 13:52

Mensen uit de eerste klas kijken heel boos als je bij hullie in het gangpad komt staan wanneer/want de trein overvol is.

Roos | 04-11-22 | 13:43 | 5

Wat is eigenlijk het reglement van die NS, mag je met 2de klas kaartje in de 1ste klasse staan? Of is de toegang tot de coupe 1ste klasse alleen toegankelijk als je daar een kaartje voor hebt, dus zowel staan als zitten.

Nuuk | 04-11-22 | 14:30

@Nuuk | 04-11-22 | 14:30: zodra ik als een haring in een ton sta, gaat het zoeken naar ruimte automatisch, ongeacht welk regelement;-). En een conducteur heeft het me wel eens gezegd dat het mag.

Roos | 04-11-22 | 15:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach ja, de eerste klas. Terrein van boomers, kantoorklerken die het van de baas krijgen, dagjesmensen met een dagkaart, NS personeel, schrikachtige tieners met een lege telefoon en de meest notoire zwartrijders.

Ik zie niet in hoe 7.5% prijsverschil iets aan deze samenstelling gaat veranderen. Ik heb zelf een paar jaar dagelijks mogen forenzen in de trein en ik heb het als een verschrikking ervaren. De switch naar de eerste klas maakte het iets beter, maar extra frustrerend als ook daar geen plek is.

Mckenna | 04-11-22 | 13:43 | 5

@Risingson | 04-11-22 | 13:57: Kus! Oh en vergeet je initiële "@Mckenna laat me raden *$&$!! millennial” reactie niet mee te nemen. Ik zag het wel ;)

Mckenna | 04-11-22 | 14:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Het verschil tussen 1e & 2e klas is meer dan alleen het prijsverschil van de vervoersverplichting die de NS op zich neemt als je een kaartje koopt.
Check www.jrpass.com/green-pass

PPuk | 04-11-22 | 13:41

Kijk zo kan het ook, als het milieu de politiek dan zo na aan het hart ligt.
"Duitsland heeft zojuist aangekondigd dat onbeperkt openbaar vervoer overal in het land slechts £ 1,40 PER DAG kost."
mobile.twitter.com/GreenpeaceUK/statu...

chausson61 | 04-11-22 | 13:41 | 2

Wist niet dat je in Duitsland met Engelse ponden moet betalen.

Kattie | 04-11-22 | 20:22

Waarom schaffen ze die klassen niet gewoon af? Wat is het nut ervan?

peterdh | 04-11-22 | 13:40 | 1

Zie hieronder.

John McClane | 04-11-22 | 13:58

De grootste reden om eerste klas te reizen? De mensen:
-geen provincialen die op een mobiel met geluidjes patience spelen
-geen senioren die over hun ziektes praten
-geen jongeren die met hun schoenen op de bank zitten
-geen volk dat het concept 'stiltecoupé' niet begrijpt
-geen dagjesmensen die voordringen bij het instappen (echt, die trein gaat niet zonder jou weg, laat anderen uitstappen)
-geen mensen die luid praten
-geen kinderen
-geen studenten die hun schurftige bedprestaties bespreken
-geen asielzoekers die het gangpad volbouwen met tassen
-geen toeristen die je tussen Olst en Wijhe vragen of ze in de trein naar Schiphol zitten
-geen tuig met een grote mond tegen de conducteur
-geen viezerds die je met een halve erectie aanstaren
-enz. enz.

De prijsstijging lijkt me een prima reflectie van de stijgende inkomensongelijkheid

Diotima | 04-11-22 | 13:40 | 8

Kijkt u wel eens in een spiegel en zo ja ziet u dan een eng mens? U lijkt mij een ideaal mens om alleen op een eiland te zitten.

vanDeudekom | 04-11-22 | 14:06

Klopt helemaal!

ofarim | 04-11-22 | 14:17

@vanDeudekom | 04-11-22 | 14:06:
Ach, er zijn van die dagen dat mijn irritatiedrempel op de proef wordt gesteld. Het valt me overigens op hoe in Nederland dikke ikken de norm stellen, waar men in andere landen wat beleefder is. Anderzijds, de fijne bijkomstigheid van de Nederlandse onbehouwenheid is dat telkens blijkt hoe vreemde medemensen zeer benaderbaar, sociaal en hulpvaardig zijn.

Diotima | 04-11-22 | 14:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Fijn hè, privatisering van openbaar vervoer, onderwijs, zorg en energie. Nog even de tandjes op elkaar, binnenkort schiet de kwaliteit omhoog en de prijs omlaag. Marktwerking, snapt u wel?

Flibbage | 04-11-22 | 13:40 | 1

Er is nauwelijks marktwerking, dat is het probleem.

Après toi | 04-11-22 | 13:41

De eerste klasse van deze variant van het Onrendabelen Vervoer is van oudsher het domein van den Rijkschambtenaar. Ik kan mij voorstellen dat die zich niet zo senang voelen bij het toenemende aantal burgers dat zich geen dieseltje van de zaak meer mag veroorloven.

Arme Wouter Koolmees: het op tijd laten rijden van treinen, ongeacht de windrichting, is toch echt meer een fascistendingetje. Snapt u de vaderlandse banencaroussel nog?

Terzijde: ik zou een dienstregeling ook niet aan een Thierry Baudet kunnen uitleggen.

Hetkanverkeren | 04-11-22 | 13:36

Zit je eerste klasse in de trein en vraagt je af welke kant je op moet lopen voor de bar.

Leptob | 04-11-22 | 13:35 | 1
-weggejorist-
Diotima | 04-11-22 | 13:44

Overheid, semi-overheid en bedrijven in bezit van de overheid hebben geen incentive op een gewenst product te leveren tegen een acceptabele prijs.
Privatiseer alles.

niet-creatief | 04-11-22 | 13:35 | 1

Zo lang je geen 3 sporen naast elkaar legt voor 3 verschillende vervoerbedrijven, is er nog steeds geen concurrentie.

Schadenfreude | 04-11-22 | 13:51

Als ik zo lees wat de NS allemaal voor ons in petto heeft, vraag ik me af: wil de NS überhaupt nog reizigers?

MAD1950 | 04-11-22 | 13:34

Moet je verdorie je saucijzenbroodje met Red Bull staand naar binnen hakken.

Ruimedenker | 04-11-22 | 13:34

Nog meer druk op de tweede klasse. Slim hoor. Misschien kunnen er nog mensen crowdsurfend opgepropt worden.

de Voorzittert | 04-11-22 | 13:32

Als er blaadjes op de rails liggen, rijd de 1e klasse ook niet.

[[[Mad.doC]]] | 04-11-22 | 13:32

Ik ben dan ook voor 1e klas perrons en conductrices. Je gaat toch niet tussen het plebs staan te wachten op de trein? Sterker nog, als 1e klassereiziger verwacht ik dat de trein op mij wacht en mij wanneer ik dat wil daarnaartoe brengt wat ik verlang zonder last te hebben van andere paupers. Oh, wacht, dat staat hier al voor de deur, dat heet een auto.

Graaisnaaiert | 04-11-22 | 13:30

Met je 1e klaskaartje staan naast een eerste klas stoel.

PieterPassant | 04-11-22 | 13:29

De Nederlandse Eerste Klasse zou in Japan, Korea of Taiwan Tweede Klasse zijn. Geen vliegtuigstoelen, de helft van de stoelen staat niet eens in de rijrichting, weinig beenruimte en soms niet eens een mogelijkheid laptop of tablet aan te sluiten. Armoedig.

Mensen betalen in Nederland naar ik aanneem alleen voor Eerste Klasse om te voorkomen dat ze in een volle wagon zitten - wat ik wel begrijp want Nederlanders zijn ontzettend lawaaiig en gemiddeld lang en overgewichtig, dus als er 1 tegenover je zit is het comfort al weg.

drs. Levi Samsonov | 04-11-22 | 13:29 | 2

Ja, in omringende landen is men niet zo lawaaierig. Dat is prettig.

Diotima | 04-11-22 | 13:45

Laatst noodgedwongen weer eens met de trein gegaan. Eerst een meurende Oostblokkiër naast met lurkend aan een Klok. Vervolgens een schurftige bejaarde die ruimhartig huidvlokken verspreide. Tot slot, eindelijk een lekker wijf, die overduidelijk niet vies was van spicy eten, met knoflook. Eerstvolgende keer, over een jaartje of tien.

NUik | 04-11-22 | 14:32

wel slim, 99% van de eersteklasreizigers zit daar niet op eigen kosten. De baas betaalt wel. En trouwens, in deze tijd mag er best wat duidelijker onderscheid komen tussen D66/VVD-stemmers en het tweederangs vulgus.

small_town_dude | 04-11-22 | 13:27 | 1

Klopt, de 'corporate accounts' betalen toch wel.

drs. Levi Samsonov | 04-11-22 | 13:29

Minder treinen, minder zitplekken, vieze treinen, geen controle wie waar zit (koop je 1e klas zit je nog tussen de aso tokkies), smerige stations, onveilige perrons s avonds s nachts, en wel de prijs omhoog.

Zuster01 | 04-11-22 | 13:27 | 1

Hoho, wel een beetje realistisch blijven. De kans dat u kunt zitten in een 1e klas coupe is zeer afhankelijk van het station waar u instapt. U koopt immers geen 1e klas zitplaats maar een vervoersbewijs om in de 1e klas te mogen staan.

_pacman_ | 04-11-22 | 13:30

Trekschuit, iemand?

chicago river | 04-11-22 | 13:27

Niks gewend die treiners.
De trein van New Delhi naar Bombay is pas gezellig.

Ruimedenker | 04-11-22 | 13:25 | 2

Aswan-Cairo is ook aan te raden. Gezellig 14 uur over een spoorlijn waar de snelwegen in België bij verbleken.

4HoogAantWater | 04-11-22 | 13:31

Ik heb in India wel eens een uurtje of 6 in het bagagerek gelegen, zeer krap, rugzak (niet al te groot) er bij.
Voelde me ietwat schuldig, in het rek tegenover mij zaten 4 man bij elkaar gepropt.
Op vloer niveau was het echter nog meer proppen en dringen.

Smerigste en meest overvulde treinreis was echter in voormalig Joegoslavie.

vander F | 04-11-22 | 13:41

Ze willen voor het gepeupel treinreizen net zo onplezierig maken als vliegreizen. Nou dat is gelukt, de auto en fiets blijven het enige acceptabele vervoersmiddel.

HerzlichWillkommen | 04-11-22 | 13:23 | 4

Juist, gewoon eigen baas en scheelt 15 jaar van Uw leven.

hagelkruis | 04-11-22 | 13:24

@loze stijl | 04-11-22 | 14:01: Mooie historie.

HerzlichWillkommen | 04-11-22 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

De NS had een enkele jaren geleden, voor Corona, regelmatig acties waarin zij eerste klas treinkaartjes aanbood voor iets meer dan de prijs van een tweedeklaskaartje. Een goed idee, want tweede klas werd zo minder druk, waardoor de mensen daar nog normaal konden ademhalen, en eerste klasse was wat drukker, maar nog steeds comfortabel. Ik snap niet dat ze dat nu niet meer doen. Alhoewel; als de treinen toch niet op tijd rijden en uitvallen dan heb je mooi het nakijken met je dure kaartje.

Toos Bevergeil | 04-11-22 | 13:22

Zodan, ff 7% erbovenop. Ik mag dus straks E31.55 voor een enkeltje Den Helder- Schiphol gaan aftikken. Ik krijg de reiskosten wel vergoed maar ik zie in het geheel de meerwaarde van die 1e klas niet. Zijn nou echt niet super luxe stoelen ofzo en in die sprinters is er totaal geen verschil. Ander kleur bankje en alles nog steeds te krap afgemeten.

clockandhammergame | 04-11-22 | 13:22 | 1

Het gaat om het volk dat om je heen zit.

aflaatverkoper | 04-11-22 | 18:30

Als je moet staan in de trein maak je geen gebruik van de 1e of 2e klas voorzieningen.
Dus staan is eigenlijk 3e klas.
Dus dan mag er wel wat geld retour.

AdvocatusDiaboli | 04-11-22 | 13:22

Plaats eerst maar eens apparatuur in de "stilte coupés" die automatisch een boodschap afspeelt voor mensen die denken dat het een lawaai maak coupé is.

HankHill | 04-11-22 | 13:20 | 5

Valluik bij herhaaldelijk lawaai maken.

Tommi | 04-11-22 | 13:27

Wat mij betreft mag het woord 'stiltecoupé' in koeienletters op de wagon en elke stoel.

Muilkorven door een Dom of Dominatrix van de spoorwegpolitie.

Wat is dat toch met mensen die denken dat stil zijn niet voor hen geldt?

Diotima | 04-11-22 | 13:49

@Tommi | 04-11-22 | 13:27: Zo werkten de treintoiletten nog niet eens zo heel lang geleden ook...
Heb me pas later gerealiseerd waarom het niet was toegestaan om er gebruik van te maken bij stilstand op stations.
Had niets met kaartjesknippen te maken.

loze stijl | 04-11-22 | 19:22
▼ 2 antwoorden verborgen

"Gewone" passagiers bestaan niet.
Aan mensen die met de trein reizen zit sowieso een steekje los.

Kapitein Sjaak Mus | 04-11-22 | 13:20 | 1

Bij zitten er drie steekjes los. Ik reis namelijk zowel per trein als per schip.

aflaatverkoper | 04-11-22 | 18:27

Volgens mij heb je recht om in de eerste klas te gaan zitten als de tweede klas vol is.
Volgens de conducteur dus niet, want je hebt een vervoersbewijs gekocht en geen zitplaats.
Maar er tegen optreden doen ze bijna nooit.
Want als de trein helemaal stampvol is kan de conducteur er ook niet door om de plaatsbewijzen, sorry, vervoersbewijzen te controleren.

Osdorpertje | 04-11-22 | 13:20

Ik ga voortaan wel weer gewoon met de Oude Schicht.

SNAFU | 04-11-22 | 13:20 | 1

Die staat hier al voor de deur, sorry.

Graaisnaaiert | 04-11-22 | 13:31

Trein is sowieso voor paupers. 1e klas paupers of 2e klasse paupers. Het blijven paupers.

Lijkvocht | 04-11-22 | 13:19

Het zal Mo en Rachid geen bal uitmaken in welke coupé ze hun jointje roken en zwart rijden.
De conducteur loopt toch wel door en gelijk heeft ie.

Ruimedenker | 04-11-22 | 13:19

Incoming: "Hier in Zwitserland".. "Hier in Italie"... "Hier in Duitsland".. etc etc. Doe maar gewoon niet, niemand geeft er iets om.

lamlul007 | 04-11-22 | 13:18 | 1

Lol!

Lorejas | 04-11-22 | 13:19

Ik doe af en toe een 1e klas ritje naar Schiphol en terug. Lekker bredere stoelen en geen plebs (behalve wanneer er weer één of andere kortingsactie is, dan zit de hele coupé vol met kakelende KPK’s, oh gruwel). Vooral duurder maken (de zaak betaald), en geen acties meer. Moeten er alleen nog wat vaker conducteurs langs komen, om de “jongeren” te weren. Maar ik las dat Woutertje dat persoonlijk gaat fiksen.

Azijnist | 04-11-22 | 13:18 | 2

Volgende keer gewoon weer D666 stemmen, komt het helemaal goed met uw adellijke ambities.

elfenstein | 04-11-22 | 13:21

"finse Jongeren" liggen graag in een 1e klas bank, dichtbij een stop contact. Met name in de omgeving van *tromgeroffel* een AZC. U verwacht het niet he ! Dit houdt ook pas op als men de tweede klasse ook eens uitrust met, mij dunkt.

Nederlandop1 | 04-11-22 | 13:21

Laatste keer met de trein was retour Randstad, 1e klasse. U raadt het al, we moesten allemaal staan want geen plek. Terugweg ook. En dat was ruim voordat die Chinees een vleermuis in z'n soep doopte. Klantenhatend faalbedrijf.

Duwbak_Linda | 04-11-22 | 13:18 | 2

Eensch. Net als ING. Steeds meer betalen voor steeds minder service.

darmflora | 04-11-22 | 13:24

N = 1.

Après toi | 04-11-22 | 14:24

Als ze nou eerst eens zorgen dat je ergens een beetje op tijd aankomt, kunnen we het daarna wel hebben over een andere kleur stoel.

AdvocatusDiaboli | 04-11-22 | 13:17

NS Spoort Niet!

darmflora | 04-11-22 | 13:15

Prima zaak, dan hoef ik niet bang te zijn dat de onrendabelen naast mij plaats nemen met hun potpourri aan zweet en goedkope aftershave.

PaulusdeBosrouter | 04-11-22 | 13:14 | 1

Ehm.... je reist zelf dus ook met de trein? Ghe....

Lorejas | 04-11-22 | 13:23

Dit vind ik een goed plan: upgraden die Eerste Klas. Noem het voortaan Businessclass. Of Premium.

Après toi | 04-11-22 | 13:12 | 3

Of VIP, of Exclusive (o nee, dat mag niet want niet inclusive).

quigg | 04-11-22 | 13:15

Ja met valet parking en een restauratie wagon , ik zeg doen!

Smoelensmid | 04-11-22 | 13:18

Breng de paarse broeken niet op ideeën. Vertraging heet tegenwoordig al 'extra tijd'. Leuk extraatje hoor...

Diotima | 04-11-22 | 14:59

En wat kost deze trein ?

De huidige Koninklijke trein werd in 1993 door de NS opgeleverd en bestaat uit één rijtuig. Het Koninklijk rijtuig heeft een salon met zithoek en een vergadertafel met zes stoelen, twee kleine slaapkamers en een keukentje.

De Koninklijke trein is in beheer bij de NS. De NS kan het rijtuig inzetten voor binnen- en buitenlandse reizen van de Koning en het vervoer van staatshoofden die ons land bezoeken. De trein kan ook worden ingezet voor het vervoer van leden van het Koninklijk Huis op Koningsdag. Bij bijzondere gelegenheden kunnen ook de leden van het kabinet gebruikmaken van het Koninklijke rijtuig.

Cornelis12 | 04-11-22 | 13:11

Dat maakt voor de conservatieve jongeren niet uit. Die gaan toch zonder kaartje eerste klas zitten.

thanseeuwen | 04-11-22 | 13:11

Ik verwacht bij eerste klasse wel onbeperkt eten en drinken.

happen_maar | 04-11-22 | 13:10

Mooi he? Dus dat de bankjes in de Sprinter rood zijn bij de 1e klas en die andere blauw. Da's het enige verschil

Mark van Leeuwen | 04-11-22 | 13:10 | 4

@_pacman_ | 04-11-22 | 13:13:
Koop een auto voor u er aan onderdoor gaat. Echt, welgemeend advies, dit klinkt niet best zoveel frustratie.

elfenstein | 04-11-22 | 13:15

@_pacman_ | 04-11-22 | 13:13: Ik heb het wel eens geprobeerd vanuit die gedachte maar die hogere prijs heb ik er niet voor over om toch met dezelfde ikhebschijt lieden om me heen te mogen ZITTEN.

GormSuil | 04-11-22 | 13:18

@elfenstein | 04-11-22 | 13:15: Dit relaas is allemaal praktijkervaring uit de tijd dat ik weinig andere keus had dan met de trein te pendelen. Inmiddels gaat het mij al jaren beter, in bezit van koekblik(ken) en mijd ik de trein als de pest. Kan gelukkig alleen maar raden hoeveel verder de NS achteruit is gekacheld afgelopen jaren in hun service level.

_pacman_ | 04-11-22 | 13:19
▼ 1 antwoord verborgen

Graag een volledig eersteklas trein. Met een restaurant, lekkere drankjes, gereserveerde stoelen -allemaal-, kaart controle bij binnenkomst. Dan mag de gewone trein daar achter gerangeerd worden en is het probleem opgelost.

Lochos | 04-11-22 | 13:09 | 6

@Basil Fawlty | 04-11-22 | 13:52:
Bij dat laatste zie ik een hele wagon vol met hometrainertjes, dynamo's en allemaal kabels voor me.

elfenstein | 04-11-22 | 14:04

@Red shirt | 04-11-22 | 13:20: Dat laatste rijtuig mag dan worden gebruikt voor het vervoer van voetbalsupporters en asieleisers.... RijTUIG, whoahahaha
Maar echt.... het is bijzonder ernstig gesteld met 'ons' openbaar vervoer.

loze stijl | 04-11-22 | 14:11
▼ 3 antwoorden verborgen

Het verschil tussen de 1e klas en 2e klas is ook nauwelijks nog te zien.
En de wc's zijn ook niet schoner.

Als ze nou eens die hele eerste klas afschaffen, is het meteen minder druk in de hele trein.

AdvocatusDiaboli | 04-11-22 | 13:09

Is dat heer Diaz zelf in het grijs? If so: held! Else: eauk.

b00bs | 04-11-22 | 13:09 | 1

Pardon, Dias. Met een s op het einde. Net als b00bs.

b00bs | 04-11-22 | 13:17

En wat is er mis met derde klas, hmm?
Klapstoelen, veeel staplaatsen, kaartje 50% goedkoper.

Uiteraard eigen wagon, geen doorloop naar 2’e, 1’e en premium classe.

vander F | 04-11-22 | 13:09

Hmmm,

"Na kantoormedewerkers als conducteur, zet NS nu statushouders als monteur in"

Cornelis12 | 04-11-22 | 13:09

Ik heb tijdens corona een tijdje 1e klas gereist om de kans op besmetting te minimaliseren. Beviel op zich goed maar nu corona (mijn inziens) voorbij is is het het niet meer waard.

Wel vreemd dat men in 2017 meer mensen in de 1e klas wilden en dat men het als "falen" ziet in 2020 na een meningsonderzoek. Moeten ze niet gewoon naar de bezettingsaantallen kijken om te beoordelen of het een succes was? Want logisch dat men minder tevreden is bij een drukkere bezetting.

bifferman | 04-11-22 | 13:09

De eerste klas wordt toch alleen maar gebruikt door slapende conducteurs?

TheGreatMachine | 04-11-22 | 13:08

Goh, '66-Koolmees nog maar net opperhoofd van de NS en de scheiding tussen plebs en de elite wordt alweer ingezet.

Abject | 04-11-22 | 13:07 | 1

Exact, die 1e klasse is iets uit begin 20e eeuw, maarja daar protesteert Vollenbroek niet tegen dus niet media/talkshow-geschikt. Domme mensen aan de knoppen hier.

hagelkruis | 04-11-22 | 13:11

Vanochtend, na het vingeren, zei Samantha 'eerste klasse' tegen mij. Dus ik win waarschijnlijk.

Lochos | 04-11-22 | 13:07 | 1

Kijk je een beetje uit, geef je ze een vinger willen ze de hele hand..;)

Smoelensmid | 04-11-22 | 13:16

Zodra de trein een businessclass krijgt, met m'n eigen zetel, afgesloten, die vertrekt op de tijd die ik wil, vertrekt bij mij voor de deur, precies aankomt waar ik wil zijn en dan liefst ook nog met zo'n mooie chromen ster voorop de locomotief...
Dan nog niet. Ik rijd liever Ford.

elfenstein | 04-11-22 | 13:06

Recent nog op dit forum uitgemaakt voor een eersteklas paardenlul, of woorden van gelijke strekking.

_pacman_ | 04-11-22 | 13:06

Er zitten toch alleen ambtenaren in de eerste klasse?

Enter Yeti | 04-11-22 | 13:06 | 2

En conducteurs.

JanBrel | 04-11-22 | 13:19

voornamelijk, en dat willen ze zo houden

naamengetal | 04-11-22 | 13:21

Maak er dan meteen een premium klasse van. Met servering van drankjes en hapjes. Strenge bewaking bij de deur zodat de paupers in de tweede klasse blijven waar ze horen.

At_Dawn_They_Sleep | 04-11-22 | 13:05 | 3

In de ICE in D. is dat gewoon de niksklasse, niets bijzonders. Daar staat een guitige duitsert achter de bar pils te tappen voor de hele coupe. Het hele idee van een eerste klasse die het niveau veewagon nauwelijks ontstijgt is om te gillen, typisch nederlandse kneuterigheid/calvinisme.

elfenstein | 04-11-22 | 13:13

@elfenstein | 04-11-22 | 13:13: Correct! In het buitenland echt wel geweldige eerste klasse coupe's meegemaakt met soms zelfs een lounge (waar het aan niets ontbrak) op het station om op te trein te wachten.

At_Dawn_They_Sleep | 04-11-22 | 13:16

@elfenstein | 04-11-22 | 13:13: haha, ja met vrienden retour uit Berlijn een aantal jaren geleden het hele fust daar achter in de trein leeg gezopen. Beste man was totaal uitverkocht.

HD50 | 04-11-22 | 13:37

Als je niet kunt of durft te handhaven lok je mensen ook niet naar de 1e klasse. Mensen hebben geen zin in dat ge-etter.

Der Schnitzeljäger | 04-11-22 | 13:05

"Daar staat dus ongeveer dat de mensen die de eerste klasse voor 2017 nog onderbezette absoluut niet te spreken"

Bedoelde je misschien onderbezetten? Correcte grammatica maakt je zinnen wat begrijpelijker.

Tapu | 04-11-22 | 13:03

Waar zou je zijn zonder de trein zei het spotje ooit..

Nou net als 'met' de trein, gewoon nergens, danwel in de file dus

AldNuut | 04-11-22 | 13:03

Belachelijk dat er nog geen privétreinen zijn.

Mr_Natural | 04-11-22 | 13:02 | 3

De gele limo.

BrulSpin | 04-11-22 | 13:06

Waren er vroeger: voor de keuning en de keunegin.

MAD1950 | 04-11-22 | 13:33

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl