Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS wil oude vrouwtjes uit hun huizen trappen

'U woont te groot'

De CBS-kop

Het nieuws

Schaamteloos. Vier jaar lang meldt iedere onbenul (hoogleraren demografie, columnisten, De Correspondent, dat soort types) dat Nederlanders veel groter wonen dan andere Europeanen. Maar dat bleek in oktober opeens een ontzettend domme rekenfout van het CBS te zijn: Nederlanders wonen helemaal niet veel groter dan andere Europeanen, maar maar een beetje (en zelfs dat is twijfelachtig). Best wel schokkend, dus wij vroegen het CBS toen of ze nog aandacht ging geven aan deze megablunder. Dat zou volgens een woordvoerder 'eind november' gebeuren. 

En wat denkt u, stond er vandaag (een dag na 'eind november' red.) een artikel op het www.cbs.nl met als kop 'Nederlander woont helemaal niet groot sorry sorry sorry'? Nee natuurlijk niet! Alleenstaande oudere vrouwen (die veelal alleen wonen omdat hun man is overleden) krijgen nog even een trap na in het stuk 'Alleenstaande oudere vrouwen wonen het grootst', waarin heeeeelemaaaaal onderaan in een ietsiepietsie klein alineaatje nog even staat dat heel Nederland vier jaar lang een verkeerd cijfer heeft geloofd. 

Ook bij de Volkskrant verbazen ze zich erover dat hun gewaardeerde columnist Sander Schimmelpenninck vier jaar lang voor de gek is gehouden en hebben ze wel gewoon 'Nederlander woont met 53 vierkante meter aan woonruimte veel kleiner dan gedacht' als kop. Het gevolg van deze Oost-Duitse persstrategie is overigens dat wappies nu gesterkt worden in hun overtuiging dat de cijfers van het CBS over oversterfte dan ook wel niet zullen kloppen (en hun eigen warrige betogen wel). Heb je nou je zin, Ruben van Gaalen

Reaguursels

Inloggen

Ik ben een oudere man en woon alleen in zo'n huis. Wil best graag kleiner maar dat kan ik dus simpelweg niet betalen. Geen huur van 800 a 1000 per maand. Andere kleine woning kopen? Die zijn net zo duur als een grote woning. Daar komt nog bovenop de Makelaar, Overdracht belasting, Notaris, afsluitkosten voor nieuwe hypotheek, verhuiskosten, enz.
Laat ze ouderen toestaan om op een camping te gaan wonen. Graag zelfs. Komen er meteen meer dan 100.000 woningen beschikbaar zonder stikstof problemen.
Is in andere landen helemaal geen probleem, ik ken er genoeg die in het buitenland legaal op de camping wonen.

Olieboer | 01-12-22 | 19:09 | 2

Het is natuurlljk ook zo dat de bouwkosten van een kleine woning niet zo heel veel verschillen tov een iets grotere gezinswoning plus dat een kavel niet zo heel veel kleiner is.
Dan moet je gaan denken aan kleine flatjes waar je (ons) in kan proppen dacht het niet ik vind het wel best op de camping in Portugal

Toedels | 01-12-22 | 19:17

Hier in ons dorp wonen heel veel ouderen sommige alleen andere nog met een partner in huurhuizen met grote zolder en 3 slaapkamers de meeste willen graag kleiner wonen maar de laatste seniorenwoningen zijn gebouwd rond 1965 dus waar ligt de schuld?

Nietgek | 01-12-22 | 17:03

Terecht natuurlijk, vrouwen zijn gemiddeld toch ook kleiner dan mannen?

quigg | 01-12-22 | 16:46

Kunnen we voor die oude besjes geen inwonende necrofiel regelen dan? Slaan we twee vliegen in 1 klap.

Blauwpetje | 01-12-22 | 16:21 | 2

Lullo

Nietgek | 01-12-22 | 16:59

@Nietgek | 01-12-22 | 16:59: O ik begrijp het al. Het blauwe petje zit onder zijn schedel in plaats van erop. Wellicht een geboortedefect vanwege een tangverlossing. Nu heeft hij een hersendefect. Binnenkort is necrofilie ook in Nederland verboden, dus hebben deze mensen tijd over om @Blauwpetje te bewaken en te behoeden voor onbeschaafde reacties. Win-win situatie.

Nicola-D-Dex | 01-12-22 | 19:09

Ik verwacht over niet al te lange tijd, dat Nederland in navolging van Engeland, slaapkamer belasting gaat heffen. Als alleenstaande heb je dan recht op één slaapkamer. Over de overige kamers moet je dan belasting betalen of kleiner gaan wonen. Het is ook raar dat ouderen ( zeg ik als 72 jarige) zo’n groot huis in beslag houden. Mijn gemeente deed het slim: geef je ruime huis terug en verhuis naar kleiner met behoud van je lage huur. Heb ik gedaan en geen spijt.

Oud wijf | 01-12-22 | 16:17 | 4

Re: Het is ook raar dat ouderen ( zeg ik als 72 jarige) zo’n groot huis in beslag houden.

Het gaat mede over koophuizen, en hoezo in beslag houden? Als ik mijn leven hard werk en ik heb een knap huis met een grote tuin waar ik in woon, wat is het probleem? We leven toch in een vrij land? Het is wel een leuke marxistische instelling, de overheid die voor de burger zelfs wil bepalen hoe ze moet wonen.
Ophokplicht voor ouderen, vrije uitloop ouderen. Als je zo graag uit vrije wil gaat, prima. Voor de rest is het waanzin.

donkieshot | 01-12-22 | 18:57

En huiseigenaren?
Of zet je die mensen ook gewoon uit, zoals een goed communist betaamt?

Monkey Cabbage | 01-12-22 | 19:02

In beslag houden als je eigenaar of huurder bent bestaat niet...soort uitspraak om mensen te framen...vtij laakbare framing ook

Fra Lippo Lippi | 01-12-22 | 19:07
▼ 1 antwoord verborgen

vervolg van mijn betoog:
Een maandje geleden vroeg een alwetende TG zich af waarom wij ouderen niet gewoon een pilletje nemen. Wel, TG en al die andere ‘jongelui’ die mij van de wereld kijken: Na een leven hard binnens- en buitenshuis werken en zorgen voor mijn kinderen en kleinkinderen zou ik nu graag een pilletje tot mijn beschikking hebben (want ik ben aan huis gebonden en net als IJsman en Lezeres verafschuw ik het om in de toekomst afhankelijk te zijn van de zorg). Maar probleem!
Ik weiger D66 te stemmen, de enige partij die daar openlijk voor is, terwijl anderzijds de gelovigen (in allerlei soorten en maten) een pil van Drion tegenhouden. Wat moet ik in de toekomst? Letterlijk wegrotten in een klein hokje?

Nicola-D-Dex | 01-12-22 | 16:05

Ik ben het eens met@Osdorpertje 13:18. Ik ben 72, geboren en getogen Amsterdammer en wil best iets kleiner wonen en dat vooral in een woning zonder trappen. Dan moet ik inderdaad heel veel meer geld betalen om slechter te wonen. Dat wil ik niet, dus ik vul enquetes in van de gemeente Amsterdam met mijn vraag om betaalbare traploze kleinere huizen te bouwen. Volgens@Man-Bijt-Hond 11:33, ben ik een geriatrische narcist. En@dathoujetoch 12:38 zegt doodleuk “Dan verhuizen ze toch?” Vanaf mijn 15e jaar ging ik naar school/studeerde ik en had allerlei deeltijdbaantjes in avonduren, op zaterdag en in vakanties. Vanaf mijn 21e had ik een voltijdbaan tot ik kinderen kreeg. Direct na mijn eerste zwangerschap (1976) ging ik minder werken (er was nog geen kinderopvang; dit ter info aan de ‘jongelui’ die denken dat het luiheid was). Ik werkte weer voltijd vanaf het moment dat dat mogelijk was. Ik heb totaal ruim 45 jaar AOW/-pensioenpremie afgedragen. En nu moet en zal ik uit mijn huis? Om met @entredeuxverres 11:41 te spreken: “Prima plan, we beginnen met het uit hun huis trappen van jouw moeder/oma”.

Nicola-D-Dex | 01-12-22 | 16:04

Waarom zou je als alleenstaande oudere in je afbetaalde huis met tuin je hut verkopen om in een Hugo-de-Jonge-appartement te gaan wonen driehoog achter op een plek waar je niet wilt zijn en niemand kent? Met een huur van 1500 euri zonder tuin en na een half jaar een riante plaats op de wachtlijst bij de GGZ omdat je totaal verpauperd bent ? De overheid haalt tijdens een groot huizentekort en debiele milieuwetgeving nog steeds jaarlijks 1 Breda aan immigratie binnen. Waarom zou dat hun probleem zijn ? Debiel beleid heeft gevolgen.

Nichtsneues | 01-12-22 | 15:59 | 1

Klopt. Dat de overheid met een bord voor zijn kop rondloopt zo groot als Breda wil niet zeggen dat de burgers dat ook doen. Laten al die z.g.n regeringsleiders van dit land eerst maar zelf het goede voorbeeld geven en de beleidsproblemen in dit land oplossen. Er ligt nog zat, immigratie, ontvoerde kinderen enz, enz.

Therapietje | 01-12-22 | 16:04

Oude bomen moet je niet verplanten.

Roos | 01-12-22 | 15:05

Wat in het verleden sarcastische humor was is nu werkelijkheid

Therapietje | 01-12-22 | 16:16

Of u plaats wil maken voor Afrikanen. Moet van de mensenrechten, want vluchtelingen en zo.

zokanhetookja | 01-12-22 | 14:41

CBS een PVDA bolwerk, die met 'objectieve' statistieken de extreem linkse narrative trachten te onderbouwen: de Nederlandse bevolking moet terug gaan in haar welvaart en boete doen voor het milieu en haar blanke afkomst. Vliegreizen, auto gebruik, vlees consumptie en privé bezit moet worden afgeschaft en verboden. De staat en NGO's bepalen wat de Nederlandse bevolking nog wel en niet mag.

Revolución | 01-12-22 | 14:13

Hebben ze Nederlanders "in den vreemde" ook meegerekend?, die wonen namelijk meestal best groot omdat "in den vreemde" geen gebrek aan woonruimte is.

bergsbeklimmer | 01-12-22 | 14:13 | 4

@bisbisbis | 01-12-22 | 14:18: Stelling: 85% van de Nederlanders heeft een iq van 100 en lager, leest nauwelijks boeken en is niet bijster intelligent.

Red shirt | 01-12-22 | 15:13

@Red shirt | 01-12-22 | 15:13: Denk dat jij daar bij hoort dan.

Nietgek | 01-12-22 | 17:00

@Red shirt | 01-12-22 | 15:13: verklaard wel het stemgedrag elke 4 jaar.

Rotterdammert1965 | 01-12-22 | 17:34
▼ 1 antwoord verborgen

Ik blijf het tóch zeggen; er gaat keihard woonruimte gevorderd worden ( onder een 'goedaardig' ambtelijk eufemisme, uiteraard) . Oudere stellen met een afbetaald huis, -kinderen het huis uit, logeerkamer al jaren in onbruik - moeten héls gaan oppassen voor de truukendoos van lokale autoriteiten. Op een goede dag krijgen ze een aanschrijving en veertien dagen later staat er een ambtenaar voor de deur met een zevenkoppige Syrische familie, compleet met een handleiding over welk gedeelte van het huis door de eigenaren betreden mag worden en over wat die Syrische familie allemaal wel en niet in het huis mag.
( voor alle zekerheid staat er aan de straat ook nog een politiewagen met heuse dienders er in, want je weet maar nooit hoe die ouwetjes reageren op zo'n onteigening).
-
Of de huiseigenaren worden 'verleid'. Ze krijgen een 'éénmalig aanbod', gebaseerd op -bijvoorbeeld- twintig procent boven de WOZ -waarde van de woning. Niet meewerken leidt uiteindelijk tot onteigening.
-
Het.gaat.gebeuren. Let op uw saeck.
-
Ook niet raar opkijken als van Wolvega tot Drunen tot Schagen in oude wijken met vrijstaande woningen vol met stellen als hierboven omschreven plotseling opgekochte woningen tegen de vlakte worden gemieterd en er in drie maanden tijd prefab-houtbouw woningen voor 24 gelukrechthebbende families uit de grond worden gestampt.

bisbisbis | 01-12-22 | 13:29 | 1

Die onteigening gaat veel subtieler. Om te beginnen gaat de afbetaalde eigen woning naar Box-3. Daarnaast is de Wet Hillen alweer afgeschaft, dus naast WOZ-heffing ook nog jaarlijks de volle mep aan huurwaardeforfait bij je inkomen tellen.

Het eigenwoningforfait is een soort belasting op het bezitten van een huis. Het is een percentage van de WOZ-waarde van de woning, die u optelt bij uw belastbaar inkomen. Kabinet Rutte III wil het eigenwoningforfait verlagen van maximaal 0,75% naar 0,6%. Iedereen die een koophuis heeft, betaalt vanaf 2019 een bijtelling van 0,6% over de WOZ-waarde van de woning. Of uw hypotheek nu afgelost is of niet. U moet het eigenwoningforfait dus blijven betalen

Kortom, wonen in je eigen afbetaalde huis wordt duurder en duurde.

theo-is-dood | 01-12-22 | 18:36

Is statistiek niet heerlijk? Woon je als weduwe in een huis omdat die vroeger nog wel betaalbaar waren en kom je alleen al vanwege de Participatiewet niet in aanmerking voor een seniorenwoning of verzorgingstehuis. Als een gemiddelde al te moeilijk is voor die Limburgers: zullen we eens kijken naar de spreiding en dan vooral de buitenste percentielen? Laat dan wel landbouwgrond buiten beschouwing.

Hetkanverkeren | 01-12-22 | 13:25

Heb maar een man genomen van 5 jaar jonger, dan word ik hopelijk nooit die alleenstaande vrouw die veel te groot woont.

BrulSpin | 01-12-22 | 13:23 | 3

@Ernst Oosters8389 | 01-12-22 | 13:43: Werd vorige week nog milf genoemd. Dit gaat wel snel zo.

BrulSpin | 01-12-22 | 13:57

Alleenstaande oudere vrouwen krimpen het meest.
Sla het CBS er maar op na, onder Ruimtebeslag.

Ernst Oosters8389 | 01-12-22 | 13:21 | 1

Dan neemt de loze ruimte bij oudere vrouwen het meest toe.
Laat Timmermans het maar niet horen.

entredeuxverres | 01-12-22 | 14:27

Manlief overleden en dan sta je er ineens alleen voor omdat je de pech hebt dat vrouwen gemiddeld iets langer door kwakkelen met hun gezondheid. Gelukkig is daar het CBS om die laatste dagen nog wat droeviger te maken.

Tuig.

Deflatiemonster | 01-12-22 | 13:20

Veel ouderen zouden het helemaal niet erg vinden om kleiner te gaan wonen, maar dan moeten ze er wel vaak veel meer voor gaan betalen en komen ze ook nog eens in een achenebisj buurt terecht.
Dus meer geld betalen om slechter te gaan wonen.
Dan blijven ze liever zitten waar ze zitten.

Osdorpertje | 01-12-22 | 13:18

Als Rutte nog 15m2 van de Nederlandse woningen afhaalt dan is hij de meest klimaat vriendelijke Europese leider.

Alleen dan komt Rutte in aanmerking voor een top baan;
A. President van de Europese Unie.
B. Hoofd van de VN.

Begrijp goed hoe deze alleenstaande kinderloze psychopaat opereert. Levensgevaarlijk zijn deze types in het bedrijfsleven.

McCain | 01-12-22 | 13:02

Een gezin van 4 personen zou dus 212m2 ter beschikking hebben? Kijk eens op funda. Daar is de gemiddelde eengezinswoning 100 tot 120 m2. Appartementen vaak nog veel kleiner. CBS weet waarschijnlijk het verschil niet tussen
m2 en m3? Dat zou beter kloppen .
En groter dan de buurlanden? Duitsers vinden dat wij in poppehuisjes wonen.

Dwaalgast | 01-12-22 | 12:59 | 1

Niet alleen de Duitsers.

Rotterdammert1965 | 01-12-22 | 17:37

Tja, vrouwen leven gemiddeld langer dan mannen. Het huis is afbetaald, man overleden en kinderen het huis uit. Dat huis is van die vrouw. Laat haar daar lekker wonen tot ze niet meer kan. Een tijd geleden ging het er nog over dat ouderen zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen…

zwarte_weduwe | 01-12-22 | 12:55

Volgens mij wonen we gemiddeld ook het duurst dan de rest van Europa, minste bang for the buck en in een 'bar' klimaat waarbij je ook nog eens de vraag mag stellen of we niet te klein wonen aangezien je voor wat comfort op je huis bent aangewezen.

Maar ik weet het goed gemaakt, geef me een emigratie oprotpremie en ik vertrek naar Spanje. Daar wil ik wel een vierkante meter voor inleveren.

Stonecity | 01-12-22 | 12:53

Met de complottheorieën is het zo gesteld dat je ze ook weer niet 100% van tafel kan vegen.

Maar ja, objectief de zaak aansturen deugt niet bij het hedendaagse bestuur

HetIsWatAllemaal | 01-12-22 | 12:46

Oudere vrouwen menstrueren niet meer.Hoe moeten we die mensen dan noemen?

swassannuf | 01-12-22 | 12:44 | 2

Tot postmenopauze gemaakten.

Nomen | 01-12-22 | 13:52

Blije vrouwen
Elke maand een week langleeglopen en eerste paar dgn creperen van de pijn is niks

Therrie | 01-12-22 | 17:14

Grappig. Toen mijn vader overleed zat mijn moeder nog geheel alleen in een 1 gezin huurhuis. Het huis werd verbouwd met een traplift en andere dingen zodat ze zich nog in huis vrij kon bewegen. Huur van 500 euro terwijl een kleinere aanleunwonig al snel 800 euro ging kosten terwijl dat wel beter voor haar kon zijn. Maar ja, duur en klein, dat wilde mijn moeder na wat denkwerk ook niet. Er is dan ook geen instantie die een geschikte regeling kan voorstellen en maken zodat ze zonder al te veel kosten beter kon gaan wonen en daarmee een huis vrij zou komen dat meer dan 1000 euro huur (!!!!) voor de nieuwe bewoners zou gaan kosten, want dat zou de nieuwe huurprijs worden......

Sinclair | 01-12-22 | 12:44

U heeft geen recht op bestaan meer in Nederland. Alle delen van het leven zijn buiten bereik.

Rutte, Kaag en Timmermans maken van Nederland India.

Voor de normale Indier is het minimaal bestaan niet op te brengen. De laatste hoop is een slavenbaan in Qatar.

McCain | 01-12-22 | 12:43 | 2

@McCain;
Slavenbaan in Qatar? Ze betalen om er (vrijwillig) te mogen gaan werken, de salarissen variëren van €2500,- tot €4000,- per maand (er zijn excessen van meer), huisvesting - maaltijden - wassen van kleding etcetera kost ze niks/noppes/nada.
De werkomstandigheden zijn niet veilig, maar het is de vrije keuze van de arbeidsmigranten in Qatar om er te gaan werken.

Mr. C | 01-12-22 | 13:30

@Mr. C | 01-12-22 | 13:30:
-
Hebbende in een niet al te grijs verleden een aantal jaren in het Midden-Oosten doorgebracht: van de salarissen in Koeweit, de Emiraten, Bahrain, Saudia, Oman en jawel: Qatr kunnen de meeste Nederlanders (óók 'hoogopgeleide') alleen maar dromen. En waarom denkt u dat al die Nepali, Phillipino's en Keralezen naar die landen komen? Voor het mooie weer?

bisbisbis | 01-12-22 | 13:38

Vrouwen worden nu eenmaal het oudst en blijven alleen over in hun huis nadat de man is overleden en de kinderen zijn uitgevlogen. Maar het is HAAR huis, groot of niet dit is plek waar ze altijd heeft en wil blijven wonen. Laat de woningbezitter met rust of die nu groot of klein wil wonen, hun keus.

Wally7 | 01-12-22 | 12:39 | 4

Na de boeren moeten nu de oude vrouwtjes met te veel m2 kapot.

McCain | 01-12-22 | 12:45

Mee eens, dat je überhaupt het gore lef hebt de suggestie te wekken in een ‘prikkelende titel’.

ratelaar | 01-12-22 | 12:50

Mijn schoonmoeder van 80 woont ook alleen in haar huis. Wij hebben alleen mijn dochter erbij ingeschoven wegens studeren in de buurt en dat andere probleem van onbetaalbare kamers te omzeilen.

Oeps, respons op verkeerde tegel.

NUik | 01-12-22 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Dit stukje geld precies voor mijn moeder van 86. Vader is 3 jaar geleden overleden en nu heeft zij een groot huis voor zich alleen. Nou en? En ik laat haar ook stoken tot 23 graden.

Gele Beer | 01-12-22 | 12:39 | 2

Juist, precies, heb ik precies hetzelfde gedaan. Nu is ze er niet meer en staat de 160m2 te koop maar ze heeft er mete liefde gewoond zolang ze maar kon

Wally7 | 01-12-22 | 12:43

Zet hem lekker op 25 graden en laat een uitbouw woonkamer aanleggen met tropische planten. Wat leven we in een zuur kut land via de Haagse Rutte tyranny.

McCain | 01-12-22 | 12:49

Het zoeken naar een huurwoning in Amsterdam wordt ook steeds leuker.
"Naast wachtpunten kun je straks zoekpunten en situatiepunten opbouwen. Voor jongeren zijn er ook startpunten"
bovendien krijg je na 4-6 weken een reactie.

small_town_dude | 01-12-22 | 12:39 | 2

reactie op je ingevulde internetformulier... die je alleen mag invullen als je een aanvraag voor een code voor de site hebt gedaan.
Wel ja, laten we er nog een heleboel bureaucratie omheen bouwen, dat helpt altijd.

Nuchternederland | 01-12-22 | 12:41

@Nuchternederland | 01-12-22 | 12:41: De Soviet Unie van Kaag & Rutte. De psychopaten vinden het heerlijk om het volk de armoede in klieren met behoud van eigen welvaart en aanzien.

McCain | 01-12-22 | 12:52

Mijn overbuurvrouw woont alleen in een ruime eengezinswoning. Ondanks dat ze nog relatief jong is (bijna 50) is ze inmiddels slecht ter been.

Ze wil dus graag naar een appartement en heeft gevraagd of ze een tegemoetkoming kon krijgen voor de verhuiskosten. Die paar duizend ging niet lukken, wel kon ze een traplift krijgen van 12.000 euro...

Koekkoek.

Johnweer | 01-12-22 | 12:37 | 4

@Red shirt | 01-12-22 | 12:40:
Meer blowen ! Dan ga je verbanden zien.

Ambiorix | 01-12-22 | 12:44

@Red shirt | 01-12-22 | 12:40:
Daar kom je vast wel uit.

Johnweer | 01-12-22 | 12:50

En waarom moet voor een verhuizing de belastingbetaler bijspringen??? Wat is dat voor gekkigheid!

theo-is-dood | 01-12-22 | 18:41
▼ 1 antwoord verborgen

Een Syrische vrouw mag haar gezin van zes kinderen laten overkomen en heeft dan recht op een enorme sociale huurwoning waar al een gloednieuwe Miele in de badkamer staat nog voor ze voor de eerste keer de sleutel in het slot draait.

Colin.Fart | 01-12-22 | 12:34 | 3

Gezin van 8 personen heeft 2 Mieles en 2 drogers nodig.

Pleegzuster B | 01-12-22 | 12:38

Wat moeten al die lui toch met een Miele? Deze oermensen zijn nog te bedondert of te lui om een toilet door te spoelen.

jansma28542681 | 01-12-22 | 12:50

En als die sociale huurwoning er niet is, mag ze gewoon in een kast van een huis in de vrije sector. De gemeente rommelt met de huurprijs zodat ze tóch huursubsidie kunnen aanvragen, en verbouwt het huis ook nog even zodat het geschikt is voor 7 personen. Waanzin.

apeldoorn.nieuws.nl/nieuws/20210723/a...

Papa Jones | 01-12-22 | 13:03

Wie gelooft er nou statistieken van de Nederlandse overheid. Van überhaupt welke overheid in de wereld. Allemaal voor eigen beleidsdoelen gemanipuleerde cijfers. Den Uyl zei het al 50 jaar geleden.

Colin.Fart | 01-12-22 | 12:31 | 2

Zo is dat. Ze worden niet bijgehouden om het volk van objectieve informatie te voorzien maar om politiek mee te bedrijven. Als je ze niet maakt, komen anderen ermee. Nu is het in overheidshanden. Dan weet je het dus: allemaal, van wat, hoe en duiding 100% gewenst door de machthebbers. Alleen jammer als er eens iets is dat niet goed uitkomt en je kunt er niet mee stoppen, dan negeer je het zo lang mogelijk, pas je de methode aan of de wijze van verkrijging van data en time je alle info zo dat de schade minimaal is.

Overheden zijn van alle organisaties, d.w.z. volgens haar eigen wetgeving, niet crimineel. Mocht de mafia maar haar eigen wetten maken. Oh, wacht.

Zomaarwat | 01-12-22 | 12:47

Get off my lawn.

Bigi Bana Boy | 01-12-22 | 12:29

Ik heb verrassend nieuws.
In Duitsland wonen ook alleenstaande oudere vrouwen het grootst. En in België, en in Frankrijk, en in Italië.
En ik hoef niet eens de statistieken er bij te pakken om te weten dat dit een internationaal verschijnsel is.

Nuchternederland | 01-12-22 | 12:28 | 3

De rijksten wonen ook het grootst bleek na diepgaand onderzoek.

Schoorsteenveger | 01-12-22 | 12:29

@Schoorsteenveger | 01-12-22 | 12:29: Maar hier gold de kanttekening dat dit niet voor de grote steden gold.
Studiootje aan de grachtengordel voor 10k per meter en zo...
(vast wel een duur onderzoek naar geweest)

Nuchternederland | 01-12-22 | 12:39

Oplossing is simpel. Alle, maar dan ook alle, vluchtelingen, hoe dan ook aangekomen in EU, meteen uitzetten naar een te bouwen kamp in Afrika. Daar asiel aanvragen. Financiering door EU, nog steeds veel goedkoper dan levenslang uitkering betalen etc aan kansloze asieleisers.
Dan hebben we hier weer genoeg plek.

TheBigKirth | 01-12-22 | 12:22

Er werken daar genoeg die anders gewoon een uitkering zouden krijgen

stipjes | 01-12-22 | 12:22

Heel vaak worden er cijfers bijgehaald die dubieus zijn.
Het is ook lastig allemaal,dat begrijp ik.
Gisteren bij VI zei die advocaat (n.a.v. die stekende TBS'er) dat criminelen die medisch behandeld worden veel lagere recidive cijfers hebben dan diegene die niet behandeld worden.
Maar ik had eerder een artikel gelezen (bij de NPO nog wel) waarin stond dat het nauwelijks effect had. Twee groepen werden vergeleken op recidive en er waren bijna geen verschillen.
Dus die hoge kosten en dure TBS klinieken leveren weinig op.
Kan dat artikel helaas niet terug vinden

pejoar | 01-12-22 | 12:20 | 1

ah, jammer, want dat is nu zinvol.Ik zou daar wel een eens een methodologisch correcte meta analyse op los willen laten. Gaat schrikken worden denk ik...

nobodiesunmighty | 01-12-22 | 13:06

Het cbs, pbl, knmi en andere overheidsinstanties pretenderen onafhankelijk en objectief te zijn terwijl zij steeds meer proberen om overheidsbeleid, gevraagd en ongevraagd, te beïnvloeden waarmee zij uiteindelijk hun geloofwaardigheid ondermijnen. Waarom moet het cbs überhaupt de omvang van woningen van ouderen bijhouden. Waartoe?

therealbraindump | 01-12-22 | 12:19 | 3

Nergens toe. Het is opstokerij.

ChalinaRosa | 01-12-22 | 12:34

Waarom denk je dat de overheid deze instituten al zoveel decennia in de lucht houdt?

Zomaarwat | 01-12-22 | 12:49

geld? om zelf te kunnen blijven existeren?

nobodiesunmighty | 01-12-22 | 13:07

Is het probleem niet eigenlijk cherriepicking uit deelonderzoeken?
En het ontbreken van kwaliteit in de MSM journalistiek?

Harry.Langezwaal | 01-12-22 | 12:17
-weggejorist-
HerzlichWillkommen | 01-12-22 | 12:15 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kom geregeld bij de mensen thuis en laat ik u vertellen dat weduwes buiten de Randstad wellicht groot wonen, maar het zijn over het algemeen tochtige niet-gerenoveerde gaskachelhokken waarvan je de meeste vierkante meters niet gebruikt. In een strenge de winter vriezen binnen de ballen nog van je pens.

goedverstaander | 01-12-22 | 12:14 | 3

Dan verhuizen ze toch?

dathoujetoch | 01-12-22 | 12:38

Kunt u wat verder uitweiden over uw bezoeken aan weduwes buiten de randstad?

Lochos | 01-12-22 | 12:45

Ruim 12 jaar Rutte doet wat met de instituten etc. toch!

william7055 | 01-12-22 | 12:14 | 3

Die zijn allemaal kapot.

ChalinaRosa | 01-12-22 | 12:17

Tuurlijk koopt Rutte voor zichzelf een splinter nieuw Penhouse op top locatie in Den Haag voor 1,350,000 euro. Krijg je wel 200m2 voor terug.

McCain | 01-12-22 | 12:18

Ik zie ouderen ook in een Volvo rijden wanneer een Fiat Panda ook voldoende was geweest. En wat moet een gepensioneerde man met zes stropdassen? Deze bejaarde overdaad is overal terug te zien.

Red shirt | 01-12-22 | 12:14 | 3

U rijdt zelf natuurlijk in een Lada of GAZ als u in uw dacha verblijft, of geldt naar goed Russisch gebruik alleen dat anderen wel met wat minder toekunnen?

_pacman_ | 01-12-22 | 12:25

Dit is ironie, toch?

ChalinaRosa | 01-12-22 | 12:43

Vergeet natuurlijk niet dat Nederland een te klein land is voor het aantal inwoners (nee , niet vol! dat zeg ik niet).
Dus mag de Nederlander een metertje extra ruimte voor zich zelf ajb.

Ambiorix | 01-12-22 | 12:13 | 1

En het is hier vaak geen weer om buiten te zitten en zoals je aangeeft is er weinig buiten. Maar ja, de gelijkheidsfreaks in Den Haag hebben weer eens wat te melden.

Zomaarwat | 01-12-22 | 12:52

Weer een suggestief stukje van het CBS, ontstaan uit een kokervisie op een beperkte hoeveelheid statistiek. Een verhaal uit de categorie "lies, damned lies and statistics".
Lekker de bevolking tegen elkaar opzetten. Oma kan niet anders. Bejaardenhuizen zijn er niet meer, voor verzorgingshuizen heb je een vreselijk hoge indicatie nodig en dan nog is daar amper plek. En wie heeft in zijn doorzonwoning nog ruimte voor oma, terwijl je overdag niet voor haar kunt zorgen, omdat je beide moet werken om je hypotheek te betalen? En als je wel kunt zorgen, probeer dan maar eens een vergunning te krijgen voor een mantelzorgwoning in je tuin. Kinderen zijn gedwongen zo lang mogelijk mantelzorger om oma op de been te houden, tot dat echt nietmeer gaat. Reken vooral niet op de thuiszorg, want daar zijn ook hoge tekorten. Nederland is vol, ten dele overvol.

Jan de Vries | 01-12-22 | 12:10 | 2

Vol, oud en contra-productief.

_pacman_ | 01-12-22 | 12:12

Ja en ga maar eens mantelzorgen als je oude vadertje of moedertje in een andere stad dan jij woont en jij fulltime werkt omdat je anders de oplopende lasten niet meer kunt betalen. Moet gewoon kunnen volgens het kabinet. Maar oh oh oh wat is de inheemse Nederlander toch bevoorrecht.

2tribes | 01-12-22 | 20:29

Nou, op zich goed dat die gemiddelde woonruimte naar beneden is bijgesteld: niks geen 65m2 persoon, maar 53m2.

Het werd gebruikt als argument om mensen 'kleiner' te doen wonen, of om een student in huis te nemen oid. Want er is in Nederland nu eenmaal een gigantisch tekort aan woonruimte.

Maar de drammers geven zich niet zo gemakkelijk gewonnen: nu kijken ze afkeurend/dan wel verlekkerd naar mensen van wie de kinderen het huis uitgaan:

"Boven de 40 jaar, wanneer veel ouders hun kinderen het nest zien verlaten, neemt de gemiddelde woonruimte weer toe.''

Maar het meest wordt gekeken naar 'ouderen', die veelal alleen wonen en veel te ruim:

"Alleenstaande oudere buiten de Randstad woont het grootst.''

En die moeten nu hun huizen uit gelokt/uit gepest/uit gedwongen worden. Tien á twaalf jaar geleden - misschien iets langer geleden alweer - begon men de verzorgingshuizen af te schalen en op te doeken, en moesten ouderen zo lang mogelijk thuis blijven wonen.

Maar nu er een groot woningentekort is, in combinatie met een giga toename van asielzoekers, heeft men die grote woningen van ouderen weer hard nodig. Bijvoorbeeld om zo'n Syrisch gezin in te kunnen proppen van die vrouw, van wie de man en hun zes (!) kinderen in Sudan zitten te 'wachten' totdat ze naar Nederland kunnen vliegen ivm de gezinshereniging. Dáár zijn die grote huizen voor nodig, niet voor autochtone starters, hoor.

Dr_Johnson | 01-12-22 | 12:09 | 1

Je kon er op wachten met het huidige schorriemorrie in Den Haag dat na het energielabel, het totaal uit de hand laten lopen van energieprijzen en dat zo houden want dan koopt men lekker een warmtepomp, dat er een smerige campagne aan gaat komen tegen scheefwonen. Aan bezit hebben deze boven ons gestelden schijt. Is heel abstract voor ze. Dat noemen we ook wel gevoelloos. En als je dat met meer zaken hebt, is er vast wel een diagnostische term voor. Tenzij mensen in groepen leven met hetzelfde syndroom, dan noemen we het soms een politieke partij.

Zomaarwat | 01-12-22 | 12:56

De inflatiecijfers die het CBS gisteren bekend maakte over de inflatie over november waren ook achterhaald. Het daling van de inflatie kwam vooral door de goedkopere energie zo werd gemeld. Dan hebben ze de energiemarkten dus niet goed in de gaten gehouden, want de prijzen stijgen als een dolle. Hou maar op met die haastige cijfers, publiceer ze gewoon een paar dagen later.

goedverstaander | 01-12-22 | 12:06 | 3

Als de energie zo krankzinnig duur blijft, dan wordt de inflatie voor wat betreft energie nul. Immers, het gaat om de beweging van prijzen, niet om hun absolute hoogte.

Zomaarwat | 01-12-22 | 12:59

@Zomaarwat | 01-12-22 | 12:59: Dat weet mijn reedt ook. Ik kan bij mijn leverancier de maandprijs zien van november jl. en november 2021. De CBS-vlieger gaat mogelijk voor december wel op, want vorig jaar december knalde de prijs omhoog.

goedverstaander | 01-12-22 | 13:45

@goedverstaander | 01-12-22 | 13:45: Dat is iets waar de Oekraïne oorlog ook zo lekker voor misbruikt wordt. Energie duur, de Russen.... Nee, helemaal niet. Vorig jaar liep het al helemaal uit de hand, inclusief een aantal energiebedrijven dat failliet ging, ruim voor de Russen Oekraïne binnenvielen.
De extreme energieprijzen zijnde schuld van maar 1 ding: De Energiewende. (In het Duits, want och, in de EU zijn we toch een wingewest voor Duitsland en hebben we exact dezelfde stomme stunts uitgehaald op het gebied van energie als onze oosterburen)

TheEgg | 01-12-22 | 16:25

Te groot.. Mijn moeder zou verplicht moeten huren als ze uit huis gaat omdat de bank haar geen cent geeft vanwege haar leeftijd. Dan is ze dubbel zo duur uit. Waarom zou ze dan vertrekken, het is betaalbaar, onderhoudbaar omdat ze dat nog prima kan betalen enzovoorts.

Blauwe Wafel | 01-12-22 | 12:05 | 1

De banken gaan regels krijgen die die mensen hun huis uit jagen. Zo rolt de politiek. Indirect je zin krijgen en dan zelfgenoegzaam opscheppen tegen elkaar dat gelijk krijgen belangrijker is dan gelijk hebben. Kijk naar het stikstofdossier. Stiekem geregeld achter ieders rug om op basis van gebrek aan informatie en nu heffen we een hardwerkende goed functionerende boerenstand op. Krankzinnig.

A cuckoo's nest.

Zomaarwat | 01-12-22 | 13:03

Karma is een b*tch. Dan zing je in koor “Je bent welkom in ons land”, krijg je stank voor dank en een trap na

BASinnic | 01-12-22 | 12:02

Over de famillie Schimmelpenninck gesproken die landhuizen zijn in een stichting ondergebracht, slim vanwege belastingen en onderhoudskosten, hoe worden die woningen gerekend?

bijna_raak | 01-12-22 | 12:01 | 1

De Schimmelpenninckjes wonen 1500m2 p.p. en dat al 5 generaties plus jachtdomeinen voor de Zondagse wandeling.

McCain | 01-12-22 | 12:15

Tja de ouwe heer woont al ruim 35 jaar in een vierkamer woning met flinke tuin en een garage,.... heeft hij zelf verdiend dus waarom delen/ hij gaat vandaag of morgen dood. En dan kijken we verder, waarschijnlijk een van de kleinkinderen, en daar zijn de meeste ook maar met zijn tweeën of alleenstaand

miko | 01-12-22 | 12:00

Woonoppervlak uitrekenen pp slaat sowieso nergens op.

Elk lid van het gezin kan in die grote woonkamer zitten, of in een tuin.
Het huis is niet pp in vakjes verdeeld.
Je deelt ook nog de wc en douche en de keuken.

Tweeverdieners kunnen een huis van 120m2 (gemiddelde oppervlakte) kopen voor hun salaris, een alleenstaande niet de helft voor datzelfde salaris. Een alleenstaande kan dat wooncomfort qua ruimte niet betalen.

Dus die manier van rekenen van het CBS klopt helemaal niet.

AdvocatusDiaboli | 01-12-22 | 11:59

Het onzalige beleid van afgelopen decennia zet steeds vaker groepen tegen elkaar op. Zo is natuurlijk ook de woningcrisis vooral de schuld van andere stomme groepen die maar niet willen meewerken en plekken inpikken: statushouders, boeren, alleenstaanden, ouderen, smurfen.

Terwijl het gewoon politieke keuzes zijn die steeds vaker in het gezicht ontploffen.

Duwbak_Linda | 01-12-22 | 11:59 | 2

Correct, er wordt altijd geniepig een schuldige autochtoon aangewezen. De blanke man is verantwoordelijk voor klimaatverandering, conservatieve jongere oorzaak van homohaat, bejaarde vrouwtjes verergeren het woonprobleem, Nederlander die Nederlander wil zijn is een gevaar voor de EU & democratie.

Walgelijk en voorspelbaar.

HerzlichWillkommen | 01-12-22 | 12:18

Hear hear.

Zomaarwat | 01-12-22 | 13:04

Hoe groot is dat penthouse van Rutte en waarom heeft Kaag 5 huizen, kinderen wonen in Maasticht.

gato | 01-12-22 | 11:58 | 3

Arme Kaag. Woont met haar tandarts op slechts 325 m2 in 10 kamers en kan zich verschonen in 3 badkamers.

wijsvinger | 01-12-22 | 12:18

NIMBY hyorocisie loont.

nobodiesunmighty | 01-12-22 | 13:15

Nederland is vol. Dat komt vooral door (arbeids)migratie. We mekkeren wel op de asielzoekers, maar ondertussen werven malafide uitzendbureaus tienduizenden Midden- en Oost-Europeanen die vervolgens uitgebuit worden en een woonplek nodig hebben. Maar dit is wellicht een ander topic. Ik heb het op GS nog niet voorbij zien komen.

Zelfs bij de overheid pleiten ze voor minder migratie: www.nrc.nl/nieuws/2022/11/17/uitzendb...

Diotima | 01-12-22 | 11:57 | 3

Denk ook aan de kamertekorten in de studentensteden. Dankzij buitenlandse studenten waar Nederland niets aan heeft, behalve universitair onderwijs in slecht Engels (en centjes voor de universiteitsbesturen die zo lekker kunnen knutselen met vastgoed en inclusiviteitsmanagers kunnen inhuren) waardoor zelfs de hoger opgeleiden het Nederlands steeds slechter beheersen.

Hommel | 01-12-22 | 12:57

@Hommel | 01-12-22 | 12:57:
Hear hear. Als we eerst nu eens al die Zuid-Europese retail/horeca medewerkers en buitenlandse studenten gaan weren en daarnaast de asielinstroom indammen, krijgt de woningmarkt ook weer wat lucht.

2tribes | 01-12-22 | 20:39

@2tribes | 01-12-22 | 20:39: en Oost-Europees winkelpersoneel. Dan kunnen daar de 'afgestudeerde' mbo-ers aan de slag.

2tribes | 01-12-22 | 20:41

Hoe worden overigens die honderd duizend daklozen geteld?

bijna_raak | 01-12-22 | 11:57 | 1

bsn nummer.

nobodiesunmighty | 01-12-22 | 13:16


Oudere vrouwen hebben die extra m² gewoon keihard nodig om hun neuknegerts op te slaan.

King of the Oneliner | 01-12-22 | 11:57 | 5

@gato | 01-12-22 | 12:07: Het was een grapje van het type: provocerende overdrijving, maar ik begrijp dat u in een rolstoel zit.

King of the Oneliner | 01-12-22 | 12:09

@King of the Oneliner | 01-12-22 | 12:09: Nee, gelukkig niet, maar veel ouderen wel.

gato | 01-12-22 | 13:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Over wappies gesproken, in China leggen ze daar nog meer de knuppel over als in NL. Wat nou dappere opstandelingen tegen een onderdrukkend regime.

bijna_raak | 01-12-22 | 11:55

Beetje rare maat, m2 p.p. Want in je eentje op 53 m2 is vrij klein, maar met 4en op 212 m2 is weer heel groot.

zeeman73 | 01-12-22 | 11:55 | 5

Daarom heeft niemand kinderen. Om nu nog aan 212m2 te komen is in Nederland onmogelijk.

McCain | 01-12-22 | 12:25

Ik denk dat de boodschap ook inhoudt dat we best wat minder vierkante meters en wat meer warmtepomp kunnen hebben.

Zomaarwat | 01-12-22 | 13:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Lol, CBS en rekenfouten. Lang geleden werkte een vriend van me er, via hetzelfde kneuzen-uitzendbureau als waarvoor ikzelf werkte, een half jaar en maakte een gigantische fout. Werd pas ontdekt toen de statistieken al van de persen waren gerold. Maar de klep van de doofpot stond gelukkig altijd open en de natte vingers droogden nimmer op. K.u.t.-werk, met vulgair k.u.t.-personeel in een megalomaan k.u.t.-gebouw dat inmiddels gelukkig is gesloopt. De hele dag informatie van door de gemeenten verstrekte formulieren over uitkeringen verwerken. Slaapverwekkend. Het mooiste was dat op een keer de drukker die de formulieren leverde de wao met de aow had verward.

wijsvinger | 01-12-22 | 11:54

Gelukkig dat cijfers van het CBS niet gebruikt worden om beleid op te baseren.

Papa Jones | 01-12-22 | 11:53 | 1

LOL

Zomaarwat | 01-12-22 | 13:08

Gecorrigeerde kop:

Nederlandse bevolking groeit te snel, daardoor ontstaat schaarste, oa op de woningmarkt.
CBS waarschuwt dat Nederland deze groei niet aan kan en zegt dat de overheid vaker ‘nee’ moet verkopen aan asielzoekers, vluchtelingen en immigranten.
Als het zo door gaat dan zullen inhumane omstandigheden vaker voorkomen in opvangcentra. Bovendien komen Nederlandse woningzoekenden in het gedrang.
Ter vergelijking in Denemarken dat ongeveer net zo groot is als Nederland wonen grofweg een kwart van het aantal dat in Nederland wonen.
Het huidige beleid is onhoudbaar of in andere woorden NIET duurzaam.

ratelaar | 01-12-22 | 11:52 | 3

Helemaal mee eens. maar alle werkwoorden welke jij in toekomstige tijd noteert mogen al aangepast worden in tegenwoordige tijd.

HD50 | 01-12-22 | 11:57

COA beoordeelt nu de wet van van der Burg, kijk eens wat ze van plan zijn:

"Het COA wil ook dat een groot deel van de opvanglocaties voor langere tijd („vijfentwintig tot dertig jaar”) inzetbaar wordt voor alle asielzoekers, en niet voor ten minste vijf jaar, zoals nu in het wetsvoorstel staat."

www.nrc.nl/nieuws/2022/12/01/coa-krit...

30 jaar !!

Wattman | 01-12-22 | 12:00

@Wattman | 01-12-22 | 12:00:
Volstrekt van de pot gerukt wereldvreemd beleid. En uiteindelijk is er niemand bij gebaat. Liefdadigheid en het ‘goede’ doen, me reedt! Dogmatische, ideologische theologische benadering.
Mensen ‘helpen’… Ja, steeds meer mensen in de knel helpen. Klimaatdoelen halen, energieschaarste, waterschaarste, overvolle wegen, woningtekorten. Nee joh, gewoon doorgaan, want het werkt zo goed.
pic.ebid.net/upload_medbig/2/9/5/uo_1...

ratelaar | 01-12-22 | 12:40

Van die gezinnen die met z'n zevenen in een sociale huurwoning in een achterstandswijk wonen, tsja, mag je die meetellen?

Diotima | 01-12-22 | 11:51 | 2

Dat is ook geen doen. Vandaar dat die nu een grote woning in de vrije sector toegewezen krijgen. De gemeente verbouwt de woning zodat het geschikt is voor 7 personen... er wordt door de gemeente wat gesjoemeld om de huurprijs onder de huursubsidiegrens te krijgen... alles voor de statushouders!

Papa Jones | 01-12-22 | 11:58

Dat zijn de uitbijters die standaard uit de dataset worden verwijderd. Anders gaat het gemiddelde te veel omlaag.

lekgoot | 01-12-22 | 13:12

Cijfers van het CBS neem ik al jaren niet meer serieus. Die tellen zoals de regering het goed uit komt.

Therapietje | 01-12-22 | 11:51

Nou, dat gaat dan aftrek van sociale CO2-kredietpunten betekenen en de kachel op 10 graden voor die alleenwonende oude besjes.

Rest In Privacy | 01-12-22 | 11:51 | 1

Dat zal ze leren en ruimt ook lekker op, zou dan waarschijnlijk de gedachte zijn.

2tribes | 01-12-22 | 20:48

Uiteindelijk gaan bij mij de jaren ook tellen dus ik wil het op een akkoordje gooien...

Kunnen ze naar drie hoog lopen...??

neonreclame | 01-12-22 | 11:51 | 2

Met de lift naar het schavot.

Ernst Oosters8389 | 01-12-22 | 12:02

lol

2tribes | 01-12-22 | 20:48

Voor Sandertje Schimmelpikkie woont iedereen groot.

Gaat het niet dan? | 01-12-22 | 11:50 | 3

Is dat dezelfde bal die in een relaxfauteuil neerstort om met zijn blokkendozen te gaan spelen?

Ernst Oosters8389 | 01-12-22 | 12:14

Schimmelpikkie vind namelijk dat u van hem een kamer moet huren voor 1500 per maand.

McCain | 01-12-22 | 12:26

@Ernst ja.

Gaat het niet dan? | 01-12-22 | 12:42

Alleenstaande oude vrouwen wonen het grootst.... ---> in het huis dat zij en hun werkende maar ondertussen overleden man hebben gekocht en afbetaald en dat als nalatenschap aan de kinderen of kleinkinderen dient zodat zij ook een plek hebben in een woningmarkt waar zij anders never te nooit geen huis kunnen krijgen tot hun 35e, *als* zij dan 72k per jaar verdienen om een startershypotheek te kunnen krijgen voor een woning op de volledig overspannen woningmarkt waar uberhaupt geen huis te krijgen is op de plek waar zij willen wonen... Maarja he, een kniesoor die het zo bekijkt...

peterdh | 01-12-22 | 11:49 | 2

Niet iedereen heeft zulke (groot)ouders.

Diotima | 01-12-22 | 11:52

@Diotima | 01-12-22 | 11:52:
We hebben het hier over alleenstaande vrouwen die groot wonen.

Er zullen ook vast alleenstaande vrouwen zijn die een eengezinswoning huren en daar blijven wonen nadat hun man, waar zij nooit kinderen mee hebben gehad, is overleden. Zullen er vast 4 of 5 zijn in Nederland.

Of bedoel jij het andersom? Dat men *wel* een afbetaalde eensgezinswoning hebt, maar deze niet nalaat aan de kinderen? Tja, als die kinderen zijn onterft dan krijgen ze inderdaad niets, anders gaat een erfenis automagisch wel naar kinderen bij overlijden.

peterdh | 01-12-22 | 23:16

Volgens mij wonen directeurtjes, bn,ers en politici het grootst ..... of niet soms CBS?

armandj | 01-12-22 | 11:49

"... dat wappies nu gesterkt worden in hun overtuiging dat de cijfers van het CBS over oversterfte dan ook wel niet zullen kloppen."

Ja want je moet echt een wappie zijn om te zien dat de cijfers van het CBS al heel lang regelmatig met wat trucjes politiek handig geframed worden.

Upendo | 01-12-22 | 11:49 | 1

dit

phantom2 | 01-12-22 | 11:51

Mooi in lijn met dat nieuwe oppervlak welke we ook verkleinen willewn blijkbaar bouwen we veel studios die voor 3 ton verkocht kunnen worden.

Baksteenbakker | 01-12-22 | 11:48

Kunnen Hugo en Sywert niet samen een projectje opzetten om voor meer huizen te zorgen?
Hun vorige samenwerking was tenslotte ook zo'n succes.

spanarchist | 01-12-22 | 11:47

Die zee containers in Qatar zijn na het WK toch leeg, is dat niet wat?

Ilyrm | 01-12-22 | 11:47

Zijn allemaal voorzetten om Nederland klaar te maken voor verplichte inwoning; mensen die weigeren die krijgen krijgen een rood vierkant op hun jas genaaid met de letters *AS*, (anti-sociaal.)

meneer Q | 01-12-22 | 11:47

Dus omdat de overheid de woningmarkt niet onder controle krijgt, een dak boven je hoofd kunnen hebben, moeten ouderen die hun hele leven achter de rug hebben en daarvoor gewerkt hebben hun huis uit.

De markt slaat pervers op hol en Henk en Ingrid mogen er voor op draaien.
Dat hebben we vaker gezien.

Ga eens bouwen.

Klinkt meer als lobby-werk, bedenkelijk.

Lekker met huizen van die mensen kunnen schuiven en opkopen.
Zijn er weer investeerders gespot die die huizen willen versjacheren?

Follow the Money, werk aan de winkel.

AdvocatusDiaboli | 01-12-22 | 11:45 | 2

Meer bouwen?
Geen ruimte
Geen geld
Geen bouwvakkers
Geen bouwmaterialen.

meneer Q | 01-12-22 | 11:49

@meneer Q | 01-12-22 | 11:49:
A) Geen ruimte -> klimaathysterie. Ruimte zat.
B) Geen geld -> omdat mensen niet willen investeren in projcten vanwege A
C) Geen bouwvakkers -> Omdat bouwvakkers niet aangenomen worden doordat projecten vanwege A) en B) niet doorgaan en ze dus op dat moment overvloedig zouden zijn. Komen A en B weer op gang, dan volgt ook weer C. Want meer vraag dus hoger loon en werkzekerheid dus incentief om dat te gaan doen.
D) Geen bouwmaterialen -> Vanwege coronacrisis ( groendoeners.nl/waarom-een-tekort-aan... ) omdat de markt pas langzaam weer op gang komt, en wat dus gewoon een kwestie is van tijd. Maar wat weer vetraagd wordt door A gevolgd door B.

peterdh | 01-12-22 | 11:54

Langzaam moeten we kennelijk (van wie eigenlijk?) gaan geloven dat er zóveel ongelijkheid is dat we wel naar een socialistisch model toe móeten. Voor het klimaat, en voor de misdeelden.
Het is net als de NPO die letterlijke woke-propaganda uitzend ('Ik woke van jou' bijvoorbeeld) en meer verhuld (BNNVRARA met hun zogenaamde 'onderzoeken'). Maar goed, daar schreef Veelo laatst al een helder stuk over. Je vraagt je af of dat niet ook geldt voor het CBS. Niks neutraliteit. De duiding van cijfers is daar tegenwoordig sterk links gekeurd. Zo hoorde ik een woordvoerder van het CBS een tijd terug zeggen: 'Het maakt nog steeds uit waar je bed staat, voor de kansen die je krijgt'. In plaats van (de correcte constatering) dat het uitmaakt wie je opvoedt, en welke keuzen je ouders maken.

Hommel | 01-12-22 | 11:45 | 3

Inderdaad. Piketty roert zijn lelijke pen ook weer eens over dit onderwerp. Het model lijkt te zijn dat we met zijn allen zo godsgruwelijk veel geld uit gaan geven aan klimaat en andere zaken dat we de lasten wel bij de beter bedeelden móeten leggen, om ons zo het socialisme in te rommelen. De WEF-methode… nee, geen samenzwering, maar dit soort plannen komen wel degelijk uit hun koker. Build back better en dergelijke noties die uit hun brainstormsessies komen waar de onvermijdelijke consensus van wereldverbeteraars uit rolt.

Overigens lijkt het tegenwoordig meer op fascisme dan op socialisme: sterke nivellering en een grote bemoeienis van de staat met de economie, maar ook een innige verwevenheid van staat en industrie en de pers, en afkalvende tolerantie jegens de oppositie of kritiek vanuit de samenleving.

Muxje | 01-12-22 | 12:05

@Muxje | 01-12-22 | 12:05: Ik herhaal nog maar eens: fascisme en socialisme zijn hetzelfde. Nationaal _socialistische_ arbeiders partij, nationaal _socialistische_ beweging, etc. Precies ook de reden waarom ze elkaar de tent uit vochten op het oostfront. Het zijn concurrenten. Hetzelfde systeem, andere mannetjes aan het roer.

TheEgg | 01-12-22 | 12:11

@TheEgg | 01-12-22 | 12:11: Klopt. Even intolerant tegen andersdenkenden, en even gedreven door demagogie.

Hommel | 01-12-22 | 12:59

Het is verder een domme maat. m^2 per persoon. Natuurlijk heeft een gezin met kinderen minder m^2 per persoon. Kinderen hebben minder ruimte nodig, en als gezin deel je de ruimtes nou eenmaal.
Gezin met 1 kind krijgt er een 2e bij: Oh, nu moeten we het huis met 1/3 uitbouwen. Nee, natuurlijk niet.
En uiteraard hebben alleenstaanden relatief meer vierkante meter pp. Het is een beetje het aantal autobanden per inzittende uitrekenen, en dan concluderen dat Nederlanders 1,2 band per persoon onder hun auto hebben zitten, en dat dan gaan vergelijken met andere landen.

TheEgg | 01-12-22 | 11:44 | 2

" uiteraard hebben alleenstaanden relatief meer vierkante meter pp. "
Alleen klopt die vergelijking niet.

Als je met z'n 2en in een huis woont heb je allebei die woonkamer, die keuken, die tuin, die zolder, die hal, die slaapkamer.
Zeker parttime werkende vrouwen met een fulltime werkende man.
Die hebben 4-5 dagen per week vakantie in het hele huis dat manlief bij elkaar werkt.
Alleenstaanden wonen in een kleiner huis, omdat elke vierkante meter pp duurder voor hen is.

AdvocatusDiaboli | 01-12-22 | 11:52

@AdvocatusDiaboli | 01-12-22 | 11:52: Je berekening klopt niet. Zeker niet als die man "alles bij elkaar werkt" zoals jij zegt. Want het oppervlak in dat huis is voor 2 personen ipv voor 1. En als die man alles bij elkaar werkt, kan ie datzelfde oppervlak voor zichzelf kopen, voor 1 persoon dus.

TheEgg | 01-12-22 | 12:06

Als de overheid - en daar reken ik de pers inmiddels ook wel toe - overdaad of overconsumptie suggereert, dan moet je goed op je saeck letten. Dan overwegen ze om ons iets af te pakken, maar proberen ze protest daartegen vast de kop in te drukken door ons een gevoel van schuld en/of onrecht hierover aan te praten.

Muxje | 01-12-22 | 11:44 | 4

Onteigening ? Alles kan in dit land tegenwoordig.

Wattman | 01-12-22 | 11:54

Calvinisme is een ziekte die generaties lang kan voortduren.

ChatBot | 01-12-22 | 11:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wist niet dat wij in Nederland een overheid hebben om te monitoren hoe groot wij wonen. En om daar vervolgens iets van te vinden. Dat je dat doet voor de sociale huur, snap ik, maar met persoonlijk eigendom heeft de Staat geen donder mee te maken.

wapster | 01-12-22 | 11:44

Investeer dus in vastgoed. Maar niet in vierkante meters. Neem dus geen vloeren.

GeheidEenGeit | 01-12-22 | 11:44

Ik vind 170m2 met ons drieën net groot genoeg.
Waar bemoeit de overheid zich mee?

pibasso | 01-12-22 | 11:42 | 3

Dat klinkt als voldoende ruimte om uw harem uit te breiden

Baksteenbakker | 01-12-22 | 11:48

Ben benieuwd, als u goede aanpaak heeft neem ik deze graag over.

Baksteenbakker | 01-12-22 | 12:34

En zijn die oudere vrouwen dan ook onderverdeeld in autochtoon en grootste gedeelte van het jaar in het thuisland wonende en onderverhurende allochtoon ?

Cornelis12 | 01-12-22 | 11:42 | 1

Inderdaad kan onze wetgeving niet eindelijk aangepast worden voor de werkelijk talloze pendelaars die best of both willen en hebben en daarmee woningzoekenden hier tekort doen? Alsof dat geen egotrip is. Bovendien zijn die tweede huisjes in het herkomstland goeddeels met Nederlands gemeenschapsgeld gefinancierd, aangescherpte wetgeving zou dus een prima compensatie zijn voor onze ruimhartigheid.

2tribes | 01-12-22 | 21:03
-weggejorist-
hagelkruis | 01-12-22 | 11:41 | 3

Vertrouw nooit de overheid, is mij ooit geleerd door vooraanstaande advocaten en juristen. Dat zijn dus allemaal wappies.

Dubbelepunthoofd | 01-12-22 | 11:40

Vrouwen leven gemiddeld jaren langer dan mannen. Dit zullen dus veelal weduwen zijn die in een afbetaalde boomer-hut invulling geven aan wat jarenlang is gepromoot als de participatiesamenleving. Een synoniem voor: zoek het maar lekker zelf uit. Dat is precies wat ze doen, verhuizen is financieel zwaar onaantrekkelijk als er al alternatieven zijn voor die mensen. Bovendien zijn die mensen vaak verknocht aan hun huis en gelijk hebben ze. Oudere mensen in (grote) huizen zijn niet het probleem maar het gevolg van een falende overheid.

_pacman_ | 01-12-22 | 11:39 | 1

Juist, een falende overheid op alle punten.

wakker worden | 01-12-22 | 11:40

We weten allemaal dat ze ouderen met een 'te groot' huis eruit willen hebben vanwege het tekort aan woningen.
Dat is hoe je in Nederland bedankt wordt als je een leven lang gewerkt hebt. Denk je op je oude dag rustig van je huis te kunnen genieten, nee je moet plaats voor anderen te maken, ga jij maar naar een bejaardenhuis. Bespottelijk is het.

usb stok | 01-12-22 | 11:39 | 4

Een mooi voorbeeld is de bankjes weghalen , in winkelcentra, wegens hangouderen...

Torquemada | 01-12-22 | 11:47

@Torquemada | 01-12-22 | 11:47: Kutbejaarden, een plaag is het.
Nee serieus… als bejaarden een plekje vinden waar ze graag rustig zitten om onder de mensen te zijn, dan moet je dat aanmoedigen. Breng ze wat koffie of zo.

Muxje | 01-12-22 | 11:54

Deze ouderen moeten het gewoon niet doen. Bekijk het maar.
Dan werken dergelijke communistische ideeen ook niet.

ChalinaRosa | 01-12-22 | 12:08
▼ 1 antwoord verborgen

Hoezo geeft dat vrouwtje de planten water? Gezien de gevel is alles nog zeiknat. Of ze heeft echt ernstige lekkage binnen. Zie je, die vrouwtjes moeten echt niet alleen in zo'n groot huis wonen.

John McClane | 01-12-22 | 11:38 | 3

Dat is tenminste een valide argument. Niet verstandig die licht-dementerende vrouw alleen te laten wonen.

kapotte_stofzuiger | 01-12-22 | 11:39

Dit is een van de tot nu toe 5 herstelde huizen in Groningen, maar ze hebben daar de verkeerde baksteen voor gebruikt.

Muxje | 01-12-22 | 11:40

Dit is een woning in het aardbevingsgebied. Ze moet met één hand haar huis vasthouden, voordat deze helemaal instort.

porto | 01-12-22 | 11:43

Leuk om onze woonruimte te vergelijken met die in het buitenland, maaarrrr… dan mag je de buitenruimte ook wel meenemen.

Muxje | 01-12-22 | 11:38

Beatrix woont alleen en is oud. Dus?

dathoujetoch | 01-12-22 | 11:37

Die cijfers zeggen natuurlijk helemaal niks. Een gezinnetje van 4 in een huis van 100m2 wil zeggen 25m2 per persoon. Terwijl daar volgens het bouwbesluit geen zelfstandige woonruimte voor te bouwen valt. Dus een alleenstaande in een ieniemienie appartement van 5 bij 8 woont dan ineens riant.

wapster | 01-12-22 | 11:37 | 1

Ze tellen alsof we legkippen zijn.

Muxje | 01-12-22 | 11:39

Voor de doorstroming op de woningmarkt is dit een probleem wat aangepakt moet worden. Fiscaal door de aflossingsvrije hypotheek bij eindatum te innen of om te zetten in aflossende hypotheek. Lukt dat niet dan verhuizen naar kleinere woning.
En de sociale huurwoningen af te stemmen op huishoudenssamenstelling en verwachting. Een menopauzende vrouw zou geen gezinswoning mogen krijgen op basis van wachtjaren en aangezet moeten worden om te te verhuizen naar kleiner na al die jaren gesubsidieerd te hbbn gewoond.

Flow82 | 01-12-22 | 11:35 | 6

Alleenstaande moeders leven in Nederland overduidelijk gesubsidieerd, door de overheid danwel ex man of vriend.

Xaffier | 01-12-22 | 11:39

Fiscale stimulatie is iets waar je wel aan kan denken. Dat huis is waarschijnlijk allang afbetaald, maar als we straks een vermogensrendementsheffing hebben, dan betaal je op de waardestijging van je huis op het moment dat je die verzilvert. Als je kleiner (goedkoper) gaat wonen dus. Om verhuizen aan te moedigen zou men een korting op de heffing kunnen overwegen.

Echter hebben verstandige bejaarden al lang iets met dat huis gedaan, bijvoorbeeld op naam van de kinderen zetten. Want elke winst die je maakt wordt in het bejaardenhuis afgeroomd middels de vermogens afhankelijke bijdrage.

Tenslotte lees ik een hoop stelligheden waar ik niet achter sta. Moet, moet… ik moet dus helemaal niets met mijn eigen woning. Naast alle rechten die we hebben voor asielzoekers, criminelen, zelfs bosuiltjes en damherten, lijkt me dat toch ook wel een fundamenteel recht.

Muxje | 01-12-22 | 11:53

Een sociale huurwoning is niet een eigen woning maar een door de maatschappij gesubsidieerde woning. Als er grote maatschappelijke problemen op de woningmarkt zijn moet je dus aan de knoppen draaien.
Eenniet afbetaalde koopwoning is ney zo min uw woning. Slechts als u voldoet aan de leningsvoorwaarden anders is t huis vd bank.

Flow82 | 01-12-22 | 12:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit is niet typisch CBS. Dit is typisch Nederlands.
.

Lafayette | 01-12-22 | 11:35

Die oudjes die zo groot wonen gaan maar kleiner wonen.. zoniet prima dan hoop ik dat de Belastingdienst ze hard aanslaat! Klaar met die geriatrische narcisten.

Man-Bijt-Hond | 01-12-22 | 11:33 | 12

@de visser | 01-12-22 | 12:09: écht he!

Man-Bijt-Hond | 01-12-22 | 12:11

Waarom dat dan? Als het eigen huizen zijn heeft niemand er iets mee te maken of mensen groot willen wonen of klein.

ChalinaRosa | 01-12-22 | 12:12

@de visser | 01-12-22 | 12:09:
Right... zoveel kritiek, dan is het sarcasme.
*neemt goudvisreaguursel tenminste niet terug*

kapotte_stofzuiger | 01-12-22 | 15:22
▼ 9 antwoorden verborgen

Ja de meeste vrouwen overleven nu eenmaal hun man. Mogen ze dan aub nog een paar jaar wonen in hun met noeste arbeid afgeloste bezit?

HD50 | 01-12-22 | 11:32 | 5

@Man-Bijt-Hond | 01-12-22 | 11:33: Uit uw reactie(s) maak ik op dat u tot de groep deplorables behoort die iedereen die meer heeft dan zijzelf (wat al vrij snel het geval is) alles willen afpakken want smerige kapitalisten?

_pacman_ | 01-12-22 | 11:42

@_pacman_ | 01-12-22 | 11:42: Of tot de groep die er zelf warm bijzitten en graag anderen de maat nemen, type Frenske

bijna_raak | 01-12-22 | 12:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Het probleem is niet het aantal m2 per inwoner, maar het aantal (nieuwe) inwoners per m2.
Maar ja, dat is racisme/fascisme/guurrechts.

kapotte_stofzuiger | 01-12-22 | 11:31 | 3

Ter aanvulling, zo'n beetje alle crises in Nederland zijn op te lossen door ~3 miljoen mensen naar elders te verplaatsen.

kapotte_stofzuiger | 01-12-22 | 11:34

@Mokum Kosher | 01-12-22 | 11:39:
In Canada en Australië is plek zat, zitten al Nederlanders, alleen die treinverbinding is zo slecht.

kapotte_stofzuiger | 01-12-22 | 11:41

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl