Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

U moet: nog langer werken

Vrijheid verdwijnt aan de horizon

Zit u er weer? Aan uw bureautje tussen Hendrik van sales en Petra van marketing. De eerste bakken middelmatige automatenkoffie achter de kiezen en de laptop opengeklapt. Een mailbox vol met vragen die ook een zoekopdracht konden zijn en een agenda vol met meetings die ook een email konden zijn. Met Gerda van het archief die graag uitgebreid oreert over het liefdesleven van haar zus en manager Peter met leiderschapskwaliteiten die niet zouden misstaan in een Nederlandse remake van The Office. Of zit u in de keet aan de zelfgesmeerde bammetjes terwijl die rugpijn steeds iets eerder op de dag inzet? Bij het zoveelste project dat eigenlijk gisteren af moest zijn. De uren van de dag aftellend tot de vrije avond, de dagen van de week aftellend tot het vrije weekend en de weken van het jaar aftellend tot de volgende vakantie. Dan kunt u nog even doortellen, want uw AOW-leeftijd verschuift drie maanden verder richting uw dood. Allemaal de schuld van dat preventieakkoord dat ervoor zorgt dat we steeds ouder worden. Dus succes vandaag als salarisslaaf: u bent er voorlopig nog niet vanaf.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
van_Zelfsprekend | 09-11-22 | 19:00

U moet helemaal niks. De aow start alleen dan. Je mag gewoon sparen en eerder stoppen.

Me_Giant | 09-11-22 | 18:30 | 2

Probleem is wel dat onze roverheid je dan jaarlijks met de Box3-heffing in de inkomstenbelasting besteelt ..

theo-is-dood | 09-11-22 | 18:32

Je kunt ook gewoon thuiswerken met een kantoorbaan. Succes aan de werkgever met de ontslagprocedure als je gewoon je werk doet.

Hopenschauer | 09-11-22 | 17:50

Als je 10 of iets meer jaren redelijk gezond de tijd doorkomt na je pensioen heb je het prima voor elkaar. De tijd lijkt echter wel steeds sneller te gaan

dijkbewaker | 09-11-22 | 16:51 | 1

Om die reden al +- 10 jaar voor mij AOW bij HR binnen gestapt en mijn ontslagbrief op tafel gegooid en de HR jojo’s in verbazing achterlatende tralala zingend weer het kantoor uitgelopen.

Fark Mutte | 09-11-22 | 17:30

Wegwezen hier, het is naar de knoppen. Gelukkig heb ik een stekkie in een lekker warm land heel ver weg. Pure mazzel maar wel handig.

Die-eikel | 09-11-22 | 16:26

Ik dacht dat de levensverwachting juist weer aan het dalen was, door o.a. stress en werkdruk.

boerk | 09-11-22 | 16:05

De beste manier om je te verzekeren van inkomen is door je werkoverall om te ruilen voor een soepjurk met bijpassend exotisch hoofddeksel. En wat akelig klinkende woorden leren zoals Baistandsoutkiering, boerman en Guurguis met Miele.

Nivelleermarionet | 09-11-22 | 15:10

Begin volgend jaar ga ik definitief met pensioen. Heb dan 51 jaar fulltime gewerkt. Ga dan nooit meer werken en verwijder alles wat met werken te maken heeft o.a. LinkedIn en nog wat zaken. Laten anderen maar gaan werken ik niet meer.

RadioControleDienst | 09-11-22 | 14:58 | 4

Dat waardevaste pensioen van u wordt een individuele beleggingsrekening, Behaalde Resultaten Uit Het Verleden etc, etc dus u haalt de 60 jaar werken nog wel met werken, krantenwijkje of zo?

Jan Lange3373 | 09-11-22 | 15:46

@* Il Principe * | 09-11-22 | 15:38: nee dat maak ik zelf uit niet Rutte

RadioControleDienst | 09-11-22 | 17:00

@Jan Lange3373 | 09-11-22 | 15:46: ik hoef echt niet meer te werken en ben het ook absoluut niet meer van plan. Nooit….. meer….. werken….. snap je ?

RadioControleDienst | 09-11-22 | 17:01
▼ 1 antwoord verborgen

Maar blijf vooral kartel stemmen.

Oorzaak en gevolg. Een vergeten principe.

Ir. Wilhelmus | 09-11-22 | 14:58

Als ik in mijn UPO kijk, dan staat daar al jaren een pensioenleeftijd van 69 (i.p.v. de verwachte 67).
Was dus altijd al de bedoeling om dit verder op te rekken...

WoodenShoe | 09-11-22 | 14:55 | 1

Dan was het eerst (na de versnelde verhoging pensioenleeftijd) waarschijnlijk 70 jaar + 3 maanden.

In 2019 is e.e.a. naar beneden bijgesteld (pensioenakkoord).
Hier te vinden:
www.rijksoverheid.nl/documenten/publi...

Wering | 09-11-22 | 15:30

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/45/progn...
geboren in 1929, 65 jaar in 1994, levensverwachting 17.1 jaar
geboren in 1939, 65 jaar in 2004, levensverwachting 18.2 jaar
geboren in 1949, 65 jaar in 2014, levensverwachting 19.9 jaar
geboren in 1959, 65 jaar in 2024, levensverwachting 20.6 jaar (67e pensioen)

Gelet op de leeftijd (gemiddeld 62e jaar) waarop mensen rond 2006 met pensioen gingen, is dus de conclusie dat we steeds minder pensioenjaren zullen hebben.

Wering | 09-11-22 | 14:31 | 2

Dit zijn vertekenende getallen waarmee we besodemieterd worden. Het gaat namelijk helemaal niet om het aantal jaren dat je nog GEMiddeld leeft na je pensioen. Daar heb je niets aan. Het enige dat telt is hoeveel jaar je nog gezond bent na je pensioen en dat is veel korter dan hierboven vermeld. Dat veel mensen nog zo dement als een deur 10 jaar vastgebonden in een rolstoel voor het raam worden gezet…. Leuk maar wat heb je eraan?
Maar ok, ouderen verdienen ook niet meer respect. Elke groep die genaaid wordt door rutte en kaag komt in actie. Studenten zijn zelfs boos dat ze bij 15% inflatie maar liefst 0,56% rente moeten betalen. Maar ouderen? Ze accepteren het gewoon!! Dom, de economie draait op deze 36 uur werkende mensen. Dus staken maar sou ik zeggen zodat niet steeds dezelfde groep gepakt wordt

ZomaarEen | 09-11-22 | 15:15

Als dat de gelukszoekers nog niet afstoot…

J.Cash | 09-11-22 | 14:25

Tja, of er nu 10.000 of 20.000 ouderen gestorven zijn aan corona doet niet terzake.
Het simpele feit dat we vorige jaar 100.000 meer Nederlanders hadden die hun kindersterfte achter lieten in het land van herkomst haalt het gemiddelde wel naar boven.

Ik zou toch heel graag een keer de berekening zien waarop het 1 en ander gebaseerd is.
Ik heb namelijk sterk het vermoeden dat de berekening jaarlijks word aangepast, en dan niet op nieuwe waarden, maar op nieuwe methoden....

Foxcave | 09-11-22 | 14:03

Het valt niet mee om te werken als je tegen de 65 aanloopt. De rek is er dan wel een beetje uit. Begrijp ook de financiele redenen. Het is een lastige kwestie

Schilder58 | 09-11-22 | 13:32 | 1

Welke financiële redenen precies? Lage loonlasten en belastingverlaging voor grote bedrijven?

* Il Principe * | 09-11-22 | 13:52

Vreemd eigenlijk dat we ze niet voor de rechter kunnen dagen voor diefstal van levensjaren. Ook het ontwrichten van onze zorgstelsel door handophouders te importen met onzinnige verdragen als smoesje. Ik ga het werktempo alvast terugschakelen. Niet dat ik mijn werk gaat maar wel het feit dat het steeds meer voor Jan lul is.

famkebatsemaar | 09-11-22 | 13:29 | 1

Ik vertik het om te gaan werken, ik zou met gemak mij enkele dagen nuttig kunnen maken in het bedrijfsleven.
Om te gaan werken, zodat de staat door kan gaan met verbrassen van belasting opbrengsten.
Met wat ik nu doe is het goed zo.

VW, alles ist vorbei | 09-11-22 | 13:34

Ik ken eigenlijk niemand die moest wachten tot zijn AOW uitkering. Gingen met vervroegd pensioen. Dat was gewoon een leuke extra. Ik vraag me altijd een beetje af welk nut een AOW eigenlijk nog heeft. Vroeger was het natuurlijk een prima idee maar ik denk niet dat een bouwvakker het redt tot zijn 60ste laat staan langer. Dan ben je volgens mij gewoon op. Is het niet beter om je eigen pensioen te regelen en alleen voor de mensen die echt een uitkering nodig hebben iets anders te verzinnen? Lijkt mij van wel.

Schout-bij-Nacht-J | 09-11-22 | 13:15 | 1

Vervroegd pensioen wordt door jouzelf betaald doordat je de pensioenbetaling vervroegd laat starten. Gedurende je vervroegd pensioen krijg je nog geen AOW. Dus niet iedereen kan de duur van het vervroegd pensioen uitzingen tot de AOW en het pensioen beiden worden uitgekeerd. En als je partner jonger is en nog werkt dan krijg je wel vol pensioen, maar slechts een gedeeltelijke AOW. Dit dankzij de tweeverdienerregel. Hup, afknijpen die werkpaupers, vindt Den Haag.

Nivelleermarionet | 09-11-22 | 15:02

Nou, nou, nou, wat een triestheid alom. Is het ook tijd voor een dagelijks Prozac-je ? Met het vooruitzicht nog een jaar of 9 bij te mogen dragen gaat deze jongen bijna elke dag met plezier aan het werk. Vandaag lekker Working From Home, morgen op kantoor, volgende week op een ander continent. Genieten! Wie een hekel heeft aan zijn of haar werk is mooi dom bezig, want daar gaat best veel vrije tijd in zitten. Ga wat anders doen !

Azijnist | 09-11-22 | 13:01 | 3

Niet iedereen is hetzelfde. Heb al veel takken van sport gedaan, maar als huismus zou ik het leuker vinden om me thuis te vermaken.

Roos | 09-11-22 | 14:09

Op de intranetpagina van onze organisatie zie ik de ene na de andere rouwkaart voorbij komen van een collega die zijn pensioen niet haalde of met de hakken net over de sloot alsnog de dood vond.
We maken ons allemaal enorm druk over de jongeren die het allemaal niet meer zien zitten, maar die aandacht gaat wel over de lijken van degene die al jaren lijdzaam de kar trokken en dagen aan het aftellen zijn en waar geen aandacht voor was (en is) en die zich ook door al die depressies en burn-outs hen hebben moeten worstelen.

Johanvb | 09-11-22 | 12:51

De ziedend
kippen hebben niets te tokken.
Slechts links en rechts op elkaar in te pikken.
Wat gij zelf niet heeft, gun dat ook uw naaste nie.
Verkleumde lammetjes wordt de garen gesponnen
"dan trekt u maar een warme trui aan". Me naad zie
ik slecht mompelt een koe.
We zijn in een slechte weg.

Herberekend schadebedrag zal te zijner tijd worden gecommuniceerd.

hallevvezool | 09-11-22 | 12:37 | 1

Zit wel wat in, hoewel.

Uw Verzekeringsadvis | 09-11-22 | 13:01

Ik ben nu 60, ik werk al 43 jaar Full time en meer onafgebroken in de ploegendienst, in mijn bedrijfstak geen mooie regelingen gewoon doorwerken tot je 67 en nog wat of je dood net wat eerder komt.
Om mij heen zie ik allemaal lui met hun 57 ,58 jaar stoppen met een mooie regeling na een leven lang keihard gewerkt te hebben als ambtenaar.
Om maar te zwijgen over Mustaffa en Achmed die nog nooit van hun leven een ruk hebben uitgevoerd.
Ik ben nu op een punt aangeland dat ik als mijn wekker om 04.30 uur afloopt en ik voel me maar een klein beetje kut de telefoon pak en er een weekje ziektewet van maak.
En na mijn 65e kom ik helemaal niet meer, dan zit ik met psychische en andere vage klachten thuis. F#ck You !

van Nootegem | 09-11-22 | 12:31 | 10

Gelijk heb je Nooteboom.

J.Cash | 09-11-22 | 14:28

Soortgelijks. Indertijd HBO voltijd met een baan betaald, uit principe geen stufi. Sedertdien gewerkt en alles netjes betaald. Poen verdiend in sectoren waar de overheid alleen maar poen ophaalt en als dank daarvoor overladen wordt met regeltjes en bemoeiambtenaren die, je raad het al, nog te dom zijn om te poepen maar wel vertellen hoe het moet gebeuren.

Heurtebise | 09-11-22 | 15:42
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik hoorde afgelopen jaar een wetenschapper op de radio zeggen dat deze generatie door leefstijl echt niet meer zo oud wordt als onze opa's en oma's generatie. Terwijl er wel die potentie is.

letopuwzaak | 09-11-22 | 12:31 | 3

Daar denk ik ook vaak aan.
Hoe komen ze op de gemiddelden en waar zijn die op gebaseerd?
Tegenwoordig heeft iedereen bijvoorbeeld microplastics in zijn ingewanden. Onze grootouders hadden dat niet. Hetzelfde voor al die conserveringsmiddelen. Vroeger weckten ze alles, nu blijft een hamburger jarenlang nog herkenbaar als hamburger.
Helaas ken ik veel mensen die te jong gestorven zijn ten gevolge van ziekte. Dus ja, benieuwd naar de berekening van de gemiddelde leeftijd.

Roos | 09-11-22 | 12:55

Ik heb het een aantal jaar geleden eens nagekeken, na het zoveelste 'onlangs kregen wij het droeve nieuws...' bericht op ons intranet en de mededeling dat, omdat we allemaal steeds ouder worden we langer door moeten werken.
Bleek dat, en met name de randstedelingen, de gemiddelde leeftijd beduidend lager ag dan dat de overheid en pensioenfondsen ons wij maken.
Maar het is net al met het kwartje van Kok, het kwam er wel bij maar het ging er nooit meer van af.

Johanvb | 09-11-22 | 12:57

@Roos | 09-11-22 | 12:55:
Klopt, Roos. Dit droeg hij ook aan. Mijn opa's generatie kende de oorlog en veel soberheid en periodes van weinig eten. De generatie daarna oa bewerkt voedsel, overdaad etc. Natuurlijk niet gezegd dat er vroeger geen ongezonde dingen waren of dat je exact weet hoe en wat. In ieder geval een andere leefstijl met onnoemelijk veel andere facetten. Je kunt er weinig over zeggen, en beter kijken naar de afgelopen en aankomende jaren hoe het ontvouwt. Dus prima als ze de pensioenleeftijd willen verhogen, maar dit argument moeten ze daar niet voor gebruiken.

letopuwzaak | 09-11-22 | 13:09

Tsja, de hobby "kom maar, wees welkom in Nederland, gratis alles" moet natuurlijk wel betaald worden.

MK27 | 09-11-22 | 12:19 | 1

Lijkt er wel op want er is sprake van oversterfte.

Uw Verzekeringsadvis | 09-11-22 | 13:05

Ben nu 33. Ik heb de hoop op enig pensioen al opgegeven. Die pot is allang al aangesneden voordat ik de 70 bereik, zodat de zwakkeren geholpen kunnen worden ofzo. Ik ben lekker gaan ondernemen, probeer wat te verdienen en in stenen te stoppen ergens in een ontwikkelend land. Ben blank en man, dus het zal wel goed komen.

Balzakius | 09-11-22 | 12:16 | 1

Ik ben 45 en denk er precies zo over , als die dag dan komt dat ik net pensioen kan is er niks meer te halen.
Dus we doen het zelf maar, gaat trager dan gehoopt helaas.

deathchant | 09-11-22 | 14:06

De opvang en uitkering van migranten moet ergens van betaald worden.

korenslager | 09-11-22 | 12:13

Pensioenleeftijd gekoppeld aan levensverwachting??
Dus dat betekend dat mannen 3 a 4 jaar eerder met pensioen mogen dan vrouwen?

Gerf | 09-11-22 | 12:10 | 3

Terechte constatering.

Roos | 09-11-22 | 12:16

Nee, vrouwen hebben vaak een dubbele taak, mannen zelden.

Gravin v Kippenbouth | 09-11-22 | 12:31

@Gravin v Kippenbouth | 09-11-22 | 12:31: waar haal je dat vandaan?
Maar kijk eens naar de populatie in een bejaardencentrum...

Gerf | 09-11-22 | 13:05

Als de hoogte van de inflatie niet significant daalt moeten de meeste mensen tot hun dood werken. Succes! Leuker kan de BV NeDDRland het niet maken.

Dutch_Viscount | 09-11-22 | 12:08

Altijd werd gezegd dat je spinazie niet meer opwarmen, want nitriet .
Totdat bleek dat er een komma niet goed stond.

Hetzelfde denk ik vaak bij de "gemiddelde" leeftijd.
Hoe maakt het CBS die berekening?
Op de begrafenissen die ik heb bijgewoond, waren de 80+ers ondervertegenwoordigd.

Roos | 09-11-22 | 12:07 | 5

Tja, in NL kun je als koffie juffrouw bij Shell op je 55 met pensioen, hoor je ook nooit iets over. www.shellpensioen.nl/bijna-met-pensio.... Edit: ooops, response op verkeerde reactie.

zwellevertje | 09-11-22 | 12:49

Dus Fransen, Spanjaarden en Italianen hebben een hogere levensverwachting volgens de cijfers, maar ze stoppen allemaal rond de 55.
Ja natuurlijk, dankzij de netto inbreng van Nederland bij de EU en vanwege het feit dat we de Euro nog steeds hebben.
En vergeet de inkosten voor de belasting niet want geld is de enige factor die belangrijk is.

pejoar | 09-11-22 | 12:51

Je moet dan wel meewegen hoeveel tachtigplussers je kent, Roos, en de genetische kenmerken en levensstijl van al je kennissen vergelijken met de landelijke gemiddelden. Lijkt me een ingewikkelde berekening, maar het zou zomaar kunnen dat jou individuele situatie niet representatief is voor NL.

Hopenschauer | 09-11-22 | 17:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ondertussen in Frankrijk:

“ Macron’s Stiff Opposition in Pension Battle: Angry Ballerinas
In a tutu at 62? France wants to add 20 years to the age dancers can claim their retirement pay

www.wsj.com/articles/macrons-stiff-op...

Een balletdanser krijgt in Frankrijk een pensioen vanaf 42-jarige leeftijd.
En werk je bij de metro in Parijs: 52 jaar

- The pension regime specific to RATP workers allows train drivers and other staff that work underground to retire at 52, a decade earlier than the normal legal retirement age for a full public pension.

Junior budget minister Olivier Dussopt said that RATP workers’ pension contributions covered only 40% of payouts, leaving the state on the hook for the rest. (Reuters)

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:04 | 1

Een Franse wet die blijkbaar uit een paar eeuwen terug stamt, toen de gemiddelde levensverwachting tegelijkertijd ook stukken lager lag. Waarom moeten landen als het onze, werken voor dit soort lui - Onder het mom van "De EU".

Nederlandop1 | 09-11-22 | 13:48

Mijn opa was al jaren met pensioen, maar wilde werken. Toen gaf hij zich uit als zijn zoon, mijn oom, de hele familie in een deuk en na 1 jaar kwamen ze erachter. Weg werk,

gato | 09-11-22 | 12:04 | 2

Maar die zoon heeft toch een jaar lekker pensioen gevangen?

gestoptmetroken | 09-11-22 | 12:17

@gestoptmetroken | 09-11-22 | 12:17: Nee, die woonde in Austalie. Was even terug. Maar ging weer terug. Opa denk ik, weet alleen dat ik nog te jong was, maar dat de familie zich rot gelachen heeft.

gato | 09-11-22 | 19:40

Het zal, het zal. Over precies 4 jr. zit k ruim 1600 km ten zuiden van Rotterdam.
For life.
Uitgeschreven uit het GBA. Toedeledokie met je Nederlandse AOW'tje.

chicago river | 09-11-22 | 12:02 | 4

@theo-is-dood | 09-11-22 | 12:06:
Waar héb je het over. Heb jarenlang in t buitenland gewerkt - uitgeschreven uit GBA- en het enige wat wr dán gebeurt, is een korting van 2% p/jr op ke AOW. En nee, dat krijg je nooit meer terug.
Maar belastingplichtig'? Wat bazel je nu man.

chicago river | 09-11-22 | 12:10

@chicago river | 09-11-22 | 12:10:
Woont u buiten Nederland en ontvangt u daar uw AOW? Dan kan er loonbelasting of een bijdrage voor zorgkosten van uw AOW worden afgehaald. Wij kunnen niet per land aangeven wat er precies van uw AOW afgaat. Dit is namelijk per land en per situatie verschillend.

Website SVB

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:31

Als mijn schoonouders geleefd hebben ben ik ook weg hier samen met mijn vrouw. En die ken ik meer die zijn zelfs jonger als ik. Maar wel allemaal mensen die met de handen werken, waar nu al zo'n tekort aan is. Die gaan allemaal vertrekken als ze slim zijn. Een bullshitbaan is makkelijker vol te houden tot je pensioen

brie-de-penis | 09-11-22 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Merkwaardig blijft het feit dat mechanisatie en techniek veel werk uit handen heeft genomen met een veel hogere productie snelheid. Dan zou je verwachten dat mensen (veel) eerder met pensioen kunnen gaan om eindelijk te doen wat men echt leuk vind.
Helaas wordt de snelheid van de machinale productiviteit ook de werkende burger opgelegd behalve bij alle babbel baantjes. Met een babbel en snabbel baantje dus zonder echte fysieke arbeid is het makkelijk om zonder kleerscheuren oud te worden. Er zijn er echter genoeg die simpel met 50 jaar opgebrand zijn. Het tempo van de machine kan je mensen niet opleggen maar dat wordt wel verwacht. Vooral door politici die geen flauw idee hebben wat echte fysieke arbeid voorstelt. En er zijn wat van die babbel baantjes waarbij 1 dag werken al voldoende is voor een riant inkomen. De rest van de dagen op de golfbaan en etentjes om nog wat zaken af te handelen. De productiviteit nog wat op voeren met een druk op de knop waardoor de robots (arbeiders) nog net wat efficiënter kunnen presteren.

dijkbewaker | 09-11-22 | 12:02 | 3

Ik zie anders nooit meer grondwerkers met een schop aan de gang. Overal zijn kleine graafmachines in gebruik. Hetzelfde geldt voor allerlei elektrische hulpmiddelen in de bouw.
Dus niet zo piepen.
Dacht je dat achter een bureau zitten in een kantoortuin met omzetverantwoordelijk, targets en deadlines een pretje was?

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:10

@theo-is-dood | 09-11-22 | 12:10: Dus nooit arbeider geweest? Het gaat om het achterliggende systeem. Piepen doen kuikentjes. Is geen argument.

dijkbewaker | 09-11-22 | 12:19

@dijkbewaker | 09-11-22 | 12:19:
Jawel. Heb ooit nog eens kabels moeten leggen. De hele dag een schop in je handen. Er waren toen nog niet die kleine graafmachines die je nu ziet

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:33

CBS had berekend dat ik gemiddeld nog 21 jaar geniet van mijn pensioen.
Dus dit houd statistisch in dat ik op 88 jarige leeftijd mijn klasgenootjes uit 1 klas van vroeger kan uitnodigen en 50% minimaal komt opdagen?
Waarom heb ik nu een vermoeden dat dit een Rutte/CBS leugen is?

Openstijl | 09-11-22 | 11:55 | 1

Het CBS heeft ook net een nieuwe rekenmethode om de inflatie te berekenen, en je raadt het nooit, maar Nederland heeft vanaf nu de laagste inflatie van heel Europa!

wapster | 09-11-22 | 12:30

Ja, dat ga ik dus niet niet redden.

John McClane | 09-11-22 | 11:54
-weggejorist-
Goofy Goofball | 09-11-22 | 11:51 | 2

U dacht dat we door corona oversterfte hadden, maar u nu blijkt u toch langer te leven om de omvolking te betalen.

wapster | 09-11-22 | 11:50 | 5

@small-town-dude. Nou in dit geval zit wapster er niet zo naast. Al die nieuwe Nederlanders ontvangen ooit AOW en als ze niet genoeg opgebouwd hebben ontvangen ze van SVB een AIO uitkering. Andere naam, maar is uiteindelijk hetzelfde. Dus hele groepen , niet alleen allochtonen, die parasiteren op de samenleving en nog nooit een cent belasting betaalden, behalve de BTW op hun aankopen, blijven dat tot hun dood doen, Dit allemaal ten koste van hard werkende mensen die hun hele werkzame leven een groot deel van hun loon afstaan om dit allemaal te bekostigen. Deze laatste groep moet nu wat langer werken om de steeds groter wordende groep hand op houders van inkomen te blijven voorzien. Die hand op houders hebben er geen last van, die ontvangen toch al een uitkering.

Mallenmoe | 09-11-22 | 12:13

Die aankopen komen vaak nog uit het land van oorsprong. Dus daar heeft de NL economie niets aan.

Raspatat | 09-11-22 | 12:44
▼ 2 antwoorden verborgen

De AOW leeftijd schuift iedere keer als een fata morgana op tegen de tijd dat je er aan toe komt. Leuk is dat. Maar aan de andere kant houdt niemand je tegen om eerder met pensioen te gaan. Kwestie van financieel plannen.

matatwork | 09-11-22 | 11:49 | 2

Klopt. Met pensioen gegaan toen ik 61 werd. Netto per maand minder te besteden, maar mijn tijd is helemaal van mij.
Priceless.

pollens | 09-11-22 | 11:55

Al heel wat jaren geleden er rustig na toe gewerkt dat ik er op tijd uit kon. Heb altijd geroepen met 55 dat is niet gelukt maar 57 wel. Best veel ingeleverd nog maar goed je maakt keuzes. Mede met het inkomen van mijn echtgenote redden we ons redelijk goed.

DerkArie-ut-de-Achte | 09-11-22 | 12:02

Als je meer uitgeeft dan je ontvangt, gaat het al snel mis. We hadden al de generatie die erg goed voor zichzelf kon zorgen, en daar komt dan nog bij dat er steeds minder werkende zijn tov het aantal ontvangers (zie eerder punt van de generatie die erg goed voor zichzelf heeft gezorgd), tel daarbij de niet westerse instroom bij op die geleerd wordt om te ontvangen zonder bij te dragen en het potje is echt wel leeg voordat ondergetekende zijn hand mag ophouden. Aan het eerste kunnen we niets meer doen, het tweede zou onder de noemer solidariteit best aangepast kunnen worden naar je ontvangt niets of iig niet meer dan je hebt bijgedragen.

mr_awesome | 09-11-22 | 11:48

En u moet nog meer waterschapsbelasting betalen. We worden steeds meer uitgeknepen. Het houdt toch een keer op..

pane | 09-11-22 | 11:48

Langer doorwerken èn meer pensioenpremie betalen waar je korter gebruik van maakt. Twee vliegen in een klap voor de overheid.

Lomo | 09-11-22 | 11:47 | 3

Drie, want die pensioenpot roven zij ook wel leeg.

Krijgtheenenweer | 09-11-22 | 11:48

Zelfde scenario in de zorg. Meer betalen, minder krijgen.

DMaN | 09-11-22 | 12:07

@DMaN | 09-11-22 | 12:07:
PGGM geeft in2023 ZES procent verhoging aan de zorg-pensionado’s

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:12

Honderdduizenden jaren aan evolutie en nu zitten we 50 jaar lang acht uur per dag, 5 dagen per week op een stoel naar een beeldscherm te kijken en als je daar dan niet vrolijk van wordt dan ben je mentaal instabiel. Er ontstond een moment waarop we blijkbaar allemaal akkoord zijn gegaan met het idee dat je 50+ jaren van je leven opoffert om te werken zodat je in je laatste momenten nog een paar leuke dingen kunt doen. Totaal debiel systeem.

Do-na-zi | 09-11-22 | 11:44 | 4

Er is niks mis met werken, maar je moet het leuk vinden, of het moet veel opleveren. Liefst beide. En 40 uur van de 168 uren per week valt ook wel mee, een beetje reaguren in de tussentijd, koffie drinken en een beetje ouwehoeren. Prima.

small_town_dude | 09-11-22 | 11:50

Het wrange daarbij is dan ook nog dat veel dingen die je vroeger kon op pensioenleeftijd helemaal niet meer kunt.
Ja, lekker gaan parapenten met je uitgebluste lijf, of een Porsche kopen die veel te strak is afgeveerd.
Lijkt er toch op dat erg veel mensen denken dat ze eerst gaan leven als ze met pensioen gaan.
Leven doe je voor die tijd. Lijkt mij althans.

Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:51

Ongekend veel welvaart. Zo’n 8 uur per dag aan vrije tijd. Ouder dan 50 jaar kunnen worden. Ongekende luxe, als je het in historisch perspectief zet.

Komjehiervaker | 09-11-22 | 11:52
▼ 1 antwoord verborgen

Want oorlogs economie.

HogeNood | 09-11-22 | 11:42

Zolang Nederland dingetjes zoals klimaatschade in Afrika, herstelbetalingen van slavernij van 150 jaar geleden, vredesmissies in Afghanistan etc, gascontracten aan Griekenland van 3 cent per kuub, de ongelimiteerde instroom van "vluchtelingen" en ga zo maar door wil bekostigen.....

Werken. Loonslaaf.
Bek houden. Betalen.

Is dit nog nieuws? | 09-11-22 | 11:41

Werken? Wie doet dat nog? Als je niet de wereld plundert levert werken niet eens genoeg op om normaal van te blijven leven, laat staan om een normaal huis te kunnen bemachtigen.

moonshiner3519 | 09-11-22 | 11:39

Dan maar arbeidsongeschikt raken, die Russische jochies gaven een goed voorbeeld toen ze werden opgeroepen.

Zand.Zeep.Zodan | 09-11-22 | 11:37

Ik vraag me af of de ambtenaren die dit bedacht hebben vóór of ná 1961 geboren zijn.

pa_niek | 09-11-22 | 11:36

Ouder worden betekent niet dat het hele lichaam en geest de vitaliteit heeft om langer door te werken. 65 is al aan de late kant.

dijkbewaker | 09-11-22 | 11:32

Eigen schuld mensen. Moeten we maar niet zo vaak rechts stemmen met elkaar. Geeft niks. Wal keert het schip wel weer een keer als we onszelf allemaal dood werken. Maar tot die tijd wordt het steeds een beetje meer afzien.

Paty | 09-11-22 | 11:26 | 2

Met links wordt het nog gekker want Dan moet heel Afrika hierheen gehaald en gepamperd worden.

ariedeknaller | 09-11-22 | 11:37

het is idd onbegrijpelijk dat de bevolking steeds maar weer voor zon kabinet stemt. We moeten nu gaan werken voor heel zuid europa en voor heel afrika er bij. Voor alles wat binnenkomt mag de Nederlander werken tot hij dood gaat.
Maar Ok we hebben zelf op dit kabinet gestemd, dus krijgen waar we om vragen.

Therapietje | 09-11-22 | 11:37

Het idee van een verenigd Europa is gebaseerd op, onder andere, eerlijke sociale cohesie binnen de lidstaten. Daarom werken wij tot ons 67ste en Fransen, Spanjaarden, Italianen en Grieken tot <67ste.. Dat is wel zo eerlijk en sociaal.

Mokum Kosher | 09-11-22 | 11:26 | 9

@redthehaghue | 09-11-22 | 11:38:
Italië. Hahaha. Doet mij denken aan het volgende verhaal dat ik ooit las. In Rome zijn er ambtenaren die gaan iedere werkdag netjes naar kantoor, hangen hun jasje aan de kapstok, drinken koffie aan hun bureau en lopen dan doodgemoedereerd naar buiten om dan naar hun echte baan te gaan bij een privaat bedrijf. Laat in de middag lopen ze dan weer terug om het jasje van de kapstok te halen zeggen iedereen beleefd goeiedag en verdwijnen weer. Dubbel vangen dus. Zo zijn er ook ambtenaren die al een tijd dood zijn maar dat is nooit gemeld en de nabestaanden krijgen nog volledig doorbetaald. (Boek. Luigi Barzini, the Italians).

Basil Fawlty | 09-11-22 | 12:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Mijn ouwe heer ging op zijn 55e met pensioen. Daarvoor werkte hij al een tijd halve dagen. Meer dan 30 jaar van zijn oude dag kunnen genieten. Maar wel veel klagen.

Piet Karbiet | 09-11-22 | 11:25 | 2

Is, dat erfelijk?

dathoujetoch | 09-11-22 | 11:46

Hier hetzelfde verhaal, mijn vader ging rond zijn 53e met pensioen en is tot op de dag van vandaag nog steeds aan het genieten van zijn pensioen met een netjes inkomen uit zijn pensioen. Scheelt denk ik wel heel erg welke werkgever je hebt gehad. Kan verklappen dat hij bij Shell heeft gewerkt en hij niet de enige was toentertijd (begin jaren '90).

Ook vandaag de dag hoor ik nog regelmatig verhalen van mensen uit de Europoort-industrie die een stuk eerder stoppen, maar dat is ook niet gek met wat er verdiend wordt, wat met pensioen gaan een stuk leuker maakt.

Wybe Wabes Abbema | 09-11-22 | 12:09

Er zijn gewoon te weinig belastingbetalers voor iedere AOW'er
Beter, laten we iedereen toe, dan gaan ze vanzelf werken en belasting betalen.
Al die apothekers, tandartsen en zangers lichte muziek gaan straks voor onze AOW'ers betalen.

Osdorpertje | 09-11-22 | 11:23

Ik dacht dat het Jeroen van sales en kom, hoe heet die slettebak van marketing ook alweer, waren?!

WasHetMaarMakkelijk | 09-11-22 | 11:21 | 1

Patricia of Angelique? Oh nee, Samantha natuurlijk.

FrankVeer | 09-11-22 | 11:29

Het steekt mij vooral dat dit 'nogal' behoorlijk onder de pet gehouden is..
Pas naar buiten gebracht als het al een voldongen feit is..

'Monddood gemaakt' heet dat toch ??

Zoveelste schande op een rijtje

AldNuut | 09-11-22 | 11:20 | 1

Nee hoor. Koppeling aow-leeftijd en levensverwachting staat gewoon in de wet.

theo-is-dood | 09-11-22 | 11:52

"De AOW-leeftijd gaat in 2028 met drie maanden omhoog. Nederlanders geboren in 1961 krijgen dan hun eerste AOW als zij 67 jaar en 3 maanden oud zijn.''

Ja hoor, het gaat onmiskenbaar richting de 70 jaar. Maar ja, die verzorgingsstaat, waar hier steeds meer mensen, voornamelijk uit de derde wereld, ongeveer vanaf dag 1 dat ze in Nederland zijn, een vol beroep op doen, moet wel ergens van betaald worden.

En misschien is het op zich nog wel te verdedigen dat de AOW leeftijd opgetrokken wordt, maar als de Franssen bijvoorbeeld nog steeds met 62 jaar niks anders meer doen dan wijn drinken en Franse kaasjes verorberen, en er elke keer miljarden van noord naar zuid gaan omdat die landen hun begrotingen en staatsschulden maar niet op orde brengen, dan is het bijzonder wrang dat ''wij'' hier jaren langer doorzwoegen dan die zorgeloze 'joie de vivre' zuiderlingen.

Dr_Johnson | 09-11-22 | 11:19 | 9

@zwellevertje | 09-11-22 | 11:45:

"Een Fransman krijgt pas (volledig) pensioen na 40 jaar gewerkt te hebben''

Daar snap ik niks van. Als dat daar werkelijk de systematiek is, dan zou dat betekenen dat iemand die vanaf zijn 28ste 40 jaar heeft gewerkt, pas op zijn 68ste met pensioen mag, en iemand die op zijn 18de is begonnen, op zijn 58ste met pensioen mag.

Waarom dan die grens van 62? Is het niet eerder zo, maar ik weet het niet hoor, dat iemand die 40 jaar gewerkt heeft en nog geen 62 is, dan al eerder met pensioen mag, en de rest vanaf 62?

Dr_Johnson | 09-11-22 | 12:05

@Dr_Johnson | 09-11-22 | 12:05: Oh, ze mogen zelfs op hun 60st e met pensioen, alleen dan is het flink inleveren, nog meer dan in NL. Het is trouwens nog strenger nu zie ik, iemand die na 1973 geboren is moet zelfs 43 jaar werken.
travail-emploi.gouv.fr/retraite/le-sy...
En dus GEWERKT hebben, thuis zitten telt niet mee voor opbouw van pensioen zoals dat in NL wel voor iedereen geld, voor mensen die alleen maar in het land gewoond moeten hebben om aow op te bouwen, nee, er is meer reden om af te geven op het NL systeem dan op het Franse.

zwellevertje | 09-11-22 | 12:39
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
U-boot | 09-11-22 | 11:19 | 2

Ik heb altijd veel plezier in mijn werk en ben blij dat ik het mag doen. Het brengt me met interessante mensen in aanraking, we kunnen er comfortabel van leven en mijn kinderen kunnen zonder een schuld op te bouwen studeren. Mijn leven ligt nog steeds voor mij en niet achter mij. Het lijkt mij een regelrechte ramp uit te kijken naar je pensioen.

Red shirt | 09-11-22 | 11:18 | 5

Pensioen is geen verplichting om dan maar achter de geraniums te zitten en de dood af te wachten. Je hebt zelfs meer keus om te doen wat je leuk vindt.

dijkbewaker | 09-11-22 | 11:28

@dijkbewaker | 09-11-22 | 11:28: Precies, ik werk alweer 7 jaar sinds pensioen/aow op parttime-basis en dat bevalt mij prima, tot ik het lichamelijk niet meer kan.
Ik moet er niet aan denken de Godganse dag achter de PC te zitten op GS, of alle Netflix films te kijken, ook al is er geen zak aan.... the horror.

Keyboardspeler | 09-11-22 | 11:31

@dijkbewaker | 09-11-22 | 11:28: Ik sta mijlen ver af van mensen die aan elkaar vragen: 'hoe lang moet jij nog?' Ik moet er niet aan denken om met een dergelijke houding te moeten leven.

Red shirt | 09-11-22 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

De meeste mensen van 67 lopen dan al bij 3 specialisten en slikken 6 verschillende medicijnen

laurentius | 09-11-22 | 11:18 | 1

U bedoelt de types met zes pakken zware shag en twee kratten bier per week? Vrachtwagenchauffeur met als lunch twee balletjes uit de jus met dubbele mayonaise?

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:16

De immigranten gingen toch voor onze oude dag zorgen? Zeker verkeerd begrepen.

TheGreatMachine | 09-11-22 | 11:16 | 2

Wij zorgen voor hun. Zo kopen we onze witte schuld af.

Dr. Pown3rt | 09-11-22 | 11:26

die zorgen er voor dat je op je oude dag mag werken

cobus12 | 09-11-22 | 11:42

Do. Do is de AOW.

Deksmaat | 09-11-22 | 11:16

Rutte bedankt.

funkyd | 09-11-22 | 11:16 | 2

Bedank mevrouw Schouten (CU) maar, die is minister van Armoede-beleid... ik begrijp nu waarom ze dat ministerie in het leven hebben geroepen.

Ik moest wachten tot ik 65 jaar en 3 maanden was, dat vond ik best redelijk en dat ze het dan op 66 jaar zouden houden had ik ook nog begrip voor gehad, maar mensen (vooral mannen) die sinds hun 15e hebben gewerkt (dat gebeurde veel medio jaren 60) hebben dan 51 jaar gewerkt.... IS DAT NIET GENOEG, KABINET???

En je moet ze de kost geven (ik zie dat genoeg om mij heen, oud-collega's) die 67 jaar zijn en dan aan e.o.a. rotziekte overlijden, terwijl ze 1500 Miljard (kijk hoeveel nullen : 1.500.000.000.000) in kas hebben, Godsgeklaagd noem ik dat.

Keyboardspeler | 09-11-22 | 11:23

Kinderen worden ook steeds vroeger volwassen, dus die kunnen ook wel een paar jaar eerder beginnen met werken

small_town_dude | 09-11-22 | 11:16 | 2

Eens, meer dan Eens.
Dat eeuwige doorgestudeer voor nutteloze baantjes.
Dat ze de klauwen maar eens uit de mouwen steken.

Sjeintje | 09-11-22 | 11:33

@Sjeintje | 09-11-22 | 11:33:
Waarom? Laat ze maar zo lang mogelijk studeren! Pensioen is iets dat niet meer bestaat als mijn kinderen 65 worden...

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:18

Gelukkig maar zeg. Moet je anders de hele dag met Gerda op de bank wachten tot magere Hein eindelijk zijn werk komt doen. Dan sterf ik liever in het harnas, op naar de 100!

VerganeGlorie | 09-11-22 | 11:14 | 1

u heeft geen hobbies?

merlotponti | 09-11-22 | 11:30

En pensioen kunt u ook wel vergeten want dat is allemaal vergokt en opgebruikt door de mensen die bovenaan in dit piramidespel zitten.

Mckenna | 09-11-22 | 11:14 | 1

Dat valt niet op als de pensioenleeftijd ver genoeg verschuift.

__dictatuur | 09-11-22 | 11:44

Ja, iemand moet die energietoeslag voor de energiebedrijven betalen...die daar heel blij mee zijn.
Winsten als nooit tevoren zelfs ook nog.
Dus Henk en Ingrid werken nog wat langer door, voor de winsten van de handige jongens van nu.
Waar kennen we dat van..

AdvocatusDiaboli | 09-11-22 | 11:14

En voor iedereen die hun huidige werk als een straf ziet: ga dan iets anders doen. Banen voor het opscheppen.

small_town_dude | 09-11-22 | 11:13

Ga in de lunchpauze nooit met collega's naar het bedrijfsrestaurant, maar ga altijd naar buiten, in je eentje, en blijf zo lang mogelijk weg.

Guldenroede | 09-11-22 | 11:12

AOW wordt zo Altijd Oneindig Wachten. Of Asiel Ondersteunings Wet.

pete1023 | 09-11-22 | 11:12 | 1

Die laatste.

Deksmaat | 09-11-22 | 11:16

Als je er goed over nadenkt is treurig: je hebt het geluk geboren te worden en gezond te zijn, moet je werken onder het juk van een ander tot je nog een paar jaar overhebt en nog even mag „genieten“. Je moet verantwoordelijk met werken je hele leven kunnen genieten.

PowNerd | 09-11-22 | 11:11 | 2

Keynes (misschien wel de grootste econoom ooit) dacht dat we rond het jaar 2000 nog zo'n 20 uur per week zouden werken door innovatie en groei. Hij had gelijk. We vullen de rest op met onzin zodat een klein groepje zich op speculatieve bubbles oneindig rijk wanen.

Mckenna | 09-11-22 | 11:17

@Mckenna | 09-11-22 | 11:17: Het oude grapje was: 'Hoeveel mensen werken er bij jullie? Ongeveer de helft'. In de westerse samenleving hebben we de hardnekkige gedachte dat we 40 uur moeten werken zonder ons af te vragen of er een noodzaak voor is. Zolang ik met computers werk worden deze ieder jaar sneller. In plaats dat we eerder stoppen met werken, om 15:00 uur, wat met een snellere computer zou moeten kunnen, gaan we meer werk zoeken. Dat vind ik uitermate dom. Ik huur iemand extra in wanneer ik het te druk krijg en leg daar wat bovenop.

Red shirt | 09-11-22 | 11:33

Politieke voorsortering. Verder graag eens wetenschappelijke verklaring voor de oversterfte sinds de....

hagelkruis | 09-11-22 | 11:09

"Vrouwen hebben een hogere levensverwachting dan mannen. In 2021 ging het bij 65-jarigen om een verschil van 2,6 jaar"

Dan kunnen die toch 2.6 jaar langer werken? Of telt dat dan niet?

Desolator | 09-11-22 | 11:08 | 6

Nee nee, iets met gender equality. Eat betekend dat de man gewoon ze bek moet dichthouden en door moet werken. Vrouwen hebben wel de lusten niet de lasten..

Briver | 09-11-22 | 11:13

2.6 jaar?
Vrouwen werken meestal parttime, gemiddeld 26 uur. Drie dagen zeg maar.
Voor de rest hebben ze 4 dagen per week vakantie. Hun hele leven.

AdvocatusDiaboli | 09-11-22 | 11:16

@AdvocatusDiaboli | 09-11-22 | 11:16:
Zo ken ik er ook een. Gescheiden, 32 uur werkend, is de helft van haar inkomen kwijt aan particuliere huur want gescheiden en dr moet toch een dak boven je hoofd.
Ze vroeg zich serieus af of ze niet wat minder kon gaan werken, want het was allemaal wel erg zwaar nu (nog maar de helft van de tijd de kinderen?!)... en ze wilde eigenlijk ook nog een huis kopen, want die huur is zo hoog.. Hallo, enig besef van de huidige huizenmarkt en waarom je huur zo hoog is?!

Nee, voor het ophoesten van de belastingpenningen schiet dat allemaal niet echt op.

WasHetMaarMakkelijk | 09-11-22 | 11:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Als immigrant in Nederland bouw je geen volledige aow op. En je krijgt kutbaantjes zodat je ook geen pensioen opbouwt.
Dan moet je wel veel kinderen nemen voor je oude dag.

Schadenfreude | 09-11-22 | 11:07 | 7

@TheFrank | 09-11-22 | 11:23: OK, ruilhandel dan. Mijn dochter voor jouw Mercedes. Hebben veel immigranten geen moeite mee.

Here's Freddy | 09-11-22 | 11:29

@pete1023 | 09-11-22 | 11:12: gelukkig is daar omheen te werken door vastgoed te kopen in het land waar je vandaan 'gevlucht' bent.

DMaN | 09-11-22 | 11:55

Niet waar. Voor volledige aow moet je vijftig jaar in Nederland wonen (dus niet betalen).
Echter m, Wat je aan opbouwjaren tekort komt wordt weer bijgepast via een speciale regeling
Kijk op de site van de SVB

theo-is-dood | 09-11-22 | 12:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik regel het zelf wel, zoals met alles. Ik heb de overheid eigenlijk niet nodig, maar betaal wel 50%. Kan dat ook minder, minder, minder?

pibasso | 09-11-22 | 11:06 | 6

@small_town_dude | 09-11-22 | 11:11: vastgoed in het buitenland dan zeker? Want in Nederland gaan mensen nog erg spijt krijgen van hun idioot overbetaalde prijzen voor hun woning!

dutch bikkel | 09-11-22 | 11:31

@dutch bikkel | 09-11-22 | 11:31: Bij deze grote vraag en erg beperkt aanbod? Zie dat niet zo snel gebeuren.
Tenzij je gedwongen moet verkopen misschien.

Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:34

@dutch bikkel | 09-11-22 | 11:31: ik heb ook een huis in Belgie, en er komt nog wel wat bij afhankelijk waar de kinderen gaan studeren (hopelijk dus niet Nederland). En met die overbetaalde prijzen, dat valt altijd mee op de lange termijn, zeker bij hoge inflatie. Mijn vader boeide het dertig jaar later echt niet meer of hij in 1970 nu 75.000 gulden betaald had voor een huis, of 95.000 gulden

small_town_dude | 09-11-22 | 11:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat asielcircus moet ergens van betaald worden.

Jan_Pietersen | 09-11-22 | 11:05

Het geschifte is dat alle verwachte extra levenstijd aan werken besteed zou moeten worden. Dit ook terwijl veel bedrijven geen 60-ers willen.

AntiZanicz | 09-11-22 | 11:05 | 9

@Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:23: Als ik een ondernemer was? Sure, hoewel ervaring op de juiste plaats ook zeker z'n waarde heeft. Maar ik ben een loonslaaf van 58, dus de baas kan de <PIEEEP> krijgen met z'n (pogingen tot) uitzuigerij.

Mbovenka | 09-11-22 | 11:27

@ReyNemaattori | 09-11-22 | 11:25: In dat soort gevallen geef je ze een functie elders.
Overigens zijn er genoeg jongeren die niet over dat soort zaken lopen te mauwen - zeker niet in het bedrijfsleven.

Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:28

Dat past ook prachtig in het beleid. Mensen halen hun pensioengerechtigde leeftijd niet als werkende. Kunnen dus eerder hun huis opeten om het gat te overbruggen. Hele leven geploeterd zuinig geweest voor later en op het einde heb je voor niets zo zuinig geleefd.

Andersdenkend | 09-11-22 | 11:36
▼ 6 antwoorden verborgen

O zijn de nieuwe immigratieprognoses binnen?

Zenzeo | 09-11-22 | 11:04

Terechte maatregel. Langer leven, dus langer werken.

dathoujetoch | 09-11-22 | 11:04 | 7

Dat moet je maar afwachten of dat zo is! Het zijn vooral vrouwen die ouder worden nu, en dat kan in de toekomst zomaar minder worden nu ze ook meer werken en meer stress hebben dan vroeger. En dan nog de onverklaarbare oversterfte die maar blijft aanhouden, zullen ze het ook weer naar beneden stellen dan?

dutch bikkel | 09-11-22 | 11:13

@dathoujetoch | 09-11-22 | 11:09:
Tsja, met die platte baas heb ik ook werkelijk nooit iets gehad. Zingen kan hij ook al niet, wat wel eigenlijk?

Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:16

Dus je leeft om (nog meer) te werken. Om nog langer het wanbeleid van de overheid te financieren.

Here's Freddy | 09-11-22 | 11:20
▼ 4 antwoorden verborgen

40 jaar werken. Is ruim voldoende.

mundusvultdecipi | 09-11-22 | 11:03

Ja... uhhh... die immigranten-tsunami moet ergens van betaald worden.

SoepKip | 09-11-22 | 11:03
-weggejorist-
Ichneumonidae | 09-11-22 | 11:02 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl