Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hee luilak, u doet steeds minder vrijwilligerswerk

Tekort aan gratis personeel

Werken zul je!

Volgens de economen, en de economie is tenslotte heilig, moeten we meer gaan werken. Volgens de afgelopen kabinetten moeten we meer aan mantelzorg doen, zodat de overheid harder kan bezuinigen op de zorg. Volgens het preventieakkoord moeten we meer sporten, volgens de moedermaffia meer tijd aan onze kinderen besteden, volgens een rare man meer Duits spreken en volgens experts één keer per maand onze borsten controleren. U heeft het dus best wel druk en dat gaat uiteraard ten koste van andere activiteiten. Dat is te merken aan de hoeveelheid vrijwilligerswerk in Nederland, of eigenlijk het gebrek daaraan, want u kletst minder met bejaarden, tapt minder biertjes achter de bar bij de korfbal en vergadert minder over de aanstaande feestweek in Schubbekutteveen. Vooral op scholen, in het jeugdwerk en voor culturele verenigingen zijn nauwelijks nog Sywerts te vinden die 'om niet' hun tijd opofferen. Dus kom eens met uw luie achterwerk van die sofa af en doneer heel rap uw kostbare vrije tijd aan een organisatie die te karig is om het eigen personeel te betalen. Het is niet alsof u iets beters te doen heeft. Toch?

Reaguursels

Inloggen

Zet daar eens een grafiek boven met de uitgaven van onze overheid. Vrijwilligerswerk is gesocialiseerd en loopt steeds meer via de belastingdienst.
Iedereen met een baan heeft geen tijd en iedereen die leeft van sociale voorzieningen is niet zo sociaal.

W_F | 19-10-22 | 23:08

Met een werkweek van 40 uur en het huishouden erbij blijft er niet veel tijd over voor leuke dingen en gewoon uitrusten van de werkweek. Nog even vrijwilligerswerk erbij zit ik dan echt niet op te wachten.
Een paar keer per jaar wat doen als vrijwilligerswerk is prima, maar het moet geen verplichting worden. Bijvoorbeeld max 1x per maand bardienst draaien op de sportclub zou dan nog kunnen, maar val me daarna niet meer lastig.

De individualisering in de maatschappij neemt verder alleen maar toe en veel mensen hebben het druk zat met baan, gezin, huishouden en sociaal leven.

Caterpillar | 19-10-22 | 21:32 | 1

Als het een verplichting word is het niet meer vrijwillig .verder helemaal eensch.de meeste mensen met een volle werkweek hebben daar ook de puf niet meer voor... tenzij je ambtenaar bent .

bowlfabriek | 19-10-22 | 21:42

Ik fiets bejaarden rond, krijg er niks voor enkel een goed gevoel en conditie.

Geertje W | 19-10-22 | 20:41

Mensen die zich inzetten voor verenigingen zijn vaak ook druk met andere dingen, terwijl mensen die geen fuck doen voor de samenleving maar lopen te zeuren wanneer er geen dingen georganiseerd worden in hun woonplaats. Het zijn altijd dezelfden die het moeten opknappen.

XverderNix | 19-10-22 | 20:07

Ik werk 40 uur per week voor ongeveer modaal, das 9 uur per dag er zijn excl reizen . Dat is me genoeg naast alle huishoudelijke zaken etc. Moet ook tijd voor leuke dingen zijn. Bij mijn sportvereniging hebben we allemaal een keer een avonddienst, prima accepteer ik, stukje vrijwilligheid voor de hobby. Das iig beter dan subsidies strijken voor hobby’s.

timmey | 19-10-22 | 19:50

Meer werken? Ik zou zeggen laat Rutte wat minder geld over de balk gooien.

intrigant | 19-10-22 | 19:41

Zit bij het Rode Kruis, wat steeds meer laat zien dat het eigenlijk een bedrijf is. Keer op keer meer verplichtingen (woke online trainingen, verplicht landelijke inzetten of anders opzouten) waar steeds minder tegenover staat (budgetten centraal beheerd, geen vrijwilligersvergoeding, minimaal kledingpakket, online EHBO-lessen). Niet gek dat mensen weglopen.

WernerT | 19-10-22 | 17:57 | 2
-weggejorist-
Tommi | 19-10-22 | 18:32
-weggejorist-
Tommi | 19-10-22 | 19:54

Ik ben ook niet meer happig op gratis werken voor festivals en andere Amsterdamse cultuurfeestjes waar de directeur (m/v/x) drie keer modaal binnenharkt.

Ad Hominem | 19-10-22 | 17:00

Ik had wat keuzes gezien als vrijwilligerswerk: cassiere bij een museum of licht-administratief medewerker bij een bedrijf. Sorry, dat zijn gewone banen waar ze niks voor willen betalen voor lager personeel zodat managers meer overhouden.

Sneerpoets | 19-10-22 | 16:54 | 1

Inderdaad, vrijwiligerwerk doe je voor een sportvereniging of speeltuinvereniging, maar kaartjesverkopen bij een museum is vrijwel altijd gewoon ren baan.

Tarak | 19-10-22 | 17:18

Vrijwilliger ? Ik neem een voorbeeld aan de boven ons gestelden en bied mij aan als consultant, bij vergoedingen onder het wettelijk maximum heeft reageren geen zin.

Maar kan iemand dat grafiekje 's uitleggen? Die Y-as snap ik nog wel, maar hoe moet ik die X-as nou lezen ?

Vesta | 19-10-22 | 16:40 | 1

Nou gewoon, de afgelopen 4 weken in 2012, toch duidelijk?

Sneerpoets | 19-10-22 | 17:04

De normale bevolking krimpt. Er zijn minder vrijwilligers, minder zusters, leraren, agenten, dijkversterkers, waterzuiveringswerkers, normale kinderen die niet in straattaal meegaan, noem maar op. Dat is op z'n retour. Wat je er voor terug vangt is eigenlijk niet relevant. De boel vervalt hier toch zodra de lieve buurtjes op zijn. Dan mogen de overblijvers met een lachgas ballonnetje in hun mond de boel maar zien te redden: ""Wajoh, geen kaulo water uit deze kut kraan meer. Discriminatie!"

GeheidEenGeit | 19-10-22 | 16:37 | 1

Hahaha ,die laatste zin... heerlijk .en dan maar blijven klagen en niks doen want men kan niks .

bowlfabriek | 19-10-22 | 21:45

Ga al bijna vijftien jaar een dag in de week mee om zwaar werk in het Zeeuwse landschap te doen, heb wel altijd gratis kachelhout.

uisge baugh | 19-10-22 | 16:30

Heb de laatste 10 jaar vrijwilligerswerk gedaan. En dan als echte vrijwilliger en niet iemand die door het UVW gedirigeerd wordt. Echter het verplichtende aspect begon mij tegen te staan. Vooral wanneer het door ambtenaren werd georganiseerd. Vrijwillig is vrijwillig en verder gewoon blij zijn dat ik kom opdagen. Heb mij nu opgegeven voor het onderhoud aan het MTB parcours hier om de hoek. Maak ik ook gebruik van. Kan ik die afdalingen waar de vullingen uit mijn kiezen rammelen door de gaten in het pad een beetje vullen. Niet te veel natuurlijk. Het moet wel afzien blijven.

forecastle | 19-10-22 | 16:30

Altijd gedaan op een internaat voor gehandicapten. Na mijn heupbreuk ben ik nog wel gezelschapsdame. U begrijpt, ik kan helaas niet alles meer.
Maar zij die goed ter been zijn, doen! Het is erg dankbaar werk.

toetssteen | 19-10-22 | 16:23
-weggejorist-
Berendjan1 | 19-10-22 | 16:19 | 3

heb in hier in het dorp ook vrijwilligerswerk gedaan voor 3 dingen .op een gegeven mm word je gewoon geclaimd .toen heb ik gezegd basta

Hapselaar | 19-10-22 | 15:48

Ik kook weleens voor de buurvrouw.

Brabeaulander | 19-10-22 | 15:44 | 1

Wel met de 'voor wat hoort wat' clausule neem ik aan.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:49
-weggejorist-
gfdsa | 19-10-22 | 15:43

Je vangt tegenwoordig net zo veel geld als je recht hebt op een uitkering, soepsidie en toeslag i.p.v. betaald werk moeten doen, laat staan dat deze pamper maatschappij wat vrijwilligerswerk gaat doen.

Burgerzaken | 19-10-22 | 15:35

De sociale dienst vroeg laatst of vrijwilligerswerk niets voor mij was.
Ik zei: ''ik red het zelf nog wel, maar bedankt voor het aanbod''.

bitterpete | 19-10-22 | 15:35 | 1

Het moet wel van 2 kanten komen natuurlijk.

Drembil | 19-10-22 | 16:47

Zijn er niet genoeg gevangenen die niks te doen hebben?

Hiernaast moet ik 2 banen hebben door alle malaise tegenwoordig om m'n energie te kunnen betalen. Geen tijd meer over zo.

Warhead | 19-10-22 | 15:30

De vorige ALV bij de vereniging was geen pretje.

knutsel_ | 19-10-22 | 15:25

Ik werk ruim veertig uur in de week in de zorg, plus bereikbaarheidsdiensten. Me dunkt dat ik al genoeg voor de maatschappij doe (en belastinggeld ophoest).

Tapu | 19-10-22 | 15:22 | 2

Eens

timmey | 19-10-22 | 19:51

Af en toe wilgen knotten, dat doe ik wel, maar dat is incidenteel, niet structureel.

Tapu | 19-10-22 | 20:02

Vroeger werd er inderdaad meer vrijwilligerswerk gedaan omdat het kon. Tegenwoordig moet je al met zijn tweeën werken en tot je 67e. Daar valt al een grote groep weg die vroeger wel vrijwilligerswerk deed. Dan komen er een paar kleine dingen bij en er zijn geen vrijwilligers meer. Goh wat raar

brie-de-penis | 19-10-22 | 15:16 | 5

@wapster | 19-10-22 | 15:28: Ja, wat wil je? Wij Nederlanders moeten het mogelijk maken dat de Fransen met hun 60e met pensioen kunnen. Europese solidariteit heet dat. Je wou toch niet beweren dat je daar niet blij mee bent? Je bent toch zeker geen eurofoob?

MAD1950 | 19-10-22 | 18:08

@wapster | 19-10-22 | 15:28: Het zal niet gek lang meer duren voordat ik hier weg ben naar een land waar ze wel op een goede leeftijd met pensioen gaan. De hut verkopen en ik heb het pensioengat gedicht. Toch mooi zo tegen mijn 60e met pensioen, en heel veel overwaarde op het huis

brie-de-penis | 19-10-22 | 18:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Toevallig vorige week een brief gehad van de gemeente (Emmen) , of ik niet wat papiertjes wil prikken als ik een wandelingetje maak, de hond uitlaat, dan kan ik mij aanmelden en krijg ik een soort prikstok, wat plastic zakjes en handschoenen.
Ik heb een mail gestuurd dat wij dicht bij Ter Apel wonen, en dat ze daar beter kunnen vragen of er papierprikkertjes rond lopen in het azc.
Gasten die daar te gast zijn hebben meer tijd om te prikken als ik heb en ze lopen (velen) toch elke dag rond te slenteren in het winkelcentrum en omgeving station, daar is ook genoeg prikwerk.
Papiertjes prikwerk doel ik op, uiteraard.

Teekje_Tippel | 19-10-22 | 15:12 | 4

@T_T,
Hier in Rotterdam-Oost met al die goed opgevoede nationaliteiten,ergerde ik me kapot over de teringzooi die men op straat gooit.
Ik ben er wat aan gaan doen,was gelukkig niet de enige die zich eraan stoorde.
Nu dus iedere week zak vol uit de omliggende straten en speelplaats.
Doen wisselend met 5 m/v.
Wanneer ik loop te ruimen spreekt men mij vaak aan dat het erg gewaardeerd wordt.
Maak grap,en zeg dat ik taakstraf heb,wou Rutte slaan.
Moet je ze zien kijken.
Aan het afval,Redbull blikjes,zoet limonadespul,Haribo,ijsverpakkingen, mondkapjes,Pizza dozen,MacD zooi en sigaretten doosjes heb ik wel idee wie er die rotzooi van maken,zeker geen bejaarden.
Dan heb je hier de R’dam App,heel handig,wanneer je naastgestort vuil bij containers of kapot straatmeubilair enz,ff doorgeven via App,en het is snel opgelost door de gemeente.
En ja ik geniet een welverdiend pensioen na 48 jaar echt werken,toch wil ik een kleine nuttige bijdrage leveren aan de samenleving,tijd zat.

De Profundus | 19-10-22 | 15:54

Kan ik hieruit afleiden dat je een drukke baan hebt? Opvallend dat de gemeente dit aan iedereen stuurt.

nietzomoeilijk | 19-10-22 | 16:21
▼ 1 antwoord verborgen

Het domste dat ik ooit gezien heb was bij een consultancy bedrijf dat iedereen een dag ging klussen bij een of ander opvanghuis. Het idee is leuk, maar slaat de plank natuurlijk volledig mis. Een consultant daar heeft een omzet van 1000,- per dag, en man/vrouw of 45 deden er aan mee, dat is 45.000,- inkomstenderving door ze een dag vrij te geven. En dan moesten die klunzen gaan verven, betegelen, en tuinieren. Dingen waar ze de ballen verstand van hebben. In plaats daarvan konden ze natuurlijk ook zeggen, we werken die dag en doneren die 45.000 aan een professionele schilder, klusser en tuinman. Dan hou je nog geld over om met de bewoners van het tehuis een dagje op de Rijn te varen. Maar goed, ieder zijn meug.

small_town_dude | 19-10-22 | 15:11

Die daling wordt veroorzaakt doordat men het niet meer vrijwilligerswerk noemt, maar werkstage. Ik kwam daarachter toen ik als autist naar werk zocht en stuitte op bedrijven die geld verdienden door werkstages aan te bieden. Onbetaald werk voor minderbedeelden zoals ik. Ik heb toen iemand van zo'n bedrijf aan de telefoon gehad. Het werd een surrealistisch gesprek. Ik vertelde haar dat ik een 35-jarige werkervaring had en niet begreep waarom ik dan nog een werkstage moest volgen. Volgens haar gaf dat helemaal niet omdat zij mij altijd nog wel iets konden leren. En waar is die werkstage dan, vroeg ik. In Breda. Ik woon in Utrecht, hoe kom ik daar? U kunt in Breda vast wel een kamer huren, zei ze. En wat verdien ik, vroeg ik. Levenservaring, zei zij. Kort daarna heb ik de verbinding verbroken. Moderne slavendrijvers heten werkstageverschaffers.

Albert61 | 19-10-22 | 15:10

Je kan gewoon kijken wie/wat doet: naar leeftijd, achtergrond, m/v, positie in het huishouden en dergelijke (van 2012 tot en met 2021)
opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/8224...

Wering | 19-10-22 | 15:10

Trauma is er sinds verplicht afgenomen hielprik en subsequent balzakgraaiend consultatiebureaubezoek nooit minder om geworden. De voorstelling zover komt over als
Rattenfarm met oormerken, singletrack langs melkinstallaties, bitter eindstation.

Als men welgesteld is kan men zelf creatief zijn en recreatief wat weldoen voor anderen.
Welgesteld is alle tijd met voldoende kapitaal het leven drijvend te houden.

Als je de 19 meloen mensen dus allemaal in stress en wanhoop jaagt.
Dan hebben veelal overwerkte onderbetaalden dus wel andere zorgjes aan het hoofd.
Dan hebben onder anderen ser.nl/nl/ser/raad/raadsleden
er een potje van gemaakt. En dAn hoog van de toren blazen.

hallevvezool | 19-10-22 | 15:09

Het gebeurt niet vaak, maar hierin moet ik Zimmerman gelijk geven. Duitsland is onze grootste handelspartner en er zijn nog vele Duitsers die onvoldoende Engels spreken.
Nederland heeft bepaalde tradities, waaronder Sinterklaas, kringverjaardagen en zoute haring. Talenkennis is ook een traditie. Frans, Duits en Engels behoren basisvaardig te zijn.
Was sollen wir jetzt bekommen? Wir lassen uns nicht für ein Loch fangen. Wir lernen das nicht für die Votze der Katze.

Arnold Layne | 19-10-22 | 15:07 | 2

The, en dan kom je als twaalfjarige in Nederland na 6 jaar in Duitsland te hebben gewoond. Je spreekt beter Duits dan de docent die dus gelijk een hekel aan je heeft. Je scoort - zonder te leren - goede cijfers en dan moet je na zes jaar examen doen. Je haalt een 10 voor je schriftelijk en dan weet je het al. Die docent die een hekel aan je heeft neemt het mondeling af en geeft je een 4. Na zes jaar is de wraak zoet.

Albert61 | 19-10-22 | 15:19

Al jaren proberen wij mensen bij de vrijwillige brandweer te krijgen. Eindelijk is er eentje bereid om zich in te gaan zetten. Hij moet nu echter een half jaar wachten in verband met de bezuinigingen bij de brandweer. Laatst kregen wij te horen dat het wel erg lang duurde voordat wij er waren.......... Tja, wij mogen al rijden met vier man, echter is dat onveilig voor de inzet bij reddingen. Wij doen echt ons best en met overgave, dag en nacht. Maar de rek is er wel een beetje uit nu

Ikkejoop | 19-10-22 | 15:07 | 2

Top dat je vrijwiliigerswerk doet maar in hoeverre is brandweer % beroep en vrijwillig, misschien moet er wat meer beroeps bij?

timmey | 19-10-22 | 19:55

Het enige vrijwillige aan de vrijwillige brandweer is dat je je vrijwillig aanmeld.

Godwint | 20-10-22 | 01:47

Een week kent 168 uur.

Werk (zelfstandige): 50 uur p.w.
Huishouden/boodschappen etc.: 10 uur p.w.
Klussen in en om het huis etc.: 5 uur p.w.
Sporten: 5 uur p.w.
Mantelzorg: 10 uur p.w.
Sociale contacten: 10 uur p.w.
Slapen: 55 uur p.w.

En die resterende 23 uur zijn voor mijn partner en vrienden.

Opbokken met die flauwekul: huur de mensen gewoon in.

MK27 | 19-10-22 | 15:05 | 3

Ik wil je wel vrijwillig een cursus timemanagement aanbieden want zo te zien gaat er nogal veel mis in je planning. Dat je nog niet aan een burn-out loopt te hikken met zo'n overbelaste agenda. Is niet goed voor de mens. Ik ken topmanagers die dan wel 24/7 bezig zijn met de zaak maar die vinden meer tijd voor zichzelf en vrijwilligers werk dan jij.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:12

Ok. Theodorus: kom maar met je time management. Ben heel benieuwd.

Lorejas | 19-10-22 | 15:18
-weggejorist-
ffnietnu | 19-10-22 | 17:04

Nou, schot in de roos. Ja op incidenteel wat hulp aan familie en buren helemaal gestopt met het vrijwilligerswerk in oa voetbal en wijk.
Ten eerste: vrijwilligerswerk wordt steeds meer gedomineerd door de deugtypes wat betekent dat je steeds weer zaken opgedrongen krijgt van hoe je zou moeten denken en doen. Sorry, deugt een mens in 1x niet meer vanwege niet het politiek correcte bandje om zijn arm?
Ten tweede: gewoon f*ck you rutte en kaag. Jullie pakken me steeds meer salaris af om uit te delen aan mede landgenoten die nog net niet te lui zijn om te poepen. Ja ik ben soldair maar er zijn grenzen. Het gratis geld en de toeslagen vliegen ze om de oren en ik moet zelf maar uitzoeken hoe ik de rekeningen betaal. Zoek het maar lekker uit, de maatschappij is door jullie door de ondergrens gezakt en heeft geen enkele zin meer dat ik daar iets positiefs aan toe probeer te voegen.

ZomaarEen | 19-10-22 | 15:04 | 1

Eens. Ik ga ook stoppen. Bij de ene club zit nu inderdaad zo'n deugtype die steeds roept "het is vrijwillig maar niet vrijblijvend".
En bij de andere club zit ik mensen te helpen die 'mijn' geld al uitgegeven hebben aan allerlei overbodige zaken en zichzelf daarmee nog verder in de financiële problemen hebben geholpen....
"Ben wel goed, maar niet gek": al decennia lang fulltime werken, daarnaast vrijwilligerswerk doen en dan, als je onterecht jarenlang belasting (VRH) hebt moeten betalen over verzonnen zogenaamde inkomsten, mij het nakijken geven en dan besluiten mijn (spaar)geld weg te geven aan "mensen die hun rekeningen niet kunnen betalen"?
Nee, het houdt ergens op met het uithangen van de brave, solidaire burger.

Wering | 19-10-22 | 15:22

Gemeenschapszin. Welke gezonde kerel heeft dat nou niet?

Beste_Landgenoten | 19-10-22 | 15:01 | 2

Ik ben ook altijd vrij willig.

Mr_Natural | 19-10-22 | 15:03

Ze hebben mijn verstandelijk beperkte neef (50) zover gekregen om elke week met een soortgenoot te gaan wandelen in de mooie natuur. Nu is dat vlakbij een naaktstrand en verderop een homo-ontmoetingsplek, beetje link, maar het schijnt ze niet te deren. Al vele, vele jaren wordt zijn royale PGB opgesoupeerd door een legertje hulpverleners en coaches en wat al niet, die erom vechten als een honden om een bot. De bedoeling is hem enige simpele basisvaardigheden bij te brengen, tot nu toe zonder enig resultaat. Neef zal het een rotzorg zijn, die krijgt zijn Wajong en de volle mep aan toeslagen, en verder aan z'n lijf geen polonaise. Soms willen ze met hem wandelen, je moet toch wat doen voor je pegels, dat vindt hij best. Als ze dat nou zo graag willen. Is hij er weer een tijdje vanaf. Af en toe ergens een handtekening op mikken, ook prima. En zo loopt alles op rolletjes in hulpverlenersland. Geen gezeik, iedereen rijk. Mooi, toch?

Wiebenick | 19-10-22 | 15:01 | 3

Een soortgenoot van je neef.. ook een mens dus?

koeberg | 19-10-22 | 15:04

Een pgb is net zoiets als de staatsloterij maar dan meespelen met een lot waar elke maand een prijs opvalt.

ZomaarEen | 19-10-22 | 15:15

Verzuip maar met uw altruisme, ik leef niet voor ´´De wilde ganzen´

Therion | 19-10-22 | 14:59 | 1

Dat is een menslievend clubje.

Zitvlak | 19-10-22 | 15:00

Denk dat het vooral een bepaald type school is dat geen vrijwilligers kan vinden. Diezelfde scholen die ook geen docenten kunnen vinden, zeg maar.
Maar effe serieus: welke gek gaat er in godsnaam nog als vrijwilliger door weer en wind langs de deuren voor een ""goed doel"", als de opbrengst van je collectebusje linea recta naar de wintersport gaat van de directeur van dat ""goede doel""?

wapster | 19-10-22 | 14:57 | 3

Bij ons in het dorp doen ze dat. En dat gemekker over duur betaalde directeuren vind ik zo 'communistisch'. Haalt zo'n topman de doelen, bonus, zo niet, oplazeren. Zo (zou het moeten) werken.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:00

Gemiddeld inkomen tussen de 60 k en 120 k of meer van die opperhoofden.

Zitvlak | 19-10-22 | 15:02

@Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:00: jij mag het communisme vinden; ik vind dat mensen die zelf niet voor minder dan 10.000 euro per maand uit hun bed komen, niet hoeven te rekenen op de vrijwilligheid van degenen die het feitelijke werk doen.

wapster | 19-10-22 | 15:20

Doe al jaren van alles voor clubs enzo. Omdat het mij ligt. Als de basisschool van junior weer een mail de deur uit doet met de vraag wie van de ouders er zaterdagochtend wil komen ramen lappen dan krijgen ze van mij de dikste middelvinger. Je kan ook teveel (bullshit) vragen van mensen.

Leptob | 19-10-22 | 14:57 | 1

Je bent een goed mens Leppie. Jij doet tenminste nog iets.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:01

Eigenlijk wel een beetje sneu dat met naoorlogse generaties het gevoel van "gemeenschap" een beetje is verdwenen en het vooral toch meer 'ikke, ikke, ikke en de rest kan stikke' is geworden. De Wii-FM generaties zeg maar. Jezelf inzetten voor de gemeenschap doen we liever niet of zo min mogelijk.

Neem "onze" oudjes. Die stoppen we tegenwoordig weg in ergens. Of "onze" kinderen. Die dumpen we op school en daarna de dagopvang. Je inzetten voor je familie, vrienden, kennissen en buurt o.i.d. doet bijna niemand. Moet de gemeente/staat/anderen maar regelen en betalen.

Men doet immers 'al genoeg'. Voor zover ik kan constateren is dit begonnen bij de ontkerking voor de boomers, overgenomen en verergerd bij Gen-X met het internet, en lijken de millennials zich pas een beetje zich te beseffen dat dit niet goed kan 'blijven' gaan, en hun kinderen, tsja we zullen het (niet) meemaken.

Zal waarschijnlijk niemand echt boeien maar met deze individualisering van de 'westerse' samenlevingen ligt wel een duveltje op de loer. Je hoort wel van die extreemrechtse plottertjes hardop praten over het grote complot tot 'omvolking' wat natuurlijk helemaal nergens op slaat. Maar mensen die wel een beetje doorlezen zien wel dat "we" ten dode zijn opgeschreven op de lange duur. Niet zozeer als het witte ras of zelfs westerse beschaving maar net zoals Japanners, Chinezen, Italianen en nog wat andere volkeren/landen gaat ons gebrek aan genoeg natuurlijke aanwas en onze veel langer dan normaal levende, cru gezegd, te dure oudjes ons de kop kosten.

Kort gezegd. Onze demografie ziet eruit als een schoppenaas en het zou een driehoek moeten zijn.

Grenzen dicht, white pride worldwide e.d. gaan daar niets aan veranderen. Hoe rijker het land, hoe minder kinderen er geboren worden en hoe meer mensen absurd oud worden. Van iemand die op z'n 73ste sterft zeggen we 'dat is ook veel te jong zeg...'

Komt niet goed zo en het gaat tegen de natuur van het menselijke dier in. Wij zijn, of zouden moeten zijn, sociale dieren die gemeenschappelijk voor de lusten en de lasten zorgen. We zijn gedoemd dus.

Waar gaat het nog wel goed? Afrika, delen van Zuid-Amerika en Azië. Die doen wel vrijwilligerswerk, is plichtsgevoel daar, demografisch gaat het daar ook stukken beter qua natuurlijke aanwas. En ironische genoeg gaan we straks (over 80-90 jaar) de mensen daar nodig hebben om ons leven in stand te houden. Het is onvermijdelijk.

Iemand al zin om zich in te zetten voor de gemeenschap inmiddels?

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 14:56 | 14

Zelden zo verwrongen beeld van de realiteit gelezen. Ze gaan zeker ook met de KWF collectebus langs de deuren?!

Drembil | 19-10-22 | 16:58

@ffnietnu | 19-10-22 | 17:42:

Enig idee hoeveel Syriërs er in Turkije, Jordanië en Libanon zitten? Bijna 6 (ZES) miljoen. En dat zijn moslimlanden. Daarnaast stikt het in Syrië zelf ook van de vluchtelingenkampen.

Eerst nadenken, dan pas tegel tikken, dan natrekken, dan pas op 'reageer' klikken.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 18:53
▼ 11 antwoorden verborgen

Hoe zit dat hier onder de reageerders? Vrijwilligerswerk afgelopen vier weken en afgelopen jaar?

NoNoVio | 19-10-22 | 14:55 | 2

Niks. Eerder schuldhulp gedaan. Gestopt vanwege lamlendige instelling personen die je tracht te helpen.

Lorejas | 19-10-22 | 15:21

Niks. 10 jr geleden een jaartje gedaan als netwerkcoach. Zit nu liever in de kroeg en ben daar bsb voor een praatje.

Uncle Melon | 19-10-22 | 16:24

heeft het ermee te maken dat bij de plaatselijke sportvereniging er wel heel veel witte mannen/vrouwen vrijwilligers werk doen, en we nu op het punt staan om meer anders getinte mensen van een bepaalde leeftijd te hebben welke niet zo van het participeren zijn. en dus de percentage laten afbuigen?

echtehollander 1 | 19-10-22 | 14:53

En waarom moet daar een foto van de koningin bij?

skoftig | 19-10-22 | 14:53 | 3

Samen met haar man vertegenwoordigt ze het tegenovergestelde van vrijwilligerswerk. Ze ontvangen een zeer riant salaris zonder daar een noemenswaardige prestatie tegenover te leveren.

Red shirt | 19-10-22 | 14:55

Als voorbeeld van iemand die vrijwilligerswerk doet omdat ze reeds van inkomen voorzien is via een uitkering.

ReyNemaattori | 19-10-22 | 14:56

Oprechte vraag. Vrijwillig jeugdwerk, wat is dat? Overblijfmoeder (m/v/x)? De knutselclub?

Sjors W. | 19-10-22 | 14:47

Daar herken ik mijzelf niet in. Mijn vrouw klaagt al behoorlijk dat ik in het weekend vaak niet thuis ben vanwege al dat vrijwilligerswerk.

Zuma | 19-10-22 | 14:44

Naast m’n ontzettende drukke baan, 3 dagen pw, zit ik ook in de kantinecommissie vd tennis.
Inkoop drank en snacks, bardiensten plannen.
M’n vrouw, full time++ doet er ff het secretariaat vd voetbalclub bij.
Soms ondankbaar werk, maar we draaien onze hand er niet voor om.
Eigenlijk hebben al onze vrijwillegerz er een drukke baan naast.
Harde werkers dien dat gewoon tussen de patatten door.

Ruimedenker | 19-10-22 | 14:43 | 3

Hoe gaat het met de sex bij u thuis?

Red shirt | 19-10-22 | 14:52

@Red shirt | 19-10-22 | 14:52:
Bijna elke dag.

Bijna op maandag
Bijna op dinsdag
Enz…;-)
Meestal in één vd kleedkamers.

Ruimedenker | 19-10-22 | 15:07

Scholen, jeugdwerk, culturele verenigingen.
Dus niemand wil met "jongeren" werken? Wat raar.

UnderTheDevil | 19-10-22 | 14:43

Als GS me dan toch uitscheldt, mogen ze me ook wel tutoyeren.

Met_baard | 19-10-22 | 14:43

13 kilometer fietsen om vrijwilligerswerk te doen? Dacht het niet.

spamzuiger | 19-10-22 | 14:42

Ik werk 40 uur per week. Heb de afgelopen 2 jaar in totaal respectievelijk 70 en 55k inkomstenbelasting betaald. Dat lijkt me meer dan voldoende bijdrage aan de staat der nederlanden en de maatschappij in het algemen.

BoerKoekoek | 19-10-22 | 14:41 | 3

40 uur maar? Mazzelaar.

spamzuiger | 19-10-22 | 14:42

Er zijn genoeg vrijwilligers die naast hun vrijwiillgerswerk gewoon een baan hebben en net als jij belasting betalen.

Lafayette | 19-10-22 | 14:47

@Lafayette | 19-10-22 | ik kende meer dan 15 mensen die zelfmoord hebben gepleegd...
Uw punt is?

ffnietnu | 19-10-22 | 19:46

Ik heb afgelopen jaar al vier keer als vrijwilliger meegeholpen aan film-/circus-/muziek-festivalletjes vanaf de opbouw tot aan de afbouw, en dat beviel me keer op keer weer goed.
Scheelt wel dat het type festivals ook een bepaald slag mensen aantrekt waarmee het goed toeven is, je hebt al heel snel een feestelijke stemming, het lijkt dan ook vaak meer op een gratis all-inclusive doe-vakantie met bier en goed eten.
Ik kan het iedereen aanraden!
Jammer dat de zomer weer ten einde is.

Abject | 19-10-22 | 14:39 | 1

Je beschrijft ook precies goed wanneer vrijwilligerswerk goede succeskansen heeft. Als je iets doet voor een onderwerp dat je interesseert, werk dat je niet erg vindt om te doen, met de flexibiliteit die je nodig hebt, met mensen waar je het mee kan vinden. Min of meer de 4-eenheid van vrijwilligerswerk.

De beschreven probleemgebieden zijn hoog regelmatig en inflexibel, kids worden er nog net niet onder gunpoint afgezet, dat haalt er helaas voor iedereen de lol af, en van de gemiddelde vrijwilliger krijg ik vaak de indruk dat ze het leuk vinden om te vergaderen, ook als een email volstaat. Tsja. Dan werkt het niet.

Sjors W. | 19-10-22 | 14:56

Ik doe vrijwilligerswerk omdat het bij mijn levensinstelling past om mijn kennis en kunde niet alleen voor mezelf te houden (en mijn brood ermee te verdienen) maar ook gratis en voor nop ter beschikking te stellen aan mensen die minder geluk hebben gehad dan ik.

Schadenfreude | 19-10-22 | 14:39

Een belangrijk reservoir van vrijwilligers is opgedroogd: er zijn geen vutters meer en de pensioenleeftijd is verhoogd.

Leoverig | 19-10-22 | 14:38

Ik heb vanochtend mijn kopje zelf naar de keuken gebracht.
Dat vond ik wel weer genoeg.

laurentius | 19-10-22 | 14:38

Gisteravond nog vrijwillig de vrouw des huizes ... Laat maar, ik ga bejaarden rijden.

Tjemig | 19-10-22 | 14:36

Vrijwilligerswerk moet vanuit emotie, (com)passie, liefde, wat dan ook gedaan worden. Belangeloos en zonder wederzijdse verplichtingen een steentje bijdragen aan een doel wat je raakt. Het is geen gratis personeel dat je aan kunt sturen als tweederangs werknemers zoals het nu bij veel organisaties is. Dus OF een organisatie is blij met alle hulp, OF ze stellen eisen aan het werk. Bij dat laatste hoort een contract en een beloning.

phantom2 | 19-10-22 | 14:35

Ik gebruik de zelfscanner bij de AH. Dat is ook een vorm van vrijwilligerswerk.

Red shirt | 19-10-22 | 14:34 | 2

Ik weiger dat apparaat te hanteren. Het is brood uit de mond van kassières stoten terwijl je zelf het werk moet doen.
Dat je bij het scannen van drank vervolgens alsnog minutenlang moet wachten op leeftijdsverificatie is ook al zo'n gruwel.

Abject | 19-10-22 | 14:42

Als mantelzorger doe ik al genoeg vrijwilligerswerk.

Zapata10 | 19-10-22 | 14:31 | 3

Als mantelzorger maak je vaak overuren.
Zonder gage.

Zitvlak | 19-10-22 | 14:32

@Zapata10 | 19-10-22 | 14:31
Inderdaad. Respect.
Mantelzorgers hebben niet veel keuze als het gaat om de liefde voor je naasten. De overheid weet dat heel veel mensen zich letterlijk offeren en stuurt daar bewust op aan. Dat je je ouders helpt vind ik heel normaal, maar dat je je moet opofferen omdat een samenleving niet in staat is een deel op te vangen, en dat je dan ook nog eens vaak de rekening gepresenteerd krijgt, is een in en in trieste schande.

Lafayette | 19-10-22 | 14:45

@Lafayette | 19-10-22 | 14:45: Onze mantelzorg ( oma ) kost bijna 1200 in de maand ( verzorgtehuis ).
Met de mededeling of je ook de kamer en de rest nog even gaat opruimen, schoonmaken.
De dame komt slechts 1 keer in de week de vloer doen, bij wijze van spreken.

Zitvlak | 19-10-22 | 15:08

Reaguren is toch ook een soort vrijwilligerswerk. Hoe kan ik anders mensen op internet laten weten dat ze het fout hebben?

HerzlichWillkommen | 19-10-22 | 14:30 | 1

Begin er maar niet mee, paarlen voor de zwijnen.

Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 15:07

Is er niet een direct verband tussen stijging van inflatie en een mindere bereidswilligheid om voor niks iets te leveren?

zhirek | 19-10-22 | 14:29

Stel je bent scheidsrechter bij de amateurs. Fluit je een keer niet gewenst en heb je als je geluk hebt alleen leeggestoken autobanden.

Dr.Platypus | 19-10-22 | 14:28

Ik doe een halve tot een hele dag per week vrijwilligerswerk naast een volle werkweek. Ik hoef hier geen applaus voor en ik begrijp dat niet iedereen dat kan, maar de apathie in de comments geeft wel aan dat de maatschappelijke betrokkenheid echt van 'de ander' moet komen. Zoals dat wel vaker het geval is bij ontevreden burgers, in dit geval veelal van rechtse signatuur.

Valt het anderen niet op? Bij iedere uiting van solidariteit, zoals een one love armbandje, een pridevlag, een minister die een haarlok afknipt, weet iedereen te melden hoe hypocriet ze allemaal wel niet zijn. Echter, als het erop aankomt doet de gemiddelde reaguurder helemaal niets om de maatschappij te verbeteren, behalve anoniem de regering voor psychopaten uitmaken.

BobDobalina | 19-10-22 | 14:28 | 8

@BobDobalina | 19-10-22 | 15:19: Hetgeen nivellering en een heel grote sigaar uit eigen doos is omdat dezelfde regering de belasting weer naar 21% gooit.

Zapata10 | 19-10-22 | 15:55

@Zapata10 | 19-10-22 | 15:55: ja duh, waar denk je dat het geld anders vandaan komt? Ik betaal als gasloze mee aan de rekening van talloze ontevreden burgers die helaas niet ophouden met kankeren en verder geen reet uitvoeren om iets te doen voor de maatschappij.

BobDobalina | 19-10-22 | 16:10

in dit geval veelal van blauwe/rode signatuur. There is no pill en daarom geen applaus.
Deugdvlagwapperen is snel en vaak hol een loos, breek me de betonschaar niet open.
Je opmerking over apathie (h)erken ik. Hoeveel van ons in gebieden hebben vanaf het schoolplein helpen bouwen, om steeds maar weer diezelfde dingen te zien worden afgebroken?
Ergens is er een breekpunt. En dat is misschien 10, 20, 30? jaar geleden, misschien morgen.

Valt het anderen niet op?.. etc..
Deugdvlagzwaaierij heeft expliciet het doel een reactie te veroorzaken.
Vast te stellen dat vlagzwaaiers vaak niet consistent zijn in hun overige beleid, handelen en uitingen. Dan hebben we het over hypochriete psychopaten, zijn ook vaak grote bedrijven, met offices in kansenlanden..
Hosmoscene wereldwijd vertoond in rolprent? Geen zaken met landen die fraqqen? Foontje gemaakt door 18+er? Dan Hoera voor die bedrijven en personen die ergens voor staan. Nota di bène,
Wáár voor gestaan wordt is wel van belang:
Drijft het mensen uiteen of verbindt het stammen?
Respecteert het de/het/een individue, of tast het mensen onder de gordel?
LZVE met het geweten in de leer die je koestert of draagt.

Linksrechts gelul is kunstmatige divisie in kampen, een bekende romeinse truuk.
Was het maar waar anoniem, het volslagen bestel voor rotte vis uitmaken.

Applaus voor jou en alle vrijwillgers, en veel sterkte aan wie mantelzorgt.

hallevvezool | 19-10-22 | 16:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik vraag me af wanneer ik in vredesnaam vrijwilligerswerk zou kunnen doen. Ik werk me een slag in de rondte, betaal belasting en nog is het niet genoeg.

henriette | 19-10-22 | 14:24 | 2

U kan vast nog wel een tandje bij doen.
Tijd zat, sarc modus.

Zitvlak | 19-10-22 | 14:27

ja ik werk ook elke week weer tot woensdagmiddag 14:00 voor de belastingdienst, maar of dat vrijwillig is......

Tjemig | 19-10-22 | 14:40

De kerken doen nog veel vrijwilligerswerk. Veel onbetaald werk voor jeugd, zorgen voor armen en bezoeken van ouderen.

En nu is het genoeg! | 19-10-22 | 14:20 | 4

They want your soul.

Duwbak_Linda | 19-10-22 | 14:21

@Theodorus.Goldbach | 19-10-22 | 14:21: Ha ha, dat doen we niet. En ook lang niet alle kerken denken daar zo over. Alleen: net als buiten de kerken, het is lastig daar over te spreken. Ik denk dat het ook voor die mensen helemaal niet goed is om allemaal hierheen te komen.

En nu is het genoeg! | 19-10-22 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

De nieuwe generatie is steeds minder bereid zich in te zetten voor verenigingsleven.
Samen iets doen of opbouwen kost teveel moeite en opoffering.
Het zijn consumptieslaafjes geworden met een passieve click-bait en game-verslaving.

Tenminste, dat zeggen de nieuwste grootouders.

AdvocatusDiaboli | 19-10-22 | 14:18 | 1

U vergeet de rubberen tegels en de geldboom.

Zitvlak | 19-10-22 | 14:19

Ik doe vrijwilligerswerk, ik betaal belasting.
Dit geheel op vrijwillige ( gedwongen ) basis.
Daarmee doe ik een duit in het zakje van vak K.
Zolang willy en madam er 4,5 ton bij krijgen , mogen ze de handen uit de mouwen steken.
Ben ik hiermee door naar de volgende ronde?

Zitvlak | 19-10-22 | 14:17

Het woord vrijwilligerswerk is gewoon een verbloemende omschrijving voor slavernij.

keestelpro | 19-10-22 | 14:17 | 7

@keestelpro | 19-10-22 | 14:17
Hahaha. Wat je waarschijnlijk wilt stellen is dat jij enkel onder dwang vrijwilligers werk zou doen :-).
De echte slaven zijn mensen die niets meer willen doen voor een ander zonder dat daar geld tegenover staat. Je zou natuurlijk wel kunnen stellen dat een vrijwilliger een slaaf is van zijn eigen drang om te vrijwilligen. Het motief dus.

Lafayette | 19-10-22 | 14:38

@Zitvlak | 19-10-22 | 14:31: och, ik wil best eens iemand met een zweep slaan als diegene daar scherp van wordt, ik ben niet de beroerdste, mits dit wel "divers" kan.
Latex smeer ik liever op een muur, zulke glimmende kleding is niet aan mij besteedt.

Veepert | 19-10-22 | 14:47
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik werk niet.
En ik ga ook niet voor niets werken al vrijwilliger.
Ben daar een beetje achterlijk.

Nonik Neem | 19-10-22 | 14:17 | 3

Ik werk wel, maar niet voor niets. Ben gekke Henkie niet.

WhiteShark | 19-10-22 | 14:32

Sociaal gezien ben je inderdaad (een beetje) achterlijk.

Schadenfreude | 19-10-22 | 14:42

Wat jammer voor je.

AdvocatusDiaboli | 19-10-22 | 14:57
-weggejorist-
Some1!!11 | 19-10-22 | 14:16

Weet je wat, ik doe die borsten dan wel vrijwillig.

John McClane | 19-10-22 | 14:15 | 1

Alleen al aan het controleren van de borsten hier in de buurt heb ik een dagtaak.

goedverstaander | 19-10-22 | 14:40

Ja dag. Betaald werken doe ik liefst al zo min mogelijk. Laat mij maar lekker nietsnutten.

Lorejas | 19-10-22 | 14:15 | 4

Geld maakt zeer gelukkig.

Lorejas | 19-10-22 | 14:21

@Lorejas | 19-10-22 | 14:21: Mwoah. Veel geld maakt niet per se gelukkig, geen geld maakt vooral ongelukkig.

_pacman_ | 19-10-22 | 14:28
▼ 1 antwoord verborgen

Oh ik dacht dat de vrijwilligersvacaturebanken allemaal verzadigd waren door de verplichte tegenprestaties van bijstandsontvangers.

Duwbak_Linda | 19-10-22 | 14:14 | 3

Proest!

civilian | 19-10-22 | 14:15

Die wachten op een huis en dan ontslag.

Zitvlak | 19-10-22 | 14:20

Was overigens een serieuze comment. X aantal jaar geleden had ik de tijd en de wil. Heel veel vrijwilligersvacatures online die bij navraag allemaal al voorzien waren (echt, fiks dat).

Een grote landelijke organisatie zocht nog wel mensen. Ik breng een behoorlijke bak kennis en ervaring mee dus win win. Maar ons kende ons daar al héél lang, niemand die gewoon zegt wat die bedoelt of echt wil weten. Nou ja, dan niet. Doei.

Duwbak_Linda | 19-10-22 | 14:41

De dichtstbijzijnde plek waar ze vrijwilligers zoeken is 13 kilometer ver weg en dat is gewoon niet te doen met de fiets. Sorry.

2voor12 | 19-10-22 | 14:13 | 1

Begin een fietsclub.

AdvocatusDiaboli | 19-10-22 | 14:19

Zonder vrijwilligers draait geen enkele samenleving. Mensen hebben echter vaak niet door hoeveel het op vrijwilligers aan komt. Van sportverenigingen tot eigenlijk ook mantelzorgers. Vrijwilligerswerk heeft dan ook niets met geld verdienen of dat je al belasting betaald hebt te maken, maar juist alles met passie en wat je wilt betekenen voor je medemens en omgeving zonder dat daar iets tegenover moet staan. Onbaatzuchtig dus.

Lafayette | 19-10-22 | 14:11 | 2

Sinds de overheid dat ook weet knijpen ze de zaak nog harder uit.

Veepert | 19-10-22 | 14:32

@Veepert | 19-10-22 | 14:32:
Eens. Overheden maak maar al te graag misbruik van de passie en moraliteit van haar burgers.

Lafayette | 19-10-22 | 14:39

Er zij niet te weinig vrijwilligers, er is te veel aanbod van onbetaald werk.

NaughtiusMaximus | 19-10-22 | 14:10 | 3

En daarom loop je als vrijwilliger het risico 'misbruikt' te worden, dus hetzelfde werk doen als een betaalde kracht.

First Contact | 19-10-22 | 14:14

@First Contact | 19-10-22 | 14:14:
Ontegenzeggelijk waar. Vrijwillgers worden vaak misbruikt door mensen die er wel betaald voor krijgen. Dit heeft gewoon te maken met waarom iemand het werk doet. De een dus onbaatzuchtig, de andere voor een inkomen. Beiden niets mis mee totdat meestal de betaalde kracht gaat denken dat hij veel belangrijker is dan de vrijwilliger, meestal gevolgd door het afstoten van klusjes die de betaalde kracht het liefst niet meer wil doen.

Lafayette | 19-10-22 | 14:19

Collectanten ook vaak als bijbaantje… nee, dan krijg je niks. Collecteren doe je voor een goed doel en dus ook niet om er zelf beter van te worden.

TheseDays00 | 19-10-22 | 14:10 | 1

Collecteren door weer en wind doe je ook voor het salaris van de directie. Helaas.

AdvocatusDiaboli | 19-10-22 | 14:20

Maar wel steeds meer betaald werk....

Zeurders | 19-10-22 | 14:08

Nooit meer vrijwilligerswerk. Al die regelneven( nichten ) die net doen alsof je bij een miljoenenbedrijf werkt. Het ons kent ons sfeertje…brrr

thekolere | 19-10-22 | 14:08 | 2

Ze voelen zich verheven "want ik doe al 20 jaar vrijwilligerswer dus moet je naar me luisteren!" . Zeer irritant volk en reden voor mij ver weg te blijven bij clubs die hier op steunen.

2voor12 | 19-10-22 | 14:20

Ha ik herken het verschijnsel. Is inderdaad geen lolletje.

Drembil | 19-10-22 | 14:29
-weggejorist-
El.Cheapo | 19-10-22 | 14:07 | 3

Laten we hier ook de beestjes bij hun naam noemen. Met name "Nederlanders" vinden vrijwilligerswerk niets.

Kaal-dik-en-lelijk | 19-10-22 | 14:06 | 7

@Some1!!11 | 19-10-22 | 14:23: vrijwilligers"werk" voor behoud van uitkering en/of vrijstelling van sollicitatieplicht. Ik heb te veel van dat soort "Nederlanders" gezien.

Veepert | 19-10-22 | 14:41

Het Marokkaanse woordenboek is half zo dik als het Nederlandse omdat er geen werkwoorden in staan.

Bakkeleures | 19-10-22 | 15:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Klopt, ik lever al een onvrijwillige bijdrage van ongeveer 80% marginale belastingdruk.

_pacman_ | 19-10-22 | 14:05 | 7

@2voor12 | 19-10-22 | 14:16:
Waar ik woon heb je geen subsidies voor dat soort dingen. Overigens betalen vrijwilligers ook gewoon belasting, voor het geval er een beeld bestaat waarbij vrijwilligers louter bestaan uit steuntrekkers of pensionados die niets te doen hebben.

Lafayette | 19-10-22 | 14:23

@Kapitein Sjaak Mus | 19-10-22 | 14:23:
Die EHBO moet dat niet doen. Die wil dat doen, ook voor niets. Wat niet ook wil zeggen dat anderen mogen verwachten dat hij (of iemand anders) dat moet doen.

Lafayette | 19-10-22 | 14:26
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl