Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SER: "Hallo Nederland. U moet harder werken"

Arbeidspotentieel van 1.3 miljoen mensen doet maar wat, of eet uit neus

Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst genoeg leraren, zorgpersoneel en defensiepersoneel zijn, moet het kabinet op korte termijn stimuleren dat werkenden meer uren gaan maken. Dat adviseren werkgevers, werknemers en deskundigen verenigd in de Sociaal-Economische Raad (SER).

Lange rijen op Schiphol, lege schappen in de supers, dichte tunnels, enorme wachtlijsten in de zorg, zes weken wachten op een bestelling via internet, post die niet meer op maandag komt, kinderen die niet meer kunnen lezen, schrijven en rekenen, onafgemaakte nieuwbouwhuizen, koters die van De Opvang opgehaald moeten worden omdat er geen personeel is, 25 minuten wachten op een pilsbiertje op een strandterras. HET IS ALLEMAAL DE SCHULD VAN ✅ LUIE DEELTIJDWERKERS, ✅ NULURENCONTRACTO'S, ✅ VROEGPENSIONADO'S, ✅ BEROEPSOUTKIERINGS, ✅ HUISVROUWTJES ☐ de overbevolking (aanvinken wat van toepassing is).

Reaguursels

Inloggen

Moeten klinkt meteen weer zo dwingend. Daar kan ik niet mee omgaan.
Groetjes, een luie deeltijdwerker

Duwbak_Linda | 25-05-22 | 18:49

Sorry hoor, werken heeft voor mij totaal geen zin: door de belastingstructuur van Nederland komt dat neer op: vrije tijd inleveren voor hetzelfde bedrag per maand. En nee, ik vang geen uitkering en geen toeslagen, ja ik betaal wel belasting. Voor beide kanten van het spectrum: mensen zonder geld en mensen met 'veel' vermogen is het in Nederland NIET zinvol om te gaan werken. Vrijwilligerswerk ok, maar dan wel zonder iemand, die me vertelt dat ik elke dag MOET komen.

Heer Hugo de Waard | 25-05-22 | 18:27

Zoveel werkelozen en zoveel vacatures kan twee oorzaken hebben.
Eén, het sociale vangnet is comfortabel genoeg om leuk van te kunnen leven zonder een klap wit werk te doen of twee, het salaris van veel van die banen ligt dermate dicht tegen een minimum uitkering aan dat het niet loont er voor je bed uit te komen, of het niveau van het huidige onderwijs is zó bedroevend laag dat er gewoon geen geschikte kandidaten te vinden zijn om koffers te smijten tegen een minimum loon, werk dat naar nu blijkt toch belangrijk genoeg is om niet aan totale drugsgebruikende randdebielen uit te besteden. If you pay peanuts, you get monkees. Nou, zelfs dat dus niet meer. Wacht maar tot je niemand meer voor de schoonmaak in het algemeen kunt vinden. Ook al zo'n beroep waarvan het maatschappelijk belang dramatisch onderschat wordt.

Sans Comique | 25-05-22 | 17:39 | 3

kijk eens hier (even pdf openen) dan zie je dat je tussen 22k en 34 K er netto nog geen 1000euro aan overhoiudt. En dat meneer, is he
t probleem

ikweethetzeker | 25-05-22 | 18:00

Ik adviseer voor dit topic @masood_boomgaard
de self-help Singh op tiktok

sjef-van-iekel | 25-05-22 | 17:38

Kan iemand een keer wat getallen noemen bij de statements dat werken niet loont? Hoeveel krijgt die uitkeringstrekker dan? En hoeveel mensen werkten er daadwerkelijk het grootste deel van hun carrière voor minimumloon?

Me_Giant | 25-05-22 | 16:59 | 4

Ik had ooit een paar jaar geleden voor een paar maanden een bijstandsuitkering. Dat was toen rond de 950 euro, dacht ik. Plus ongeveer 300 huursubsidie. Ik kon aan de slag voor plusminus 1400 netto in de maand. Geen huursubsidie én geen kwijtschelding van bepaalde gemeentelijke belastingen meer. Dus je zou voor om en nabij 120 euro in de maand meer in de maand effectief 10 uur per dag 5 dagen in de week jezelf vastketenen aan bezigheden die je als je de keus zou hebben niet zou kiezen om te gaan hebben. Zeker als het werk is waarvan je dusdanig gaar thuiskomt dat je alleen nog puf hebt om te wachten tot je de volgende dag weer aan het werk kan. De meeste mensen hebben echt wel wat beters te doen dan hun werk als het zou kunnen.

Sans Comique | 25-05-22 | 17:54

@Sans Comique | 25-05-22 | 17:54: Ik ken een bijstandmoeder met alle vrijstellingen, toeslagen en gratis omschoolcursussen die alle tijd had om kringloopwinkels af te struinen. Die hield maandelijks meer over dan een iemand die met werk z'n gezin moest onderhouden.

Sneerpoets | 25-05-22 | 19:13
▼ 1 antwoord verborgen

Meer werken, en waarvoor dan?

*Minder geld tgv wegvallen toeslagen
* meer stress en gezeik op werk
* meer belasting betalen
* minder vrije tijd

En verder:

* bananenblad geen ontspanning
* geen natuur, alleen maar drukte
* alles duur
* tsunami kansloze asielplaag
* Sigrid kaag
* hoogste gehalte pfags in eten en drinken van Europa

Ja, ik ga tzt enigreren. Wil hier absoluut niet dood gevonden worden

hallofreen | 25-05-22 | 16:50

Meer moeten werken om hetzelfde te kunnen blijven doen is een teken van afbraak van onze levensstandaard.

Veepert | 25-05-22 | 16:32 | 2

En zo is het, maargoed in de republiek wordt nagenoeg alles geaccepteerd want centen verdienen in de criminaliteit gaat efficiënter inclusief uitkering. Hier gaan we niet met gele hesjes de straat op omdat we worden aangerand door de overheid op alle vlakken. Op een aantal vlakken is het zelfs gewoon verkrachting, ik noem een voorbeeld; brandstof prijzen, toeslagen schandaal, covid beleid, defensie etc..

Xaffier | 25-05-22 | 17:06

Vroeger was iemand leraar of postbezorger en onderhield een heel gezin met 3 tot 5 kinderen.

sjef-van-iekel | 25-05-22 | 17:43

Dat kan men nou allemaal wel zeggen maar we werken wel jaren langer door in Nederland. Danku.

Mopar | 25-05-22 | 16:23

Meer werken? Ik heb wel wat beters te doen.

knutsel_ | 25-05-22 | 16:17

Ik werk om te (kunnen) leven. Ik leef niet om te werken.

pjotr nicknaamtov | 25-05-22 | 16:15 | 1

Daar denkt de overheid nou precies het tegenovergestelde over...

naglfar | 25-05-22 | 19:34

Het verwachte resultaat van 30 jaar geleden om de LTS op te doeken.
Elke drol die begint over "tekort aan handjes" zou daar eens over moeten
gaan lobbyen.
Een installatie bureau wordt al gebeld voor het vervangen van een lamp.

MorgenEenAnder | 25-05-22 | 16:08 | 3

En bedrijfsscholen.
En wat kregen we er voor terug?
Een desk-,lap- en handtop met google.

D-Fens_1963 | 25-05-22 | 16:26

Precies!!

Leukerd | 25-05-22 | 17:37

alle nl studenten hebben een zg swap fiets alleen omdat ze geen band kunnen plakken :-)

ikweethetzeker | 25-05-22 | 18:04

Maar zo is het natuurlijk ook. We zijn het minst productief van de EU met onze deeltijdbanen en gemiddeld slechts 29 uren werk per week (!!) maar verwachten wel dat anderen op Schiphol voor ons klaarstaan. Haha not!!! Die hebben ook een deeltijdbaan en geen zin om te werken. Hett is 40 uur werken of welvaart in leveren. Zo simpel is het soms.

Giotto | 25-05-22 | 16:00 | 1

Trap er niet in: het wordt 48uur werken én welvaart inleveren.

Veepert | 25-05-22 | 16:36

Nederland is opgebouwd door een kleine populatie. In 1900 hadden we maar 5 miljoen inwoners en in 1950 waren dat er 10 miljoen. Toen riepen ze al dat het land te vol werd, maar dat is een andere discussie.

De kwaliteit van de populatie is dus veel belangrijker dan de grootte. Het is dus grote onzin dat we immigranten uit Afrika en het Midden-Oosten nodig hebben, want die matchen niet met onze arbeidsmarkt. De groep inactieven wordt hiermee alleen maar groter.

De enige reden die ik kan bedenken is dat ze Nederland willen uitmelken. Een grotere bevolking betekent een grotere afzetmarkt, want alle import moet ook vreten, kleding dragen etc., dus bepaalde bedrijven verdienen hier alleen maar aan.

Argo182 | 25-05-22 | 15:51 | 1

Eens! Bedrijven ‘profiteren’ hiervan, maar ook de overheid. Bij een groeiend BBP kunnen ze meer schulden maken terwijl bij krimp keuzes gemaakt moeten worden. Krimpen vergt moed en zover hebben alleen Zuid-Korea en Japn moed getoond.

Dr.Platypus | 25-05-22 | 16:26

Boven de 40 uur p/w niet belasten, ook goed voor de economie.

NLgaatnaardeklote | 25-05-22 | 15:46

Generatie Millennial is nu aan beurt. En die vinden dat werk minder belangrijk. Logisch, want werken in NL loont niet natuurlijk.

Tribion | 25-05-22 | 14:33

Werken gaat dus nu eindelijk lonen? Is dat de boodschap of worden de belastingen flink verhoogd zodat de luie NL'er weer meer uurtjes moet draaien voor zijn rekeningen.

Milovsky | 25-05-22 | 14:14

Overigens ander dingetje: werken loont niet!
Ik werk volledig, sowieso van mijn bruto naar netto is al ongeveer 45% inleveren. maar daarna elke extra stap, incentive, bonus, wordt helemaal kapot belast waardoor er niets meer over blijft. Prima als dat NL is, maar dan ga ik zeker niet extra of harder werken. Vrije tijd, goed leven, aandacht voor je familie vrienden kun je niet kopen. Dus ik doe niet meer dan nodig om een fatsoenlijk leven te kunnen lijden, eh, leiden!!

iustus | 25-05-22 | 14:03 | 2

Precies dat.

Here's Freddy | 25-05-22 | 14:56

Die keuze wordt ons ontnomen.

Veepert | 25-05-22 | 16:40

Eigenlijk best bijzonder! Er komt ELK jaar een hoeveelheid van een middelgrote stad bij in Nederland. En toch gierend tekort aan personeel. Je zou denken dat al deze hoogopgeleide, welwillende, enthousiaste mensen direct een baan willen. Krijgen zal het niet zijn, want hier krijg je alles gratis met de juiste parameters in je voorkomen enzo.

iustus | 25-05-22 | 14:01 | 2

Dat "Je zou denken dat al deze hoogopgeleide..." daar ben ik mee gestopt toen ik alles bij elkaar opgeteld de 1 miljoen euro grens aan afgedwongen donaties in de diversen overheidspotjes ben gepasseerd.

Het grappige was dat van het moment dat ik het voor de fun bij ging houden, ook terug ging rekenen want ik heb wel wat met cijfertjes, en dat loonstrookje in handen kreeg waarmee ik die maand de miljoen euro passeerde...

Ook een ander rijtje die miljoen passeerde en dat was de groep met import van kansarme fte in ons sociale stelsel.

Rutte nadert overigens ook rap die miljoen import fte grens, ondertussen onder Rutte 1/2/3/4 staat de teller op ongeveer een 850.000 en het einde van dit jaar is de 900.000 grens vast wel gepasseerd.

BadPatNL | 25-05-22 | 14:52

Is toch logisch dat door al die import er arbeidstekort ontstaat, wie moet al die COAs bouwen en Mieles sjouwen?

Zeurders | 25-05-22 | 16:17

Niet zeuren, is de nieuwe normaal.

Here's Freddy | 25-05-22 | 13:55 | 1

Een dag niet gezeurd is een dag niet geleefd.

Zeurders | 25-05-22 | 16:18

De mensen die al (hard) werken moeten harder of meer werken. We blijven wekelijks honderden mensen die geld willen zonder ervoor te hoeven werken binnen halen.

Dringt het ooit door die dikke kopplaten heen dat niet langer goed/door kan gaan?

Tommi | 25-05-22 | 13:50 | 1

Wie moeten anders al die illegale migranten onderhouden?

ChalinaRosa | 25-05-22 | 14:39

Oude fossielen met oude ideeën. Niemand wilt werken, niet zo gek ook, het weerhoud je ervan te ontplooien tot wat je écht leuk vind. Begin nou gewoon eens met echte oplossingen te komen: automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. Resource based economy’s. Intelligent design. Begin eens visie te creëren. Alleen fools geloven nog in het oude systeem en dat er niks anders mogelijk is dan precies dat oude systeem. Kom maar met je drogreden als: ‘het is altijd zo geweest’ ‘zo is het nu eenmaal’ en weet ik veel wat voor onzin nog meer.

sLinksAmsterdam | 25-05-22 | 13:31 | 4

Goed idee. Dan zit de helft lekker de hele dag te blowen op de bank.

Forex | 25-05-22 | 15:17

SlinksAmsterdam, u hebt dus echt geen idee, ik durf te beweren dat minstens 20% van de mensen tussen 18 en 25 niet in staat is zelf een fietsband te plakken, nee ook niet met behulp van youtube.

Iedere ouder wil graag een 'hoog' opgeleid kind dat geeft 'garantie' op een goede baan.
Nou, wie gaat dan de eindcontrole doen in een machine fabriek waar de robot gebouwd word, wie gaat dan die vrachtwagens rondrijden, wie gaat die huizen bouwen, wie gaat die wegen aanleggen etc.

Niet de "hoogopgeleiden" die kunnen niets dan met een toetsenbord geworden.
En zelfs dat kunnen ze niet want wie de praktijk niet kent heeft geen idee wat er nodig is.

Foxcave | 25-05-22 | 17:23
▼ 1 antwoord verborgen

Werken doe je voor de overheid niet voor jezelf. Of je moet getrouwd zijn met een verschrikkelijk wijf.....

lulleficatie | 25-05-22 | 13:30

Hoe zit het tegenwoordig met de vroeggepensioneerden (vanaf 55 jaar kan dat al) die misschien wel willen werken maar niet mogen werken van de overheid....?

lulleficatie | 25-05-22 | 13:27 | 3

Die mogen na goede afspraken met de Belastingdienst zeker wel werken!

Alleen niet zomaar in loondienst vanwege de heffingskortingen en het speciale tarief inkomstenbelasting waar ze de pensioenuitkering mee afrekenen.

ZZper worden, of een andere bedrijfsvorm beginnen, is niet echt een groot probleem...

BadPatNL | 25-05-22 | 14:59

@BadPatNL | 25-05-22 | 14:59: Er bestaan geen speciale heffingskortingen en tarieven voor mensen onder de AOW-leeftijd. Het probleem is dat pensioenen niet bedoeld zijn om te genieten naast inkomen uit werk, tenminste niet voor jonger dan AOW-leeftijd. Daarom mag een 60 jarige niet werken en pensioen krijgen.... Na AOW leeftijd en misschien 1 of 2 jaar eerder is dat geen probleem.

lulleficatie | 25-05-22 | 16:40

@lulleficatie | 25-05-22 | 16:40: Ik bdoel gepensioneerden onder de AOW leeftijd hebben dezelfde tarieven en kortingen als alle andere mensen onder de AOW leeftijd.

lulleficatie | 25-05-22 | 16:41

Het gemiddelde aan werkuren hoeft niet hoger dan 40 uur/week. Oh wacht, dat geldt alleen voor landen zonder import van 900 nul-urenwerkers uit Uitvretië.

Nivelleermarionet | 25-05-22 | 13:24 | 1

Ik ben bereid om weer 40 uur per week te gaan werken.
Maar dat doe ik alleen als per direct onze landsgrenzen worden gesloten, we de Nexit in gang zetten, we stoppen met de klimaatpsychose en onze regering weer democratisch gaat functioneren.
Oh ja, en dat gewoon echte man of echte vrouw zijn ook weer mag.
Kan dit niet: val kapot, al moet ik droog brood vreten in een koud huis, meer dan 24uur werken verrek ik!

Veepert | 25-05-22 | 16:53

De cijfers geven sowieso een vertekend beeld. Als je niet wil/kan werken, dan word je ook niet meegenomen als werkzoekende. Het aantal inactieven in Nederland ligt dus stukken hoger.

Verder heb je een hoop werkenden die afhankelijk zijn van subsidies, zoals bij de creatieve beroepen. En ook een hoop stichtingen die gratis geld krijgen, maar eigenlijk niks nuttigs uitvoeren. Ik ben bv. vaak verbaasd over al die Islamitische/Turkse/Marokkaanse stichtingen, buurtvaders, sociaal werkers etc. die bakken met gratis geld krijgen, maar het zijn gewoon gezelligheidsclubjes vermomd als maatschappelijke stichting.

Heb het vaker gezien dat bv. Marokkanen de hele dag bij zo'n stichting en moskee rondhangen en geen flikker uitvoeren. Het is gewoon een verkapte theehuis, maar ze krijgen subsidie, omdat ze zogenaamd een maatschappelijke functie hebben.

Hefbrug | 25-05-22 | 13:15 | 1

Als je er een beetje naar zoekt blijkt dat het inderdaad stikt van dergelijke stichtingen.

Foxcave | 25-05-22 | 17:26

Meer werken dan 16 uur! ik ben gek zeg. Dan ben ik mijn huursubsidie en zorgtoeslag kwijt.

mastrubeertje | 25-05-22 | 13:12 | 1

Wij lappen wel beertje. Draai uzelf nog maar eens om.

JJMS | 25-05-22 | 13:14

Gewoon de marginale lastendruk verlagen van 80% naar 0%, dan gaan mensen wel meer uren werken. Dat kost de overheid niks, want die krijgt dan geen cent minder, maar ook geen cent extra.

Gewinflipt | 25-05-22 | 13:09

Er zijn prima oplossingen voor. Je moet wel even de grens over gaan. Hetzij letterlijk, hetzij figuurlijk.

Frau Merkel | 25-05-22 | 13:05

Werken loont niet. Basta. Net m'n loonstrookje eens bekeken: 2500 euro bruto opgebouwd vakantiegeld. Trekt de Belastingdienst doodleuk 970 euro vanaf. Bezopen.

JJMS | 25-05-22 | 12:55 | 1

U moet ook niet werken, u moet carrière maken.

Fark Mutte | 25-05-22 | 12:57

Meer werken? Kom zeg, ik ben gekke henkie niet! Een paar jaar geleden juist helemaal gestopt, ruim voor mijn aow/pensioen leeftijd, vrij man, geen geouwehoer meer hoeven aanhoren van managers boven mij, geen dingen meer voor de vorm/sier doen, godzijdank dat ik verlost bent van dat politiek correct geneuzel in van die hei sessies waar later nooit iets van terecht kwam, dat ik niet meer naar die affiches op de gang hoeft te kijken met die zogenaamde motiverende spreuken als het mission statement. Meer werken? Mijn kont!

Fark Mutte | 25-05-22 | 12:49

Reaguren is een luxe. Ik moet werken.

thanseeuwen | 25-05-22 | 12:49 | 1

Herhalio?

D-Fens_1963 | 25-05-22 | 15:03

De arbeidsproductiviteit in Nederland is heel hoog, we staan meen ik in de top 10 van de wereld. Nu is het niet direct veel slechter in landen met wat minder productiviteit. Koopkracht van de gemiddelde Italiaan is bv hoger dan die van de Nederlander ondanks minder productiviteit en inkomen.

Hier moet alles zeer productief zijn en sinds de jaren zeventig was er al een één-tweetje tussen bedrijfsleven een overheid om minder productieve mensen te lozen. Dat was eerst die beruchte WAO waar indertijd een miljoen mensen in zaten (bevolking toen denk ik 15 miljoen). Je kan ook kiezen voor wat minder productiviteit per werknemer, maar meer productiviteit als geheel. Dat kan als je ook de wat meer beperkte werknemer een baan geeft. Wat minder winst, maar wel meer mensen aan het werk die in totaal meer produceren.

Daar zit denk ik een probleem. Winst is leidend en niet het belang van de klanten.

Ik heb zelf als verpleegkundige meegemaakt dat er crisisdiensten waren waar het ziekenhuis bewust er voor koos om een beperkte groep verpleegkundigen deze te laten doen. Voor zo’n dienst moest namelijk bovenop loon voor gewerkte uren ook een vaste toeslag betaald worden vanwege in die pool zitten, ongeacht hoeveel uren je moest werken. Stel je hoeft niet in actie te komen, dan is er dus geen beloning op daadwerkelijk geleverde arbeid, maar wel die toeslag steeds weer voor je beschikbaarheid. Dat is: in die pool zitten.

Gevolg roofbouw op een kleine groep mensen terwijl anderen niets deden. In het klein een voorbeeld waar de overheid ons sinds Kok, Balkenende, Rutte in gerommeld heeft. Niet alleen want het bedrijfsleven (zeker de groten) wilden dat graag ivm maximaliseren van de winst.

Nuuk | 25-05-22 | 12:47 | 1

Helemaal mee eens, de (goedkope) werknemers zijn schaars door de onrealistische wens van eeuwig stijgende economische groei.

Zeurders | 25-05-22 | 13:04

VVD66:
Marktwerking is goed zolang het gepeupel maar niet teveel gaat verdienen.

* Il Principe * | 25-05-22 | 12:37

Geef geen bijstand maar voedselbonnen. Mensen in de bijstand kunnen werken, anders zaten ze wel in de WIA. Moet je eens kijken hoeveel volk dan aan het werk komt.

sallandstrots | 25-05-22 | 12:27 | 4

Werkloos. Huis inleveren en naar het armenhuid, naar de gaarkeuken. Ook nog kaalscheren?

zeeman73 | 25-05-22 | 12:46

Dus mijn woningbouwvereniging gaat voedselbonnen accepteren van mij voor de huur?

NLgaatnaardeklote | 25-05-22 | 13:03

Idd, aanpakken die luie fl*kkers

nutsniet | 25-05-22 | 13:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ik geniet van het leven en leef het niet om bedrijfswinsten en belastinginkomsten te maximaliseren.

du Roi Soleil | 25-05-22 | 12:25

De economie is te groot.
Honderdmiljoen vreettenten, onzinfestivals, kulevenementen, hebbedingetjes hier, hebbedingetjes daar, wegwerpmode en gaat u maar door: aanbod schept vraag door het voortdurende opdringen en kunstmatig trendsetten.
Wat doet iedereen op Schiphol. Wat doet iedereen voortdurend met dat gejaag op producten in webshops en van supermarkt tot bouwmarkt.
De levensstandaard is er in veertig jaar niét op vooruit gegaan. De maatschappij er zelfs op achteruit. Het enige wat de samenleving gaande houdt is overconsumeren. De enige reden dat Rutte daar nog zit is dat hij er voor zorgt dát we kunnen overconsumeren. Het leven is een grote wandeling in een hypermaché geworden.

zeurmachine | 25-05-22 | 12:20 | 6

Jongeren die naar een 'red dr planeet' festival gaan en dan alle plastic rommel die ze hebben geconsumeerd laten liggen. Bedoelt u dat?

zeeman73 | 25-05-22 | 12:49

Uitstekend gezeurd! Inderdaad, tevreden zijn met wat minder zou helpen, maar een groot gedeelte van de bevolking laat zich helemaal gek maken door 'influencers'.

Zeurders | 25-05-22 | 13:06

@elfenstein | 25-05-22 | 12:38: Eén popfestival in Nederland en twee ver weg vakanties. Meer niet. Ik overconsumeer niet. Heeft niets met generaties te maken. Ben geen boomer. 18 Jaar of 88 jaar: dat agressieve Ik Ook gegraai verwoest onze planeet.

zeurmachine | 25-05-22 | 13:12
▼ 3 antwoorden verborgen

allemaal totale onzin berichten om het klootjesvolk het idee in te planten, dat immigratie nuttig is.

1. tis niet nodig
2. al zo het nodig zijn, dan helpt het importeren van kansloze gelukszoekers niet.

Ir. Wilhelmus | 25-05-22 | 12:15 | 3

Als die gelukzoekers eens gingen werken zouden ze nuttig zijn. Maar ja, gratis geld is ook makkelijk, dan kan je de hele dag nadenken over wie en wat er allemaal racistisch is.

brie-de-penis | 25-05-22 | 12:45

Importeer een oneindig aantal kansloze asielzoekers en je krijgt tekorten aan medisch personeel, zorgpersoneel, politie, leraren, woningen, kortweg een totale onbalans.

ChalinaRosa | 25-05-22 | 12:53

@ChalinaRosa | 25-05-22 | 12:53:
exact. import van kansloze asielzoekers is niet de oplossing, maar een belangrijke oorzaak van tekorten op alles.

Ir. Wilhelmus | 25-05-22 | 13:11

Ja, grappig. Eerst waren we blij dat er minder ambtenaren waren die van ons belastinggeld uitvraten. In de thuiszorg is iedereen eruit gegooid en gedwongen ZZP-er geworden tegen een lagere vergoeding en zonder pensioen als besparing (ongeveer 1/3 van de ZZP-ers is zo gedwongen om voor zichzelf te beginnen). De ING-top kreeg een bonus al ze er personeel uitschopten (CEO ongever 42.500 voor het halen van de """besparingsdoeleinden"""). Tijdens de Corona heeft de horeca er gewoon veel personeel uitgegooid, vaak op een schandalige wijze.

Een deel van deze afgedankte werknemers heeft gevonden dat je als "Agile Coach", Vlogger, Influencer en dat soort bullshit-jobs veel meer verdient dan als b.v. horeca medewerker. Kijk ook eens naar het salaris-verschil tussen een cliniclown en een verpleegkundige.

Goh wat vreemd dat de werknemers niet meer, zoals vroeger, aan de fabriekspoort staan te wachten.

ParadiseLost | 25-05-22 | 12:10 | 1

Wanneer je overwerkt pakt de belasting een groot gedeelte, keihard werken en 2 banen hebben om je corona schulden van verlies eigen zaak op te lossen is geen doen in Nederland.... en je blijft maar gepakt worden door gemeente en belastingdienst. Je zit gewoon vast tussen de regels.... zaak in juli 2019 gekocht en dus had je ook nergens recht op.... kortom 1 grote clusterfuck om nog maar niet te spreken over de toeslagen structuur waardoor meer gaan werken ervoor zorgt dat je minder over houdt.... wanneer wordt dit een opgelost.... maar ondertussen kun je gewoon per 30 dagen 9900 anoniem goud kopen... de wet is gemaakt vooral voor de overheid en niet voor de burger.... echt time for a big ... change

ergveelstijl | 25-05-22 | 12:01

Ik kan niet reaguren want ik ben aan het werk

thanseeuwen | 25-05-22 | 11:51 | 1

En gij geleuft dah?

elfenstein | 25-05-22 | 11:53

Samenvattend: Verlaag fors de belastingen voor werkenden en werkgevers. Meerdere problemen opgelost, waaronder o.a. de armoede val en overmatig deeltijd werken.

E.Colli | 25-05-22 | 11:48

Ik doe zo min mogelijk voor zoveel mogelijk en dat wilde ik graag zo houden. Meer werken, voor wie dan, ome Rutte en z'n 40 weggooiers? Nope, no deal.

elfenstein | 25-05-22 | 11:47

Wil best meer gaan werken maar niet zonder een ruime beloning.

korenslager | 25-05-22 | 11:41

Als ze die 'administratieve bullshit' , waardeloze 'learnings' en 'eindeloos repeterende meetings' waar managment, HR en QA je mee om de oren slaan eens zouden verminderen. Dan zou er zeeën van tijd overblijven. Niet alleen kosten ze tijd, qua taak of bijwonen. Maar ze verneuken ook je workflow en/of halen je uit de concentratie en/of ritme. Wat nog veel erger is. Eindeloze meetings met 10 of meer mensen, uiteindelijk moet ik het implementeren, maanden meetings en dan is de deadline in twee weken. Net weer mijn vakantie twee dagen uitgesteld, omdat er iets eigenlijk' af moet, na maanden meetings. Iedereen een plasje eroverheen gedaan, is plotsklaps de deadline in 3 weken. Mafklappers. Het is dat ze mij bakken met geld overmaken...

HetLichtInHetZuiden | 25-05-22 | 11:35 | 3

Tip: staande meetings. Alle stoelen weg. Moet u eens opletten, hoe snel besluiten genomen worden en het spul weer aan het werk gaat.

bisbisbis | 25-05-22 | 12:00

@bisbisbis | 25-05-22 | 12:00: yup, ben ik ook mee begonnen. En iedereen die te laat of onvoorbereid binnenkomt meteen affakkelen.

Wel maar 3 actiepunten per vergadering afspreken en dat ook handhaven.

Scheelt een hoop tijd en onduidelijkheid.

Der Doktor | 25-05-22 | 12:45

Laatste uur van de werkdag de vergadering plannen. Loopt hier nooit uit :-)

ikweethetzeker | 25-05-22 | 18:20
-weggejorist-
-veggiejurist- | 25-05-22 | 11:35

Wat iedereen hieronder zegt.

SteilAchterover | 25-05-22 | 11:33

"Ook is het advies om meer met vaste contracten te werken en moet de overheid meer inzetten op diversiteit om als werkgever aantrekkelijker te worden." schrijft de SER. Opheffen al die adviesclubjes van de Overheid. Kost klauwen met geld en dat kan beter besteed worden. Daarnaast fulltime werken belastingtechnisch belonen.

Zemko | 25-05-22 | 11:30 | 1

In mijn branche wil juist iedereen zzp-er worden omdat de salarissen verschrikkelijk achterblijven en men thuis toch zich luxes wil permitteren als " verwarming" en "boodschappen".

wapster | 25-05-22 | 11:48

Begin er maar eens mee om de meer-uren niet zo zwaar te belasten!

Een fulltimer die evenveel verdient als 2 partimers samen, houdt netto veel minder over.
Conclusie is dan snel gemaakt voor een parttimer wiens partner wel fulltime werkt.

Zelf werk ik fulltime, maar als ik zie hoeveel er van het brutoloon overblijft, zou ik bijna minder uren gaan werken.
Wel veel meer vrije tijd, tegenover maar iets minder netto loon.

Roos | 25-05-22 | 11:27 | 3

Dat is het deel waarom werkenden gek zijn om meer te gaan werken. Vanuit de bijstand naar minimumloon levert financieel niets (misschien marginaal iets) op. Alle op inkomengebaseerde extra's en toeslagen komen onder druk/te vervallen. Ik ben vast niet compleet maar in ieder geval voedselbank, gemeentelijke bijdrages (deels in kwijtscheldingen van heffingen), huursubsidie en zorgtoeslag. Dan extra kosten om van en naar je werk te gaan, eventueel kosten op het werk voor koffie en lunch. Binnen de huidige regelgeving gaat niemand langer werken.

Gebakschep | 25-05-22 | 11:47

Dat herken ik als fulltimer helemaal. Ik lees wel dat de SER ook vraagt om meer werken lonend te maken. Het gaat dan om gezondheidszorg, defensie en onderwijs. Advies is minder belasting, minder regelgeving, meer vaste contracten, kinderopvang verbeteren.

Dat lijkt mij helaas iets als een pyromaan te vragen een brand te blussen. De huidige politieke macht is juist het probleem. Geld moet naar allerlei zaken als stikstof, “gelijkheid”, Europa. Op een moment dat er tijdens corona een concreet voorstelling verpleegkundigen beter te betalen, rent de coalitie de kamer uit.

Ik weet zelf hoe het is in de zorg. De regelgeving, geeft een hoop mensen werk en dat zijn geen verpleegkundigen, artsen, verzorgenden enz. Juist onder Rutte zijn duizenden banen afgeschaft in de thuiszorg, de puinzooi bij jeugdzorg is deels te wijten aan de overheveling naar de gemeentes, wat een verkapte bezuiniging was. Ambulante begeleiding idem. Sinds de WMO merkte ik gelijk dat het voor ons lastig werd mensen bij ambulante zorg aan te melden, of dat er een enorm verloop was onder begeleiders met gevolgen voor continuïteit van zorg bij (in mijn voorbeeld) mensen met GGZ problemen. Reden? Organisaties die deze zorg bieden gaven geen vaste contracten meer. 3 keer een jaarcontract en dan werden mensen er uit gezet. Deze hulpverleners zijn echt slecht behandeld.

Achterdocht bij management is structureel en het bureaucratische web is zo groot en sterk dat niemand, ook managers niet, er nog een weg uit weet.

Ik heb ook bij mijn cliënten gemerkt dat de overstap van uitkering naar werk een lastige is. Het gaat dan om mensen die eerst in laag betaalde banen zouden komen. Het gat met een uitkering is klein en ik snap hen 100%. Heb je bv een Wajong, je gaat werken voor iets meer geld en stel het lukt niet. Dan geen Wajong meer maar gewone uitkering en uiteindelijk bijstand en dat is financieel gewoon achteruitgang. Dat is niet goed, maar volkomen te begrijpen.

Nuuk | 25-05-22 | 12:29

@Nuuk | 25-05-22 | 12:29: helemaal met je eens Nuuk.
Een vriendin van mij werkt in een ziekenhuis. Daar zag ze de trend dat collega's ontslag namen om zich vervolgens als ZZP-er voor meer geld te laten inhuren.
Die trend heb ik ook bij een vorige werkgever gezien waar veel IT-ers dat doen. Die mensen verdienen 100 tot 150 euro per uur.

Ik heb verschillende collega's met een gedeeltelijke WIA uitkering gehad. Die mensen zitten muurvast. Doorwerken gaat nauwelijks, afkeuren kan niet wegens financiële aderlating.

Roos | 25-05-22 | 12:44

Lang geleden was hard werken helemaal geen verdienste. Op een of ander manier is dat veranderd en is er een nieuwe arbeidsethos over de maatschappij neergedaald waarin arbeid zou adelen, vrij zou maken en meer van zulks. Ik heb daar de nodige twijfels over. Ik ben geneigd te denken dat hard werken een manifestatie is van onvoldoende talent en ik zou daar niet zo trots op zijn. Ikzelf was binnen 20 jaar werken financieel onafhankelijk en ik zal niet eens beweren dat ik in die werkzame tijd nou heel hard heb gewerkt. Had zo best nog wel 20 jaar kunnen doorgaan maar ik dacht een veel interessanter en vrijer leven te kunnen leiden zonder werk. Dat ik nu hier op Geenstijl zit te reaguren is daar dan weer een heel slecht voorbeeld van, maar ik ben ervan overtuigd dat hard werken zwaar overgewaardeerd is. Al is het maar omdat veel van die zogenaamde harde werkers nutteloze bullshit jobs hebben en als een slaaf aan hun werkgever of klanten hebben vastgeketend. Een slaaf heeft het in feite beter voor elkaar, want die hoeft tegenover zijn meester (en zichzelf) niet te veinzen dat zijn werk zo uitdagend is.

Joris Beltsin | 25-05-22 | 11:24

Er is een grote groep mensen (lage lonen) die wel meer willen werken, maar dan niet meer in aanmerking komen voor heel veel toeslagen (armoedeval). Ondanks dat ze meer gaan werken gaan ze er in inkomen op achteruit.

Keutels | 25-05-22 | 11:23

De vakbonden waren zo trots. Tien procent erbij voor leraar basisschool.

Gevolg, leraren zijn minder gaan werken voor hetzelfde geld.

Keutels | 25-05-22 | 11:22 | 3

Nee, leraren zijn niet minder hard gaan werken voor hetzelfde geld. Leraren staan minder voor de klas. Dat is heel wat anders. In plaats van les geven zijn ze nu individuele voortgangsrapporten voor alle leerlingen aan het opstellen, diversiteitsrapportages aan de schoolleiding aan het opleveren enzovoorts.

ParadiseLost | 25-05-22 | 11:57

10 procent over drie jaar. Gezien de huidige inflatie van 10% in één jaar, in de praktijk dus een salarisVERLAGING

* Il Principe * | 25-05-22 | 12:30
-weggejorist-
Frau Merkel | 25-05-22 | 11:18 | 1

Ik ken er toch die wel uitkijken om meer te werken. Bijvoorbeeld teveel gaan verdienen en niet meer in je sociale huurwoning mogen wonen. Zie dan maar een huis te scoren

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:14 | 2

Als je al een sociale huurwoning hebt mag je er in blijven wonen ook al verdien je veel.

MrTee | 25-05-22 | 11:17

@MrTee | 25-05-22 | 11:17: Maar mag men de prijs van de vrije sector gaan betalen en daar gaat je winst qua meerwerk

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:24

Glühwein voor 2 EUR? Dat is geen recent plaatje!

GeenKakWelPauillac | 25-05-22 | 11:12

Als je een beleid hanteert waarbij meer uren werken onderaan de streep niet echt lonend is en de onzekerheid over je baan en continuïteit in veel branches door de eerdere Coronamaatregelen alleen maar toegenomen zijn, dan krijg deze kaartenhuisconstructie. Maar geen nood, dit is niet houdbaar en dondert vanzelf een keer in elkaar.

Mr. Neon | 25-05-22 | 11:11

Gek, maar hier heeft men het dan weer niet over marktwerking. Ik bedoel.. een beetje elektricien wordt erg kort gehouden qua salaris terwijl zijn hbo vriendin de zoveelste op kantoor is die de juiste pasjes loopt en als kostwinster door gaat

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:11 | 1

Een beetje elektriciën begint voor zichzelf. Naar de KVK en beginnen maar.

Haberdoebas | 25-05-22 | 11:54

Ik lees overal dat er tekorten zijn aan personeel. Maar de economie staat aan de rand van instorten. In 'murica kan het zelfs leiden tot een grote recessie als de tweede huizenbubbel daar barst. Denk dat de overheid zich beter op kan maken voor breadlines en rantsoenen op voedsel en brandstof. Daar zullen marxisten dan weer in hun nopjes mee zijn, maar het overige deel van de bevolking denk ik wat minder. Anyway de tekorten aan personeel zullen dan vanzelf oplossen... want er is geen werk.

Graaf_van_Hogendorp | 25-05-22 | 11:10 | 1

Laat maar instorten. Meer controle en beheersillusies van banken versnellen het proces. Tijd voor wat meer realiteit.

nobodiesunmighty | 25-05-22 | 11:24

Door hedonisme gedreven hyperconsumptie staat er niet tussen.

Schulzie | 25-05-22 | 11:09

Elk ziekenhuis heeft medisch codeurs in dienst die alleen vanwege kwaliteitsindicatoren, dit geval de LBZ (landelijke basisregistratie ziekenhuizen), gehele diagnoses herschrijven/aanvullen, waardoor de LBZ feitelijk de LARZ (landelijke aanvullende registratie ziekenhuizen) is. Dat is ook nog eens mensenwerk en ontzettend voor interpretatie vatbaar. Prima dat er indicatoren zijn, maar die zouden alleen afgeleid moeten worden op basis van de medisch noodzakelijke handelingen van de specialist en niet op basis van mensen die alles lopen na te coderen van wat de arts in zijn dossier kriebelt.
Ach ja, creëert wat extra FTE’s per ziekenhuis. Het is een voorbeeldje van naar mijn inziens onnodige FTE’s omdat de zorg vooral complex is aan de managementkant, wet-, en regelgeving en de financiële kant.

De DBC structuur is ook langzaam gedateerd.

Dr.Platypus | 25-05-22 | 11:06

30 uur per week, kan er prima van leven.

spamzuiger | 25-05-22 | 11:05

Heb even na zitten denken of ik iets kan verzinnen dat na 12 jaar wanbeleid van Rutte beter gaat dan er voor. Ik kan oprecht niets bedenken. Iemand?

MarkiesDeBalzaque | 25-05-22 | 11:04 | 2

Het wanbeleid zelf? Wordt dat beter?

nobodiesunmighty | 25-05-22 | 11:25

Verander Rutte door EU en neem die 12 jaar wat ruimer en je kunt ook niets bedenken.

NLgaatnaardeklote | 25-05-22 | 11:32

Niet alleen meer uren maken door werkenden. Vooral die massa's niet-werkenden aan het werk krijgen.
AD 27-07-2018 - 'Geen personeel te vinden? Ik heb hier 350.000 man’. Nederland stevent af op een recordaantal banen. Tegelijk zitten honderdduizenden mensen zonder werk. Fred Paling, de nieuwe topman van het UWV, vindt dat onverteerbaar.
Ondertussen heeft dhr Paling helemaal niks hieraan weten te doen. Navraag bij het UWV leert dat de gemeenten het tegenwoordig maar moeten oplossen. Ondertussen haalt Paling de ene paling na de andere uit zijn neus, en vult wekelijks zijn spreekwoordelijke emmer met groene vulling bij.

spicegirlonsteroids | 25-05-22 | 11:04 | 1

UWV 20 Mar 2020 — Het vertrek van Fred Paling als voorzitter van de Raad van Bestuur van UWV is vanwege de coronacrisis uitgesteld. Ah ja natuurlijk. Als er geen corona was geweest dan was die Paling al weer vertrokken. Zakken vullen bij de volgende melkkoe (aka overheid).

spicegirlonsteroids | 25-05-22 | 11:07

Wacht even. Zegt de SER dat zorgpersoneel lui zijn? Terwijl we 2 jaar in lockdowns, sperrzeit, verboten, ausweis bittes etc. hebben gezeten omdat het CCP virusje zorgmedewerkers liet overwerken? Nou demense hebben voor niets op hun balkons gestaan en geklapt. Blijkt parelen voor de zwijnen te zijn, geklapt en thuis gezeten voor een paar luilakken.

Overigens is de oplossing veel makkelijker dan "de overheid moet stimuleren dat". Het beste wat ze kunnen doen is belasting op werken verlagen. Ja dan hou je minder leuke hobbies over om te financieren, zoals massa immigratie, windmolentjes, financieren van knoflooklandjes en ijzeren gordijniërs, Oekraine, etc. Maar het is een makkelijke oplossing.

Graaf_van_Hogendorp | 25-05-22 | 11:04 | 1

Ik hoorde labbekakken geloof ik

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:18

Werk zelf in de zorg en in onze tak hebben we al sinds begin 2000 geen CAO meer. Jobhoppen om ergens anders marginaal meer te verdienen is de normaalste zaak. 3 jaar geleden begonnen in een functie met 3 collega's, nu als enige nog over en moet dat werk in 24 uur doen. Staat al 6 maanden een vacature open die maar niet ingevuld kan worden. Gek he dat mensen tegen een burn out aanlopen.

301182 | 25-05-22 | 11:03 | 1

Je beroepstak is ook gekkenwerk naar hedendaagse standaarden. Je werkt voltijds en kan nog niet eens wonen daar waar je werkt. Laat staan een huis kopen. Je zou maar verpleegkundige zijn in de randstad. Geen wonder dat jongeren een carrière kiezen in de IT of business kant. Twee keer zoveel geld en de helft stress. Waarom laat je je niet omscholen?

Dr.Platypus | 25-05-22 | 11:24

Een oplossing is simpel jongens, arbeid minder belasten en kapitaal veel meer. Dat zegt links al jaren trouwens.

* Il Principe * | 25-05-22 | 11:02

Waarom zou je werken als je toeslagen kunt krijgen. Als werken niet beloond mag worden omdat nivelleren een feestje is, dan hangen we allemaal rustig achterover.

3Xniks | 25-05-22 | 11:01

meer werken? Ja , doei! Dan betaal ik direct meer belasting. En 45 uur per week vind ik gewoon genoeg. Mijn lichaam begint al te piepen en te kraken en als ik mijn pensioen ooit als werkende wil behalen, zal ik eigenlijk minder moeten gaan werken of lichter werk krijgen.
Daarbij komt dat ik ook nog mantelzorg moet geven aan mijn ouders van in de 80 omdat er gewoon geen zorg beschikbaar is om die mensjes een paar uur per week met de meest basale dingen in het leven een beetje te helpen. Tevens moet ik mijn kinderen begeleiden met hun school omdat ze daar niet meer leren te leren. Wel krijgen ze alles te horen hoe fantastisch die multi kulti is, terwijl de lokale dealert op de hoek al van een andere herkomst is; de contradictie ten top.

Dus geacht SER, wellicht zouden we de economie anders moeten gaan reverend en niet meer uitgaan van louter groei. Het is op!! beter als dit kan niet , Ja voor de superrijken onder ons, maar voor het klootjes volk is de grens bereikt. Als we nu eens massaal gaan consuminderen zal de balans naar een verbeterde natuur in werking komen, de aanzuigingskracht van het land van melk en honing minder worden en de geluk zoekers hun heil anders gaan zoeken.
Dat ik dan niet twee keer per jaar op vakantie kan en misschien maar eens in de twee a drie jaar? prima joh, geen befstuk meer , ook geen probleem.

dorstig! | 25-05-22 | 10:59 | 3

Mijn leven in een notendop. Helemaal met je eens

Mallenmoe | 25-05-22 | 11:22

Het hele verhaal vind ik prima verwoord en daar sta ik helemaal achter. Maar sorry hoor, zonder befstuk …? Dat kan ik echt niet volhouden.

Verbandmeester | 25-05-22 | 11:22

Zo'n 55% van mijn salaris gaat naar de staat. En dan heb ik het goed. Als je minimum verdient, dan is de effectieve belastingdruk rond de 100%. (Want je begint meteen in te leveren op subsidies, bijdrages, en andere flauwekul. Flauwekul? Ja, zonder die achterlijke belastingdruk zijn die bijdrages ook helemaal niet nodig. Maar goed, terug on topic).

Dus, als ik zo ontzettend weinig over houdt van wat ik extra werk, waarom zou ik dan meer gaan werken? Met dit soort belastingdruk is deeltijd werken relatief goedkoop.

De oplossing ligt dus ook voor de hand. Verlaag de belasting, stop met het enorme geld verkwisten, en stop met dat hele toeslagen/toelages/subsidie circus. (Dan komen er ook meteen weer een heleboel ambtenaren vrij voor de arbeidsmarkt)

TheEgg | 25-05-22 | 10:58 | 2

Ambtenaren vrij voor de arbeidsmarkt? In de meeste bedrijven wordt men geacht productief te zijn. Ik ken geen enkel bedrijf dat op zoek is naar iemand die de helft van de dag wat nutteloos voor zich uit zit te staren.

ViagraFalls | 25-05-22 | 11:04
-weggejorist-
martn | 25-05-22 | 10:57

Ik denk best dat er mensen zijn die graag 48u willen werken, maar die 8u extra levert maar een fractie extra geld op. Voor mij geld dat 36>40u een stijging geeft van €220. Niet de moeite waard voor mij. Spendeer liever mijn tijd met mijn hond en lekker wandelen.

Dr.Platypus | 25-05-22 | 10:55

Kijk eens naar de zorg.
Daar moeten mensen steeds meer werk persen in dezelfde tijd, want de manager moet zijn bonus halen.
Mensen met een tijdelijk contract worden speciaal onder druk gezet.

Gevolg is dat die mensen overuren draaien die ze niet schrijven.
En dat gaat steeds een beetje verder.
En steeds zegt de manager : hoera! zie je wel dat het kan? heb ik dat even goed geregeld!
Totdat het personeel 'knak!' zegt en ander werk gaat doen. Of in een burnout loopt.
Want het klopt niet.
En dan hopt de manager weer naar een andere functie.

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:54 | 1

Ach ja, de zorggraaiers. Gewetenloos tuig dat net zoveel empathie als een auto-ongeluk heeft.

ffnietnu | 25-05-22 | 10:57

Als we over een jaartje dik in de recessie zitten dan zullen we nog eens een keer kijken hoe groot het personeelstekort is.

Joris Beltsin | 25-05-22 | 10:52 | 1

het "gratis geld mensje"" trekt zich daar niets van aan joh

dorstig! | 25-05-22 | 11:06

Geen nutteloze uren maken is ook een vorm van welvaart. Geen reden om dat te veranderen omdat een paar grote werkgevers niet meer dan minimumloon willen betalen.

jcvjcvjcvjcv | 25-05-22 | 10:52

Ik ga niet meer werken, gewoon omdat het financieel nauwelijks zin heeft. De helft wordt sowieso wegbelast. Dan heb ik liever vrije tijd, blijft er tijd over om nog wat van het leven te genieten zolang het nog kan, en over vrije tijd betaal ik geen belasting.

matatwork | 25-05-22 | 10:51 | 3

Breng ze nou niet op een idee. Trouwens in wit Rusland bestaat dat al. Als je geen barende vrouw, gepensioneerde of inschreven staat als werkeloze moet je belasting betalen. Ze gaan er dan vanuit dat je zwart werkt. Inschrijven als werkeloos wil ook niemand omdat je dan voor omgerekend 59 euro per maand de hele dag mag gaan straatveger.

Zatkniss | 25-05-22 | 11:00

Dat is voor mensen in sociale huur ook nog een probleem: als je dan meer wilt werken of beter betaalde baan wilt dat kan, maa dan verdien je teveel en wordt je een 'klemzitter' ('scheefhuurder is zo'n rare term). De huur gaat dan omhoog (en die wordt niet zo snel teruggedraaid als je werkeloos wordt). Dus zolang er geen doorstroommogelijkheden zijn naar goedkope (koop)woningen lijkt me dat een stagnerend voor beter werk/meer uren.

martn | 25-05-22 | 11:05

Ik werk 40 uur, maar die 4 dagen is netto gezien haast niks minder op mijn loon door die leuke belastingschalen en minder toeslag. Dus: verruim de belasting schaal en ga het echt pas duurder maken als je écht dik verdient, zodat mensen ook profijt hebben van die 40 uur.

TheOneTruth | 25-05-22 | 10:51

De oorzaak is hoogstwaarschijnlijk dat er in Nederland te weinig mensen zijn die echt werken en te veel managers die de werkers controleren en het beleid uitstippelen. Het bekende grapje over de ene roeier en de acht stuurlui. Dus wat de overheid moet doen is stoppen met managers opleiden en het aantal praktische opleidingen uitbreiden.

MAD1950 | 25-05-22 | 10:48 | 2

Maar het klinkt veel deftiger, manager zus of manager zo. Verdient ook beter. En je hoeft er niet echt iets voor te kunnen behalve je bezig houden met systeempjes waarin alle domme mensen die wel iets kunnen zichzelf in moeten verantwoorden. Je gebruikt ook veel afkortingen, liefst ook nog uit het Engels en gebruikt die veelvuldig in alle rapporten en beleidsnota's die je produceert. Geen hond leest ze meer maar ze zien er wel gewichtig uit met al die termen.

Zapata10 | 25-05-22 | 10:54

nutsbedrijf, in een paar jaar tijd wildgroei van scrum masters, service managers, etc. Het mooiste is dat er bijna niets meer binnen de sla's wordt opgeleverd. Want past niet in sprint, PI, etc. Er wordt meer vergadert over werken dan dat er werkelijk gewerkt wordt. Eigen initiatief wordt afgestraft, kritiek wordt bestraft. Te triest voor woorden, maar men zoekt het maar agile uit.

ffnietnu | 25-05-22 | 10:55

Sorry, ik heb al werk. Ik wil een geile vriendin.

Piet Karbiet | 25-05-22 | 10:47 | 2

Ga naar een professional in de relax-branche. Is veel goedkoper dan een vriendin.

Glasgow Argus | 25-05-22 | 10:48
-weggejorist-
jan huppeldepup | 25-05-22 | 10:47 | 1

"Het CBS volgt periodiek de maatschappelijke positie van statushouders die in 2014 een verblijfsvergunning hebben gekregen. De meest recente publicatie van deze cohortstudie CBS (2021) Asiel en Integratie is gepubliceerd op 15 april 2021.Voor dit cohort zien we dat na vijf-en-een-half jaar ruim twee vijfde (41%) van deze statushouders een baan heeft. Van deze groep hebben veruit de meesten een baan in deeltijd (73 procent) en met een tijdelijk contract (84 procent). "

Bron: www.ser.nl/nl/thema/werkwijzer-vlucht...

Oftewel, bijna 60% werkeloosheid onder statushouders....

-veggiejurist- | 25-05-22 | 10:45 | 7

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:48: Vandaar dat er in de VS 100 miljoen mensen zijn die niet werken in de leeftijdscategorie 15 tot 64.

Glasgow Argus | 25-05-22 | 10:55

De teller staat op iets van 750.000 statushouders, and counting. Zie daar het arbeidspotentieel. Maar nee, kudtburger, u zult nog meer (nog) meer uren draaien om dit alles te gaan bekostigen...

-veggiejurist- | 25-05-22 | 11:01
▼ 4 antwoorden verborgen

Ga eens 25-40 jarigen zoeken die nog 40 uur per week werken, succes ermee. Krijg je bijna niet voor elkaar. Wel in de lagere loonschalen want die moeten wel. De rest wil genieten van het leven en wordt op handen gedragen. Alles moet al jaren kunnen en niets is teveel voor ze. Die werken niet om te leven maar willen genieten van het leven. Vervolgens zijn dat wel vaak de mensen die het hardste klagen als ze in de rij staan op bv Schiphol.

bobby33 | 25-05-22 | 10:45 | 8

@anja | 25-05-22 | 10:56: En Anja vergeet graag logica-bruggen in te bouwen, want wat er ook had moeten staan dat er op school/kinderopvang kwalitatief hoogwaardige edoch (financieeel) toegankelijk leren geboden moet worden. Nu is simpelweg duur en/of ingewikkeld om kinderopvang te regelen als je door wilt knallen als vrouw. Maar mss heb ik er te weinig verstand van want heb zelf geen kinderen.

anja | 25-05-22 | 11:02

Die generatie is opgegroeid met het idee dat alles er voor hen is zonder te hoeven deelnemen

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:33

@Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:33: Zo ken ik ook wel individuen van bepaalde groeperingen die hier zijn in komen vliegen waarbij men vooral gebruik wil maken van hun rechten, maar het idee van plichten en bijdragen is hen onbekend.

martn | 25-05-22 | 11:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Een logisch gevolg als allerlei 'ondernemers' businessplannen hebben waarin zij miljonair worden over de rug van onderbetaalde arbeiders. Meer betalen als je goeie mensen nodig hebt, en anders maar lekker naar een lagelonenland gaan met je kapitalistische parasietenplan.

Zeurders | 25-05-22 | 10:42 | 1

Precies, wat voegt nu bijvoorbeeld een flitsbezorgservice voor een potje pindakaas toe aan Nederland ? Helemaal niets.

Wie is er niet groot mee geworden ? Nou niet de bezorgers.

Wattman | 25-05-22 | 10:52

Ik ga eerder 32 of nog beter 28 (4*7) werken dan meer. Je wordt toch leeggeroofd voor allerlei waanzin die de kliek in den haag en/of brussel verzint. Ze bekijken het maar. Ik ga wel wat leuks doen met mijn tijd ipv mijn best doen zodat gestoorden het kunnen weggeven.

ffnietnu | 25-05-22 | 10:40

"Om ervoor te zorgen dat er in de toekomst genoeg leraren, zorgpersoneel en defensiepersoneel zijn, moet het kabinet op korte termijn stimuleren dat werkenden meer uren gaan maken. "

O, we dachten dat ze de oorzaak wilden aanpakken.

Zoals de vraag waarom er meer mensen bij het onderwijs en de zorg weglopen dan er bij komen. Waarom de politie niet genoeg rechercheurs heeft. En we dit al jaaaaren zien aankomen en er niets gebeurd.

Hoe is dat zo gekomen? Misschien moet je daar eens kijken, anders verandert er namelijk niets.

En trouwens, hoe laat je politie- en zorgmensen die nu al overuren draaien, nog meer werken dan?

Ze gaan dus door met dweilen met de kraan open.

Wat naïef van ons weer.

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:40

30 jaar geleden werd al geschreven dat er een demografische vergrijzingsperiode zou komen. Helaas hebben opvolgende regeringen niet gedaan waar ze voor betaald worden; vooruit zien en regelen dat het geen probleem wordt.
Nu zijn allerlei kosten te hoog in relatie tot het aantal werkenden omdat er geen voorzieningen zijn opgebouwd, waardoor groei en instroom nodig is om voldoende werkenden en premie-/belastingbetalers te hebben.
Helaas gaat dit gepaard met hetzelfde probleem als eerder (vooruit zien en regelen dat het geen probleem wordt); er is geen deugdelijk (Europees) immigratiebeleid (wie hebben we nodig, wie mag er in), laat staan uitvoering daarvan.

Harry.Langezwaal | 25-05-22 | 10:39

Meer ‘circulaire migratie’ zoals D66 voorstelt. We laten mensen hier werken en sturen ze retour afzender zodra die niet meer bruikbaar zijn.

Er zal een reden zijn waarom 1,3 miljoen mensen niet volledig werkt.

Ik ben er een van, dat komt omdat mijn vrouw met haar baan en ik met mijn ‘0’ uren contract prima kunnen leven. De reden van mijn ‘0’ uren contract is dat ik daardoor voor mijn kinderen kan zorgen omdat een aanwezige ouder veel beter is voor de ontwikkeling van een kind -zeker in de eerste 4 levensjaren- dan dit uit te besteden.
De tijd dat ik werk levert een welkome aanvulling op ons inkomen op. Waarom zou ik meer werken als ik alles heb wat ik nodig heb?

Volgens mij is het punt gewoon dat het huidige systeem, de consumptiemaatschappij, die hebzucht in de hand werkt. Het is doorgeschoten kapitalisme, waar succes wordt afgemeten aan financieel vermogen en bezit. In zekere zin is dat waar klimaat-alarmisten ook op wijzen. En ze hebben gelijk, het klimaat van consumeren is het probleem. Des te ironischer is het dat het woord ‘duurzaam’ inmiddels is omgebogen tot stoot-geen-co2-uit. Terwijl duurzaam in mijn beleving staat voo: lang vol te houden, gaat lang mee.

Maw ipv de maatschappij, de mens proberen verder in de mal van meer, meer, meer te rammen, is het misschien beter om het systeem om te buigen naar een houdbaarder, duurzamer model. Voldoende betaalbare woningen, voldoende betaalbaar voedsel en de mogelijkheid om (persoonlijk) geluk na te streven. Een stap in die richting zou zijn dat te faciliteren. Voor de individuele mens, die kan beter uitgedaagd worden zelf na te denken over wat ‘succes’ en een aangenaam leven betekend. Teveel mensen laten dat door de marketingbureaus doen: koop dit product voor succes en een aangenaam leven.

Waarschijnlijk ligt die mind-set, het constant concurreren met elkaar -‘keeping up with the Joneses’- ten grondslag aan veel onvrede in de maatschappij. Kijk bijvoorbeeld hoe moordend (pun intedend) de concurrentie is in de groeiende drugshandel. Merk op hoeveel geestelijke nood er is maar ook hoe welvaart ziekten toenemen. In mijn ogen een doorgeslagen systeem. Dat de wal het schip gaat keren lijkt onvermijdelijk. De enige reden tot zorg zou moeten zijn: hoe dat gaat gebeuren. Waarschijnlijk een diepe crisis en dan een echte crisis, niet zo’n crisis zoals die in den Haag zo vaak worden genoemd, waar men al van een wc-papier crisis spreekt als er een keer een rolletje in een wc van een overheidsgebouw te laat is aangevuld. Ondanks dat in zo’n situatie de betrokkene ook in een wereld vol stront zit....

ratelaar | 25-05-22 | 10:39 | 5

Aanwezige ouder inderdaad. Het werk van tegenwoordig kan zo verziekt worden dat je je relatie met je gezin, familie of vrienden kapotmaakt omdat een of ander directeur wil dat mensen vierploegendienst draaien. Idioot, dat is exact hoe je krijgt dat mensen zich massaal ziek melden, uitzendkrachten vertrekken en je vaste management vertrekken omdat ze niet in zo'n systeem willen werken. Vervolgens dreigt het bedrijf failliet te gaan. Moet uit de VS de eigenaar komen van het bedrijf waarvoor hij 100 miljoen dollar/euro heeft geïnvesteerd omdat jij met je Nederlandse VOC mentaliteit te hebberig bent voor geld en geen seconde kijkt naar je medewerkers, degenen die de werkelijk kracht van het bedrijf zijn. Ja, dit gebeurt bij het bedrijf waar mijn vader werkt. Het is chaos daar.

Adriel | 25-05-22 | 10:46

Dank u ! precies mijn gedachte. Waren er maar meer van u!
De transitie is gaande mensen, langzaam gaan we het snappen!

dorstig! | 25-05-22 | 11:11

@VoltaireJohn | 25-05-22 | 10:46: Oh lol, bij ons Japanese bedrijf precies hetzelfde! Al het productiepersoneel de vier ploegen in. Want dat is zo gezond!

Anale | 25-05-22 | 12:45
▼ 2 antwoorden verborgen

En ook eens mensen boven de 50 aannemen.

Comfortably_Numb | 25-05-22 | 10:38 | 4

U kunt zó aan de slag als postbode.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:51

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:51: die bestaan niet meer.
Of postbezorger Of postsorteerder.

Alles volgens het McDonald's model.

HankHill | 25-05-22 | 11:13

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:51: Die bij mij in de buurt is leesblind

Mark van Leeuwen | 25-05-22 | 11:36
▼ 1 antwoord verborgen

Ambtenaren kunnen niet meer gaan werken, ambtenaar ben je al 24 uur per dag.

Mr_Natural | 25-05-22 | 10:38

Mensen moeten vooral slimmer werken dan krijg je meer gedaan in dezelfde tijd. Er wordt zoveel tijd verlummeld, bijvoorbeeld doordat men de hele tijd op Geenstijl zitten.

small_town_dude | 25-05-22 | 10:37 | 4

Maar als je slim werkt kun je meer tijd op geenstijl doorbrengen...

ratelaar | 25-05-22 | 10:40

*men = mensen

small_town_dude | 25-05-22 | 10:40

Volkomen een eens, dat roep ik al jaren.
Als iedere parttimer er 3-5 uur bijpakt, zijn alle tekorten op de arbeidsmarkt in iedere sector voorbij.
Stop de toelagen en zorg dat meer werken loont.

pibasso | 25-05-22 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk (voorzichtige schatting) dat maar de helft van de werkende bevolking echt iets toevoegt aan dit land. De rest werkt niet of parttime, heeft een onzinbaan, fröbelt wat in de marge als 'zzp-er', trekt een uitkering of is ziek/zwak/misselijk.

Stijlicoon | 25-05-22 | 10:37 | 1

en vergeet niet dat daarboven nog een managementlaag zit die nog minder toevoegd...

Snoorderlag | 25-05-22 | 10:43

post die niet meer op maandag komt,?

Pritt woont al een jaar of dertig niet meer in Nederland?

Tapu | 25-05-22 | 10:37

Dus omdat de regering te duur gas uit Amerika gaat kopen en het China niet gunnen dat ze onze spulletjes voor ons goedkoop maken moeten wij harder en meer gaan werken.
Besef je dan ook nog eens dat deze mensen momenteel boeren aan het wegjagen zijn.
Dit is toch allemaal niet te snappen.

laaggeiletterd | 25-05-22 | 10:37

Alle media managers moeten twee keer zo hard media managen of de dijken imploderen en de oogst mislukt. Jullie kunnen het! Sterre, Puk, Jordy, Thom, Laura-Macy, Lotte, Stijn, alle 174.000 van jullie! Super awesome content maken!

GeheidEenGeit | 25-05-22 | 10:35

Ik was altijd een soort van principieel tegen een basisinkomen, maar eigenlijk hebben we dit in de praktijk al. Alleen is het nu super ingewikkeld en hebben we ontelbaar veel soorten toeslagen, subsidies en tegemoetkomingen. Voorheen werkte ik 40 uur per week. Ik ben teruggegaan naar 36, een halve middag vrij per week leek mij wel fijn. 'Tja, je levert financieel wat in, maar vrij tijd is mij ook wat waard', dacht ik... Voor wat betreft de vrij tijd had ik gelijk, maar het financiële gedeelte... ik merk er niks van. Je gaat minder belasting betalen en ik krijg bijvoorbeeld weer meer zorgtoeslag. Momenteel overweeg ik eerder om naar 32 uur ipv 40 te gaan. Voor mijn situatie zou een basisinkomen icm een flat tax véél meer reden geven om meer te werken ipv minder. Bovendien kunnen dan ook héél veel ambtenaren stoppen met werken en bijvoorbeeld omscholen naar een baantje in de zorg.

vindead | 25-05-22 | 10:34 | 2

Die ambtenaren moeten dan wel geschikt zijn voor de zorg, zijn ze dat ook?

Jan, Leiden | 25-05-22 | 10:35

precies, meer werken moet lonen. Eigenlijk moet het andersom zijn: Is er niks aan de hand met je en werk je niet 40 uur? Dan wordt je gekort (ja, gekort) op toeslagen (behalve bv kinderopvang)

LangeT | 25-05-22 | 13:00

"Beginnersfunctie"
"5 Jaar ervaring met..."

Kijk daar ga je al wat scheef he? En het maar raar vinden dat er geen geschikte kandidaten zijn die voldoen aan het profiel.

Free-J.T | 25-05-22 | 10:34 | 1

En ruk betalen. Zeker in de IT, waar men al jaren schreeuwt over een tekort aan talent, is er nauwelijks beweging in de salarissen en tarieven, enkele buitenlandse bedrijven en banken daargelaten.

Muxje | 25-05-22 | 10:43

Tja overheid, misschien wat minder uitkering uitbetalen en minder belasting heffen op arbeid bij de lagere en middeninkomens. De hoge inkomens werken toch wel en krijgen daar over het algemeen ook dik een ton voor betaald maar iemand die voor modaal of minder aan de slag moet hecht duidelijk meer waarde aan de extra vrije tijd dan die paar euro die ze extra krijgen voor het meer werken. Is toch echt geen rocketscience zou je zeggen.

WatZalIkErvanZeggen | 25-05-22 | 10:33 | 2

De zwartwerk sector, drugshandel, hoeren, casino, loterijen, horeca, honden verzorging, tabak, de Bulgaarse en Arabische vastgoed markt, BGB fraude... allemaal belangrijke sectoren die het niet redden zonder indirecte subsidie via de bijstand.

GeheidEenGeit | 25-05-22 | 10:42

Precies, Ik schrik er nog elke maand van hoe weinig er van mijn best nette beloning op mijn rekening komt. Waarschijnlijk hou ik netto maar iets minder over als ik zo'n 30% minder zou gaan werken dus ja, ik snap die parttimers met koters wel.

2tribes | 25-05-22 | 10:45

Er zijn aardig wat vroegpensioenado`s die het harde werken in de zorg of onderwijs niet wilden combineren met een stevig risico van hun patiënten of leerlingen ziek te worden. Wanbeleid heeft hun letterlijk naar huis gedreven.

Feynman | 25-05-22 | 10:32

Behalve de belastignen zijn die toeslagen ook (degressief) inkomensafhankelijk. Met dank aan de onderhandelignen van Samsom en Rutte in 2012. Meer werken moet meer lonen. Dus weg met die inkomensafhankelijkheden, en vergroot nu eindelijk eens het (netto)verschil tussen lonen en uitkeringen.

Kees Maf | 25-05-22 | 10:32 | 2

En dat is ook een belangrijk punt: werk moet lonen en goed betalen. Maar eens wat minder voor aandeelhouders kan best.

Jan, Leiden | 25-05-22 | 10:37

@Jan, Leiden | 25-05-22 | 10:37:
Inderdaad. daar hoor je bestuurders dan weer nooit over als het gaat om verkleining van de kloof.

2tribes | 25-05-22 | 10:49

Werken loont niet in Nederland, zie loonbelasting ,overuren extra belast vakantie loon extra belast, langer door moeten werken voor minder pensioen.

de uitbater | 25-05-22 | 10:31 | 1

Werken loont wel maar relatief gezien onvoldoende. De belasting druk (voor burgers & bedrijven) is torenhoog, voornamelijk het gevolg van a) een steeds verder groeiende overheid ondanks alle "beloftes" om dat te reduceren en b) een (sterk) groeiend aandeel wat weinig tot niets bijdraagt maar wel zwaar belastingpoet consumeert en c) een supranationale "schaduw"-regering die haar "10e penning" blijft opeisen. Wat werkt in Nederland, torst dus ook nog de last mee van het non-productieve deel (pensionado's duidelijk uitgezonderd, die hebben hun aandeel al geleverd).

Grijskijkert | 25-05-22 | 11:29

Veel parttimers met kinderen kunnen helemaal niet meer gaan werken, want dan hebben ze meer dagen op de kinderopvang nodig en die hebben ook een schreeuwend personeelstekort. Geen plaats dus, en de opvang is ook bepaald niet gratis. Daar gaat een groot deel van je extra inkomsten - en waardevolle tijd met de kinderen.

Waarom moeten pappa en mamma eigenlijk allebei zo hard werken? Is het omdat jarenlange immigratie de huizenprijzen tot astronomische hoogte heeft opgedreven?

Is het wellicht dankzij de EU, die de Zuideuropese landen en de euro niet failliet wilde zien gaan, en daarom de rente op nul zette en extra geld bijdrukte om staatsobligaties op te kopen - daarmee de hypotheekrente drukkend en de inflatie, ook in de woningmarkt, verder aanjagend?

En waarom komen er geen deugdelijke oplossingen? Is het omdat het bestuur op nationaal en Europees niveau tegenwoordig in handen is van zelfingenomen inhoudelijke onbenullen zoals Kaag, Jetten, Timmermans en Von der Leyen?

Is het omdat de wens van de democratische meerderheid, een bestuur dat wat meer naar de rechts-conservatieve kant overhelt, via antidemocratische cordons sanitaires al twee decennia wordt geblokkeerd?

Professor Superhirn | 25-05-22 | 10:31 | 2

Waarom maak je ze als je ze niet kunt betalen?

Kapitein Sjaak Mus | 25-05-22 | 10:35

@Kapitein Sjaak Mus | 25-05-22 | 10:35:
O.a. om de verstoorde balans in onze demografie te helpen herstellen? Voor beperking van de ecologische voetafdruk zou ik dan weer pleiten voor afschaffing van de kinderbijslag vanaf het 3e kind.

2tribes | 25-05-22 | 10:56

Huh en we halen elke maand 1000+ arbeiders binnen, wat gek.

usb stok | 25-05-22 | 10:30 | 1

Eerder zijn het er vierduizend.

Verbandmeester | 25-05-22 | 10:42

Ik heb zelf wajong uitkering en ik heb bij verschillende de bedrijven geprobeerd om ergens te werken allemaal mooie beloftes van de werkgever en ze krijgen ook nog subsidie. Ik moest well harder werken en dat was nog in de proefperiode dat is het probleem bij mij ik ben zo traag als stuk stront in een vergiet. Ik wil altijd wel doen ik moet gewoon heel erg wennen ik hoop dat ik in de toekomst een werkgever die de gun factor heeft.

wajonger | 25-05-22 | 10:30

Iedereen moet meer werken. Je bent toch niet goed bij je hoofd dat je 's middags als de kinderen na school thuiskomen een kopje thee met een koekje wilt voorzetten? Dat regelt de staat wel tijdens de naschoolse opvang. Hahaha, genieten van de kinderen, wat een bullshit. Zo weinig mogelijk tijd doorbrengen met je kinderen en zoveel mogelijk belastingcenten bij elkaar harken. Dat zijn inmiddels zo ongeveer de algemene voorwaarden die gelden als je een kind ter wereld wilt brengen.

Leptob | 25-05-22 | 10:29 | 1

Hohoho, een immigranten gezin is de hoeksteen van de samenleving. Die moeten zoveel mogelijk bij elkaar blijven. En als een immigrant zijn neefje van drie woestijnen verderop mist mag die ook met zijn familie naar NL komen.
De autochtonen werken wel door voor ze.

ffnietnu | 25-05-22 | 10:49

Ziekteverzuim binnen de zorg en het onderwijs toont aan dat die mensen al overbelast zijn. Je kan verzinnen dat die mensen deels parttime werken, maar ze worden elke minuut uitgepeesd. Die leveren dus salaris in, omdat ze geen avonden of zes of zeven dagen willen werken. Elke onverwachte situatie en elke fout die ze maken betekent gratis overwerken. Dat is onvergelijkbaar met banen waar een deel van de dag onproductief verloren gaat. Om een baan te krijgen die ze wel fysiek volhouden of kunnen combineren met bijvoorbeeld kinderen kiezen sommige werknemers voor 0,6 of 0,8 FTE. Daar ziet een Exceltijger potentie om ze alsnog voor 1,0 aan te nemen, maar dat is een papieren werkelijkheid.

Elk jaar zijn er wel nieuwe maatschappelijke problemen die bij het onderwijs of de zorg over de schutting worden gegooid. Neem bijvoorbeeld de achterstanden in de GGZ-zorg die worden gedumpt bij huisartsen. Of dat onderwijzers als een soort straatcoaches moeten voorkomen dat hun leerlingen kiezen voor het snelle geld in de drugshandel. Dan heb krijg je overwerkte mensen die een oplossing moeten bieden voor iets waarvoor ze NIET zijn opgeleid, binnen een dossier waar mensen die er WEL voor waren opgeleid gefaald hebben. Je moet als politicus echt mentaal uit een ei komen als je echt gelooft dat zoiets gaat werken.

De inflatie is 12%, dat is bij het onderwijs en zorg nog niet gecompenseerd, die mensen zijn erop achteruitgegaan. Voor de mensen die tijdens de pandemie hebben doorgewerkt en daardoor chronisch ziek zijn geworden, is geen oplossing, ze gaan de normale uitkering in, en dus fors in inkomen erop achteruit. Vervolgens mogen ze ook nog eens uitleggen waarom de resultaten tegenvallen als je met te weinig collega`s nog probeert de schade te minimaliseren.

Normale marktwerking laat zien dat de zorg en het onderwijs te weinig betaald voor het werk. Er komen te weinig mensen op af. Dat is zeer basale economie. Dat je alleen carrière kan maken door een ander vak te kiezen of het management in te gaan zorgt voor verdere leegloop.

Kijk bijvoorbeeld vandaag op schiphol.nl voor vacatures. Rustig 6000 euro voor een of andere nietszeggende kantoorbaan. Een link naar een baan als beveiliger, bagageafhandelaar of ander grondpersoneel is afwezig, een salarisindicatie dus ook. Er wordt niet eens een poging gedaan het juiste personeel te werven. Bovendien, al die consultants hebben bij Schiphol een flexibele schil en massa-ontslagen geadviseerd voor een tijdelijk probleem, nu heeft Schiphol een permanent probleem. Toch hoor je niemand om dat setje falende adviesorganen te ontslaan, of richting de bagageband te sturen om hun eigen falen te mitigeren.

Zo lang "op kantoor" een soort walhalla is waar je risicoloos achter een muur van managementbingo en bureaucratie kunt verschuilen terwijl je poëtisch het bedrijf richting de afgrond dirigeert tegen een vorstelijk salaris, zal Nederland netjes afsterven.

Feynman | 25-05-22 | 10:29 | 1

Een grote reden voor mij om te stoppen is dat ik sinds kort bij de overheid gedetacheerd ben. Daar rent iedereen gillend weg als ICTer en ze hadden een acuut tekort aan personeel. Klus bij mijn vorige klant liep op het einde dus ik als goedbedoelende argeloze sukkel zei ja plaats me maar over. Met als voorwaarde thuiswerken. Nou dat heb ik geweten. Op iedere techneut minimaal 1 manager. Over alles wat je doet moeten minimaal 5 managers een plasje doen. Ieder probleem krijgt weer nieuwe procedures. Twee uur per dag vergaderen minimaal over procedures en voortgang. Twee uur per dag minimaal bezig met invullen en verantwoorden. En dat met een enorme werkdruk. Omgeving loopt 15 jaar achter op de ontwikkelingen want alles moet volgens procedures. Hopeloos. Maar ze hebben gelukkig wel veel managers en ITIL. Dan komt het wel goed toch?

Zapata10 | 25-05-22 | 10:39

Meer werken moet lonen en dat doet het in NL amper, de marginale opbrengsten van een langere werkweek zijn gewoon te laag door een hogere belastingdruk en minder aanspraak kunnen maken op toeslagen, moeilijker is het niet.

therealbraindump | 25-05-22 | 10:29

Als vrouwen meer gaan werken worden de huizen weer duurder.
Dus gaan we meer betalen voor hetzelfde.
Dus werk je extra voor niets.

AdvocatusDiaboli | 25-05-22 | 10:28 | 5

@Festen | 25-05-22 | 10:35: Ja dus?
Gewoon nadenken en niet van de overwaarde van je woning op vakantie gaan of elke 3 jaar een nieuwe auto rijden, maar gewoon aflossen.
Minder schuld (en daarom minder aftrekposten om nog een beetje terug te krijgen) is altijd prettiger.
Maar goed, dat wordt ook weer niet echt aangemoedigd met alle toeslagen, hulpverlening etc.

Dezenaamhier | 25-05-22 | 10:46

@Festen | 25-05-22 | 10:35: nee hoor, bij die 10% vd woz waarde belast je dat gewoon door aan de huurder. Net als die 8% overdrachtsbelasting.

Ouwe Semelaar | 25-05-22 | 10:50

@Festen | 25-05-22 | 10:35:
Ja dat gaat ook een serieus probleem zijn toch of is dat minder erg dan ?

2tribes | 25-05-22 | 11:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan iemand de SER uitleggen wat marktwerking betekent?

* Il Principe * | 25-05-22 | 10:28 | 1

Ja dat. En er komt een vraag op; zouden de SER en een regering autistisch kunnen zijn? Telkens worden oorzaken aangewezen die buiten henzelf liggen, terwijl zij zelf de taak hebben om na te denken en te sturen op lange termijn kwesties, zodat het lijkt dat men de eigen rol in e.e.a. niet ziet.

Harry.Langezwaal | 25-05-22 | 10:47

Iek wiel niet werken.
Iek wiel graties geld, graties huis en graties Miele…

Mark zit te Dutten | 25-05-22 | 10:28 | 1

Wat let je, ontvlucht het land, en kijk of er een ander land zo gek is om jouw droomwensen te vervullen.

Zeurders | 25-05-22 | 10:38

Kom werken voor een hongerloontje en een flexcontract. En als je niet wilt, dan ben je lui.

Ad Hominem | 25-05-22 | 10:28

Laat die economie gewoon wat afkoelen, dat is beter voor iedereen. Vooral geen overheidsingrijpen dus.

Rennieflox | 25-05-22 | 10:28

De rijen voor de incheck balie op Shithol kunnen mij niet lang genoeg zijn. Dat vliegen voor een appel en een ei moet maar eens ophouden. Vliegen moet weer uitsluitend voor de rich en famous zijn. Het klootjes volk gaat gewoon met het OV of eigen koekblik op vakantie. Is dit eerlijk? nee, maar het is wat het is.

Dutch_Viscount | 25-05-22 | 10:27 | 2

Fijn he, afgeven op iets wat jezelf niet raakt. Altijd makkelijk.

Boterhoofd | 25-05-22 | 10:35

Onzin, de arbeidsparticipatie stijgt al decennia en de gemiddelde uren die gewerkt worden per week zijn al jaren stabiel. Vrouwen zijn zelfs gemiddeld meer uren per week gaan werken de afgelopen 20 jaar en mannen maar iets minder. We zullen slimmer moeten werken, niet meer. Ik snap al die lui ook niet die trots zeggen dat ze 60 uur per week werken alsof dat iets zegt. Voor mij betekent dat dat je gewoon niet efficient bent in je werk.

IslamPislam | 25-05-22 | 10:27 | 9

@IslamPislam | 25-05-22 | 10:37:

Onzin, zie ook wat @Leptob zegt. Juist in de sectoren waar wel echt gewerkt wordt (transport, distributie, bouw, techniek, etc) is een enorm personeelstekort. Dan wordt overwerken al snel een "morele plicht" naar zowel werkgever als collegae op de werkvloer (die ook langer blijven omdat het werk af moet).

Dandruff | 25-05-22 | 10:55

@Dandruff | 25-05-22 | 10:55: Zelfs in die bedrijfstakken moet je gaan nadenken over robotisering, dat is in de ene tak inderdaad wat moeilijker dan in de andere maar noodzakelijk.

IslamPislam | 25-05-22 | 11:28

@IslamPislam | 25-05-22 | 11:28:

De vraag was of iemand die 60 uur werkt wel efficiënt genoeg is. Jij dacht van niet, ik denk dat dat bij de meeste mensen in echte beroepen wel het geval is.
Wel of geen noodzaak voor robotisering is een andere discussie. Waarbij ik van mening ben dat veel zaken niet geroutineerd kunnen worden. Er is namelijk ook een tekort aan technisch personeel om die robots te bouwen en onderhouden.

Dandruff | 25-05-22 | 14:17
▼ 6 antwoorden verborgen

Gewoon werken weer de moeite waard maken... waarom werken wanneer uitkering meer oplevert.

WellusNietus | 25-05-22 | 10:26

Hoe we aan extra zorgpersoneel komen moeten we maar eens vragen aan de wegrennende kamerleden die niet over een structurele loonsverhoging wilde stemmen.
Dat is net zo iets als dat Schiphol zich afvraagt waarom niemand voor 50 cent boven het minimumloon bagageafhandelaar wil worden en ze nu met lange rijen zitten.

Osdorpertje | 25-05-22 | 10:26

Definieer vroegpensionado's.

grapo | 25-05-22 | 10:25 | 1

Iedereen die voor zijn 70e stopt met werken.
Niet te verwarren met de fransen die met 58 al gewoon met pensioen gaan.

2voor12 | 25-05-22 | 10:45

Ik laat al mijn gewerkte uren uitbetalen in vrije tijd, fiscaal heel aantrekkelijk.

Mr_Natural | 25-05-22 | 10:25

Doeg, ik ben in 1975 begonnen met werken, toen was ik 15 jaar. (de deugniet wou niet leren en van school afgetrapt). Tot 1996 altijd tering zwaar werk gedaan. Daarna de ICT ingerold maar omdat die weer alleen HBO willen ben ik in de avonduren gaan studeren en omdat ze meer waarde aan een master hechten die dan ook maar gehaald in de avonduren. Dat waren dagen van 12 uur of langer in die tijd. Nu dus 47 jaar gewerkt en altijd nettobetaler geweest. Daarom gaat deze jongen er op zijn laatst in mei volgend jaar uit maar als het financieel kan al in september. Betaal ik allemaal zelf. En daarna mag u het doen. Ben er klaar mee.

Zapata10 | 25-05-22 | 10:24 | 3

* raises glass

Snoorderlag | 25-05-22 | 10:45

Wat een lamzak bende dan hè? In mijn werkveld hoor ik wekelijks verhalen van mannen die achterin de vijftig zijn en al zo hard gewerkt hebben. Dat zijn dan toch vaak mannen die, als je het omrekent, nauwelijks twintig volle werkjaren hebben gemaakt.
Het verbaast me hoeveel verschil er zit tussen mensen als u die zich hebben opgewerkt en verbeterd, en die personen die nauwelijks moeite hebben gedaan in het leven.
Afijn, veel geluk met het stoppen met werken en geniet van de extra tijd.

Verbandmeester | 25-05-22 | 10:53

Ik proost alvast op september!
Het zal de spanning voor vanvond van de finale wel zijn.

pibasso | 25-05-22 | 12:16

Mensen motiveren die niet willen werken is al best lastig, zeker als je niet bereid bent de beloning ten opzichte van een uitkering te verbeteren.
Maar waarom dan nog meer mensen binnen halen die niet willen werken maar wel van allerlei voorzieningen gebruik maken, en die dus netto de werkdruk niet verlagen maar juist verhogen?

Zeurders | 25-05-22 | 10:23 | 1

Motiveren?
Gewoon de klassiek motivator gebruiken.
Zo'n lange, die lekker knalt!

Kapitein Sjaak Mus | 25-05-22 | 10:28

Wat zijn al die nieuwe handen aan het bed aan het doen? We hebben hordes 20 jarige werkhandjes erbij gekregen. "Ik niet begrijp"

keistad | 25-05-22 | 10:22

Een uitkering loont meer dan werken.

U-boot | 25-05-22 | 10:22 | 1

Dus geen uitkeringen meer, gewoon werken als 20 jaar bent en werkloos.

gato | 25-05-22 | 11:35

Dat er te veel inactieven in dit land zijn is evident, maar vlak ook het enorme aantal werknemers met bullshitbanen niet uit. Coaches, trainers, adviseurs, managers, begeleiders en ga maar door. Veel van ons weten best dat onze baan nutteloos is en niets structureels bijdraagt aan de maatschappij en aan hun bedrijf/instelling. Blijft staan dat het bedrijfsleven nu keihard tegen de grenzen van hun eigen hebberige personeelsbeleid aanloopt. Met hun nulurencontracten, flexcontracten en outsourcing. De tyfus voor ze. Ik meen het. En voor reizigers ook. Als jij voor 50 euro naar Barcelona wil vliegen, flikker je koffer dan zelf maar in het vliegtuig.

Bigi Bana Boy | 25-05-22 | 10:21

Zolang er geen verschil is in netto loon tussen 40 uur werken, en een uitkering met toeslagen en subsidies en bijzondere bijstand, tsja….dan staat men niet te springen om te gaan werken.
Is dat nou zo ingewikkeld?

laurentius | 25-05-22 | 10:21 | 1

Het tragische is dat er wel een verschil is... in het nadeel van degene met de 40 uurige werkweek.

Dandruff | 25-05-22 | 10:59

Zesdaagse werkweek herinvoeren.
En op zondag naar de kerk, natuurlijk.

Kapitein Sjaak Mus | 25-05-22 | 10:19 | 3

En drie keer in de week verplicht overwerken.

Mr_Natural | 25-05-22 | 10:22

Vergeet ook de uitbetaling in tegoedbonnen die alleen bij de werkgever besteed kunnen worden niet.

Dezenaamhier | 25-05-22 | 10:41

Over Schiphol gesproken: staan die rijen er alleen als je vertrekt of ook als je aankomt?

UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:19 | 2

Voor een kop koffie bij Starbucks

Hendrik_Ijzerbroot | 25-05-22 | 10:21

Bij aankomst heb je weinig tot niets te maken met Schiphol behalve natuurlijk de bagage afhandeling.... Je hoeft in elk geval niet door de grootste bottleneck de security. Afhankelijk van je plaats van vertrek heb je hooguit te maken met de paspoortcontrole en de douane. Gelukkig geen private partijen die niet tijdens corona driekwart van het personeel op straat hebben gezet.

Jafco | 25-05-22 | 10:25

Mensen met een parttime contract zijn echt bereid om meer te werken. Edoch zijn het de werkgevers ( vooral in het sociaal-maatschappelijk domein en overheid) die kleine parttime contracten aanbieden voor bepaalde tijd. Immers moeten ze flexibel zijn als bij een aanbesteding de opdracht naar een ander gaat.

Marktwerking in bovengenoemde sectoren zou sowieso afgeschaft moeten worden. Altijd dat het ge-emmer en gesleur met personeel draagt niet bij aan een gezonde en gemotiveerde werknemer alsook dat het funest is voor de cliënt/patient.

smart-guy | 25-05-22 | 10:19

De tievus voor ze.
Kreeg een baan aangeboden op Schiphol omdat ik vijf talen spreek.
Nul urencontract, 24/7 beschikbaar zijn, werktijden overdag en s'nachts.
Huurauto's uitgeven en leuren met extra verzekeringen, gps, kinderzitjes etc.
Geen reiskostenvergoeding.

Twaal fucking euro per uur. Bruto.
Dikke lul voor ze.
Mijn werkster krijg 15 eu zwart.

R. Ketelsteen | 25-05-22 | 10:18 | 6

@Niceeee | 25-05-22 | 10:21: Nou ken er genoeg die tegen betaling uit Azie en Z-Amerika hier naar toe komen en in de illegaliteit verdwijnen en als werkster, tuinman etc aan de slag gaan. Die hebben echt geen uitkering.

UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:27

Reken er maar op dat het uitzendbureau dat jou daar plaatst €50 in rekening brengt bij de opdrachtgever.

Osdorpertje | 25-05-22 | 10:31

@Bigi Bana Boy | 25-05-22 | 10:23: Hij heeft het over een auto verhuurbedrijf dat zijn werknemers uitkleedt en dat op Schiphol zit.

Zwizalletju | 25-05-22 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

De overheid heeft een enorm waterhoofd aan ambtenaren die geen fluit uitvoeren, of werk doen dat geen enkel nut heeft en puur bestaat vanwege de bureaucratie. Kost niet alleen absurd veel belastinggeld maar ook arbeidspotentieel. Begin daar eens.

Upendo | 25-05-22 | 10:18 | 2

Klopt, alle vage toeslagen en extraatjes kosten een godsvermogen, niet om het bedrag zelf maar om alle administratieve rompslomp zogenaamd om het 'eerlijk' te maken. Een simpele uitkering zonder toeters en bellen is veel efficiënter.

Zeurders | 25-05-22 | 10:27

Klopt, en ga die diversiteitsambtenaartjes ook maar eens omscholen en zich echt nuttig laten maken.

2tribes | 25-05-22 | 11:16

In verhouding met andere landen werken Nederlanders het minst fulltime. Begin eens in het onderwijs om daar 5 dagen weer de standaard te maken.

aardt | 25-05-22 | 10:18

Plus: we hebben veel te veel gesubsidieerde kutbanen waar Nederland niets mee opschiet. Willekeurig voorbeeld: www.mamacash.org/en/en-homepage Gesubsidieerd door de gemeente Amsterdam smijten ze honderdduizenden euro's over de grens. Als de mensen die daar werken nou eens koffers gaan sjouwen op Schiphol, dan heeft de gemeente ook weer geld over voor het onderhoud van de kademuren in de binnenstad.

Ivoren Toren | 25-05-22 | 10:17 | 1

Kijk voor de grap eens wat gesubsidieerde stichtingen voor salarissen betalen aan hun medior en senior medewerkers (vacatures).

2tribes | 25-05-22 | 11:20

zorg eerst maar eens voor een normaal salaris

Hoeveel | 25-05-22 | 10:15 | 2

Met een normaal salaris en een alimentatieverplichting ben je nog de sjaak.

Schaf eerst maar eens de alimentatieverplichting af.

Ing. eslapen | 25-05-22 | 10:19

Ja of je neemt gewoon geen kinderen

Hoeveel | 25-05-22 | 10:40

Als je je door de belastingdienst in beslag genomen geld aan alle kanten ziet verdwijjnen verlies je vanzelf de interesse.

van stampij | 25-05-22 | 10:14 | 1

Dat is inderdaad de reden dat veel mensen deeltijd werken. Meer werken (en verdienen) loont uiteindelijk nauwelijks voor velen.

Upendo | 25-05-22 | 10:19

Laten ze eerst maar eens beginnen met een minimumloon van 20 euro per uur. Maar dat willen ze niet omdat 10 euro per uur je dwing 40 uur te werken.... of een uitkering natuurlijk

roevka | 25-05-22 | 10:14

"Arbeidspotentieel van 1.3 miljoen mensen doet maar wat, of eet uit neus''

Maar ik dacht dat ''we'', om dat probleem te ondervangen, middels ''talent partnerships'' met Egypte, Tunesië, en Marokko, nieuwe cohorten gastarbeiders gingen importeren, die allemaal uiterst 'getalenteerd' en 'eager' zijn om het werk te doen waar Nederlanders hun neus voor optrekken.

(Hee, ik heb opeens een soort van déjà vu. Hoe zou dat nou komen?)

Dr_Johnson | 25-05-22 | 10:13 | 2

die "talenten" zijn allemaal hoogopgeleid die gaan heus niet op Schiphol koffers sjouwen of de Beneluxtunnel bewaken.

homieguerneville | 25-05-22 | 10:15

Nee, dat kan nog niet. Eerst moeten we de beoogde bedrijven waar deze mensen terecht komen omburgeren zodat daar de taal en cultuur wordt gesproken en de normen en waarden worden gehanteerd dewelke de importarbeider van thuis gewend is.

Met_baard | 25-05-22 | 10:23

Alle toeslagen afschaffen en van de opbrengst de loonbelasting serieus verlagen. De uitkeringen worden een netto bedrag waar geen loonbelasting over geheven wordt zodat die geen voordeel hebben van de verlaagde loonbelasting.
Hierdoor wordt het verschil tussen loon en uitkering groter en gaat het weer lonen om aan het werk te gaan ipv dat een uitkering een rekensommetje is...

Air van Boven Dorens | 25-05-22 | 10:12

Bijzonder dat ook de werknemers in de SER dit adviseren. Kan me niet zo gek veel voorstellen bij die 'werknemers'. Iemand?

Ichneumonidae | 25-05-22 | 10:11

Als ik doordeweeks overdag in centrum Rotterdam loop is het stervensdruk met overwegend jonge gezonde mensen die in grote getale shoppend door het centrum trekken in de nieuwste outfits.
Dank denk: hoeven die niet te werken?
Maar dat denken ze misschien ook van mij…

laurentius | 25-05-22 | 10:11

Zeker voor de laagbetaalde(re) banen: zorgen dat werken loont. Dat kan twee kanten op, hetzij uitkeringsniveaus verlagen, of (netto)salarissen verhogen. De marginale belastingdruk (aka 'armoedeval') is voor die groepen volkomen debiel.

Voor tientjeswerk meer te besteden in de maand fulltime gaan werken? Ik kan me de 'dank je de koekoek' volledig voorstellen.

Boetsj | 25-05-22 | 10:11 | 1

Kijk vooral naar de toeslagen en wie er wanneer recht op heeft.
Als uitkeringstrekker heb je nu veel meer toeslagen dan als werkende.

2voor12 | 25-05-22 | 10:13

Ik ben het hier deels wel mee eens. Heb al vaker geroepen dat 'we' er voor moeten zorgen dat bijvoorbeeld leraren gewoon wat vaker voltijd gaan werken (verlaag desnoods het salaris maar).
Daarnaast is er uiteraard een groot probleem met mensen in de bijstand die niet willen werken en dat ook niet hoeven. En tot slot zijn er ook heel veel mensen die een baan hebben die er net zo goed niet zou kunnen zijn. En ja, daar reken ik mezelf ook onder.

C1O2 | 25-05-22 | 10:11 | 3

Verlaag het salaris maar, ben je wel goed bij je hoofd?
Schaf de uitkeringen maar af, da's een beter idee.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:13

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:13: Dat is dezelfde oplossing voor een andere groep. Punt is dat als er minder geld binnenkomt mensen meer zullen gaan werken.

C1O2 | 25-05-22 | 10:16

Probleem is ook een beetje dat heel veel mensen die nu bijstand ontvangen de Nederlandse taal niet spreken en/of laaggeletterd zijn. daardoor kunnen ze feitelijk nauwelijks tot het potentieel gerekend worden wegens het ontbreken van geschiktheid en veelal motivatie. Deze almaar uitdijende groep (denk aan gezinshereniging, uitgehuwelijkte vrouwen die nadat ze voor nageslacht hebben gezorgd weer verlaten worden) moet door de werkende bevolking blijvend ondersteund worden met uitkeringen en toeslagen.

2tribes | 25-05-22 | 11:35

Media: urenlange rijen op schiphol...., gister met KLM van AMS naar Dubai gevlogen, was wat drukker, maar vanaf binnenlopen Terminal 1 tot koffie drinken achter de douane duurde ca 45 minuten.... Niet zo snel telegraaf .cc-en GS!

leofromrotjeknar | 25-05-22 | 10:10

Beginnen met al de ambtenaren en dergelijke figuren gewoon 40 uur te laten werken en geen ATV en andere pretdagen.

RGV42 | 25-05-22 | 10:10 | 3

Ambtenaren werken niet, die zijn aanwezig.

Mr_Natural | 25-05-22 | 10:11

Nog meer salaris uitgeven zonder dat ze meer gaan werken?

Ridde Rogter | 25-05-22 | 10:13

Ambtenaren zijn een soort apart: mijn zwager werkt voor rws, werkt regelmatig maar 3 dagen in de week want hij heeft: snipperdagen, atv dagen, pll-dagen, pvq-dagen, kind-naar-schoolbrengdagen, en van die 3 werkdagen werkt ie er 1 van thuis, en die dag gebruikt ie om boodschappen te doen etc...

TonAlias | 25-05-22 | 10:17

Ik denk niet dat er veel boerkadraagsters animo hebben om pilsbieren rond te gaan brengen op het terras.
Maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

2voor12 | 25-05-22 | 10:09

Ik vind die zestig uur per week al wel genoeg…

Wijze uit het Oosten | 25-05-22 | 10:08 | 1

Ik heb zo'n 10 jaar 50 uur in de week gemaakt maar ben er financieel niet veel beter van geworden.

TonAlias | 25-05-22 | 10:18

De wal keert het schip vroeg of laat.

Zet die uitkeringstrekkers eens aan het werk ipv weer een blik migranten open te trekken. Alsof die lui niet ergens moeten wonen of zo.

Battery!!! | 25-05-22 | 10:08

Van werken word je vrij.

Mr_Natural | 25-05-22 | 10:08 | 4

@Wijze uit het Oosten | 25-05-22 | 10:09:
"Work makes free"
Het bekt niet echt lekker...

Air van Boven Dorens | 25-05-22 | 10:14

Of ga naar Duitschland. Dan word je ook zoo tevreeden als de moffen.

Ridde Rogter | 25-05-22 | 10:15

@Air van Boven Dorens | 25-05-22 | 10:14: "Woke makes free"
Volgens sommigen, dan.....

Maytheforcebewithyou | 25-05-22 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn simpele voorstel om meer mensen meer te laten werken: maak het schijventarief van de inkomstenbelasting degressief: hoe meer je werkt hoe minder extra belasting je betaalt. Veel eenvoudiger wordt het niet.

thomasj63 | 25-05-22 | 10:08 | 2

Dat zou lachen zijn.
Dat 100 procent van de bijstand hoeplakee naar de belastingdienst gaat.

Problem solved.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:18

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:18: LOL

2tribes | 25-05-22 | 11:38

Nee. Gewoon nee.
Ga maar stimuleren dat mensen überhaupt gaan werken.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:07 | 6

@VoltaireJohn | 25-05-22 | 10:12: En het geeft je ook eigenwaarde, weten dat je zelf je broek kunt ophouden. Ik heb onlangs iemand helemaal zien opfleuren, is postbode nu.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:16

@Papa Jones | 25-05-22 | 10:16: Voor een (te) grote groep is eigenwaarde helemaal niet van belang: die willen zo min mogelijk doen en kijken wel waar het schip strand.

Wat is nu beter: hard werken, met alle stress van dien of het minimale doen en een rustig leven leiden?

Maytheforcebewithyou | 25-05-22 | 12:25

@Maytheforcebewithyou | 25-05-22 | 12:25: Als het aan mij lag werd de bijstandsuitkering afgeschaft. En als ik zie wat er rondloopt/bijklust in de WAO... daar zakt je broek ook van af. Allemaal op audiëntie komen bij Papa Jones. Dan bepaal ik wel of je kunt werken.

Papa Jones | 25-05-22 | 13:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn nog wat knoppen waar aan gedraaid kan worden. Zo zijn er nog steeds gevallen van mensen die wel meer kunnen gaan werken, maar dan allerhande toeslagen weer missen, waardoor het per saldo geen zin heeft om meer uren te maken. Daarnaast moet je ook geen wonderen verwachten van de groep die nu nog langs de kant staat: als je in deze tijd geen baan kan vinden, dan is er vaak iets anders mis.

Los daarvan lijkt me deze hele periode van ongekende krapte ook een zaak van een oververhitte economie. De rente is veel lang veel te laag en er is een tekort aan van alles. Niet zo heel lang geleden was men nog bang dat er door automatisering sowieso amper werk te vinden zou zijn. Een basisinkomen zou daarvoor de oplossing zijn. Nu is de situatie met 180 graden gedraaid. De waarheid ligt waarschijnlijk in het midden.

StiekemeBunzing | 25-05-22 | 10:07 | 1

Precies. Hetzelfde met de krapte wat betreft huizen. Zijn er nou echt zoveel mensen bijgekomen in 5 jaar die een huis nodig hebben en is er niks bijgebouwd? Nee, het extra geld zoekt een uitweg. Daarom vind ik de kreet 'de economie draait als een tierelier' zo vreemd. Als je kijkt enkel kijkt naar hoeveel mensen werk hebben snap ik het, als je alle negatieve gevolgen ervan erbij in acht neemt draait de economie helemaal niet zo lekker volgens mij.

Woodywoodhacker | 25-05-22 | 10:11

Ivm de kinderen ben ik ipv 40 naar 36 uur pw gegaan. Netto hield ik evenveel over. Tja, deze jongen gaat dus niet terug naar 40 uur.

Only the lonely | 25-05-22 | 10:06 | 3

Ik ging een half jaar tijdelijk van 36 naar 18 uur. Ouderschapsverlof (toen het nog onbetaald was).
Nou, dat maakte netto ook verdomd weinig uit.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:09

Welkom in Nederland ja... Waar ieder extra gewerkt uurtje ook extra wordt belast. Vakantiegeld, 13e maand of winstuitkeringen worden door de fiscus vakkundig afgeroomd. En als dank mag u doorwerken tot u erbij neervalt.

Ommezwaai | 25-05-22 | 10:46

Dit dus! Ik voel me steeds meer een sukkel dat ik nog fulltime werk.

2tribes | 25-05-22 | 11:41

Ik zat juist erover te denken om wat minder te gaan werken. Meer werken = meer belasting en minder zorgtoeslag, minder werken = minder belasting en meer zorgtoeslag.

vindead | 25-05-22 | 10:05 | 2

Goed gezien.

Papa Jones | 25-05-22 | 10:10

Precies! Doorn in het oog.

Roos | 25-05-22 | 11:28

" Willen jullie in deze stad en in Nederland meer of minder werken? "

Calastir | 25-05-22 | 10:05

Ga voor de aardigheid eens op een zonnige maandagmiddag om een uur of twee de stad in en stel vast dat er geen plekje meer leeg is op alle overvolle terrassen.

Ridde Rogter | 25-05-22 | 10:05 | 4

@BrutusBosch | 25-05-22 | 10:09: en dat zijn al de D'66/VVD/Groen-links stemmers, dus die worden in de watten gelegt

Snap_het_ook_niet | 25-05-22 | 10:20

@Snap_het_ook_niet | 25-05-22 | 10:20:
Inderdaad. Had een keer op een doordeweekse ochtend een zakelijke bespreking in een koffietent: ik wist niet wat ik zag: hele zaak vol met 'hoogopgeleide' jonge moeders en koters om daar met hun dinnetjes te bespreken hoe zwaar ze het hadden.

2tribes | 25-05-22 | 11:44
▼ 1 antwoord verborgen

Het is de schuld van de overheid, die een gigantische berg geld hebben gepompt in de maatschappij waardoor er een enorme vraag ontstaat die niet ingevuld kan worden met aanbod. Maar weest gerust, ik geef het nog max een half jaar voordat dit kaartenhuis in elkaar stort.

UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:04 | 4

@Aristotalloss | 25-05-22 | 10:07: Snoeien? Welnee joh, geld stroomt volop. Rond '80 zaten we ook inflatie crisis. Toen werd nog wel gesnoeid. Volgens mij gingen toen de ambtenaren salarissen een paar jaar achter elkaar met 10% per jaar omlaag. Maar ja toen had we nog een geldeenheid met een echte waarde. Niet die fop-euro van crimineel Lagarde.

UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:12

@UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:12: OK. Daar heb je een punt: de laatste paar jaar gaat er inderdaad wel weer wat geld naar sectoren die het het hardst nodig hadden. Maar Rutte had een boel problemen kunnen voorkomen door in en na de crisis van 2008 wat genuanceerder te snoeien.

Aristotalloss | 25-05-22 | 10:14

@Aristotalloss | 25-05-22 | 10:14: wás er maar gesnoeid. Het beslag van de overheid als percentage van de hele economie is alleen maar groter geworden.

Kees Maf | 25-05-22 | 10:28
▼ 1 antwoord verborgen

Is het de schuld van de (niet)werkenden, of zou het toch de overheid zijn die al een paar decennia faciliteert dat werken eigenlijk een hobby is, maar dat je net zo goed iets anders kunt doen, zonder dat je er financieel echt bij inschiet?

James Lastig | 25-05-22 | 10:04 | 3

In feite een complete mismatch van allocatie van resources: volksstammen die studies als "toerisme wetenschao" of "politicologie" heeft gestudeerd en meent ook recht te hebben op een baan op dat vlak en dan in een gesubsidieerde waardeloze overheidsbaan terecht komt.

UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:07

@UpdateAvailable | 25-05-22 | 10:07: En vergeet al die linkse clubjes met al hun activisten niet die subsidie krijgen van de overheid om tegen de overheid te procederen en zo. Dat zijn er veel meer dan je op het eerste oog zou inschatten.
Als al die lui nou eens gewoon echt nuttige banen zouden gaan vervullen.
De Westerse wereld wordt overwoekerd en verstikt door opwarmingsactivisme en Woke!

Aristotalloss | 25-05-22 | 10:26

Ja hier een vroeg pensionado en een huisvrouwtje, dat zijn er al twee, en al dertig jaar en ik voel me er wel bij... ooit zelf voor gezorgd met een uitstekende private AOV waar ik destijds krom voor heb gelegen. Mensjes van de SER werk ze allemaal!

Smoelensmid | 25-05-22 | 10:04 | 1

Hier nog een vroegpensionado. Op m'n zestigste genoeg premie ingelegd, zelf gespaard en huis afgelost om te stoppen met werken. En dan nu weer gaan beginnen? Dagetnie. Ober, mag ik nog een biertje?

pollens | 25-05-22 | 12:11

Hoeveel mensen zitten er eigenlijk in de bijstand?

Mahatma | 25-05-22 | 10:04 | 5

En hoeveel zijn er ambtenaar?

J-van-de-Bontekoe | 25-05-22 | 12:20
-weggejorist-
spicegirlonsteroids | 25-05-22 | 12:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Half Nederland heeft een burn-out maar we moeten nog harder gaan werken...
Ja hoor.

Aristotalloss | 25-05-22 | 10:04 | 6

Een burn out is voor mensen die geen grenzen kunnen stellen en niet durven te kiezen. Er is nu een hele generatie net aan 't werk gegaan die daar chronisch last van heeft dus ik maak me wel zorgen.
Mijn advies - voor wat 't waard is - is daarom ook: durf te kiezen. Kies maar oor jezelf, niet voor je baas. Je bent niet belangrijk en ja, je bent te vervangen. Het is jouw leven, niet dat van je baas. En als je het zover laat komen dat je er helemaal doorheen zit, dan ben je dat net zo goed zelf schuld. Jij liet 't gebeuren ondanks zelfbeschikking.

Bakkeleures | 25-05-22 | 11:03

@Bakkeleures | 25-05-22 | 11:03: Veel mensen nemen hun werk serieus en hebben een hoge loyaliteit voor hun bedrijf. Of ze kunnen er gewoon weg niet zo eenvoudig uitstappen. Maar je hebt wel gelijk dat je er uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor bent om knopen door te hakken. In mijn geval ook: ik moest uiteindelijk dreigen met advocaten en een rechtszaak om mijn gelijk te halen.

Aristotalloss | 25-05-22 | 11:08

Ik onderschat een burnout niet, zeker niet. Maar al een jaar of 5 kunnen veel mensen het ineens biet meer aan, geen grenzen stellen en maar doorgaan
Ondertussen de hele dag druk met sociale media met je zogenaamde geweldige leven. Enzovoort.
En dat burnouts uit worden gemolken is een feit, er wordt door een zeer diverse groep professionals en coaching grof aan verdiend. Bottomline is, kies voor jezelf, ga desnoods iets heel anders doen.

pibasso | 25-05-22 | 12:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Misschien moeten we een soort van exponentieel uurloon invoeren. Ieder uur dat je boven de 32 uur werkt, krijg je meer betaald.

Kan iemand me trouwens bijpraten hoe het met de 4daagse werkweek zit? Lijkt me een daverend succes als ik dit soort berichten zie.

Joris-maar-weg | 25-05-22 | 10:03 | 5

Dus precies het tegenovergestelde van nu?

jcvjcvjcvjcv | 25-05-22 | 10:51

je hebt het over 32 uur. dat is vier dagen.;

pieterS | 25-05-22 | 16:19
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl