Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Bergkamp weigert vragen over haar functioneren te beantwoorden

Hoeveel moties van wantrouwen moet ze nog krijgen?

Social

Het weglopen van Vak K was niet alleen een fysieke afkeuring van het gebrabbel van onze nationale complotkoning, maar evenzeer een motie van wantrouwen in Kamervoorzitter Vera Bergkamp. Het onvermogen om op het cruciale moment zowel Baudet als het kabinet onder controle te houden is kenmerkend voor het chaotische voorzitterschap dat zij sinds haar benoeming in april vorig jaar voert. Een voorzitterschap waarin ze geen duidelijke grenzen trekt, ernstige moeite heeft met het houden van orde en zich makkelijk laat ompraten. Dat laatste werd gisteren duidelijk waarin ze eerst de lavendeluil laat doorwauwelen, pas na het vertrek van Vak K zijn microfoon uitzet en na een kort overleg wil schorsen voor een dinerpauze. Daar komt ze vervolgens razendsnel op terug na kritiek van de PVV en de SGP, waarna ze alsnog met hangende pootjes besluit Rutte & Co terug te halen voor het vervolg van Baudets speech. Het is keer op keer de Kamer die de voorzitter moet wijzen op de gang van zaken in plaats van andersom. Waar goede voorzitters de leiding nemen, laat Bergkamp zich overrompelen door de gebeurtenissen om vervolgens paniekerig een oplossing in elkaar te flansen, waarmee ze ironisch genoeg het beleid van kabinet Rutte IV spiegelt. Geef ons Bosma, geef ons desnoods Arib terug, maar stop met deze wanvertoning in ons nationale huis. Tijd voor nieuwe (voorzitters)verkiezingen!

Reaguursels

Inloggen

Ik vind het eigenlijk wel een goed verhaal van die Baudet,
kan het redelijk volgen.

Klopt wel aardig.

vander F | 22-09-22 | 22:30 | 1

Bij Bodegraven rechtsaf dan maar.

Charles Swietert | 23-09-22 | 00:11

Het kabinet geeft de volgende signalen af:
- de tweede kamer zal ze een rotzorg wezen
- als de tweede kamer niet volgens hun normen werkt lopen ze weg
- beledigd zijn is de manier om gelijk te krijgen.

Stel je eens voor dat de Kamervoorzitter na het betoog van Baudet: "Tsja. Anyways, de heer Klaver heeft het woord voor zijn bijdrage" had gezegd en de regering was blijven zitten. Wat had dat voor de beeldvorming gedaan?

ParadiseLost | 22-09-22 | 22:20 | 1

Te weinig?

Wiebenick | 22-09-22 | 22:25

Vera Bergkamp, de natte dweil onder de kanervoorzitters.

Vladmydia | 22-09-22 | 21:36

Ik ben altijd zo benieuwd wat die heijmannetjes er van vinden. Vroeger met alle drie op de basisschool gezeten. Rechts, ubercorrect, joden, vader en zoon allebei chirurg, allemaal gymnasium.
Lijkt me niet het volk dat zich graag inlaat met bruinhemden a la Baudet.

Anaal_Geweten | 22-09-22 | 21:34

Vragen over Bergkamps functioneren steunen op de aanname dat Bergkamp kàn functioneren in deze rol. Dat is, net als dat hallucinante statement van Kaag dat Baudet "de rechtsstaat en de democratie ondermijnen" echt veel te veel eer.

Zowel Bergkamp als Baudet zijn helemaal niet in staat tot datgene wat hen wordt toegedicht. Je moet ze allebei nawijzen, uitlachen om de onzin die ze uitbraken en vooral wegleiden van plekken waar ze schade kunnen doen. Mag zachtjes, hoeft niet met harde hand.

Niet mijn partij, maar Bosma had deze beschouwingen moeten leiden. Dan was die lulkoek van Baudet met zo'n snelheid de Kamer uitgeslingerd, dat het de geluidsbarrière had doorbroken.

pietvanvliet | 22-09-22 | 21:18 | 3

Alsof Bosma geen wilde complottheoriëen in de Tweede Kamer loopt rond te bazuinen.

de IJsman | 22-09-22 | 22:30

Juist.

vander F | 22-09-22 | 22:35

@vander F | 22-09-22 | 22:35:
Juist voor Piet that is.
niet voor de ijzige.

vander F | 22-09-22 | 22:36

Zwalkende zwabberjuf en het eikelende etterbaudetje.

Zeurders | 22-09-22 | 21:09

Ik zraag me serieus af wat Baudet gesnoven heeft: zelden zo'n idioot, onsamenhangende ongefundeerde rant gehoord over god-mag-het-weten wat voor samenzweringstheorie. De man snuffelt overduidelijk te veel in de smoezelige hoekjes van het Internet en doet daar de meest idiote ideeën op.
Onvoorstelbaar dat er idioten zijn die op deze wappie stemmen, maar tegelijkertijd betekent dat toch ook dat de rest van de samenleving (aka de rest van de 2e kamer) zijn onzin toch ook gewoon zal moeten aanhoren. De kiezer zal er later wel over oordelen. (Ik voorspel groeiende aanhang voor Baudet van busjesvolk en een landslide voor groep Omtzigt.)

Homer P. Simpson | 22-09-22 | 20:20 | 3

Er zijn niet zo heel veel mogelijkheden. Of hij is gewoon zo en gelooft het echt. Of hij is psychisch niet in orde. Of hij weet dat er een markt voor is en dat hij er schatrijk van wordt.

Of een combinatie, dat kan ook.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 20:28

Ondanks zijn ferme rechtse taal vermoed ik dat hij een grote snuifsponsor van de mocromaffia is.

Zeurders | 22-09-22 | 21:10

Ik heb jarenlang in de psychiatrie gewerkt en ik kan u verzekeren: Baudet is rijp om te worden opgenomen in een kliniek voor psychiatrisch patiënten. Deze man is compleet de weg kwijt.

Dameskonijn | 22-09-22 | 21:56
-weggejorist-
Linkse Zakkenvuller | 22-09-22 | 20:19 | 3

"Opmerkelijke overreactie van Kaag op de constatering dat ze naar het beruchte “spy college” in Oxford ging: St Anthony’s, waar marxistische studenten werden gerecruteerd door geheime diensten, overheden en buitenlandse diensten. Iets te verbergen?'"

Interessant punt van Baudet. We wachten de openbaringen maar weer af.

funda | 22-09-22 | 19:45 | 3

Ik afviseer u een bezoekje aan uw huisarts te brengen, als u die nog wel vertrouwt, tenminste. er zijn pilletjes voor waar u last van heeft.
Man man man, hou toch eens op met denken at je slim bent, alleen omdat je denkt dat je met google alles weet, mafkees.

Homer P. Simpson | 22-09-22 | 20:21

@Homer P. Simpson | 22-09-22 | 20:21:

Haldol schijnt goed te helpen tegen paranoïde schizofrenie. Het probleem is echter dat hoog intelligente mensen zichzelf niet (nooit) kunnen zien als gestoord, dat is beneden hun. Ietwat meer normale mensen kunnen dat wel zien. Het mag je niet verrassen dat nogal wat seriemoordenaars en verkrachters en andere psychopaten meer dan hoog intelligent zijn.

Overigens zijn psychopaten niet perse kwaadaardig. Sociopaten aan de andere kant wel. En de scheidingslijn tussen psychopaten en sociopaten is heel dun.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 20:32

Veel mensen schijnen het echt niet te snappen.

Oké. Theo legt uit.

Baudet maakt zich middels insinuaties schuldig aan smaad en opruiing. Beiden zijn strafbaar.

In de Kamer heb je onschendbaarheid als Volksvertegenwoordiger (buiten de Kamer niet) maar dat is geen vrijbrief. Als je al een punt wil maken, die heel veel journalisten ook maken, is dat Vera Bergkamp al veel eerder had moeten ingrijpen, ruim voordat het kabinet Baudet de rug toekeerde. Het maakt niet uit wat je ervan vindt. Maar weet dit. Bosma, ook een degelijke Kamervoorzitter, had hetzelfde gedaan of moeten doen doen volgens de spelregels. Er zijn vreemde eenden in de bijt. Er zijn mensen die tot het randje gaan. Goed prima.

Baudet is een geval apart. Zijn achterban is een Nederlandhatende sekte. Dit hebben we eerder gehad en dit is een signaal om je nu zorgen gaan maken. Wil je echt rechtser dan de VVD zitten dan is mijn bindend stemadvies Joost Eerdmans. Hij is tenminste niet knettergek. Wil je echt een SP-achtig iets maar je blijft angstig voor migranten. Dan is mijn bindend advies Wilders. Hij weet tot hoever hij kan gaan. Hij heeft enige integriteit. Ben je ver rechts en conservatief. Stem SGP. Maar God help ons stem niet voor complotidioot Baudet of Van Haga. Ik, behoorlijk ruimdenkend, kan er niets meer van bakken dan dat met name Thierry (staats)gevaarlijk is.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 19:26 | 14

@Bootvisser | 22-09-22 | 20:58:

Het mestovershot is al decennia een probleem maar blijf jij maar lekker in je ontkenningsfase. Sterkte.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 21:23

Beste Theo, dank voor al die stemadviezen, maar daar ga ik niets mee doen. Overigens kan ik me ook niet vinden in uw waarneming dat de achterban van de heer Baudet een Nederland hatende sekte zou zijn. De enige Nederland hatende sekte zit m.i. in Vak K. Te allen tijde blijft overeind dat in het huis van de Tweede Kamer de vrijheid van spreken geldt. Als je daar niet tegen kunt, dan heb je daar niets te zoeken. We hebben al vaak gezien dat als de discussie niet op argumenten kon worden gewonnen er over De Toon Van Het Debat word gezeurd. Nu dus de ultieme minachting van het proces door weg te lopen. Zooo slecht en zooo zwak. Laat ze een voorbeeld nemen aan hoe het in Engeland gaat: elkaar in beleefde termen voor rotte vis uitmaken en vooral geen overdreven emoties. Toegegeven, Baudet maakt het af en toe te bont, maar lach er om en deal with it.
Wat me ook ergert is die oproep van voorzitter Chaouqui alias Bergkamp om geen instemmende geluiden/geroffel te laten horen wanneer een spreker zij/haar punt maakt. Graag wat meer leven in de brouwerij. Het debat wordt hier op diverse manieren dood gemaakt en de coalitie spint daar garen bij. Die hele APB zijn een farce en een schande voor de democratie.

Buurman | 22-09-22 | 21:29
▼ 11 antwoorden verborgen

Baantjes carrousel.... zucht.
Je hoeft niets te kunnen alleen de juiste partijraad te hebben...

Troyan horse | 22-09-22 | 19:19

Vera Bergkamp is een incompetente trut. Moet een heel groot voorbeeld nemen aan vorige voorzitter Arib waar zelf Greet repsect voor had

darmflora | 22-09-22 | 18:52 | 1

Ze doet het juist heel goed voor ddr66, lekker appen met kaag,inschaar ddr66 wil benefit,dank u wel,dank u wel,ja dank u wel.

Coolcalmcollected | 22-09-22 | 19:05

Het is niet alleen Vera Bergkamp, ook bepaalde kamerleden met lange teentjes die met een aaneenrijging van 'puntjes van orde' het debat steeds gijzelen

Johan1235 | 22-09-22 | 18:39

Wat een woke gedoe allemaal, lekker meteen cancellen, weglopen bij een feitenrelaas, niet eens een beschuldiging, ik kots ervan. Wie daar nog op gaat stemmen is zelf ook ziek in de kop.

g[E]ulden | 22-09-22 | 18:23

Doe Bosma maar inderdaad!

Jan, Leiden | 22-09-22 | 18:21

Kaag gebaarde dat ze Thierry het woord moest ontnemen. Kaag is de D66 capo. Dat kwam uit de lucht vallen want zelf was Vera van plan hem die 4 minuten nog even vol te laten lullen zodat het sneller over was.

Dat was het toch? Vera zit er niet voor het parlement, die zit er voor haar partij. Daar is netjes over onderhandeld. Als Kaag iets wil dan doet Vera dat. Befehl ist befehl.

FrikandelSpeciaal | 22-09-22 | 18:09 | 7

@FrikandelSpeciaal | 22-09-22 | 20:31:

Bosma had hetzelfde gedaan en moeten doen. Sorry, not sorry. De grens moet ergens zijn. Baudet zat er al ver waar je zover buiten de randjes kleurt dat ik werkelijk niet snap dat er nog mensen zijn die het gedrag van Baudet niet afkeuren.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 20:38

@Homer P. Simpson | 22-09-22 | 20:24: uw eerste 2 woorden en uw laatste zin botsen nogal met elkaar.

Bootvisser | 22-09-22 | 21:02

@Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 20:38: Bosma zou gezegd hebben : "De minister, niet mevrouw Kaag. Ze zit hier als minster." en that's it.

Iedereen met meer dan twee hersencellen begrijpt wat de mogelijke insinuaties van Baudet's verhaal zijn. Alleen kun je insinuaties die voor rekening van de luisteraar worden gelaten niet gaan verbieden zonder ernstig aan debatruimte in te boeten. Hij kiest zorgvuldig een frame voor feitelijke informatie. Zijn tegenstanders doen niet anders.

Daarnaast mag het kabinet kamerleden niet chanteren met aanwezigheid en dat is hier gebeurd. Dat kan gewoon niet. Wilders, Marijnissen, Staaij en Ouwehand waren daar terecht verbolgen over. De impact van Baudet's woorden vallen in het niet bij het precedent dat een kabinet schept door de kamer te schofferen.

Je zit overigens hier iedereen de maat te nemen over intelligentie, beste Theo, maar je bent zelf zo'n midwit die in een asbtracte discussie omtrent staatsrechtelijke verhoudingen over concrete transgressies gaat jeremiëren. Wat bescheidenheid zou je sieren.

FrikandelSpeciaal | 22-09-22 | 21:22
▼ 4 antwoorden verborgen

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cambridge_Five
Maar de ergste spionnen kwamen van Cambridge. Toevallig precies de spionnen voor wie Baudet wél sympathie heeft.

Beste_Landgenoten | 22-09-22 | 17:52 | 2

Je klinkt nu net zo complotwappie als Baudet.

Borrom | 22-09-22 | 18:22

Dit topic gaat over Vera Bergkamp.

Schmalz | 22-09-22 | 19:04

Anouschka Miltenburg was nog beter. Een grotere belediging is niet mogelijk. Sorry, Veer. 't Is wel de realiteit.

Cor Netto | 22-09-22 | 17:42 | 1

Die was vals, dom en luidruchtig. Kampioen documenten versnipperen.
Bergkamp is chaotisch en redelijk onzeker en niet echt een sterke persoonlijkheid; een ideaal zetbazinnetje dus voor de X66-Kongsi. Maar niet vals.

Graaisnaaiert | 22-09-22 | 18:18

Wanneer begint de ophef over de opmerking die naar Wilders werd gemaakt eigenlijk? Die opmerking dat hij aan de Russische kant zou staan. Was een best persoonlijke aanval, maar natuurlijk geen haan die er naar kraait.

keistad | 22-09-22 | 17:40 | 1

Nu die begint niet ,het gaat om de beeldvorming.er was in verleden tijd zelfs een kamerlid rost van tonningen,ook weinig ophef over.

Coolcalmcollected | 22-09-22 | 19:00

Ik vond het zo vermakelijk om te zien hoe koningin Kaagmens verbolgen wegbeende, met haar horigen in haar kielzog, na de verdachtmakingen van Baudet gisteren. Als ze daar al niet tegen kan, wat doet ze dan in de Tweede Kamer? Als MinFin moet ze paljas Baudet toch van repliek kunnen dienen?! Wat een zielige vertoning. Vooral de kliek die meteen achter Kaag aanstiefelde om 'een daad te stellen' of om niet bij haar in ongenade te vallen, oogde uiterst sneu. Geen fan van Bergkamp, maar kan me wel voorstellen dat zij dacht: Wat the fuck gebeurt hier? Kamerleden moeten tegen een (plaag)stootje kunnen. Kaag heeft het heel erg opgeblazen door meteen te roepen dat 'men' haar gaat bedreigen na de woorden van Baudet. In werkelijkheid was ze gewoon beledigd. Jammer dan.

Toos Bevergeil | 22-09-22 | 17:40 | 3

Het elitaire wijf trekt ook gelijk de zieligheidskaart, wat een wanvertoning!

DRUCKIE1 | 22-09-22 | 18:09

Kaag heeft geen natuurlijk overwicht, geen flair, geen flux de bouche. Ware dat wel het geval geweest, was een ingreep van Bergsma überhaupt niet nodig geweest. In die zin laat ze die ook nog onnodig spartelen/vallen.

Lubbberrtt | 22-09-22 | 18:10

@DRUCKIE1 | 22-09-22 | 18:09: ze zal binnkoert met nieuws komen dat ze bedreigd wordt,een bedreigde diersoort ?.

Coolcalmcollected | 22-09-22 | 19:15

All animals are equal but some are more equal than others."

Het hele vak loopt leeg als Kaag wordt belaagd met vileine verdachtmakingen van - en nu komt het - een complot-gekkie. Dit personage is niet goed bij zijn kokosnoot (geworden) en maakt als zodanig de kamer onveilig. Niettemin zou Kaag hier boven moeten staan, een eigenschap die haar doorgaans toch uitstekend af gaat. Haar reusachtige ego staat dat echter niet toe. Een "grand dame" en excellent politicus beledig je niet, en de door haar manipulaties verblinde volgers zullen haar door dik en dun verdedigen.

Dat is wat ik zag. Correct me if I am wrong.

Wiebenick | 22-09-22 | 17:35 | 6

@Graaisnaaiert | 22-09-22 | 18:21: Waarom zou dat dichter bij de waarheid zijn? Hoe kom je daar in godsnaam bij joh. Net zoals Rusland achter Geenpeil zat zeker. Dat is gewoon 100% lulkoek.

Verder ben ik het met je eens over Kaag. Die zit er vooral voor Palestina.

FrikandelSpeciaal | 22-09-22 | 18:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Jammer dat ze weer zijn terug gekomen dat zooitje boeven, je ziet het 1 kliek mekaar in de kont dekken heet dat die Rutte heeft ze wel allemaal aan het lijntje zeg ... de ene keer scheiden hier hun wegen de andere keer schuiven hem hier erin .

kuus | 22-09-22 | 17:23

Om het lekker lang te houden, Baudet had goud in handen, kon zijn narcisme niet in toom houden en gleed verder af door antiseme te tolereren, Putinfan te worden, en nog zo wat, onvergevelijk. Met name omdat Rutte zo door kan gaan. Een triest zooitje daar in de kamer vak K natuurlijk inbegrepen, de enige die ik nog vertrouw in het opkomen voor de burger zijn Carolien, Pieter en Renske.

bijna_raak | 22-09-22 | 17:23 | 2

Vergeet Geert niet.

ceriel82 | 22-09-22 | 17:33

Geen ruggengraat en geen zelfvertrouwen. Typisch D66.

Paty | 22-09-22 | 17:15

Vervangen door Bosma dat partijdig secreet.

Veepert | 22-09-22 | 17:13 | 3

"Ja maar PVV. "

ceriel82 | 22-09-22 | 17:34

Nu kunnen we wel vingerwijzen naar Baudet of Bergkamp en/of vak k.
Maar beter tyft het hele zooitje op. Inclusief de oranjes. Tis vedomme nog erger dan fc ajax.

grapo | 22-09-22 | 17:11

Er is een regelement van orde waar mevrouw Bergkamp op kan terugvallen. Een goede voorzitter weet dit te hanteren.

Het gaat in casu niet alleen om Baudet maar ook om de anderen die weg lopen. Hier had de voorzitter tijdig op moeten anticiperen.

Bergkamp is te licht voor voor deze functie. Het is niet de eerste keer dat ze niet voldoet en ik vrees ook niet de laatste keer.

Roos | 22-09-22 | 17:11 | 2

Zij doet mij soms een beetje denken aan een jongedame die vanuit een sociale studie (wo) enige dagen meeliep met een therapeut en mijzelf, om mensen met behoorlijk cognitief letsel in een groep te begeleiden.
Zolang ik de regie hield had ze het gevoel dat ze een fantastische bijdrage leverde. En dat verkondigde ze ook her en der. Ik stelde haar voor het alleen te proberen, dat leek haar appeltje eitje. Met als gevolg dat verschillende groepsleden volledig ontspoorden in het gesprek en er geen leidraad meer was. En ze was pas twintig minuten op weg. Ze keek me schaapachtig aan en die blik heeft Vera soms ook.
Overigens zou ik het zelf niet beter doen als voorzitter, maar iets meer autoriteit voelt prettiger voor iedereen.

letopuwzaak | 22-09-22 | 17:35

Gewoon doen waarvoor je benoemd bent. Lastig hoor.

Cor Netto | 22-09-22 | 17:45

Leg het me eens uit,
het arme mens kan het niet aan, is niet de eerste keer dat het fout loopt,
Ik heb ook wel eens nagedacht over een aangeboden goed betaalde baan maar realiseerde me dat ik daar niet de juiste persoon voor was, gewoon teveel gezeik,
Madam Bergkamp is toch geen 16 meer, je kunt toch afwegen of iets geschikt is voor je?
Stijgt de aanstaande roem je zo erg naar je hoofd bij het verkrijgen van zo'n functie?
Pijnlijk om te zien dit.

drastic | 22-09-22 | 17:08 | 1

Uitleg : corrupte teringbende die beter allemaal een funktie elders kunnen aannemen. Bij de sociale werkplaats bijv.

grapo | 22-09-22 | 17:14

Naast de traditionele hoedjes-parade, ontbrak ook dit jaar die andere oerhollandsche, niet wég te denken traditie niet in de nasleep van Prinsjesdag: de Wilders-tirade!
Oud-gedienden in de Kamer gevraagd naar de oorsprong hiervan moest men het antwoord schuldig blijven, en kwam niet verder dan wat vage, in nevelen gehulde herinneringen aan hoe het ooit allemaal is begonnen....

Zenzeo | 22-09-22 | 17:07

"Niet zo happen", had Rutte als antwoord op een vraag van Haga over uitspraken van onze Turkse minister van Justitie. Wat een niveauloos antwoord, en zelf 12 uur ervoor weglopen voor Baudet.

Ongekend2022 | 22-09-22 | 16:55

Misschien handig, maar hier de hele inbreng van Baudet. En het klinkt meer als een filosofie bespreking dan een inbreng voor de algemene beschouwingen.
youtu.be/G6IRrSuHIpQ?t=35872

fifi23 | 22-09-22 | 16:53 | 1

Precies. Nu kan ik geen woord Latijns, laat staan Oudheids Grieks. Kill or be killed: maar in die fora een lulverhaal over de tekortkomingen van Sparta beginnen. Dan lopen ze echt niet weg. Die elite.

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 17:04

Met Martin Bosma als voorzitter zou de Tweede Kamer gigantisch aan eruditie winnen. Maar hij blijft zitten waar hij zit. Of een mevrouw Arib: al dan niet geschoold in de klassieke vormen van het islamitische gastvrouwschap, zonder wat voor kopvod dan ook.

Mevrouw Bergkamp. Min of meer uit het niets. Zij had ook gewoon nee kunnen zeggen. Dat is een heel democratisch woord. Nee.

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 16:46

"Ze zegt dat ze gisteravond bezig was om Baudet tot de orde te roepen, maar dat het kabinet haar voor was door weg te lopen."

Dat is toch ook zo. Je kan wel op alle slakken zout gaan leggen en stellen dat zij Baudet eigenlijk al veel eerder had moet doen zwijgen. Maar ja, het kabinet was haar voor. Ik was ook weggelopen.

Zet Wilders maar naast Baudet en vraag jezelf af welke van de twee binnen de lijnen van het acceptabele kleurt en welke niet. Ik ben benieuwd.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 16:45 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

dus John Laughland oud student van Oxford heeft nauwe banden met de inner circle van Poetin. Daarom gaat Tjerrie zo in de tegenaanval. de waarheid sneuvelt in een circus van spiegels en rookgordijnen ofzoiets. En kamervoorzitter ruil Vera voor Sophie of Sylvana stel je voor

HetOorAakel | 22-09-22 | 16:42

Ter verdediging van mevrouw Bergkamp: de heer Baudet houdt zich niet aan de spelregels en negeert een duidelijke aanwijzing. Ik vermoed dat zijn vrouw ook veel met hem te stellen heeft, want het is best een drammerT.

MickeyGouda | 22-09-22 | 16:42 | 4

Lieve Mickey. Zo goed als altijd ben ik het met je eens. Nu echter vond ik dat Baudet niets verkeerds zei. Lomp, wellicht,maar verder gewoon een feitelijk verhaal.. des al niet te min... borreltje vanaaf ?

grapo | 22-09-22 | 17:03

@grapo | 22-09-22 | 17:03:
Tegen een borrel zeg ik nooit nee nie, grapo. Verder ben ik uiteraard ook reuze benieuwd naar Baudet's onderbouwing, maar als hij slim is brengt hij die naar buiten met de hulp van een goede onderzoeksjournalist. Dit was niet het juiste podium of moment, naar mijn idee.

MickeyGouda | 22-09-22 | 17:23
▼ 1 antwoord verborgen

Wijvon....

Willy | 22-09-22 | 16:39 | 3

Arib was goed hoor!!

Het brein erachter | 22-09-22 | 16:44

Verbeet was ook prima

Flibbage | 22-09-22 | 16:51

Bosma is beter...

Willy | 22-09-22 | 17:51

Tijd voor een ander bestuursmodel. Ik weet zo gauw ook niet welk, maar deze is stuk...

F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:34 | 1

Dictatocratie. Elke vier jaar kiezen we een dictator

AnitaDik | 22-09-22 | 17:58

D666 Prutspoedel

Motorkater | 22-09-22 | 16:31

Om het maar in een flauwe schoolklas vergelijking te zeggen..
De klier van de klas heeft nu geleerd dat hij met 1 kutopmerking de hele les in het honderd kan gooien. Wat een macht, straks nog eens proberen als die teringsaaie ArendJan zijn spreekbeurt heeft..

Kouwe Kees | 22-09-22 | 16:25

Bosma had zich nooit kandidaat moeten stellen maar hij had namens de pvv Ariba de hemel in moeten prijzen.

Arnold Layne | 22-09-22 | 16:25 | 2

De benoeming van Bergkamp was een politieke deal. Niets had Arib toen kunnen redden.

Het brein erachter | 22-09-22 | 16:45

@Het brein erachter | 22-09-22 | 16:45: Politiek gekonkel. Arib deed het goed.

ChalinaRosa | 22-09-22 | 16:49

Iemand de link tijdens Baudet van vak K?
Wie stond er als eerste "spontaan" op?
Ik rook opeens licht de spruitjesgeur van de D66 tafel.

MorgenEenAnder | 22-09-22 | 16:24 | 6

@F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:31: Heb je ook op die van der Burg gelet met zijn rare gebaren?

ChalinaRosa | 22-09-22 | 16:51

@F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:31: Zie alleen iemand al op 0:31 achter Kaag opstaan. Daarna meer en dan pas de tafeldame. En opvallend veel mensen continu op hun mobiel.

MorgenEenAnder | 22-09-22 | 17:54

@ChalinaRosa | 22-09-22 | 16:51: als je goed kijkt, zie je ook dat hij als allereerste opstapt! Opportunist. Haalt graag wit voetje bij Kaag ivm toekomstige carrière-move?

Nicola-D-Dex | 22-09-22 | 21:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Om het illegale microfoon uitzetten te omzeilen raad ik een ieder in de oppositie aan om een megafoon aan te schaffen.

squadra | 22-09-22 | 16:20 | 1

Ja heel storend dat elke keer wanneer je iets zegt wat ze niet willen horen de microfoon wordt uitgezet. Goede optie. Kunnen ze vervolgens allemaal weer het hazenpad kiezen . Laffe bende.

foxhunter | 22-09-22 | 16:59

Opgestaan in plaatsvergaan. Eigenlijk had de harde kern in Vak K een stadionverbod moeten krijgen.

niet-creatief | 22-09-22 | 16:18

Aanfluiting eerste klas.

laurentius | 22-09-22 | 16:14

Dat wegrennen voor woorden is echt een vrouwending; ik heb het vaker meegemaakt.

antonconstandse | 22-09-22 | 16:12 | 4

En dan lees je ook nog dat er in België een sportzender komt met alleen vrouwen sport.
Hoe is het mogelijk

pejoar | 22-09-22 | 16:25

@ pejaor - Als daar ook modderworstelen bij zit, neem ik 'm wel...

F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:28

Als er loonsverhoging in de zorg nodig is, schijnen ze het ook te kunnen

Kopieerapparaat | 22-09-22 | 18:14
▼ 1 antwoord verborgen

Ze doet me denken aan Van Miltenburg, ook zo'n groot licht....

Blonde Nel | 22-09-22 | 16:11

Die oppasmoeder zit er ook alleen maar omdat Bosma geen voorzitter mocht worden.

[[[Mad.doC]]] | 22-09-22 | 16:09

Ondertussen:

"Directeur Peter Kuipers van KRO-NCRV wil dat Ongehoord Nederland per direct uit het bestel wordt gezet. Een woordvoerder van omroep KRO-NCRV bevestigt berichtgeving van de NRC hierover."
www.ad.nl/show/directeur-kro-ncrv-wil...

Adriel | 22-09-22 | 15:58 | 5

Die KRO-NCRV club is eigenlijk een soort vara geworden met een heel klein beetje religie op de feestdagen.
Hopelijk wordt het 1 tv en 1 radiozender bij de NPO want dat is echt genoeg.

pejoar | 22-09-22 | 16:22

ON heeft gewoon zijn olaats in het bestel van evenredige vertegenwoordiging van de bevolking. Pieters weet dat ook, maar die stomme AD-Belgen kennen alleen het geklier aan tafel uit eigen land tussen de dreinende Walen en drammende Vlamingen. Dus in dat decor krijgt zo'n canard van Pietersen hier in de pers een frame zoals dat in Zuiderburië zou gaan. Het wordt echt tijd voor een Nederlandse editie van Bild.

F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:26

@pejoar | 22-09-22 | 16:22: ze zijn anders toch groot geworden met fake nieuws over mannen die over water konden lopen water in wijn veranderen en Jules de Kort weer kom laten lopen en zien.. je gelooft het toch niet .............

I.Q. NUL | 22-09-22 | 20:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel geld zou Thierry van Poetin krijgen?

Diederik_Ezel | 22-09-22 | 15:58 | 7

@F. von Zeikhoven | 22-09-22 | 16:17:

Zonder moderne snufjes zoals airbags en ABS.

Theodorus.Goldbach | 22-09-22 | 16:48

0.0 €

Zwizalletju | 22-09-22 | 17:19
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
As-je-me-nou | 22-09-22 | 15:57

Het is goed om te weten, dat steeds achter al dit FvD-tumult, de kwade genius Steve Bannon schuil gaat. In de documentaire "Steve Bannon American Dharma" zegt hij openlijk zijn doel : chaos scheppen. En niet alleen in de VS, maar ook o.a, in Europa, waar hij malloten als Baudet bezoekt en die coacht.

Poso | 22-09-22 | 15:54 | 10

Ik denk toch niet dat er een Steve Bannon voor nodig is om chaos te scheppen hier. Dat doet dit kabinet al volop.

ChalinaRosa | 22-09-22 | 16:54

@Poso | 22-09-22 | 16:23:

Chaos scheppen?
Asielcrisis, woningcrisjs, stikstofcrisis, energiecrisis, toeslagenaffaire, diverse mondkapjes-affaires, EU-transferunie, hyperinflatie door oa te hoge belastingen, ministers die jarenlang de kamer voorliegen; ministers die weigeren de kamer te woord te staan; die als ze er zijn 24/ op een telefoon zitten te spelen...

Hoe had Baudet hier 0,0004% meer chaos aan toe kunnen voegen?

Dandruff | 22-09-22 | 16:58

@Dandruff | 22-09-22 | 16:58:
Hmmm, zou achter Rutte soms Steve Bannon schuil gaan?
* Eens hard nadenken gaat *

radiatorknopje | 22-09-22 | 19:08
▼ 7 antwoorden verborgen

Het weglopen symboliseerde wel een beetje wat vak K eigenlijk altijd doet bij problemen wat ze op dat moment slecht uitkomt. Zie hier ook, en ijlende Baudet, vak K weet niet wat ze er mee aan moeten dus ze lopen weg, dan bestaat het probleem niet. Beetje hetzelfde met de boeren, de toeslagenaffaire, de bonnetjes affaire, de koopkracht, wantrouwende burgers en noem maar op

Linke Soep | 22-09-22 | 15:53

Doe Paul van Meenen maar, als je daar ruzie mee krijgt trekt ie gewoon even de gang op. Ookal is ie van D66.

Dirkh | 22-09-22 | 15:52

Na prinsjesdag en gisteren lijkt mij een Plakkaat van Verlatingh meer dan op zijn plaats. Een landsbestuur wat alleen voor buitenlanden werkt dient en tegen volk is dient afgezet te worden

2CVOcean | 22-09-22 | 15:52 | 6

@Linke Soep | 22-09-22 | 15:57: LOL

Adriel | 22-09-22 | 16:00

Dat is dus precies wat er gisteren had moeten gebeuren, dáár hebben we een volksvertegenwoordiging én Algemene Beschouwingen voor. Maar ja, één clownsoptreden en de hoofdrolspelers lopen weg. En daar gaat het nu allemaal over. Terwijl het zou moeten gaan over het ter verantwoording roepen van vak k. Waarom ze er zo’n puinhoop van maken en dan ook nog openlijk zeggen dat ze het niet op kunnen lossen. Ga dan weg en laat iemand anders het doen.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 16:02

Qua bestuur is het een pin-ball wizzard gebeuren... ja maar dat mag niet van de EU... ja dat regel je maar met je gemeente en zonodig verzinnen ze nog een nieuwe tussenlaag de zogenaamde regentenkliek trekt de strop om hun eigen hals steeds strakker. En ze weten het...

BL!ZZ | 22-09-22 | 16:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Op die spionnenschool, kan je daar ook je licence to kill halen?

Mr_Natural | 22-09-22 | 15:52 | 2

Nee maar wel een Aston Martin

Linke Soep | 22-09-22 | 15:58

Wel een nummertje

Schipperke | 22-09-22 | 16:18

Bergkamp weg en er dan iemand van BIJ1 voor in de plaats.
Hebben we weer eens wat om te lachen.

2voor12 | 22-09-22 | 15:51 | 2

"U refereert aan de minister-president met 'hij'. Heeft u wel naar hen persoonlijke voornaamwoorden gevraagd?"

koeberg | 22-09-22 | 16:10

"Ik ontneem u het woord want u bent een racist. Ik ontneem u allemaal het woord want u bent allemaal racisten. Ik neem het woord."

radiatorknopje | 22-09-22 | 16:52

Zoals altijd bepalen relletjes de verslaggeving. En zie het dan maar als Kamervoorzitter goed te doen.

thanseeuwen | 22-09-22 | 15:48 | 2

Het is de taak van een kamervoorzitter om relletjes te voorkomen, en als ze dreigen te ontstaan vakkundig de kop in te drukken. Het is als met leraren voor de klas. Ze kunnen orde houden of ze kunnen het niet. Bij bepaalde leraren ontstaan gewoon geen relletjes. Als je aan het begin van het schooljaar nieuwe docenten voor de klas kreeg, dan wist je als leerling, nee als klas, meteen of je zou kunnen rellen of niet, binnen een paar seconden en helemaal los van de roep van de persoon in kwestie.

Schoorsteenveger | 22-09-22 | 15:53

OK maar de Tweede Kamer is een verzameling van 150 eloquente narcistische pubers. Vera Bergkamp doet het niet eens zo slecht, maar Arib was wel doortastender. Die blies je niet zomaar omver.

thanseeuwen | 22-09-22 | 16:12

Er is er maar één die alles bepaalt in de kamer, en dat is Kaag. De rest heeft overduidelijk niets te vertellen. Zij stuurt.

SoepKip | 22-09-22 | 15:48 | 2

En Rutte/ de VVD lijkt het helemaal prima te vinden. Waarom? Het lijkt er steeds meer op dat Kaag gepositioneerd is door lobby's buiten de regering. Of heeft iemand anders een betere verklaring?

First Contact | 22-09-22 | 15:52

In de gedaante van Bergkamp. Scary.

Nomen | 22-09-22 | 15:53

Als je dubbelspion bent, hoe zit dat belastingtechnisch?
(Ik vraag dit voor een bevriende politicus.)

Mr_Natural | 22-09-22 | 15:46 | 4

@Mr_Natural | 22-09-22 | 15:50: Leuk draadje. Wellicht valt het onder de 30%-regeling (als antwoord op de 1e vraag).

guldenmiddenweg | 22-09-22 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Als vrouwen het kiesrecht word ontnomen word links gedecimeerd, all I’m saying

Icewallowkum | 22-09-22 | 15:46 | 1

Links heeft Nederland gesloopt en als ze al hun waanideeën doorvoeren is het hier straks Ethiopië zonder voedsel en industrie. Zeer de vraag of vrouwen het recht verdienen op het kiesrecht.

McCain | 22-09-22 | 16:03

Captain Hindsight: Kaag had gewoon moeten blijven zitten, net als de rest. Bergkamp had Tjerrrr tot de orde moeten roepen en zijn suggestieve gezwets te bewaren voor een podcastje van ON. Dat deed ze naar Sieg haar maatstaven niet snel genoeg, wat ook weer wat zegt over haar relativeringsvermogen.

tweederonde | 22-09-22 | 15:44

Al die vrouwen die q.q. op cruciale plaatsen worden gezet functioneren niet. Punt.

RGV42 | 22-09-22 | 15:42 | 3

Arib was prima.

Sjors W. | 22-09-22 | 15:44

Dat is nogal een boude stelling.
Om bij het voorzitterschap te blijven van de Kamer: functioneerden alle dames die deze hebben voorgezeten niet? Arib niet? Van Miltenburg niet? Verbeet niet? Van Nieuwenhoven niet?

guldenmiddenweg | 22-09-22 | 15:54

En als ik naar Baudet kijk zou ik willen zeggen: mannen zeker ook niet.

Schadenfreude | 22-09-22 | 15:59

Ik vind die Baudet maar n zwamkous. Ik keek naar het filmpje alleen omdat ik uit nieuws las dat hij Kaag (net zo'n geval) een spion zou noemen.
Het filmpje is duidelijk, hij noemt Kaag NIET een spion.

Munchhausen | 22-09-22 | 15:41 | 2

Ja, beetje niveautje je hand vlak voor je broertjes gezicht houden en dan zeggen: "wat, ik raak je toch niet aan??"

John McClane | 22-09-22 | 15:43

@John McClane | 22-09-22 | 15:43: lucht is vrij noemen we dat

BobDobalina | 22-09-22 | 15:48

Ik zie nu pas dat Dilan ook nog even iemand sommeert om op te stappen: JIJ OOK.

John McClane | 22-09-22 | 15:39 | 3

vanaf 0:55, kerel reageert als een goed afgericht hondje. Geen idee wie het is.

John McClane | 22-09-22 | 15:40

@John McClane | 22-09-22 | 15:40: staatssecretaris

Nomen | 22-09-22 | 15:55

Schokkend. Het is vee, niets meer. Zo moet je ze ook behandelen.

Zeebonkus | 22-09-22 | 15:56

Nee, niet Arib. Punt.

tobleroneisirritant | 22-09-22 | 15:37

Het meest tekenend is het moment waarop Kaag naar Bergkamp zit te gebaren dat ze de microfoon van Baudet uit moet zetten. Dat geeft de werkelijke verhoudingen weer in de ruimte die Tweede Kamer heet maar waarbinnen geen Tweede Kamer meer lijkt te functioneren.

Schoorsteenveger | 22-09-22 | 15:37 | 3

Dames onder elkaar, zo gaat dat.

funda | 22-09-22 | 15:40

Bergkamp weet dat Kaag zeer machtig is. Toekomstige baantjes in binnen en buitenland.

McCain | 22-09-22 | 15:54

Een onwaarschijnlijke domme actie om op te stappen, deze ruggengraatloze volgers van van die arrogante omhooggevallen Kaag was stuitend om te zien. Rutte aarzelde even, maar koos eieren voor z'n geld!

lanexx | 22-09-22 | 17:09

Dus het gaat na prinsjesdag al dagen over totaal onbelangrijke zaken zoals een nieuw koffertje en Baudet. Dit terwijl er ook prima vragen zijn gesteld zoals Omtzigt: www.youtube.com/watch?v=VG0vdz6ZYAA
En hoe gaat het met de rest van de urgente problematiek? Woningnood, migratie en armoede? Wat een shitshow.

First Contact | 22-09-22 | 15:35 | 9

@Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:55: het zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Ik ben de zinloosheid van deze ingestudeerde toneelstukjes helemaal beu. Wauwelen over onaf beleid dat niet af is omdat ze zitten te wauwelen over onaf beleid.

Sjors W. | 22-09-22 | 16:08

@letopuwzaak | 22-09-22 | 16:02:
Snap het. Denk ook niet dat ik was weggelopen. Maar ik dacht: als iemand in het bedrijf waar ik werk zo staat te raaskallen gedurende een gerichte meeting, wat doen ik daar dan mee? Na twee minuten de mond snoeren, gok ik.

Sjors W. | 22-09-22 | 16:11

@Sjors W. | 22-09-22 | 16:11:
Dat denk ik ook. Echter binnen de gegeven kaders van dit debat en het feit dat hij voorlopig aanblijft (en dit soort fratsen blijft uithalen) kunnen ze beter een andere vorm kiezen. Ik vind dit ook theater, van beide kanten. Uiteraard wel geinitieerd door Baudet.
Dat wil niet zeggen dat we geen oordeel over de reactie mogen hebben. Ik vind het jammer dat dit koren op de molen van -een deel van- de achterban is.

letopuwzaak | 22-09-22 | 16:34
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Hetkanverkeren | 22-09-22 | 15:35 | 3

Ze zal er bij ON (Thierry-TV) ook wel van langs krijgen de komende tijd.

Niet Baudet tegenspreken natuurlijk, ze kijken wel uit.
Sterker nog, bij ON komen alleen mensen die in het gedachtengoed van ON passen.
Er zitten geen Tweebeekes die moeilijke vragen gaan stellen, alleen meepraters.

ON lijkt meer op een demagogen-club. Ze laten rare hele kort geknipte anti-linkse filmpjes zien waar ze zelf de context bij verzinnen.
Elke dag weer.
Dat is geen inhoudelijk gezond eigen rechts geluid, dat is Echokamer-TV en Bubble-TV.
Jammer eigenlijk.

Demagogie is niet liegen, maar de toehoorder naar een bepaalde conclusie leiden, en zelf laf buiten schot blijven.
"Kaag heeft op een universiteit gestudeerd waar Russische en Westerse spionnen werden geworven. "
Dat werk.

AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 15:33 | 7

@AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 15:45: niet helemaal. Ze gaan het niet over de inhoud van Thierry's geneuzel hebben, Thierry zelf ook niet. Het zal alleen om het uitsluiten gaan. Veel geroep over cordon sanitair gok ik, MSM vast ook. Ongehoord Nederland gaat er op meerijden door te stellen dat politiek en media samenspelen om zowel FVD als ON uit te sluiten.

Sjors W. | 22-09-22 | 15:56

@Sjors W. | 22-09-22 | 15:56:
Nou, KRO-NCRV is driftig bezig om uit te sluiten, begrijp ik uit de nieuwsberichten.

Schoorsteenveger | 22-09-22 | 16:11
▼ 4 antwoorden verborgen

Dan heb je vorig jaar de keuze tussen Bergkamp, Arib en Bosma. En dan kies je de slechtste van de drie.

koeberg | 22-09-22 | 15:33 | 5

Bosma zou veruit de beste voorzitter zijn.

Bad-Karma | 22-09-22 | 15:36

@McCain | 22-09-22 | 15:35:
Dat is het probleem van Nederland.
Zichzelf overschatten,
Praten als een groot land.
We zijn een rijk en welvarend land.
Iedere vier jaar gaan we de beker winnen.
Enz enz.

J.Cash | 22-09-22 | 16:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Vrij naar Van Miltenburg: "De voortgaande discussie omtrent haar persoon doen het ambt van voorzitter te veel geweld aan"

Stennislav Heibel | 22-09-22 | 15:30

Complotkoning + complotmarmot = FVD timmert lekker aan de weg?

Pekketrikker | 22-09-22 | 15:29 | 1

het wordt meer en meer een fijne complotcompôte

Stennislav Heibel | 22-09-22 | 15:31

Bergkamp! Bergkamp! Bergkamp! Bergkamp! jaaaaaa Bergkamp! dat is dezelfde toch?

Pretba | 22-09-22 | 15:28 | 1

Misschien kan ze beter voetballen dan voorzitten.

koeberg | 22-09-22 | 15:34

'Geen commentaar' is meestal commentaar genoeg.

Mr_Natural | 22-09-22 | 15:27

-zelfjoris-

goedverstaander | 22-09-22 | 15:26
-weggejorist en opgerot-
Porta | 22-09-22 | 15:25 | 3

Even iets anders. Is het jullie ook opgevallen hoe vaak (en moeilijk te plaatsen) Rutte Engelse worden in zinnen gebruikt tijdens de gesprekken vandaag?

Mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij een cursus Engels volgt voor een prominentere rol op internationaal niveau.

GizzleMolby | 22-09-22 | 15:25 | 5

@tweederonde | 22-09-22 | 15:34: nee daar is ook niks mis mee, maar hij deed het nu op een overmatige manier die soms helemaal niet logisch was binnen zinsconstructies. Dat is niet het implementeren of verweven van Engelse woorden, dat is gewoon omdat je heel intensief met de Engelse taal bezig bent.

GizzleMolby | 22-09-22 | 15:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien een leuke vraag voor Tom Staal aan Bosma. Wat had jij gedaan?

AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 15:24

Wist zij veel wat deze functie inhoudt, zo lang '66 zich maar aan de democratische wortels kan vastklampen. CV mag later geüpload worden!

tweederonde | 22-09-22 | 15:24

Die Tjerrie is helemaal niet goed in zijn bolletje maar heeft wel bereikt waar elke narcist naar verlangt. Alle aandacht die hij in zijn ogen verdient.

hero_of_heaven | 22-09-22 | 15:24 | 4

En dat is de schuld van vak K. Die hadden hem moeten laten uitpraten, zodat hij weer kon gaan zitten. Geen aandacht geven was beter geweest. Negeren is de beste manier om een hond op te voeden. Het werkt bij mensen ook goed.

Peerkeoud | 22-09-22 | 15:40

@Peerkeoud | 22-09-22 | 15:40: Hmm, sommige honden kan je niet opvoeden zonder hen soms even een tik op de rug te geven (zodat zij meteen schrikken van hun gedrag).... heb ooit een Cocker-Spaniel gehad, lieve waakzame beesten maar wel stront eigenwijs.

Gelukkig heb ik al jaren een kat en daar is opvoeding ervan uit den boze, zij voeden JOU op!

Keyboardspeler | 22-09-22 | 17:07

@Keyboardspeler | 22-09-22 | 17:07: Cesar zegt dat een hond reageert op jou , door dat tikje haal je hem uit zijn nervositeit en wordt kalm en verdomd , het helpt. Katten , hen er dertig en luisteren allemaal , keer in handen klappen en weg zijn ze. Maar komen terug, kwestie van volhouden. Maar ze hebben bij mij ook wlel eens in de kerstboom gezeten, maar was de kat van mijn dochter.

gato | 22-09-22 | 17:59
▼ 1 antwoord verborgen

Alles weerlegt Rutte met 'moeilijke' Europese regeles en Europese 'standaarden' die nageleefd 'moeten' worden door Nederland - Gronings Gas gratis aan Duitsland leveren met spook contracten. Dan heeft Baudetje tot op het bot uitgezocht waar deze internationale VVD/D66/CDA gedachten stroom is ontstaan en dan slaan alle stoppen door bij Kaag en de regering.

McCain | 22-09-22 | 15:24 | 1

Door gaan Baudet je zit op het juist spoor. Weg met deze internationale idioten die Nederland in de uitverkoop hebben staan. Beginnen met het Gronings gas alleen nog aan de hoogste internationale bieder te verkopen. We zijn opgelicht of omgekocht met Duitse contracten uit de jaren 60.

McCain | 22-09-22 | 15:26

Ze kan het gewoon niet. Geen talent voor dit spel. Geen uitstraling. Geen overwicht.

Haar leercurve is horizontaal. Het enige wat ze maar blijft herhalen, is een soort misplaatste urgentie of persoonlijke belangrijkheid pogen te etaleren door aan de lopende band "ja, ja, ja, ja" te zeggen als er iemand aan het woord is. Meestal iemand van de oppositie. En die persoon dan, om mij onbekende reden, alsmaar het woord wil ontnemen.

Ze lijdt onder een gebrek aan respect, aangewakkerd door haar onkunde, rigide, partijdige opstelling en haar weigering om te luisteren en te leren.

Maar omdat ze van D66 is zal ze wel mogen blijven aanklooien tot het einde der tijden.

Dutchbeaurouge | 22-09-22 | 15:22 | 2

Geen natuurlijk leiderschap te ontdekken bij Vera. Dat zou toch wel een competentie moeten zijn dat bij de volgende keuze wat hoger op het wensenlijstje moet staan.

Peerkeoud | 22-09-22 | 15:43

Sterker nog.... ik hoorde net tijdens het debat dat zij Rutte ook maande tot afronden van zijn verhaal en zelfs afkapte, moet ze vooral blijven doen dan krijgt zij ook 1 of meer regeringspartijen tegen zich.

Keyboardspeler | 22-09-22 | 17:03

Is het nou zo dat de rotzooi van de Rutten kliek de schuld is van Putin?

Boy Cot | 22-09-22 | 15:22 | 1

Het is de schuld van Baudet, wel bij de les blijven, hmm? Kaag is watching you.

funda | 22-09-22 | 15:35

Bergkamp is een trekpop. Net zo'n trekpop als bijvoorbeeld een Benschop bij Schiphol. Een stootkussen. Het kabinet kan zich daar achter verschuilen, zaken naar zijn hand zetten of er gebruik van maken als dat zo uitkomt.

goedverstaander | 22-09-22 | 15:21

Tekenend. Bij het kruisje dat is.

Cunts-en-kitsch | 22-09-22 | 15:20

Stel he,
just for the sake of argument,
stel dat Bosma daar had gezeten.
Hoe zou het dan zijn gelopen?

AdvocatusDiaboli | 22-09-22 | 15:19 | 5

Die zou met een snedige opmerking Thierry kort en klein geslagen hebben, en gelijk iedereen aan het lachen.

John McClane | 22-09-22 | 15:34

Ik begrijp sowieso niet dat hij daar niet zit. Wat ik van hem heb gezien is dat hij de boel goed in de hand heeft en boven de partijen staat.
Daarnaast is het de afgelopen 16 jaar vier keer achter elkaar een vrouw geweest (toegegeven in de 207 jaar ervoor waren het vrijwel alleen mannen met mw. van Nieuwenhoven als eerste vrouw in 1998).
Maar voor de 'gelijkheid' en 'diversiteit' had mw. Bergkamp de voorzittershamer best wel aan een man mogen overdragen die in de jaren ervoor als vervanger van mw. Arib een prima voorzitter was.

Johanvb | 22-09-22 | 15:35

De heer Bosma is in staat een vergadering rustig te laten verlopen. Hij laat zich niet gek maken.

BL!ZZ | 22-09-22 | 15:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las lavende lul.

Jos Tiebent | 22-09-22 | 15:18

Wordt het geen tijd om alle theorieën en complotten van de fvd eens goed te bestuderen, analyseren en te voorzien van objectieve conclusies? Dan hebben we in een keer en voor altijd duidelijkheid. Lijkt me een mooie klus voor GS icm Post Online.

Hypno2050 | 22-09-22 | 15:17 | 8

Precies, iets dergelijks roep ik hierboven al... ik heb nog van niemand gelezen dat hetgeen Baudet beweerde van (over) die school in GB, niet klopt... hij zei inderdaad niet dat Kaag een spion is, maar waarom mag hij niet zeggen dat Kaag op die school heeft gezeten en bekend is (nog niet bij mij overigens) dat daar veel spionnen vandaan komen?

Keyboardspeler | 22-09-22 | 15:26

Eén gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden.

koeberg | 22-09-22 | 15:27

@Keyboardspeler | 22-09-22 | 15:26: het is eigenlijk wel logisch dat hij zoiets zegt. Hij wordt zelf continu beschuldigd een russisch spion te zijn, terwijl je dat natuurlijk ook niet concluderen uit het feit dat hij banden met Moskou onderhoud. Evenmin als dat iedereen die op dat college zat spion is geworden.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:32
▼ 5 antwoorden verborgen

Gewoon Arib terug.

NUik | 22-09-22 | 15:17 | 6

Bosma!!!!1!

T. Rammel(l)an(d)t | 22-09-22 | 15:54

@T. Rammel(l)an(d)t | 22-09-22 | 15:54: ook voor de andere reaguurders. Zonde om Bosma voorzitter te maken, hoe goed ik hem ook vind. Liever hou ik hem in de kamer.

NUik | 22-09-22 | 16:00

Kadira Arib heeft ooit zelfs een compliment gekregen van Dion Graus, dat hij haar een prima voorzitter vond en ik heb ook weinig kritiek gehoord van Wilders over haar rol in die jaren dat zij er zat.

Dus als veel mensen vanuit het volk dit roepen (ja, ook Bosma mag van mij, maar maakt minder kans helaas) mag Arib van mij nog liever vandaag dan morgen weer voorzitter zou worden, maar ja......

Keyboardspeler | 22-09-22 | 16:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Het is een vriendelijke dame met voldoende energie maar duidelijk geen leider noch iemand die de orde kan bewaren op momenten dat het er echt toe doet. Dat je met een knopje een microfoon kan uitzetten is geen autoriteit, dat is een zwaktebod. Want ze heeft geen overwicht waarmee ze brullers als Wilders stil krijgt en ook geen overwicht waarmee ze Kaag gemaand had om te blijven zitten want de Kamer is de baas en niet het kabinet.

Dus als vervanging stel ik Remkes voor, die mag alles doen kennelijk dus waarom dit niet. Mits hij binnen mag roken.

HerzlichWillkommen | 22-09-22 | 15:16 | 2

..... en drinken.

Toki | 22-09-22 | 15:24

Goed punt.

Buurman | 22-09-22 | 20:54

Ik kan me nog herinneren dat ze gekozen werd vorig jaar. Het ging tussen Bergkamp, Arib en Bosma. Een hele dag lullen om uiteindelijk als blok van D66 VVD en CDA de kandidaat van jouw partijkleur of die van je coalitiegenoot te kiezen. Dat het kwalitatief niet de beste keuze was, tja. Bosma kon als PVV'er natuurlijk zoiezo niet, en Arib had een paar maanden daarvoor nog ruzie gehad met stas. Raymond Knops (CDA) over de verhuizing van de kamer, dus daar moest ook nog mee afgerekend worden. Fraai is het allemaal niet.

Tashtego | 22-09-22 | 15:16 | 2

de Nederlandse democratie volgens Rutte.

Fedde71 | 22-09-22 | 15:17

Al een aantal keer gezegd hier: Firai Alida Chaouqui is de aller- allerslechtste VZ van TK ooit, nog slechter dan het debacle met Van Miltenburg.

Redenen waarom mevrouw daar desondanks terecht is gekomen, en nog zit, zijn gevoeglijk bekend.

_pacman_ | 22-09-22 | 15:15 | 2

Kan moeilijk kiezen tussen Firai Veldkamp en Anouschka van Miltenburg want die was ook echt wel erg erg slecht.

Fedde71 | 22-09-22 | 15:19

Ik lees voor het eerst dat Vera Bergkamp dus Firouz Alida Chaouqui heet. Dat verklaart ineens waarom zij daar zit, ondanks haar absolute geklooi. Oke. Thx!

Dutchbeaurouge | 22-09-22 | 15:27

Dat weglopen was vooraf bekokstoofd.
Zo van: “één onvertogen woord en we verlaten de zaal”..
Zoeken naar de stok om Baudet mee te slaan.
Dit moeten ze wel doen, want dit kabinet staat er héél slecht voor.
En als je zelf geen kwaliteit in huis hebt moet je het via je tegenstanders spelen.
Een ander zwart maken om er zelf beter uit te springen.
Nou was de “show” Baudet hilarisch lachwekkend, angstaanjagend zelfs.
De gozerT is echt niet tof in z’n bovenkamer.
Het kabinet had moeten blijven zitten en had Baudet vierkant uit kunnen lachen of verbaal de vloer gelijk met ‘m maken.
Deden ze niet, ze holden als laffe hazen de tent uit.
Afgesproken werk, alleen was Vera niet op de hoogte.
Vera Bergkamp schuttert mij teveel, ze is openlijk partijg en laat duidelijk haar afkeer blijken van bepaalde kamerleden.
Baudet, Wilders, Haga, Lientje.
Haar kleurgenoten hebben echt wel een streepje voor.
Wat Paternotte flikte kan natuurlijk niet volgens de huidige omgangsnormen.
Wilders zegt tassendrager, het halve land in tranen.
Paternotte was totaal uitgeluld dus bleef enkel die onderscheiding over.
En Vera kneep een oogje dicht.

Ruimedenker | 22-09-22 | 15:15 | 4

Ik vond het ook een zwaktebod. Het uitblijven van een reactie is ook een reactie, dan had iedereen kunnen blijven zitten. Dit geeft weer een hoop ophef en afleiding, en is koren op de molen van bepaalde mensen. Ik hou daar niet zo van, dat theater over en weer. Vera heeft niet helemaal het natuurlijk gezag. Dat maakt alles een beetje ongemakkelijk om te bekijken.

letopuwzaak | 22-09-22 | 15:30

Is dag één niet bek houden en luisteren?

NUik | 22-09-22 | 15:34

@NUik | 22-09-22 | 15:34: from the moment I could talk, I was ordered to listen.
Cat Stevens, die al lang niet meer Cat heet. Heeft de omgekeerde weg van Vera bewandeld.

Peerkeoud | 22-09-22 | 15:52
▼ 1 antwoord verborgen

Bovendien is ze zeer inconsequent in haar besluitvorming. De ene keer wel ingrijpen, de andere keer niet. De ene belediging wel doorlaten, de andere niet. Het is zeer ad-hoc. En, wat mij persoonlijk zeer tergt, is het gebruik van Engelse woorden en uitdrukkingen die totaal niet nodig zijn. We hebben een prachtige taal. Gebruik die dan ook in plaats van al dat Engels.

Om nog maar te zwijgen over al die keren dat wordt gezegd „Wat schetst mijn verbazing” (het is niet wát maar wíe schetst mijn verbazing, dit is een stijlvorm). Maar goed.

vanBarchum | 22-09-22 | 15:15 | 4

@2voor12 | 22-09-22 | 15:16: Ik moet daar opnieuw op letten omdat ik tot voor kort dacht dat ze van de VVD was. Hetzelfde, maar anders.

vanBarchum | 22-09-22 | 15:19
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien eens stoppen met al dat geschaar en in plaats daarvan wat tijd steken in het verbeteren van competenties als die al überhaupt aanwezig zijn. Of het helpt zou vraag 2 kunnen zijn.

Lukiluuk | 22-09-22 | 15:15

Het weglopen van het kabinet leek meer een motie van wantrouwen tegen de onbekwame kamervoorzitster Vera Bergkamp als tegen het ongenoegen van Baudet.

johnyl | 22-09-22 | 15:15 | 1

Alleen kan het kabinet geen motie van wantrouwen indienen tegen wie of wat dan ook in de 2e kamer. Dat is de omgekeerde wereld. Ze hebben maar te luisteren en dat is fundamenteel voor onze democratie.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:26

Het kabinet van de koning dat weg loopt als de volksvertegenwoordiging het woord voert. Op het moment dat de jaarbegroting aan de orde is. Onder aanvoering van de minister van Financiën. Maak van die koffer dan inderdaad maar een handtasje. Voor de heer Baudet, die andere pianist: www.youtube.com/watch?v=q9nO9Ro_kd4

Hetkanverkeren | 22-09-22 | 15:14

Het lijkt erop dat geen enkele D66'er geschikt is, Bergkamp niet, Kaag niet, Ollengren niet, Jetten niet, Paternotte niet, Sidney Smeets niet, Sjoerd W niet en zo kan ik wel even doorgaan.

Fedde71 | 22-09-22 | 15:14

Ja alsjeblieft, geef het op mevrouw Bergkamp.
Erken uw onkunde door gemis aan kwaliteiten en geef de stok door.

Sjeintje | 22-09-22 | 15:12

Ze ontnam ook Baudet het woord voor die dag toch ? Of was ze daar op terug gekomen?

HaaiBaai | 22-09-22 | 15:11

Kwaliteit was niet een selectiecriteria, haar afkomst wel en het momentum speelde zwaar mee. Sleep een willekeurig persoon van de straat en die zal het niet slechter doen.

Zoelense Hobbyboer | 22-09-22 | 15:11

'Meneer Baudet, wat heeft mama nou gezegd?'

Duwbak_Linda | 22-09-22 | 15:11

Nou nou, Baudet de nationale complotkoning noemen?
Baudet haalt een FEIT naar voren (iets wat IK nog NIET wist).... dat laffe kabinet (waar zo ongeveer iedereen meer dan genoeg van heeft) loopt weg.... ze hadden vandaag ook inhoudelijk (Rutte dus) deze feiten kunnen ontkennen (spionnenschool).... maar wat ik tot nu toe lees is dat niemand maar dan ook niemand het tegengestelde durft te beweren over dat instituut in GB!!

Wat je verder ook van Baudet denkt (ik heb niet mijn stem op hem uitgebracht), hij is wel Mr. Dr. en heeft vermoed ik meer opleiding genoten dan alle ministers en kamerleden bij elkaar.

En ik leer graag van mensen met hoge opleidingen, simpelweg omdat die meer weten dan wij, gewone man/vrouw..... en dat mag ik dus niet weten??

Komt bijna verdacht over en reken maar dat er op dit moment een aantal mensen bezig zijn om deze feiten te onderzoeken, daar komen ze vast nog wel op terug.... en Kaag is ondertussen flink zenuwachtig, want gestel dat straks meerdere mensen (wetenschappers, journalisten enz) Baudet gelijk gaan geven?

Keyboardspeler | 22-09-22 | 15:11 | 4

U doet uw eigen intelligentie geweld aan om te stellen dat mensen met hoge opleidingen meer zouden weten.. dat is namelijk niet zo. En als u niet ziet dat de narcistische fopintellectueel Baudet lijdt aan een psychische stoornis ligt dat niet aan uw intelligentie maar meer aan uw gebrek aan mensenkennis.

johnyl | 22-09-22 | 15:20

Mensen met "een hoge opleiding", zijn vaak alleen goed of bezig met/in hun eigen vakgebied.
De dagelijkse realiteit is andere koek.
Laat onverlet, dat ik uw streven naar kennis, lovenswaardig vind.

LoesjeP | 22-09-22 | 15:38

U hebt internet en bent nieuwsgierig. Niets staat u in de weg om meer te weten dan de heer Baudet. U krijgt er geen Mr of Dr titel voor, maar het kan wel gewoon en daarvoor hoeft u niet eens naar Mr. Dr. Baudet te luisteren.

Peerkeoud | 22-09-22 | 15:56
▼ 1 antwoord verborgen

Duidelijk... ik ga voor Bosma...

Paaldanseres | 22-09-22 | 15:09 | 2

Maar vrouwen-quota en kunnen alles beter schijnt.

Calastir | 22-09-22 | 15:13

@Calastir | 22-09-22 | 15:13: Misschien kan Bosma zich voor een periode van 4 jaar als vrouw identificeren? Werkt bij de zwemsport ook zo en is gelijk een handreiking aan de progressieven.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:37

Ik neem aan dat GS snel een poll plaatst wie de nieuwe kamervoorzitter wordt?
Vergeet vooral Bosma, Bosma en Bosma niet dan.
-

Bernhard de II | 22-09-22 | 15:08 | 3

Paul Haenen. Hij was daar gisteren toch om te solliciteren voor die functie?

UnderTheDevil | 22-09-22 | 15:23

Sorry, Bosma is wit en man. Dat moeten we met elkaar niet meer willen anno 2022.
De politiek is er op vooruit gegaan sinds het vrouwenquotum stevig wordt ingevuld.

funda | 22-09-22 | 15:37

Laat Bosma in de kamer, daar is hij veel waardevoller. Elke dag wordt het ook teveel. Arib was prima en het is gewoon misdadig hoe ze is kaltgestelt.

NUik | 22-09-22 | 15:41

Het is belachelijk dat het niet wettelijk is vastgelegd dat de Kamervoorzitter niet van de coalitie lid kan zijn. Tijdelijk voorzitter, prima. Maar zodra er een kabinet staat moet er een voorzitter uit de oppositie gekozen worden om de machtsbalans te waarborgen.

Battery!!! | 22-09-22 | 15:07 | 4

Of gewoon een onpartijdig iemand, lid van geen enkele politieke partij of beweging (of die bestaan weet ik niet)..... bij haar ligt het D66 gehalte er soms wel dik bovenop, alhoewel ik wel weer haar steun dat zij Baudet evengoed liet uitspreken en pas ingreep toen het hele kabinet weg was in vak K... zij had veel meer sympathie opgebracht bij het volk indien zij Baudet gewoon die laatste 4 minuten had laten uitpraten, haar excuses richting Baudet maken vanwege het feit dat het (laffe) kabinet verdwenen was...... dan had zij van mij mogen blijven, want dan had zij echt boven de partijen gestaan.
Of eerst uitzoeken op internet of al die feiten welke Baudet opsomde, waar zijn.

Keyboardspeler | 22-09-22 | 15:18

@Keyboardspeler | 22-09-22 | 15:18: Ik vind het voorstel van Battery!!! beter om gewoon iemand van de oppositie te nemen. Om twee redenen: 1) niemand is werkelijk onpartijdig en alleen de schijn van partijdigheid is al genoeg in sommige gevallen 2) als het standaard iemand van een (grootste?) oppositiepartij is, waarborg je het democratisch principe en tegelijkertijd heb je een duidelijk proces voor de daadwerkelijke keuze: geen gelobby met kandidaten, maar gewoon: de grootste oppositiepartij mag twee kandidaten aanwijzen, de hele kamer mag dan op één van beide stemmen.

Duidelijk, direct en goed in balans.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:25
▼ 1 antwoord verborgen

Richard de Mos heeft het prima verwoord op Nieuws punt NL:

"... Want of je het nou eens bent met Baudet of niet, het wordt ronduit gevaarlijk als het kabinet gaat bepalen wat het controlerende orgaan wel of niet mag zeggen. Het handhaven van de orde is aan de Kamervoorzitter, die dit zonder aanziens des persoons dient te doen.
Natuurlijk waren de insinuaties van Baudet een fantastische aanleiding voor het kabinet om het voorval met beide handen aan te grijpen als afleiding voor de hoeveelheid crisissen waar het ons land heeft ingestort. Ineens ging het niet meer over de woon-, asiel-, energie-, zorg-, stikstof-, of vertrouwenscrisis, maar over die malle Baudet die volgens minister Kaag namens dictator Poetin het woord voert en ondermijnend zou zijn voor de democratie. Deugend Nederland buitelt over elkaar heen om er schande van te spreken."

Niets meer aan toe te voegen.
Bergkamp volgt het voorbeeld van vak K door vragen niet eens te willen beantwoorden.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:07 | 12

@Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:33: zoiets inderdaad. Eigenlijk erg jammer. Net zoals de moord op Pim. Het lijkt er op dat de gevestigde orde erg goed is in het onderuithalen van potentiële serieuze oppositie. En de pers stond er bij en keek er naar. Of deed nog een extra duit in het zakje, dat is ook goed mogelijk.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:38

@johnyl | 22-09-22 | 15:32:

Er was ophef over de moord, niet over de jarenlange lastercampagnes. Integendeel, die zijn daarna gewoon doorgegaan; tegen Hirsi Ali, tegen Wilders, tegen Verdonk en ook tegen Baudet.
Rechts had destijds inderdaad kritiek op het richten van Volkerts kogel, maar ter linkerzijde is daar niet of nauwelijks afstand van genomen.

Je vindt het kinderachtig om hypocrisie af te wijzen, maar we hebben het niet over wie er allemaal stiekem een koekje uit de koektrommel pakken. We hebben het over 40 jaar stelselmatige lastercampagnes, schijnprocessen, intimidatie en geweld tegen de oppositie. Een sfeer creëren waarbij iemands voordeur of gezicht met stront besmeren een "grap" is; waarin een GL kamerlid trots een boek schrijft over zijn bijdrage aan brandstichting bij een slapend gezin in Zoetermeer.

Na de aanslag in Kedichem nam niemand het voor Schuurman op, ze kreeg zelfs geen bloemetje uit het ziekenpotje in het parlement waar CD wel aan mee betaalde. De PPR (later GL) klaagde in de kamer over de harde aanpak van de molotov coctails gooiende relschoppers door de politie. Niet over die molotov zelf.
Schuurman en Janmaat kregen een voor rolstoelen onbereikbaar fractiekamertje. Kamerleden van zo'n beetje alle partijen (ook de VVD) lachten Janmaat uit als hij haar de trap op sleurde.

En jij maakt je druk om de woorden van Baudet?

Dandruff | 22-09-22 | 16:05

@Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:38: Zo zie ik het ook. En dan niet eens in de vorm van een "complot", maar meer als een "go with the flow": de weg van de minste weerstand is de weg van het klakkeloos na-kakelen van de zittende kliek en de bijbehorende hohle phrasen. Een vleugje post-modernisme en social media doet de rest.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 16:08
▼ 9 antwoorden verborgen

'We hebben hier met elkaar afgesproken dat ..'

Duwbak_Linda | 22-09-22 | 15:06

Martin Bosma is de enige juiste keuze, maar de kartelbrigade is onverbiddelijk. Geen Arib: aardig mens, maar was op gegeven moment wel klaar met dat accent.

NotWoke | 22-09-22 | 15:05 | 3

Yep!

Harrie-Couvert | 22-09-22 | 15:06

Ik zie Bosma liever als Vice Premier in het volgende kabinet. Over Arib heb ik aan het begin van haar voorzitterschap gezegd dat ze ongeschikt was. Dit moest ik een tijdje later terugnemen, nadat ik moest vaststellen dat ze haar functie uitstekend uitgevoerd heeft. Dat accent neem ik graag voor lief.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:10

Dat accent viel toch nogal mee?
En Bosma is een prima kamervoorzitter, maar hem zie ik liever het kabinet affakkelen dan een debat leiden.

Dandruff | 22-09-22 | 15:14

Vind haar altijd wel sterk, helemaal de manier hoe ze men tot stilte maant: ssssssssstt!

LauweSoep | 22-09-22 | 15:05 | 1

Ja, ja, bedankt, dank u wel

John McClane | 22-09-22 | 15:14

Ze zou het goed doen als er niet zo ontzettend veel kleine kinderen in de kamer zitten te janken.

Tiscali-2 | 22-09-22 | 15:03

Het wegwandelen van het kabinet is echt een dike vinger naar het parlement (en dus het volk). Onacceptabel. De volledige pers brabbelt echter vooral met de mond van Kaag en Rutte over het passeren van een grens. En er is ook een grens gepasseerd, een kabinet dat wegliep uit de Algemene Beschouwingen. Om je dood te schamen. Zelfs al had Baudet een regendans gedaan, ze horen te blijven zitten. Het is aan de kamervoorzitter hem dan te laten stoppen met dansen of met z’n allen mee te doen, niet aan Rutte cs. Hier is dus echt iedereen uit zijn rol gestapt en volledig los van de politieke rol die ze eigelijk zouden moeten hebben.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:03 | 5

@Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:18: De vraag is dus naar welke kant die aardverschuiving gaat. Het gaat bijna niet meer om de politieke richting zelf, maar meer om de interessen van opportunisten en beroepspolitici.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:39

@Gladiator Fap | 22-09-22 | 15:39: naar mijn zeer bescheiden mening heeft ene Rutte effectief een staatsgreep gepleegd en komen we niet meer van deze man af. In ieder geval niet via het democratisch proces dat ondertussen van binnenuit gesloopt is, zoals gisteren gedemonstreerd werd door ‘vak k’. En in plaats van het daarover te hebben, hebben we het over de larie van Baudet. Rutte vertrekt pas als hij zelf wil vertrekken, niet omdat de bevolking hem weg wil.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:48

@Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:48: Ik wil niet zover gaan met zeggen dat hij een "staatsgreep" gepleegd heeft. Wat ik wel denk is dat hij als beroeps-opportunist de-facto het perfecte symptoom is van een politieke ontwikkeling, waarin verantwoording niet meer aan de kiezer, maar aan grotere interesseclubs afgelegd wordt, de EU voorop. Dat heeft als gevolg dat a) de daadwerkelijke politieke richting geen rol meer speelt (allemaal hetzelfde pot nat), b) de kiezer zich niet meer met de politiek identificeert en de volksvertegenwoordiging niet meer vertrouwt en c) dat beleid niet meer op de belangen van de kiezer gericht is. Feitelijk breng je daarmee dan het democratisch principe om zeep, maar ik zie het veel meer als een maatschappelijke ontwikkeling -a sign of the times- waarop beroepspolitici meeliften, dan een directe moedwillige daad van één of meerdere personen. Dat het geen goede ontwikkeling is voor de Nederlandse burger moge duidelijk zijn. Maar het hoeft geen complot te zijn om slecht voor de gezondheid te zijn.

Gladiator Fap | 22-09-22 | 16:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Ariiiiiiib!!!!!

Opblaas_boot | 22-09-22 | 15:02 | 2

Andale andale!

UnderTheDevil | 22-09-22 | 15:27

Een Nederlandse elite die zich te goed voelt en alles er aan doet om de zittenden macht te blijven.

McCain | 22-09-22 | 15:02 | 1

Juist..!

aardv@rk | 22-09-22 | 15:05

Gelukkig is ze een uitzondering, de rest van al die X66 bikkels leveren wel de te verwachten hoogstaande kwaliteit op bijbehorende functie die ze bekleden hehe.

zwellevertje | 22-09-22 | 15:00 | 1

het zijn meest VVDers

AntiZanicz | 22-09-22 | 17:33

@journalisten: stel haar een vraag en terwijl ze dan aan het antwoorden is telkens "bedankt, bedankt, dank u wel" roepen.

John McClane | 22-09-22 | 15:00

Het weglopen van het kabinet, nog voor de voorzitter heeft kunnen ingrijpen, getuigt van het totaal negeren van de Kamervoorzitter. Ze geloven niet dat zij dit in goede banen had kunnen leiden.
Ook maar opstappen dan!

Opblaas_boot | 22-09-22 | 15:00 | 2

Het is alsof het kabinet een motie van wantrouwen uitspreekt, maar dat recht hebben ze helemaal niet. Het verbaast mij dat de pers hier niet witheet over is.

Vandeanderekant | 22-09-22 | 15:04

En haar enige opdracht is het de mond snoeren van de oppositie tijdens elk debat als het partijkartel in het nauw komt.
En zelfs dat lukt haar niet.

2voor12 | 22-09-22 | 14:59 | 5

@Opblaas_boot | 22-09-22 | 15:01: precies dat. Ontelbare malen halverwege de volzinnen van de sprekers. Zo fucking irritant.

gemeentereiniging | 22-09-22 | 15:08

Ook altijd mooi als een kamerlid 3 keer dezelfde vraag moet stellen maar keer op keer een antwoord krijgt op een vraag die niet gesteld is en dat de voorzitter dan met droge ogen zegt dat de vraag al 3 keer beantwoord is, of dat het kamerlid geen vragen meer mag stellen. Radicale bestuursveranderingen noemen we dat..

Terra | 22-09-22 | 15:22

dat is niet echt de taakomschrijving

AntiZanicz | 22-09-22 | 17:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Moet ik zo maar plotseloos denken aan Pin.
"Mens, ga koken!"

LoesjeP | 22-09-22 | 14:58 | 1

Scharen gaat haar beter af. Zo zie je maar weer dat personen die dmv handjeklap op bepaalde posities worden gemanoeuvreerd bijna altijd een garantie is voor falen. En daar stikt het op dit moment in het kabinet de moord van. Nu nog even Pechtold de baas van Schiphol maken en het land is helemaal naar de kloten.

gemeentereiniging | 22-09-22 | 15:06

LOL. Rutte: 'We hebben goede zorg voor iedereen. Of je nou de koning bent ""of je staat hier vanavond weer te zuigen""'. Ja, vind 'm strak. Leuk Mark!
Dat waren zo ongeveer de woorden. (Terugkijken? Rond 14:00 uur)
Dat mag wel van Bergkamp.

Leptob | 22-09-22 | 14:58

Gewogen - en te licht bevonden.

bisbisbis | 22-09-22 | 14:58 | 2

Misschien mag ze het koffertje van Kaag dragen.

JWZ_JMK | 22-09-22 | 15:06

De lesbi omdat het moet.

pibasso | 22-09-22 | 15:28
-weggejorist-
spanarchist | 22-09-22 | 14:57 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Het eerste dat Bergkamp had moetennn doe is het kabinet terug roepen. Wat Baudet zei is niet leuk misschien, daar gaat hettt ook niet om, maar zijn wel de feiten. Misschien kwam het te dichtbij voor Kaag, ze zit immers met nog een aantal vuistdiep in het wef.

Sokop | 22-09-22 | 14:57

Liever Arib dan Bosma op die plek.
Beiden zijn ongeveer net zo goed maar Bosma waardeer ik vooral om zijn kritiek op het beleid.

Dandruff | 22-09-22 | 14:57

Disfunctioneel - kent u dat woord?
-
[paulhaenenmodus uit]

bisbisbis | 22-09-22 | 14:55 | 1

Curieus dat een borstkloppende regeringspartij als VDD en CDA zoveel matige bestuurders levert en dat kwaliteit iets uit het verleden is en vooral van de oppositie gekomen blijkt.

AntiZanicz | 22-09-22 | 17:29

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl