LOL. 'Stekkerauto nu duurder dan benzinewagen'
En ze waren ook al vervuilender
Kijk we wisten natuurlijk al wel dat die elektrische auto's enorm slecht zijn voor milieu & klimaat. Zo'n Gerrit Hiemstra met zijn Teslavloot, die man is een wandelende ijsberenmoordenaar. Zwaar, slecht, accu uit de hel, u kent het allemaal wel. Maar nu wordt-ie helemaal mooi: door de energieprijzen is benzinerijden momenteel blijkbaar goedkoper dan elektrorijden. 100 kilometer benzine tanken = 15 euro, 100 kilometer elektrisch opladen = 16 euro. Het boeit mensen met een elektrische auto natuurlijk geen fluit, want iedereen heeft die elektrische auto inclusief laadpas van de baas gekregen - er is in de historie van de mensheid immers nog geen enkel normaal mens (sub 60) geweest die van z'n eigen geld een elektrische auto heeft gekocht. Het is wél weer typisch dat iedereen met alle geweld in de richting van die elektrische wagens wordt gejaagd - in Gekkenhuis 020 zelfs verplicht - en het maakt mensen alleen maar KAPOT. Toeval???
Reaguursels
InloggenWaar komt deze berekening vandaan. Ik rijd een e-golf, verbruik gemiddeld 14kwh gecombineerd verbruik. Al rij je minder zuinig, zit je nog steeds op 16kwh. Zelfs al laadt je die aan een openbare laadpaal, betaal je nog steeds maar €5.76 (16x €0,36 anwb laadpas) per 100km. Dus om dat met ee benzineauto te winnen moet je bijsteppen. Al rijd je inderdaad een dikkere auto, zuipt het meer maar dat is met brandstof ook.
Tenzij je alleen maar snellaad overigens maar daarvan zijn de tarieven €0,59 meen ik
Mijn zwager heeft een Honda Jazz hybride die in de eco-stand en bij rustige rijstijl 1:23 rijdt (gemeten in de praktijk: 2/3 stad en 1/3 snelweg 100/u). Komt neer op nog geen €9 per 100 km. Zonder stekkergedoe want de benzinemotor laadt zelf de accu op. Ik twijfel tussen deze Jazz en de mogelijk nog iets zuinigere Toyota Yaris met wel minder ruimte op de achterbank.
Met een dergelijke auto kun je de komende jaren rustig afwachten hoe een en ander zich qua kosten gaat ontwikkelen.
Plus heeft de Honda met een kleine 40 liter-tank een actieradius waar een electrische rijder alleen maar van kan dromen
Interessante studie over methanol als brandstof voor auto’s: lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/001/805/34...
Methanol kan iedereen zelf thuis maken voor een paar cent per liter.
Heel Brazilie riidt op de alcohol van suikerriet.. is geen tovenarij.. www.newscientist.com/article/mg125170...
Mijn wagenpark bestaat uit 'n Volvo S80, een good old 740 en sinds 'n paar maanden een behoorlijk zuinige V40. Ik had even overwogen om een electrische auto te pakken maar ben veroordeeld tot openbaar laden (wel goedkoper dan stroom thuis maar niet heel dicht in de buurt en vaak bezet), ben toch wel blij om gewoon een benzinebak te hebben gepakt.
En intussen wordt er gepraat over de loskoppeling van de elektriciteitsprijs met de gasprijs. Dat lost het hele probleem weer op.
Heel veel oplaadpunten net als het OV rijdt gecertificeerd op groene stroom bizar dat ie dan duurder wordt de zon en de wind zijn onafhankelijk van olie.. blij dat ik thuis gratis oplaad aan mijn eigen panelen en niet genaaid hoeft te worden..
Kan allemaal wel zo zijn, maar die ‘trein’ is niet meer te stoppen, de afslag is genomen. Alle fabrikanten gaan over op electrisch. Wel kut dat het dan ook nog eens duurder wordt… maar goed, is tijdelijk.
Tja, als dat nou de enige kosten waren. Magoed, dat belastingvrije stekkeren is ook maar een kwestie van tijd.
Tesla verkoopt de emissierechten aan vervuilende autoproducenten, zo schoon zijn ze dus helemaal niet
En vervuilende producenten vervuilen meer dan is toegestaan, daarom moeten ze certificaten van tesla kopen om te greenwashen. Je kan het van twee kanten bekijken
@bamitoren | 31-08-22 | 12:46:
Een mideeleeuws aflaatsysteem dus, waar zelfs de volstrekt achterlijke rk kerk eeuwen geleden al van af stapte
En ondertussen zijn elektrisch auto's de grootste vervuilers. Dus we gebruiken het toch al achterhaalde aflaatsysteem precies andersom; de "schoonste" bedrijven betalen aflaten aan de meest vervuilende bedrijven.
Religie blijft iets wonderlijks.
Kosten is niet gelijk aan vervuiling.
Ik begrijp die eenzijdige kokervisie ook niet. Waterstof auto’s zijn schoner en makkelijker te produceren. Met gebruik van kernenergie en waterkracht en om mijn part wind en zon, is waterstof erg makkelijk te maken en het totaal is vele vele malen schoner voor milieu en klimaat.
O wacht, dat is natuurlijk een oplossing… en dat willen die subsidiezuigers helemaal niet.
Want die hebben geen accu? Een waterstof auto rijdt doorgaans ook op een electromotor. En electra is iets makkelijker te transporteren dan er eerst waterstof van te maken en dan via een gasleiding naar alle pompen, maar blijf geloven in de ontploffings motor.
Waterstof is veel duurder in gebruik dan batterijen, vanwege veel energieverlies in omzetten elektra -> waterstof -> elektra. Alleen een bruikbare toepassing als een batterij niet voldoet (industrie, scheepvaart, luchtvaart etc)
Het probleem is dat het rendement op het maken van waterstof vrij laag is. En dan vervolgens de omzetting van waterstof naar kinetische energie d.m.v. verbrandingsmotor heeft ook weer een bepaald rendement. Of je kunt natuurlijk een fuel cell gebruiken maar dan heb je ook weer accu's nodig, en ook daar zit een rendement op. Dan is het vele malen efficienter om direct electrisch toe te passen, zeker nu er nog geen overschot aan groen opgewekte electriciteit is. In de toekomst is het natuurlijk wel interessant om groen opgewekte energie overschotten op te slaan in de vorm van waterstof i.p.v. in accu's, maar zo ver zijn we nog lang niet.
@bamitoren | 31-08-22 | 12:48:
Ook niet in de industrie, scheepvaart, en zeer zeker niet in de luchtvaart
@Louter Leuter | 31-08-22 | 13:00: kan je dit toelichten? Tata wil bijvoorbeeld een waterstofinstallatie bouwen om staal te smelten. En hoe kunnen we scheepvaart uitstootvrij maken zonder waterstof?
@bamitoren | 31-08-22 | 13:06:
Begin eerst maar eens met filters en katalysatoren te verplichten. Een scheepsdiesel loopt nagenoeg altijd in het optimum... heel erg gunstig voor nabehandeling van uitlaatgassen.
@Louter Leuter | 31-08-22 | 13:20: die lopen bijna altijd op bunkerolie/stookolie en dat is echt smerig.
www.autoblog.nl/nieuws/polestar-accu-...
Tja, wie koopt er nou een van z’n eigen geld?
Ik bijvoorbeeld, de werkgever wil geen reiskosten betalen. Maar wagen opladen op de zaak is gratis. Dan is de keus snel gemaakt bij 70km/ dag Maar m’n geschorste Volvo diesel hou ik nog even achter de hand
Handig voor de vakanties. Eigenlijk helemaal niet zo'n gek idee: een elektrische wagen voor woon-werkverkeer en een diesel voor het serieuzere werk.
Elektrisch rijden is hoe dan ook de toekomst. Fossiele brandstoffen zijn eindig. Toekomstige energieopwekking zal grotendeels gebaseerd zijn op het genereren van elektrische energie en eventueel restwarmte. Energieopslag in batterijen is veel efficiënter dan in de vorm van waterstof. Alleen die actieradius en beperkte beschikbaarheid van allerlei aardmetalen is nu het grootste probleem, en de reden dat ik voorlopig op benzine blijf rijden.
Totale onzin dit. Accu’s zijn per definitie slechter voor milieu dan waterstof. Vervoer, opslag EN gebruik zijn schoner bij waterstof. Ook productie kan lachend en goedkoop vanuit wind, waterkracht en zonneenergie geproduceerd worden. Zetten we kerncentrales in om electriciteit te produceren voor de rest.
@richardsp1 | 31-08-22 | 12:25: denk ook dat dit een goede oplossing is,alleen mijn vraag is wat doen we met al dat kernafval?
@richardsp1 | 31-08-22 | 12:25: jij snapt het: stroom naar een auto brengen is veel duurder dan stroom omzetten in waterstof, naar de auto brengen en dan weer omzetten in... Stroom.
@richardsp1 | 31-08-22 | 12:25:
opwekken van waterstof uit electrolyse: 80% rendement (hoewel er nu een bedrijf is dat claimt 95% te kunnen halen). Opslag elektrische energie in batterij plus de energie weer eruit halen: 80 à 90% rendement. Hierin zijn wsterstof en batterijopslag dus redelijk vergelijkbaar. Bij een batterij kan de energie rechtstreeks aan een elektromotor worden geleverd. Die kan dat in bewegingsenergie omzetten met een rendement van 85 à 90%. Waterstof kun je in elektrische energie omzetten door middel van een brandstofcel, rendement 60%. Je kunt de waterstof ook via een verbrandingsmotor in bewegingsenergie omzetten, maar dan haal je een rendement van 40%. Opslag in batterijen geniet dus de voorkeur.
Bronnen:
large.stanford.edu/courses/2010/ph240/...
cleantechnica.com/2018/03/10/electric...
www.greencarreports.com/news/1122364_...
www.sfc.com/en/glossar/fuel-cell-effi...
@lekgoot | 31-08-22 | 12:53:
Nederland heeft zo'n 100 TWh aan gasopslag. Neem een Tesla accu van 50 kWh. Dan heb je 20 miljoen Teslas per TWh nodig, oftewel 2 miljard Tesla accus. De brandweer blijft al uit de buurt van 1 Tesla... Opslag in batterijen? Denk ut nie.
(Je hebt veel massa nodig om een paar vrije elektronen uit elkaar te houden. In het delen van de elektronen in een schil (chemie) zit veel meer energie.)
@sinecker | 31-08-22 | 12:34: paar kuub per jaar. Je doet alsof het scheepsladingen zijn. En je kunt het ook verder verwerken, al houd je idd altijd wat over..
@lekgoot | 31-08-22 | 12:53:
Die efficiëntie haalt waterstof (nog) niet het is nu eerder 60%. En dan moet het ook weer worden omgezet in elektriciteit waar ook verlies is. Om 1 of andere reden neem je dat aspect wel mee in je berekening voor een batterij. Daarnaast kost het energie om waterstof op druk te brengen.
Waterstof is kansloos voor mobiliteit en verwarmen van woningen de komende decennia. Batterijen worden steeds beter. Over 10 jaar staan we heel veel verder met opslagcapaciteit, laadsnelheid, gewicht en gebruik van schaarse grondstoffen.
@Louter Leuter | 31-08-22 | 13:14:
Het gaat mij niet om de totale energieopslag, enkel om de opslag benodigd voor auto's. Ik ga voor de toekomst uit van kernenergie (splijting dan wel fusie). Dan heb je nauweijks nog energieopslag nodig omdat die energievorm seizoensonafhankelijk is.
@Louter Leuter | 31-08-22 | 13:14:
Uw tweede opmerking klopt: in bindingen zit de meeste energie per eenheid van massa (als we energie uit massedefecten buiten beschouwing laten). De natuur maakt daar ook gretig gebruik van. Denk bijvoorbeeld aan ADP/ATP.
@lekgoot | 31-08-22 | 15:53:
Kernsplijting ben ik geen voorstander van ivm die andere opslag en is bovendien te traag. De illusie van kernfusie zal een illusie blijven; was de toekomst over 30 jaar toen ik op school zat. Nu ik met pensioen ga nog steeds de toekomst over 30 jaar, en zal het zijn als mijn nageslacht met pensioen gaat. Onopgeloste problemen zijn oa: de tijd, in plaats van seconden, dagen. Het materiaal dat dat onophoudelijke neutronenbombardement gaat uithouden. Of het opwekken van tritium dmv kernsplijting. Enne... niet echt klein bier... hoe haal je de energie uit de reactor en breng je het naar de turbines?
@Louter Leuter | 31-08-22 | 16:04:
in de zon werkt het vlekkeloos.
Ben al jaren heel blij met mijn zuinige (1 op 16) benzine-Japanner. Binnenkort opgevolgd door een nóg zuinigere (1 op 19) benzine-Japanner.
Heb ooit (heel even maar) overwogen om een BEV (Battery Electric Vehicle) aan te schaffen, maar vanwege de voor mij onsmakelijke associaties met die afkorting, evenals mijn weerzin tegen alles dat te maken heeft met duujjjzaamheids- en klimaatgedram, benevens de aanwezigheid van slechts 3 (drie!) laadpalen binnen een nog acceptabele afstand van mijn woning, heb ik besloten om met dubbel enthousiasme voor een benzine-auto te gaan.
Belangrijke factor bij deze beslissing is bovendien, dat ik ervan overtuigd ben dat die hele hype van elektrisch rijden binnen niet al te lange tijd als een zeepbel uit elkaar spat. Ik heb in de herfst van mijn leven bovendien geen behoefte aan laadpaal-stress.
Ik wacht wel op de komst van de waterstof-auto. Toyota heeft er al een tijdje een rondrijden:
www.autoblog.nl/nieuws/toyota-mirai-h...
Ik krijg juist goede zin van die afkorting, maar ieder zijn voorkeur
15 euro de kg H2 hier net over de grens bij de Shell in Aken ... succes mijn zonnestroom is umsonsst.
Elektrisch rijdt zoveel beter dan benzine.
Goed verhaal, goed onderbouwd ook, bedankt!
Nietes
Ik neem het jou als vrouwmens niet kwalijk maar er zijn heel veel verschillende benzine auto's die lekkerder rijden dan die electrische meuk.
@Milovsky | 31-08-22 | 12:31: ze zijn vaak enorm log vanwege de zware accu
Best of both worlds... mijn Honda.
@Milovsky | 31-08-22 | 12:31: Ik ga mee met Henriette, 95% van mijn ritten zijn in mijn BEV i3.. Mijne fantastische 340IX touring komt louter voor de autobahn rit van zijn plek elektrisch geeft net zo veel, zo niet meer freude am fahren als de bekroonde zescilinder.
Het heeft mij altijd ten zeerste verbaasd dat het ganse land meebetaalt aan de ouderwetse (132 jaar) oude elektrische techniek. Niets, maar dan ook helemaal niets innovatiefs zit er aan een elektrische auto. Het is simpel (elektromotor, bedrading en een accu), daarbij was het systeem al bij de start uitontwikkeld. Ja de accu's, die zijn nu aangeland bij lithium. Ook de ontwikkeling van lithiumsystemen ligt al 10 jaar stil, simpelweg omdat men ook hiermee uitgeknutseld is. Voordat de nieuwe (droge) solid state accu's algemeen goed wordt in elektrische auto's, zijn we minstens 5 jaar verder. Dan nog is de beoogde grotere reikwijdte matig. Elke oude dieselauto wint het op dat punt dan nog steeds van een elektrische auto. Verbrandingsmotoren zijn in tegenstelling tot elektromotoren nog lang niet uitontwikkeld. Met name dieselmotoren kunnen met een paar simpele aanpassingen 25% (uitspraak firma Bosch) schoner worden. Dit zal nooit en te nimmer lukken bij elektrische auto's.
De niuwste volvo diesel is getest en heeft vrijwel geen schadelijke uitstoot meer,schoner dus dan die electrische troep.
Begin soms te denken dat dit beleid erop gericht is het enige waar wij Europeanen (lees Duitsland) echt goed in zijn, kapot te maken, namelijk de dieselmotor. Ik rijd soms een oudere diesel die met de huidige max 100 km regels tegen de 1 op 28 haalt. Soms richting de 1 op 30 als het voor de wind is. Het is dan ook een sjoemeldiesel.
De huidige BMW diesels braken schonere lucht uit dan dat ze aanzuigen
Niets innovatiefs?.. er gaat een hele wereld van fuzzy logic schakelingen en software schuil achter die moter.. Diesel is sinds hij door de WHO tot carcinogeen is bestempeld al op weg naar de uitgang 13 fabrikanten branden hun vingers niet meer aan de gezondheidsschade claims.. www.motor1.com/features/273669/brands...
@richardsp1 | 31-08-22 | 12:28: Braak jij maar lekker zet er eens een in je huiskamer als luchtverfrisser zou ik zeggen. www.cancer.org/healthy/cancer-causes/...
Een houtgas generator gaat nog eens heel groot worden.. Het boek van Ben Peterson, inmiddels aan het besturen doet.. build your own woodgasifier.. boompje genoeg hier.. veel succes in Nederland, hopelijk word het een niet al te koude winter.. en met 6 truien en 3 paar sokken gaat de bewegelijkheid er ook wel een beetje vanaf
Electrische auto’s verbeteren niets aan het klimaat. Maar slopen wel het milieu. En nu ook nog eens je portemonnee. Moet je ook maar niet blind achter dwalende groene profeten aanlopen.
Jaloers…
@CantShakeMe | 31-08-22 | 11:39: Ik zou het eerder realistisch noemen.
@CantShakeMe | 31-08-22 | 11:39:
U denkt dat er mensen jaloers zijn op uw stofzuiger. Dat is heel erg klein gedacht.
Inderdaad. Ik begrijp die kokervisie ook niet
Wat een onzin. De thuisladers hebben allemaal zonnepanelen. En je betaalt geen wegenbelasting. Gewoon weer een clickbait-artikel waar de zure burger zich op kan aftrekken.
Idd ook in mijn geval onzin verhaal. Rijd nu 9 jaar Elektrisch en sta amper aan een publieke laadpaal, af en toe omdat er zich een gunstige parkeerplek voordoet, maandrekeningen van amper 5 euro;)
In de stadswijk waar ik woon is dat zeker niet het geval. Ik ben bang dat u op dit punt meer begenadigd bent dan de meesten van ons.
Dat lukt me aardig tot deze reactie Wat een orgasmekiller.
U heeft de privilege van voldoende dakruimte? Goed dat u ‘snacht ook zon heeft. Of wordt dat in de nacht bij de kolencentrale opgewekt?
Heb je enig idee wat een zonnepaneeltje in een dag opwekt, en hoeveel kWh je nodig hebt om een leuke afstand te overbruggen?
Bij mij in de straat woont een echtpaar, die hebben privé allebei een Tesla. Je hoort hem niet als ze voorbij rijden. Hun dak ligt vol met wel 30 zonnepanelen. Lekker goedkoop rijden.
Hier 42 panelen je kunt je geld beter op je dak leggen dan op en spaarrekening stallen , rendement tijdens je AOW leven vele malen hoger.. iets om te onthouden voor volgend jaar misschien?
@Smoelensmid | 31-08-22 | 11:41: als je een dak hebt waar 42 panelen op passen, zit je sowieso al rianter. In ieder geval niet in de randstad.
Op m'n stulpje van maar 8 ton in 't Haarlemse passen er maar 10.
@LangeT | 31-08-22 | 12:25:
Ik heb een 4 meter lange dakkapel. En die moet af en toe ook onderhouden worden (geschilderd). Dus die 6 panelen zetten ook geen zoden aan de dijk.
Ik heb de mensen uitgelachen die jaren terug een Toyota Prius kochten. Tot ik eens meereed in zo een wagen. En ik denk nu dat hybride de beste tussenoplossing is.
Eens! Mits het een Prius is met een stekker en eigen zonnepanelen.
Ik denk eerder dat je beter of 100% EV of 100% fossiel kunt hebben. Wat heb je nou aan een zwaardere auto, met een kleinere benzinemotor erin?
Om maar te zwijgen over de lithium accu's die niet meer verwerkt kunnen worden en daarom maar ergens onder de grond gepropt worden. Uit het oog, uit het hart.
Lekker obligaat lullen in de ruimte de grondstoffen zijn gewoon te duur om verloren te laten gaan .. www.duesenfeld.com/
Leuk linkje maar ik heb met eigen ogen de bergen batterijen/accus in China gezien. Dat proces van deze firma zal nog niet lang bestaand en het is zeker (nog) geen gemeengoed. Tot nu toe was recyclen van deze zwaar vervuilende batterijen onmogelijk.
@Drembil | 31-08-22 | 14:26: Goh waar zin dan de 100 miljard li ion gsm accus op de wereld gebleven die worden immers toch ook gerecycled. ? www.terhorstgroep.nl/onze-diensten/in... www.grooter.nl/diensten/lithium-ion-r...
Ander stoer milieunieuws.
We hebben blijkt al een Lientje in de regering zitten.Zij het in mantelpakje.
Van mij mag ze Rutte vervangen,denk dat ze t prima zou doen
www.welingelichtekringen.nl/natuur-en...
Mooi man, achterhoedegevechten. Uw overgrootvader heeft vast ook stenen naar die duivelse stoomlocomotieven gegooid?
Als iets niet werkt dan werkt het niet.
@JJMS | 31-08-22 | 11:18: Daar denken alle grote autofabrikanten anders over. Het is heel simpel, de tijd van fossiele brandstofauto’s is voorbij. Verspil geen energie met het vechten tegen het onvermijdelijke.
@Bigi Bana Boy | 31-08-22 | 11:20:
Geef mensen de tijd zich aan te passen aan het onvermijdelijke. En laat fabrikanten en politiek eens een keertje eerlijk zijn over de keerzijde van EV's in plaats van hosanna en symboolpolitiek bedrijven.
Ik rij zelf niet elektrisch voor alle duidelijkheid. Mijn Camaro uit 74 is een ecologische ramp, maar ik gebruik hem weinig en ben zeer aan mijn mooie oldtimer gehecht.
@Bigi Bana Boy | 31-08-22 | 11:20:
Stroom wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, en met behoorlijk rendementsverlies. Variërend van 80% rendementsverlies (biomassa) tot 40% rendementsverlies (gas). Verder gaat er altijd nog wat rendement verloren met omzetting (hoogspanning) en transport, en ook bij het opladen van accu's.
Waarom zou verveelvuldiging van onze co2-uitstoot onvermijdelijk moeten zijn?
@Dandruff | 31-08-22 | 11:29:
Ja, niet zo diep nadenken over dingen hoor, is slecht voor de beeldvorming.
@Dandruff | 31-08-22 | 11:29: u bent tegen gebruik van electriciteit voor autorijden. Zou ik toch echt stoppen met je benzineslurper welk 1.5 Kwh per liter kost. Maar sommige mensen zijn niet bepaald slim in rekenen dus u hoeft uwzelf niets te verwijten
@Dandruff | 31-08-22 | 11:29: rendements verlies is bij voortstuwing van een benzine moter gaat het merendeel verloren aan restwarmte en 20 % aandrijving, bij opwekken van elektriciteit is het juist andersom daar wordt gretig en superefficient gebruik gemaakt van die warmte om de hogedruk stoomturbines aan te drijven die elektriciteit opwekken..
@toki, @moppersmurf,
Kunnen jullie wel heel arrogant doen maar dat weerlegt niet het technische aspect waar ik het over had.
@Smoelensmid,
Een elektrische automotor geeft net zo goed rendementsverlies aan oa. restwarmte. Dat komt boven op dat reeds verloren rendementsverlies in de centrale, transport, acculader etc.
Plus dat de meeste mensen niet met een accu om kunnen gaan, en dus te vaak en te kort laden. Dat is naast slecht voor de accu ook weer een bron van rendementsverlies.
@JJMS | 31-08-22 | 11:18: fax het anders even naar je tijdgenoten
uiteindelijk staan al die E-cars in een museum en kunnen we er met zijn allen om lachen.
Tsja, als je leest dat de gemiddelde EV rijder maar liefst 21 kWh voor 100 km nodig heeft, dan wordt het niets.
Met langzamer rijden en minder dikke SUVs kan dat zeker terug naar 15 kWh.
Benzine is 10kw/liter. Een verbruik van 6l/100km = 60kw/100km.
Energetisch is er iets voor te zeggen, mits het niet met kolen wordt opgewekt.
@boerk | 31-08-22 | 11:15: productie van benzine kost al 1.5KWh per lier aan stroom. Heel stupide om dat niet direct in een auto te stoppen.
Als je aan de weg moet laden dan is het duurder, aan het huis met een vast contract uit de oudheid blijft het goedkoper. Tesla 3 rijdt overigens een stuk zuiniger dan 21kWh/100km, dus succes met Tesla bashen, ik zou overstappen op BMW bashen.
Andersom toch? De laadpaal aan huis is nu juist duurder dan de snelweg. Klinkt onlogisch, maar meen dat dit juist het ironische was.
Ik zou -als ik een Tesla 3 had- helemaal maar geen andere auto's bashen.
Kmag hopen dat de meeste sceptici alle klimaatvluchtelingen en andere klimaat gerelateerde problemen nog mee mogen maken.
Wat het beste zou zijn voor de wereld qua bijvoorbeeld verstedelijking en klimaat , botsing der culturen en sociale onrust , religieus geweld is als iedereen blijft zitten waar hij zit.(hulp is onderweg)
En wat heb jij daarbij te winnen?
@Lefty-Messup | 31-08-22 | 11:07: Enig rechtvaardigheid in het zelf mee maken van het lijden dat voornamelijk zij hebben gecreëerd.
@Ambiorix | 31-08-22 | 11:07: Is lastig als de natteboltemperatuur langdurig te hoog word, de akkers onvruchtbaar zijn en het water niet onder de enkels meer komt.
Er is een verschil tussen klimaat sceptisch zijn en klimaatmaatregel sceptisch zijn.
Ik ben me er terdege van bewust dat we de planeet aan het verkloten zijn.
Maar nog veel bewuster dat de meeste klimaatmaatregelen geen fuck doen tegen de daadwerkelijk klimaatproblemen.
EVs: Al stoten ze in theorie minder CO2 uit na 100k km, zolang stroom wordt opgewekt met fossiel is het enkel een vermindering van uitstoot, niet zero emission. Daarnaast telt men de uitstoot van het verwerken, scheiden en/of recyclen van de elektrowaste niet mee. Vaak wordt elektrowate naar africa/zo azie vervoerd waar 't wordt uitgekookt of verbrand om waardevolle metalen terug te winnen.
Renewables: Solar&wind, heel leuk, maar in de winter heb je er weinig aan. Dat even los van de insane hoeveelheden afval die straks
Carbon Credits: Stelt rijke landen instaat hun emissies af te wimpelen op de armen, zij kunnen namelijk geen credits kopen, maar doet niks aan de feitelijke uitstootvermindering.
ESG: Basically CRT/woke + klimaatmarxisme, vooral een tool om 'ongewenste' marktactiviteiten op legale manier te kunnen manipuleren, ie. einde vrije markt. Maar doet an sich niets om uitstoot te verminderen, al kunnen vervuilende industrieën nu wel gestraft worden, ik vrees vooral dat non-woke conforming bedrijven gestraft worden.
Ondertussen worden kerncentrales gesloten, biomassa, (bruin)kool centrales geopend, wordt je op kosten gejaagd door energieopslagen voor 'beter netbeheer', of verplicht een nieuwe auto te kopen op straffe van verbanning uit binnensteden(wat ook weer meer afval oplevert).
Dus nee, ik ben niet klimaat sceptisch, maar ik heb wel het idee dat de hele gedwongen transitie en gekozen maatregelen vooral op basis van emotie en profit is, niet zo zeer ratio / verstand en goed voor het klimaat.
Zou er in NL ook maar één Tesla rond rijden als er geen cent subsidie ingestopt zou worden? Denk het niet, met al dat "maar het mejeu" gewauwel, wel weer jammer dat de rest van het land de hobby van die Tesla freaks moet betalen.
Voor de kosten (of minder belastinginkomsten) hadden we beter alle F- en G-gelabelde huizen kunnen isoleren. Dixit Pieter O. Daar was de kleine man en het milieu meer mee gediend geweest.
Die Tesla fabriek produceert ook voor ander landen hoor, in Noorwegen is het geen hobby meer en inmiddels al 80% van alle nieuw verkochte autos een elektrische.. zo snel kan het gaan... www.rte.ie/news/business/2021/1001/12...
Even voor de slimme 10 uur beweren dat alle stroom in Nederland uit kolen- en gascentrales komt: so what? Die doen dat vele malen efficienter dan jouw auto, die meer dan de helft aan energie zo snel mogelijk via de radiator afvoert. En dan hebben we het nog niet over verlies bij winning, transport, raffinage en opnieuw transport. Maar dank voor de accijns!
Siri is dood. 10 uur is ‘die nu’
Je vergeet echter dat de omzetting van brandstof in elektriciteit al een verlies van ongeveer 50% betekend, dit nog voor er ook maar 1 watt in zo'n EV gestopt is, wat ook weer met de nodige verliezen gepaard gaat.
@zwellevertje | 31-08-22 | 11:00: 50% is onzin. Maar dan nog efficienter dan brandstof tanken
@CantShakeMe | 31-08-22 | 11:40: Je weet er gewoon geen reet van af en praat zelf onzin. www.duurzaamroerdalen.nl/2020/04/13/v....
Leuk telegraaf-stukje, maar het klopt van geen kant:
Ik betaal €0,36/kwh om op te laden bij een publieke laadpaal (shell recharge). Mijn auto rijdt 300km (praktijk, 390km in theorie) op een acculading van 50kwh. Dat is €6 per 100km.
En daar komt nog bij: geen wegenbelasting, weinig onderhoud, aanschafsubsidie.
En nog een voordeel je verbrandt geen fossiele brandstof.
En het rijdt fantastisch. Lekker stil ook.
Geen fossiele brandstof? Waar denk je dat de energie vandaan komt? Alle groene stroom zit al in de datacentra.
Je verbandt zelf geen fossiele brandstof maar die kolen of gascentrale wel.
@MrTee | 31-08-22 | 10:51: en die doen dat vele malen efficienter dan jouw auto, die meer dan de helft aan energie zo snel mogelijk via de radiator afvoert. En dan hebben we het nog niet over verlies bij winning, transport, raffinage en opnieuw transport. Maar dank voor de accijns!
@Klaas_de_Waal | 31-08-22 | 10:51: het is echt een misvatting om te denken dat elektrische auto's geen CO2 uitstoten. Uiteindelijk is de CO2 intensiteit van de geleverde elektriciteit leidend. En wanneer je een zuivere vergelijking met een fossiele auto wilt maken moet je ook nog de CO2 uitstoot bij de fabricage enz. meenemen in de vergelijking.
Stroom uit kolencentrales of gascentrales? Niet fossiel?
geen fossiel brandstof? Nee, elektriciteit maken ze van lucht. Wel aanschafsubsidie, maar voor die subsidie is de catalogusprijs veel hoger dan een vergelijkbare auto op benzine. Ze worden (werden) alleen maar verkocht, grotendeels zakelijk, vanwege de lage(re) fiscale bijtelling. Dat is inmiddels ook zo goed als over. Die wegenbelasting is tot 2024. Daarna korting en daarna vanaf 2026 betaal je gewoon het volle pond.
De meest vervuilende auto die je maar kan bezitten, bezit je. Ga nu maar eens wat kennis investeren in waarom ik dit hier neer plemp. Oja, geen olie, niet meer tanken en lekker de stekker in een paal.
@Boeddha18 | 31-08-22 | 10:58: ik durf de voorspelling wel aan dat wanneer de meerderheid van de Nederlandse autobezitters een elektrische auto rijdt de overheid met gezwinde spoed rekeningrijden gaat invoeren. Het melkkoetje voor de overheid is nu nog de BPM op benzine- en dieselauto's en de heffingen op fossiele brandstoffen en wanneer dat afneemt zal men op zoek gaan naar een alternatief, uiteraard zorgvuldig ingepakt met een ander narratief.
@therealbraindump | 31-08-22 | 11:03: vanaf 2030 gaat heel nederland rekeningrijden, dat is al een paar maanden geleden aangekondigd.
@therealbraindump | 31-08-22 | 10:57: Ook al zou een elektrische auto volledig op kolenstroom rijden, dan is het veel efficienter qua co2-uitstoot in de hele keten. Een elektriciteitscentrale verbrandt de brandstoffen veel efficienter dan en brandstofmotor. Zelfs een geoptimaliseerde F1-motor verliest nog de helft van de energie aan warmte. En de co2 van productie ligt wellicht wat hoger dan bij brandstofautos, maar dat heb je na de eerste 50.000 km wel gecompenseerd.
@bamitoren | 31-08-22 | 11:57: ik zeg niet dat een elektrische auto meer CO2 uitstoot dan een benzine- of dieselauto. Ik geef alleen aan dat je kritisch moet blijven t.a.v. de berekening, hier wordt ontzettend veel mee gemarchandeerd om het grote publiek te misleiden.
@bamitoren Volledig mee eens; zelfs bij een fast charger betaal je 60 ct/kWh. Met mijn verbruik van 14 kWh/100km is dat 8.4 eur/100 km. bij een benzine prijs van 2.00 per liter moet je 1 liter op 24 km rijden. Dat soort autos zijn hybride. Het verhaal dat electrisch dus veel beter zijn is onzin, maar dat benzine nu goedkoper is is onzin. In mijn case heb ik ook een 3 liter 530 BMW. Die rijdt 1 op 10 euro98. Fun, maar electrisch is een stuk goedkoper
Jaja, daar komt de jaloerse aap uit de mouw. Ik lach jullie nog steeds allemaal uit maar niet voor 16 euro de 100 km.
Je klinkt vrij jaloers.
Momenteel is de elektrische auto en de energievoorziening nog niet volledig uitontwikkeld, maar dat is een kwestie van tijd. Ook zoiets als de tweedehands markt zal zich nog verder moeten ontwikkelen. Voor ons, mensen die in verschillende landen wonen, is een auto überhaupt geen rendabele investering. Maar ik ben wel een groot voorstander van alternatieve energiebronnen. Het is niet alleen zo dat olie vervuilende is, op termijn schaars maar olie is ook een uniek product waar wij naar mijn mening veel te nonchalant mee omgaan. Het is interessant hoe verschillend de bevolking hier mee omgaat. De early adapters die de toekomst omarmen en de laggards die met hun diesel uit 1986 iedere druppel olie willen uitpersen. Die laatsten kijken waarschijnlijk nog steeds zwart-wit-televisie en bellen met een Nokia.
Wat is er volgens jou nog niet uitontwikkeld aan de electrische auto of de energievoorziening? Ik durf rustig te zeggen dat we daar geen radicale of revolutionaire veranderingen meer in hoeven te verwachten hoor.
@Gregovic | 31-08-22 | 11:18:
Lichte accu's alsmede goedkope en compacte opslag van elektriciteit. Is er gewoon nog niet. Het grootste probleem is het opslaan van elektrische energie. Momenteel wordt er internationaal via het electriciteitsnet op ingewikkelde wijze afgeregeld op de behoefte van het moment. Stijgt de vraag, dan gaat hier of daar een centrale opschakelen, daalt die, dan wordt er afgeschakeld. Met windmolens is dat een stuk lastiger. Als het hard waait en de vraag laag is, dan moeten die dingen stilgezet worden, of dan moet de overtollige energie weggespeeld worden.
www.rtlnieuws.nl/editienl/artikel/530...
Een adapter steek je in je wancontactdoos een early adopter is een vroege vogel;)
Zoals verwacht rekent vrijwel iedere batterijder naar de eigen portemonnee en motiveert niemand de keuze aan de hand van de klimaatmaffia.
Nu de realiteit; de huidige stand van technische zaken betekent elektrisch rijden mobiliteit/flexibiliteit inleveren.
Dat zal voor de een geen probleem zijn, voor de ander wel.
Voor de economische motor lijkt het mij tamelijk prematuur om vol op elektrificatie in te zetten.
Van eigen geld wel elektrische auto’s. Maar: nog een goedlopend energiecontract én voldoende opbrengst in de zonnepanelen. Berekening gaat hier dus helemaal scheef omdat het alleen gaat over laden aan openbare snellaad palen. Die infrastructuur is duurder. Over 3 dagen zijn de prijzen weer anders.
Toeval? Nee, EU-beleid. Het is beleid om EV's te verplichten (want groen), het is beleid om de energieprijzen omhoog te duwen (want sancties).
Beleid? Nee helaas, gewoon incompetentie en een mafkees in Rusland. Dat er wat burgers de dupe zijn komt ze misschien wel goed uit, dat wel. Even wat nederigheid bijbrengen.
@tiku99 | 31-08-22 | 10:44: Toch heb je het mis. Poetin wordt gebruikt om alle prijzen te verhogen. Als de arrogantie van de EU leiders er niet was geweest dan was het niet zover gekomen en hadden ze dit kunnen voorzien.
@tiku99 | 31-08-22 | 10:44: Beleid ja. Slecht monetair beleid, slecht "milieu beleid", slecht beleid op alle fronten. Dir mafkees in Rusland heeft er nauwelijks iets mee te maken. De inflatie begon al toe te nemen voordat Rusland iets deed. De rentes ook. Na de jaren en jaren van enorme bergen geld drukken is de koek nu op en is de EU en de Euro de klif af gereden. De dollar achterna. De politici van de EU en VS proberen ons nu wijs te maken dat we langs de klif reden en dat Putin ons de weg af heeft geduwd het ravijn in, maar de werkelijkheid is dat we al jaren in een rechte lijn op de afgrond af reden en Rusland slechts een extra zetje heeft gegeven.
Hahaha... Groenlinks enclave IJburg. Waar windmolens werden tegengehouden omdat die het uitzicht zouden bederven van al die bakfietsmama's. Het milieu is superbelangrijk, maar we moeten er natuurlijk geen last van hebben; zet die dingen maar bij iemand anders voor zijn neus!
Gelukkig gaan ze ons volgend jaar middels toeslagen uit de brand helpen, goede ervaringen mee zeker.
Ahum, verplichte elektrische auto's = dictatuur
Ach noem het verlicht despotisme, op zijn tijd verfrissend en zeker voor de luchtkwaliteit ;)
De elektrische omvolking is bijna klaar.
The Borg?
@Acidstain | 31-08-22 | 11:11: inderdaad. Een potje voetbal wordt wel prijzig nu.
Een maat van mij heeft zonnepanelen op zijn dak liggen en laadt hiermee zijn Tesla op. En die stroom declareert hij natuurlijk.
's nachts? Want overdag naar het baasje?
@Harrie-Couvert | 31-08-22 | 10:36: Hij draait alleen nachtdiensten anders kon hi zich geen Tesla veroorloven denk ik.. mijn vriendin de interventie radioloog opereert ook heul veul snachts, dan gebeuren er ook ongelukken he?
Dan moet ie aardig wat panelen hebben liggen om de vereiste tientallen kWh's op t te wekken.
@RideFreeOrDie | 31-08-22 | 11:05: dat hangt er van af, met mijn 42 panelen doe ik huis tuin auto en zwembad van energie voorzien en lever ook nog eens een heel modaal jaarverbruik 3500kwh terug aan het net om buiten de deur laden te compenseren.. het is maar hoe je wilt leven , Ik vlieg met het gezin 5 pers al 25 jaar niet voor de zomervakantie .. en dat bespaart een hoop centjes om het te verwezenlijken. links om of rechtsom het is maar net hoe je je centen wilt besteden mindstyle versus lifstyle ;)
Het is alleen maar een geldkwestie. De wereld en het milieu worden er geen zak beter van.
@Smoelensmid | 31-08-22 | 12:48: Precies wat ik zei dus, dan moet je aardig wat panelen hebben:) 42 panelen kwijt kunnen is een luxe. De gemiddelde Nederlander kan er misschien 8 kwijt, leveren met een beetje geluk 18kWh op een mooie dag. Als je dat allemaal in je auto stopt dan kun je 100-150 km rijden.
Volgens mij zou de prijs niet uit moeten maken, we rijden immers toch elektrisch vanwege het klimaat? Zo'n ideaal mag toch iets kosten?
Stroom wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen. Amper 5% komt van wind-, zon- en andere niches (gaswinning uit bietenpulp etc).
@Dandruff | 31-08-22 | 10:33: in Polen ja. Niet hier.
LOL, en gij geleuft ut.
@CantShakeMe | 31-08-22 | 10:46:
Hier ja, 5%. Of reken je de meest vervuilende en minst rendabele brandstof (20% rendement), namelijk biomassa, ook als "groen"?
Dan zit je op 10% maar dat is nog nihil, en zeker niet beter voor het milieu.
Ook al betaal je meer aan electra om te kunnen rijden, een EV blijft goedkoper ivm de veel mindere onderhoud die je aan een traditionele brandstofmotor wel hebt.
Ook onzin.
De normale motoren hebben naast verse olie, haast geen onderhoud nodig.
Want wat is onderhoud?
De garage doet bij een grote beurt niet veel meer dan kijken, checken, en olie verversen. En als je mazzel hebt, de remvloeistof.
Wel kunnen sensoren kapot gaan, maar dat kan bij een EV ook.
Ik doe al het onderhoud van mijn auto's zelf. Tot en met de distributie van een 23 jaar oude V12. Kosten zijn dan 1000 euro per 10.000 km, en ik rij er misschien 1000 per auto, dus 100 euro per jaar per auto.
Op zich wel raar, alle oplaadpalen zijn gecertificeerd groene stroom net als het openbaar vervoer en dan zou het duurder zijn door gas en olie prijs, dat deugt natuurlijk helemaal niet.
Wat dacht je van een nieuwe accu? Kost bijna 1/3e van de hele auto.
Een EV is voornamelijk goedkoper door de subsidie voordelen.
Bijvoorbeeld minder bijtelling en geen wegenbelasting.
Het laatste is helemaal absurd.
@Nuchternederland | 31-08-22 | 10:28: 500000 kms gereden in in 2o jaar in mijn vorige 328i touring en alle onderhoudshistorie met de facturen bijgehouden groet beurten kleine beurten reparaties en slitage, de totaal kosten van onderhoud en belastingen waren net zo hoog als de auto.. dat was voor mij de overtuiging elektrisch te gaan mijn i3 nu bijna voor het tiende jaar kom nooit buiten de twee jaarlijkse apk en een stel nieuwe bandjes in de werkplaats. Dat is de keerzijde ;)
Bij de fabricage, onderhoud en sloop (Cradle to Grave) komt nog veel fossiele brandstof bij kijken.
@Harrie-Couvert | 31-08-22 | 10:35: minder als je auto met groen energie wordt gemaakt, met wind en waterkracht bijvoorbeeld.. jalopnik.com/the-bmw-i3-is-officially... www.press.bmwgroup.com/global/article...
Je vergeet daarbij dat, wanneer een elektrische auto een storing heeft of wanneer een onderdeel defect is, je echt aan de beurt bent. Je kunt alleen bij de dealer terrecht, de onderdelen peperduur en nooit op voorraad. Verder heb je bijv. de banden die veel sneller slijten door het hoger gewicht, de kand dat je laadunit storing geeft of stuk gaat enz. Nee doe mij maar de " ouderwetse" auto.
Je zou jezelf maar een warmtepomp hebben laten aanpraten voor 20K (Inclusief alles) , hoe zou dát zich verhouden qua kosten met gas de komende winter?
De warmtepomp in mijn auto doet geruisloos zijn werk zomer en winter.. kost minder energie wat een groot voordeel is bij elektrisch rjjden wat de range betreft
Dit gaat echt supervet worden.
20k is wel erg veel. Zelf uit Spanje importeren is 3k. Geinstalleerd totaal voor 5k (wel de gok op garantie durven te nemen en al vloerverwarming of andere ltv hebben).
Helemaal prima want de gasprijs is in verhouding veel meer gestegen.
@Justhenk | 31-08-22 | 10:39: die 20K kom je denk ik wel aan als je zaken als aanleggen van vloerverwarming meeneemt.
Vrijwel alle stroom wordt nog steeds opgewekt met fossiele brandstoffen. Waarbij er tussen de 40% tot 80% (!!!) rendement verloren gaat bij de omzetting van biomassa/kolen/gas naar stroom.
Dus het is vrij logisch dat stroom duurder wordt als fossiele brandstoffen duurder worden.
Ik zie maar 1 oplossing:
benzineprijs verhogen.
Dat zal ze leren, die verachtelijke tuftufclub met hun benzinemobielen.
De enige vrouw die ooit een elektrische auto van haar eigen centjes kocht was de vrouw van Henry Ford.
Maar als iets beter is voor het milieu, dan mag het toch best wat meer kosten? Toch? Mensen rijden toch elektrisch omdat het goed is voor het milieu en niet omdat het goedkoper is? Toch?
Meanwhile, on planet Earth….
Ik dacht juist om bepaalde privileges, lekker parkeren bij een laadpaal, subsidie, goedkoop opladen met zelf opgewekte energie.
Haha
Een van de vele ontnuchterende praatjes.
www.youtube.com/watch?v=S1E8SQde5rk
Wat is onze deug bolide aan de laadpaal duurder als dan onze klimaat vernietigende steen des aanstoots, onze klimaatontkenner bolide aan de tank?Frans, Diederik, Rob, Jesse, Sigrid, wat is deze?
Dan maar gauw een laadpaal aanschaffen zodat we op zonnestralen kunnen rijden uit onze miljoen miljard zonnepanelen.
De meeste electrische file rijders zijn zakelijk/lease. Met 'groen ondernemen' ben je alsnog veel goedkoper uit.
Ik blijf wel in mijn golf met weber carburateur uit 1986 rijden. Misschien iets vervuilender maar helaas wordt de productie van een nieuwe auto nooit meegerekend in de uitstoot.
Exact. Mijn Volvo gaat nu z'n 20ste levensjaar in. Die auto heeft allang geen Co2 footprint meer, dat in tegenstelling tot de 'redders van de planeet' die iedere 3 jaar een nieuwe, leukere en zogenaamd betere auto hebben.
@Dutchbeaurouge | 31-08-22 | 10:24: Dat dus, en als je hem dan ook nog om zou bouwen op lpg heeft hij praktisch geen uitstoot maar ja dat moeten ze weer zwaarder belasten.
Goed punt. Grofweg de helft van de energie gedurende de levensduur zit in de productie. Dus als je 2x zo lang rijdt met je oude auto bespaar je 25% energie.
En een nieuwe kopen die 5 - 10% zuiniger is heeft (mondiaal) geen zin, want de oude wordt geëxporteerd en rijdt elders weer door; m.a.w. in plaats van 'winst' heb je verlies want na de aanschaf van de nieuwe rijden er 2 auto's rond in plaats van 1.
De Minfin vindt het prachtig met alle belastingen op nieuwe auto's, maar in feite pompen we de rest van de wereld vol met onze tweedehands auto's.
@Harry.Langezwaal | 31-08-22 | 10:30: Ja en voor dat die auto wordt geëxporteerd wordt de katalysator er even tussen uit gesloopt en een pijp tussen gelast vanwege de waarde van platina/paladium en de eisen van het land van bestemming toch niet zo hoog zijn.
Toch wel een dubbele Weber hoop ik? Rij zelf een youngtime Italiaan en elke kilometer is leuk. Het geluid, het schakelen, het sturen. Onderhoud eitje.
Mijn buurman is zo’n principiële eikel die ook per se een elektrische auto privé wil rijden, en dan iedereen de maat neemt bij de buurt-bbq. Nu heeft hij zijn oude ingewisseld, vanwege zeer matig bereik, voor een nieuwe, en nu klappen om de haverklap zijn stoppen erdoor. Met dit nieuws er bij zal ik uiteraard een deze dagen eens even mijn gram halen. Karma is een bitch.
Gewoon negeren, zijn vast gezelligere mensen om mee te lullen op de buurt bbq.
> en nu klappen om de haverklap zijn stoppen erdoor
Raad hem een Zappi laadpaal aan. Met balancering.
South Park heeft een mooie episode over dat soort buurmannen.
@Lorejas | 31-08-22 | 10:15:
Helaas is hij niet makkelijk te ontlopen, gezien hij proactief als een soort evangelist de fossiele brandstofrijders benadert. Ben benieuwd wanneer hij gaat jammeren dat de bbq ook elektrisch moet. Uiteraard mag hij dan de stroom leveren, ben benieuwd wat er van terecht komt als ook die er continu uitklapt.
@koeberg | 31-08-22 | 10:16:
Wie weet, geniet nu nog teveel van dat gemartel van hem. Hij ontkoppelt de wagen nu wanneer hij gaat koken, in z’n schortje.
Ik heb ook zo’n buurman maar met elektrische fiets want dat is beter voor het milieu, ik dacht dat een gewone fiets altijd nog beter is voor het milieu.
Kan aub ook de mrb voor diesels gelijk getrokken worden met benzine auto's? De diesel kostte vroeger ongeveer de helft tot 2 derde van wat benzine kostte en diesels waren ook nog eens de helft zuiniger. Nu is de diesel duurder dan benzine en ze verbruiken intussen ook zowat hetzelfde dus een diesel "voordeel" is er niet echt meer. Behalve dan het inkomsten voordeel van de staat...
U heeft humor, ik zou er wat mee gaan doen.
Belastingen VERLAGEN????
U gelooft toch niet dat dat ooit gaat gebeuren in Nederland? Vooral niet voor mensen die in zo’n vreselijke bloedhoestdiesel rijden. Dat de laatste generatie diesels relatief schoner zijn dan benzine-auto’s doet er niet toe
Oei, dat is wel heel consistent gedacht.
Maar dan wil je eigenlijk weten hoe de regels tot stand komen en waarom ze zijn zoals ze zijn. En wie ze maakt.
Dat je dat als burger wil weten zou eigenlijk moeten worden toegejuicht, maar daar achter komen dat valt nog niet mee.
'Dat zijn nu eenmaal de regels mevrouw'.
En bij GL hebben ze de mantra erin geramd : Alle diesels zijn 'vieze diesels'.
Amen.
Terwijl al lang is aangetoond dat dat al lang niet meer zo is. (Google maar)
Maar dat zou alleen maar verwarring geven binnen GL.
Dus dat negeren ze dan maar gewoon.
Nee, ik bedoel dan ook de benzine mrb verhogen en gelijk trekken met de diesel. Dat creërt dan ook direct weer meer draagvlak voor de stekker auto.
Hoeveel zonnepanelen en windturbines zouden er zonder subsidie geplaatst zijn?
Hoeveel EV's zouden er rondrijden indien dit niet zwaar gesubsidieerd zou worden?
Weinig. Maar ook: hoeveel vuil zou er op straat liggen als storten niet door de overheid illegaal gemaakt zou zijn?
Soms moet je als overheid er iets doordrukken voor het algemeen goed.
@koeberg | 31-08-22 | 10:19: Dat van dat vuil begrijp ik, maar voor de rest is het onzin.
Is er een correlatie tussen incompetente bestuurders en toename prijzen voor mensen? Een wat minder sterke associatie mag natuurlijk ook, maar het liefst zo exact mogelijk.
Dan maar synthetische brandstof: www.knack.be/nieuws/auto/synthetische...
Dat gebruikten de mof... duitsers al. Die dachten ook dat het de oplsosing was...
De Flintstones waren zo gek nog niet!
*gat in autovloer zagen doet*
Maar wat kost het nu als je een aggregaat je elektrische auto van stroom laat voorzien tijdens het rijden? Zijn daar al studies naar gedaan?
Ik krijg ineens een flashback naar top gear en hun hybride project
Het was ff knutselen maar ik heb wielen onder m'n aggregaat gebouwd.
Ik heb er wel recent een filmpje van gezien, een gast in de VS (buitengebied, weinig oplaadstations), had een aggregaat in zijn achterbak liggen als hij energie nodig had. Even stoppen langs de weg en een uurtje opladen.
Hilarisch.
Ja de Chevrolet Bolt meen ik en de BMW i3
Gazprom draait de gaskraan nog verder dicht.
We steven vol gas(ghe) af op een economische meltdown waarbij 1929 gaat verbleken.
www.dw.com/en/nord-stream-1-russias-g...
Het enige goede nieuws is dat in Den Haag het besef m.b.t. het belang van betaalbare energie de komende tijd zal toenemen.
@Harry.Langezwaal | 31-08-22 | 10:14:
Hahahaha, aldus rutte.
De grote vraag is welke van beide partijen er op termijn het meeste onder lijdt.
@Toki | 31-08-22 | 10:18: terwijl bij ons het lachen vergaat.
Over IJsberen en de ijsberen doemverhalen gesproken: de laatste ijsberen zijn pas een paar dagen geleden aan land gekomen in de Hudson Bay , bij Churchill. Later dan het record jaar 2009
Last Western Hudson polar bears ashore even later than 2009 as Hudson Bay finally becomes ice-free
Don’t forget: this is the subpopulation that polar bear specialists use to model the future of all bears, everywhere in the Arctic but only use stale data from the 2000s because including more recent information would give a much more optimistic picture
wattsupwiththat.com/2022/08/30/last-w...
Door die nieuwe data, heeft men in Cananda die ijsbeerprofessor gejorist want haar onderzoek het paste niet in het geschetste plaatje. De ijsbeerpopulatie is de afgelopen 200 jaar niet zo groot geweest.
Nou dat zien jullie dus helemaal verkeerd. De benzineprijs is gewoon te laag. Overigens met mijn 1 op 20 Upje rij ik voor een tientje 100 km
De meeste electrische wagens zijn leasebakken, daarnaast telt hier nu ook 21% bijtelling voor. Veel bedrijven welke gebruik maken van een leasemaatschappij verplichten nu overigens ook gebruik van een electrische auto. Binnen Nederland gaat dat meestal nog, maar succes met laden in het buitenland en al helemaal als je geen Tesla hebt.
daarom: twee auto's. Eentje elektrisch voor woon-werk en een grote diesel voor de langere afstanden en vakanties. Zie ik hier steeds vaker.
De mooiste laadpunten zoals Ionity staan juist in het buitenland. www.youtube.com/watch?v=vMfylKCLqIg
Het maakt me niet uit. Ik wil gewoon die benzinelucht ruiken. Laat maar knetteren die machtige 125cc tussen mijn benen. Rettetteeet doet ie. Van 0 naar 100 in 8 1/2 minuut. Born to be wild.
De geur van benzine...;-)
@Roos | 31-08-22 | 10:11: dan is deze voor onder de kerstboom Roos. www.forbes.com/sites/alistaircharlton...
Opgevoerd zeker?
@Roos | 31-08-22 | 10:11: in een chevy 350 block met edelbrock carb.love the sound.
Ik begrijp dat Mosterd geen fan is van elektrische auto's.
Denk eens aan die arme kindertjes die de grondstoffen moeten delven uit de mijnen voor die accu’s.
@Coolcalmcollected | 31-08-22 | 10:04: dit vergeten veel mensen inderdaad
@Coolcalmcollected | 31-08-22 | 10:04: En denk aan de mijnrampen en stoflongen van de steenkooldelvers om de elektriciteitscentrales draaiende te houden.
@Coolcalmcollected | 31-08-22 | 10:04: Ja, top toch! Anders hadden ze geen werk of zaten ze in de prostitutie..
@Coolcalmcollected | 31-08-22 | 10:04: Die grondstoffen zijn cobalt en lithium, cobalt is sinds jaar en dag ontontbeerlijk voor de vervaardiging van,, orthopedische implantaten en medische geredschappen, als ook voor de superlegeringen voor alle diesel scheeps en auto moterblokken en vliegtuig turbine bladen.. en de katalysators in de olie raffinage.. lithium is grondstof in de glasindustrie en de keramische industrie en de farmacie voor antidepressie medicatie.. ik hoop nu maar dat je niet depressief wordt van dit idee als je vliegt of autorijdt en als je op de wc pot zit in je huis zonder glas in de kozijnen... de elektrische auto is binnenkort van cobalt verlost de anderen zitten er voor generaties nog om verlegen.... www.electrive.com/2020/06/16/mini-rum...
@Kartelmaster2000 | 31-08-22 | 10:06: Ja ook de mensen die gaan voor een nieuwe knie of heup implantaat, vandaag gaat vrouw smolensmid onder het mes voor een nieuwe knie, ook die is zonder chroomcobalt legering onmogelijk.. het is zo gemakkelik om de influencers van de gebroeders Koch met hun fossile belangen na te wauwelen maar de mensen beseffen amper hoeveel cobalt er al sinds jaar en dag in omloop is om de maatschappij draaiende en lopende te houden, nb ook in microelectronica en supergeleiders is cobalt onontbeerbaar de wereld en het internet ook GS draait om cobalt.!
@Coolcalmcollected | 31-08-22 | 10:04: Er is veel mis in de wereld, vooral veel misbruik in de derde wereld. Zo denk ik ook aan aan Nigeria dat door Shell vakkundig kapot is gemaakt.
@Smoelensmid | 31-08-22 | 10:27: haha bestaan de koch brothers nog?
@Kartelmaster2000 | 31-08-22 | 11:23: www.investopedia.com/insights/compani... en genoeg stichtingen en onderzoeks instellingen die de boel verdraaien en beliegen ten faveure van hun fossiele belangen..
Buiklachmomentje van de dag.
haha nu al aan de Yoga.. have a nice day.. !
@Smoelensmid | 31-08-22 | 10:50:
Insgelijks. We moeten af en toe maar gewoon lachen om de waan van de dag, toch? ;-)
@MickeyGouda | 31-08-22 | 11:45: blijven lachen.. altijd ... wanner gaan we vidoquen met de partners? vrouw smoelensmid kreeg vandaag een nieuwe knie dus moet oefenen traplopen dat kan daar volgens mij heeeel goed :))))
@Smoelensmid | 31-08-22 | 19:19:
Vanuit therapeutisch oogpunt is daar geen speld tussen te krijgen, gna. Ik vrees alleen dat het dan '2 tegen 1' wordt, want mijn wederhelft is van het introverte type. Maar goed, misschien meldt zich in dat geval een medereaguurder als vierde man of vrouw. Ik wens mevrouw Smoelensmid een voorspoedig revalidatietraject toe. De knie is een delicaat operatiegebied, heb ik tijdens de omzwervingen met mijn moeder langs ziekenhuizen in NL en BE van menig orthopeed gehoord.
Uiteindelijk lachen de Amish met hun kar en paard iedereen nog uit. Tenzij de haverprijzen natuurlijk de pan uit reizen.
clop clop clop bang bang clop clop clop: An Amish drive by shooting
Ze rijzen de pan uit, toch?
VW? Skoda? Welke stekkerauto heb je?
Wat klopt er dan niet ????
@Zwizalletju | 31-08-22 | 10:07: In het sommetje wordt de prijs van elektriciteit op €1/kWh gesteld. Nu zullen er ongetwijfeld mensen zijn die inderdaad zoveel betalen, maar de meesten betalen (veel) minder. Het gemiddelde tarief is nu iets van €0,70/kWh en ik betaal nu (na aanpassen van mijn variabele tarief deze maand) €0,40/kWh.
@Muxje | 31-08-22 | 10:28: Bedankt!
Rij hybride en betaalde gisteren €4,30 om m op te laden. Daarmee rij ik 60 kilometer. Rijdt heerlijk. Maar veel plezier aan de pomp.
Wat de hel, zo duur? Nog even en de trein is zelfs goedkoper!
@John McClane | 31-08-22 | 10:01: Duur? Rij eens 60 kilometer op benzine. En dit is tarief buiten. Thuis hangt dat ding gewoon aan de panelen.
Een hybride auto is ook een veel betere oplossing, omdat veel ritjes maar kort zijn.
@wapster | 31-08-22 | 10:04:
Dat is nu juist het vreemde.
Niet iedereen kan zich goedkoop autorijden permitteren.
Dan klopt er toch iets niet.
Ik snap dit verhaal ook niet zo goed. Laden voor 100km kost met het gemiddelde stroomtarief nu €12,50, nog steeds goedkoper dan tanken. En ik betaal met mijn variabele contract op dit moment €6,50 voor die hoeveelheid stroom.
Ik tank in de buurt, is gratis.
@AdvocatusDiaboli | 31-08-22 | 10:07: Dat ben ik helemaal met u eens. Maar het geldt niet alleen voor auto's. Ondernemers dineren in restaurants ook met 50% korting.
Ik heb hier voor hybrides gekozen, kan ik gewoon kiezen al naar gelang de prijs van een kwh of E-10....
'Stekkerauto nu duurder dan benzinewagen'
Oplossing Den Haag: Maak benzine rijden onbetaalbaar.
Ze zijn op weg.
Mega kerncentrales van belastinggeld bouwen pls thx
Tsja duurt 10 jaar (mits iemand nog een bouwvakker kan vinden) maar de stikstof eisen MOETEN vanaf 2030 ingaan. Los daarvan, gefeliciteerd u krijgt een kerncentrale in uw achtertuin. Eer die dingen überhaupt gebouwd mogen worden met onze nationale “ prima maar niet in mijn achtertuin vriend” mentaliteit zijn we alweer 10 jaar verder.
"Maar hoe kun je nou een auto laten rijden op kernenergie?", Roborob Jetten bij de Tesla-dealer in Amsterdam-Oost.
@WibionFire | 31-08-22 | 09:59: In Lingen (Dld) staat nog wel zo'n ding dat binnenkort niet meer gebruikt gaat worden. Kunnen we misschien wel leasen.
@WibionFire | 31-08-22 | 09:59: Elektriciteit moet linksom of rechtsom wel worden opgewekt. En als dat in mijn achtertuin moet, dan van alle opties (kolen, gas, kerncentrale, biomassa, slagschaduw of hectares glas) toch liefst de kerncentrale. Is gewoon een betonnen doos waar weinig stank of lawaai vandaan komt.
@koeberg zolang hij m’n uitzicht niet direct verpest vind ik t ook best. Maar veel Nederlanders vinden nu eenmaal alles prima zolang ze er zelf geen last van hebben.
@WibionFire | 31-08-22 | 10:12: Alle huishoudens binnen een straal van een kilometer van de kerncentrale gratis stroom. Moet je eens opletten, dan wil ineens iedereen een centrale in z'n achtertuin.
@koeberg | 31-08-22 | 10:07:
Heb jij zo'n grote achtertuin?
Mijn Hyundai Kona mag terug naar de dealer voor het vervangen van de hoofdaccu. Die is toch mooi 50.000 km meegegaan.
Wat kost dat? Als ik zo vrij mag zijn.
@John McClane | 31-08-22 | 10:02: Niks want het is een recall. Je krijgt dus een frisse nieuwe accu voor nop.
@John McClane | 31-08-22 | 10:02: De klant niks. Is recall van Skoda. Wordt natuurlijk wel doorberekend in toekomstige auto's die Skoda verkoopt.
De motor van mijn vrouw haar benzine auto hield er ook ineens na 14 maanden en 16000km mee op. Italiaanse maandagochtend auto. Dealer en importeur wilde er een nieuwe motor in laten leggen, was ze niet mee eens, na wat getouwtrek stond er 3 weken later een nieuwe voor de deur.
Kan soms gebeuren dat een nieuwe motor het ineens laat afweten. Zal ook zo zijn met zo’n accupakket
@John McClane | 31-08-22 | 10:02: meer dan de auto, een Chevy accu in de VS komt rond de 25000 dollar ex btw uit
@WibionFire | 31-08-22 | 10:09: Daarom ook 8 jaargarantie op de accu, die van mij gaat het tiende jaar in en geeft geen krimp.. insideevs.com/news/335068/bmw-batteri... De uitdaging om er met alleen regionaal gebruik er 25 jaar mee te gaan doen. ;)
@WibionFire | 31-08-22 | 10:09: in Italiaanse autofabrieken is het altijd maandagochtend.
Ook voor de auto van de baas maakt het uit. De Belastingdienst ziet het niet voor niets als verkapt loon. Iedere euro die je baas aan je auto spendeert, kan hij je niet als loon geven.
Utopie voor de machthebbers is een dystopie voor burgers.
Ik heb ook een Tesla, op doktersadvies. Ik voelde me altijd heel onzeker. Mijn psychiater raadde me toen een elektrische auto aan, en nu voel ik me superieur aan andere mensen.
Het werkt, is echt zo!
Bedoelde hij niet een elektrische autostoel ipv een hele auto?
Dat heet het placebo -effect.
Wanneer je je zekerheid en bevestiging uit externe factoren moet halen, heb je nog een lange weg af te leggen.
Ooooh. Dat is het. Ik dacht ander kapseltje.
Het D66 gevoel?
@Drs.Bruutil | 31-08-22 | 09:59:
Het is echt fantastisch: Ik reed laatst iemand aan omdat ie me niet aan hoorde komen, maar ik weet dat die gast thuis een Diesel heeft staan, dus ik liet hem mooi liggen.
Ah, deugtherapie. Ja dat werkt als een tierelier mits je de juiste politieke voorkeur hebt.
In 2025 loopt de 100% vrijstelling voor EV-wegenbelasting af.
Ja dat klopt wel.
Zo'n beetje tegen de tijd dat ook Jan met de Pet zich een EV kan permitteren.
Dan kunnen de belastingvoordelen wel worden afgeschaft.
Helaas nog geen zonnepanelen voor op de huurflatjes, dat is voor de huizenbezitters.
Zit je aan de verkeerde kant van het lijntje, moet je meer betalen voor hetzelfde, en het komt nog harder aan ook.
De VVD-duivel schijt altijd op de grote hoop.
Lekker liberaal ook.
"Geen panelen op huurflatjes" ? lol
Hier even verderop (sociale huur complex) staan 1500 panelen te wachten op installatie.
@normanius | 31-08-22 | 09:56:
Dat is maar net welk petje die woningbouwvereniging op heeft. Als die dat niet doen, moet je extra betalen voor je stroom.
En dan nog, een eigen dak levert per persoon meer stroom op dan wanneer je dat dak moet delen met nog 4 huishoudens.
@normanius | 31-08-22 | 09:56: De inkomsten van die panelen gaan in ieder geval niet naar de bewoners.
@normanius | 31-08-22 | 09:56: weet je waarom? dan kan het energielabel meteen naar A voor die woningen.
Nee hoor. De huizenbezitters mogen twee keer betalen voor zonnepanelen. Een keer voor die op hun eigen dak, en een keertje voor de nieuwe sociale huurwoningen die opgeleverd worden met zonnepanelen. Want de immer zielige en armlastige huurder heeft geen geld.
Vraagje: We wekken met zijn allen meer natuurlijke stroom op dan ooit tevoren, zoveel zelfs dat bedrijven geen zonneparken meer mogen bouwen. Waarom betalen we dan zo belachelijk veel voor stroom?
De stroom is echt niet t duurste, gas is 10x over de kop gegaan.
Omdat het kan.
Omdat niemand die bedrijven tegen houdt om extra veel winst te maken in crisistijden.
De gewone werknemer bij die energiebedrijven zal er niet veel van merken. Extra geld stroomt naar de top en de aandeelhouders.
Het is te vroeg voor het woord landverrader, maar dat sentiment gaat wel komen aankomende winter.
En wie zitten er onder andere allemaal in de top bij die bedrijven? Laat me raden wat hun vorige baantjes waren…
Meer dan 70% wordt opgewekt met fossiele brandstoffen, EV's rijden dus op steenkool/olie/gas. Prijs van elektriciteit is daardoor sterk afhankelijk van prijs olie en gas. En vergeet ook niet dat zonnepanelen het alleen doen als de zon schijnt en het ook niet altijd waait. Daardoor blijft het systeem altijd afhankelijk van conventionele centrales. En de uitsmijter: in Nederland betaal je een enorme heffing voor de financiering van duurzame energie, kijk maar eens op je afrekening van je energieleverancier. Minder dan 1/3e van je tarief voor elektriciteit is voor de inkoop van elektriciteit, de rest is opslag en BTW.
Omdat het net verzwaard moet worden, netstabiliseren ingewikkelder en dus duurder is geworden, conventionele centrales als backup standby moeten doordraaien, we het buitenland moeten betalen als we te veel stroom hebben, we opwekkers moeten betalen om te stoppen met produceren als we te veel hebben, we bedrijven moeten betalen om minder af te nemen als we te weinig hebben, enz.
Dat krijg je met systemen die zomaar flink opwekken als je weinig nodig hebt, en die zomaar te weinig opwekken als je wel energie nodig hebt.
@Frits de Vriez | 31-08-22 | 10:06: Duidelijk Frits, dank voor de toelichting!
Er worden nu toch overal nieuwe wijken gebouwd? Zouden ze meteen rekening houden met de hogere electriciteits benodigdheid en er dikkere kabels etc leggen?
Mijn auto rijdt op gras. Groener kan het toch niet?
Mustang?
VeeWee zeker?
U heeft een weiland naast uw huis en daar rijdt u op?
NL EU provincie waar bij uitstek burgers als soort van verdienmodelletje worden gezien door hun politieke elite.
Ik rij op kerosine, hevel ik over uit m'n privéjet, helemaal onbelast.
beetje prive jet vliegt op BIo fuel. www.neste.nl/releases-and-news/renewa...
damn ... ben ik er weer ingestonken met die electro-auto
Eerst geloofde ik de overheid dat asielzoekers aleen uit chirurgen en apothekers bestonden ........ vervolgens dat ze altijd naar huis willen en graag hun huis en uitkering daarvoor weer willen inleveren.
Ik blijf de overheid ten goede trouw ;-) NOT !!
De diesel jommes, de diesel.
Inruilen dan maar…
Wacht, wat als je je eigen stroom opwekt met zonnepanelen en hiermee je auto oplaadt?
Dan sta je overdag te laden als en mits de zon schijnt.
juist. Hier in Belgie is dat normaal, eerst zonnepanelen (flinke subsidie), daarna kun je na gaan denken over een elektrische wagen.
Nederlanders die massaal die lelijke tesla's aankochten zonder dat ze een eigen oprit met laadpaal hebben, en zonder zonnepanelen. Onbegrijpelijk.
@vanBarchum | 31-08-22 | 09:53: Tja,als je 7 dagen per week van 7h tot 19h weg bent en niet op je werk kan laden, dan moet je nog eens nadenken of een elektrische auto wel een goed idee is.
@small_town_dude | 31-08-22 | 09:56: op zich heb je gelijk, het wordt gedaan doordat de werkgever de auto en het laden betaalt en de belastingdienst afziet van bijtelling. Daardoor worden alle kosten op anderen afgewenteld. Daarom dat als je in het buitenland tijdens vakantie een Tesla ziet rijden het altijd een Nederlander is.
Toevallig net weer een offerte gekregen voor reparaties aan mijn BMW uit 2005. Ik ga gewoon maar fietsen voortaan. Alles ies doer
Stekkerauto? Heb je de dieselprijzen al gezien? Volgens mij is dit t laatste zetje om dieselrijders aan de stekkerauto te krijgen.
Precies volgens "green deal" plan van Timmermans.
Aanschaf waarde duurder: check! kosten per kilometer duurder: check! rekeningrijden omdat er te weinig accijnzen worden verdient op fossiele brandstof: check! Alleen in Nederland: Check!
Vergeet niet dat er flink gesubsidieerd wordt op de aanschaf van Tesla's.
Na hun eerste jaar vol subsidie op de vrachtwagen naar oost of zuid Europa zodat er hier nauwelijks 2de hands te koop zijn of voor praktisch de nieuwprijs check.
Interview met Charlie Munger (Berkshire Hathaway) over fossiele brandstoffen:
www.gurufocus.com/news/1822684/charli...
“I think we’re going to be using fossil fuels for a long time ahead, because we have to. If you stop to think about it, the present population of the world couldn’t eat if we didn’t use natural gas to create nitrogen fixer fertilizer. We’re not going to get rid of fossil fuels, we’re just going to use less of them.”
This seems to be part of the reasoning behind Berkshire Hathaway’s (BRK.A, Financial) (BRK.B, Financial) recent fossil fuel investments, notably in Chevron (CVX, Financial) and Occidental Petroleum (OXY, Financial). Indeed, Munger picked out Chevron for being able to push ahead with large, costly projects such as the $54 billion Gorgon gas project, [...]. —-/
En dan te bedenken dat steenkool de enige feitelijke fossiele brandstof is. Olie en gas zijn dat beslist niet.
Maar wie sluit er nu nog een nieuw energiecontract af dan? Jong volwassenen die het huis uit gaan en voor het eerst een woning betrekken denk ik. Buren paar huizen verderop gaan verhuizen, kan je je energiecontract dan meenemen of ben je dan de lul?
Wat denk je er zelf van?
Die van mij loopt vandaag, laatste dag van Augustus af. Doe je niets meer aan. Wel?
@Inferi0r | 31-08-22 | 09:54: Toen mijn contract met vaste prijzen in maart afliep, werd het een contract met variabele tarieven. Die tarieven zijn vriendelijker dan wanneer je je nieuw aanmeldt bij een leverancier. Daar denk ik aan. Mijn contract liep dus door.
“Gelukkig” loopt t mijne nog n jaar door, hopelijk zijn tegen die tijd de prijzen weer wat vriendelijker. Maar zou t niet voordeliger zijn dan maar een jaarcontract af te sluiten of wordt die mogelijkheid niet geboden?
NRC in 1971 krijgt dan toch nog gelijk!!1 alleen de oorzaken hadden ze mis
historiek.net/wp-content/uploads-phis...
Heerlijk stukje geschiedenis. Computermodellen in 1971 voorspelden het al de hele teringzooi gaat naar de klote. 1971, toen Static RAM net 2 jaar oud was en 1Kb RAM nog meer dan fl 100.000,- kostte.
Ik rijd met mijn Tesla Y ongeveer 1 op 6; bij hoogtarief nu bij NUON kost dat vandaag 55 cent, dus 9 cent per kilomter. Rijd ik met de Aygo 1 op 20 en tank ik niet 5 km verderop in Duitsland, dan zou ik alsnog 10 cent per km betalen.
Mijn zonnepanelen, gekocht in 2019, laten deze Tesla quasi gratis rijden, ook omdat ik de volle 55 ct per kWh wel gewoon doorreken naar mijn werkgever.
Ik blijf tevreden elektrisch rijden
Dat heet gebruikers ervaring van een ervarings deskundige heel wat anders dan het obligate rekenen van een ANWB kantoor klerk. iedere gebruiker heeft een ander profiel ik laad ook thuis op.. en reken dat gewoon door naar mezelf. ;)
Karma is a bitch!
Komt wel goed, zodra de groenbewegingen kerncentrales gaan omarmen.
Helaas wel te laat, google maar eens op wat US media over het EU power grid te melden hebben.........dat hoor je hier niet, wordt er bewust gezwegen om geen onrust te creeren ?
Ja, dan duurt t maar 10 jaar eer die dingen staan en draaien. En wie gaan die dingen dan bouwen? Al die HBO vrijetijdskunde studenten? Onze kersvers verworven statushouders?
@WibionFire | 31-08-22 | 09:54: Ik denk dat we wat Russische, Franse, Japanse of Amerikaanse experts moeten inhuren. Dat kunnen we betalen door aan niemand meer asiel te bieden en die hele industrie op te schorten. Levert honderden miljoenen op.
En tot zover onze kenniseconomie!
De batterijcar kan me sleurhut niet trekken.
Gelukkig rij ik fossiel.
Kom ik nog ergens ondanks de inflatie van erg veel.
Wat een armoe, dit land.
Die situatie heb ik ook, mijn werkgever verplicht mij wel de volgende keer een elektrische auto te rijden (uiteraard door dwang van de overheid). Gevolg: we hebben straks 2 lease auto’s op de oprit + 1 benzine slurpende beest uit begin jaren 2000 voor de caravan. Top beleid!
'me', ja geestelijke armoede.
@petrucci | 31-08-22 | 09:43: Ipv de caravan kunt u ook gewoon het vliegtuig pakken hoor!
@petrucci | 31-08-22 | 09:43: Ik wens u veel oplaadtijd, sarcasme modus.
Tankie vol gooien, zo gebeurt.
@Doctor | 31-08-22 | 09:43: U heeft gelijk, het moet mijn zijn.
@Drs.Bruutil | 31-08-22 | 09:44: Ik denk aan het regenwoud.
@Zitvlak | 31-08-22 | 09:45: *gebeurd
@small_town_dude | 31-08-22 | 09:49: U krijgt een duim.
Klopt echt geen reet van, GS. 100 kilometer is plm. 16kW, a 0,44 per kW (aan openbare paal, dus zelfs duurder dan thuis) = €7,04.
Jij denkt dat een openbare paal op het moment nog duurder is dan thuis? Dream on.
Dit. Dom artikel.
@Mbovenka | 31-08-22 | 09:52: Ik zit thuis op 0.26 cent tot mid 2024. Dank u. Maar zelfs als we rekenen met 77 cent per kW dan nog klopt het niet.
Als u de link volgt ziet u dat het een artikel is van De Telegraaf waaruit geciteerd wordt, en die gebruiken de gegevens van de ANWB
Waterstof
Allemaal een Volkswagen Hindenburg voor de deur. *klikt hakken*
@funda | 31-08-22 | 09:41: De in de brandvlieger?
Ja, dat spul komt uit de lucht vallen.
Deze prijsexplosie was te verwachten.
Elektrische auto`s worden gepusht, zonder eerst na te denken over elektriciteitsproductie, elektrisicteitsopslag, elektriciteitstransport of laadplekken. Dan creëer je schaarste en wacht je totdat de markt het wel oplost.
Vervolgen gaan huilen dat de markt winsten doorbelast voor genomen risico`s.
Met de privatisering van de zorg zagen we dezelfde prijs/kwaliteitsbeweging.
Alleen wordt uitvoerend personeel niet marktconform betaald.
@Kaas de Vies | 31-08-22 | 09:39: De markt is een illusie, marktconform ook.
Nu nog de wegenbelasting op de prikauto.
Bijtelling gaat ook rustig omhoog.
@Zitvlak | 31-08-22 | 09:43: 2025 en ze zijn zwaar.
Dit had men allemaal aan kunnen zien komen, maar, 'Wie visie zoekt moet naar de oogarts,' aldus onze fantastische mp.
@Doctor | 31-08-22 | 09:45: die van mij weegt minder dan mijn vorige benzine auto 1246kg i.t.t .1360 kg.. ;)
Ik kan niet wachten tot er een beetje winter komt met onbetaalbaar gas; dan gaan mensen 1 kamer verwarmen met een elektrische kachel, totdat ... .. ineens iedereen in het donker zit, omdat het net het niet aan kan.
Lachen man, met die klimaatwappies.
Haha ja kunnen ze niet eens de elfstedentocht kijken
want ook geen tv meer, alleen nog een waxinelichtje
stelletje domme sloebers
Gelukkig zijn bruinkoolbriketten nog wel redelijk betaalbaar.
Vergasser erachter en gaan.
Alleen nergens te koop.
@Verbandmeester | 31-08-22 | 10:33: in Duitsland heb je nog ouderwetse kolenboeren die zo je aanhanger volblaffen. Als je vandaag gaat, kan je nog net de tank voordelig volgooien.
Gaat wel goed komen, met die energietransitie.....
Ach als dat nu het enige was... de wereld is compleet verknipt aan het worden. Totally mental... de gelovers aan de macht, mon dieu! Moet niet nog gekker worden (geestgestoorden aan de macht).
Het is inderdaad een dystopische nachtmerrie geworden.
Hebben electrische auto's een gaspedaal?
Nope het is een schuifweerstand.
Een Wattpedaal.
Ik ben geboren in de 50 er jaren en heb heel wat kabinetten en crisissen voorbij zien komen maar de puinhoop waar ons land nu in verkeert heb ik nog nooit meegemaakt. Heb nooit PvdA gestemd, maar denk met weemoed terug aan de 70 er jaren.
Mooie tijden, toen kon er veel.
@Zitvlak | 31-08-22 | 09:41:
Toen heerste de Dutch Disease omdat de inkomsten uit het aardgas over de balk werden gesmeten.
U herinnert zich nog de Beeldende Kunstenaars Regeling?
@ theo is dood... BKR regeling tsja het idee was goed, de uitvoering was wat minder en duur, maar zie het positieve er van in. Er liggen nog hele kelders overvol met 'kunstwerken' bij nood kunnen we die verkopen... als iemand ze wil hebben natuurlijk.
@johnyl | 31-08-22 | 10:06:
Wat was er goed aan het idee om gemankeerde kunstenmakers kladschilderijen te laten maken voor in het magazijn en ze daarvoor te betalen?
@Zitvlak | 31-08-22 | 09:41: Ik heb er geen actieve herinnering aan er kan nu in mijn ogen veel meer.. ;)
Maar benzine raakt op... stroom kan van alternatieve bronnen gemaakt worden.
Brandstof ook.
Daarom rijd ik ook Diesel.
wanneer raakt de benzine op dan?
@Boeddha18 | 31-08-22 | 09:38: Als de naftakrakers ermee stoppen.
Zonnepanelen en Windturbines zijn er juist voor dat olie en gas opgemaakt wordt. Het is een extra opmaak-model. Men roept al sinds 1910 dat olie en gas opraakt. Waarom denk je dat Iran, Venezuela, Rusland al die sancties om de oren krijgt van de USA? Anders stond olie gewoon op 40 us-dollar ofzo.
Hele verhaal klopt!!. Bijtelling was interessant nadat phev van 0% werden ingedamd! Met deze elektraprijzen grote waanzin! Alsmede dat de infra ook geen miljoenen elekt. Auto’s aankan!. De laadtijd is een crime. Waanzinnig beleid
Meer uitroeptekens gebruiken volgende keer.
Oke bedankt!
Wat een poespas.. ga nu het 10e jaar BEV rijden in en herken mij niet in jouw crime..
Je zou maar als particulier een EV-auto hebben aangeschaft. Zit je dan..
Dat verschilt natuurlijk. Ik zou 'm aan de zonnepanelen kunnen leggen, want ik produceer meer dan ik verbruik. Daar zou ik op papier het hele jaar van kunnen rijden. Gelukkig kreeg ik vandaag van mijn energieleverancier het bericht dat ze vanaf morgen 21 cent per teruggeleverde kWh gaan betalen in plaats van 11 cent.
Die heb ik in nov 2013 al aangeschaft , na 5 jaar afgelost en nu eindeloos voor nop zonder wegenbelasting en reparaties jaar na jaar rijden rijden rijden op de kosteloze stroom van mij eigen zonnepanelen.. zo heeft ieder zijn eigen verhaal.. zit ik dan!
'Er is geen probleem dat uw Overheid niet voor u kan verergeren.'
Allemaal een beetje armer..
@Klaus Herzog | 31-08-22 | 09:34: Allemaal aan de geeuwhonger.
Alleen als je rekent met die bizarre nieuwe elektriciteitsprijzen. Als je zonnepanelen op je dak hebt liggen kun je salderen en betaal je niets.
Inderdaad, afgelopen maanden alleen maar zon. En de wagen kun je ook nog als extra batterij gebruiken voor de stroomvoorziening 's nachts. Met slecht weer betaal je dan wel een beetje. Dus mijn volgende auto is een elektrische.
En je eigen stroomverbruik thuis dan? 100 km per dag = 630Kwh per maand.
Salderen. Teveel panelen. Verdienen. Rekensom
@TheGermans | 31-08-22 | 09:41: In jouw land is het allemaal wat anders (lees beter) geregeld. Al jaren. HIer gaat dat binnenkort niet meer op. Panelen zonder akku zijn niet niet zo zinvol meer.
Als je overdag je elektrische autootje moet gebruiken, hoe laad je hem dan 'nachts op?
Met maanpanelen?
@TheGermans | 31-08-22 | 09:41:
Salderen? Genaaid worden, zul je bedoelen.
nos.nl/artikel/2441830-eneco-schroeft...
@Schoorsteenveger | 31-08-22 | 10:12: Bij PowerPeers gaat vanaf morgen de terugleververgoeding omhoog van 11 naar 21 cent.
@Schoorsteenveger | 31-08-22 | 10:12:
Salderen en terug leveren zijn 2 verschillende dingen, vegert.
@FrankVeer | 31-08-22 | 10:24:
@FrankVeer | 31-08-22 | 10:24:
Het breekpunt is lokale opslag. Dat je gedwongen bent om terug te leveren aan het net is enkel vanwege het feit dat lokale opslag te moeilijk en te duur is.
Maar ik vrees dat als lokale opslag van elektriciteit technisch geen probleem meer is, de overheid snel in zal grijpen. Want het kan en het mag niet zo zijn dat elke burger zomaar zijn eigen energiecentrale heeft. Als er iets disruptief is, dan is het wel macht en onafhankelijkheid van de burger.
Dan komt er zonnepaneelbelasting, energieopslagbelasting, vul het maar in. En o wee als je de scooter van de buurvrouw oplaadt Dan duikt de belastingdienst op jou en op je buurvrouw, om te beginnen vanwege achterstallige BTW-afdracht.
@Tisjammer | 31-08-22 | 11:01: zodat ze de terugleververgoeding kunnen opknippen in een periode met veel teruglevEringa
Zodat ze contractperiode kunnen opknippen in een periode met veel teruglevering en een periode met weinig of geen teruglevering, en die laatste periode wordt dan "beloond" met 21 ct
@Tisjammer | 31-08-22 | 11:07: Bij powerpeers dus
@goldsammy | 31-08-22 | 10:57:
Het één is afhankelijk van het ander. Zonder terug leveren geen saldering, geen verrekening. Er is enkel iets te verrekenen als er iets te verrekenen valt. En als je geen fuck meer voor de terug geleverde energie meer krijgt, dan is het voordeel na saldering toch wel een heel stuk minder.
Klopt wel, de boomers zijn gek op dit soort nieuwe electronische snufjes. Die geven geld, enkel aan zichzelf, uit als water.
Zat er geen bak subsidie op die hokken?
De jongste boomers lopen inmiddels tegen de 70. Die mensen begrijpen hun smartphone al amper, laat staan dat ze geïnteresseerd zouden zijn in “nieuwe elektrische snufjes”…
@Lefty-Messup | 31-08-22 | 09:36: Laat ze nou, boomers zijn echt de schuld van alles. Zegt het voort.
@lefty-messup... u generaliseert en u zou nog verbaasd staan over de kennis en levenservaring van 'de boomers' die altijd in welvaart hebben kunnen leven door hard te werken, geen deeltijd, geen kinderopvang etc.. deze generatie consumeert alleen maar en is in zichzelf gekeerd en zal hiervoor het gelag betalen.
@Lefty-Messup | 31-08-22 | 09:36: De patatgeneratie daarentegen. In mijn omgeving allemaal 50-55 jarigen die ermee weglopen. Ik ben zelf meer van het oude stempel .
@Johnyl. Ik denk dat u de spijker aardig op zijn kop slaat. Ik ben zelf “semi” Boogerd, 1959. Ben met werken begonnen op mijn 17 e, sind mijn 12e na schooltijd en op zaterdag bij mijn ouders in de groentewinkel. Sind mijn 26e werkweken van 5 à 6 dagen, soms 14 dagen. 60 uur in de week was een normale week. Eerste kind werd geboren, mijn vrouw stopte met werken, wij namen genoegen met iets minder.
Eigenlijk altijd selfsupporting geweest, maar ook een jaar zonder auto gezeten, geen geld. Tegenwoordig werkt iedereen hard, uurtje of 32,36, laat me niet lachen. Ik heb het al jaren goed ja, mag het?
@Johnyl Boogerd is boomer
@Keinap-teiP | 31-08-22 hier nog 1
behalve natuurlijk als je zonnepanelen op je dak hebt en een batterij
Moet je wel eerst een miljoen kilometer hebben gereden om de aanloopkosten van die installatie eruit te halen.
@Schoorsteenveger | 31-08-22 | 10:09: En tijdens die miljoen Km verbruik je minstens 5 accu-packs.
Zyprexa20mg | 31-08-22 | 09:31
Wat kost dat bij elkaar?
@Schoorsteenveger | 31-08-22 | 10:09: Die installate is er binne drie jaar uit immers iedere kwh van je dak gaat 4x over de kop want je rekent af tegen de uitgespaarde benzine prijs.. vestzak broekzak als je moet betalen betaal dan wat het voordeligste is..;)
REAGEER OOK