Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Elektrische auto's zijn moordenaars!

Bedankt GroenLinks, je hebt het milieu heel verdrietig gemaakt

Ook zo ontdaan van de hartverscheurende foto van een autoband die een ijsbeer probeert te vermoorden? Dat de moderne benzine- en dieselauto's hartstikke schone, efficiënte en zuinige machines zijn wist iedereen al, maar als je bij Hoevelaken linksaf slaat kom je in een grijs gebied waar mensen dat niet willen horen - die hebben heel veel klaver in hun oren gepropt. Enfin, 'nu' blijkt dat autobanden de grote klootzakjes zijn qua milieuverwoesting. Goedkope banden verliezen veel rubber (= ijsbeertjes dood), veel erger en dodelijker dan de fijnstof die uit uitlaten komt, en dan mag u raden bij welke auto's de bandenslijtage mega-gigantisch is. "Elektrische auto's zijn zwaarder door hun accupakketten en hoe zwaarder een auto, des te groter de bandenslijtage", aldus Emission Analytics. Denk daar maar eens aan, als u in uw superzuinige Volvootje extreemlinks wordt ingehaald door een snobistische GroenLinks-pauper in een rubbervretende supergesubsidieerde staats-Tesla van 100.000 kilo.

Reaguursels

Inloggen

Wel, heel Nederland aan de MAG lev, nu ook in de straten, dus zwevende auto's . Die geen last hebben van wrijving dus veel sneller kunnen ! YES !

Kim-Jung-Un | 10-03-20 | 10:14

Euh, vrachtauto’s iemand? 20x zo zwaar als de gemiddelde SUV/elektrische auto en bijna net zo royaal gesubsidieerd als een GroenLinks clubje. En dat terwijl er prima alternatieven beschikbaar zijn zoals transport over het spoor, maar echte kansen krijgen die niet in het politieke spel van de 21e eeuw.

Erwh | 10-03-20 | 09:05 | 1

Succes om de trein naar de 200000000000000 duizendmiljoenmiljard supermarkten te rijden elke dag..

David000000007 | 10-03-20 | 17:38

Zoals met alle fiscaal gedreven producten, of het nu auto's of financiële zijn, het houdt geen stand, want de spelregels worden voortdurend veranderd. Het wordt ook eens tijd dat de beleidsmakers tot inzicht komen dat alles schoner is, vooral in Nederland, dan elektrisch rijden, diesel, lpg, waterstof, benzine. Alles beter dan Haagse dwalingen over elektrische bronnen. De zgn schone vormen zijn veelal schadelijker voor het milieu (niet klimaat, daar heeft de mens geen invloed op, hoe ze de definitie ook vervormen naar hun wensdenken) dan de fossiele. Een uitzondering is de kernenergie waarvoor Frankrijk het goede voorbeeld heeft gegeven, bewust of onbewust, het is de juiste weg. En wat te denken van dieseltechnologie die de lucht zelfs zuivert. Den Haag zit op een dood spoor en sleuren de machteloze en domme massa mee, door de portemonnee van de volgers te spekken. Het gaat ze enkel om macht met hun populaire, populistische 'groene' praatjes, gespeend van enig voortschrijdend inzicht.

SlimmeBelg | 10-03-20 | 07:42

Uber links: koopkracht is vervuiling. Dat ze daar nog niet mee zijn begonnen!

Sjefke_pro | 10-03-20 | 07:14

Het probleem lost zich vanzelf op. Binnen 20 jaar zijn er alleen nog zelfrijdende auto's toegestaan. Carpoolen wordt verplicht, en door alle AI technologie rijden al die autootjes supersloom en superefficiënt. Daardoor worden uitstoot en bandenslijtage tot een minimum beperkt.
Ik woon tegen die tijd in een Afrikaanse of Zuid-Amerikaanse bananenrepubliek waar ik lekker in mijn eigen Pajero 4X4 door de jungle kan crossen.

WalterSobchack | 10-03-20 | 04:35

Elektrisch rijden is deugen op andermans kosten, en ondertussen het milieu slopen, gewoon aso gedrag dus eigenlijk.

Ravian | 10-03-20 | 01:57

Heel apart, mijn ervaring is juist dat een Tesla Model S met teveel pk's minder bandenslijtage veroorzaakt dan een dikke Passat station met plenty diesel koppel.
Lineaire acceleratie en goede tractie controle/verdeling over de wielen helpen daarbij. Enig nadeel is wel dat die Tesla aan de derde wielophanging begonnen is....

Dima Beeline | 09-03-20 | 22:42 | 1

Ik dacht te weten dat als een specifiek iets aan een product meer dan 2x kapot gaat binnen de garantie dat de koop ontbonden kon worden.

sjef-van-iekel | 09-03-20 | 22:55

Maaarrr wat ik nog niet heb gelezen hoe zit het met het ijzervijlsel/stof dat van de trekhaak komt door slijtage van krampeerminnend NL ??

prof Nice | 09-03-20 | 21:14

Als een auto hiernaar is worden ze (redelijk) vaak naar Afrika geëxporteerd.
Kunnen ze daar nog jaren mee.
Hoe gaat dat straks met de elektrische auto's?

Is dit nog nieuws? | 09-03-20 | 20:50

Ik ben al jaren lid van GeenStijl, omdat ik altijd de diepgang en de het extra werk en onderzoek van de artikelen erg sterk vond. Dit artikel is een voorbeeld van waar dat allemaal niet gebeurd is. Wat een slap stuk, zeg.

Het artikel zelf, voor de kleine minderheid die het klaarblijkelijk gelezen heeft, geeft inderdaad aan dat autobanden tot 1000 keer meer fijnstof dan de huidige uitlaatgaslimiet produceren,
Echter:
- Dit is bij een een 2011 VW Golf volgeladen tot maximaal laadvermogen (zo'n 1900kg)
- De goedkoopste banden op de markt
- Hoge snelheden over een bochtige route met gemiddelde asfaltkwaliteit

Hoewel dit nog steeds interessante data is, zijn dit dus vrij extreme omstandigheden.
Deze volgeladen Golf is overigens even zwaar als een rijklare Model 3 (een maximaal geladen Tesla weegt rond de 2300kg, 400kg zwaarder).
Het argument "hoe zwaarder een auto, des te groter de bandenslijtage" is uiteraard waar, maar nergens hier wordt beschreven over hoe significant het effect (van bijvoorbeeld 400kg meer) is.

Verder, SUV's zijn ook flinke auto's. En zien we nu juist dat deze klasse 40% van alle verkochte auto's in Europa in 2019 betrof, met nog steeds jaarlijks een forse groei in dit aandeel. Een beetje flauw om dan alleen de elektrische auto als de duivel te bestempelen, zeker omdat het aandeel hiervan op de totale Europese markt minder dan 4% is.

Wat ook in het (4-alinea lange) stukje van het AD vermeld staat, maar wat hier juist als tegenovergesteld beweerd wordt: de fijnstof gemeten afkomstig van de banden is van grotere omvang. "Fijnstof uit de uitlaat - met name van benzinemotoren - is daarentegen meestal kleiner en daarmee schadelijker voor de gezondheid", staat er letterlijk en hier wordt hysterisch geroepen dat het 'veel dodelijker is'!

Het is echt een stukje van 2 minuten leestijd en het is hier op GeenStijl omgezet in een gekleurd en onwaar sensatiestukje tegen de elektrische auto. Erg jammer. Over de reaguursels ga ik maar niet beginnen, want de hoeveelheid bij elkaar geraapte onzin die ik daar tegen kwam, is te veel om op te reageren.

Jean-Kloot | 09-03-20 | 20:14 | 3

Popcorn in 3... 2...1....

Is dit nog nieuws? | 09-03-20 | 20:52

U heeft een subsidieslurper?

revolte | 09-03-20 | 21:45

Joh, doe geen moeite. Je voert de roze trollen.

QuelleFromage | 09-03-20 | 22:13

De electrische auto wordt pas mileu vriendelijk als de daarin opgewekte energie op “groene “wijze gebeurt. ( kern energie/ Waterstof)
Zolang er nog bio massa centrales bestaan die deze energie opwekken bent u niet alleen een subsibie aso maar bovendien ook de gene die verantwoordelijk is voor de grootste hedendendaagse ontbossing.
How dare you!

Maarja ,Van mensen die het rekenwonder Yessias Klaver als gedoodverfde leider zien moet je natuurlijk niet teveel verwachten.
Ik vraag me af of hij z’n schoentjes al kan strikken of dat hij nog steeds met klittenband schoentjes rond loopt.
Hij is op het moment akelig stil maar dat kan zijn omdat hij door de gesoufleerde toespraken van Obama heen is.

Datgingniegoed | 09-03-20 | 19:54

Dit is al 20 jaar bekend hoor. Het mocht alleen niet gezegd worden omdat het tegen de groene religie is. Het gaat tenslotte net om de feiten maar wat je ervan moet vinden. En je moet voor elektrisch zijn anders ben je racist.

Patatter | 09-03-20 | 19:40 | 1

Ja dat heb ik ook wel het gevoel dat ze dat willen verbinden, want daar zijn ze goed in in verbinden. Helaas moet je wel denken zoals hun. Anders kom je met een label uit de strijd. De minst verbindende mensen rijden in tesla. Het is maar dat je het weet.

foxhunter | 10-03-20 | 00:16

U vergeet de slijtage aan het asfalt: die Teslaatjes kunnen sprinten, maar meer niet (weer hopeloos gesukkel op de Autobahn gezien). Met daarbovenop hun mastodonten gewicht en 1+1=3.

Feitenpliesie | 09-03-20 | 19:24

Hou nu toch eens op met het bashen van elektrische auto's en dat het links gezever is... slaat kant noch wal. Ik rijd in een MG (Ali Express Tesla) voor 33K en 1.500 kilo. Ter vergelijking een Hyundai Santa Fe op benzine 1.700 kilo...
Zo ongefundeerd en nodeloos kwetsend gezever weer...

NewJoke79 | 09-03-20 | 18:35 | 4

@Ruimedenker | 09-03-20 | 18:43: valium met drie slokken 80% strohrum zou hem eerder sieren.

EV's zijn gewoon ontzettend slecht voor het milieu en veroorzaken menig doden/ziektes.

Yzord | 09-03-20 | 18:45

Weet je wel hoeveel zielige ijsbeertjes je hebt vermoord?!? Bruut!

Wim Venijn | 09-03-20 | 19:22

@Yzord | 09-03-20 | 18:45: "menig doden/ziektes" moehahahah, noem 'ns op dan? Welke EV-geinduceerde ziekte ken jij?

Jean-Kloot | 09-03-20 | 20:22
▼ 1 antwoord verborgen

Zoals Chevy Chase ooit de historische woorden sprak: 'Eat my rubber'.

Colin.Fart | 09-03-20 | 18:29 | 1

Uit welke film was dat?

eerstneukendanpraten | 09-03-20 | 19:53

Wist ik, en fijn dat het even onder de aandacht komt. Blijf vooral doen!
Komt ook nog bij dat die enorme accu, wat zo’n auto is extreem goor is. Smerige stoffen voor nodig die onder vreselijke toestanden gewonnen worden door onderbetaalde mensen in China en Congo. Over 10 jaar begint het eerste achter de oren gekrab als afgeschreven elektrische auto’s op de schroothoop komen. Met alle groen slinkse smeerlapperij die niet hergebruikt kan worden.

Nuuk | 09-03-20 | 18:12 | 1

Fijn om te lezen dat wij ook een recycling specialist in ons midden hebben.

botbot | 09-03-20 | 18:18

De Godwin waarvan je wist dattie ging komen "Wir haben ess nicht gewusst"

ScumbaggusMaximus | 09-03-20 | 17:30

Maja hele stikstof verhaal is sowieso gelul. Rekenmodellen houden namelijk geen rekening met de gevolgen van het heffen van meer belasting op burgers en het verhogen energierekening. Dit betekent namelijk concreet dat mensen bijvoorbeeld minder geld over hebben om zelf een energiezuinig apparaat aan te schaffen. Daarnaast zorgen geldproblemen voor stress en mensen die bijvoorbeeld daardoor gaan scheiden. Daardoor verhoog je de ecologische voetafdruk.

BearJilz | 09-03-20 | 17:25 | 4

En het hele EU en Nederlandse subsidiecircus verwoest de gehele markt. Iedereen koopt enkel zonnepanelen of een Tesla met belastingvoordeel of een subsidie. Iedereen in de industrie weet dat en daardoor doet eigenlijk niemand wat voor het milieu zonder een subsidie. Landbouwsector is het ergste op dit moment. Tientallen miljoenen verdwijnen om stallen klimaatneutraal te maken enzo. Een grote grap.

BearJilz | 09-03-20 | 17:29

@Yzord | 09-03-20 | 17:28: haha jaa, volgende crisis :) Zit je dan werkeloos met een te hoge hypotheek, warmtepomp en Tesla voor de deur.

BearJilz | 09-03-20 | 17:37

Kijk u heeft er verstand van ik schat u in op hoogleraar.

botbot | 09-03-20 | 17:44
▼ 1 antwoord verborgen

Tesla`s zijn veulste, veulste groot, zelf weeg ik 70 kilo. Een Tesla 30x zoveel.
Hoeveel subsidie gaat er eigenlijk naar die onzin?

rooiesaus | 09-03-20 | 17:19

Iedereen met een SUV zeult ook teveel dood gewicht mee. Dus hoger verbruik en meer bandenslijtage. De middenklassewagens van 30 jaar geleden waren veel lichter en kleiner. Dit gemekker over zware accupakketten is klein bier, maar wel typisch een onderwerp voor het soort mensen dat al a priori een diepe haat voor elektrische auto's koestert.

Diotima | 09-03-20 | 17:12 | 7

Ah ja de accu's die na een aantal jaartjes enorm aan rendement verliezen en je voor een enorm bedrag er maar weer nieuwe in moet laten zetten, je kan je vast wel voorstellen wat een enorme berg afval accu's dat gaat worden, net zoals dat bijvoorbeeld met smartphones gebeurt.

Laatst nog even gelachen met de cv ketel monteur die even mijn keteltje kwam schoonmaken, hij werkt veel in Amsterdam en blijkt dat al die vroege vogels daar die zo nodig voorop moesten lopen met de aanschaf van hun deug warmtepomp nu allemaal zitten te krijsen dat ze weer terug willen op het gas hahahaha !!

authentic | 09-03-20 | 20:46

@authentic | 09-03-20 | 20:46: lariekoek. Als je een heel klein beetje onderzoek doet, kun je bijv. op de ANWB site al lezen dat er model S accu’s zijn met meer dan 250.000 km er op die nog meer dan 90% van hun capaciteit hebben. Als je argumenten wil gebruiken, gebruik dan de juiste.

Eagle0511 | 09-03-20 | 22:32
▼ 4 antwoorden verborgen

Als die co2 zo'n probleem is, gewoon een paar kerncentrales bouwen.

Gewinflipt | 09-03-20 | 17:09

Het o zo geliefde ZOAB dat we hier in Nederland hebben is ook een grote boosdoener. ZOAB geeft een grotere rolweerstand dan normaal (glad) asfalt. En dus meer bandenslijtage.
Slijtage van remmen bij een elektrische auto komt omdat een elektrische auto niet remt op de motor.

Andersdenkend | 09-03-20 | 17:09

Een Renault Zoe weegt 1500 kilo (zijn fossiele evenknie de Clio weegt 1100 kilo), een middenmodel Tesla weegt 2200 kilo. Dat kan niet goed kan zijn voor wegslijtage, banden, enz. Dat kan iedereen bedenken.

Pas na ongeveer 80.000 km bespaart zo'n ding co2, vanwege de veel grotere co2 uitstoot bij productie. Dus iedereen met een elektrische auto heeft nu al net zoveel co2 uitgestoten als iemand met een benzine auto in de komende 5 jaar doet. Iedereen met een elektrische auto stoot dus extreem veel co2 uit. Pas over 5 jaar scheelt het misschien een beetje co2, maar in 5 jaar kan veel gebeuren.

Gewinflipt | 09-03-20 | 16:59 | 1

Onzin, een EV heeft ten alle tijden fossiele brandstof nodig om rijdend te kunnen blijven. Elektriciteit wordt heden ten dage voornamelijk opgewekt door steenkoolcentrales.

Mocht je zonnepanelen hebben dan heb je minimaal 100 360WP panelen nodig om 1 Tesla op te kunnen laden per dag. U snapt dat de rest gewoon door steenkoolcentrales wordt aangevuld.

EV's zijn de grootst schofterige milieu bullies aller tijden. Je sloopt er veel eerder het milieu mee (fijnstof) dan normale auto's.

Yzord | 09-03-20 | 17:10

Lekker met mijn gesubsidieerde Tesla in 3.5 seconden naar de maximale 100. Sinds ik weet er wordt 1000.000 euro per week uitgekeerd aan asieleisers is mijzelf ergens voor schamen nooit meer mogelijk.

Misterspok | 09-03-20 | 16:50 | 1

Mooi betoog. Mooie beredenering ook. Zou me wel een beetje schamen voor de uitleg, of beschonken zijn, of teveel vertrouwen op auto- aanvullen.

Dr. Blechtrummel | 09-03-20 | 17:08

Ik geloof niet in de Klimaat kerk, ben dus een klimaat atheist en op je geloof mag je niet gediscrimineerd worden. net zo als ik niet in God, Allah, en waar mensen allemaal in geloven, geloof.

Sun_puppy | 09-03-20 | 16:46

A. 1 Tesla zuigt voor 10 huishoudens aan stroom tijdens een lading https://www.ninefornews.nl/elektrische-auto-stroom-10-huishoudens/
B. Plaatsen waar gemijnd wordt voor de grondstoffen van accu's vertonen een uitgeputte natuur en omgeving https://www.theguardian.com/sustainable-business/2017/jan/17/white-gold-companies-search-lithium-bolivia
C. Kinderen van 7 jaar die in mijnen kobalt delven zijn fysiek ongezond en krijgen 1 dollar per dag https://www.youtube.com/watch?v=OTEVHykWZqk
D. De recycling van lithium-ion accu's gaat zeer moeizaam en met het feit dat binnen nu en 10 jaar vele accu's vrijkomen voorzie ik veel problemen en dat zal worden afgedaan door ze naar arme landen te exporteren (zoals men nu ook doet met afgedankte schepen) https://wastenet.nl/accu-recycling-waarom-het-loont-en-wat-er-beter-kan/
E. Tesla (en andere EV's) zijn in verhouding zwaar en hebben ook (te)veel koppel. Dit zorgt er voor dat de remblokken en bandenveel harder slijten dus er komt meer fijnstof vrij van deze onderdelen. https://www.ad.nl/auto/banden-en-remmen-veroorzaken-de-helft-van-alle-fijnstof~a30aa257/
F. EV's (en dan met name Tesla) bestaat voornamelijk uit software en de daarbij behorende hardware. Deze combinatie (net zoals in de IT wereld dat computers zomaar hun eigen weg kunnen gaan) heeft al voor vele problemen gezorgd. https://www.google.com/search?q=tesla+rijdt+zomaar+door&oq=tesla+rijdt+zomaar+door&aqs=chrome..69i57.6643j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
G. Accu's staan er om bekend dat deze, door vaak nog onbekende redenen, vlam kunnen vatten. Dit gebeurt bij telefoons, elektrische rokers en ook bij EV's. Het artikel van AD lijkt me aardig gerechtvaardigd. https://nos.nl/artikel/2303706-hulpdiensten-beducht-voor-ongelukken-met-elektrische-auto-s.html
H. Ons stroomnet is niet voorbereid op de toenemende mate van stroomafname nu, maar vooral in de toekomst. Met de komst van al die EV's en de warmtepompen, vloerverwarmingen, elektrische kachels en keukens zullen we 100% overgaan naar een elektrische crisis die ze het hoofd zullen bieden door stroom duurder te maken om "misbruik" te voorkomen. https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energietransitie-business/32489/liander-overbelasting-elektriciteitsnet

Ik kan nog wel uren doorgaan...EV's zijn egoïstisch, slecht voor het milieu en veroorzaakt doden en zieken elders. Ook dragen ze niet bij aan ons belastingstelsel en worden de kosten verhaald op degene die er geen kunnen rijden.

Yzord | 09-03-20 | 16:42 | 7

Leerzaam verhaal, bevestigt mijn vermoedens. Ik blijf voorlopig toch maar gewoon fietsen.. Handiger en sexier dan Tesla!

rooiesaus | 09-03-20 | 19:01

A: Gelul. De zwakzinnige roeptoeters vergeten even dat de gemiddelde Tesla hooguit een uurtje op 11kW laadt (of ik 2 uur op 6kW). Als Truus de oven en kookplaat aanzet gebruikt ze ook 6kW.
B: Ja, daarom ook stoppen met telefoons, laptops en benzine/diesel (hiervoor wordt net zoveel kobalt gebruikt)
C: Zie B
D: Gelul. Na 10 jaar in een auto kan de accu nog 20 jaar mee als stationaire opslag.
E: Gelul. De remblokken van een Tesla worden NOOIT vervangen. (anders doe je iets heel raars)
Ik stop er mee. Te veel stupiditeit.

Mr. Happy | 09-03-20 | 19:16

@Mr. Happy | 09-03-20 | 19:16: je bent vergeten: een happy EV rijder die alles weg wuift.

Yzord | 09-03-20 | 19:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Als ik later groot ben ga ik in een groene Chevrolet Camaro SS rijden. Elektrisch. Met twee mini-windmolentjes op het dak. Een zonnepaneel op de motorkap. O ja, en dan ook nog een Groen Links stikker op mijn bumper. En een sticker van Greta Thunberg op de achteruit. Een poppetje van Jesse Klaver aan mijn achteruitkijkspiegeltje zal ook wel in de smaak vallen bij iedereen. En dan wierook op mijn dashboard zetten en al rijdende mediteren. Echt niet dat ik harder dan 60 ga rijden waar ik dik 100 mag. Doe eens relaxed man! Zo. En nu jullie weer.

VBO_B_Niveau | 09-03-20 | 16:41

Mijn Model S uit 2014 doet net zoalng met de banden als mijn vorige zware auto’s. Heeft niets met electrisch rijden te maken maar met gewicht. We hebben ook een nieuwe Model 3, en die zal vermoedelijk beter presteren op dit vlak, want lichter. Compenseert weer voor de Cybertruck straks.

captainobvious | 09-03-20 | 16:35 | 2

Geen dank. Ik doe graag een bijdrage in de subsidie pot zodat u kunt rijden in zo een milieu vervuilend vehikel en ik niet.

NorthStar | 09-03-20 | 17:46

Ik rijd in een 4 takt Canta en tank €15 pmnd, euro 95, dus zoveel vervuil ik niet ! hahahha, oh en dat wagentje weegt geen drol dus wat nou fijnstof van m'n banden...?!

authentic | 09-03-20 | 21:11

Wie even de moeite neemt het aangehaalde artikel te lezen, ontdekt een zinnetje waar het dus wel om draait: "Wel bestaat bandenslijtage meestal uit deeltjes met een diameter groter dan 10 micrometer (PM10)"
Die slaan dus neer en spoelen weg.
Veel schadelijker voor de gezondheid zijn de veel kleinere stofdeeltjes (afkomstig van verbrandingsmotoren). die blijven veel langer in de lucht hangen en dringen tot in de kleinste longblaasjes door. Hoe kleiner, des te schadelijker. Helaas bestaan er voor de allerfijnste roetdeeltjes geen uistootnormen.

hardhorendhert | 09-03-20 | 16:29 | 3

Hey, een serieus reaguursel. Die deeltjes spoelen weg rechtstreeks het milieu in, bijvoorbeeld naar de sloot die tussen de weg en het voetbalveld ligt. Waar ze tonnen fijn gemaalde autobanden op flikkeren.

Dr. Blechtrummel | 09-03-20 | 16:50

Lees nog iets verder en de rubberdeeltjes worden door de hitte van de band kleineren nestelen zich alsnog in de longen.

BozePaarseMan | 09-03-20 | 16:54

@BozePaarseMan | 09-03-20 | 16:54: Ja ja. Van de paar procent zeker die niet is weggespoeld; het is niet voor niets dat dat niet is onderzocht - maar ik proef dat dit u nu al boven de pet gaat.

hardhorendhert | 09-03-20 | 20:43

Heb een elektrische e-bike met trapondersteuning. Moet ik me schuldig gaan voelen?

Dr. Blechtrummel | 09-03-20 | 16:26 | 4

@Bamberger Reiter | 09-03-20 | 16:35: Een subsidie voor wielrenners? Het moet niet gekker worden zeg!

Alexander des Burgus | 09-03-20 | 16:41

Zolang je niet meteen enorm veel haast hebt gekregen omdat je harder kan dan een gewone fietser, zoals die gekke boomers hier in Utrecht...

rooiesaus | 09-03-20 | 17:33

@Bamberger Reiter | 09-03-20 | 16:35:

Subsidie is alleen maar nodig omdat al die meuk veul en veul te duur is in aanschaf, die subsidie betalen je later gewoon zelf weer terug middels het vernieuwde verdienmodel dat we uiteraard voor onze kiezen krijgen wanneer de meesten in die elektrische waanzin zijn getrapt, de grondstoffen voor deze waanzin zullen nog steeds gewonnen en geronnen moeten worden dus die arme kindertjes in die mijnen etc etc hebben er ook geen reet aan...

authentic | 09-03-20 | 21:16
▼ 1 antwoord verborgen

Iemand die deze zin kan duiden? 'Daarmee verloren de banden dus tot 1.000 keer meer rubber dan er uit de uitlaat mag komen'.
Komt er nou rubber uit de auto-uitlaat?

Amsterdamsko | 09-03-20 | 16:25

Ik denk dat 't effectiever is om die ijsbeer dood te knuppelen , en dan vlakbij het water ( met de kop naar beneden in het zand ) te draperen , dat schijnt op het sentiment van de linksgekkies te werken , is al eerder gelukt ( niet met een ijsbeer)

Hurdy Gurdy Man | 09-03-20 | 16:23 | 1

Over framing gesproken,dat was toen we de limit op dat strand.
Door zieke geesten verzonnen en uitgevoerd.
Next.

De Profundus | 09-03-20 | 16:49

8,5 miljoen auto's. Hoe wil men die allemaal opladen met groene stroom? Zonnepaneel velden en molens en winters dan mijn panelen maken in de wintermaanden maar een kleine 10% productie ten opzicht van zomer maanden. Trouwens links zeurt over verdozing van de industriegebienden langs de snelwegen maar die zonnecellen vernielen in mijn ogen nog meer het landschap.

jaap932057795966 | 09-03-20 | 16:20 | 5

@koeberg | 09-03-20 | 16:21: Het wegennet wordt ook gesloopt door de elektrische auto. Het asfalt slijt en vervormd waar je bijstaat. Wie gaat dat betalen?
Ook het wegslepen van een kapotte elektrische auto is een drama en sloopt ons hele wegennet.

ja-ja-nee-nee | 09-03-20 | 16:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Elektrische auto's zijn al 10 jaar op de markt - en dit zwetsagument hebt u nu pas in de kroeg gehoord?!?!?

hardhorendhert | 09-03-20 | 16:15 | 5

@Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 16:21: volgens mij is de model 3 redelijk dicht bij jouw eisenpakket. 100% in 10 minuten is wat sportief maar met de nieuwste laders is 50% in een kwartier wel mogelijk geloof ik. Waterstof rijden gebeurt nooit.

kokkie klaphaak | 09-03-20 | 16:32

@kokkie klaphaak | 09-03-20 | 16:32:
Hyundai heeft al tijden een auto in productie die waterstof omzet in elektriciteit.

Ommezwaai | 09-03-20 | 16:57

@Ommezwaai | 09-03-20 | 16:57: ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg dat het zinloos is. Kost 3.5x meer electriciteit dan direct elektrisch.

kokkie klaphaak | 09-03-20 | 17:48
▼ 2 antwoorden verborgen

TESLA banden slijten 2x keer zo hard. Ja is zo, omdat de electro-motor een hoog en vrijwel continu koppel heeft. Hierdoor slijten banden sneller. Was al langer bekend.

edgar4633 | 09-03-20 | 16:14

De Uyl, de linkse leider uit jaren 70tig wilde dat elke arbeider een auto kon bezitten. Huidig links streeft er na dat straks alleen de rijken met overheidssubsidie nog auto kunnen rijden.
Links laat zich door emoties leiden en ontbreekt het aan enige visie.

jaap932057795966 | 09-03-20 | 16:12

Is dat Knut? Ah lief ijsbeertje.

lingo star | 09-03-20 | 16:09 | 1

Nope, Knut is al een tijdje hemelen. Net als de verzorger die hem opgevoed heeft nadat zelfs zijn bloedeigen moeder het huftertje beu was...

Tollebol | 09-03-20 | 16:20

Serieus voorstel om de fijnstofafgifte van elektrische auto's te verminderen: begrens het koppel bij het optrekken.

Ivoren Toren | 09-03-20 | 16:04 | 3

Stel wetgeving voor om het koppel van auto's te maximaliseren. Het is niet zo dat fabrikanten dat zelf gaan doen.

koeberg | 09-03-20 | 16:14

Als ze dat dan ook bij een Ferrari of Golf GTI gaan doen...

Ommezwaai | 09-03-20 | 16:20

Dit is een beproefd recept om zo'n rijdende stofzuiger aan de man (m.v.lgbthzyz) te brengen. Eerst een sportief model om de verkoop op gang te brengen. Daarna komen de veredelde stoepferrari's voor het voetvolk.

revolte | 09-03-20 | 22:03

Een groenlinkser denkt, maar niet na!

vluchtelingallergie | 09-03-20 | 16:02

En GroenLinks vervuild kinderziektes en de moooe groene weilanden met zonnepanelen parken en ze vervuilen het landschap met lelijke windmolens en alle tv avonden weten ze te vergallen enz enz

oldskoolhollander | 09-03-20 | 16:01 | 2

Kinderzieltjes i.p.v.

oldskoolhollander | 09-03-20 | 16:02

Inderdaad, zelf tv kijken is niet meer leuk, met al die groene klimaat meuk er tussen door!

vluchtelingallergie | 09-03-20 | 16:16

Auto;s oneveer even zwaar als een goedkope opinie over een tesla:

1995 SsangYong Rexton Y400 Crossover 2130 135 Crossover 4850 2017
2008 Honda Pilot (3.Gen.) Crossover 2008 0 Crossover 4954 2015
2039 Acura MDX (3.Gen.) Crossover 2039 0 Crossover 4935 2013
2045 BMW X4 M F98 Crossover 2045 0 Crossover 4758 2019
2045 BMW X3 M F97 Crossover 2045 0 Crossover 4726 2019

Einde van de Domheid | 09-03-20 | 16:00 | 1

Oja en de BMWS worden door Oeigoeren gratis in elkaar gezet.

Einde van de Domheid | 09-03-20 | 16:01

Dat zal ijskonijn Jetten worst wezen. Als de boeren maar kapot gaan.
Of zoiets. Kolchozen.

Piet Karbiet | 09-03-20 | 15:59

Twintig jaar geleden waren fossiele autobrandstoffen wel de grootste veroorzaker van fijnstof in het verkeer. Maar sinds de introductie van de katalysator is dat probleem min of meer opgelost. Groenlinks negeert dat echter liever. Het is zo'n fijne knuppel om de slechte witmans met z'n burgerautootje in zijn schuldbewuste hok te knuppelen...

Ivoren Toren | 09-03-20 | 15:59

Het is schier onmogelijk om de fijnstof aan banden te leggen. Wat willen ze gaan doen. Ons allemaal de trein injagen?

Nehemia | 09-03-20 | 15:59 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 16:23:
Lekker gezond ook, die groenten uit die volkstuinen langs de spoorweg.

Schoorsteenveger | 09-03-20 | 19:42

En bovendien het langste vervuilde industrieterrein. Er is heel wat gif tussen de rail gekieperd de afgelopen eeuw.

revolte | 09-03-20 | 22:11
▼ 1 antwoord verborgen

Ik rij een ouwe Xantia Diesel. Heeft 600.000 km gelopen nu maar wil nog steeds niet dood. Mag vanaf november a.s. de stad niet meer in want milieuzone. Kijk nu uit naar een youngtimer, een V8 Phaeton uit 2005 (meer dan tweeduizend kilo zwaar) of zo. Daar mag ik dan weer wel de stad mee in....

Schoorsteenveger | 09-03-20 | 15:58 | 6

@42 | 09-03-20 | 16:26:
Je moet er een beetje mazzel mee hebben. Als je geen gedoe met de electronica krijgt valt het onderhoud van een V8 echt wel mee.

Schoorsteenveger | 09-03-20 | 17:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Het maakt niet uit. De regering heeft onder druk van links besloten dat een elektrische auto schoon is, dus de elektrische auto is schoon.

BozePaarseMan | 09-03-20 | 15:57 | 1

Links heeft altijd gelijk, dat weet u toch! en als ze geen gelijk hebben en u brengt een goed argument naar de tafel dan is u op zijn minst een fascist.

Slough | 09-03-20 | 16:19

Kom op Geenstijl, even flink zijn. Fijnstof bestond helemaal niet! Toch?

Einde van de Domheid | 09-03-20 | 15:56 | 2

Dankzij de katalysator en het aardgas (i.p.v. kolen) zijn de fijnstofniveaus inderdaad opeen historisch laagtepunt.

Ivoren Toren | 09-03-20 | 16:01

@Ivoren Toren | 09-03-20 | 16:01: Daarom worden nu weer nieuwe fijnstof bronnen ontdekt zodat ze auto's kunnen blijven bashen.

5611 | 09-03-20 | 17:25

Alle effecten van energie die we opwekken, en de effecten van nieuwe manieren om energie op te wekken zijn bij elkaar opgeteld en afgetrokken een heel simpel broekzak/vestzak verhaal. Allemaal Quatsch.

Leptob | 09-03-20 | 15:56

Raar concept , met een massa van 2300 kilo een persoon verplaatsen om een broodje te halen. Wel lekker goedkoop , hoop subsidie en geen wegenbelasting. Wat ook wel weer vreemd is , want het is houderschapsbelasting. Je hebt het dus over het houden van een voertuig. Zijn er onder ons juristen die deze ongelijkheid in behandeling en benaming kunnen duiden ?

ja,diedus! | 09-03-20 | 15:55 | 1

Waar haal je 2300 kg vandaan dan ? Mijn tesl 3 weegt 1675

Eagle0511 | 09-03-20 | 22:45

Eindelijk.... zweefauto's.

Zuma | 09-03-20 | 15:54

Dus de snelheid kan weer naar 140. Het ligt nu weer aan de banden.

D.Bader | 09-03-20 | 15:53

Wat Elon zegt.

Kuifje-naar-Brussel | 09-03-20 | 15:52 | 1
-weggejorist-
Kim-Jung-Un | 10-03-20 | 10:12

Meer en meer komen we erachter dat fossiel zo gek nog niet is.
Het opruimen en filteren is dusdanig verbeterd én tegelijkertijd blijkt groen helemaal niet zo groen.
Hup! Open die mijnen in Limlandië!

Ruimedenker | 09-03-20 | 15:52

Daarom gebruik ik geen condooms.
Er is al genoeg verbrand rubber.

Ruimedenker | 09-03-20 | 15:50 | 2

Dan gaan we daar ook een snelheidslimiet instellen.

Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 16:05

Hoeft ook niet bij het rukken.

voorbips | 09-03-20 | 16:06

Citaat van de week:
' Die hebben heel veel klavier in hun oren gestopt'
Zou zomaar een nieuw gezegde kunnen worden.
Bijvoorbeeld: hebben ze je vandaag op school nog klavier in je oren gestopt?

Abu Bachouca | 09-03-20 | 15:48 | 4

Abu Bachouca | 09-03-20 | 15:48
Of heeeele grote oren, of heeeele kleine pianootjes.

Penus Decoratus | 09-03-20 | 15:52

Er zit wel muziek in uw plemp.

BozePaarseMan | 09-03-20 | 16:00

@Penus Decoratus | 09-03-20 | 15:52: Kladrie?

voorbips | 09-03-20 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

In de 19e eeuw gebruikten ze mummies voor het stoken van stoomtreinen, misschien is dat nog een idee.

dhrat | 09-03-20 | 15:47

En Elon Musk schiet een raket de ruimte in , mede mogelijk gemaakt van uw belastinggeld. Weg zogenaamde milieuwinst want die raket gaat niet de lucht in op water.

ja,diedus! | 09-03-20 | 15:46

En wat de denken van een dikke V8 diesel van bijna 3000 kg ! Rijdt wel top

glaaf | 09-03-20 | 15:46 | 1

Dat vindt iedereen prachtig. Maar zodra je er een elektromotor inlepelt, ben je een milieudelinquent....

Ommezwaai | 09-03-20 | 16:09

De belangrijkste factor van bandenslijtage is de bestuurder. Hoe verder hij het gaspedaal intrapt bij optrekken hoe harder de slijtage.

ruudvangeelen | 09-03-20 | 15:46 | 3

En laat nu net datgene zijn wat de tesla rijder wel eens pleegt te doen. Waar Tesla zelf overigens graag reclame mee maakt.

Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 15:49

Ben ik nog een beetje goed bezig dan door i.p.v. de advies 2,3 bar er altijd 3,0 bar in te pompen?

Leptob | 09-03-20 | 15:59

@Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 15:49: ja inderdaad. Zuigt dus alle kanten.

ruudvangeelen | 09-03-20 | 21:16

Klopt niks van. Die mensen lullen uit hun wetenschappelijke nek. Groen-links heeft zijn groene plannen laten doorrekenen door een niet etnisch geprofileerde VMBO-stagiaire en die heeft gezegd dat het goed is.

0112358 | 09-03-20 | 15:46

De laatste tijd tiptoed GL weer langzaam weg van milieu en migranten in de richting van inkomen en economie Goh, zouden er verkiezingen op komst zijn?

BASinnic | 09-03-20 | 15:46

Als je 20 bent en je bent niet links dan heb je geen hart. Maar als je 30 bent en je bent nog links dan heb je geen hersens. Ik vrees het ergste,,

Schriever | 09-03-20 | 15:43

Ik zal het nog maar eens zeggen: alleen inheemse stammen leven 'groen'.

Geen enkele GroenLinks stemmer woonachtig in Nederland leeft groen of "klimaatneutraal" wat dat in godsnaam ook moge betekenen. Het zijn hypocrieten, en dan praat ik niet eens over het harem van Yasser Klaver dat naar Thailand vliegt om een mindfulness trip te doen, maar gewoon over de GroenLinkser die in Amsterdam woont, met fiets naar werk gaat en veganist is. Dat is al extreem vervuilend genoeg. Alle flut onderzoekjes en activistenclubjes ten spijt, ze doen helemaal niets om de wereld te verbeteren. Hun primaire doel is om de eigen gemoedstoestand te sussen en zich beter te kunnen voelen.

Nederland80 | 09-03-20 | 15:41 | 2

Uw laatste zin is idd wat hen hun superieurgevoel over andersdenkenden geeft. Ze hebben het nooit over wat het grootste probleem is en dat is de massale bevolkingsaanwas en het feit dat er nog steeds kolencentrales werkzaam zijn en gebouwd worden. Ze worden al pratend gefopt en te arrogant om het te zien.

Slough | 09-03-20 | 16:26

Precies. Met een modaal Nederlands INK men van €36000,- behoor je al tot de 1% 's werelds grootste vervuilers. En met een uitkering behoor je tot de 10% grootste vervuilers: www.aviewfromthecyclepath.com/2020/02/...

Alexander des Burgus | 09-03-20 | 17:24

Even de fijnstof cijfers van TNO 2011: stadsverkeer

Banden 6,6 pm10 miligram/km
Remmen 10,2
Weddek 9
Diesel 0,5 !!!!
Benzine 2,0

Ronnie02 | 09-03-20 | 15:38 | 5

Remmen in een EV gaat dan wel weer op de elektromotoren, dat helpt vast ten opzichte van de remklauwtjes en -schijven. Zou het netto gewoon allemaal geen hout uitmaken?

Boetsj | 09-03-20 | 15:57

@Boetsj | 09-03-20 | 15:57:
Regeneratief remmen heet dit. En u heeft gelijk, per saldo maakt het geen kleaute uit, maar maak dat een antielektischerijderT maar eens wijs. Is het dit niet, dan is het de accu wel.

Ommezwaai | 09-03-20 | 16:06

Ik las Banden 6,6 pm per10 migranten. Beroepsdeformatie noemen ze dat.

Nivelleermarionet | 09-03-20 | 16:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben eigenlijk op zoek naar een website, die in leken termen uitlegt waarom die hele klimaatmaffia ongelijk heeft. Is er zo'n site, en zo ja, waar moet ik kijken? Bij voorbaat dank.

LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 15:35 | 8

@Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 15:54: Wat ik vooral niet begrijp is waarom het nu ineens zo'n enorm probleem is. Klimaat is geen periode van 20 jaar of zo, dat weet u net zo goed als ik. Dus, als de aarde echt harder aan het opwarmen is, dan moet dit toch al honderden, zo niet duizenden jaren aan de gang zijn? Waarom is hier dan pas de laatste 10 jaar echt een speerpunt van gemaakt?

LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 15:57

@LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 15:57: Aha, iemand die nadenkt. Dat is dan ook een proces dat al veel langer duurt en nu ook niet zomaar even te stoppen valt. Overigens, wat auto`s en industrie nu uitstoten is een fractie van wat olie en kolen gestookte stoommachines begin deze eeuw uitstoten. En nu kan u zeggen, er waren minder voertuig kilometers, ja maar er waren ook meer paarden bvb, en die stoten methaan uit, want dat zijn graseters. Ja er waren minder koeien, Maar laat ons dus maar stellen dat we al een kleine 170 jaar bezig zijn onze aardkloot te verpesten. Dat gaan we niet oplossen door morgen allemaal met een op bruinkool gestookte Tesla te gaan rijden. Zelf niet als we hem op (groen geproduceerde) waterstof kunnen laten rijden. Dat is gewoon een utopie. (wel eentje waar wie slim is, snel heel wat geld mee kan verdienen. )

Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 16:12

@LewsTherinTelamon | 09-03-20 | 15:57: de aarde warmt op sinds de laatste ijstijd, dat is al zo’n 40.000 jaar, en is daar nog steeds mee bezig. Dat gaan we echt niet stoppen, ook niet als wij verantwoordelijk zijn voor de versnelling in het opwarmen. Dat hetde laatste 10 jaar een hot item is, komt omdat ontdekt is dat er miljarden mee te verdienen is.

Eagle0511 | 09-03-20 | 22:52
▼ 5 antwoorden verborgen

Was al lang bekend. Ook nog iets met enorme grondvervuiling en zeer ongezonde omstandigheden door chemicaliengebruik in Afrikaanse mijnen, waar de grondstoffen gewonnen worden. Nog iets met water- en bodemverontreiniging in noord China en Mongolie, waar de accu's geproduceerd worden. En vervuilende en ongezonde omstandigheden waar de accu's na afschrijving weer gedemonteerd worden. En maar denken dat ze deugen

Fijn_dat_je_er_bent | 09-03-20 | 15:35 | 4

Bovendien is het totaal onzinnig om met zo een loden bodemplaat rond te scheuren. Als je weet dat ze al 100 jaar op gewicht aan het besparen zijn in de auto industrie komt er ineens een kerel af, die besluit om alles hyperlicht te maken en daarna een accu van een paar honderd kilo eronder te schroeven. daarbij komt nog dat wanneer je met een brandstof voertuig rijdt, je die tank leegt, en dus naarmate je lichter gaat wegen nog meer fuel effecienty krijgt. Dat is een van die basis dingen die gewoon fout is aan electrisch rijden.

Lt-Kol Kilgore | 09-03-20 | 15:58

@Ommezwaai | 09-03-20 | 15:55: Die vormen ook een probleem, al zijn die accu's wel kleiner uiteraard. Maar daar gaat dit topic niet over

Fijn_dat_je_er_bent | 09-03-20 | 16:04
▼ 1 antwoord verborgen

Om de zoveel tijd volgt een nieuwe onthulling over die totale deceptie, de Nederlandse Energiewende. Zie bijvoorbeeld het biomassa verhaal: www.geenstijl.nl/5150316/biomassa-sle...
Wat zou de volgende zijn?

En zou het uitmaken? Nee, natuurlijk niet! Men gaat in Den Haag vrolijk door onder de drogreden 'dat er iets gedaan moet worden'. Je verzint het niet. Een regendans doen is schoner en haalt net zoveel uit, namelijk niks.

Deflatiemonster | 09-03-20 | 15:34 | 4

Wat zou de volgende zijn: Vandaag nog: Nederland aardgasvrij en de warmtepompen

Fijn_dat_je_er_bent | 09-03-20 | 15:43

Het volgende probleem zijn waarschijnlijk de 22.000 enorme blokken beton voor de windmolens die in de bodem van de Noordzee worden geheid zodat er de komende 100.000 jaar niet meer gevist kan worden. Namens de komende 200.000 generaties: bedankt regering, uitstekend plan was dat

Stevo365 | 09-03-20 | 15:58

@ja,diedus! | 09-03-20 | 15:43: Man man man... de laatste reactie in dit stuk van Adriana Felaci. Zit veel waarheid in. Met de VN wordt vaak een punt gemaakt. Altijd vanuit een linkse en pro-islam hoek. De linksen worden rijker en de andersdenkenden in een hoek geduwd met linkse dogma. Vraag me af welke linkserd rijk wordt van de warmtepompen

Slough | 09-03-20 | 16:42
▼ 1 antwoord verborgen

TNO heeft in 2011 een onderzoek gedaan ( grafiek staat op internet) wat de oorzaak is van fijnstof bij een auto. De banden, remmen en slijtage wegdek zijn verantwoordelijke voor acht keer meer fijnstof dan een dieselmotor. Bij het hogere gewicht van het accupakket nam de fijnstof dramatisch toe.

We gokken door de Groenlinkers allemaal op het verkeerde paard met desastreuze gevolgen.

Ronnie02 | 09-03-20 | 15:30 | 3

Precies. Het is al tijden bekend, dit. Als ik dan denk aan het beleid van de gemeente Amsterdam, om fossiel aangedreven auto's te weren tbv electrische auto's, dan vraag ik me af:

Kennen ze deze onderzoeken niet? Dan zijn ze te don om een stad te besturen.
Kennen ze deze onderzoeken wel? Dan wordt de burger doelbewust voorgelogen. Beide niet echt lekker.

Dr_Prepper | 09-03-20 | 15:36

@Dr_Prepper | 09-03-20 | 15:36: helaas, wanneer je je te diep hebt ingegraven is het moeilijk om je tegenstander gelijk te geven. Alleen echt grote geesten kunnen dat.

BP Richfield | 09-03-20 | 15:39

@BP Richfield | 09-03-20 | 15:39: Een hele goede overleden vriend van me was ex PSP-er en zo links als ze komen. Maar ook hij had zijn gezonde realiteits nooit verloren. En ook de SP ziet waar Timmerfrans voor staat. En als ik die gast van SP hoor dan zijn er aspecten waar ik het ook mee eens ben en hij komt ook nog eens niet recalcitrant over. Ze zijn er hoor maar moeilijk te vinden. Een linkserd zal zijn waarheid als de enige waarheid brengen. Het alleenrecht op het gelijk. Self righteous en geen ruimte voor discussie.

Slough | 09-03-20 | 16:48

Extreemgroenlinks chef heeft VMBO pretpakket gedaan en daarna niets meer ?
Klopr dit ?

Nerderlander | 09-03-20 | 15:30 | 1

Ja.

DMaN | 09-03-20 | 15:40

Dat autorijden ȕberhaupt nog toegestaan is in NeDDRland....

Dutch_Viscount | 09-03-20 | 15:30

Als je als "plan" hebt om alle huishoudens van het schone en hoog renderende aardgas af te halen, om dat te vervangen door onrendabele apparatuur, die heel veel geld kost, en absurde hoeveelheden elektriciteit verbruikt. Als je dan die elektriciteit op wil gaan wekken uit 'biomassa' wat feitelijk het opstoken van prachtige natuur uit Canada betekent, als je dan gaat zeggen dat dát goed voor de natuur is. Als je dan merkt dat geen mens een EV wil zonder dat het kreng bijna gratis is van de subsidie, als je dan miljarden gemeenschapsgeld wegsmijt daaraan, als je dan weet dat die EV's vol zitten met zware metalen die gewonnen worden door grote schade aan natuur aan te brengen, en dan desondanks tóch stúg doorgaat met pushen van al die tegenstrijdigheden?

Dan ben je gewoon een ontzettende lul met vingers. Maar ja. De wereld redden door je bevolking verplicht zoveel mogelijk grondstoffen te laten consumeren, ook al is dat volkomen nutteloos, is het nieuwe Groene Denken geloof ik.

Macroglossum | 09-03-20 | 15:28 | 4

Hear hear!!

tsjajaja | 09-03-20 | 15:51

Dat dus.

ja,diedus! | 09-03-20 | 15:57

U heeft het over Timmerfrans?

5611 | 09-03-20 | 18:04
▼ 1 antwoord verborgen

Niet alleen dat maar die tonnen zware elektrische bakken brengen ook nog eens extra schade aan de wegen aan die daarom vaker helemaal vervangen moeten worden.

2voor12 | 09-03-20 | 15:28

Belast nu auto's alleen op hun gewicht, dat is namelijk direct te relateren aan hun fijnstofkankerbijdrage.

Eeuwig..Op..Vakantie | 09-03-20 | 15:27 | 1

Zo werkt de wegenbelasting toch al? Uitgezonderd elektrische auto´s...

Ommezwaai | 09-03-20 | 15:29

Deze eeuw rijden we niet meer in ons vervoermiddel maar zweven we over inductie-wegen .

Minus Richels | 09-03-20 | 15:27

Er komt bij een Tesla toch ook gebakken lucht vrij wanneer de raampjes open gaan.

BrutusBosch | 09-03-20 | 15:27 | 1

Nee, nee. De gebakken lucht zit onder de motorkap.

Dr_Prepper | 09-03-20 | 15:37

Dat wordt weer op houten banden rijden.

Magna_V65 | 09-03-20 | 15:27 | 1

yabba dabba doo!

Nehemia | 09-03-20 | 15:46

Mijn elektrieke Kona weegt 1.685 kg, kom daar maar eens om bij een Mercedes S Klasse, BMW 7 serie of een veel verkochte Dodge Ram Van....

Ommezwaai | 09-03-20 | 15:26 | 6

@2voor12 | 09-03-20 | 15:36:
Nou mijn punt is dat u compleet uit uw nekharen zwetst. De lichtste uitvoering van de Corsa weegt altijd nog 1.100 kg.

Ommezwaai | 09-03-20 | 15:51

Komen die nou standaard met zo'n bakje tussen de stoelen voor de golfballetjes? Of is dat een optie?

42 | 09-03-20 | 16:19
▼ 3 antwoorden verborgen

GroenLinks zit wel vaker ergens naast.
Zo zit het momenteel naast de PvdA tijdens de politieke stoelendans in de Polder.

chicago river | 09-03-20 | 15:26 | 1

samen met de SP auk, een groter clubje antisemitische creepo's is er niet te vinden.
Een voordeel is dat hun eigen gelijk en passend ego geen samenwerkingsverband tolereert.

TijdelijkOptimist | 09-03-20 | 15:43

Die ijsbeer ziet er gezond uit, die redt het wel. Misschien moeten we onze oude banden dumpen op de noordpool.

ikbenerweer! | 09-03-20 | 15:25 | 1

Het gaat goed met de ijsbeer, helaas werd de wetenschapper die dit aantoonde direct ontslagen..., was zelfs nog een topic hier op Geenstijl !!

authentic | 09-03-20 | 21:33

Las dit weekend een discussie waarin werd gesteld dat als vrachtauto's niet op onze wegen zouden rijden, ze 100 jaar mee zouden gaan ( slijtage neemt kwadratisch toe met asdruk oid ).

ikbenerweer! | 09-03-20 | 15:21 | 1

De vrachtauto's of de wegen?

Flentyx | 09-03-20 | 15:58

Wat een open deur. Waar dacht men dan dat die 6 mm profiel gebleven was toen de band versleten was?

Sunir | 09-03-20 | 15:21

Groen links is ook een groot voorstander van de vervuilende bio gas centrales.
Alle groene weides moeten dood behalve het klaver.

likdoorn | 09-03-20 | 15:20 | 1

Voorstanders van einders vol met hun windmolens, hun zonnevelden en hun hoogspanningsmasten. Kale kapvlaktes voor hun biomassacentrales. En dan moeten districentra weg want die bederven het uitzicht vanaf de snelweg. Oh ja, en de boeren moeten weg want zonneparken.

5611 | 09-03-20 | 15:44

You can fool all the people some of the time,
and some of the people all the time,
but you cannot fool all the people all the time.
(Abe Lincoln / J. M. Hale & Co., Los Angeles kledingzaak advertisement)

chicago river | 09-03-20 | 15:19 | 1

Goed Chicago. Maar onze overheid denkt van wel.

ZZP-er | 09-03-20 | 15:23

Ach, het heft elkaar op. Zie weinig mensen met overgewicht in een Tesla rijden. Hoe snel denk je dat de banden van een micraatje slijten als de bestuurster 100+ kilo weegt?

Tishetnetnie | 09-03-20 | 15:19 | 2

Ja maar de banden aan de passagierskant slijten dan weer bijna niet hè?

Mr_Natural | 09-03-20 | 15:20

Dat klopt. De brandweer blust wel je Micra en niet je Tesla. Levensgevaarlijk.

ristretto | 09-03-20 | 15:22

Tja, ijsberen zijn knuffelbaarder dan de Congolese kindslaven in de Kobaltmijnen. Deuger de deug in je Tesla. En je helpt meteen het klimaat door het verminderen van de kinderpopulatie in Congo en de ijsberenpopulatie op de Noordpool.

Zatkniss | 09-03-20 | 15:18

Ik zie de borden '100' al vervangen worden door borden '50'.

Mr_Natural | 09-03-20 | 15:18 | 4

We zijn al goed op weg in de gem Hattem op de Veluwe de oude rijksstraatweg tussen de weilanden 60 km.

likdoorn | 09-03-20 | 15:22
▼ 1 antwoord verborgen

Tis allemaal dure en betreurenswaardige onzin, de hele retoriek van extreemGroenlinks.
Wanneer dat soort onbenullige doch boosaardige activisten greep krijgen op de samenleving, dan is der Untergang deel zoveel gestart. De teksten zijn alweer anders, de beelden en het resultaat elke keer hetzelfde.

Extreemlinks en hun globalistische kameraden gaat het om de macht, middels praatjes voor de achterban. Of die realistisch of volkomen tegenstrijdige resultaten opleveren scheelt deze schurken geen zier.

Jan Passant mk2 | 09-03-20 | 15:17

De banden slijten ook sneller vanwege de acceleratie en het vaker afremmen, gecombineerd met het hoge gewicht. De wegen slijten daardoor ook sneller.

priwax | 09-03-20 | 15:13 | 1

Al moet ook gezegd worden dat een Tesla remt op zijn motor/dynamo. Wat weer minder slijtage oplevert.

Dr_Prepper | 09-03-20 | 15:39

Jetten en Klaver: Ja maar Baudet en Wilders zijn ook erg hoor

SpicyMchaggis | 09-03-20 | 15:13

Wat een nieuwswaarde weer dit. Voor iedereen die kan rekenen: Het loopvlak van een autoband is ca. 0,3 m2. Het profiel van een nieuwe band is ca 10 mm diep. Gedurende de levensduur van ca. 30.000 km slijt er daardoor (dichtheid rubber = 1) 3 kg rubber af. Een auto heeft veelal 4 wielen, dus verlies je ca. 12 kg rubber ber 30.000 km. Dat is dan, verrassenderwijs, 0,40 gram per kilometer. Voor deze conlcusie hebben we dus geen duur onderzoek nodig. Dat rubber komt vrij als stof, maar slechts een heel klein deel daarvan is fijnstof (< 10 micrometer), dat gevaarlijk is voor de gezondheid. Lekker doorrijden dus, ook met je elektrische auto.

bdn01 | 09-03-20 | 15:13 | 5

@John McClane | 09-03-20 | 15:26:
Dat zeggen fossiele brandstof verstokers altijd... De elektrische auto moet en zou geen alternatief mogen zijn.

Ommezwaai | 09-03-20 | 16:01

@John McClane | 09-03-20 | 15:26: Juist dat fijnstof hebben ze maar niet bepaald. Zie boven.

bdn01 | 09-03-20 | 16:03

@Ommezwaai | 09-03-20 | 16:01:
Exact het omgekeerde is het geval.
Al die “groene” meuk MOET een goed alternatief zijn.
En in het gemiddelde a-technische linksige brein is dat dan vervolgens ook zo.
Daadwerkelijk meten en rekenen komt er vervolgens niet aan te pas, want wat “goed” voelt MOET ook wel goed zijn.
En zo rollen we dan van de ene peperdure niet werkende “oplossing” voor enkel in linksige breinen bestaande problemen in de andere.
Totdat we door het geld van de andere mensen heen zijn natuurlijk.

Ravian | 10-03-20 | 01:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik denk dat we meer EU nodig hebben.

pielemuisje | 09-03-20 | 15:13 | 1

Ha, belasting en accijns op autobanden. Dat zal ze leren.

5611 | 09-03-20 | 15:47

Staat daar weer tegenover dat ze weinig remstof de lucht inblazen omdat regeneratief remmen op de electromotor meestal afdoende is waardoor de rem amper gebruikt wordt.

Miezerig | 09-03-20 | 15:13 | 5

@Alco-de-Holist | 09-03-20 | 15:17:
Een vliegtuig bevat vaak ook nog asbakken in het toilet. Betekent nog niet dat die veelvuldig gebruikt worden.

usb stok | 09-03-20 | 16:01

@Alco-de-Holist | 09-03-20 | 15:17: Ik gebruik soms het rempedaal de hele dag niet. Als ik het wel gebruik heb ik niet goed opgelet of iemand voor mij doet iets heel raars.

Mr. Happy | 09-03-20 | 18:59

Voor een Diesel of een benzine met een beetje motor geld precies hetzelfde, die remmen ook prima op de motor.
De factoren die banden en remmen slijtage bepalen zijn wagengewicht en rijstijl.
Waarbij ik dan nog kan opmerken dat de meeste e-rijders zonder dit in de gaten te hebben bovengemiddeld snel accelereren (= hogere bandenslijtage).

Ravian | 10-03-20 | 01:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor mij is het bij Hoevelaken rechtsaf om in het grote nitwitland te komen.

Alco-de-Holist | 09-03-20 | 15:12
-weggejorist-
Imzadi | 09-03-20 | 15:11

En niemand, NIEMAND hier die Lil' Poolbeer aan de rechterpoot van mama of papa of genderbender X-poolbeer opmerkt zeker weer.
Stelletje bruten.

chicago river | 09-03-20 | 15:11

Was allang bekend. Alhoewel dit weer een extreem voorbeeld is. Als je bijna 0,5 kilo verliest per band na 320 km dan is je profiel wel zeer snel weg. Dus weer weinig reëel maar dat het veel was wist iedereen al (behalve de elektrische auto adepten)

JeannedArc | 09-03-20 | 15:11

Dier staat op ijsberg. Ijsberg is nep. Is er dan niets meer echt?

RickTheDick | 09-03-20 | 15:10 | 2

Ik zoek nog steeds die ijsberg waarop sla groeit. Volgens mij is dat ook gewoon een commercieel fabeltje.

Patje2011 | 09-03-20 | 15:23

@Patje2011 | 09-03-20 | 15:23:
Holy fuck, ijsbergsla.. inderdaad. waarom noemen ze dat zo?
@Mosterd.. wanneer een topic over ijsbergsla?

RickTheDick | 09-03-20 | 15:45

Off topic: Beurshandel op walstraat stilgelegd vanwege paniekverkopen. Inmiddels weer opgestart

kneuterzak | 09-03-20 | 15:09 | 3

Is toch standaard procedure als er binnen een uur meer dan - ik dacht - 5% koersdaling plaatsvindt?

Graaisnaaiert | 09-03-20 | 15:46

Beurs opent daar toch pas om 15:30?

5611 | 09-03-20 | 15:49

Als je een Tesla kan betalen, kan je ook wel een setje goede banden betalen lijkt me.

42 | 09-03-20 | 15:09 | 6

@42 | 09-03-20 | 15:15: Ik denk dat er onder een Tesla wel iets betere bandjes onder zitten. Hoe dan ook... Tesla is imo niet meer dan een compensatiebak. En dan heb ik het niet over de Co2 en die verstikkende stofjes van Jetje.

Donderwolkje | 09-03-20 | 15:19

"We". We betalen allemaal mee aan een Tesla, dus laten we dan ook allemaal meebetalen aan die duurdere bandjes. ik neem aan dat we dat geen probleem vinden, toch?

John McClane | 09-03-20 | 15:28

@ikbenerweer! | 09-03-20 | 15:17: De gewone rijder mekrt het verschil niet. Dat is er nauwelijks. Het is een mythe dat er merkbaar verschil zou zijn.

MaarFeitelijk | 09-03-20 | 16:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb mijn elektrische auto nu iets meer dan een jaar. Maak ik een paar dagen geleden een afspraak voor een beurt, krijg ik te horen dat mijn banden vervangen moeten worden! Let wel, bij het maken van de afspraak dus afgaand op de kilometerstand, niet bij de inspectie van de auto.
Ik vraag me af of de banden gewoon wat vaker vervangen worden om het gebrek aan inkomsten op onderhoud te compenseren.

koeberg | 09-03-20 | 15:09 | 5

Nee hoor, zij bepalen wat er wordt vervangen en jij betaalt toch wel.

happen_maar | 09-03-20 | 15:21

Banden moet je gewoon via bandenmarkt nl kopen en bij een bekende garage laten plaatsen. Zoveel garages hebben zelf al geen banden meer. Per uur betaald worden is voor hen ook best.

MaarFeitelijk | 09-03-20 | 15:58

Ha. ik had vroeger een Peugeot en die kocht ik nieuw, Uiteraard de eerste jaren viel er weinig aan reparatie etc. te verdienen door mijn plaatselijke garage. Elke keer bracht ie een wiellager in rekening, zelfde fopperij.

Slough | 09-03-20 | 17:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Weegt zo'n Tesla 100.000 kilo? Hoeveel wegenbelasting is dat per kwartaal?

Plastique | 09-03-20 | 15:09 | 2

Een miljoenmiljard in het kwadraat

Donderwolkje | 09-03-20 | 15:13

Die wegenbelasting betaal jij, gore benzine- of dieselrijder. De Teslarijder lacht jou genadeloos uit want die betaalt niks.

Alco-de-Holist | 09-03-20 | 15:14

De natuur is hard. Dus sorry ijsberen, evolve or die.

Calastir | 09-03-20 | 15:09 | 1

Er komt een dag dat we allemaal meer moeten gaan vervuilen, omdat de afkoeling van de aarde te snel gaat.

John McClane | 09-03-20 | 15:08 | 1

En dat dan blijkt dat hoe veel rotzooi we ook uitstoten, dat het nauwelijks invloed op de temperatuur heeft.

Dat lijkt mij dan weer grappig.

DMaN | 09-03-20 | 15:31

GroenLinks vindt het ook prima dat er in de VS complete onrendabele bossen worden gerooid, aldaar in zwaar vervuilende fabrieken tot pallets worden verwerkt die vervolgens per schip naar Rotterdam worden getransporteerd. Daarna worden ze in elektriciteitscentrales verbrand en tot stroom getransformeerd. Deze worden vervolgens door gesubsidieerde patser-Tesla’s verbruikt. Want die mensen deugen...

Klinisch dood | 09-03-20 | 15:07 | 4

Hier in Nederland worden anders ook overal bomen gekapt, en dat is niet een beetje snoeien.

_washier | 09-03-20 | 16:24

Pallets=/=pellets.

SDI | 09-03-20 | 16:53
▼ 1 antwoord verborgen

Sterker nog, men flikkert die gemalen autobanden gewoon op het voetbalveld van uw zoontje/dochtertje. #rubbergranulaat Zo kom je mooi van die troep af.
www.bnnvara.nl/zembla/artikelen/laat-...

RickRD | 09-03-20 | 15:06 | 1

Had je dan niet beter geen kinderen kunnen nemen? Scheiden is soms ook een mogelijkheid om er onder uit te komen.

ikbenerweer! | 09-03-20 | 15:18

*iets over subsidies en verdienmodellen mompelen doet*

threeheadedmonkey | 09-03-20 | 15:05

Autobanden van asfalt en wegen van rubber, zou dat niet beter zijn voor het milieu?

Mr_Natural | 09-03-20 | 15:05 | 1

rubberen tegel generatie?

Cobalt bomb | 09-03-20 | 15:55

Het eerste superzuinige Volvootje moet ik nog tegenkomen. Daarnaast ontlopen Volvo-rijders en Tesla-rijders elkaar weinig qua hufterigheid. Misschien omdat beide merken tegenwoordig vooral zakelijk of via de lease worden gereden?

Goldfinger | 09-03-20 | 15:04 | 6

Mijn xc90 deed 1:18 op de snelweg. Vroeger, toen je nog 130 mocht.

Jos Tiebent | 09-03-20 | 15:22

S60 D4, 1 op 17. Als mijn vrouw rijdt 1 op 20. Drie jaar geleden de meest dynamische Volvo ever. En nu wil niemand hem meer. Tenminste, niet voor een normale prijs want diesel. Klaver en Jetten zouden eigenlijk nu al voor een volksgericht moeten komen. De fantasten die ons aan de bedelstaf brengen.

Normpje | 09-03-20 | 15:43

@Jimmy Mc Clure | 09-03-20 | 15:21: Mijn C30 zuupt of het carnaval is.

Slough | 09-03-20 | 17:03
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
De Evangelist | 09-03-20 | 15:04

Een Tesla is, ondanks alles, wel een geniaal vette wagen mbt capaciteit en vermogen.

overVecht | 09-03-20 | 15:03 | 6

Zou ook prima zijn, vooral als mensen hem zelf betalen in plaats van dat janmetderdehandsdieseltje geld bij moet leggen.

5611 | 09-03-20 | 15:53

Tja, de gebruikservaring bij Schiphol-taxi bedrijven is wat minder vet. Tesla-company valt vooral op door zijn kleingeestigheid. Ook is het apart dat ze data van de gecrashte auto's uitlezen en gebruiken om de chauffeurs te kakken te zetten. Duidelijk dat men van klantenloyaliteit niet heeft gehoord en de EU GDPR voor hen schijnbaar niet geldt.

MaarFeitelijk | 09-03-20 | 15:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja, eigenlijk zou er een zwaar rijbewijs voor die spijkstaal karretjes gehaald moeten worden.

Cobalt bomb | 09-03-20 | 15:02 | 2

Dat pasje kan niet zwaarder, grootrijbewijs kan wel, of speciaal tesla rijbewijs 5 keer duurder om te halen en ieder jaar verlengen met examen

Idiot456 | 09-03-20 | 15:08

@Idiot456 | 09-03-20 | 15:08:
heeey, potato potato!
*zwaarder kan niet maar groter wel, nog eens in winkler prins kijkt*

Cobalt bomb | 09-03-20 | 15:52

Die ijsbeer gaat zo zittend op de band van de glijbaan af. Speelse dieren zijn het.

Patje2011 | 09-03-20 | 15:02 | 4

@Cobalt bomb | 09-03-20 | 15:03:
Nou mijn YouTube ligt er toevallig even uit dus ik kan even niets delen. Dit is een gif waarop je het prachtige beest kan zien glijden zonder band. Ook mooi. Natuur is prachtig.
i.pinimg.com/originals/3c/47/fb/3c47f...

Patje2011 | 09-03-20 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Dit wisten wetenschappers al.
Maar er mag alleen naar staatswetenschappers geluisterd worden.

Kaas de Vies | 09-03-20 | 15:01 | 8

Staatswetenschapper.... scherp haha die houd ik erin!

DMaN | 09-03-20 | 15:28

@Enter Yeti | 09-03-20 | 15:19: Staatswetenschappers zijn afgestudeerd in de hismastersvoicologie.

5611 | 09-03-20 | 15:55

@DMaN | 09-03-20 | 15:28: 97% van de wetenschappers zijn het erover eens, blijken het de staatswetenschappers te zijn. Gesubsidieerd schorriemorrie.

revolte | 09-03-20 | 22:41
▼ 5 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken