NOS: slipstream eens een vrachtwagenchauffeur!
Splinter door de winter!
Let op Arie, Henk & hoe alle vrachtwagenchauffeurs van Nederland ook heten. Vanaf maandag hebben jullie armoedzaaiers achter je wagen aan hangen. NOS-lezers & zogenaamde 7-minutendouchers die ook maar proberen rond te komen gaan besparen op de benzine (waarvan ook al 2 euro de liter naar De Overheid gaat). We gaan tailgaten achter trucks. Hoe dicht je dan achter zo'n vrachtwagen moet rijden, hebben ze ooit bij Mythbusters uitgezocht. Spoiler: 2 feet is niet verstandig. Succes maandag allen.
Reaguursels
InloggenDe kosten van het extra verbruik tegen de (schamele) tijdwinst die het oplevert, is hetzelfde als mijn netto uurtarief. Voor woon-werk maakt het qua kosten weinig uit hoe ik rij.
"Let op Arie, Henk & hoe alle vrachtwagenchauffeurs van Nederland ook heten"
Vergeet Bartek en Pjotr niet.
Ik rij motor. Als ik achter een vrachtwagen blijf hangen ben ik af.....
Oh ja, het ding slurpt 1 op 29 (Honda NX750)
www.honda.nl/motorcycles/range/advent...
Mijn Diesel gebruikt ongeveer 7l per 100km , volgens Ford 6,5l. Nu hebben ze dezelfde in hybride, die gebruikt volgens Ford 7,5l per 100 km. Nou twijfel ik of ik voor het milieu ga en de Diesel inruil voor een hybride. Nee dus.
Mijn airco is vorige week uitgevallen, dus de NOS wordt op zijn wenken bediend. Dat plakken achter vrachtauto's deed ik vroeger zeer geregeld met mijn 18 pk eend. Ik leef nog steeds overigens. Dat was de enige manier om een fatsoenlijke snelheid te halen zonder een helling af te gaan.
Was een geweldige auto toen die lelijke eend. Zelf ook een paar jaar één gehad. Was echt wel lachen met dat ding. Een fel oranje. Inderdaad, wind tegen max 80 km/uur, wind mee max 120 km/uur.Heerlijk overhellen in de bochten en dwars door het bos rijden. Weigerde nooit. We hadden hier in Lelystad een speciale hobbygarage waar je altijd terecht kon voor onderdelen voor een prikkie. Heb er met spijt afscheid van moeten nemen toen ik de motor opblies. Vraag je niet af hoe dat kon, maar het gebeurde gewoon.
Zeldzaam dom advies
Met 90 km tussen de vrachtauto's en de verwarming dan wel airco uit, klinkt niet erg aantrekkelijk.
En dan houdt de achterste vrachtauto een veilige afstand tot diens voorligger om voldoende marge te hebben mocht de voorste om wat voor oorzaak ook plotseling een anker moet uitgooien, kruipt er een zuinigheidsjager tussen om te slipstreamen
Geloof me, overlevingskans van de inzittenden van personenautos is bijzonder laag als dat voertuig tussen 2 kolossen wordt gesandwiched.
Nou, daar hebbe de mense de nos niet voor nodig hoor. Laatste tijd heb ik dat wel vaker. Ook vooral auto's met caravan die m'n trailer in willen kruipen. Ja, laatste maanden is dat idd opvallend.
Niet doen , ik trap op de rem Als zo'n halvezool achter me hangt.
Waarom?
Hierom denk ik:
In de regel is de auto die een andere auto van achteren raakt aansprakelijk.
Levensgevaarlijk en niet grappig
Afstand houden!
Omdat ,zeker s'nachts, iemand Om diverse redenen achter je Kan zitten , en het is sowieso vervelend is die slingerende lichten .
Is ook niet grappig bedoeld en wie zegt dat ik gelijk in de ankers ga? Ik wil je gewoon niet op mijn reet ! Hou je gewoon aan de verkeers regels , die zijn er ook voor je eigen veiligheid.
Hieronder al meer opgemerkt: vlak achter een vrachtwagen rijden betekent op de overvolle wegen in dit land ook vlak voor een andere vrachtwagen rijden. Het sandwich gevoel zeg maar. Toch maar niet.
Snub Pollard had al de ultieme uitvinding in 1923.
www.youtube.com/watch?v=bnltfCu2KPI&a...
Ik ben reuze blij dat veruit de meeste GS reaguurders mij voorbij snellen. Heb ik dus geen last van! Blijf ik lekker achter de LKW hangen, tijd zat en op die manier kunnen we een extra biertje drinken na thuiskomst!
Als we nu eens beginnen met dat hele woon- werkverkeersbeleid tegen het licht te houden.
Ik schat dat inmiddels ongeveer de helft van het Nederlandse bedrijfswagenverhaal eraf kan want stamt uit de tijd van voor het thuis- en telewerken.
En nogmaals; wat is nu eigenlijk de maas in het belastingnet (?) wat het blijkbaar aantrekkelijk maakt voor mannen met compensatiedrang om zo’n RAM van a naar b te blazen?
Lekker afgunstige wannabees trollen, enige reden.
@elfenstein | 20-08-22 | 16:53: Een grote bedrijfsauto met bijtelling is een Freudiaans statussymbool.
@Frau_Ferkel | 20-08-22 | 17:01:
Mooi he? Kan daar echt van genieten. Je hebt er toch geen last van verder? Die dingen zijn traag als dikke stront ook nog, die zal je niet snel zien bumperkleven, kan domweg niet. MIjn vrienden, Dodge RAM en Ford Raptor rijders zijn het. De echte hufters zijn petjesventjes in zo'n witte Renaultbus met het hele dashboard vol verschimmeld vreetafval en lege blikkies redbull die dwars door je heen lijken te willen rijden. Wat zegt Freud daar eigenlijk over?
Over het algemeen: Als je dit soort stunts moet gaan uithalen omdat auto rijden anders te duur voor je wordt, dan is het nu al te duur voor je.
Gewoon a la Marty McFly op een hoverboard achter auto's gaan hangen, keuze genoeg in dit land. Zo kom je ook op je werk, en gratis.
Als je achteruit rijdt, loopt langzaam je tank weer vol en de km. Stand terug. Win-win!
Ik heb dit serieus wel eens gedaan en het werkt zonder meer. In de spits leidt het op veel snelwegen ook tot maar weinig extra reistijd. Met een 7-zitten diesel (inmiddels niet meer in mijn bezit) ging ik naar een verbruik van ongeveer 3 liter per 100 km.
Wat echt zuinig is, is een kortere route kiezen. Overdag met 100km/u op de snelweg scheelt dat soms bijna niks. Heb routes waar je 50km kan afsnijden en je maar een paar minuten later op je bestemming bent. Dan rijd je 50km minder, en de km die je wel rijd zijn zuiniger omdat de snelheid vaak lager is op binnen routes. En het is vaak ook leuker om te doen.
De kosten boeit mij niet zoveel, want werkgever betaald. Echter ben tegen verspilling en voor de rest fuck Poetin.
Hallo D'66-er. Kosten interesseert mij geen zak want iemand anders betaalt, maar anderen moeten wel zuinig zijn want dat is nou eenmaal goed.
Olie komt uit Saoedi Arabië en het grootste deel van de prijs gaat naar de belastingdienst, maar beide niet veel beter dan putin.
De kosten boeien.. De werkgever betaalT, was getekend een voormalig werkgever die zijn assistente een prachtige lease Peugeot 106 GTI cadeau deed.
Precies. Doe ik ook meestal. En omdat het daar over het algemeen rustiger is, kun je veel harder rijden. En als je maar beneden de 50 km te hard blijft is je rijbewijs ook nog steeds veilig. Je bent dan juist sneller dan de langere "snellere"route. Wel ff remmen als ze twee van die rubberen lijnen over de weg hebben gespannen, anders liggen er een paar maanden later drempels. Daar wordt niemand gelukkig van.
's Nachts met knipperlicht rijden. Die 1/2 seconde dat je niets ziet veranderd de snelweg toch niet.
Briljant.
Voor een vrachtwagen gaan rijden, voorzichtig afremmen en je laten duwen.
Ik blijf met mijn oude Defender altijd achter vrachtwagens hangen, veel sneller kan ze niet
En dan zuipt ze nog als een Maleier, 20 liter diesel op 100 kilometer.
Maar je hebt wel een prachtige wagen
@Hai D. | 20-08-22 | 16:22: 1953.
Alles van na 1998 is yuppie schroot die voldoet aan de Euro 3 norm. Te herkennen aan de glimmende lak, liefst zwart, een onnodige snorkel en brute off-road banden die geen mens nodig heeft.
Leuke hobby, ik neem aan dat u er niet dagelijks mee naar het werk hoeft?
@D-Fens_1963 | 20-08-22 | 16:34: Ik ben met pensioen.
Ik rij af en toe van Osnabrück naar Bayern. Verder doe ik er alleen de boodschappen mee, of ik breng er geschoten wild mee naar huis,
doen sommige leaserijders ook, om bijbetaling te ontlopen eind vd maand, "want je gebruikt meer dan de fabrikant opgeeft"
Wat een geniale werkgevers truuc om de kosten te drukken
Duidelijk geen F1 liefhebbers daar bij de NOS. Leuk die slipstream maar elke F1 kijker weet dat je je banden aan gort rijdt als je dit doet. Kost je weer een pitstop, nieuwe banden. Dat wordt even niet mee gerekend!!
Tot je verzekeraar de maandelijkse ruitschade niet meer vergoed.
Als ik een klein stukje rijksweg moet, voor mij naar het ziekenhuis, dan blijft ik comfi achter een vrachtwagen. Het scheelt geen minuut met heen en weer voor de zoveelste vrachtwagen.
Bij 200 km, gaat het gas erop.
Pal achter de ambulance is dan ook zuinig, en een stuk sneller.
De nieuwste vrachtauto's zijn uitgerust met het wel bekende Lane Guard System.
Dus bumperkleven is er niet meert bij.
DIe vat ik niet, da's toch dat je auto je binnen de lijntjes probeert te houden?
Levensgevaarlijk, dat. Ooit zat ik in een auto van een maat die dat had maar waarvan ik niet wist dat het aanstond. Dat ding probeerde me met geweld in de zijkant van een slingerende truck te rammen terwijl ik alleen maar probeerde uit te wijken. Al die shit uit, anders wil ik er niet in rijden. No way dat zo'n veredelde laptop op wielen voor mij gaat beslissen en aan het stuur gaat draaien.
Doet me een beetje denken aan mijn vorige bolide. Daar kon je een max instellen. Ik vond het waardeloos bijvoorbeeld bij het invoegen op de rijksweg. Zoeft dat ding ineens uit, max bereikt en zoek het maar uit.
Ding asap uitgezet. Bon is beter dan een ongeluk.
@elfenstein | 20-08-22 | 16:10:
Juist is ook zo'n voorbeeld.
@toetssteen | 20-08-22 | 16:15:
Al die hulpmiddeltjes zijn er alleen maar voor hersendode zombies die op de weg met hun elektrieke pikvervanger aan het pielen zijn. Niks veiligheid, gewoon dommigheid. Uit met die onzin, het enige nuttige hulpmiddel is de cruisecontrol en precies die mist nog steeds in veel auto's omdat hollanders botweg te zuunig zijn om 'm aan te vinken in de optielijst.
Ik zoek voor volgende week woensdag om 6:45 nog een vrachtwagen die van ons huis met 120 km/u naar 't Zand, Noord-Holland rijdt. Als die er niet is, gaan we niet.
Je kunt mee als je in start in Wildervank.
Heb een paar jaar geleden ook eens de stekker van de telefoonlader naast het bed uit het stopcontact getrokken met het idee om een beetje minder stroom te gebruiken. Maar na vijf keer in de ochtend erachter gekomen te zijn dat ik de avond ervoor wel de lader aan de telefoon had gedaan maar niet de stekker in het stopcontact had gedaan, ben ik gestopt met dat idiote plan om op jaarbasis tien euro te besparen.
Hier in huis zitten er, even kijken, permanent 5 opladers (zonder apparaat) in stopcontacten gestoken. Allemaal op behoorlijk onbereikbare plekjes, uit zicht.
Maar euh, kosten die tien euro per stuk, per jaar, als je die lekker laat zitten?
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 16:08: "Vroeger" wel, de huidige opladers verbruiken bijna geen stroom wanneer ze niet gebruikt worden.
www.onemorething.nl/2019/05/oplader-s....
Hier zit een duidelijk lampje in: media.s-bol.com/RgnmN6ZqOLgR/151x210.... Ik heb er ook een voor de magnetron, die gebruikt echt veel stroom om de (verkeerde) tijd weer te geven.
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 16:08: Als je de stekker er niet uithaalt blijft de primaire kant van de transformator in de stekker gewoon stroom verbruiken. Stroomkring uit stopconcact wordt dan niet onderbroken. Zelfde mensen denken ook als ik mijn dimmer van het licht op half zet verbruik ik de helft minder stroom. Niks van waar, in dat gevel vreet de dimmer gewoon de andere helft op. Dus wel minder licht maar geen minder stroomverbruik. Nou ja, mischien een heel heel klein ietsiepietsie.
Je kan ook thuisblijven, nog goedkoper.
NOS? Horen die niet bij het linkse deugnetwerk van de NPO? Die met programma's een hele tv-crew de wereld overvliegen voor programma's zoals "Ik vertrek", "Droomhuis gezocht", "Floortje naar het einde van de wereld", "Spoorloos", "Freeks wilde wereld", "Danny in Arabisten", "3 op reis", "De bergen achter Sotsji" enz. Want je programma in Nederland opnemen is natuurlijk minder leuk, als je toch met belastinggeld in het vliegtuig kan stappen.
In ons mobiel zit een adaptive cruisecontrol; m.a.w. wij kunnen instellen hoe dicht wij op de voorligger blijven rijden, door de cruisecontrol op 130 te zetten. Die zorgt er voor dat we optrekken naar die snelheid maar vervolgens op een ingestelde afstand van de voorligger blijven 'steken'.
Helaas, als we deze op een acceptabele afstand instellen dan hebben we, zeker in de Randstad, voldoende zeilers (want rijden mag men het niet langer noemen) die hun Aldi, bmw of mersedes in dat gat denken te kunnen prakken. Resultaat is dat onze bolide in een paniekstand schiet en vol in de ankers gaat...
Leuk voor de mensen achter ons, goed voor de bloeddruk ook.
Oeps.... sorry!!
Zo hard mogelijk rijden, hoe sneller of hoe eerder je op de plaats van bestemming bent hoe minder tijd de motor draait en hoe minder je dus verbruikt. Is ook nog eens goed voor het klimaat...
Net als magirus hieronder zegt. *box*
Geluidsoverlast is minder, want je gaat snel voorbij. Plus extra, wanneer je vier dagen een kwartier wint dan kan op vrijdag de wekker een uur later.
@magirus | 20-08-22 | 16:03:
Kijk, met jou kan ik praten!
Staat de airco ook veel minder lang aan.
Uw redenering is fout. Stel, u heeft om 100 km af te leggen bij een bepaalde snelheid vijf liter brandstof nodig. Als u met dezelfde auto deze 100 km zou afleggen met een hogere snelheid, en als gevolg daarvan zeven liter brandstof nodig zou hebben, dan bent u eerder op de plaats van bestemming, kan u eerder de motor uitzetten en heeft u meer brandstof verbruikt.
@Rhenium | 20-08-22 | 16:18:
Maar wel sneller aan het bier en dat, m'n beste, is onbetaalbaar.
@Rhenium | 20-08-22 | 16:18:
Verpest het nu niet!!
@magirus | 20-08-22 | 16:03: nee, niet de wekker een uur later, je kan een uur eerder aan het vrijmibo-bier!
Omdat je eerder thuis bent heb je meer tijd over, dus naar verhouding leef je langer. Goed plan!
@elfenstein | 20-08-22 | 16:24: Alcoholisten hebben uiteraard hun eigen prioriteiten
@Rhenium | 20-08-22 | 17:15:
Iedere dag een half uur eerder lam dan de rest is ook een geregeld leven.
Wanneer je 100km lang 130 rijdt, ipv 100, kun je een kwartier eerder je motor uitzetten, gebruik je helemaal geen brandstof meer.
bijna 20 minuten zelfs
Straks rijden we als de Flintstones.
Toen kreeg je in ieder geval nog een flinke portie eten bij de drive-ins.
Echte brandstofbesparing begint met thuiswerken. Laat de rijkambtenaren het goede voorbeeld geven, kunnen die gigantische ministeries een tweede leven krijgen als tehuizen, aammeldcentra, starterswoningen, AZC of studentenhuisvesting. De tijd van praatjes is voorbij.
Helaas, uw plan is te pragmatisch en zal dus niet worden geaccepteerd.
Wat kunt u doen?
Om uw plan kans van slagen te geven, kunt u onder meer:
- Vermelden dat uw plan de inzet van meerdere consultancy bureaus nodig heeft,
- In uw plan een aantal overleg-lagen opvoeren, denk hierbij aan een managementlaag waar minstens 53,6% van uw totale fte's voor gebudgeteerd wordt,
- vooral veel managementtermen zetten die de inhoud verbloemen..
enzovoort.
Gelukkig,prima tegel weer,u bent weer uitgerust terug van vakantie.
Misschien heeft u niet zoveel contact met ambtenaren, maar degene die ik ken werken al 2,5 jaar thuis. Sommigen zijn slechts enkele keren op kantoor geweest. Thuiswerken kan bij uitstek in de ambtenarij.
Als je echt zuinig wilt zijn, kijk dan op het horloge van iemand anders om te zien hoe laat het is.
Niks nieuws. Zie ik al die lui doen in een Tesla of BMW i3 met zo’n anxiety range gezichtje achter het stuur.
Wat vreemd; hier in de Randstad zijn het vaak de lage mercedessen en Aldi's die bumperkleven... Excuses, brandstof besparen.
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 15:47:
Opgefokte redbullnaffers die iets voor het milieu doen, het moet niet gekker worden hoor.
Tesla is tegenwoordig erg goed in het voorspellen van het stroomverbruik van een rit, rekening houdend met verkeersdrukte, hoogte verschillen, het weer, etc.
Uit ervaring weet ik dat ik range anxiety binnen een week onder controle had , daarna heb ik alweer 9 jaar kunnen lezen schrijven en rijden met mijn BMW i3 zonder enige vorm van stress ;)
Ik hang altijd iets van 100 meter achter een andere auto ( grootste afstand die de auto kan aanhouden op mijn verzoek ). En heel relaxed, niet om accu te ontzien of zo. Heb nu een hele oude S met gratis laden, dus ik ben nooit bang om ergens niet te kunnen aankomen. Dit jaar voor het eerste naar Duitsland op vakantie gegaan, slechts een keer geladen, en ondertussen lunch met een biertje. Jammer dat ik het niet veel eerder heb gedaan ( al komt dat ook omdat die dingen toen niet te betalen waren ).
Wat is NOS???
Het Franse woord voor “Ons”.
Kan ik je nog verder ergens mee van dienst zijn?
@Ruimedenker | 20-08-22 | 15:34: volgens mij is NOS Spaans, nous is Frans
@Analia von Solmsch | 20-08-22 | 15:39:
Nous is toch “wij”?
@Ruimedenker | 20-08-22 | 15:42: excuus, notre uiteraard
Nitrous Oxide Systems.
Beste tip van de dag:
https://i.etsystatic.com/22370217/r/il/09309b/2777580946/il_570xN.2777580946_96b1.jpg
Ik pleur altijd gewoon voor 25 euri peut dr in. Verder nergens naar kijken
Ik doe 50, dan ben je alweer vergeten wanneer je ook weer getankt had als ie leeg is. Win-win.
bier(d)op | 20-08-22 | 15:23
Kan dat op de pof?
@elfenstein | 20-08-22 | 15:26: gisteren toch?
@Risingson | 20-08-22 | 15:33:
De tijden dat m'n auto meer zoop dan z'n baasje zijn wel voorbij. En na twee dagen weet ik toch al helemaal niks meer, dus dan kan het wel weer.
Niet autorijden is nog goedkoper! Nog meer zinvolle tips om te besparen?
We zouden moeten leven in tijden van overvloedig beschikbare energie. Hoe is het mogelijk dat we elkaar toch zo gek hebben gemaakt dat we denken dat er een feitelijke energiecrisis is in plaats van enkel kortsluiting in ons hoofd.
Niet leven is nog goedkoper! Nog meer zinvolle tips om te besparen?
@Is dit nog nieuws? | 20-08-22 | 15:28: helaas, sterven is ook onbetaalbaar in NL met de sterftax en de uitvaartmaffia.
@_pacman_ | 20-08-22 | 15:29: Laat je resomeren tegen dogecoin.
Wie wil er niet eindigen in een hippe smoothie-bar?
Tsja, dat vraagt denk ik zo ongeveer iedereen zich af.
En natuurlijk niet eens een linkje waar ik sterke bumperklevers (en bijbehorende bumper natuurlijk) kan krijgen.
Heel fijn hoor, al die bespaartips, maar het is natuurlijk van den zotte.
Door wanbeleid komen steeds meer mensen in problemen, iets wat ik persoonlijk in December /Januari al voorspelde, toen de inflatie al gaande was.
De Oekraïne oorlog kwam daar nog bovenop.
Alle tips zijn welkom hoor, maar vergeet niet, als we allemaal gaan consuminderen etc., sober leven, dan is dat ook weer niet goed voor de economie.
Wat dat betreft zit dit land in een vervelende spiraal en de regering doet maar bar weinig om het tij te keren.
“Het wordt hartstikke lastig om nog dit jaar iets aan de koopkracht te doen." Dat zei vicepremier en minister van Financiën Kaag.
Het jaar heeft nog ruim 4 maanden…en hoezo “dit jaar”?
Waarom “dit jaar” als er NU aanpassingen gevraagd worden.
Wat ga je doen? 4 maanden met je pik spelen?
Op 2januari 2023 is iedereen gered?
Wat is dat voor gelul, “dit jaar gaat ‘m niet worden”.
Kaag zit niet op de goede plek als MinFin, zoveel is duidelijk.
Ik zit er niet op te wachten dat Kaag met mijn pik gaat spelen...
@EEnzame SchizofrEEN | 20-08-22 | 15:49: Brrrr.
Ik krijg daar beeld bij.
Kaag is alleen op haar plek in het wassenbeeldenmuseum als griezelobject.
Wow op een 130 weg, 100 gaan rijden of nog beter 80.
Wat een dom advies zeg.
Yes 80.. terwijl iedereen je met 130 voorbij vliegt.....
Dit advies is alleen geldig voor ‘s nachts want overdag mag je geen 130
80 wordt dan ook de nieuwe maximum snelheid.
80 km/u nog b..
zeg hoor eens, mijn maximum snelheid staat niet op een bordje naast de weg
Maar op het meterje op m'n dashboard
*vooral in het buitenland natuurlijk, want ik blijf natuurlijk een angsthaas
U heeft nog nooit een vrachtwagen zien rijden?
@jojan | 20-08-22 | 16:57: die rijdt 90+ op de rechterbaan ja.
Ja hoor, met beslagen ruiten, in de stervenskou zonder ventilator of stoelverwarming bumperkleven bij een truck. De NOS neemt het voortouw wat betreft bevolkingsreductie, wat een strijders!
Raampje open, dan krijg je nog wat warme gassen binnen.
@funda | 20-08-22 | 15:23:
De vodkawalm van de poolse truckie waar je achter hangt. Nee dank u.
@elfenstein | 20-08-22 | 15:25: Je kunt ook je remschijven thermisch verbinden met je stoelverwarming. Dat is wel even doorbijten bij ieder stoplicht, maar we moeten elkander helpen.
@funda | 20-08-22 | 15:27:
Ik moet helemaal niks. Ik steek lekker nog een dikke sigaar op, klima op 20, alle knopjes op het dashboard ingedrukt want dat staat zo leuk en de stereo op standje 11. Binnenkort is het hele feest vrees ik toch wel afgelopen dus we nemen het er nog effe dik van.
Ironie is dood.
@funda | 20-08-22 | 15:39:
Al een tijdje, ja. Sorrie.
@elfenstein | 20-08-22 | 15:40: Het ligt echt niet aan jou.
@funda | 20-08-22 | 15:45:
Jawel. Maar ik kan daar wel mee leven hoor.
@elfenstein | 20-08-22 | 15:48: Ik ook. Moeiteloos.
Ik hang per dag al 6 minuten achter vrachtwagens omdat ze t nodig vinden om elkaar in te halen met 0,1 km/u verschil.
Ha, exact... duurt zeker een kwartier.
https://www.meesterbrein.com/bumperkleven-bij-een-vrachtwagen-bespaart-dat-brandstof/
Als de vrachtwagen voor je 90 km/u rijdt dan zijn dit de voordelen:
45 meter afstand: 7% minder verbruik
30 meter afstand: 11% minder verbruik
15 meter afstand: 20% minder verbruik
6 meter afstand: 27% minder verbruik
3 meter afstand: 39% minder verbruik
Een vrachtauto rijdt (in nederland) veelal ca 85 km/h (geijkt).
De minimale afstand in nederland achter een andere auto om geen boete te krijgen is 0,5 seconde. Dat betekent dat je bij 12,5 meter afstand maximaal 90 mag rijden. 12,5 meter is op de nederlandse auto weg ongeveer de afstand van de witte strepen tussen de banen (begin streep tot begin volgende streep).
Bij mijn diesel is het verbruik bij 90 ca 3,5 liter per 100 km.
Op 12,5 meter achter een vrachtauto is dat verbruik 2,8 liter pper 100 km (verbruiksmeter van de auto...het gemiddelde van die meter wijkt minder dan 3% af van het werkelijk verbruik volgens getankte liters)
Verschil is dus maximaal 20%.
Bij 25 meter afstand (1 seconde) is het verbruik ca 3,1 liter per 100 km, nog altijd 12% besparing.
Een meetbaar verschil op die meter zie ik vanaf een afstand van ca 50-60 meter achter een hoge vrachtauto.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/vrachtwagens-transport/vraag/237204/rij-zuiniger-vlak-vrachtauto/
Je spaart ook leuk brandstof door je banden wat harder op te pompen (0,2-0,3 bar extra druk) En dan spaar je overal .
https://camperforum.nl/viewtopic.php?t=8745
Ten eerste als je denkt dat je met een afstand van 5 meter op veilige afstand denkt te zitten, en alles onder controle hebt... vergeet het, bij 80KMH leg je 22M per seconde af.
Dus op het moment dat je de remlichten ziet opgloeien en wilt reageren,... heb je de afdruk van het voertuig voor je al in je eigen wagen zitten!
Ook al ben je gefocused op de remlichten, dan nog komt de remmende actie te laat.
Ten tweede, het laten meeslepen in de slipstream is niet erg sociaal, het "trekkend" voertuig zal meer brandstof gaan verbruiken.
Die reactietijd is nog eens gebonden aan de fysieke beperkingen ook. Je hebt eerst de schrikseconde, gevolgd door de beslisseconde. Daarna begin je pas met iets doen. En een signaal door een zenuwbaan gaat iets van 10 meter per seconde, waarna je spieren in beweging komen.
Dus minimaal 2,5 seconden voor je je voet van het gas hebt en je pas begint met op het rempedaal trappen. De 1250 kilo aan auto begint dan pas met reageren, dus die 22 meter per seconde is leuk om in de gaten te houden, maar je hebt dus al snel een dikke 50-75 meter nodig om over te gaan van "blij dat ik rij" naar "noodstop, alles onder controle houden, voor paniek even geen tijd, we zijn te druk om niet een bumper te happen".
Afstand houden, opletten en rustig aan doen, dat lijkt me het beste advies.
ik denk dat ook het "trekkend" voertuig juist minder verbruikt, omdat je samen een lagere luchtweerstand hebt dan twee losse voertuigen.
@W_F | 20-08-22 | 16:21:
Correct. De achterkant van een vrachtwagen is de minst aerodynamische vorm die er is, de auto erachter vormt een soort afdakje waar de lucht overheen glijdt.
Daarom moet je ook altijd het verkeer voor jouw voorligger in de gaten houden, zodat je kunt anticiperen op diens reactie. Het verkeer bestaat niet alleen maar uit de auto's vlakbij jouw eigen auto.
@Dezenaamhier | 20-08-22 | 15:42: "schrikseconde"?? LOL.
U heeft teveel naar Koos Spee van wegmisbruikers gekeken! Overigens staat een vrachtauto niet direct stil als die begint te remmen, had u dat al bedacht (die popo bij wegmisbruikers was dat idd vereten)?
Ik heb graag ruim voldoende zicht om te kunnen anticiperen.
Boomer
@Papa Jones | 20-08-22 | 15:30: Voor boomer ben ik nog nooit eerder uitgemaakt. Ik ga er eens over nadenken.
@Papa Jones | 20-08-22 | 15:30:
Gut gut, u gaat voor het bermmonumentje? Niks boomer, gewoon normaal doen.
@Leptob | 20-08-22 | 15:36: Nog een paar jaar wachten tot Junior in de puberteit komt. Ik krijg het dagelijks om mijn oren.
@elfenstein | 20-08-22 | 15:37: Wat moet ik op het bermmonumentje zetten?
Hier ligt Elfenstein,
Het was wel een chagrijn?
@Papa Jones | 20-08-22 | 15:45:
elfenstein is zonder hoofdletter, snugger. U noemt Leptob een boomer omdat die verstandig aan het verkeer deelneemt, dat impliceert een beetje dat u dat maar onzin vindt dus is het bossie blommen aan de vangrail eerder voor u. Ik zit meer op de lijn Leptob, rijd al 30 jaar auto en nul ongelukken. De hele A1 zal van begin tot eind vol liggen met bloemen als ik ga, ze zullen me allemaal missen als de fijnste rijder die ze daar ooit hebben gekend.
@elfenstein | 20-08-22 | 15:53:
Dat 'boomer' was om te plagen natuurlijk.
Ik zou nooit iets lelijks tegen een reaguurder zeggen.
En dan met 80 km/h achter een vrachtwagen blijven plakken.
Zo lang ze rechts achter die vrachtwagen plakken. Misschien dat de Nederlandse Propaganda Omroep ook moet schrijven dat het brandstof verbruik het hoogst is als je links naast een vrachtwagen rijdt. Vlot inhalen spaart brandstof. En dan snel weer naar rechts natuurlijk.
Niks zo irritant als die bumperklevers bij je voorbumper.
@TheEgg | 20-08-22 | 16:42:
Zag ik daar nou een konijntje over de weg lopen.....
@elfenstein | 20-08-22 | 16:48: De gemiddelde voorbumperklever ziet het nog niet als er een paard over steekt.
Te druk bezig me de telefoon, de kinderen achterin, het stuur recht houden, en oh jee, als ik dadelijk maar niet in mijn spiegels hoef te kijken, want mijn nek is al zo stijf...
@TheEgg | 20-08-22 | 16:55:
Hoewel ik met u eens ben dat er meer en meer blinde naaktslakken op de weg zitten is bumperkleven nog steeds een hele grote no-go. Doe nou maar gewoon niet, ok? Het is een goed jaar voor de konijntjes, ik zie ze echt de hele tijd oversteken.
Hypermiling gaat nog eens heel populair worden.
Het is maar treist als je dit soort tips als automobilist nodig hebt.
Ook verstandig om kort achter een vrachtwagen te gaan hangen om te profiteren van minder luchtweerstand.
Voor je het weet klap je er achter op.
En nog 1 in je nek.
Als genoeg mensen dit doen, helpt het ook meteen de CO2 doelen te halen. Ook direct een oplossing voor het woningtekort en de kosten voor de zorg...
Ik las dat douchen maar 7 cent per minuut kost. Godsamme, en ik maar kort douchen. Dat is dus ook afgelopen nu, ik smijt er gewoon nog euro tegenaan.
Extra lang fappen onder de douche!
www.youtube.com/watch?v=b9i_N51lZW0
John McClane | 20-08-22 | 15:12 |
Is dat inclusief de huidige gasprijs?
Is dat inclusief CO-2 Budget?
Is dat inclusief gemeentelijke belastingen? (X-persoons-huishouden)
Is dat inclusief rioolheffing?
Is dat inclusief waterschapsbelasting?
Is dat inclusief stroomkosten? (uw ketel heeft ook stroom nodig);
Is dat Inclusief BTW?
Is dat inclusief.............
@Is dit nog nieuws? | 20-08-22 | 15:25: geen idee, ik hou me gewoon vast aan die 7 cent. Rioolheffing en waterschapsbelasting zijn vaste kosten trouwens.
Doe al jaren niets anders. In de zomermaanden is 1 op 23 (benzine) mogelijk op lange afstanden. Dat valt mij overigens nog tegen ook, mijn vorige auto, gebouwd in 1987, haalde dat ook.
Qua reistijd maakt het niet veel uit, ongeveer 12 minuten extra wanneer de routeplanner 1 uur en 30 minuten aangeeft.
Daarnaast is het lekker relaxt rijden, beetje zwaaien en toeteren naar mensen die berichtjes zitten te tikken op de telefoon. De meeste kijken overigens nog niet eens meer op.
Hoeveel bespaar je op jaarbasis?
Gewoon vraagje....
Ben het geheel met je eens, zelfs zonder de geldkwestie. Laat ze maar razen.
Betaalt de NOS de boete voor bumperkleven?
Je kan ook gewoon carpoolen passen zeker 100 mensen in een oplegger.
Ook een tip. Zet pas op het aller aller aller laatste moment de verlichting aan van je auto als het donker is geworden. Als je zelf nog denkt genoeg te zien. Gewoon uit laten. Met behulp van de maan en wegbelijning kan je lang door ! Scheelt toch wat brandstof en je helpt het klimaat te redden !
Een kompas met fluorescerende wijzers helpt 's nachts ook enorm in de auto.
DrachiR | 20-08-22 | 15:07
Maar.. maar.. verlichting overdag is toch veiliger?
@Is dit nog nieuws? | 20-08-22 | 15:20: Maakt niet uit. Alles voor het klimaat.
@Is dit nog nieuws? | 20-08-22 | 15:20: Uiteraard, maar 's avonds bespaart u door ze uit te zetten.
Omdenken. Iedereen kan het.
Hoe zit het met de undercut dan..??
Je wilt immers wel op tijd thuis zijn.....
Dit advies hoort toch wel thuis in het rijtje ‘domste adviezen’.
Er staat duidelijk bij "op een veilige afstand", dus hoezo?
@John McClane | 20-08-22 | 15:10:
Ik heb graag overzicht op de weg, en rij liever niet in de constante uitlaatgassen van oude oosteuropese trucks
@John McClane | 20-08-22 | 15:10: dan is de veilige besparing ca 10%, puh. 80 op een snelweg is te weinig om in het spoor te blijven en een te groot verschil met andere weggebruikers, dus bepaald een oliedom advies.
Nou ja, mij boeit het ook niet maar ik heb me er wel een keer mee gered met een motor waarvan de tank bijna leeg was en het dichtsbijzijnde tankstation nog ver weg.
“Alleen samen kunnen we….€&@£$%#*¥”
Tip: doe niet mee aan straatracen
Tip: laat je vrouw je aanduwen.
Tip: zet een ventilator op je dak
Tip 2 sla ik liever over....
Tip: Laat je vrouw niet navigeren.
Dat deed die ADO keeper ook, dat aanduwen, het sekreet zette het filmpje daarvan op het internet.
Voor tip 2 zijn polygamistici (hoi Mo!) een stuk beter af.
Tip: Zet een vrouw achterstevoren op je dak.
@bijna_raak | 20-08-22 | 15:15: Niets mis mee, die prostaat zit er niet voor niets. Nu hoeft zo’n voorbindlul nou ook niet per sé, dat is vooral voor haar leuk.
Bumperkleven achter een vrachtauto, domste wat je kunt doen.
Je ziet geen köt wat er voor je gebeurt.
De remweg is weliswaar langer en trager, maar als je ff niet oplet, zit je met je koker tegen de laadklep.
Slipstream in je broekje.
En het remspoor dan?
En het ergste. De vrachtwagen achter jouw. Jouw golfje is dan echt maar een kreukel zone.
Roept de NOS nu op om te gaan bumperkleven?
Mogen wij het OM oproepen om alle verantwoordelijken bij de NOS nu een acceptgiro te sturen voor een Artikel 5 Wegenverkeerswet overtreding?
Als ik de kentekenplaten op de trucks zie die over onze wegen rijden, dan gaat het niet om ene Arie of Henk......
Maar ook niet over Ibrahim of Khalid.
Wie zijn dat dan, die truckers?
Wees maar blij dat de Oost-Blokkies het doen, soms drie/vier weken van huis en rijden zich de rambam.
@Ruimedenker | 20-08-22 | 15:07: Diversiteit in ons truckerbestand is nog ver weg, en de glazen plafonds zijn ook nog overal.
@funda. Vrachtwagenchauffeur zijn is hard werken
@Ruimedenker | 20-08-22 | 15:07:
Foutje, 3 a 4 maanden bedoel je.
REAGEER OOK