Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Microsoft Middenmeer comazuipt IJsselmeer leeg

wat is het droog hè

Dus toch. Het datacenter van Microsoft gebruikt veel meer IJsselmeer-water alsdan opgegeven. AMS06 slurpt 84 MILJOENMILJARD liter water per jaar in plaats van de opgegeven 12 tot 20 miljoenmiljard liter water. Mooie boel. U mag nog maar 1 minuut douchen per maand en 1 x per jaar de autowassen en krijgt een boa-drone boven uw hoofd als u de tuin sproeit, maar Microsoft jaagt ons IJsselmeer er doorheen alsof het niets is. ExtraGrappig vergelijkingsdingetje. Ga eens naar Microsoft Bing Maps en vul "Microsoft Middenmeer" in en vink "vanuit de lucht" aan. Doen hoor. Echt heel grappig. En dan 100 x F5 en je ziet het waterpeil bij Medemblik zakken.

Reaguursels

Inloggen

Aai, datacentra. Net zoiets als koeien. Die consumeren ook veel water. Dat water wordt verwijderd uit het systeem en gezapt naar een alternatieve dimensie waar het nooit meer van terug kan keren. Zit niks op behalve een ambtenaar en onderzoeksbureau rijk maken tot er een oplossing uit rolt.

GeheidEenGeit | 11-08-22 | 18:57 | 1

Zelfs het vlees in de supermarkt is geïnjecteerd met.... water.

KlaagGraag | 11-08-22 | 21:05

100 x F5, hoe doe je dat?

Droplullo | 11-08-22 | 18:53 | 1

F5-F5-F5-etc tot je moeder je roept voor het eten.

Lorejas | 11-08-22 | 19:29

Volgens mijn iphone zit ik best veel op mijn telefoon. Als milieufreak zou ik dan eigenlijk mijn telefoongebruik moeten reduceren tot 1u per dag, mijn mailbox leeggoooien etc. Pas dan zou ik niet-hypocriet kunnen klagen over de milieu-impact van dit soort bedrijven.

Facebook heb ik wel al gedelete, maar surf aardig wat naar websites die gebruik maken van microsoft cloud.
Gebruik ook ecosia als browser dat weer werkt op bing.

Het frustrerende aan een milieufreak willen zijn en niet hypocriet zijn is dat ik een amish levensstijl moet aanmeten. Kapotte broek repareren. Geen electronica (of minimum aan electronica), geen auto etc.
Ik kies er dan toch om milieufreak-light te zijn.

Dr.Platypus | 11-08-22 | 17:38 | 2

Geloof nou maar... over twee decennia kun jij niet meer zonder die telefoon of computer om mee te betalen, om je te identificeren, voor contact met de overheid en bedrijven. Zonder telefoon ben je dan een zwerver onder de brug

me163komet | 11-08-22 | 18:22

Die integratie met technologie merk ik idd. Naast wat jij zegt wordt het ook nog een preventief apparaat om gezondheidskwalen op te sporen. Horloge meet nu a hartslag en saturatie en kan filmpjes maken. Volgens mij meet het ook nog eens ademhaling.

Dr.Platypus | 11-08-22 | 19:20

Sourcen van de bizniz.

All (y)our credentials are belong to micorsoft.
Leve micorsoft en de EU.

hallevvezool | 11-08-22 | 17:27

Wat zijn de feiten? Gebruikt of verbruikt? Chemicaliën? Oppervlaktewater wat heter wordt? Wat een kutartikel. Nulkommanul uitzoekwerk. Copy paste van piskrant Telegraaf.

2Benen | 11-08-22 | 17:04 | 1

Precies. Weet niet wat een koelsysteem is, ziet wat getallen, iets met chemicalien en leutert maar wat. Lachwekkend.

Henk1955 | 11-08-22 | 17:22

‘Vanuit de lucht.’ Jezus, wat doen we moeilijk! Daar kun je toch makkelijk flats genoeg kwijt voor alle “vluchtelingen?”

Justin_Case | 11-08-22 | 15:50

AmS06, Microsoft huurt er een deel van meen ik. Vrijwel alle datacenters zijn van Telecity Group

boerk | 11-08-22 | 15:47

De dienstdoende ambtenaar heeft er ongetwijfeld dat het contract dusdanig is opgesteld dat MS in dit soort situaties flink moet bijbetalen.

Von Bliksum | 11-08-22 | 15:24 | 1

vast wel... proest LOL

me163komet | 11-08-22 | 16:53

Die over-slurp heeft een oorzaak: onze premier is z'n sms-jes aan het wissen (alleen de niet-relevante, uiteraard).

Cor Netto | 11-08-22 | 15:10

De USA overlords draaien alles naar hun hand geholpen door incompetente staatslakeien.

Drembil | 11-08-22 | 14:47

Al het water is dinopis. Als ik water drink komt het er ook warmer uit met wat chemicaliën toegevoegd.

bijna_raak | 11-08-22 | 14:47 | 1

Stoppen met Brabantse pillen slikken. Komt het er een stuk schoner uit.

Lorejas | 11-08-22 | 15:03

12 tot 20 miljoenmiljard kubische units opgegeven dan ook max 20 miljoenmiljard kubische units gebruiken. Litertje meer dan laat de boel maar oververhitten

Gregovic | 11-08-22 | 14:38

Boiler op aansluiten en we hebben graties warm water in de douche.... "Zo in mijn sas met...." (wie kent 'm nog, nog, nog, nog?)

Harrie-Couvert | 11-08-22 | 14:18 | 6

@Nodeloos Kwetsend | 11-08-22 | 14:45: Fa had blote dames

Garantiebewijs | 11-08-22 | 15:14

BADEDAS!!

Harrie-Couvert | 11-08-22 | 15:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Het grootste probleem is niet het (drink)water dat wordt gebruikt. De onderbouwing dat ze door een paar dagen boven de 25 graden Celsius buitentemperatuur 7 maal zoveel water gebruiken dan in de vergunningen en dergelijke is afgesproken. Dat is het probleem. Gewoon bij de bouw alles, maar dan ook alles kleiner maken. Energieverbruik, dieselopslag, waterverbruik en dan, als alles draait alles aan de kant schuiven en doen waar je zin in hebt. Alsof de gemeente of provincie daar ook maar iets aan kan handhaven, dan komt direct Den Haag in beweging. Dus dat is kansloos.

wegenbouwer | 11-08-22 | 13:56 | 1

Kijk, en hier zou ik nou graag die Vollenbroek, greenpies of milieudefensie eens met groot juridisch geschut in actie zien komen dat de afspraken een op een gehandhaafd worden zoals afgesproken in de vergunningen, maar die kijken wel link uit, want het is veel makkelijker een paar boeren onder te schoffelen dan een gigant als microsoft die jou gewoon arm procedeert met de duurste advocatenkantoren ter wereld.

me163komet | 11-08-22 | 16:57

Wat een onzin. Dat water drinken ze niet ofzo hoor. Dat wordt gewoon weer teruggespoten. Het is alleen een beetje warmer dan eerst.

Warhead | 11-08-22 | 13:36 | 6

Ze voegen er troep aan toe om aanslag te voorkomen.

bijna_raak | 11-08-22 | 14:42

@Schmalz | 11-08-22 | 13:53:
De ene keer klaagt men dat de natuur en de bodem te droog is. Ga je de tuin sproeien dan klaagt men weer dat je daar geen water voor mag gebruiken.

Zo blijven ze klagen...

Nodeloos Kwetsend | 11-08-22 | 14:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Komt door al die nutteloze content van ons op het internet dus.

Neuth | 11-08-22 | 13:28 | 6

De Belastingdienst gaat het datacentrum confisqueren om zelf te gebruiken ipv de C64 die ze nu hebben.

KlaagGraag | 11-08-22 | 15:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Mag ook bij vermeld worden dat het water verwarmd en met minder zuurstof weer geloosd word. Goed voor de algen. Wellicht kan GroenLinks van die algen vreten maken.

Alquest | 11-08-22 | 13:24

Haha 'Microsoft' dat dat nog bestaat! 'You only had one job!'

Koekebakker | 11-08-22 | 13:20 | 4

Windows, Office365, Azure Cloud en nog wat dingetjes: bij elkaar een jaaromzet van 168 miljard dollar en 61 miljard dollar winst in 2021. Dus het bestaat, en bepaald geen kwijnend bestaan.

Koning Willy | 11-08-22 | 13:53

alleen voor thuisgebruik. 90% van de telefoons doet Android=Linux. de meerderheid van de servers bij Azure/Amazon/etc is al Linux.

erwindon | 11-08-22 | 13:58
▼ 1 antwoord verborgen

Dat krijg je met een gebrek aan visie. Vanavond dus lekker de tuin sproeien
Ongezien de touwtyfus, kudtkabinet

pibasso | 11-08-22 | 13:12

En dan nog te bedenken dat een piepklein deel van de kapaciteit gebruikt wordt voor de Nederlandse markt. Een van de redenen waarom de boeren opgeruimd moeten worden.

merallas | 11-08-22 | 13:12 | 1

Kun je dat ook nog onderbouwen? Waarom moeten boeren weg vanwege een datacenter?

Psycho Daddy | 11-08-22 | 14:50

Er zijn wel meer gebroken beloftes.

Er was een dealmaker nodig voor het bouwen van energie slurpende datacenters, want Nederland haalt bij lange na de Europese doelen voor hernieuwbare energie niet.
De lokale kassen zouden de restwarmte van de datacenter-servers gebruiken. En dat is heel veel.
Het staat in officiële bestemmingsplannen, omgevingsvisies en gebiedsplannen van de gemeente Hollands Kroon, in onderzoeken van ingenieursbureaus, in studies van het lokale ontwikkelingsbedrijf, in presentaties van Agriport zelf, zelfs op de Wikipedia-pagina van het dorpje Middenmeer: het hergebruik van de restwarmte van de datacenters draagt bij aan een groenere en duurzamere polder.

Alleen: het is niet waar. Gewoon niet nagekomen.
Maar ze hebben wel mooi hun datacenter erdoor gekregen.
Want die ga je niet afbreken.
En zo werkt dat dus.
Een projectontwikkelaar noemt dat 'succes hebben'.

Idem met het koelwater, de werkgelegenheid, de groene zwaar gesubsidieerde windmolens (700+ miljoen), de belastingfraudes via Luxemburg.

Lees en huiver.
Gebroken beloftes: hoe de Wieringermeerpolder dichtslibde met windturbines en datacentra
https://www,nrc,nl/nieuws/2020/06/05/gebroken-beloftes-hoe-de-wieringermeerpolder-dichtslibde-met-windturbines-en-datacentra-a4001882

Maat vooral hoe zoiets tot stand komt is vrij eng en raadselachtig. Er kijken mensen mee van gemeente, provincie en landelijk.

AdvocatusDiaboli | 11-08-22 | 13:09 | 3

'belastingfraudes' want het mag van de wet en dus is het eerlijk.

AdvocatusDiaboli | 11-08-22 | 13:23

"De Wieringermeerpolder is, aangejaagd door de lokale VVD-wethouder, verbouwd tot een rommelig, industrieel productielandschap. "

De VVD heeft Nederland verkwanselt voor niets anders dan eigen gewin. Die partij zou verboden moeten worden.

Japannert | 11-08-22 | 13:28

Storm in een glas water, als je het in milliliter uitdrukt lijkt het nog meer, in kuubjes weer een stuk minder, 80 000 kuub water per jaar. Omgerekend genoeg om gemiddeld 7 MW weg te koelen, peanuts dus.

Wist je dat een komkommer voor 95% uit water bestaat?

pixelcodes | 11-08-22 | 12:59

Mooi hè? Al die online diensten. Geen gesjouw meer met papier, geen bakken met papier wat wordt weggetieft na een keer lezen, geen heen en weer gereis van her naar der etc. Alleen daar heb je wel een datacenter voor nodig. Lekker groot en gecentraliseerd, verbruikt het allemaal na de streep zo min mogelijk. Alleen jammer dat die bij mij in de buurt staat! Zet maar bij de buren! NIMBY!

sparka | 11-08-22 | 12:54

Bij 100x F5-en op Google maps zie je de Noordzee zakken.

W_F | 11-08-22 | 12:53

Chemicaliën worden als additief aan het koelwater toegevoegd, goed voor de kikkervisjes heee 2 staarten nou moe!

Acidstain | 11-08-22 | 12:52 | 2

Je wil echt geen troep uit het IJsselmeer in je hele koelsysteem. Het is een gesloten systeem (gevuld met kraanwater en chemicaliën) en gescheiden daarvan een koelsysteem met schoon IJsselmeerwater voor het afvoeren van de warmte.

W_F | 11-08-22 | 12:57

@W_F | 11-08-22 | 12:57: Daarom gaat er ook perfect drinkwater in. Daar wordt meuk aan toegevoegd en dat verontreinigde water wordt geloosd op het oppervlaktewater, dat weer afgevoerd wordt naar het Ijselmeer en het Ijselmeerwater wordt bij Andijk weer opgezogen en naar een waterzuivering getransporteed, waarna... enz. etc.

Lu_Tze | 11-08-22 | 13:22

Nog 2 a 3 weken en we hebben weer wateroverlast.

Nietgek | 11-08-22 | 12:51 | 1

Gewoon volgende week al hoor, elke dag regen daarom draaien de klimaat paniek molens nu nog even overuren . Hiervoor hadden we precies een dag 30 graden en daardoor 2 weken Hiemstra alarm .

Castor12 | 11-08-22 | 13:19

Ps. Wel heel vervelend dat jullie steeds vaker naar een betaald artikel in de telegraaf verwijzen...

Drs. D. | 11-08-22 | 12:51 | 2

de werkelijke eigenaar van GS?

Acidstain | 11-08-22 | 12:57

En irritant dat ook wanneer het geen betaald artikel is, de T wel altijd meteen de link onwerkbaar maakt.

Het brein erachter | 11-08-22 | 14:23

Het water verdwijnt toch niet. Er is al miljoenen, misschien miljarden jaren ongeveer evenveel water op deze planeet, op ieder moment.

John McClane | 11-08-22 | 12:51 | 5

O, dus die lage waterstanden zijn allemaal fantasie. Gelukkig maar.

AdvocatusDiaboli | 11-08-22 | 13:22

Dat is technisch niet helemaal waar. De aarde heeft waarschijnlijk een kwart van haar water verloren via verdamping door de atmosfeer heen de afgelopen paar miljoenen jaar.

sciencenordic.com/chemistry-climate-d...

Japannert | 11-08-22 | 13:54

Klopt, maar schoon en of drinkbaar water is er steeds minder.

ffnietnu | 11-08-22 | 15:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Het mooie is, is dat dit AMS06 datacenter juist bijzonder milieuvriendelijk is. Psycho Daddy loopt al een tijdje in de ICT wereld mee en zag het volgende: vroeger, had ieder bedrijf zo'n beetje een eigen serverhok met centrale computerapparatuur, netwerkcomponenten, dikke UPS-en, zoemende airco's etc. De trend die zich de laatste jaren heeft afgespeeld, is dat veel van deze serverhokken zijn gemigreerd naar dit soort Microsoft Azure datacenters, die dit veel efficiënter kunnen. Op de eerst plaats vanwege efficiëntere systemen en koeling, maar ook omdat je niet meer gebruikt dan wat je nodig hebt. Waar vroeger systemen op de groei werden aangeschaft huur je nu gewoon wat je nodig hebt.

Kortom, eigenlijk niets aan de hand.

Psycho Daddy | 11-08-22 | 12:50 | 9

@PipoClownde | 11-08-22 | 13:37: Nederland is een van de dikste internet knooppunten in de wereld. Het heeft geen nut een datacenter op een Alp te plaatsen als de lokale bevolking nog maar amper fatsoenlijk internet heeft.

Psycho Daddy | 11-08-22 | 14:42

AMS06 is niet op de groei gebouwd?

Ipv ieder voor zich is het nu M$ voor iedereen. Ook MickeySoft heeft het datacentrum op de groei gebouwd.

KlaagGraag | 11-08-22 | 15:38

@KlaagGraag | 11-08-22 | 15:38: Jazeker is dit op de groei gebouwd, qua vierkante meters. Maar wat je niet gebruikt hoef je niet te koelen, gebruikt geen stroom.

Hardware in dergelijke datacenters wordt gevirtualiseerd mbv hypervisors. De klant huurt een virtuele machine en kan afhankelijk van de eisen storage, cpu capaciteit en memory afnemen. Dit alles werkt veel efficiënter dan wanneer de gebruiker zijn eigen serverruimte in de kelder inricht.

Psycho Daddy | 11-08-22 | 21:13
▼ 6 antwoorden verborgen

Dat kasje ernaast is trouwens ook geen kattenpis, (Kwekerij De Wieringermeer); 4 warmteopslagtanks van elk 1900m3 die warm water opslaan van het overdag draaien van 10-12 WKK's die op aardgas draaien (leveren overdag CO2 en elektriciteit naar de kas... en Microsoft vermoed ik, warm water gaat de tank in voor 's-nachts). Warm water van Microsoft hebben ze niks aan, die warmte komt van de WKK's terwijl ze CO2 leveren aan 40 hectare hongerige paprika's.

Sneerpoets | 11-08-22 | 12:50

Allemaal stoppen met internet. Dat zal ze leren!

Après toi | 11-08-22 | 12:50 | 3

Heb je mijn postduif al gezien?

Acidstain | 11-08-22 | 12:58

Ik heb nog nooit internet gebruikt in mijn leven. Ik reaguur altijd via mijn secretaresse.

BobDobalina | 11-08-22 | 13:01

@Acid ja, die vloog zichzelf zojuist kapot tegen een windmolen.

SinisterNL | 11-08-22 | 13:54

Maar dit is toch koelwater, ene kant erin en andere kant eruit...?

Drs. D. | 11-08-22 | 12:49 | 3

Water erin, water inclusief chemicalien eruit.

Ing. eslapen | 11-08-22 | 12:53

Dat klopt wel, ik zie eigenlijk ook geen verlies. Maar opwarming van oppervlaktewater kan wel schadelijk zijn (blauwalg), sommige vissen zouden er wel eens niet of juist wel van kunnen overleven. Hmmm.. klinkt als een stikstofverhaal..
We horen het wel eens in de zomer dat een elektriciteitcentrale niet meer kan leveren omdat het koelwater te warm wordt.

Sneerpoets | 11-08-22 | 12:54

@Ing. eslapen | 11-08-22 | 12:53: nee, gaat gewoon door een warmtewisselaar. 2 volledig gescheiden systemen. Het schone gefilterde koelmiddel houdt je in het systeem, het vuile IJsselmeer water pompen ze weer terug na het enkel en alleen de warmte opgenomen heeft. Het koelsysteem verbruikt dan ook geen water, het gebruikt alleen het IJsselmeer als koellichaam om de warmte weer af te staan aan de rest van de wereld.

Jacques_SiConto | 11-08-22 | 18:37

Ik mis hierbij de disclaimer dat de roze server niet in AMS06 draait.

Cheffff | 11-08-22 | 12:46 | 1

Cloudflare huurt volgens mij geen serverruimte van Microsoft, maar heeft wel een eigen datacenter in Amsterdam.

W_F | 11-08-22 | 13:05
-weggejorist-
MargauxGrandCru | 11-08-22 | 12:40 | 3

De boeteclausule, als die er is, zal vast wel lachwekkend zijn. Ambtenaren, hè?

Deflatiemonster | 11-08-22 | 12:39

Nou nou jongens en meisjes, het is wel een dag vol positief nieuws he?

Illuminati1989 | 11-08-22 | 12:38 | 4

@ChatBot | 11-08-22 | 12:44:
Vooral webwinkels (zat kennelijk toch geen handel in) en zzp-ers (toch lastig verdienen als je jezelf of dienst niet verkocht krijgt)

normanius | 11-08-22 | 12:46

@ChatBot | 11-08-22 | 12:44: 76.000 OPGEHEVEN, bij lange na geen 76K faillissementen. Waarvan het allergrootste deel eenmanszaken, deels "pandemieprobeersels" zoals een CBS econoom het noemt.

Bugblatter | 11-08-22 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen

Dat water wordt neem ik aan gebruikt, niet verbruikt. Als het voor koeling wordt gebruikt, waar ik van uit ga, levert MS verwarmd water terug.

Gauw aandelen stadsverwarming Wieringermeer koopt.

bergsbeklimmer | 11-08-22 | 12:37 | 2

Water uit het IJsselmeer zit vol met organische bestanddelen, die moeten er uitgefilterd worden waarna er chemicaliën worden toegevoegd om het hele systeem te beschermen. Die chemicaliën gaan na iedere koelronde het IJsselmeer in….

Incaudavenenum | 11-08-22 | 12:43

@Incaudavenenum | 11-08-22 | 12:43: bullshit, veel te duur. Zit gewoon gescheiden en blijft gescheiden met warmtewisselaars. Hoef je geen dure filterinstallatie op te zetten en geen chemicaliën weg te gooien.

Jacques_SiConto | 11-08-22 | 18:40

De hypocrisie van onze links liberale deugers: Als boeren produceren voor het buitenland moeten ze oprotten, want ze vervuilen alleen maar de omgeving en we eten het niet zelf, ze zijn al rijk en verbruiken alleen maar subsidie.

Maar als multinationals hier produceren voor het buitenland, daarbij van belastinggeld betaalde groene stroom opsouperen, zelf geen belasting afdragen én onze resources verbruiken / vervuilen, DAN hoor je ze in geen velden of wegen...

ReyNemaattori | 11-08-22 | 12:35 | 4

Hear hear. Dan hoor je alleen maar het heilige mantra 'werkgelegenheid'. Deden ze hier ook bij de aanleg van een nieuw bedrijventerrein: "ja maar werkengelegenheid". Uiteindelijk komt er geen baan bij en alleen enkele wethouders vreten een paar keer extra buiten de deur en vullen hun zakken.

FrankVeer | 11-08-22 | 12:39

Ja domheid is iets wat leeft in onze steden.

Cunts-en-kitsch | 11-08-22 | 12:48

Links betekent leugens...

Jackson | 11-08-22 | 12:59
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn duitse vrouw en ik hebben altijd nog verwarring over Zee en Meer. Kunnen we daar niet eens wat aan doen. ik ben zowaar depressief.

horsteknots | 11-08-22 | 12:33 | 6

Zoals de Engelsen het woord mere kennen voor een meer (zoals in Windermere, lake is het Franse woord lac), kennen de Niederdeutschen die Nordsee en die Ostsee (en zijn er meren in Noord Duitsland). Dus wij, de Nedersaksen (en Nederfranken), Anglo-Saksen, en Niederdeutschen (Saksen), hebben gelijk. Wellicht heeft het Hoogduits een klap van de Latijnse mare wiek gehad.

Louter Leuter | 11-08-22 | 12:49

@Louter Leuter | 11-08-22 | 12:49: dank voor deze insight. Ik zal het eens goed inwrijven.

horsteknots | 11-08-22 | 12:51

@Louter Leuter | 11-08-22 | 12:49: en milstattersee dan . Toch een Meer

Hetiswathetis | 11-08-22 | 14:43
▼ 3 antwoorden verborgen

En die vuile honden in Den Haag ons vragen/opdringen om zuinig te zijn met water want te kort. Nu lette ik daar al op maar het is toch walgelijk hoe dit weer is gegaan..

DrachiR | 11-08-22 | 12:32 | 2

Wie zijn dat "die vuile honden in Den Haag" Er wonen er alleen al 514.861

johnyl | 11-08-22 | 13:15

ja maar jij pompt het door naar de zuiveringsinstallatie, of laat het verdampen in de tuin of je zwembadje. Microsoft pompt het gewoon iets warmer weer terug het IJsselmeer in.

Jacques_SiConto | 11-08-22 | 18:42

Moet je bij Knot zijn, die maakte al die afspraken. Maar die zie of hoor je nooit.

gato | 11-08-22 | 12:30 | 4

Of Wiebes.

Analia von Solmsch | 11-08-22 | 12:33

Klaas Knot, de baas van De Nederlandse Bank. Hoort bij zijn takenpakket om deals te sluiten met buitenlandse bedrijven. Toch?

Après toi | 11-08-22 | 12:51

Knot?

Hetiswathetis | 11-08-22 | 14:44
▼ 1 antwoord verborgen

Watertoevoer afknijpen tot de afgesproken hoeveelheid.

Jan_Pietersen | 11-08-22 | 12:28 | 7

@SinisterNL | 11-08-22 | 12:41: Volgens mij is er geen leveringsverplichting aan bedrijven.
En aan gebruik van oppervlaktewater is bij de vergunning een limiet gesteld.

Ing. eslapen | 11-08-22 | 12:56

@dasechtgeenstijl | 11-08-22 | 12:37: Microsoft is geen bewoner, maar een buitenlands bedrijf dat onze groene stroom gebruikt en ons oppervlaktewater extra verwarmt. Dat mogen de bewoners straks weer compenseren.

Jan_Pietersen | 11-08-22 | 14:27
▼ 4 antwoorden verborgen

Nou laat Microsoft dan maar even 8 miljard overmaken. Of is dat te makkelijk gedacht?

stijlloospeilloos | 11-08-22 | 12:27 | 2

Buitenlands bedrijf. Nope. Gaat niet gebeuren.

Zapata10 | 11-08-22 | 12:27

@zapata: Want buitenlandse bedrijven kunnen we in NL geen naheffing of boete geven? Ah, ok. Je hebt last van een zonnesteek denk ik.

stijlloospeilloos | 11-08-22 | 12:55

Ik dacht eerst de het een oefening van de brandweer was, maar dat bleek dus Microsoft te zijn die hun servers koel willen houden.
magazines.defensie.nl/binaries/large/...

Osdorpertje | 11-08-22 | 12:25

AMS, staat dat voor Amsterdam?

Maar zonder grappen. Opdoeken die troep. Als je écht stappen wilt zetten dan zijn dit de jongens die aan moet pakken idd niet mij in mijn arbeiders woning van 99 m²

SinisterNL | 11-08-22 | 12:25 | 4

Zou de mens goed doen om Microsoft te verkleinen in je wereld.

SinisterNL | 11-08-22 | 12:43

Jouw uitkering berekenen ze vast met een microsoft pakket. Gewoon weer op een bierfiltje dan?

dasechtgeenstijl | 11-08-22 | 14:11

#eventuele

dasechtgeenstijl | 11-08-22 | 14:13
▼ 1 antwoord verborgen

Ach, wat is een miljoenmiljard litertje meer of minder. Zolang ze er flink doekoe voor betalen. Maar dat zal zeker weer niet, hè?

Met_baard | 11-08-22 | 12:25 | 2

Nee. Voor die gasten is energie en water bijna gratis hier want werkgelegenheid nietwaar? In die datacenters werken anderhalve man en een paardenkop maar weten onze bestuurders veel.

Zapata10 | 11-08-22 | 12:26

Nederland wordt niet droger, Nederland wordt natter. Je moet tegenwoordig naar de site van Syp Wynia om daar achter te komen. Geen fake news maar overtuigend geïllustreerd met een grafiek gebaseerd op KNMI-gegevens. "In de periode 1910-2019 nam de jaarlijkse neerslaghoeveelheid in Nederland met 26 procent toe."

J.P.Drapeau | 11-08-22 | 12:24 | 3

klopt. Neerslag neemt toe, maar valt onregelmatiger, vaak grote hoeveelheden in korte tijd. Ook langere periodes zonder regen. Daarnaast zijn we het water heel efficient gaan afvoeren; lage grondwaterstand, rivieren uitdiepen en kanaliseren. Effect is uiteindelijk toch zorgelijke verdroging.

zeeman73 | 11-08-22 | 12:37

@zeeman73 | 11-08-22 | 12:37:
Even wat dingetjes aanpassen in het BMOVL filtertje van de waterschappen zodat we meer water vasthouden als het dan valt. Het is er wel, nou nog verstandig mee omgaan. Enter: managers, adviesbureau's, coaches en taskforces, yada, yada, yada....

elfenstein | 11-08-22 | 12:47

Rutger heeft er in 2020 al een mooi item over gemaakt. Conclusie: Uw geld wordt gebruikt om big tech te voorzien van goedkope (gratis) energie youtu.be/j0rUyXu_2wU

4HoogAantWater | 11-08-22 | 12:24 | 2

Gelukkig maken Nederlanders geen gebruik van de diensten van big tech. Toch?

Après toi | 11-08-22 | 12:49

@Après toi | 11-08-22 | 12:49: Maar daar betalen ze toch gewoon voor toch? Of moeten we iedere ondernemer in Nederland dan maar alles gratis gaan geven? Zou wel zo eerlijk zijn dan.

Zapata10 | 11-08-22 | 12:53

Gebruikt of Verbruikt?

Onkel Bratwurstbude | 11-08-22 | 12:22 | 1

Bruikbaar...

onbekend | 11-08-22 | 12:51

Onderwijs en overheden krijgen toch korting op licenties of heeft Microsoft dat afgeschaft?

WillemWordtWakker | 11-08-22 | 12:22 | 1

Dat is nog wel zo maar dan nog is dat geen reden om Microsoft gratis energie en water te geven.

Zapata10 | 11-08-22 | 12:28

Dit is een lastige... het datacenter voorziet in een behoefte, waar we allemaal gebruik van maken. Google investeerde hiervoor 500 miljoen en het biedt werkgelegenheid aan meer dan 130 mensen. Enige nadeel is dat er een tekort aan drinkwater ontstaat. Goedkoop alternatief zou kunnen zijn om de omwonenden te voorzien van gratis Schultenbrau.

johnyl | 11-08-22 | 12:20 | 5

130 mensen? In een datacenter? Bent u er wel eens binnen geweest? Beveiliging 3 man.
Op iedere verdieping een vloer assistent die tevens werknemer is van het bedrijf wat daar de apparatuur gestald heeft. En dat was het wel. Je kan er uren dwalen zonder iemand tegen te komen.

Zapata10 | 11-08-22 | 12:31

@DrachiR | 11-08-22 | 12:24:
De wijze waarop u plebs schrijft doet mij vermoeden dat u zelf tot de door u beschreven groep behoort…

Lefty-Messup | 11-08-22 | 12:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Je moet bij Bing afbeeldingen niet ‘Big Naturals’ invullen en veilig zoeken uitzetten.

RickTheDick | 11-08-22 | 12:18

Ik mis de grap bij het inzoomen op Bing, st. (stichting) administratiekantoor =/= saint administratiekantoor of zo?
Of is het dat ons land verdoost met megakassen en distributiecentra?

Analia von Solmsch | 11-08-22 | 12:18

@AntiZanicz | 11-08-22 | 13:41: Iets verder naar het noorden in de Wieringermeer staan nog een tweede datacentrum en er wordt nog een derde gebouwd... Heel dat dc in Zeewolde is daarme schijnbaar ook niet nodig. De ellende komt in een andere provincie, waar iets minder ophef over is.

Lu_Tze | 11-08-22 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wist het wel. office 365 bestaat voor 99% uit water.

PockyMaster | 11-08-22 | 12:16

Het water word verdampt, niet teruggestort. Maar er worden chemicaliën toegevoegd, om de gevoelige koelapparatuur niet te beschadigen.
Die chemicaliën komen in de lucht.

hotnot | 11-08-22 | 12:15 | 5

En aan het licht.....

onbekend | 11-08-22 | 12:59

duidelijk geen natuurkunde en scheikunde gedaan

AntiZanicz | 11-08-22 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Deze datacenters besparen al die talloze server hokjes met admins verspreid over ons land en zijn gewoon een goede zaak.

heldheino | 11-08-22 | 12:15 | 3

Kijk eens, eindelijk een goede visie. Net zoals dat we vluchtelingen echt nodig hebben om de vergrijzing hier op te vangen...

Pa Nadol | 11-08-22 | 12:17

B.S.

Klaas_de_Waal | 11-08-22 | 12:32

En men kan dankzij deze datacenters facebook opleidingen volgen om expert in vaccins te worden. Echt een grote aanwinst.

Deflatiemonster | 11-08-22 | 12:47

Totaal falen van de rijksoverheid om dit soort besluiten bij gemeentes te laten en hun incompetente college van B&W te laten. Regie op hoe we het landschap invullen zou helpen maar ja, Rutte, die bemoeit zich het liefst nergens mee (als hij maar premier kan blijven).

Vula | 11-08-22 | 12:15

Houden ze dat water ook?

gnidegna | 11-08-22 | 12:14

Dit soort datacenters bestaan omdat wij met z'n miljoenmilarden dagelijks uren achter computer zitten.

zeeman73 | 11-08-22 | 12:12 | 5

Ik rij diesel vanwege minder CO2, mijn gasverbruik t.o.v vorige maand is gehalveerd (echt waar), ik reaguur niet meer op virus-topics (opwarming van de aarde), ik eet geen avocado's meer (hoewel gezond) en ik douche met koud water 9bedankt Wim). Maar van mijn internet blijven ze af!

roosvrij | 11-08-22 | 12:21

Dit soort datacenters bestaat omdat er een bouwvergunning/omgevingsvergunning voor is afgegeven. Huizen bouwen kan niet, want stikstof, maar dit kan wel? De gemeente verdient aan de grondverkoop en heeft wat gemeentelijke heffingen om te innen. Maar vaak is het bestemmingsplan speciaal aangepast. Qua arbeidsplaatsen stelt het ook niets voor. Een gewoon bedrijf maakt geen schijn van kans om een gebouw van een dergelijke omvang met zo weinig gebruik van arbeid voor elkaar te krijgen.

HoniSoit | 11-08-22 | 12:21

Dit datacenter staat er omdat u niet te lang wilt wachten op antwoord van een site of bestandjes in de "cloud".
De cloud is trouwens niets meer dan de computer van iemand anders. Heb wel eens een groene hippie gesproken die werkelijk meende dat het "in het internet" zat, niet wetend wat dat dan precies was. Wat een mongool.

Bakkeleures | 11-08-22 | 12:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Van IJsselmeer naar Micromeer.

pjotr nicknaamtov | 11-08-22 | 12:12 | 1

Ze zitten in Middenmeer, halverwege dus. En er is geen politiek midden meer.

marcoplarco | 11-08-22 | 12:21

Verdient NL ook nog iets aan dat datacenter?

Ichneumonidae | 11-08-22 | 12:10 | 6

@DeterioraSequor | 11-08-22 | 12:13: Die windmolenboer is Vattenfall en die is sowieso binnen: Die kregen 50% korting op de bouw van die molens op uw kosten, de opbrengst van die molens gaat naar Microsoft die als multinational geen belasting betaald, en of je ook even uw tuintje niet wil sproeien? Want het water raakt op. Oh en even de airco uit, want we hebben niet genoeg groene stroom in dit land.

ReyNemaattori | 11-08-22 | 12:19

Ja. Applause.

DrachiR | 11-08-22 | 12:46

Het is niet onwaarschijnlijk dat wat zich binnen de hekken van die dc's bevindt, buiten de NLse/EU belastingruimte valt. Een vergelijkbare constructie als met de opslagruimtes van oa Amazon en de geplande Teslafabriek in Duitsland.
Ik kan het alleen ff niet terugvinden dat dat met die dc's ook werkelijk zo is. Het zou me darentegen verbazen als er wel in NL belasting betaald zou worden. De aannemers voor de bouw waren, om maar iets te noemen, Ieren. Da's al een veeg teken, voor wat betreft belastingheffing.

Lu_Tze | 11-08-22 | 14:04
▼ 3 antwoorden verborgen

De enige Bing die hier aan boord mag komen is Crosby.
En dan aléén met de Kerst.

Kapitein Sjaak Mus | 11-08-22 | 12:09 | 2

De rest van het jaar Bill Cosby?

geenjagergeenneeger | 11-08-22 | 12:14

Het is pas kerst als Bink Rosbief heeft gezongen

Guy_Tare | 11-08-22 | 12:20

Hoeveel liter kost deze post, en belangrijker: waar eindigt die (ml)liter

geenjagergeenneeger | 11-08-22 | 12:07

Zijn we er toch weer ingetuind. Wie had dat nou verwacht, dat een bedrijf het verbruik zou onderschatten, er geen ambtenaar goed heeft gecheckt en er nu geen weg terug meer is. Mooi land, in vele opzichten.

_pacman_ | 11-08-22 | 12:06 | 7

@roosvrij | 11-08-22 | 12:10: De OZB gaat alleen over het onroerend goed. Waarschijnlijk met korting. De apparatuur is roerend goed. Ontroerend stom.

AntiZanicz | 11-08-22 | 13:35
▼ 4 antwoorden verborgen

Het wordt toch als koeling gebruikt en komt daarna weer terug, of maak ik een denk fout?

jan huppeldepup | 11-08-22 | 12:05 | 5

Waarom moet je dan korter douchen? Dat water wordt gezuiverd en komt ook daarna weer terug. Al het water komt "daarna weer terug". Een mens bestaat voor 92% uit water, dat komt ook "daarna weer terug".

Klaas_de_Waal | 11-08-22 | 12:14

Er worden kalk- en corrosiewerende middelen aan toegevoegd. Geen fijne goedjes.

marcoplarco | 11-08-22 | 12:19

Ik hoorde iets van dat water bij een bepaalde temperatuur verdampt?

huh!? | 11-08-22 | 12:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat water wordt voor koeling bij warm weer gebruikt. Het wordt niet opgedronken en gaat gewoon terug. Het probleem is wel dat het danwel flink warmer is gemaakt.

AntiZanicz | 11-08-22 | 12:05 | 10

Niet alleen bij warm weer, ook bij koud weer loopt de temperatuur van die servers flink op en wordt er dus het hele jaar door dagelijks zwembaden vol water met toegevoegde chemicaliën gebruikt om te koelen.

Jackson | 11-08-22 | 12:50

Met name veel hydroxylzuur, ook wel di-hydroxy-mono-oxide. Deze stof laat het volume aan water toenemen en is bij inademing giftig, mits in voldoende hoeveelheden. Ook als je het drinkt, kun je eraan sterven. Jaarlijks overlijden veel mensen door teveel inname van deze stof!

Bakkeleures | 11-08-22 | 12:55
▼ 7 antwoorden verborgen

Gebruikt of verbruikt? Ik heb zo'n vermoeden dat het gaat om koelwater uit het ijsselmeer (en dus geen drinkwater) dat gewoon weer wordt teruggestort.

BobDobalina | 11-08-22 | 12:05 | 6

Dat vermoeden heb ik ook. om het strookje gras om het gebouw te sproeien is het wat veel. Bij hogere temperaturen zullen ze ook meer volume moeten pompen, om de retour temperatuur voor niet-tropische vissen een beetje acceptabel te houden.

W_F | 11-08-22 | 12:51

Is niet zo goed voor de flora en fauna. Volgens mij was daar ook iets om te doen wanneer men over boeren begint.

Deflatiemonster | 11-08-22 | 12:51

Gewoon lezen. Ze gebruiken drinkwater, voegen er chemicaliën aan toe om hun koelers te beschermen en lozen dat weer op het oppervlaktewater. Dus het is een dubbel smerige truc: ze gebruiken drinkwater dat veel beter kan worden gebruikt, bijvoorbeeld in je zwembad, en ze vervuilen het IJsselmeer.

Koning Willy | 11-08-22 | 13:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Het lijkt me dat dat water gebruikt wordt voor koeling. Dat betekent dan toch niet dat het water daarna 'verbruikt' is? Het wordt alleen met een hogere temperatuur weer losgelaten. Expert in de zaal die dit kan uitleggen?

Rent-a-Retard | 11-08-22 | 12:05 | 9

@Kapitein Sjaak Mus | 11-08-22 | 12:18: Ik vind helemaal mooi!

Ichneumonidae | 11-08-22 | 12:25

Hoge oppervlaktewater temps zijn ook absoluut geen gevaar voor blauwalgvorming oid...

ReyNemaattori | 11-08-22 | 12:26

Ik hoorde iets van dat water bij een bepaalde temperatuur verdampt?

huh!? | 11-08-22 | 12:28
▼ 6 antwoorden verborgen

Moet wel. Anders kan ik geenstijl niet meer vinden. Dan maar een dagje geen water drinken.

TheManiac | 11-08-22 | 12:04 | 2

Het verhaal gaat dat het grootste deel van de servers porno voor Afrika staat de hosten.

marcoplarco | 11-08-22 | 12:18

En het is lekker warm, dus nog harder koelen.

Dima Beeline | 11-08-22 | 12:04
-weggejorist-
davidhasseltoff | 11-08-22 | 12:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl