Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bingo. Beregeningsverbod voor Brabant

ook een soort van onteigenen

Kijkend naar de Kaart van Nederland zou je toch zeggen dat Zeeland, Achterhoek en Limburg zo droog zijn als een Volkskrant-columniste. Maar het is nu toch Brabant waar de HOOSPIJP BAN van kracht wordt. Tussen zeven uur 's ochtends en zeven uur 's avonds mag er geen oppervlakte slootwater meer over de velden met worstenbroodjes worden gespoten. Het waterschap in West-Brabant spreekt van een uitzonderlijke maatregel en zegt dat "de grenzen van het waterverbruik zijn bereikt". "Er is gewoon te weinig water." Niet helemaal waar, want in mei/juni (scrollen) viel er lekker veel regen in Brabant en dat is allemaal nodeloos naar de Noordzee afgevoerd. Stom stom stom. Wellicht dat we wat AZC's kunnen leegtrekken om er waterbassins van te maken!

Kijk dan

Reaguursels

Inloggen

Wim-Lex was van het watermanagement. Waar is hij nu??? Duitsland doet dat beter. Daar hebben ze waterbekkens aangelegd om het smeltwater uit de bergen op te vangen. En daarom hebben WIJ tekort. Leve de EU.

Leffe Blonde | 09-08-22 | 15:19

Laten we goed met water omgaan allen.

NiCeY | 09-08-22 | 15:09

Water huishouding: niet sexy wel noodzakelijk.
Veel stemmen zul je niet trekken als je het relatieve watertekort in Nederland hebt opgelost, wel opgetrokken wenkbrauwen, immers vaak hadden we teveel aan water en regelmatig stond het tot de lippen. Na 1953 was het oplossen van het wateroverschot daarom wel sexy.
Kortom, politiek gezien zal dit niet zo interessant zijn als een hot-topic zoals de wereld redden van de klimaatverandering.

ratelaar | 09-08-22 | 13:30 | 2

Watermanagement is inderdaad niet erg "stoer" en zeker noodzakelijk. Inderdaad dat was voorheen vooral andersom. Maar wacht maar tot de overstromingen weer komen in ons toch al zeer op wateroverlast voorbereide landje. Punt is dat er de ene periode veel te weinig valt en de andere periode veel te veel. Gaat de komende jaren alleen maar erger worden.

Theodorus.Goldbach | 09-08-22 | 14:05

Een taak van de waterschappen, die niet verder komen dan vergaderen, problemen benoemen en navelstaren.
Er moeten opslagbassins komen om bij regenval hemelwater op te vangen voor gebruik in en rodom het huis.
Planten water geven, auto ' s wassen, bij gebruik met de hogedrukreiniger, etc.
Of in modernere huizen om toilet te spoelen, douchen, wassen, enzo verder.
Hier 0032 doen we dat al jaren, bij nieuwbouw of grondige verbouwing verplicht een opvangtank(s) van minimaal 10000 liter plaatsen.
Regenwater afkoppelen om te laten infiltreren waar geen aparte leiding in de grond ligt die het water in de ondergrond laat infiltreren.
Dus waterschappen handen uit de mouwen, tanks regelen en plaatsen in plaats van lullen.
Grindgaten in mogelijk dieper uitbaggeren om rivierwater te bufferen om te kunnen beregenen in tijdens als nu.
Hier zijn grindgatten 50 meter diep, waaruit door een leidingenstelsel de boeren hun percelen kunnen beregenen, een gebied van 2500 hectare.

VW, alles ist vorbei | 09-08-22 | 14:40

Onzin. Henk53 uit Alblasserdam heeft zojuist op nu-punt-nl uitgelegd dat er helemaal geen watertekort is.

Bigi Bana Boy | 09-08-22 | 13:23 | 1

In theorie is dat tekort er ook niet. Je moet dan wel als land in zijn geheel aan de wateropslag gaan. In het natte seizoen valt zoveel water dat wij met ons dan van 90m2 voldoende verzamelen om de hele zomer de tuin te kunnen bewateren.

Verbandmeester | 09-08-22 | 14:59
-weggejorist-
bqbq | 09-08-22 | 13:15 | 1

Gas hebben we nog wel zat. Daar valt nog wel e.e.a. te regelen/redden.

Maar drinkwater dat minder wordt vanwege een dreigend watertekort i.c.m. grondwatervervuiling maakt dat wel behoorlijk problematisch. Met gas en olie kan je nog wijzen naar schurkenstaten zoals Saoedi-Arabië en Rusland want daar ligt het gros van energiecrisis en inflatie. Maar drinkwater is toch wel echt ons eigen probleem. Hoewel zelfs met een 25% verhoging water nog steeds relatief goedkoop is hier is het een slecht voorteken voor de komende decennia. Tuurlijk. De meesten van ons zijn er dan toch niet meer. Maar er zijn ook mensen die zich minder druk maken over zichzelf en hun eigen comfy leventje en meer bezig zijn met of er straks voor de kinderen van onze kleinkinderen nog een leefbare planeet is. Met hittegolven met recordtemperaturen van wel 47 graden in o.a. Portugal zie ik het somber in.

Theodorus.Goldbach | 09-08-22 | 13:01
-weggejorist-
Baldur_von_Schirach | 09-08-22 | 12:59 | 2

Zo’n waterstofbom, die zet toch ook waterstof en zuurstof om in water? Is het geen idee om een tsar bomba boven Nederland te laten ontploffen, alle problemen in één klap opgelost.

Sinterbikske | 09-08-22 | 12:49 | 3

Jij snapt het. Is het al ergens 5 uur?

Theodorus.Goldbach | 09-08-22 | 13:01

Maar even serieus, dit soort regels zijn er toch best vaak , en niet iets van de laatste jaren of zo, toen ik nog in NL woonde was het vaak op de radio, en als ik me niet vergis vaak een polder in boskoop het eerste , hier zijn de regels. Al een kleine maand zo, tuinders gelukkig. Als laatste, en eigenlijk is dat een jaarlijks dingetje aan het worden.
Dus een beetje sensationeel stukje over een vrij gewoon fenomeen

deathchant | 09-08-22 | 12:48 | 3

het is vooral sensationeel dat van de 5 droogste jaren er 4 de afgelopen 5 jaar waren. de kans dat dat toeval is, is nagenoeg 0. dat is de echte sensatie.

zeeman73 | 09-08-22 | 12:52

Ja, is ook mijn idee.

ChalinaRosa | 09-08-22 | 13:09

Lekker dan om zo de winter in te gaan. Geen vega dadelijk, boeren weg dus geen vlees, gas op, elektra verknetterd door Google en water te duur. Gelukkig hebben we nog wel lucht

Mark van Leeuwen | 09-08-22 | 12:47 | 1

Die lucht zit vol stikstof en CO2, niet meer te betalen straks.

DRUCKIE1 | 09-08-22 | 13:12

Water verbruik je niet dat gebruik je. Of is dat water daarna weg?

HerrWolf | 09-08-22 | 12:37 | 2

Voor even wel

Mark van Leeuwen | 09-08-22 | 12:45

Nee. Er bestaat enkel verplaatsing en dat telt niet alleen voor water maar ook voor de problemen die de overheid aan het creëren is.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 13:26

Zo'n bassin als in het filmpje , heb ik 5 jaar geleden aangelegd. Is niet heel duur en komt nu mooi van pas. Het gekke is dat iedere keer als men zo'n reserve hier wil aanleggen, de groenen helemaal op tilt gaan.
Terwijl er ook ook water uit drainage in de winter in kan. En je dat dus alvast niet hoeft op te pompen. Als je ziet hoeveel beestjes er op af zijn gekomen, zie ik het eerder als een verrijking van de biodiversiteit, ook al is het artificieel, water is leven.

deathchant | 09-08-22 | 12:24 | 1

@deathchant.
"groenen helemaal op tilt gaan."
Dat komt omdat de groenen eigenlijk niet groen zijn, maar relnichten die overal tegen zijn zodra een mens iets goeds heeft bedacht.

jufrouw theelepeltje | 09-08-22 | 12:29

Shoutout voor de tuinders hier die ook met de hele familie, vrienden en collega's ook nog door die modder bakken hebben gerend om dat zeiltje te spannen.

Whmm | 09-08-22 | 12:21 | 2

Shoutout?
Kosten besparen.

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 12:37

Het is versneld, ze sjokten door de modder.

Sneerpoets | 09-08-22 | 12:45
-weggejorist-
Gladiator Fap | 09-08-22 | 12:16 | 2

Paniek! In Qatar bouwen ze gigantische airco's in de stadions, zodat toeschouwers lekker koel een wedstrijdje voetbal kunnen kijken. Dit land...

First Contact | 09-08-22 | 12:15 | 2

Vreemd, ik zou daar eerder met struisvogelveren wapperende slaven hebben verwacht.

lekgoot | 09-08-22 | 13:57

@lekgoot | 09-08-22 | 13:57: Dat is het gedeelte dat je niet ziet. Naast dat stadion staat een hok waar duizend mannen heel hard met struisvogelveren aan het wapperen zijn.

Verbandmeester | 09-08-22 | 15:05

In Brabant zijn veel boeren. Als ze niet door de voordeur gepakt worden (stikstof), dan worden ze wel door de achterdeur gepakt (watertekort). Maar sluiten zullen ze, die zelfstandig ondernemers.

Gladiator Fap | 09-08-22 | 12:12 | 3

Voor wie is dat water ook weer zo lekker laag?
We hoeven het niet zo snel aft te voeren naar de noordzee

geenjagergeenneeger | 09-08-22 | 12:26

Dit probleem van de lage grondwaterstand wordt juist veroorzaakt door de boeren zelf. De boeren hebben een vast aantal zetels in de Waterschapsbesturen en daarmee een dikke vinger in de pap in het beleid.

Zodra het regent moet al het water asap woren afgevoerd, anders worden de akkers van de boeren drassig. Keerzijde is dat als het niet regent het land droog staat. Als het water eenmaal is weggepompt, dan is het weg.

Psycho Daddy | 09-08-22 | 12:50

@Psycho Daddy | 09-08-22 | 12:50:
De situatie is iets anders dan u schetst, er zijn regio ' s waar het al snel te nat is, op het merendeel van de plaatsen kaan een hogere waterstand geen kwaad.
Na de hoogwaterproblematiek van 2021 laten de waterschappen zich niet meer zo snel verrassen.

VW, alles ist vorbei | 09-08-22 | 14:46

De tuinman heeft gisteren het zwembad bijgevuld dus geen last meer van water tekort. Plop! En plons!

Sinterbikske | 09-08-22 | 12:08

Hallo?
www.gov.il/en/departments/general/pro....
Iemand?
Nee?
Zeespiegel stijgt, we gebruiken dat water.
Als we dat water massaal land inwaarts transporteren en dergelijke voorzieningen ook in Afrika en andere droge landen implementeren, dan denk ik dat de zeespiegel wel weer zal dalen, nietwaar?
Terraforming op Terra?
Ik snap al dat paniek zaaien niet zo.
Er zijn oplossingen.
Pas ze toe.
Ok..., we moeten per definitie van deze regering af en liever gisteren dan morgen. Een coup is long overdue...
Maar weet je..., de oplossingen zijn er.
We moeten enkel de... blokkades... opruimen...

Atheist.Vader | 09-08-22 | 12:08 | 5

iets met zout en zoet water?

zeeman73 | 09-08-22 | 12:54

@zeeman73 | 09-08-22 | 12:54: Even de link aanklikken en even goed nadenken. En daarbij iets over waterbassins.

Atheist.Vader | 09-08-22 | 13:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Na regen komt zonneschijn en dan moet je het dak repareren.

guldenmiddenweg | 09-08-22 | 12:04

Als er wel regen valt, pompen de waterschappen (lees: de boeren) dat water allemaal weg zodat ze met zware machines het land op kunnen om zo veel mogelijk winst te maken - de zettingsschade is voor u. Maar dan nu niet zeiken dat het water op is.

wapster | 09-08-22 | 12:02 | 1

En zo is het.

Psycho Daddy | 09-08-22 | 12:51

Als het temperatuurverhaal faalt dan trek je het waterverhaal uit de la.
Volgende week zeikt het overal van de regen. Ze moeten dus opschieten.

squadra | 09-08-22 | 12:02

Volkskrant columniste Delphine Lecompte is overigens nooit droog. Joy Lima ook niet.
Asha ? Wil ik niet weten.

oldandwise | 09-08-22 | 12:01

Ik heb een buurman die bij Rijkswaterstaat werkt, en die sproeit zijn grasveld netjes iedere dag.
Ik woon dan ook niet in Brabant.

Nuchternederland | 09-08-22 | 11:51 | 2

Rijkswaterstaat ≠ de waterschappen

oh no | 09-08-22 | 12:01

@oh no | 09-08-22 | 12:01: Misschien moet dat water uit de naam. Zorgt voor verwarring.
Rijksstaat.

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 12:36
-weggejorist-
Motorkater | 09-08-22 | 11:51 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Geldt alleen voor oppervlaktewater in de grond zit genoeg.

MargauxGrandCru | 09-08-22 | 11:49 | 2

Dat zal wel, maar tegenwoordig tel je niet meer mee als je geen code rood of zwart afgeeft;).

Ichneumonidae | 09-08-22 | 11:51

Daar zijn mooie voorbeelden van in geheel boord-Afrika, Putten boren om grondwater te gebruiken voor gewassen. Werkt inderdaad fantastisch, 10 jaar lang, soms wel 20 jaar. En nu zijn de gronden verzilt, en zijn alle natuurlijke bronnen (oases) tot 50 km rondom de put opgedroogd. Eeuwenoude route’s door de Sahara hebben dus niet meer hier en daar een drinkplaats. Gemeenschappen die al eeuwen een waterbron hadden hebben die nu niet meer.

In Nederland zou verlaging van grondwater beteken dat ten eerste de grond inklinkt en ten tweede dat zeewater onder het land trekt.

Alquest | 09-08-22 | 12:48

Mijn labrador heeft weer heerlijk gezwommen en is net schoon gespoten.

thanseeuwen | 09-08-22 | 11:48 | 1

Zinloos. Is met de volgende wandeling weer even vies.
Beter de tondeuse er overheen.
Standje 0, anders heeft het geen zin als je hem insmeert met vaseline.

Nuchternederland | 09-08-22 | 11:53

Eeuwen lang zijn we in Nederland bezig geweest om het water zo snel mogelijk het land uit te krijgen, daar zijn we erg goed in en wereld beroemd door geworden. nu komen we water te kort, is er dan werkelijk geen slimme oplossing te bedenken om water op te slaan tot de nood het hoogst is?
ontziltingsinstallaties blijken ook prima te werken, duur maar effectief.

zoalsikhetzeg | 09-08-22 | 11:44 | 8

@Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:48: Doorverkopen aan Rijkswaterstaat met het oog op die verschrikkelijk extreme winters die we gaan krijgen.

UvulafleXer | 09-08-22 | 11:53

https://www.bbc.com/news/science-environment-46863146
Concerns over increase in toxic brine from desalination plants

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:59

@Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:48: Ondergronds opslaan en nucleair afval in gooien, in Groningen of zo..

Sneerpoets | 09-08-22 | 12:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Smeltende gletsjers in Finalen aansluiten op de ongebruikte Nord-Stream-2 pijplijn?

W_F | 09-08-22 | 11:44

Ik heb een tijdje in Korea gewoond en daar regent het primair in Juli en Augustus heel even heel erg veel (zoals gisteren, rampzalig) en daarna is het gemiddeld gezien over met de regen gedurende het jaar maar grappig genoeg heb ik daar nog nooit men horen praten over een water tekort.

Kartelmaster2000 | 09-08-22 | 11:41 | 2

Komt omdat de grote leider meneer Kim er persoonlijk ervoor gezorgd heeft dat er genoeg water is. En men mocht er niet over spreken.

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:47

@Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:47: Lijkt me wat onwaarschijnlijk dat meneer/mevrouw/... Kartelmaster in Noord-Korea zat. Niet onmogelijk maar wel heel onwaarschiinlijk.

nikolaos | 09-08-22 | 11:50

Goh, een paar dagen een beetje warm en ja hoor, we hebben een watertekort. Schei toch eens uit met die onzin.
Op de site van Waterbedrijf Vitens, pagina inmiddels verwijderd, was te lezen dat we ons in NL geen zorgen hoeven te maken over de watervoorraad. "Het water dat vandaag uit de kraan komt is honderden, soms wel duizenden jaren geleden gevallen als regen. Omdat er 700 mm regen per jaar valt, worden de grondwaterbronnen voortdurend aangevuld."
Berichtje 8 maart 2018. Mss dat iemand dat nog kan opduikelen.

Ichneumonidae | 09-08-22 | 11:41 | 5

Url in de wayback machine klatsen?

ReyNemaattori | 09-08-22 | 11:47

@Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:46: Dank voor je moeite!

Ichneumonidae | 09-08-22 | 11:49

@Gurb | 09-08-22 | 11:43: Is dat niet ook een kwestie van distributie? Lijkt me geen rocketscience.

Ichneumonidae | 09-08-22 | 11:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is water naar de zee dragen.

Keutels | 09-08-22 | 11:40

Barbara Baarsma heeft vast een plan klaar liggen. Water rechten ofzo.

grapo | 09-08-22 | 11:40 | 4

Ik voel nattigheid.

elfenstein | 09-08-22 | 11:42

@elfenstein | 09-08-22 | 11:42:
Dat is dan niet bij Babs zelf want die is zo opgedroogd, een beetje Egyptische mummie zou er stikjaloers op zijn.

Graaisnaaiert | 09-08-22 | 11:44

Barbara Baarsma heeft geld zat om water af te pakken/te kopen van mensen met weinig geld.

AdvocatusDiaboli | 09-08-22 | 11:58
▼ 1 antwoord verborgen

Dinsdag 22 februari 2022 |
https://www.omroepflevoland.nl/nieuws/274387/waterpeil-in-ijsselmeer-halve-meter-gestegen-lastig-om-water-af-te-voeren
Waterpeil in IJsselmeer halve meter gestegen: 'Lastig om water af te voeren'

maandag 9 mei, 14:28
https://nos.nl/artikel/2428108-waterpeil-in-ijsselmeer-verhoogd-vanwege-droogte
Waterpeil in IJsselmeer verhoogd vanwege droogte;
Het heeft sinds begin maart in het grootste deel van Nederland niet of nauwelijks geregend, met uitzondering van een korte periode begin april.

--
Padam tssss

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:36

De tijd dat we uitsluitend onze eigen pis mogen drinken is nabij.

tectonicos | 09-08-22 | 11:35 | 1

Kunnen we bier recycleren.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 13:16

In Brabant mogen de sprinklers tussen 19u en 7u nog aan. In 8 andere regio's is er een algeheel beregeningsverbod, aldus NOS. Wel zo praktisch, die zelfvullende sloten in Brabant.

UvulafleXer | 09-08-22 | 11:33

Ik heb twee 1000 liter regentonnen en spoel mijn toiletten door met regenwater elke dag. En 's avonds het gras en de planten sproeien met regenwater. Het is Dieu-donnee, helemaal gratis, zoet water in onbeoerkte hoeveelheid. Twee of drie regenbuien en de tonnen zijn weer vol. Weten we het alvast voor volgend jaar zomer.

Twee Jeetjes | 09-08-22 | 11:33 | 7

Leuke info. Dank!

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 12:34

7000 liter zit er bij mij onder de grond, gaat met een hydrofoor het huis in naar de wcs en de wasmachine kalkvrij en kraakhelder.omdat er in de ondergrondse put permanent een vijver beluchtertje werkt als de put vol is stroomt ie over naar het zwembad, nog 60 kuub reserve om een droge winter mee door te komen.. www.intewa.com/de/produkte/

Smoelensmid | 09-08-22 | 15:22
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom kan zoet water wel zout gemaakt worden maar zout water niet zoet?

Mr_Natural | 09-08-22 | 11:28 | 6

@AdvocatusDiaboli | 09-08-22 | 11:57: Nou volgens mij doen ze dat d.m.v vacuum verdamping met de restwarmte uit b.v. het koelwater van de hoofdmotor. Membraamfiltratie moet ik nog voor de eerste keer tegenkomen op een schip. Het op deze manier verkregen zoetwater mag sowieso niet voor consumptie gebruikt worden als je het in de Noordzee of in de buurt van de kust maakt. Alleen ergens midden op de Oceaan mag je er pas koffie van zetten.

Texacoballletje | 09-08-22 | 12:28

Middels osmose kan dit en niet zoals AD zegt 'persen door gaatjes '
Zeg dan niets

sjengster | 09-08-22 | 13:03

@sjengster | 09-08-22 | 13:03:
Osmose werkt met een semi permeabel membraam, waarbij de ene kant (in dit geval) dan zout water is is, en aan de andere kant niet zout water. Je krijgt er dus nooit al het zout uit, en je hebt behoorlijk wat zoutloze vloeistof nodig om het zout eruit te trekken. Zodra de zoutgehaltes gelijk zijn stopt de osmose. Planten zijn er goed in.
Feitelijk is osmose dus 'persen door gaatjes', namelijk het membraam laat aan beide kanten water door, maar zout aan een kant niet.

Alquest | 09-08-22 | 14:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Op een steentje zuigen helpt tegen de dorst.

Lorejas | 09-08-22 | 11:28 | 2

Water drinken helpt beter.

W_F | 09-08-22 | 11:39

Heel vroeger zoog ik uit een borst.

squadra | 09-08-22 | 12:22

Al een jaar of 20 worden er doemverhalen uitgestort. Beetje droogte en ze staan er als debielen bij. Goed gewerkt, sukkels. Lekker voorbereid!

TheBigKirth | 09-08-22 | 11:28 | 1

Kan me nog wel spotjes op TV herinneren van dat het steeds vaker en harder regent in NL en dan hebben we 't echt over 10-15 jaar geleden.

Enerzijds worden we bang gemaakt met doemverhalen, anderzijds verdommen ze zelf naar hun eigen doem verhalen te handelen.

Dit geld zowel voor neerslag, maar ook klimaat in het algemeen(we moeten minder vliegen, maar zelf (met prive jets) de wereld rondscheuren. We moeten minder rijden, maar wel een wagenpark met dikke SUVs hebben), maar ook gedurende die hele pandemie (zelf wel handen schudden, gaan sporten, geen kapje dragen, naar evenementen gaan).

ReyNemaattori | 09-08-22 | 12:12

Owja ik moet de plantjes nog water geven.

BrulSpin | 09-08-22 | 11:27

En de brandweer interesseert het geen reet.

Leptob | 09-08-22 | 11:27

Overigens een verplichting om overdag niet te sproeien vind ik wel noodzaak. Belachelijk hoeveel water er gelijk verdampt. Zou eigenlijk voor iedereen moeten gelden, enkel na zonsondergang water gebruiken!

davidhasseltoff | 09-08-22 | 11:25 | 5

Bij de verdamping spelen de dauwpuntstemperatuur (de temperatuur waarbij het vocht gaat condenseren op voorwerpen) en de temperatuur van het water waarmee wordt beregend een rol. De dauwpuntstemperatuur is de laatste tijd (begin mei) tussen de 7 en de 9 graden. Als er beregend wordt vanuit een bron, dan heeft dat water een temperatuur van een graad of 12. Het water dat de haspel verlaat, vliegt in hooguit 10 seconden van de sproeiopening naar het gewas en de grond. In die tijd verdampt er nagenoeg niets.

Stel in een zomerse situatie dat de dauwpuntstemperatuur 15 of 16 graden was, dan zou er zelfs wat water uit de lucht condenseren op het water dat uit de haspel komt. Dan komt er zelfs meer water op de grond dan de haspel verlaat. Beregenen overdag levert ten opzichte van ’s nachts daarom geen verlies aan water op. Hooguit dat er overdag wat meer water verwaait – minder goede verdeling van het water – omdat de windsnelheid overdag wat hoger is.

Als er beregend is, dan is het gewas nat. Het vocht dat op het gewas zit verdampt. Dat is geen verlies, want in die tijd is de RV in het gewas met 96 tot 100% erg hoog en verdampt het gewas niets. Kortom, beregenen overdag leidt niet tot een verlies aan water door verdamping!

hereboer | 09-08-22 | 12:43

Wow dit is wel helder! Enkel de verbrandingstheorie van graaisnaai staat nog overeind! Thanks all

davidhasseltoff | 09-08-22 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Weer wanbeleid. Weer. Een echt zeiknatte winter gehad maar half april stond bij ons in de buurt de eerste sloot al droog, reden denk ik lage grondwaterstand. Teveel theoretische regels opgesteld de laatste 20 jaar waardoor logisch denken uitgebannen is.

Fedde71 | 09-08-22 | 11:25 | 4

@AntiZanicz | 09-08-22 | 11:46:
Vam die boeren is wel zo. Maar als ik moet kiezen tussen vreten op m'n bord of een groen gazonnetje dan kies is toch voor het eerste.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 13:12

@zwenkwieltje | 09-08-22 | 13:12: het gaat om de toegankelijkheid zou het een keertje een week regenen. Het is absurd om daar het land voor te laten verdrogen. De waterschappen moeten subiet inzet op herstel van het grondwaterpeil. De trekken ze maar even niet met de trekker.

AntiZanicz | 09-08-22 | 14:15
▼ 1 antwoord verborgen

Als Nederland niet te vol is, is er ook genoeg water!

jochum1980 | 09-08-22 | 11:23

Hoezo weinig water? Nederland ligt zowat onder de zeespiegel en waar gaat water naartoe? Juist, naar het laagste punt. Als er een probleem met te weinig water is ligt dat enkel en alleen aan de dombo's die het water door hun vingers laten glippen. wel maatregels tegen te veel water, maar andersom vergeten?

dijkbewaker | 09-08-22 | 11:23 | 4

@Alfred E. Neuman | 09-08-22 | 11:31: Die verziltte grond kunnen mooi zonnepanelen op groeien.

W_F | 09-08-22 | 11:40

nooit wat geleerd

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:46

@Alfred E. Neuman | 09-08-22 | 11:31: Geeft dat zout wat in de winter op de wegen wordt gestrooid geen effect? Zie er niets van in de bermen dus dat verzilten zal wel meevallen.

n.sunny | 09-08-22 | 12:06
▼ 1 antwoord verborgen

Uitzonderlijke maatregel? Het is bepaald niet de eerste keer dat dit voorkomt. En dan het gezeik over kunstmest en waterzuivering. Opeens weer allemaal berichtjes over het water vanuit allerlei hoekjes. Volgens mij wordt ons weer wat aangepraat...

Muxje | 09-08-22 | 11:22 | 1
-weggejorist-
ReyNemaattori | 09-08-22 | 12:16

Wanbeleid.
Geen water tekort...
Het is simpelweg wanbeleid.
De Nederlandse overheid kan werkelijk helemaal niets.

Jootjejo | 09-08-22 | 11:22 | 3

Ik sluit me hierbij aan, weer een nieuwe "Crisis" al begin ik mij wel eens sterk af te vragen of dit onkunde is of opzet. Tijd voor bier het is mooi weer, nu kan het nog, en ik heb nog eens vakantie ook. proost.

keistad | 09-08-22 | 11:25

Wanbeleid van de overheid? De boeren in ons land hebben een dikke vinger in de pap bij de waterschappen. Voor onze boeren houden we de grandwaterstand laag, anders hebben de boeren drassige akkers en dat willen ze niet. Dus als het regent voeren onze waterschappen als een dolle al het water af om geen modder op de weilanden te krijgen.

De keerzijde is: als er even wat minder water uit de lucht komt dan is er geen enkel natuurlijk buffer om dit op te vangen en zitten we met de huidige situatie.

Psycho Daddy | 09-08-22 | 11:52

@Psycho Daddy | 09-08-22 | 11:52: grandwaterstand = grondwaterstand

Psycho Daddy | 09-08-22 | 11:53

Ach, het overgrote deel van de agrarische productie in Brabant betreft wietkwekerijen, en die worden gelukkig niet echt getroffen door dit beleid. Ook met meth-labs overleven het wel denk ik.

BoerKoekoek | 09-08-22 | 11:19

Bingo, waterschapsverkiezingen.
Wat hebben die ook alweer voor nut?

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:19 | 7

@Muxje | 09-08-22 | 11:24: hoog houden is goed voor iedereen. Boeren hebben het idee dat de gemeenschap het voor hen oplost wanneer het een keer fout gaat.

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:45

@AntiZanicz | 09-08-22 | 11:45: Niet zo zeuren. U mag stemmen. Laag houden is beter. Gezien de verkiezingsuitslag is dat de norm.

Is dit nog nieuws? | 09-08-22 | 11:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Utah`s Great Salt Lake staat ook leeg. www.sciencefriday.com/segments/salt-l...

Kan iemand mij uitleggen waarom we wel vaten olie pompen naar de Golf van Mexico vanuit elke uithoek van Noord Amerika, maar geen water vanuit de Mississippi naar de droge delen van de VS ?!? Water is in soms duurder dan olie.

Uitgaan van een stabiel klimaat is naïef. Het is tijd voor een Romeins aquaduct.

Feynman | 09-08-22 | 11:17 | 5

In een Amerikaans tankstation is water nog steeds duurder dan benzine, per liter (of gallon).

W_F | 09-08-22 | 11:42

Olie is veel minder in omvang. De mississipi is ook niet zo vol. Voor water heb je buizen van 3-5 meter diameter nodig. Over lange afstanden. Libiërs hebben dat onder Khadaffi gedaan, met kennis uit Nederland - Delft Hogeschool.

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Om te beprijzen heb je schaarste nodig. Desnoods gecreeerde schaarste. Plus een verbod om zelf water te oogsten uit sloten, vaarten en kanalen.
Ziehier Nederland na 12 jaar Rutte.

Graaisnaaiert | 09-08-22 | 11:15 | 3

Regeren is vooruitzien.

Keutels | 09-08-22 | 11:17

Druppelslangen in de grond en niemand die het ziet.

Colin.Fart | 09-08-22 | 11:14 | 4

het zou inderdaad beter zijn nooit meer zo primitief te sproeien en een giet of andere doseersysteem te verplichten.

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:41

Binnenkort krijgt iedereen een slimme watermeter die precies registreert hoeveel er wanneer precies is verbruikt. Automatisch boetesysteem koppelen en klaarrr.

JJMS | 09-08-22 | 11:41
▼ 1 antwoord verborgen

Dus een pijpleiding vanuit rusland naar hier is geen probleem maar een leiding vanaf de Rijn naar waar water nodig is om vreten te kweken is te moeilijk?

elfenstein | 09-08-22 | 11:13 | 1

Prioriteiten hè.

China legt pijpen aan van Zuid naar Noord om een kleine 44.8 miljard kuub water per jaar te verplaatsen. Da's ongeveer 2/3e van het jaarlijkse Rijndebiet.
Even los van vervuilingsissues, is dat best een prestatie.

ReyNemaattori | 09-08-22 | 12:26

Waar is al dat water gebleven van de overstromingen van vorige zomer?

Guusje Nadorst | 09-08-22 | 11:12 | 2

Vorige zomer? paar maanden geleden bedoel je, half Limburg onderwater.( En geen grapjes graag)

Jee-Dee | 09-08-22 | 11:38

Het gaat wel snel hè, al die vrijheidsbeperkende maatregelen.

davidhasseltoff | 09-08-22 | 11:12
-weggejorist-
martn | 09-08-22 | 11:12

Gisteren nog over de Moerdijkbrug gereden. Water zover het oog kon zien. Gebruik die windmolens om dat water weer ondergronds te pompen.

Met_baard | 09-08-22 | 11:11

'Geld als water hebben' moet misschien anders uitgelegd gaan worden.

Leptob | 09-08-22 | 11:11 | 1

Oom Dagobert snapt het.
Als je zuinig met water wilt zijn, moet je in het geld zwemmen!

Kapitein Sjaak Mus | 09-08-22 | 11:19

Pakje patat verdubbelt straks in prijs want beregeningsverbod

prutsclown | 09-08-22 | 11:11 | 3

Friet. Geen patat.

BoerKoekoek | 09-08-22 | 11:21

Puutje of bakje.

Normpje | 09-08-22 | 11:29

Dan zijn de rapen gaar.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 12:38

Het hele bijzondere is dat overheidsorganisaties pas acteren als het leed is geschied. Iedereen die loopt te zeuren over opwarming en klimaatverandering en weet ik wat nog meer die zou dit aan moeten zien komen ? Waarom zijn die pseudo ambtenaren toch altijd zo verschrikkelijk droevig in het voorzien en voorkomen van dit soort situaties. Ik heb zo veel zin om een gruwelijke rant op te zetten op dit type bestuurders. Alle problemen zijn aan hun gebrek aan visie te danken en de oplossingen worden geparkeerd bij anderen, de ondernemers, de inwoners, bij iedereen behalve bij hun eigen prutsorganisatie. Wanneer worden dit soort knoeiers, de managers dus, niet de uitvoerenden, nou eens bij het vullis gezet, gewoon de deur uitgezet. Bij dit Waterschap, bij de IND, bij de Belastingdienst, gewoon de echte prutsers eruit trappen. En nooit meer bij de overheid binnen laten. Ga maar ZZP-en. Zie maar dat je het red. Geen één red het. Allemaal denken dat ze onmisbaar en ondernemend zijn, tot het moeilijk wordt. Dan zoekt een ander het maar uit.

wegenbouwer | 09-08-22 | 11:11 | 2

Hear, hear, netjes opgeschreven !

Penus Decoratus | 09-08-22 | 11:24

Spijker kop raak, wegenbouwer.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 12:38

Zonde van al dat werk, het water is op wanneer zij klaar zijn.

dubbelicious | 09-08-22 | 11:10

Jarenlang gezeur over klimaatverandering, droogte, neerslagtekort, einde van de wereld. Maar slimme oplossingen bedenken en inspelen op die verandering, ho maar.

Van Kamsteren | 09-08-22 | 11:10 | 1

het koraal is er wel beter op geworden, ondanks de doemscenario's die regelmatig voorspeld werden (dan hadden we anno 2022 geen koraal als je de drama headlines zou lezen).

martn | 09-08-22 | 11:13

Wij wonen in een rivierdelta, we hebben geen watertekort. Hooguit een distributie-uitdaging.

koeberg | 09-08-22 | 11:09 | 5

Lijkt mij ook.

Nederlandse firma's konden paar jaar geleden tijdens overstromingen in Engeland binnen no-time het overstroomde gebied leegpompen.

calamiteiltje | 09-08-22 | 11:15
▼ 2 antwoorden verborgen

Laat me raden. Er is helemaal geen droogte. Het kabinet gebruikt een verkeerd rekenmodel. Het is allemaal een opzetje om de oogst van dit jaar te verneuken opdat boeren voor een habbekrats kunnen worden uitgekocht en we eindelijk een groot azc kunnen bouwen.

BobDobalina | 09-08-22 | 11:08 | 5

Doe zelf onderzoek. Het is een hoax vanuit Bill Gates en George Soros.

BoerKoekoek | 09-08-22 | 11:22

zo presenteert men het inderdaad

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:38

Cynisme is het gat waardoor de waarheid fluit.

zwenkwieltje | 09-08-22 | 12:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Raar verhaal, alsof de boeren recht hebben het land verder uit te wonen en wanneer dat niet mag dat ze dan onteigend zouden geraken.
Het grondwater is van ons de gemeenschap en niet van hen, de profiteer boeren.

AntiZanicz | 09-08-22 | 11:05 | 15

Keistad: wouden, echt??

pibasso | 09-08-22 | 12:00
-weggejorist-
Kale dodo | 09-08-22 | 13:38

Kale dodo even op het labeltje kijken dan zal je zien dat er bij AH bijzonder weinig Nederlands fruit en groeten ligt.
Koop Nederlandse waar dan helpen wij elkaar.

rotator | 09-08-22 | 18:38
▼ 12 antwoorden verborgen

Draaien de datacentra nog? Dan niet bij mij komen mekkeren.

Klaas_de_Waal | 09-08-22 | 11:04 | 1

Hmm goeie

prutsclown | 09-08-22 | 11:10

nou leuk dat teamwork, maar die kassen waarvoor dat bassin dient zijn toch gewoon oerlelijk. Alles mag stuk in dit land.

pane | 09-08-22 | 11:03 | 4

Je kunt je inderdaad afvragen of het nog aanvaardbaar is om gas en water te gebruiken, zodat men een bosje bloemen op tafel kan zetten dat na een paar dagen de prullenbak in kan.

Prieelvogel | 09-08-22 | 11:20

@Prieelvogel | 09-08-22 | 11:20:
Snijbloemen. Volkomen nutteloos, energievretend en worden dagelijks over de hele wereld gevlogen. Nu stoppen met die onzin is 1000 ijsbeertjes erbij, stikstoflimieten tot in de hemel en alle ruimte om een hele stad erbij te bouwen in het westland.

elfenstein | 09-08-22 | 11:30

@elfenstein | 09-08-22 | 11:30: Nog erger is die veiling in Aalsmeer, bloemen invliegen uit Honduras , op de veiling afklokken en dan linea recta weer doorvliegen naar New York waar de hoogste bieder zat.. achterlijk gesleep met bloemen die je ook direct af kunt sturen naar de eind bestemming en een monster naar Nederland money money money he..

Smoelensmid | 09-08-22 | 15:29
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl