Bedreigde fotograaf: Nazivlag niet in scène gezet
Dat was ik niet!
Social
Toch nog even terug naar dat hakenkruisvaandel naast de A1 bij Stroe van gisterochtend, want dat heeft het nodige losgemaakt in de blauwe vogelkooi van het internet. Daar verscheen de suggestie dat de betreffende fotograaf mogelijk de vlag zelf had opgehangen om ophef te creëren, geld te verdienen en de boeren in een kwaad daglicht te stellen. Beschuldigingen die werden onderbouwd met vragen over het formaat van het brandje en de tijdsaanduiding in de EXIF-data van de foto. Uiteraard resulteerde dat in bedreigingen, want zo verziekt is today's online discourse, waardoor fotoboer Heitink zich nu genoodzaakt voelt om uit te leggen dat hij es nicht gewusst hat. "Er stond een autoband in de brand, niet de berm wat gesuggereerd wordt", zo verklaart hij en ook voor de tijden volgt een uitleg: "De camera die hij bij zich had daar waren de tijdinstellingen niet goed gezet. Hierdoor is er ophef ontstaan omdat wij eerder aanwezig zouden zijn dan dat de melding is uitgegaan." Daarmee blijft het onduidelijk wie verantwoordelijk is voor dat smerige gewapper met ongepaste vlaggen, want ook de lokale boeren ontkennen alle betrokkenheid. Kan de verantwoordelijke nazi even zijn rechterarm in de lucht steken, zodat het speculeren kan stoppen? Alvast bedankt.
UPDATE: Geen paniek, de politie zit bovenop de zaak.
Reaguursels
InloggenAls je beseft dat het een Romeinse vlag is wordt het meteen een stuk duidelijker
En nu hebben ze de tijd veranderd bij anp
Het framen is gelukt hoor Roland, voor mij blijft het eigen werk van de fotograaf.
Was het een hulpdienst? nl.m.wikipedia.org/wiki/Rode_Swastika...
Hm, vreemd. Het ANP heeft de tijd dat de bewuste foto online werd gezet, veranderd van 03:11 uur, naar 03:24 uur. Wat is hier aan de hand?
twitter.com/cathlouisa1976/status/155...
ANP-foto met aangepaste tijd:
www.anpfoto.nl/search.pp?pictureid=45...
Dit jeukt aan alle kanten.
Heb het gezien, de klok heeft kuren daar kennelijk…
Het lijkt mij eerlijk gezegd nogal onwaarschijnlijk dat een of andere boze boer midden in de nacht een hakenkruisvlag op de openbare weg gaat hangen en dan ook nog een band in brand gaat steken. Dan vind ik het toch aannemelijker dat iemand dat doet die de boerenbeweging in een kwaad daglicht wil stellen (zie je wel, allemaal extréémrechtse figuren! zouden ze op Joop gillen).
Het hoeft ook geen boer te zijn. Allerlei anti-Rutte, anticorona en antiWeffiguren pogen zich gretig aan te sluiten.
Maar idd, snachts een vlag ophangen kan ik me voorstellen qua pakkans, maar dan ga je er niet een fikkie bij steken want dan is voor een toevallige patrouille 1 en 1 wel heel snel 2 .
En niemand ziet t dus effect is nihil. Of je hebt de fotograaf gebeld of je bent dat zelf
Hulde voor de politie die dit zaakje tot op de bodem gaat uitzoeken.
i.imgur.com/YSLmilK.jpeg
Onderste steen boven !
Overigens erg laf van fotograaf & zijn baas: "Er is ophef ontstaan dat wij hebben gezegd dat de boeren iets mee te maken hebben, maar in de mail naar de media staat ook dat het niet zeker is of dit met een protest te maken heeft."
Je weet niks en toch schrijf je alvast maar op dat het 'mogelijk' met boeren te maken heeft. Ofwel: je suggereert iets net vaag genoeg zodat je het niet letterlijk gezegd hebt... dat doe je alleen als je een agenda hebt.
Misschien is het gewoon sensatiezucht, wellicht is het wat meer sinister (oh, nou doe ik het ook).
Nou, we weten bar weinig, maar alle recente toestanden met vlaggen en snelwegstoken kwamen uit de boerenhoek, het is ook niet helemaal het laatste waar je aan denkt natuurlijk. Al weten we over dit geval te weinig
Ik geloof er geen reet van wat Roland schrijft. Jankverhaal van niks. Hij heeft een stel videocorrespondenten in ‘dienst’ waarvan hij niet weet wat ze uitvreten. 112 foto’s en filmpjes zijn erg lucratief. Voor dit soort “primeurtjes” wordt goed geld neergelegd. Een bedrag van rond de drie honderd Euro, afhankelijk van het soort incident. Verkoop dat op een een avond aan drie nieuwsmedia en je hebt een leuk inkomen. Onder elkaar leveren die “persbureaus” ook strijd. Nog los van de individuele 112 fotografen. Het is een bijzonder wereldje ooit ontstaan uit scanner freaks. Nu zijn ze voorzien van een pager waarin de codes van de hulpverleningsdiensten staan.
Hé..de vlag van mijn opa! Ik was hem al kwijt.
@Monkey Cabbage | 08-08-22 | 19:03: Ziek figuur.
Voordat iedereen die hier een complot inziet: Er zijn fotografen die dag en nacht de ‘politiescanner‘ aan hebben staan en direct ergens heen scheuren om fotos van ongelukken, brandjes etc te maken om ze aan de lokale krant te kunnen verkopen.
Heel aannemelijk dat dat hier is gebeurd: iemand belt de politie omdat er iets in de fik staat, fotograaf scheurt erheen en maakt een foto. De foto staat online en binnen een paar uur is de fotograaf een antifa-romeo in opdracht van het WEF etc. Want het beeld past niet in het frame van de goede boer en slechte overheid.
Politiescanners zijn al een tijdje niet meer af te luisteren...
Er zijn ook veel krachten die het aantrekkelijk vinden om de boeren in discrediet te brengen, naast de professionele relschoppers.
De fotograaf zelf hoeft daarbij totaal niet betrokken te zijn - dit is zelfs het meest aannemelijk.
@Tatay | 08-08-22 | 18:52: Zo ongeveer een jaartje of 15. Sinds kort dus.
Zoals hiervoor gezegd bestaan scanners niet meer. Tegenwoordig heb je p-2000. En laat de foto nu net zijn gepost voordat de p-2000 melding is gemaakt
@Kruijffje | 08-08-22 | 19:54: ik zou eerlijk gezegd ook eerst klikken en dan pas bellen. Zo acuut gevaarlijk is die brand niet
Is dit nou zo'n false flag incident? *proest wat een leuke grap*
Hij is wel leuk ja.
Voor die foto hangt die vlag perfect. Mooie compositie, maar als protesteren hang je hem niet op voor het fietspad, maar voor de weg. Dan zou die vlag dus aan de andere kant moeten hangen. Ook voor het fietspad zou je hem meer naar het midden hangen. In p,says zo aan de zijkant.
Ps bedreigen is altijd fout. Ook al rammelt het, maar door die bedreigingen kan hij het slachtoffer spelen.
Hangt ie nou wel of niet op zijn kop?
Ik neem aan dat er ook een DNA-onderzoek wordt gedaan aan het koord van de vlag? Als deze met blote handen zijn vastgeknoopt moeten daar sporen van te vinden zijn.
Fotograaf kan zichzelf dan uitsluiten!
Waarschijnlijk niet, DNA mag allen gebruikt worden voor delicten.met x jaar celstraf
Het hele verhaal rammelt aan alle kanten, nl. er is een tijdstempel van 03:06 uur (voertuig bij locatie), daarna upload pica’s om 03:11 naar ANP (+5 min.), waarna pas melding a.d. diensten om 03:14 (+3 min. maakt totaal een voorkennis van +8 min.). De man zegt in zijn verklaring dat hij op een melding afkwam. Een melding in de toekomst zeker...
Melding van een boer
Die wappies lopen het te kapen dus zal wel weer een wappie zijn.
Wat een onzin allemaal. Die vlag hing daar al sinds de verloving van Benno. Is al die jaren over het hoofd gezien.
Als het echt door een boer is gedaan zouden er nu tig van die vlaggen moeten hangen.
Coincidence? I think not!
Voor dat de afsluitdijk er lag hingen er nooit zulke vlaggen. Dat kan geen toeval zijn.
Midden in de nacht ook nog wel.
Mee eens. Kijk naar dat brandje, dat is nog helemaal niks, nog geen meter doorsnee, dat is nét aangestoken.
En verdomd, het brandt daar nog geen anderhalve minuut, of die fotograaf is al ter plaatse, midden in de nacht, op een afgelegen stuk weg. En heel toevallig hangt er ook, fraai voor de compositie van de foto, een nazi-vlag bij?
Ik ben geen complotdenkertje, maar deze foto roept veel vragen op. En we mogen gevoeglijk uitsluiten, dat die fotograaf daar op dát moment ineens tegen én een brandje dat net aangestoken is, én een nazivlag, en die twee ook nog mooi in één beeld te vangen, aanloopt.
Ik geloof in toeval, maar zoveel toeval in één keer, midden in de nacht? Vergeet het maar!
Mag hopen, dat de politie het hierboven geschetste scenario ook gaat onderzoeken, want dit zaakje stinkt.
Toch vreemd dat hij er zo snel is, brandje op de foto is nog maar net aan. En met deze droogte zou na een paar minuten al de hele boel in lichterlaaie moeten staan, dus blijft verdacht.
The butler did it!!
Gek dit. Uit mijn familie weet ik uit de overlevering dat ze op hun boerderijen in de oorlog onderduikers verstopten en als de dood waren om ontdekt te worden.
En een generatie later zie je dat de plattelanders van zijde geswitched zijn.
Is dat zo?
Hoeveel boeren zaten bij de NSB, gepaait met valse beloften
Dat die dingen nog gebruikt worden.
Of vlaggen die er qua kleurstelling en indeling heeeeel toevallig hoor op lijken.
Voor zover je de nazi-ideologie überhaupt op een rijtje kan zetten, het is nogal warrig, de nazi's zaten er gewoon naast.
Het klopt allemaal niet, het is ergens tussen fantasie en een grote vergissing.
Dus waarom lopen mensen er nog steeds mee rond te sjouwen?
Omdat anderen dan oeh en aah zeggen en je dat effect leukt vindt in een groep, en dat gevoel van macht geeft of zoiets?
Blijkbaar is daar behoefte aan.
Beetje sneu he.
Haat is ballast. Zonde van je levenstijd om de hele pissig te zijn.
Overigens kun je nog steeds tegen de aantasting van de (westerse) moderniteit zijn. Dat is wat anders.
Ik heb ook wel eens betere swastika's op een vlag zien staan, zelfs de 'kunstenaar' AH had de nummertjes waarschijnlijk beter 'geschilderd' dan dit gepruts....
Je weet ook niet of die vlag er hing uit nazisympathieen. De omgekeerde vlaggen zijn ook geen teken van onderdanigheid.
Misschien wil iemand uitdrukken dat hij zich in een nazitijd/land voelt . Dan mis je ook wat relativeringsvermogen maar het is niet voor het eerst dat er gegodwint wordt tegen Rutte.
hoppa, daar gaat weer een drama driehoek... uh zwatsika.."ja maar jij, ja maar jij, ja maar jij...."
Nieuws.
Overigens, ik blijf het hoogst merkwaardig vinden, dat een simpele leek als ik wél de tijdsinstellingen van zijn camera op orde heeft, en een professionele fotograaf niet. Dat maakt het voor mij nog altijd een verdacht zaakje.
Zijn uiteraard nooit boeren geweest! Die zijn zo niet. Rijden hooguit tegen het verkeer in op de snelweg. Wat een normale Nederlander komt te staan op een uiterst zware boete zo niet de gevangenis.
Weer twee drogredenen, BL!
1. Omdat sommige boeren tegen het verkeer in zijn gereden, zullen ze ook wel een nazivlag ophangen.
2. Je weet helemaal niet of die vlag, als hij überhaupt al door boeren opgehangen is, door dezelfde boeren is opgehangen, die tegen de rijrichting inreden.
Conclusie: woede is een slechte raadgever, als je even snel een tegeltje wilt bakken om af te reageren.
Werden teruggestuurd door de politie. De politie heeft wel meer vreemde dingen gedaan. Maar dat wil nog niet zeggen dat ze iedereen zo zouden moeten behandelen als de boeren. Dat wil zeggen dat ze niet ook met scherp moeten schieten op die lui van extinction rebellion en dat dan proberen toe te dekken.
Een incidentele idioot kan overal opduiken. Of die vlag nou wel of niet door die fotograaf is opgehangen: het blijft een incident.
Lijkt er meer op of een grapjas de boerenacties in kwaad daglicht wil zetten of er lekker op wil meeliften. Of iemand is gewoon een beetje dom.
In beide gevallen hebben de boeren er helemaal niets aan. En Nederland dus ook niet.
@AdvocatusDiaboli | 08-08-22 | 16:31: Ik vraag me af hoeveel Nederlanders in het bezit zijn van zo'n vlag. Waarschijnlijk de marslopers van Constant Kusters, wat verzamelaars van WOII-spullen en (politieke) trollen.
@Egerius | 08-08-22 | 17:06: Ik denk eerder engnekken als bl... die kicken er stiekem op en hebben ze voor 'onderzoek'.
Mij opa vocht nog bij Stalingrad tegen de goddeloze bolsjewieken.
@KeesBruin | 08-08-22 | 16:16:
Is ook geen echte woede, maar banale stemmingmakerij.
I
Ah, de dader ligt weer eens op het kerkhof. Wat een idiote gepolariseerde toestand is die stikstofdiscussie geworden.
"Ik neem afstand van alle aan mij persoonlijk een aan mijn bedrijf gerichte beschuldigingen en bedreigingen."
Wat een merkwaardig statement! Je kunt alleen ergens afstand van nemen, als je het eerst zelf beweerd hebt. Deze man beheerst zijn Nederlands niet goed, weet niet wat "afstand nemen van " betekent.
en een nieuwswebsite vol spelfouten...
Hij is niet voor niks fotograaf.
Eentje die zichzelf niet gaat lopen incrimineren.
@Anymethyl | 08-08-22 | 16:19: Ik lees dagelijks het weerbericht op de site van het KNMI. Ik schat dat op minimaal de helft van de dagen die tekst gesierd wordt door taal- en stijlfouten. Bij een koninklijk instituut met vele honderden medewerkers!
Hee, vanavond weer eens ‘Nightcrawler’ kijken. Goeie film!
I would never ask you to do anything i wouldn’t do myself
Goed en super creepy.
Geen zin om een heel verhaal te bakken. Maar ik vertrouw het niet, iets zegt mij dat dit geen boeren waren. En dat de fotograaf meer weet. Zal mijn onderbuik wel zijn, ik kan niks bewijzen dus proost.
Cheers, keistad. Blijf scherp.
waar rook is, is vuur.
@Nomen | 08-08-22 | 15:50: of nattigheid...
@Nomen | 08-08-22 | 15:50: Waar rook is, is Remkes! Zie die mooie sketch van Koefnoen....
@KeesBruin | 08-08-22 | 17:27: Correctie, het was niet Koefnoen, maar Kopspijkers, zoek op "Kopspijkers - Johan Remkes" op Youtube. Prachtige act, en fantastische muziek.
Wat is even niets doen toch heerlijk. Zoals altijd blinde en onvoorwaardelijke steun voor de boeren, ook na dit plaatje. Wel wat ophef, maar dat blijkt dus in scène gezet door de fotograaf. Had ik me er toch bijna druk om gemaakt.
Ik sluit me aan bij uw betoog en ga nu brandnetelgier maken en hout hakken. *zwaaien doet naar ZH. *
Incidentje.
Iedereen kan een vlag ophangen. Mischien was het antifa wel, deze vlag past nml bij hen.
@salonsocialist | 08-08-22 | 16:03: Antifa heeft vast nog wel een zeefdruk machine ergens staan. Die kunnen ze aan de lopende band maken.
Even over die irritante relboeren. Het kan ook anders, dat weten ze. Maar ze willen niet. Er zijn tientallen oplossingen voor de overdaad aan stikstof, die zijn ze bekend. Maar ze willen niet. Bovendien frauderen veel te veel boeren met de mest, er wordt nog geen fractie van deze fraude bestraft. Dus, lekker varkens en koeien fokken in veel te kleine stallen, de rommel weg frauderen, de ammoniak in de natuur dumpen, vlees exporteren en het geld naar de Rabobank en de eigen zak. We zien daar als alle andere Hollanders, die niet in de 35.000 boeren categorie vallen, ik bedoel die andere 17 miljoen burgers heel weinig voor terug. Deze subsidie slurpende boeren, 35.000 in totaal, bezitten 60 procent van ons land oppervlak en dragen nog geen 2% bij aan ons BNP. En toch is iedereen domweg "voor de boeren". Een geprivilegieerde groep, die wanneer ze niet exact op hun wenken bediend worden, grijpen naar de terreur van de trekker. En ermee weg komen ook nog. De volgende keer dat iemand iets te demonstreren heeft weet, dat met een trekker onder de kont je iedere concessie kunt afdwingen bij onze koeienschijtbenauwde overheid.
En dit heeft iets te maken met een nazivlag omdat?
Even over die irritante politici. Het kan ook anders, dat weten ze. Maar ze willen niet. Er zijn tientallen oplossingen voor de overdaad aan wanbeleid, die zijn ze bekend. Maar ze willen niet.
*** Fake news waarchuwing ***
De boeren misschien zelf 2% maar het hele agrocomplex dat ze in stand houden richting 10%.
Graag gedaan.
Dat zie je toch verkeerd. De boeren kunnen niet anders. De stikstofdoelen van het kabinet zijn namelijk principieel onhaalbaar. www.wyniasweek.nl/kortwieken-landbouw...
Wynia, die absoluut meest irritante zelf ingenomen rechtse lulleprater. Die weet echt nergens ene donder van. Één van de uiterst simpele oplossingen is om in plaats van raaigras te zaaien, het graszaad te mengen met andere planten en bloemen. Een oplossing die zo simpel is dat de boeren het niet willen, behalve dan heel veel boeren die niet in de vleesfokkerij zitten of de veevoeder industrie. twitter.com/roeltekent/status/1555800...
Één voorbeeldje.. zo zijn er vele.
Ik lees pure afgunst. Maar veel succes verder.
Pure onzin. De fruitteelt heeft bijvoorbeeld niets te maken met deze vleesfokkers, zijn ook boeren maar zorgen voor nauwelijks extra stikstof. Het gaat echt om vleesfokkers. En die maken nu stennis, terwijl zij maar 2% bijdragen. Op zijn hoogst, het ligt eerder rond de 1%. Maar dan nog, 35.000 boeren, die beleid afdwingen met hun trekkers, tegenover 17 miljoen andere Nederlanders. Ik zie niet in welk algemeen belang wordt gediend met deze ultieme uitzonderingspositie. En in het aller uiterste geval, worden ze werkelijk riant uitgekocht. Mocht het ooit zover komen. Van ons geld.
@Beste_Landgenoten | 08-08-22 | 15:56: Ten eerste: Het stuk waarnaar ik linkte is niet geschreven door Syp Wynia. Als je het gelezen had dan had je dat geweten. Ten tweede: Die kruidige weilanden waarnaar je lijkt zijn een druppel op een gloeiende plaat. Leuk vanuit ideologisch oogpunt, maar het zet verder weinig zoden aan de dijk.
Nee geen afgunst eerder walging, over de stupide domheid waarmee deze relboeren steun ontvangen van burgers die zich met "geen boeren geen eten" om de tuin laten leiden. Ze hebben geen idee! Ze worden handig in het pak genaaid door types als Lientje die exact weet hoe zij de onderbuik moet bespelen. En daar dan vol intrappen. Boeren zijn de meest geprivilegieerde, in de watten gelegde, beroepsgroep in dit land. En dat weten ze! Daarom willen ze uiteraard ook niks kwijt of zich aanpassen.
@Beste_Landgenoten | 08-08-22 | 16:00: Helemaal niet tegenover 17 miljoen andere Nederlanders. Meer ergens in de buurt van boeren en 15 miljoen Nederlanders tegen 1 miljoen tegennatuurlijke letterbakkwetsuren uit Amsterdam, 1 miljoen Volkerst in den lande en misschien 1 swastikavlaggenhanger.
BL, even het volgende:
"die irritante relboeren" = een grove generalisatie
"veel te veel boeren frauderen met mest" = een stroman
"vlees exporteren en het geld in de eigen zak" = wat is daar fout aan?
"35.000 subsidie slurpende boeren" = goedkope verdachtmaking, er worden allerlei zaken gesubsidieerd, niet alleen boeren.
"bezitten 60% van ons land oppervlak" = wat is daar mis mee, vroeger bezaten de boeren een nog groter percentage? Dat is gewoon een historisch gegroeid gegeven in een land met een relatief groot landbouwareaal.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Het is duidelijk dat je kwaad bent op de boeren, en er vervolgens van alles en nog wat bij sleept, om de boeren maar in een kwaad daglicht te stellen.
Ik heb het al vaker gezegd, probeer je eens te verplaatsen in de boeren. Jaren lang moderniseren, mechaniseren, schaal vergroten, opgejaagd worden door de Rabobank, de rat-race van een steeds hoger opgeschroefde productie, met het Zwaard van Damocles boven je hoofd, als je niet meedoet.
En dan, ineens, zegt diezelfde overheid, die dit hele proces járen heeft gestimuleerd en goedgekeurd: sorry, jongens, maar we trekken de stekker er uit. Want dat moet van de EU (dat is de kern van de zaak), en we hebben stikstofruimte nodig voor de bouw en de industrie. En die ruimte zit nu eenmaal bij jullie, dus helaas, boeren, opgehoepeld.
En de regering hangt het hele verhaal nu op aan die zielige natuur, die op instorten zou staan. Sorry, maar dat is een goedkope truc, het gaat de regering helemaal niet om de natuur, het gaat ze om de stikstofruimte voor het bedrijfsleven en de bouwgrond, en nergens anders om.
Als de regering zo vreselijk begaan was met de natuur, dan zou ze die afknijpactie van Henk Bleeker, die het budget van Staatsbosbeheer in één klap onthoofdde, allang gerepareerd hebben. Maar dat deed de politiek niet, want ze vond het wel best zo.
Maar nu het moet van de EU, NU komen ze in actie. Dat, en DAT ALLEEN, is de ware beweegreden van Rutte en de zijnen, en met de natuur heeft het geen ene moer te maken.
@Beste_Landgenoten | 08-08-22 | 16:05:
Stupide domheid nog wel.
@Milovsky | 08-08-22 | 15:57:
Hij was eigenlijk voor de boeren totdat Trump zijn steun heeft betuigd.
Willen ze die oplossingen niet proberen of mogen ze dat niet? Er zijn genoeg oplossingen, maar als je er geen vergunning voor krijgt of als die later toch weer ingetrokken word heb je er geen zak aan.
Is dat een dubbel pleonasme
@Beste_Landgenoten | 08-08-22 | 15:56:
Vleesfokkerij???
Is er al iemand die heeft opgemerkt dat de rook van een brandende autoband veelal toch een iets andere kleur en dichtheid heeft dan de rook op de foto?
-
Nee? Dan doe ik het: hier brandt geen autoband.
Lijkt eerder de zaterdageditie van het AD die hier in rook opgaat.
Het zou het CIDI sieren als ze niet oordelen voordat de feiten bekend zijn.
Ze kruipen veelal iets te gulzig in de rol van slachtoffer en zijn daardoor nog nauwelijks serieus te nemen.
Komt omdat de vraag naar antisemitisme groter is dan het aanbod.
@Lerp | 08-08-22 | 15:37: En voor zover er aanbod is komt het uit een hoek die niet genoemd mag worden.
Ik kan me niet zo heel goed een gepast gebruik van deze vlag op viaducten voorstellen. Ik kan me voorstellen dat CIDI daar wat van vind ja.
Het kan toch ook zo’n gezellig nazikaalkopje zijn geweest die langsfietst met een natte vlag in zijn binnenzak van een sieg heil bierfest, dat daar een fikkie ziet en even zijn vlaggetje te drogen hangt?
Het gaat niet om de tijd van de foto, het gaat om het tijdstip waarop die foto op de website van het ANP is geplaatst: 3:11u. Dat is 3 minuten vóórdat de hulpdiensten zijn ingelicht.
Op de foto is tevens een beginnend brandje te zien, dus dat is aangestoken vlak voordat de foto is gemaakt. Het brandje was bij een fietstunnel, op een plek waar weinig verkeer komt, midden in de nacht. En dan is er toevallig net een persfotograaf bij, vlak nadat de brand is ontstaan? Jaja.
Ik heb geen idee hoe dit " normaal" gaat
De boeren steken iets in de fik en gaan dan weg?
Anders vind ik het vreemd dat de fotograaf alleen lijkt te zijn op de plaats delict
Semi-related : het NL boerenprotest vanuit de optiek van Jordan Peterson, in gesprek met Michael Yun. Vanaf een minuut of 40. Wel interessant.
www.youtube.com/watch?v=R7gAEkzIgvw
Oh nee hè.
Wat zou de footprint zijn van die meneer Yun? Twee keer Frenske?
Hier nog 1, waarin een Nederlandse boer - grappig genoeg in Rutte-iaans stonecoal English - uitlegt hij de zaken ziet. "Najtrojen polluusjen woet maak de reen sauer, and al dis sauer reen koos much demmitsch toe die envaironment."
www.youtube.com/watch?v=UuZCLAYqSEE
Het stikstofbeleid van de overheid is een ramp en moet zo snel mogelijk op de schop. Meer hoef ik niet te weten.
Dat is geen beleid, maar een hele smerige strategie om land te vergaren voor weinig geld. Je moet namelijk alles afstaan, niet alleen het vee. Dit zaakje stinkt meer dan stront. Hoezo een beroepsverbod als je bent uitgekocht? Ben je crimineel of zo?
@WillemWordtWakker | 08-08-22 | 15:24:
-
Nee, maar wél uitgekocht. Aan het uitreiken van bakken geld kun je voorwaarden verbinden. Dat mág.
@bisbisbis | 08-08-22 | 15:38: een beroepsverbod is wel een erg vreemde voorwaarde
Het heeft er alle schijn van dat het gewoon wat nachtelijk tuig is geweest, ook gezien de locatie bij de fietstunnel. Met boeren zal het weinig te maken hebben. Maar dat is juist géén argument om de fotograaf er in te betrekken, waarom zou hij dat zo in scene zetten? Dan had hij die vlag wel ergens andera gehangen sowieso.
Plausibel verhaal, fotografen moeten ook eten dus in scene gezet fotootje verkopen is een prima motivatie.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:20: Hypothese: de fotograaf heeft die nazivlag juist op deze rustige plek opgehangen omdat hij niet gezien wou worden bij het ophangen. Als de politie te snel ter plaatse was dan kon hij geen foto meer maken.
@Ivoren Toren | 08-08-22 | 15:23:
Exact, dit dus.
Een vlaggetje is niet goedkoop (50 euries)
Knoop zo'n bericht aan de naam Stroe (wereldbekend door de boeren) en mensen leggen onbewust de link tussen boeren en deze actie.
Job done!
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:20: monies en relevantie
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:20:
De doorsnee burger gaat niks controleren.
Die lezen 'Nazivlag, Snelweg, Stroe.' En maken dus automatisch de link met boeren en protesten.
Dat de foto bij een nietszeggend fietstunneltje in de buurt van de A1 is gemaakt is niet belangrijk voor de beeldvorming.
Lekker framen.
Die kop van de Gelderlander artikel (zelfde eigenaar als AD) vind ik pas kwalijk:
"Schok om nazi-vlag bij snelweg: ‘Bekend gegeven dat onrust het antisemitisme aanwakkert’"
www.gelderlander.nl/neder-betuwe/scho...
Oh really? De link met boeren en antisemitisme is dus gelegd door die krant. Slow handclap. Knap hoor.
Dan ben je dus gewoon ziek als je die link legt.
Let op: De Gelderlander citeert alleen iemand in de kop, staat tussen aanhalingstekens. Is dus niet de krant die de link legt.
Edit: AD citeert het CIDI.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:17:
Clickbait eerste klas. Als het CIDI dat gezegd heeft moeten ze echt bij zichzelf te rade gaan.
Die 112 fotograafjes zijn ook vaak van die gastjes die een dashcam hebben, dus kom maar door met die beelden
Dat fotobureau heeft gewoon gelijk. Die rampenfotografen luisteren 24/7 scanner en zijn vaak eerder bij calamiteit dan hulpverleners. En zo raar is het niet dat fotograaf in buurt was vanwege andere calamiteit. Dit is gewoon hun werk: als eerste aanwezig zijn. De tijdsinstellingen vannde camera doen sowieso weinig ter zake, het is echt niet raar als camera paar minuten afwijkt van hulpverleners. Maar belangrijkste argument is wel dit: waarom zou dit persbureau en/of de fotograaf zoveel risisco nemen op reputatieschade alleen maar om een foto van een hakenkruisvlag te kunnen maken? Zo spectaculair is dat nou ook weer niet. Als je dan toch wilt hoaxen bedenk je wel iets echt spectaculairs.
De verklaring van het persbureau alsnog in twijfel trekken is behoorlijk kwaadaardig. Maar het geeft wel weer hoe beangstigend geschift een hoop Nederlanders inmiddels zijm geworden en hoe gevaarlijk ver ze van de realiteit zijn weggedreven.
scanner luisteren? Uit welke eeuw is dat? Afluisteren van C2000 is helemaal niet mogelijk.
De tijdsinstellingen vannde camera doen sowieso weinig ter zake? Dit is je reinste onzin.
Ik werk regelmatige met die lui en elk respectabel bureau heeft dat op orde. Als je een terabytes aan fotos gedocumenteerd moet houden is dat de sleutel dus klets geen poep.
Voor de fotograaf doet de tijdsinstelling wel ter zake, maar het is geen argument voor dit achterlijke complotverhaal. Het is echt niet raar dat de tijdscode van een foto paar minuten voor of achterloopt bij de tijdscode van de eerste melding op P2000. Het is niet dat die met elkaar synchroniseren. Bovendien gaat het om een paar minuten verschil, niet om een paar uren.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:13:
Dus De tijdsinstellingen van de camera doen sowieso wel ter zake,
Dat was alles, waarde blikjegrolsch.
Die man was er eerder dan de hulpdiensten ingelicht waren. Dan mag je zijn hele verhaal in twijfel trekken.
Ja want een persbureau met 35 fotografen en 10 jaar ervaring zet dat allemaal op het spel om 1 foto met een hakenkruisvlag te kunnen maken. Dát is echt vééééééél logischer!
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:02:
Logica is allang verdwenen en u weet hoe zwaar een foto als deze weegt. Beetje gokken op de drukke markt van fotografen is niet vreemd.
Je bent een gestoorde complotdenker. Het lijkt er op dat je aan paranoïde wanen lijdt. Zoek hulp.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:15:
Tjong..
Vast een duitse soldaat die zich verscholen heeft in een bunker ergens op de Veluwe en die weigert te geloven dat WW2 allang over is.
Zoals de japanse soldaat Hiroo Onoda.
Dat is inderdaad een verhaal. Ik hoorde dat laatst toevallig ook weer.
en.wikipedia.org/wiki/Hiroo_Onoda
Wellicht wilde hij gewoon een wiedergutmachungsschnitzel bereiden.
@Basil Fawlty | 08-08-22 | 15:03:
Is idd nogal een verhaal, ook dat hij zijn sabel inleverde aan President Ferdinand Marcos in 19-74.
Misschien wel zien b(r)oer, van de verkeerde kaent…….
Was die melding van de brandweer dan van voor 3:11?
@Tashtego | 08-08-22 | 14:57: Ik bedoel natuurlijk: was het moment waarop het ANP het online zette dan ook van voor de melding door de brandweer.
Dat zegt niets, die foto's worden naar anp verstuurd op moment dat ze worden gemaakt.
@Tashtego | 08-08-22 | 15:01:
Ja. Het ANP zette de foto online om 03:11 uur, en de bandweermelding was 03:14 uur.
@Snoess | 08-08-22 | 15:03: Aha, dat is dan inderdaad verdacht.
Wat is dan het probleem? Fotograaf was er eerder dan hulpverleners, want in de buurt. Zelfs als hij er via scanner kwam kan het kloppen. De melding die je oppikt via scanner zijn niet noodzakelijk hetzelfde tijdstip als de melding die wordt weergegeven in P2000.
@Snoess | 08-08-22 | 15:03: een geduldige late beller. waarom zou de brandweer eerder gebeld moeten zijn. en wellicht was de popo eerder ter plekke.
Vast nog last van de millennium bug. Z’n computer stond nog op de wintertijd en de brug stond open.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:07: Ik geloof niet dat een fotograaf voor zoiets zijn reputatie op het spel zou zetten, maar toch is het wel raar. Uit het bericht:
"Een fotograaf van mijn team is in de nacht van zaterdag op zondag gaan rijden vanwege een eerdere melding van een andere brand iets verderop totdat hij deze melding binnen kreeg."
Dan kan ik begrijpen dat hij eerder ter plaatse was, ook nog dat hij zijn instellingen van zijn camera niet in orde had, maar als het ANP die foto publiceerde voor die tweede melding dan klopt er toch iets niet? Dan is op zijn minst dit bericht niet juist. Of mis ik iets?
@Tashtego | 08-08-22 | 15:14:
Precies. Dus dat.
De melding waar de fotograaf volgens Heitink op afgereden was, werd gedaan om 03:14 uur, terwijl het ANP zijn foto om 03:11 uur al online gezet had. Hier klopt dus iets niet.
Het is wel raar, je zou zeggen dat een prof wel zorgt dat die tijdsinstellingen goed staan. Aan de andere kant zou het niet de eerste prof zijn die een steekje laat vallen.
Het is een kwestie van hypotheses afwegen. Een slordige professionele fotograaf versus een fotograaf die heimelijk in de berm klimt om daar een brandje te stichten en een vlag op te hangen, het risico nemend dat hij door iemand gezien wordt. En wellicht wordt gefilmd, met alle gevolgen van dien.
Tegelijkertijd vind ik het ook niet zo waarschijnlijk dat boeren dit doen. De lokale nazi-club?
Mijn eerste idee: Zo'n groenlinks clubje: Maakt brandje, seint reporter in.
Nu begin ik te twijfelen of die fotograaf niet net wat mer betrokken was.
Plaats volgende keer een blauwe vlag met een zwarte swastika in een witte cirkel, met een boel gouden sterren er om heen. Dan maak je pas indruk. En hoef je die berm niet in de fik proberen te steken.
Persbureau Heitink moet wel op schrijfles
Het ergste is de negatieve uitstraling die dit heeft op goedwillende Nazi's. Ik ken er een aantal en die vinden het verschrikkelijk, sommige worden zelfs met boeren vergeleken. Alle redelijkheid is zoek.
Ik zag er zelfs enkele in tranen. Die fotograaf weet niet wat hij heeft aangericht.
Hahaha!
"Dit heeft niets met nationaalsocialisme te maken" aldus een nazi die niet bij naam genoemd wil worden.
ERRUG leuk (- maar heeft u wel eens geprobeerd om koffie uit een toetsenbord te krijgen?)
Oude man fietst over die brug, ziet vlag en denkt 'eikels, die flikker ik thuis in de vuilnisbak. Opgeruimd staat netjes.'
Niks aan de hand.
Dat zal een fotograaf niet doen. Die ziet alleen maar eurotekens in zijn ogen en fame. Over de rug van anderen.
Overigens denk ik wel vaker bij foto's gemaakt door professionele fotografen: goh, wat toevallig dat jij precies op dat moment op die plek was.
'Staging' is onder vakfotografen één van de kennelijk geoorloofde technieken. In een bespreking van de beroemde foto van Robert Capa, 'Falling Soldier', las ik dat het eigenlijk niet uitmaakte of die foto geënsceneerd was of niet, want dat het erom gaat hoe goed "de werkelijkheid" verbeeld wordt. Je kunt dus liegen om de waarheid een extra duwtje te geven. Dat is een virus dat überhaupt rondwaart onder journalisten, niet alleen onder fotojournalisten.
Ik zit dus te wachten op de eerste die gaat verkondigen dat het niet uitmaakt of die foto met die vlag nep is of niet, dat het er méér om gaat hoe goed de foto de werkelijkheid waarin wij leven verbeeldt. Een beetje wat ze bij het NOS-Journaal als hun heilige taak zien, namelijk een 'spiegel van de samenleving' bouwen.
@Schoorsteenveger | 08-08-22 | 14:55: "Drop the dead Donkey". Meesterlijke tv serie van toen de BBC nog leuk was (ja, lang geleden).
Ik moet bij dit soort beelden altijd aan hun reporter Damien denken.
@Schoorsteenveger | 08-08-22 | 14:55: de biograaf Whelan maakter er nogal een zaak van. De foto is gearrangeerd. Er is een heel filmpje vol met dezelfde soldaten die voor Capa wat leuke dingen doen. Overigens is de foto wellicht niet met de leica van Capa/Friedmann gemaakt en waarschijnlijk wel met de Korelle van Gerda Taro. Cynische dieverij na het overlijden van Gerda.
@TheEgg | 08-08-22 | 15:10:
Dat was een fantastische serie!
Is die nog ergens te zien?
@Basil Fawlty | 08-08-22 | 15:20: Gisteren even aan het zoeken geweest (iets met een nazi vlag aan een viaduct..)
www.youtube.com/playlist?list=PLiNsQ0...
Helaas niet compleet.
Compleet met intro-tje van wat er op dat moment speelde in het nieuws.
@AntiZanicz | 08-08-22 | 15:12:
Die Capa deugde natuurlijk ook voor geen meter, maar van meerdere fotografen srtaat onomstotelijk vast dat ze de werkelijkheid weleens een beetje wilden helpen. Tijden geleden een documentaire gezien over dat soort van bedrog. Herinner me nog dat er modelvliegtuigjes werden gebruikt die langs tgeapannen touwen naar beneden gleden om neerstortende vliegtuigen na te bootsen. Dat soort dingen, puur bedrog.
Hier een leuk artikeltje in NYT.
archive.nytimes.com/lens.blogs.nytime...
@TheEgg | 08-08-22 | 15:31:
Dank! Ga ik vanavond weer eens bekijken.
Ik dacht, Heilting.. die heeft zijn naam niet mee in deze kwestie. Zijn het mijn slechte ogen.
Veel sherlock holmes’ in de panelen. Ik denk dat de butler het heeft gedaan.
Zolang die butler maar boer was, dan is het doel gediend.
ANP had de foto om 03:11: www.anpfoto.nl/search.pp?pictureid=45... en een andere foto om 03:12: www.anpfoto.nl/search.pp?pictureid=45...
Een bermbrand was om 03:14 gemeld via 112: drimble.nl/112/stroe/12201928/brandwe...
OSINT, bitches.
Dit toont feilloos aan dat die verklaring dus klopt. Fotograaf was er eerder dan hulpverleners, maakte fotos en verstuurde die direct, daarna werd pas melding gedaan.
Het lijkt erop dat het ANP de EXIF tijd laat zien, niet de upload tijd naar het ANP.
@blikjegrolsch | 08-08-22 | 15:05: Niet enkel eerder dan de hulpdiensten, zelfs eerder dan de 112-melding. Dus chronologisch: fotograaf komt aan, foto, foto, upload naar ANP, nog een upload, dan wordt 112 door iemand gebeld en zeg een kwartier later komen de hulpdiensten.
Waarom heeft ie dat brandje niet zelf uitgemaakt. Zeker op foto 1 stelt het nog geen bal vol. En is fotograaf de 112-beller? De 112-beller moet bij de fotograaf in de buurt zijn geweest.
@TheEgg | 08-08-22 | 15:08:
Niet helemaal, de eerste link van JohnLocke om 3;11, bovenaan in de koptekst staat ook 3;11, lijkt de tijd te zijn dat de foto op de site kwam.
@elfenstein | 08-08-22 | 15:18: precies, net alsof anpfoto de chronologie laat afhangen van EXIF-data ipv datum upload. Het is een fotobestelpagina, datum/tijd is gewoon op volgorde en moment van binnenkomst.
Als ANP de tijd laat afhangen van de EXIF info dan is dat vragen om problemen . Want dan kan je zelf bepalen of je de “eerste” foto ben op de site. Of eventueel laatste. Dat ze zo focussen op de exif is om het niet over de upload tijd te hoeven hebben. Zorg dat de discussie focussed op bijzaken waar je grote lulverhalen en waterval van excuses over kan vertellen zodat het feit van upload tijd niet meer ter sprake komt. Zie stikstof discussie. Niet over de modellen praten want die kloppen niet echt, alleen maar over de boeren acties.
De tijden zijn nu aangepast op de ANP site naar 03.24 en 03.25
@Snap_het_ook_niet | 08-08-22 | 19:17: ik was bijna overtuugd van het is wel toevallig verhaal maar dit is op zich wel een denkbaar scenario. Als fotograaf je tijd verkeerd instellen en dan doen voorkomen alsof jouw foto's sneller waren. En nu dat keer tegen hem werkt " stond per ongeluk fout" roepen
Tja, ik lees dat de datum van de foto eerder was dan de melding en dat de camera fout was ingesteld.
Dat ZOU kunnen. Eerlijk gezegd als ik mijn ouwe Nikon hobby cameraatje instel, dan is vaak de tijd en datum ook verlopen en moet ik die opnieuw instellen.
Dan neem je het niet zo nou met de anatomische klok en kijk ik op de klok in de keuken die er wel eens een paar minuten naast zit.
Maar in dit geval van een 'professionele' fotograaf lijkt het mij zaak dat alles klopt om in het heetst van de strijd alles op de gevoelige plaat vast te leggen. Zeker als je jezelf een 'pro' noemt.
Daarnaast is er al een artikel verschenen dat meneer vaak eerder ter plaatse is op een brand dan de hulpdiensten.
Dan wek je het vermoeden dat meneer graag zijn eigen nieuws maakt.
Maarja aannames hé?
Oei....
De betreffende fotograaf heeft dan vast ook andere foto's (van de dag ervoor?) waar de datum en/of tijd niet correct zijn. Het zou wel toevallig zijn als zijn camera juist bij het maken van de betreffende foto niet de juiste tijd had maar de dag en/of uren ervoor wel.
Er zijn heel simpele EXIF programma´s waarin je alles en zijn ouwe moer kan veranderen inclusief de datum/tijd van opname (voor als je je cameratijd niet goed had ingesteld, door een lege backup batterij de datum op 1-1-2001 staat en zo), wijziging etc.
Bovendie vraag ik me af of daar echt een vlag hing of dat die er in geshopt is. maar ja, aannames hè
@Gaz21 | 08-08-22 | 14:51: van schrik de camera uit zijn hand laten vallen, waardoor het batterijklepje openviel en de batterij uit het slot ging. Na kostbare tijd verloren te hebben heeft de fotograaf na 17 menu's doorlopen te hebben de camera weer aan het werk gekregen om deze cruciale foto te maken, vlak voordat de hele berm in lichterlaaie stond.
@bergsbeklimmer | 08-08-22 | 15:02: het is er met de tie-wraps erbij ingeshopt. wel oog voor detail
@AntiZanicz | 08-08-22 | 15:13: maar meneer is dan ook een professional.
Her ook zo'n geval.
www.youtube.com/watch?v=Tcq1gzopfr8
M'n cruise control sloeg op hol.
M'n nokia kan zoveel berichten niet aan.
Een beetje amateurfotograaf heeft tegenwoordig een GPS (intern/extern/via mobieltje) die de juiste tijd op de foto zet. Een prof niet?
Je zou gaan twijfelen over het tijdstip van zijn andere foto's.
Als dit persbureau bonafide is, dan delen ze gewoon een paar ANP links met foto's van dezelfde fotograaf. Dan kun je adhv een andere actuele gebeurtenis kijken of deze paar minuten afwijking in de metadata er toen ook was.
Oeh, scherp.
Ook dan is slechts bewezen dat ergens ooit een vlag wapperde bij een vuurtje.
Tenzij zelfs dat door een fotosoep-roerder geensceneerd is.
Fotosoep is terug te vinden in de pixels, lijkt me helemaal stug en dom.
Mocht het verhaaltje over de verkeerde tijd in die camera niet kloppen dan kan je er toch wel vanuit gaan dat de rest van het verhaal ook larie is. Lijkt me wel de makkelijkste manier om dit verhaal even te verifiëren.
Er staat een autoband in de fik en de brand verspreidt zich niet in de kurkdroge berm, kwam de band van een brandweerwagen of zo?
Waar de brandweer aanwezig is, is het nazisme nooit ver weg.
De berm had nog geen tijd om vlam te vatten omdat het vuurtje 2 minuten eerder was aangestoken door de fotograaf?
Ik vind de kleur van de brandweerwagens en de vlag teveel gelijkenis vertonen. 1 en 1 is 3 zeg ik altijd.
Nu punt nl had laatste een uitgebreid artikel dat je branden beter onderaan de berg kan aansteken, dus de dader is sowieso een dom bezig, nog afgezien van die vlag.
Van alle vlaggen is juist hij "als fotograaf" daar aanwezig en de rest van Nederland heeft niets gezien of was er niet bij? Geloof je gelijk pik. Laten wij maar bewijzen dat je gelijk hebt.
Hoe kom je aan zo´n vlag? Die haal je niet bij de vlaggencentrale in Dokkum. Daar moet ook een willekeurige fotojournalist best veul de moeite voor doen.
@Heurtebise | 08-08-22 | 14:34:
Zelf maken met een stenciltje en spuitbussen of met een zeefdrukraam zoals je dat ook gebruikt voor t shirts drukken. Een rood vlagje kan je overal kopen, zo moeilijk is het nou ook weer niet.
@Heurtebise | 08-08-22 | 14:34: Eenvoudig te bestellen via internet. Helaas.
Een italiaanse firma levert ze ook, voor "reenactment". Vandaag besteld, overmorgen in huis, voor 16.90 Euro.
@Heurtebise | 08-08-22 | 14:34: Nog een reden waarom het niet heel aannemelijk is dat een nazi-sympathisant zo'n vlag ophangt. Die is namelijk binnen 10 minuten alweer verdwenen.
@Frau_Ferkel | 08-08-22 | 14:47: Heb je een linkje? Voor het geval er binnenkort weer een reenactment is. Ik vraag het voor een Duitse vriend.
@Frau_Ferkel | 08-08-22 | 14:47: dank u!
Hoeveel foto's heeft de fotograaf gemaakt?
een persfotograaf die niet de moeite neemt om de datum/tijd van zijn camera goed te zetten? Beetje verdacht verhaal, klinkt als lulkoek. Maarja we zullen hem maar op zijn blauwe ogen en Arisch blond haar moeten geloven.
Iedereen die per ongeluk op het cirkeltje van zijn foon drukt is tegenwoordig persfotograaf meneer.
Fototoestel, mobiele telefoon, auto-navigatie-data. Dan nog de buurvrouw/man.
CCTV waar hij is langs gereden.
Je weet het niet.
De datum tijd, etc stel je eenmalig in, zo was het bij mijn Canon camera.
@funda | 08-08-22 | 14:31:
Telefoons syncen met het netwerk, je moet al een Nokia Rutte Special hebben wil dat niet automatisch gaan.
@elfenstein | 08-08-22 | 14:41: Ik heb de voorganger daarvan.
@funda | 08-08-22 | 14:45:
Don't get me started, gek op ouwe telefoontjes. Had Bakellende niet een Moto Razr? Geilste foontje ooit.
Beetje raar verhaal. Alle moderne Nikon, Canon en Fujifilm camera's syncen automatisch op NTP als ze met wifi/bluetooth en zelfs usb zijn verbonden. Deze feature is er al jaren, zo niet decennia en juist gemaakt voor persfoto- en videografen, zodat ze zelfs als ze met meerdere camera's werken één chronologische tijdlijn hebben. Maar goed; prutsers heb je overal. Ik heb de exif niet gezien, maar er geodata bij zit, dan liegt de fotograaf sowieso op dit punt.
Of je hebt hem standaard expres 10 m voorstaan zodat je " eerder" lijkt
Een digitaal apparaat waarop de tijd niet goed is ingesteld, hm... De enige keren waar ik met een dergelijk fenomeen ben geconfronteerd was wanneer er compromiterende gesprekshistorie of plaatjes op stonden.
Mijn oude tom-tom kon niet automatisch de tijd instellen, wat best bijzonder was omdat GPS satellieten niets anders doen dan (heel nauwkeurig) uitzenden wat hun positie is en hoe laat het is op de atoomklok in de GPS satelliet is.
Een camera moet je wel degelijk op tijd zetten, mijn canon klopt ook geen hol van omdat ik te lui was om door dat menu heen te pielen. Voor een journo is dat nog iets anders maar het verbaast me niks als zo'n eppo dat niet voor elkaar krijgt. Vaak zijn dat soort fotohenkies ook fervent apple gebruikers omdat ze geen hol van tech snappen. Op zich wel plausibel dat die camera niet op tijd stond, Admiraal Ackbar merkt net heel mooi op dat die afwijking dan ook op eerdere foto's in de metadata te vinden moet zijn.
Statement bevat gek genoeg nergens een ontkenning. Laat onverlet dat er nooit een goede reden is om iemand te bedreigen.
Het viel mij ook op dat nergens werd bevestigd dat Elvis dood zou zijn.
Het "trekkerterroristen" sloeg blijkbaar nog niet zo goed aan.
Ik wacht op de eerste artikelen over misdadige boeren die kindertjes eten.
Troost u - binnenkort komen de Sjoerdsma's van deze wereld - en hun communicatielaven- weer terug van 'reces'. Dan is het slechts een kwestie van afwachten tot het eerste debat totdat de Boerenlientjes van deze wereld in het bruine pak worden genaaid.
Als het gaat om vlaggen met kruizen dan haak ik af, dat past niet in mijn kamp.
@Theodorus.Goldbach | 08-08-22 | 14:30: Amsterdammers.
Nou, dan komen de Scandinaviërs, Grieken, Engelsen, Zwitsers en zelfs de Groningers er bij u bekaaid vanaf...
De vlag met de halve maan heeft ook wel eens wat gedoe gegeven op de Balkan
Het was een uit de hand gelopen nazi bbq feestje, misschien?
Bedreiging is slecht.
Dingen in scène zetten ook.
Vooral als het om framen gaat.
Maar goed, we wachten de officiële lezing af.
De old-school aanpak misschien ? Negatief wat laten dobberen voor een tijdje, de ontwikkeling afwachten en dan het heldere plaatje.
De swastika staat voor een ander symbool als wat de bloksnor bedoelde.
Helaas alijd gekoppeld aan 40, 45,.
Bloksnor heeft een hoop verpest met zijn afbeelding.
De vlag hier ophangen laakt het boerenprotest.
Dit is echt verboden terrein, mischien ook de bedoeling van de fotograaf
Het is hier, wie t ook was, vast niet als boedhistisch symbool bedoeld.
Heb er niet zoveel verstand maar ik zou zeggen dat professionele camera's die allerlei metadata opslaan hun tijd synchroniseren met GPS-satellieten?
We hebben weer een nieuw ophefje van de week: de nazivlag.
Vorige week waren het de studenten met hun sperma-emmer hoeren.
En het nieuwe ophefje is ook al in aantocht: Tim den Besten die tijdens de botenparade een Sinterklaasliedje zingt en net op dat moment wordt een boot met zwarten erop in beeld gebracht..
Iedereen van Bij1 weer boos en zo.
Precies, zolang Rutte onderduikt onder het mom 'reces' komen er de komende weken telkens nieuwe 'bliksemafleiders' om zijn gestuntel en gladdepalingbeleid weg te moffelen.
In het zuiden noemen we dat een bud-emmer, klinkt toch net efkes iets beter.
@Jos Tiebent | 08-08-22 | 14:20: Ik denk het, u zegt het. Ik geef de pers de schuld. En het onderwijs.
Een false flag?
De definitie van, zou ik zeggen.
Doodsbedreigingen horen bij het standaardpakket wanneer je om wat voor reden dan ook aandacht zoekt op het Internet. Geen doodsbedreigingen zou betekenen dat je doodgenegeerd wordt.
Misschien stond er in de mail zoiets als "tijdens de boerenprotesten stond een nazivlag naast een bermbrand" dat wil alleen maar aangeven dat er op dit moment boerenprotesten gaande zijn en is verder geen beschuldiging ofzo.
Geen hooibaal, geen bermbrand, geen omgekeerde vlag. Hmmm
Ceci n'est pas une pipe.
mooi die achterdocht, iets zegt mij dat jij het gedaan hebt.
@Satria | 08-08-22 | 14:24: Lekkere dubbele standaard pik.
Er hangt een nazi-vlag naast een brandje, iedereen wijst direct naar de boeren ,terwijl daar geen direct bewijs voor is.
Maar zodra er geïnsinueerd wordt dat de fotograaf 't in scène gezet heeft, terwijl daar net zoveel bewijs voor is(namelijk geen), dan zijn we achterdochtig?
@Satria | 08-08-22 | 14:24: Achterdocht is goed. Het is een gevoelig onderwerp en de omstandigheden zijn verdacht. Er zijn ook manieren om te kunnen controleren of het klopt wat hij zegt.
Kom op man. De (overduidelijk linkse) stichters van dit brandje waren zo stedelijk dat ze niet eens een hooibaal konden vinden.
Fotograaf had alleen zn reserveband bij. Zou lachen zijn als blijkt dat dat ding van hem is... hoe komt hij aan die vlag?
@ca12nag3 | 08-08-22 | 14:46: Van opa. Het slaat meestal een generatie over.
De lokale chapter van neo-nazi's zal er ongetwijfeld achter zitten. Constant Kusters stond immers ook op de foto met Gideon van Meijeren in Stroe. Je kan natuurlijk ook niet uitsluiten dat er geen naziboeren bestaan. Toch denk ik dat het extreemrechtse neo-nazi's van kaliber NVU zijn. Het voorbarige boerenprotest trekt voornamelijk veel fanatieke sympathie van mensen met wetend of onwetend ver/extreemrechts gedachtegoed. Al meerdere keren hebben boeren te kennen gegeven dat ze de steun van extreemrechtse complotidioten weinig tot niet kunnen waarderen. In tegendeel. De steun uit die hoek beschadigd ze alleen maar verder.
Het patent op complottejoriejen is toch breder dan ik dacht.
Kunt u eens uitleggen hoe je onwetend kan zijn over je eigen extreemrechtse gedachtengoed? Is dat net zoiets als white guilt?
@elfenstein | 08-08-22 | 14:19:
Nee. White guilt is iets anders. Mensen die onwetend extreemrechts zijn zijn gemakkelijk te herkennen. Ze noemen zichzelf 'normaal rechts' vinden Mark Rutte een radicale socialist en zijn groot voorstander van de socialistische verzorgingsstaat maar dan alleen voor het eigen volk. Ze zijn extreemrechts, koesteren racistisch en antisemitisch gedachtegoed terwijl ze dit zelf eigenlijk niet doorhebben. En dat ook niet van zichzelf vinden. Denk maar niet dat de nazi's zichzelf extremistisch voelen. Ze voelen zich slachtoffer. Van alles. De huidige politiek. Etnische minderheden. En dromen van hun heldenstatus straks als alles rechtgezet is. Op Twitter stikt het ervan.
@Theodorus.Goldbach | 08-08-22 | 14:25: Op Twitter stikt het ook van de mensen die denken (of willen) dat dit voor iedereen geldt die een andere mening heeft.
@Theodorus.Goldbach | 08-08-22 | 14:25:
Ohw kudt, ik vind Rutte een socialistische engnek en noem mezelf normaal rechts. Die socialistische heilstaat hebben we nou eenmaal, kan je ook nog wat van vinden, en die is er niet om uit te delen aan de hele godgansche wereld. Gelukkig zit ik dan weer niet op twitter, ben ik nog te redden denkt u?
@De.Glurende.Poedel | 08-08-22 | 14:35:
Je hoeft geen nazi te zijn om extreemrechts te zijn. Je hebt ook extreemrechtse Japanners, Afrikanen, Chinezen, Indiërs, Turken, etc.
@elfenstein | 08-08-22 | 14:33:
Volgens mij heb jij ze prima op een rijtje en ben je niet extreemrechts. Wel vind ik het raar dat je Rutte een socialist vindt. Men klaagt steen en been dat Rutte de sociale verzorgingsstaat systematisch aan het slopen is. Rutte is veel maar geen socialist.
@Theodorus.Goldbach | 08-08-22 | 14:45:
Hij voert wel genadeloos de socialistische/neo-communistische agenda uit. Zet dat eens naast wat een liberaal rechtse stemmer eigenlijk wil, zo min mogelijk overheid, maximale ruimte om te ondernemen, individuele keuzes....
Laten we het dan zo zeggen, Rutte is van alles maar géén VVD'er. Hij laat zich nemen door links in ruil voor het presidentschap, eigenlijk nog veel beroerder.
@elfenstein | 08-08-22 | 14:52:
www.parool.nl/columns-opinie/tien-jaa...
Kennelijk zijn de betekenissen van socialisme en communisme ernstig slachtoffer van devaluatie. Dat Rutte water bij de wijn moet doen snapt iedereen. Maar dat maakt hem geen marxist of socialist. Dat is gewoon onzin.
Ah, een echte amateurfotograaf dus. Wel de band in brand, niet de berm. Datum toevallig verkeerd, en ook nog een ophangen nazivlag. Nou, als dit geen samenloop van toevalligheden is....
& Jan Pietersen & sjef v. Ikel = plausibele analyse ! Well done.
Lekker alles en iedereen doodbedreigen. Echt, ik ben zo blij dat ik over een paar jaar dood ben en van dit kloteland met zijn kudtbevolking af ben.
Ergens schokkend dat men helemaal niet meer raar opkijkt van alle bedreigingen over en weer.
Ik wens je nog een lang en gezond leven, B3!
@Theodorus.Goldbach | 08-08-22 | 14:14: vreemd dat zulke dreigingen serieus genomen worden, vroeger riep men zulke dingen ook wel maar dan was het niet vastgelegd en was het weer voorbij. Nu zit men de berichten in te lijsten.
Deze actie is zo dom dat het eigenlijk alleen uitmaakt wie het deed. De reden mag hij/zij lekker tegen zichzelf mutteren vanuit het schavot.
Nou nou, cachot wellicht?
Een persbureau dat claimt dat de tijdsinstellingen van de camera niet goed zijn ingesteld. Lekker betrouwbaar 'persbureau'.
sinds wanneer moet je de tijden specificeren en loggen? De EXIF zouden voor de beeldbank aangepast moeten worden en zeker zouden de privédata er uit moeten.
@AntiZanicz | 08-08-22 | 14:59: Niks moet, maar is wel handig om achteraf je de events in rapportage te ordenen?
Je kan er altijd nog voor kiezen om die gegevens te verwijderen aleer de afbeeldingen naar de beeldbank up te loaden, als je dit niet accuraat opslaat dan kan het dus zijn dat je daardoor de schijn tegen hebt.
Het is wel lekker rustig bij de tunnel aan de gruttoweg om een vlag op te hangen, band in de fik te steken en er dan zelf een foto van te maken.
Maar we gaan er vanuit, het was de fotograaf niet. En het was wel een facistische boer van een jaar of 40-45 die wilde etaleren, waarom zo'n rustige weg waar niemand, behalve een toevallig passerende fotograaf (een fotograaf die fotograferen als werk heeft, maar zijn apparatuur niet op orde heeft) het ziet.
Laten we niet vergeten dat een "professioneel fotograaf" een titel is die op geen enkele manier beschermd is. Kijk op je eigen Facebook en LinkedIn tijdlijn en je ziet al allerlei mensen die zich hiervoor uitgeven voorbij komen.
de bedoeling is geld te verdienen, papieren zijn niet meer vereist na de liberalisatie.
@AntiZanicz | 08-08-22 | 14:58:
Waren ze dat ooit wel? Als in, moest je een diploma kunnen overleggen? Een perskaart is redelijk simpel aan te vragen.
@Pontius Vulgaris | 08-08-22 | 16:00: Fotograaf was een beschermd beroep waarvoor vakdiploma's nodig waren.
De nazivlag is op zich al smerig dat als allereerste los van wie de vlag heeft geplaatst.
Om aan te geven hoe slecht dit soort anti-semitisme is voor een beweging, zelfs al zou het niet door de boeren veroorzaakt zijn:
tijdens de gilets jaunes manifestaties werd er een dag voor de manifestatie in gele Kristallnacht-achtige letters Juden op een bagel zaak geverfd.
De eigenaar dacht niet dat het van de filets jaunes kwam omdat het er op zat voor de GJ langsliepen, echter de Angelsaksische media pakten het heel anders op en kondigden het einde aan van de beweging vanwege een vermeend anti-semitisme probleem, waarbij hetzelfde beeld gebruikt werd. Bijzonder cynisch maar effectief om buitenlandse aandacht weg te houden van binnenlandse demonstraties.
Franse bron: www.lejsl.com/actualite/2019/02/10/le...
Engelstalig artikel: www.independent.co.uk/news/world/euro...
de vlag is gewoon opgehangen om te rellen, niet om de hebreeuwse medemensch te laten schrikken.
@AntiZanicz | 08-08-22 | 14:58: Of om boeren in hetzelfde kwade daglicht te stellen teneinde dit stikstofprobleem op te lossen zonder het te adresseren, zoals ook bij de GJs.
Framing is een bijzonder krachtig middel, de boeren werden vanaf dag 1 afgeschilderd als extreem-rechts en terroristen...'t zal niet de eerste keer zijn dat de overheid de situatie naar zijn hand zet(zie ook bijv. de inzet van Romeo's om de gemoederen juist op te ruien) om maar niet te hoeven erkennen dat ze zelf het probleem zijn of hebben veroorzaakt.
@ReyNemaattori | 08-08-22 | 15:53: hahaha, die grappenmakers toch
Dat zie je wel vaker, bij fotografen: motieven.
veel websites betalen niet. telegrof ook niet. alleen de eigen paperazzi krijgen nog betaald. Duidelijk dat je zo'n foto bij Reuters moet onderbrengen. Die hebben een goede juridische afdeling en een afspraak met sportschool Wodan.
Een professionele fotograaf die de tijd niet goed heeft staan. De datum wel? Dat is wel raar.
2 Dingen:
Als de tijd goed had gestaan, was het bewijs (?)
Nu de tijd niet goed stond, is er dan bewijs dat de tijd niet goed stond?
Lastig altijd, bewijzen.
Er moet een ander brandje in de buurt zijn geweest volgens de fotograaf die op pad was, dat zal wel te verifiëren zijn middels journalistiek onderzoek neem ik aan?
@Barre_de_k | 08-08-22 | 14:10: en dan graag foto's van dat andere brandje, bitte gern.
@Jos Tiebent | 08-08-22 | 14:16: graag ook de afstand tussen die brandjes en het tijdsverschil, in combinatie met de beschikbare routes kan het CJIB beslissen of er een schikkingsvoorstel moet komen.
@Barre_de_k | 08-08-22 | 14:10: 112 website met de loaktie
Hangt wel van veel toevalligheden aan elkaar hoor meneer de Fotograaf....
Het zijn gewoon wat pubers die dit hebben opgehangen. Tja, ze weten niet wat een nationaalsocialistische arbeiderspartij betekent.
Grunberg gaat wel erg ver om Duk in een kwaad daglicht te stellen.
Met een telelens kan ik ook afstand nemen.
Krijg ineens trek in een braadworst of een schnitzel mit kartoffelsalat.
Wiedergutmachungsschnitzel.
Uit de Blitzkrieg Imbiss?
Ik heb hier geen actieve herinneringen aan.
Zuiver fascisme, dat is iig zeker.
Weet je wie ook altijd autobanden in de berm liet branden?
Niks aan de hand, de sms'jes zijn al gewist.
Ik geloof er geen ruk van dat een professionele fotograaf de instellingen van zijn camera niet goed heeft staan. Die hele verklaring staat sowieso bol van de toevalligheden. Neemt niet weg dat het idioot is dat iedereen en z'n moeder weer met de dood bedreigd wordt natuurlijk. Gaaf land wel, niks meer aan doen.
Dat gedeelte geloof ik zelfs nog wel, professioneel betekent enkel dat ie er op een of ander manier geld aan verdient maar dat wil nog lang niet zeggen dat z'n spullen in orde zijn of dat meneer de handleiding van z'n camera überhaupt gelezen heeft. De enige vraag die telt is wie die kudtvlag daar opgehangen heeft en waarom, al de rest is ruis, afleiding.
Ik geloof het wel.
En nu?
De hoekse en kabeljauwse twisten zijn nooit weggeweest.
@Kapitein Sjaak Mus | 08-08-22 | 14:06: Dat maakt u naïef.
@Wilde Slechtdoener | 08-08-22 | 14:11:
Te makkelijk.
@Wilde Slechtdoener | 08-08-22 | 14:11:
Of forograaf.
Hoe kan je afstand nemen van bedreigingen?
Je telefoon met een ferme mik in de sloot smijten.
Armlengte afstand houden.
het begrip van Nederlands is bij velen ver te zoeken. De man bedoelde 'verwerpen'. Net als volle bak gaan en meer van die sport-onzin-uitspraken.
Vooral door blijven graven, hier stinkt iets.
Het enige wat hier stinkt is de geur van brandend rubber en van domme boeren. Er zitten altijd wel kinkels tussen die menen dat met zo'n vlag ophangen iets wordt bereikt.
Wie heeft trouwens ook zoiets thuis vraag ik me af. Je kunt dit niet bij de Dokkumer Vlaggencentrale laten drukken, dan bellen ze de wouten voor je. Zoiets moet je bewust ergens kopen, dat is geen toevalligheid.
@Bakkeleures | 08-08-22 | 14:14:
Zo kunnen we nog wel even. Om zo'n vlag te maken, kopen wordt allicht lastig, heb je een zeefdrukraam nodig. Of heel veel geduld maar het ziet er redelijk profi uit dus ga ik er even vanuit dat dit geen urenlang werkje met stiften was.
U zegt kinkels, ik zeg dan: wie hebben er nou meer toegang tot zeefdrukramen, boeren of artsy-fartsy krakers?
@Bakkeleures | 08-08-22 | 14:14:
Dat zijn een hoop aannames in één tegel. Knap wel.
@Bakkeleures | 08-08-22 | 14:14: wie heeft zo'n vlag liggen voor evenementen? Bestellen zal wel uit Azië moeten, daar doet men niet moeilijk en de swastika is een gekoesterd Shinto symbool. In Japan staan plattegronden vol met hakenkruizen om de tempels te markeren.
@elfenstein | 08-08-22 | 14:24: NB uit de memorabilia van mijn overgrootvader. Samen de dolk en een kistje handgranaten.
De provider van zijn mobieltje kan natuurlijk de inloggegevens van iedere cel waar hij was openbaar maken.
Dan kunnen we verder met speculeren wie er wanneer waar was.
@hangtiet met knoop | 08-08-22 | 15:57: of andersom: wie hebben er kort voor het moment van brandmelding op die locatie stilgestaan?
Ah, Coulthard. Wat een vent. Een verdienstelijke rijder in de Formule-1 in de tijden van de Duitser, de Brit de Canadees, en de Duitser weer
@Wc-kip | 08-08-22 | 14:03:
Die ja, de man met het meest gestroomlijnde gezicht uit de F1-historie.
gelul, nooit gebeurd
Volgende keer zal ik er voor de duidelijkheid maar een bordje bij hangen: "Overheid = nazi".
Ik zag de foto en het verhaal en ben verder gegaan met mijn leven. Dat er dom volk is die domme dingen doet daar ga ik me geen seconde druk over maken.
Je zou zeggen dat het droge weer de afgelopen tijd ervoor zorgt dat zo'n gortdroge berm wel sneller in de fik vliegt dan alleen maar een autoband
Mijn camera springt ook altijd terug naar 1940 als de batterij leeg is.
I see what you did there..
Nein! Nein! Nein!
Dan heb je waarschijnlijk ook een zoom objectief met een bereik van 40-45mm?
call tze juice chnnell
REAGEER OOK