GeldBlog - De EU graaft haar eigen graf
Jetzt geht’s los
De EU-sancties gaan bijten, met name voor een land zoals Duitsland. En als Duitsland niest, dan is de rest van de EU verkouden. Beleggers lijken nog te wandelen in hun slaap, want als de EU-sancties blijven, zal de Duitse economie een ongekende teruggang kennen.
Social
Veel van de Duitse export blijkt afhankelijk te zijn van goedkope Russische energie. Nu de EU sancties heeft afgekondigd jegens Rusland, doemt er een reëel scenario op: Duitsland komt dadelijk met grote energietekorten te zitten. Dit is overigens niet alleen te danken aan de EU-sancties, maar ook aan het energiebeleid wat Duitsland heeft gevoerd.
Social
Hoe dan ook, experts van de Bundesbank waarschuwen dat Duitsland een negatieve impact tegemoet kan zien van meer dan 8 procentpunten op het geprognosticeerde BBP-cijfer over het eerste kwartaal 2023.
Persoonlijk denk ik dat de Bundesbank er wederom naast zit. Terwijl de Duitse industrie nog de klap moet verwerken dat de energieprijzen (met name gas) als een raket omhoog geschoten zijn, kopen andere landen die niet mee doen aan de sanctiewaanzin, nu olie (en andere energie) tegen een 25% lagere prijs dan de huidige marktprijzen. Hoe langer dit duurt, des te meer handel Duitsland zal verliezen aan deze landen, gezien zij veel goedkoper kunnen produceren dan Duitsland. Dat zal niet 1,2,3 gebeuren en zeker niet voor alles gelden (Duitsers leveren bepaalde kwaliteit etc.), maar de impact zal daar zijn en zich gestaag gaan uitbreiden.
Social
En dit is nog alleen maar als er naar de prijzen wordt gekeken, maar het probleem gaat veel groter worden, als gas en andere energiebronnen op rantsoen gaan. Hele industrieën die dan dus stil liggen. Alle aanvoerlijnen die zich daar op aan moeten passen, wat, net als de terugkerende cycli van lockdowns en open gooien van de economie, voor enorme problemen zal zorgen. Verder zal de beschikbaarheid van bepaalde materialen verder in het gedrang komen, wat niet in positieve zin zal bijdragen aan deze vicieuze cirkel.
“Nederland doorvoerland”, weet u nog? Dus drie keer raden wat onze economie te wachten staat…
Social
Maar de ellende houdt daar niet op, want al dit economisch onheil zal de ECB niet in staat stellen om monetair op de rem te gaan staan, terwijl de Fed dat wel doet. Gevolg is dat de euro zal blijven dalen ten opzichte van de dollar. Pariteit is al bijna bereikt en koersen onder de 0,90 zou ik zeker niet uitsluiten. Dit betekent dat alles wat de eurozone importeert, duurder zal worden (voor de importen die betaald worden in dollars althans). Dus wederom een klap voor elke industrie in de eurozone en al helemaal voor de Duitse.
Beleggers lijken op dit moment nog blind voor dit scenario; zeker, er is wel het één en ander ingeprijsd, maar een Duitse industrie die maandenlang per maand een week dicht moet, zit niet in die verwachtingen.
Enige verlichting kan komen als de Fed eerder draait dan de markt verwacht, iets wat hier vaker is beschreven (zoals vorige week nog), wat de euro afslachting kan stoppen. Echter, de enige echte oplossing is als de EU ophoudt met de sancties jegens Rusland. Ik begrijp en onderschrijf de gegeven reden voor de sancties, maar het effect is onmiskenbaar: de Russen hebben er nauwelijks last van, maar de EU, die schiet zichzelf in de voet het hart. Nou kan de EU en de euro mij gestolen worden, dus als die ploffen prima. Echter, dat kan op veel betere (lees vriendelijke) manieren dan ons allen moedwillig in een economische depressie te storten.
Reaguursels
InloggenAl Bij de eerste topics over Rus vs Oek werd al beweerd dat Rusland Europa bij de ballen had. Met sancties proberen we ons los te rukken, maar dat blijkt alsnog pijn te doen, en lost niks op. Gaat alleen maar harder knijpen. En verder, WOII begon ook geleidelijk, dus wie weet worden onze problemen nog wat groter de komende jaren.
Er zijn ondertussen 8 miljard mensen op aarde en nog steeds hard groeiend. Dat kan gewoon niet goed gaan. Tekorten zullen blijvend zijn.
Oh jee, komen we zo dadelijk tot de conclusie dat er geen gratis geld bestaat. Hypotheek rente die op 1% stond, rijtjeshuis € 500.000,00 allemaal aan de warmtepomp, elektrische auto en het liefst twee keer per jaar op vakantie.
Dat gaat met dit scenario, lees recessie en werkeloosheid nog een dingetje worden.
Dan heb je nog de overheid die de sleutel van de voordeur is verloren, dus hup weer 900.000 asieleisers erbij. Voor hun is er wel gratis geld…
Als ik heb bovenstaande zo lees dan zie ik een enorme dip aan komen voor de europese economie.., ik begreep de miljarden al niet die in deze tijd naar de klimaatgekte gaan. Maar ze moeten nu toch ook inzien dat dit niet goed kan gaan en dat we straks die miljarden keihard nodig gaan hebben. Probleem van links is dat ze het wel zien maar te extreem zijn en het laten gebeuren. Alles mag in elkaar donderen voor het klimaat.
De EU kan niet met crises omgaan en maakt ellende erger. De ‘waardengemeenschap’ heeft wel een grote bek en idealen die lijken ontsproten uit koortsdromen, maar realiteitszin is een chronisch gebrek aan.
Het wordt tijd voor een grondige sanering, te beginnen met een politieke. Want de kliek die er nu zit en het voor het zeggen hebben vergroten crises. Het wordt tijd voor een exit-gesprek met die lui in het belang van de Europeanen. Doei Frans, Ursula, Diederik, Mark, Sigrid, Wopke, Gert-Jan, Sophie en anderen. Het is tijd jullie te laten gaan. Reken niet op een functie elders in het publieke bestuur.
U kunt bij het UWV aankloppen, mocht u een foutje maken dan sturen we de belastingdienst op je af om je kaal te plukken tot de laatste cent en eventueel je kinderen uit huis te plaatsen.
90% van de Groningers heeft gratis geld gekregen voor haar scheurtjes in het stucwerk. Geef ze nog wat meer ze zijn er dol op. De overige 10% wees warmhartig bouw ze een nieuw huis + dikke bonus. Elke Groninger zegt boren maar met die handel!
We hebben ook nog nl gas he
Binnenkort in dit theater. Verplicht in huis nemen van Asielzoekers en onderhouden. Thermostaat op maximaal 17 graden. Wij gaan weer over de goudstandaard voor de waarde van het geld. De waarde van de euro halveert. Wij zetten de eerste stappen op weg naar de ecologisch-socialistische heilsstaat onder leiding van de moffen.
De nederlandsche overheid loopt boeren te pesten terwijl er op Oekrainsche oogst dit jaar weinig gerekend kan worden (en die gasten groeien veel, wordt niet voor niets breadbasket genoemd)
Er zijn sancties die Duitsland onderuittrekken, ondertussen als je googled op rubels naar euro dan is de rubel hoger dan dat die is geweest in de laatste 5 jaar, maar de sancties blijven
Vanaf welk punt mogen we het hebben over kwade intenties?
Massaal op waterstof gaan inzetten nu. We moeten onafhankelijk worden van alles, dat is de enige oplossing.
Waterstof is wat chemische energie aangaat een ineffectieve manier om chemische energie op te slaan (als we nog eens kernfusie leren beheersen wordt die calculus iets anders.) Het is alleen dat het een makkelijk en handig middel is om plaatselijk elektrische energie mee op te wekken. De hoeveelheid energie om waterstof mee te maken is uiteraard vele malen groter dan er later weer mee kan worden opgewekt. H2 is geen perpetuum mobile he?
Wereldwijd wordt ongeveer de helft van waterstof geproduceerd door de waterstof te halen van aardgas waarbij CO2 het restproduct is. De rest wordt op een klein partje elektrolyse na gehaald uit steenkool en aardolie. De reden daarvoor is dat koolwaterstoffen, het woord zegt het al veel waterstof bevatten dat het energetisch, chemisch (bindingsenergieën) en op kosteneffectiviteit (vooral bij SMR methode) wint van een onlogische bron als water (via elektrolyse of thermochemie), dat een heel kleine fractie van de productie vormt. Een werkelijk minuscule fractie wordt op hoofdzakelijk de minst effectieve manier om waterstof te maken middels "duurzame" technologie (waar kernenergie dan ook onder wordt gerekend.)
Hoe dit dan onafhankelijkheid moet produceren is misschien op dezelfde manier als hoe dit energieproblematiek zou kunnen oplossen, vermoedelijk door te hopen op een magisch wonder.
Mazzel tof heeft het al veel mooier verwoord!
hoe komen we aan waterstof?
Waterstof kun je alleen maken, of van water H2O of van aardgas CH4. Echter voor electrolyse om van 2 H2O Waterstof 2 H2 en O2 te maken kost energie. En aardgas CH4 met het sluiten van Nordstream 2 hebben we thans niet goedkoop.
Ik zie hier een probleem.
@Mazzelstof | 11-07-22 | 06:58: klopt klok en hamer. Waterstof is een energie drager.
Heeft aardig wat voordelen tov electriciteit, vooral wat transport en distributie betreft. Maar wat productie betreft zitten er veel nadelen aan.
Iemand een andere oplossing dan voor het energievraagstuk?? Kernenergie vind ik best maar dat gaat een jaar of tig duren voordat we een centrale gebouwd hebben met weer alle problemen rond het afval en protesten die dat weer met zich meebrengt. Waterstof kan je opslaan en goed vevoeren, heeft gemiddeld gezien minder kostbare aanpassingen nodig bij de gemiddelde gebruiker thuis voor verwarmings en kook apparatuur. Is op zich behoorlijk duurzaam als het aankomt op hernieuwbare energie. Alle andere voorraden zijn uiteindelijk niet onuitputtelijk
Gaan we dan nog eens fracken of wat? Heel Europa ligt vol met schaliegas.
Het duurt jaar of 3 voor schaliegaswinning op te zetten. En dan krijg je Groningen in heel Europa. Vrij duur.
Ah het kan allemaal weer eens niet. Ik wens u buitengewoon veel economische tegenspoed toe.
Doe maar niet! In the Amerika of fracking States zijn er kankerclusters waar te nemen in een cirkel van 20 km rondom de bronnen waar met ze met fracken begonnen zijn, moet je niet willen...
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5235941/
https://www.nrdc.org/issues/reduce-fracking-health-hazards
https://environmentgo.com/nl/effecten-van-fracken/
https://mednl.net/onderzoek-fracken-leidt-tot-hogere-risicos-op-hartaanvallen
https://www.bbc.com/news/uk-14432401
Wil je de andere 160.000 linkjes ook nog zien, doe even een zoekmachine er op uit gooien? En wat blijkt nu? Zelfs de de domme mensen onder ons zouden het moeten kunnen weten... Je pomp allerlei chemicaliën zo maar het grondwater in, en dat drink je ook weer op...
Nee?! Echt?! ... Ja...
@BadPatNL | 11-07-22 | 01:46:
Dat is allemaal 'may', 'could', 'can', etc. Nog geen enkele studie heeft een verband aangetroffen. Bij conventionele gaswinning komt Radium vrij. En.. hebben we een cluster in Groningen?
Er is gewoon heel veel bangmakerij over franking door de machtige lobby die vooral niet wil dat fossiel een succes heeft.
@BadPatNL | 11-07-22 | 01:46:
Zelfs domme mensen kunnen weten dat anderen niet zo dom zijn om chemicaliën het grondwater in te pompen. Serieus..
Diverse roergangers van de EPA (allen Democraten) zijn van mening dat grondwater niet in gevaar is en kennen geen gevallen van grondwater vervuiling.
Op de dieptes waar wij moeten gaan fracken halen wij ons drinkwater niet vandaan. In de VS zit er olie in vrij ondiepe lagen. Als je zo'n laag aanboordwaar ook drinkwater voorziening is heb je al gauw de kans dat je dat verontreinigd. Meeste putten in Nederland zitten volgens mij rond de 3 a 4km diepte. Het is ook zaak dat je een fatsoenlijke cement job uitvoert. Om een goede 'zonal isolation' te krijgen.
Naar mijn mening kent de nabije toekomst mogelijk deze 2 uitkomsten. 1. We (EU) worden neuksletje van Putin en geven toe aan zijn druk. 2. We vechten terug met man en macht om Putin te cancelen/elimineren. Ik zie geen andere uitkomst. Er is geen middenweg meer. De oude status quo tussen het westen en Rusland is voorbij. Tis pompen of verzuipen/alles of niets/verliezen of winnen.
Oorlog ophitsend gewauwel. We hoeven helemaal niemand te elimineren. We hoeven ook niet terug te vechten.
Ik stel voor om wereldvrede na te streven. is maar een ideetje.
@superduperadmin | 11-07-22 | 00:54: Precies. Ik wil gewoon terug zoals het was, ik dacht nooit dat wij putins sletje waren laatste 30 jaar of zo. Was prima toen. Kan prima terug naar status quo.
@Aipon | 11-07-22 | 01:20: Vergeet het maar. Rusland weet dat Europa zsm van het Russisch gas afgaat, dus alle jaren die haar nog rest zal Rusland nu maximaal de prijs opdrijven. Volstrekt logisch ook, de gehele Russische economie draait op de fossiele export.
Zelfs als we Poetin aanbieden om Oekraine op te geven in ruil voor goedkoop Russische gas is hij mogelijk niet eens geinteresseerd. En dat noem jij de status quo? Een geheel land opofferen.
Of anders neem je optie 3? Reis deze nacht nog af richting het oosten en sluit je aan bij wie dan ook en kom niet meer terug, maar doe vooral daar je ding en blijf daar...
De oorlog daar in Oekraïne is niet de oorlog van de Nederlanders, op onze " lachende teflonpan in het Torentje" na, laten wij daar helder over zijn, en neem hem in godsnaam mee?!
We zijn het neuksletje van de VS als we iets zijn, maar dat schijnen we zelf niet door te hebben.
@Zosima | 11-07-22 | 04:46: We zijn een neuksletje voor beiden. De 1 van voor en de ander van achter spitroast.
Ah de "sanctiewaanzin" maakt duidelijk dat deze schrijver geheel zoals verwacht het allemaal maar ophef om niks vindt en dat we gewoon maar vriendjes moeten spelen met de nieuwe snormans van onze tijd. Geheel in lijn met de eerdere anti EU verhalen past deze er naadloos tussen. Nee met deze vrienden heeft Poetin verder geen nuttige idioten meer nodig! Want de economie van Duitsland liep op goedkoop Russisch gas, dus feitelijk geheel chantabel maar wat maakt dat nou uit mensen, de pijp moet toch blijven roken no matter what?
Sassen zou ook kunnen betogen dat het dus het beste is om zo snel mogelijk totaal onafhankelijk te raken van de Russen en ja helaas, dat gaat pijn doen maar desondanks minder pijn dan de hoer van Poetin te blijven. Dat laatste gaat zeker gebeuren want ome Vladimir maakt er geen geheim van dat hij het westen kapot wil hebben op welke manier dan ook. Deze oorlog gaat pijn doen, ook ons helaas maar het kan niet anders. Het is dat, of de naaislaaf worden van een agressieve dictator die alles aan de EU haat maar op een andere manier dan jullie, reaguurders, dus nee helaas, hij is niet jullie bondgenoot.
Niet alle reaguurders over één kam scheren AUB... Lees de comments en constateer dat er zeer divers wordt gereageerd op alle onderwerpen. Was er maar iemand met een 100% score op gelijk hebben...
Elke keer als iemand zinnen gebruikt als: "Deze oorlog gaat pijn doen, ook ons helaas maar het kan niet anders."
Dan kan je vaak "ons" vervangen met "jullie".
Nee iedereen, te weinig mensen lijken te beseffen hoe serieus Poetin erop uit is om de wereld grondig te dwarsbomen. Voor één keer, luister en lees wat hij zegt, en hoe hij van plan is de westerse hegemonie kapot te maken. Hier snappen we nog niet half wat ons nog te wachten staat. Dit gaat nog veel groter worden en helaas niet omdat wij dat graag willen.
Dat is waar, edoch de sfeer lijkt te zijn alles wat slecht is voor de EU is leuk en mooi meegenomen. Ik begrijp niet waarom men staat te juichen bij de eigen mogelijke ondergang. Of waarom dat grappig zou zijn. De Duitsers zijn enorm dom geweest om van de kernstroom af te gaan en zich zo van Russisch gas afhankelijk te maken. Van die domheid gaan we echter allemaal veel last krijgen en ook als de D mark nog zou bestaan was dat niet anders geweest aangezien onze gulden eraan vast genageld zat.
@Beste_Landgenoten | 11-07-22 | 00:07: Waarom heeft Rutte I t/m IV dan alle voorbijgaande jaren dan werkelijk steeds weer opnieuw recht in de kaart gespeeld van Poetin? Hebben ze niet naar jou geluisterd?
@Beste_Landgenoten | 11-07-22 | 00:07: Maar de Nato werd wel opdringerig. Hebben de vs veel aan verdiend. Moeten zij nu oplossen
Het gaat mij wat te snel om de Duitsers dom te noemen door van kernenergie af te stappen. We moeten de besluitvorming in de tijdgeest van toen zien en er bestond onvoldoende draagvlak voor handhaving van kernenergie. De gasleveranties door Rusland (oplevering van de extra Nordstream) werden als vanzelfsprekend beschouwd als ware Rusland een betrouwbare partner zelfs vriend. Steeds weer blijkt de naïviteit van politici, zo ook hier. Men is geneigd niet verder te kijken dan de volgende verkiezingen en niet bereid aan risico management te doen. Het is natuurlijk niet verstandig om jezelf van één partij of bron afhankelijk te maken, dat zou niet mogen. (De rol van de heer Schröder is m.i. niet uit te vlakken). Het gebeurt wel. Nu staat Duitsland, dus de EU, met de rug tegen de muur en is het de vraag of en zo ja hoe lang, de EU, Duitsland, de rug recht houdt. Ik ben zelf een voorstander van kernenergie, voorzover er nog geen beter alternatief voorhanden is.
Energie is niet de enige kopzorg op dit dossier. De EU in al haar klimaat en stikstof waanzin is hard op weg een nieuwe afhankelijkheidsrelatie te creëren richting China en Rusland: voedsel. Dat wordt de nieuwe crisis. Wij hebben straks niet genoeg meer in de EU om alle monden (steeds grotere groep door ongebreidelde immigratie) te kunnen voeden. Wie zijn de twee grootste producenten van granen, juist, Rusland en China. Echt bizar hoe weinig lange termijn inzicht er binnen een instituut als de EU aanwezig lijkt te zijn. Maar goed we schijnen te deugen, dat is ook wat waard, jammer alleen dat het de maag niet vult.
Ik lees louter dat wordt gerept over een mogelijk acuut probleem. Met dank aan het stelletje 'Nee'-knikkers die kern energie eruit hebben ge-bonjoured. Met speciale dank aan Merkel die zich volledig heeft laten inpakken waardoor we NU niet meer afhankelijk zijn van gas.
@Squeezelover | 11-07-22 | 00:38: Met alle respect, de Amerikanen hebben hier voor gewaarschuwd en hebben voorafgaand sancties aangekondigd, o.a. door Trump! Sorrie, ik heb nooit begrepen dat we ons zo afhankelijk hebben gemaakt van Rusland. Zo naief!
Ja Atlantis, dat is waar en waarop mijn reactie mede is gebaseerd.
@Rechts door zee | 10-07-22 | 23:59: haha, precies wat ik dacht! Het kan wel anders, was anders voor de laatste 30 jaar, en was prima. Wij waren aan het winnen, bijna hele europa is in Navo, met goedkope gas dabij. Gewoon rustig afwachten. Maar nee, er is altijd iemand dat wilt vechten.
Wij hebben Poetin helemaal niet nodig om het Westen te vernielen. Helemaal niemand kan dat zo goed en zo effectief als wijzelf. Wij dachten dat we dat al twee keer onder Duitse leiding hadden aangetoond het geval te zijn, maar kennelijk is men nog altijd niet voldoende overtuigd. Daarom zijn we er nu zo op gebrand dat voor eens en voor altijd te bewijzen. Opdat niemand in de toekomst ooit nog twijfelen zal aan onze collectieve suïcidale stompzinnigheid.
Laten we om de aftrap te geven ons eerst eens compleet afhankelijk maken van een voorbeeldig land als Saoedi-Arabië. Laat Joe eens daar op zijn bejaarde knietjes gaan bedelen.
Ach en laten we voorzichtig ook eens beginnen onze voedselzekerheid te grabbel te gooien.
Zo’n Oekraïne referendum negeren met een inlegvelletje kost een beetje!
Is met een geitenpaadje in een mum opgelost.
Ik heb de stille hoop dat er nu een breuk in de eurozone komt en er wordt overgegaan op een neuro en een zeuro. Ach, een mens mag dromen, toch?
Blijf het verkondigen zoals je nu doet. Het is een kleine wereld en je weet nooit wie meeleest.
Kosten levensonderhoud vgl. De Ru: www.numbeo.com/cost-of-living/country...
Rusland: GEMIDDELD netto inkomen van nog geen 800 netto en een hypotheekrente van net geen 11%. Mag alles daar wel goedkoper zijn, maar als wij hier gemiddeld 2 keer zo veel verdienen per persoon, dan zit ik toch liever hier. + het feit dat ik geen Russisch spreek natuurlijk.
@RemmesB | 11-07-22 | 00:47: je vergeet dat we hier ook aanzienlijk meer schulden hebben. Reken er maar niet op dat we niet hoeven te betalen voor de schulden van de knoflooklanden als de EU knapt. Rusland heeft slechts een verwaarloosbare staatsschuld.
In Groningen zit nog veel gas onder de grond. Niet voor de Nederlanders, maar voor de Duitsers gaat de kraan zo open. Probleem opgelost.
Laagcalorisch (stikstof!) Aardig voor gasfornuizen en cv-ketels. Voor grotere industrie is Russisch gas toch echt de deal-breaker. Of andere bronnen aanboren.
Opvallend dat Nederlandse regering net doet of er niets aan de hand is. Hebben ze enig idee wat voor economische rampspoed er nog op ons afkomt als energie zo duur is?
Ze zwijgen het dood. Mooi weer spelen. De pers vraagt ook niet bepaald kritisch door. Weinig duiding ook over wat er in Duitsland gebeurt, mede door die obsessie met Amerikaanse politiek.
@martymcfly | 10-07-22 | 22:44: In Duitsland is er bepaald ook weinig aandacht voor wat er in Duitsland gebeurt. Robert Habeck de Duitse kinderboekenschrijver en minister van economische zaken en klimaat is druk bezig met het bedenken hoe hij Rusland “nog meer schade” kan toebrengen.
@fokkewoelf | 10-07-22 | 22:56: Hij is van de Groenen, maar dat spreekt voor zich.
Kijk hoe men met Corona omging en je hebt je antwoord
Eerst maar 's ff lekker op zomerreces. Daarna zien we wel verder, is het devies van Rutte 4.
De volgende crisis die ons ineens overkomen gaat
@hatsikidee | 10-07-22 | 23:25: DE manier voor Rutte om z'n record te vestigen van langstzittende premier van NL sinds WOII. Reces uitzingen en HEBBEN!!
Blijft toch bijzonder. Ik herinner me vrijmibos met jongens van ICT die voorspelden dat energie weldra duurder werd dan de hypotheek zelf en om die reden al van het gas afgingen. Let wel; dit was ruim 6 jaar geleden. Ik verklaarde ze voor gek destijds.
Hoe zij het wisten en de rest van de wereld niet is me nog steeds een raadsel.
Visie
ICT-ers zeggen veel rare dingen en je vergeet de 95% die nooit gaat gebeuren. Maar goed, ze lezen ook constant het nieuws op het werk en toe al was het plan dat in 2050 de energievoorziening "bijna helemaal duurzaam" moest (Energieakkoord 2015). Dat is zeven jaar geleden. Dus geen gekke inschatting als je huis koopt of verbouwt in die tijd.
Ik zei op GS 2 jaar geleden ook al dat alles pleuris duur zou worden omdat grondstoffen pleuris duur zouden worden en dat zijn uitwerking heeft op de winkelprijs. Had ik een keer gelijk ja.
Ik waag mij aan een nieuwe. Ik voorspel komende jaren steeds meer 'snow birds' die in een trailerpark gaan overwinteren in spanje portugal italie marokko en turkije. Omdat dat goedkoper is dan een december, januari, februari 1000m3 gas stoken tegen 3 a 4 euro per m3
Lekker aan de warmtepomp want stroom is zo lekker goedkoop! Oh, wacht…
Als de euro deprecieert, dan is dat slecht voor de Europese consument (die meer moet betalen voor importproducten) en goed voor de Europese en Duitse industrie die concurrerender wordt op internationale markten. Verder is het graf al veel eerder gegraven, door onze grote afhankelijkheid van landen als Rusland (energie) en China (industriële productie). Iemand als Trump had op dat punt gewoon volkomen en volkomen gelijk.
Ahh en wij gaan onze veeboeren decimeren en kippen, varkens, koeien en alle bijbehorende producten importeren. Top.
Dit klopt niet. De Duitsers moeten namelijk ook meer betalen voor halffabrikaten onderdelen die voor hun productie nodig is. Dat is het probleem.
U denkt dat ze daar in Afrika of in Davos rekening mee houden? Naïviteit kent zijn grenzen..
Sweet dreams..
Nee. Zolang wij rijker zijn dan gemiddeld derde wereldland blijven wij een economische magneet voor gelukzoekers.
Wordt het sociale vangnet afgeschaft? Ik zie het niet gebeuren.
Breek me de bek niet open over Merkel. Toen die aan de macht kwam had ik hetzelfde gevoel als toen de PIGS werden toegelaten tot de Euro... WTF?
Blood like water Oost Duitse doos zonder visie, liet alles op z'n beloop, deed niks aan digitaliseren, volgde haar voorganger Schroeder en maakte Duitsland energie afhankelijk van Rusland terwijl dat helemaal niet nodig was, uitverkoop Duitse bedrijven aan China ivm korte termijnwinst want niet accepteren dat Chinezen iedere technologie jatten die er is en je dan afdanken want Chinezen zien ons nog steeds als barbaren en kijken dus zwaar op ons neer ondanks hun eeuwige glimlach, Duitse overheid niet gedigitaliseerd (jaja er wordt daar nog steeds de fax gebruikt bij de overheid). Dat mens heeft Duitsland in zeer slechte staat achtergelaten. En van wie was zij het grote voorbeeld? Jaja... van ex Mora personeelszaken manager Rutte.
En wat kregen de Duitsers daarna als je denkt dat het niet dramatischer kan? SPD Grüne FPD. In Nederland zou dat een (grote) PVDA, (middelgrote) GL en (kleine) VVD zijn.
De met na WO2 dag in dag uit met zonde overladen Duitsers (worden ze door hun overheid nog steeds mee lastiggevallen) zijn thans de grootste dociele schijtlijsters die er rondlopen, als lemmingen gaan ze richting afgrond want, Ruhe und Ordnung.
Dit alles is wel verklaarbaar want tot 1871 waren ze geen natiestaat (dus niet nazi GS grapjassen want die bestonden toen nog niet) zoals Frankrijk en Engeland, de grootmachten toen en dat is altijd hun frustratie geweest. Zit dus in hun genen. Frustratie om erbij te horen en daar doen ze alles voor.
Merkel heeft 3 grote fouten op haar 'palmares', Wir schaffen das, de atomausstieg en het gefaalde Eurobeleid, 3 grote kapitale strategische blunders. Dat het economisch lange tijd goed is gegaan in Duitsland heeft Merkel te danken aan haar voorganger Gerhard Schröder die harde hervormingen heeft doorgevoerd. De geschiedenis zal hard oordelen over Merkel..
@therealbraindump | 10-07-22 | 22:30:
Klopt spelen ook allemaal zeker mee, ik wilde het echter beknopt houden want over haar wanbeleid en ook zeker (Gazprom) Schröder, over wie je op straffe van een geldboete geen grappen over zijn uiterlijk mocht maken (geen gein) en dat terzijde maar geeft het wel aan, want dan kan ik minimaal 10 hele lange tegels schrijven en dat wil ik iedereen besparen want als je bijvoorbeeld Die Welt leest kun je er genoeg over vinden en die weten het beter dan ik. Overigens Schröder was ook oppervlakkig qua economisch beleid en was vooral afbraak van het toch al niet riante sociale systeem en hij was SPD-er maar zijn ware aard zagen we later toen hij in bed dook met de Russen. Hij was een beetje de Duitse Teflon Tony Blair. Neo Sociaal Democraat.
Ja dat zij en haar beleid zo op een voetstuk worden geplaatst, onbegrijpelijk.
@ Basil
De staat laat het volk inderdaad zuchten onder het bruine verleden. Ook op school worden nieuwe generaties er nog steeds mee doodgegooid, vaak heel subtiel. Die schuld moet blijkbaar eeuwig gevoeld worden. En als de Duitsers het even dreigen te vergeten hebben we altijd nog de Fransen die dat romantische volkje even voorleest uit hun zwarte bladzijden.
Dan krijg je dus ministers die op de vraag of men, gezien de omstandigheden (pijlsnelle stijging van het aantal armen), niet iets meer voor de deplorabelen moet doen antwoordt: Alles wat ik doe voor Duitsland is vijandigheid richting de EU. I kid you not.
@fokkewoelf | 10-07-22 | 23:17:
I Know. De buine erfzonde. Ik las ooit een goed artikel een jaar of 15 geleden (der Spiegel?) en daarin vertelde de toenmalige Duitse jeugd dat ze het wel hadden gehad met dag in dag uit of op school, of op tv, of op de radio of via andere media te worden geconfronteerd daarmee en dat kan ik me goed voorstellen. Dat je je duistere verleden moet kennen? Natuurlijk, maar iedere dag met dat schuldgevoel worden "doodgegooid?"
En die chauvinistische Fransen? Die kloten je met plezier want 1870/1871, la Grande Guerre en wo2. Heb je echter een rechte rug trek je je er niks meer van aan. Maar die naar na wo2 getraineerde dociele Duitsers schieten dan meteen in een stuip.
En vergeet de andere infrastructurele projecten van China niet, o.a. die vallen onder zijderoute projecten.
Gewoon een plan dat uitgewerkt wordt.
Alles volgens plan Afbreken.
Anders kun je nooit beter terugbouwen
De wet van de remmende voorsprong heet dat
Tijd om af te stappen van Merkels idiote reactie op Fukushima...
Uit puur populisme werden toen kerncentrales gesloten.
Merkel is nota bene natuurkundige en een tsunami of aardbeving is in Duitsland nogal lastig. Ooit draaide Duitsland voor een derde op kernenergie. www.cleanenergywire.org/factsheets/ge... (derde grafiek).
Die centrales staan er nog gewoon, want afbreken begint met een wachttermijn om de straling zo ver mogelijk te laten zakken. De meeste kosten zijn al gemaakt, kernenergie zit bijzonder laag in koolstofdioxide uitstoot. (vooral CO2 uitstoot bij mijnbouw naar uranium).
Nu draait Duitsland op dure energie, en zeer vervuilende bruinkool en steenkool.
Inderdaad was voor de verkiezingen en die Gruene stonden op winst in de polls dus zij dacht slim te zijn en ze hoopte dat met sluiten van die centrales wat Duitse GL idioten dan op haar zouden stemmen. Zucht. Dure grap om wat kiezers te krijgen die ze verloor aan de rechter kant (door slecht beleid) dus hoopte ze dat te compenseren door kiezers van de linker kant ronselen. Zucht.
De enige die zich een kriek lachen zijn de Noren.
Betaald krijgen door Duitsers om in de zomer hun zonnestroom af te nemen bij overschot. In de winter hun hydrostroom weer duur te verkopen aan de Duitsers. En Noorse olie en gas tegen topprijzen verpatsen.
@calamiteiltje | 10-07-22 | 22:30:
Inderdaad, gas, olie, you name it duur verpatsen aan jan en alleman en al die centen gaan in hun Sovereign Wealth Fund en zelf leven van hun eigen hydro (90%). Die lachen zich kapot!
Haha... vreet het maar.. Tek is als energie technisch ingenieur elektrotechniek jaren lang voor gek uit gemaakt door de wensdenkers..(ik ben wel groen , maar niet gek)... en Tek gaat lekker met pensioen in het buitenland.. .. denk dat de huidige generaties maar eens moeten voelen wat wensdenken kost , ipv real politiek om de belangen van je eigen bevolking te behartigen.
Je kunt de boel wel willen verlaten maar de boel verlaat jou niet getuige de wil om toch wat te willen zeggen (= band hebben met). Maar ondanks dat geloof ik dat ik het met je eens moet zijn
Tek heeft gelijk.
Helaas zorgt de propaganda, net als in april 1945, ervoor dat de gemiddelde Duitser rotsvast in de goede afloop blijft geloven. Zo heeft de Duitse minister van economische zaken Habeck bijvoorbeeld laten aankondigen dat met een nieuw soort Wunderwaffe, t.w de zuinige douchekop, de Rus dit keer wel op de knieen gaat worden gedwongen. Het kan dus wellicht nog even duren voordat de waarheid onder ogen wordt gezien, dit met rampzalige gevolgen voor de rest van Europa.
Vanaf dag één al tegen, want dit is natuurlijk wel te verwachten met sancties heen en weer slingeren. Moest wel gniffelen toen een aantal landen sancties uitvaardigden en gelijktijdig boos waren dat ze voortaan in roebels moesten betalen, want in het contract stond dat Rusland dit niet mocht eisen.
Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, dus snel afbouwen. Dat mag met een mooie verhaal om gezichtsverlies te voorkomen.
Bedrijven een week per maand op rantsoen? Helemaal niet nodig, de meeste Duitse bedrijven hebben te maken met een ongekende teruggang van de productie en zijn volop bezig met reorganisatieplannen. Vanaf het laatste kwartaal gaan we het beleven. Met dank aan de energiepolitiek van Merkel......
Duitsland heeft de richtlijn uit de jaren 70 om maar voor 30% afhankelijk te zijn van gas uit één land losgelaten en die norm werd in de jaren 90 licht overschreden. Voor de uitbraak van de oorlog in Oekraïne was de afhankelijkheid 55% van gas uit Rusland. Merkel heeft dat niet slim gedaan. De industrie is dit najaar flink de lul. Maandag onderhoud aan de Nordstream-1 en dan ligt ie voor jaarlijks onderhoud een dag of 10 stil. De vrees is dat Poetin de pijplijding langer stil legt en Duitsland hierdoor de ondergrondse opslag in Beegermeer niet meer genoeg kan vullen. Zit er over 4 maanden niet genoeg gas in de opslag dan wordt het een barre winter....
Bergermeer
@pibasso | 10-07-22 | 22:10: Wat ik las is dat onderdelen voor pompen e.d. uit Canda, wegens de sancties niet geleverd mag worden aan de Russen. Dus al zou Putin willen, dan nog kan het niet.
@calamiteiltje | 10-07-22 | 22:24: Canada levert is overeengekomen.
De Duitse overheid houdt tegen elke prijs het omvallende energieconcern Uniper overeind. Robert Halbeck, de vice kanselier vertelde woensdag bij de ZDF ze er alles aan doen de omvallende energiereus te stutten en te behoeden voor een faillissement. Uniper is de Lehman Brothers van de energiecrisis. Als die valt, valt de rest ook en storten de Duitse en Europese energiemarkten in chaos. Volgens de Duitse zakenkrant lijdt Uniper per maand nu ongeveer 900 miljoen (!) verlies.
De shit hits the fan!
Uniper is categorie too big too fail, waar ken ik dat ook al weer van ?? De Duitse regering heeft geen keuze, zij moeten uniper gewoon overeind houden.
Yep. Anders is heel gasafhankelijk Europa de lul en kun je niet anders dan Poetin de oorlog te verklaren in het zwartste scenario
Een mijard of 11 per jaar, dat zal de Duitse regering lang vol kunnen houden, dat is toch peanuts? Wij maken dat zo naar Spanje of Frankrijk over...
Ik vind het toch wel zorgwekkend dat onze regeringen ons in deze situatie hebben doen lopen.
De arrogantie van het westen, even de Russen 'uit het systeem' zetten (Swift, etc). Putin plaagt terug, en met succes. Hoogmoed komt voor de val voor het westen. Die Russen schat ik hoger in qua zelfvoorzienigheid dan heel Europa op dit moment. De kracht om op eigen benen te kunnen staan. Daar mag hard aan gewerkt worden hier. De wereld draait ook door zonder het westen. Gister leverde een vergelijkbaar reaguursel van mij een Joris op, of het kwam door een fitty. Ik merk het wel, de klas uit gestuurd worden is niet nieuw voor mij
Dat waag ik te betwijfelen. Met een economie met de omvang van Spanje 145 miljoen mensen voeden en onderhouden, terwijl je een oorlog voert, wordt nog knap lastig! Zeker als je geen chips en andere technologie en onderdelen meer geleverd krijgt. Steeds meer dingen zullen niet meer onderhouden en gerepareerd kunnen worden enz. Het duurt wel even, maar Rusland gaat die sancties natuurlijk wel voelen, ze zijn zeker niet zelfvoorzienend!
@Sinterbikske | 10-07-22 | 22:28: Daar liep ik idd tegenaan en ik zou hem maar al te graag verstaan. Je 'vijand' kennen is beter/handiger dan hem onderschatten
@Het brein erachter | 10-07-22 | 22:26: met een verdubbeling van de gas en olieprijs na de sancties, houdt Rusland zelfs met 30% korting bij verkoop aan India en China nog meer over. Onderschat alsjeblieft niet de domheid van de Brusselse eurocraten, de boven ons gestelden, die ons besturen en geen belasting betalen.
En dat vind jij dus leuk. Dat het westen, waar jij zelf woont, waar jij kunt leven in alle vrijheid om deze vrolijke zaken hier te schrijven, wordt gemangeld door een regime dat uit is op onze ondergang. Leg eens uit waarom jij dat leuk vindt. Waarom jij geniet van het feit dat wij onszelf uiteraard ook in de eigen voet schieten met sancties. Dat wetende toch doorzetten omdat het niet doen uiteindelijk een hogere prijs gaat opleveren, ook voor jou zelf op termijn. Je beseft nog niet waarover deze oorlog gaat en wie Vladimir Poetin is of waarom hij deze oorlog voert.
@Het brein erachter | 10-07-22 | 22:26: waar baseer je dat op? Rusland is het meest autarkische land ter wereld omdat ze vrijwel alles zelf kunnen maken, daar ze vrijwel alle daarvoor benodigde grondstoffen in overvloed bezitten. En dat geldt niet alleen voor olie en gas: Rusland heeft van vrijwel alle grondstoffen ongeveer een kwart tot een vijfde van de wereldvoorraad in de grond zitten.
@Het brein erachter | 10-07-22 | 22:26: Het westen is niet de hele wereld. Vanuit landen als India wordt er als volgt naar de situatie gekeken: waarom probeert het Westen zijn problemen de problemen van de wereld te maken? Want onze (hier Indiase) problemen zijn niet hun problemen. Het komt dan vooral over als een hoop melodramatisch geschreeuw. Steunden wij de VS niet in hun invasie van Irak?
@Beste_Landgenoten | 10-07-22 | 23:51: Je maakt er je eigen verhaal van, dan heeft het weinig zin om te reageren behalve dit te zeggen
Misschien wel verstandig om een paar vishengels, kruisbogen en groentezaden aan te schaffen.
Het is alsof je bent geraakt door een pijl, en dan ook nog die pijl gaat lopen draaien terwijl deze in het vlees zit, zodat kans op goed herstel steeds minder wordt.
Ze hadden die klimaat maatregelen op de lange baan moeten schuiven, eerst maar eens zorgen dat we überhaupt nog genoeg energie hebben en dat stabiel is.
@kovariant | 10-07-22 | 21:57: hoho, CO2 maatregelen moet je niet gaan pauzeren, dan zijn we alsnog allemaal dood in 2030!!!!!
Negative Tradebalance, die kant gaan wij ook op als alle boeren uitgekocht worden. Maar lekker blijven papagaaien dat we toch meer produceren dan we zelf eten hoor. Slaap lekker!
Wat hier geproduceerd wordt gaat voor het overgrote deel naar het buitenland. In hier in de supermarkt liggen paprika's uit Mexico en sperziebonen uit Tunesië
Klopt maar we eten in het totaal meer dan we hier produceren. Dan is het handig om wat te 'ruilen' te hebben
@Vunzigheid | 10-07-22 | 21:57: En daar krijgen we buitenlandse valuta voor terug die we hard nodig hebben. Of dacht je dat die Chinezen voor de lol jouw iPhone in elkaar gezet hebben?
@Vunzigheid | 10-07-22 | 21:57: meerendeel buitenland is buurlanden. België, Duitsland en Frankrijk is al bijna 50% en daarbij komt bijn 30% doorvoer. Zeker voor dat eerste is apart dat EU landen opeens als export tellen, was toch 1 EU
Dat was ook precies de bedoeling. Brussel hamerde al jaren dat we iets moeten doen aan de positieve handels balans. Die is namelijk ongewenst in Brussel. Ik kan me vergissen, maar volgens mij was het de bedoeling dat we de -2% target gingen halen.
Kernenergie en aanverwante artikelen is het beste voor ons.
Klopt, maar peuter dat Diederik Samsom maar eens aan zijn verstand.
Het is de duurste vorm van stroom (afgezien van oude bestaande kerncentrales), zelfs nog duurder dan stroom uit het nu dure aardgas. Dure stroom is in ieder geval voor mij niet het beste.
@W_F | 11-07-22 | 00:05: en gaat nog jaren duren eer zo’n ding er staat. Tegen die tijd is er al goedkope opslag voor zon&wind.
Waar koop je uranium? Op plekken waar China en Rusland al zitten.
@Judas3rd | 11-07-22 | 01:11: Kazachstan en Rusland zijnbelangrijke uraniumproducenten.
Zo hee nieuwsuur wat een agressief intervieuw zeg, over objectiviteit en journalistiek gesproken. Gewoon een politiek rancuneuze roast. Voortaan bedanken voor de eer bij zulks zou ik adviseren.
Caro redde zich redelijk.
Kijk ik la jaren niet meer naar.
@Ivoren Toren | 10-07-22 | 22:13: Heel soms ik kijk even en zie dan boer bakt mol ofzo.
@ChalinaRosa | 10-07-22 | 21:56: klopt, en laat dat Nieuwsuur lekker in de stront zakken
We moeten vol inzetten op wind- en zonne-energie maar daarnaast grote strategische voorraden gas en olie aanhouden. Maar ja, Nederlanders zijn de afgelopen decennia totaal in de ban van “de markt” natuurlijk en dan tellen zaken als nationale veiligheid enzo niet. En voorraden aanhouden die je niet met winst kunt verkopen past uiteraard niet in het liberale Utopia. En toch, we moeten zo veel mogelijk streven naar autarkie als het om energie gaat. Hoe minder afhankelijk van Russen en Arabieren , hoe beter.
Bigi, veel van de grondstoffen die nodig zijn voor de verduurzaming van de energievoorziening bevinden zich in Rusland en China..
@therealbraindump | 10-07-22 | 21:49: Dat dus. Ergo voordat we zover zijn dat we zonder natuurlijke grondstoffen kunnen een redelijk en verstandig beleid voeren wat betreft handel in deze grondstoffen.
@ChalinaRosa | 10-07-22 | 22:00: Chinezen denken veel strategischer na over de verkrijging van kritische grondstoffen, daar kan Europa nog heel veel van leren. En de VS heeft op Europa voor dat zij veel meer natuurlijke rijkdommen bezitten..
Volgens apprecieer je je de omschreven situatie niet geheel naar ratio.
Zonne-energie is alleen leuk vanwege de subsidies en saldering. In combinatie met windenergie leuk, maar op moment dat er geen zon en wind is dan ben je aangewezen op andere bronnen.
@therealbraindump | 10-07-22 | 22:05: noch de EU noch Nederland heeft een realistische langetermijnvisie. Wat over vergroening maar serieuze obstakels worden hier niet in meegenomen.
Ik las op een Duitse website dat er al scenarios gemaakt worden voor als het gas schaars wordt. Bejaarden en arme gezinnen in noodopvang om de winter door te komen, etc..
Ik kan dat niet verifiëren omdat je geen linkje plaatst. Maar ik geloof het wel. Onderwijl zijn onze politici met vakantie... oh wacht reces van negen weken. Er dreigt een giga ramp van miljoenen mensen die in de betalingsproblemen gaan komen. En niet alleen de arme sloebers en de minimum lijers. Nee nu komt de middenklasse aan de beurt.
Maar misschien is het wel eens goed dat die zelf vergenoegde middenklasse die het verdomde om eindelijk de oude kliek die al jaren dit land bestuurd naar huis te sturen eens flink geraakt wordt. Hoe in godsnaam is het mogelijk dat ze die kliek weer de meerderheid gaven in 2021. Dan spoor je niet als volk.
Ik zie het allemaal wel. We zijn hier thuis bijna energie neutraal en als het echt erg wordt hebben we ook nog hout stook. Over 15 jaar ben ik dood. Maar wat heeft dit volk over zichzelf afgeroepen. En wat is dat volk hardleers.
@Zapata10 | 10-07-22 | 21:59: Precies Tek heeft al nu al een enrgie rekening van dik 600 euro met de nieuwe tarieven, maar durf te wedden dat het gros van de bevolking dat zich niet kan permiteren.. in najaar en komend jaar vallen de klappen... maar jan dan heeft Rutte zijn langst zitten record al lang binnen
@Zapata10 | 10-07-22 | 21:59: hier heb je helemaal gelijk in
@Zapata10 | 10-07-22 | 21:59:
"Ik kan dat niet verifiëren omdat je geen linkje plaatst."
Staat verder naar onderen op de site.
www.bild.de/politik/ausland/politik-a...
Die honderdduizenmiljard van Timmerfrans zijn groene plannen moeten direct in een Europees breed energie systeem gestoken worden. Groen, ok, dus kernenergie voor de hele unie. Aangevuld met wat wind en zon. Gas, kolen en olie voor de daar van afhankelijke noodzakelijke producten. Daarna de knappe koppen eens laten na denken hoe dan verder. Onafhankelijk. Ook weer zelf medicijnen maken en computerchips enzo. Make Europe great again.
Volgens een Nato analyse komt zo'n beetje 85% van alle silicium uit één mijn in de USA (In bezit van Belgische firma.) Dus als de yanks willen leggen ze de productie van computerchips, zonnepanelen ,etc. stil door één slagboom te laten zakken met een poltie-agent ervoor.
Het geldt zeker ook voor elektriciteit. Duitsland 1 year future staat op bijna 350 euro/MWh, normaal is <50 euro/MWh.
Merkel. De zoveelste Duitse bondskanselier met een raar kapsel die met een ideologisch gedreven beleid het Europese continent de afgrond in stort. Gaat de geschiedenis niet positief op terug kijken.
Ze was niet de enige die te weinig assertief was. Dat valt heel Europa te verwijten.
Wat denkt u van Ursula, compleet gefaald in Duitsland en nu leider van zovelen. Maar ach, we weten inmiddels dat zij uitvoerende is.
Die Energiewende is compleet mislukt. Het gekke in Duitsland is dat gewoon iedereen, de pers voorop, erachteraan liep. Zelfs het bedrijfsleven liep erachteraan in de media. Kritiek war nicht erlaubt. Hetzelfde met Merkels waanzinnige besluiten in 2015 m.b.t. illegale migranten.
Ik ga alvast wat dikke truien kopen.
Ik bereid een verblijf in Zuid-Spanje voor.
(manlief moet maar heen en weer vliegen)
Vorig jaar al mee begonnen
En thermo ondergoed,warme pj's etc
Noorse zijn het best
Deze week was er een interview in de nrc met de voorvrouw van VNO NCW Ingrid Thijssen waarin zij zich beklaagde over het steeds slechter wordende investerings- en vestigingsklimaat in NL. Politici en beleidsmakers zien de welvaart in Nederland als een vanzelfsprekendheid terwijl veel basale zaken niet op orde zijn waardoor veel bedrijven Nederland verlaten. Tel hier nog het effect van de enorme hoge energieprijzen bij op en het absurde plan om de agrarische sector met tientallen procenten te verkleinen vanwege een bureaucratisch gecreëerd stikstofprobleem en je begrijpt dat NL een enorm zware economische tijd tegemoet gaat. Op deze manier wordt een gedeelte van de verdiencapaciteit van NL vernietigd en Rutte & co lijken niets door te hebben, decadentie ten top. En wat die sancties met de Oekraine betreft, hier zal heel snel een oplossing voor worden gezocht wanneer grote gedeeltes van de bevolking eenvoudigweg niet meer rond kunnen komen, erst kommt das fressen dann die moral.
We doen wat de Yanks willen omdat wij van hun 3000 miljard US dollar per jaar door de Zuid-As mogen schuiven en daar een flinke graan van meepikken. Als tegenprestatie om die Amsterdamse coke-snuivers aan het werk te houden in hun spiegelpazeizen, bestellen wij dan weer Amerikaanse Oorlogsmeuk.
En als je niet naar de Yanks luistert is het snel gedaan met je politieke carriere of partij. Ze luisteren niet voor niets (bewezen) alles af.
Ja we willen graag een grote fabriek hier openen, natuurlijk dank daarvoor maar kunt u de energie zelf opwekken? Wij hebben niet zoveel meer.
Decadentie is precies het woord dat het allemaal samenvat.
Tja de Anerikanen vechten door tot de laatste Oekraïner, nu de vraag, vechten ze ook door tot de laatste Europeaan?
Hebben de Duitsers de beloofde wapens, ook al aan de Oekraine geleverd ?? Of blijven ze nog een bruin armpje halen in Moskou voor de verkoop van auto's en Airbussen enz. ??
Rusland is zo extreem strategisch. Veel meer lange termijn omdat mensen in de regering ook langer aanblijven. Zo ongelooflijk slim om nu die oorlog zo in te zetten. Ik vind het verschrikkelijk hoor! Maar strategisch voelt het zo slim. Don't underestimate your enemies. Denk dat we nog lang niet klaar zijn.
Het is pas net begonnen. Maak je borst maar nat voor wat komen gaat.
Ik denk dat er voorbereidingen getroffen worden voor vredesbesprekingen.
Anders gaat Duitsland en met Duitsland de EU, den Bach runter.
@Hangtietsmurfin | 10-07-22 | 22:04: Dat denk ik dus ook. mede mogelijk gemaakt door dat Linkse geleuter.
@ChalinaRosa | 10-07-22 | 22:10: maar Duitsland wordt weer aangestuurd door de VS. En voor hen is het allemaal een mooie grap.
Het begon allemaal met een bolle brilsmurf en een Belgische tandenfee op het verkeerde feestje.
Vlak die ene mevrouw met lelijke dikke reet ook niet uit!
@Ierse_Setter | 10-07-22 | 21:33: Heb dus over die ene wijf die graat een gebaar van een vagina maak tijdens foto sessies. Ooit werd haar achterwerk per abuis volop in beeld gebracht. Tjees, wat was het enorm zeg!
Ik word er nog kotsmisselijk van als ik aan die beelden denk.
Hear hear!
In tijden van crisis grijpen meer mensen naar druks. Wat een leuke toekomstige gedachte.
Economische malaise in een land waar de multiculturele samenleving een potentieel kruitvat is. Dat kan nog interessant worden, en niet op een goede manier.
Het gaat een keer ploffen en die dag is dichterbij dan we denken. Maak dat je wegkomt ;-)
Kortom: De VS is Europa aan het destabiliseren. En Duitsland krijgt de schuld.
Na de Arabische Lente nu een Europese Zomer, what,s next een lange Aziatische Winter?
De ‘kredietcrisis’ al over again. Zo heeft Obama de euro toen stevig te pakken genomen. Met Griekenland als gevolg. EU sukkels wisten niet hoe ze het hadden toen het tapijt onder de voeten uit werd getrokken.
Half mee eens, Rusland krijgt de schuld.
Wat een onzin, het is bijna grappig.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Dit is de straf voor het onverstoord zakendoen met de vijand. En nog steeds zit Rutte schaapachtig te grijnzen als de banden met China ter sprake komen. Hij snapt het nog steeds niet. Het maakt niet uit wat je met ze doet, je wordt linksom of rechtsom genaaid. Met de Russen wisten de hoge heren al lang dat dit een probleem was, maar je kiest ervoor om het te negeren voor de goede vrede.
Hoe dan ook is het weer tijd voor realpolitik en mogen de idealen weer in de kast. Ik weet niet of Sophie Hermans zo bedreven is in deze tak van sport maar we gaan het zien.
Yep. Volgende oorlog gaat niet meer over olie, klaar-over kobalt en lithium. Meerendeel in hande van een zekere oost Aziatische dictatuur, met een oogje op een buurland.
@Snap_het_ook_niet | 10-07-22 | 21:28: Nee man, kunstmest is het nieuwe goud. Is ook in Syrië te vinden trouwens.
phosphateprice.com/worlds-top-10-phos...
Europarlementariers betalen nauwelijks belasting over hun zeer forse salarissen. Het argument was/is dat er zo talenten beschikbaar zijn die anders voor het bedrijfsleven zouden kiezen. Wanneer gaan we daar eindelijk eens iets van merken?
Het verhaal gaat dat Timmerfrans zijn baantje bij Rutte en consorten stampvoetend heeft opgeëist. Hij weigerde iedere andere suggestie voor een functie en eiste dat er ingezet werd om hem op zijn EU post te krijgen. Moet je in het bedrijfsleven eens doen.
@Zoelense Hobbyboer | 10-07-22 | 21:45: over een functie elders elders gesproken.
Rampspoed ten over.
Wat moet je doen om je centen veilig te stellen/stallen?
Zeg dat je twee ton op de bank hebt en drie ton in stenen. De stenen wil je houden want je moet ergens wonen. Die twee ton zijn voor de leuke dingen en die wil je blijven doen.
Wat moet je doen? En hoe?
Verkoop je stenen hier. Koop nieuwe stenen in een niet-EU land. Open vervolgens een bankrekening in dat betreffende land met je nieuwe adres. Maak het saldo van je NL bank over naar je nieuwe bankrekening. Klaar. Wil je toch nog in NL blijven? Huur dan woonruimte en zorg dat er niet meer dan 5k op je NL bank staat.
@BoerKoekoek | 10-07-22 | 21:16:
Niet praktisch. Ik woon bijna gratis. Huren wordt vrije sector. Vanaf €1100 p/m. Voor één of twee maanden per jaar.
Koop van die 2 ton eerst een huis buiten de EU, liefst in een goedkoop land, dan houdt u nog iets over in contanten. Stal dat op een lokale rekening aldaar.
Optioneel koopt u nog een object om te verhuren zodat u wat passief inkomen genereert.
Verkoop uw huis in NL
Zet die 3 ton om in fysiek goud (opslaan in Zwitserland) en bitcoin. ( Zeg 50/50. )
Verhuis en geniet van uw financiële onafhankelijkheid.
@K1100 | 10-07-22 | 21:22: dus woont en leeft u hier prima!
Ben je getrouwd K1100? Dan zou ik eerst maar eens met haar gaan praten ;-)
Ken slimmerikken die in Belgie wilde gaan wonen en hun tent verkopen om zo miljoenen aan belastingen te ontwijken maar moeder de vrouw verotte het om uit dezelfde wijk als haar kleinkinderen te vertrekken.
Mooi zo. Reden des te meer voor NL om het zinkende EU-schip te verlaten voordat de 900 miljard pensioengeld van ons Duitsland mag gaan redden.
En reden voor mij persoonlijk om snel onroerend goed buiten de EU aan te schaffen en geld buiten de bankenunie te stallen. Zwitserland, Canada, de VS. Iedereen die het zich kan veroorloven zou snel maatregelen moeten nemen als vluchtplan.
Hwt ABP beheert 1800 miljard. Uitgesteld loon. Eén dag in de week werkte ik voor mijn pensioen.
Noorse kronen rekening in Noorwegen
Zwitserland wil je niet. Of leef je in de illusie dat Nederlanders overal met enthousiasme onthaald worden? Je bent voor hun gewoon een buitenlander hoor. Die ze niet willen.
@Bigi Bana Boy | 10-07-22 | 21:46: Maar je geld willen ze wel, hoor.
@ole guapa | 10-07-22 | 21:25:
Je kunt alleen een bankrekening in Noorwegen openen als je daar ingezetene bent, lees ik. Of zijn er toch mogelijkheden om daar een Kronen-rekening te openen zonder dat je daar woont?
Geen zorgen, hoor. Niets aan de hand. Straks komt men even kijken wat u zoal bezit. Dat 'mag' u dan allemaal inleveren. Maar daar krijgt dan een sociale krediet score, een digitale munt en een kek onderhuids RF-chipje voor terug. En gelukkig dat u zult zijn!
De EU had nooit enige regie, maar nu is een absoluut dieptepunt. Maar goed, het einde van de EU is het begin van de hoop en geeft kans op wederopbouw van democratie en economie.
Nou droom lekker verder.
Er is geen alternatief, anders kunnen we beter Russisch gaan leren.
De EU zelf heeft geen visie (behalve meer EU), het dominante land in de EU is Duitsland, Duitsland heeft geen visie.
Ik denk dat Mutti Merkel en haar erfenis over een jaar of 30 heel anders bekeken gaan worden. Net als Rutte: liever geen visie.
Merkel is niets meer dan een product van haar tijd. Als je regeert over een uitzonderlijk vreedzame en welvarende periode is het makkelijk om applaus te vergaren. De geschiedenis zal het minder enthousiast bekijken inderdaad.
Ze had wel een visie: handel drijven en wederzijdse afhankelijkheid waren de beste manieren om Rusland in Europa te integreren. Op zich geen verkeerde gedachte, en het ging een tijdje goed. Maar toen Poetin begon te prutsen aan het maximale aantal termijnen en aan de verkiezingen, al jaaaren geleden, toen had duidelijk moeten zijn dat we veel te afhankelijk waren geworden van Russisch gas. En die afhankelijkheid is in de daaropvolgende jaren alleen maar gegroeid in plaats van afgebouwd.
@Muxje | 10-07-22 | 21:20: twee opties voor Europa, een Atlantisch (NAVO) Europa met Rusland als vijand of een continentaal Europa dat een economische regio vormt en samenwerkt met nabije landen als Rusland. Nu met de invasie van Oekraïne zijn we compleet voor het eerste model gegaan. Maar ik ben er zelf niet van overtuigd dat de invasie om de uitspattingen van een gestoorde dictator gaat. En de enige die nu wint is de VS.
De EU moet gewoon de landen boycotten die nog handel drijven met Rusland. Dat zal ze leren.
Gelukkig is Nederland met Tennet nu ook verantwoordelijk voor het Duitse hoogspanningsnet dus alles gaat goed komen.
Kortom het zijn weer de moffen die aan de basis staan van een Wereldoorlog.
Maar dit keer met de VS aan hun zijde. Alhoewel, met zulke vrienden...
Duitsers en wapens. En 75 jaar zich de mond gesnoert. Payback.
Ze zullen een moeilijke periode hebben en echt niet de enigen zijn. Maar onderschat nooit een vastberaden Duitser...
Vandaar een ongekende vraag naar Credit Default Swaps sinds de Grote Depressie.
twitter.com/farrisbaba/status/1274372...
Goed bericht mug, maar wel wat veroudert. Hoe zit het op dit moment?
@davidhasseltoff | 10-07-22 | 21:26: nou 400 miljoen verlies op CDS'en?,
www.risk.net/derivatives/7950711/pimc...
@steekmug | 10-07-22 | 21:31: thank you!
@davidhasseltoff | 10-07-22 | 21:26:
twitter.com/farrisbaba/status/1545477...
Duitsland investeert in een grotere wehrmacht, en gaat een economische rampspoed tegemoet. waar hadden we dat eerder gehoord.
Hahaha, als rechts geconfronteerd wordt met de gevolgen van rechts beleid zien ze altijd kans om links de schuld te geven. Het lijken goddomme wel Russen.
En dat staat in verband met bovenstaand want?
Ik zou een ander toppikje uitkiezen om 'stoom af te blazen'.
Dit ziet er echt heel dom uit.
Echt.
Wat hebben die hier nu mee te maken? Die hele EU is opgetuigd voor en door de lobby van multinationals.
Ja tuurlijk! De kapitalisten en neo-liberalen die dit allemaal hebben veroorzaakt zijn kneiterlinks
Als Duitsland de Economische Covid krijgt dan gaat de zwakste broeder van de Economische Navo, Italië, het niet overleven.
Ha, gelukkig hebben wij ons eigen aardgas nog, en boeren die zoveel produceren dat er zelfs flink geëxporteerd kan worden, ons kan niks gebeuren!
Mijn voormalige Turkse buurman verkocht pitta's die u minstens 3 dagen gratis gas deden produceren. Als iemand ons uit de crisis kan halen is hij het wel.
Verder hoor ik nu al 2.5 jaar dat de Deutsche Bank echt op omvallen staat. Wanneer dan?
Achterlijke Duitsers, ze sluiten de kerncentrales maar Nederland moet hen wel meer gas leveren omdat ze anders een energietekort hebben.
wie is in dit scenario nog achtelijker?
Duitsland kan wel eens eerder met de neus op de feiten gedrukt worden. Morgen gaat de Nordstream 1 voor het jaarlijkse onderhoud offline. Het is echter maar de vraag of er op 22-7 weer gas begint te stromen wegens Putin boos en moertje kwijt. Of zoiets.
En rekenen kunnen ze ook niet. Rusland ontvangt netto veel méér geld sinds de boycot. Putin heeft zich 8 jaar voorbereid op de sancties.
Straks gaan ze net als Sleepy Joe Biden de invoerrechten op Chinese rommel nog naar beneden doen, onder het voorwendsel dat het dan betaalbaarder is voor de man in de straat. Alleen jammer dat de man in de straat zijn werk kwijtgeraakt aan de Chinezen, en dat de Chinese economie steeds meer op Russische olie draait.
En dat geldt ook voor die andere collaborateurs: India.
Waarom zouden China en India ons moeten steunen in onze kruistocht tegen Poetin? Er zijn voor ons goede redenen om tegen Poetin te vechten, maar dat moralistische geneuzel tegen voormalige koloniën is wat misplaatst.
@de_gevlekte | 10-07-22 | 21:01: Dat is niet wat ik schrijf. Dank om mij geen woorden in de mond te leggen.
Ik verwacht van gewetenloze Chinezen niet dat ze plots een geweten gaan krijgen, en verder kunnen ze inderdaad hun eigen beslissingen nemen. Mijn punt is dat de boycot vanwege de EU en de VS een hypocriete boel is. Je mag geen Russische olie kopen, maar je mag wel Chinese of Indische producten kopen die dankzij Russische olie of gas gemaakt zijn, en met behulp van Russische olie de halve wereld rond varen. Daardoor zijn de boycotters de enige verliezers. Zelfs Oekraïne gaat er economisch door achteruit.
India wil Gates graag hebben, ik juich het toe.
@de_gevlekte | 10-07-22 | 21:01: China en India zijn de lachende derde. Ze kopen goedkoop olie van Rusland. Rusland is daarbij straks militair verzwakt en dan kan China zijn gang gaan richting Rusland. China erkent geen historische grenzen.
Dat ze in Groningen maar alvast de koffers gaan pakken en wat spulletjes wegbrengen want het ziet er naar uit dat we de Gronings gas helemaal gaan oppompen. En als Jetten niet wil meewerken komt daar wel een EU wet voor. All your gas belongs to us.
Je zag de voortekenen al. Niet voor Nederland, maar voor Duitsland, want er is een contract. Nederlanders mogen wel de hoofdprijs betalen, terwijl de Duitsers het tegen extreem goedkope prijs krijgt. Zo is Rutte dan ook wel weer. Ze haten Nederlanders in de haag,
@Snap_het_ook_niet | 10-07-22 | 20:49: Duitsland koop marktconform
En in die tijd de voedselexport kapot maken, zodat we voor dure dollars moeten importeren in concurrentie met de (buur)landen waar we eerst naar exporteerden want ruim 25% export is doorvoer en bijna 50% gaat naar ons achterland, België, Duitsland en Frankrijk. Apart dat de randstad wokies het nu opeens over export is, terwijl ze de EU wel als 1 land zien, maar nu even niet
Vanuit Canada, want CETA.
Een interessant interview met Rob de Wijk op het YouTube kanaal de nieuwe wereld, 'Verbijsterend dat Europa geen plan B heeft in de Oekraine crisis' www.youtube.com/watch?v=ci1bJBlch_Q Een ontnuchterend interview voor sommigen.
De Klimat Wende van Merkel is totaal mislukt. Kosten 500 miljard euro. Te weinig wind en zon bij onze Oosterburen. Kerncentrales dicht. Komt die Merkel nog voor een tribunaal of krijgt ze voorlopig eerst nog wat eredoctoraten?
Al die windmolens hier aan het IJsselmeer en de Waddenzee, schandalig! De zogenaamde sustainable doelen nastreven opgelegd door een paar narcisten. Het is verschrikkelijk en de meesten snappen het niet eens..
@davidhasseltoff | 10-07-22 | 20:46: Yup, en opeens zijn gas en kernenergie ''groen'', volgens Brussel. Het is om te janken, zoveel onkunde.
@davidhasseltoff | 10-07-22 | 20:46: Reed laatst via Flevoland naar Friesland. Niet normaal wat daar van die dingen neergezet zijn.
Fraude Merkel zal toch niet de enige zijn?
Merkel heeft de kast al vol met eredoctoraten. De energiewende is totaal mislukt en als redding heeft Duitsland Nordstream 2 mede aangelegd.
Door enorme stommiteit en achterlijkheid zijn de sancties ingesteld.
Schot in eigen voet. Nog voor de winter Nordstream 2 in bedrijf nemen lost het op. Anders is het voor Duitsland een economische neergang die het land maar heel moeilijk te boven kan komen. Zo stom zullen ze toch niet zijn?
Over al die goede dingen die Merkel heeft uitgevreten in de DDR dictatuur, heeft ook niemand het.
Dat is net zoiets als 'Wir schaffen das' ... maar een plan B is er niet.
Schade, schade Deutschland, alles ist vorbei!
Alles ten oosten van Nederland (en ten noorden van zuid-italië) heeft de Russen én de Duitsers al een keertje of wat in hun volledige, ontketende waanzin meegemaakt. Dat nooit meer... hoop ik. Gestoorde grootheiddenken heben ze, allebei. Ik zou zo graag de EEG terughebben.
Je hebt blijkbaar niet door hoe wij afhankelijk zijn van Duitsland. Dat gaat als een watergolf over op onze eigen economie.
@anja | 10-07-22 | 23:01: Inderdaad, de EEG. Ik heb tegen de EU gestemd! Maar het volk was te dom een mening te vormen.
Rusland leverde al ruim voor de sancties en de oorlog tegen Oekraïne minder gas aan de EU. Nu gaat de gaskraan nog meer dicht, waarmee Rusland de druk op de EU opvoert, om de steun aan Oekraïne op te geven. Het wordt een koude winter ben ik bang. Helaas zit er niks anders op. Het alternatief, toegeven aan een dictator, maakt hem alleen maar hongerig naar meer.
Dit probleem zal wel op de bekende ECB manier worden opgelost met het drukken en uitdelen van geld. Die weg zijn we toch te ver ingeslagen om nog terug te keren.
zal wonderen doen op inflatiecijfers, maar ja, die kunnen we dank zij de geflopte muntunie ook niet aanpakken want als we de rente verhogen valt zuid-europa om.
Die Energiewende heeft Duitsland 520 miljard euro gekost. 520 miljard. En nu blijkt dat het land bij één leverancier die afhaakt (die ook nog eens algemeen bekend staat als ‘problematisch’) compleet naar de sodeknetter gaat. Best knap!
Mensen, aan zonnepanelen en windmolens heb je geen bal op een koude, bewolkte, windstille dag. Wil je dan niet doodvriezen dan heb je de volledige capaciteit die je nodig op zo’n dag hebt in andere bronnen als zon/wind als achtervang nodig. Zon/wind is een extra, niet in plaats van. Dus de constante kosten houd je. Groene waterstof is de komende decennia nog een natte wensdroom. We hebben in Europa genoeg schaliegas in de grond liggen, alsmede ‘gewoon’ gas. Stop met die geschifte haat tegen het opboren daarvan (zeker als het alternatief is om datzelfde product uit dubieuze landen te halen). En bouw kerncentrales bij de vleet. Voor die 520 miljard had Duitsland oneindige kernenergie kunnen hebben.
Wanneer komt het moment dat GroenLinks etc.-figuren die kernenergie hebben tegengehouden, of gaswinning in de Noordzee en Waddenzee ter verantwoording worden geroepen? Zullen zij zich ook maar een beetje schuldig voelen als er, doordat er veel minder kunstmest geproduceerd kan worden en daardoor minder voedsel, mensen doodgaan in Afrika? Of wanneer de Duitse economie een klap krijgt van tien procentpunt als Rusland blijvend stopt per 11 juli (hé, dat is morgen!) met het leveren van gas via NordStream 1? Waardoor de verzorgingsstaat er iets anders uit komt te zien? Enig gevoel van zelfreflectie bij die lui?
En Rutte IV, for fuck sake, geef die vergunningen voor kerncentrales nu al en zet die gaskraan in Groningen vol open. En treedt daarna af, wegens het moedwillig afbreken van onze energie-onafhankelijkheid, stelletje non-valeurs.
Om kort te gaan: je zult het stroomnet op spanning moeten houden. Dat lukt niet met zon en wind. Dat is ideologische luchtfietserij.
Zeer eens met uw analyse, zeker ook de eerste zin van het laatste paragraafje. Pompen die bel uit Slochteren, flink cashen, ondertussen verder energie-onafhankelijk worden, gedupeerde aardbevingsGroningers netjes en snel compenseren.
@goedverstaander | 10-07-22 | 20:45: zonnepanelen leveren in december 90% minder op dan in juni. Hoe kun je dat ook maar in de verste verte zien als een basis van je energie-mix. Los nog van de vele tientallen miljarden euro’s die we in ons stroomnet moeten stoppen voor de teruglevering in goede banen te leiden. Het is allemaal zo waanzinnig slecht doordacht.
Zo onmeunig waar.
Eens.
Wat hadden we dan moeten doen? Toestaan dat die klootzak in het Kremlin voor de zoveelste keer Rusland’s buurlanden terroriseert zoals de Russen al eeuwen doen? Het is niet voor niks dat al die buurlanden die barbaren spuugzat zijn en allemaal bij de NAVO willen.
Temeer reden om het Kremlin in een royale parkeerplaats te veranderen.
We hadden het leger nooit moeten afschalen, we hadden de afhankelijkheid van Rusland nooit zo ver moeten laten komen. We hadden Europa nooit met al die oost Europese landen moeten uitbreiden. Kortom, we hadden alle troeven in handen. Dit is allemaal met opzet gepland
Niet je kerncentrales inruilen voor gascentrales?
Kijk, nog iemand met een ruggengraat *haalt enigszins opgelucht adem*
Je had minimaal de kolencentrales moeten aanhouden en Duitsland had niet niet moeten afstappen van kernenergie. Dat had je een deel van de schade beperkt.
Hier gaat onze natie ook last van krijgen.
We zijn te afhankelijk van de germanen.
Als het daar regent, drupt het hier heftig.
Niets aan de hand, we zijn met reces.
Onderstesteen vaasjesland.
Keep calm & carry on. We overleven het wel en komen er sterker uit. Zeker met onze mega-gasbel in Groningen voor de overgangsperiode.
@SpinozaKoerbagh | 10-07-22 | 20:54: Onder de Waddenzee ligt nog veel meer
Het zal best even moeilijk, maar bedenken we ook wel iets op. Anderzijds, probeer energie maar eens te vervangen door een alternatief.
Goed onderbouwd stuk, maar met het stukje ‘de Russen hebben er nauwelijks last van’ is dan weer pertinente onzin. Elk Russische bedrijf en producenten dat iets geavanceerdere goederen produceert dan ruwe halffabricaten zijn op niveau Noord Korea afgezakt nu het land praktisch autarkisch is. En dat is iets dat de politici daar niet zagen aankomen uit pure incompetentie. Daar zijn leuke filmpjes over te vinden. En door de fratsen van diezelfde politici durft geen buitenlandse investeerder de komende 20 jaar nog iets met Rusland te doen.
Doorzetten die sancties. Pomp Groningen en de Noordzee leeg. Laat Duitsland maar weer hun kerncentrales opstarten (hopelijk hebben ze die in de mottenballen gestopt) dan kunnen ze het aardgas gebruiken voor verwarming. Rusland moet stuk.
Is Poetin niet aardig genoeg, net als Sadam, Kadaffi en Assad e.d?
De EU-haat maakt de vijanden van de EU vrienden van de stukjesschrijver. Het leven in Rusland is bar en boos. Ze willen net hard vluchten als de Oekraïners.
"Laat Duitsland maar weer hun kerncentrales opstarten (hopelijk hebben ze die in de mottenballen gestopt) [....]"
Kijk zelf maar even.... www.youtube.com/watch?v=Exz4q7_0EPk
@Boeser_Onkel | 10-07-22 | 21:33: Boese Onkelzzz....!!!
@Boeser_Onkel | 10-07-22 | 21:33: Je geeft zelf al het antwoord al met die url. Wat zullen ze spijt hebben.
Zou mijn spaargeld eigenlijk nog veilig zijn in de Eurozone?
Hoezo "nog"? Een negatieve rente en een inflatie van 10-20%?
Maar geen zorgen, als je bank failliet gaat krijg je nog netjes je depositoregeling uitbetaald. En daar kan je dan hopelijk nog net een halfje melkwit voor kopen.
Mijn vermogen is verspreid over meerdere (buitenlandse) rekeningen (in het geval banken omvallen) en mijn blootstelling tot EUR is minimaal - sinds de UA invasie grotendeels in USD. Dat doe ik niet voor de lol. Ik zag de bui al hangen. Mensen die sancties steunen hebben geen idee van de economische gevolgen - gedrag wat je in meer maatschappelijke kwesties ziet terugkomen.
@superduperadmin | 10-07-22 | 20:51: hahaha, we geloven het. Alsof de dollar veilig zal zijn bij grote trammelant met China of escalatie met Rusland
De EU is het grootste economische blok in de wereld. Dat vraagt u zich bij kleinere blokken toch ook niet af.
@AntiZanicz | 10-07-22 | 20:56: Correct, ik heb meer vertrouwen in USD dan EUR. En ik ben niet de enige, gezien de dollar tegenwoordig sterk is. Maakt mij overigens niet uit wat jij wel of niet denkt. Ik focus mij op feiten.
@superduperadmin | 10-07-22 | 21:00: Ik heb ook meer vertrouwen in USD dan EUR. De VS is nog steeds een supermacht en China moet dat nog bewijzen. Ik verwacht dat China het niet gaat lukken. Net als Rusland hangt China een totalitaire systeem aan en dat is het funest om te blijven innoveren en groeien. Van plagiëren word je geen supermacht.
@Ierse_Setter | 10-07-22 | 21:46: Uiteraard in de US ook inflatie. Mijn motivatie om geld te wisselen is de verwachting dat de dollar *minder* aan waarde zal verliezen dan euro deze winter (gezien europa mogelijk dichtgeknepen gaat worden door Putin). Kijken we begin volgend jaar wel weer verder. Verder qua governance zijn Rusland/China ruk, dat ben ik met je eens - ik investeer er niet.
@superduperadmin | 10-07-22 | 21:54: Ja inflatie, er is geen valuta die geen last van inflatie heeft. Ik probeer ook zoveel mogelijk bezit aan te houden. Op een korte termijn zullen Europa en misschien ook de VS moeilijk krijgen. Op een lange termijn ziet het gewoon heel erg slecht uit voor Rusland. Ik ben absoluut niet mee eens dat Rusland slim bezig is. Dat Rusland idioot bezig is, maakt natuurlijk die gigantische geprutst van Europese politicus absoluut niet goed.
@AntiZanicz | 10-07-22 | 20:59: Die kleinere blokken hebben geen Griekenland, Spanje, Italie, Portugal en meer van dat soort financiele zwarte gaten die een enorm probleem zijn op het moment dat mensen beseffen dat ze er niet meer omheen kunnen.
@AntiZanicz | 10-07-22 | 20:56: m'enfin, gewaardeerde collega-reaguurder, op welke variabelen is dit gebaseerd (want behalve inwoners zie ik de economische kracht van de EU niet zo duidelijk maar ik ben dan ook een zwartkijker...)?
Gulden! Gulden! Waar bèèèèn je?!
Je bedoelt onze lokale versie van de D-mark? Want meer was de gulden niet. Zet dat romantische maar misplaatste idee uit je hoofd.
in je portemonnee, waarde 40 Eurocent. Het is een waanidee dat je nu een fluitje bier tegen HFL 1,75 zou kunnen krijgen, inguldens zou dat nu HFL 6 zijn. Volkomen normale prijsstijging in 20 jaar.
@Bigi Bana Boy | 10-07-22 | 20:41: inderdaad, Lubbers exeperimenteerde een keer met de wisselkoers. Het ging gelijk naar beneden met NL. Nooit meer gedaan.
@Bigi Bana Boy | 10-07-22 | 20:41: Dat was ook vooral door de Europese geldslang om grote koersschommingen tegen te gaan. Export (21%) en import (17%) met Duitsland is nog best te overzien.
@goedverstaander | 10-07-22 | 20:53: Het monetaire beleid in Nederland werd in Frankfurt bepaald. Ik begrijp de heimwee maar laten we realistisch zijn, we zijn volledig aan Duitsland gebonden. Hun beleid is ons beleid, of je het nu wilt of niet.
@Bigi Bana Boy | 10-07-22 | 20:59:
Correct. Heb wel eens interview met Duisenberg gelezen waarin hij stelde de makkelijkste baan ter wereld te hebben; "De Duitse bank verhoogt of verlaagt de rente, en ik doe dat een dag later."
@calamiteiltje | 10-07-22 | 21:08: Inderdaad, dat zijn veel mensen vergeten, als ze al beseften.
50 gulden liggen bij mij. Als biljet dan, veilig geplastificeerd.
Die Yankees lachen zich de ballen uit de broek. Kopen hier de hele boel op voor weinig als het zo doorgaat.
@Tomario,
Black rock kom maar verder binnen in Europa.
Naar verluidt heeft Joe Biden zijn oog al laten vallen op die rollatorfabriek in Enschede.
@De Profundus | 10-07-22 | 20:40: Vanguard Group heeft het merendeel belang in Blackrock
@alexanderpechtold | 10-07-22 | 20:47: belangrijke info. Veel dank voor jouw tegel!
Ja, maar we hebben wel iets wat globaal heel belangrijk is en dat heet AMSL.
die zijn zelf failliet 30 jaar na de uitvinding van reagnomics. alleen wapens zijn interessant.
De laatste keer dat de Duitsers echte economische problemen hadden gaf dat een hoop gedoe.
Hahaha ohoooo
80-er jaren was een zware tijd voor wie het zich herinneren kan. Ook zal Duitsland na 1945 het wel even zwaar gehad hebben. Maar binnen 10 jaar waren ze er bovenop, zonder iemand wat schuldig te zijn. Dat we in Europa door de Marshall fooien gered zouden zijn geworden is volkomen bespottelijk.
Wir schaffen das. Bedankt, klaus
Mooi dat de EU haar eigen graf graaft. Ik geef mij op om te helpen het straks weer dicht te scheppen.
Dat gebeurt helemaal niet. Vreemd om wel blij te zijn met het idee en de consequentie dat Nederland dan ook een Albanie zal worden.
Helaas komt de klap weer bij de burgers terecht.
Neem voor de zekerheid een houten staak en een emmer knoflookpulp mee.
Er zullen landen zijn die dat tegen die tijd tegen elke laagste prijs zullen willen exporteren.
Yep. De EU is niet klaar voor een winter zonder gas.
Ik voorzie energie rantsoen. Quotum per persoon. Energie lockdown's. QR code. Bij te hoog voorgedefinieerd verbruik rood vinkje. 'Samen, voor elkaar, voor de ander'.
@Apoptose | 10-07-22 | 21:46: En als je over je quotum heen gaat, dan mag Rob Jetten niet vliegen.
Wacht even, ik moet nadelen bedenken...
Wir schaffen das!
Ze hebben nog bruinkool, steenkool en kerncentrales die ze hebben stilgezet, de sukkels.
REAGEER OOK