Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Brieven van een tevreden roker

"Publiceer maar, bij voorkeur wel met een fijn commentaar van jullie"

Aldus antwoordde Fred de Lege, gepensioneerd duizendpoot van beroep en roker van hobby, op de vraag of we zijn brieven mochten publiceren. In die wedermail vroegen we ook of de mondkanker die hij beschrijft in zijn bedankbrief aan Big Tobacco Nederland, een gevolg kan zijn van ruim een halve eeuw halfzware Samson? "Zeer wel mogelijk, maar ik had het nodig om te functioneren", schouderophaalt de 72-jarige terug. En dan denken wij: Ja, Paul Blokhuis, met je veertig piek per pakkie, zo worden ze niet meer gemaakt. Deze gaat dampend de kist in en geen recordaccijns gaat 'm daarvan weerhouden. Stug doorroken Fred, het maakt nu toch niet meer uit. En bedankt voor de brieven aan de tabaksboer en aan Blokhuis. Een ander geluid uit de rokerslounge, we inhaleren het maar eens diep:

Aan de tabaksindustrie

Directie Theodorus Niemeyer B.V.
British American Tobacco Nederland B.V.
Posybus 246
1180 AE  Amstelveen

Rotterdam, 2 maaart 2021

Betreft: een ander geluid

Er van uitgaande dat u met regelmaat negatieve reacties ontvangt, bied ik u middels deze brief een ander geluid. Dit is een bedank brief.

Geboren in 1948, dus nu 72 jaar, groeide ik op in een maatschappij, waar roken gewoon was. Vanaf mijn ongeveer twintigste jaar rook ik Samson halfzware shag. Ik had dat nodig. Ondanks meedere pogingen is het mij nooit gelukt een normale relatie op te bouwen en bleef ik, zeer tegen mijn zin, alleenstaand. Dit heeft niet alleen veel eenzaamheid opgeleverd, maar ook veel spanningen. Zoals een sportvriend het uitdrukte: “die peuk is jouw vriendje”.

Helaas is mij onlangs door een kaakchirurg medegedeeld, dat er wederom een tumor in de mond is geconstateerd en van de voorgestelde behandeling heb ik afgezien. Het is mooi geweest. 

Altijd heb ik het plan gehad om u dank te zeggen. Zonder mijn Samsonnetje had ik het niet gered. Veel experts op het gebied van menselijk leed en ellende hebben mij te kennen gegeven dat, wat ik heb meegemaakt, te veel is geweest voor een mens. Het zij zo. Terugkijkend heb ik zakelijk gezien wel een rijk leven gehad. Zie hiertoe bijgaand CV. Ook daarvoor geldt dat het zonder mijn rokertje niets was geworden.

Zowel een psychiater als een huisarts, die van dichtbij zag, wat ik meemaakte, maakten onafhankelijk van elkaar en met een tijdsverschil van tien jaar de volgende opmerking: “Fred, het zou beter voor je hart en je longen, wanneer je zou stoppen met roken, maar ik ben dan zo bang dat je het gekkenhuis in gaat.”

Met vriendelijke groet,
Fred de Lege

Aan staatssecretaris Blokhuis

Christen Unie
t.a.v. de heer P. Blokhuis
Postbus 439
3800 AK  Amersfoort

Rotterdam, 17 juli 2021

Heer Blokhuis,

Een van uw beleidsdoelstellingen is om ‘tabakverslaving tegen te gaan'.

Als staatssecretaris van onder meer volksgezondheid breng ik u enige feiten onder ogen om uw wijze besluit van enige tijd terug om de rookwaren extreem te belasten, nog eens te bezien. Omdat u vindt dat een rookvrije generatie desnoods met krankinnige prijsverhogingen moet worden afgedwongen. Zoals u ongetwijdeld weet, zijn de rokers met name te vinden in de leeftijdscategorieën van gepensioneerden, waarvan de inkomsten al weer dertien jaar niet worden aangepast aan de prijsstijgingen. Vraag ook eens naar het standpunt van Johan Remkes (VVD). 

Zonder prijscompensatie grote belastingverhogingen doorvoeren is niet in het belang van de Nederlandse bevolking. Ik geef u een aantal zaken ter overweging.

Gezondheid
Vele mensen worden in hun leven getroffen door vervelende gebeurtenissen die grote invloed hebben op hun leven. Tabak kan dan een middel zijn om bij de verwerking van die vervelende gebeurtenissen te helpen. Als ondersteuning van mijn stelling stuur ik u hierbij kopie van een ingezonden brief van mevrouw dr. Carola Kloos, gepubliceerd in NRC van 3 augustus 2019. Ik ben dus niet de enige.

Zelf heb ik volgens experts op het gebied van menselijk leed en ellende veel te veel leed en ellende meegemaakt, maar ik ben overeind gebleven. Ik ben in 2011 met pensioen gegaan, heb mijn hele leven gewerkt en daarnaast nog circa 30 jaar vrijwillerswerk gedaan. Zonder mijn rokertje had ik het niet gered. Ik heb dan ook bijgaande brief als dank verzonden naar de directie van BAT Theodorus Niemeyer.

Na mij zullen er nog velen zijn die te maken krijgen met vervelende en ingrijpende gebeurtenissen en dan is er geen tabak meer. Dan resten de echt verslavende verdovende middelen om overeind te blijven. En daar gaat D66 in voorzien met een wetsvoorstel, zo begrijp ik, om alle verdovende middelen maar vrij te geven. Ik voorzie dan een forse stijging van de medische kosten, want verdovende middelen zijn niet zo gezond.

Kosten
Een arts merkte eens op dat “rokers de goedkoopste dooien zijn”. Als voormalig hoofd financiën van de Dr. Daniel den Hoed Kliniek, het vroegere kankerinstituut in Rotterdam, kon ik die uitspraak alleen maar beamen. Zelf nu kankerpatiënt, kan ik heel goed zien wat de werkelijke kosten van behandeling en controle zijn. Laag, zeker ten opzichte van andere ziekten envooral ten opzichte van de de kosten van de geestelijke gzondheidszorg.

Wanneer de rookvrije generatie geen uitweg meer ziet en niet kan compenseren met tabak, zoals ik heb gedaan, zullen a) de reguliere kosten van verpleeghuiszorg hard stijgen (ze worden ouder) en b) de kosten van geestelijke gezondheidszorg eveneens hard gaan stijgen. Mocht een van de beleidsoverwegingen zijn om de kosten van de gezondheidszorg te drukken, verwijs ik u naar een onderzoek van het RIVM. De kosten van roken zijn aanzienlijk lager dan die van de geestelijk gezondheidszorg.

Met uw besluit om het roken zwaar te belasten, heeft u mijn laatste levensfase onnodig moeilijk gemaakt.

F. de Lege

Reaguursels

Inloggen

Als maatregel om jonge mensen af te houden van een leven vol rook, vind ik het een goed idee, peperdure sigaretten. Maar verstokte rokers van zeventig plus pesten met een onbetaalbare (slechte) gewoonte is pure betutteling.

Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 08:25

Beter zo nu en dan een jointje. Heerlijk relaxed genieten.

de Jager59 | 11-06-22 | 08:24

Het zal me uiteindelijk een zorg zijn waaraan iemand dood wil gaan, maar tabak (drugs of te veel alcohol) als therapeutisch middel wil er bij mij niet in. ALs je in de 70 bent is de kans groot dat je heel wat hebt meegemaakt, fijne dingen, vervelende dingen en traumatische dingen.

Dat je moeite hebt om over de laatste heen te komen is buiten kijf, dat je sommige dingen mee blijft dragen ook, maar daar ben je zelf bij en allen jij kan dat oplossen, zonder hulpmiddelen. Ondertussen 20 jaar rookvrij weet ik wel dat smaak, reuk en vooral gezondheid een stuk beter geworden zijn en trauma´s niet erger noch beter..

bergsbeklimmer | 11-06-22 | 08:09 | 2

Er zijn mensen bij wie het heel hun leven van een leien dakje gaat, maar men, de maatschappij moet beseffen dat dat meer de uitzonderingen zijn. Een gladgestreken levensverloop is geen recht.

mozaard | 11-06-22 | 08:15

@mozaard | 11-06-22 | 08:15: Zeker. Maar zowel mensen met/zonder veel geluk/succes kunnen roker zijn,
Laat de overheid zich bezig houden met goede en eerlijke voorlichting. Dit heeft ons gebracht waar we nu staan. Een geweldig resultaat. Betaalbare rookwaar, kleine groep rokers en weinig overlast naar niet rokers.
En nu weer zo'n idioot plan met 50€/pak. Wat als neveneffect criminaliteit nog aantrekkelijker maakt.

Ram_Ram | 11-06-22 | 08:26

Wat is dit voor idioot stuk?

Proud Infidel | 11-06-22 | 08:07 | 1

50€ voor pak sigaretten is idioot.

Ram_Ram | 11-06-22 | 08:21

Fred is ervan overtuigd dat roken hem rustig maakte. Dat hij erdoor kon ontspannen. Dat schijnt een illusie te zijn, mede veroorzaakt door de nicotine. Feitelijk maakt het je lichaam meer gespannen, gestrest een het is sowieso bijzonder ongezond maar dat weet Fred dan weer wel. Roken is a bitch, omdat je jezelf uiteindelijk dood rookt en het helemaal niets bijdraagt aan je welzijn. Iedere roker die succesvol gestopt is voelt zich veel beter.

Mag Fred dan blijven geloven in zijn illusie? Maar natuurlijk mag dat. En als hij wil roken vind ik dat er niemand moet zijn die hem dat verbiedt. Toch ben ik ervoor dat jonge mensen zoveel mogelijk worden afgehouden van deze verslaving om een doorrookt leven te vermijden. Dus heel dure sigaretten. Het zal veel jonge mensen een te hoge drempel zijn. En je hoeft maar even op een hart of long afdeling van een ziekenhuis rond te lopen om de echte schade van het roken te zien.

Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 07:54 | 2

Beter had Fred de CU gevraagd om alternatieven te stimuleren. Mindfulness op de werkplek, en yoga in het curriculum van het onderwijs.

mozaard | 11-06-22 | 08:11

Tsja. "Van roken word ik rustig". Hoe vaak voor je dat niet van iemand die stijf staat van de stress, waarschijnlijk mede door een constante hoge spiegel nicotine in het bloed?

Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 08:21

Ik lees bij Fred de Lege precies het tegenovergestelde namelijk door het roken is het hem nooit gelukt een normale relatie op te bouwen en bleef hij tegen zijn zin alleenstaand. Dit heeft hem veel eenzaamheid opgeleverd, maar ook veel spanningen en als klap op de vuurpijl mondkanker. Met andere woorden als Fred destijds was gestopt met roken had zijn leven er totaal anders uitgezien.

johnyl | 11-06-22 | 07:19 | 1

Fred heeft geen enkele letter aan zijn lief en leed besteed. Uw veronderstelling is daardoor volledig uit de lucht gegrepen.
Het zo ook onzinnig een veronderstelling in te nemen what if hij niet zou zijn gaan roken. Dit is het verhaal van Fred. Zo zullen er meerdere rook ervaringen zijn van andere mensen, roker, niet roker, ex-roker, startend roker etc.
Wat ik wel lees is en ook op andere plekken, is dat we in een verbied, betaal en maak maatschappij zijn terecht gekomen. En wanneer je dan niet in de top zit het betaal-schaapje bent.

Ram_Ram | 11-06-22 | 08:18

Ik kende iemand die zich helemaal suf rookte en altijd een grote mond, anti-rokers zijn zeikerds etc. en toen hij longkanker kreeg meteen stopte, wat ik gek vond .want als ik hem was zou ik dubbel zo veel gaan roken alleen om me niet te laten kennen! Ja, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.

streknek | 11-06-22 | 04:58

Beste Fred,
Roken heb je niet nodig, da’s ingebeeld, iets wat je jezelf hebt aangepraat.
Zelf rook ik als ik drink, heerlijk.
Twee dagen vd week lekker drinken, met een pak peuken.
Heb ik dat nodig? Nee!
Je gaat daar echt niet beter door functioneren.
Vind ik het lekker? Jazeker.
De combi biertje met een peuk vin’k nog altijd een heerlijke combinatie.
Op of tijdens m’n werk rook ik nooit.
Roken is vies, het stinkt, is duur en slecht voor je gezondheid.
Maar nooit Fred, nooit zal ik je veroordelen omdat je graag paft, met alle gevolgen van dien.
Er zijn meer verslavingen die maatschappelijke onrust veroorzaken.
Sex, gokken, drinken, hardlopen, gamen etc.
Het verschil met roken is, dat je medemens last heeft van de rook, de stank en de zorg, als je ziek wordt.
Nooit zou ik mensen aanmoedigen te roken.
Gestopte rokers krijgen van mij beslist geen peuk.
Tegelijkertijd vind ik dat mensen de ruimte moeten krijgen om hun sigaret te roken.
Ik snap dat sportclubs etc. rookvrij willen zijn, dan ga je maar buiten het hek staan, geen probleem.
Maar verder niet aan m’n kop zeiken.
Vet vreten is slecht, stress is slecht, fanatiek sporten is niet gezond, teveel koffie, pindakaas, ga zo maar door.
Wijzen naar rokers is wel zo makkelijk, maar evengoed hypocriet.
Laat elkaar met rust, geef elkaar ruimte, beperk de overlast en het komt wel goed.
Het gaat je goed, Fred.

Ruimedenker | 11-06-22 | 01:49 | 4

@niv01 | 11-06-22 | 01:57:
Heb ik nog zo m’n best gedaan.
Bedankt voor jouw feedback en jouw leerzame argumenten.
Ineens heb ik een andere zienswijze.
Onbetaalbaar.

Ruimedenker | 11-06-22 | 02:05

@telefoontje | 11-06-22 | 03:37: Daar gaat het artikel over. Nog maar eens lezen misschien?

Verder een begripvolle reactie van Ruimedenker. Ruim (en redelijk) gedacht.

mozaard | 11-06-22 | 08:24
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger (ja,ja,) bij de Kajotters (katholieke jongeren) gingen we voetballen en de winnende partij kreeg van een van de paters een sigaar (bolknak) die je dan met het hele team mocht oproken!!!! Allemaal groen en geel en aan de sch*t. Ouders lachen, natuurlijk, Prachtige tijden, nu over naar de onze.(-)

streknek | 11-06-22 | 01:27 | 1

PS. Zover ik weet is niemand van ons team later gaan roken. Slimme paters...

streknek | 11-06-22 | 06:00

Volgens mij ben ik sowieso de laatste generatie echte rokers.
Ben 37.
Paradiso Amsterdam met je peuk in je bek swingend door een zaal.
Waar ,heb je een vuurtje ? Nog echt een openingszin was.

Heb een verlaat zusje van 25 en geen van haar vrienden roken , of af en toe bij een wilde avond, waar peuken gezien worden als drugs.
Pillen zijn trouwens geen probleem in die generatie , waar ik mijn pillen liet testen voordat ik een raveparty in ging ( oh ja , zo goed was nederland toen) en ingecalculeerde dat ik het niet meer deed dan een keer in de 5 weken, gooien ze het in hun mik alsof het niks is.
Wel compleet veganistisch en überhip gezond de rest van de week.
Drugs die vroeger gezien werden als extreem zijn nu op elk feestje in complete aanbod.

Ik ga nu niet de zure "ouwe" lul uithangen , experimenteren met drugs als je jong bent is mentaal soms zelfs gezond. Zeker met Xtc, maar je moet begrijpen wat het is en hoe het te gebruiken.
Waar in mijn tijd, ik voorlichting kreeg , hebben jongeren van nu geen fucking benul.
Serotonine ? Ze kijken je met lede ogen aan.
Ja, die pil die nu hebt ingeslikt , neemt al je serotonine op en die moet je bijvullen voordat je nog een keer een pil neemt.
Standaard gesprek op housefeesten, waar je je pillen op rotzooi liet testen toendertijd.

Nu swingen ze niet-rokend aan de ketamine, dikke zware pillen en vage synthetische nieuwe rotzooi veganistisch en al zonder enig benul wat ze nou binnen krijgen en wat het doet.

Terug naar het onderwerp, paffen ;
Ik denk dat roken sowieso uit de mode is, geen serie of film die het tof maakt.
De jonge generatie ziet het iets voor suffe ouwe lullen.

Ikzelf al een paar keer gestopt , maar met de corona en de ultieme verveling toch maar weer gaan roken.
Binnenkort maar weer kappen , maar krijg de kriegel van dit soort drang vanuit de staat.
Je weet dat de volgende stap je biertje op het terras is...
En die gore frikandel die ik al jaren niet heb gegeten , maar blij ben dat die bestaat.
Ja het is allemaal niet top voor je fysieke gezondheid , maar het is af en toe zo goed voor je mentale gezondheid.

En dat ene ding horen we nooit over. Voor "normaal" functionerende mensen .
De ontspanning , de extra sociale interactie, de mini vakantie door een patroon te doorbreken , we weten allemaal hoe belangrijk het is.

Als je het groter neemt. Gelukkige mensen werken beter
Macro economisch wordt dat zelden meegenomen , niet omdat het wetenschappelijk is aangetoond ( of niet) , maar omdat het veel te ingewikkeld is door te voeren in modellen.
Wat is levens bevredigend ? Dat hangt van het individu af.

Heb gewerkt in Frankrijk , waar om 12 uur ik meegesleept werd naar een klein restaurantje , waar het eten de top restaurants in nl jaloers op zouden worden, daar drinken ze een flesje wijn. En daarna weer keihard tot 19 uur werken.
Was wennen voor mijn lijf, maar vond het eigenlijk heerlijk.

Ik steek nog een peuk op , morgen vakantie voor me ( eindelijk).
En ook wetend dat ik er weer snel mee ga stoppen, niet door de prijs , maar omdat ik 37 ben.

Vuurtje iemand?

blamage_fr | 11-06-22 | 00:50 | 2

Zie dubbel

niv01 | 11-06-22 | 01:25

Housefeesten moesten zowiso verboden worden.

Asteroid-B612 | 11-06-22 | 05:12

Een CV mag maximaal één kantje zijn.

Deurdonderer | 11-06-22 | 00:46

Heb 40 jaar gerookt. Van alles: begon op de vierde klas HBS met pijproken (Amphora tabak) want dat deden bijna alle jongens want dat stond intellectueel, net als de zwarte coltrui die het decorum compleet maakte. Daarna (vanwege de kosten) shag: Drum, Samson, Winner. Met die shag plus 'Rooie Libanon' bouwde ik de langste & mooiste joints van mijn studentenwereld. Vervolgens Gauloises, Camel, Caballero, Gitanes. Eindigde 15 jaar geleden met Camel Filter waarvan ik de filter afbrak; vond ik nét wat lekkerder dan de Camels zónder filter.
Gestopt vanwege nieuwe, niet-rokende liefde, die nog steeds mijn liefde is.
Achteraf is stoppen met roken niet zo moeilijk, vind ik; je bent drie maanden chagrijnig & daarna is het klaar.

Soms, als ik buiten naast een roker sta (bijvoorbeeld wachtend bij een voetgangers-stoplicht) inhaleer ik met enig genoegen diens rook die mijn kant opwaait. Vind ik nog steeds lekker. Maar aanvechtingen om zelf te roken heb ik al 15 jaar niet meer gehad.
Veel goeie herinneringen aan het paffen. Vooral bij een biertje. En na het eten. En na de seks, in bed. Met zo'n ranzige asbak ernaast.

Peter Emile | 11-06-22 | 00:43 | 4

Bastos en Ducados vergeten !

Torquemada | 11-06-22 | 01:13

Onder je arm "Blonde on Blonde" met je bordeelsluipers.

vanvandaag | 11-06-22 | 01:23

@Torquemada | 11-06-22 | 01:13: Belga en Pall Mall, dat was het voor mij. En af en toe Prince, maar dat was moeilijk te krijgen (werd maar in heel weinig winkels verkocht).

staat het bier koud? | 11-06-22 | 07:55
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat de snode plannen zijn gesneed door de overheid om meer krankzinnige mensen in de maatschappij te krijgen. Als je zo om een zaterdagmiddag om je heen kijkt in een willikeurige stad zou je toch denken dat er al genoeg rondlopen.

Kaan78 | 11-06-22 | 00:37

Het programma De Rekenkamer heeft er een uitzending gewijd: Wat kost roken (de maatschappij).

Conclusie: Als heel Nederland zou roken zou er geen staatsschuld meer zijn. Rokers sterven eerder en vooral veel sneller->aanzienlijk lagere zorgkosten->win voor de maatschappij

www.npostart.nl/KRO_1458383

Der Roedie | 11-06-22 | 00:16 | 1

Iedereen euthanasia op je vijftigste is ook heel goedkoop voor de samenleving.

Beste_Landgenoten | 11-06-22 | 07:58

Stel dat ze een pakje sigaretten van 10 euro naar 20 euro belasten en de helft zou daardoor stoppen (want de andere helft lukt het niet, té verslaafd door toegevoegde stofjes en wel bevonden door onze dames en heren in the Hague) dan is de rekensom simpel; de helft stopt, de andere helft blijft roken voor dubbele prijs dus men ontvangt nog steeds dezelfde accijnzen in de schatkist en daarmee neemt de zorgkosten af dus een beetje plus voor de schatkist en dát is natuurlijk veel belangrijker dan wanneer men zelf mag beslissen hoe te leven. Alles is gevaarlijk en niet alleen roken, alcohol, wintersport of enige andere sport, verkeersdeelname, het leven zélf want uiteindelijk gaan we allemaal dood. Koning Keizer Admiraal, doodgaan doen we allemaal.

dubbelicious | 10-06-22 | 23:57 | 1

Goeie som probeer nu een de accijns op brandstof en Electra.
In de begroting gezet voor de toenmalige opbrengst inmiddels is de opbrengst minimaal verdubbeld en zegt de heer rutte we kunnen niet blijven compenseren veronderstel geen logische gedachten bij de overheid.

Pensionista | 11-06-22 | 00:20

De meeste rokers hebben spijt maar zie maar eens te stoppen terwijl de tabaksfabrikant er 70 stofjes in stopt om jou z.s.m. verslaafd te laten raken en vooral te blijven. Als ze in Den Haag zo bezorgd zijn laten ze dan ervoor zorgen dat tabak puur is zonder toevoegingen!!!! Pas dan zouden velen makkelijker kunnen stoppen met roken maar ja, het levert geld op voor de schatkist dus oogjes dicht en snaveltjes toe, slaap lekker!!!!

dubbelicious | 10-06-22 | 23:50 | 3

ps; ik rook zelf, meerder stoppogingen gedaan, stoppen is best makkelijk maar volhouden is een ander dingetje, steeds terugvallen en kilo's erbij alsof dát zo gezond is. Tevreden rokers zijn geen onruststokers.

dubbelicious | 10-06-22 | 23:52

De smaak is in de loop der jaren, meerdere malen veranderd. Kan alleen maar beamen wat je zegt. Sprak hier iemand in Portugal, die kweekte z'n eigen tabak. Hij zegt, ik ga je smaak veranderen. Ik draai er eentje voor je. Gepaard met een bagaso smaakte het net als een sigaar maar wel "puur".

Krachtkoe | 11-06-22 | 01:11

Ben roker dus L.S.
Drank is kennelijk gezond ,sociaal en gezellig.
Als zoon van een alcoholist heb ik nooit gedronken te veel ellende die drank.
Ik hoor, zie en lees weleens wat ik in de maatschappij MOET toleren en lees dat roken asociaal gedrag is.

Pensionista | 10-06-22 | 23:36 | 3

Benieuwd hoeveel doden direct of indirect aan alcohol te wijten zijn. En dan heb ik het nog niet eens over de overlast, geweldplegingen en verkeersongevallen die het het consumeren van alcohol tot gevolg heeft. Maar drinken is gezellig.

Ommezwaai | 10-06-22 | 23:57

Plop

niv01 | 11-06-22 | 01:28

Stel nou dat iedereen supergezond gaat leven en iedereen echt heel oud wordt. Nemen de zorgkosten dan wel daadwerkelijk af of nemen ze juist door veel kwalen, operaties, breuken, medicijnen, hulpvraag thuis, enzovoort juist heel erg toe? Vind dat best een terechte vraag van de briefschrijver!

Jan, Leiden | 10-06-22 | 23:32 | 2

De meeste zorgkosten worden meestal gemaakt in de laatste paar jaar van iemands leven. Als iedereen supergezond blijft in de tijd daarvoor maakt het dus niet veel uit op welke leeftijd iemand doodgaat.

Joris Beltsin | 10-06-22 | 23:48

Het is al langer bekend dat de kosten/batenanalyse van roken of niet roken eenduidig is, specifiek om die reden. Meer rokers zou wel eens goedkoper kunnen zijn, op lange termijn, wanneer je ook de besparing van AOW en pensioen in ogenschouw neemt. Medische tijdschriften hebben hier ook wel over bericht. Het vraagstuk is ontzettend complex maar de conclusie is dat minder rokers niet per definitie goedkoper is.

Mean Dean | 11-06-22 | 00:55

Als ex-roker heb ik de tegels met belangstelling gelezen. Graag vestig ik de aandacht op een van de gevaarlijkste stoffen in de tabak, en als zodanig vrijwel altijd de belangrijkste oorzaak van het ontstaan van longkanker, ook bij mensen die nooit hebben gerookt, maar deze stof op een andere manier overmatig in hun longen kregen. Het gaat om polonium, een van de giftigste elementen bekend. en.wikipedia.org/wiki/Polonium

Rhenium | 10-06-22 | 23:31 | 3

Doe het dan meteen in het Nederlands. Dit soort technische dingen zijn al lastig zat.
nl.wikipedia.org/wiki/Polonium
Oh Ironie trouwens, Polonium ontdekt door een vrouw en genoemd naar haar geliefde, onderdrukte vaderland Polen.

Kudtkip | 10-06-22 | 23:55

@Kudtkip | 10-06-22 | 23:55: Ik heb het overwogen, en niet gedaan om de Engelse Wikipedia, zoals zo vaak, veel uitgebreider en juister is. Maar misschien heeft u toch gelijk. Bedankt!

Rhenium | 11-06-22 | 00:24

Haha. Madam Curie.... Wetenschap is ook maar.......

Weethetallemaalniet | 11-06-22 | 08:21

Veel mensen die roken weten niet dat als ze ongeveer vijf of zes weken niet roken dan zijn ze van de verslaving af! Als je dan geen sigaret meer opsteekt heb je nooit meer het verlangen om te roken. En alles ruikt opeens weer beter en je krijgt een goede eetlust (je wordt dik).

Ik rookte vanaf m'n 16e, op m'n 32e ben ik gestopt, kijken hoe lang ik het kon volhouden. Vijf kruiken Beerenburger heb ik opgezopen, voor elke verlangen een borrel in plaats van een sigaret. En een paar potten met snoep. Ik heb het tot nu 40 jaar later volgehouden. En wat ik uitspaarde heb ik m'n hypotheek mee afgelost.

VolgendjaarkrygikAOW | 10-06-22 | 23:11 | 4

U heeft het 40 jaar "volgehouden"? Dat klinkt als een 40 jaar durende, energieslurpende strijd tegen een verslaving. Het is toentertijd een keuze geweest om te stoppen, maar het was tenminste nog UW keuze.

decaliter | 10-06-22 | 23:33

Dat zwaarder worden, ik 8-9 kg heeft meer te maken door dat de stofwisseling langzamer gaat werken. Al at ik van te voren al veel kan niet zeggen dat ik meer ben gaan eten, snoep had en heb ik toch al zelden in huis.

www.medipro.nl/stoppen-met-roken-en-g...

NLgaatnaardeklote | 10-06-22 | 23:45

@Dr3kn3k | 10-06-22 | 23:33: Soms, als ik achter iemand loop of zomaar dat iemand in de buurt er een rookt, merk ik dat meteen. En ik snuif het bijkans met genoegen op. Zo bizar sterk is dat verlangen nog.
Maar ik zal het vertikken om die eerste weer op te steken - de rest daarna maakt niks uit ;)

Kudtkip | 10-06-22 | 23:49
▼ 1 antwoord verborgen

Soms rook ik sociaal in de werkplaats. Peukies bietsen van mn compagnon. Van Nelle half zwaar.

Roken houdt me lekker rustig en je gaat er niet bij snoepen.

Ik snap dat je niet moet kettingroken maar af en toe een peukie is wel lekker eigenlijk. Erges kan ik wel wat vinden in Fred's verhaal.

Er is ook een boek genaamd "Health Benefits of Tobacco" van ene William Campbell Douglas II, MD. Daar staan de geestelijke voordelen van tabak ook in beschreven.

Nou kom maar op kek internet rechts, geen zonnebrand, geen zaadolie, wel je zak zonnen, mét peukie erbij.

Ps mn schoonpa is na 40 jaar roken van de ene op de andere dag cold turkey gestopt. Respect!

Schwanzeleber | 10-06-22 | 22:55

Maar, er is dus gevraagd aan Fred of zijn brieven hier gepubliceerd mochten worden? Hij drong zichzelf niet op… Waarom is dat gevraagd? Om hem voor lul te zetten? Want ik kan mij niet voorstellen dat iemand van de redactie dacht: verdomd, Fredje heeft een punt! Toch?

Komjehiervaker | 10-06-22 | 22:46 | 1

Eerste zin even teruglezen.

Snaajoe | 11-06-22 | 07:57

Er was eens een of andere dokter die van mening was dat als je rookte je op gepaste momenten ook moest drinken (alcohol). De nadelen van beiden zouden elkander opheffen. En, er moest ook een gaatje in voorhoofd gerboord worden ter verdere verlichting.
Of het echt een dokter was weet ik niet maar het kan zijn dat het deze figuur was:
nl.wikipedia.org/wiki/Bart_Huges

aflaatverkoper | 10-06-22 | 22:31 | 2

Verkocht hij soms ook aflaten ;))

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:41

Ik heb altijd zo veel mogelijk afstand gehouden (letterlijk) van de rokende medemens, maar het idee om het roken met absurde prijsverhogingen te ontmoedigen is een voorbeeld van een overheid die zich te veel macht over de burger aanmatigt. Het is bovendien een maatregel die de rijken niet of nauwelijks treft.

J.P.Drapeau | 10-06-22 | 22:26

40 jaar lang gerookt, waarvan 30 jaar een pakje zware Van Nelle per dag. Laatste 10 jaar een stuk of 20 sigaretten per dag. Morgen 2 weken geleden gestopt, het gaat me goed af, tot nu toe. Het werd me te duur, ongeveer €300 per maand en ik was het verschrikkelijke gezeik zat.

Rarevogel | 10-06-22 | 22:14 | 4

Succes met gestopt blijven, verslaafd zijn is altijd n rem op je leven

Rosanne Hetzebrenger | 10-06-22 | 22:27

Ja want gezondheid is niet boeiend. Geld wel natuurlijk.

bwi | 10-06-22 | 22:29

Houd vol!
Alles wordt beter, echt. Je smaak, je eigen geur, je adem, je uithoudingsvermogen, je huid, je blik, je lach.
Houd vol.

Kudtkip | 10-06-22 | 23:43
▼ 1 antwoord verborgen

Pappa Rookt Niet Meer / Theo Rijnmond En Anne-Marie Zieck
https://www,youtube,com/watch?v=z0-uDEM-6_Y

AdvocatusDiaboli | 10-06-22 | 22:06

Gula - een van de hoofdzonden. Het is niet mans persoonlijke eigen schuld, maar we gaan er wel aan ten onder. In welke vorm dan ook, zei de eet-/rook-/informatie-/seks-/game-/drugs-/alcohol- en digitaal verslaafde.

mozaard | 10-06-22 | 22:02 | 1

Om zorgen omtrent mozaard weg te nemen, indenk dat er bij mij maar een van toepassing is en dat is de GS-F5-verslaving.

mozaard | 10-06-22 | 22:30

Ex roker hier. Lastig geweest om te stoppen. Lichamelijk een lachertje, meer dan wat klamme handjes af en toe was het niet. De gewoonte doorbreken was lastigste: roken had associatie met van alles. Hond uitlaten met peukkie, naar bakker lopen met peukkie etc. Doorbreek je de gewoonte dan heb je gewonnen.

Lorejas | 10-06-22 | 21:59 | 2

Ha ha, had ik ook. Thuis vertrekken, jas aan, shag pakken, o heb ik niet meer.
Aangekomen in de kroeg weer zoeken in mijn jas naar die shag die ik niet heb. En nog van dat soort dingen.

NLgaatnaardeklote | 10-06-22 | 22:41

Als de telefoon ging , ging vrouw smoelensmid vroeger eerst op zoek naar een sigaret om daarna pas de telefoon op te nemen.. pas later heb ik haar duidelijk kunnen maken dat je beter sex verslaafd kunt zijn dan rook verslaafd, in bed heeft ze nooit meer gerookt. ;)

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:44

tis een illusie dat roken duur is voor de samenleving.

een kind kan uitrekenen dat iemand die op z'n 55e sterft aan kanker, een godsgeschenk is voor de financiën van staat en pensioenfonds.

Ir. Wilhelmus | 10-06-22 | 21:59 | 5

@Ir. Wilhelmus | 10-06-22 | 22:31: goed beargumenteerd. De stelling dat het een godsgeschenk is, kwam van u. Het is geen geschenk, het is een gegeven dat er mensen eerder overlijden. Wet van de grote getallen. De individuele roker of niet-roker doet er niet toe. Dat is hele punt.

volksvaderland | 10-06-22 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Beste industrie, dank u voor mijn dwangmatige verslaving die mij al vroeg, en nu nog altijd, deed geloven dat ik niet zonder kon. Beste beschermer van de volksgezondheid, laat u alstublieft de jeugd ook verslaafd raken, dat ze vroeg sterven is mooi meegenomen.

Ik neem het hem niet kwalijk, maar deze meneer is niet meer toerekeningsvatbaar op dit gebied.

Me_Giant | 10-06-22 | 21:52 | 1

Toch, veel mensen worden uiteindelijk dement en vegeteren daarna nog jaren. Is ook zo wat.

Zapata10 | 10-06-22 | 21:54

Gooi er maar flink accijnzen op. Ik haal de sigaren op Helgoland. Geen belasting en geen accijnzen. Dan gaat er gelijk nog de nodige drank mee en de duurdere kleding kan ook in de koffer. Het betuttelende gedoe van die fossielen komt me de strot uit.

Frau Merkel | 10-06-22 | 21:52 | 1

Wij zijn er pas geleden nog geweest. Een slof Marlboro kost daar nu €45. Dat is nog eens waar voor je geld.

staat het bier koud? | 11-06-22 | 08:00

Het mooiste moment van de week.... je kreeg centjes van je krantenwijkje en toog naar de locale tabaksboer.... pakje Drum met matrozenvloeitjes.... snel opentrekken en je neus erin stoppen... en rollen/draaien maarrr.... daarna met je maten naar de locale frietboer voor een patatje met...

grapjasz | 10-06-22 | 21:46

Leuk, twee brieven met drogredenaties. De lat ligt wel erg laag.

Als je verslaafd bent, denk je inderdaad dat je het nodig hebt. Maar je hebt geen flauw idee of het ook maar enig verschil had gemaakt als je niet verslaafd was geraakt. Het klopt wel dat al rokende mensen die geestelijk zware klappen hebben gehad of psychiatrische problemen hebben misschien beter niet kunnen stoppen. Een al bestaande verslaving geeft dan houvast.

Ik wens Fredje verder het allerbeste.

Komjehiervaker | 10-06-22 | 21:43 | 1

Exact dit. Heb de afgelopen jaren ook best wat te verwerken gehad. Echtscheiding, kanker gehad en geen enkele behoefte gehad aan een peuk, om de doodsimpele reden dat ik niet aan nicotine verslaafd ben.

Psycho Daddy | 10-06-22 | 22:15

Ja het is heel slecht maar ik ga als ex roker echt niet de roker de maat nemen. Ik begrijp het verhaal van de heer heel goed. Roken vermindert de stress niet maar het laat je wel aan iets anders denken.
Uiteindelijk ben ik gestopt omdat ik altijd een verstopte neus heb. Was daarvoor al een keer 6 en 4 jaar gestopt.
Wat blijkt? Het kwam niet door roken maar door een kattenallergie.
Ben er al weer een tijd vanaf en mis het geen seconde. Heb hier nog een pakje in de la liggen. Ik wou toen stoppen en laten zien dat ik sterker was dan die sigaretten. Dat is gelukt zonder veel inspanning.
Maar toch, vroeger best wel van genoten. Na het eten, koffie en een sigaretje.

Zapata10 | 10-06-22 | 21:41 | 1

Koffie met een bonbon mag ook van de tandarts ;)

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:26

Wat een lulverhaal.

RGV42 | 10-06-22 | 21:40 | 2

Inderdaad. "Peukje is je vriendje" en artsen die adviseren te blijven roken omdat je anders in het gekkenhuis komt.. Dat zeggen ze meestal alleen tegen hopeloze gevallen die stront eigenwijs zijn en niet willen luisteren. Die zich verschuilen achter "Ik kan het niet", maar feitelijk gewoon zeggen: "Ik wil het niet".

Ik heb 23 jaar gerookt. Nu al 7 jaar zonder peuk.
6 jaar geleden radicaal m'n leven omgegooid qua dieet en leefgewoonte: omdat ik het wilde en daarom ook kon.

Waar een wil is , is een weg zeggen ze toch?.

me | 10-06-22 | 21:46

@me | 10-06-22 | 21:46: Niet iedereen is geboren met eenzelfde hoeveelheid wilskracht, doorzettingsvermogen en/of verantwoordelijkheidsgevoel. Verslaving vervult een functie - en afhankelijk van welke is het voor de een gemakkelijker dan voor de ander. Er spelen zoveel externe zaken hierin een rol dat - zonder iemand te ontslaan van diens eigen verantwoordelijkheid - het de meesten amper kwalijk genomen kan worden.

mozaard | 10-06-22 | 22:40

Iemand weleens in Café de Bommel in Breda geweest? daar kon je vroeger 4mm teer van het plafond steken, daar heb ik zeker aan meegeholpen.

uisge baugh | 10-06-22 | 21:40 | 2

Ja, ik. Geen idee of die "chique" rooklounge rechts in de voorpui er nog is, maar zeker, je kon er prima je rokertje doen.

Kudtkip | 10-06-22 | 22:43

Roken. Ja.
*drukt peuk uit*
Vreselijk.

UnderTheDevil | 10-06-22 | 21:40 | 1

Misschien moet ik dit nader duiden. Ik heb ook een ernstige aandoening door het roken, maar ik heb er geen spijt van. Sterker, ik rook gewoon door. Fred, ik leef met je mee. Maar het gezijk erover is nog irritanter dan de aandoening.

UnderTheDevil | 10-06-22 | 21:46

Wel benieuwd waarom Fred afziet van verdere behandeling.

Duwbak_Linda | 10-06-22 | 21:39 | 1

Zonder te stellen dat Fred hier depressief is, wil ik opmerken dat velen met een doodswens levend zichzelf niet ‘voor de trein’ durven te gooien, maar als ze ziek zouden worden dan alras zeggen: het is klaar.

mozaard | 10-06-22 | 22:44

Ik ben wel erg nieuwsgierig geworden naar het peilloze, onmenselijke leed dat Fred heeft moeten doorstaan.
Wie is nou geïnteresseerd in dat snoeverige CV. Fred zoekt toch geen werk?

gestoptmetroken | 10-06-22 | 21:34 | 7

@Frau Merkel | 10-06-22 | 21:42: Overigens kan een PDF ook geïnfecteerd zijn. clario.co/blog/can-pdf-contain-virus/...
En ook achter een jpg kan een embedded virus zitten.

Zapata10 | 10-06-22 | 21:52

@Zapata10 | 10-06-22 | 21:52: Mee eens, maar dat is toch wat lastiger. Een docx kan geen macro's meer bevatten, maar ik vertrouw ze toch minder. Verder wil ik mijn lijstjes schoon houden en ik heb geen zin overal de link naar het bestand te verwijderen.

Frau Merkel | 10-06-22 | 22:01

Je (eigen)waarde ophangen aan een CV. Dát is enorm veelzeggend. Datzelfde geldt voor iedereen die zich identificeert met het bedrijf waar diegene werkt. Het is een teken des tijds. Bij een kennismaking zijn de eerste vragen 1 wie ben je, waar kom je vandaan, en 2 wat doe je zoal? Kapitalisme en efficiencydenken zegevieren in deze maatschappij en er wordt van alles aan opgehangen. Je welvaart en dus kennelijk ook je gezond verstand en daarmee gelinkt je gezondheid.

mozaard | 10-06-22 | 22:54
▼ 4 antwoorden verborgen

De tabaksindustrie verdient geen dankbrieven, het is een criminele business die sigaretten volstopt met verslavende rotzooi, alles om m.n. kinderen verslaafd te maken.

Diederik_Ezel | 10-06-22 | 21:32 | 2

De brouwerijen maken ook vergif. Toch ben ik ze zeer erkentelijk dat hun brouwseld mijn schroom richting het andere geslacht gedurende de puberjaren naar de achtergrond drukte. Ben bang dat ik hem anders nog jarenlang alleen om mee te pissen had gebruikt.

_pacman_ | 10-06-22 | 21:36

Ja. En ook die verwijdende stoffen waar het hieronder over gaat.

letopuwzaak | 10-06-22 | 21:37

Dat roken heeft me m'n huwelijk gekost. Buiten het eeuwige gehoest van haar en lichamelijke en fysieke aftakeling ging er zoveel geld aan dat roken op dat we eeuwig in de geldproblemen zaten. Om nog maar te zwijgen over de gele plafonds en tijdverspilling.

Cornelis12 | 10-06-22 | 21:27 | 2

kuch kuch, ik verslik me haast mag dat nog wel?

pieterS | 10-06-22 | 21:33

Vele verslavingen brengen een einde aan een huwelijk. Veel verslaafden zijn bewust van hun gedrag maar lukt het zelf niet om eraf te geraken. Blijft het heimelijk dan worden de problemen alleen maar groter. Een eerste begin van een oplossing is erkenning en het delen met je sociale omgeving. Dit vereist nogal wat omdat de schaamte soms groot is. (Nu is er bij roken vaak wel begrip, maar wat te denken van maatschappelijk bezien heikelere gedragingen?)

mozaard | 10-06-22 | 23:01

Het is gewoon wetenschappelijk aangetoond en alom bekend dat een roker helemaal niet minder gestrest is dan een niet-roker. In het begin helpt die peuk misschien, ja. Maar als je eenmaal verslaafd bent, dan is je standaardniveau van stres gewoon hoger dan die van andere mensen, en alles wat een sigaret doet, is dat het je op het normale niveau brengt. Totdat hij uitgewerkt is. En dan heb je weer een nieuwe nodig.

Dus nee, roken drukt de gezondheidskosten van mensen die veel hebben meegemaakt helemaal niet.

En dan hebben we het nog niet over de ontzettende overlast die rokers in de publieke ruimte veroorzaken. Als je zo graag drugsverslaafde wil zijn, doe dat dan a.u.b. ergens waar ik er geen last van hebt. We vinden het toch ook niet normaal als er iemand dronken over straat loopt of op een terras cocaine zit te gebruiken? En de rook-stank is absoluut erger dan die twee voorbeelden.

Leyrann | 10-06-22 | 21:25 | 1

*ik er geen last van heb, oeps. Moet even herlezen voordat ik op reaguur druk.

Leyrann | 10-06-22 | 21:25

Nog nooit in mijn leven heb ik ook maar één sigaret gerookt. Alleen al het geld dat ik daar in de loop van de jaren mee heb uitgespaard geeft me een goed gevoel.

matatwork | 10-06-22 | 21:23 | 9

De eerste sigaret is vaak gratis. Dus je staat in de min.

Komjehiervaker | 10-06-22 | 21:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze man was en is te verslaafd om door te hebben dat hij door z'n verslaving -waar hij niet mee kan stoppen- voor de 2e keer mondkanker krijgt. Komt vervolgens ook met een bak drogredenen zoals we die van verslaafden kennen. Cognitieve dissonantie noemen ze dat.

Diederik_Ezel | 10-06-22 | 21:22 | 1

Hij geeft slechts een persoonlijke visie, al dan niet met cognitieve dissonantie. Het is zíjn waarheid en het geeft een eerlijke inkijk in hoe schrijnend de wereld er hier voor staat.

mozaard | 10-06-22 | 23:07

"ondersteuning en advisering opzetten resocialisatieproject ex - gedetineerden in Republiek Malta (op verzoek toenmalig president Dr. G. Abela)"

Dat is inderdaad bijzonder te noemen.

Duwbak_Linda | 10-06-22 | 21:22

Tja. Gelukkig roken er steeds minder mensen maar worden we hier in Nederland steeds DIKKER en w i j d e r . En lelijker.
Ondanks heel veel verloren gezonde seksloze levensjaren (rolstoel gebonden, want afzagen van voeten en benen wegens suikerziekte, en je pik doet het ook niet meer) leven de mensen bovendien gemiddeld dan nog eens 7 jaar korter.
Dus voor je zegt: beter niet roken!!1!
leg eerst die pizza opzij, veeg je vette vingers af en reaguur:
Repsect, Fred, het ga je goed!

Analia von Solmsch | 10-06-22 | 21:21 | 2

Dance, Analia. En met een pizza kun je prima je gat afvegen, mits je armen nog lang genoeg zijn om bij je poepert te komen.

horsteknots | 10-06-22 | 21:35

@horsteknots | 10-06-22 | 21:35: Dance. Bewegen is in ieder geval goed voor eenieder. Echter .... ook daar kun je dan weer verslaafd aan raken. Adrenalinerush. Het gaat dan ook om matigheid, tegenover gulzigheid (Lat.: ‘gula’).

mozaard | 10-06-22 | 23:12

Ik doe al niet eens pogingen meer om rokers te motiveren om te stoppen.
Zo eigenwijs was ik ook denk ik dan. Alleen lijken de rokers van nu zelfs wel agressief te worden als je ze de waarheid recht in hun bakkes laat zien.
Welke waarheid? dat ik, ex roker (8+ jaar gestopt) anderhalf jaar terug ook de diagnose smoelkanker kreeg.
De littekens en angst dat het terugkomt zijn geen redenen voor andere rokers om nog op tijd te stoppen.
Let wel, ik geef niemand de schuld behalve mijzelf en ik hoop dat de gewaarschuwde rokers dat ook doen. Jij koopt die peuken. Jij steekt ze aan en rookt ze op. Voor je begon wist je dat het verslavend is. (ik ooit ook).
Maar de reacties die ik krijg voor mijn waarschuwingen.... ik doe het niet meer.
Ik ben die "zeurende ex roker", die zijn het ergst.
Ondervind zelf de gevolgen maar.
Maar ik denk dat zelfs 100 euro per pakje de verstokte roker niet tegenhoudt.

Hangtietsmurfin | 10-06-22 | 21:21 | 14

@Hangtietsmurfin | 10-06-22 | 21:45: Altijd op je hoede blijven hoor ik ben al dertig jaar ieder half jaar op eigen verzoek op controle en als ik het zelf niet vertrouw mag ik me subiet melden , en idd twee keer een beginstadium moeten laten wegnemen het is zoo venijnig! zeker nu ik afweeremmers slik na mijn niertransplantatie is de situatie natuurlijk een wandelend tijdbommetje geworden.. Het ga je goed en.. smurf ze geniet!! xx

Smoelensmid | 10-06-22 | 21:58

@MickeyGouda | 10-06-22 | 21:38: Dank je Mickey. En voor jouw openhartigheid. Of je even geconfronteerd bent met de keerzijde van roken. Ironisch genoeg hebben de meesten dat aan het eind van hun leven, maar jij kreeg het meteen bij de start "cadeau".
(Zullen de directe paffers zich ook wel wat over hebben afgevraagd).

Afijn, er was voor mij maar één keuze: schrappen uit m'n bestaan. Na 35 jaar moest het klaar zijn. En hoe had het anders gekund, door blijven roken bij je geliefde die aan de powerchemo met gelijktijdig bestraling ligt? (Breda is de enige stad, dusver, waar dit samen kan vallen, door samenwerking van het Amphia en het Van Beeteninstituut, dat nabij en in Tilburg ligt. Door die combi is het effectiever en scheelt het 2 x chemo. Althans, dat zegt men).

Hoe dan ook, dank voor de kudo's. Het verlangen is er nog steeds. maar dat beschouw ik intussen als dom en primitief. Diep schone lucht inhaleren geeft veel meer voldoening.
Heb het eigenlijk ook altijd gezegd: er is geen enkel argument om wel te roken, behalve dat ik eraan verslaafd ben.

Voordat dit te lang wordt; ik hoop ergens dat deze Fred nog toch inkeer komt en een andere weg inslaat. Wat nou als hij (na heus geen makkelijke weg) kan herstellen en toch nog 10 jaar aan z'n bijzondere leven kan plakken? Of al waren het er 5. Om te zien hoe aangenaam het ook zonder dat rokertje kan zijn, nee is.

Kudtkip | 10-06-22 | 22:00

@Hangtietsmurfin | 10-06-22 | 21:45: Met je humor zit het zeker wel goed! Haha, lekker grof - I like.
Tuurlijk kun je op de meest onverwachte manieren in ene het loodje leggen; da's inherent aan ons huidige bestaan. En als er één ding is wat mij bij de toch moeilijke situatie van kanker bij is gebleven: blijf leven! Doe vooral alles wat je anders ook zou doen. Of nog wat intenser misschien, maar zitten sippen de hele tijd gaat niet gebeuren.
Ik wens je een goed herstel.
Je wil tenslotte wel een schone pijp aan m... oh oh :p
*kus*

Kudtkip | 10-06-22 | 22:09
▼ 11 antwoorden verborgen

Ehm, meneer zegt:

"Als voormalig hoofd financiën van de Dr. Daniel den Hoed Kliniek, het vroegere kankerinstituut in Rotterdam - etc." en dan:
"Met uw besluit om het roken zwaar te belasten, heeft u mijn laatste levensfase onnodig moeilijk gemaakt".

Het lijkt me op zich dat hij wel een aardig pensioen zal krijgen toch?
Niet echt een sterk argument dus.

Hooguit pleit ik voor compensatie van gepensioneerde rokers die echt niet zonder kunnen: iedere maand een gratis slof tabak naar keuze - maar dan wel 10 jaar eerder sterven ja?!
*even tekenen bij het kruisje svp*

Kudtkip | 10-06-22 | 21:19 | 1

Ach, je kunt in een vloek en een zucht zo je vermogen verliezen. Het zegt niets meer tegenwoordig. Be always preparered for the worst. BV’s niets helpt, ze weten je te vinden, tot aan in Panama toe. Misschien zou er naast de stevige accijns dan ook tabaksbusjes moeten komen waar ze het grats verstrekken op vertoon van een tabakspas verstrekt door de huisarts en je zorgverzekeringspasje.

mozaard | 10-06-22 | 23:20

Passief meeroken heeft mij de eerste zes jaar van mijn jeugd afgenomen, dus ik zou liegen als ik zei dat ik er niet mordicus tegen ben. Toch is de beslissing om al dan niet te roken aan de roker zelf. Soms hebben mensen redenen om te volharden in bepaalde gewoontes, hoe slecht ze ook voor hun gezondheid zijn. Het alternatief is dan misschien nog wel schadelijker.

MickeyGouda | 10-06-22 | 21:18 | 13

@MickeyGouda | 10-06-22 | 21:28:
Arme kleine Mickey. Lijkt mij ook heel heftig voor een kind. En dan nu een sportieve hardloopster, gelukkig! Hopelijk is het daarna snel beter met je gegaan.

letopuwzaak | 10-06-22 | 21:49
▼ 10 antwoorden verborgen

Een kleinkind hoort op schoot te zitten bij een pijp of sigaarrokende opa. Niet bij een randdebiel die op z'n 65e nog de marathon van New York loopt. En vergeet niet het jenevertje met suiker waarvan meegesnoept mag worden.

Leptob | 10-06-22 | 21:15 | 7

Zo is het.

zwenkwieltje | 10-06-22 | 21:42

*memories*

80386 | 10-06-22 | 21:54

@uisge baugh | 10-06-22 | 21:33:
Geweldig! Dat beeld kwam ook bij mij voorbij. Maar ik was diep onder de indruk dat hij (mijn opa), vanuit zijn 'rookstoel' de fluim glaszuiver in een kwispedoor kon laten landen, die onder de vensterbank (onder het hoge raam) op de houten vloer stond. Afstand zeker meer dan een meter.
Geinig dat er meer mensen zijn met een vergelijkbare, toch wel unieke, ervaring...

PPuk | 10-06-22 | 22:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wist niet dat je van roken ook Stockholmsyndroom krijgt.

Een paard | 10-06-22 | 21:15 | 1

Een verstockholmde roker.

Nuuk | 10-06-22 | 21:51

Het meest tragische voor Fred is dat hij zijn hoop moet vestigen op die engnek van Blokhuis.

Joris Beltsin | 10-06-22 | 21:15

Roken. Alcohol. Pillen. Luchtvervuiling. Vervelende buren. Overheid: doe er wat aan.

Schadenfreude | 10-06-22 | 21:15 | 3

Daag die Haagse debielenclub nou niet uit!.....

me163komet | 10-06-22 | 21:30

@me163komet | 10-06-22 | 21:30: Nou, ze zouden er best wat aan mogen doen! Maar dan in plaats van repressieve maatregelen voor de burger juist meer doen aan bewustwording met postbus51-spotjes en bijscholing, workshops, welzijnswerkers (maar dan met luisterende oren in plaats van goedbedoelende hulpverlenende types), burgerschap op scholen - en van maatschappijleer een verplicht examenvak maken. De burger moet het gemakkelijker gemaakt worden om gezond verstand te gebruiken en gezonde keuzes te maken.

mozaard | 10-06-22 | 23:34

Blij dat ik ervan ben. Lekker paffen, maar het is gewoon smerig. Ongezond en stank.

TheBigKirth | 10-06-22 | 21:15

Nou we het toch over roken hebben, op rtl7 nu ‘Smokey and the bandit’.

Sinterbikske | 10-06-22 | 21:12 | 1

Prachtig machtig, ik kijk 'm weer. Lachen!

Zbrodj | 10-06-22 | 21:30

Babyboomers zijn hardleers.

thanseeuwen | 10-06-22 | 21:11 | 2

Nee hoor, babyboomers kunnen jou juist een hoop leren. Je weet, wijsheid komt met de jaren.

Sjakie | 10-06-22 | 21:31

"Het is jouw begrafenis." Ik gebruik wel relativerend vermogen tegen de stress...

Neuth | 10-06-22 | 21:08

Gezond.

Als we de tabaksindustrie nou eens verplichten om te stoppen al die kankerverwekkende toevoegingen in die sigaret? Less is more, zeg maar. De "gezonde sigaret". Gewoon, puur tabaksblad.


Oh ja.
Is het iemand al opgevallen dat er tegenwoordig geen ingrediënten meer vermeld staan op je pakje sigaretten? Zodat ze nu van alles en nog wat in je sigaret kunnen gooien, zonder dat je dat weet?

gaffelbaard | 10-06-22 | 21:04 | 7

@NLgaatnaardeklote | 10-06-22 | 21:12:
Kortadmigheid kan behalve dat nog meer oorzaken hebben. Misschien toch beter een keer met de huisarts praten? Als dat nog niet gebeurd is,.

gaffelbaard | 10-06-22 | 22:01

@gaffelbaard | 10-06-22 | 22:01: Ja is gebeurd, heb een long blaas test of hoe dat ook heet gedaan, geen COPD. Binnenkort terug, ik heb dan 6 weken een pufje gehad en dan opnieuw die test maar kan nu al zeggen dat het niet (veel) helpt. In januari nog long foto's laten maken tijdens mijn jaarlijkse check, niets te zien.

NLgaatnaardeklote | 10-06-22 | 22:11

@NLgaatnaardeklote | 10-06-22 | 22:11:
Ok. Eerst de test en uitslag dus maar. Het wachten is altijd het vervelendste. Welke test je ook hebt, is mijn ervaring. Succes!

gaffelbaard | 10-06-22 | 23:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Het kan mij niets schelen of iemand rookt of niet. Zolang het maar op een aantal plaatsen niet gebeurd. Bij kinderen (school, in de auto, thuis binnen etc), waar voeding genuttigd en / of geproduceerd wordt, daar waar iemand die er liever niet mee "geconfronteerd" wordt er niet omheen kan (OV, station enz). Buiten op straat of kantoor? Prima. Ja het is niet de meest gezonde gewoonte, maar als men het echt wil stoppen en het echt om gezondheid gaat, dan gewoon verbieden. Anders is het gewoon spekken van de staatskas want accijns. En mocht de tijd komen dat er door niemand meer gerookt wordt, gaan andere dingen duurder worden. Oh en verbiedt / verhoog dan ook de prijzen van alcoholhoudende dranken, ongezonde voeding en verlaag die van de gezonde alternatieven.

Super Grover | 10-06-22 | 21:01 | 2

Was het niet handiger geweest als je had geschreven waar mensen wél mogen roken van jou? Dat had een hoop tekst gescheeld.

gaffelbaard | 10-06-22 | 21:05

Nee die lap tekst werd dan nog langer

Super Grover | 10-06-22 | 22:09

Het valt mij op dat veel mensen stellen dat je dan een paar jaartjes korter leeft. Wellicht na een kort ziekbed en dat neemt men op de koop toe.
Dat zie ik in mijn werk toch anders, de meesten mensen die bij ons komen na een hart-en vaatziekte zijn rokers, en die leeftijden worden steeds jonger.
Dat betekent dus helemaal niet 'een paar jaar korter' maar met heel veel zorg de rest van je leven doorbrengen. Ook dit is een gevolg van roken.

letopuwzaak | 10-06-22 | 21:00 | 6

@Smoelensmid | 10-06-22 | 21:14:
Ja, bijvoorbeeld kanker overleven of niet krijgen en dan wel zoiets. Ik zal het nog eens navragen bij een specialist op de werkvloer.
Overigens heel veel complimenten voor wat jij allemaal hebt meegemaakt en je positieve levenshouding. Je nier wist ik, maar ook dit nog. Wel een hele hoop.

letopuwzaak | 10-06-22 | 21:18

@letopuwzaak | 10-06-22 | 21:17:
Ja, heb je ook gelijk in. Gelukkig zijn er af en toe lichtpuntjes, qua ondrrzoek (bijvoorbeeld deze www.metronieuws.nl/lifestyle/fit-gezo... ) en zijn de vooruitzichten bij een diagnose kanker nu beter dan pak 'm beet 40 jaar geleden.

Wat ik eigenlijk probeerde toe te voegen, is dat dat eeuwige gewijs, naar roken en alcohol als oorzaak, niet terecht is. Dat beeld is bij mensen ontstaan.
Grofweg komen de gebieden waar in NL de meeste luchtvervuiling is, ook overeen met de gebieden met veel kankerpatiënten. Schone lucht is een zaak voor de overheid, en voor de Gemeenten. Maar in plaats daarvan richt men zich op een anti-rookbeleid. Dat is denk ik goedkoper. In de stad waar ik woon is alleen al ademen gelijk aan het meeroken van 7 sigaretten per dag.

gaffelbaard | 10-06-22 | 23:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet je wie ook tegen roken was?

Reebensteeltje | 10-06-22 | 20:59 | 8

Die anti-roker had wel als vervelende bijwerking dat hij verslaafd was aan fietsen jatten.

Nivelleermarionet | 10-06-22 | 21:47
▼ 5 antwoorden verborgen

Iedere roker weet dat roken smerig is en een gevaar voor de gezondheid van de roker en zijn omgeving. Toch bagatelliseren velen de nadelen van roken omdat ze niet in staat zijn om hun verslaving aan te pakken. Rokers zijn sneue losers, niets anders.

Red shirt | 10-06-22 | 20:59 | 8

@LD69 | 10-06-22 | 21:38: De helft van de rokers sterft door het roken en 1/3e haalt niet eens z'n pensioen.

Diederik_Ezel | 10-06-22 | 21:40

@LD69 | 10-06-22 | 21:38: Rokers hebben ook meer kans op het krijgen van leukemie en kanker in de maag, blaas, nieren, lever, hoofdhals gebied,baarmoederhals, alvleesklier en darmen. Dus die 5% longkanker zegt niet zo veel.. Jaarlijks krijgen 19.000 Nederlanders kanker als gevolg van roken. Dat is 19% van alle kanker in Nederland.Longkanker veroorzaakt van alle typen kanker in Nederland verreweg de meeste doden. Er heerst een taboe rond longkanker, omdat het zo vaak veroorzaakt wordt door roken (86%) Dat je fantaseert prima maar houd je dan wel aan de werkelijke cijfers.. www.rokeninfo.nl/

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:35
▼ 5 antwoorden verborgen

Ach ja, je gaat sowieso dood (kutzooi), leef zoals je wilt.

Patje | 10-06-22 | 20:58 | 3

Even laconiek als waar.

Ichneumonidae | 10-06-22 | 20:59

Nooit met je eens.. Maar spijker op de kop.. Proost kerel

niv01 | 10-06-22 | 21:07

Zeer wel mogelijk. Daar is dus alles mee gezegd. Ik ben rokende en ik weet dat ik sterfelijk ben. So What? Geenstijl heeft de hik. Wazig.

entredeuxverres | 10-06-22 | 20:54

Lijkt me vrij opgewekte man. Wat hij kiest lijkt me nou echt z’n eigen zaak.

Ichneumonidae | 10-06-22 | 20:52 | 1

‘We doen wat we kunnen’ lijkt me een passend levensmotto.

mozaard | 10-06-22 | 23:41

Je leeft. En als je als een uitgedroogde druif leeft, licht vegetarisch, zonder alcohol, zonder te veel vet en (heel belangrijk) in een gebied zonder zware industrie...dan wordt je ruim 80. Maar loop je het ziekenhuis wel plat voor allerlei slijtage kwalen want een gemiddeld mens is niet gebouwd om te oud te worden.
Leef je het leven wat "onvoorzichtiger" dan wordt je 70 a 75. Ook mooi toch? Zonder teveel gedoe, behalve aan het eindje.

Baron_von_Rijswijck | 10-06-22 | 20:51 | 5

@_pacman_ | 10-06-22 | 21:06: Ook alleen maar onder het motto seen it did it done it all... een voordeeltje van een uitbundige studententijd en al vroeg veel geld gaan verdienen..;)

Smoelensmid | 10-06-22 | 21:17

@Z-E-U-S | 10-06-22 | 21:51: Helemaal niets, eigen private Movir AOV voor een dubbel tandartsen salaris per jaar tot aan mijn pensioen mijn eigen pensioen verzekering lijfrentes en spaargelden als oude dag reserve en zelf de AOW opgebracht, mijn transplantatie nier verkregen door het ruilen van een orgaan van vrouw smoelensmid en betaal de hoogst mogelijke ziektekosten premie om de operaties en nazorg te kunnen bekostigen.. ook nog eens mijn 3 kinderen op mijn eigen kosten ieder zonder leningen laten genieten van 10 jaren studie Ik ben mij van geen kosten voor de gemeenschap bewust, ;) U wel??

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Achgossie, alweer die roken/niet roken discussie. De moraalridders tegen de zwaar verslaafden. Zucht...
* glas Talisker bijvult

Montgomery Burns | 10-06-22 | 20:50 | 6

@uisge baugh | 10-06-22 | 21:10: Dat klinkt wel erg als die snoever van weleer, die hier voor zijn permaban ons elke wist te vertellen dat zijn whiskey duurder was. Ben z'n naam vergeten.

_pacman_ | 10-06-22 | 21:51

@_pacman_ | 10-06-22 | 21:51: Het is whisky, tenminste als het over Talisker gaat welke ik overigens heerlijk vind hoor.

uisge baugh | 10-06-22 | 21:55
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik ken geen rokers die voor hun overlijden zielig lagen te huilen omdat ze slachtoffer zouden zijn geweest van de tabakindustrie. Degenen die ik ken die naar alle waarschijnlijkheid door roken aan longkanker zijn gestorven hebben het allemaal 'sportief' opgenomen. Zo van 'that's life'. Meesten hebben ook chemo geweigerd. Ik voorzie er zelf ook mogelijk ooit zo in te zitten.

Leptob | 10-06-22 | 20:48 | 3

Mijn stiefvader was wel erg verdrietig dat hij een kanker kreeg die door roken was veroorzaakt (kunnen ze aan de cel zien). En zodoende zijn kinderen en kleinkinderen niet meer zou zien opgroeien. Hij klaagde niet maar wij zagen dat verdriet en die boosheid op zichzelf. Het was pijnlijk om te zien.

letopuwzaak | 10-06-22 | 21:23

@letopuwzaak | 10-06-22 | 21:23: “... boosheid op zichzelf” Wat een verdriet, wat een immens leed. Terwijl hij waarschijnlijk onwetend wa dat hij er ook maar in was geluisd door de tabaksindustrie. Schrijnend zulks.

mozaard | 10-06-22 | 23:51

Leptob | 10-06-22 | 20:48 |

Klopt hor

mvgr

pegaje | 11-06-22 | 01:49

Wat een jankverhaal. "Ik heb er steun aan gehad, maar het wordt wel mijn dood". Een mening die heroïneverslaafden wellicht met hem delen. En waarom je cv meesturen? Wil hij solliciteren? Voor wie wil hij nou laten zien dat het echt geen mislukkeling is? Ik vrees dat dat alleen voor hemzelf is, want ik geef er niet om. Qua toon en inhoud een schrijfsel dat leest alsof het verstuurd is naar de Telegraaf, zodat Wierd er weer een stukje van kan bouwen.

StiekemeBunzing | 10-06-22 | 20:46 | 2

Waarschijnlijk om aan te tonen dat hij een goed stel hersens heeft waarmee hij deel uitmaakt van de maatschappij en ogenschijnlijk ook goede en ‘dus’ gezonde keuzes kan maken.

mozaard | 10-06-22 | 23:55

StiekemeBunzing | 10-06-22 | 20:46 |

Ik vind u niet aardig, ik zou zelfs willen zeggen een naar mens maar dat doe ik niet.. Jij geeft blijkbaar nergens om als het u en de uwe maar goed gaat. Brrrrr

pegaje | 11-06-22 | 01:47

Wat opvalt is hoe snel roken gemedicaliseerd is geraakt. Nog niet zolang geleden was je een roker die rookte. Hoor en lees tegenwoordig steeds vaker dat rokers gebruikers zijn van tabaksproducten en nicotine-afhankelijk. Alcohol en ongezonde voeding zijn straks aan de beurt.

Duwbak_Linda | 10-06-22 | 20:45 | 7

@Smoelensmid | 10-06-22 | 20:52:
Dat is dus niet het punt dat Duwbak aankaart.
Vroeger was je een levensgenieter, tegenwoordig een potentieel medisch geval dat koste wat kost richting "gezondere levensstijl" genudged moet worden. En die kosten mag de nog-niet-eens-patiënt zelf opbrengen.
En leuk die honderd jaar vooruitgang, maar de wereld heeft de afgelopen 6000 jaar niet stil gezeten op medisch gebied. Wat wel gebeurd is in de afgelopen eeuw is dat een complete beroepsgroep last heeft gekregen van beroepsdeformatie en dat bijna iedereen dat normaal vindt. Tot en met politici die aan de accijnsknoppen zitten.

LD69 | 10-06-22 | 21:09

@LD69 | 10-06-22 | 21:09: Er schuilt inderdaad een zeker gevaar in.

En ja, ik weet ook wel dat roken slecht is en een hardnekkige verslaving.

Duwbak_Linda | 10-06-22 | 21:13

@Smoelensmid | 10-06-22 | 20:52: als ik zie wat ze mijn dochter leren over klimaat en gendershit gaat er voor mij ook een wereld open. Helaas is dat de sprookjeswereld, ben ik niet zo van.

Veepert | 10-06-22 | 21:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Vandaag een dagje Bodrum gedaan, vanuit Kos. Elke vent rookt daar en niet een beetje ook. Voor elke winkel en zelfs bij de douane tijdens de paspoort check. Pakje peuken kost 2,20eur, taxfree. Rookvrije generatie is daar nog 40 jaar te gaan. (En ja.. niets te zoeken in Bodrum, gwn een dagje loeren met de vrouw na 20 jaar afwezigheid)

Uncle Melon | 10-06-22 | 20:45 | 1

Omgeving Bodrum is echt heel mooi, bijvoorbeeld Gümüslük, klein dorpje in een baai waar een verzonken stad in ligt.

Sinterbikske | 10-06-22 | 20:53

Lang gerookt, overgestapt op vapen, ook niet gezond, maar volgens mij minder slecht dan het ouderwetse paffertje.

Ashtrey | 10-06-22 | 20:44 | 5

@Duwbak_Linda | 10-06-22 | 20:50:
Als zie wat voor mistwolk er tegenwoordig uit die dingen komt, dan zie ik gevaar voor de verkeersveiligheid.

aflaatverkoper | 10-06-22 | 20:55
▼ 2 antwoorden verborgen

Onverdraagzame mensen zijn ook een soort kanker. Of het nu om roken, wielrenners, alcohol, vuurwerkliefhebbers of maatschappelijk geslaagde mensen met een beetje vermogen zijn: afkeur, afgunst, jaloezie en drang tot kapotmaken is wat dat volk drijft.

Geniet van uw laatste fase op deze rotte blauwe bol.

_pacman_ | 10-06-22 | 20:43 | 3

Biertje,..?! dit denk ik dus ook

Z-E-U-S | 10-06-22 | 21:45

Mooi gezegd. Paradoxaal evenwel: het niet kunnen verdragen van onverdraagzamen. Vgl. intolerantie niet kunnen tolereren.

mozaard | 11-06-22 | 00:00

_pacman_ | 10-06-22 | 20:43 |

Klopt kerel , afkeur, afgunst, jaloezie en drang tot kapotmaken is wat dat volk drijft.. En zo is het maar net. En nu een peukje en een biertje. Mag het gver , de hele week mij de pleuris gewerkt in de bouw.

pegaje | 11-06-22 | 00:22

Ik vond rokers al domme mensen , maar een aanbod van een mogelijk levens verlengend en levensreddende operatie van de kaakchirurg afslaan vind ik de grootste dwaling die er is.. Drie keer ben ik geopereerd aan mijn tong carcinoom en uitzaaingen, ingrepen onder narcose van wel 8 uren lang en nu dertig jaren later ben ik maar wat dankbaar dat die ingrepen en klote bestralingen mij hebben gegeven wat ik bang was kwijt te raken , namelijk het zien opgroeien van mijn kinderen.... Het zal mij een rotzorg zijn wat de geestelijke of medische kosten zijn, Ik leef !!

Smoelensmid | 10-06-22 | 20:43 | 18

Smoelensmid. Als je het had gelezen had je geweten dat de briefschrijver geen (klein)kinderen heeft, dus ook niet ziet opgroeien.

Cadaver | 10-06-22 | 21:55

@Cadaver | 10-06-22 | 21:55: klopt, kun je zien dat ik er toch nog door mijn eigen omstandigheden er ook emotioneel in zit sorry corry

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:10

@Met_baard | 10-06-22 | 20:46: Dat kan zomaar niet, misschien kunnen we er nog wel wat geld uitrekken. Wat denkt die man wel niet.

peet12 | 10-06-22 | 23:43
▼ 15 antwoorden verborgen

Fred is verslaafd. Junkie smoesjes.

Mac The Ripper | 10-06-22 | 20:40

Mooie brief. De mens is helemaal van het padje af met al z'n verboden en geboden.

Zeebonkus | 10-06-22 | 20:38 | 1

Met zijn verleidingskunsten en zijn marktwerking zou ik eerder zeggen.

mozaard | 11-06-22 | 00:09

Mijn zwager is er ook zo een. Druk in de weer met allerlei ontgiftingsdrankjes maar na het achterover slaan ervan een peuk op steken. Des avonds luidkeels klagen over Big Pharma (tot zover eens hoor) maar onderwijl druk inhaleren en zuipen. Hoe dan?

JJMS | 10-06-22 | 20:38 | 2

Uw zwager had mijn neef kunnen zijn.
Altijd klagen over Big Pharma maar wel zijn lijf naar de kloten geholpen met harddrugs

Osdorpertje | 10-06-22 | 20:47

Doen ze niks mee. Maar het gaat je goed!

Geen01 | 10-06-22 | 20:36 | 2

Misschien kan er met een burgerinitiatief een fonds worden opgericht waar verslaafden (een percentage van) hun aanschafkosten vergoed kunnen krijgen. Genoeg rokers onder de boomers per slot van rekening. (Echter is dat nou juist ook de generatie die loyaal is aan gezag en vertrouwen heeft in de regering (vandaar ook Freds brief aan Den Haag).)

mozaard | 11-06-22 | 00:16

Mee eens hoor Geen01

pegaje | 11-06-22 | 00:16

Roken mag van mij wel E100 per pakje kosten. Het is associaal gedrag.

Fapfap | 10-06-22 | 20:34 | 20

@Analia von Solmsch | 10-06-22 | 20:56: Eensch!! ;)

Smoelensmid | 10-06-22 | 22:18

Wel als je het samen doet, liefst met andere reaguurders!

Marvin_NL | 10-06-22 | 23:12

“Dat zal ze leren!” En dan?

mozaard | 11-06-22 | 00:23
▼ 17 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl