Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Video | Hugo de Jonge kan niet uitleggen waarom statushouders voorrang krijgen op huurhuizen

Hugo de Jonge kan namelijk niks

Ja, Hugo snapt het heel goed. Maar ja de gemeenten hebben een wettelijke plicht om statushouders te huisvesten. Nee we hebben niet genoeg huizen. Maar ja wettelijke plicht. Nederlanders staan te lang op wachtlijsten. Maar ja wettelijke plicht. We moeten huizen bijbouwen maar de aan ons zelf opgelegde klimaatbeperkingen zitten in de weg en tsja, gemeenten hebben die wettelijke plicht. Tuurlijk kijkt ie ook nog even heel begrijpend als meneer Putters vertelt dat er steeds meer werkende armen zijn in Nederland die er niet op vooruit gaan in Nederland, maar ja wettelijke plicht. Niemand kan uitleggen waarom precies maar ja, statushouders moeten moeten moeten moeten moeten voorrang krijgen op een sociale huurwoning. Want wettelijke plicht. Jammer joh.
p.s. al die Oekraïners waarvan we nu denken dat die weer naar hun eigen land gaan als de oorlog voorbij is, wat gaan die doen wanneer de Russen winnen? Dan willen die ook een huis zeker?

Social

Reaguursels

Inloggen

Overheden hebben de grondwettelijke plicht om de grondrechten van haar inwoners te waarborgen. Één zo’n plicht is het recht op bescherming tegen de elementen. (Een woning)

Bij het rijk geldt die plicht ook voor status houders. Voor gemeenten niet. Het zijn namelijk nog geen inwoners van die gemeente.

Meester_010 | 30-05-22 | 08:24

Gemiddelde salaris in Oekraine is 350-400 euro per maand. Het is nog een klap armer dan pakweg Bulgarije of Roemenie, en heeft nog meer problemen met corruptie en een falende rechtsstaat en krakkemikkige democratie. Door hen vanaf dag 1 status en een werkvergunning te verlenen, hebben we hen bijna gevraagd te komen en blijven.

En nee, da's niet nodig, want zelfs als de Russen (plus 40-50.000 Oekraieners die met hen meevechten) winnen, zal vermoedelijk 75% van het Oekraiens grond gebied Oekraiens blijven, en zelfs goeddeels onaangetast zijn. Marioepol en zo nog een paar kleinere plaatsen zijn de uitzondering, zelfs de steden er pal naast zijn onaangeschonden.

drs. Levi Samsonov | 30-05-22 | 08:07 | 2

Ze boffen toch maar hè die Oekraïners.

Ridde Rogter | 30-05-22 | 08:18

Ja ze moeten inderdaad niet zeuren. Gewoon nog bijna hun hele land intact. In welke oorlog zie je dat nog?

Beste_Landgenoten | 30-05-22 | 08:29

In NL hebben we al genoeg mensen die niet in staat zijn de eigen broek op te houden en bijv. 10 jaar gaan zitten wachten tot de overheid een gesubsidieerde woning voor ze heeft geregeld. Eigen sloebers eerst!

Diederik_Ezel | 30-05-22 | 07:57

Hugo de Jong tijdens Corona “we volgen de wetenschap” en dan nu Dr Jan van de Beek negeren, die kennis heeft op het gebied van bevolkingsgroei. Bij Rik Niemand hoef je ook geen tegen argumenten te verwachten. Waardeloze journalist.

franck7020 | 30-05-22 | 07:30

Waarom is het geen beleid dat je een maximum aan vluchtelingen en migranten aanneemt. Dat het zo is dat er een plafond is aan het aantal mensen dat op Nederlands grondgebied kunnen verblijven, dat er een budget is en ruimte voor vluchtelingen en migranten. Dat als dat op is dat ondanks dat we heel graag zouden willen er niets meer bijkomt tot het nieuwe jaar.
Er zullen altijd meer mensen zijn in nood dan je aankunt. Je kunt niet iedereen helpen alles is een trade-off. Nu komen inboorlingen in de knel en mensen die je wil helpen: er is te weinig ruimte. Ipv maar blijven proppen én in de crisis stand te blijven staan én erbarmelijke omstandigheden veroorzaken kun je ook zeggen vol is vol.
Het huidige model is nodig aan herziening toe.

ratelaar | 30-05-22 | 07:14 | 1

Als je dit doet dan moeten de gevestigde partijen daadwerkelijk over migratie en demografie gaan nadenken, en dat willen ze niet.

Borrom | 30-05-22 | 08:25

Hugo weet anders drommels goed hoe je wetten moet veranderen. Op dit departement is ie plots de tandeloze tijger. Zo’n CDA-knuffel gooi je toch weer terug in de bak waar ie vandaaan kwam?

HebjeHemweer | 30-05-22 | 06:03 | 1

Alsjeblieft doe dat niet. We kunnen het basisschool kinderen niet aandoen om iemand met zo weinig feitenkennis en empathie voor de klas te zetten! Dan maar in de wachtgeld.

Meester_010 | 30-05-22 | 08:26

Asielbeleid is voor teveel mensen en bedrijven een verdienmodel geworden.
Dit. Gaat. Nooit. Meer. Weg...

Air van Boven Dorens | 30-05-22 | 04:24

' Positieve" discriminatie betstaat niet. Er bestaat alleen maar discriminatie en dat is bij wet verboden en dient met wortel en tak uitgeroeid te worden.
Hugo is in strijd met artikel1 van de grondwet bezig.
Actie!

streknek | 30-05-22 | 03:39

Dat staatje he. Marokkanen kosten ons dus het meest. Maar dat land is toch gewoon veilig? Hoezo komen die hier? Waarom worden die überhaupt toegelaten? Waarom?

peterdh | 30-05-22 | 02:22 | 2

[✓] gratis geld...

Air van Boven Dorens | 30-05-22 | 04:25

Recht op family life. Nog zo'n gedrocht van links. Je mag trouwen met wie je wil, waar je partner ook vandaan komt. Als jij al hier bent, dan mag die ander overkomen en hier blijven. Heb jij en/of die ander kinderen in het buitenland, dan mogen die ook komen. Gaat je huwelijk stuk? Geen probleem, iedereen mag blijven. Niemand hoeft terug. Je mag hetzelfde trucje eindeloos herhalen.
Ja, wij zijn geschift.

Stijlicoon | 30-05-22 | 07:49

Wat een lul. "Hoe leg je dat uit aan mensen die al 15 jaar op een lijst staan"
Antwoord: ja het is natuurlijk zo dat de gemeente een wettelijke verplichting hebben om de asielzoekers te huisvesten.

JAAA *LUL*, maar hoe is die wet daar gekomen? Door jouw partijvriendjes in de kamer ontzettende oetlul. Misschien had krijg moeten zeggen: we moeten een wet uitvoeren die onmogelijk is. Dus misschien moeten mijn partijgabbers eens kijken of ze die wet moeten herzien. Of nog beter, moeten we zorgen dat die wet wel uitvoerbaar blijft door minder fucking asiel eisers binnen te halen!

peterdh | 30-05-22 | 02:18 | 1

Misschien hadden "wij" toen hiervoor gewaarschuwd werd de mensen die ons waarschuwden niet moeten wegzetten als racisten, rotzakken en onmensen. We hebben dit als Nederland zelf gewild, want democratie enzo.

Sukablyat | 30-05-22 | 05:14

Onze twee volwassen kinderen moeten net zolang thuis blijven wonen totdat wij dood gaan (alsof wij als 'oude' ouders nooit rust mogen krijgen....)zodat zij met hun gezinnen straks in ons huis kunnen blijven wonen, met zijn tweeën delen, dan een beetje krap maar beter een dak boven je hoofd dan niets maar dan moeten wij eerst verdwijnen dus ik hoop dat we snel dood gaan voor hun welzijn, alles voor de liefde zal ik maar zeggen.
Hoe triest dat ze al járen staan ingeschreven voor een woning maar am me never nooit aan een betaalbare woning kunnen komen. Kopen ook geen optie: véél te duur met hun flexbaantjes.

dubbelicious | 30-05-22 | 00:55 | 1

Nobele gedachten! Maar weet wel wat je je kinderen aandoet straks met die successierecht van 110% op het te erven vermogen. D66 wil namelijk dat iedereen gelijke kansen krijgt in Nederland en het is oneerlijk om statushouders achter te stellen bij het verdelen van de woningmarkt. En het is natuurlijk ook niet eerlijk t.o.v. uw kinderen, om ze zo'n voorsprong te geven, volgens D66 geeft zon'n voorsprong belemmeringen in de ontwikkeling van een mens...

BadPatNL | 30-05-22 | 03:13
-weggejorist en opgerot-
Rest In Privacy | 30-05-22 | 00:35 | 1

Ah daar hebben we de antisemitische nazi ideoloog Alfred Rosenberg ook weer. Ik dacht dat ze jou in Neurenberg terecht hadden opgeknoopt in 1946 ?

Asteroid-B612 | 30-05-22 | 03:38

Stop al die politici in een tiny house en laat ze maar net zo lang op de wachtlijst staan voor een echte woning als een gewone burger. Dan is die wachtlijst zo opgelost.

dezakloper | 30-05-22 | 00:15

youtu _ be 9kBM7r8kJDs
Iemand zonder ui die dit kan linken ?
Opdat we nooit vergeten ...

MagnificentRon | 30-05-22 | 00:13 | 1

Min de Jong, Groningen krijgt een ultralinkse gemeenteraad. Hoe gaat u om met de luie reetkever? Die dwarsboomt toch even flink de bouwplannen.

van Balen | 30-05-22 | 00:00

Men betaalt zich het schompes aan belasting maar als men vragen heeft over het beleid, visie of enige inleving, verwijst men lafjes naar (brusselse) regelgeving. Dit heet de burger in de bek spugen.

Deflatiemonster | 29-05-22 | 23:58 | 2

En als je het dan aan Brussel vraagt dan zeggen ze: Ja maar dat is Nederlands beleid.

Zapata10 | 30-05-22 | 00:06

Niet in de bek spugen, dit is regelrechte bukake.

Sukablyat | 30-05-22 | 05:16

Kan geenstijl niet eens in de grondwet duiken? Een geenstijl vonnis ipv een urgenda vonnis lijkt mij wel wat.

www.overheid.nl/hoe-werkt-de-democrat...

'Het recht op gelijke behandeling van iedereen die zich in Nederland bevindt. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook is niet toegestaan.'

Hoezo mogen statushouders voor in de rij?

'De Grondwet geeft ook plichten aan. De overheid heeft bij voorbeeld de plicht om de werkgelegenheid te bevorderen, evenals de spreiding van de welvaart, de bewoonbaarheid van het land en de bescherming van het milieu en de volksgezondheid.'

Het wordt hier alsmaar minder bewoonbaar.

bots! | 29-05-22 | 23:57 | 2

"Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid." Artikel 22 lid 2 grondwet.

Maar inderdaad een rechtszaak tegen de overheid is zo gek nog niet want ze verzaken behoorlijk hun plicht

Wattman | 30-05-22 | 00:05

Ik snap het hele idee niet, de Jonge zegt het zelf “statushouders zijn Nederlanders”, dan kunnen ze toch gewoon achteraan aansluiten, als echte Nederlanders, of gaan werken om particulier te huren, of te kopen?

deugallergie | 30-05-22 | 00:21

Als je jong bent pak je biezen, NL heeft niks meer te bieden voor je!

Het Noorden | 29-05-22 | 23:56

De wettelijke plicht valt toevaliig de verkeerde kant op en Hugo acteert op het niveau:

Befehl ist befehl....

Ervaringsdeskundige | 29-05-22 | 23:51

Hij was behoorlijk creatief met zijn corona portefeuille, en nu gaat hij ons wijsmaken dat dit allemaal gefaciliteerd moet worden inclusief Miele wasmachine, jacuzzi en 55” OLED scherm?

deugallergie | 29-05-22 | 23:51

Het witte poeder heeft zijn hersens bereikt zie hier het resultaat.

kuus | 29-05-22 | 23:47

Hier een concreet voorbeeld van dit nieuwe beleid: www.rijnmond.nl/nieuws/1502866/protes...

in een wijk waar het niet in het bestemmingsplan staat en elders wEl ruimte is voor dergelijke woningen.

Umpire | 29-05-22 | 23:40

Dit stelselmatig discrimineren van autochtone Nederlanders tov statushouders kan zo niet doorgaan.

Hij heeft namelijk ook een wettelijke plicht aan ons, heeft zelfs een eed afgelegd.

"Ik zweer (beloof) trouw aan de Koning, aan het Statuut voor het Koninkrijk en aan de Grondwet."

Maak het maar eens waar Hugo.

Wattman | 29-05-22 | 23:39 | 2

jawel hoor. gaat niks aan veranderen.

martymcfly | 29-05-22 | 23:43

@martymcfly | 29-05-22 | 23:43:

Dat gaan we zien, het is een tikkende tijdbom als er niets verandert in combinatie met een verarmerende midden en onderklasse.

Wattman | 29-05-22 | 23:46

Politieke vlegel met een tunnel visie.

Gaat het klusje klaren 'whatever it takes' en is daar nog trots op ook.

Moet misschien een keer voelen hoe 'whatever it takes' werkelijk voelt.

Ervaringsdeskundige | 29-05-22 | 23:35

Wat een l.e.u.g.e.n.a.a.r. hou es op. Bizar ook te zien hoe de baantjescaroussel zijn gelijk bewijst; als nietskunner toch een baantje vervullen.

superb_de_lux | 29-05-22 | 23:34

Meneer Kim Putters, die volgens mij toch echt wel iets in zijn mars heeft, zit hier een-op-een het PvdA-programma te verkondigen. Dit is toch niet wéér zo'n bestuurder van een zogenaamd onafhankelijk instituut met een dikke vette politieke affiliatie??

Professor Superhirn | 29-05-22 | 23:31 | 1

Uiteindelijk kiezen we zelf dit soort leiders (priesters van cybele).

Maar zoals in een ander topic al te lezen viel: met de dagelijkse beslommeringen en foebal op tv is men maar druk.

Schwanzeleber | 29-05-22 | 23:17 | 2
-weggejorist-
Troyan horse | 29-05-22 | 23:30

Ik kan het me steeds lastiger voorstellen dat een bevolking zich vrijwillig naar de slachtbank laat leiden en het nog van tevoren weten ook. Ik ben geen complotdenker en ga er niet in mee, maar ik kan steeds beter begrijpen dat sommigen het idee hebben dat verkiezingen in Nederland gelijk staan aan die in Rusland.

Kopieerapparaat | 29-05-22 | 23:33

Dit is nu het voorbeeld van dweilen met de kraan open.

Keutels | 29-05-22 | 23:08 | 1

Meer proberen om met diezelfde dweil de Maas droog te leggen

Kopieerapparaat | 29-05-22 | 23:35

Hugo kan dat binnen een paar weken fixen. Kijk maar hoe snel hij die corona noodwet erdoor jaste die hem zo goed uitkwam. Dan kan hij dit toch ook wel oplossen? Statushouders al hun privileges afnemen. Simpel.

Kopieerapparaat | 29-05-22 | 23:03

Waardeloze zak hooi.

Sjakkie van de Hoek | 29-05-22 | 23:00

De meeste Oekraïners zijn wel echte vluchtelingen. Voornamelijk vrouwen en kinderen en met goede bedoelingen, niet te beroerd te werken.

Maar dat maakt ons land niet minder vol.
Er is een enorm tekort aan huizen, maar ook een flink tekort aan bouwgrond. En groeien naar 30 miljoen "Nederlanders" vergt niet alleen 100.000 woningen per jaar maar ook de bijbehorende infrastructuur; wegen, winkels, distributiecentra, zorg, onderwijs, werk- en recreatie- plekken, etc. Daar is niet alleen heel veel grond voor nodig; het vergt personeel dat er niet is. In alle genoemde sectoren zijn nu al enorme personeelstekorten. Zeker in techniek, zorg en onderwijs wil je bekwaam personeel hebben, en dat is er nauwelijks.

Maar stel dat alles "goedkomt", en we alle natuur- en landbouw- gebieden volbouwen. Al die Oost Europese arbeiders en Afrikaanse werklozen vliegen minimaal eenmaal per jaar naar huis, dus je hebt nog minimaal een tiental vliegvelden van het formaat Schiphol nodig. Succes met je stikstof- en co2- beleid verder.
Het opheffen van al onze landbouw levert geen enkele milieuwinst op, behalve hongersnood. Maar ik hoop toch dat pakweg de helft van de milieuactivisten niet zo cynisch is.

Dit moet niet gaan over wel of geen echte vluchtelingen maar over de mogelijkheden van NL. We hebben al veel teveel (vaak criminele) klaplopers binnen gehaald om nu ook nog honderdduizenden Oekraïners op te vangen. Bovendien, ook echte vluchtelingen kunnen besluiten hier te blijven. Bijvoorbeeld als Rusland wint, of omdat Oekraïne straks een puinhoop is waar je je kind niet wil laten opgroeien. Ik neem dat die mensen niet eens kwalijk, in hun situatie zou ik hetzelfde doen.
Maar we kunnen het simpelweg niet aan, en ik zie geen enkele reden om NL ook in een puinhoop te veranderen.

Dandruff | 29-05-22 | 22:59 | 3

Precies, ben bang dat het al te laat is. Grens moet dicht (behalve voor mensen met Nederlands paspoort) totdat er min. 200k huizen bij zijn gebouwd. Is er geen rechter of referendum die dat eens kan afdwingen? Geef maar geld aan ander land voor tijdelijke opvang. En laat expats maar remote werken, of stimuleer bedrijven eens te investeren in vestingingen en ontwikkeling elders. Denk dat er ook veel Nederlanders al nadenken te vertrekken; voor die nettobetalers, krijgen we netto-ontvangers terug.

Ir_HardGelag | 29-05-22 | 23:13

@Ir_HardGelag | 29-05-22 | 23:13:

Oekraïners worden ook opgevangen in Polen en Duitsland, plek zat daar. Maar zij zijn het probleem ook niet, ik zou er graag een half miljoen opvangen als we daarvoor een half miljoen frauderende en/of criminele uitkeringstrekkers zouden kunnen uitzetten.

Maar we zetten helemaal niemand uit. Zelfs illegaal in NL verblijvende oorlogsmisdadigers die ook hier kilometerslange strafbladen verzamelen kunnen niet worden uitgezet als ze dat niet willen. Alleen op vrijwillige basis dus met oprotpremie (!!!) vliegt er soms iemand terug. Waanzin.
Want wettelijk kan uitzetten natuurlijk wel;
- illegaliteit is verboden;
- (oorlogs-) misdadigers zijn niet welkom;
- asieleisers verliezen hun status bij zware delicten.
In theorie, dat is; en dat moet praktijk worden.

En inderdaad, niks mis met tijdelijke opvang in een Afrikaans land naar keuze. De hele EU zou dit probleem zo moeten aanpakken, dat zal de toestroom van nepvluchtelingen flink beperken.

Dandruff | 29-05-22 | 23:48

@Dandruff | 29-05-22 | 23:48: Het COA heeft een oneindig budget omdat het onder het Ministerie van Justitie valt. Er werd 40 euro per persoon per overnachting betaald. Dat levert lucratieve contracten op. Misschien moesten ze het COA ook maar eens privatiseren ? Dan hebben we nog steeds de overlast, maar wordt die in elk geval niet meer betaald door de NL bevolking. O, wacht...

Asteroid-B612 | 30-05-22 | 04:00
-weggejorist-
Fark Mutte | 29-05-22 | 22:56 | 2

Het grootste probleem met de overheid is, is dat er echt alleen maar totale josti’s werken. Zodra ook maar blijkt dat je ook maar een greintje talent voor wat dan ook hebt, word je daar niet aangenomen.

Als je talent voor iets hebt, ben je ook al wel capabel genoeg om te beseffen dat je daar ook niet moet willen “werken”.

Ambtenaren maken immers alles kapot. Altijd en overal.

el burro | 29-05-22 | 22:53

De prioriteit van de kabinetten Rutte ligt bij de progressieve liberale agenda van de globalisten en niet bij de noden van de Nederlandse bevolking, dat is de reden dat 'vluchtelingen' bij voorrang een woning krijgen toegewezen. Dat dit de solidariteit, die in principe wederzijds dient te zijn, in de Nederlandse samenleving ondermijnt is dan niet meer relevant.

therealbraindump | 29-05-22 | 22:44 | 3

Resultaat is een communistische regering de overheid regelt het wel, schandalig.

Uw Verzekeringsadvis | 29-05-22 | 22:52

Precies,daarmee is het gezegde van de Belgische heer nog niet zo heel gek gedacht m.b.t omvolking.

Coolcalmcollected | 29-05-22 | 22:53

@Coolcalmcollected | 29-05-22 | 22:53: ik ben zelf niet zo'n fan van de term omvolking omdat dit verkeerde associaties kan oproepen. Feit is wel dat de Nederlandse bevolking onder de kabinetten Rutte vluchtelingen ruimhartig heeft opgevangen en dat dit land zo onderhand 'op slot zit'. Wijlen Pim Fortuyn stelde 20-jaar geleden al voor om even pas op de plaats te maken en ervoor te zorgen om bestaande problemen op te lossen. Dit is absoluut geen extreem standpunt en m.i. heel goed te verdedigen.

therealbraindump | 29-05-22 | 22:59

Allereerst ik ben dankbaar dat ik in Nederland geboren ben en zonder oorlog heb mogen opgroeien. Maar dit beleid heb ik nooit begrepen. Het houdt een levendige business gaande die mensenhandel heet. Want vaak hebben vluchtelingen enorme bedragen betaald om hier te komen. En dan nog de enorme fraude van het hele systeem. Er zou meer nadruk moeten liggen op opvang in de regio. Waar vaak meer ruimte is, minder cultuurverschillen. Ik snap dat mensen hun land ontvluchten maar een huis en een Miele is geen garantie voor een goed toekomstperspectief. Er moeten toch betere ideeën zijn dan in een van de meest bevolkte landen ter wereld maar blijven bijbouwen.

BrulSpin | 29-05-22 | 22:40 | 1

Gratis is het toverwoord. Alles gratis en geen slag werk hoeven doen. Dat trekt dat soort volk aan als vliegen op de stront. Die landen van herkomst zijn niet voor niets in de middeleeuwen blijven steken. De bevolking is domweg te lui om er wat van te maken.

Kopieerapparaat | 29-05-22 | 22:58

In het tweede filmpje begint Hugo bijna te roken. Hij doet zijn uiterste best de beste man te volgen, om er met veel moeite nog een draai aan te geven. Het blijft zo wel spannend.
Hugo blijft doorgaan over een wettelijke verplichting. Schaf die wet af en het probleem is opgelost. Dat moet zelfs Hugo snappen.

Frau Merkel | 29-05-22 | 22:38

Hij was maar een clown

apek00l | 29-05-22 | 22:34

Flexbouw zal hij wel van de BAM-Heijmns gehoord hebben dat dat de oplossing is. Laten deze aanemers net toevallig vol inzetten op de woningen. Wat is die Hugo onwetend en naïef. Hij wordt genaaid waar hij bijstaat.

shimanski | 29-05-22 | 22:31 | 1

Zou zo maar kunnen Bouwend Nederland met die Limburgse ex Cda topper als voorman. Heel eng.

Uw Verzekeringsadvis | 29-05-22 | 22:49

“Mensen die al Nederlander zijn”.

Zo te horen denk deze niet al te snuggere meneer dat de uitspraak dat je het Nederlanderschap bij een pakje boter cadeau krijgt letterlijk bedoeld is.

Nee flapdrol,

Dat is dus cynische humor. Meestal geuit door mensen die dwars door het gemanipuleer van staatswege heen prikken.

Kan iemand in zijn omgeving deze simpele meneer misschien uitleggen dat deze asielzoekers geen Nederlander zijn?

Weliswaar zullen ze na vijf jaar legaal verblijf voor een permanente verblijfsvergunning in aanmerking komen (= levenslange verzekering om aan het staatsinfuus te zitten), en met een paar lesjes Aap-Noot-Mies vervolgens voor het Nederlanderschap (altijd handig te hebben, want indien men eenmaal achter je fraude komt zit je gegarandeerd gebakken - zie casus van die Oegandezen een paar jaar terug, die zich als homo voordeden en na een paar jaar werden ontmaskerd), maar ZO snel Nederlander worden gaat - gelukkig - nou ook weer niet.

Dat sommigen onder ons dus denken dat het zo gemakkelijk is om Nederlander te worden/gelijk te worden gesteld aan ECHTE Nederlanders geeft al aan wat er mis is in de bolletjes van de heren en dames bestuurder.

Dat je dan ook nog het gore lef hebt Nederlanders (figuurlijk en helaas soms letterlijk, ik kwam nog zo’n dakloze jongeman tegen die om geld voor eten vroeg midden in de nacht) in de kou te laten zitten en dan je dan stom lult over ‘wettelijke verplichtingen’ voor gemeenten om statushouders te huisvesten, om je eigen politieke hachje te redden (‘ik moet nu eenmaal regeringsbeleid uitvoeren’ = in casu CUD66 linksgristendeugmoraalbeleid), dan ben je gewoon een grote - weggejorist -

De zoveelste (CDA-) minister dus die een schop onder z’n hol verdient.

Kompromat | 29-05-22 | 22:31

Misschien kan Hugo een huisvesting noodwet maken om onder die wettelijke plicht uit te komen.
Dat was tenslotte op Volksgezondheid zijn grote hobby. Daar kon het toch ook.

entredeuxverres | 29-05-22 | 22:30 | 1

Ja maar dat zou logisch zijn.
En logica moeten we niet willen met zijn allen, want weet je wie ook logisch na kon denken?
Precies. Nie wieder!
Vrijheid is niet vanzelfsprekend.

*GroenLinks modus uit.*

Dandruff | 29-05-22 | 23:06

Ik kan maar niet begrijpen dat één handjevol politici een heel volk (en haar toekomst) kapot kan maken zonder dat er iets aangedaan kan worden. Ja op de goede partij stemmen zegt u. Maar dat gebeurt ook niet. Wat moeten we dan toch doen om te zorgen dat die immigratie van kanslozen stopt? Ik maak me steeds meer zorgen om ons land vanwege deze regering.

Tiscali-2 | 29-05-22 | 22:27 | 2

Er valt niets meer te doen. Het 'point of no return' zijn we al voorbij, daarvan ben ik overtuigd.
Zorg goed voor uzelf, en wie jong is moet serieus gaan overwegen om west-Europa te verlaten.

staat het bier koud? | 29-05-22 | 22:37

@staat het bier koud? | 29-05-22 | 22:37: waar naartoe?

Ride_On | 30-05-22 | 08:00

Eigenlijk doet, om mee te beginnen, één vraag er maar toe.

"Waarom krijgen 'statushouders' voorrang op eigen bevolking?

En daar komt dan ongetwijfeld een antwoord van duizenden woorden op, maar wat niets zegt. En dan, doorvragen, klem zetten.

GKJP | 29-05-22 | 22:24 | 1

"Omdat er een verdrag getekend is." En daarmee is de kous af.

Onbegrijpelijk en diep bedroevend.

naglfar | 29-05-22 | 23:17

"Flexbouw". Het zal wel, hij roept gewoon maar wat.

knutsel_ | 29-05-22 | 22:17 | 1

Dat zijn tijdelijke woningen waar ze dan die mensen kunnen opvangen zodat ze later kunnen doorstromen.... Ik weet niet wat ze roken of slikken daar bij volkshuisvesting maar ik wil dat ook.

Zapata10 | 29-05-22 | 22:29

@Kopieerapparaat | 29-05-22 | 22:24: “Het gastgezin Van Scharrenburg uit ’s-Heerenberg is helemaal van slag als drie Oekraïense vluchtelingen van het een op het andere moment hun stacaravan verlaten. Er wordt even gedacht aan ontvoering, maar moeder, zoon en dochter bleken zelf weg te willen. De manier van het vertrek mist zijn uitwerking niet.  ”
“Het vertrek hakt erin bij Marcel en zijn gezin. ,,Ik snap niet dat het zo heeft kunnen lopen", zegt de man des huizes. ,,Ik heb vaak genoeg gezegd: als je weg wilt, zeg het dan. Even goede vrienden. Maar dat ze dan zonder overleg worden weggehaald op het moment dat mijn vrouw en ik aan het werk zijn? Dat heeft heel veel invloed gehad op ons gezin.”

Over de reden van het vertrek en de manier waarop wil de gemeente Montferland niets zeggen, mede in verband met de privacy van betrokkenen. ‘Vooropgesteld: een vluchteling uit de Oekraïne is vrij om te gaan en te staan waar hij/zij wil’. 

Voor Marcel is het gissen. De gemeente bevestigt dat het leefgeld van de vluchtelingen gestort was op de rekening van de Van Scharrenburgs, omdat de vrouw nog geen Nederlandse bankrekening kon openen. Was het dan een centenkwestie? Daar wil Marcel niets van weten. ,,Wij hebben gewoon geld afgedragen en op advies van de gemeente alleen boodschappengeld ingehouden omdat we altijd samen aten. We hebben echt geen verkeerde bedoelingen gehad, ik heb het geld ook helemaal niet nodig.”

davidhasseltoff | 29-05-22 | 22:42

veel van die nederlanders die vluchtelingen opnemen hebben geen benul van het feit dat uit die landen ook veel domme asociale tokkie's hierheen komen.

martymcfly | 29-05-22 | 23:45
▼ 1 antwoord verborgen

Feel the Sarcasm: hoe Nederland nooit de VS zal zijn in het tijdruimtecontinuum. Omhooggevallen turfstekers. De turf is op. Steken is een heuse kunstvorm www.youtube.com/results?search_query=...

Jaknikkers in Schoonenveen. Those were the days! Ergens in Drenthe daaromtrent.

Hetkanverkeren | 29-05-22 | 22:11

O iedereen die zegt dat mensen uit Oekraïne ok zijn meh not so.. Slijmballen zijn het wel... Boehoe ben zielig mag ik korting... Nope nein..

niv01 | 29-05-22 | 22:05

"Dr. Jan van de Beek
4 u Als antwoord op @demo_demo_nl

PS: Men moet hierbij ook nog rekening houden met de vaak aanzienlijke kosten voor volgmigratie (gezinsmigranten dragen vrijwel nooit positief bij).
Daarbovenop komen nog de culturele aspecten van immigratie: immigranten zijn geen 'pakketjes arbeid' maar dragers van cultuur."

twitter.com/demo_demo_nl/status/15309...

"gezinsmigranten dragen vrijwel nooit positief bij".

Iets dat (ook) allang bekend is.

Onderzocht is.

Een feit is.

Zwart op wit staat.

Maar steevast weggewuifd en weggezet wordt door deugpolitici en deugmedia als zijnde een bewijs voor xenofobie en racisme bij- en smerige pvv praat van de serieus bezorgde critici.

En onderwijl gaat deze immigratie maar door en door en door.

Komen er mee en meer en meer.

Weerzinwekkend is het. Tot wanhoop drijvend.

Dit soort compleet van de pot gerukte waanzin.

Dr.Mabuse | 29-05-22 | 22:04 | 1

Ja ouders van nu houden niet echt veel van hun kinderen, met vooruitzicht wat hun mogelijkheden zijn in de toekomst. Ze komen onder aan het lijstje. Van alles wat is binnen gekomen.

foxhunter | 29-05-22 | 22:15

Helemaal geen vluchtelingen ook niet uit Oekraïne... Draagvlak is foetsie en loopt vroeg of laat uit de hand...

niv01 | 29-05-22 | 22:03

Ik laat me invriezen, ik wil wel eens meemaken hoe het land er over pakweg 50 jaar bijstaat....

Magmacarta | 29-05-22 | 21:58 | 2

Ik vrees dat je dan weer snel in je vrieskist terug duikt.

Kowalski11 | 29-05-22 | 22:09

Dat deed acteur Louis de Funes ruim een halve eeuw geleden ook, in de film: Vriezen we dood, dan vriezen we dood. Leverde destijds hilarische beelden op, o.a. doordat de uitvinding van de televisie niet bestond voordat 'ie zich liet invriezen. Eenmaal ontdooid opende hij met een sleutel een tv-kast, drukte op een knopje waarna hij pardoes een beeld zag van een opstijgend vliegtuig. Ook dat bestond niet voor z'n invriezing.

drs.Nee | 29-05-22 | 22:31

Het begint een beetje op zelfvernieting te lijken, bij dieren heet dat autothyse. Daar hebben beleidsbepalers in dit land meer en meer de neiging toe.

Nomen | 29-05-22 | 21:55 | 1

je bedoelt de kiezers. het klootjesvolk dat voor die beleidsbepalers heeft gekozen.

Ir. Wilhelmus | 29-05-22 | 22:12

Hoe vaker je de man ziet, hoe meer je gesterkt wordt in het idee dat hij er alleen maar zit om de rest soort van competent te laten lijken.

En zelfs dàt kan ie niet.

pietvanvliet | 29-05-22 | 21:52 | 1

In ieder geval doet hij wel zijn best de rest competent te laten lijken. Dat is al iets.

Dandruff | 29-05-22 | 22:26

Als we op land nou niet mogen bouwen vanwege die overdreven stikstofproblematiek, kunnen we dan niet gewoon in zee bouwen? Paaltjes, gebouw erop, molen ernaast?

Met_baard | 29-05-22 | 21:51
-weggejorist-
DagmarPanman | 29-05-22 | 21:45 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Onder in de tabel. -300.000 de neus.. Willen we meer of minder Marokkannen??

marcoplarco | 29-05-22 | 21:43 | 1

Minder mensen uit Oekraïne...

niv01 | 29-05-22 | 22:08

We zitten in het begin van een enorme crisis, de grootste van de afgelopen 100 jaar en dit brengt een ontslaggolf welke veel werknemers binnen Nederland vrijmaakt. Als je al verder wilt kijken, in europa hebben oa Spanje en Italie een overschot aan redelijk geschoolde jongeren zonder werk. Waarom buiten europa zoeken? Het is niet nodig en minder functioneel.

donkieshot | 29-05-22 | 21:43

Viel het niemand op dat hugo zei; statushouders zijn dus nederlanders... maw een verblijfstitel is hetzelfde als het nederlanderschap, best apart. En schandalig.

Fra Lippo Lippi | 29-05-22 | 21:39 | 8

@staat het bier koud? | 29-05-22 | 22:27:

Dank voor de uitleg.

Dr_Johnson | 29-05-22 | 22:31

@Dr_Johnson | 29-05-22 | 21:49:
Nadat het inburgeringsexamen is gehaald zodat men al voldoende Nederlands kan lezen, schrijven, spreken en verstaan kan men na 5 jaar naturalisatie aanvragen, hoewel ook hier de hand mee wordt gelicht.
Heb als toeschouwer aanschouwd dat D66'er Van Engelshoven als loco-burgemeester het Nederlanderschap weggaf aan migranten, niet in staat wat in het instructieboekje een paar maanden vooraf, alsook op de naturalisatiedag zelf, bij binnenkomst op papier in de handen gestopt, de vijf(!) woorden in het Nederlands: 'Dat verklaar en beloof ik' zelfstandig uit te spreken, daarvoor was speciaal een gemeenteambtenaar ingehuurd die hun taal sprak, die ter plekke als hun naam werd opgenoemd voor de beëdiging, luid articulerend de vijf woorden in het Nederlands opdreunde waarna die mensen het op vreemde wijze woord voor woord probeerden na te zeggen. Uiteraard verkregen zij allen het Nederlanderschap.
Herinner me dat het programma voorschreef dat na afloop 2 coupletten van het Wilhelmus werd gezongen; de nieuwe Nederlanders die meezongen waren op één hand te tellen. Dat waren de 2 Britten en een Surinamer. Na de plechtigheid was er in de versierde ruimte met ballonnen ernaast - om de nieuwe Nederlanders met elkaar kennis te laten maken en om de meerderheid moslims tegemoet te komen - een feestelijk buffet ingericht met alcoholvrije drankjes en halalhapjes.
De lichting van die week (zo'n 50 personen), vrouwen met lange gewaden getooid met hoofddoeken inclusief hun mannelijke familieleden, maakten geen gebruik van het kennis maken van nieuwe andere Nederlanders. Gedirigeerd liepen ze achter elkaar allemaal rechtstreeks naar de uitgang. Wat restte waren 2 Britten en een Surinamer waar ik kennis mee maakte op een met ballonnen versierd buffet in het gemeentehuis waar wegens desinteresse in kennismaking met andere nieuwe Nederlanders, de rijen ingeschonken vruchtensapjes alsook de talloze hapjes zo de kliko in konden.
En wie weet maakt de gemeenteraad die gesubsidieerde hapjes en drankjes vanwege geen interesse, zelf maandelijks soldaat.

drs.Nee | 29-05-22 | 23:33
▼ 5 antwoorden verborgen

Eigen volk laatst.

De ervaring leert dat 90 procent van de oorlogsvluchtelingen voor altijd hier blijft. Gewoon omdat het kan. Zie de joegoslaven, de syriers, de somaliers, etc.

zeeman73 | 29-05-22 | 21:38

Er zijn 10.000 asielzoekers die acuut recht hebben op woonruimte en er komen er jaarlijks zo'n 40 a 50.000 bij. Er worden jaarlijks zo'n 30 a 40.000 nieuwe woonruimts dus gebouwd. Oftewel mijn nog thuis wonende kinderen ( 25 en 28) die alleenstaand zijn en geen topinkomen hebben krijgen nooit meer betaalbare woonruimte. En dan zal ik het maar niet gaan hebben over mijn nieuwe buurman, een Syrische twintiger die grotendeels de gordijnen dicht heeft en je door de muren heen in het Arabisch hoort bellen c.q. keuvelen met zijn dagelijkse bezoek.

Cornelis12 | 29-05-22 | 21:36

Als Nederlanders worden buitengesloten en hun rechten verliezen, hoe noem je dat ook alweer?

Arendsoogje | 29-05-22 | 21:36 | 1

Een bezetting?

Papa Jones | 29-05-22 | 21:38
-weggejorist-
CryptoFurby | 29-05-22 | 21:35 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Hugo de Jonge heeft bij de aanvang van zijn ministerschap moeten zweren zich ten dienste te stellen van de Nederlandse burger. Het is zijn wettelijke plicht om op te komen voor de belangen van het Nederlandse volk. Zijn wettelijke plicht om de NL burger niet te vern**&ken, wat hij nu dus wel doet.

E.Colli | 29-05-22 | 21:35 | 3

Niet alleen nu hoor. Maar helaas is dit een corebusiness geworden voor de beste Man.
Anders kan ik op de iphone alleen Maar dubbel spatie raMMen vooreen spatie ende kleineM isook kaduuk…

Theo? | 29-05-22 | 22:16

Krek zo is het, er zijn al wat grondwetsartikelen die hij schendt, artikel 1 en artikel 22.

Wattman | 29-05-22 | 23:56

Geboren en getogen hier en je bent nog een tweederangs burger. Is dat geen discriminatie ?

U-boot | 29-05-22 | 21:34

Er is maar 1 manier om dit democratisch te stoppen. En dat is in het stemhokje.
Over drie jaar weer een kans. De afgelopen 40 jaar heeft Nederland die kans niet willen benutten.
En zoals het er nu uitziet qua peilingen nog steeds niet. Tsja dan kan je lullen tot dat je een ons weegt. Heb je een goede opleiding? Ben je nog jong genoeg? Ik zou zeggen zoek je heil elders. Dit hier gaat faliekant mis.

Zapata10 | 29-05-22 | 21:31 | 1

blijkbaar zijn er dan nog altijd mensen in nederland die stemmen op deze partijen en het prima vinden dus tja... en inderdaad ,ik zou ook zeggen zoek je heil ergens anders heb ik ook gedaan en bevalt me prima ,beste keus ooit.

bowlfabriek | 29-05-22 | 22:45

En waar heeft die Putters het in godsnaam over. Wij ZIJN een zeer solidaire en zorgzame samenleving. En er wordt belasting geheven tegen de klippen op. Dat geld wordt alleen uitgegeven aan dingen waar niemand iets aan heeft. Echt mensen …. miljarden naar klimaat, miljarden aan stikstof en miljarden aan doodzieke energietransities enz. etc.

fokkewoelf | 29-05-22 | 21:25 | 1

Dat zijn we helemaal niet. We hebben een participatie samenleving gekregen waar de mantelzorger steeds meer overneemt van de reguliere zorg. Verder kunnen mantelzorgers doodvallen van onze regering. Ja we zijn gedwongen zorgzaam en solidair voor mensen die hier binnen komen.

Zapata10 | 29-05-22 | 21:35

Onze kinderen en kleinkinderen hebben ook een status namelijk Nederlander en recht op huisvesting. Totaal onaanvaardbaar dat zij achter in de rij moeten aansluiten en dat die nieuwe statushouders gvd vóór gaan. Fuck You, De Jonge. En Rutte en de test v d lapzwansen die dit mogelijk maken

Zwizalletju | 29-05-22 | 21:23 | 1

Hoe zitten onze landverraad wetten in elkaar? Want dit riekt daar naar.

zhirek | 29-05-22 | 21:31

"Hugo de Jonge kan niet uitleggen waarom statushouders voorrang krijgen op huurhuizen''.

Dat is ook niet uit te leggen. Het betekent de facto en in concreto dat oorspronkelijke, autochtone Nederlanders als tweederangs burgers worden behandeld in hun eigen land.

Lieden die zichzelf hier uitnodigen, die niet helemaal hierheen hoeven te ''vluchten'' om uit bommen en kogelregens te zijn, en die ook nooit meer teruggaan als die bommen en kogelregens voorbij zijn, die hier nooit ook maar één cent hebben bijgedragen, doen vanaf dag 1 een vol beroep op onze verzorgingsstaat, krijgen gratis geld en kunnen - legaal, met goedvinden van de overheid - voorpiepen voor Henk en Ingrid (of de kinderen van Henk en Ingrid) die al jaren op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning.

Werkelijk iedereen ziet die onrechtvaardigheid, maar er wordt geen ene reet tegen gedaan. Het is schandalig.

Dr_Johnson | 29-05-22 | 21:23 | 4

@drs.Nee | 29-05-22 | 21:31:

Zeg dat maar eens tegen die 115.000 Syriërs die hier zitten. Die hebben natuurlijk niet tussen de €5.000,- en €10.000,- geïnvesteerd om helemaal hier in Luilekkerland aan de Noordzee te geraken, om na een aantal jaren weer terug te gaan naar hun 'eige' land.

Dr_Johnson | 29-05-22 | 21:37

@Dr_Johnson | 29-05-22 | 21:37:
Je zag het op de beelden op het nieuws dat Afghaanse asielzoekers die nadat ze hier met voorrang huis, uitkering etc. kregen omdat ze hun land waren ontvlucht, massaal op vakantie waren in eigen land toen de taliban de boel overnamen. De schaamte voorbij!
Op gegeven moment is die asielindustrie financieel niet meer op te brengen voor de Nederlandse burgers. De kosten van niet-westerse immigratie over 2015-2019 bedroegen 27 miljard per jaar.
Middengroepen verdwijnen vanwege te hoge belastingdruk, met als gevolg een groeiende groep werkende armen; door de woningnoodcrisis bivakkeren steeds meer gezinnen met kinderledikantjes op een 2-kamerflatje. Nederland is door zwabberbeleid het afgelopen decennium ver afgegleden. Er staan ons barre tijden te wachten tot uiteindelijk als Nederland weer naar behoren bestuurd gaat worden, de wal het schip zal keren.

drs.Nee | 29-05-22 | 21:55

@drs.Nee | 29-05-22 | 21:55:

You're preaching to the converted, drs.Nee.

''Je zag het op de beelden op het nieuws dat Afghaanse asielzoekers die nadat ze hier met voorrang huis, uitkering etc. kregen omdat ze hun land waren ontvlucht, massaal op vakantie waren in eigen land''

En niet alleen de Afghanen. Ca 20 jaar geleden las je al dat oa Somaliërs massaal op vakantie/familiebezoek gingen en en passant het schaamlipgebeuren van hun dochters een makeover lieten geven.

Het bewijst eens te meer dat de overgrote meerderheid van die ''asielzoekers'' feitelijk helemaal niet voor hun leven te vrezen heeft in eige land. Het is al ruim 30 jaar de enige manier om naar een rijk westers land te migreren voor lieden die, indien ze de 'normale' weg zouden bewandelen, achter mekaar zouden worden afgewezen, omdat ze economisch niets bij te dragen hebben en we ze, qua 'normen en waarden', ook kunnen missen als kiespijn.

Asielverlening is bedoeld voor mensen als Aleksej Navalny, die persoonlijk door hun regime zodanig vervolgd worden dat ze inderdaad voor hun leven moeten vrezen, niet voor 115.000 Syrische nobodies die alleen hun levensstandaard hier een boost komen geven.

Dr_Johnson | 29-05-22 | 22:16
▼ 1 antwoord verborgen

We worden door de EU, WEF, NAVO en WHO geregeerd. Voor wie denkt dat het niet zo is die moet gewoon maar eens luisteren naar de uitspraken van de 'leiders' van die clubs, ze verbergen het niet eens meer. Vooralsnog heeft de niet onafhankelijke media daar klaarblijkelijk geen interesse in.

Stonecity | 29-05-22 | 21:22 | 1

C’est ca, c’est tout!

Mr Moore | 29-05-22 | 21:33

Artikel 1 van onze grondwet "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld."

Dat sluit iedere vorm van voorrang uit.

Als een kaaskop twaalf jaar zonder privacy op een kamertje, zoldertje of andere onzelfstandige studentikoze groepsaccommodatie op een woning kan wachten, kan elke andere ingezetene dat ook. Dat is _inclusief_ statushouders. Die hebben niet meer of minder rechten of meer of minder belang.

Feynman | 29-05-22 | 21:21 | 1

"gelijke gevallen"

Daar gaat het op mis, of dat zal toch het excuus dan zijn. Onze grondwet is helaas wat vaag, op veel punten, zodat je er alle kanten mee op kan.

Rest In Privacy | 29-05-22 | 21:29

We moeten juist blíj́ zijn dat statushouders nu alle huurwoningen krijgen.

Want dan stromen de asielcentra weer een beetje leeg.

Hij zei het echt, Hugo.

Papa Jones | 29-05-22 | 21:21 | 1

Beperkte blik, geen analytisch vermogen, een klein dom ventje dus, op een heel verkeerde plek.

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:38

Zou de oprukkende werkende armen voldoende zijn om te beseffen dat onze bestuurders hun prioriteiten niet op een rijtje hebben? Wat denkt u?
Ik denk van niet. Naar alle waarschijnlijkheid gaan we nu een paar weken toksjowen met Vanrossemderksenbeau en de commissie wijnals en dat gaat van: poetdoeme we moeten ons schamen zeg: werkende armen!
En dan staat er een deskundige op die zegt in Nederland gebeurt alles 50 jaar later dan in de USA, dus we hadden het kunnen weten. En ondertussen heeft (bijna) niemand het gehad over de niet werkende arme want tja niet werken hè; vind je het gek dat je arm bent? En dan na een maand of wordt ook de werkende arme uit de lul-agenda geschrapt want dan krijgt een of andere bijgoochem dat de CBDC bijna wordt ingevoerd ... en dan en dan en dan.

fokkewoelf | 29-05-22 | 21:19

Na 1 jaar statushouders huisvesten zijn er toch geen woningen meer, probleem opgelost!

rifraf | 29-05-22 | 21:18

Voor onze Noord-Afrikaanse medelanders: In ons land heb je het geluk voor het uitzoeken. Dat is een feit. Waarom willen sommigen van jullie dan wel de politiek in?

Hetkanverkeren | 29-05-22 | 21:18

Ik hoor politici beweren dat het probleem is dat er te weinig huizen zijn omdat Nederlanders te lang op de wachtlijst blijven staan. Hugo doet zijn best om dat op te lossen, maar dat gepeupel werkt niet mee en blijft hardnekkig op de wachtlijst staan. Ja, dan weet Hugo het ook niet meer hoor. Oh ja, nog wat hè. Arbeidsmigranten komen niet hierheen om te kunnen werken. Ze komen omdat ze gehoord hebben dat ze hier veilig zijn voor werk.

Nivelleermarionet | 29-05-22 | 21:17

Krijg de tyfus pleuris. Ik ben persoonlijk failliet en staan zowat op straat als er binnen een maand iets niet verandert.
Beiden werken we fulltime en ik ga niet wéér posten wat ik al 30 keer gepost heb hierover ivm herhalio én privacy.

Ciao

overVecht | 29-05-22 | 21:15 | 1

Waar kan ik uw verhaal lezen?

spamzuiger | 29-05-22 | 21:17

Nou, simpel, dan wordt het dus hoog tijd voor een wettelijke plicht om gewone nederlanders te kunnen huisvesten.

Een gemeente krijgt wettelijk 10 weken de tijd om een huis te vinden voor een status houder.

Lezersvraag: Welke termijn vinden jullie redelijk, dat een gewone nederlander moet wachten op een huurwoning?

Papa Jones | 29-05-22 | 21:14 | 2

2 tot 3 jaar.? We weten al bijna niet meer wat een redelijke termijn is. Maar 10 weken is totaal bezopen in elk geval.

Joyce | 29-05-22 | 21:19

Een maand of 3, 4.

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:40

Artikel 22 lid 2 van onze grondwet: "Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid." www.denederlandsegrondwet.nl/id/vkugb...

Artikel 8 lid 1 van EVRM: "Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie." wetten.overheid.nl/BWBV0001000/2010-0...

Artikel 25 lid 1 van UDHR: "Everyone has the right to a standard of living adequate for the health and well-being of himself and of his family, including food, clothing, housing and medical care and necessary social services, and the right to security in the event of unemployment, sickness, disability, widowhood, old age or other lack of livelihood in circumstances beyond his control." www.un.org/en/about-us/universal-decl...

Artikel 11 lid 1 van ICESCR: "The States Parties to the present Covenant recognize the right of everyone to an adequate standard of living for himself and his family, including adequate food, clothing and housing, and to the continuous improvement of living conditions. The States Parties will take appropriate steps to ensure the realization of this right, recognizing to this effect the essential importance of international co-operation based on free consent." www.ohchr.org/en/instruments-mechanis...

Drie internationale verdragen die volgens onze grondwet, boven onze grondwet gaan. Dus HUGO, waar is die woning?

Waarom gebeurt er niets voor onze eigen burgers in vechtscheidingen, zwangere vrouwen die nog op zolder bij hun ouders wonen of andere mensen die in de meest schrijnende situaties op een woning wachten?!?

Waarom komt U pas in actie als een asielzoeker op een stoel slaapt?!

Als U of uw voorgangers tijdig hadden geacteerd, dan was voorrang onnodig.

Feynman | 29-05-22 | 21:13 | 7

@VoltaireJohn | 29-05-22 | 21:19: Dit. Ben niet van de NSB-praktijken maar als je dit voor je snufferd ziet gebeuren en je ziet ook voor je snufferd gebeuren dat jouw kinderen niet (meer) aan een woonruimte kunnen komen of dat je zelf door de crisis persoonlijk failliet bent geraakt (misinvestering), je huis moet verkopen en níet meer aan een andere woning kunt komen, dus op straat belandt? Laat het zo gesteld worden; verklikken is dan ook een vorm van surviving of the fittest misschien.

Joyce | 29-05-22 | 21:30

@Papa Jones | 29-05-22 | 21:28:
Dat zijn er idd veel meer dan menigeen denkt. Maar ja personeelstekort he. En het gemeenschapsgeld klotst toch tegen de plinten, dus gaan we lekker niks aan doen.

2tribes | 30-05-22 | 01:31

@VoltaireJohn | 29-05-22 | 21:19: Allemaal trucjes waarmee een bepaald deel van onze bevolking erg goed bekend mee is. En zo niet, worden ze er wel door een familielid of 'belangenvereniging' op gewezen.

2tribes | 30-05-22 | 01:34
▼ 4 antwoorden verborgen

in plaats van statushouders voorrang te geven moet je ze gewoon op de wachtlijst zetten met de rest van Nederland.
Als ze echt bedreigd worden in het land van herkomst willen ze wel wachten.
En als ze niet willen wachten dan houdt niemand ze tegen om terug te gaan.

Osdorpertje | 29-05-22 | 21:09 | 4

@JP1973 | 29-05-22 | 21:20:
Nederland heeft inderdaad ruimschoots voldoende bijgedragen aan zowel vluchtelingen als aan gelukszoekers. Het houdt een keer op. En dat punt komt (gelukkig) heel snel naderbij.

Ommezwaai | 29-05-22 | 21:33

@JP1973 | 29-05-22 | 21:20: Klopt. Toen Belarus / Wit-Rusland de grenzen wijd open gooide, opzettelijk, om de EU te fokken, vloog half het Midden-Oosten en Afghanistan prompt naar Belarus/Wit-Rusland. Een vrij uitzonderlijke bestemming voor een vliegreis zou je denken.
De NPO schreeuwde moord en brand over hoe die arme vluchtelingen werden behandeld door die gemene Polen, die hun grens hermetisch afsloten. Hoe durfden ze, die gemene Polen ! Toen werd er een Syrische vrouw geinterviewd die enigszins Engels sprak. Toevallig (of niet) GEEN hoofddoek en vrouw (dus niet representatief voor dat volk). Na het geklaag over de kou de vraag : Waar wil mevrouw naartoe ? Naar NEDERLAND natuurlijk ! En waarom ? Je krijgt daar gratis geld, ze geven je een huis, en je hoeft geen Nederlands te leren want iedereen spreekt Engels. En zodra ik daar ben, laat ik zo snel mogelijk de rest van mijn familie overkomen.
Dat zei die vrouw, LETTERLIJK ! Dat betekent dat het zich rondspreekt in die contreien. Hoe "humaner" je bent, hoe meer mensen eropaf komen. We moeten opvang streng versoberen, niet NOG "ruimhartiger" en "humaner" maken. Kijk naar Denemarken.

Asteroid-B612 | 29-05-22 | 22:06
▼ 1 antwoord verborgen

Het probleem ligt bij de voorwaarden en wet- en regelgeving voor de toekenning als statushouder.
Het overgrote merendeel van immigranten belazert de kluit.
We worden en masse belazerd.
Mijn kleinkinderen kunnen de verzorgingsstaat wel vergeten.
Triest maar waar.

laurentius | 29-05-22 | 21:08 | 2

Uw kleinkinderen zullen 3 banen nodig hebben om in het levensonderhoud te kunnen voorzien, een eigen gezin zit er trouwens niet in want ze moeten thuis blijven wonen zodat de statushouder een woning kan krijgen, natuurlijk zijn er ook wettelijke plichten voor uw kleinkinderen, een daarvan is belasting betalen.
Wonen is geen recht tenzij u een statushouder bent.

spamzuiger | 29-05-22 | 21:24

@spamzuiger | 29-05-22 | 21:24: Gewoon een beter land om te wonen zoeken en de frustratie achterlaten. Werkt voortreffelijk

Slough | 29-05-22 | 21:36

Hoe lang gaat dit nog goed? Oeverloos de belangen van de stemmers ondergeschikt maken aan Europese regels (stikstof, CO2 uitstoot, niet te huisvesten vluchtelingen). Jarenlang visieloos beleid voeren (tekort aan woningen, tekort aan leraren, artsen en geschoolde vaklui die echt wat kunnen). Een overheid die vastloopt (belastingdienst, defensie, gezondheidszorg). Met een gezinsinkomen van anderhalf modaal ben je eigenlijk gedoemd tot bijna armoede terwijl de belastingen voor laag-en hoogbetaald eigen best wel behoorlijk zijn. En dan die onuitstaanbare arrogantie van politici die aan hun pluche vastgenageld zitten. Dit wordt bij de volgende 1e kamerverkiezingen een waar bloedbad voor de huidige coalitie. Eens zijn ook de politiek redelijke mensen dit zat

Baron_von_Rijswijck | 29-05-22 | 21:05 | 2

In Duitsland begint het ook. Niets loopt nog zoals het moet, is het algemene waarnemen van de bevolking. Het ligt toch aan die EU denk ik dan.

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:13

Redelijkheid verliest het , gelukkig hebben we deskundige politici redelijk geniaal ook nog wisselen moeiteloos van ministerie

Pensionista | 29-05-22 | 21:16

Als ze de Oekraïne niet hadden geholpen had die oorlog nog geen week geduurt, was iedereen blijer geweest. Nee ze komen in het nieuws met de Europese familie dit en dat we moeten ze helpen. Helpen brengt elke keer weer een aanzuigende werking, is het niet in het midden-oosten of in Afrika. Ze worden er zelf niet beter op, wij ook niet.

Dattis-Natoer | 29-05-22 | 21:05 | 1

Dat Rutte vanaf het begin van het conflict -zonder-overleg- militaire steun heeft toegezegd is niet alleen zéér bedenkelijk maar werkt natuurlijk ontzettend NIET de-escalerend oftewel escalerend. Dankzij de 'steun' van de door de EU bestuurde landen is dit interne conflict vele malen ingewikkelder en omvangrijker geworden. Wanbeleid en waarschijnlijk niet door onkunde maar door perverse belangen.
Dit heeft niets meer met diplomatie te maken.

keestelpro | 29-05-22 | 21:17

Vervolgvraag: "Wettelijke plicht... Wat vervelend zeg! Welke politieke partijen zijn het nou toch die dit soort plichten maken? Dan weten de kijkers waar ze niet op moeten stemmen om de boel op te lossen!"

Granity | 29-05-22 | 21:04

En is er dan geen wettelijke plicht om je eigen staatsburgers, die belasting betalen zodat statushouders hier kunnen leven, een huurhuis te geven?

laurentius | 29-05-22 | 21:02 | 2

Nope..

Wijze uit het Oosten | 29-05-22 | 21:10

Men ziet dat geloof ik juist andersom: staatsburgers hebben vooral de wettelijke plicht belasting te betalen! Voor de rest kunnen zij stikken wegens 'niet interessant genoeg' i.v.m. het er goed op staan bij hun EU vriendjes.

Wering | 30-05-22 | 00:40
-weggejorist-
keestelpro | 29-05-22 | 21:02 | 1

Het woningnoodprobleem is en wordt veroorzaakt door de regeringen Rutte die onvoldoende heeft gedaan aan het co2 probleem waardoor de afgifte van bouwvergunningen sterk onder druk is komen te staan. Dat asielzoekers buiten moeten slapen komt omdat asielzoekers die in ons land mogen blijven, vanwege de woningnood niet door kunnen stromen. Het zijn dus niet die paar arme sloebers die het probleem veroorzaken maar het falen van de verschillende regeringen Rutte.

Red shirt | 29-05-22 | 21:00 | 7

Maar Red shirt, de enige bevolkingsgroei die wij in Nederland hebben is die die door migratie. Zonder migratie zou er dus geen tekort aan woningen zijn aangezien het aantal inwoners zou krimpen.

Sinterbikske | 29-05-22 | 21:27

@Red shirt | 29-05-22 | 21:30: Sinds 1 januari 2009 zijn er 751.408 mensen netto bijgekomen door migratie. Dat zijn ruim 350.000 woningen. En dat is heel toevallig ongeveer wat we momenteel tekortkomen.

BenBinnen | 29-05-22 | 21:34
▼ 4 antwoorden verborgen

Faalkabinet Rutte 4 met dank aan alle domme babyboomer VVD stemmer.
Lekker egoistisch je leven leiden totdat Rutte je kleinkinderen afpakt (toeslagaffaire) of je kleinkinderen geen huis kunnen krijgen. Maar he, dat is niet jullie zorg he?

appeltjesgroeneweide | 29-05-22 | 20:58 | 2

Babyboomer? Vooral de huizenbezitter heeft VVD gestemd en the Lucky ones vind je vanaf de 30 ongeveer. Iedereen die sinds de start van de financiële crisis een huis heeft gekocht is spekkoper en heeft baat bij VVD /D66/CDA beleid

Bataafje | 29-05-22 | 21:01

De Jonge snapt het verschil tussen reden en oorzaak niet. De wettelijke plicht is de oorzaak maar daarmee is nog absoluut geen reden gegeven. Bijzonder kwalijk want dit schreeuwt om een verklaring.

Frits de Vriez | 29-05-22 | 20:58

Als statushouders als Nederlander behandeld moeten worden, dan is het toch logisch dat ze achter aansluiten in de rij der woningzoekenden?

happen_maar | 29-05-22 | 20:58 | 1

Dat dus. En als dan blijkt dat het voorportaal of tussenstop of verdeelhub / HVK volloopt die volloopstroom indammen. Stond toch vandaag ergens al op GS dat IND nu pas begint in te lopen met de achterstanden te verwerken? En ondertussen liep die vluchtelingen/gelukzoekersstroom maar door. Deur dicht en zandzakken ervoor. Is gewoon uit te leggen.

Joyce | 29-05-22 | 21:06

Er zijn in het verleden best wel politici geweest die een wettelijke plicht min of meer als toiletpapier behandelden om toch hun zin te krijgen.
Waarom is het in dit geval voor Hugo de Schoentjes zo moeilijk om zo'n wet aan te passen?
Klaas Dijkhoff kon het met 7 bussen import achter zich "ik zeg bij deze alle afspraken op", Grapperhaus kon het op een vrijdagmiddag met een noodwet, dus onmogelijk is het niet.
Het enige waar het op vast lijkt te lopen is dat wetten niet in het nadeel van de nederlandse burger een soort blinde vlek lijken te vormen.

Dezenaamhier | 29-05-22 | 20:58

Als je gemeentes niet de mogelijkheid geeft om te bouwen want stikstof,
en je ze ook nog dwingt huurwoningen te verkopen aan buitenlandse investeerders (VVD-verhuurdersheffing, investeerders die daar naar een paar jaar doorverkopen tientallen miljoenen winst op maken),
hoe kun je ze dan verplichten om woonruimte op te hoesten.

Wel verantwoordelijk maken, maar geen mogelijkheden geven.
Dat kan toch niet.
Sterker nog.
Als je ze verplicht asielzoekers op te nemen, moet je ze eigenlijk ook verplichten te bouwen.

AdvocatusDiaboli | 29-05-22 | 20:57

Het probleem van Hugo de Jonge is dat hij niet betrokken is bij de mensen.
Hij heeft alleen betrokkenheid.
Plus dat ie gewoon en narcistische eikel in bloemschoenen is.
.
.

Osdorpertje | 29-05-22 | 20:56 | 2

Een narcist heeft zowiezo geen empathie.

abeltasman | 29-05-22 | 21:00

Het gaat nog gezellig worden..

Dit scenario is een trainwreck to happen.

Wijze uit het Oosten | 29-05-22 | 20:52 | 2

En als je er wat van zegt ben je extreem-rechts en treden alle mensenrechtenorganisaties in werking om een bepaalde agenda te pushen.

Dr.Platypus | 29-05-22 | 20:57

Dat interesseert ze geen fuck. Altijd maar weer op die geen enkele tegenspraak duldende toon 'we moeten dit', 'we zijn gebonden aan', 'we hebben nu eenmaal afgesproken dat.'
Man, probeer eens - al is het maar heel voorzichtig - het vluchtelingenverdrag uit het jaar kruik ter discussie te stellen.

gestoptmetroken | 29-05-22 | 21:09

Een groot deel van de arbeidsmigranten dienen dus ook alleen de bedrijven waar ze voor werken. Die bedrijven migreren maar.

Neuth | 29-05-22 | 20:49

Een clownwereld waar alles zogenaamd misgaat maar eigenlijk strak geregistreerd is.

Dattis-Natoer | 29-05-22 | 20:49 | 2

Weet je het zeker?

AdvocatusDiaboli | 29-05-22 | 20:50

'Like a deer in the headlights' was het eerste wat bij me opkwam toen ik Hugo zag knikken in dat filmpje.

Boeloeboe | 29-05-22 | 20:49

Dat dus.

Gratis geld!

Wijze uit het Oosten | 29-05-22 | 20:53

En daarom haalt Rutte nog meer Syriers op ? Ja, heel logisch...

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:24

Het wil maar niet tot ze doordringen hè? Dat ze met vuur spelen. Dat de bevolking dit niet meer wil. Dat het twee voor twaalf is. Dat ze half Nederland naar die charlatans van de PVV en FvD jagen met die houding.

Bigi Bana Boy | 29-05-22 | 20:48 | 7

Dat zou g*ddomme eens tijd worden ook. Maar als straks de verkiezingspraatjes weer van stal komen, huppelt het leeuwendeel zo weer het ravijn in.

Kopieerapparaat | 29-05-22 | 21:02

@staat het bier koud? | 29-05-22 | 20:58: je bedoelt West-Europese landen? Want Polen, Hongarije, Tsjechië, maar ook Spanje of Portugal zien er toch anders uit.
Zweden en Oostenrijk willen geen asielzoekers meer. Dat kan ook nog.

Bataafje | 29-05-22 | 21:06

Dat geeft toch niks. Kan het nog slechter worden dan?

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Waarom gaat het kabinet voor asielzoekers, klimaatstagnatie en stikstofloosheid wel rennen, en voor de gewone populatie niet?!

Als Kok, Balkenende of Rutte de wachtlijsten en woningnood hadden opgelost, hoefde je niet na te denken over voorrang.

Feynman | 29-05-22 | 20:47 | 1

Precies dit. Nu ineens gaat Hugo de Kwaadaardige Clown allerlei overheidsgebouwen met spoed ombouwen tot woonruimte. De eigen bevolking schreeuwt al decennia om betaalbare woningen maar kan ongezien de tyfus krijgen. Dit kabinet is een gevaar voor de al zo wankele stabiliteit in Nederland. Het lijkt er steeds meer op dat men bewust aanstuurt op een conflictsituatie. Maar ik ben natuurlijk een complotdenker.

MarkiesDeBalzaque | 29-05-22 | 20:59

En ondertussen wordt rechts en daar weer rechts van steeds groter. Het zijn niet mijn vrinden daaro aan de rechterkant, maar ik kan het niemand meer kwalijk nemen dat ze rechts stemmen, de mijne ging immers ook naar tante Bel. Laatste keer trouwens, aangezien Eerdmans exact Hugo de Jonge is. Nu ga ik Bij1 stemmen. Dit land kan niet snel genoeg naar de klote inmiddels. Dan maar de chaos in.

The-loopy-cowboy | 29-05-22 | 20:47 | 1

Tja, Eerdmans koos voor het CDA als coalitiepartij en het CDA maakte Hugo wethouder. En vanaf daar...

jcvjcvjcvjcv | 29-05-22 | 21:13

Voor de fijnproevers: het statushoudersschap versus de Nederlandse nationaliteit. En dan Hugo de Jonge. Als Marokkaanse koning zou ik het wel weten.

Hugo de Jonge ereburger van Noord-Afrika maken. Uiteraard postuum, want die gek neemt alles letterlijk. Prachtige steden daar als Marrakesh en daar dan Hugo de Jonge er op los laten. Nee, postuum. Dat is het beste.

Voor elk continent.

Hetkanverkeren | 29-05-22 | 20:46

Ben niet Baudet, maar dikastocratrie is toch wel iets dat ons vaak overkomt.
Stikstof moet want uitspraak. Shell/Milieudefensie vonnis door rechter.
Als rechters toch alles gaan bepalen kunnen we dan iig politieke organen wegdoen, scheelt weer..

henniebal | 29-05-22 | 20:45 | 2

Het begint er toch mee dat de regering zich eerst committeert aan bepaalde afspraken. Alleen als ze eerder zo'n afspraak hebben gedaan kan een rechter ze iets opleggen lijkt me. Aan de andere kant zou je zeggen dat de omstandigheden altijd kunnen wijzigen en dat een regering zijn handen vrij moet hebben daarop te reageren.

Tashtego | 29-05-22 | 20:51

@Tashtego | 29-05-22 | 20:51: klopt, maar in dit land is alles volgens mij al wel vastgelegd. Politiek is dan wel klaar lijkt me.

henniebal | 29-05-22 | 20:56

Overigens schijnen Polen het goed te doen. Minder werkelozen dan bij Nederlanders.

AdvocatusDiaboli | 29-05-22 | 20:44 | 4

Polen heeft inmiddels al 3,5 miljoen Oekraïeners opgenomen. Petje af voor de Polen.

Bataafje | 29-05-22 | 20:54

@sjef-van-iekel | 29-05-22 | 20:49: kan het niet meer vinden. Maar Duda was met een paar A4tjes Statista cyfers aan het flashen dat het een veilig land was. En idd werkloosheidscyfers en nog wat succesjes.

sjef-van-iekel | 29-05-22 | 21:29

@Bataafje | 29-05-22 | 20:54: wij zouden ook 3,5 miljoen Belgen of Duitsers kunnen opnemen. Dezelfde mentaliteit. Kun je niet zeggen van alles onder de lijn van Griekenland-Portugal

LangeT | 29-05-22 | 21:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben juist om die reden 22 jaar geleden al vertrokken uit het land waar ik werkte, belasting betaalde en werd achtergesteld op import. Ga niet hopen dat dit ooit veranderd, studeer en vertrek en zoek je ware geluk.

g[E]ulden | 29-05-22 | 20:44 | 5

Wat moet je nou in portugal tenzij je een b&b begint.
Derde wereld land

sjengster | 29-05-22 | 21:44

@g[E]ulden | 29-05-22 | 21:35: Nog tips voor een aspirant-portugees? (leuke regio, tussen internationals of in een dorp, wat wel / wat niet te doen bij verhuizing?)

Sr Semtex | 30-05-22 | 07:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Je dikke salaris binnenharken.. Door structureel kontverhalen te verkopen, doen alsof je er al jaren in thuis bent en bakken ervaring meesjouwt. Wat is dit toch eigenlijk een verschrikkelijk politiek giftig landje.

Xaffier | 29-05-22 | 20:43

Zoek het zelf maar uit.
Jazeker.
Bij het cbs:
www,cbs,nl/microdata
Dus dat kan.

Wel jammer dat er kosten aan zijn verbonden.
De gegevens worden met belastinggeld verzameld, over eigen land.
Wel vreemd dat je daar niet gewoon bij kan dan.

AdvocatusDiaboli | 29-05-22 | 20:43 | 2
-weggejorist-
L.E. Raar | 29-05-22 | 20:47

Het is zo simpel. Kinderen worden geboren en je weet dat je na een jaar of 20/25 huisvesting voor deze kinderen moet regelen. Dat heet beleid maken en daar betalen we belasting voor, regeren is vooruitzien. Vrij overzichtelijk lijkt mij, maar toch kennelijk ondoenlijk voor al die hoogopgeleiden in Den Haag. Een blind paard kan zien dat het zo niet langer kan, maar goed dat roep ik hier al jaren.

osolemio | 29-05-22 | 20:42 | 1

"Kinderen worden geboren en je weet dat je na een jaar of 20/25 huisvesting voor deze kinderen moet regelen.''
''Vrij overzichtelijk lijkt mij''

Ja, dat is ook wel overzichtelijk, maar het hele immigratie- en asielcircus is totaal onvoorspelbaar. Niemand kon voorzien dat er in 2015 maar liefst 58.000 Syrische klaplopers zichzelf hier zouden uitnodigen. Niemand kon voorzien dat Poetin op 24 februari een vernietigende oorlog zou beginnen tegen Oekraïne, waardoor er nu al tegen de 60.000 Oekraïners hier zitten. Het is lastig te voorspellen in welk Afrikaans of islamitisch 'shithole' land er volgend jaar weer de pleuris uitbreekt, maar dat die ergens uitbreekt en er weer nieuwe tsunami's derdewereldlanders hierheen zullen komen, is een ding dat zeker is.

Daarom moet je eindelijk die buitengrenzen eens hermetisch dichttimmeren. Griekenland geeft het goede voorbeeld, lees ik:

"Griekenland wil de grens met Turkije verder afsluiten. Dat heeft de Griekse minister van Migratie Notis Mitarakis gezegd. Het huidige hekwerk bij de grens wordt met 80 kilometer verlengd, waardoor de grens in het noordoosten van het land nog meer afgesloten is. Op dit moment beslaat het afgesloten gedeelte slechts 35 kilometer.''
"Gebieden die nu nog te voet bereikbaar zijn, zullen zo afgegrendeld worden''.

Maar dit afgrendelen met hekken en pushbackbeleid op zee moet natuurlijk topprioriteit hebben in 'Brussel'. Er moet een finaal einde komen aan die oneindige stroom gelukszoekers waar we hier in Nederland in ieder geval totaal geen plaats meer voor hebben.

Dr_Johnson | 29-05-22 | 21:12

PS, Kon ik nou die geplande vakantie in Lviv laten doorgaan of niet? Reaguurders?

mozaard | 29-05-22 | 20:42 | 2

wel op het resort blijven om te genieten van uw all inclusive .

sjengster | 29-05-22 | 21:40

Tuurlijk. Altijd mooi vuurwerk z‘nachts.

redanx | 29-05-22 | 22:19

Wettelijke plicht?

Daar veegt het kabinet geregeld hun reet mee af, dus dat is geen argument Hugo.

Rest In Privacy | 29-05-22 | 20:41

Zolang er mensen VVD en D66 blijven stemmen zal hier niets aan veranderen. Wie zijn toch die mensen?

JWZ_JMK | 29-05-22 | 20:39 | 1

De mensen die de bronnen van dit soort data mijden als de pest.
In de volksmond ook wel "wegkijken" genoemd.

NiCeY | 29-05-22 | 20:44

Ik werk bij een grote ontwikkelaar/bouwer die voornamelijk bouwt op de Duitse markt, we maken ook veel woningbouwprojecten (lees appartementen; tot -vele- honderden per project), Een fors minderheidsdeel daarvan zijn zogenoemde "Geförderte Wohnungen", dat wil dus zeggen, daar legt de gemeente vooraf beslag op (voordat de bouwvergunning wordt verleend) voor.. ja juist, wir schaffen das. Het kan altijd erger.

Caparzo*Inc | 29-05-22 | 20:38 | 2

Wat is een fors minderheidsdeel?

Joyce | 29-05-22 | 20:45

Levert ook elk nieuwjaar extra aanrandingen op in de grote steden en misschien wel wat extra FTE's voor persvoorliegers om het te downplayen.

Deflatiemonster | 29-05-22 | 20:58

Nederlandse politiek is nu eenmaal meer geïnteresseerd in het buitenland en buitenlanders dan in de eigen bevolking.
Die mag er dan weer wel voor betalen.
En ach, waar hebben we het over? 50.000 sociale huurwoningen per jaar?

Bataafje | 29-05-22 | 20:38 | 1

Nederlandse politiek is EU politiek. Dus Nederland doet er niet zoveel meer toe.

ChalinaRosa | 29-05-22 | 21:32

Dus eerst maak je een wet waarbij je gemeenten verplichtingen tot huisvesting oplegt en daarna ga je verschuilen achter diezelfde wet om niet Nederlanders voorrang te "moeten" geven.
Eigenlijk best wel geniaal.

De_dorpsgek | 29-05-22 | 20:38 | 1

Inderdaad en niemand die vervolgens kan verklaren WAAROM het zo is dat er een wettelijke plicht is die statushouders bevoordeelt ten opzichte van Nederlanders die al jaren wachten. Ik heb sowieso nooit begrepen waarom de overheid verplicht is statushouders aan een woning te helpen. De rest van Nederland moet dat zelf organiseren.

Frits de Vriez | 29-05-22 | 20:54

Iedereen welkom hoor, jij een huis en jij een miele en jij........... oh wacht u bent Nederlander, dan niet want niet wettelijk verplicht. En de volgende verkiezingen weer de verkeerde mensen dansend op een tafel zien. Kots

jan huppeldepup | 29-05-22 | 20:37

Er zijn dus messen die op deze meneer gestemd hebben.
Wat voegen deze mensen nog toe aan onze samenleving?

polletjepiekhaar | 29-05-22 | 20:36 | 4

Behalve Shoarma en criminaliteit , niet zo bijster veel..

Nico_the_Sparrow | 29-05-22 | 20:42

Fraaie Freudiaanse verschrijving.

Joyce | 29-05-22 | 20:43

Er heeft niemand op deze lul met vingers gestemd. Althans héél weinig.

gemeentereiniging | 29-05-22 | 20:45
▼ 1 antwoord verborgen

Dat kunnen ze al 40 jaar niet.
Waarom zou Hugo dat wel kunnen?

Kaas de Vies | 29-05-22 | 20:33 | 1

Hugo heeft de laatste jaren namelijk laten zien wat hij allemaal kan als minister, dit appeltje kan hij ook wel schillen!

Hersenletsel | 29-05-22 | 20:48

Stop met importeren, moeilijker is het niet.

_pacman_ | 29-05-22 | 20:31 | 2

Mag niet van Schwab en Soros

alexanderpechtold | 29-05-22 | 20:53

En al te laat... veel te laat.

Smeggel | 29-05-22 | 21:27

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland