Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vitens kondigt start van de wateroorlogen aan

Elke slok telt

To war!

Het is 19 juli 2030. De militie uit Putten en de Barneveldse bende staan loodrecht tegenover elkaar in een uitgedroogde vlakte. Inzet van dit komende gevecht: een put met een kleine, maar kostbare voorraad grondwater. Machetes glinsteren in de zon terwijl pluimpjes zand en stof over de kurkdroge grond waaien. In een ver verleden lagen hier weilanden waar koeien genoten van het sappige gras, maar dat zijn nu slechts vage herinneringen aan een lang vervlogen tijd. Een tijd van voor de grote drinkwatertekorten. Een tijd van voor de strijd om de laatste druppels. De Amsterdammers sneuvelden als één van de eersten nadat ze weigerden vloeistoffen te drinken die niet uit een Evian-fles kwamen. Daarna ging het hard. Terwijl de regering zich druk maakte over diversiteitsquota voor NPO-bestuurders stonden in het land milities op die het laatste drinkwater verzamelden en met hand en tand verdedigden. Duizenden kwamen om bij de slag om Tilburg en vanaf daar ging het bergafwaarts. Het schijnt dat de Koninklijke familie al op een vroeg moment naar Canada vluchtte, al is er geen RvD meer om dat te bevestigen. Tevens gaan er geruchten over een paradijselijke enclave in Maastricht waar ze de Maas hebben ingedamd om hun eigen voorraden op peil te houden, maar avonturiers die in die richting vertrokken keerden nooit terug om deze geruchten te bevestigen. De rest van Nederland strijdt al jaren om te overleven in een land waar elke druppel telt. Een strijd zonder einde, maar met een heel duidelijk begin: die dag dat Vitens drinkwateraanvragen van bedrijven moest weigeren.

Reaguursels

Inloggen

Er valt i.v.m. 100 jaar geleden zo'n 25% meer neerslag. Er zijn alleen 3 x zoveel mensen bij gekomen die per dag veel meer water gebruiken. Idem voor boeren en de industrie, nodig om dat driedubbele aantal mensen van welvaart te voorzien. Heel verstandig dus om in NL nog meer mensen te huisvesten. Verdorie, ik zie dat ook niet goed.

Lopendbuffet | 23-05-22 | 23:30

Je kan van zeewater gewoon drinkwater maken. Koeweit doet het al jaren.

heer | 23-05-22 | 22:59

Wat is aan het water wonen in Fryslân toch relaxed. Tuin een metertje boven Friese zomerpeil, dus nooit natte voeten. En als het droog is gooit iedereen zijn eigen Gardena 3000 in de vaart en sproeien we dat het een lust is met bijna gratis water. Life’s good up north!

Azijnist | 23-05-22 | 20:33

Als deze regering over de Sahara zou gaan, hadden we binnen vijf jaren een zandtekort.

Leffe Blonde | 23-05-22 | 20:29

Beetje laat, maar omdat het hiero al voor de 4de keer in 5 dagen regent en goed regent, moest ik aan dit topic denken en toch even my 2 cents plempen.

De afgelopen jaren is het continu water"bedrijf" Vitens wat in het nieuws komt als het wat droger is. Mijn oordeel, ze hebben een goede marketing manager (voor een product dat niet gemarketeered hoeft te worden) en een slechte water manager. Punt.

WasHetMaarMakkelijk | 23-05-22 | 19:10

Ik heb ooit eens een Amerikaanse collega uit Phoenix Arizona op een avondje Amsterdam gefêteerd. Onderweg keek hij verbaasd naar de polderslootjes en zei: I never realised you had to irrigate as well overhere.

Blauwpetje | 23-05-22 | 18:46

Effe stoppen met het laten leeglopen van het IJsselmeer.

squadra | 23-05-22 | 18:21

Ik ga een buffer vat van 40.000 liter in mijn tuin zetten. Dan kan ik tegen woekerprijzen water verkopen.

Korrel_zout | 23-05-22 | 18:03

Als de tap het maar doet.

Omebert | 23-05-22 | 17:15

Tsk... dat kan helemaal niet gekkies!
In 2030 staan we volgens dat Zweedse tokkiejong al geruime tijd onder water te staan OmdAt DE ZeEsPiEGeL stijgt!
Dan zijn wel allemaal verdronken of naar Nijmegen aan zee verhozen!

DatInternetDingetje | 23-05-22 | 17:12 | 1

Dat is zout water hè. Mag je best drinken hoor.

tiku99 | 23-05-22 | 20:06

Al jaren lang zeikt men afwisselend over "zware regenval" en "droogte".
Kwantitatief gezien is er ab-so-luut- geen tekort aan water.
We zijn alleen bar slecht in het bufferen en opslaan ervan.
Als zoiets je voor het eerst overkomt, is het overmacht.
Als zoiets elk jaar opnieuw gebeurt, is het wanbeleid.

Haal je graafmachines van stal, subsidiëer boeren voor het aanleggen van waterbekkens, werk aan het verkleinen van betegelde gebieden, et voila, twéé voordelen:
-Na een bui spoelt niet iedereen en zn moeder weg, omdat het water op meer plekken de bodem in kan, of in bekkens gebufferd kan worden.
- Dat water beschermt in de weken/maanden daarna vervolgens tegen droogte.

Vage_eddie | 23-05-22 | 17:10 | 2

Goed gezien Eddy, roeptoeteren en wegkijken is makkelijker dan problemen voorkomen of oplossen.
Waarom niet de verplichting om hemelwater op te vangen, te gebruiken of te laten infiltreren in de bodem.

VW, alles ist vorbei | 23-05-22 | 17:38

Voor je het weet krijg je na de verplichte warmtepomp als particulier ook de verplichting om onde jouw erf een waterbekken te bouwen.

superb_de_lux | 23-05-22 | 18:27

De vorige regeringen hebben ons flink in het pak laten naaien met Europese natura2000 gebieden. Nu geen stikstof, waterwinning etc etc meer toegestaan. Snel die “natuurgebieden” terugdraaien, ons subsidieverlies nemen en weer door met Nederland.

smurfige_smurf | 23-05-22 | 16:47 | 1

Zelfs het gratis geld uit de EU is peperduur.

Blauwpetje | 23-05-22 | 18:31

Het lijkt me een reeel scenario.
Het "we gaan er aan - allemaal!" begint met de strijd om water.

aflaatverkoper | 23-05-22 | 16:34

Is zo opgelost door de vooruitdoordenkers van Rutte 4 hoor.

Gewoon dezelfde tactiek als met ieder onoplosbaar probleem; we verplichten het. Aan wie dan ook. Of het nou de provincie is, de gemeente, de huiseigenaar, de bedrijven, het máákt niet uit. Dat is zo heerlijk aan ministeriële verantwoordelijkheid onder Rutte. Alles wat je als minister niet lukt, waar geen maatschappelijk draagvlak voor is, nog bij lange na niet kan, of domweg onmogelijk is, gewoon verplichten.

Los je in de praktijk geen ene réét mee op, maar de verantwoordelijkheid ligt dan bij een ander. En daar gaat het tijdens Rutte's kinderkabinetjes uitsluitend nog om; hoe kun je zolang mogelijk op je stoel blijven zitten terwijl je de kennis en de kunde niet hebt, niet vooruit denkt, gewoon maar wat hersenscheten gaat roepen die kant noch wal raken, en dan tóch de maximale termijn volmaken van je baantje.

Dat vinden ze toch mooi joh, daar in Den Haag. Lekker trollen, vreten, zuipen en gezellig met zn allen iedere vorm van verantwoordelijkheid afschuiven op de lagere echelons net zolang tot je alleen nog maar naar de burger hoeft te wijzen.

Want straks zeggen ze zonder knipperen dat 'we met zn allen' minder water moeten gaan gebruiken. En dat komt omdat 'we met zn allen' al die tijd op véél te grote voet hebben geleefd.

Het is natuurlijk een politiek probleem. Er staat daar een minkukel als de Jonge te roepen dat we wel even een paar miljoen huizen gaan bouwen waar geen grondstoffen voor zijn, geen capabele handen voor zijn, geen plaats voor is, geen faciliteiten voor zijn, geen NUTS voorzieningen voor zijn, geen infrastructuur voor is, en dus ook geen water voor is. Maar joh. Dan verplicht Hugo straks Vitens om te leveren. Maar het is er niet? Dan niet mijn probleem zal Hugo zeggen. Jullie moeten leveren, prettige wedstrijd ermee.

Dutchbeaurouge | 23-05-22 | 16:04 | 1

@Dutchbeaurouge.... ik voel een nieuwe partij aankomen.....'Geenpartij'? Met een roze vlag (lekker inclusief)..... Doe je mee?

Als_je_me_nou | 23-05-22 | 16:29

"Tevens gaan er geruchten over een paradijselijke enclave in Maastricht waar ze de Maas hebben ingedamd om hun eigen voorraden op peil te houden"

Welnee, ze hebben gewoon Frans Timmermans gevraagd te gaan pootje baden in de maas. Die is dan effectief afgedamd

me163komet | 23-05-22 | 16:01

Te kort aan water in Nederland… in Nederland… het land waarvan een heel groot deel onder de zeespiegel ligt…
Dan kan er maar 1 conclusie zijn: Politiek faalt weer! (Of is het kwade opzet?)

Goed-hardt | 23-05-22 | 15:48 | 4

Dit heet: laten we alle gemalen etc openzetten. De grond moet niet te nat worden! vinden mensen niet leuk. (lees Waterschappen). Er is geen protocol voor het behoud van hemelwater, geen vooruitziende blik wat betreft droogte/ nat in de toekomst. Laat de waan van de dag maar waaien.

Gomezlopez | 23-05-22 | 16:53

Er stromen miljarden liters water per jaar door onze rivieren naar de zee.
Oude beschavingen konden al met irrigatiekanalen gebieden van kilometers breed rondom rivieren van water voorzien.
Wat er hier nu gebeurt met "droogte" is gewoon de bestuurlijke onwil om een deuk in een pakje boter te tikken.

Vage_eddie | 23-05-22 | 17:14

Wat is er mis met ontzilten?

superb_de_lux | 23-05-22 | 18:28
▼ 1 antwoord verborgen

Alle huishoudens een verplichte ontziltingsinstallatie naast de warmtepomp in de meterkast.

bleekkijker | 23-05-22 | 15:32

Als we ergens ruim voldoende van hebben in Nederland dan is het wel water, drie hele dikke rivieren die water brengen.
Ga eens in waterwingebied de Biesbosch kijken, water zover je kunt kijken. Een ramvol ijsselmeer. Voordat dat eens op is.
Je zegt tegen een Egyptenaar ook niet dat ie zuinig moet zijn met zand.

Crankhead | 23-05-22 | 15:20 | 5

"In totaal stroomt 2,7 miljoen liter regenwater en smeltwater per seconde in Nederland de Noordzee in." We hebben geen waterprobleem, maar een watermanagementprobleem

Jongezeeschuimer | 23-05-22 | 16:38

@Crankhead | 23-05-22 | 15:58: Hallo Crankhead, je zegt wel dat er een hoop paniek wordt gemaakt om niks, maar hoe weet je dat?

Je bent geen expert op het gebied van watervoorziening in Nederland. Ik ook niet.

Als mijn auto rare geluiden maakt, of ik voel pijn in mijn borst, ga ik ook niet claimen dat het niets is. Dan ga ik naar de monteur en naar de dokter, en dan overleg ik met mensen die er iets vanaf weten.

Maar ik begrijp het wel: geenstijl is erop gericht om mensen vrolijk te laten reaguren op problemen waar we typisch weinig tot niets vanaf weten. De schrijfstijl van geenstijl geeft ook een gevoel alsof het allemaal eenvoudig is, terwijl in werkelijkheid de meeste dingen niet eenvoudig zijn.

Geen wonder dat zoveel mensen hier denken dat er eenvoudige oplossingen zijn :-)

HarmenB | 23-05-22 | 17:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Daar hadden ze het laatst nog in een talkshow over, dat het IJsselmeer de nationale regenton is. Maar ja, als je dat ook steeds voller gaat bouwen voor oa asieleisers dan moet je toch op een gegeven moment keuzes gaan maken. Can't have em both!

R.F.Pickering | 23-05-22 | 15:20 | 2

Voorlopig ligt dat Ijsselmeer er nog dacht ik....

Eagle0511 | 23-05-22 | 15:38

Ze zijn ondertussen wel heel blij dat ze niet het complete plan uitgevoerd hebben toen waar nog meer drooglegging in stond

Baksteenbakker | 23-05-22 | 15:51

Gek dat ze klimaatverandering de schuld geven, terwijl het een vergunningen probleem is.

haddem | 23-05-22 | 15:16 | 2

Nouja, het neerslagpatroon verandert wel, in die zin dat er meer periodes van droogte zijn, en dat de neerslag dié er valt vaak komt in enorme stortbuiten waarvan driekwart wegspoelt.

Maar daar is inderdaad prima iets aan te doen.
Als er vandaag een aantal mensen een handtekening ergens zetten en er morgen wat graafmachines gaan rijden, kan je in een jaar de ergste problemen opgelost hebben.
Meer water beschikbaar voor landbouw = minder goed leidingwater gebruiken om mee te sproeien (iets dat sowieso zonde is).
Op die manier blijft ons schone drinkwater over voor waarvoor het bedoeld is.

Vage_eddie | 23-05-22 | 17:23

@Vage_eddie | 23-05-22 | 17:23:
Landbouw beregend niet met leidingwater, wel met water van leidingwater kwaliteit op veel plaatsen.

VW, alles ist vorbei | 23-05-22 | 17:41

Geen paniek in de tent. Wij hebben de enige echte navy seal in watermanagement, tevens erelid van de World Commission on Water for the 21st Century en beschermheer van het Global Water Partnership. Onze eigen Wim Lex van Oranje, dat moet goed komen……

Hendrik_Ijzerbroot | 23-05-22 | 15:15 | 4

@elfenstein | 23-05-22 | 15:24: Koning bier. ook goed. We gaan gewoon terug naar de tijd van de middeleeuwen. Bier/wijn drinken omdat water niet te vertrouwen / schaars is. Ik zeg: Doen!

Eagle0511 | 23-05-22 | 15:40

@Eagle0511 | 23-05-22 | 15:40:
Doe ik al decennia. Ik vertrouw ze niet, er zit iets in dat water waar je genderfluide van krijgt en daar heb ik echt geen zin in, mij krijgen ze niet.

elfenstein | 23-05-22 | 15:46

En het water maakt de kikkers homo, aldus een groot Amerikaan.

Goed-hardt | 23-05-22 | 15:50
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon de rivieren leegdrinken voor ze de zee in storten. Dat scheelt ook weer in de zeespiegelstijging

Jongezeeschuimer | 23-05-22 | 15:10 | 2

Geniaal!

nutsniet | 23-05-22 | 15:22

Komt ie nou mee. Wel eerst even de takkezooi die ze er in D. en F. in mieteren wegfilteren anders krijgt u nog bulten op vreemde plekjes.

elfenstein | 23-05-22 | 15:26

En iedereen die preventief bier drinkt is een alcoholist. Het is gewoon uit solidariteit!

Frau Merkel | 23-05-22 | 15:09

1000 Miele klanten per week erbij, en die eisen ook nieuwe woninkjes met gratiesj water de hele dag. Wat vindt vriendje Klaver hiervan?

donkeyman | 23-05-22 | 15:08 | 1

Yep. En die Mieles gebruiken ook water.
Te debiel voor woorden trouwens dat we bij nieuwbouw nog steeds geen gescheiden waterleiding hebben voor wassen/toilet en drinkwater.
Wij spoelen onze drollen weg met kostbaar drinkwater.

Eagle0511 | 23-05-22 | 15:41

Ik heb zelf onderzoek gedaan en het net Ff gecontroleerd maar hier komt nog gewoon water uit de kraan. Er is dus helemaal geen watertekort, trap er niet in! Wees geen schaap en doe zelf onderzoek!

Diederik_Ezel | 23-05-22 | 15:06

Loodrecht? Iets is lijnrecht of loodzwaar. Of de war on water moet in Loosdrecht zijn en je 's' is stuk, dat kan natuurlijk ook.

Clavo | 23-05-22 | 15:06 | 2

https://nl.wikipedia.org/wiki/Loodrecht_(meetkunde)

2voor12 | 23-05-22 | 15:07

Waarom zou je dan ook als waterbedrijf investeren in de te verwachten toename van het verbruik als je het ook kan uitdelen als bonussen aan de baasjes?

2voor12 | 23-05-22 | 14:57

Das ook balen. Heb je dadelijk graties huis en graties Miele, komt er geen water uit de kraan. Heb je toch weer iets om over te klagen bij de IND. Iek wiel ook graties water…

Mark zit te Dutten | 23-05-22 | 14:56 | 1

Ja, of anders ga ik weg.
Dat dreigement helpt ook wel.

J.Cash | 23-05-22 | 14:58

Zolang drinkwater gebruikt wordt om datacenters te koelen hoeft het waterleidingbedrijf bij mij niet aan te komen om zuinig te doen.

Koning Willy | 23-05-22 | 14:54

Water wordt nog schaarser met nog 1 miljoen extra woningen. Boeren eruit extra mensen erin.

Ik zie een ramp aankomen. Behalve bij wie er hier heelveel geld aan verdienen.

edo2018 | 23-05-22 | 14:53

Ben overigens na de helft van Mad Max Fury Road de zaal uitgelopen toen ik er na 1,5 uur kijken achter kwam dat ze het hele tiefus end weer terug moesten rijden naar het beginpunt.

halfvolle glas | 23-05-22 | 14:52

Soms denk ik wel eens, hè. Waarom al die acties om kindertjes in Afrika in leven te houden? Om ze later naar Europa te laten komen? Dat mag ik natuurlijk niet denken. Maar ja, ik denk het toch. Ik snap best dat het nu zielige toekomstige moslimmietjes zijn, wiens toekomst wellicht in Europa ligt. Maar toch. Volgens mij is de enige oplossing, voor heel veel problemen (millieu, klimaat, stikstof) beperking van de bevolkingsgroei. Alleen zal een neukverbod niet helpen. Gratis condooms voor iedereen? De pil in het drinkwater? Och ja, zo denk ik maar wat. De grenzen dicht lijkt me een aardig begin.

Rachiel_de_Muyter | 23-05-22 | 14:50 | 3

Pil in het drinkwater?
Dan krijgen alle mannen tieten. Dan heb je dat weer.

J.Cash | 23-05-22 | 15:00

@J.Cash | 23-05-22 | 15:00: Zolang ze niet meer hierheen komen zal het mij de anus oxyderen dat de afrikaanse man tieten krijgt.

Eagle0511 | 23-05-22 | 15:44

De grenzen hadden al lang dicht moeten zijn.

ChalinaRosa | 23-05-22 | 15:56

Een radicale omvolkingsgedachte. Nederland is een veel te vruchtbaar land om er andere mensen dan agrariërs op te tolereren. En een paar vissers en jagers. Maar dan de vraag welk land wel op die meer dan 17.0000.000 bijgoochems zit te wachten?

Hetkanverkeren | 23-05-22 | 14:45

Verkapt Aquagirl rechtzaak topic.

Zelfpijper | 23-05-22 | 14:45 | 1

Na OJ, hoe wit wil je het hebben?

Hetkanverkeren | 23-05-22 | 14:46

Hoeveel kuub zoetwater zit er in het IJsselmeer?.

Kilroywashier | 23-05-22 | 14:44 | 3

Drie, en vijf emmers plus een teiltje.

deja_view | 23-05-22 | 14:49

Er uit pompen wou je zeggen.
Wat te doen met dat gat?

J.Cash | 23-05-22 | 15:01

Tegen die tijd is Anna Kournikova allang koningin van Rusland en heeft ze de vrede hersteld. Het Baikal meer is groot genoeg om onze dorst te lessen.

kroel | 23-05-22 | 14:42

Waterverven is een hobby van mij. Komt dat nu ook in gevaar?
Olieverven is geen optie met al die boycotten. Wat nu?

Klaasje | 23-05-22 | 14:41 | 3

Pindakaas. Wie is er niet groot mee geworden?

elfenstein | 23-05-22 | 14:44

Een lei en griffel.

J.Cash | 23-05-22 | 15:01

Dus, als ik het kort mag samenvatten, we hebben geen watertekort, we hebben een bevolkingsoverschot. Rutte! Doe er wat aan.

Graaisnaaiert | 23-05-22 | 14:38

Als iedereen nu op waterstofgas zou rijden, dan kan je gewoon uit de uitlaat lurken.

Ing. eslapen | 23-05-22 | 14:35

U weet hoe ze in de ruimte drinkwater produceren? Proost.

Pekketrikker | 23-05-22 | 14:35

"Oorzaken hiervan zijn onder meer klimaatverandering (0,0001%), economische groei en de bouw van een miljoen nieuwe woningen (99,9999%)"

De Laatste Atlantiër | 23-05-22 | 14:31 | 1

Klimaatverandering staat tegenwoordig standaard overal bij.

Blauwpetje | 23-05-22 | 14:35

Vorige week: "geen garantie op verwarming tijdens de komende winter"
Deze week: "geen garantie op drinkwater"

Hoe vinden we zelf dat het gaat? Wat zijn dit voor derdewereld-toestanden?

Do-na-zi | 23-05-22 | 14:31 | 7

@Graaisnaaiert | 23-05-22 | 14:41: EU drinkwater uit de kraan dat gold voornamelijk voor de Oostblokische afvallige Visegrads volgens mij is het niet?
Dus voor de rest wat Do-na-zi opmerkt.
Maarja gezien het gros van de schijtlollige reacties spoelen de meeste reaguurders voorlopig gewoon hun plee nog door met drinkwater.

D-Fens_1963 | 23-05-22 | 15:31

@D-Fens_1963 | 23-05-22 | 15:31:
Enig idee wat benzine kost tegenwoordig? Gaat het wel beter mee maar voorlopig doen we het even met wat er uit de kraan komt.

elfenstein | 23-05-22 | 15:36

@elfenstein | 23-05-22 | 15:36: Benzine kost hier in Nederland zo'n slordige 1500x de prijs voor (leiding)water volgens mij.
Nog wel......

D-Fens_1963 | 23-05-22 | 16:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Stel dat vitens en co gelijk hebben dat er water tekort is, dan kan dat bij de stapel woningtekort, graantekort etc op.

En dan nog is er niemand die es gaat voorstellen in deze wereld dat max 2 kinderen per gezin verstandig zou zijn.

Of anders gezegd voor elke dode 1 geboorte.

Daarnaast gaan we mensen van de ene kant van de wereld naar de andere kan bewegen. Van een groot grondgbied (afrika) naar een klein grondgebied(west europa). Dat kleine grondgebied van NL staat ook nog es onder de zeespiegel die volgens sommigen stijgt..

timmey | 23-05-22 | 14:31

'Do not, my friends, become addicted to water. It will take hold of you and you will resent its absence.'

Immortan Joe (Mad Max: Fury Road)

Wayfaring stranger | 23-05-22 | 14:22 | 2

We zijn allemaal aqualisten.

Mr_Natural | 23-05-22 | 14:35

Het overkomt ons een beetje denk ik dan.

Blauwpetje | 23-05-22 | 14:21

Watermanager Alex kom er maar in..

aardv@rk | 23-05-22 | 14:16

Het uitdroogriedeltje wordt al minstens 20 jaar grijsgedraaid, en er zijn meerdere oplossingen voorgesteld. Maar nog steeds is er niemand gevonden die de juiste beslissingsbevoegdheid en de morele kracht heeft om de rekening van de maatregelen bij de burger neer te leggen.

Nivelleermarionet | 23-05-22 | 14:13

Watertekort..
Half Nederland moet continu worden leeggepompt om niet te verzuipen, maar desondanks een watertekort.
Dit is echt een gaaf land.

Schmalz | 23-05-22 | 14:13 | 5

@Als_je_me_nou | 23-05-22 | 14:22: Maar dit is toch te gek, over verspilling van water gesproken.
Zelfs in Spanje gebeurd dit niet, daarbij overal waterbekkens, wat wij dus helemaal niet nodig hebben, gewoon de rivieren niet naar zee laten stromen, zonder er wat aan te doen .

gato | 23-05-22 | 14:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Goh, het wordt steeds voller en er ontstaan schaarstes, klimaatdoelstellingen worden niet gehaald, huizen tekorten. Maar er zij geen makkelijke oplossingen. Wel megalomane oplossingen voor verzonnen problemen zoals stikstof.
Ik ga weer op de VVD stemmen want die zijn superstreng inzake migratie.....

ratelaar | 23-05-22 | 14:12

Watuuuur? Wil je muh vergiftigen ofzo?

Illuminati1989 | 23-05-22 | 14:10

Hé, da's leuk! Nog een symptoom van de ziekte overbevolking. We lijden er al een tijdje aan hier in Nederland. Toch is de politiek nog aan het ontkennen. Ze zijn volop bezig met brandjes blussen en denken dan lekker bezig te zijn, terwijl over de echte oorzaak niet gepraat mag worden.

Stop de immigratie naar Nederland en voer een actief remigratiebeleid. Ook onbeperkt kinderen krijgen is geen recht voor iedereen vind ik. Afschaffen kindertoeslag (sowieso alle toeslagen afschaffen) en voer eerder maar eens een kinderbelasting in vanaf kind 2. Ik wil graag in een leefbaar land leven en dat vereist soms harde maatregelen, geen zachte heelmeesters.

Timide_Aso | 23-05-22 | 14:10 | 8

Minder import ben ik het mee eens. Maar die 1,3 kinderen die Ollanders krijgen kinderen lijkt mij geen goed idee. Want wie gaat er dan later jouw aow’tje betalen en wie gaat jouw luiers verschonen?

Graftak | 23-05-22 | 14:41

*minderen

Graftak | 23-05-22 | 14:42
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Wattman | 23-05-22 | 14:06 | 1

Er gaat gemiddeld 2300 kubieke meter water per seconde via de rijn naar zee.
Er is geen watertekort.

Feynman | 23-05-22 | 14:05 | 6

nadeel is dus dat het lokaal met 2300 kub/sec door ons land heen stroomt en niet achter blijft/in de bodem over de rest van het land terecht komt.

Sp1tz | 23-05-22 | 14:29

Deze jongen heeft zijn eigen bron, prima water drinkbaar en de tuin ligt er altijd netjes bij

Puntaanhakkendoet | 23-05-22 | 14:42

Exactly.

ChalinaRosa | 23-05-22 | 15:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Het begin van de Vitense twisten?

Blauwpetje | 23-05-22 | 14:04

Verhoog het grondwaterpeil en er zijn weer wat problemen minder.

Frau Merkel | 23-05-22 | 14:03
-weggejorist-
GeheidEenGeit | 23-05-22 | 14:03

Dus als de mensen in die bedrijven naar de wc gaan, kunnen ze hun handen niet meer wassen? Corona gaat weer groot worden zo.

jan huppeldepup | 23-05-22 | 14:02

Er is water zat alleen weigeren bedrijven er geld voor uit te geven.
Regenwater is gratis en als het niet regent is er geen water volgens hun.

Braseas | 23-05-22 | 14:02

Heeft iemand Frans T. al gebeld?

Frau Merkel | 23-05-22 | 14:01 | 2

Fransie zit nu aan het diner dus even niet storen..

aardv@rk | 23-05-22 | 14:20

Nee, wel Gert T.

Mr_Natural | 23-05-22 | 14:33

Vitens zou natuurlijk ook eens kunnen beginnen met spaarbekkens aan te leggen, en deze te vullen uit de rivieren die door hun winningsgebied lopen. Is trouwens smerig water, dat grondwater wat ze oppompen. Geld óók voor Dunea en de andere duinwaterleidingbedrijven. Evides, Rotterdam, levert het beste water met filters die je kan schoonspoelen. Hoe doen die grondwaterbedrijven dat, backwashing?

hotnot | 23-05-22 | 13:58

Water te kort? Woningen veel te weinig,? stroomvoorziening wordt problematisch ,enz.enz.
Verdrievoudig het aantal gelukszoekers dan hebben wij in ieder geval van iets teveel.

Mispel | 23-05-22 | 13:56 | 2

Het piept en kraakt van alle kanten maar hier gaan ze onverstoorbaar door met meer consumenten binnenhalen.

Wattman | 23-05-22 | 14:09

En ook nog een hongerwinter op de loer.

gato | 23-05-22 | 14:45

Ik denk dat Struikrover lijnrecht bedoeld want: loodrecht: verticaal, in één lijn met het middelpunt van de aarde, in de richting van een schietlood, haaks op de horizon.

Niet_Van_Hier | 23-05-22 | 13:56 | 1

Het is in 2030. Wie weet wat we dan al kunnen en is Struikrover een visionair.

SamV | 23-05-22 | 14:03

Als ik het zo lees lijkt het er meer op dat die Vitens bobo een paar onschuldige bedrijven gijzelt om z'n waterwin vergunningen d.m.v. chantage door te drukken.

Bugblatter | 23-05-22 | 13:54 | 1
-weggejorist-
nuchterbekeken | 23-05-22 | 15:20

Drinkwatertekort. In een rivierdelta.
Maar het gaat dus weer eens over het millieuheuheu en dan is de mens volstrekt ondergeschikt aan de grillen van de activisten en deugrechtertjes in dit land. Dit moet eerst nog veel erger worden voor het beter wordt en de milieumalloten en beleidsmakers die hier verantwoordelijk voor zijn met pek en veren het land uitgejaagd worden. Hier zijn geen excuses meer voor, dit is onwil en incompetentie, aangevuld met graaizucht onder het mom klimaatblahblah. Ga zo door mensen, hoe sneller het klapt hoe beter.

elfenstein | 23-05-22 | 13:54
-weggejorist-
HarmenB | 23-05-22 | 13:54 | 20
▼ 20 antwoorden verborgen

zelfjoris

normanius | 23-05-22 | 13:53

We moeten van het water af.

Mr_Natural | 23-05-22 | 13:53 | 1

Uiteindelijk wel. Nederland ontleent haar bestaansrecht aan droogmaken, niet aan irrigatie.
Dus... Willen we meer of willen we minder water?

Gajus | 23-05-22 | 13:56

Zet de sluis open en iedereen verzuipt hier in het water.
Even ontzilten en klaar.

van stampij | 23-05-22 | 13:53 | 2

Zet de sluizen dicht en heel het (achter)land loopt onderwater.
Even ontzilten en klaar.

Het Licht | 23-05-22 | 13:55

@Het Licht | 23-05-22 | 13:55:
Het water achter de sluizen is zoet...

Hendrikaatje | 23-05-22 | 16:59

Naast de stikstof, één van de andere redenen om de boeren aan te pakken.

SamV | 23-05-22 | 13:52 | 1

Tuurlijk Sam, en waar ga jij dan van eten ?
We hebben nu al problemen met de supply chain en dan wil jij nog even boertje in eigen land gaan pesten ?
Mafklapper...

Futurus Aurum | 23-05-22 | 20:17

Dry land exists!

Hommel | 23-05-22 | 13:51

Door de oorlog in Oekraïne is er een tekort aan drinkwater ontstaan dus moet Vitens de prijzen wel verhogen.
De boeren staan al over hun akkers te zeiken omdat ze geen water uit de sloot mogen pompen.
Hadden we maar een koning die verstand heeft van watermanagement.

Osdorpertje | 23-05-22 | 13:51 | 1

Vroeger was hij Prins Pils en deed iets met water. Nu is hij Koning Bier de 1e en houdt zich alleen nog bezig met het eindproduct. Kan je 'm ook niet echt kwalijk nemen, bier heeft gewoon zo zijn voordelen boven water.

elfenstein | 23-05-22 | 14:00

Nederland is zogenaamd kampioen waterwerken en watermanagement. Maar als het om verdroging gaat en inklinking dan staan we met een worst in onze handen en komen we niet verder dan minder en korter douchen, prijzen verhogen en mensen hier naar toe halen. Het is genant.

Mokum Kosher | 23-05-22 | 13:49 | 2

Wellicht zitten er tussen die mensen nog een paar goeie Ethiopische watermanagers.

Blauwpetje | 23-05-22 | 14:19

Nederland , waterland .
Alleen vergunningen verlenen ligt hier door de kneuterige zeik cultuur een beetje moeilijk ...

" Zuster ik heb zo'n dorst en de kraan is in de hoek van mijn kamer . Helaas meneer Janssen uw vergunning is verlopen dus we laten u versterven ! "

Castor12 | 23-05-22 | 13:48

De weledele kunst van het in je eigen bek kunnen pissen: als je maar lenig genoeg bent, doet de kracht van de straal er niet toe.

Hetkanverkeren | 23-05-22 | 13:46

Dit land loopt helemaal vast op alle fronten. Te druk, te veel en te weing.
Als je 2 miljoen mensen importeerd waarvan er maar vijf (5) gaan werken en de rest aan de kant blijft staan ... Tja, dan krijg je dat.

Meer zorg, meer asfalt, meer huizen, meer, meer, meer maar niet meer mensen die handjes uitsteken.

Dit land loopt vast!

Het Licht | 23-05-22 | 13:45 | 4

@Mr_Natural | 23-05-22 | 13:49: Ik weet niet precies wat, maar iets loopt vast in uw redenatie. Ik krijg ergens een kortsluiting in mijn hoofd.

Het Licht | 23-05-22 | 13:51

Dit land loopt vast door decennia aan onbehoorlijk bestuur.
De rest zijn gevolgen die er uit voortvloeien.

normanius | 23-05-22 | 13:54
▼ 1 antwoord verborgen

Het is een geinig stukje om te lachen, natuurlijk, Ik lach wel ,maar ben niet blij.

streknek | 23-05-22 | 13:44

Het probleem is niet dat er te weinig water is, maar dat provincies en gemeenten er véél te lang over doen om een vergunning te geven om het op te pompen.

Leon Tosti | 23-05-22 | 13:42

In de toekomst geen garantie voor stroom, en nu ook al niet voor water. Wat een fijne leiders hebben wij toch.

usb stok | 23-05-22 | 13:42

Uit het artikel "Hannema wil dat gemeenten en provincies sneller nieuwe vergunningen afgeven om de capaciteit te verhogen. De drinkwaterbehoefte neemt naar verwachting toe met 10 tot 15 procent door de bouw van een miljoen nieuwe woningen voor 2030."
Kortom, over de rug van de bedrijven speelt Vitens een spelletje om meer vergunningen te krijgen... Bureaucraten.

ole guapa | 23-05-22 | 13:41 | 1

Hannema. Als in, familie van die ene foute?

Graaisnaaiert | 23-05-22 | 13:44

vanavond nog even een zwembadje vullen.

pibasso | 23-05-22 | 13:41

He bah, had ik net de tuin in een survival-gewassenveld omgetoverd, moet ik het nu weer gaan afgraven om er een bassin van te maken.
Offe, zou zoiets van de welstandscommissie mogen?
th.bing.com/th/id/OIP.-47ndkmmjsVriaZ...

Graaisnaaiert | 23-05-22 | 13:41

Nee dit land is niet vol maar gezellig druk......toch mensen?

U-boot | 23-05-22 | 13:40

Je zou haast gaan denken dat het water ook al uit Oekraïne komt

Schulzie | 23-05-22 | 13:40 | 1

Water niet, maar de vergunningen wel.

Met_baard | 23-05-22 | 14:06

Drink je toch bier? Problem solved.

Ichneumonidae | 23-05-22 | 13:40

Storm in een glas water. Er is geen tekort aan water, maar een tekort aan vergunningen.

wilmeister00 | 23-05-22 | 13:39 | 1

Dat lees ik dus ook. En iets met natuur?

hero_of_heaven | 23-05-22 | 13:55

Die knakker van de big short zag t al aankomen.

Anaal_Geweten | 23-05-22 | 13:37 | 1

Dat is trouwens een goeie film, als amateur kan je in die Black Jack scene met Selena Gomes best wat opsteken over hoe wij met zijn allen toen genaaid zijn, en hoe de financiële crisis in 2008 ontstaan is.

www.youtube.com/watch?v=AUM59Eh6vTw

BadPatNL | 23-05-22 | 13:42

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen