Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Walgelijk. Kwaliteitskrant NRC demoniseert Marcel van Dam (106) met fake geknipt fragment

LOL

Treurig. Als iemand zichzelf de afgelopen 93 jaar al genoeg heeft gedemoniseerd, dan is het Marcel van Dam wel. Maar wat wij nu toch horen in de podcast 'Pim' van NRC Handelsblad (thx voor de tip, Bassie) gaat zelfs ons te ver. In aflevering 5 duikt een fragment op waarin VARA- en PvdA-mastodont Van Dam ervan wordt beschuldigd dat hij niet alleen heeft gezegd dat Fortuyn een minderwaardig mens was (dat klopt namelijk – tenminste, het klopt dat Van Dam dat heeft gezegd), maar ook dat hij later ontkende die uitspraak ooit gedaan te hebben. Een beschuldiging die ons bekend voorkwam, omdat we hem rond het 20-jarig jubileum van de laatste keer dat er nog eens iets nieuwswaardigs gebeurde op het Mediapark, rond zagen gaan bij diverse twitteraars. 

Maar! Dat fragment klopt dus helemaal niet. Het is suggestief knip- en plakwerk dat al jaren (hier een YouTube-video uit 2015) op het internet rondzwerft. In werkelijkheid zei Van Dam dat hij Fortuyn inderdaad een minderwaardig mens had genoemd, maar dat hij zich niet kon herinneren dat hij ooit "Üntermensch" had gezegd. Het hele interview met Van Dam, bij NOVA op 13 mei 2002 (een week na de moord) kunt u hier terugkijken. Nu kun je zeggen dat "Üntermensch" een vertaling is van "minderwaardig mens", maar in werkelijkheid kon Van Dam zich die laatste uitspraak wel degelijk herinneren, en zei hij dat ook. En nou wordt die arme man 25 jaar later door het Juice Channel van NRC van iets beschuldigd, dat hij helemaal niet heeft gedaan. Stop met deze HETZE!
INSTANT UPDATE: NRC gaat rectificeren

Fake nieuws NRC

Werkelijkheid

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
U-boot | 19-05-22 | 09:03

Het was in de post Joop Glimmerveen en Janmaat tijd die uitzending en het veelvuldig op TV zijn van deze hypocriete domoor. VPRO met echte satire nog en de VARA altijd in de kielzog van de vpro maar dan rekeninghoudend met een veel groter arbeiders publiek dus altijd de plank misslaand. De VARA toen. Één grote PvdA club betaald door ons. In die tijd kwam Pim ineens opzetten. Alsof er een terroristische aanslag op de burelen van de Volkskrant en de VARA en de PvdA plaatsvond. Tja, dan maak je vreselijke uitglijders als die van Van Dam.

Tiscali-2 | 19-05-22 | 08:52 | 2

Frits Lambrechts, vrijwel altijd acterend in arbeideristisch hemd en onderbroek. Dan wist je weer voor wie de VARA-programma's maakte.

gestoptmetroken | 19-05-22 | 08:59

Dat de VARA geen ruk geleerd had van hun aandeel in het demoniseren van Fortuyn hebben ze nadien wekelijks mogen tonen op de beeldbuis met hun azijnprogramma's waarin steevast kabinetsleden van CDA, VVD en LPF te kakken werden gezet door zelfbenoemde lolbroeken. Balkenende als Harry Potter, wat zaten ze te proesten. Maar een keertje Wim Kok persifleren was er nooit bij. Opvallend? En het in de studio uitgenodigde klapvee joelde naar hartelust.

zoute_drop | 19-05-22 | 09:17

Als van Dam eerst de uitspraken van Fortuyn met die van de NSB gaat vergelijken, Fortuyn zich druk maakt over een Eichmann-vergelijking en daarna van Dam Fortuyn voor een untermensch zou uitmaken dan klopt er iets niet.

Hadden ze bij de NRC ook kunnen verzinnen.

Het hele gesprek duurt 9 minuten of zoiets en staat ook op youtube. Het ontspoort al behoorlijk snel en ge-jijbak.

Je kunt je afvragen of van Dam überhaupt geïnteresseerd is in wat Fortuyn denkt over iets. Het lijkt er meer op of hij debatteren gewoon leuk vindt. Wat niet lukt.

AdvocatusDiaboli | 19-05-22 | 08:33 | 2

Al met al was en is van Dam een verachtelijk mens. nooit verantwoordelijkheid genomen voor de sfeer die hij mede heeft gecreëerd rondom Fortuin. Het had niets met debateren te maken. Dat doe je namelijk op de inhoud.

Briver | 19-05-22 | 08:40

Zo te zien vindt hij "buitengeweaun minderwaardig mensch" niet hetzelfde als "untermensch". Ik persoonlijk zie wat parallellen in beiden uitdrukkingen. Misschien omdat het laatste auf Deutsch klinkt?

Graaf_van_Hogendorp | 19-05-22 | 08:42

Nog steeds is Pim Fortuijn een trigger terwijl het zwaar overgewaardeerde politicus was. Het was een sterke prater en deed het goed op tv. Maar inhoudelijk stelde hij als intellectueel niet zo veel voor. Veel vorm en weinig inhoud derhalve. Maar tja, voor velen was hij de messias en is kritiek op hun verlosser taboe. Het lijken wel moslims die geen kritiek op hun Mohammed dulden.

Red shirt | 19-05-22 | 08:23 | 12

@red shirt,

Op het moment dat iemand na een lange lastercampagne wordt vermoord is het helemaal niet zo relevant of hij/zij intellectueel veel voorstelt.
Jij vindt het belangrijk vermoorde mensen nog eens na te trappen, en ik ben het met je eens dat je niet beter kan.

Tegelijkertijd is het raar dat je altijd demagogen napraat die zelf nooit iets van Fortuyn gelezen hebben. Er is namelijk best kritiek op sommige ideeën van Fortuyn te bedenken. Maar dan moet je alleen even de moeite nemen eerst iets van hem te lezen.
Misschien is het een ideetje om voortaan alleen nog demagogen na te praten die kunnen lezen? En voldoende intellect hebben voor inhoudelijke kritiek op wat zij lezen?

Dandruff | 19-05-22 | 09:11
-weggejorist-
zoute_drop | 19-05-22 | 09:32

@Kopierapparaat. Juist, man en paard noemen.

Bull-Sunnyboy | 19-05-22 | 10:03
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik zit nog steeds te wachten op een Wiedergutmachung van die smeerlap.

Tiscali-2 | 19-05-22 | 08:15 | 1

Ik heb opeens trek in een Wiedergutmachungschnitzel !

DontLookWhenIP | 19-05-22 | 08:33

Of je Van Dan nu mag of niet, deze man heeft wel een actieve herinnering aan wat hij gezegd heeft en geeft dat ook gewoon toe. Daar kunnen hedendaagse politici nog wat van leren.

Geertje W | 19-05-22 | 07:47

Van Dam verweet Fortuyn waaraan hij, Van Dam, zichzelf jarenlang schuldig maakte: het bespelen en ophitsen van de publieke opinie met verdachtmakingen (Fanta) louter voor eigen financieel gewin en nooit om te waarheid te determineren. Aan het verdacht maken, het ronduit criminaliseren van Fortuyn heeft eveneens Paul Witteman (Lagerhuis) meegewerkt.

Bluebarry55 | 19-05-22 | 07:16 | 3

Je bedoelt Exota waarschijnlijk. Waar de VARA mbv een kleine kogel een frisdrankfles liet ontploffen. Was in 1970.

W_Drees | 19-05-22 | 07:29

Inderdaad, geen Fanta maar Exota.

Bluebarry55 | 19-05-22 | 07:34

Het smerige van demoniseren is het het bij herhaling uitdelen van stempels waardoor begrippen een eigen leven gaan leiden, qua betekenis niet eens meer de woorden zijn die het waren terwijl het grote publiek er een beeld bij heeft en gelooft dat het stempel terecht is. De nazi's noemde zichzelf nooit nazi, het derde rijk was geen nazi begrip, de meeste Duitse soldaten waren helemaal geen nazi, Wagner maakte geen nazimuziek, Nietzsche was geen nazi maar introduceerde wel het begrip übermensch (binnen geheel andere context). De nazi's misbruikte de term übermensch en creëerde het begrip untermensch als tegenhanger, Nietzsche kende dat woord niet. Het uitdelen van de stempel untermensch of wat mij betreft minderwaardig mens maakt de uitdeler van dit begrip dus een nazi, niet de ontvanger ervan. Dus mijnheer Van Dam hanteert nazi praktijken en Fortuin zou hier dan de onderdrukte zijn en ik hoop niet dat Van Dam daarbij een roze driehoek in gedachte had.

hetgingperongeluk | 19-05-22 | 07:01

Niet integer zijn heeft Rutte van hem geleerd. Van Dam is een intens slecht mens en net als alle andere socialisten een toonbeeld van hypocrisie.

Dacht dat de wormen hem al opgevreten hadden, maar zie dat hij nog leeft.

Zoelense Hobbyboer | 19-05-22 | 06:38 | 2

93 ? dat kan dan niet meer zo gek lang duren.

gerrie de perrie | 19-05-22 | 06:57

Ik neem aan dat de wormen hem niet moeten.

antonconstandse | 19-05-22 | 08:40

Üntermensch? Dat woord bestaat niet, Untermensch wel en dat is is erger als een minderwaardig mens, want puur nazistisch taalgebruik. In Duitsland wordt het gebruik van dit racistische woord sterk afgeraden, in Oostenrijk heb je kans vervolgd te worden voor Wiederbetätigung, hetgeen strafbaar is.

bergsbeklimmer | 19-05-22 | 06:15

Oké, ik ben dus ook jarenlang erin getrapt.
Jarenlang heb ik gedacht dat van Dam "buitengewoon minderwaardig mens" heeft ontkend en heeft rond gebeld om dat fragment uit de archieven te verwijderen.

zetje01 | 19-05-22 | 03:23

Heb een overzicht gezien v.d. toentertijd gemaakte uitspraken v.d. dames en heren politici, gericht tegen dhr. Fortuyn. Laat ik het zo zeggen dat het gas nog net niet onder de deur door kwam (dit is letterlijk gezegd). Het zijn dus een stelletje hypocriete lieden bij elkaar. Na de moord op Fortuyn stoven ze alle kanten op om maar geen verantwoording af te hoeven leggen. Een collectief oorlogs trauma misbruiken om je opponent te framen tot a.d. dood aan toe. Ze pogen het nu zelfs nog.

Maar, hoe zit het ook al weer met valse beschuldigingen? Laat ze het bewijzen en bij geen bewijs, dan laster en bij laster hoort straf. En eerherstel voor het slachtoffer. Niet? ok.

Unsinkable-Sam | 19-05-22 | 01:30

Hat von Dam nicht Untermensch gesagt? Minderwaardig persoon heeft inderdaad een veel positievere betekenis. Volgens de dikke von Dale betekent het: geweldig mens die gewaardeerd wordt om zijn fantastische denkwijze in het segregatie-debat. Nu heeft Groen Links deze gutmenschen.

Johnnie Hansome | 19-05-22 | 00:14

Dhr van Dam us een typisch voorbeeld van links lullen en rechts vullen

Tonyvanwychen | 19-05-22 | 00:11

Amateurtjes daar bij de redactie van NRC, ze zwelgen zo in hun eigen gelijk. De enige keer dat ik NRC lees was nu in deze draad.

VolgendjaarkrygikAOW | 19-05-22 | 00:00

Het was Pim Fortuyn zelf die in een interview met Ivo Niehe sprak over "Üntermensch" naar aanleiding over de uitspraken van van Dam wat betreft een bijzonder minderwaardig mens zijn en de vergelijking met Adolf Eichmann over de mens Pim Fortuyn.

Ook spreekt hij over een stuk in de Trouw met hierin de vergelijking met Duitse oorlogsmisdadigers: De intelligentie van Adolf Hitler en de charmes Heinrich Himmler.

Wanneer je in korte tijd een paar keer op deze smerige manier voor Nazi uitgemaakt wordt, dan mag je wat mij betreft ook de woorden van van Dam één op één even terugvertalen naar wat van Dam eigenlijk wilde maar niet durfde te zeggen, omdat hij anders zelf de Nazi term "Üntermensch" op nationale tv uit die drankgiegel had moeten persen.

En wie was dan de Nazi geweest, juist van Dam!

Pim Fortuyn 2007-05-06 TROS TV Show Ivo Niehe:

(Het bewuste stukje begint op 16:10.)

www.youtube.com/watch?v=IKeBq3dV_qY

BadPatNL | 18-05-22 | 23:45

Dit is toch die salonsocialist die een paar jaar geleden vrijwilligers zocht om op zijn landgoed het groen te onderhouden?
Deze hufter heeft samen met Wim Kok het graaien uitgevonden en durfde zich meer te voelen dan een ander, maar is zelf een buitengewoon minderwaardig mens.

tsjajaja | 18-05-22 | 23:34

Marcel van Dam…. Klootzak des Vaderlandsch.

Lampie dushie | 18-05-22 | 23:32

'Een buitengewoon minderwaardig mens'.

Keek hij in de spiegel soms ,dat was toch zo`n rare luul. Of leeft hij nog deze buitengewoon minderwaardige linkse graaier, soort van Klavertjevier. Pffff

pegaje | 18-05-22 | 23:23

Buitengewoon minderwaardig mens heeft hij gezegd, en niet alleen in de betekenis maar ook in de context verwijst dat naar untermensch.
Van Dam heeft Fortuyn vergeleken met allerlei aanlopen van de Tweede Wereldoorlog. Termen die hij gebruikte zowel voor Fortuyn als voor moslims, die hij slachtofferde, bevatte verwijzingen.
Ik weet het nog exact, en ik was een links meisje dat altijd trouw naar het Lagerhuis keek. Maar hier voelde ik dat van Dam iets heel lelijks deed, al kon ik het destijds nog niet zo goed duiden.

letopuwzaak | 18-05-22 | 23:21

Natuurlijk verwees van Dam met z'n minderwaardig mens opmerking naar untermensch maar hij was wel slim en laf om dat woord niet uit te spreken.

De zakenman en vertegenwoordiger van de Joodse gemeenschap in Limburg Benoit Wesly deed datzelfde trucje jaren later tijdens een discussie over het ritueel slachtverbod richting PVV'er Dion Graus. Wesly noemde Graus herhaalde malen 'erger dan een Duitser'. Lijkt onschuldig maar was gewoon een verwijzing naar het verbod op ritueel slachten wat een van de eerste anti-joodse maatregelen was die de nazi's doorvoerden.

Cornelis12 | 18-05-22 | 23:16

@Ronaldo:
Het is Untermensch, niet Üntermensch.

Hopenschauer | 18-05-22 | 23:13

Marcel van Dam. Salonsocialist ten top. Bekeerde zich later van PvdArmoede tot de rotte tomatensmijters van de SP. Een enge, zgn. linksbedreven" man op zn enorme landgoed. Van Dam, jij linksdragende LUL!

chicago river | 18-05-22 | 23:06 | 1

Zag ooit z'n villa van binnen in een of ander tv programma (Ivo Niehe ?). In de hal hing een schilderij van van Dam himself op ware grootte. Tja dan heb toch een behoorlijke tik mijn inziens.

Cornelis12 | 18-05-22 | 23:10

Marcel van Dam woont in een prachtig kasteeltje in een lommerrijke omgeving.

De personificatie van de linkse salon-socialist.

Roos | 18-05-22 | 23:05 | 2

Ja, wilde je niet kopieeren @Roos, had je niet gelezen. Maar two persons, one thought.

chicago river | 18-05-22 | 23:08

@chicago river | 18-05-22 | 23:08: zo is het cr! :-)

Roos | 18-05-22 | 23:23

Hij past wel in het rijtje Faber en Rabbea.

Jimmy Mc Clure | 18-05-22 | 23:03

Hij heeft een beter geheugen dan Marx Rutte.

keestelpro | 18-05-22 | 22:58

(wiki)
Fortuyn benoemde de scheiding tussen kerk en staat die in islamitische landen niet bestaat en vergeleek de patriarchale islamitische cultuur met de Nederlandse cultuur van de jaren '50. Hij pleitte voor 'socialiseren in gelijkwaardigheid.'

Van Dam ging in het debat niet inhoudelijk in op Fortuyns argumenten, maar verweet Fortuyn dat hij alle moslims stigmatiseerde en ze hun eigen identiteit en cultuur wilde ontnemen.

Dat was zwaktebod 1 van van Dam.

Fortuyn ontkende en zei niet te geloven dat Van Dam zijn boek had gelezen.

En toen ging het mis met van Dam.

Van Dam stelde ook dat Fortuyn door het gebruik van de kreet "één land, één volk, één natie" een sfeer opriep "waarmee de NSB vóór de oorlog stemmen probeerde te winnen".

Dan gaat het niet meer over de inhoud.
Heeft het gesprek dus geen zin meer.
Eigenlijk zou er iemand moeten zijn met een zwaailicht en een toeter die zodra er op de man gespeeld wordt op een knop drukt.

AdvocatusDiaboli | 18-05-22 | 22:55 | 1

Klopt. Maar links mag de WOII oorlog er altijd bij halen. Rechts niet. Ik ken ook aardig wat linkse elitaire mensen. Een debat is al lang niet meer mogelijk. Zodra je met argumenten op de inhoud gaat stoppen ze hun vingers in hun oren en roepen ze heel hard lalalalalalala

Boeddha18 | 19-05-22 | 07:23

Ik heb een bloedhekel aan de man maar untermensch heeft hij nooit gezegd.
Untermensch werd gebezigd door Nazi’s. Die associatie wilde hij niet leggen en heeft hij ook niet gedaan.
‘Het buitengewoon minderwaardig mens’ vind ik overigens persoonlijk zeker zo erg.

zuurtjeregen | 18-05-22 | 22:52 | 2

Alleen al 'minderwaardig mens' had niet door de beugel gekund.
Een buitengewoon weerzinwekkende denigrerende ontmenselijkende belediging met verregaande impact zo bleek niet veel later.

keestelpro | 18-05-22 | 23:01

Die Marcel van Dam vergeleek Pim Fortuyn met Adolf Eichmann en noemde hij in bijna dezelfde adem een bijzonder minderwaardig mens, hij durfde de term "Üntermensch" niet in zijn bakkes te nemen maar die associatie wilde hij wel degelijk maken.

BadPatNL | 18-05-22 | 23:59

In wat voor een land leven wij? Ik citeer een collega de dag erna. Hoe het toen al met al die onschuld beslist niet goed zat. Maar dat je er je vinger niet goed achter kreeg. Dat was in de tijd dat medium nog niets met oververzadigde zombies te maken had.

Ripe for the pickin' (pun intended) https://www.youtube.com/watch?v=dFYxHBQefNw

Hetkanverkeren | 18-05-22 | 22:52

Grappig, lekker rectificatie door NRC. Was ook best wel slordig. Maar "minderwaardig mens" vinden over Fortuyn was gewoon al demoniserend genoeg. Verschrikkelijk om dat tegen zo'n iemand te zeggen!

Jan, Leiden | 18-05-22 | 22:51 | 1

Terwijl Pim een anekdote van Mullisch aan haalde en op de conto van Van Dam zette. Achteraf heeft voor dat vermoord werd spijt betuigd. Vergeet niet Pim was een woord kunstenaar met enorm veel kennis en wist dat donders goed. Is het goed te praten? Nee. Is er een nuance? Ja.

ikdenkwat | 19-05-22 | 07:01

Marcel van Dam is ook zo'n iemand die ik op zich graag hoor(de) praten omdat ie zo wijs "klinkt". Maar luister verder niet naar wat ie zegt.

Leptob | 18-05-22 | 22:50

Marcel van Dam speelde blijkbaar graag het spelletje van de wijsneus die goed kan debatteren.
Maar hij doet maar alsof hij een echte dialoog voerde met Fortuyn, er was eigenlijk geen ruimte voor de argumenten, of je het er mee eens bent of niet. Dat viel sowieso op in de journalistiek van die tijd.

En iemand een minderwaardig mens noemen is natuurlijk de meest slappe inhoudsloze drogreden die hij nooit had moeten gebruiken.

Fortuyn wilde ook een 'koude oorlog' met de vertegenwoordigers van de islam aangaan. Kom maar op met je argumenten. Dus die wilde wel.

Des te zuurder dat iemand als Geert Wilders juist dat niet terugpakt en de inhoudelijke dialoog ontwijkt en niet bij Nieuwsuur durft te komen. Alsof de PVV geen eigen verhaal heeft.

AdvocatusDiaboli | 18-05-22 | 22:45

Sorry hoor Marcel, maar 'buitengewoon minderwaardig mens' en 'üntermensch' betekenen in mijn beleving zo ongeveer wel hetzelfde. En Pim Fortuyn was een heleboel dingen, maar een buitengewoon minderwaardig mens was hij zeer zeker niet. En ja, de kogel kwam van links. Tenminste, het zooitje hier in Nederland dat voor ''links'' door moet gaan. Je weet wel, die ''linkse'' filosofen die nooit van hun leven bij de rest van het 'plebs' hebben willen horen of ooit hun handen vuil hebben gemaakt voor een ander. Niet mijn links, maar goed. Dat is weer een héél ander verhaal.

*mond op slot zetten doet*

VBO_B_Niveau | 18-05-22 | 22:43

Er is niemand tegen wie ik zoveel weerzin heb dan Marcel van Dam. zelfs niet Folkert, of Mohammed B

zuurtjeregen | 18-05-22 | 22:43 | 2

Ik ben blij dat ik niet de enige ben. In de prullenbakken van nujij liggen talloze opmerkingen van mij op topics over Pim Fortuyn met de naam M. van Dam. Niet omdat ik iets zei wat niet netjes sas. Eerder omdat de redactie van nujij het niet leuk vindt als je hun soort menschen aan dit geregisseerde debat herinnert.

Sukablyat | 19-05-22 | 04:16

Ach jongen toch ga lekker met je terroristen aan de bar zitten.

ikdenkwat | 19-05-22 | 06:58

Bij mij ieder jaar: 4 mei vlag halfstok, 5 mei vlag in top en 6 mei weer half stok. Dat laatste alweer 20 jaar. Pim wordt nog steeds gemist

RitchieDoe | 18-05-22 | 22:41 | 2
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 18-05-22 | 22:44

dodenherdenking, bevrijdingsdag en linkse bevrijdingsdag

skoftig | 18-05-22 | 22:44

Marcel van Dam is zelf de uitvinder van fake news.
Met een kogel schoot hij een fles Exota kapot om vervolgens op TV te zeggen dat Exota flessen spontaan ontploffen waarna de Exota limonade fabriek failliet ging.
Marcel van Dam is ook bekend van het framen van Pim Fortuyn, wat ook niet zo goed uitpakte voor Pim Fortuyn.

Osdorpertje | 18-05-22 | 22:41 | 2

Van Dam heedt dus duidelijk iets met kogels.

JanVergoor | 18-05-22 | 22:44

om de herkenbare smerigheid van Van Dam compleet te maken: De broer van Van Dam was directeur van Vrumona, de directe concurrent van Exota.

hetgingperongeluk | 19-05-22 | 06:29

De still van het video-fragment hierboven zegt alles over Marcel van D.
Altijd een studentikoze braller gebleven, met dat arrogante bekje en die oogjes die zo vanuit de hoogte vanachter die stronteigenwijze brillenglaasjes Fortuyn aankeken.

Zenzeo | 18-05-22 | 22:40 | 1

Ik vergeet nog de opgetrokken wenkbrauwtjes, het flodderige confectiepak met slordig geknoopte das en de altijd weerbarstige piekhaartjes. Dit was een omhooggevallen drogist.

Zenzeo | 18-05-22 | 22:45

Denk sowieso dat hij Fortuyn nooit ‘üntermensch’ zou noemen. Dat betekend namelijk niets omdat het woord niet bestaat.
Misschien ‘untermensch’, wat inderdaad als ‘minderwaardig mens’ vertaald kan worden.

Snufsen | 18-05-22 | 22:40


Soccer96 - I Was Gonna Fight Fascism (feat. Alabaster dePlume) youtu.be/ijZbNyVvTmY

P-unit | 18-05-22 | 22:38

dan rectificeer ik mezelf ook bij deze; dat heb ik, nochtans iemand met een vergelijkbaar nick hier ook herhaaldelijk geplempt. Ik nam het ook voor waar aan.

Emmeraar7 | 18-05-22 | 22:38

Dus koning demoniseren werd zelf een beetje teruggepakt en dat is nu een probleem?
Meneer heeft Exota naar de afgrond geduwd met aanhoudend fakenews (terwijl zijn broer directeur van concurrent Vrumona was)
Ik vind dat van Dam daar best wat fakenews voor terug mag krijgen.

JanVergoor | 18-05-22 | 22:36 | 1

Nee beide is gewoon waardeloos

ikdenkwat | 19-05-22 | 06:56

Elk jaar kijk ik er naar uit. Naar die bijzondere dag. En daar sta ik altijd even bij stil. Is altijd weer een bijzonder moment dat ik echt wil beleven. Dit jaar was die dag vandaag, 18 mei: de eerste dag van het jaar 2022 waarop ik dacht 'en NU doen we de korte broek aan!' en er ook werkelijk een heb aangetrokken. Het was even zoeken tussen de berg schone was die ik altijd in een grote bak flikker want die korte broek was het laatst vorig jaar gewassen. Ik leg nooit kleren in de kast om ze er vervolgens weer uit te halen. Klinkt ook niet echt efficient. Kleren in de kast leggen om ze er vervolgens weer uit halen.

Leptob | 18-05-22 | 22:35 | 2

Ik heb een lederhose. Die moet je juist helemaal niet wassen.

JanVergoor | 18-05-22 | 22:37

grappig! Ik hanteer hetzelfde systeem

Boeddha18 | 19-05-22 | 03:14

Snappen die Vlamingen van de NRC eindelijk ook eens wat belubberd betekent.

Hetkanverkeren | 18-05-22 | 22:34

In de stukjes die Martin Bril vroeger schreef kwam sommige een gezin ter sprake dat een geit als huisdier had. Dat beest heette Van Dam.
Origineel om je huisdier een achternaam te geven, ik eigenlijk nooit de associatie gelegd met de achterkant van het gelijk.

Arnold Layne | 18-05-22 | 22:34

Marcel van Dam het geweten van de VARA

thanseeuwen | 18-05-22 | 22:33 | 1

En dát hebben we geweten...

Zenzeo | 18-05-22 | 22:42

Toen ik klein, jong en onwetend lief was verwarde ik Marcel van Dam altijd met Frits Bom. Eigenlijk denk ik nu nog soms dat Marcel van Dam eigenlijk de Vakantieman was....

Lorejas | 18-05-22 | 22:29 | 1

Explosa

Arnold Layne | 18-05-22 | 22:35

Briljant. Ook die disclaimer aan het begin.

UnderTheDevil | 18-05-22 | 22:36

Feit blijft dat de demonisering van Fortuijn door Van Dam, De Graaf en Rosenmuller heeft plaatsgevonden. En dat Beatrix haar paard baar Volkert heeft vernoemd.

De status quo heeft gekregen wat ze wilde. Wie ook de trekker heeft overgehaald.

Glasgow Argus | 18-05-22 | 22:27 | 2

Van Dam was toen al jaren en jaren met ruzie uit de PvdA hoor. Hij deed alleen nog wel eens wat bij de Vara. Wonderlijk genoeg na de exotaaffaire

Shoarmamasutra | 18-05-22 | 22:31

En jullie vergeten buitengewoon. 'Een buitengewoon minderwaardig mens'.

Pekketrikker | 18-05-22 | 22:27

Karma voor exota

JWZ_JMK | 18-05-22 | 22:26

Waarom hebben we het over van Dam. Ik ben in het verleden ooit in een dronken bui vreselijk over mijn nek gegaan en ik heb het ook nooit meer over die kotsplas, waarom dan wel over van Dam beginnen.

Blauwpetje | 18-05-22 | 22:26 | 4

Van Dam dat is toch die uitvreter die subsidie voor zijn landgoed kreeg en mensen vroeg als vrijwilliger om wilgen te knotten. Subsidie was 17,50 per wilg, en dat 6 jaar lang. Hang die vent gewoon aan de wilgen!

Astroturfer | 18-05-22 | 22:36

Er is nadien veel discussie geweest of de kritische ontvangst van Fortuyn mogelijk in het gevoel van Volkert inspirerend of motiverend heeft gewerkt, een vijf voor twaalfgevoel.
Er is ontzettend veel over het demonisereb gezegd en veel viel nogal mee, was heel wat braver als hoe een Wilders of Baudet over zijn opponenten spreekt.
Maar twee dinhen vielen echt op en worden het vaakst aangehaald. Het debat met een dedainrijke Melkert en vooral de opmerking " buitengewoon mindeewaardig mens" van van Dam. En die ging ook echt te ver en was smakeloos.

Shoarmamasutra | 18-05-22 | 22:36

Stel dat die kotsplas was opgestaan en u op tv een buitengewoon minderwaardig mens had genoemd. Dan hadden we het daar nog regelmatig over gehad denk ik. Niet dat ik M. van Dam met een kotsplas van Pim Fortuyn zou willen vergelijken. Dat zou te veel eer geven aan het sujet van Dam.

Sukablyat | 19-05-22 | 04:25
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen