Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Na Arbeidsinspectie nu ook Volkskrant tegen wekelijkse Asielinstroom van ongeveer 800*

*schatting, ze hebben geen idee wie er waar en wanneer Nederland binnenwandelt

Weet u wie binnenkort ook de stoep van het UWV kunnen warmhouden aan de slag kunnen in de kassen van het Westland? De medewerkertjes van het IND (d66) en het COA (vvd)! Dit weekend stond er een heldere column van Martin Sommer in de kwaliteitstabloid die riep wat wij -en met ons vele anderen - al jaren roepen. Nederland is vol, ten dele overvol, en het moest maar eens afgelopen zijn met die instroom van sloebers richting verzorgingsstaat en toeslagengedoe. 

Als alle outkierings, qatkauwers, vrouwen en pensioenontwijkers gewoon weer aan het werk gaan, hebben we helemaal niemand meer nodig in Nederland, en kunnen we ophouden met die beschamende vertonings in Ter Apel en de rest van Maisveld Nederland waar mensen op de grond moeten slapen. De Nederland-vernielers van VNO-NCW, die de Intensieve Menshouderij Nederland vol blijven pompen met goedkope arbeidskrachten en afspraken met Miele-boeren, moeten eens over de brug komen. En dan is er werk en huizen voor iedereen, en zien we af en toe nog een grutto ook. 

Zo simpel kan het zijn! Bazenfragment Sommer alhierboven, hele bazencolumn DAAR. Graties, voor deze ene keer. Succes morgen asielinstroomrijksambtenaren, en doe het licht uit als jullie de deur uitgaan. Toedeloe.

Wat een fijne krant is dat toch aan het worden!

Social

Reaguursels

Inloggen

Stelling : Eenieder die vijf grenzen van 5 veilige landen is gepasseerd is automatisch geen vluchteling meer.......

BMS | 16-05-22 | 08:54

Mevrouw Thijssen zal de mond wel weer vol hebben over het verlies voor de bv Nederland als de laaggeschoolde immigratie wordt gestelpt. Nou, ik schat dat het gemis aan vennootschapsbelasting en btw ruimschoots wordt gecompenseerd door de vermeden kosten voor de verzorgingsstaat, momenteel geraamd op zo'n miljard per jaar. Nog los van de immateriële sociaal-culturele schade veroorzaakt door (met name) niet-westerse immigratie.

Professor Superhirn | 16-05-22 | 08:12 | 1

Typo: 18 miljard per jaar, niet een miljard.

Professor Superhirn | 16-05-22 | 08:50

Het Deense model dus, gewoon 1:1 kopiëren.

Der Schnitzeljäger | 16-05-22 | 08:12

Gisteren naar de opera gegaan in Amsterdam (snel weer weg erna). En ja hoor, daar stonden ze.
Van Bij1, bruine mensen met spandoeken "my sin is the color of my skin".

Een vrouw die door een megafoon het leed van de hele wereld op haar schouders zette en 'wij', de 'witte' mensen uiteraard als dader.

Men heeft nog niet door dat dit allemaal voortekenen zijn van toekomstig sektarisch geweld, en hoe meer 'arbeidersmigranten' erbij komen, hoe meer deze kans reëel kan worden.

Deze mensen van gisteren staan er voor een gevoel, ze zijn (in alles) slachtoffer. Terwijl ze zelf ook naar de opera hadden kunnen gaan, ze kiezen ervoor vooral bruin en slachtoffer te zijn en alles wat met 'witte' cultuur te maken heeft kapot te wensen. En het ironische is, het ligt niet aan de huidskleur, het ligt aan opleiding, eq, iq en hoe cognitieve vaardigheden ontwikkeld zijn. Zonder dat, valt ieder mens ten prooi aan hokjesdenken.

Dat er misstanden zijn en dat deze migranten uitgebuit worden door uitzendbureaus en werkgevers, dat is een probleem. De schuld ligt hiervoor geheel bij oa. de VVD en dit marktdenken. Alleen zal de uitwerking van de chaos straks gespeeld worden met de racisme-kaart. Let maar op.

Wir haben es nicht gewußt? Nein, ich und vielen ändern wüssten es!!

hallofreen | 16-05-22 | 07:54

Een part time moeder die 24 uur per week werkt, kinderbijslag / kindgebonden budget én kinder cq partneralimentatie vangt van haar ex leeft in Nederland als een prinsesje. Specifiek die doelgroep mag bv Nederland van mij flink aanpakken, dit zijn de nieuwe staatsrovers 2.0.

Xaffier | 16-05-22 | 07:53

Omdat hij zijn verzet tegen het nationaalsocialisme met de dood moest bekopen, beschouwt de katholieke kerk Titus Brandsma als een martelaar. In 1985 werd hij zaligverklaard. Om vervolgens heiligverklaard te kunnen worden, is een wonder noodzakelijk dat direct aan Brandsma wordt toegeschreven. Het Vaticaan oordeelt dat daarvan sprake was bij de medisch onverklaarbare genezing van de Amerikaanse pater en priester Michael Driscoll.

Toen Driscoll in 2004 huidkanker kreeg, bad hij op voorspraak van Titus Brandsma om genezing. Tegen alle verwachtingen in werd hij beter en de ziekte is niet meer teruggekomen. Het Vaticaan ziet dit als een wonder waarin

Cornelis12 | 16-05-22 | 07:43

Dat personeelstekort is echt een bullshit verhaal. Binnen korte tijd wordt veel arbeid overgenomen door zelfrijdende auto's zonder chauffeurs, 3D printers, zelfrijdende heftrucks etc. Dan worden de lonen van het praktisch personeel nog verder uitgekleed. Als er een personeelstekort is kan er beter eens in de efficientie van de overheid worden gesneden. Laat alle diversiteitsmanagers ed maar eens echt werk doen. En zorg er voor dat mensen een opleiding volgen die beter aansluit op de arbeidsmarkt, zodat we de putten niet hoeven te dempen met afgestudeerde cultuurstudie studenten. En dan kunnen we de grenzen nog even dichthouden voor arbeidsmigranten die geen enkele kennis of vaardigheid toevoegen aan Nederland.

Fijn_dat_je_er_bent | 16-05-22 | 06:40 | 3

Er is vraag, en er in aanbod. Werkgevers moeten eens niet zo kritisch zijn mbt "oudere" sollicitanten en ouderen moeten eens niet zo moeilijk doen over een wat lager loon (want ze ZIJN minder productief

boerk | 16-05-22 | 07:18

Personeelstekort? Je bedoeld een tekort aan personeel dat voor 8 euro/uur (netto) aan de slag gaat. Probleem is dat je als scholier met een studiefinanciering dat kunt gaan doen. Maar is je baan je enige bron van inkomsten, en je een vrouw+2 kinderen hebt, een hypotheek hebt te betalen, je auto moet betalen + 2,30/L benzine om bij de kassen te komen, dan *KUN* je niet voor 8 euro/uur aan het werk.

Wie kunnen dat wel? Als je een Pool bent en het niet erg vind om met 6 man op een 25m2 kamer, in een Polenhotel naast de kassen, te zitten. Iedere ochtend met zn 14-en in een busje naar de kassen vervoerd wordt, dan 14 uur per dag wilt werken. Aangezien jouw 8 euro hier in Polen 68 euro waard is. Doe dat een paar maandjes en lekker terug naar Polen.

Het hele "personeelstekort" is opgelost als ze 14 euro per uur (netto) bieden. Maarja he. Dat gaat niet. Want bedrijf A kan dat wel doen, maar bedrijf B en C nemen gewoon wel polen aan. Dan ga je ten onder aan de concurrentie.

Een oplossing is om, in tijden van een economie waarbij er meer dan X-honderduizend Nederlanders werkeloos thuis zitten, het gewoon het te verbieden dat er werknemers uit het buitenland worden gehaald.

Dan kunnen bedrijven kiezen: Of een loon betalen waarvoor een Nederlander aan het werk *KAN* gaan, of z'n bedrijf stil zetten.

peterdh | 16-05-22 | 07:46

Kunt ook zelf emigratie overwegen naar een land, waar de politiek nog met beide poten in de klei staat toch?

william7055 | 16-05-22 | 01:55 | 3

Om het werk in te vullen van de in ogen van de politiek laag opgeleide mensen, bijv een timmerman, lasser , schilder, monteur, installateur, dat zijn allemaal beroepen die je zo even doet , toch !!

geenhakbar | 16-05-22 | 06:38

Ik kan je Bulgarije aanbevelen. 10% vlaktaks en verder geen gezeur aan je hoofd.

Haberdoebas | 16-05-22 | 06:55

@geenhakbar | 16-05-22 | 06:38: geen opleidingen of inzichten voor nodig toch? Iedereen kan warmtepompen installeren, etc. nee de politiek kijkt alleen naar jaarcijfertjes. (Zo ook met Nederlands energiegebruik).
Seizoensgebonden vraag en aanbod wordt al erg ingewikkeld en de belangen groepjes (uitzendbureaus) zullen dit ook wel eenzijdig presenteren.

boerk | 16-05-22 | 07:52

maar waarom worden ze hierheen gehaald. dat is de vraag.

Ir. Wilhelmus | 16-05-22 | 00:51 | 3

Was dat niet vanwege die homeopathische verdunning? Of vergroting van de afzetmarkt? Bewuste ondermijning van nationale trots? Geen idee eigenlijk, misschien moet je eens bellen met de afdeling ongediertebestrijding.

Zoelense Hobbyboer | 16-05-22 | 06:50

@Zoelense Hobbyboer | 16-05-22 | 06:50: All of the above. Globalisme. Een grotere afzetmarkt. Of die 50 meloen "nieuwe Europeanen" (zullen er 150 miljoen worden) hun vreten en spulletjes kopen met geld uit salaris of van een uitkering doet er niet toe. Dan wil Brussel het hele concept van souvereine natiestaten ontmantelen. Dat zeggen ze zelf. Alle lidstaten zullen een soort EU provincies worden, die misschien nog enige vorm van zelfbestuur zullen kennen, maar Brussel is uiteindelijk de baas. Als je de nationale verschillen tussen al die landen wil wegnemen, kan je er het beste voor zorgen dat allemaal tenminste 1 ding met elkaar gemeen hebben : immigranten en islam. En over uiterlijk 2 generaties denken mensen dat het altijd zo geweest is.

Asteroid-B612 | 16-05-22 | 08:00

@Asteroid-B612 | 16-05-22 | 08:00: Zo is Nederland ook begonnen. Allemaal kleine landjes die uiteindelijk provincies zijn geworden in Nederland en dat gaat allemaal prima. Geen Islam, dat dan weer wel.

halfvolle glas | 16-05-22 | 08:12

In radioprogamma ; de ronde tafel van Roderick , wordt dit item besproken.
Een prima gesprek. Aanrader.
Met Dhr. Van Beek en Dhr. Latten.

Mispel | 15-05-22 | 23:41
-weggejorist-
RickRingers | 15-05-22 | 23:35 | 1
-weggejorist-
fokkewoelf | 15-05-22 | 23:33 | 1

Als vrouwen massaal fulltime gaan werken word het probleem in de zorg nog groter omdat vrouwen heel vaak mantelzorger zijn.

osolemio | 15-05-22 | 23:20 | 4

Die jonge vrouwen zijn kindverzorger. Dat kunnen ze wel uitbesteden aan opvang, maar dat is gewoon geld rondpompen, terwijl het kind niet de juiste opvoeding krijgt.

Leffe Blonde | 16-05-22 | 06:55

@Leffe Blonde | 16-05-22 | 06:55:
Niet mee eens, het geeft de ouders ook de kans om tijdens het ouderschap deel te nemen aan de arbeidsmarkt én zich in die periode verder te ontwikkelen voor de periode na het ouderschap.
Wij, ouders, werken 4 dagen in de week en hebben hierdoor de mogelijkheid voor 2 dagen opvang. Maar hierdoor kunnen we wel doorgroeien onszelf voor/met de markt mee ontwikkelen.
Als de kids uit huis gaan lopen we niet "18jaar achter".
Voor schoonmaak is dat wellicht anders, maar wij zijn beiden bèta en dan mis je toch wel snel aansluiting.

boerk | 16-05-22 | 07:58

@Leffe Blonde | 16-05-22 | 06:55: Dus over 2 generaties zijn er geen ouders meer. Over 8 generaties komt ons kind via de DHL baarmoeder service.

nobodiesunmighty | 16-05-22 | 08:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, nu het te laat is durven ze wel.
Te weinig en te laat
We zijn reeds verloren. Wen er maar aan!

aflaatverkoper | 15-05-22 | 23:13 | 1

Exact.

halfvolle glas | 16-05-22 | 08:14

Maaruh het is toch heel simpel. Er worden 100k asieleisers binnen gehaald. Die cijfers zijn bekend. 800 x 25 = 41600. Dan ontbreken dus 58400. Daar zit "normale" migratie ook bij. Javier en Maria de ict ers die als expat zich toch blijvend vestigen. Maargoed die ongeveer 800 zal dus eerder 800+650 zijn.

peterdh | 15-05-22 | 23:05 | 2

800x52 is het toch? Of heeft uw jaar maar 25weken?

boerk | 16-05-22 | 07:53

Als vrouwen gaan werken is het enige effect dat de hypotheken weer verder omhoog gaan.
Dus werken ze voor niks.

AdvocatusDiaboli | 15-05-22 | 22:55 | 3

Dat is zero sum geneuzel. Het is niet zo dat bij hogere inkomsten direct alles duurder wordt.

Zapata10 | 15-05-22 | 23:34

NL heeft de laagste participatiegraad in werk van vrouwen (in het Westen). In andere landen werken vrouwen dus meer en vaker dan hier. Dus als ik jouw argument volg zouden wij de laagste woningprijs moeten hebben, en laagste hypotheken? Hmmmmm.

Risingson | 16-05-22 | 07:01

Misschien ouderwets, maar ik heb liever een samenleving waar vrouwen niet door de overheid of de media of de intelligentsia de fabrieken en kantoren in worden gejaagd en, indien ze dit willen, zich kunnen richten op het opvoeden van hun kinderen. Er was een tijd dat dit mogelijk was.

Battery!!! | 15-05-22 | 22:54 | 4

Dan moeten we er voor zorgen dat mannen genoeg verdienen om vrouw en kinderen te onderhouden en ook nog een huis kunnen kopen. Ik denk niet dat de werkgevers daaraan gaan meewerken.

Zapata10 | 15-05-22 | 23:36

Inderdaad, ouderwets. Boomer.

Straatsteen | 16-05-22 | 00:11

Was het niet de bedoeling dat vrouwen financieel onafhankelijk moesten worden ? Of was het de bedoeling dat er 2 x belasting kon worden binnengeharkt ? Dat kan natuurlijk ook.

Asteroid-B612 | 16-05-22 | 06:26
▼ 1 antwoord verborgen

Moest trouwens lachen vandaag. Om een uur of 6 's middags. Tueterende auto's en grote blij. Ik dacht dus, ow fuck weer een of ander Turks voetbalteam die iets heeft gewonnen. Eerste gedachte als je in Amsterdam hebt gewoond. Toen dacht ik, maar er wonen geen Turken hier.
Wat bleek? Lugano heeft de beker gewonnen voor het eerst sinds 1993.
"Mit dem Cup-Sieg setzt der FC Lugano ein Zeichen – der aufgeputschte FC St. Gallen fällt in sich zusammen."
www.nzz.ch/sport/cup-final-lugano-gew...
Gemiddeld minder dan 3000 supporters per thuiswedstrijd in de lokale eredivisie want de sport hier is ijshockey. Mooi. Hahaha!
Buurman werkt overigens voor FC Lugano en heb hem beloofd om volgend seizoen wat wedstrijden te bezoeken. "Basil, I got tickets for you and Sybil. I know you are an Ajax fan... Ah Ajax! But you know.... Ajax, Lugano. Ajax is in another league then we are."
Dus volgend seizoen ga ik effe op bezoek.

Basil Fawlty | 15-05-22 | 22:46 | 2

Oeps verkeerde topic Joris/GU. Excuus. Joris 'm maar ik verhuis 'm wel.

Basil Fawlty | 15-05-22 | 23:21

@Basil Fawlty | 15-05-22 | 23:21: verkeerde topic of niet, wel een goed verhaal! Veel plezier bij de wedstrijden. Als je er voor open staat heeft het veel charme.

Justin_Case | 16-05-22 | 08:08

Zou Van der Burg VVD de Volkskrant lezen?

thanseeuwen | 15-05-22 | 22:33

Was gisteren in Eindhoven en zag een Noord-Afrikaans man van een jaar of 28 met 5 koters lopen en één baby in de buggy en dan vraag ik mij af. Zou hij zo'n goede baan hebben dat hij 6 kinderen kan onderhouden?

Brabeaulander | 15-05-22 | 22:18 | 5

Wel genoeg mensen op de wereld zou je zeggen.
Meer dan 1 kind ? Voer kinderbelasting in.

AdvocatusDiaboli | 15-05-22 | 22:57

@McCain | 15-05-22 | 22:39:
-
Het kan wel degelijk gekker: de bouw van die woningen betalen u en ik.

bisbisbis | 15-05-22 | 23:32

4x p/j een riante vergoeding voor 6 kids
Graties en voor niets

Bong-Grijp | 16-05-22 | 02:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh…in de buurten waar de Volkskrantlezers wonen komen ook steeds meer “ medelanders “?

thekolere | 15-05-22 | 22:17 | 1

Zie topic over Soest van 18:18. Sluit mooi aan.

SIogra | 15-05-22 | 22:20

En toch is het niet zo moeilijk, oorlog in België, Duitsland, VK of Scandinavië, dan heb je recht op asiel tot je terug kan naar eigen land, geen integratie, focus is terugkeer. Werk, studie, verliefd, verloofd of getrouwd? ; gefeliciteerd maar je krijgt GEEN paspoort!

Ruler | 15-05-22 | 22:16 | 5

@Zapata10 | 15-05-22 | 22:33:
Mwahh..... datgene wat we verliezen aan handel inkomsten,verdienen we ruimschoots terug door heel veel minder,levenslange uitkeringen, extra huizen,minder druk op zorg en onderwijs etc,etc..

roberto9715 | 15-05-22 | 22:53
▼ 2 antwoorden verborgen

'Arbeidsmigranten zijn goed voor de werkgevers maar slecht voor ons land' is de titel van een artikel van ene Hans Roodenburg, bij Syp Wynia. En zo simpel is het.

J.P.Drapeau | 15-05-22 | 22:15 | 2

Salarissen en arbeidersrechten zijn compleet uitgehold. Dan komt erboven op dat u geen huis kan kopen. Wat een fijn land en allemaal voor een UN & EU baan voor Kaag en Rutte.

McCain | 15-05-22 | 22:18

Op het Centraal Planbureau gaf Hans Roodenburg leiding aan onderzoek dat zou uitmonden in de publicatie Immigration and the Dutch Economy: Immigratie is niet effectief tegen vergrijzing. Dat was in 2003.
Het is bijna 20 jaar later! Natuurlijk weet ook Rutte en co dit al bijna 20 jaar. Die hebben niet het algemeen burgerbelang maar eigen belang voor ogen, anders was al decennia geleden korte metten gemaakt met dat asociale immigratiebeleid dat de leefbaarheid steeds meer onder druk zet.

drs.Nee | 15-05-22 | 22:34

Hoezo fijne tweet? In die tweet had het woord arbeid wel weg mogen worden gelaten.

Grachus | 15-05-22 | 22:14

Hij is niet de eerste Volkskrant-columnist die er iets over zegt; Raoul du Pré heeft er op 9 mei al een commentaar aan gewijd: 'De vraag naar arbeid is hier zo groot en elders is het aanbod zo overstelpend dat werkgevers over de grens blijven kijken zolang er niet ergens een rem op wordt gezet. En nu de regie geheel ligt bij werkgevers die zelf profiteren – en de bijkomende kosten afwentelen op de samenleving – zal die rem er niet snel komen.'
'Als er steeds nieuwe mensen gehaald moeten worden voor het werk ‘dat Nederlanders niet willen doen’, is er dan iets mis met de Nederlanders of met de arbeidsvoorwaarden? En hoe past onbeperkte arbeidsmigratie eigenlijk bij de vastgelopen woningmarkt en de schaarste aan ruimte?'
www.volkskrant.nl/columns-opinie/als-...

grietmetgroenefiets | 15-05-22 | 22:11

Hebben ze Sommer als scout gestuurd? Beste man is een beetje als Omtzigt. Keffen maar wel binnen de lijntjes blijven.
Had Sommer dit een jaar of 10 geleden gezegd dan waren de rapen gaar geweest en was hij ontslagen maar het is nu blijkbaar salonfähig bij de VK.

Basil Fawlty | 15-05-22 | 22:10 | 7

@Dr_Johnson | 15-05-22 | 22:24:
Als dat zo is: I stand corrected.
Overigens toen al cancelcultuur dus. Maar goed, dat zijn we gewend van links. "Im Westen nichts Neues"

Basil Fawlty | 15-05-22 | 22:29

@Basil Fawlty | 15-05-22 | 22:29:

Liesbeth van Tongeren, zo heette ze. De naam schiet net te binnen.

Dr_Johnson | 15-05-22 | 22:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Na (nog steeds)de hoofdpijn/wiskiekater en het schuldgevoel van het totaal niet begrijpen van dat nichtencircus.. kan ik dit er eventjes niet bij hebben.. dus... geen commentaar.

grapjasz | 15-05-22 | 22:05

Ja, maar, maar, maar .... onze inpoldering plannen dan voor de Markerwaard?

mozaard | 15-05-22 | 21:57

Ik heb zo langzamerhand liever islamieten dan wokies. Wat een vreselijke mensen zijn dat, zeg. Kunnen we ze omruilen voor migranten om de woningmarkt en biodiversiteit te redden?

SIogra | 15-05-22 | 21:56 | 7

@SIogra | 15-05-22 | 22:26: hou op over die emine hoor, wat een t.. wijf is dat. Altijd maar afgeven op autochtonen en haar eigen volk heilig verklaren, no matter what. Ooit eens geprobeerd in discussie te gaan met r. Bij feitelijkheden was het ‘ja, maar’ en bij cijfers en data was ik ‘bevooroordeeld, klopten de cijfers niet’ en werd ik geblokkeerd. Op z’n Hollandsch gezegd, ik vind t een kutwijf!

Justin_Case | 16-05-22 | 08:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Martin Sommer. Ik vind hem een kanjer. Altijd rake columns. Overigens niet altijd mee eens. Eerder heeft hij al over de target 2 balans van de EU. Waarvan ik nog eens een stuk hoop tegen te komen in het geldblog.

HoniSoit | 15-05-22 | 21:55

Lul niet.

De echte problematiek wordt niet veroorzaakt door arbeidsmigratie, maar door (kansarme- en kansloze) asielmigratie. Met name die uit bepaalde delen van de wereld waar Het Ware Geloof het heersende geloof is, met bijpassende cultuur.

Is arbeidsmigratie een probleem in de Golfstaten? Niet echt, want daar heb je vrijwel geen rechten als arbeidsmigrant, en kun je opflikkeren wanneer ze daar genoeg van je hebben. Geen ‘WW’, permanente bijstand, arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, gezinshereniging, gelul over ‘geworteld’ zijn et cetera.
Gewoon niet langer nuttig voor het gastland = oprotten naar-waar-je-maar-wilt-gaan-behalve-hier.

En weet je? Het werkt.

Blijkt dat Dubai zelfs helemaal bovenaan staat als plek waar - ik meen - arme arabieren graag willen werken, zelfs boven Europa.

Win-win: ‘vies’ werk wordt gedaan (want daar vinden ze geen Golfarabieren voor) en de gastarbeider kan zijn/haar gezin voeden.

Wat bij ons alles helaas zo problematisch maakt is de ‘sociale’ wetgeving, versterkt door mensenrechtenverdragen. De ergste uitwassen daarvan hebben we gezien bij de gastarbeid in de jaren ‘60-‘70 van de vorige eeuw. Dankzij hoofdzakelijk de PvdA (en ook mede ‘t huidige CDA). De PvdA ging in de jaren ‘80-‘90 zelfs met paspoorten strooien onder voormalige Gastarbeiders!

DAAROM zijn wij tegen die migratie zoals ‘links’ ons door de strot wil duwen: ‘You can check in any time you like, but we can’t make you leave’.

Maak er een tijdelijk verblijf van, een of twee jaar of zo. En daarna GEGARANDEERD terug (of weg, ergens anders naartoe).

Indien je dan zorgt dat de in Nederland aanwezige Nederlanders die lage lonen verdienen er gegarandeerd niet op achteruit, maar juist op vooruit gaan (en door hogere economische groei zou dat gefinancierd kunnen worden) dan wordt letterlijk iedereen daar beter van.

Behalve natuurlijk die lui die hun verdienmodel hebben in de zieligheidsindustrie. Maar iets zegt me dat zij hier op weinig sympathie hoeven te rekenen.

En voor asielzoekers uit voornoemde regio’s:

Alleen opvang in eigen regio.

Kompromat | 15-05-22 | 21:53 | 4

Aan Polen en Aziaten heb je meer. Die willen werken en lopen niet zo als een jammerend kind te drammen en te eisen.
Ze willen het nog steeds niet zien. Sterker nog: het onderwijs holt achteruit door zaken als 'schattend rekenen' (omdat iedereen mee moet kunnen komen), islamles en discours over 25 genders.

SIogra | 15-05-22 | 22:10

www.demo-demo.nl/files/Grenzeloze_Verz...
Dit onderzoek vertelt iets heel anders. Ook de arbeidsimmigrant die laaggeschoold werk doet kost de samenleving meer dan dat hij/zij oplevert.
Dus uw standpunt als zouden het alleen asielzoekers zijn is niet juist.

Zapata10 | 15-05-22 | 22:17

@Zapata10 | 15-05-22 | 22:17:
Ik had het over “de echte problematiek”, niet over ‘alleen asielzoekers’.

Maar u heeft op zich gelijk indien u de kosten en baten bekijkt op grond van de HUIDIGE wetgeving.

De arbeidsmigrant die laaggeschoold werk verricht zal waarschijnlijk meer kosten dan baten opleveren:
“Ook groepen met een relatief hoge participatiegraad en een relatief laag gebruik van uitkeringen kunnen een negatieve nettobijdrage leveren. Dit geldt vooral voor groepen met een laag opleidingsniveau en dito inkomen […die] daarom relatief veel inkomensafhankelijke toeslagen ontvangen en relatief weinig belastingen en premies afdragen.”:
www.wyniasweek.nl/arbeidsmigratie-uit...

Vandaar ook mijn opmerking “Wat bij ons alles helaas zo problematisch maakt is de ‘sociale’ wetgeving, versterkt door mensenrechtenverdragen“.

Kompromat | 15-05-22 | 23:14
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn oplossing: binnenkort moet Oekraïne herbouwd worden. Daar zijn handen voor nodig. Dus hopsakee, al die hardwerkende jonge licht getinte jongemannen samen met de terugkerende Oekraïners die kant op begeleiden. En steun met heropbouw geld om te kunnen bouwen. Zijn wij van een grote groep af en helpen we een land in nood. Kost wat maar levert op de lange duur enorm veel op!

deministerpresident | 15-05-22 | 21:52 | 1

terwijl er Indiërs klaar staan die ervaring met bouwen onder slechte omstandigheden hebben opgedaan in Qatar?

strawdog | 15-05-22 | 22:09

Kan aan mij liggen, maar is het niet al een klein beetje heel erg te laat?

Al flikker je nu de deuren dicht, we zitten propvol. Dat gaat in de komende 30 jaar niet veranderen, integendeel, ik denk eerder aan exponentiele groei.

GKJP | 15-05-22 | 21:51 | 10

@Papa Jones | 15-05-22 | 22:03:

Met alle respect, omscholen? Ambtenaar of geitenwollen sok is een apart slag volk. Die kunnen niet werken.

Gewoon de deur op slot, kijken wie er binnen is die er mag zijn, en die er niet mag zijn, hopla, buiten.

Opgelost.

Ook geen zakje geld of snoep mee, 't was geen verjaardagsfeestje.

GKJP | 15-05-22 | 22:15

We hadden laatst in een jaar 0,003 (x1000) natuurlijke groei... dus zonder migratie is dat gewoon stabiel

jcvjcvjcvjcv | 15-05-22 | 22:23

@jcvjcvjcvjcv | 15-05-22 | 22:23: Dat is al jaren zo. Nederland (en Denemarken) hadden qua geboorten jaar in jaar uit het aantal dat precies genoeg was voor 'vervanging' van de voorafgaande generatie vergeleken met de rest van Europa. De groei van +14 mio naar +17 mio is (bijna, zit nog deel naijlend effect Babyboomers in) geheel op het conto van immigratie te schrijven.

Grachus | 15-05-22 | 22:54
▼ 7 antwoorden verborgen

Wie trekken aan de touwtjes in dit land? Antwoord: de multinationals. De Unilevers Aholds en noem maar op etc. Doel: goedkope arbeiderskrachten aan de onderkant=loondruk en meer omzet is meer winst. Dat is de winst. En Rutte (VVD) loopt voorop om dit te faciliteren. De kosten gaan naar samenleving, deze kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler, u en ik dus.

PieterPassant | 15-05-22 | 21:50 | 3

Multinationals hebben weinig aan goedkope arbeid, die willen toch vooral de high potentials. En die haal je niet uit Noord-Afrika.

Après toi | 15-05-22 | 21:53

De winsten zijn voor de bazen en de lasten worden op de samenleving afgewenteld. Zo gaat het sedert de jaren zeventig. De voormalige gastarbeiders hebben korte tijd gewerkt in de textiel- en scheepsbouwindustrie. En werden via wao en bijstand afgevoerd.
Nu halen we Oostblokkers binnen die voor elf euro bruto werken in de kassen en de slachthuizen.

theo-is-dood | 15-05-22 | 22:03

Iets breder getrokken de lobbygroepen die willen scoren o.b.v. emopolitiek. Ook op GS is het 'Broodje Aap' verhaal hardnekkig. Het overgrote deel dat hier uit het Zuiden/Midden-Oosten komt binnenwandelen heeft, vanwege hun mentaliteit en lage opleiding, geen enkele toegevoegde waarde voor de Nederlandse ondernemer.

Grachus | 15-05-22 | 22:22

Te laat. Bovendien trekt het kabinet er zich geen hol van aan. Zoals Eerdmans bij Buitenhof opmerkte, wordt er niet over gesproken.
Rutte en Kaag lopen arrogant lachend de oppositiekamers af i.v.m. Voorjaarsnota om proestend te melden dat de Voorjaarsnota leidend blijft.

gestoptmetroken | 15-05-22 | 21:48

Als die verdomde PvdA nou maar eens luisterde naar Scheffer en migratiebeperking vanuit verzorgingsstaatperspectief op zou nemen in hun programma als kernpunt. Maar de overgebleven geriatrische PvdA-leden vallen nog liever met een glimlach op het GroenLinkse zwaard. Liever harakiri dan "Wilders in de kaart spelen". Waardoor ze dus Wilders in de kaart spelen.

De Eierbal | 15-05-22 | 21:45

Dit is nu eens een voorbeeld van beleid dat wél beter geprivatiseerd kan worden. Als je voor meer asielzoekers bent meld je je maar ergens aan en zorg je ook voor kost, inwoning. en leefgeld. Boetes i.v.m. overlast ook te betalen.

Lopendbuffet | 15-05-22 | 21:44

En dan geeft dit weer een beetje hoop om vier jaar later te lezen dat Martin Sommer het bij het juiste eind had net als Scheffer en dat het niet zo langer kan. Ja ik weet het ik ben cynisch geworden na veertig jaar hopen op verandering.

Tiscali-2 | 15-05-22 | 21:42 | 1

Als die verdomde PvdA nou maar eens luisterde naar Scheffer en migratiebeperking vanuit verzorgingsstaatperspectief op zou nemen in hun programma als kernpunt. Maar de overgebleven geriatrische PvdA-leden vallen nog liever met een glimlach op het GroenLinkse zwaard. Liever harakiri dan "Wilders in de kaart spelen". Waardoor ze dus Wilders in de kaart spelen.

De Eierbal | 15-05-22 | 21:44

Ze hebben al jaren geen idee wie er binnen komt! Waar, wanneer en wie al helemaal niet…
Het is een verdienmodel en daardoor gaat dit nog jaren door zo…

Dj. Ango | 15-05-22 | 21:41

O, nu is het opeens een artikel van Pritt Stift. Toen ik het vanochtend op een andere draad hierover had, werd ik gejorist. Ik schreef geen onvertogen woord, en heel erg off topic was het ook niet. Ik reageerde gewoon op een comment van iemand anders.

En hoewel het niet zo opmerkelijk is dat Martin Sommer er een column aan wijdde - Sommer schrijft regelmatig over het totaal failliete immigratie- en asielbeleid - is de column van economie journalist Frank Kalshoven dat wel. Ook Kalshoven vindt dat die ongebreidelde import uit de derde wereld eindelijk eens moet stoppen, want het lost niets op, het veroorzaakt alleen maar problemen (op maatschappelijk gebied):

"Voor een individuele werkgever zijn de baten van arbeidsmigratie hoger dan de kosten - sterke en flexibele armen en benen voor een habbekrats. Maar voor Nederland als geheel valt de som negatief uit. Dan rekenen we namelijk ook de schade mee aan de woningmarkt, aan de verloedering van wijken, aan de problemen op scholen, et cetera.''

Het is goed te zien dat nu ook mensen buiten 'populistische' kringen eea inzien en ook publiekelijk uiten: Frank Kalshoven, Rits de Boer, Jan Latten.

Dat maakt zo'n ouwe Ernst Hirsch Ballin, waarvan de naald in dezelfde groef is blijven hangen, wat beter te pruimen:

"Snel handelen is voor vluchtelingen heel belangrijk, mensen moeten een toekomstperspectief kunnen proberen te realiseren. Als er een wederopbouwprogramma is, zullen velen willen terugkeren. Hebben ze dat vooruitzicht niet, gaan de kinderen hier naar school, spreken ze beter Nederlands dan Oekraïens, dan is het hardvochtig na vijf of tien jaar te zeggen: je hebt geen recht op het staatsburgerschap.''

Van Hirsch Ballin mag iedereen gewoon blijven en Nederlander worden, en als dat sentiment de overhand blijft houden in de Tweede Kamer, zijn we hard op weg naar de 20 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde.

Dr_Johnson | 15-05-22 | 21:38 | 2

Ik las het interview met Hirsch Ballin ook. Ging oa over de rechtsstaat. Wat mij dan opvalt, is dat hij er 2 onderwerpen uithaalt: klimaat en vluchtelingen.
Dus niet goed onderwijs, goede zorg, voldoende woningen, veiligheid, betaalbare energie, bestaanszekerheid. Nee, hij heeft het over vluchtelingen en klimaat. Dat is het discours van de bestuurlijke elite. Contact met de samenleving totaal kwijt.

Bataafje | 15-05-22 | 22:43

En waarom vind Hirsch Ballin dat? Waar komt zijn overtuiging vandaan?

Arachne | 15-05-22 | 23:26

In een beschaafd land zit een premier of president 2 periodes. Als het langer is kunnen ze fout beleid weglachen/wegpoetsen.

Pensionista | 15-05-22 | 21:33 | 1

Mag ik aannemen dat u het heeft over een gekozen premier of president in een tweepartijenstelsel?

guldenmiddenweg | 15-05-22 | 21:42

Zolang "we" de zetels blijven verdelen onder het schoelje dat er al jaren zit, zal het ....... ach u weet wat ik bedoel

RitchieDoe | 15-05-22 | 21:33

Witte onderbroeken vinden dat iedereen hier binnen moet komen en dat wij voor ze moeten zorgen. Het is namelijk onze schuld dat het op de rest van de wereld zo een rotzooi is.

Zapata10 | 15-05-22 | 21:33

Als het kalf verdronken is, dempt men de put. Misschien, een beetje.

pjotr nicknaamtov | 15-05-22 | 21:31
-weggejorist-
DumboJet | 15-05-22 | 21:28 | 3

Après Toi kom er maar in
Het ene na het andere figuur begint nu te pleiten voor hogere salarissen en minder arbeidsimmigratie.
Schande, doe er wat aan. Straks gaan alle werkgevers failliet.

Zapata10 | 15-05-22 | 21:27

Martin Sommer, m.i. een top columnist. Geen gratuite meninkjes, doet zelf gedegen onderzoek, nuchter en realistisch. Zo bekeken is het best wel opvallend dat hij al zolang bij de volkskrant columnist is.

therealbraindump | 15-05-22 | 21:27 | 5

Ik lees zijn columns ook graag. Benieuw hoe lang deze witte en 'niet woke' persoon dit nog bij de Volkskrant kan blijven doen.

guldenmiddenweg | 15-05-22 | 21:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Allochtonen willen dolgraag werken maar het benne die racistische Hollanders die ze niet aannemen. Toch ?

Cornelis12 | 15-05-22 | 21:26 | 2

Onzin. Kwestie van gewoon je diploma halen.

Papa Jones | 15-05-22 | 21:35

@Papa Jones | 15-05-22 | 21:35:

In deze tijden hoef je niet eens een diploma te hebben.

BlaffendeTekkel | 15-05-22 | 22:04

Het behoort tot een plan. Rest laat zichzelf uitwijzen

davidhasseltoff | 15-05-22 | 21:25

Overvolle asielzoekerscentra, afgewezen asielzoekers die niet vertrekken, een haperende vluchtelingenopvang en een bevolkingsgroei die harder gaat dan er woningen worden gebouwd. Oftewel: Nederland is al jaren de regie kwijt over asielzoekers en arbeidsmigranten. Waar ligt dat aan? En wat is er aan te doen?

Roderick Veelo gaat in gesprek met emeritus hoogleraar demografie Jan Latten, cultureel antropoloog Jan van de Beek en SP-Tweede Kamerlid Jasper van Dijk over asielbeleid, opvang en overbevolking. Luistertip:
www.nporadio1.nl/uitzendingen/de-rond...

drs.Nee | 15-05-22 | 21:25

Ik voel een generaal pardon aankomen.
En dan vervolgens weer gewoon doorgaan met instromen.
Altijd al zo geweest.

Petrus Poortwachter | 15-05-22 | 21:24

De aanzuigende factoren hier, daar kan geen Dyson tegenop

de visser | 15-05-22 | 21:21

Haha, heel geestig. Nee, de wil om de ongebreidelde instroom te stoppen is er niet. Althans, niet bij de beleidsmakers

de visser | 15-05-22 | 21:20

40 jaar te laat.

Kaas de Vies | 15-05-22 | 21:19 | 3

Praten we over ongeveer 1,6 miljoen mensen, ex voortplanting en gezinshereniging.
10%

Kaas de Vies | 15-05-22 | 21:44

Jij zei het toen al Kaas. Je was en bent een Ziener.

Après toi | 15-05-22 | 21:54

@Après toi | 15-05-22 | 21:54:
Nee ik zag het al eerder.
Maar zei toen nog niets, kon toen nog niet praten.

Kaas de Vies | 15-05-22 | 22:12

Goddomme. Wat behoren die VVD stemmers en D66 stemmers zich kapot te schamen zeg voor de ongebreidelde import van mensen.

En dat ze per wetgeving verplicht mogen worden om zo'n figuur in huis op te nemen en daarvoor de komende 40 jaar maand in, maand uit voor te betalen. Jullie deze partijen stemmen? Dan jullie gestraft worden. Karma.

appeltjesgroeneweide | 15-05-22 | 21:17 | 3

Onvoorstelbaar eigenlijk dan men een en ander niet begrijpt omtrent de negatieve effecten van massa-immigratie. Misschien omdat ze er aan verdienen? Of gaat het om het schuldgevoel jegens mensen van kleur die zodoende een vrijgeleide krijgen om zich hier tegoed te doen aan en misbruik te maken van de verworvenheden en die anderen hebben opgebouwd?

wijsvinger | 15-05-22 | 21:26

@wijsvinger | 15-05-22 | 21:26: wrs 'gewoon' een simpele globalistische opvatting zonder verder te kijken wat dit doet op sociaal, finacieel en justitieel gebied. Linkse mensen (waaronder Rutte) zijn zeer simpele mensen. Slim? heus wel. Maar simpel.

appeltjesgroeneweide | 15-05-22 | 21:29

Geen bullshit banen en producten en je bent er ook.

Neuth | 15-05-22 | 21:16 | 1

Klopt! Er zijn echt heel veel bullshitjobs, zeker bij de overheid.

MeppieRocks | 15-05-22 | 22:11

"Een stop op arbeidsmigratie is helemaal geen gek idee"
Dat gaat dus niet over de doelgroep waar de AZC's (COA) van uitpuilen.

Duwbak_Linda | 15-05-22 | 21:15 | 4

Het blijft de Volkskrant he.

Papa Jones | 15-05-22 | 21:35
▼ 1 antwoord verborgen

DE Randstad is reeds naar de klotøn. Constatering.

Verderkijkert | 15-05-22 | 21:13

Zo gaat dat altijd: lopen ze decennialang blind achter hun ideologieën aan totdat ze opeens keihard met hun kop tegen de muur aanknallen. En dan denken ze nog dat zij de eersten zijn die het licht zien...
Onverbeterlijk.

Aristotalloss | 15-05-22 | 21:11

"De Club van Tien Miljoen" bestaat gelukkig nog, of helaas.

Cue_The_Deer | 15-05-22 | 21:11

Sja, maar ze hebben het wel over arbeidsmigratie he. Het probleem van de asielaanvragen door vluchtelingen en "vluchtelingen" laten ze gemakshalve maar buiten beschouwing.
En verder, ach, er gaat toch niets gebeuren. Het BNP moet omhoog om de schulden die we zijn aangegaan in de toekomst af te kunnen betalen. De rek is er binnen de bestaande bevolkingsgroep wel zo'n beetje uit dus is de weg van de minste weerstand gewoon doorgaan met mensen onbeperkt binnen te laten en na 5 jaar automatisch te laten permastayen.
Maar het zal wel weer een verkiezingsdingetje worden, zo'n 6 weken voor de 2e Kamerverkiezingen tot aan de ochtend erna.

Graaisnaaiert | 15-05-22 | 21:10

Vandaag staan er 100,000 buitenlanders in de rij voor een woning in Nederland. De Nederlander moet zich achteraan in deze rij aansluiten. Een rij die vooraan steeds aangevuld wordt met nieuwe buitenlanders.

McCain | 15-05-22 | 21:09 | 3

Ik denk dat 100.000 een veel te laag getal is. Ik denk - uit persoonlijke ervaring van 25 jaar gewoond hebbende in een volkswijk in Den Haag - dat in Nederland de drie grote steden allemaal op zich tenminste 100.000 mensen hebben die ongeregistreerd zijn: effectief illegaal, seizoenswerker, of gewoon een of andere vagant met een rugzak en een hash-hobby. En de kleinere steden ongeveer evenveel, naar rato en/of aantrekkelijkheid voor de lokale 'hands on' industrie. Ik denk dat je het eerder over een half miljoen hebt. Allemaal mensen die iedere nacht een bed nodig hebben, scholing voor hun kinderen en bij tijd en wijle medische hulp. Je zult het nooit weten, want in Nederland is dit willen weten bij voorbaat verdacht. Het wordt gesaboteerd zowel door links (want zielig) als rechts (want centen).

konjodebonjo | 15-05-22 | 21:50

@konjodebonjo | 15-05-22 | 21:50: Inderdaad zijn er 100.000-den die hier wel zijn maar niet ingeschreven staan. Een baantje via een buitenlandse detacheerders, lease-auto, huurhuis vrije sector en dik geld over iedere maand. Lage belasting en geen premies. Dit is niet alleen bij lager geschoold werk. De kinderne kunnen vooralsnog gratis naar school, er is toch geen controle. Daar hebben we geen tijd voor en het is geen taak.

AntiZanicz | 15-05-22 | 21:59

Leuk dat de vrouwen aan de bak moeten, maar regel de opvang maar eens goed.
De oproep komt veel te laat en noemt het echte probleem, de islam, niet. De grote steden zijn al verloren gebied en dat is met de steeds meer uitdijende staat met minder kennis en kunde een gelopen race. Je kunt van twee inkomens amper een huis kopen, kinderen zijn een financiële doodsteek om de scheidingen er buiten te laten. Misschien is iets als een visie een idee?

Frau Merkel | 15-05-22 | 21:09 | 9

@MickeyGouda | 15-05-22 | 21:23: Bij hoogopgeleide partners die samen werken zie ik wel een betere taakverdeling. Laagopgeleide tweeverdieners ken ik niet. Hoe dan ook anekdotisch bewijs.
De rest van NL is hopeloos ouderwets ten opzichte van groot aantal Westerse landen. Deels door het syteem met belastingvoordelen en toeslagen.

guldenmiddenweg | 15-05-22 | 21:57

@AntiZanicz | 15-05-22 | 21:55: Nou ja, op zich is parttime werken niet verkeerd. Maar een beetje goed verdeeld tussen partners zou wel zo geëmancipeerd zijn.

Papa Jones | 15-05-22 | 22:11

@MickeyGouda | 15-05-22 | 21:23: Een aantal weken per jaar werk ik, in Duitsland, met een groep (20) onbekende mensen (veelal progressieve antropologie studenten). Elke dag hebben 2 van die mensen de plicht om het thuishonk (kantine, doornemen werk) schoon te maken. Op geheel natuurlijk wijze zie je elke keer hetzelfde gebeuren. De man stofzuigt de hut, terwijl de vrouw met een doekje in de weer is. Het is volstrekt natuurlijk dat bij het overgrote deel van de paren een arbeidsverdeling plaatsvindt, waarbij de vrouw zich meer richt op de infrastructuur in en om het huis.

Grachus | 15-05-22 | 22:38
▼ 6 antwoorden verborgen

Klopt, Volkskrant heeft dit onderwerp echt op de agenda gezet. Al een paar artikelen over verschenen.
Helaas zal dit ook weer niet breder opgepakt geworden. Maar in ieder geval begint er iets van gezond verstand en realisme ergens door te sijpelen in woke land.

Bataafje | 15-05-22 | 21:05 | 3

Omdat ook bij de Volkskrant niemand meer een huis kan vinden.

McCain | 15-05-22 | 21:10

@McCain | 15-05-22 | 21:10: lol idd. bij linksmensen valt het kwartje pas als ze er zelf last van gaan krijgen. JARENlang mensen voor xenofobe tokkie uitgemaakt.

Ir. Wilhelmus | 15-05-22 | 21:27

Denk dat er weer een aantal vk lezers grommend en stampvoetend hun abonnement hebben opgezegd. Nadat ze Sommer uitgescholden hebben op z'n linkedIn en z'n twitter.

hotnot | 15-05-22 | 22:32

Nee maar hoe verrassend is dit..!

aardv@rk | 15-05-22 | 21:05 | 3

de plek van de publicatie wel.
Ik heb hier al vaak aangedragen dat er een agentschap voor repatriëring moet komen. Iedereen die weg wil moet geholpen, belastingzaken regelen/betalen en wegwezen. Met hulp. Ook mensen die ons haten of een ander land beter vinden moeten subiet geholpen worden.

NB om meer mensen te te stimuleren zou je belasting moeten verlagen bij een volledige FTE, dwz 40 uur per week. Echt gewerkt, niet flexibel ingevuld met thuis zitten.

AntiZanicz | 15-05-22 | 21:47

@AntiZanicz | 15-05-22 | 21:47: Waarom moet iedereen 40 uur per week werken? En voor wie?
In de jaren 70 was het toekomstbeeld, dat wij in toekomst al het werk konden doen in een halve week, dus 20 uur. De andere uren konden naar eigen inzicht worden ingevuld met studie, rust, familie, vrijwilligerswerk, hobby's, reizen, genieten.

Arachne | 15-05-22 | 23:18

@Arachne | 15-05-22 | 23:18: om meer uren uit de bestaande aanwezige bevolking te halen en niet nodeloos migranten binnen te halen die ook weer een huis moeten. Nederland is vol, stop er mee nog mensen binnen te laten.
NB met 20 uur voldoende inkomen ophalen is volkomen losgezongen.

AntiZanicz | 15-05-22 | 23:32

Vertel dat maar eens aan de juf..!!

neonreclame | 15-05-22 | 21:03 | 1

Ik zou zeggen aan de leraar geschiedenis.. Deze nietsnut -Mark Rutte genaamd- durft het niet aan om het te benoemen. Ooit is ie daar al eens voor veroordeeld, dus loopt ie op eieren betreffende dit onderwerp. Gelijk een voetballer met een gele kaart dus.

Ommezwaai | 15-05-22 | 21:10

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland