Russische aanval op Lviv, bloedstollende video van Oekraïense militairen in loopgraaf
Dag 81 van de ongein
De voorbije dagen zagen we steeds meer berichten dat Lviv, de prachtige stad (niet van de foto hierboven dus, dat is Kharkiv) helemaal in het westen van het land, weer tot leven is gekomen. Mensen in de parken, de straatmuzikanten bespelen hun instrumentjes op de melodie van hun traanbuis, mensen in de koffietentjes en in restaurants, enzovoorts. Dat de 'veilig haven' toch nog geen veilige haven is, bleek vannacht maar weer eens. De stad kreeg, als felicitatie voor het winnen van het Songfestival, een aantal explosieve cadeautjes van de Russen. Volgens het regiobestuur zijn er (nog) geen slachtoffers gevallen. Aan de andere kant van het land is de Slag om Kharkiv 'gewonnen' (hier mooie draad) door de Oekraïners. De operatie in de Donbas bereikt mogelijk een kantelpunt. Ook de Britse inlichtingendiensten zien dat de Russen er maar weinig van bakken, al proberen de Russen met een hergroepering een nieuwe doorbraak te forceren. Die megaverwoesting bij de rivier de Donets kan ze weleens duur komen te staan. Voorts zijn er nieuwe beelden van Marioepol en wat we zien lijkt toch wel heel erg op fosformunitie. Wat nog meer is opgevallen: deze (en onderstaande) video. Oekraïense troepen (al spreken ze Russisch) zijn granaten uit een loopgraaf aan het sproeien. Het ziet er vrij klungelig uit, maar het ziet er ook uit als: ballen van staal. Die knakker zet die camera nog even recht voor NoobTube, maar het voelt wél of je midden in het gevecht zit. Bij belangrijk nieuws zijn we terug - later meer.
En dit zijn: fosforbommen
Social
Social
Social
Songfestival Marioepol make it happen
Social
Reaguursels
Inloggenwww.youtube.com/watch?v=RMLcTnFmO-o
Niet best.
www.youtube.com/watch?v=d1IduavySFk
The big guns.
www.youtube.com/watch?v=PcKS9BKgb9w
Eigenlijk is er de afgelopen honderden jaren helemaal niet zoveel veranderd: kanonnen en buskruit.
Als ik Putin was zou ik snel Kherson en andere gebieden Russisch
grondgebied maken en dan zeggen dat wie het aanvalt een kernbom krijgt. Werkt misschien wel.
Ja, dat is de vrees.
Dat is volgens mij nu ook z'n plan, maar ik denk dat de Oekraïners een kernoorlog willen gaan riskeren, omdat niemand de Russische claims gaan erkennen.
@Alexander des Burgus | 15-05-22 | 19:23: Oekraïne kan ook gewoon een vuile bom maken. De Russen hebben toch al verzonnen dat ze dat aan het doen zijn. www.reuters.com/world/europe/russia-w...
Zo zonde allemaal... Ik zie de bui al hangen: miljarden vanuit NL die kant op voor wederopbouw; daar mag u voor werken.
De EU gaat uw geld allemaal voor u uitgeven. Lief van ze.
Je betrokkenheid bij andere mensen is daarentegen onbeschrijflijk.
Fijn als de Amerikanen ook zo hadden gedacht na W2......
Jep. Net als wij destijds miljarden aan marchallhulp kregen destijds. Maar zulke internationale solidariteit is voor het nederlandse kruideniersvolk soms maar moeilijk te bevatten.
Is al gesproken over een soort adoptieplan. Ieder land "adopteert" een stad of gebiedje (met dorpjes vermoed ik) en levert geld om het weer op te bouwen en wordt daarmee verantwoordelijk voor een goede uitvoering van de heropbouw. Mocht dat doorgaan, dan vrees ik het ergste voor Nederland. De Nederlandse overheid kan nu eenmaal niets als het gaat om controle van wat dan ook.
Je hebt gelijk. Mijn idee is, en ik kom er later op terug, is dat het witgewassen geld dat Poetin bij de katvangers (oligarchen) heeft gestald onteigend wordt en gebruikt gaat worden voor de wederopbouw van Oekraïne. Hetzelfde geldt voor jouw ambassade. Ga lekker in een tent zitten.
@El Rico Grande | 15-05-22 | 19:03: er is al 300 miljard van de centrale bank bevroren.
@Theodorus.Goldbach | 15-05-22 | 18:00: leuke cynische reactie (oprecht).
Maar martn heeft natuurlijk wel een punt.
Rusland zou de opbouw moeten betalen.
@panthoseen | 15-05-22 | 18:31: de Marshall hulp gelden vloeiden wel weer terug naar de usa omdat de benodigdheden voor opbouw verplicht daar besteld moesten worden. Niets mis mee overigens maar het was geen blanco cheque.
Ik zou wel eens een filmpje willen zien van de bewegingen van de fronten. Elke dag die kaartjes zeggen mij weinig.
youtu.be/yBZPE9o2gHU
Tot je dienst
@PPuk | 15-05-22 | 19:45: thnx
Eén ding hebben de Russen in deze oorlog al verloren: het aanzien van hun leger. Dat was, meen ik, het op één na sterkste leger ter wereld.
Op papier wellicht, maar op het slagveld in Oekraïne is het Russische leger gigantisch op zijn bek gegaan, de 'reputatieschade' is niet te overzien.
Het Russische leger is nog steeds het één na sterkste leger. In Oekraïne.
Naarmate de tijd verstrijkt, en Oekraïne steeds meer, en zwaardere Westerse wapens krijgt, en de tijd heeft gehad om te leren er mee om te gaan, gaat het nadeel voor de Russen steeds groter worden.
Als het meezit, kan Rusland deze oorlog met normale middelen niet meer winnen.
Dat houdt helaas wel het gevaar in, dat Poetin, om zijn huid te redden, zal overgaan tot het gebruik van 'abnormale' middelen. Hoe de bal dan gaat rollen, valt m.i. niet te voorspellen. Hopelijk lukt het China en eventuele andere bondgenoten dan, om die zotten in het Kremlin tot het inzicht te brengen, dat dat niet gaat lukken, zonder aanzienlijke verwoesting in Rusland zelf.
Wat is het toch jammer, dat er kernwapens bestaan, althans in deze context. Als afschrikking werken ze prima, zo lang iedereen een beetje normaal blijft denken. Maar dat laatste is in Rusland nogal een dingetje, zullen we maar zeggen.
Ik mis sinds een paar dagen wel de updates op het topic later in de dag.
ik ook...
@PPuk | 15-05-22 | 16:46: Kijk even op Reddit en je kunt heel veel info over Oekraïne vinden.
@KeesBruin | 15-05-22 | 16:53:
Doe ik regelmatig. Thx.
Volgens mij in het weekend niet maar over het algemeen door de week maandag tm donderdag wel updates dacht ik.
Vanmiddag wat filmpjes voorbij zien komen waarbij Ukrainers met RPG,s lachend op tanks schieten als baldadige jeugd rond de jaarwisseling. Of met mini drones bommen in loopgraven gooien, de triestheid van het Russische leger is onbevattelijk.
Waar?
Weet u nog? Het NLse volk mocht stemmen voor/tegen het EU associatieverdrag. De regeringsleiders van de EU lidstaten luisterden niet. Rutte kwam met zijn inlegvelletje.
Toen NL mocht stemmen was al bekend dat dat EU associatieverdrag een van de factoren was die aanleiding gaven tot de Maidan protesten en de oorlog die erop volgde (na dat eerste OCHCR rapport). Is te lezen in het (eerste) rapport "Report on the human rights situation in Ukraine - 15 April 2014" van de Office of the United Nations High Commissioner for Human Rights (OCHCR).
Citaat ([!!!] is om de link met het EU associatieverdrag te markeren):
"Underlying human rights violations, including lack of accountability for past human rights violations committed by security forces, the lack of independence of the judiciary and a perceived denial of equal rights and protection, including though mismanagement of resources and through corruption, lack of a system of checks and balances and the lack of free elections, were among the root causes of the popular protests that took place throughout Ukraine, and in particular on Independence Square (Maidan) from November 2013 to February 2014.
[!!!] While the protests were initially triggered by the Yanukovych Government’s refusal to sign an Association Agreement with the European Union,
[/!!!]
the excessive use of force by the Berkut special police and other security forces at the end of November initially against largely peaceful protestors on the Maidan led to a significant radicalisation of the protest movement. The violence on 30 November transformed the protests, from demonstrations in favour of signing the EU Association Agreement, to include demands to reform the system of authority and punish those responsible. Serious human rights violations were committed including during the Maidan protests, which resulted in the death of 121 individuals (this number includes 101 Maidan protesters, 17 officers of the internal affairs/police, 2 were members of NGO “Oplot” that attacked the Maidan in Kharkiv and a Crimean Tatar found dead). There have been also numerous reports of torture and ill-treatment of protesters. The Maidan protest movement also revealed historical, but still relevant divisions within Ukrainian society and long-standing grievances with respect to the lack of good governance and the rule of law of previous Governments."
De oorlog was voor de media in NL eerst niet zo erg nieuwswaardig. Er werd maar weinig over bericht. Pas toen Rusland begin dit jaar zijn "speciale missie" in oost-oekraine begon, ging de media er massaal over berichten.
Een andere reaguurder schreef: "Wat hebben wij ermee te maken?" en die vraag heb ik ook van mensen in mijn omgeving gehoord. Het antwoord staat gewoon publiek op het internet. Ik denk veel mensen dat gewoon echt niet meer weten, het vergeten zijn. Hoe kan je het anders verklaren?
De OCHCR heeft na het rapport van citaat in mijn tegel nog eens meer dan 30 rapporten geschreven, maar de EU/NAVO deed niets (tot 2022).
Dus, dat mensen zeggen "wat hebben wij daarmee te maken?", begrijp ik ergens wel.
Maar wat ik niet begrijp is: waarom heeft de EU/ NAVO niet al veel eerder iets gedaan?
Ik heb op die vraag nog geen antwoord gevonden.
Iemand?
"wat hebben wij daarmee te maken?"
Wij zijn tegen Rusland.
Want Amerika is tegen Rusland.
Voor de mensen die het rapport zelf willen lezen, link naar pdf:
www.ohchr.org/sites/default/files/Doc...
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:40:
De NAVO is toch een "samenwerking"? Waar is die samenwerking als Amerika commandeert en NL en de rest zonder vragen alles opvolgt wat Amerika de rest opdraagt? Zelfs als we jaren van te voren het zien aankomen dat daar oorlog van komt? Dat begrijp ik niet.
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:46: Fout; "Rusland" bestond op dat moment niet, SSSR was het! De NAVO was de reactie op het Warschau pact.
Globalisatie en grondstoffen vanuit de Russische Federatie, de bijkomende hebzucht, en onvoldoende vooruitzicht dan wel leiderschap van niet al te beste politici. Net als met de Covid crisis, in feite. Niemand voorbereid.
Taiwan smeult ook, in de tussentijd. Laten we ons tegen de tijd dat dat conflict uitbreekt (Alweer) verrassen ?
Achteraf hadden ze inderdaad beter veel eerder kunnen ingrijpen. Maar ja, economische belangen enzo. Putin kreeg steeds het voordeel van de twijfel. Vooral gesteund door Duitsland/Merkel.
@Nederlandop1 | 15-05-22 | 14:25: Wij niet, maar de Europese politici wel waarschijnlijk, die zijn vrijwel permanent in dromenland.
Wat hebben wij daarmee te maken? Stomme vraag. Deze oorlog creëert vluchtelingenstromen die in elk geval niet naar Rusland willen en dus in Europa opgevangen moeten worden. Deze oorlog creëert ook een voedselcrisis die op zijn beurt weer vluchtelingenstromen creëert en ook die vluchtelingen willen niet naar Rusland, want in Rusland is het helemaal niet leuk.
Deze oorlog creëert ook prijsstijgingen, die zien we nu al en die prijsstijgingen zijn er ook als wij ons, zoals sommigen willen "er buiten houden", want ook als wij ons, zoals sommigen willen "er buiten houden" hebben de Russen de graanvoorraad in Oekraïne gejat en zijn we afhankelijk van het Russische gas. Die gasprijs wordt door Rusland echt niet verlaagd als wij ons, zoals sommigen willen "er buiten houden". En waarom er niet eerder ingegrepen is? Omdat we ons er buiten hielden. Deze hele klerezooi is het gevolg van ons er buiten houden, en dat ging dan weer alleen maar over geld. Want geld dat stom is etc.
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:40: Stop met dat getrol.
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:46: Bullshit!
@BenZen | 15-05-22 | 16:18: Goede reactie. Dat hele idee van 'wij hebben er niks mee te maken' is een misvatting. Of we willen of niet, we hebben er mee te maken. Zelfs de mensen in Afrika, die straks voedseltekorten krijgen, hebben er mee te maken. In de hedendaagse, geglobaliseerde wereld grijpt alles in elkaar. Dus je kunt de effecten van zo'n oorlog echt niet tot Oekraïne of Rusland beperken.
@KeesBruin | 15-05-22 | 16:36: Daarom sancties intrekken; kunnen Henk en Ingid weer de gasrekening betalen i.p.v. de staat, wat straks opgehoest moet worden door de huidige jeugd.
@martn | 15-05-22 | 17:41: eens dat de regering moet stoppen met die compensatie voor Henk en Ingrid. Word eens tijd dat ze de normale prijs voor gas gaan betalen, de afgelopen 50 jaar hebben ze het voor een habbekrats verkwanseld en niet voorbereid op de toekomst. Word mischien tijd om de pensioenfondsen te gebruiken om dit op te lossen.
@BenZen | 15-05-22 | 16:18:
"Deze hele klerezooi is het gevolg van ons er buiten houden, en dat ging dan weer alleen maar over geld."
Eerst dit: de vraag wat wij er te maken mee hebben, was niet mijn vraag maar wel die van een andere reaguurders. Ook al denk ik daar anders over, Ik begrijp dat sommige mensen zo denken. En ik vind het een vraag die toch tot nadenken zet, en bij mij weer leidde tot de vraag waarom 'we' in de jaren hiervoor de andere kant op keken en niets deden.
U schrijft dat het alleen maar over geld. Laat ik even voor het gemak aannemen dat dat waar is en het alleen maar om het geld gaat. Dan leidt dat weer tot de aanname dat de EU vanuit financiële belangen de andere kant op keek en niets deed. En dát leidt weer tot de aanname dat de EU helemaal niks geeft om mensenlevens, om mensenrechten, om zelfbeschikkingsrecht. Dat het berechten van de oorlogsmisdaden van alle strijdende partijen in al die jaren ze niks interesseert. En ook het tegengaan van corruptie niet. Dat al die 30+ rapporten van de OCHCR voor niks zijn geweest.
Nee, het geld regeert en de mens is daaraan ondergeschikt.
Nou, als dat de EU is, dan (netjes gezegd) vind ik dat teleurstellend en schaam ik me ervoor.
@gaffelbaard | 15-05-22 | 19:35: zo had ik dat ook begrepen en ja, ik denk dat de EU voor het geld is gegaan, te langdurig de andere kant op heeft gekeken en nu met de consequenties geconfronteerd wordt. De steun aan Oekraïne is mooi, maar komt niet voort uit louter menslievendheid maar uit het inzicht dat Poetin gestopt moet worden omdat dat in ons eigen belang is. Keihard gezegd: Georgië kon de tyfus krijgen, evenals de bewoners van de Krim, maar met Oekraïne heeft Poetin aangetoond niet te stoppen.
Als de Russen na het Eurovisie Songfestival nog steeds niet begrijpen dat vrijwel de hele vrije wereld hen haat, dan zijn ze nog dommer dan dat ik al dacht.
Alsof het Eurovisiesongfestival de graadmeter is....
Congo mocht niet meedoen.
Iedereen haat Congo?
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:36: Ik wist trouwens niet dat Australië ook al in Europa lag. My bad! Voortaan ook maar Canada uitnodigen? Daar wonen immers ook een heleboel voormalig Europeanen...
@B O Terletter | 15-05-22 | 13:39: En Argentinië...
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:47: In Paraguay en Oost-Brazilië wonen veel voormalige Duitsers... zullen we die ook uitnodigen... die spelen van die mooie marsmuziek!
Eh de Westerese wereld denkt de lakens te kunnen uitdelen, maar tegenover 1.5 deugders staan 4.5 miljard andere mensen die het een ver-van-hun-bed-show vinden en het niet uitmaakt waar hun gast vandaan komt. In India wordt de hypocrisie van het Westen regelmatig aangehaald (bijv. waar waren de sancties toen Irak werd binnengevallen?).
Wat ook opvallend is is dat de vooraf verwachte snelle Russische opmars in het vlakke, moeilijk te verdedigen oosten van Oekraine dus ook totaal niet van de grond is gekomen. Effectief zijn de kaartjes van pakweg 20 april tot 15 maart daar redelijk stabiel gebleven. En wat waren we bang dat dat een overrun zou worden.
Dit gaat Poetje thuis op de buis niet meer recht kunnen lullen.
Ongemotiveerde manschappen, povere leiding, ondeugdelijk materiaal, slecht uitgewerkt aanvalsplan, krakkemikkige logistiek en noem maar op. Die Russen kunnen helemaal niks.
@Après toi | 15-05-22 | 14:28:
Ik weet het AT maar de verwachtingen vooraf waren ook bij de experts dat ze Oeki's het vooral van het gebied ten westen van de Dnjepr zouden moeten hebben, en dan nog. Had zelf verwacht dat de Oeki's de slag wel zouden verliezen maar dat ze het land nooit zouden kunnen controleren ( partizanenoorlog in het westen m.n. ).
De learning curve van de Russki's is gelukkig uitermate traag gebleken.
@Graaisnaaiert | 15-05-22 | 14:34: Klopt natuurlijk, maar zelfs deze uitdaging is dan blijkbaar nog te moeilijk voor ze. Overigens denk ik dat het Russische leger steevast schromelijk wordt overschat. Dat was al tijdens de Koude Oorlog het geval, en dat is nu nog steeds het geval. Zelfs een Rusland-kenner als Wierd Duk heb ik meerdere malen met droge ogen zien/horen beweren dat de Russen over een erg modern en bijna onverslaanbaar militair apparaat beschikken. Niet dus.
Ter info: Oekraïne stond als land op nummer 22, op een ranglijst die de vuurkracht van legers aangeeft. Polen stond opmerkelijk genoeg op nummer 23. Dus dat wordt nog een flinke klus voor het Russische leger (nummer 2).
Denk dat hier ook een grote tactische fout zit. Ze hadden vanuit het zuiden moeten oprukken. Het noorden is nog niet die grote vlakte maar bos en rivieren. Daar blijven ze nu steken. Het oosten is al 8 jaar lang een groot ondoordringbaar fort geworden. Alleen het zuidelijke front is doordringbaar.
Het nadeel van het zuidelijke front is echter weer dat dit logistiek moeilijker te bevoorraden is en de Oekraïners zijn meester geworden in het belemmeren van de Russische logistiek zeker als dit kan op eigen grondgebied.
Nee de Russen zijn fucked. Vind nog wel het gevaar van een tactische nuke reëel.
Nou, de Russische burgers slikken anders veel voor zoete koek. En zolang de lijkzakken alleen maar naar afgelegen gebieden in Siberië of het dun bevolkte platteland gaan, kan Poetin nog veel meer soldaten in de gehaktmolen gooien.
Misschien komt er opstand in het leger. Het schijnt daar al flink te broeien, en als de toestand echt uitzichtloos wordt, kunnen er nog wel vreemde dingen gaan gebeuren.
Als de zware wapens en andere spullen die Oekraïne recent van het Westen heeft gekregen, eenmaal aan het front zijn, en volledig benut kunnen worden door het Oekraïense leger, zouden we nog wel eens versteld kunnen staan, hoe zeer de Russen het schip in gaan.
Ik las dat experts inschatten de de Russen al 30% (!) van hun militaire slagkracht hebben verloren, en dat in ruim 2,5 maand tijd. De oorlog duurt voorlopig nog wel even, vooral nu de aanvoer van (hoogwaardig) materieel op gang komt en de trainingen voor gebruik in volle gang zijn. Dat het niet bij die 30% gaat blijven is dus duidelijk.
Er staan in de linkjes een paar hele nuttige twitterartikelen met doorverwijzingen die aangeven hoe volgens de experts de huidige stand is en wat ze verwachten.
TL;DR: Oekraine is in het offensief ten noorden van Kharkiiv, de aanvoerroute vanuit Belgorod is kwetsbaar en een doorbraak daarvan heeft dus rechtsrteeks invloed op hun tangbeweging binnen Donbass. De doorbraak binnen Donbass lijkt met de dag onwaarschijnlijker te worden, daarvoor winnen ze vrijwel geen terrein. En ook rond Kherson krijgen ze het zwaar te verduren.
Oftewel, een Russische overwinning is out of the question. Oeki-boots on the ground in Rusland zelf ook, dat pikt Nato en de VS niet. Ergo, of het wordt een stalemate, al dan niet fluide oftewel de Oeki's blijken uiteindelijk in staat verloren gegaan gebied terug te veroveren maar daar hebben ze dan wel de bekende 3:1 overmacht bij nodig. Van mobilisatie in Rusland lijkt momenteel nog geen sprake, het lijkt erop dat dit het is waar Poetje het mee moet doen.
En die onderzeeërs die er aan schijnen te komen? Volbeladen met dikke raketten?
@2Benen | 15-05-22 | 13:24:
Een amfibische landing is niet waarschijnlijk ( lees: virtueel onmogelijk ) dus het zal vooral bij machtsvertoon van een afstandje blijven. Arm Odessa.
@2Benen | 15-05-22 | 13:24: Net zoals de kernwapens?
@2Benen | 15-05-22 | 13:24: "Schijnen te komen"? Zullen we daar eens van gedachten over wisselen als die duikboten er echt zijn?
30% van de militaire slagkracht die in februari is ingezet. Niet het gehele Russische leger.
@Santtulainen | 15-05-22 | 13:37:
Het kost een paar maanden om een nieuwe lichting op te roepen, op te trainen, om het nog maar niet over hun equip te hebben, wat daar nog van over is. En vooralsnog worden eerst de verliezen binnen bestaande battlegroups zover mogelijk aangevuld en samengepakt in plaats van dat er nieuwe btg's klaar worden gestoomd.
Met de kennis van nu lijkt die poging om die rivier te crossen met als gevolg 500 slachtoffers, 82 voertuigen, 2 boten en een paar pontons toch wel de alle eieren in 1 mandje-aanval van Poetje geweest.
Zoals in de linkjes wordt besproken, hij zou in theorie door nog 1x al zijn reserves te combineren een soort van Ardennenoffensief 2.0 eruit kunnen persen maar dat is een high-risk gamble en mislukt dat, is hij toast.
@2Benen | 15-05-22 | 13:24: U weet dat Turkije de toegang tot de Zwarte Zee voor alles en iedereen geblokkeerd heeft?
Duikboten voorzien van munitie is lastig als t kruit verschoten is!
@B O Terletter | 15-05-22 | 13:43:
Die 8 duikboten waren al in de zwarte zee, zijn vertrokken vanuit Sevastopol.
En oh ja, die Tweet van die zogenaamde mijlpaal van de 200e jet is ook een gerecylede foto... Ergo, fake news.
twitter.com/JuriSusi/status/152549038...
@Ashtrey | 15-05-22 | 12:55:
Dat is niet wat Desolator schrijft. Hij schrijft dat de foto van die tweet "fake news" is, want die foto is niet van de gevechten van vandaag of gisteren maar van begin maart. Dat betekent dat die foto wel echt is, maar uit de context van de gebeurtenissen zijn gehaald, en nu wordt gebruikt in een misleidend nieuwsbericht, en dus "fake news" zoals Desolator schreef.
Ik vind het juist goed als mensen zoiets plaatsen. Alle partijen in deze oorlog hebben fake news gebruikt en ik ben meerdere voorbeelden tegengekomen. Voor ons, de gewone lezers, is het soms lastig te onderscheiden wat wel of niet echt of fake is. Dus, ongeacht van wie het fake news afkomt, prima, als iemand andere lezers erop wijst dat iets fake is, toch?
@gaffelbaard | 15-05-22 | 13:10: Dit dus. Propaganda komt van alle kanten en daar mag best op gewezen worden.
@Desolator | 15-05-22 | 13:32: Ho wacht. Dat klopt niet. De Oekraïne is het beste land in de wereld en wij moeten hun steunen.
Ook toen moesten zij die wilden en konden.
www.youtube.com/watch?v=tn9K7RybdTg&a...
Turkije ligt dwars want Koerden. Dat volk wordt ook maar genaaid zeg. Maar om de Finnen te blokkeren omdat wat Koerden daar wat roepen gaat wel ver.
Erdogan wil een deurtje openhouden voor Putin, wellicht handige zet
Erdogan wil geld, zoals altijd
@Zyprexa20mg | 15-05-22 | 12:35: Erdogan moet geiten gaan neuken en zijn bek houden.
Hij sjaggert wat maar uiteindelijk gaat hij dit niet tegenhouden. En effectief hebben de VS en het VK de veiligheid van Zweden en Finland al gegarandeerd.
Erdogan zit ALTIJD te klieren, ongeacht de vraag waar het over gaat. Of hij wil geld zien, of gunsten, of voordeeltjes, of hij wil gewoon dwarsbomen, omdat het kan.
Die man is een totale 'pain in the ass' in ieder bondgenootschap waar hij in gaat zitten. Goddank zit-ie niet in de EU, dan had je helemaal grappen kunnen beleven.
Terecht. Kut-Finnen.
We moeten de Turken koste wat kost te vriend houden.
Erdogan is een beetje tegen om Rusland niet (helemaal) tegen het hoofd te stoten.
@Santtulainen | 15-05-22 | 13:38: De EU geeft gewoon geld aan Erdogan.
Altijd weer die Finnen!
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:27: Je bent waarschijnlijk verward welke Finnen kut-Finnen zijn en welke niet...
Ik denk dat Turkije wel een punt heeft. Stel je eens voor dat als Turkije hier in het kader van Gronings zelfbeschikkingsrecht de Groningse NCPN van wapens gaat voorzien, die dan eventueel zich verschanst in de linkse Duitse staat Nedersaksen. Dan gaat Den Haag ook steigeren (hoop ik dan maar), zelfs als zij Islamitische Staat in Kanaleneiland met harde hand weten te verslaan.
Zweden en Finland hoeven alleen te beloven iets te gaan doen aan de PKK binnen (de FETÖ is gewoon flauwekul), dan kunnen ze probleemloos toetreden.
@Alexander des Burgus | 15-05-22 | 19:43: 1 "... binnen de eigen grenzen...*
2. De Turken krabbelen inderdaad deels weer terug, maar de PKK blijft een struikelblok voor ze.
@Alexander des Burgus | 15-05-22 | 19:45: www.dailysabah.com/politics/diplomacy...
De VN was toch bezig om te doorgronden wat Poetin nou precies wilde om vervolgens naar vredesonderhandelingen te gaan.
Gaat hij dat soort verdragen maken om zich er vervolgens toch niet aan te houden net als zijn grote voorbeeld 82 jaar geleden deed?
Wat wil hij en hoe lang kan hij het Russische volk via propaganda en repressie onder de duim houden?
Misschien moeten ze onze Russische dictator op alle fronten gezeik geven, wordt ie het vanzelf zat.
Stel dat Rusland op een gegeven moment zat is van de steun van (bepaald(e) westerse land(en) en bijvoorbeeld een aanvoerroute van westerse steun bombardeert. Een aanval op een basis in Polen bijvoorbeeld.
Is dat dan een provocatie van Rusland?
Of wanneer ze een westers militair vliegtuig of drone neerschieten?
Vergelijk het: Oekraïne krijgt westerse steun tegen Rusland in het huidige conflict. Stel dat: Taliban krijgt steun van Rusland en militaire steun van Rusland tegen de Amerikaanse aanwezigheid in Afghanistan.
(Weet u nog dat de CIA Stingers aan de Afghanen gaf om de Russen te verslaan?)
Is dit scenario ondenkbaar?
Wie is er dan goed of kwaad?
Nederland overweegt verlening van missie in Mali:
https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nieuws-en-co/64c96399-d93a-49f1-a22f-55977c2b6871/2022-05-10-wordt-de-nederlandse-bijdrage-in-mali-verlengd
Ongeveer 1500 Duitse soldaten zijn bij twee missies in Mali betrokken: de VN-inzet Minusma, die het geweld door militante islamisten moet indammen, en de EU-opleidingsmissie EUTM, met als doel soldaten uit de regio te trainen. Beide missies lopen eind mei af en verlenging is allerminst zeker.
Het leger van Mali zou samenwerken met Russische Wagner-huurlingen. Dat privé-leger heeft banden met het Kremlin en heeft volgens mensenrechtenorganisaties samen met het Malinese leger eind maart een bloedbad aangericht in de stad Moura.
Wat zijn we goed bezig!
https://nos.nl/artikel/2428241-ollongren-kijkt-serieus-naar-nieuwe-bijdrage-aan-vn-missie-mali
Laten we Mali veroveren!
Hup Holland Hup!
https://nos.nl/artikel/2427332-junta-in-mali-wil-af-van-defensieakkoorden-met-frankrijk
Tijd om Mali te koloniseren.
Als Rusland een basis in Polen bombardeert, is dat een rechtstreekse aanval op de NAVO. Dan is Rusland dus acuut en rechtstreeks met de NAVO in oorlog. Gaat dus niet gebeuren.
En dat hele verhaal is natuurlijk niet te vergelijken met de toestand in Mali.
En de vraag wie er goed of kwaad is, die u zo vroom stelt, is simpel te beantwoorden: Rusland is de agressor, en heeft zich op grote schaal schuldig gemaakt aan oorlogsmisdaden in Oekraïne, dus, ja, Rusland is zo fout als de pest!
@KeesBruin | 15-05-22 | 13:23: Ohh en daarom MOETEN wij de Oekraïne steunen?
Stel dus dat bijvoorbeeld Saudi Arabië IS strijders wapens geeft, dan blijven wij aan de kant van IS staan?
Kijk even waarom het van ( m.n. Frans ) belang is dat Mali binnen hun invloedssfeer blijft. Hint: uranium, bauxiet, lithium & goud.
@Graaisnaaiert | 15-05-22 | 13:36: Koloniseren die handel.
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:37:
Dat doen de Chinezen al he. Dat is ons grote probleem nu.
Poetin heeft nog die "geheime" Kabaeva snol maar zo'n 18-jarige incel is ook gevaarlijk hoor.
Wat is een Incel?
@Is dit nog nieuws? | 15-05-22 | 13:29:
Involuntary celebate; iemand die graag wil neuken, maar niet aan de vrouw/het meisje kan geraken, daardoor gefrustreerd en rancuneus wordt - vooral natuurlijk richting alle dames, want die blieven hem niet - en potentieel ook gevaarlijk/gewelddadig.
Ik had overigens nooit verwacht dat we weer loopgravenoorlog kregen. Maar kennelijk heb ik me vergist in de effectiviteit van pantser, APCs, (raket)artillerie, helicopters, kruisraketten en straaljagers. Uiteindelijk heb je mannetjes met krakaka's nodig om doelen te bezetten. En die willen niet opgeblazen worden dus graven ze zich in...
Loopgraven zijn vooral bij artillerie (dat zoals eerder aangegeven volgens zowel Ukrainse als Russsiche officieren bepalend is voor deze oorlog) de beste methode om mits goed ingericht zowel als verdedigingslijn als schuilmiddel kan dienen voor artillerie
Loopgraven werken dan ook hier en in het Midden-Oosten niet. Daar waaien ze zo weer vol met zand. Daarnaast heb je er heuvels of in het geval van Afghanistan bergen waar je achter kunt verschuilen, iets wat in Oekraïne en grote delen van Europa niet te vinden is. Ik denk dan ook dat het loont dat alle landen in Oost- en Centraal-Europa hun loopgraven weer in ere gaan herstellen van WOI en WOII.
Russische strijdwijze en tactiek al zo oud als de weg....., euuuh..., de Graaf zelf.
Wie weet kan Nederland en Duitsland nog een aantal Kodiak's naar Oekraïne sturen voor grondverzet.
@steekmug | 15-05-22 | 12:22: Kodiak, die moest ik even op zoeken maar daarmee kan je wel een akker geschikt maken om graan te verbouwen. www.defensie.nl/onderwerpen/materieel...
Of de effectiviteit en bereik van SAM zoals de S-300. Blijkbaar lastig met kruisraketten allemaal uit te schakelen. En wellicht een link met NAVO-radar dus verrassen is er ook niet echt bij.
Ik denk dat de bevallige Oekraïnse dames op het internet in een afgeschermd deel van het land wonen. Ik zie ze op de vele filmpjes uit de getroffen gebieden in ieder geval niet voorbij komen.
Bevallige Oekrainse dames zitten in Kiev/Odessa/Lviv en niet in een loopgraaf tegen Russen te vechten? Sowieso vind ik de loopgraven aan beiden zijden niet geëmancipeerd. Kunnen Kaag, Jetten en Paternotte cum suis daar niet wat aan doen?
@Graaf_van_Hogendorp | 15-05-22 | 11:22: loopgravinnen?
Het aardappelgehalte is inderdaad vrij hoog. Al kan ik me zo voorstellen dat ze wel wat beters te doen hebben momenteel dan een beetje opgeleukt voor de camera's te gaan lopen slettebakken.
Oekraïnse hoeren verdienen ze makkelijker en meer als ze de verveeld gefrustreerde Westerse (en Oosterse) mannen in hun eigen "loopgraaf" laten kijken!
Potdomme, er komt toch geen tekort aan p0rno?
Zijn er nog meer reaguurders die 40 jaar geen Songfestival hebben gekeken? Ikke wel, allemaal, en het was telkens weer leuk. Van Kleine Kokette Katinka tot Bla la Bla la Bla la Bla aan toe. Of Sandra die maar gewoon dan doe je al gek genoeg, of Willeke, en toen met Frizle Sizzle die ze na afloop op een onbewoond eiland hebben gedropt in de Stille Oceaan, of Edsilia Rombley Dame of color in wording, en die Noormannen, en die Kelten vijf keet achter elkaar winnen, en Sieneke die georomoot werd door Willeke aks haar opvolgster maar het niet geworden is, en nu S10 dat je niet moet uitsoreken als es-tien maar als Stien. Ze heeft vooraf de artiestennaam Stien genomen zodat je dan S10 kan zeggen. Maar ze is 11e gewirden dus zeggen ze nu ook S11, deze week dan hè, want volgende week zijn we bezig met het gedoe binnen de fractie van D66 in het Europarlement. Die twee spraken al twee jaar niet met elkaar. Lekker de belangen van de kiezer goed dienen en heul veul vangen!
Weer een zeteltje er af bij MdH. Rutte zelfs twee minder.
Die leeftijd heb ik zelluf nog lang niet, maar om uw vraag te beantwoorden: Nee .. Ik volg het niet. Tegelijkertijd geld (Of zou horen gelden t.o.v. ons eerdere, tolerante (En woke vrije) vaderland) : Leven en laten leven. Een steun in de rug voor Oekraïne kan juist in deze tijden geen kwaad, positief gezien.
@goedverstaander | 15-05-22 | 11:17: Enigzins OT (en linken lukt ff niet) maar leuk (not) in deze; dat "functioneringsgesprek" van SBS met MR.
@goedverstaander | 15-05-22 | 11:17: De campagne van Bill Browder tegen Mark Rutte op Buitenhof en EenVandaag zal 'm ook geen goed gedaan hebben vermoed ik. youtube.com/watch?v=8ds5rOsxAYo (kortere versie twitter.com/buitenhoftv/status/152072... ) en eenvandaag.avrotros.nl/embed/531693/ vanaf 3:54. Het zal wat zijn zeg, dat de Rutte Doctrine z'n oorsprong heeft in het te vriend houden van Poetin.
@Alexander des Burgus | 15-05-22 | 12:31: Dit soort interviews kunnen leiden tot de val van Rutte, niet een nationale aangelegenheid zoals de kindertoeslagenaffaire. Rutte moet het hebben van een goed imago in het buitenland om lucratieve handelsrelaties met de wereld op te bouwen zodat we hier goed erbij zitten, niet wat er van hem gedacht hier in Nederland.
Een s11ie.
Wat wil Poetin nu eigenlijk bereiken met z'n kleine clubje decadente slijmballen?
-
Nog meer macht? Een nog grotere boot? Een vijand om het eigen falen te camoufleren?
Het bevrijden van Oekraïners door de hele boel aan flarden te schieten en er een Noord Korea van te willen maken, kan het niet zijn.
-
De gewone Rus zal het allemaal wel weten en z'n eigen mening kunnen vormen op basis van de zorgvuldige staatsmedia.
Macht behouden. Onder de grond van Oekraïne zit gas en olie. Oekraïne mist de technische knowhow om dat op grote schaal te delven. Rusland houdt dat graag zo. En wil Oekraïne graag de toegang tot die velden beletten. Zo zit er bijvoorbeeld gas onder de Krim. Dat gebied heeft verder weinig waarde voor Rusland, maar door het in te nemen is Oekraïne de toegang tot dat gas ontzegd.
@schijtzat | 15-05-22 | 11:22: Nee.
@koeberg | 15-05-22 | 11:20:
Ahum, onderstaande gejat van Wiki.
Voor Rusland is de Krim van groot strategisch belang doordat daar, in Sebastopol, een grote basis van de Zwarte Zeevloot ligt, en vanwege de controle over de Straat van Kertsj. Ook de ontdekking van grote gasreserves (2,3 biljoen m³) in het Oekraïense deel van de Zwarte Zee, kan een rol hebben gespeeld.[2] Rusland poogde de ontginning ervan onder contract te leggen, maar zag de Oekraïense regering in januari 2013 voor Royal Dutch Shell kiezen.
@NLgaatnaardeklote | 15-05-22 | 11:44:
Dat is een grote gasbel.
Misschien niet zozeer meer macht, alhoewel hij en zijn groepje decadente slijmballen daar niet vies van zouden zijn, maar zijn macht en geld behouden. Zoals Theodorus Goldbach al eens aanhaalde heeft Poetin steeds ingegrepen in buurlanden die de corruptie in die landen wilden beëindigen en dát is precies waarmee Oekraïne bezig was en de reden voor de "vredesmissie". Nix bedreiging door de NAVO, nix Neo Nazi's. Poetin wil het geld dat hij en "zijn mensen" van het Russische volk gejat hebben niet kwijt. "Zijn mensen" zijn onder andere de vorige president van Oekraïne, de huidige presidenten van Georgië en Belarus, dictators die zelf, evenals Poetin stinkend rijk zijn terwijl de bevolking van die landen arm is. Dreigende democratie in die landen betekent ook dreigende toegang tot kennis, een verminderde ontvankelijkheid voor staatspropaganda en aanpak van corruptie. Vergis je overigens niet, Poetin's People zitten overal, ook in de westerse politiek, journalistiek en bij westerse bedrijven en organisaties.
Een handige infographic over waarom de Russen zo beschamend slecht presteren en waarom ze daarom maar overgaan tot het platgooien van civiele doelen.
www.youtube.com/watch?v=kAp9lPRbmoc
Infantiel (niet in de VS) en totale lulkoek... maar wat doet het ertoe de tuber heeft weer een paar cent verdient.
Het beschieten van burgerdoelen en terroriseren van de bevolking heeft in de strategie van Putin zeker wel een doel, namelijk:
- een enorm grote vluchtelingenstroom op gang brengen
Daarmee hoopt hij de samenleving van zijn 'vijanden' (EU, Navo) te ontregelen; sociale onrust en verdeeldheid te creëren. Dat heeft hij in Syrië ook al geflikt.
Putin wrijft zich al de handen, " Syriërs in hongerstaking wegens betere behandeling Oekraïeners". Het verschil tussen beide groepen is schrijnend.
In Syrië waren isis en cs het grootste probleem.
Bovendien werd West Europa vooral overspoeld met jonge mannen uit 50 andere landen dan Syrië. Niet met echte vluchtelingen, zoals de vrouwen en kinderen uit Oekraïne.
Kan best een aardige bijeenkomstigheid zijn voor hem zijn. Hij weet dat we niet happig zijn op grote stromen vluchtelingen.
Hij gebruikte wel eerder de vluchtelingen bij Wit Rusland als wapen om ze over de grens met Polen te duwen.
@Acidstain | 15-05-22 | 11:12:
Waarom kiezen die Syriërs en Afghanen dan ook niet voor een van die rijke landen op dat Arabisch Schiereiland?
@roevka | 15-05-22 | 12:43: Omdat wij geld geven.
@roevka | 15-05-22 | 12:43:
Omdat Saoedi-Arabië, Koeweit etc helemaal GEEN vluchtelingen of asielzoekers toelaten, zelfs niet als die uit een buurland komen.
Brains verslaan domme militaire kracht. Ondanks alles toch mooi om te zien.
Zo maakt de NL politie ook geen kans bij mij. Kneuzen.
Elke ochtend sta ik op en verlang naar deze draad om de vorderingen in Ukraine te lezen. Niets is mooier dan dat die Russen falen en Putin op z'n bek gaat.
Vroeger was een tank bijna onverslaanbaar, je had een grotere tank nodig om een kleinere tank te kaboemen. En nu is een verrieweg soldaat achter een boom genoeg met zo'n digitaal gestuurde hoge explosieven raket. Een klein gaatje is genoeg, en alle in de turret opgeslagen bommen ontploffen dan waardoor die turret de lucht in vliegt.
En door de luchtdruk van de explosie klappen alle longblaasjes in de longen van de tankbemanning waardoor die geen zuurstof meer kunnen opnemen en is het over. Dan zie je stapels met Russische soldaten van buiten nig helemaal gezond maar van binnen alles stuk.
Het mooiste is in het slagveld de voertuigen van de verkenners uit te schakelen, en die van de brigade commandanten. Russen mogen niet ip eigen initiatief iets dien, alleen op commando, dus als je de commando's in het veld uitschakelt heb je meer rendement dan de individuele tanks uit te schakelen.
Volgend jaar brigade generaal b. d.?
Het feit dat Oekraïne het ESF heeft gewonnen en Spanje niet heeft vast tevens een homosuele reden.
Ik heb niet gekeken. Waarom had Spanje moeten winnen?
@VoltaireJohn | 15-05-22 | 10:59: www.geenstijl.nl/5165038/spanje-nu-al...
Spanje was een halve porno
@goedverstaander | 15-05-22 | 11:03: Ik zie het, ik heb je reaguursel verkeerd begrepen.
@Hoeveel | 15-05-22 | 11:04: Goed dat ik niet keek.
Fosformunitie, clusterbommen, burgers deporteren, burgers in koelen bloede vermoorden, vrouwen en meisjes verkrachten. Rusland pleegt de ene na de andere oorlogsmisdaad.
En het interesseert Poetin en het Russische leger geen ene moer. Ze zullen toch nooit gestraft worden, afgezien van de enkelingen die nu door Oekraìne ingerekend worden.
Rusland heeft zichzelf gewoon buiten de beschaafde wereld geplaatst.
Het enige waar de Russen naar luisteren is brute militaire macht en economisch afknijpen. Dat is dus de enige weg die openstaat om ze tot zinniger gedrag te dwingen.
@Kopieerapparaat | 15-05-22 | 10:39: je vergeet 1 klein detail: zij hebben de oorlog niet geïnitieerd. Voor mijn part gaan de Oekies vol op het orgel qua oorlogsmisdaden, als NaziRusland maar opzout
@Kopieerapparaat | 15-05-22 | 10:39: 12 points voor de whataboutism van de dag.
@onesizefitsall | 15-05-22 | 10:42: Dus als je niet begonnen bent, gelden er geen regels meer? Selectief hoor.
Fatsoenlijk oorlog voeren - hoe zie je dat voor je?
@Kopieerapparaat | 15-05-22 | 10:39:
Vast en zeker niet. Maar het Russiche leger doet deze manier van oorlogvoeren al meer dan een eeuw.
@Kopieerapparaat | 15-05-22 | 10:47: Dus er zijn Oekraïnsche soldaten die Russische burgers doodschieten, Burgerdoelen bombarderen, verkrachten? Dat is je dubbele standaard, jammer dat ik die moet uitleggen maar graag gedaan. Dat is wel een reden dat mensen die deze afschuwelijk uit zijn verband getrokken poging tot whataboutism wel verwerpelijk vinden, wat denk je zelf? Of ben je gewoon aan het trollen?
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:47:
Aantal burger- en militaire slachtoffers bij Amerikaanse acties in de afgelopen jaren is nihil vergeleken bij dit Russisch slachthuis.
@MargauxGrandCru | 15-05-22 | 11:02: Irak een 100-150K. Maar…wel fatsoenlijk.
Elke oorlog is vies.
stringfixer.com/nl/Grdelica_train_bom...
Fosformunitie en clusterbommen mogen gewoon gebruikt worden en is geen oorlogsmisdaad. Ook de NATO heeft gewoon WP in hun arsenaal en vwb clusterbommen heeft Rusland het verdrag niet ondertekend en ook al heb je dat wel dan kun je er nog makkelijk omheen werken.
@omanders | 15-05-22 | 10:57:
Precies datzelfde kun je zeggen over de Oekraïners die tijdens WW2 met de nazi's meevochten, en gruwelijke moordpartijen pleegden. Niet alleen op Russen, wat nu helaas als legitiem gezien wordt, maar ook op Polen, joden en zigeuners.
Dat Oekraïners en Russen door dit geweld doordraaien is al erg genoeg. Oorlogsmisdrijven worden in vrijwel elke oorlog door elke partij begaan. Op individueel niveau vaak het gevolg van trauma's, bevelen of kuddementaliteit in extreme omstandigheden. Dat is helaas niet anders.
Wat mij beangstigt is dat mensen daar heel ver vandaan in NL die niks met die oorlog te maken hebben dusdanig partij kiezen dat ze zelfs oorlogsmisdaden verdedigen.
Juist op deze afstand moeten we kalm blijven. En natuurlijk is Rusland de oorlog begonnen, en ik geloof ook wel dat Rusland tot nu toe de meeste oorlogsmisdaden heeft gepleegd. Daar moeten Poetin, zijn kliek en Rusland vooral op worden aangepakt.
Maar we moeten geen carte blanche geven aan een van de strijdende partijen. Het gaat ook niet alleen om Russische soldaten; er wonen miljoenen Russen en andere minderheden in Oekraïne.
@maasvlakte | 15-05-22 | 11:16:
Is dat zo?
Jodenhaters verspreiden zoveel nepnieuws over Israël dat ik het niet meer bij kan houden. Wat ik wel weet is dat hamas jaarlijks meer Arabieren in Gaza vermoordt dan Israël. En dat als Israël na hamas-terreur terugslaat, ze altijd eerst de burgers in Gaza kans geven te vluchten.
@Dandruff | 15-05-22 | 11:33: helemaal met u eens..!
@Dandruff | 15-05-22 | 11:37: Dit. Net alsof er geen aanslagen worden gepleegd door moslims in bijvoorbeeld Afghanistan. Moslims tegen moslims. Laat ze maar lekker hun gang gaan.
KeesBruin | 15-05-22 | 10:35 |
Wel apart hoe Nederland mensen in Irak bombardeerde...
Wat hadden wij in Irak te zoeken?
Geen fosfor, fosfor detoneert nl. niet.
Wrschnlk een conclusie omdat het blijft roken/reageren.
De lading waarmee fosfor afgeleverd en/of verspreid word wel.
Klopt, de granaat rookt al voordat ie afgeschoten wordt :)
Dit lijkt meer op een cluster van brandbommen. Geen fosfor, want daar komt veel meer rook vanaf.
Er wordt springstof gebruikt om de zelfontbrandende witte fosfor te verspreiden.
@Leon Tosti | 15-05-22 | 10:58: Fosforbommen zijn brandbommen. Maar u heeft gelijk in uw opmerking over de rook. Wellicht kan een andere reaguurder dit duiden.
@goedverstaander | 15-05-22 | 10:59: Neen, zo werkt dat niet.
@Desolator | 15-05-22 | 11:04: Herschrijft u de eerste alinea even:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Brandbom
@goedverstaander | 15-05-22 | 11:13: Het is al verspreid... Of denk je dat al die inslagen die je ziet uit aparte kanonnen komen ofzo? Dit is gewoon submunitie aangezien het detoneert bij impact.
"De stad kreeg, als felicitatie voor het winnen van het Songfestival, een aantal explosieve cadeautjes van de Russen.''
Nou ben ik totaal tegen die kutRussen en voor de Oekraïners, maar dat Oekraïne gisteren het Songfestival heeft gewonnen, bewijst maar weer eens dat dat gedoe niets te maken heeft met het kiezen van muzikale kwaliteit, en alles met politieke overwegingen. Ik volg dat festival al 4 decennia niet meer, maar van een vriendin die het nog wel doet, heb ik begrepen dat de 'inzending' van Oekraïne tamelijk waardeloos was, muzikaal gezien dan.
Maar ja, ze laten winnen is wel een makkelijke, goedkope, vrijblijvende manier om onze 'solidariteit' te demonstreren.
Oekraïne was niet slecht, maar er waren betere optredens. En vergeet niet, Oekraïne won omdat het publiek op ze stemde.
De vakjury gaf Oekraïne beduidend minder punten.
Juist, zonder oorlog geen songfestival winnaar.
Policor populariteitsfestival is een betere omschrijving van die regenboogshow
Je kan politieke overwegingen beter uitvechten in een songfestival dan op een slagveld.
Nou zo slecht was de song nou ook niet maar het was geen dijenkletser.
@Dr.Utker | 15-05-22 | 10:30: was op basis van stemmen van het publiek.... de 'professionele' jury had een andere keuze gemaakt.
Want elk jaar wordt het leukste liedje gekozen door een volslagen objectieve landenjury die niet kijkt naar andere belangen of het strategisch uitdelen van punten in de hoop ze ook weer terug te ontvangen? Dat hele eurovisie is een gay over de top festijn dat heel weinig met muziek te maken heeft. Remember die vrouw met baard? Was toch ook helemaal kut. Wat kan ons het boeien wie daar wint. Laat ze lekker.
@W_F | 15-05-22 | 10:30:
Nee. Daarvoor hebben we de VN, en het International Court of Justice hier bij mij in Den Haag.
@BobDobalina | 15-05-22 | 10:32: Kijk er ook nooit naar, maar na afloop zie je wel eens wat voorbij komen. Bijv. die 'vrouw met baard', typisch voorbeeld van de degeneratie waar een flink deel van Europa aan ten prooi is gevallen.
En vorig jaar waren er een stelletje vieze Italianen, kerels in hun blote bast en met - Godbetert - mascara om hun ogen, de winnaars. Een ziek zootje, als je het mij vraagt.
Ik geloof er geen bal van dat je 40 jaar geen Songfestival hebt gekeken, dat klinkt niet stoer maar gebrek aan interesse in de Europese cultuur. Wat is jouw opinie dat na 50 jaar de liedjesvoorraad op is en er geen leuke liederen meer zijn die nog niet eerder waren gezongen. Het Songfestival verzandt dan in een lightshow met gymnastische bewegingen en oe en ahh roepen zoals S10. Oh ja, dat is Stien.
@Dr_Johnson: Als het songfestival je al 40 jaar niet boeit, waarom dan nu wel? Op basis van de mening van een vriendin dus. Goed van je hoor.
Het songfestival is altijd al politiek geweest. Buurtlanden gaven elkaar steevast punten hoe belabberd het ook was.
@KeesBruin | 15-05-22 | 10:38:
"Ik kijk er nooit naar, maar ik heb er wel een mening ober en ik keur het af"
Wat hoor je dat toch veel van mensen die anderen humn mening willen opdringen.
@BobDobalina | 15-05-22 | 10:32: conchita wurst, het was een start voor de degeneracy welke we nu meemaken.
@BobDobalina | 15-05-22 | 10:32:
Komop Bob, niet van dat benauwde. Het songfestival is gewoon een ideale gelegenheid om met je inner gay in contact te komen. Lekkere bipsert van me.
Ot: Oekraine heeft de sympathy vote van het publiek, logisch toch? Volgend jaar Mariupol, ben benieuwd. Zouden Russische krijgsgevangenen worden ingezet om het theater weer op te bouwen? Doen ze toch een klein beetje mee aan dat regenboogfestival.
@VolgendjaarkrygikAOW | 15-05-22 | 10:42
@Raspatat | 15-05-22 | 10:42
Ik volg het al 4 decennia niet meer in de zin dat ik niet de godganse avond naar al die sneue optredentjes ga zitten kijken.
Wie er 'kansrijk' is en wat de Nederlandse inzending is, en wie er uiteindelijk wint, dat krijg je toch wel mee in de kranten, op tv, en op internet. Daaraan valt eenvoudigweg niet te ontkomen.
Zoals er ook aan bepaalde zaken niet te ontkomen valt die me op zich werkelijk geen reet interesseren, maar die je, vooral hier op internet, voorbij ziet komen, en waarvan je dan globaal op de hoogte bent doordat je de koppen bij de artikelen leest; die artikelen zelf klik ik nooit open. Zo interesseren de wederwaardigheden van ene André Hazes jr. me echt nul, maar toch weet ik dat hij weer terug is bij 'Monique', dat hij een affaire heeft gehad met Bridget Maasland, en dat er een soort rechtszaak was mbt hun affaire, dat hij een affaire had met ene Sandra van Soelen, maar dat dat ook alweer over is, etc.
Op diezelfde manier wist ik tamelijk veel - veel meer dan me lief is - over ''Barbie''. De laatste tijd kom je die niet meer tegen op internet, maar dat was jaren anders.
@Dr_Johnson | 15-05-22 | 11:09:
Ik heb een Yahoo mailaccount en via die site heb ik dus vernomen dat er figuren als Justin Bieber, Kim Kardashian en Rianna bestaan.
*onschuld definitief verloren is*
@Graaisnaaiert | 15-05-22 | 11:13: Moet je Twitter proberen.
Poetin dacht een groot rusland te maken door deze overval. Gesteund werd/wordt hij door een klein groepje die dachten grote winst met gestolen waren en fabrieken te kunnen maken. Is allebei nog niet helemaal gelukt integendeel. Zweden en Finland bij de Nato, olie en gas inkomen zal in de toekomst steeds minder worden. Handel steeds moeilijker zodat alles in rusland peperduur wordt. Vrijwel de hele wereld ziet de russen als paria, ook de russische toeristen.Nou jongen, tel uit je winst.
85% van de wereld interesseert het geen moer.
Rusland is qua oppervlakte groot, qua inwoners is het kleiner dan Frankrijk en Duitsland samen. En laten we het niet over het BNP hebben. Dus qua reserves stelt Rusland niet veel voor. Denk dat de echte problemen pas ontstaan nadat Rusland uit de Oekraïne wordt verdreven. Hopelijk heeft Putin tegen die tijd het loodje gelegd of is afgezet, want denk dat er anders zeer wanhopige stappen gaan gebeuren
Olie kan rusland vrij makkelijk per schip aan iemand anders verkopen, maar bijvoorbeeld China weet dat ze dan een lagere prijs kunnen onderhandelen. Aardgas is veel lastiger, 1 extra pijplijn naar China kan jaren duren, en een installatie bouwen om er LNG van te maken is ook lastig door sancties on ontbrekende onderdelen zoals kogellagers, computers, PLC's, etc.
jan huppeldepup | 15-05-22
Ze zien Rusland niet alleen als een paria, maar ook als een macht die zwaar overschat is. Zou me niets verbazen dat zodra het russische leger echt klopt krijgt en zich over de grenzen moet terugtrekken andere landen hun kans zien. Bezette landen en buurlanden die wat extra ruimte/grondstoffen kunnen gebruiken.
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:21: vertel dat maar aan Afrika of Libanon nu ze geen graan meer krijgen en verhongeren.
@Der Schnitzeljäger | 15-05-22 | 10:27: Las op Twitter dat de Russen misschien wel kernwapens hebben. Weet niet of die info betrouwbaar is.
@Der Schnitzeljäger | 15-05-22 | 10:27: Oekraïne wil de Krim terug, Finland wil een stuk grondgebied terug, Japan wil een paar eilanden terug, en het zou mij niet verbazen als meer landen nog een rekening willen vereffenen. China wil waarschijnlijk geen grondgebied maar wel meer zeggenschap binnen het kremlin, dus eigenlijk een vinger in de pap van de hele russische economie.
Die Russische toeristen werden altijd al als paria's gezien; advertenties waarin Rus-vrije accommodaties worden aangeprezen zeggen wat dat betreft genoeg.
Voor wat betreft het land zelf valt het mee. Westerse landen zijn vooral heel erg tegen Rusland, maar daar is de oorlog ook dagelijks nieuws. Voor de rest de wereld is het business as usual. Een conflict naast alle andere conflicten.
De gasinkomsten voor Rusland zullen in de toekomst meer worden, maar pas vanaf 2025. Tot dan is het onzeker. Hoe langer Putler blijft zitten hoe groter de kans wordt dat Rusland EUropa kan behouden als leverancier
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:31:
Ja, maar gezien de 'kwaliteit' van de rest van het leger. Wie durft die oude meuk af te schieten ?
@litebyte | 15-05-22 | 10:35: Hoe KLEINER...
@Der Schnitzeljäger | 15-05-22 | 10:23:
"Handel steeds moeilijker zodat alles in rusland peperduur wordt"
Niet alleen in Rusland hoor.
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:21: Dan let die 85% toch niet echt goed op. De gevolgen van deze oorlog zullen wereldwijd te merken zijn. Op allerlei vlak.
De meesten die het - zogenaamd - niets kan schelen zijn afhankelijk van Rusland, of zelfs bevriend met dat land. En verder houden India, China, Iran en consorten uit strategische overwegingen hun mond over Rusland. Maar ze zullen het nauwlettend in de gaten houden, dus het interesseert ze wel degelijk.
@jan huppeldepup | 15-05-22 | 10:30:
Dan nog interesseert het ze geen ene moer. Die staan echt niet stil bij een oorlog in Europa....
@W_F | 15-05-22 | 10:34: China loert voortdurend naar Rusland. Reken maar dat ze het op de voet volgen, en hun kansen al berekenen, om Rusland volledig in de tang te gaan nemen, en voor een habbekrats grondstoffen en energie van Rusland te gaan kopen.
@NLgaatnaardeklote | 15-05-22 | 10:39:
Dat is een uitspraak van Jan, niet van mij. Je citeert verkeerd.
@Der Schnitzeljäger | 15-05-22 | 10:44: Oeps sorry.
@KeesBruin | 15-05-22 | 10:41: Goed punt, het is maar de vraag hoeveel landen als Iran en Syrië hebben aan rusland als "beschermheer" in de nabije toekomst.
@jan huppeldepup | 15-05-22 | 10:30:
Roemenie heeft Constanta geopend voor Oekrains graan en zonnebloemolie he, dus dat probleem is gelukkig voor een deel opgelost. Tenzij de Russen die aanvoerlijnen daarnaartoe gaan saboteren maar dat is risky business voor ze; 1 bom die verkeerd valt en dan is het inderdaad een extra Navo-vergadering over hoe te reageren.
Alleen de westerse wereld zien Russen als paria, in de moslim wereld en Afrika zijn het de helden. Daar zit de westen haters diep. Kijk maar eens in de comments bij al-jazeera. Hij kan zijn olie en gas dis echt wel kwijt in Afrika, Azië en zuid-Amerika. Niet alleen de westerse media NPO/CNN/Fox-News) geloven.
Vind Rusland noch Oekraïne Europese landen. Die oorlog is afschuwelijk ja, maar wat hebben wij daarmee te maken?
Het is 2 landen verderop.
@Wattman | 15-05-22 | 10:20: Maar dan nog. Vind Turkije ook geen Europees land.
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:23:
Turkije ligt ook grotendeels in Azië.
@Wattman | 15-05-22 | 10:27: Bedoel in cultureel opzicht.
Het veroorzaakt een enorme vluchtelingenstroom, die gedeeltelijk ook hier in Nederland arriveert. Het laatste getal dat ik las - maar is al weer van meer dan een week geleden - was 53.000. Dat is in minder dan 3 maanden tijd hier binnen gekomen. En dan lees je wel overal dat veel Oekraïense vluchtelingen werk hebben gevonden - want ze hebben een soort bijzondere vrijstelling waardoor ze makkelijk aan de slag kunnen - maar dat zijn er iets van 4600 of zo. Nog geen 10%.
En als er in Oekraïne een wapenstilstand oid wordt gesloten en die oorlog voorbij is, moet ik nog zien hoeveel er weer teruggaan. Iedereen beweert wel dat ze allemaal teruggaan, want Oekraïners zouden een andere mentaliteit hebben dan veel van die derdewereldlanders die hier alleen maar hun levensstandaard een 'boost' komen geven, maar ik moet dat nog zien. Ook in vergelijking met het leven in Oekraïne is het hier Luilekkerland, en ik vermoed dat straks verreweg de meerderheid van de gevluchte Oekraïners zich hier permanent zal willen vestigen.
@Dr_Johnson | 15-05-22 | 10:31:
Aangezien Rutte en zijn troepen bijna klaarkomen op het woord "vluchteling" en de hele wereld hierheen halen, kunt u weleens gelijk gaan krijgen.
@Dr_Johnson | 15-05-22 | 10:31: Ik denk dat vaan Oekraïners terug gaan, sommig zijn al terug gegaan. Hun huis is misschien flink beschadigd maar ze zijn nog wel eigenaar ban de grond en wat er over is van het huis, hier hebben ze niets. De "vluchtelingen" die via Turkije en Belarus naar Oekraïne kwamen blijven hier, maar die hadden in geen van die landen iets opgebouwd.
@Dr_Johnson | 15-05-22 | 10:31: echt, Oekraïeners komen echt niet naar Nederland. 50.000 op 6 miljoen vluchtelingen is peanuts. Echt peanuts. Oekraïeners hebben Nederland niet in hun top 5 staan. Duitsland overigens ook niet. Oekraïeners willen naar Polen, Hongarije, Moldavië, Italië. Omdat ze daar vrienden en familie hebben en kunnen werken etc. Deze groep komt niet op voorzieningen of een paspoort af, maar is daadwerkelijk gevlucht. Dat is de groep die via Wir-Rusland of Turkije of de Balkan in de slipstream meekomt. Dat deel van de 'vluchtelingen ' zal hier ook blijven.
Maar Oekraïeners? Van de 50.000 is een groot deel al kind. Die gaan over een.poos met hun moeders terug. Slechts een klein deel Oekraïeners zal blijven.
@Dr_Johnson | 15-05-22 | 10:31: Hoe minder Oekraïners terug gaan hoe minder we er uit Afrika nodig hebben. Mijn persoonlijke mening is dat we er helemaal geen nodig hebben maar mijn mening is niet belangrijk voor Rutte en zijn k#t EU.
@NLgaatnaardeklote | 15-05-22 | 10:43: de realiteit zal anders zijn. Plekken bestemd voor Oekraïeners die niet bezet worden door Oekraïeners zullen naar asielzoekers gaan. De opvang zit nou eenmaal vol in TER Apel.
@NLgaatnaardeklote | 15-05-22 | 10:43: ohh, racisme!
@Ichneumonidae | 15-05-22 | 10:28:
Was in de begin jaren 90 een paar keer in Polen en Hongarije. Vond dat de Polen redelijk op ons leken cultureel, Hongarije wat minder.
Denk dat het cultuurverschil met Oekraïne wel meevalt, zelfde geloof zo'n beetje.
Interessante vraag. Is de 128ste keer dat je die hier stelt.
Lol, Henk Krol gooit onderstaand tweetje de wereld in wordt vervolgens gebombardeerd met pro Russische reacties van 'volgers'
Henk Krol@HenkKrol
Politiek op het Eurovision songfestival “Help Azovstal. Help Mariupol”.
Wat vinden we daarvan?
Nou ja het bijna beste lied heeft gewonnen volgens het publiek, de jury vond Engeland beter, de man in een zebra pyjama die ze zag vliegen met zijn hoge stem. Ik persoonlijk hield het meeste van Spanje, weet alleen niet meer wat ze zongen.
Wat een armoe, het lijkt 1914 wel. Kunnen ze dat niet een beetje moderner, cq digitaler oplossen?
Via Xbox game oid. Moet lukken.
Als ik die beelden zie lijkt (des)oriëntatie me altijd het grootste probleem op een slagveld. Wie zit waar ? Kop erbij houden en niet de eigen troepen beschieten.
Gisteren ook een rus in een tank, met loop gericht op een ander voertuig, met de toch wel belangrijke vraag: "is dat er een van ons?"
@W_F | 15-05-22 | 10:19: En bleef het kanon ook nog hangen....
Als verdediger heb je het voordeel dat je al (maanden) je posities goed weet, dat te verdedigen gebied is 'ingeschoten' en dat je alle tijd hebt gehad om middels mijnen of obstakels de vijand een bepaalde richting uit te sturen of om flink te vertragen.
Als de communicatie bij de Russen dan ook ong eens volkimen ruk is en de moraal over het alg. niet al te geweldig. Tja dan kan het wel eens lastig worden.
@W_F | 15-05-22 | 10:19: Ik vond die periscopen in "mijn" YPR ook niks, je ziet zo weinig. Zo kwetsbaar. Tegenwoordig hebben moderne tanks camera's rondom.
In deze gruwelijke oorlog ben je nergens meer veilig..
www.youtube.com/watch?v=deFEq0IJ4JI
Hij mikt hem mooi door het open dakraampje.
Als je een stok in een wespennest steekt moet je niet klagen als je gestoken wordt.
Laten we inderdaad de Oeks overmoedig maken door te zeggen dat het kantelpunt daar is. Van Balen en Verhofstadt waren ook al zo overtuigend met alle gevolgen van dien.
Nee laten we vooral maar bang zijn en zeggen hoe geweldig de Russen zijn en hoe kansloos Oekraïne is.
@Mokum Kosher | 15-05-22 | 11:06: dat staat nergens, het gaat om realisme.
@captain-caveman | 15-05-22 | 10:11: Wappie.
Die staalfabriek kan zichzelf onderhand als sloopijzer verwerken.
staalfabrieken in die regio gaan t sowieso erg druk krijgen de komende jaren
@Dr.Utker | 15-05-22 | 10:10:Denk dat er ook aardig wat te recyclen is tegen die tijd..
De Oekraïne EOD heeft nog voor tientallen jaren werk.
@Acidstain | 15-05-22 | 10:49: Ik kan me vaag beelden herinneren aan het eind van WOII waar Duitse krijgsgevangenen mijnenvelden en onontplofte granaten moesten ruimen...
Andere Tijden!
@mosterd je bent er al weer vroeg bij, gisteren dat lange en late Eurovision topic en nu weer dit. Nachtje doorgehaald?
Artikel lag al een week of twee klaar.
Mosterd ligt nog in z'n potje.
@Kapitein Sjaak Mus | 15-05-22 | 10:20:
Deze filmpjes circuleren al een een tijdje op Telegram. Dus dat van die twee weken kan wel kloppen inderdaad.
Het gaat verder zeer vervelend worden als de herfst en winter aanbreekt. In Europa dan. Want geen olie uit Rusland meer en een regering (regeren als in zaken regelen) die ons al vast waarschuwde dat dit een probleem zal gaan worden.
Iets met torenhoge rekeningen voor Nederlandse huishoudens. Even niet vergeten.
Mijn maandelijkse premie al omhoog bijgesteld.
Nog vervelender dan in Oekraine? Kwestie van aanpassen dus of u bent zo'n luie boomer die alles al beetje heeft opgemaakt?
Fijn dat er zoveel mensen zijn die mee willen lijden, even afwachten of het zo blijft als het ze echt raakt.
@horsteknots | 15-05-22 | 09:58: tip, is niet slim heb hem hier naar beneden bijgesteld gewoon voor de zekerheid
Heb je gelijk in... nu krijgt iedereen vakantiegeld en valt de hogere Essent rekening niet op... gaat steeds erger worden van mensen waar contracten van gaan aflopen... Van €150 naar €275 is toch stevig.. en maar hopen dat in Januari de regering weer besluit om de energie rekening te gaan compenseren anders gaan er veel meer slachtoffers vallen..
@horsteknots | 15-05-22 | 09:58: Slim... heb de mazzel dat ik nog een 4 jaar contract heb..
@moppersmurf | 15-05-22 | 09:59: Dat ben ik in ieder geval.. en opmaker zeker heb er gvd jaren voor gewerkt...
@likdoorn | 15-05-22 | 10:00: Precies. Het is erg makkelijk mee lijden als je papa of mama de rekeningen betaald en niet jezelf zodat men volop kan zeggen: schaam je want O is veel erger. Heerlijk om geen financiele verantwoordelijkheid te hoeven dragen, toch? Totdat het wel zo ver is op een dag en je een eigen huishouden hebt. En dan is het opeens van euhhh ja toch wel ja, Oekraine is heel erg maar dit bij-effect euuhhh is bepaald niet prettig euhh jaa
@Bello de Hond | 15-05-22 | 10:02: Lees de kleine lettertjes even, vaak kunnen energieboeren de contracten aanpassen in "uitzonderlijke omstandigheden" waar ze zelf geen invloed op hebben. Oorlog en sancties bijvoorbeeld.
in september draait rusland de gaskraan helemaal dicht. aan n contract heb je niks als je leverancier failliet dan gaat. allemaal in de kou en groen links happy
@Bello de Hond | 15-05-22 | 10:03: Dus al die tij zo goed als gratis energie gehad maar niet kunnen voorbereiden tot het minder/duurder word. Beetje dom is eerste wat bij mij opkomt, en blijkbaar zeer gemakzugtig en nu mogen ook nog even andere mensen lijden om dit nog eventjes voor te zetten totdat alles echt op is?
@SpookJohn | 15-05-22 | 10:18: die hele oorlog is de natte droom van de milieumaffia.
@moppersmurf | 15-05-22 | 10:01: ik volg niet helemaal. Er is ons een variabel contract opgedrongen. Nou zijn we al superzuinig. 75 p/mnd, maar ik wil geen verrassingen.
@moppersmurf | 15-05-22 | 10:23: ach zo. Gratis? Ga je zuster de maat nemen.
@horsteknots | 15-05-22 | 10:27: Groningen is echt leeg geroofd , en het gas is voor een habbekrats weggegeven aan tuinders en andere grootverbruikers. Nu komen ze er achter dat we in die halve eeuw nog steeds niet voorbereid zijn op een wereld zonder gas, terwijl van dag 1 duidelijk was dat het opraakt. Maar u vind blijkbaar iets anders?
Ben ook net van een vast jaarcontract overgestapt op een flexibel contract. Krijg over afgelopen jaar 580 euro retour en komend jaar is de maandtermijn vastgesteld op -6,92 euro. Ben benieuwd hoe we het komend jaar gaan doen.
@W_F | 15-05-22 | 10:09: Vraag me af of een bank hetzelfde kan doen met je vaststaande hypotheekrente ? ik heb zoiets wel eens gehoord namelijk.
"de straatmuzikanten bespelen hun instrumentjes op de melodie hun traanbuis"
Wattes?
Pisbuis?
Benieuwd wanneer in Rusland een burgeroorlog gaat uitbreken.
Ik denk eerder dat er in de top gerommel is/komt zoals die hoge piet van de Oekraïense geheime dienst gisteren zei.
De Russische bevolking is veel te gelaten; om niet te zeggen: lethargisch-apathisch...
@Aristotalloss | 15-05-22 | 09:58: net als een groot deel van de bevolking hier
@Aristotalloss | 15-05-22 | 09:58:
De Russische bevolking ziet alleen extreem waanzinnige propaganda. Ze weten echt niet beter, en bovendien hebben ze wel wat anders aan hun hoofd.
gaat niet gebeuren. Heeft met cultuur te maken. In diverse commentaren lees je ook dat ze alleen een sterke leider zien , gecombineerd met eenzijdige berichtgeving. Hullie tegen wullie, gecombineerd met een diepgeworteld neerleggen bij persoonlijk lijden.
Yor_Kok | 15-05-22
Hoe lang zit de russische bevolking al niet onder de knoet ? Tsaren, communisten en nu Putin en zijn oligarchen. Het zo bekijkende is het een tamelijk dociel volk waar weinig van is te verwachten. Ze hebben hun kans gehad onder Jeltsin. Helaas .....
@Dandruff | 15-05-22 | 10:04: Helemaal mee eens. En - zat ik gisteren nog te denken - die propaganda refereert vaak aan nationale sentimenten (een roemrucht groot Russisch Rijk uit een roemrucht verleden, de verheven Slavische mens, enz, enz.) en dat wil zeggen dat er minstens net zoveel Nazi's in het Kremlin zitten als in de Donbas...
@Dr.Utker | 15-05-22 | 10:27: me dunkt dat er toch burgeroorlogen geweest zijn in Rusland. Meer dan in Nederland.
@Aristotalloss | 15-05-22 | 10:34:
Dat was helaas altijd al zo.
Stalin en Hitler verdeelden samen Europa, vielen samen Polen binnen. De Duitse tanks die NL binnen rolden reden op Russische olie.
Toen Hitler zijn maatje Stalin verraadde met operatie Barbarossa wilde Stalin dat aanvankelijk niet eens geloven. Pas na 3 dagen mochten Russische soldaten terug schieten.
Daarna was het onderling wel flink hommeles, maar de ideologie van beide socialistische sektes bleef min of meer gelijk. En daarin was geen plaats voor minderheden; zowel voor als na WW2 werden die op grote schaal vermoord of gedeporteerd.
Niks roemruchts, groots of verhevens aan.
Maar leg dat maar eens uit aan mensen die al hun hele leven 24/7 gehersenspoeld worden.
Interessant
mobile.twitter.com/JimmySecUK/status/...
Wat een waanzin.
Zoveel mensen die geen oorlog willen.
Behalve 1 man of een klein groepje. Omdat ... ergens voor.
Omdat ieder voormalig Sovjet-land waarin het goed gaat een ondermijning is van het huidige gezag in Rusland. Bombardeer het land en het gaat opeens een stuk minder goed.
Zijn die gaten in de Russische jet van granaatscherven of kunnen de Oekraïense piloten gewoon heel goed mikken?
Het lijkt alsof er van onderaf doorheen is geschoten.
Vliegtuig ligt op de kop?
Die luchtdoel raketten (de koppen) exploderen in heel veel fragmentjes. Je hoeft dus met die raket absoluut niet het vliegtuig te raken. Zie ook MH17.
qph.cf2.quoracdn.net/main-qimg-0d53b5...
Toch kun je beter een oorlog winnen dan een songfestival.
Het beste is allebei.
Plus.
Ik ben optimistisch.
Het EVSF was het kantelpunt; de KO voor de Russische moraal.
Gna. Was het maar zo.
Ha.!!
Dat zal ze leren..!!
Als ik in Call of Duty in een loopgraaf zit te schijten van angst ben ik al elke tien seconde dood.
En toch ben je een dappere krijger.
@RickTheDick | 15-05-22 | 09:41:
Ik probeerde onlangs een potje Fortnite. Ik had de grond een seconde geraakt en werd door één of ander kudtkind al doodgeschoten. Nog tien potjes geprobeerd en het zelfde scenario.
Ik vraag aan de oudste alhier. Wat doe ik verkeerd? Wat moet je dan wél doen om een Victorie Royal te halen wat jij altijd zo trots schreeuwt…
Met de staart tussen de benen de woonkamer verlaten en beloofd nooit meer te zeggen dat ‘ik het wel even voordoe… ik was vroeger eindbaas Doom, Duke Nukem en Unreal!’
Je heet niet voor niets overVecht.
@overVecht | 15-05-22 | 09:52: Dit klinkt zo bekend.
@AdvocatusDiaboli | 15-05-22 | 09:52:
Nou. Dan zou het nieTgevecht moeten zijn.
@overVecht | 15-05-22 | 09:52: je bent oud, dus minder reactievermogen en je bent niet met een gameconsole uit mamma, 's buik gekropen.
Gewoon je trophy system activeren, EOD, Ghost en Battle Hardened perks in je load-out en laat ze maar komen jongûh.....
@overVecht | 15-05-22 | 09:52: Vroeger was ik ook eindbaas. Met Mario Kart kan ik, als ik mijn bril opzet, af en toe nog winnen van mijn volwassen kids. Maar Call of Duty en vergelijkbare spellen, onmogelijk. Met 50+ gaat je reactietijd dus echt enorm achteruit...
@Usumani | 15-05-22 | 09:54:
Ik heb onlangs Doom remastered gespeeld… met mijn grote bek op de moeilijkste stand begonnen maar toen de kinderen uit verveling en mijn grote bek even iets anders gingen doen hem snel op easy gezet…
@More_Bazz | 15-05-22 | 10:00:
Heb je een vertaling hiervan voor een 40+’er?
@overVecht | 15-05-22 | 09:52: Had hetzelfde met PUBG, maar later bleek dat er nogal veel lui met cheats meespeelden. Fortnite is mij te knullig. Mijn advies: probeer Call of Duty: Warzone eens. Daar kan ik nog redelijk in meekomen.
Ik kan de heren Hell let loose aanraden!
@DePsych | 15-05-22 | 10:01:
Ik was eindbaas Tony Hawk vroeger. Dus toen 1 en 2 opnieuw uitkwamen drie avonden lang het uren kapot gespeeld en highscores neergezet. Ik tegen de oudste. Ok jochie. Je hebt drie dagen de tijd om het te nailen…
Volgende ochtend voor het naar school gaan…’check zo even voor je werk THPS 1 en 2 … weet niet of ik het juist heb gedaan maar hoor het wel…’
Toen hij weg was ging ik het checken en had hij bij ELK level mijn topscores verdubbeld… kudt dag gehad van hier tot Tokyo.
@Muxje | 15-05-22 | 10:02:
Dank voor de tip! Kun je die ook als sinlge player op standje easy spelen? Heeft mijn vrouw er ook wat aan.
*kuch*
@SapperdeFap | 15-05-22 | 10:05:
Lol!
@overVecht | 15-05-22 | 09:52: tijdens de pauze met collega's Unreal tournament. Toen ik me afvroeg waarom ik altijd door junior collega's werd afgeknald ben ik eens gaan kijken bij ze. Ik wist toen dan ik nooit zou winnen van die toetsenbord-artiesten. Net als de Death Incarnate modi in Doom en Wolfenstein. Ben ik gewoon niet snel genoeg voor.
@Dr.Utker | 15-05-22 | 10:16:
Echt exact dat! Daarom speel ik alleen nog single player games op standje easy. Ben ik in ieder geval in mijn eigen belevenis de allerbeste.
@overVecht | 15-05-22 | 09:52:
''Ik probeerde onlangs een potje Fortnite. Ik had de grond een seconde geraakt en werd door één of ander kudtkind al doodgeschoten. Nog tien potjes geprobeerd en het zelfde scenario.''
spawnkillers/campers.
die ken ik nog uit halo 1 online. die ''kudtkinderen'' weten waar je personage weer op de map tevoorschijn (gerespawnd) komt, wachten je op, en knallen je meteen neer zodra je respawnt.
@360beatz | 15-05-22 | 10:59: Lol, dat lukte mij zelfs met ‘World of tanks’ in de eerste secondes van het spel met artillerie al een kill maken aan de andere kant van het veld.
@360beatz | 15-05-22 | 10:59:
Ja maar je kiest zélf uit waar je land he in FN!
Ghe, ghe, ben 47 dus valt op zich wel mee wat betreft reactie snelheid gaat ie nog redelijk goed mee. Idd Call of Duty Warzone proberen of Modern Warfare. Einde van het jaar komt daar deel 2 van uit. Als je gaat spelen kun je een load out selecteren qua wapens, perks en field upgrades. Trophy system is een field upgrade. Die zet je op en dan ben je beschermd tegen granaat en raket inslagen enzo. Die perks kun je selecteren, daar zijn er nog veel meer van maar kunt er max 3 in je load out selecteren. Ghost ben je niet zichtbaar op de radar van de vijand, EOD ben je beschermd tegen explosies en Battle Hardened tegen flash en stun granaten. Try it! Heb er mog steeds veel plezier aan, ook na de lockdowns en avondklok enzo.
Dan moet je maar Arma 3, Squad of Insurgency Sandstorm gaan spelen. Daar zit die jeugd juist allemaal niet in, maar begint de groepssamenstelling vanaf 35 ongeveer. (Gokje, als ik de streamers zo'n beetje zie)
Laten we onze bips insmeren met glimolie en dansen voor de vrede.
Je mag mijn bips wel insmeren Rick. Heb je een uurtje?
@Kaal-dik-en-lelijk | 15-05-22 | 09:41:
Zit er haar op?
@RickTheDick | 15-05-22 | 09:42:
Hij heet toch *kaal*-dik-en-lelijk?
REAGEER OOK