Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al niet divers genoeg: prentenboeken

Also also also

We beginnen maar even met twee citaatjes uit de krant voor mensen die denken dat de hele wereld een prentenboek is, zodat u niet gaat denken dat wij hebben verzonnen dat er een wetenschapper (!) is die vindt (!) dat in prentenboeken (!) te weinig diversiteit (!) onder de dieren (!) is.  

"In prentenboeken komen vooral exotische en gedomesticeerde dieren voor. En vaak zijn ze onrealistisch getekend. Zo kunnen kinderen een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen." 

"Hoewel de meeste prentenboeken er niet op zijn gericht om kinderen te onderwijzen over de dierenwereld, kunnen ze daarin wel een belangrijke rol vervullen, schrijven de auteurs. Hooykaas: „Met iconische en dus herkenbare portretten van verschillende dieren kunnen kinderen hun beeld van de natuur verruimen.” Om diezelfde reden adviseren de onderzoekers om in prentenboeken ook meer inheemse soorten een plekje te geven, evenals minder populaire groepen als amfibieën en ongewervelden." 

Of deze, uit Trouw:

"Ik wil de creativiteit van kinderboekenschrijvers natuurlijk niet in de weg staan. Toch hoop ik wel dat dit onderzoek mensen aan het denken zet. We worden ons op meer terreinen bewust van de gevolgen van scheve representatie in kinderboeken. Bijvoorbeeld als het gaat om de rollen van mannen en vrouwen. Maar ook bij de natuur is dit een thema. We hebben te maken met een afname van de biodiversiteit. Er is al minder wildernis om ons heen. De culturele representatie – bijvoorbeeld via prentenboeken – wordt belangrijker om kinderen een beeld te laten vormen van wat er allemaal om hen heen is."

En als u denkt dat de kinderboekenschrijvers in Nederland deze onderzoeker vriendelijk de deur en/of de kant van de psychiater op wijzen, dan denkt u dat natuurlijk helemaal verkeerd. 

"Dit kunnen wij!"

Social

Enerzijds is het natuurlijk best ironisch dat in een tijd waarin door een samenspel van disruptieve technologie en vergaande professionele specialisatie complexe culturele fenomenen worden platgeslagen tot één enkele economische transactie, er juist steeds meer aandacht is voor neveneffecten van die culturele fenomenen, anderzijds is die aandacht op zichzelf dermate eendimensionaal dat het vooral ontzettend verdrietig is allemaal. 

Animal Farm was een waarschuwing, geen handleiding studie-object!

Reaguursels

Inloggen

Man man man. Wat dom.
En dat zijn wetenschappelijk onderzoekers?
Lezen die geen literatuur uit de klassieke oudheid meer?

Kent iemand nog de fabels van Aesopus?
nl.wikipedia.org/wiki/Fabels_van_Aeso...

DE grondlegger van de fabels en waar ALLE in de 26 eeuwen na Aesopus op gebaseerd zijn. Vast wel. Bijna iedereen kent wel een karakter of fabel van hem.

Tegenwoordig kan je er ook een onderverdeling van kopen. Dan geef je de kinderen waardevolle kennis mee. Doen!
Is gewoon te koop bij veel online boekwinkels.

gaffelbaard | 13-05-22 | 22:40 | 1

Onderverdeling = kindervertaling.

gaffelbaard | 13-05-22 | 22:41

Schrijver Toon Tellegen was zijn tijd dus ver vooruit. Geweldig leuke boeken vol dierenbelevenissen. Mieren, slakken, flamingo's, nijlpaarden, mollen en egels en nog veel meer. Mieren die vijvers optillen, een zwaluw die rondvliegt met een mier en een eekhoorn op zijn rug en ga zo maar door. Een kikker die op kwaakles wil omdat hij heel zachtjes wil leren kwaken. Dit alles opgeleukt met mooie prenten!

Gravin v Kippenbouth | 13-05-22 | 20:34

Schrijf lekker zelf een kinderboek

Hondt | 13-05-22 | 20:17

Alfred Jodokus Kwak. Pure indroctrinatie van de kinderzieltjes. En indertijd de weg naar miljoenen guldens voor Herman van Veen en Maarten Sikking onder het mom van de Stichting Columbine. Pure geldmachine. Bah en barf.

RGV42 | 13-05-22 | 19:13

In Suriname zat ik onder het Klokje van Zeven met mijn oor geplakt tegen de radio te luisteren naar de verhalen over Ba Anansi van André Kamperveen. Dat is de spin met zijn vrouw Akuba en heul veul kindertjes. André hebben ze kassie wijlen gemaakt tijdens de 8 December Moorden.

VolgendjaarkrygikAOW | 13-05-22 | 19:06

Hele generaties zijn groot geworden met dieren in cartoons van Disney, Tweety and Sylvester, Woody Woodpecker, Brigadier Dog, de Fabeltjeskrant, en ga maar door. Een hoop welvaart opgebouwd en die wordt nu afgebroken door inclusieve, woke types als dit soort wappieschappers.

Nuuk | 13-05-22 | 18:48 | 2

Geen Calimero?

VolgendjaarkrygikAOW | 13-05-22 | 19:06

@VolgendjaarkrygikAOW | 13-05-22 | 19:06:
Natuurlijk!
We hebben daar denk ik ook woke en inclusiviteit een te danken. Het ultieme Calimero gevoel. “Ik is klein en zij zijn groot, en dat is niet eerlijk. Oh nee”

Nuuk | 13-05-22 | 20:22

Citaat: Er is al minder wildernis om ons heen

Zou zeggen maak is een wandeling door Rotterdam. Ga eens op avondsafari. Echt een aanrader.

Rotterdammert1965 | 13-05-22 | 16:02 | 1

Zelf kogelvrij vest meenemen

BMS | 13-05-22 | 18:36

Diet is verdriet. Wat een zeik ei

edo2018 | 13-05-22 | 15:48

Geppie Gans wilde ook zo graag anders en divers zijn. Kwam daar uiteindelijk op terug en werd dankbaar om wie hij werkelijk was. Petr Horacek had met zijn prentenboek een voorziene blik.

kroel | 13-05-22 | 15:45

Is al duidelijk wat de doelgroep er van vindt? Of zijn ze nog te jong om een mening te hebben en moeten we dat vooral aan andere mensen overlaten?

Iets zegt mij dat een kind een voorkeur heeft voor ronde vormen en vrolijke kleuren, maar kan het mis hebben.

Keutels | 13-05-22 | 15:08

Aan de ene kant zoveel mogelijk geforceerde diversiteit overal, wat juist exotische/minder voorkomende gevallen meer toont dan de realiteit, zoals in alle films/boeken/reclames tegenwoordig. Maar aan de andere kant nu heel realistisch alleen saaie huismussen tonen die je zelf in de tuin ook tegenkomt? Make up your mind.

een_mike | 13-05-22 | 15:00

De redenatie is best logisch in de context van een academische, politieke en institutionele mediawereld waar grotendeels aangenomen dat alles wat we denken, voelen of mee identificeren geboren wordt vooral uit kinderboeken, (teken)films, standbeelden, schoolboeken en computerspelletjes. En dat bovendien elke worsteling met ons zelf daar ook uit voortkomt en dus daar "aangepakt" kan worden. Het ultieme progressieve denkbeeld. Oorzaak en gevolg om willen draaien en hard wegrennen als er niets uitkomt dan gekte.

GeenAccount | 13-05-22 | 14:42

Interessant. Een tendentieus clickbait-artikel, duidelijk erop gericht om verontwaardiging bij de lezer op te wekken en om rustig nadenken te vermijden.

Ben benieuwd hoe effectief deze clickbait is. Te oordelen naar alle verontwaardigde comments, best goed :-)

HarmenB | 13-05-22 | 14:27 | 4

@Schoorsteenveger | 13-05-22 | 14:57: Ach, ik vind het altijd interessant dit soort dingen.

Schrijver Ronaldo is niet van de goed onderbouwde argumenten, hij houdt van de tendentieuze dingen, gegarandeerd om mensen boos te maken.

Hier ook. Waar schrijft hij nou eigenlijk over? Een klein interessant onderzoek, dat ondermeer de oproep doet aan kinderboekenschrijvers om meer biodiversiteit en meer menselijke diversiteit op te nemen in prentenboeken, want dat is goed voor de ontwikkeling van kinderen.

Echt, is dat nou iets om je over op te winden? Het klinkt als een heel redelijk idee. Het is goed voor kinderen om zich te ontwikkelen en om de diversiteit van onze wereld te ontdekken.

Maar, Ronaldo weet heerlijk goed de angsten, biases en verdenkingen bij de lezers te triggeren. Top-clickbait :-)

Rest nog de vraag: doet Ronaldo dit alleen voor de clicks, want hij moet zijn huur ook betalen? Of zit er ook een stuk echte overtuiging in over kinderprentenboeken?

HarmenB | 13-05-22 | 15:05

@HarmenB | 13-05-22 | 15:05:
“ Echt, is dat nou iets om je over op te winden?”
Die vraag kun je dus ook stellen aan de mensen die de boekjes zo graag willen aanpassen.
De “aanpassers” zitten te turven, dan ben je echt niet helemaal lekker hoor.

Ruimedenker | 13-05-22 | 15:35

@HarmenB | 13-05-22 | 15:05:
"Echt, is dat nou iets om je over op te winden?"
Jazeker. En daar zijn diverse erg sterke argumenten voor aan te dragen.
Eén van die argumenten is dat kinderboeken waarin dieren figureren in het geheel geen afspiegeling van de werkelijkheid willen zijn, en al zeker niet van de werkelijkheid zoals de wetenschap die waarneemt. Dieren in kinderboeken zijn zoals dieren in fabels antropomorfe wezens, en figureren in het kinderverhaal helemaal niet zoals ze figureren in andere contexten, bijvoorbeeld de context van zorgen om de biodiversiteit.
Een tweede argument is dat verhalen in kinderboeken uiteraard wel een moraal dragen, maar dat is een heel lichte, voor het kind te bevatten moraal, vederlicht zogezegd, zoals je die ook in sprookjes tegenkomt, met een uitgewogen, natuurlijke, ritmische verhouding tussen goed en kwaad, waarbij het kind geen schrik aangejaagd wordt en ook niet gemaand wordt of terechtgewezen of gedwongen om ergens diep over na te denken. Dus dat het kinderverhaal als laatste aan de beurt is om vanaf de zijlijn systematisch kapotgemaakt te worden door moralistisch gebral over de grote problemen in de wereld.
Een derde argument is dat het niet de plaats van de weteschap noch van wetenschappers als wetenschapper om überhaupt de moralist uit te gaan hangen en een oordeel te hebben over zaken die niets met hun wetenschappelijke arbeid te maken hebben. Natuurlijk, een mens die ook wetenschapper is mag een moreel oordeel hebben en dat rondbazuinen, maar een wetenschapper heeft niet extra positie om moralistisch te zijn. Wetenschappers zijn ambachtslui die zich gewoon bij hun ambacht moeten houden, wetenschappers zijn niet degenen die ons als profeten moeten leiden naar de verlossing.
Dat laatste, daar maak ik me het meest druk om, die bovenmatige arrogantie en betweterigheid van de wetenschapper. En vooral het gemak waarmee die wetenschapper zich dezer dagen op het pad van de moralisten meent te moeten gaan bewegen.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

Dezelfde lui vinden de Koran een prima boek welke geen kritiek behoeft. Kunt u het nog volgen?

klimaatsloper | 13-05-22 | 14:23 | 2

Nein.

Gaat het niet dan? | 13-05-22 | 14:46

Kent U de statenbijbel van buiten? Is ook niet verboten.

Weethetallemaalniet | 13-05-22 | 15:25

Ik vraag me al jaren af waarom die Kameleon nog steeds zo'n grote (benzine)motor mag hebben, waarom ligt daar nog geen electromotor in met een Teslabatterij? Voor kinderen met hun verwrongen wereldbeeld.

Met_baard | 13-05-22 | 14:05

‘scheve representatie in kinderboeken. Bijvoorbeeld als het gaat om de rollen van mannen en vrouwen’. Dat is het hem nou juist: die representatie ís niet scheef. De representatie wijkt alleen af van het bekrompen wereldbeeld van modern linkse mensen, waarin de helft van de Nederlanders een hoofddoek draagt, lesbisch is, getrouwd is met een transgender en een wit en een bruin kind opvoedt. De realiteit is echter dat verreweg de meeste mensen in ons land wit en hetero zijn.

Hommel | 13-05-22 | 14:03 | 2

Tenzij je in 020-gaza woont.

peterdh | 13-05-22 | 14:11

@peterdh | 13-05-22 | 14:11: Dan is de man-vrouw rolverdeling des te traditioneler. Toegegeven: mét hoofddoek. Maar zonder lesbische stelletjes met regenboogkinderen.

Hommel | 13-05-22 | 14:47

Is dit de nieuwe Sokal hoax?

Argyronauta | 13-05-22 | 14:00

Een kind snapt ook wel dat een Robocar Poli niet kan praten.

apek00l | 13-05-22 | 14:00

Waar kinderen een verwrongen wereldbeeld van krijgen, is dat ze opgevoed worden door dit soort woke types. Dan gaan ze denken dat de wereld om hun draait en dat iedereen die hen niet als special snowflakes behandelen.

peterdh | 13-05-22 | 14:00

Ik ben al aan het broeden op een verhaal over een transgender lintworm die verliefd wordt op meelwurm uit Zanzibar.

Okami | 13-05-22 | 13:56 | 2

Wel veel wormen. Ik zou de meelwurm veranderen in Afrikaans-Amerikaanse zwarte Dromedaris met 3 bulten. Dan kan de lintworm uiteindelijk in de Dromedaris gaan leven en kun je ook nog iets met de term inlevingsvermogen. 2 vliegen.. eh een lintworm en een dromedaris in één klap!

JB86 | 13-05-22 | 14:06

De meeste lintwormen zijn al jaren transgender, niks nieuws aan..

Geilbaard | 13-05-22 | 14:36

In prentenboeken komen vooral exotische en gedomesticeerde dieren voor. En vaak zijn ze onrealistisch getekend. Zo kunnen kinderen een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen.

Belangrijker is natuurlijk om jongens te leren dat ze ook laat van hun eierstokken kunnen krijgen.

Sukablyat | 13-05-22 | 13:50 | 1

En dat mannen ook gewoon kinderen kunnen baren.

peterdh | 13-05-22 | 14:14

Alles, maar dan ook alles wordt gepolitiseerd.
Draai het om: ik zit aan een kant v.h. politieke spectrum en wil dat jij, jou en jullie ook zo denken (plakt etiket op voorhoofd). Feitelijk zijn dit soort figuren zielige propagandisten welke anderen maar niet met rust kunnen laten in hun duale zwart, wit, goed, fout, links, rechts denken.

Overigens moet ik zeggen dat tegenwoordige tijds jeugd-boeken belabberd zijn. Er wordt nl. niet meer ingezet in vrijheid in denken en creatieve fantasie, maar op het main-stream maken van achterlijke denkbeelden. Ja, de jeugd heeft het bijzonder zwaar met deze hedendaagse bull-crap.

Unsinkable-Sam | 13-05-22 | 13:46

Niet alleen prentenboeken zijn niet divers genoeg.
Wat te denken van imans. Het woord zegt het al.
Dus GL en D66 gaan jullie je eens daar mee bezig houden.

pejoar | 13-05-22 | 13:44

Het echte probleem (vooral in de Randstad- dus let op D66- en GL-ouders) is dat kinderen te weinig in de natuur komen. Niet dat de verkeerde beestjes in (teken)films en prentenboeken voorkomen. Pak het echte probleem nou eens aan. Hup de natuur in en leg het je kinderen uit. En laat prentenboeken, prentenboeken en tekenfilms tekenfilms.

JB86 | 13-05-22 | 13:39

Wedden dat varkens langzaam worden uitgefaseerd bij de kinderboeken?

Beste_Landgenoten | 13-05-22 | 13:38 | 2

Er was ooit bij ons in de buurt een jong wat Gilles du Tourette had, gelukkig kende wij zijn afwijking, echter niet iedereen was gecharmeerd van zijn plotsklaps opkomende, niet te onderdrukken neiging even flink te schelden en ongevraagd beledigende uitspaken in de groep te gooien. Hij liep dan ook geregeld met z’n kop in het verband. Later ga je je realiseren dat al deze confrontaties met anderen en zwaar levenslot moet zijn geweest, ik denk nl. niet dat hij nog leeft. Mensen begrepen zijn afwijking niet: uitgefaseerd aldus.

Unsinkable-Sam | 13-05-22 | 14:07

Knir, Knar en Knor toch niet? En Piglet, wat mooet Winnie the Pooh zonder dat biggetje?

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 15:59

Fantasie moet je zo vroeg mogelijk de kop indrukken.

apek00l | 13-05-22 | 13:33 | 1

Stel je eens voor dat mensen buiten kaders gaan denken!

JB86 | 13-05-22 | 13:41

Dit zegt wel iets over het verloop van het niveau van de UL sinds 1575. Als je goed luistert hoor je onder de vloer van de Nieuwe Kerk in Delft iets schuifelen. Alsof iemand zich omdraait.

phantom2 | 13-05-22 | 13:27

Michiel Mimosa cs zijn Rupsjes Nooitgenoeg

Roos | 13-05-22 | 13:27

Poah een stevig potje uitsluiting in het prentenboek rijk. Tijd om de “minorities” in de dierenwereld eens in het zonnetje te zetten.

WillSchmidt | 13-05-22 | 13:21

We willen wel meer varkens maar die Haram.

SinisterNL | 13-05-22 | 13:20

50 jaar geleden had ik een aquarium, niet te verwarren met een zekere Ghanees. Daarin zwommen o.a. sumatranen, labeo bicolors, black molly's en een argus. Heel divers, maar die laatste vertrouwde niemand. Maar wat het meest opviel, was dat ze altijd bij elkaar klitten. Zij zochten nooit contact buiten de eigen soort. Behalve als er gegeten werd, dan snaaiden ze alles voor elkaars neus weg.

wijsvinger | 13-05-22 | 13:17

Wat doen we nu met de gedigt "ik ben de blauwbilgorgel" van Buddingh' ?

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 13:05 | 1

Die knoester ik met mijn kneridon!
-Als ik niet wok of worgel-

Roos | 13-05-22 | 13:22

Ik ga steeds vaker naar de kringloop om daar de boeken van mijn jeugd te halen voor mijn toekomstige kroost. Snel, voordat Pluk de Petteflet ook op de verboden lijst staat...

DeKees | 13-05-22 | 13:03 | 4

Grappig. Ik doe hetzelfde.
Overigens gaat dat nog sterker gelden voor boeken van schrijvers als Lovecraft ( Cthulhu mythos, zit bij de moderne uitgaven al een disclaimer bij ) en Robert E. Howard en zijn opvolgers ( Conan o.a. ). En door een hedendaagse bril gezien kan ik me dat nog wel voorstellen ook. Ook sommige films en series uit de jaren 80 en ouder moet je niet door een 2022 brilletje bekijken, dan gaat de lol er snel af.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 13:09

@Graaisnaaiert | 13-05-22 | 13:09: Heh, Conan? Tja, seks, geweld, slavernij, oorlog... Maar zijn we met elkaar nu echt zo'n stel mietjes geworden dat we daar niet meer tegen kunnen, of dat we feit en fictie niet meer uit elkaar kunnen houden? Maar nee, ook door een hedendaagse bril kan ik me dat niet voorstellen.

Benieuwd trouwens wanneer Starship Troopers verboden gaat worden wegens verheerlijking van het fascisme (met name het boek, dat gaf namelijk een stuk genuanceerder beeld van die maatschappij, en was er daarmee ook positiever over)

Muxje | 13-05-22 | 13:45

@Muxje | 13-05-22 | 13:45:
Starship Troopers heb ik nooit gelezen.
Wat Conan betreft, grensoverschrijdend gedrag he. Een van de laatste boeken van Robert Jordan over Conan, einde verhaal, Conan pakt de prinses beet, zij zegt nee, hij trekt haar naar zich toe, zij zegt nee en dan zoent hij haar en dan geeft ze toe.
Dat is niet des 2020's en het erge is dat ik tijdens het lezen daar ook aan moest denken. De onschuld is weg...

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Ik las ergens in een suf blad dat in een Nederlands ziekenhuis succes met neusdruppels is getest met stamcellen om babyhersenen te repareren die beschadigd zijn geraakt door een hersenbloeding.

Is dit loserteam van toevallige kennis en kunde al uit de academie getrapt ten gunste van meer van dit?

Kaas de Vies | 13-05-22 | 13:01 | 1

Hoog tijd voor een Great Reset in de sociale wetenschappen. Vrouwenstudies en zo helemaal afschaffen. Bij sociologie en antropologie de wetenschappelijke methode en statistiek als verplichte vakken toevoegen, en alle "wetenschappelijke" publicaties van de laatste 25 jaar weggooien of toetsen op wetenschappelijke integriteit. En elke student, medewerker of docent die er blijk van geeft niet te snappen dat correlatie niet hetzelfde is als causatie, of die een poging onderneemt feiten of meningen te onderdrukken, die wordt automatisch geschorst. Die vakgebieden dienen onder curatele gesteld te worden.

Muxje | 13-05-22 | 13:51

Bomans: Erik of Het klein insectenboek, La fontaine's krekel en de mier, en speciaal voor Diet Groothuis: tie-tie-tu de kleine mees van Gerda Muller en Geert Vervaeke's Fruitvliegje.

Basis idee is dat je bij dit soort studies even iets verder kijkt dan je eigen boekenkastje. Een onvoldoende dus wegens gebrekkig """"litteratuur"""onderzoek.

ParadiseLost | 13-05-22 | 13:00 | 2

voor alle wokisten en cancellaars beveel ik van harte 'Animal Farm' aan. Inheemse dieren! En dan hopen dat ze het boek snappen, dan is het snel afgelopen met woke.

small_town_dude | 13-05-22 | 13:03

Je moet niet willen dat ze allemaal cum laude afstuderen.

echtpaul | 13-05-22 | 15:42

Wij hadden vroeger een LP met sprookjes van de Efteling, die was ook niet exclusief. Alle geitjes waren wit, geen was homo, lesbi of transgender. Rondkapje deed ook al niet aan de damesliefde. Hollebolle Gijs was pure fat-shaming.

Osdorpertje | 13-05-22 | 12:55 | 3

Die elpee had ik ook! Roodkapje bij een trap op de voorkant.

Roos | 13-05-22 | 13:00

@Osdorpertje | 13-05-22 | 13:49: haha, niets mis met mijn geheugen!
En weet je wat ook grappig is: terwijl ik jouw linkje bekijk, ruik ik letterlijk de geur van het vinyl! En dat brengt me even terug naar toen, toen geluk nog heel gewoon was...;-)

Ontzettend bedankt hiervoor, hoogtepunt van deze dag!!!

Roos | 13-05-22 | 13:55

Wat als volgende op de lijst ? De woke-ficatie van de kabouterboeken van Rien Poortvliet ?

Ruikbaard | 13-05-22 | 12:54 | 1

Ik vind de Bijbel wel een goed onderwerp. Weinig divers, veel mannen, veel Joden en Romeinen maar vrijwel geen Marokkanen en Nederlanders. Sowieso is in de bijbel de Islam onderbelicht. En Romeinen worden als wreed afgeschilderd, terwijl de meeste helemaal niet zo waren, net als de Egyptenaren.

small_town_dude | 13-05-22 | 13:00

vroeger werd zoiets in "the journal of irreproducible results" gepubliceerd

divienna | 13-05-22 | 12:53

Goh, diversiteit, heul belangrijk. Behalve als je een afwijkende mening hebt, dan is diversiteit ineens polarisatie of Hitler.
Als je als wetenschapper je druk maakt om hoe accuraat de dieren prenten in prentenboeken zijn, dan ben je waarschijnlijk niet echt een relevante of briljante wetenschapper.
Met zulke ideologische uitspraken zet je jezelf tegenwoordig wel op de kaart. Het is alleen zo’n verspilling aan potentieel al die manipulatieve “wetenschappers”.

Maar ja, diversiteit is belangrijker dan kwaliteit. Dan krijg je dus dat middelmatige mavo-klantjes het toch tot de uni schoppen, waar inmiddels ook genoeg huis- tuin- en keukenvrouwtjes “studies” en “wetenschappen” zijn. En zo kom je aan een “hoogopgeleide” bevolking.

Ligt mooi in lijn met de huidige tijdsgeest: manipulatieve leugenaars (zie ook het kabinet). Het oppervlakkige begrip van diversiteit bij “progressieven”:
3.bp.blogspot.com/-m3LOuszy_lE/V5jvUR...

ratelaar | 13-05-22 | 12:52 | 1

Het is een plaag, wetenschappers die zich opwerpen als moralisten. Vreselijk irritant verschijnsel, vanuit een wetenschappelijke hoek kritiek uiten op hoe niet-wetenschappers met de werkelijkheid omgaan. De wetenschappelijke blik, dat is een zeer krachtige, maar ook erg beperkte blik, dat is één visie op ons bestaan, maar niet dé visie. Zo gauw wetenschappers gaan verkondigen dat wij allen wetenschappelijk dienen te denken en waar te nemen zijn ze wat mij betreft wetenschapper af. Een wetenschapper is een ambachtsman of -vrouw (of -het), niet minder maar ook niet meer. Een wetenschapper moet wetenschap bedrijven en zich als wetenschapper verder nergens mee bemoeien.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 13:10

Dit is dus waarom wij nog dierentuinen hebben. Daar kun je de kinderen alle soorten dieren van de wereld laten zien. Van kakkerlakken tot olifanten. En nu niet alsjeblieft gaan zeuren over te weinig ruimte en hele dag opgesloten zitten of zo. De meeste en in ieder geval de Nederlandse dierentuinen zijn prachtig en ruim genoeg ingericht. De dieren die daar zitten hebben het piocobello voor elkaar, krijgen genoeg lichaamsbeweging, aandacht en eten. Ze hoeven er alleen wat minder voor te doen als in het wild. Dit geld ook voor het dolfinarium trouwens.

Sjakie | 13-05-22 | 12:51 | 2

Daarom.

Morgenochtend met uw koffer bij Artis melden en in de pico bello , prachtige en ruim ingerichte kooi gaan wonen tot uw overlijden.

En niet (stiekem) gaan zeuren hè?

Dr.Mabuse | 13-05-22 | 12:56

@Dr.Mabuse | 13-05-22 | 12:56: Mij hoor je ook niet zeuren hoor. Ben er van overtuigd dat menig dier in een dierentuin het beter heeft dan onze oudjes in een verzoringshuis die ook op hun overlijden zitten te wachten. Maar om u iets tegemoet te komen, ik ben wel tegen dieren in circussen. Dieren ongewild kunstjes leren vind ik bv helemaal niks en dan in zo'n woonwagentje van stad naar stad meeslepen. Maar goed paarden en honden leren we ook kunstjes.

Sjakie | 13-05-22 | 13:18

Goed idee, smerige naaktslakken die de moestuin opvreten, besteed daar maar eens een kinderboekje aan. Is ook gelijk een mooie metafoor en zo.

knutsel_ | 13-05-22 | 12:51 | 4

@small_town_dude | 13-05-22 | 12:57:
Ja, dat was die malle dochter ( m/v ) van die journalist, Bromet ofzo, met het syndroom van Groen Links.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 13:11

@Graaisnaaiert | 13-05-22 | 13:11: Laura Bromet.
Ik dacht dat het cynisch was bedoeld, kan me toch niet voorstellen dat zo'n iemand dat serieus denkt?

Roos | 13-05-22 | 13:24

@Roos | 13-05-22 | 13:24:
Die ja. Ze snapte het verschil tussen naaktslakken en huisjesslakken niet. Overigens, dat huisjesslakken soms met incomplete huisjes rondslijmen klopt, maar dat had je ook toen ik nog jong was en dan kan allerlei oorzaken hebben.
Oftewel, volgens het Groen Linksmantra: Geen greintje bewijs voor de stelling van Bromet! Allemaal hysterie!

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 16:01
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger speelden kinderen nog gewoon doktertje. Tegenwoordig plastisch chirurgje, heb ik de indruk.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 12:45

De Gouden Boekjes , ofwel Little Golden Books , heeft inmiddels ook een mooie.

Over Kamala Harris.

Regelrechte woke en policor debiliteit bestemd voor kinderen van 0-5 jaar.

(Ja, onthoud het : kinderen van 0-5 jaar.)

Koekoek.

youtu.be/jq96cf0dXw4

PS : Andrew en zijn kanaal. Aanrader.

Dr.Mabuse | 13-05-22 | 12:43

En wie praat nog over de "Staart van de Marsupilami"?

chicago river | 13-05-22 | 12:43

Echt waar.. on-be-grij-pu-luk..
Dat we dit nu pas zien.

NiCeY | 13-05-22 | 12:42

Hier zit een luchtje aan.
Er moeten "meer inheemse dieren" en "minder populaire groepen" voor het voetlicht gehaald worden, lees ik.
Maar ik dacht dat "inheems" en "autochtoon" juist helemaal 'uit' waren, om niet te zeggen, gewoon fout? En wat te denken van "minder populaire groepen"? Dat zijn toch Wilders-stemmers, V1-kijkers, en ander fout volk?
Erg verwarrend dit voorstel. Uitheems, en allochtoon, dát was het toch helemaal bij pc-Nederland? En nu weer pleiten voor het tegendeel?

KeesBruin | 13-05-22 | 12:41

Muggen moet je niet afbeelden, die moet je doodslaan met de vlakke hand.

HoniSoit | 13-05-22 | 12:41

Maar hoe denken die wokeys dan Afrikaanse sprinkhanenplagen weer te geven die immer verder trekken en alles op hun nietsontziende rooftochten kaal vreten zodat de natives sterven van de honger en de dorst.
Of zouden die dan worden weergegeven met tropenhelmpjes en koloniale pakken?
Jeetje, toch wel lastig door, dat eendeminsionale woke-gedachtengoed van ze.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 12:40

Weet je wat ook hemeltergend achterloopt qua diversiteit? Denksport kruiswoordpuzzels. De halve bijbel moet je kennen, Profeet zus, profeet zo. Oude testament, nieuwe testament. Over islam dan wel andere obscure godsdiensten geen ene vraag. Genderneutrale beroepen? Vergeet het maar. Saté, bami, nasi, eilanden van Indonesië, alsof we nog steeds Ons Indië hebben. Snert, sla, De spruitjeslucht uit de jaren 50 walmt je tegemoet.

Colin.Fart | 13-05-22 | 12:40

Dus ipv eenhoorns en giraffen te laten praten en vliegen in prentenboeken is het realistischer om wilde zwijnen en otters te laten praten en vliegen?

Echt waar, joh?

zeurmachine | 13-05-22 | 12:39 | 1

Obelix wist wel raad met wilde zwijnen in prentenboeken.

chicago river | 13-05-22 | 12:45

Als het songfestival een graadmeter is voor wat er zoal leeft, dan is mij duidelijk dat de hele wereld op drift is. Kunst, cultuur, wetenschap, alles is inmiddels besmet met het diversiteitsvirus. Biodiversiteit in prentenboeken kan er ook nog wel bij.

MickeyGouda | 13-05-22 | 12:37 | 2

Van de week zag ik een item in het journaal over iets gewoons dat ongewoon werd gemaakt door inclusiviteit toe te voegen. Geen idee meer wat, volgens mij iets over WO II. Maar ik werd er zo knorrig van dat ik direct weg zappte.

Dat is wat gewone mensen gaan doen, wil je je bloeddruk op peil houden

Roos | 13-05-22 | 12:57

@Roos | 13-05-22 | 12:57:
Het heden op zijn kop zetten is niet voldoende, ze willen ook de geschiedenis nog herschrijven en de toekomst dicteren. Het is gekmakend.

MickeyGouda | 13-05-22 | 13:13

.. Net als je als senior blanke man denkt dat je weer een beetje bij bent in de maatschappij komt er dus een prietpraat meneer vertellen dat dieren niet diverse genoeg worden verbeeld in prentenboeken. Het kan dus nog steeds gekker... Wat een gaaf land wonen we toch.

de Jager59 | 13-05-22 | 12:34

Ik vind dit heel ernstig en dat meen ik. Het maken van een kinderboek is kunst. De laatste jaren heeft het maken van prenten voor kinderboeken een grote vlucht genomen en telt als een serieuze vorm van beeldende kunst. Als je dit wilt gaan sturen vanuit ideologische overwegingen, richt je feitelijk een Kulturkammer in. Het is een beperking van kunstenaars in hun uitingen. Ik hoef er verder geen godwin meer achteraan te maken lijkt mij zo.

CupDCake | 13-05-22 | 12:33 | 1

Kinderboeken met dieren erin, het is een volledig antropomorfe fabelwereld waarin menselijke eigenschappen op dieren worden geprojecteerd. Het is van de pot gerukt om daar als wetenschapper al corrigerende op te willen inbreken. Wetenschappers moeten wetenschap bedrijven en zich verder als wetenschapper nergens mee willen bemoeien. De wetenschappelijke kijk is één kijk op de werkelijkheid, en zeker niet dé kijk, de enig zaligmakende kijk. Iemand die fabels schrijft, sprookjes, fantasieverhalen neemt geen wetenschappelijke positie in, creëert zijn eigen werkelijkheid en hoeft daarbij niemand verantwoording af te leggen, zeker niet aan het wetenschappelijke wereldje.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 13:01

Okay. Dus als ik een verhaal over een specht wil bedenken dan moet daar een spechtin in en een paar spechten of colour. En daarna Rien Poortvliet bellen om de godganse dierenencyclopedie erbij te kliederen....

Lorejas | 13-05-22 | 12:33 | 6

Gisteren hier in een weggetje even verderop lag een dode specht langs de weg. Geen idee wat er gebeurd was, maar het was eigenlijk voor het eerst dat ik een specht van dichtbij kon bekijken. Leek in de verte zelfs niet op Woody Woodpecker

small_town_dude | 13-05-22 | 12:54

De grote bonte specht is al full color: wit, bruin, zwart, rood en een beetje geel. Meer divers kan het bijna niet.

wijsvinger | 13-05-22 | 12:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Wanneer gaan ze de supermarkten zoals AH, Jumbo, eens aanpakken?

Als je kinderen tegenwoordig vraagt hoe een tomaat eruit ziet krijg je als antwoord;
Tussen de 3,5cm en 5cm breed
Tussen de 3cm en 5cm hoog
Rode kleur zonder vlekjes
En ze groeien aan een boom

Sjeintje | 13-05-22 | 12:32

'Om diezelfde reden adviseren de onderzoekers om in prentenboeken ook meer inheemse soorten een plekje te geven...' In prentenboeken meer inheemse dieren, op televisie meer uitheemse dieren.

grietmetgroenefiets | 13-05-22 | 12:31

Overigens. Heb zélf níks met (water)vogels, maar de Meerkoet heeft mn hart gewonnen.
Onverschrokken vogeltje, die ook naar mij toe komt, wanneer wij op het bankje buiten zitten.
Een keer op mijn slipper gaan zítten nota bene!

chicago river | 13-05-22 | 12:31 | 1

Met koet meer moed, zoiets?

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 12:41
-weggejorist-
beundehaas88 | 13-05-22 | 12:27

Grappig, dit is net tegenovergesteld aan de trend in de mensenwereld. Daar worden we al sinds de jaren 80 overspoeld met emo-docu's over 'nieuwe Nederlanders'. Decennia-lang haalde men de neus op voor de autochtone bevolking: veel te gewoontjes, geen aandacht aan besteden.

Zenzeo | 13-05-22 | 12:27

Geīnterviewde uit dagblaadje "Trouw":: "Er is steeds minder wildernis om ons heen."
.
Ja, die opmerking, dat is diep triest en komisch at the same time.

chicago river | 13-05-22 | 12:26

Gelukkig hebben we nu een VVD er die speciale teams op scholen kinderen beter burgerschap gaat leren. Zag een interview met hem hij maakt een master-plan om 30 jaar slecht onderwijs te verbeteren.

dedwarsligger | 13-05-22 | 12:24

Dit bewijst dat Nederland af is, de problemen zijn op.

31 November | 13-05-22 | 12:23

In het Bijbelse verhaal over Noach en de zondvloed komen geen dieren uit Amerika of Australië voor. (Dus geen Bizons, Lama's, Cavia's, Kangoeroes of Koala's) Wanneer gaat de Woke-beweging zich daar eens kwaad over maken?

dezakloper | 13-05-22 | 12:22 | 1

Ja en in dat andere sprookjes boek staan verhalen over een lief klein meisje wat geweld wordt aangedaan door een oude man met baard. Ook is er in dat boek alleen maar spraken van paarden en kamelen en boze slechte varkens, geen woord over een vruitvlieg.

jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:54

Dit soort onderzoek geeft aan dat Nederland geen echte problemen heeft en dat er kennelijk tijd en geld over is voor dit soort onzin.

matatwork | 13-05-22 | 12:19

Hebben die mensen niks beters te doen? Worden vast ook met belastinggeld betaald, anders zouden ze toch wel met iets nuttigs bezig zijn …

rman | 13-05-22 | 12:19 | 1

Definieer nuttig. Eens is de zon opgebrand nadat ie is ontploft, plus mensheid. Wat was dan het nut?

HogeNood | 13-05-22 | 12:40

in veel prentenboeken staan voornamelijk Afrikaanse dieren, dat is geen politiek correcte afspiegeling inderdaad. De leeuw en de lakenvelder moeten het prima kunnen vinden met elkaar.

small_town_dude | 13-05-22 | 12:19

Sjors en Sjimmie, inclusiever kan niet.

Ray Skak | 13-05-22 | 12:18 | 1

Jezus Christus..... wanneer stopt deze idioterie....?

JP1973 | 13-05-22 | 12:17

Hebben die mensen nooit de Fabeltjeskrant gelezen?
Daar zitten allerlei dieren in, van Truus de mier tot Ed en Willem bever

Roos | 13-05-22 | 12:17 | 8

@Roos | 13-05-22 | 12:39:
Kon in m'n vorige plemp niet verder meer corrigeren. Dus hier maar opnieuw.
Isadora Paradijsvogel heette eigenlijk Doortje Spreeuw, was zo autochtoon als het maar zijn kan, maar vond zichzelf exotisch. Die anderen kwamen pas later, toen de druk der deugdzamen al voelbaar werd. En die kwamen van ver, juist om al die autochtone dieren te vertellen hoe bevooroordeeld ze over alles waren.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 12:44

ZaZa.

Joyce | 13-05-22 | 15:57
▼ 5 antwoorden verborgen

En de strontvlieg, ook niet onbelangrijk.

Forwaards | 13-05-22 | 12:15 | 1

De schaamluis niet te vergeten, het platje. En de aarsmade.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 12:17

Gaaf kapsel heeft Dolf! Voor een kraai dan he.

Nuchternederland | 13-05-22 | 12:13

Die laate alinea moest ik 3 keer lezen en ik kan toch moeilijk anders concluderen dan dat die de plank niet helemaal juist raakt.

Gewinflipt | 13-05-22 | 12:12 | 1

Ik heb hem ook 3 x gelezen maar begrijp er niets van. Maw er is niets eens geslagen. Er is überhaupt geen plank.

Tiscali-2 | 13-05-22 | 12:17

Bij WNL vanochtend vond iedereen het een prima idee. En daarna verder met het Songfestival. Zucht.

Piet Karbiet | 13-05-22 | 12:12

Zit een man in de bibliotheek met een enorme stapel kinderboeken naast hem op tafel. Iemand die toevallig langs die tafel loopt vraagt hem: "Beste miinheer, wat moet u in vredesnaam met zo'n stapel kinderboeken". Oh, zegt de man, die ga ik allemaal nakijken of controleren of er wel genoeg diversiteit in dierenprenten in staan en dan zijn er andere mensen die mij hiervoor betalen. Ik heb vroeger Gvdomme het verkeerde beroep gekozen. Heb me altijd de takketyphus moeten werken voor m'n centen zonder te weten dat er zulke beroepen bestonden. Hé Karel, wat doet je vader voor werk tegenwoordig? Oh, die is prentenboekenplaatjesuitzoeker. Het zal je baan maar wezen.

Sjakie | 13-05-22 | 12:11 | 2

Waar kan ik solliciteren?

Zenzeo | 13-05-22 | 12:22

Is bij deze functie een gratis bibliotheekpas inbegrepen?

zuurtjeregen | 13-05-22 | 12:45

Nou pornhub eens onder de loep nemen.

Jos Tiebent | 13-05-22 | 12:10 | 2

Te weinig dieren?

ParadiseLost | 13-05-22 | 12:48

Wacht even, wacht even, ik ben nog bezig... ik zit op vagina 34. Pagina 34.

Kouwe Kees | 13-05-22 | 12:50

En Marietje.. euh.. sorry, Fatima tilt de natte stoeptegel op. Natuurlijk heeft ze eerst de hondenpoep eraf geveegd. "Kijk!" Zegt ze monter,.".Pissebedden" Rashid vindt het maar niks. "Wat iz deze?" antwoord hij. En hij trekt zijn zus aan de kant. "Naar huis" zegt hij nors. Fatima doet wat haar gezegd wordt. Ze vind het niet erg, want papa is thuis een schaap aan het slachten in de badkamer. Een Texelaar, die zijn extra lekker.

horsteknots | 13-05-22 | 12:09 | 2

Een goed begin! Ben nu al benieuwd hoe het verder gaat. En natuurlijk naar de titel van dit nieuwe kinderboek!

2Little2Late | 13-05-22 | 12:19

ik ben helaas afgekeurd maar zo'n baantje zou ik ook nogwel aankunnen

Hapselaar | 13-05-22 | 12:09

Er zijn bepaalde scholen in bepaalde plekken in Nederland waar meer dan de helft van de kinderen van 6 jaar nog nooit een koe in het echt heeft gezien. Daar schrik ik van. En die nieuwsartikelen zijn altijd weer zo algemeen, zoek gewoon eens uit waar en op welke scholen dit een probleem is en doe er dan iets aan in plaats van de hele Nederlandse bevolking weer een naar gevoel aan te praten.

small_town_dude | 13-05-22 | 12:09 | 3

Er bestaan zelfs scholen waar kinderen van acht jaar nog nooit zelf een lam geslacht hebben.

jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:21

Maar zolang er maar een gordeldier in het boek staat toch?

Plaque-doctor | 13-05-22 | 12:24

Wees geen Hans
Hans de hetero Hond wordt kaalgeschoren door gender fluïde Sam de Salamander. Heel het dierendorp legt uit waarom dit noodzakelijk is.
Nu bij bolpuntcom

Kouwe Kees | 13-05-22 | 12:08 | 2

Honden komen al teveel voor in kinderboeken. Beter is te kiezen voor een hadada, hardoen of helmkasuaris.

2Little2Late | 13-05-22 | 12:22

@2Little2Late | 13-05-22 | 12:22:
Daarom wordt hij ook gestraft en geschoren, met tekst en uitleg aan de lezers. Hans is in meerdere opzichten hartstikke fout. In deel 2 wordt Hans vervangen inderdaad.
Heel het dorp opgelucht en feest en de lezertjes blij.

Kouwe Kees | 13-05-22 | 12:28

Nog even en alleen Barbapapa is nog toegestaan. Niet te definiëren wat het nou eigenlijk is, man of vrouw, kan zich in allerlei bochten en vormen wringen en is dus het ultieme voorbeeld van diversiteit en het non-binaire rariteitenkabinet.

Alfred E. Neuman | 13-05-22 | 12:08 | 1

barbapapa is heel genderspecifiek een man en barbamama heel genderspecifiek een vrouw. Met baarmoeder want een grote kinderschaar. Verder hebben alle karakters in de serie hele traditionele rollen en bezigheden.
Barbapapa komt dus zeker niet door de ballotage des wokes heen.

JanVergoor | 13-05-22 | 12:27

Straks blijkt ook nog dat Ollie B. Bommel geen echte beer was.

Schriever | 13-05-22 | 12:07 | 2

Ja en Tom Poes, mag dat nog wel over je poes een boek schrijven.

jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:22

@jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:22: En ook nog een witte poes. Schande!

Schriever | 13-05-22 | 12:45

Bedankt hoor, Universiteit van Leiden, voor dit belangrijke onderzoek.
Het onderzoek is gedaan door 5 man sterk.
Een student, een onderzoeker, twee biologen en als klap op de vuurpijl door Ionica Smeets, Technisch Wiskundige en hoogleraar Wetenschapscommunicatie in Leiden.
Samen hebben ze 217 prentenboeken gelezen voor deze studie.
Aan het eind van het onderzoek bedanken ze de schrijvers van de boeken met;
It was a great pleasure to study their work.
Niveautje hoor!
Ik ga even naar het Buitenste Buitenbos.

entredeuxverres | 13-05-22 | 12:07 | 4

Zo iemand mag zich hoogleraar noemen met bijbehorend salaris door u en mij betaald.

Tiscali-2 | 13-05-22 | 12:11

En tot zover Ionica Smeets... Die had ik tot nu toe toch best hoog zitten, maar als ze zich leent voor dit soort totaalwaanzin is die ook wel af.

Mbovenka | 13-05-22 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Het wachten is op de non-binaire Coba de Vegetarian stripboekjes die na het bestrijden van de mannelijke chauvinistische vleesetende varkes lekker gaat scharen met haar ( them/she ) gendermeanderende Rode Sander/a.
Jottum.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 12:06

Gewoon maar weer de Fabeltjeskrant kijken. Lekker autochtoon.

Bull-Sunnyboy | 13-05-22 | 12:04 | 4

Chico Lama, uit het derde dierenbos.

Nuchternederland | 13-05-22 | 12:09

@Bull-Sunnyboy | 13-05-22 | 16:37:
Geinig, ik ken hem als de bout hachelen. Welke zou correct zijn en is het een westerse / Amsterdamse uitdrukking toevallig?

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 22:53
▼ 1 antwoord verborgen

"We hebben te maken met een afname van de biodiversiteit. Er is al minder wildernis om ons heen."
De wildernis wordt eerder groter. De mate van stupiditeit die deze woke-ridders etaleren zijn van die mate, dat er rustig van een evolutionaire sprong gesproken kan worden. Ik zou het degeneratie noemen.

Frau Merkel | 13-05-22 | 12:02 | 1

Daar waar qua natuur wildernis dreigt te ontstaan wordt genadeloos toegeslagen. Het moet geromantiseerde wildernis zijn, moet mooie plaatjes opleveren.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 12:15

Ik begrijp het ook wel een beetje.
Zo was ik eens in Diergaarde Blijdorp voor research, en ik stond te kijken naar een Indische neushoorn, die lekker in het water lag, want dat doen ze graag. Prachtige beesten ook.
Komt er een moeder met kind aan slenteren, zegt die moeder tegen dat meisje: " Kijk, kind. Dat is nou een nijlpaard".

SNAFU | 13-05-22 | 12:00 | 3

Kind: “Nee gekkie, dat is een fruitvlieg!”

Tiscali-2 | 13-05-22 | 12:07

Nou ja, als iedereen zegt dat het een nijlpaard is, dan is het een nijlpaard, toch?

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 12:10

Zoutwaterkrekkedille. Mensen kijken je aan alsof je de GGZ zelf bent. Zwem dan zou ik zeggen....

Lorejas | 13-05-22 | 12:24

Keek jaren geleden met junior vaak naar dit programma. Wel Nederlandstalig (dat ik er af en toe ook met een vel papier en potlood bij zat moet u niet verder vertellen. Tekeningen die er makkelijk uitzien zijn voor mij ook heel moeilijk). Maar goed. Dit programma moet dus gecanceld worden nu.
youtu.be/HkenCdm7Xqo

Leptob | 13-05-22 | 11:59

Het gaat niet om diversiteit an sich. Dit past in het huidige patroon van de cultureel politieke elite die het idee heeft dat het volk continue de goede richting opgeduwd moet worden in denkbeelden en gedrag.

Vroeger waren brood en spelen voldoende. Het volk leerde weinig, wist dan ook weinig en moest vooral bezig en tevreden gehouden worden. Daar bovenop werd door middel van religie de angst aangewakkerd en werden regels opgelegd om minder angstig te hoeven zijn. Wist het volk veel dat de regels eigenlijk bedoeld zijn om ze in toom te houden.

De afgelopen decennia is de macht van religie verdwenen in de Westerse samenlevingen en heeft het volk via internet toegang gekregen tot makkelijk te begrijpen andere informatie dan door de pastoor en de meester continu verkondigt.

Voor de cultureel politieke elite een doorn in het oog waar ze nog steeds geen raad mee weet. Daarom zie je op alle terreinen pogingen om het volgens de cultureel politieke elite juiste narratief van denken en doen weer terug te kijken. Van het burgerschapsonderwijs ten koste van rekenen en taal in het onderwijs, het veranderen van woorden, het vervangen van de oude cultuur, het uitvergroten van ongewenst gedrag, het continu herhalen van het juiste narratief in de media tot censuur op internet.

Animal Farm was geen handleiding. Ik dacht 1984 ook niet. Of toch wel?

SamV | 13-05-22 | 11:57 | 1

Rutte heeft zelf geen visie. Vandaar dat hij een boek neemt van iemand die wel visionair was: George Orwell. Dus als je dan maar zo'n boek van een visionair volgt, dan komt het wel goed, denkt Rutte.

ParadiseLost | 13-05-22 | 12:51

De westerse ( woke ) wereld wordt steeds meer een open inrichting , op weg naar de totale ondergang...
Kijk maar naar diverse doorgeslagen milieuclubs die bij de rechter , die uit een inrichting ontsnapt is , het klaarspelen dat de koeien een vergunning moeten hebben , om buiten te grazen....,het kon wel 365 dagen per jaar 1 april zijn..

Nico_the_Sparrow | 13-05-22 | 11:57 | 1

Zonder vergunning grazen betekent Boeh.. te.

Blauwpetje | 13-05-22 | 13:59

Zakariah el Zilvervis die vanuit zijn heilige overtuiging elke boekenkast zuivert van verjaardagsboekjes, bijbels, feestboekjes en uiteraard boekjes waarin meisjes de hoofdrol spelen.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 11:53

Binnenkort een verbod op sprekende dieren, van de Boze Wolf en het varken Napoleon tot Knabbel en Babbel, Tom en Jerry en Brigadier Dog? Want dieren kunnen heulegaar niet spreken, dat is dus gevaarlijke misleiding van onze kinderen.
Ze zullen maar les krijgen van dit soort mafklappers.

J.P.Drapeau | 13-05-22 | 11:53 | 1

Kom niet aan Brigadier Dog! Tsjoeee Muskie...

Mbovenka | 13-05-22 | 12:23

..... dus, zou mooi zijn als er in een andere krant een artikel komt waarin deze mensen wordt geadviseerd zichzelf vrijwillig op te laten nemen of na te laten kijken. Idioten. Alsof Joop Klepzeiker geen realistisch beeld van Amsterdam gaf.

Von Bliksum | 13-05-22 | 11:53

Het probleem is veel breder dan alleen prentenboeken hoor. Ik ben bv "serious sam syberian mayhem" aan het spelen en daar komt ook geen enkele syberische toendravink in voor.

Blauwpetje | 13-05-22 | 11:53 | 2

In Wolfenstein waren ook al geen wolven te vinden, wel een hoop Duitsers..

Loodje | 13-05-22 | 12:05

@Loodje | 13-05-22 | 12:05: Toch, er waren kamers waar wolven in opgesloten waren. Die schoot je dan kapot. Wegens de slechte grafiek kunnen het ook honden geweest zijn misschien.

jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:28

Elke keer als ik denk dat het niet gekker kan komt er een of andere piskut om het tegendeel te bewijzen.

Plaque-doctor | 13-05-22 | 11:49

Dik Trom, Bessie Turf, Billie Turf, Holle Bolle Gijs.
Driewerf Bah!
Fatshaming! Cancelen. Boycotten.

leo de pejo | 13-05-22 | 11:49

De bijbel en qoran zijn super divers en leren kinderen een realistisch wereldbeeld. Met name de qoran kan nog wel wat leuke prenten gebruiken.

Mokum Kosher | 13-05-22 | 11:49 | 2

van Mo, wie tekent ze even? Kurt?

Nuchternederland | 13-05-22 | 12:11

Tegen de bijbel durven die woke vloerpruiken wel maar voor die haatbaarden schijten ze 7 kleuren. Deze wereld is al kapot, ze heeft het alleen nog niet door...

Ali Bi | 13-05-22 | 12:13

Hé wat leuk. Jiskefet is weer terug! Ik heb ze gemist!

Psycho Daddy | 13-05-22 | 11:49

Ik luister altijd naar Kees de Kort. Maar hoor nu net dat hij vandaag voor het laatst op de radio is bij BNR om 12 uur.

Heurtebise | 13-05-22 | 11:48

Ik lees al langer verhalen over Olivier B. Bommel. Mag straks zeker ook niet meer.

SNAFU | 13-05-22 | 11:48 | 9

@Sieg Hein | 13-05-22 | 11:53:
Tom Poes was haar tijd ver vooruit he. Tom Kater was correct geweest, net zoals Tineke Poes. Toem Poes echter is regenboog, non binair & zeer fluide. Denk daaran, jonge vriend (m/v/overig).

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 11:58

@jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:29:
Ieder persoon beschikt over een poes he. Verschil is alleen dat het voor sommigen 2-richtingenverkeer is.

Graaisnaaiert | 13-05-22 | 12:43
▼ 6 antwoorden verborgen

Waarschijnlijk hebben mensen die zulke doordravende onzin verkondigen nog nooit een serieuze baan met verantwoording gehad want dan heb je daarvoor simpelweg geen tijd.

Slough | 13-05-22 | 11:48

De politisering van het kinderboek. Ach, waarom ook niet? Spijker een moraal vast en ga vervolgens kijken of die overal in teruggevonden wordt, en als dat niet het geval is ga dan druk zetten om die moraal iedereen door de strot te duwen.
De Fabeltjeskrant bijvoorbeeld valt dan meteen door de mand, want gaat uit van een plaatselijk, autochtoon dierenbos waarin enkel de plaatselijke dieren wonen en dat kan niet meer. Nee, in een Fabeltjeskrant 2.0 moeten alle dieren van de wereld evenredig vertegenwoordigd zijn en geen enkel dier heeft uiteraard een hogere status dan de andere dieren, of heeft specifieke eigenschappen. Zo zal een vos niet slim meer mogen zijn, of liever gezegd niet slimmer dan andere dieren, want alle dieren zijn best wel slim, en het is not done om een schildpad langzaam te noemen, want langzaam en snel, dat zijn social constructs.
We are the Woke, you will me assimilated, resistance is futile.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 11:47 | 2

Van Dijk Educatie is overgekocht door de investeringsmaatschappij Towerbrook.
Mag je zelf uitzoeken welke bekende, in Hongarije niet langer meer welkom zijnde miljardair daar grootaandeelhouder van is.
nl.wikipedia.org/wiki/Van_Dijk_Educat...

Abject | 13-05-22 | 11:51

Ik schaam mij voor mijn verre familielid 'HooyKaas'.

Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:46

Ik keek vroeger in prentenboeken over konijnen, bloemetjes en bijen. Chick, Candy en dat soort zoete namen. Ze lagen verstopt onder in een dekenkist op de slaapkamer van mijn ouders. Die vonden toen al dat deze boekjes niet het juiste beeld van het leven weergaven, vermoed ik. Ze hadden gelijk. Je neukt echt niet iedere dag.

Dubbelepunthoofd | 13-05-22 | 11:46

Kan niet wachten op de eerste LHBTIQ+ pimpelmees.

Valka | 13-05-22 | 11:46

"Ik wil niet..."
"Toch/Maar..."
"Moeten deze mensen conformeren naar mijn ideologische denkbeeld en niemand anders."

LangeTijdGeleden | 13-05-22 | 11:45

Chocomelk komt toch van een bruine koe

likmegaties | 13-05-22 | 11:45 | 2

En vanillevla van een Chinese koe.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 11:48

Klopt, en bruine kinderen maak door #n#le sex.

Ruimedenker | 13-05-22 | 11:49

Hee da's Dolf. Ik snapte hem vroeger niet als kind, later wel :) De kraai met zijn snode plannetjes.

petros666 | 13-05-22 | 11:44 | 1

Onbegrepen genie.

Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:45

Als ik door de foto-albums blader zie ik ook weinig diversiteit.
Altijd weer dezelfde blanke koppen.
Schande dat m’n opa & oma en ooms en tantes niet wat vaker op “olifantenjacht” zijn gegaan.
Dat m’n ome Frans z’n slurf niet een keer in een mooie exotische dame heeft gehangen.
Dat ik zélf verdorie met een prachtige blanke vrouw ben.
Ik schaam me diep.

Ruimedenker | 13-05-22 | 11:44

Gelukkig zijn boeken over het leven van ééndagsvliegen redelijk dun.

Sqbar | 13-05-22 | 11:42

Jezus, zijn toch gewoon tekeningen van dieren voor kinderen? En naar mate kinderen ouder worden, worden tekeningen toch steeds waarheidsgetrouwer? Gedram. Ik heb zelf wel heel erg veel moeite met pompoenentekeningen. Pompoenen worden vaak getekend als enge ballen met een gezicht erop en een kaarsje erin. Daar klopt niks van. Dat zijn geen echte pompoenen!

Leptob | 13-05-22 | 11:42 | 2

Inderdaad die Jezus is er ook zo één.
Weinig divers beeld wat we van hem/haar/het krijgen voorgeschoteld.

zuurtjeregen | 13-05-22 | 11:48

@zuurtjeregen | 13-05-22 | 11:48:
De Bijbel wordt nog wel eens herschreven, zo schat ik in. Jezus als genderfluïde persoon, en de apostelen helemaal LHBTQ+. Pilatus zal dan uiteraard een van de weinigen zijn die wordt weggezet als cisgender male pig.

Schoorsteenveger | 13-05-22 | 11:56

Nou, hier alvast wat suggesties voor wat diversere kinderboeken:
* De avonturen van Kees de kakkerlak
* Onno Oorwurm redt het land
* Zebedeus Zilvervisje knapt het op
* Wappie Wesp gaat demonstreren

MAD1950 | 13-05-22 | 11:42 | 1

Tim de neushoorn kan vliegen.
piet de witte haai wil tongzoenen.
Liesje het coronavirus komt op bezoek.

jan huppeldepup | 13-05-22 | 12:33

Prentenboeken!!!

Waarom worden dit soort verhalen niet door intersectionele moderne dans uitgebeeld door een lokaal woke gesubsidieerd dansgezelschap dat alle deuren afgaat waar kinderen achter schuilen.

Wat een racisten.

Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:42 | 1

Waarom nou weer lokaal? Wat je van ver haalt, is cultureel gezien veel interessanter.

Après toi | 13-05-22 | 12:16

De man heeft groot gelijk, pak de ongelijkheid in het dierenrijk aan. Waarom moeten kraaien en spinnen altijd als duister en slecht worden neergezet?

Prioriteiten stellen in het leven mensen, maak je eens druk om wat er echt toe doet!

_pacman_ | 13-05-22 | 11:41

EEN vrijdagdedertiendegrap toch? Oh, subsidie…

Verderkijkert | 13-05-22 | 11:40

90% vd dieren is insect dus 90% vd prentenboeken moeten over insecten gaan?

fric.spec. | 13-05-22 | 11:39

Ik vond Sjors en Sjimmy (de oude versie) behoorlijk inclusief.

homieguerneville | 13-05-22 | 11:38

Nu kunnen we dit soort mensen naar het front sturen.

Ik zeg doen!

Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:38

Als dit is waar je je druk om maakt heb je gewoon te weinig 𝙀𝘾𝙃𝙏𝙀 problemen in je leven...

Air van Boven Dorens | 13-05-22 | 11:38

Ik heb wel wat vragen. Waarom is hier onderzoek naar gedaan? En stond de conclusie eigenlijk niet vooraf al vast? Kunnen we de subsidie van deze onderzoeker intrekken? En zijn/haar academische graad? En het Nederlanderschap?

Muxje | 13-05-22 | 11:38 | 1

Een zichzelf serieus nemende krant die het publiceert vind ik nog erger

zuurtjeregen | 13-05-22 | 11:50

Het zijn allemaal lieden die hun zakken vullen via media belangstelling. Dus hoe woker, hoe meer belangstelling in inkomsten. Ik walg van dit soort mensen

Tonyvanwychen | 13-05-22 | 11:38

Rifratten, hyena's en sissende slangen. Ook diersoorten die hoognodig in prentenboeken thuishoren.

LucaBrasi | 13-05-22 | 11:37

Ik ben het eens met het gebrek aan diversiteit. Daarnaast verwacht ik dat Baantjer junior nog excuses maakt voor Baantjer senior omdat hij jaren als Zwarte Piet de donkere medemens heeft pijn gedaan. Als ik als blanke excuses moet maken voor het slavenijverleden dan kan hij toch zeker excuses maken voor een familielid een generatie terug. //sarcasme modus uit

echtgeenstijl69 | 13-05-22 | 11:37

Het is zeker onrealistisch wat de kinderen te zien krijgen. Neem nou Midas Wolf, die eigenlijk alleen maar bezig is met jagen op biggetjes om zichzelf te voeden. Gewoon een roofdier, en biggetjes zijn er voor om opgegeten te worden, maar de kinderen krijgen hem te zien als een slechterik.

wijsvinger | 13-05-22 | 11:37 | 4

Fijn dat je begrepen hebt dat een sprookje niet lettelijk genomen moet worden, maar dat het een symbolische representatie van wat "goed" en "slecht" inhoudt. De wokies vinden dat niet leuk, want zij willen zélf bepalen wie "goed" en "slecht" is, op basis van uiterlijke kenmerken, afkomst, ras, politieke mening en geloof. Het sprookje is dus niet racistisch genoeg.

Gladiator Fap | 13-05-22 | 11:42

@Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:40: +veel.

Gladiator Fap | 13-05-22 | 11:42

@Kaas de Vies | 13-05-22 | 11:40: Een wolf van Wall Street dus...

Mbovenka | 13-05-22 | 12:15
▼ 1 antwoord verborgen

Er is dus iemand die hier een studie van maakt.
Enfin, verveling kent geen tijd.

Ichneumonidae | 13-05-22 | 11:37

Als je dacht dat het woke fascisme de kinderboeken en strips onbemoeit laat, heb je het mis: deze hatelijke waanzin kent geen grenzen. Álles moet kapot, zodat een paar talentloze pessimisten zich beter kunnen voelen. Het wordt tijd dat dit soort onzin een duidelijk halt toegeroepen wordt. Genoeg is genoeg.

Gladiator Fap | 13-05-22 | 11:36

Kunnen we niet afspreken dat het woke-tijdperk over is? Dat het een 'interessante tijd' was en zo, maar dat het nu klaar is?
Kunnen we weer gewoon doen met z'n allen.
-

Bernhard de II | 13-05-22 | 11:35 | 6

@beundehaas88 | 13-05-22 | 12:30: Als je (enigszins) fatsoenlijk blijft haalt GS niets weg, is mijn ervaring.
En of het verder onder CEO Musk beter gaat met Twitter? Ik moet het nog zien.
-

Bernhard de II | 13-05-22 | 12:45

Dat is het beste idee sinds gesneden brood. Afschaffen die woke gekte.

de Jager59 | 13-05-22 | 12:48

@de Jager59 | 13-05-22 | 12:48: Maandagavond krijgen we weer een klein voorproefje daarvan, hoop ik...
-

Bernhard de II | 13-05-22 | 12:51
▼ 3 antwoorden verborgen

In de dierenwereld is de rol van man en vrouw nog duidelijk. Laten we dit de kinderen leren.

Kroondop | 13-05-22 | 11:34 | 1
-weggejorist-
beundehaas88 | 13-05-22 | 12:29

Ga je mij nu vertellen dat biggetjes niet een knoop in de buks van de jager kunnen leggen?
Zwemmen eenden écht niet met een zwembroek aan dan?
Verwarrend hoor.

Ruimedenker | 13-05-22 | 11:33 | 5

@Bakkeleures | 13-05-22 | 11:47: Alleen als Donald Duck gaat zwemmen heeft ie opeens wel een zwembroek aan. Heb onlangs uren de sloten afgestruind maar ben nog nooit een eend met een zwembroek tegengekomen.

Sjakie | 13-05-22 | 11:58

Ook maar oppassen voor antropomorfisme.

superb_de_lux | 13-05-22 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen