LIVEBLOG. Slachtoffers door beschietingen in heel Oekraïne, beelden tonen massagraf in Marioepol
Dag 58 van de oorlog +++ LIVEBLOG
Hoewel het offensief van de Russen geenszins verpletterend is - net als gisteren bijvoorbeeld - gaat de ellende vanuit de lucht in het toch al verwoeste Oekraïne natuurlijk gewoon door. In Kharkiv is het al de hele ochtend raak, eerder kwamen daar 'zeker twee' personen om het leven. In Dnipro werd gisteren het spoor verwoest en Mykolaiv wordt momenteel voortdurend gepakt. In hoofdstad Kiev was het echter weer rustig. Op de grond proberen de Russen in het oosten door te stoten naar plekken als Dibrovne, Zarichne, Rubizhne, Novotoshkivske, Popasna; allemaal plaatsen waar u een paar weken nog nooit van had gehoord, en nu ligt het midden in het wereldnieuws. Kaartje hieronder. Schokkende ontwikkelingen, veroveringen of materiële schade, zoals die Moskva, in ieder geval niet. Dan nog even naar de hel op aarde, Marioepol, waar de evacuatie van burgers en gewonden niet van de grond komt, door voortdurende beschietingen van de Russen. Op satellietbeelden zijn de eerste massagraven ontdekt en als we die ontberingen zo zien, bijvoorbeeld op de beelden van die maffe Patrick Lancaster, dan zit er nog genoeg ellende aan te komen. Tot slot nog iets over het Russische dodental. Oekraïne claimt inmiddels zo'n 21.000 Russen te hebben omgelegd, in Rusland kwam plots het cijfer 13.414 (+7.000 gewond) naar buiten. Een post die weer snel werd verwijderd, maar ver van de waarheid zal het niet liggen. Wat een drama-oorlog. Later meer.
UPDATE 9.07 uur - Nieuwe claims van Oekraïne hier; ze zitten op 21.200 dode Russen
UPDATE 9.33 uur - In Sloviansk zegt men vannacht clustermunitie op het hoofd te hebben gehad
UPDATE 11.40 uur - Er is een Oekraïense An-26 transportvliegtuig gecrasht. Vooralsnog één dode
UPDATE 11.45 uur - LOL. De gezonken Moskva werd al opgeëist door Oekraïne als eigendom ("According to all international conventions, the ship becomes the property in the country in whose waters it sank"), nu is-ie ook aangemerkt als cultureel erfgoed
Social
Social
Social
KAART
Social
Reaguursels
InloggenNog steeds geen directe levering van Duitse zware wapens. Blijft laf met een dubbele agenda.
armamentresearch.com/soviet-9n24-subm...
Via ARES = Armament Research Services Informatie over gebruikte Russische clustermunitie
“ The 9N24 is a high explosive fragmentation (HE-FRAG) submunition weighing 7.45 kg. It contains 1.45 kg of A-IX-2 explosive composition (73% RDX, 23% powdered aluminium, 4% wax phlegmatiser) surrounded by 18 partially pre-fragmented fragmentation rings, generating approximately 316 fragments upon detonation.”
Zo, geen vrouwen en kinderen werd toch gezegd vroeger? Iemand zijn 16-jarige kindje is ontvoerd. Je wil het niet geloven. Maar je staat er ook niet van raar op te kijken.
De demilitarisering van Rusland verloopt tot nu toe voorspoedig.
De denazificering van het Kremlin is de volgende stap. Het Russische volk zal hierin zelf het voortouw moeten nemen.
Weg met de criminele kleptocratie onder capo Poetin !
Nu een uitgelezen kans om die 1500 militairen in Transnistrië op te ruimen? Dat moet zelfs het gammele leger van Moldavië wel lukken? Met wat hulp van de NATO.
Moldavië zit niet in de NAVO, dat is steeds het probleem. Ieder land dat niet in de NAVO zit is wat Poetin betreft vogelvrij. Vandaar dat Zweden en Finland nu ook als de bliksem bij de NAVO gaan. Anders ben je aan de goden overgeleverd.
@KeesBruin | 22-04-22 | 16:11:
Oekraïne zit ook niet bij de NAVO maar krijgt natuurlijk wel hulp. Dat is ook de hulp waar Kane op doelt.
@Rubberfetisj | 22-04-22 | 16:37: precies 1500 kogels voor nekschot.
@Kane | 22-04-22 | 18:33: Plus eentje voor Putler
Beetje rondbanjeren door alle media, blijken er diverse recruteringsbureaus in Rusland in de fik te zijn gestoken. Bron: The Moscow Times. Ik ga er vanuit dat dit hoort bij de denazificering. Ga daar mee door zou ik zeggen.
Deze club vind ik ook wel leuk. Of het propaganda of journalistiek of whatever is.
Wat vinden Russen van Finland bij de NATO?
youtu.be/fvjJsFCHXtM
Het aantal mensen "zonder mening" is wel tekenend.
Als je wat Russische telegramkanalen volgt staat er veel meer in de fik de laatste dagen/weken, van onderzoekscentra (defensie) tot aan voorraaddepots.
Bij een goed dicktator als Putler past dan dat je een bepaald volk er de schuld van gaat geven...
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 16:11: geen mening = ik durf niet
@litebyte | 22-04-22 | 16:12: mooi gezien. "Ze luisteren niet!", en daar gaat het mis bij een ieder wiens ware aard duidelijk wordt, waar sociopathie de grondslag is van eigen handelen. Daar blijft niemand over, want niemand doet wat ik wil, dus ik faal ook (zaden al gezaaid voor de geboorte... je zou het zelfs een beetje sneu kunnen gaan vinden).
Die gekken uit Brussel hadden daar weg moeten blijven.
Met guyke verhofstad en wijlen van balen.
Dan was dit allemaal niet gebeurd.
Trouwens okraine is altijd al zo corupt als de sodemieter geweest.
Owja, als zij niet de boel hadden opgejut zou Putin dit allemaal nooit hebben gedaan.
Dus mogen ze daar allemaal dood. Omdat ze meer trek hadden in de EU dan Poetin. Nee, die laatste, die heeft vrienden gemaakt de laatste jaren.
Ja man als die slet niet zo'n kort jurkje aan had getrokken was ze ook niet verkracht!! Toch? Haar schuld!
Uw spelling reflecteert perfect de waarde van uw tegel. Onvoldoende. Lees u eens even in voordat u met de grote mensen mee gaat tegelen, anders komt het zo ongeinformeerd over.
@Kane | 22-04-22 | 14:07: Dan was de Oekraïne nu vergelijkbaar met Belarus - geen oorlog maar evengoed klote voor iedereen. Maar ook Belarus is niet veilig voor agressie van Putin, nu even niet natuurlijk, maar met de 'groot-Rusland' gedachte is het totaal niet nodig dat Belarus een land is, Russische provincie is ook prima.
Inderdaad. Allemaal schuld van gekozen Europarlementariërs. Hoe durven ze een volk wat voor vrijheid strijd een hart onder de riem te geven.
Jij snapt het tenminste!
Je bent ook het laatste wat Poetin ziet voordat hij doortrekt.
Als men toen had ingegrepen was het niet zo ver gekomen.Oh ja en als ik geen pielletje heb gekregen,dan was ik een meisje of zoiets.
Als die twee niet naar Kyiv waren gekomen, dan waren de Polen en de Baltische Gang wel langs geweest in naam van Euro
@Alexander des Burgus | 22-04-22 | 15:16 | de EU*
Uw spelling is alleen al corrupt...
Als Adam en Eva niet hadden geflikflooid, dan was dit nooit gebeurd.
@Alexander des Burgus | 22-04-22 | 15:16:
Ze stonden daar helemaal niet namens de EU. Hebben ze als Europarlementariër geen bevoegdheid toe. Ze stonden daar op eigen conto. De mythe ook dat Verhofstadt een groot ondemocratisch gekozen zetbaasje is in de EU is ook zo lachwekkend. Die kleuters die dat denken weten niet dat hij 1.) democratisch is gekozen MET voorkeurstemmen en 2.) dat hij leiding geeft aan de liberalen (die voor vrijheid zijn) aan ALDE.
That's it. Hij is gewoon een MEP zoals Le Pen dat ook was.
@Portnoy | 22-04-22 | 16:00: foutje van de maker misschien ?
Het is zeker geen mythe dat Guylty Verhofstadt en Lulloo van Baalen enorme eikels zijn/waren. That's it.
@Usumani | 22-04-22 | 16:17: Nu gaan we zware houwitsers leveren, ollongren gaat mee om ze te bedienen.
@despecialist | 22-04-22 | 14:24: los van de ethiek, is het wel waar.
De modderfokkers hebben nu officieel aangekondigd dat de "bevrijding" van Oekraïne zich zal uitstrekken tot aan Transnistrië, dus inclusief Odessa. Die prachtige stad gaat dus binnenkort het lot van Marioepol achterna. Poetin kondigde het op de eerste dag al aan, dat hij de schuldigen van de "Odessa massacre" zal vinden en vermoorden. Hij vertelde dreigend dat hij de namen van alle "schuldigen" op een lijst heeft.
twitter.com/Archer83Able/status/15174...
De "Odessa Massacre", is weer zo'n typische Russische hoax, een omkering van de waarheid. In 2014, Russische opstokers probeerden in Odessa hetzelfde als op de Krim en in Donbass: Een pro-Russische volksopstand starten. Dat lieten de inwonders van Odessa niet gebeuren en dreven deze opstokers naar een gebouw, waar ze zich verschansten, met vuurwapens en al. Er ontstond brand, waarschijnlijk doordat met brandbaar spul werd gegooid vanaf het dak, en het gebouw brandde uit. De tegendemonstranten lieten ze verbranden. Gevalletje eigen schuld dikke bult. Maar Rusland framet dat alsof zielige Russische burgers werden opgejaagd en vermoord. Weglatend dat het om een opzetje ging, aangestuurd door Russische speciale agenten.
Poetin wil hier "wraak" voor, want ieder verzet tegen zijn expansionisme ziet hij als terreur dat met de dood bestraft dient te worden. De mensen in Odessa hadden zich gedwee een Russische annexatie moeten laten opdringen. En nu dus weer.
@Beste_Landgenoten | 22-04-22 | 12:44: En voor de geo-politieke tegelaars: Een ander doel is om Oekraïne kreupel en vleuggellam te maken, door juist die gebieden die grondstoffen bevatten (Zowel ondergronds als onder water) te veroveren. Los hiervan klopt de kaart van de regio geografisch nog steeds niet, mochten de Russen hun zin krijgen.
Echt gevaarlijke situatie, door het uiten van de doelstellingen wordt het een nederlaag als ze dit niet gaan halen met conventionele middelen...
@Beste_Landgenoten | 22-04-22 | 12:44:
de Odessa massacre is een uitvloeisel van Euromaidan van een paar maanden daarvoor. je weet wel een van die vele ''Lenterevoluties'' uit die tijd. maar dan in Oekraine met die dikke van Balen en Verhoftand die met zijn grafzerkgebit in tenenkaas-nederlands op het Maidanplein de boel stonden op te hitsen.
TLDR: Rusland heeft niks te zoeken in Oekraine inclusief de krim en wij ook niet.
Opschalen dus. Het gaat los. Oekraine mag niet vallen, dat heeft enorme destabilisatie ind e wereld tot gevolg, bniet in de laatste plaats hongersnoden in Afrika en graantekorten in de Arabische wereld, met alle gevolgen van dien.
Zet je vast, het wordt een helse rit, dit.
@360beatz | 22-04-22 | 13:03:
Zo werkt het dus niet, vriend. We leven niet meer op een eiland tegenwoordig. Alles hangt met alles samen en zeker wat er op het kruispunt tussen oost en west ( wat Oekraine is ) gebeurt beinvloedt ons rechtsreeks.
Dat was al ruim voor de oorlog bekent.
Die arme prachtige stad. Het centrum van multi-culti in het oosten.
@Beste_Landgenoten | 22-04-22 | 12:44:
Tijdje geleden al gepost, een Oekrainse vrouw zag in 20054 al dat ancient provocateurs met een Russische tongval de basis legden voor het Oekrainse Neonazi-narratief wat Poetje nu als excuus gebruikt om...
De man heeft er structureel naartoe gewerkt en om de een of andere reden - ziekte? - is het nu in een stroomversnelling geraakt waardoor hij overhaast en slecht geinformeerd Oekraine is binnengevallen.
Ik zeg het nogmaals, opschalen en wapens! Wapens! Wapens! leveren aan Oekraine. Vlad stopt niet meer dus het is of Oekraine dat hem daar stopt of wij moeten aan de bak in de Baltische gebieden, Moldavie en vermoedelijk ook Polen.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 13:18:
*2004/5 en agent provocateurs moet dat zijn. Russisch sprekende kaalkopjes dus.
@Beste_Landgenoten | 22-04-22 | 12:44:
Je vergeet erbij te vertellen dat de ruime meerderheid van de "slachtoffers" van buiten de (Russen zelfs) stad kwamen met knuppels en schilden om vreedzaam te demonstreren. Die Russen maken altijd dezelfde fout om te denken dat omdat Oekraïners vriendelijk zijn ze ook mietjes zijn. Dat is dus niet zo. Het is kozakkenvolk.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 13:18:
Denk dat hij ook zijn zinnen zet op de landbrug naar Servië. Dwars door NAVO land.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 14:00:
Dan moet Bulgarije ook nog even akkoord geven.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 14:00:
Het zou me niets verbazen. De EU/het Westen moet gedestabiliseerd en kapotstuk in zijn ogen en Servie is daar een prima kandidaat voor.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 13:18: Tot zover de waarde van bufferstaten.... geen enkele, chaos en ellende gebieden.
@nobodiesunmighty | 22-04-22 | 14:34:
Oekraïner wilde een neutrale "bufferstaat" worden. Een brug tussen oost en west. Iedereen was voor. Behalve... Je raadt het niet...
Tijd om een anti-Rusland militair wereldwijd collectief bondgenootschap op te richten. Voor de Russen zelf is er geen verschil, het was toch altijd al zo in hun ogen, voor ons een gamechanger.
Odessa is zoals de Russen het spellen.... doe maar Odesa...
Putler had ook aangekondigd om Ukraine in een speciale militaire operatie binnen enkele dagen te ontdoen van nazi's.
Ik verval een beetje in herhaling, maar als je ook maar iets serieus hebt gelezen over Putler dat weet je dat het al sinds zijn jeugd een verwend en ongelofelijke onbeschofte, arrogante, egocentrische, narcistische, impulsieve, niet al te intelligente zelf overschattende etter is. Dat had hem ook bijna zijn carriere bij de KGB gekost, helaas was hij destijds niet voldoende in elkaar geslagen.
Die zwakheden zie je niet alleen terug in z'n 'visies' maar vooral ook in wat er van waar wordt gemaakt.
Dat gaat hem niet lukken!!!
*Starkey was widely censured for a racist comment he made during a podcast interview with Darren Grimes in June 2020, for which he later apologised. Immediately afterwards, he resigned as an honorary fellow of his alma mater, Fitzwilliam College, had several honorary doctorates and fellowships revoked, book contracts and memberships of learned societies cancelled, and his Medlicott Medal withdrawn.*
*KUCH*
Zonder te luisteren denk ik al te weten waar dit naar toe gaat.
Another "Putinversteher"?
@Beste_Landgenoten | 22-04-22 | 12:35: TB en BL, eerst maar eens kijken en dan oordelen graag. En personen van een label voorzien Theo is m.i. ronduit zwak.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 12:34: heb je een link naar die podcast? ik wil horen wat hij gezegd heeft. racisme wordt tegenwoordig namelijk nogal breed gebruikt.
Een land heeft recht op zijn eigen zelfstandigheid, geen enkel land mag een andere invallen, stop die documentaire maar in je reet.
@Geilbaard | 22-04-22 | 12:52: begrijpen en begrip hebben voor is niet hetzelfde. Starkey zegt hele zinnige dingen in dit interview.
De nadruk ligt nu teveel op oorlogvoeren en niet op onderhandelen. Uiteindelijk wordt het toch onderhandelen als een van de partijen niet meer kan, maar ja, dan zijn er wel wat meer mensen overleden.
Het is een totale oorlog aan de zijde van Oekraïne, dus die kunnen niet stoppen voordat heel Oekraïne is bevrijd.
Poetin kan dit conflict meteen gebruiken als zuivering van ontrouwe elementen in zijn staatsapparaat en burgerij. Rusland heeft zo goed als ongelimiteerde manschappen ten opzichte van Oekraïne dus kunnen ze het nog even volhouden ondanks de verliezen.
@Barre_de_k | 22-04-22 | 13:28: Exact. Er gingen geruchten rond om de Staat van beleg af te kondigen in Rusland, hiermee kan Putler de wetgeving officieel naast zich neerleggen, het vertrek van Russen naar het buitenland kan tegenhouden, directe zeggenschap heeft over wapensystemen/eenheden, algehele mobilisatie kan afkondigen en nog veel meer.
Mocht dat laatste gebeuren zijn er 1.3 miljoen extra troepen (kanonnenvoer) beschikbaar.
Elke dag dat de NAVO wacht met het bombarderen van de Russische artillerie, is een dag die verloren is gegaan en waarin de Russische troepen kracht kunnen opbouwen. De mogelijkheid is er de artillerie uit te schakelen. De mogelijkheid is er de oorlog op korte termijn te beëindigen. De mogelijk is er om het moorden, martelen, verkrachten en plunderen door Russische troepen te stoppen.
wel eerst de wanden van je huis met lood bekleden, een geigerteller aanschaffen, en een voorraad jodiumpillen opslaan.
Jawel El Rico.. één bommetje op het Botlekgebied.. wat denk je daarvan? Daar hoef je echt geen schijtebroek voor te zijn. Vraag de weinig overgebleven mensen die deze bombardementen hebben meegemaakt maar eens na..
Niet echt fijn om hoofdverantwoordelijke te zijn voor dit soort afwegingen. Nu duizenden verkrachtingen en moorden maar lekker laten gebeuren zodat er niet potentieel honderdduizenden of miljoenen worden vermoord. Afweging tussen twee kwaden, maar dan ook echt hele donkere kwaden.
@360beatz | 22-04-22 | 11:15: goed idee om je te laten leiden door angst
@aardv@rk | 22-04-22 | 11:27: Ja, zo ken ik er nog wel meer. Een hongersnood.. wat denk je daarvan. De Russische aanval op Oekraïne heeft nog eens het gevolg dat er een herverdeling van voedsel gaat plaatsvinden. Op termijn is daar wel een mouw aan te passen. De vraag is hoe groot de mouw gaat zijn, hoe snel dat gebeurt. Ik wacht niet op een bom op het Botlekgebied. Wat ik wel zie is dat de oorlog die Rusland voert voor Europa (en ook de rest van de wereld) grote, negatieve, consequenties gaat hebben. Kwaadaardige mensen als Poetin kan je beter eerder dan later stoppen. Dat jij op je handen wil zitten en vooral mensen wil overtuigen om niets te doen zegt veel over jou.
Welkom in de wereld van realpolitik. Zolang de Oekraïne blijft vechten en wij het economisch aankunnen komt er geen interventie. Ook voor de NAVO geldt het argument van existentiële dreiging, andersom: ingrijpen creëert een existentiële dreiging met atoomwapens. Humanitaire overwegingen zijn helaas een luxe.
@sLinksAmsterdam | 22-04-22 | 11:50:
Als Rusland als vergelding am*dam plat gooit, zou ik zeggen Navo val Rusland maar aan.
Pas als het tij keert in het voordeel van de Russen.
Het klinkt harteloos maar een Oekraïne wat op eigen houtje (met NAVO wapens) Rusland verslaat heeft vele malen meer impact dan een NAVO wat (samen met Oekraïne) Rusland verslaat. De doden vallen niet meer uit te leggen in Moskou.
@sLinksAmsterdam | 22-04-22 | 11:50:
nee een KT-level nuclear extinction event veroorzaken om je moraalpaal hoog te houden is veel beter.
oekraine is geen NAVO land. het verdedigingsverdrag geld alleen voor navo-landen. en ik heb de laatste tijd genoeg van die putin gezien om er zeker van te zijn dat er niet een draadje los in zijn hoofd zit, maar dat zijn hele moederbord op hol geslagen is. ik ben er van overtuigd dat wanneer putin vermoed dat NAVO zit te klieren in oekraine hij gelijk de kernraketten in de silos laat warmdraaien.
en putin durft geen navo-landen binnen te vallen want dan staan de amerikaanse tanks al in moskou geparkeerd nog voor het eerste herfstblaadje op het rode plein valt en cirkelen de westerse drones als aasgieren om de overblijfselen van het russische leger.
@360beatz | 22-04-22 | 12:42: hahahahaha.
@360beatz | 22-04-22 | 12:42:
"het verdedigingsverdrag geld alleen voor navo-landen"
Ja en nee, de NAVO behoudt zich het recht voor om in te grijpen in het geval van een VN mandaat, humanitaire interventie en economische schade aan NAVO leden.
Het voordeel. Dat de NAVO wel kan ingrijpen als ze dat wil.
Het nadeel. Er moet dan echt sprake zijn van 1 of meer van de 3 hoofdredenen. Zie Kosovo voor meer duiding.
Elke dag dar ze dat niet, mag jij een dagje langer van de zon genieten
Ik blijf te piekeren over deze Tweet.
twitter.com/den_kazansky/status/15172...
Ruim 13 duizend doden 7 duizend vermisten, die zijn natuurlijk ook dood, maar met een 1:3 aanname kom je dus op +60.000 licht, meer, ernstig gewonden, zieken, "shell-shocked" etc.. Dan zijn er dus 80.000 Russen uitgeschakeld. TACHTIG DUIZEND. Dat van de naar schatting 200-230 duizend beschikbare strijdmacht.
Met zulke cijfers blijft er inderdaad weinig over behalve dan met artillerie blijven schieten op de Oekrainse stellingen. Maar je hebt dan m.i. niet echt een bekwaamde macht om een linie te doorbreken.
Side note: Deze informatie komt van de Russen. Het zal dus wel gelogen zijn. Maar is het NOG erger of doen ze maar alsof het erg is om de tegenstander te foppen?
Indien u dit tempo vasthoudt, wordt u kwantitatief Reaguurder van het Jaar (En kwalitatief wellicht, ook wel).
Denk inderdaad wel 60 tot 80k russen uitgeschakeld, zoveel nieuwe compostzakken zoeken ze nu ook.
Waar of niet, ik zou het als Oekrainer voor kennisgeving aannemen en gewoon doorgaan met de tot nu toe gevolgde strategie. Het schijnt dat Poetje als een malle zit te recruteren in de Arabische landen en de "stans", dus er zullen wel btg's worden aangevuld. Dat het daardoor ook een zooitje wordt daar is wel duidelijk maar dat is het de hele oorlog al dus dat is weinig nieuws. Het wachten is op het materiaal wat gaat rollen, dan begint het echte werk voor de Oeki's aan de frontlijn en daarachter, dit is de storm uitzingen en kijken waar je ze kan bezighouden, ontregelen en preventief prikken. En elke dode Rus ( of huurling ), elke kapotte tank etc is gewoon pure winst.
ik weet het niet maar wellicht is die 1:3 niet reëel, russen die gewond zijn kun je net zo goed doodschieten of achterlaten (vermist?), te veel gewonden richting rusland creëert ook onrust thuis.
@henniebal | 22-04-22 | 13:27:
Dat zou best goed kunnen. 1:3 is een aanname op de basis van juist hoe bruut de Russen zijn. Wij in het westen hebben een totaal andere ratio van KIA en WIA militairen.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 14:05:
Voor de duidelijkheid. Ik bedoel dus dat er in het Russische leger iemand stukken rapper wordt afgeschreven als "total loss" waar wij iemand met afgerukte armen en benen nog proberen te redden in een veldhospitaal. Daar doen ze niet aan die Russen. Die laten hun (zwaar)gewonden gewoon achter, of erger dumpen ze want het is toch maar balast.
Er is genoeg ruimte voor onderhandelingen. Maar doorgaans komt dat pas in beeld als alles naar de klote is, iedereen dood, failliet of oorlogsmoe, Intussen kunnen de generaals hun nieuwe speeltjes uitproberen en de politiek haar volk laten zwijmelen in opium.
Poetin wil niet onderhandelen. Zelensky wil slechts onderhandelen over de status van de Krim de komende 15 jaar.
Het volk in Oekraïne wil helemaal niet onderhandelen, die vinden, terecht, dat de Russen moeten oprotten. Dat of compost worden.
Het is lekker onderhandelen met een pistool op de bakkes.
Squadra, waarom zou je onderhandelen met iemand van wie het woord al een jaar of 20 lang niets waard is en dat keer op keer weer bewijst. Met een pennenstreek is Oekraine niet veilig, dat is het pas als het Rusland onder Poetin kreupel en vleugellam is geslagen, eerder niet. En daar zijn ze nu hard en vakkundig mee bezig.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 12:06: Dan zie ik paddestoelen aan de einder.
@squadra | 22-04-22 | 12:46:
Paddestoelen aan de einder of schietgrage T-80's en plunderende, moordende en verkrachtende Russen en hun huurlingen voor je deur.
Ik weet wel waar ik op zou inzetten.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 12:06: Ik denk dat iedereen die er toe doet alles op alles moet zetten om te onderhandelen en dit ziekmakende moorden te stoppen. Hoe eerder hoe beter. Had al lang moeten gebeuren. Elke dode is er één te veel.
Gelukkig hebben we al 600miljoen geblokkeerd...Dat zal ze leren!!
"This is Mark, calling for Mr. Super-Z, Mr. Zelensky. Who, you sai ? Markie mark, hahaha, from de Nederlands. Joe recognice mij bij mij great en gaaf laughter! Hahaha. We haf succesvol pawned oligarch toys. We werk still on the rest. Hahaha. Great!
Wat ? No. I do not "fok horses too". I suffer only from memorie loss, from tijd to tijd. Stressvol job, being the Minpres. But glad to help uit Oekraïne. Hahaha! Gaaf."
7.000 vermisten, niet gewonden. Dus het - veronderstelde - door "Ridovka" gegeven aantal doden en vermisten komt overeen met de Oekrainse cijfers.
Opmerkelijk.
Jeez ja, dus 40.000 gewonden wellicht. 60.000 troepen compost of van slagveld af.
Laat het een wijze les zijn, voor elke dictator of autocraat die ongestraft met moord en genocide tracht weg te komen. Die groepen kijken ook mee, vanaf de rest van de wereld. Wij en Amerika worden hierop altijd verbaal wel aangevallen, maar geen van de nuttige idioten schijnt te beseffen dat zonder een globale politie agent, zonder toezicht, er intussen alweer een veel grotere oorlog was geweest, en wereldwijd nog veel meer genocide had plaatsgevonden na het einde en de afloop van WOII.
Beetje relativering is wel op zijn plaats. Ondanks alle verliezen, maken de Russen toch ook wel voortgang, met name op de twee uiteinden van de tang, noordelijk vanuit Izyum, zuidelijk vanuit Donetsk. Op Russische kanalen zie je ook video's voorbij komen van in de pan gehakte Oekraïense posities, ambushes op logistieke lijnen door Spetznaz, drone-geleide artillerie. En vooral vanuit Izyum ziet de opmars er best dreigend uit voor een insluiting in het oosten.
Als leunstoelgeneraal zou ik zeggen: Een tegenaanval noordelijk op de as Kahrkov - Izyum om de Russische tang af te snijden zou nu de Russen in zware problemen kunnen brengen. Dat het niet gebeurt geeft aan dat Oekraine de slagkracht niet heeft.
En nu snel terug naar C&C Generals.
Juist Kherson aanvallen zeg ik als leunstoel luitenant-admiraal ter zee.
Daar zit de zwakke achterhoede met Marioepol in zijn maag. Daarna inderdaad het front afknijpen rond Kharkiv. 2de en 3de linies in Donbas bouwen en de Russen laten aanvallen, terugtrekken afknijpen en uitmoorden en herhaal. Dit wel onder heel goed secuur artillerie ondersteuning. Dat is een gamechanger.
“Dat het niet gebeurt geeft aan dat Oekraine de slagkracht niet heeft”
Goh….., wat een snedige conclusie.
@funda | 22-04-22 | 10:38: als je echt verstand van strategie hebt begin je met Dune 2 spelen.
Of ze laten de russen nog beetje komen.
Beste_Landgenoten | 22-04-22
Bij de russen moet je het een beetje tijd gunnen. Ze gaan met veel bombarie op pad, maar na een paar dagen begeeft het materieel het en zakt de aanvoer in. Dan zie je pas het echte plaatje. En als ze op deze manier door blijven bombarderen is binnenkort de munitie op.
@Der Schnitzeljäger | 22-04-22 | 12:31:
Dat ben ik met u eens. Daarnaast verschuift de fronlijn ook niet simultaan maar gaat het in verschillende snelheden en dan juist krijg je pockets waar je als verdediger volop los kan gaan. Strategisch gezien heeft de opmars van gisteren - 42 dorpjes - 0 komma 0 betekenis als er geen moment of gouden gelegenheid is om toe te slaan. Laat maar komen, het window of opportunity komt vanzelf wel.
En daarbij is afstand ook van belang, wanneer zitten ze optimaal binnen bereik, wanneer zijn hun lijnen langer, wanneer wordt hun luchtsteun en rakettenvuur minder, dat soort dingen. Oorlog is ook een kwestie van geduld en weten wanneer je moet toeslaan en wanneer niet. En de Oeki's zijn daar sinds 2014 op getrained, die weten dat al;s geen ander, hoe en wanneer de Russische stoomwals te ontregelen en ontmantelen.
Alle vertrouwen in hun strategisch intellect icm westerse Intel en hun ijzeren moreel om ook deze orkaan tot staan te brengen.
Maar als je clustermunitie op je dak krijgt, kun je dat dan navertellen?
Eigenlijk in theorie wel.
Clustermunitie is een soort van zwarte piet. Die strooit bommetjes maar die gaan (meestal) niet allemaal in 1 keer af. Dus als je geluk hebt, geen "pakketjes" oppakt kan je het in theorie overleven.
The Effect Of Cluster Munition On Cars & Concrete
www.youtube.com/watch?v=GYDUN_e9Xis&a...
90% van de Oekraïners staat pal achter Oekraïne. Pal achter Zelensky. Nog nooit is het volk het zo eens geweest. (beetje zoals wij reaguurders hier). Maar zo'n 10% is nog steeds pro-Poetin. Gezien het feit dat Rusland massaal mensen aan het deporteren is lijkt het mij beter voor Oekraïne om deze mensen, mochten ze winnen, ook te deporteren. Dat is niet kies, wel nodig.
Dat gaat een heel nare bijltjesdag worden vrees ik. Vergeet niet dat in de nadagen van WO2 veel NSBers naar Duitsland zijn gevlucht voor zover mogelijk - beter voor de gezondheid.
@Monkey Cabbage | 22-04-22 | 10:35:
Wel een harde realiteit. Laten we hopen dat het wat netter gaat dan toen.
@Monkey Cabbage | 22-04-22 | 10:35: De opstand in Hongarije indachtig waarbij elke Rus die had gedacht daar te kunnen settelen op de dodenlijst stond en daadwerkelijk werd vermoord. Na de onafhankelijkheid begon dat weer overnieuw. Wat Orban ook beweerd. Russen worden gehaat in Hongarije.
@forecastle | 22-04-22 | 10:47: Pfff, heb jij een Hongaarse vriendin ofzeau?
Putin heeft niet zo lang meer denk ik. Die gaat deaud. Hij hoopt natuurlijk begin mei iets moois te kunnen presenteren als 'overwinning' zodat hij later dit jaar de pijp uit kan gaan en in de geschiedenisboeken wordt opgenomen als een heule grote.
Beter is als de Russen na zijn onvermijdelijke dood zijn erfgenamen claimen dat hij een tyran was en schuldig van alle ellende in Rusland en Oekraïne. Dat ze alles recht gaan zetten en het Russische volk weer groot maken.
Zou dat kunnen gebeuren? Ik heb er een hard hoofd in.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 10:26: Het Russisch volk was nooit groot - de ene megalomane gek wisselde de andere af aan de leiding.
Wat ook iets over een volk zegt. Sorry, volk.
@funda | 22-04-22 | 10:31:
Is propaganda he, "make Russia great again" post-Poetin is de propaganda kreet zodat ze hun eigen problemen eens gaan oplossen.
Men heeft het er niet graag over maar de meeste Russen weten niet eens wat stromend water is, riolering is, een W.C. is of een wasmachine is. Ze vinden het prima zo'n beerput want ze kennen niet beter. Dat oplossen lijkt me een goed begin.
@funda | 22-04-22 | 10:31: Zo gelukkig dat wij capabele leiders hebben en niet te vergeten de EU met Ursula en Frenske.
@likdoorn | 22-04-22 | 13:20:
Niemand is perfect. Maar ik begrijp dat jij "onze" leiders met liefde wil ruilen voor Poetin. Ik ben het helemaal met je eens. Ik vind ook dat alle Nexit roepers gewoon maar moeten gaan. Je bent zo gigantisch doodongelukkig hier in de EU en je baalt overal van. Ga dan. Ga naar je sterke alfa-man leider, je geliefde heilstaat. Vertrek. Echt. Ik wil een ticket voor je betalen. Ik wens je veel succes in je nieuwe perfecte leven.
Zitten hier in het draadje wat mensen met gebrekkig empatisch vermogen. 'Mij doet het niet (meer) zoveel'. Dat mag, maar waarom moet dat hier gepost worden? Als een soort 'tegengewicht' voor mensen die het wel heel erg vinden wat er in Oekraïne gebeurd? Als jullie moeder dood gaat kom ik toch ook niet op de begrafenis verkondigen dat het een ver van mijn bed show is en dat het mij dus eigenlijk niet interesseert?
Het zijn hier zeepkisten in het park waar af en toe iemand wat vanaf roept. U kunt ook doorlopen.
Is dit een begrafenis? Ik ruik wel verschroeid vlees, maar waar zijn die worstenbroodjes?
*gebeurt, stam plus -t.
@YoMoms | 22-04-22 | 10:21: lijkt me dat de mensen die in een topic wat ze niet interesseert komen melden dat het ze niet interesseert lekker moeten doorlopen. Ik reageer bijna nooit in de comments, maar galbakjes die trots komen melden dat het ze niet kan schelen als er duizenden mensen platgebombardeerd worden... Ja daar vind ik wat van.
Het heeft niks met empathie te maken. Hoeveel empathie er is voor burgerslachtoffers van oorlogen is strikt afhankelijk van wie er dood gaan en wie het doden doet. Bruine mensen doodmaken is sowieso nooit erg, onafhankelijk wie het doden doet. Bij blanken is dat wel het geval. Dan is het niet erg als het doden gedaan wordt door politieke vrienden van ons en wel erg als het door politieke tegenvoeters wordt gedaan. En dat is ongeveer hoe ver die empathie strekt.
@Mazzelstof | 22-04-22 | 17:21: empathie betekent niet 'je rot voelen voor een ander'. Weet niet iedereen. Empathie betekent je in iemands situatie kunnen verplaatsen, jezelf kunnen inleven in iemand. Een empatisch persoon zal niet out of his/her way gaan om in een topic over oorlogsgeweld even te melden dat het moorden plunderen en verkrachten hem/haar niet meer boeit. Mensen die wel tenminste minimaal empatisch zijn onderlegd begrijpen dat zoiets extreem ongepast is en ook nogal respectloos naar de mensen die het wel wat kan schelen. En al helemaal naar de daadwerkelijke slachtoffers.
@Panzrfaust | 22-04-22 | 11:00: helemaal mee eens
Hmmm, toch een Kessel ipv aanval over breed front?
Leuk kasteeldorpje aan de Maas wel
Het aantal russische doden is dus nu gelijk of meer dan tijdens 10 jaar Afghanistan. En daar gingen velen dood aan een ziekte. Blijkbaar is Oekraïne voor Rusland het opgeven niet waard.
Meer dan het negende jaar Afghanistan.
Of dodentallen interesseren de Russische leiding niets. Wat denkt u?
twitter.com/DefenceU/status/151739865...
Als dit ook maar een beetje klopt krijgen de Russen slaag terwijl ze nog niet eens zijn begonnen met een groots offensief. Ja ze schieten op alles wat los en vast zit met zo'n 600.000 kilogram explosieven per dag maar komen geen stap verder.
Als het zo doorgaat begin ik steeds meer te denken/hopen dat dit een Nederlaag wordt voor de Russen. Als het een beetje klopt.
Maar wat voor schade heeft de andere partij?
@Hadena | 22-04-22 | 10:12: Inderdaad, als er met 600.000 kilogram explosieven per dag op alles wat los en vast zit wordt geschoten zou dat als tegenpartij toch wel wat met je doen zou ik zo denken...
@Hadena | 22-04-22 | 10:12:
Behoorlijk civiel gezien. Maar de Russen breken niet door de linies. Verliezen ~10-15 tanks per dag, ~1000 man per dag.
Straks als je kapot artillerie gaat zien is het over voor de Russen. Als ze dat lukt.
Die fout maakte ze al in de eerste wereldoorlog..
@Hadena | 22-04-22 | 10:12:
Je kunt dat hele land niet kapotschieten. Dat massale artillerievuur is hard, ziet er extreem dreigend uit maar de Oeki's zitten ingegraven dus dat scheelt al een hoop. En met raketten alleen verover je geen land, je zult er echt inmoeten met tanks en troepen. En dan is het de beurt aan de Oeki's; dit is effectief de storm uitzitten, daarna begint het prikken en steken op de Russische invaders.
All I am saying give peace a chance.
Peace only has a chance when you are ready and willing to fight for it. Russky Mir is geen vrede. Zoek het woord "Mir" maar op.
Hoe gaat dit ophouden? Hoever zijn ze met gesprekken? Ik hoor daar niets meer over. Alleen over meer en zwaardere wapens sturen. Dat leidt nergens toe behalve meer vernietiging. Dit is zo verschrikkelijk, ik heb er geen woorden voor.
Poetin wil niet praten.
Zelensky wil onvoorwaardelijke terugtrekking uit Oekraïne m.u.v. de Krim die moet de komende 15 jaar autonoom zijn en daarna kiezen.
Dus beter harder en meer doorvechten.
Ik tel 39 woorden.
@Komjehiervaker | 22-04-22 | 10:03:
Lol. Goed hè ;)
@Kameraansteker | 22-04-22 | 10:24: 42! Het wordt een boek!
Praten is zinloos met en onbetrouwbare rat als Poetin. Zijn woord is net zoveel waard als de wind van gisteren, helemaal niets dus. Vechten, blijven vechten en hopen dat hij zichzelf stukbijt en leegbloedt op de kluif die Oekraine is, dat is het enige wat Oekraine kan doen.
Al die Russische tanks staan ook gewoon fout geparkeerd.
Kunnen we niet wat Nederlandse handhavers sturen om boetes uit te schrijven? Dat zal ze leren !
Om enig inzicht te krijgen (voor zover mogelijk) in de Russische denkwereld en met name die van hun machthebbers raad ik iedereen aan een paar video van Vlad Vexler te bekijken.
13 februari, dus nog voor de invasie: www.youtube.com/watch?v=ZwU13-4SakE
22 maart, Putin: www.youtube.com/watch?v=UGcTgnM8Fas
17 april, Russische denkwereld: www.youtube.com/watch?v=V6UiEXrVrvg
Ga er maar vanuit dat de er nog veel meer Russen gesneuveld zijn. De thuis en ziekenhuisdoden weten de Oekraïners niet. Dwz het is eerder 30.000
Het beste is nu gewoon informeel een no-fly in te stellen en co-op bombardementsvluchten te gaan doen. Breng de beschikbare MIG-29s in. Laat ze samenvliegen met een aantal F15s en veeg de lucht schoon. 's nacht kunnen de MIGs met B1 of F15 samenvliegen waarbij de die een truckload JDAMs kunnen laten zakken.
De MIA's zijn er ook nog. Die liggen in de snel gegraven greppels/graven langs de weg.
Ik vind de boeken van Tom Clancy ook heel spannend.
Het beste is nu om niet te doen wat jij voorstelt.
@Usumani | 22-04-22 | 09:45: Eens ja, wat een geleuter.
Met of zonder aimbot?
U heeft geen idee waar u het over heeft. Defacto betekent dit WOlll
@henk de vries | 22-04-22 | 10:07:
Dat is het al. En nee, u hoeft niet te vechten. Kunt u toch niet. Ga maar nadenken over wat u wel kan doen.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 10:10: Hoezo is het nu al WO-III?
God, krijg het maar verzonnen...
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 10:10: sjesus, kom eens wat vaker uit je call of duty rukbunker Theo. Je radicaliseert.
@Gen. Maximus | 22-04-22 | 10:16: Wilde ik net ook zeggen, man man, iedereen de maat nemen maar zelf ook alleen maar achter z'n toetsenbordje zitten.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 10:12:
Poetin heeft in niet zoveel woorden de oorlog verklaard aan het westen. Toegegeven u merkt er niet zo heel veel van maar de Russen zijn nu bezig met een Spaanstalige campagne. Het stikt overal van de Spanjaarden en Spaanssprekende "bots" die uitleggen hoe geweldig Poetin is, de Russen zijn en hoe fantastisch het is dat Oekraine wordt 'gedenazificeerd'. De bommen vallen hier nog niet, maar de derde wereldoorlog is al een tijdje aan de gang. Hij is alleen nu heet geworden.
@Gen. Maximus | 22-04-22 | 10:16:
Ik heb al oorlog meegemaakt. Ik weet hoe het begint. Escaleert. Ik ben er ook niet bang voor trouwens. Als het zover is dan weet ik toch wat gedaan moet worden. Dat moet dan maar. Hopelijk blijft het nu nog eventjes in Oost-Oekraine maar zo'n machtige buurman die ons wil slopen kunnen we niet langer "appeasen". Zelfs de Duitsers weten dat.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 10:50: hoe lang duurde het voordat WOIi een wereldoorlog kon worden genoemd? Duur meestal1-2 jaar vanaf eerste gevechten.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 10:10:
Klopt, je ziet de machtsblokken al ontstaan en verschuiven, sinds Georgie vechten "we" al by proxy tegen Poetin en de oorlog heeft nu eindelijk "onze" oostgrens bereikt. Je ziet ook de haastige manier waarop "wij" als bondgenootschap proberen onze afgezwakte en redelijk stukbezuinigde defensie weer op orde proberen te krijgen. Had je in het Europa vanaf '38-'39 ook, de periode van de Phoney War is aangebroken met in wellicht en retrospect al voor de grote invasie van Oekraine, m.a.w. , het is al 1940. En voor diegenen die denken dat dit onzin is, kijk even wat er in de rest van de wereld gebeurt, de rest van de conflicten en dreigende conflicten. Echt, het heeft er nog nooit zo donker sinds mei 1945 uitgezien over de hele wereld. Schaarste, migratiestromen, een toenemend aantal opkomende autocratieen, religieuze spanningen, onzekerheden over de toekomst, een megainflatie. Alle ingredienten voor een megaboem. Struisvogelen heeft echt geen zin meer.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 11:51: Onzekerheden over de toekomst waren er altijd al. Alleen realiseerden wij ons dat niet. Uiteindelijk zijn we gewoon met teveel mensen op deze aardkloot waardoor de schaarste ontstaat. En vooral jammer dat juist nu ik een gelukkig leventje leid, de wereld op instorten staat.
@Hadena | 22-04-22 | 12:32:
Dat van teveel mensen klopt. Ik ben positief en denk dat dit een wake-up call zou moeten zijn voor onze leiders wereldwijd. We zitten al met klimaat, met recycling en duurzaam, nu alleen nog de stap naar geboortebeperking icm bevolkingskrimp zetten en homo sapiens kan er weer een paar eeuwen tegenaan.
En ja, het is al een onnatuurlijke periode rustig geweest in ons deel van de wereld; kan me niet herinneren dat dat sinds de Romeinse tijd ooit zo lang heeft geduurd. Machtig interessant dit. Ik hoop alleen dat we zo verstandig zijn om alles op alles te zetten dat dat nog wel even voortduurt, dat Poetin slechts een wake-up call is dat vrijheid en veiligheid niet vanzelfsprekend zijn en dat we daar met z'n allen keihard aan moeten werken. Wat dat betreft stemde het interview met de Belarussische oppositieleidster gisteravond me hoopvol, als ook de onverzettelijkheid van de Oekrainers om zich dood voor die vrijheid te willen vechten.
@Graaisnaaiert | 22-04-22 | 13:13: wit Rusland is verbazingwekkend stil de laatste dagen.
Die Lancaster heult wel met de vijand.... Ik vertrouw die beelden van hem niet helemaal... Ben ik de enige?
Hij werkt voor de vijand en al zijn "reportages" zijn 100% in scene gezet.
GeenStijl zou hem moeten negeren maar aan de andere kant is het goed om te laten zien hoe vies en goedkoop Russische propaganda is.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 09:36: Hoe weet jij dat?
@Masturwasbeert | 22-04-22 | 09:40: Google hem maar en kijk eens goed naar die filmpjes van die gast, dan zie je het zelf ook, klopt geen zak van. Als je dat weet zijn het toch interessante filmpjes.
@Masturwasbeert | 22-04-22 | 09:40: Hoe weet jij dat niet? Reporters die staan te filmen hoe een tank een boom omver schiet, of een reeds kapot gebombardeerd gebouw verder vernielt. Dit zijn geen echte frontbeelden.
@N3uk33nd | 22-04-22 | 09:46: Dan ben je blind. Kijk naar die Russische soldaten, stokoud allemaal, geen frontline materiaal. Wel schieten de hele tijd, in de richting van niets.
Ze zijn altijd in de buurt van het front maar nooit echt dichtbij. Ze liggen zogenaamd zelf onder vuur, maar niemand zoekt dekking, die Patrick ook niet, die blijft er gewoon achter staan met zijn rooie kop paniekerig doen. Dan die interviews, komen ze toevallig een wandelaar tegen die daar tussen de lijken loopt en die vertelt hoe slecht de Oekrainers zijn. De lijken op straat? Allemaal brurgers, doodgeschoten door Oekraïense drones, allemaal zo convenient.
Het is allemaal te t
@N3uk33nd | 22-04-22 | 09:46: Jezus N3uk3rd, ik ben altijd super kritisch richting die Oekraïners, maar hier prik ik zelfs doorheen.
@N3uk33nd | 22-04-22 | 09:46:
Doe eens zelf je best. Je kan het. Echt waar. Sterkte!
Zelfjoris
Niet alleen het Westen is (nog) afhankelijk van brandstof leveranties uit Rusland. Rusland is evengoed afhankelijk van Westerse techniek. "Novatek and Gazprom, Russia’s two biggest natural gas companies, are fully dependent on western technology and will hardly be able to make it without heat-exchanging units and other equipment manufactured abroad.
Novatek is applying technology from German company Linde in its Arctic LNG 2, the grand project now unfolding on the eastern banks of the Ob Bay." Dan vraag ik mij af wat die Russische hufters denken te gaan doen na de verwoestingen die zij aanrichten in Ukraine. Hoe denken zij dat te kunnen herstellen stel dat zij daar vaste voet krijgen? Met behulp van de Chinezen? Die zullen eisen stellen die Rusland nog verder afhankelijk maakt van anderen. China. Precies het tegenover gestelde als wat Putin nu orakelt en hij duizenden mensen voor vermoord.
Misschien een domme tegel maar, heeft iemand in Oekraïne eraan gedacht om gewoon de politie te bellen. Dan had deze hele ellende voorkomen kunnen worden.
Ja, de NAVO nam niet op en zei in een geautomatiseerd berichtje: "we sturen wel wat wapens".
Aan de Pliesie heb je dus ook niets.
@Hoolicool75 | 22-04-22 | 09:35: valt onder afdeling leger
Wat de rus had in Kiev en op weg er naar toe heeft Oek nu. Lange aanvoerlijnen en een russisch georienteerde bevolking.
Zouden ze ook zo'n app hebben om de Russen te waarschuwen?
Omdat alleen die bevolking is gebleven en de rest geëvacueerd? Of denk je dat die bevolking zo blij is met de vernietiigng?
Marioepol was Russisch georiënteerd. De voertaal was Russisch. Het gevreesde Azov regiment heeft als spreektaal Russisch, omdat de meesten uit de Donbas komen. Hoe denk je dat ze er nu overdenken?
@Hadena | 22-04-22 | 09:31:
Gedeporteerd. Laatst nog reportage over Yulia, klein meisje, helemaal dolgelukkig in Rusland nadat haar ouders omkwamen in Marioepol. Haar opa en oma leven nog in een stad verderop. Maar gelukkig kan ze nu heropgevoed worden. Nee, geen etnische zuiveringen hoor.
Denk je echt dat in oost Oekraine nog Russisch georienteerde burgers over zijn nadat de Russen hun ware gezicht hebben getoond? Misschien wat separatisten die al jaren aan het vechten zijn en dus al lang paria's.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 09:31: Russisch spreken wil nog niet zeggen Russisch georiënteerd. Die taal is er in het verleden opgedrongen,
@BrutusBosch | 22-04-22 | 09:45:
Je had niet door dat ik het over een Russischtalig Oekraïns meisje had dat gekidnapt is? Gestolen van haar opa en oma? Ouders vermoord door Russen?
Er zitten duizenden vrouwen en kinderen in schuilkelders terwijl de Russen “bunker-busters” er op gooien. Maar verveeld Nederland is “wel klaar” met dit giga drama. Alstublieft Putin, donder hier ook maar wat neer.
Wat zou NL ook kunnen veranderen aan die oorlog? Je staat erbij en kijkt ernaar.
Begrijp wel dat zoiets op zeker moment gaat vervelen.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:29:
Pardon?
@MargauxGrandCru | 22-04-22 | 09:34: Pardon wat? Schrijf ik Chinees of zo?
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:29:
Nederland kan korps mariniers sturen, korps commando troepen, luchtmobiele brigade. Marine. Luchtmacht.
Niet alles is ruk in het Nederlandse leger.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:37:
Zoiets gaat nooit vervelen, tenzij je een narcistische klootzak bent.
Wat mij betreft stuurt de NAVO vandaag gevechtsvliegtuigen en tomahawks om de Russische strijdkrachten op Oekraïens territorium uit te schakelen.
@Theodorus.Goldbach | 22-04-22 | 09:38: Dat zal allemaal wel, maar gaat nooit gebeuren.
@MargauxGrandCru | 22-04-22 | 09:41: Geen weldenkend mens, zelfs geen narcistische klootzak, gaat het risico op een kernoorlog nemen.
Daarnaast, de VS doen niet mee en wat hou je dan nog over?
Ik geniet er elke dag van. Dikke biems.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:42:
Luchtmobiele brigade is al deels uitgezonden naar de grens Roemenië / Oekraïne.
Nederland was al klaar met Jemen voordat de gruwelen begonnen.
De meeste andere landen trouwens ook, neem het ze eens goed kwalijk.
De Duitse regering ziet het met goedkeuring aan, der krieg ist bald vorbei.
redactie: link naat Tweet zegt 7000 missende Russen en niet gewonden
En al 2 oligarchen die hun eigen familie ombrengen ( 1 met een bijl )en zelfmoord plegen.
Een echte Rus doet dat met hamer en sikkel.
Hahaha hamer en sikkel
De vraag is eigenlijk waarom? Omdat ze al uit de kliek waren gevallen?
Een nieuwe trend onder miljonairs van Russische komaf? Het beest Poetin begint wel erg op het beest Stalin te lijken.
Ben je zo rijk moet je toch nog zelf moorden.
@Mr_Natural | 22-04-22 | 09:26: Is vast voor ze gedaan.
Die in Spanje, daar waren de vrouw en dochter idd in hun bed met die bijl en dat mes afgeslacht. Maar in een van die kamers lagen bebloede sokken op de grond, die kennelijk als handschoenen gebruikt zijn. En op het lijk van de vader dat in de tuin hing te bungelen zijn geen bloedsporen aangetroffen.
Dus... moord/zelfmoord? Of 'gewoon' drievoudige moord...
Denk eerder dat de FSB wat te vereffenen had. Die milde prachtvent van een Poetin toch. En dan opeens twee mensen uit de Board van Novatek?
Dát is toevallig. Komt bijna nooit voor.
@nowomowa | 22-04-22 | 09:41: Weet verder niets van deze zaak, maar ik ga voor de laatste optie.
@SolidRock | 22-04-22 | 09:52:
Een van Novatek, de ander was van Gazprombank (of had die óók banden met Novatek?)
Enniewee, opvallend is het wel. Zelfde als met dat er toch wel verdacht vaak Russen in de UK zijn gevonden plat op de stoep voor een gebouw van een aantal verdiepingen.
@Schadenfreude | 22-04-22 | 09:25:
Steeds meer en meer inderdaad. Het deporteren van mensen, zijn retoriek, de zuiveringen onder zijn generaals, het oppakken en laten vermoorden van politieke tegenstanders.
Doodeng dit.
Charkov. Daar ben ik nog geweest. Goedkope Wodka.
Geweldige bijdrage. Mijn hemel.
@Normpje | 22-04-22 | 09:28: economie is altijd belangrijk!
komt wel heel dichtbij zo!
Laat me raden. Jij bent Gordon.
Vooral de doden reageren stoïcijns.
@Acidstain | 22-04-22 | 09:30: Gelukkig is er Kaag.
Praat voor jezelf simpele drol.
Darwin Award. We have a winner!
Zelensky weet toch ook dat hij dit nevers te nooit gaat winnen. Als Rusland officieel Oekraïne de oorloog verklaard dan heeft Rusland een onuitputbare kanonnenvoer optie, en daar ga je nooit van winnen.
Dus dan maar op de rug liggen en je benen spreiden?
Tenzoj de NAVO dan in het oosten van Oekraïne wat kernbommetjes gooit. Het is daar toch al kapot allemaal.
Uiteindelijk worden die benen geforceerd gespreidt, maar ben je 100.000 doden verder.
@Kareldetweede | 22-04-22 | 09:17: Ja , dat scheelt wel heel wat levens.
Het lijkt erop dat de kwaliteit van de Russische soldaten alleen maar minder wordt. Op gegeven moment zullen het ook teveel doden voor de Russen worden.
Als jij het zegt.
Zegt de invasie van Afghanistan door de Sovjet-Unie u iets?
Afganistan ‘79 is niet te vergelijken met de huidige situatie in Oekraïne.
@Hoolicool75 | 22-04-22 | 09:19: Godzijdank hebben de Oekraïners niet zo'n knechtenmentaliteit als jij. Als 'we' de Russen in oost- en zuid-Oekraïne niet tegenhouden pikken ze daarna de rest van Oekraïne in en staan ze voordat je het in de gaten hebt aan de grenzen van de Baltische staten te drukken! En daarna zijn wij aan de beurt...
Totaal crimineel was hij al maar nu is Poetin ronduit gek geworden! Als hij denkt dat wij allemaal wel voor hem gaan bukken zoals jij blijkbaar ook wilt.
@Hoolicool75 | 22-04-22 | 09:24: je kunt alles vergelijken. Ook appels met peren. De toekomst voorspellen, dat lukt fan weer niet.
Zalig zijn de onwetenden, de propaganda heeft je goed te pakken mijn vriens totalloss.
@Aristotalloss | 22-04-22 | 09:26: Je kunt net zo goed het omgekeerde beweren. De EU staat aan de grenzen van Rusland te drukken, NAVO ook.
Wij hebben hier ook geen gebrek aan gekken hoor, genoeg te vinden in Brussel.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:32: Lariekoek. Rusland trekt met veel geweld tegen bevolkingen landen binnen die volgens de regels van de Russen zelf en van de VN e.d. gewoon zelfstandig zijn.
De NAVO dringt zichzelf aan niemand op; landen die door Rusland bedreigd worden smeken zelf om lid te mogen zijn van de NAVO en EU for that matter. Da's dus nogal een verschilletje!
Winnen? De agressor heeft al verloren en dik ook.
@Aristotalloss | 22-04-22 | 09:36: Hebben de Russen van de Amerikanen geleerd.
De NAVO had destijds gewoon opgedoekt moeten worden.
@Kareldetweede | 22-04-22 | 09:17: ik lees vaker dit soort reacties. Maar zo vreemd is dat niet. Japan capituleerde ook na 2 bommen op burgers. Nederland ook na Rotterdam. En zo kunnen we in het verleden in oorlogen (ook speciale operaties) en nog verder terug met de belegeringen van steden zien dat genoeg genoeg is. Dat ook een (burger)leven waarde heeft en niet alleen een idee van nationaliteit. Alleen een foute leider houdt vast aan dat zelfvernietigende idee. En het is niet alleen met oorlogen zo, kijk naar Venezuela. Shithole.
Als de leiding van Ukraine meer van 'het idee' houdt dan van de mensen. En dan de schuld niet alleen bij de Russen legt maar ook bij anderen die 'niet genoeg willen helpen' omdat [insert reden] dan gaat het nog veel erger worden.
En misschien dat de kansen voor Ukraine erg hoog zijn. Geen idee. Ik hoop het voor hun.
En dan kunnen wij wel zeggen dat het vrije westen het beste is, maar merendeel van de wereld leeft daar niet en leven gaat daar ook door. En hier is het ook lange periodes niet leuk geweest. Nu even 40 a 50 jaar wel voor het merendeel.
Daarnaast is vrede en veiligheid of een ecomomie niet 1 op 1 te kopieren naar Ukraine toe. We konden van Italie ook geen Duitsland maken in 40 jaar tijd, na 'Maastricht' bedoel ik dan. Dus Ukraiense succes heeft geen garanties. Ik vrees een arm Ukraine dat financieel rijk gesponsord wordt door ons. En ik heb het idee dat de koek hier een beetje begint op te raken.
@Aristotalloss | 22-04-22 | 09:36: USA en hun 'Allies' (wij dus) doen dat ook.
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 09:48:
We weten het nu wel dat JIJ ons wil uitleveren aan het almachtige zo mooie fantastische Rusland met die milde prachtvent aan het roer.
De NAVO moet sterker. Ben je het er niet meer eens kun je aan de andere kant van ijzeren gordijn 2.0 gaan vertoeven. Zo te lezen vind je dat velen malen fijner.
@SolidRock | 22-04-22 | 09:55: Wonderlijk hoe jouw hersenen kennelijk werken. Ik zeg nergens dat ik 'ons' wil uitleveren aan Rusland of dat ik in dat land zou willen wonen.
Vind NL uitstekend land om te wonen.
Echt, hoe kom je d'r bij?
@Ichneumonidae | 22-04-22 | 10:03: teringzielig die lui die zo reaguren zoals Solid. GS mag van die lui niet even tussendoor een berichtje typen dat Ukraine een corrupt shithole is en was. Enge lui die geen tegenspraak of andere zienswijze dulden en je anders wegwensen. Beetje fascistisch.
@aliealaaf | 22-04-22 | 09:19: Dat denk jij?
Het moorden kan dan pas echt ongestraft doorgaan, jarenlang!
Dat bepaalt Zelensky niet, dat bepalen de Oekrainers zelf. En zolang ze willen doorvechten gebeurt dat en vind ik dat wij de morele plicht hebben ze te ondersteunen "naar ratio".
Massagraven. Door wie gegraven dan? Burgers? Oekraïne? Russen lieten tot nog toe de lijken gewoon liggen op straat en bij de huizen. Die zijn niet bezig vermoed ik met begraven, alleen met vernietigen van militaire locaties, huizen en flats van burgers, militairen en burgers. Begraven zou voor het eerst zijn?
Beiden. Grotendeels burgers.
Als alle vrouwen en kinderen Oekraïne ontvluchten, waar vechten die Oekraïners nog voor? Moraal zal langzaam toch wel dalen. De Russen rukken toch weer op (misschien wat langzamer) en lijken niet op te willen houden. Dus of NAVO landen gaan zich er nog meer mee bemoeien of Oekraïne moet het opgeven. Maar ja een uitputtingsoorlog lijkt voor iedereen (VS, China), behalve Oekraïne en Rusland zelf) het beste. Dan is na deze oorlog Rusland lekker zwak (op wat kernbommen na dan).
Een zwak Rusland is voor China niet goed, dus je praat poep.
@heldheino | 22-04-22 | 09:22: een zwak Rusland betekent dat China juist de baas over Rusland kan spelen. Die willen maar wat graag ook grondstoffen. En als door de oorlog ook de VS wat zwakker wordt, prima voor China.
Ah je werkelijke agenda komt weer boven drijven engnek.
@heldheino | 22-04-22 | 09:22:
Een zwak Rusland wat voor dumpprijzen gas en olie wil verkopen is heel goed voor China.
@Hadena | 22-04-22 | 09:26: Cui bono? De enige vraag die je hoeft te stellen bij wat voor crisis dan ook. Bono van U2 is er naar vernoemd zelfs, met zn brievenbusfirma :)
Benelux. Zonder gezag van Brussel. Maar dat roep ik ook al sinds 2008.
Is in elk geval voordeliger, dan hoeven we alleen maar België te onderhouden ipv heel Zuid Europa.
@John McClane | 22-04-22 | 09:23: België is welvarend zat. Aardig is dat Nederland met België groot genoeg zou zijn om in de G20 te zitten.
@AntiZanicz | 22-04-22 | 09:33: Is wel zo. Maar de Vlamingen hebben daar geen zin in. Snap ik ergens wel.
Een uitbreiding van de EU, daarvan wist men al in 2008 dat het tot een oorlog zou komen. En de media zwijgt over de gruwelijkheden van Azov. Het begint een beetje te komen. Ik verlang naar de EEG, maar die komt er net zo min, als Kaag Minister president wordt.
Waarom vertel jij dan niet over die gruwelijkheden van Azov? Blijkbaar weet jij meer?
@Usumani | 22-04-22 | 09:13: vertel! Massaverkrachtigingen? Massagraven? Complete steden in puin? Honderdduizenden mensen ontvoerd?
Uhhh… Azov is van het thuisteam.
Oke Thierry, dank voor je bijdrage. De media noemt Azov voortdurend extreemrechts, wat ze ook zijn. Hebben ze een grote invloed in Oekraïne? Nee dat niet, extreemrechts heeft amper stemmen. Verder kan je wellicht indenken dat Oekraïne helemaal geen zin heeft om een of andere bufferstaat te zijn. Rusland heeft ze niets maar dan ook helemaal niets te bieden. Nouja, behalve kogels dan. Begrijpelijk dat ze bij de EU willen.
Jij hebt zeker liever een uitbreidende Russische Unie?
dat wist men helemaal niet
@StiekemeBunzing | 22-04-22 | 09:23: "De media noemt Azov voortdurend extreemrechts, wat ze ook zijn."
Vertaald: Ze hebben dus een punt, maar ik vind dat punt niet leuk.
@Hadena | 22-04-22 | 09:17:
Nee nee, dat waren de Russen.
@Rechts door zee | 22-04-22 | 09:37: Het is correct dat Azov is opgericht door een nazi. Het is incorrect dat het een nazi militie is. Dat is niet zo.
@Moestuinier
De media zwijgt daarover omdat het domweg niet waar is. Komt dat niet in je op?
Een te grote dosis Patrick lancaster staat bij veel mensen gelijk aan een dosis Novitslok.
Bij de laatste hebben een aantal mensen het overleefd. Bij het eerste ben je voor je leven de weg kwijt.
@Usumani | 22-04-22 | 09:13: Ik heb dat geprobeerd en werd weggejorist en afgerot. Dus dat kan moestuinier beter niet doen als hij nog meer wil reaguren.
In het begin vond ik het wel even spannend. Inmiddels hecht ik aan de berichtgeving over het gedoe in Oekraïne net zoveel waarde als aan berichtgeving over het nieuwe badpak dat Angela Merkel heeft gekocht. Sorry, kan er niks aan doen.
Heeft ze echt een nieuw badpak? Ik dacht dathet meer een bikini type was.
Heb je ook foto's?
@paost712 | 22-04-22 | 09:12: In de Telegraaf was haar badpak paars.
Toch fijn dat je je genoodzaakt voelde om dit te delen.
Graag wat photographs:-)
Er kom waarschijnlijk een Oost en een West Oekraïne.
Met een muurtje ertussen?
Klein Orkest is al begonnen met warmlopen.
@John McClane | 22-04-22 | 09:10:
'Alleen de kogels...'
@Mr_Natural | 22-04-22 | 09:09: en alleen vogels die heen en weer mogen vliegen.
@VP732 | 22-04-22 | 09:11: Als je nou een Kroontje had gehad, dan kon je je totaal overbodige plempsel nog weghalen. Jammer.
@John McClane | 22-04-22 | 09:10: Berlijn rijmt toch wat lekkerder dan Oekraine. Misschien kunnen ze Kiev in een Westers en Oosters deel splitsen dan kan Klein Orkest aan de slag met de 2022 versie.
@Normpje | 22-04-22 | 09:19: insgelijks. Bemoei je er lekker niet mee, soms is het wat het is. Ga je nou op Joris z'n stoel zitten?
@Mr_Natural | 22-04-22 | 09:09:
Nee, de Dnjepr
REAGEER OOK