Stationseiland 020 - DAAR KOMT HET WATER
Spannend!
Nee, dat zijn geen fietsenrekken, dat zijn aanlegsteigers voor rondvaartboten. De fietsenkelder zit daar weer 9 meter onder. Voor ZEVENDUIZEND (7000) fietsen dus. Dat lijkt heel veel fietsen, maar bedenk dan dat er al 1000 fietsen voor de grachtendeur van Peter Verhaar staan. Water wordt nu langzaam de bouwput weer ingelaten en straks zie je er niets meer van. Prestigieus FietskelderProject begon in 2020 (alle filmpjes staan HIERRR en de heerlijke visualisasie daarrrr.) De vraag is nu: houdt het dak van de atoomfietsenkelder het? OF KLAPT-IE IN ELKAAR EN STROOMT AMSTERDAM IN 1 X HARTSTIKKE LEEG DOOR DE METROBUIZEN. We wachten af...
Actuele live foto
Social
Bewaarfoto hoe het was
Reaguursels
InloggenEindelijk gaat die vaarroute binnenkort weer open en hoef je op hol geslagen veerboten niet meer te ontwijken.
Hoe staat het eigenlijk met de nieuwe brug en kabelbaan?
@Jan, Leiden | 30-03-22 | 18:02:
Met gelul kun je niet oversteken.
Voor groen links:
Hier had ook heel veel groen kunnen worden aangelegd!
Goh, dat daar de Elga en de Anneke aanmeerde zal waarschijnlijk niemand meer weten. Personenpontje GEB
Reuze knap die verbouwing van het station en de omgeving, maar nu moeten ze wel een keer een eind aan breien.
Ja, dat is wel waar ja, het houdt ergens wel op.
Mooi staaltje techniek en fijn voor de fietsforenzen die naar CS moeten. Goed project.
Mis de fietspont wel nogsteeds aan de IJ zijde, favoriete sigaret plek.
Is toch een mooie reclame wat er technisch mogelijk is om hiermee vervolgens projecten te scoren in de rest van de wereld.
Volgende missie: betaalbare huizen bouwen, zodat kinderen op hun 30e ook eens uit hun ouderlijk huis kunnen vertrekken.
Hoe zou het nu gaan met al die ondergrondse waterstromen? Die worden nu toch onnatuurlijk omgeleid door een betonbak? Spoelen de palen/grondlagen onder het station niet weg?
Mag wat kosten....
Ach, heb je weer zo´n ziener. Met alleen Calvijnen als u hadden we nog in berenvellen in de boom gehangen.
@Wiezewalakristalix | 30-03-22 | 11:42: weer zo'n kortzichtige die zonder geldbesef geld uitgeeft...,
Weet je ook de kosten van niets doen?
Hey een camera met zicht op het stationsplein die het wel doet! www.geenstijl.nl/5128162/politie_amst...
En hoeveel moeten wij als niet Amsterdammers betalen aan dit prestigeproject van een of ander wethoudertje?
Een hoop centjes.
Voor een prestigeproject van het kaliber 'wie heeft de grootste'.
Amsterdam: Inclusief de aanleg van enkele andere stallingen moeten er in 2020 op en rond het station 17.500 plekken zijn voor het parkeren van fietsen. Dit loopt op tot 21.500 plekken in 2030.
Utrecht: 33.000 plaatsen rond het centraal station in de nabije toekomst.
Je kan ook een halfbakken prutsoplossimg doen vlak voor t centraal station. Tja tis maar wat je wilt.
niets, geld wordt geleend met geld toe, alleen een kleine fee voor de (bevriende) bankier die het regelt.......
@vranac | 30-03-22 | 13:08: geleend geld moet ook een keer terugbetaald worden, zelfs door (een) Amsterdam(mer).
oh, moet dat? zou de assitent van Kaag dat ook weten?
Mooi toch allemaal, of niet boertjes?
Hèhèhèhè.
Je zult maar in Drachten, Zoetermeer of Helmond wonen...
@J.P.Drapeau | 30-03-22 | 11:32:
Stel je voor, dat je de hele dag alleen maar Nederlands hoort en geen last hebt van geïmporteerde criminaliteit. Erg zeg.
@TeeJee | 30-03-22 | 11:40:
Nederlands??? Whahaha.
Ik vind het helemaal mooi. Mijn favoriete stad. Met Koningsdag kom ik zeker weer eens kijken.
Die zinloze maar ludieke kabelbaan is er nog steeds?
Wel uitkijken voor de gebruikte rubbertjes.
Ah,. 7000 fietsen. Ik geef het ongeveer 2 weken voordat dit (net als alles in Amsterdam) stampvol zit
Is die fietskelder wel transgendertoegankelijk? Ik mis de inclusiviteit een beetje.
Het verboten er een herenfiets te stallen, alleen genderneutralefietsen.
Bij de bouw van het CS had de gemeente de voorkeur voor een centrale plek. Het woord zeg het al. Maar Prins Hendrik wilde een stationseiland in het IJ en drukte dat door. Iets met een oude twist met de gemeente. Zodoende staat het CS nu daar. En niet op bijv. het Weteringplantsoen of Frederiksplein. In het midden van de stad. En zo ligt deze havenstad vrijwel onzichtbaar aan het water, op wat kunstmatige plassen na. Zoals hier te zien.
En het rak naar de Dam is tegenwoordig ook lopend te doen.
En dat was een bijzonder verstandige keus, want een centraal station in het hart van de stad zou een eindstation geweest zijn. Het idee was dat de reizigers met bestemming Haarlem/Den Helder daarvandaan de tram zouden nemen naar station Willemspoort, om dan weer op de trein te stappen. Totaal onwerkbaar dus. En voor de kniesoren, vanachter het (schitterende) Centraal Station heb je gewoon vrij uitzicht op het IJ.
@Zack Hooi | 30-03-22 | 11:05: Zeker. Daaronder sijpelt er nog wat Amstelwater in 't IJ. Het meeste rivierwater is daarvoor al links of rechts afgeslagen.
@bintang | 30-03-22 | 11:11: Ok. Zoals in Parijs dus. Met de metro van Gare du Nord naar Sud. Aan de voorkant CS dus geen zicht op het havenfront. Verder flaneer ik graag in Noord langs 't IJ. Waar ooit de galgen stonden.
Zucht. Weer zo’n ‘wij in 020’-bericht.
Geenstijl, het is toch wel jammer dat jullie je hebben verknocht aan dat veredelde vakantiepark voor Britten en Aziaten.
Dat spat er op zo’n moment van af.
Ik mis de verplichte engelse woorden, Havermelk en advocados nog.
Als je HQ daar zit en een noemenswaardig % van je redactie daar vandaan komt, dan snap ik het wel dat je wat meer over 020 schrijft en minder over Dalfsen, Zwolle, Enschede en Goes.
@De Badtegelzetter | 30-03-22 | 10:59: Vrijwel alle redacteuren hebben een geboorteplek in de provincie.
@De Badtegelzetter | 30-03-22 | 10:59: Daarintegen komt het plaatsje Dedemsvaart wel vaak langs in HQ artikels.
Welk een zure azijnpisser. Is gewoon een mooi uniek Nederlands project waar je best trots op mag zijn, of je nou uit Amsterdam komt of niet.
Is toch een nuttig bericht. Dan weten de provincialen tenminste waar ze langslopen wanneer ze op 27 april massaal koningsdag komen vieren in Amsterdam.
Altijd fijn inderdaad om te weten wat het oorspronkelijke doel was van de constructie waar je een hoekje van volkotst/pist. Lang leve koningsdag.
@Meneert | 30-03-22 | 11:12: kan zijn, maar het fietsenstallingproject in Utrecht (33.000 plaatsen) geeft Amsterdam (2030 21.500 plaatsen) toch het nakijken.
@bintang | 30-03-22 | 11:13: of gee praide.. Oh nee die willen minder feest, minder sponsors en meer protest en ook provincialen en hetero's weg discrimineren..020 wordt weer een zure krakers en relschoppers stad.
Ik geloof dat ik de uitzondering ben, maar dat water vind ik wel leuk.
Hopelijk zetten ze er mooie plantanen rondom.
Platanen aanplanten. Ja, ik ook. Maar dan wel stevig vastzetten
@Somsbestgenuanceerd | 30-03-22 | 10:59: platanen ja...(auto"correctie"...)
Met het station op de achtergrond ziet dat er stijlvol en elegant uit. Wel even de mensen en het verkeer wegpoetsen
@Roos | 30-03-22 | 11:04: Heel erg mooi zoals je het beschrijft. Jij mag er dan wel zijn hoor, vind ik. Rest liefst weg, of nou ja, vooruit, aantal andere reaguurders kunnen er ook nog bij. Dan lijkt het mij een zeer sierlijk plaatje inderdaad.
Ik dacht dat daar al trams reden.
en af en toe een automobilist met suikerziekte.
Is in Amsterdam de terugkeer van de fietstax al geopperd door GroenLinks?
Daar is inderdaad sprake van geweest... ( kentekenregistratie oid..)
Dan drink ik maar een extra borrel...
En kentekens voor bakfietsen?
Komt helemaal goed daar in dat 020. Grote bouwprojecten in 020 zijn immers altijd op tijd en binnen budget af.... toch? Proest.....
Zeker. Want we hebben de beste bestuurders en zeer samenwerkingsgeoriënteerde ambtenaren die eerstgenoemden zeer competent edoch volledig belangenloos en integer adviseren als ook het beleid snel, zonder morren en plichtbewust implementeren. Alles gaat goed in deze beste wereld van alle werelden. (Voltaire)
Dit valt nog steeds onder het grote bouwproject. Dus in de afgelopen jaren slechts 1 overschrijding.
Ah dus dáár gaat al dat gemeenschapsgeld naartoe. Werkelijk schitterend dit
Precies twee van de eenenzeventig jaar een fiets bezeten, was geen succes.
Belgen snappen ook het concept van een doodgewone fiets niet. Alleen koersen kunnen ze .
Ben trots op een Belg genoemd te worden als Schiedammer, dank.
Ook op de fiets ga ik niet naar Amsterdam ...
Brood zei het al, de stad waar alles kan en niks gebeurt, toen zorgde hij zelf maar voor een nieuwtje.
Aaah, Herman Brood, de provinciaal.
Aan de pinda's aan de bar van barretje Hilton heeft het alvast niet gelegen toen Brood head first naar beneden sprong.
Hoe faillieter het bestuur hoe meglomaner de bouwprojecten..
en hoe brakker de taal gesproken door de gewone burger!
Wordt het ook ingericht als schuilkelder voor de bevolking? kost wat meerwerk, levert wat extra op voor de aannemer en de handophouders, win win voor iedereen
Op de plek waar vroeger de famueze stadsherberg was. Voor wie een beetje van geschiedenis houdt interssant: www.amsterdam.nl/nieuws/achtergrond/s...
Ha fraai. dude. Het afsluiten van de haven 's avonds gebeurde met zogenaamde 'bomen'. Bij het openen en sluiten van de bomen werd de boomklok geluid. Vandaar de Boomklokstraat, achter de Droogbak.
Ik wil daar nog wel eens langskomen...
Een grote bende sinds een jaar of drie... En als het dan eenmaal af is, ga je er vanzelf aan wennen....
Hup fiets..!!
Zolang ik leef begint men daarna vrolijk op een andere plek met een nieuwe bouwput. Heb het nog nooit af gezien. Idem voor de Noordzijde.
Vast weer zoiets dat door mensen is ontworpen die zelden op de fiets zitten. Ik heb het in Utrecht ook eens mogen aanschouwen. Dat het er mooi en nieuw uitziet, maar toch dom qua ontwerp, met nodeloos omfietsen en omlopen. Dat geldt overigens voor het hele station in Utrecht. En Breda ook. Jemig zulke architectuur is bijna een stem op Baudet wel waard.
Met Baudet als minister van Architectuur staat verplicht op ieder gebouw de Venus van Milo links en de David van Michelangelo rechts van de deur.
Eindelijk Amsterdam afzinken.
Begrijp ik nou goed dat men eerst een groot gat graaft, dat laat vollopen met water om dat vervolgens een 'eiland' te noemen?
Iemand enig idee (ter verontschuldiging voor mijn mogelijk wat naïeve vraag - m'n koffie was vanochtend op)?
U begrijpt er inderdaad niets van. Google eens op 'stationseiland'.
@Oele | 30-03-22 | 10:29: Dank. Moet ook niet voor de koffie reaguren...
Tering, en dan de koffie de schuld geven.
was net bij de Renault dealer, die zei dat het makkelijk kon.
Vertrouw nooit een Renault dealer.
Ha ha ha . Een keldertje voor 7 k fietsen. Hier in 030 hebben we een fietsenkelder di al bijna 2 x zo groot is. Prutsers daar in 020, slappe hap, half werk.
zelf aan mee gebouwd? Ontworpen? Of is het als voetbalsupporteren
@AntiZanicz | 30-03-22 | 10:21: U mag hier in uw eigen boekje ook niet over meepraten dus.
@goedverstaander | 30-03-22 | 10:48: tja, ik ben dan wel ingenieur (met diploma)
Kan makkelijk, zegt mijn man, die is constructeur.
Zeker, als het goed geconstrueerd en overeenkomstig gebouwd is tenminste. Als ze weereens voor de goedkoopste aanbieding van een vage Italiaanse aannemer zijn gegaan dan steek ik mijn hand er niet voor in het vuur.
Hoe heet dat daar?
Stationseiland?
Gemiste kans, had Fietseiland Atlantis moeten heten!
Stuur dan eens wat nieuwtjes uit uw dorpje aan de redactie. Die zullen daar dan vast wel een smeuig topic van weten te maken. Bijvoorbeeld over het nieuwe zitbankje voor het postkantoor of dat de lokale slager nu ook worstenbroodjes verkoopt.
@2voor12 | 30-03-22 | 10:10: Hier gebeurt ook niets noemenswaardigs, en daar worden volledig terecht geen niemendalletjes over geschreven.
@_pacman_ | 30-03-22 | 10:15:
Maar zonder al die niemendalletjes blijven alleen corona en Oekraïne topics over en daar ben ik wel een beetje klaar mee.
@2voor12 | 30-03-22 | 10:16:
Ik mis de coronatopics wel hoor. Is ook niet meer wat het geweest is maar heb ik liever dan hele topics vol kapotgeschoten oekies.
@elfenstein | 30-03-22 | 10:18:
Na een tijdje is alles wel gezegd en de standpunten bekend. Dan blijven de herhalingen van meningen over.
Maar goed, de focus op Amsterdam is wel veel van het goede, misschien is het weer tijd voor een andere favoriete plaats van GS: het limburgse Helmond.
Ik stel een watertax voor.
Momenten te motiveren om hun drinkgedrag te veranderen. Meer bier.
@horsteknots | 30-03-22 | 10:33: Om mensen te motiveren. Excuseer
As jij je fiets onder water wilt parkeren kun je hem toch ook in de gracht gooien?
Ben geen constructie of bouw of wat dan ook expert. Wat is er nou zo bijzonder? Raar project.
Het is één grote conspiracy.. A'dam is een atoomkelder aan het bouwen voor de grachtenelite.
Als het in Den Haag was, dan mocht het bijzonder heten dat die fietsenkelder niet 30 keer vol water is gelopen tijdens de bouw.
@Muxje | 30-03-22 | 10:12: Ah, u herinnert zich de Haagse tramtunnel nog..
het is wel bijzonder, alleen is het wel buitengewoon kostbaar en je kan je afvragen waar Adam dat van doet.
@Wijze uit het Oosten | 30-03-22 | 10:16:
Ha..!! ja... Dat ging helemaal lekker daar...!!
@Muxje | 30-03-22 | 10:12: De Haagse tramtunnel liep een keer onder doordat een goochemerd de groutvloer doorboorde bij grondmetingen die eerder hadden gemoeten. Voor de rest ging alles goed. Het probleem is de bedorven mentaliteit van personeel, vooral in de bouw.
Waar kunnen hier nog elegante bomen worden geplant om het wat meer oud-Europese allure te geven?
Bomen? In Amsterdam? Gekkie toch, die liggen allang in de biomassacentrale.
Wel 0,3 bomen per inwoner in Amsterdam. Minst groene gemeente ter wereld.
@goedverstaander | 30-03-22 | 10:50: Er zijn 300.000 bomen geregistereerd maar werkelijke aantal ca 1 miljoen. Dus bij 1 op 1. En Amsterdam is de iepenhoofdstad in de wereld lees ik net. Weten we dat ook weer. maps.amsterdam.nl/bomen/
@Plaque-doctor | 30-03-22 | 10:16: Dat zijn de bomen uit buurgemeenten, want de bomen van de buren branden altijd groener.
REAGEER OOK