Feynman en/of Feiten – Poetins diaspora
Poetin gebruikt inmiddels de Tweede Wereldoorlog om de Derde te verantwoorden
Het is bijna een jaar geleden dat Poetin zijn troepen verzamelde aan de Oekraïense grens. De generale repetitie van deze oorlog liep toen met een sisser af, maar het lijkt het alsof Poetin overgehaald werd zich een jaartje langer voor te bereiden. De Europese gasvoorraad werd verlaagd om Europa meer afhankelijk en chantabel te maken, iets waarvoor we ook gewaarschuwd zijn.
Poetin heeft met de inval ook gewacht totdat Rusland voorzitter was van de VN-veiligheidsraad. Zodat ze niet alleen een vetorecht hebben, maar ook vergadering zelf mochten leiden. Zo kan je de internationale reactie net iets bespelen en vertragen. Dat lukt niet helemaal, zelfs de Russische resolutie werd teruggetrokken vanwege een gebrek aan steun van China & India.
Drie jaar geleden voorspelde Alexei Arestovich al dat Poetin de Oekraïne grootschalig zou binnenvallen, hij noemde 2021/2022 als meest kritische periode, maar verwachtte ook dat deze oorlog meerdere keren zou herhalen. Gelukkig bestaat er inmiddels ook een versie met ondertitels. Zelfs details dat Kiev vanaf de linkerflank [dus via Tsjernobyl & Wit-Rusland] wordt aangevallen, zit erin.
Odessa. Hertog Richelieu-monument bij de Potjomkin-trappen
Neutraal blijven is een droom waar Nederland slechte ervaringen mee heeft. Alexei legt uit waarom neutraliteit intens duur is, en waarom je als neutraal land meer defensie nodig hebt dan binnen een bondgenootschap. Finland heeft met ruim 5 miljoen inwoners ruim een half miljoen aanvalsgeweren en ruim honderdduizend antitank-wapens, hun 200 tanks zijn bijzaak, de basis is infanterie.
Het beste moment voor landen zoals Zweden & Finland om lid te worden van de NAVO is nu. Poetin heeft al gedreigd om militair te reageren. Dat kan hij alleen niet in meerdere landen tegelijk. Rusland heeft nu zo'n 75% van haar leger ingezet bij de aanval in Oekraïne, dat maakt Rusland op alle andere grenzen verzwakt, en het wordt tijd dat we een beetje aan die deuren gaan rammelen.
Japan wil een paar eilanden terug, het zo prettig zijn als Japan met “show of force” acties Poetin dwingt ook enige troepen in Azië te houden. Eigenlijk zou je elk grensconflict tegelijkertijd ter discussie moeten stellen, zodat Rusland haar aandacht moet verdelen, waarmee Oekraïne wordt ontlast. Amerikaanse tanks richting Polen verplaatsen helpt.
Poetin had een toespraak op een feestje om de annexatie van de Krim te vieren, die uitzending werd onderbroken omdat het publiek begon te muiten. De eerdere toespraak waarin de reden tot de “speciale militaire operatie” werd gezocht had ministers die in totale angst vertelden wat Poetin wilde horen. Eentje werd zelfs voor de camera afgebrand.
Deze machtspoliticus beïnvloed je niet met woorden. Je praat tegen een muur. Macron beweert dat twintig uur telefoneren zin heeft: soms belt Poetin, dus houdt Poetin de mogelijkheid tot een diplomatieke oplossing open is de gedachte van Macron. Dat Poetin met gesprekken het Westen in slaap sust en tijd koopt om zijn legers te bevoorraden en te hergroeperen wordt als optie vergeten.
Oekraïne krijgt 800 stingers en 9000 Javelins, waarmee ze een killratio van 93% halen. Oekraïne heeft straks genoeg antitank-wapens om alle actieve en opgeslagen Russische tanks kapot te schieten. Ze verliezen misschien hun land en hun leven, wij krijgen er een verzwakt Rusland voor terug. China wil niet dat westen te machtig wordt, zal misschien Rusland net zoals Korea en Vietnam steunen.
Het lukt Rusland niet om luchtoverwicht te krijgen boven Oekraïne. Dit zit er deels in dat Rusland minder getraind zijn in het onderdrukken en slopen van andermans luchtverdediging. Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het westen wel heeft opgebouwd. Oekraïne moet het niet hebben van vliegtuigen, maar van overhaast geïmporteerde draagbare raketjes.
Dat een bewapende Russische drone door diverse NAVO-landen heen zelfs Kroatië heeft bereikt, bewijst voor Poetin dat wij onze luchtverdediging nog niet op orde hebben. Poetin kijkt niet naar Artikel 5 van de NAVO, die kijkt naar wat er aan de grens staat, en wat het kan. Oorlog is een wedstrijdje elkaar voor voldongen feiten stellen, niet een poëziewedstrijd.
De in beslag genomen bootjes maken geen indruk bij oligarchen. Als Rusland verliest of het tot een diplomatieke oplossing komt zien ze die wel terug. Deze mensen zijn veel angstiger om net zoals Alexander Litvinenko te London of Sergei & Yulia Skripal in Salisbury te Engeland vergiftigd te worden door de lange arm van Poetin. Geld is verwaarloosbaar ten opzichte van gezondheid.
Die oligarchen sturen hun kinderen naar de duurste kostscholen, kijken altijd achterom en blijven diep buigen voor Poetin. Het zijn stromannen die leven in weelde, maar tegelijkertijd weten dat de KGB alias FSB altijd verder zal leven, zelfs zonder Sovjet-Unie of Rusland. Deze oorlog is niet alleen in Oekraïne, is niet alleen tegen het Russische leger. Het is er ook eentje tegen een wereldwijd netwerk.
Poetin gebruikt inmiddels de Tweede Wereldoorlog om de Derde te verantwoorden. Eerdere gesprekken wezen erop dat hij uit is op de herbouw van het Russische keizerrijk, dit stopt niet met Oekraïne. De Stalinistische toespraak van Poetin over het uitroeien van verraders in Rusland leidde tot een exodus van oligarchen naar onder andere Dubai.
Ze brachten niet zichzelf in veiligheid, maar Poetins financiële netwerk. Nederland vond op de Zuid-as 200 miljoen, België viert de inbeslagname van 10 miljard, er is in totaal duizendmiljard, een biljoen. Dit zijn bedragen waar een geheime dienst, een drugskartel of terroristische organisatie alleen van kan dromen. Hiermee kan je onvoorstelbaar lang en veel ondergronds uitvoeren.
Er blijft genoeg over om te overleven en te moorden.
Reaguursels
InloggenDit zinnetje blijft me verbazen; "Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het Westen wel heeft opgebouwd".
Ten eerste is dat historisch onjuist, alleen Poetin al heeft ervaring met invasies in Georgië en de Krim. En de oude USSR (zo'n 15 al dan niet vrijwillig aangesloten republieken) "intervenieerde" tijdens de Koude Oorlog in oa Polen, Hongarije en Afghanistan.
De Tweede Wereldoorlog begon met met een gezamenlijke Duits-Russische invasie van Polen. Hitler en Stalin hadden Europa verdeeld (Molotov-Ribbentrop), en terwijl West Europa door de Duitsers werd bezet viel Rusland na Polen nog 5 landen binnen, oa Estland en Litouwen; de verovering van Finland mislukte. De Tweede Wereldoorlog eindigde met oa de bezetting van de Japanse Noordelijke Koerilen en een zestal "Oostblok" landen waaronder Bulgarije en Roemenië.
Ten tweede klopt de redenering niet; mensen kunnen ervaring opdoen, landen niet. En menselijke ervaring heeft als nadeel dat politici en militairen vaak naar de vorige oorlog kijken wat er toen goed of fout ging; niet naar de mogelijkheden en gevaren nu. Maar wapensystemen en tactieken zijn sinds Napoleon nogal veranderd en blijven veranderen. Daarom kreeg Duitsland in 1940 relatief grote koloniale mogendheden zoals Nederland en Frankrijk direct op de knieën.
Andersom hield het piepkleine Finland een half jaar dapper stand tegen de enorme USSR-overmacht in 1939-1940. Ook het onervaren net opgerichte Israël wist vanaf 1948 een reeks gezamenlijke aanvallen van een tiental buurlanden plus ruim honderd terreurbewegingen af te slaan.
Wie een oorlog wint is soms niet te voorspellen. Het blijft een combinatie van mankracht, vuurkracht, tactiek, logistiek, verhoudingen, omgevingsfactoren en dom geluk. Maar ook; moraal. En voor zover uit de berichtgeving is op te maken blijkt toch wel dat de moraal bij de Oekraïners vele malen hoger ligt dan bij de Russen. Eerlijk gezegd had ik niet verwacht dat Oekraïne zolang stand zou houden en de Russen zoveel schade toe zou brengen.
Maar dan. Is escalatie echt de beste manier om van Poetin af te komen?
Natuurlijk gelooft Poetin niet in "het gesprek aangaan" met Macron. Maar hij vreest evenmin de grote muil van een tandeloze papieren tijger. Laten we eerst de NAVO-strijdmacht maar eens op orde krijgen voor we een kernoorlog gaan riskeren.
Wie echt om de Oekraïeners geeft kan er niet omheen dat deze oorlog beter vandaag dan morgen moet stoppen. Maar na pakweg 15.000 Russische doden kan Poetin niet met een simpel "foutje, bedankt" zijn troepen terugtrekken. Of we dat nu leuk vinden of niet, we zullen Poetin een politieke overwinning moeten gunnen, anders gaat hij door tot er een militaire overwinning is. En wel een die dusdanig groot is dat die het dagelijks stijgende Russische dodental aanvaardbaar maakt. Hoe langer die oorlog voortduurt des te meilijker wordt het voor Poetin om op te geven.
Is het eerlijk om Poetin een klein beetje zijn zin te geven?
Nee helaas, de wereld is niet eerlijk.
De overwinning van Turkije, isis en Azerbeidzjan op Armenië was ook niet eerlijk, dus nu zijn de Armenen een stuk grond kwijt. De Koerden hebben voorlopig ook nog geen eigen staat terwijl ze daar eigenlijk wel recht op hebben. Zoals talloze volken op deze planeet.
Pak vooral de corrupte kliek rond Poetin keihard aan, zorg dat die iets te verliezen hebben. Maar grootspraak en dreigementen die we toch niet waar kunnen/willen maken leiden nergens toe.
Zo is het.
Het lijkt mij dat Oekraïne momenteel het vuile werk voor de NAVO doet; de russen bezig houden en schade toebrengen. Een beetje cynisch, maar het vermindert het risico op vervolgacties in bv Moldavië, of richting Finland.
Verder zal men hopen dat lokaal verzet op gang komt als de binnenlandse nadelen bij de Russen beginnen te knellen. Mogelijk moet VP dan het veld ruimen. Schaken met conventionele opties momenteel; een grote oorlog kan altijd nog, maar is al snel een ramp voor iedereen.
Wat gebeurt er met een dictator als hij valt? Geen leuke dingen. En het westen drijft die dictator net zo lang tot hij niets meer te verliezen heeft. Ra ra wat zou hij dan doen? Levensgevaarlijk spel vanaf het begin en dat spel loopt al jaren. Willens en wetens wordt Oekraïne opgeofferd voor de glorie en eer van het vrije Westen.
"Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het westen wel heeft opgebouwd. Oekraïne moet het niet hebben van vliegtuigen, maar van overhaast geïmporteerde draagbare raketjes."
Rusland heeft wel ervaring met landen binnenvallen. Het probleem is dat het Russische leger hartstikke corrupt is en bewust "zwak" wordt gehouden om een eventuele paleisrevolutie te voorkomen. De echte "elite" troepen zijn meer een persoonlijke lijfwacht voor Poetin zoals de Varangiërs dat voor de Byzantijnse keizers waren. Die stuurt Poetin natuurlijk niet de Oekraïense gehaktmolen in. De hybris van Poetin dacht dat het middelmatige Russische leger wel eventjes over die boerenkinkels van Oekraïners zou heen marcheren en dat het Russischetalige deel de Russen als bevrijders zou verwelkomen. Kritische fout natuurlijk. Als hij een beetje had opgelet wist hij dat de Russischtaligen ook op de hand van Kyiv zijn en net zo hard, zo niet harder knokken tegen de Russen. Al ruim 8 jaar.
Er is maar 1 manier om een " bad guy" met een gun te stoppen en dat is een " good guy" met een gun.
En dan? Dan komt er een nieuwe bad guy. Die kerel is dan waarschijnlijk onbekend, onbemind en ook onberekenbaar (‘best geil, die lanceercodes’).
teveel films naar mijn mening.
Maar als je alles bij elkaar neemt... Een all out nuke war is het einde van alles. Einstein had gelijk, de vierde wereldoorlog wordt met stokken en stenen uitgevochten. Als er nog mensen over zijn.
Dat brengt mij op een vraag.
Stel dat Putin inderdaad de nucleaire knop indrukt en er valt (vallen) nukes op NL, wat zijn dan de meest logische doelen? Is dat Schiphol en de havens Rotterdam en Amsterdam? Is NL dan eigenlijk de facto een verkoold stukje land?
We hebben in ieder geval nog maar een militair doel van betekenis: Volkel.
@Joris Beltsin | 20-03-22 | 09:37: Ja dat is waar, maar zijn doelen met een strategisch belang (dus niet militair) niet veel belangrijker? Havens, vliegvelden, Spoorwegkruispunten, dat soort dingen.
@de Jager59 | 20-03-22 | 09:40:
Als je via de all out knop gaat aanvallen, doen die er niet meer toe. Je kunt met een paar krachtige nukes heel hoog boven Nederland sowieso de hele electrische infrastructuur ontregelen met een EMP zodat er hier nog geen water meer uit de kraan komt. Dan heb je aan de rest van de infrastructuur ook niks meer.
@Joris Beltsin | 20-03-22 | 09:37: Vergeet de olievoorraad in Europort niet...
Tja, ik mis in deze analyse die veel weg heeft van een spelletje risk, toch wel het kernwapenarsenaal. Daarnaast lijkt het me ook niet verstandig om een vuurtje op te stoken in de regio Japan/China.
Mij verbaast veel en zeker ook dat veel reaguurders Poetin als een labiele gek zien. De man is één en al stabiliteit. Al 22 jaar aan de macht in Rusland. De invasie van Oekraïne is een volledig logische ontwikkeling die sinds 2008 eraan zat te komen. In die 14 jaar heeft hij continue aangegeven wat hij wilde en wat hij niet accepteerde en waarom. Sinds 2014 bereidt hij zich al voor op de wat hem betreft noodzakelijke oorlog om het voortbestaan van Rusland te garanderen en de Donbass te bevrijden van acht jaar bombardementen en doden. Deze oorlog is bedoeld om de Donbass van Oekraïne te ontdoen en de garanties krijgen dat vanuit Oekraïne de komende 50 jaar geen dreiging meer komt. Dat doet hij door het land kapot te bombarderen en garanties van Oekraïne en vooral de US of A te krijgen dat Oekraïne militair geen dreiging vormt. Het gevolg van deze oorlog is wel dat hij het Westen totaal niet meer vertrouwd en zal optrekken met China, India, Brazilië en de Arabieren om een machtsblok tegen de Yankees en de EU te vormen. Die tweedeling is zorgwekkender dan wat er nu gebeurt.
Exact, die laatste zin is precies de kern van dit conflict. We denken dat we in het westen nog in het midden staan maar staan aan de zijlijn.
Precies. Kennelijk is voor sommigen een simpel narratief over goed versus fout of rationeel versus doldwaas beter behapbaar omdat ze nog niet de mogelijke geopolitieke consequenties willen overzien en liever blijven hangen in een wereld die er niet meer is, bijvoorkeur die van 80 jaar geleden.
Het is wel behoorlijk naïef, als je nog steeds in dat verhaal gelooft en/of dat Poetin zou stoppen bij (een deel van) Oekraïne. Na Oekraïne zou de volgende zogenaamde NAVO provocatie verzonnen worden en zou Poetin de slavische broeders in Servie (Bosnië), Baltische staten, Moldavië (Transnistrië), enz.
Het doel is herstel van een Russisch rijk en de tactiek is om zoveel mogelijk mensen in het westen te laten geloven dat appeasement, neutraliteit, wapenstilstanden, vredesakkoorden echt opties zijn.
Daarbij wordt conflict voor conflict getest hoe slap het westen reageert. Sancties hebben geen betekenis voor dictators. Ze hebben volledige controle over de media en het volk schaart zich achter de leider.
Wake up and smell the coffee.
Hear, hear! Het is één en al projectie. Het westen is zelf extreem zelfgenoegzaam en emotioneel onstabiel, een hysterische gemoedstoestand die alleen maar tot rampen kan leiden.
Ik vind dat altijd wel bijzonder, je weet wel, die mensen die Poetin geloven als hij zegt dat Oekraïne een militair een bedreiging zou zijn voor Moskou. De enige bedreiging voor Poetin en zijn vrienden is het Russische volk. Zodra die erachter komen dat ze al 22 jaar bestolen worden terwijl Poetin zichzelf verrijkt op ongekende manier. Een democratisch westers georiënteerd Oekraïne brengt wel het gevaar met zich mee dat de Russen gaan denken/zeggen "waarom zij wel meer welvaart en wij niet?"
@SuzukiSwift | 20-03-22 | 12:15: niet deelnemen aan de EU staat gelijk aan een Belarus behandeling. Geen vrijheid, waardeloze economie en neergeslagen demonstraties. Vind je het zo moeilijk te begrijpen dat de Oekrainers slechte herinneringen hebben aan Russische overheersing.
En kom svo niet aan met 'neutraal', want Poetin staat dat helemaal niet toe.
@fail | 20-03-22 | 10:10: "Het doel is herstel van een Russisch rijk en de tactiek is om zoveel mogelijk mensen in het westen te laten geloven dat appeasement, neutraliteit, wapenstilstanden, vredesakkoorden echt opties zijn."
-
En hoe weet je dat dan zo zeker? Jij denkt dus dat Poeint met een economie gelijk aan de Benelux dit als een serieuze optie beschouwt?
-
Volgens mij zijn Poetin's fantasieën van een groot Russisch rijk te vergelijken met Die van Verhofstadt, Timmermans cum suis over een groot Federaal "Europa". Alleen lijkt dat laatste een stuk realistischer.
Beginnen we hier nu ook over aanvalsgeweren te zwetsen?
Een geweer is een geweer. Geschikt om aan te vallen of te verdedigen.
Ja, dat "aanvalsgeweren" is weer zo'n debiele, letterlijke vertaling van het woord "assault rifle". Dat soort onzin kom je vaak tegen. Ook complete zinsdelen of uitdrukkingen worden zo letterlijk uit het Engels overgenomen. Bijv. "tijd kopen" voor 'buying time', het is ergerlijk.
nl.wikipedia.org/wiki/Aanvalsgeweer
Dat krijg je als je Engelstalige teksten vertaalt.
Dus als je wordt aangevallen gooi je je aanvalsgeweren weg en pak je de verdedigingsgeweren?
@R. Ketelsteen | 20-03-22 | 09:01: Zoiets ja, hahahaha!
@KeesBruin | 20-03-22 | 08:53: De vertaling "aanvalsgeweer" is ook onjuist, het is nogal Google-esk. Een aanslag is geen aanval. Een aanslag kan een aanval zijn, maar dat hoeft niet. Een vergelding kan ook worden uitgevoerd met dat wapen. Iemand moet in Google-Translate maar eens een correctie uitvoeren dat "assault rifle" een hinderlaag geweer of een aanslag-wapen wordt. Eigenlijk zijn alle vertalingen vreemd omdat wij die woorden niet gebruiken. Misschien is het beter om het niet te vertalen.
Het idee van een gek met een kernwapenarsenaal is natuurlijk hét schrikbeeld voor iedereen die graag wil blijven leven.
Vroeger dacht ik in dat geval meestal aan Noord-Korea of Iran (als die de bom eenmaal hebben), maar het blijkt nu toch om Rusland te gaan, dat een kernoorlog kan veroorzaken.
Je zou bijna terug gaan terug verlangen naar die oude Sovjet-Unie, toen een partij, en niet één dolgedraaide dictator, de zaken regelde. De ene hotemetoot ging dood en werd weer opgevolgd door de andere, maar in principe regeerde de partij. Dat gaf een zekere stabiliteit, die nu ver te zoeken is.
Enfin, het is allemaal gelopen zoals het ging, en we hadden er sowieso weinig aan kunnen veranderen. Laten we maar bidden voor een - min of meer - goede afloop van deze crisis, want veel meer kunnen we niet doen.
Poetin lijkt in dezelfde mentale toestand te verkeren als Hitler in zijn laatste dagen, die ook begon te raaskallen over het Duitse volk dat minder zuiver was dan hij hoopte een de overwinning dan ook niet meer verdiende, maar moest lijden en ten onder moest gaan. Hij sprak ook steeds meer over verraad aan de goede zaak, over het zuiveren van defaitisme, over het aantrekken van de broekriem.
Hetzelfde gelul horen we Poetin nu zeggen, de rijke Russen zijn decadent en verwend, verwesterd en moeten maar opdonderen. Hij offert de elite die hem altijd steunde op voor een appèl aan de gewone vaderlandslievende Rus. De staat moet gezuiverd, er zijn wetten aangenomen die de vervolging van iedere kritische Rus mogelijk maken met draconische straffen.
Dit eindigt voor Poetin op twee manieren, of als de bedwinger van het Kwade Westen, of dood. Ik denk, houd die familie van Poetin die nu in Zwitserland zit goed in de gaten. Als die de wijk neemt naar een uithoek van de wereld is het tijd om de blikken met bonen in te slaan.
Ik moest gisteravond (weer) denken aan die beelden uit Der Untergang, en die doorgedraaide Hitler, die maar wat stond te raaskallen. De overeenkomst met de bullshit die Poetin de laatste tijd uitslaat is nogal verontrustend.
En al die generaals en hotemetoten die, met het zweet op de bovenlip, om hem heen stonden, en niemand die Hitler durfde om te leggen. Zo zal het er nu in het Kremlin vermoedelijk ook ongeveer aan toe gaan. Het is verbijsterend hoe één gek een heel leger en een heel land in zijn greep kan houden, tot in de afgrond toe.
Met weinig info grote conclusies. Met eenzijdige bronnen is een goede analyse moeilijk. Dat onderschatten of verkeerd inschatten van het leger en de geestelijke toestand van Putin is ook gevaarlijk. Is de wens niet de vader van de gedachte? Graag wil ik hier toevoegen dat de Oekraine zo groot is als Frankrijk plus de Benelux bij elkaar. Overlopen in 3 dagen is natuurlijk onmogelijk. Als je oorlogservaring hebt weet je dondersgoed dat het tegen kan zitten. Ik ga ervan uit dat Putin dat goed weet. Op dit moment heeft zijn strategie ons direct in de portemonnee getroffen met 10% inflatie en groeiende. We kunnen een grote bek hebben maar eigenlijk hangen we in de touwen. De honger komt nog...... waar zijn we in Godsnaam mee bezig. Bedenk daarbij Rusland heeft alles om comfi te leven. Heb het hier al vaker geschreven, beeindig het conflict, stabiliseer de centrales en zorg ervoor dat het graan de grond ingaat. Stop ook met oorlog-hitserij en nog meer wapens naar dit verschrikkelijk conflict. Focus on staakt het vuren en humanitaire hulp.
@KeesBruin | 20-03-22 | 08:30: ga er maar vanuit dat vanaf 1933 of nog eerder niemand Hitler durfde tegen te spreken. Misschien Eva....
@Schilder58 | 20-03-22 | 08:51: Nou, dat valt geloof ik nog wel mee. Hoe dan ook, wat mij vooral verbaast en ook verontrust is, dat dat tot het bittere einde doorging. Ook toen het volkomen duidelijk was dat Duitsland de oorlog had verloren en al helemaal in puin lag. En maar doorgaan, iedere dag wéér zoveel volkomen nodeloze verwoesting en ellende, allemaal omdat niemand die gek uit de weg durfde te ruimen.
Rusland zal nooit meer vertrouwd worden zo lang Poetin de baas is. Rusland zal dus vanaf nu alleen staan en op zichzelf aangewezen. Dat zal Rusland vast wel overleven, maar gaat wel dertig jaar terug in de tijd en in welvaart. Zullen ze ook wel overleven, tenslotte klaart Noord Korea ook die klus.
De vraag is wat Poetin, die rationele schaker, dan heeft gewonnen straks. Een totaal vijandig land dat het zal moeten bezetten of naast zich zal moeten dulden, de NAVO straks uitgebreid met Zweden en misschien Finland, de defensie uitgaven van 1% naar 2 of misschien 4 procent, Nord Stream dicht, de EU eensgezind. En ga zo maar door.
Wat wint deze meesterstrateeg?
Ik vind het wat simplistisch om steeds maar weer parallellen te trekken tussen Poetin en Hilter. Is het omdat dit uw enige referentie is, wellicht? Deze dictator van nu trekt zich niet zoveel aan van onze pre-occupatie met die andere dictator van toen. Er zijn a priori meer manieren waarop ze zouden kunnen verschillen dan waarop ze overeenkomen. Veel historici zijn niet meer verhaaltjesvertellers die er maar op los fabuleren. Neem ze niet zo serieus. Oja, bespiegelingen over geestesgesteldheid van iemand op grote afstand via een paar filmpjes kunt u sowieso beter aan Angela de Jong over laten.
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 09:08: We gaan over een jaar gewoon de dagprijs voor olie en gas betalen. Zo simpel gaat dat, vandaag ondenkbaar maar als je het koud hebt valt ineens de prijs best mee.
@Schilder58 | 20-03-22 | 09:16: We kopen gewoon russische olie en russisch gas
Donder op met dit gelul
@Jenna.
In het rode district?
Je weet wel, thuis achter het raam met een rode lamp?
Millitair gezien zijn Russen padvinders tegenover het US leger, lontje komt kort oo het kruidvat, houd mijn hart vast.
Daar heb je niets aan als de tegenpartij bereid is het uiterste middel in te zetten en een totale vernietiging te veroorzaken.
Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 00:06
Het is niet naviteit - het is arrogante naiviteit van het westen dat Putler nu zijn gang kan gaan.
Die naieve westerse arrogantie, bleef zelfs stand houden toen in de Russische ambassades en consulaten in ukraine dagen voor de invasie alles dat maar iets van intel waarde had op de binnenplaatsen werd verbrand. Dat doe je alleen las je permanent vertrekt... in ieder geval voor een hele lange tijd.
Dat alleen al is een teken dat Putler zijn eigen weg ging, ondanks alle dreigementen vanuit het westen dat Rusland zwaar gestraft zou worden bij een invasie van Ukraine.
Betweters des vaderlands zoals Han ten Broeke, Maarten van Rossem, Rob de Wijk en al die andere 'kenners' van Rusland zaten er allemaal naast, samen met het merendeel van hun int. collega's bleven ze maar blaten over Rusland dit en rusland dat. Maar het is Putler dat besluit, niet Rusland.
Er is maar 1 manier dat deze oorlog stopt, dat is als Putler wordt gestopt. Dat kan alleen van binnenuit.
U bent dus geen betweter en weet alles. Help me even: tijdstip en plek eerste bom graag.
@Weethetallemaalniet | 20-03-22 | 07:54: Poetin wil vooral gewoon doorgaan en gaat ook de Baltische staten pakken, nu of als zijn vriend Trump weer president is. Om de NAVO af te schrikken laat hij een kernbom hoog in de atmosfeer ontploffen; geen slachtoffers alleen een kapotte infrastructuur vanwege de EM-puls. Welke stad? Ik houd het op Oslo. Westerse hoofdstad, niet al te groot, geïsoleerd gelegen.
Maar wij hebben Mark Rutte en mevrouw Ollogren! Zo!
en jetten voor het gas
@tsjajaja | 20-03-22 | 01:26: Rusland heeft .zulke grote gasvoorraden dat het letterlijk eeuwen grote delen van de wereld van gas kan voorzien. Gas is relatief een schone brandstof om te verbranden, zeker als je in acht neemt dat er vooral in west EU weinig tot geen nieuwe infrastructuur moeten worden aangelegd voor transport of exploitatie.
Putler heeft ook niet het eeuwige leven. Zeker niet als hij op korte termijn wordt verwijderd wegens het kapot maken van 2 landen.
Zit je straks zonder goedkoop gas, andere landen in de EU niet.
Tsja iedereen hangt natuurlijk alweer in dat stamcafe, de werkelijkheid een beetje te ontlopen, wat moet je ook anders, maar alles bij elkaar, de analyses van de laatste dagen, die nieuwe inzichten, het besef dat Poetin er keihard opuit is om het westen een lesje te leren ten koste van alles, van zijn volk, van zijn eigen leven zelf, stemt me wat minder optimistisch, ook al wordt het morgen prachtig weer, zonnig en alles.
We stonden een maand geleden aan de vooravond van een oorlog, de meeste mensen beseften het niet maar werden wakker na een weekje of wat, maar nu staan we aan de vooravond van een wereldoorlog en de meeste mensen beseffen het nog niet.
Het ziet er uitermate slecht uit, Poetin heeft zijn rijke vrinden al bij het grof vuil gezet, de oligarchen kunnen hem massaal gestolen worden als decadente overlopers dus er is geen enkele hoop dat druk op deze lui iets uitmaakt, integendeel, het werkt in Poetins voordeel om de staatsafvallige elementen te zuiveren. Het gaat heel hard op weg naar een totaal fascistische staat, waar ieder tegengeluid wordt geframed als staatsvijandig. Dit alles werkt in Poetins voordeel, hij wil oorlog met het westen, de eindafrekening van de ingestorte USSR opmaken. En wij moeten die betalen. Wij gaan die betalen, of we willen of niet.
Een knettergekke, geobsedeerde malloot, met een fixatie op de Tsarentijd heeft nooit een geheim gemaakt van zijn ambities, alleen we namen zijn woorden nooit serieus toe hij zei dat de grootste ramp van de 20ste eeuw het uiteenvallen van de USSR was, zelfs erger dan WO2. Zo een uitspraak had ons moeten waarschuwen, maar we lieten ons in slaap sussen. Nu blijkt dat Poetin al die tijd vlaste op een revanche. Hij werkte ernaartoe, en dit is het moment.
Laten we wakker worden en beseffen dat deze oorlog uiteindelijk niet gaat over Oekraine, maar om het voortbestaan van het westen, dus Zelensky heeft gelijk, we zijn al in WW3 beland.
Wij zijn niet in oorlog, ondank wat politiek en media je op de mouw spelden.
De Oekraïne is in oorlog.
Of wij daar aan deel nemen is een keus, geen voldongen feit.
Al blijken er de laatste tijd verdomd veel haviken te zijn, tot aan GroenLinks aan toe oorlogszuchtig.
Heb je ook al mafkezen die dit een "beperkte" nucleaire uitwisseling waard vinden.
Amehoela.
Stelletje idioten wereldwijd.
Dat hebben we niet eens meer te kiezen. We zijn aan de beurt, als het niet nu is dan over een paar jaar. Je lijkt geen idee te hebben van wat er momenteel verandert in Rusland zelf. Dat gaat één kent uit, naar een keiharde totalitaire staat. Die uit is op een afrekening met de NAVO. Oekraïne is het begin nog maar.
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 00:16:
Goed, je hebt een punt. Dus wat doen we, na Putin's atoombom op Odessa. Het complete voormalig Oostblok (exclusief Oost-Duitsland) overhevelen naar Der Put, in ruil voor een wapenstilstand ?
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 00:16: Rusland heeft simpelweg niet de militaire power de NATO schade toe te brengen. Met een economie iets groter dan de Benelux en een bevolking van 140 miljoen maken ze geen kans.
De enige dreiging is die van een kernoorlog, en dat is de enige reden dat iedereen de poepert bij elkaar knijpt.
Russen hebben al ruim 150 jaar een despoot aan de macht, in hun DNA zit het gegeven dat een verkeerd woord alleen al je in Siberie kan doen belanden.....
Verandering van binnenuit is niet te verwachten.
Druk van buiten zal Poeting in het nauw brengen en de kans op een kernoorlog vergroten.
Oekranie is de sjaak... te hopen is dat Poetin ondertussen aan een compleet infarct sterft....
Tsja. Dat is de vraag. Misschien het beste om de gek niet zo ver te drijven dat hij de wereld naar de kloten schiet en maar een paar jaartjes afwachten tot de natuur haar werk doet? Een kernoorlog is niet iets waar ik op zit te wachten. Al is het wel een snel einde aan alles.
Jonge jonge jongen, BL wat ben je toch paniekerig. Rustig ademhalen. Trump is geen president meer dus blijf dat voor jezelf herhalen om wat rustiger te worden.
Poetin is niets! het zijn de mensen om hem heen die hem die macht geven. En de lucht is er uit. Rusland is allang geen wereldmacht meer, die tijd is geweest. Tja, ze hebben wat kernbommen en wat gas en olie. Maar alles is zowat schaakmat gezet, en dat weet Poetin ook wel. Schaken zit in zijn bloed al wil hij liever als judo held gezien worden. langzaam aan is dit een gang naar de uitgang met die hele Poetin omdat alles en iedereen zijn bloed wel kan drinken met zijn kamikaze acties. Ook zijn zogenaamde bondgenoten. Dus de strop om zijn nek wordt per dag strakker gezet. Wat er waarschijnlijk gaat gebeuren is een wapenstilstand. Oekraïne wordt voorlopig geen NAVO of EU land, en de gebieden in het Oosten waar het eigenlijk om ging komen wat meer onder Russische invloed. Als Poetin het volhoud want een uitschakeling zit er altijd in. Wellicht door zijn "vrienden" die hem niet zo leuk meer vinden. Poetin schaakt niet meer, maar speelt een soort blufpoker wat duizenden mensen het leven kost. Hij kan niet winnen, alleen maar verliezen.
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 00:16:
Baseren op 'over een paar jaar' en dan de inrichting van een staat, het doel van die staat en tot slot nog ff 'afrekenen'. Right.
Poetins droom van een groot Russisch rijk (b)lijkt hybris te zijn. Hoogmoet komt voor de val.
Je vergeet het belangrijkste. Poetin is niet meer rationeel bezig én beschikt over een enorm arsenaal aan kernwapens. En nee ik ben beslist niet in paniek maar iedereen met enig verstand zou dit een zeer gevaarlijke situatie moeten vinden.
Als Poetin niet eens aan het belang van zijn volk meer denkt, zelfs overtuigd is dat een "schoonmaak" nodig is van vijandige elementen of verraders, geen interesse meer heeft in de economie die instort, dan mag je aannemen dat verder lijden van het Russische volk niet iets is dat hem zal beletten verder te escaleren als hij daar voordeel voor zichzelf in ziet. Een eenling met kernwapens, die de zaakjes niet helder meer voor ogen heeft, what could possibly go wrong?
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 08:04: Ja, dat element, dat je te maken hebt met een 'leider', die geen ene moer meer geeft om zijn eigen bevolking, en iedereen, behalve zich zelf, de schuld geeft van de situatie! Ook dat is een angstaanjagende overeenkomst tussen Hitler in "Der Untergang" en Poetin op dit moment.
@Beste_Landgenoten | 20-03-22 | 08:04: alleen de eenling is niet bij machte zelfstandig deze kernwapens af te vuren. De vraag is wat de operationele officieren gaan doen mocht de opdracht komen on te vuren. Die beseffen dan ook dat een complete vernietiging (van henzelf) bijna daar is.
Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het westen wel heeft opgebouwd. Klopt nu het waarom nog.
Verdomd zeg, die Arestovich, exact on the ball. Wat een voorspelling. Exact uitgekomen. En als hij op de andere punten gelijk heeft, dan zijn we nog lang niet klaar met Poetin, hij heeft zijn zinnen gezet op de destructie van de NAVO. Omineuze analyses.
Wat denk jij? Jij zat ook goed in je voorspellingen. Edit; ik zie je nieuwe tegel.
Nou ik vrees eerlijk gezegd dat dit nog veel groter gaat worden. Poetin is los. Hij blijkt een veel ergere gek te zijn dan we voor mogelijk hielden, al waren er tekenen aan de wand. Met name uit zijn speeches spreekt een diepe, lang gekoesterde haat jegens het westen. In combinatie met de miskenning die hem ten deel viel, of zo hij dat ervaren heeft, vrees ik dat hij uit is op genoegdoening, ten koste van alles, zelfs zij eigen volk. Dat laatste blijkt, want hij stelt dat zijn volk geen behoefte heeft aan luxe, aan reizen, aan vrijheid, maar dat ze het moeten uitzingen onder de druk van het westen. Poetin lijkt er genoegen in te scheppen om de oligarchen weg te zetten als decadente verwende landverraders. Hij deelt de mensen in naar loyaal of verraders. Hij gaat full Stalin.
Ik denk dat hij de confrontatie met de NAVO ziet als een wenselijke een noodzakelijke fase, waaruit Rusland als winnaar te voorschijn zal komen. De man is duidelijk knettergek, de vraag is nu alleen nog wie hem durft te stoppen.
Volgens Russische analisten komt dat niet vanuit Rusland, de mensen zijn te zeer lamgeslagen door de jarenlange propaganda, en er is geen enkele organisatie meer over die iets van een structurele oppositie op touw kan zetten.
De enige kans is dat Poetin op het slagveld van Oekraïne verliest en niet zo idioot is dat hij met kernwapens gaat gooien. Echter, loopt het mis dan acht ik die kans aanwezig.
Die duizenden miljarden komen Ukraine toe als genoegdoening voor het weer opbouwen van het kapot geschoten land. En die jachten ook gewoon verkopen of vernietigen.
Kijk de laatste tijd regelmatig Chinese CGTN.Niet te vergelijken met de rotzooi van Russia Today.
Plaatsen regelmatig journaalstukken op YT,van de nieuwsinfo/nieuwsbeelden daar zou je alleen anti Russisch worden,eigenlijk opmerkelijk.
Heldhaftige Russische leger schakelt met gevaar voor eigen leven vijand uit
youtu.be/Zv3TlhG87wM
Hoopgevende beelden van dankbare bevolking na bevrijding
youtu.be/K1ooGFgRI-0
Embedded bij de Russen , Oost Europese CGTN verslaggever flabbergasted over de verwoesting die hij aantreft in oost-Oekraïne.
Komt vrouw uit schuilplaats na beschieting .
Pro Russische reaguurders onder filmpje boos op CGTN ,want vrouw zegt blij te zijn dat de Russen er nu zijn .
CGTN laat deze vertaling domweg weg ,en vervangt hem door iets algemeens
youtu.be/D4cRPDPr4E8
Met zulk vrienden....
Feynman heeft het over een voorspellende waarde, ik zag vanmiddag deze link
www.youtube.com/watch?v=yj9_Cq65Bqw en mijn mond viel open.
Kernoorlog is echt het einde van de mensheid. Te weinig mensen die nu leven beseffen dat vrees ik
Bekende Turkse vrouwen… Arthur, heb je het met Ebru gedaan?
Het Westen heeft zeker meer ervaring in het binnenvallen van andere landen. Het winnen van dergelijke oorlogen is alleen nog wel even een dingetje.
Wat maakt het nou in godsnaam uit,wie of wat meer ervaring heeft?
Of wie er wel of niet wint? Of dat wel of niet moeilijk is?
Niks, het leidt alleen maar af en doet nu totaal niet terzake.
Poetin moet, om het maar netjes te zeggen, van het wereldtoneel verdwijnen, dan komt alles goed.
@snapal | 19-03-22 | 22:57: Voor het gemak vergeten we gewoon dat er een hele rits malloten van hetzelfde caliber paraat staan om Poetin op te volgen. Zodra die, als represaille hele foute wapens van stal halen en er duizenden doden te betreuren zijn, doen we gewoon een Kaagje en zeggen we dat we het met de wetenschap van nu, het toen anders hadden gedaan. Met moeite wel sorry voor de overlevenden. Zoiets?
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:06:
Jij weet meer dan ik. Wie staan er klaar in Rusland om Poetin op te volgen? Namen, rugnummers?
Ik ben, net zoals iedere rationele reaguurder best wel benieuwd, of lul je gewoon uit je nek.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:06: Aha, malloten dus, hoe weet je dat, ken je ze soms?
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 23:11: Dat weet ik niet. Ik ga er alleen vanuit dat Poetin zoiets wel geregeld heeft, maar dat is mijn gedachte. Ik vind het te gemakkelijk om Poetin op te ruimen als oplossing. Als het echt zo simpel was, was hij allang "omgekomen bij een ongeluk" of zoiets. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar wie wel in deze bizarre tijden?
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:06: Je ouwehoert als een brugman, maar je zegt niks.
Je neemt van alles aan en doet alsof je een insider bent.
Een insider met prietpraatjes.
@snapal | 19-03-22 | 23:17: Daar gaat het toch niet om. Een president van een land afknallen zonder zicht te hebben op de (desastreuze) gevolgen is ook niet slim. Jij schreeuwt ook zomaar dat hij omgelegd moet worden, maar weet jij zeker dat er dan geen vergelding komt? En dat er geen opvolger voor hem klaar staat? En als hij wordt afgemaakt, hoe weet jij dan dat het conflict is opgelost? Laat me dat dan ook even weten.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:18: Wie heeft gezegd dat het makkelijk is om Poetin op te ruimen? Ik niet.
Wat heeft wel of niet simpel te maken met omgekomen bij een ongeluk? En waarom staat dat tussen aanhalingstekens?
Ik kan jou niet volgen man, vage talmende kronkels zijn het.
De waarheid niet in pacht hebben is dan weer een understatement.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 23:11:
Kopieerapparaat is een beetje over de rooie/lult uit zijn nek.
Vladimir Poetin is ruim 30 jaar de leider van Rusland & Wit-rusland en nog langer een uiterst slinkse KGB-er. Daarnaast is hij authentiek. Hij vertelde meermaals het verhaal van de jongen en de rat en hoe hij beide werd. Op dat niveau heb je niet zomaar iemand die hem kan vervangen. Poetin out = Russia blanc.
Het probleem is niet zijn vervanging, het is juist dat hij vrijwel niet is uit te vagen.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:22: We elimineren alle malloten, totdat we de goeie tegenkomen.
Zo tevreden?
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:18:
prima, maar dan moet je niet zeggen dat er opvolgers klaarstaan.
Maar, hypothese, net zoals die KGB politieke lage rang officier die opeens opstond om de macht over te nemen van Jeltsin kunnen we nu hetzelfde zien? Ik denk het niet. Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten en die rat met varkensoogjes heeft zeker zijn mogelijke concurrentie uitgeschakeld. Maar dat is mijn amateuristische visie.
@LD69 | 19-03-22 | 23:31:
Ionderdaad dat verhaal over die rat. En bekijk je hem en zie je zijn rattenoogjes. Soort zoekt soort.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 23:34: Eerste zin: Eens. Fout door mij geformuleerd, geen bewijs voor. Dat hij zijn concurrenten reeds heeft uitgeschakeld is zeker een mogelijkheid. Laten we het hopen, maar helemaal gerust ben ik er niet op. Hij is lang niet gek, maar knettergek tegelijk.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:47:
D'r is een uitspraak al dan niet toegewezen aan Churchill maar hij klopt wel:
“Kremlin political intrigues are comparable to a bulldog fight under a rug. An outsider only hears the growling, and when he sees the bones fly out from beneath it is obvious who won.”
@snapal | 19-03-22 | 23:29: Doe eens kalm aan. Waarom zo vijandig? Ik zeg ook niet dat jij dat zegt. Ik wilde ermee zeggen dat we als Westen of Navo middels een speciale missie wel in staat zouden zijn om hem uit de weg te ruimen naar mijn idee. Dat tussen aanhalingstekens was bedoeld als zijnde een in scène gezet ongeval waarbij de betreffende persoon om het leven komt. Ik bedoel dat als voorbeeld, dus ik weet niets over een dergelijke missie.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 23:59: Ik ben het daar zeker mee eens. Hoe de game er intern precies gespeeld wordt, weten er maar weinig. Zelfs niet wie de deelnemers zijn. Een kijkje in de keuken resulteert altijd in een hoop propaganda bullshit. De waarheid kan er het licht niet verdragen.
@Kopieerapparaat | 20-03-22 | 00:06:
Yup mijn beste. Voorbeeld, als je nu leest hoe het eraan toeging onder Stalin in het politbureau. Vandaag in de gratie, morgen een kogel door je achterhoofd in de gangen van de Loebjanka.
Maar vergis je niet, zo zijn Russen: dommig bikkelhard, onderdanig, serfen, een individueel leven telt niet. Is de volksaard al eeuwen sinds de tsaren en daarna communisme. Het motto van de serfen onder de tsaren was. Wij zijn lijfeigenen maar het land is van ons. Yeah right. Serfen waren slaven en die werden gewoon gekocht en verkocht, mocht niet van Moskou maar gebeurde gewoon op grote schaal. Kan domme Sylvana nog iets van leren van de geschiedenis van de serfen, daar verbleekt (pun intendend) de negerslavernij bij.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 23:18:
Dictators zijn meestal niet genegen om iemand om zich heen te hebben die 'het'' ook kan.
@Basil Fawlty | 20-03-22 | 00:21: Zal dit toch eens aan mijn zoon vragen, die heeft Ruslandkunde en Oost-Europese landen gestudeerd. Veel met Russen gepraat. Hoorde hem altijd zeggen, aardige lui die Russen. Dus Basil, ik weet het niet , ga het eens navragen. Kan best zo zijn, maar wil het wel eens weten. Koffie.
Geen gezeur, Feynman heeft gewoon een leuk stuk geschreven. Ik volg deze speciale operatie aandachtig en toch zaten er nieuwe dingen in voor mij.
Link referenties ook niks mis mee. Beter te veel dan te weinig.
Zeker dat stuk van Arestovich is zeer interessant om te bekijken en het in je achterhoofd te knopen. Wat mij betreft is dit zelfs zo belangrijk dat het onderdeel moet worden van het collectieve geheugen. Als we namelijk gewoon naïef verder leven, dan hebben we *binnen TIEN jaar* (2032) geen EU, geen NAVO, maar ook geen soeverein Nederland meer, maar zijn we onderdeel geworden van Rusland of op z'n minst een Russische vazalstaat.
Mee eens
ODESA is de naam
Odessa is de door Rusland opgelegde naam.
Ff opletten graag
Ben er geweest, moet eens een mooie stad zijn geweest, zie je nog wel. maar helemaal in verval. De balkonnen vlogen je bijna om de oren. En de mensen waren niet te pruimen, honderden op straat, maar je hoorde ze niet. Leek wel een spookstad.
Zo een tijdje starend naar de bovenste foto bespeurde ik toch 1 positief punt, namelijk dat dit soort deprimerende ghetto architectuur echt niet kan en vernietigt dient te worden, alleen niet op de psychopaat Putin manier. Ok, dit was best wel een zinloze tegel, maar hey ik ben ook maar een verwarde man.
Anyway, ik ga rukken en pitten. Truste @nachtploeg.
Kan je WOB-verzoeken naar Zwitserse banken doen om die oligarchen te stangen?
Wat denk je zelf? WOB is Nederlands.
Haha. nee. Maar Zwitserland heeft exact dezelfde sancties nu als de EU. Daarmee heeft Zwitserland voor het eerst in 200 jaar zijn neutraliteit opgegeven. En dat viel Poetin en co. tegen want ze hadden verwacht dat Zwitserland neutraal zou blijven. Voor de Zwitserse banken maakt dat weinig uit want ze zijn nu "eigenaar" van een shitload aan geld en die banken kennende zien de Russen die centen nooit meer terug.
Effe een Godwin. In Zurich heb je onder de Bahnhofstrasse gigantische kluizen van de grote banken en daar zijn nog steeds heel erg veel schilderijen, goud, juwelen, diamanten etc. van joden die zijn omgekomen in wo2 en ze weigeren het nog steeds terug te geven aan de nazaten van die mensen want het is er "officieel" niet. Dus reken maar uit wat er nu gaat gebeuren. Niet dat ik de omgekomen joden met de Russen wil vergelijken want dat is natuurlijk volkomen onmogelijk en idioot maar wel de pragmatische manier waarop men hier te werk gaat.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 22:29: De rol van Isael daarintegen is nogal dunbieus. Veel Russische olichargen & co hebben relaties met Israel. Schijnt al aardig wat geld te zijn veilig gesteld. Evenals in die proleten staatjes met olie.
@litebyte | 19-03-22 | 22:40: Die mensen hebben Israelische paspoorten. En dus kunnen ze daar naartoe en hun geld idem.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 22:29: Is wel zo. Maar vermogen dat er "officieel" niet is, is evenmin verhandelbaar en heeft in die context dan ook weinig waarde lijkt me. Het is verder ook nooit verhandeld sinds de WO2
@litebyte | 19-03-22 | 22:40:
Iigt eraan. Als je Joods bent dan mag je sowieso een paspoort aanvragen. Abramovich is het bekendste voorbeeld. Maar er zijn genoeg oligarchen die niet joods zijn maar die hebben inmiddels een Maltees en Cypriotisch paspoort (al sinds een jaar of tien). Daar is nu ook een stop op maar dat is mosterd (ghe) na de maaltijd. Die jongens zitten al hoog en droog en alle centen staan netjes in die 2 EU landen en hun paspoort is Malta en/of Cyprus.
Je kunt veel zeggen over die Russen en dat ze dagelijks minimaal in een halve constante staat van wodka dronkenheid zijn (waarheid) maar ze zorgen wel dat ze verdomd goede Engelse/Zwitserse advocaten hebben die alles voor ze regelen.
@Kopieerapparaat | 19-03-22 | 22:52:
Hummm. Als ex-bankier kan ik je vertellen. het zal hoe dan ook verschijnen op de balans onder een voor de leek nietszeggend gespecificeerd kopje en dat wordt gewoon goedgekeurd door de accountant.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 23:07: Daarom heb ik eigenlijk een hekel aan Zwitserland, zetten al het geld van maffiosie op hun bank en hebben nooit problemen.
@gato | 20-03-22 | 08:12:
Dat is inderdaad een vervelend trekje van (Duits) Zwitsers.
Alsjeblieft zeg, als we jou generaal maken beoordeel je het aanvalsplan op de gemaakte spelfouten en zet je woordenboeken in de frontlinie.
U werkt bij clingendael?
Na nalezen hoort een komma.
@Zapata10 | 19-03-22 | 22:13:
JUist :)
Die neutraliteit van Finland is een ingewikkelde zaak. Het is zeker geen vrije wil van de Finnen, het is ze door Stalin en co. opgedrongen na WO2. En dan mochten ze nog hun handen dicht knijpen, voor hetzelfde geld waren ze net als de Baltische Staten gewoon ingelijfd bij Rusland.
Finland heeft al wat te stellen gehad met Rusland, lees maar na op het internet/wikipedia, de Finse burgeroorlog, net als in Rusland tussen Roden en Witten. In WO2 hebben de Finnen ook van alles beleefd, zowel met de Russen als de Duitsers, in diverse settings. Het is altijd een soort balanceer-act geweest om Finland als onafhankelijke staat te laten bestaan.
Het was misschien niet zo handig om samen met Duitsland Leningrad te omsingelen en daar een naar schatting miljoen burgers uit te hongeren. Kan me er iets bij voorstellen dat Stalin daar niet zo blij mee was.
Ik ben er regelmatig geweest, Finland heeft ook goede banden met Rusland gehad, tot 2014.
Finnen hadden voor deze oorlog al een hekel aan de Russische kinkels. En dat gedoe met de Duitsers in WO2 was zeer pragmatisch. Liever de Duitser op een beetje afstand toen dan de Stalin Rus in de keuken. maar ik denk wel dat Finland zich geen zorgen hoeft te maken. Idioot Poetin ziet Finland, denk ik, niet als deel van zijn groot tsaristisch rijk. Overigens hij heeft nu de handen vol aan Oekraïne en als dat de opmaat is voor verdere expansie heb ik medelijden met hem (yeah right). Hij mag dan nog met zijn hoofd in de jaren '80 leven maar het "rode/tsaristisch" leger is nog maar een schim van toen. Al heeft die idioot dat niet door.
Anderzijds is Finland het gelukkigste land ter wereld, en is het heel goed toeven in neutrale landen als Oostenrijk en Zwitserland.
In mijn optiek is de NAVO sinds het einde van de koude oorlog eerder een aanleiding tot problemen dan een waarborg daartegen.
Sowieso had Rusland binnen de NAVO gehaald moeten worden toen er e kans was, maar dat zinde de VS dan weer niet, want dan zou het militair-indutriëel complex haar macht en inkomen verliezen, onder de evenaar geen dreigingen waar we toen voor moesten vrezen, laat staan zoveel miljarden tegen spenderen. Konden we het nucleaire arsenaal decimeren, ga zo maar door.
Hier heeft Eisenhouwer nadrukkelijk voor gewaarschuwd.
www.youtube.com/watch?v=SEGpTu8sVKI
War is a racket.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 22:19: Goed gesproken, helemaal juist. (ik lees geschiedenisboeken, dit is voor een andere reaguurder)
@Zapata10 | 19-03-22 | 22:16: Reken maar dat Stalin 'pissed off' was! Maar hij had natuurlijk geen enkel recht van spreken, aangezien hij zelf eerst de Winteroorlog tegen Finland begonnen was. De Finnen zijn gaan samenwerken met de Duitsers, min of meer onder het motto 'de vijand van mijn vijand is mijn vriend'. Je zou ook kunnen zeggen dat ze de duivel met Beëlzebub hebben proberen uit de drijven. Zoals gezegd in mijn tegel, die Finnen hebben al heel wat balanceerwerk moeten uitvoeren.
@Abject | 19-03-22 | 22:21: Wat betreft uw eerste zin: ik wil best geloven, dat het aangenaam vertoeven was in die neutrale landen. Maar doordat Poetin nu deze agressie-oorlog is begonnen, de eerste pure aanvalsoorlog in Europa sinds 1945, zijn al die neutrale landen zich op het achterhoofd gaan krabben. Poetin heeft wat dat betreft bij Zweden en Finland met zijn maffia-dreigementen precies het tegendeel bereikt van wat hij beoogde. Slechte zet voor iemand die vaak voor 'tacticus' en 'schaker' versleten wordt.
@KeesBruin | 19-03-22 | 22:25:
Dat dus. Hetzelfde geldt voor Oekraïne dat begin jaren '30 opzettelijk werd uitgehongerd door Stalin. Die holodomor kostte zo'n 5 miljoen Oekraïners het leven en de overlevers waren ook behoorlijk beschadigd. Dus het lag voor de hand dat de nazi's daarna als bevrijders zouden worden gezien.
Raar dat sommigen het "gedrag" van onderdrukte volkeren feller veroordelen dan de misdaden van Stalin. Die niet alleen verantwoordelijk was voor genoemde onderdrukking; maar bovendien vrijwillig een pact met Hitler sloot. Waarin Europa werd verdeeld, waarna Hitler en Stalin als goede vrienden Polen binnenvielen.
@Dandruff | 19-03-22 | 22:47: Ja, ook die holodomor heeft natuurlijk bijgedragen aan de positieve instelling die de Oekraïners tegenover de Duitsers aannamen in WO2; Rusland was hun vijand, niet Duitsland.
Nogal wiedes dat die volkeren kozen voor de 'vijand van mijn vijand', ook al was dat bepaald geen lieverdje, om het maar eufemistisch uit te drukken.
Nu staan we op het punt dat er straks in die Oekraínsche steden honger gaat uitbreken onder de bevolking. Die zijn de holodomor nog lang niet vergeten! Ik geloof niet dat het ooit nog goed gaat komen tussen Oekraïne en Rusland.
@KeesBruin | 19-03-22 | 23:11:
Inderdaad, de vijand van mijn vijand is mijn vriend.
Iedereen die de Oekraïners samenwerking met de nazi's verwijt moet beseffen dat wij samenwerkten met Stalin. Die niet alleen veel meer slachtoffers heeft gemaakt dan Hitler, maar bovendien een bondgenoot van Hitler was. Samen verdeelden ze Europa; samen vielen ze Polen binnen; en de Duitse tanks rolden dankzij Russische olie West Europa binnen.
Zelfs toen Duitsland de oorlog ging verliezen gaf Rusland de nazi's nog wel toestemming en ruimschoots tijd om de anti-Duitse opstand in Warschau neer te slaan. De Poolse opstandelingen die zo de Russen hadden willen helpen werden genadeloos uitgeroeid terwijl de Russen toekeken.
De haat tegen de Russen zit diep, in veel Oost Europese landen.
@Abject | 19-03-22 | 22:21:
"Sowieso had Rusland binnen de NAVO gehaald moeten worden toen er e kans was [...]"
Kunt u aangeven wanneer die kans er was ? Ik kan 'm, terugkijkend op ruim vijftig jaar, niet ontdekken namelijk.
@LD69 | 20-03-22 | 00:11:
Met Jeltsin. Russia was toen totaal blut en nam aan alle kanten hulp aan. Amerikanen die russische wetten aangaande concurrentie schreven, Rusland die het Amerikaanse ruimteprogramma droeg.
Had best gekund. Dan hadden we nu waarschijnlijk een veel duidelijker noord-zuid verdeling gehad.
Vooral met de Duitsers, zei een Finse vriendin van mijn moeder.
@KeesBruin | 19-03-22 | 22:36: Vergeet niet dat een tacticus geen strateeg hoeft te zijn.
Putin heeft natuurlijk de wapens (niet kernwapens) om Ukraine van de kaart te vegen.
Maar tot dusverre begint hij er niet aan.
En waarom?
Weet ik niet.
Jij kijkt ander nieuws dan ik geloof ik
Jawel, hij is toch lekker bezig nou?
Stapje voor stapje steeds zwaarder materieel inzetten, dan lukt het wel zonder kernbommen.
zie eerdere stukken over historische banden. Als hij Kiev volledig platgooit kan ie zelfs voor zn eigen aanhang nooit meer zeggen dat de Oekrainers dat zelf gedaan hebben, laat staan dat ie ze bevrijd heeft. Hij zal wel biologische of chemische wapens kunnen gebruiken, zolang het hart van het Slavische rijk (Kiev dus) maar overeind staat, althans de infrastructuur en kerken. Een chemisch wapen kan dan weer wel, want die lijken ruim je wel op en dr zijn nog 10 miljoen over. Zelfs een tactisch kernwapen kan, maar niet op Kiev. Eerder bij de westelijke aanvoerroutes. Meerdere vliegen in 1 klap. Ben dan ook bang dat dat de reden is dat ie daarom zn hypersone wapens daarom aan t uitproberen is.
@Shoarmamasutra | 19-03-22 | 21:51:
Nee hoor.
Maar hij heeft hypersonische raketten waar een paar van Kiev in pijn kunnen schieten.
Maar dan is ook iedereen dood.
En dat wil ie (nog) niet.
Inzet van kernwapens betekent eigenlijk dat je geen andere uitweg ziet en heb verloren, maar niet als enige wil verliezen.
Putler had het plan om in Chechnya tactische kernwapens in te zetten toen het daar ook zo geweldig ging, overigens ook in 2014-2015 had hij ook al het plan in Ukraine.
Dit betreft een vooroordeel - Die ervaring hebben de Russen (Feitelijk) zeker wel. Zie Georgië, Afghanistan (Jawel, gedurende de jaren 80 - Wat een onderdeel vormde van de val van de USSR), het eiland Sakhalin (Afgepakt van Japan tijdens WOII), en de landen van het IJzeren gordijn bij ons in Oost-Europa, na de val van de Nazi's en het einde van WOII. Dat Rusland andere landen niet aan zou vallen is een mythe. Een feitelijk niet houdend, verbaal whataboutism en spindoctor sprookjes verhaaltje. Veelal opgepikt, door niet goed geïnformeerde leken.
De echte agresser heeft de meeste ervaring?
Whatever, doet helemaal niet terzake nu, momenteel is Rusland de echte aggresor.
Ieder conflict heeft zijn eigen agressors.
@Shoarmamasutra | 19-03-22 | 21:52: NEEN.
Rusland is de agressor.
Poetin is de agressor.
Niemand anders!
@Nederlandop1 | 19-03-22 | 21:46: Het zou me toch wat geworden zijn als Rusland niet de landen van dat Oostblok binnen gevallen was in WW2. Een ander verhaal is dat Stalin er puppet regimes neerzette. Maar dat staat weer los van het feit dat de Rus de nazi's uit die landen weggeschopt heeft. Het heeft niets met whatabboutism te maken. Wel met het schelle stemmetje van de meest hypocriete luitjes die totaal kapot gebombardeerde landen zoals Libie, Yemen en Irak vergeten en met groot borstgeroffel de wij zijn de good guy kaart spelen. Wij het westen onder leiding van Uncle Sam zijn ook verrot.
@Zapata10 | 19-03-22 | 22:00:
Had Stalin niet eerst een pact met Hitler gesloten waarin Europa verdeeld werd? Vielen ze niet samen Polen binnen?
Dat verhaal dat "Rusland geen ervaring met landen binnen vallen" zou hebben is dus gewoon niet waar. Onjuist. Complete onzin.
Daar kunnen we allerlei andere conflicten bij betrekken, maar de VS hadden de neiging een land te democratiseren. Daarom waren West Berlijn en Zuid Korea gezelliger dan Oost Berlijn en Noord Korea.
@snapal | 19-03-22 | 21:55: En de EU en Amerika, zoals Bidens zoontje, waren ook helemaal niet aan het donderen in Ukraine, beetje lullig van Rusland dat hij het zat was.
@Keutels | 19-03-22 | 21:16: Putler strategische inzicht is eigenlijk nooit een succes gebleken. Dat begon al aan het begin van zijn carriere in Chechnya.
Als een inval/invasie een succes is, dan is er naast een succesvolle militaire campagne ook een begrip/ondersteuning vanuit de meerderheid van de bevolking van het land waar men binnen is gevallen - dan is er pas sprake van een succes.
Nu met inval in Ukraine heeft Putler niet alleen de Ukraine tegen zich, maar de gehele westerse wereld. Hij kan militair-strategisch Ukraine niet bezetten/bezet houden (vergt minimaal 80.000 man.)
Bij de inval van de Ukraine vernielt deze domme narcistische nationalistische mafia dwerg met een Tsaar complex niet alleen Ukraine maar ook zijn eigen land. Op dit moment zijn er meer dan 5000 sancties tegen Rusland (meer dan tegen Iran). Elk er toe doende bedrijf buiten het westen dat zaken wil doen met een Russische onderneming, komt evenzo op de westerse sanctielijst te staan. Daarnaast vertrekt alles met goede kennis uit Rusland (200.000 al sinds begin van de oorlog). Er gaan in rusland al stemmen op voor een uitreisverbod voor diegene die in bepaalde sectoren werken op hogere posities, zoals IT, medisch etc. Maandag gaat de beurs in Moscow weer open, maar ik denk niet dat het einde van de dag haalt.... wie weet zelfs niet eens de middag.
Ik denk dat Putler eerder het veld ruimt dan dat Ukraine valt
Wie is Putler?
@snapal | 19-03-22 | 21:57: Wie is snapal?
@litebyte | 19-03-22 | 22:02: Zo jammer, je betoog is best wel goed, jij hebt geen Putler nodig.
@snapal | 19-03-22 | 22:28: Ik blijf Putler gebruiken totdat hij dood is, dus laten we hopen dat dit niet lang meer hoeft :-) Putler is een prima samenstelling gezien zijn strategisch inzicht en historische overeenkomsten m.b.t. excuses om landjes te veroveren.
@litebyte | 19-03-22 | 22:36: Als het uit principe is, dan is
dat wel een plausibele reden.
Feynman mate. Vanuit een goed hart hier, aardig stukje maar doe's niet die 24 linkjes. Totaal overbodig. Een goede columnist heeft niet talloze links nodig om zijn verhaal te ondersteunen en is ook een beetje minachting naar de lezer of misschien onzekerheid voor jezelf. ;-)
Het is wel prettig voor de reaguurder die wat verder wil lezen dan zijn neus lang is. Je hoeft niet op allemaal te klikken.
Het is een goede gewoonte, onder wetenschappers is er algemene concensus dat bronnen en verwijzingen cruciaal zijn voor kwaliteit
@W_F | 19-03-22 | 21:47: en ook Shoarmasutra
Ik ben niet zo van het voorkauwen. Heb je verdere interesse of ben je het niet eens met hem dan zoek jezelf.
Ik vind dat nml mooi. Is ook goed voor je hersens. ;-)
Met een EU leger (dat eventueel gesteund word door de NAVO), is lid worden van de NAVO niet meer nodig, een EU lidmaatschap heeft ongeveer hetzelfde effect.
Ik hoop dat het vannacht een beetje rustig blijft in Oekraïne.
Zonder de Amerikanen en de Engelsen gaan de EU landen dat nooit winnen.
@jaja | 19-03-22 | 21:42:
Vergeet de Fransen niet. Die hebben een goed leger en daar maak je geen mee en die Spanjaarden kunnen ook verdomd verbeten zijn.
@jaja | 19-03-22 | 21:42:
Als toen die Nixon daar niet kwam zaten we allang onder de communisten.
En wie gaat de EU leger aansturen dan? Von der Leyen of Timmerfrans? Is geen optie. Alle landen gezamelijk? Dan is er altijd één met andere belangen die zijn vetorecht gebruikt. EU leger wordt dan een miljarden verslindende papieren tijger.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 21:46:
Sorry voor de reactie op mijzelf.
"En daar maak je geen grappen mee," moest het dus zijn. Excuses
@Crankhead | 19-03-22 | 21:49: Een EU leger? Als er iets is dat een werkelijke unie bindt dan is het wel 1 leger. Maar de EU is helaas een bankpapieren tijger. Ze kunnen het nog niet eens eens worden over waar te vergaderen. Chauvinisme, industriele en mationale belangen en verschil in strategisch en tactisch inzicht... dat EU leger komt er niet. De EU is niet een VS, hoe erg EUroscisten zoals Timmermans of brokkeltandje Verhofstadt u dit ook willen laten geloven
@Crankhead | 19-03-22 | 21:49:
Klopt. Dat is ook nog eens de vraag. Als je die nitwits in Brussel bekijkt dan hou je je hart vast. Ik zie het al voor me dat gekonkel tussen de twee belangrijkste landen in de EU. Frankrijk, normaal pro-actief en Duitsland, pacifistisch-laf want die eeuwige hysterische 2e wereldoorlog zonde en zelfkastijding. Oh joy, maar niet echt.
En ze leefden nog lang en gelukkig is het eerste wat bij mij opkomt
Dat van Japan is erg interessant. Ten tijde van WOII waren de Russen doodsbenauwd voor een Japanse inval. Toen bleek dat Japan daar vanaf zag kon Rusland zich volledig richten op het westfront.
Ik zou zeggen, Japan, grijp je kans.
Doet Japan niet. Ze zijn heel vreedzaam. (geworden)
@snapal | 19-03-22 | 21:39: De oorlog in Ukraine en de oplopende spanningen in het noorden van Japan (Putler heeft er recent extra troepen naartoe gestuurd) vlakbij Chishima retto (door het westen vaak aangeduid als Korilen... de Russische naam voor de eilandjes) Japan wil zich nu beter bewapenen (lees meer aanvalswapens), maar daar is een wetswijziging voor nodig.
@litebyte | 19-03-22 | 21:55: Die wetswijziging komt er wel, schat ik in: onder druk wordt alles vloeibaar.
Als Japan verstandig is, ziet het land dat het zo snel mogelijk kernwapens krijgt. Erg nuttig, met China en Rusland als buren.
@KeesBruin | 19-03-22 | 21:58: Japan zal nooit kernwapens aanschaffen, zlefs de meest rechtse ertoe doende partijen in Japan zijn hierop tegen.
Die wetswijziging proberen ze serieus al sinds dat China zit te kloten bij de Sensaku eilanden. Ze hebben nu met veel moeite 2 helicopterschepen die eventueel ook door bepaalde vliegtuigen kunnen worden gebruikt. Maar deze mogen absoluut geen vliegdeksschepen woerden genoemd, omdat dit wordt gezien als aanvalswapen - en die mogen ze officieel niet bezitten als Japan Maritime Self-Defense Force
Zoek op YouTube op "USA drill Clear Skies Ukraine " 3 jaar geleden.
Poetin dacht: niet in mijn achtertuin! En zo geschiedde.
Het is niet zijn achtertuin. Het is een land met burgers.
Putler had in 2017 mogelijk vergaande plannen om de Baltische staten binnen te vallen, er lagen op een bepaald moment bijna 150.000 Russische troepen aan de westerse grens. Dit zorgde voor een versnelde opbouw van westerse troepen in de Baltische staten en veel meer oefeningen.
@litebyte | 19-03-22 | 22:00:
Dat eerste kan ik 100 % beamen.
Maar nooit geweten dat er zoveel Russische troepen aan de grens stonden.
Dank voor de info.
@litebyte | 19-03-22 | 22:00:
Misschien was dat zijn reactie op onderstaande:
6 jaar geleden: YouTube 'USA in Poland, Brake at the State border'
De link naar 3 jaar geleden is een absolute aanrader.
In elk conflict moet je de “verliezer” de gelegenheid geven om zich zonder gezichtsverlies terug te trekken.
En daar heeft de wereld, denk ik, een probleem.
Zelfs wanneer Zelensky zou willen toegeven aan de Russische eisen ( Neutraal, Krim en andere gebieden onder Russisch gezag ), zou het Westen daaraan nooit toe willen geven.
En volkomen terecht, het is het belonen van de agressor en een open uitnodiging naar China om Taiwan te annexeren.
Dat betekent helaas ook dat Vlad dit conflict niet tot een einde kan brengen zonder gezichtsverlies of een gekrenkt ego.
En dictators en ego is een nogal heikele combinatie.
Wat de consequenties daarvan zijn, kunnen we alleen maar raden en hopen voor het beste.
En dan is het nog maar de vraag wat het gaat veranderen binnen Rusland wanneer Poetin van het toneel is verdwenen.
Hoe ziet de toekomst van Rusland er dan uit?
De historie leert dat het een aaneenschakeling is van machtswellustelingen, gepaard gaande met enorm veel persoonlijk leed met Gorbatschov en Jeltsin als uitzondering.
Maar dat Poetin moet verdwijnen van het Russische en wereldtoneel lijdt geen twijfel.
Er zal een implosie vanuit Rusland moeten komen.
De aanzet is wellicht gegeven door het F1 team Haas door de Mazepins eruit te gooien.
Die zullen vandaag met enorme frustratie hebben gezien dat na jaren sukkelen de Haas auto presteert en zowaar binnen de top 10 zich kwalificeert en zich realiseren dat door hun president de familie niet meer in Europa mag komen en hun F1 droom aan diggelen ligt.
Laten we hopen op het vlinder effect, 1 oligarch die dusdanig pissed off is dat hij de rest op sleeptouw kan nemen en de totale waanzin van deze onzinnige oorlog kan stoppen.
Want dit gaat niet om landje pik, maar om het megalomane gedrag van een dictator die gelooft dat “zijn” wereldbeeld het juiste is.
Ten koste van vele, vele onnodige levens.
Zowel aan Oekraïense als Russische zijde.
Vrede!
Amen.
Dan begon je lekker en eindig je bij Haas...
Net met vriend Robbie over.. Wat is het resultaat als je dat hele Rusland simpelweg afsluit. Krijg je ook weer gezeur van..
Is wel zo. Goeie heldere tegel +1
@neonreclame | 19-03-22 | 21:30:
Ik eindig met Haas om van macro naar micro te gaan.
Daar zullen uiteindelijk de veranderingen van moeten komen, alles begint op micro niveau.
Kijk naar die journaliste van het Staatsjournaal.
Wat een lef.
Los daarvan..
Mazepin is weggetrokken bij Haas als straf omdat zijn vader sympathie heeft met Putin..
Los van het idee als en of, sluit je iemand buiten waar je het niet mee eens bent..
Dat kennen we hier in NL ook.. Dat klopt niet...
@Botte Hork | 19-03-22 | 21:31: Dank
Putin mag best zijn eisen krijgen, dan is ukraine wel mee geholpen. Sancties door andere landen moeten gewoon blijven tot hij alles heeft teruggegeven, afgetreden is en de waarheid verteld heeft en alle schade betaald.
'Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het westen wel heeft opgebouwd.'
Rusland heeft de afgelopen 77 jaar juist heel veel ervaring met landen binnenvallen.
Het was alleen niet altijd een succes.
@Keutels | 19-03-22 | 21:16: Meh, alleen Afghanistan. En dat was ook voor ons niet zo een succes. Daarvoor alleen het toenmalige Tsjechoslowakije en daarvoor Hongarije. Het inval trackrecord van Uncle Sam ligt toch behoorlijk wat hoger.
@Zapata10 | 19-03-22 | 21:21:
Vergeet Georgië en de Krim niet. En volgens mij hoorde het Oostblok ook niet geheel vrijwillig bij de USSR.
Overigens ook weer een *unie* van landen die niet per se vrijwillig bij Rusland waren aangesloten. De inmenging door de VS in allerlei oorlogen was doorgaans tijdelijk en gericht op het democratisering van die landen.
Overigens vind ik @Feynmans "ervaring met landen binnen vallen" een beetje een kul-argument. De wapens en tactieken van nu zijn totaal anders dan onder Napoleon of Hitler. Het zijn ook niet dezelfde generaals als toen of zo.
@Dandruff | 19-03-22 | 21:32: Kom nu toch met democratisering. Het ging en gaat de VS ook alleen maar om macht, invloed en poen. Rusland is een schoftenstaat maar de VS is echt niet veel beter.
@Dandruff | 19-03-22 | 21:32:
Wat hier vaak wordt vergeten zijn 1956, Boedapest en 1968 Praag. En vooral Tsjechie heeft een hartgrondige hekel aan de Rus. Net zoals de Polen.
Kleine anecdote. Tijd geleden zat ik hier in Lugano in een restaurant en raakte in gesprek met Ivan de ober, zeer gezellig. Dus ik op een gegeven moment: "You are Russian?"
Ivan: " No sir, I am Latvian and not Russian like..... zose girls on zat table zere." En toen keek hij heel vies naar een tafel met verwende Russische teenage botox meisjes gehuld in opzichtige Chanel/Gucci/Dior kleding die hier met een papa-goldcard op school zitten.
Ik had zoiets van mmkay.
"But Mr. Basil can I ovver you a digestive?" Lol!
@Zapata10 | 19-03-22 | 21:47:
Dat mag jij vinden.
Juist omdat wij door de VS bevrijd zijn mag jij het decennialang anti-Amrikanisme waarmee wij zijn opgegroeid vrolijk spuien. In landen die niet door de VS bevrijd werden maar bezet door (bijvoorbeeld) Rusland bepaalt de overheid wie jij moet haten en wie jij moet aanbidden.
Feitelijk klopt het dus niet wat je zegt.
Als de VS uit waren op macht dan zouden oa West Europa, Zuid Korea en Japan nu net zulke kutlanden zijn als het voormalig Oostblok of Noord Korea.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 21:59:
Klopt. Het is niet voor niks dat die landen vaak wel hun defensie op orde hebben. Dat zit daar echt diep.
@Dandruff | 19-03-22 | 22:37:
Klopt. En die Russiche minderheden in ELL zijn daar bewust door Stalin geplaatst om de boel te verwateren. Zijstraat. Erdogan doet dat ook om de oppositie in de grote steden als Istanbul, Ankara, Antalya en Izmir te verwateren. Is hem gelukkig tot heden niet gelukt en werkt zelfs tegen hem. Hij heeft dat door en probeert nu de vredesduif te spelen. Maar mijnheer Erdogan het probleem en de bijna hyperinflatie blijft. het is leuk dat hij nu aankloot maar daar kan de arme Turk geen brood van kopen. Zijstraat verhaal dit maar wel enigszins on topic maar wel in de lijn van hoe dictators denken.
@Basil Fawlty | 19-03-22 | 22:51:
Tja, het aloude verdeel en heers. Een homogeen volk zal minder van een dictator pikken dan een lappendeken van elkaar bestrijdende bevolkingsgroepen.
En och, Rutte is geen Erdogan maar toch. Inmiddels snap ik wel waarom de EU-lobby zo voor open grenzen en massaimmigratie is. Al voor deze Russische oorlog werkten er 2 miljoen Oekraïners in Polen, en miljoenen Polen in West Europa. Ondertussen wandelen er ook miljoenen werklozen uit Afrika en het Midden Oosten naar West Europa. In veel steden zijn autochtonen een minderheid geworden.
Probeer dan maar eens de strijd aan te gaan met corrupte baantjesmachines, nepotisme en machtsmisbruik. Temeer daar bepaalde partijen stemmen winnen door clangerichte kandidaten in te zetten, of clangericht met subsidies te smijten. De gedachte dat men vanwege de partijstandpunten op een partij kan stemmen is inmiddels achterhaald.
@Zapata10 | 19-03-22 | 21:21: Valt wel mee, juist een beetje gekeken daarnaar en die russen zijn nogal van het aanvallen, proxy oorlogje doen in hun buurlanden met als wens om het in te lijven bij het grote russische rijk. Hoor ook vaak die verhalen van als canada vriendjes zou worden met rusland en dan daar kernwapens zou neerzetten dan hadden ze dat ook gedaan. Maar dan wel specifiek iets als canada roepen omdat het al in het verleden gebeurd is daar met cuba, maar cuba is toch geen staat in amerika geworden dus zo aggresief zijn ze niet.
@Dandruff | 19-03-22 | 23:25:
Je wijkt nu te ver af mijn beste. Laten we dit voor een ander relevant topic bewaren.
We kijken er al een jaar naar.
Is koffiedik kijken weer teruggekeerd, waar is die goede oude glazen bol gebleven?
Samenvattend, we moeten escaleren om te de-escaleren?
Escaleren komt van escalier, je kunt naar omhoog en ook omlaag.
Rusland heeft maar 10% van zijn leger hier ingezet hoor, het is triest dat bijna niemand begrijpt wat er gebeurt en wat een superslecht idee het is om oorlog te voeren tegen Rusland, deze winter zal iedereen het dan weer wel begrijpen ja.
Waarom is dat een superslecht idee?
@snapal | 19-03-22 | 21:18: Er zitten een paar miljoen mensen zonder voorraden opgesloten in steden. Beleg van Leningrad vergeten? Terwijl Leningrad nog een waterweg open had.
180.000 heeft hij ingezet en hij heeft er 900.000.
Maar daar zitten ook dienstplichtigen bij.
En die mogen volgens de Russische wet niet meevechten in een oorlog.
Dus het zijn er een stuk minder.
@Zapata10 | 19-03-22 | 21:23: Het verband ontgaat me.
Kansparel.
Zit te wachten op antwoord.
@snapal | 19-03-22 | 21:18: Omdat dat voor ons nog nooit goed is afgelopen, en we weten dat niet omdat we geen geschiedenisboeken lezen.
@jaja | 19-03-22 | 21:26: 250k paramilitair en 250k reserve plus 850k regular
@jaja | 19-03-22 | 21:26: ok, 15& dan
sterkte van een land gaat niet alleen om hoe groot je leger is
@kansparel | 19-03-22 | 21:34:
TSSS, wat een conclusie, bullshit man.
Verdere discussie is zinloos.
@jaja | 19-03-22 | 21:26: Het is alleen nog geen oorlog in Rusland, maar een speciale sneeuwvlokjesoperatie
@snapal | 19-03-22 | 21:18: dat weinig mensen weten waarom het de moeder van de slechte ideeën is maakt het alleen maar een nog veel slechter idee, geeft niet, Poetin gaat het jullie uitleggen, en nogmaals ik ben niet voor Rusland!
@snapal | 19-03-22 | 21:32: Het verband ontgaat je? Als je die mensen tot in de volgende winter zonder voedsel en medicijnen laat zitten, wat gaat dat met die mensen doen denkt u?
@kansparel | 19-03-22 | 21:43:
Hoe weet je dan dat Poetin het gaat uitleggen?
Heeft hij jou dat verteld?
En met 10% inzet hebben ze zich dus totaal vergist en moeten ze nu een tandje bij zetten met behoorlijke kosten. Even niet te vergeten dat zolang putin daar aan de macht zit ze nooit meer uit de nu geldende dictatuur gaan komen en het economische dal en uitsluiting. Dacht je dat eerst Corona je vakantie had verpest, komt die Putin er nog even overheen waardoor je alleen nog naar China kan.
... het was trouwens een drone van Oekraïne die in Kroatië terecht kwam, nog uit de Sovjettijd...
Ik ben dus niet de enige die dat dacht.
Gelukkig! Was al bang dat het weer aan mij lag na mijn eerste dronken vlucht met de inmiddels vermiste DJI Mavic 3 Drone. RIP ruim 2750,- euro...
Maar toch een opgelucht gevoel! *proost
www.youtube.com/watch?v=3gCAhr8YSjE
en verder kan ik beter miene schaft halte, of zoiets
Poetin moet opgepakt worden en wel zo snel mogelijk. Berechten in Den Haag als het mogelijk is.
Het is het type, wat kernbommen als een redelike optie ziet om zijn doel te bereiken.
Het is voor mij ook zonneklaar, dat Poetin probeert tijd te trekken met de onderhandelingen, net zolang tot de steden ruiines en onbewoonbaar zijn.
Dat hij nu met die superraketten begint is volgens mij geen goed voorteken voor de rest dat nog komen gaat.
Applaus voor dit geweldige reaguursel. Snapal zegt tenminste waar het op staat. Hij is ook de enige die het snapt. Altijd.
@jaja | 19-03-22 | 21:12: Poetin moet moven, anders wordt het wereldoorlog III.
Dat is mijn mening.
@snapal | 19-03-22 | 21:21:
Ik denk het ook.
"China wil niet dat westen te machtig wordt, zal misschien Rusland net zoals Korea en Vietnam steunen."
Onze kracht komt uit coöperatie. Als China zich bij Rusland schaart zal dat niet zonder consequenties zijn en ook tot uitsluiting en recessie lijden.
Alleen hoe kunnen wij China gaan boycotten? Dan hebben wij een direct probleem, China voorlopig niet, die hebben geld zat. Al onze producten komen uit China, hier wordt vrijwel niks meer gemaakt. Voordat wij hier weer fabrieken hebben, zijn we 5-10jaar verder.
@laadpaal | 19-03-22 | 21:17: Niet overdrijven. Komt vooral goedkope meuk vandaan. Het is een wisselwerking. Zoals je nu ziet is niemand gebaat bij conflict.
Men heeft het vaak over een Chinees-Russische as maar je kan je afvragen wat er van over is. De chinezen kijken niet op een leven, maar zijn ovee het algemeen toch principieel voor stabiliteit en harmonie. Het brute lompe optreden van Rusland wordt daar echt niet zo gesmaakt. Ze zijn erg stil nu. Weigerden munitie te leveren en maken zelfs een compliment over de Oekraïnse standvastigheid. Dat is in de chineze beleefdheidscultuur een halve dolkstoot aan Poetin.
@laadpaal | 19-03-22 | 21:17: China heeft ik weet niet hoeveel geld uitgeleend aan de VS; biljoenen volgens mij. Als de VS zouden besluiten om de rente- en terugbetalingen daarvan een tijdje op te schorten dondert volgens mij heel China in no time in elkaar. Dus: zo sterk is China niet zonder het Westen als partner.
@Neuth | 19-03-22 | 21:34: De wereldeconomie is zo onderling verweven dat het wegvallen van Rusland al enorme problemen oplevert. Zonder China valt het hele kaartenhuis ineen, kan je evengoed een kernoorlog beginnen, zelfde resultaat, op de straling na. Alles desintegreert, armoe&hongersnoden, overal burgeroorlogen, jij snapt het niet,.
@Abject | 19-03-22 | 22:14: Zegt iemand die zowat herhaalt wat ik zeg... Je overdrijft het belang van niet primaire goederen.
@Aristotalloss | 19-03-22 | 22:11:
Of de dollar devalueren.
"Rusland heeft gewoon niet de ervaring in landen binnenvallen, die het westen wel heeft opgebouwd". Zeg dat wel.
Hoe het ook "eindigt" de Russen zullen nooit beter/sterker uit dit conflict komen.. op korte en ook zeer lange termijn.... bye the bye.. Sjinesen zijn alleen voor zichzelf bezig.. die illusie kan men vergeten.
Ik vind dat er een eind aan moet komen. Een compromis sluiten en afgelopen.
De tijd zal leren hoe dan verder te gaan.
En nee, ik vind niet dat we de hele Europese economie naar de kl*ten moeten laten gaan. Ik vind zelfs dat NS2 op een gegeven moment in gebruik moet worden genomen omdat de EU voorlopig niet zonder gas kan.
Zeker. Vrede door gemeenschappelijke economische belangen! Zoals de EEG ooit bedoeld was, vóór Verhofstadt zeg maar.
Nee Rusland gaat gesloopt worden werd tiit.. Geen compromis niks nada rien... Hoop dat het gebeurt als in 1989 Roemenië
Eu... Who cares... Groningen kan subiet ooen
@niv01 | 19-03-22 | 21:12: Ben het helemaal met je eens: niks 'compromis sluiten'! Het Westen heeft nu een kneiterharde en zeer uitgebreide wurggreep om het regime van Poetin c.s. Zowel economisch als cultureel en dergelijke. Gewoon vasthouden die wurggreep. En dan kan iets heel kleins uiteindelijk de doorslag geven. Bijvoorbeeld als de Russische bevolking merkt dat ze nergens meer aan mee mogen doen zoals het Eurovisie Songfestival. Dat soort dingen laat ze dan zien dat ze echt helemaal geïsoleerd staan. En dat het Westen het verhaal van 'Oekraïne bevrijden van de fascisten' absoluut niet pruimt!
@Aristotalloss | 19-03-22 | 22:04: Zoals meneer in ondertitelde filmpje duidt; Iran wordt al 40 jaar geboycot, met sancties die veel zwaarder zijn dan wat Rusland nu opgelegd krijgt. Haalt geen zak uit, Iran voert overal ter wereld infiltraties en ondermijningsacties uit. Waarom zou het bij Rusland wel lukken? Daarnaast zullen de Oosterburen van Rusland die sancties niet zo nauw nemen want zij hebben ook belangen.
Theorie is altijd 'fijn' om te lezen. Het probleem is dat feitelijkheden de theorie altijd achterhalen en dat de theorie weer een stapje verder gaat om vervolgens weer achterhaald te worden door de feiten. De theorie is een soort droom of nachtmerrie bedacht door iemand die probeert (on)rust en duiding bij een ander te brengen. Je hebt er niets aan.
Op voorhand mijn welgemeende excuses voor mijn bijdrage, aangezien regelmatige kritische noten aan het adres van deze schrijver sneller worden gesjorst dan een opiniestuk in de Morscow Journel. Anyway de reden dat Rusland geen overwicht in de lucht heeft is omdat de Russische piloten scheidsbenauwd zijn om door eigen troepen te worden neergehaald. de communicatie tussen lucht, landmacht en marine schijnt dramatisch te zijn. de suggestie om nu met een stok een Russische beet te gaan prikken lijkt me ook niet handig. niets voor niets dat er vandaag en supersonische raket op die luchtmachtbasis is gevuurd. Vind net even te veel stoere taal in dit betoog. We zouden wel eens wat meer tact mogen hebben.
Kan ik hier plusjes geven?
Dat hij goed zou zijn voor 1000 miljard hoorde ik vandaag ook.
Dan is hij dik 5 keer rijker dan Bezos?
Dit lijkt me een lulverhaal.
Er zijn hele grote graaiers hoorr.!
Staat nergens dat hij persoonlijk dat bedrag heeft.
@grapjasz | 19-03-22 | 21:11:
Maar een biljoen is wel heel erg veel hoor...
@Neuth | 19-03-22 | 21:15:
Nee, op de bank natuurlijk niet....
Maar in belangen.
nergens werd 1000 echte miljarden genoemd wellicht iets amerikaans gezien?
in 2015 werd eens 200 miljard genoemd. Die triljoen is volgens mij genoemd als wat Rusland verstopt heeft in het westen.
Rusland loopt vanzelf leeg op deze oorlog. Moraal van manschappen, geld om ze te bevoorraden en het volk dat gaat verhongeren. Scenario Ceaușescu lijkt mij beste kanshebber. Nog een maand of 10.
Hoor ik hier nu een redenatie uit een bunker in Berlijn lang geleden of van een klein Corsicaans ventje met zijn hoed verkeerd om op?
Dan pas? Dan zitten we ook alweer dik in de corona-ellende met de delta-variant 2.0. Damn, wat verlang ik terug naar de jaren pré 2020.
hahaha, de propaganda machine begint langzamerhand toch zielig te worden. dit verhaal zit vol wensgedachtes en aanoonbare verdraaingen...
Geldt ook voor de vele pro-Rusland natte scheten.
hahahaha, u bedoelt de st putinsburg nonsense!
Hopelijk wordt hij de nieuwe Nicolae Ceaușescu.
Met een militair tribunaal van 5 minuten.
Dat mogen we wel hopen.
Maar dat moet je hem wel eerst te pakken zien te krijgen.
Dat lijkt me niet al te makkelijk.
Ceaușescu had ook een geënsceneerd optreden vlak voor zijn val.
@BrutusBosch | 19-03-22 | 21:05:
Het gezicht van de man toen het volk op het plein in actie kwam!
@J.P.Drapeau | 19-03-22 | 21:28:
Het gezicht van dat rotwijf van hem staat me nog bij.
Was ik net 20 en nu 52.
De tijd gaat snel...
Raar stuk dit. Deze zin ook: "het wordt tijd dat we een beetje aan die deuren gaan rammelen". Wat wil je nou Feynman? Escalatie? Een wereldoorlog?
Zoals voormalig commandant der strijdkrachten Dick Berlijn aangaf op BNR: Conflicten ontstaan als 1 van de 2 partijen de ander als zwak ziet. 4:37 www.bnr.nl/podcast/thebigfive/1047057... Je moet dus als NAVO niet alleen sterk zijn, je moet het ook aan de grens tonen.
@Feynman | 19-03-22 | 22:06:
Nog meer uitdagen. Dat lijkt mij het minst wenselijke pad om te bewandelen. Logisch dat een ex-commandant dit wel zo ziet, hij bekijkt dit met een militaire blik. Maar die is nogal zwart-wit. NATO good, Putin bad. Ik zie liever gebeuren dat Stoltenberg wat meer in de voorgrond gaat treden, hij houdt (tot nu toe) gelukkig wel het hoofd koel.
@Kameraansteker | 19-03-22 | 22:26: Kinderlijke interpretatie van de woorden van Berlijn, een commandant der strijdkrachten. Wat denk je, dat die alleen soldaatjes heeft laten marcheren? Zulke lui weten echt wel hoe de hazen huppen.
Poetin valt Oekraïne juist nu aan (werd ook al voorspeld) omdat het een verdeeld land is, geen sterk land in elk geval. Hoewel nu blijkt dat ze met geleende spullen wel degelijk hun land kunnen verdedigen, ging het duidelijk om de schijn van zwakte waardoor het land is binnengevallen.
De laatste decennia heeft Europa z'n defensie laten afbrokkelen. De Nederlandse en Duitse legers slaan geen deuk meer in een pakje boter en andere landen zitten ook op die koers. Als je ook ziet welke lichtgewicht ministers we op die post hebben gehad, dan weet je dat dit met opzet is gebeurd. Alsof we per se willen dat Poetin ook Europa binnenvalt (en dan zijn we sitting ducks).
Toon kloten en zorg dat je het waar kunt maken, dan laat Poetin het wel uit z'n hoofd om binnen te vallen (zie ook Finland). Dat is juist niet uitdagen, au contraire.
75% van de strijdkrachten zijn ingezet volgens Feynman en vindt dat we aan het hek moeten rammelen. Rusland is ontzettend groot met een industriele kracht en inzet van mensen. Als we in de ogen van Poetin echt vervelend worden drukt hij op de rode knop of gaat over tot algehele mobilisatie. Dan moet er heel veel oorlog gevoerd worden om te winnen. Rusland verover je niet het land is te groot. Vraag maar aan Hitler en Napoleon hoe dat gelopen is.
Los van het feit dat ik vind dat we Rusland niet moeten aanvallen, denk ik wel dat een gezamenlijke inzet van NAVO landen compleet gehakt maakt van het Russisch leger.
Wat meer waakzaamheid bij de grenzen kan geen kwaad.
US assesses #Putin has "about three-quarters of his military dedicated to this fight" in #Ukraine, per a senior US defense official
Ik heb er alle vertrouwen in dat een generaal Poetin een nekschot toedient als ie met zijn hand boven de rode knop hangt. 99% van de mensen om hem heen geven meer om hun eigen familie dan de droom van ouwe.
De tweede wereldoorlog is deels beëindigd door het gebruik van kernbommen. Als we nu maar genoeg aan de deur van Rusland gaan rammelen zien we vanzelf hoe dat vandaag de dag gaat uitpakken. Lijkt me niet zo wenselijk.
@Andersdenkend | 19-03-22 | 20:59: NAVO landen, we hebben de VS, Frankrijk, Duitsland en het VK, de rest hangt er maar een beetje bij. Het Nederlandse leger mag Lutjebroek verdedigen en daar hebben ze hun handen vol aan.
EmilioEsteves | 19-03-22
"Rusland is ontzettend groot met een industriele kracht"
Rusland is vooral leeg en de industrie valt vies tegen, zie munitie voorraden. Ooit een industrieel product gekocht uit Rusland ? Ik niet.
@EmilioEsteves | 19-03-22 | 22:3 Volgens mij heeft Duitsland geen leger, niet toegestaan na WO11
Ik weet gewoon niet wat ik er allemaal van moet vinden. Oorlog is naar. Niet leuk. Moet ik er iets van vinden? Wegkijken is toch ook een recht? Ik kijk weg.
@snapal | 19-03-22 | 20:59: Leg eens uit. Waarom doe je vaak zo vervelend tegen mij?
@snapal | 19-03-22 | 20:59:
Nou, nou, nou
@snapal | 19-03-22 | 20:59: Mocht je er alweer niet op? dan maar weer even paar minuutjes op je hand gaan zitten.
@snapal | 19-03-22 | 20:59:
Team leptob...!!
Mocht het je ontgaan zijn, Leptob stelt vragen..
Kijk jij maar lekker weg... is ook het veiligste, vooral niet in de flits kijken... behalve als dat het laatste is wat je wilt zien.
altijd grappig die voorspellers achteraf. Net als nostradamus waarvan alle miskleunen maar vergeten worden en de toevallige vage voorspelsels die ergens op lijken plots als brilliant worden gezien.
Put In a Rat Cunt.
Voor ratten hebben we:
The American Mink Man, Rat Thunderdome!
youtu.be/vvzZLI04_is
REAGEER OOK