Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Carnaval = mannenbolwerk en "daar worden te weinig intelligente gesprekken over gevoerd"

We (de mannen) hebben al zo weinig en het wordt alleen maar minder. 

Want daar gaat het werkelijk allerlaatste bastion: carnaval. "Carnaval mag weer, na twee jaar coronabeperkingen. Voor vrouwen is weinig plek in de carnavalsstichtingen, al verandert dat langzaam," opent de NRC alsof dit de enige angle is om 's lands enige traditie aan te vliegen. 

"Carnaval is het feest van de omkering. De machthebbers hebben even niets te zeggen, het is de tijd dat Prins Carnaval en zijn gevolg regeren. Maar kan er van echte omkering sprake zijn als ook tijdens het feest, komende week, vrouwen geen rol van betekenis spelen? (...) Op sommige plekken, bijvoorbeeld in Roosendaal, is de nar een vrouw. Achter de schermen gaan de veranderingen verder: steeds vaker zitten vrouwen in het bestuur en ook een vrouwelijke voorzitter is niet bijzonder meer. Maar dat komt niet vaak voor."

En dat moet dus nog veel vaker voor gaan komen omdat vrouwen even grappig zijn als mannen [citation needed]. "„Het lijkt een pietluttig onderwerp, maar dat is het niet”, zegt Suzy Deurinck." Dat is het natuurlijk wel, maar desalniettemin zijn we een en al oor.

"Vlak voor de coronacrisis uitbrak, heeft ze in Bergen op Zoom op haar eigen manier geprotesteerd tegen het gebrek aan vrouwen in de carnavalsstichting: ze ging verkleed als prins op pad. "Van tevoren stond ze niet lang stil bij wat ze kon verwachten, maar de reacties schokten haar. „Mensen hadden er meteen een mening over. Sommigen vonden het grappig, anderen zeiden weer dat het een functie voor alleen mannen is. De clichés hoorde ik ook: dat ik alleen maar aandacht wilde.”"

Suzy merkt op dat mensen verwachten dat je ook meteen een kant-en-klare oplossing hebt als je ergens tegen protesteert, maar: "„Dat is niet zo. Ik heb het gevoel dat er iets niet klopt en dat heb ik aangegeven.” (...) Natuurlijk zal het hier ook goed komen, maar ik zie vooralsnog weinig intelligente gesprekken."

Kijk, en dat brengt ons tot de kern van het gehele euvel: er worden TE WEINIG INTELLIGENTE GESPREKKEN GEVOERD TIJDENS CARNAVAL. 

Maar even hè, als het dan toch het feest van de omkering is. Kunnen we het dan niet precies laten zoals het is, want vrouwen zijn toch al de baas in de echte wereld.

it's called culture sweetie look it up

Reaguursels

Inloggen

Klopt. Geen vrouwen bij de band!

Count_Bassie | 23-02-22 | 17:08

Uit mijn ervaring weet ik dat weinig vrouwen zin hebben om prins Carnaval te zijn. Dan moet je namelijk voor een publiek praten en dat is sowieso niet voor iedereen weggelegd. Ik durf zelfs te stellen dat veel vrouwen die verantwoordelijkheid niet willen. In mijn studententijd ben ik voorzitter geweest van een studievereniging van een studie waarvan 95% vrouw is. De laatste 6 jaar zijn er alleen maar mannelijke voorzitters geweest, puur omdat de vrouwen niet willen.

Een prins carnaval heeft wel degelijk een verantwoordelijkheid, wat de mensen boven de rivieren nu over denken maakt niet uit. Een goede prins kan een carnaval maken of breken door goed, scherp en ludiek te reageren op een publiek. De vrouwen die ik ken willen graag naast een prins staan, maar dan alleen om mooi te wezen en vooral om niets te hoeven zeggen.

Lakrwa | 23-02-22 | 16:41

Carnaval: een ronduit achterlijke bedoening. Rooms-katholieke schijnheiltjes die drie dagen per jaar buiten mogen spelen. Afschaffen die nonsens.

de IJsman | 23-02-22 | 14:44 | 5

Aan het huidige carnaval is weinig katholieks meer. En de onzin om de zuidelijke helft van Nederland plat te leggen voor een zuipfestijn is ook niet meer schijnheilig, het is gewoon ranzig. Inderdaad afschaffen.

ParadiseLost | 23-02-22 | 17:53

@Puppetmaster | 23-02-22 | 17:29:
Niet aanstellen, ik woon zelf al mijn hele leven in Zuid-Limburg en carnaval is prima te ontlopen als je er geen zin in hebt. Het gaat mij al een jaar of 10 prima af.

Erectus Giganticus | 23-02-22 | 19:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Bij carnaval horen ook geen intelligente gesprekken en zeker geen politiek correct NRC bespiegelingen

thanseeuwen | 23-02-22 | 14:02

Any chance dat we mannelijke dansmariekes krijgen?

Nicht | 23-02-22 | 13:59 | 1

"Het heeft een lange adem nodig."
Wie had er nog meer een lange adem nodig?
Het wil me maar niet te binnen eh.. ophangen buiten.

JohanF | 23-02-22 | 13:18

Gevangenissen zijn ook mannen bolwerken. Ga eerst eens meer vrouwen opsluiten!

EenGoedBegin | 23-02-22 | 13:04 | 1

Ja, en achterop de vuilniswagen is ook nooit een vrouw te zien! Waar blijft dat gender equality wervingsbeleid bij de gemeentelijke reinigingsdienst? Of geldt dat soms alleen voor de beter betalende leidinggevende functies?

Professor Superhirn | 23-02-22 | 14:33

Als importbrabander heb ik me laten vertellen dat er juist een enorme rol is weg gelegd tijdens carnaval voor vrouwen. Vooral die van de buurman als ik het goed begreep.

mundusvultdecipi | 23-02-22 | 12:58 | 1

Vier lekker carnaval als je dat wilt, ga naar de kermis, vier Koningsdag. Doe waar je zin in hebt. Wat is dat eeuwige gezeik toch vermoeiend.

Lorejas | 23-02-22 | 12:53 | 2

Precies, je moet als maatschappij accepteren dat er altijd een bepaalde groep zal zijn voor wie dat soort barbaarse feesten reuze pret is. Laat de mensen gewoon met rust.

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 13:30

@drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 13:30: Amen, of was het awoman?

Bij het NRC hebben ze nog nooit van Prinses Anik van Chaam gehoord? 2 jaar geleden al de prinses carnaval van Chaam. Hoezo geen rol voor de vrouw.

En 's avonds eitjes bakken voor de manskerels die wat aangeschoten thuis komen, ook één van de belangrijkste taken die met carnaval beschikbaar zijn.

Peerkeoud | 23-02-22 | 15:50

Weinig Chinezen ook in die carnavalsbesturen, wanneer wordt daar eens iets aan gedaan??

Thuinman | 23-02-22 | 12:41

*Checkt link, ziet Bergen op Zoom, sluit tab*

Vanilla | 23-02-22 | 12:38 | 2

U komt uit Roosendaal?

Stijlicoon | 23-02-22 | 12:41

@Stijlicoon | 23-02-22 | 12:41: Uit de ware carnavalsprovincie, Limbonesië. En ik heb er een hekel aan, maar dat terzijde, leave carnaval alone.

Vanilla | 24-02-22 | 07:01

Vrouwen moeten niet zo zeiken. Decennialang hebben mannen zich uitgeput in het oprichten van verenigingen, bouwclubs, stichtingen, dweilorkestjes en loopgroepen om van het carnaval tot het grootse volksfeest te maken dat het nu is. Ze werden - door hun eigen vrouwen - voor gek verklaard! De bals, het tonpraten, de optocht, de veldtekens, het kindercarnaval en honderden lokale tradities en varianten zijn het resultaat van hun werk. En ja, nu heeft het dus status om in de raad van elf te zitten, prins te mogen zijn of de optocht te mogen organiseren. En nu komen die wijven dus om de hoek met hun gemekker over evenredige vertegenwoordiging. Nu willen ook zij in het centrum van de aandacht staan en het liefst zonder die positie in de hiërarchie (want die is er) te verdienen. Zelf iets verzinnen? Ho maar.

Stijlicoon | 23-02-22 | 12:36 | 5

@Stijlicoon | 23-02-22 | 12:52:
Tadaa! Tadaa! Tadaa!
Overigens domme Suzy vergeet Weiberfestnacht. Hoe vrouwelijk wil je het hebben? Schitterend feest op donderdag voor carnaval. Iedere vent die als vrouw gekleed gaat in oa Keulen en Duesseldorf (wel zorgen dat je minimaal een driedaags baard hebt en een goedkope blonde (kriebel) pruik. Haha!). Een groot feest.

Basil Fawlty | 23-02-22 | 14:07

@Basil Fawlty | 23-02-22 | 14:07: Je ziet tijdens die Weiberfestnacht ook weinig finnen in de druk bezochte etablissementen in die steden. Dat is de dagen er na wel anders. De finnen vinden het katholieke feest meer al te gaaf om zich in onder te dompelen en de handjes eens flink te laten wapperen.

Peerkeoud | 23-02-22 | 15:53

@Peerkeoud | 23-02-22 | 15:53:
"De finnen vinden het katholieke feest meer al te gaaf om zich in onder te dompelen en de handjes eens flink te laten wapperen."
Zucht, dan is ze dat ook weer gelukt. Ik weet dat ze zich misdragen met oud en nieuw maar dit verkloten ze dus ook weer.

Basil Fawlty | 23-02-22 | 17:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Har har, "Carnaval" in de zelfde zin als "intelligente gesprekken".

hotmint | 23-02-22 | 12:32

En hierom moet het experiment mensheid maar in een nucleaire flits ten onder gaan.We hebben het geprobeerd maar verloren.. te debiel..

hoffrevisited | 23-02-22 | 12:27

Carnaval is óok hét moment om te dansen tussen de dames in bananenrokjes en kleurige verentooien, en vrolijke gesprekken spreken met met name Suris, Anti's en Brazilianen en Colombianen met hun gedrum en cumbia.
Ja.
Kom maar hoor, naar Zomercarnaval Rdam.
Ontieglijk gezelllig. (Ja, af en toe wordt er een kogel afgevuurd - zie vorig jaar).

chicago river | 23-02-22 | 12:07 | 2

Het Zomercarnaval is inderdaad enorm gezellig. Wellicht een beetje seksistisch en luidruchtig, maar in elk geval niet het tokkiefestival dat het Nederlandse carnaval toch is.

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 13:31

Moet het NRC niet gaan mekkeren over het Zomercarnaval?

thanseeuwen | 23-02-22 | 14:04

Zojuist lees ik een tweet van een dame, eind dertig, die heel trots is dat ze voor het eerst in haar leven er in is geslaagd de ruitenwisservloeistof zelf bij te vullen. Tsja. Je kunt maar doelen hebben in je leven.

ildib | 23-02-22 | 11:56

Ik denk dat vrouwen moeten beseffen dat de meeste mannen niet denken dat een vrouw het niet kan, maar dat vrouwen vaak de sfeer verzieken waar ze ook maar binnendringen (rustag vrouwtjes, ik bedoel niet de vrouwen die gewoon lekker meedoen met de mannen, maar vaak de vrouwen met "ambitie" die zo nodig over zelfs de meest pietluttige dingen een mening moeten hebben).

IslamPislam | 23-02-22 | 11:54

Volgens mij zij er veel te weinig mannen die carnavalskleding etc naaien, protesteer daar eens tegen.

bergsbeklimmer | 23-02-22 | 11:54

Er is een verschil tussen carnaval en de carnavalsvereniging met idiote haantjes die prinsje willen spelen.
Echt carnaval vier je zonder stupide gedoe als regeltjes van "de prins" of zijn "adjudanten".

JanVergoor | 23-02-22 | 11:51

Ze hebben de dansmarietjes, er is een prinses carnaval en hofdames. Wees blij dat je niet hoeft te koken en mag zuipen.

Blauwpetje | 23-02-22 | 11:50

Mag er dan nu eindelijk een muur om dat gesticht?

vladimirows | 23-02-22 | 11:48

Pssst NRC! In de heren 4 roei boot, zitten ook weinig vrouwen. Tik daar ook eens een stukkie over.

echtpaul | 23-02-22 | 11:46

Nederlands carnaval is een feest voor cultureel onderontwikkelde mensen. Ze verkleden zich in ultragoedkope matrozenpakjes om zich dan klem te zuipen en te vergrijpen aan de buurman- of vrouw. Maar als Brabanders en Limburgers 1 keer per jaar willen laten zien dat ze intellectueel weinig zijn opgeschoten sinds de Middeleeuwen, prima.

Vrijheid, blijheid! Maar wel van tevoren afspreken dat eventuele coronagolven deze keer echt door de ziekenhuizen in de regio zelf moeten worden opgevangen.

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 11:37 | 6

@chicago river | 23-02-22 | 11:54: Hahahaha!

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 13:21

@potlood | 23-02-22 | 11:47: Dank voor de tip! Toen ik eens per ongeluk tijdens carnaval in Tilburg uit de trein stapte, schreeuwde een groep dronken idioten in goedkoop clownspak "alaaf!! alaaaaaf!! bierkes bierkes bierkes! Heeeeeeuh, heeeeeuh!". Een Limburgse collega vertelde me later dat het "carnaval" was en sindsdien zet ik de datum in mijn agenda opdat ik de barbariteit vermijd.

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 13:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Weer een mis geïnformeerd stukkie randstand-NRC-haat richting de provincie. Ik weet bij genoeg carnavalsverenigingen dat de "mensen met baarmoeder" even hard mee organiseren en presteren dan de "mensen zonder baarmoeder". Dikke vinger NRC, alaaf Brabant en drie bier!

Ome_Damiaan | 23-02-22 | 11:34

Ze kunnen toch dansmarieke zijn wat zeuren ze nou weer?

Bombadil | 23-02-22 | 11:32

Zeik toch niet zo!
Je hoeft niet te carnavallen.

Of gaan we ook bij de moskee en het theehuis staan dat de gesprekken er van abominabel niveau zijn en de vrouwen het er nog steeds niet voor het zeggen hebben?

Roos | 23-02-22 | 11:30 | 2

Carnaval zou zich ook moeten beperken tot raamloze binnenruimtes. Zich wat professioneler slachtoffer profileren van een fobie. En dan laat iedereen het weer met rust.

GeenAccount | 23-02-22 | 11:45

Dat is een goed idee. Samen? Vragen we Lale ook mee.

grietmetgroenefiets | 23-02-22 | 11:46

We hebben in Fryslân een 'heakeninginne'., maar niemand die zeikt dat dat altijd een vrouw is. Het is gewoon traditie, meer niet. Op het moment dat ik dit plemp werd er zojuist op NPO radio 1 weer eens gezeikt dat er te weinig vrouwen/allochtonen in de gemeenteraden zitten.

Het is weer het eenzijdige simplistische GL/D66-gezever van gelijke vertegenwoordiging van sexe of etniciteit, waarbij altijd volledig voorbij wordt gegaan aan wat de gemiddelde vrouw zelf wil. Of dat bijvoorbeeld de gemiddelde migrant vaak op basis van erg lage opleiding een uitkering geniet of in een gunstiger geval een gewone werknemer is, groepen die sowieso niet in besturen zitting hebben. Zwaar oververtegenwoordigd in besturen zijn immers de mensen met hoge opleidingen.

Maar om het bij carnaval te houden: wie bouwen de carnavalswagens? Even googelen op afbeeldingen en je ziet dat het hoofdzakelijk mannen zijn die hun vrije uurtjes steken in de bouw van praalwagens. Vraag is dan: zitten vrouwen liever bij de kachel te wordfeuten? Als ze dan toch graag willen zeiken, waarom daar dan niet over?

Om de evenwichtige verhoudingen in besturen te krijgen, of dat nu een overheidsbestuur of een karnavalsbestuur betreft, moet er, zowel wat vrouwen (minder ambitie) als allochtonen (minder culturele binding, lagere opleiding) betreft, worden geworven uit een veel dunnere spoeling.

Vrouwen die wel een plek in een toppositie of bestuur ambiëren of allochtonen met voldoende opleiding hebben gewoon veel meer kans op een aantelling dan hun mannelijke blanke concurrenten, waar de concurrentie veel heviger is.

jochum1980 | 23-02-22 | 11:28 | 1

De vrouw ambieert vooral voordeelregels en bonuskaarten. Dat is ooit aan komen waaien van de hoofse traditie, ongeveer rond de tijd dat de moderne romantische liefde uitgevonden werd (Tristan & Isolde). Nu is iedereen een prinses. De man een narcist. En zo tijluilenspiegelen we vrolijk verder.

GeenAccount | 23-02-22 | 11:47

Vermoeiend hoor. Er zijn heus wel carnavalsverenigingen te vinden met meer vrouwen. Zo niet, dan begin je er 1. Ik vind het opmerkelijk en kortzichtig dat er zo schaamteloos geschopt wordt tegen de voornamelijk witte mannen. Best genant. Net als de conferentie over veiligheid waar alleen mannen aanwezig waren. Is het echt zo erg? Ik (m) werk in een bedrijf met verder uitsluitend vrouwen. 1 man op 28 vrouwen. Is zo ontstaan in deze bedrijfstak. Zit verder geen kwade opzet bij en maakt niemand zich echt druk over.

Reaaalist | 23-02-22 | 11:28

Nog een laatste reflectie en dan laat ik het voor wat het is. Denken Suzy en de NRC redactie daadwerkelijk dat de Prins Carnaval echt wat te zeggen heeft, dat hij 'en zijn gevolg regeren'? Als een soort tribale Saksische of Germaanse leider, die de ongewaste horde katholieken met een gebaar van zijn vinger kan activeren?

Het is gewoon een lokale ondernemer hoor, die in tegenstelling tot 99% van het carnavalspubliek wel wat tijd in de organisatie heeft gestoken en daarom in op een paar gekozen momenten gewichtig mag doen - maar met mate, want anders lachen ze hem daar in de maanden daarna om uit.

Sjors W. | 23-02-22 | 11:27

Het NRC uit Amsterdam moet gewoon zijn bek houden over zaken waar ze totaal geen verstand van hebben, zoals de carnaval.

du Roi Soleil | 23-02-22 | 11:23

Ik zie het probleem niet. Met dat woke gebeuren leef je volledig in een schijnwereld van make-belief. Dan kan je net zo goed met Carnaval doen alsof.
Daar is het feestje zelfs deels op gebouwd. Dus, als oplossing: Doe gewoon net alsof er wel veel vrouwtjes in de top zitten. Klaar.

IndoorexpaT | 23-02-22 | 11:20

Het enige dat vrouwen daadwerkelijk beter kunnen is generaliseren.

funda | 23-02-22 | 11:20

Uiteindelijk is de conclusie gewoon dat het NRC geen enkele voeling heeft met gemeenschappen, al helemaal niet als die gemeenschappen zich buiten de Ring A10 bevinden.

Ik kan ook niet oordelen over carnaval in de grotere steden, voor mij is het het dorpsfeest waar ik mee ben opgegroeid. De raad van elf is daar maar een heel klein onderdeel van. Ze faciliteren zelfs veel meer dan waar ze krediet voor krijgen, en de beloning is dat ze wat gewichtig mogen doen en je een keer voor ze klapt/een biertje geeft. Carnaval is met je boys aan de kar bouwen in een loods, 's nachts eieren bakken met allerlei halve vreemden in je huis, of eieren eten in de keuken van de moeder van een basisschoolvriend die je sinds de wegen zich hebben gescheiden op de middelbare school niet meer zo vaak spreekt. Vier dagen weinig slaap, optochten in verschillende dorpen, meisjes zoenen in verschillende dorpen, zorgen dat de fiets klaar staat in het geval dat haar broer daar wat van vindt, en dan twee maanden later die gast over de bording schoppen tijdens de lokale voetbalderby.

Ik gok dat geen enkele NRC'er ook maar enige herkenning heeft van wat ik net heb opgeschreven.

Sjors W. | 23-02-22 | 11:16

Te weinig vrouwen in Carnaval???? Ga maar eens in Rio kijken. LOL

viejohuevon | 23-02-22 | 11:08

De omkering is dat vrouwen altijd het laatste woord hebben. Bij carnaval even niet. Wat is daar mis mee....

slowpoke-htb | 23-02-22 | 11:08

Carnaval?

Kom op zeg.

Waarom nog eigenlijk?

We hebben verdomme elke dag weer , 24/7 , uiteenlopende , doorlopende en lachwekkende circus / freak voorstellingen in deze idiote woke en hysterische - klaag - grien cultuur.

Alaaf!

Dr.Mabuse | 23-02-22 | 11:06

Kan Ollongren niet gewoon beter in de raad van elf gaan zitten dan op een ministerspost?

Veepert | 23-02-22 | 11:02 | 3

Ik heb eigenlijk liever dat ze de evacuatie uit Kaboel verneukt dan carnaval.

Sjors W. | 23-02-22 | 11:06

@Sjors W. | 23-02-22 | 11:06: Daar zegt u wat.
Maar vieren Russen ook caranaval?

Veepert | 23-02-22 | 11:12

Carnaval is ook HET moment om het te hebben over Italiaanse schilderkunst tijdens de renaissance.

Der Schnitzeljäger | 23-02-22 | 11:01 | 2

Of de ontwikkeling van de rentestanden in Constantinopel.

van Oeffelen | 23-02-22 | 11:05

@van Oeffelen | 23-02-22 | 11:05: Kan je gewoon opzoeken in een beetje boek. Boek!

dathoujetoch | 23-02-22 | 11:09

De/Het NRC... is een soort van Han ten Broeke onder de kranten: een uit de hoogte doende, betweterige, arrogante, belangenverstrengelde kutkrant

litebyte | 23-02-22 | 11:01

Kappen met die woke shit. Ga zelf een praalwagen timmeren en er vol trots mee rondrijden. Neem zelf het heft in handen en stop goddomme met zeiken.

pibasso | 23-02-22 | 11:00 | 1

Carnaval is gewoon een katholiek tokkiefeest, maar het is niet aan het/de NRC om daar over te oordelen.... deze Dr. Klavan krant kan zich beter richten op het oosten (Ukraine om precies te zijn). en de NATO een arm in de bips steken.

litebyte | 23-02-22 | 11:04

Ik vind de combinatie intelligente gesprekken voeren en carnaval vooral erg grappig. En natuurlijk de NRC die denkt over carnaval te moeten schrijven. Ook dat is hilarisch.

TheEgg | 23-02-22 | 11:00

Niks voor vrouwen?
-bier halen
-afwassen
-plee poetsen
-bitterballen bakken

Gewoon het gebruikelijke dus, maar dan met verklede mannen over de vloer.

Jos Tiebent | 23-02-22 | 10:59

Carnaval is voor man en vrouw, maar zodra vrouwen gaan deelnemen aan carnavalsverenigingen waarin uitsluitend mannen zitten, dan raakt de sfeer verpest. De meeste verenigingen in het diepe zuiden hebben ook een vrouwenafdeling, exclusief voor vrouwen. Dat heet dan de vrouwenzitting

Dr.Platypus | 23-02-22 | 10:59

Wat een onzin dat vrouwen geen plek zouden hebben op het carnaval, niet iedere man is homofiel.

Zeurders | 23-02-22 | 10:59

Bier is ook een mannenbolwerk. F1 en MotoGP ook.

Der Schnitzeljäger | 23-02-22 | 10:57 | 2

Geenstijl ook, een paar toppers als Mickey, Linda ea daargelaten.

small_town_dude | 23-02-22 | 11:01

@small_town_dude | 23-02-22 | 11:01:
Alhoewel er ook mazzelaars zijn die het voor elkaar hebben gekregen dat hun vrouw met kratten bier voor ze sjouwt.

Der Schnitzeljäger | 23-02-22 | 11:02

Je ziet mannen, maar je moet er niet aan denken. Sorry heren, de waarheid is soms hard.

MickeyGouda | 23-02-22 | 10:55 | 1

Het is voor ons niet veel anders hoor.

VBO_B_Niveau | 23-02-22 | 11:05

Er is ook weinig diversiteit in de Carnavalsraad. Hoor je niemand over.
Man man man, waar een klein land toch weer eens groot in kan zijn.
Zoals al eerder opgemerkt; fijn dat we het zó goed hebben dat we ons hier druk om kunnen maken.

Pontius Vulgaris | 23-02-22 | 10:53 | 1

In de Keti Koti raad idem dito, weinig diversiteit.

small_town_dude | 23-02-22 | 10:59

De rechteringang van de Moskee is ook een mannenbolwerk.

de euro middenweg | 23-02-22 | 10:53

Allemachtig, wat een verhaal weer zeg.
Waar ik woon hebben we een aantal jaren geleden al een Keizerin (3x prinses carnaval) gehad. Over het algemeen worden hier trouwens de meeste prinsen keizer en wordt je pas prins nadat je 3 jaar campagne hebt gevoerd. De vrouwen zijn zeer actief in de verschillende groepen ook in de organisatie en de besturen. Dus... vooral doorpakken, feesten en volhouden. Niet teveel zeuren of afhaken, want dan kom je er niet.

Stuffed Human | 23-02-22 | 10:52

Om nog eens een andere oververtegenwoordiging te noemen: lesbische vrouwen in het nederlands damesteam. Daar kom je als man ook niet binnen.

Glasgow Argus | 23-02-22 | 10:51 | 1

Dat is inderdaad lastig. Zelfs vrijblijvend een kijkje nemen wordt niet gewaardeerd.

Gladiator Fap | 23-02-22 | 11:01

Even een mededeling aan alle feministisch-activistische vrouwen: het is genoeg geweest. Jullie willen geen gelijkheid, jullie willen superioriteit.
Jullie willen de autoriteit van mannen, de privileges van vrouwen en de accountability van kinderen.
Er zijn in Nederland allang gelijke kansen voor mannen en vrouwen. Doe je dezelfde job, dan waag ik te stellen dat je tegenwoordig als vrouw zelfs een streepje voor hebt t.o.v. mannen.
Toon mij één geval, waarin werkelijk een verschil gemaakt wordt OMDAT het een vrouw betreft, en ik sta vooraan om je te helpen dat onrecht uit de wereld te helpen. Maar dit plaatsvervangende slachtofferschap, waardoor álle mannen benadeeld worden omdat je de mening bent dat er in de 0,1% aan de absolute top teveel mannen zijn, is volkomen absurd. Het is volkomen absurd om 100% van alle mannen gelijk te stellen aan die 0,1%, want 99,9% van de mannen zijn niet zoals die 0,1%. Als we het er dan toch over hebben, weet je dat er ook een grote meerderheid aan mannen aan de absolute bodem van de samenleving is? Verreweg de meeste daklozen zijn mannen. En zo ook voor wat betreft de harde jobs, die het lekkere warme leventje mogelijk maken voor madam de activist. Meer dan 90% van alle sterfgevallen op/door gevaarlijk werk zijn mannen. Mannen hebben de hoogste zelfmoordratio. Mannen worden in oorlogen gestuurd. Zullen we dat ook maar even egaliseren dan? Of ben je dan even niet thuis? Nee? Dacht ik al. Genoeg is genoeg. Je hebt alle kansen voor het grijpen. DOE iets met je talent en houd op met klagen.

Gladiator Fap | 23-02-22 | 10:50 | 3

Oké ik moest hardop grinniken om die derde zin. Heerlijk!

Pontius Vulgaris | 23-02-22 | 10:55

@Pontius Vulgaris | 23-02-22 | 10:55: Die derde zin geeft precies het probleem aan. Het is selectief winkelen in waar ze het meeste voordeel uit kunnen halen. Feminst zijn met gelijke rechten maar ook verwachten dat de man ze in de watten legt.
Als het op de plichten aankomt geven ze niet thuis.

sinar3 | 23-02-22 | 10:58

precies.. zelfde geleuter als die targets van 50% vrouwen in managementposities bij overheidsbedrijven... de lagere funties schijnt dat target niet gewenst te zijn.. dus cherry-picking

tek | 23-02-22 | 13:23

Ik begrijp trouwens niet waarom ze het carnaval niet verplaatsen naar juli of augustus.

Phantomas | 23-02-22 | 10:50 | 2

Dan valt die papierdunne katholieke legitimatie wel helemaal weg, en bovendien is er dan in december/januari/februari geen flikker meer te doen. Een beetje handige dorpsjongen is vanaf april tot oktober aan zijn eigen huis aan het bouwen, of bij een vriend die hem geholpen heeft aan het helpen. Dan wanneer het winter wordt de loods in en al zuipende aan de carnavalskar bouwen.

Daarbij is er in de zomer natuurlijk de dorpskermis.

Sjors W. | 23-02-22 | 11:03

Ik begrijp uw wens maar met minder kleding wordt het niet perse esthetisch aangenamer.

HD50 | 23-02-22 | 11:20

dan richt je toch je eigen carnavalsvereniging op, C.V. De Zeurkoetten

HeinzKetchup | 23-02-22 | 10:50

Toen ik nog Carnaval vierde viel mijn oog slechts op vrouwen, als ik beelden zie van het carnaval in Rio zie ik ook slechts vrouwen. Wat is het probleem?

HD50 | 23-02-22 | 10:49

Er zijn ook een boel vrouwenbolwerken. Zomaar een voorbeeld: het zwarte schoonmaakcircuit. Probeer er als man maar eens tussen te komen.

Leptob | 23-02-22 | 10:46 | 1

Of het clubje van mevrouw Onrust.

Lukiluuk | 23-02-22 | 10:50

Dus we moeten carnaval feliciteren met haar wedergeboorte? Er is zoveel ruimte tussen de poolen.

Lukiluuk | 23-02-22 | 10:46

Compleet wereldvreemde opmerking/analyse uit een "krant" die compleet irrelevant is geworden. Heb medelijden met z'n lezers die dit allemaal serieus nemen. Zijn niet veel beter dan al die mensen die op de zondagochtend het sprookje tot zich nemen (c.q. enig sprookje).

Phantomas | 23-02-22 | 10:46

De vrouw bij carnaval had destijds alle ruimte om gratis drank te krijgen voor een kusje en wat voelen. Maar dat mag in de huidige tijdgeest ook niet meer.

Zatkniss | 23-02-22 | 10:45

Het is voor mij al meer dan 30 jaar geleden dat ik carnaval vierde (persoonlijk vind ik het iets voor jongeren en ben er na mijn 22e mee gestopt) maar to the point, ik heb destijds de vrouwtjes er altijd bij betrokken meestal scoorde ik elke dag een vers exemplaar

MargauxGrandCru | 23-02-22 | 10:44

Carnaval in Rio daarentegen draait juist bijna alleen om vrouwen. Wat is precies het probleem eigenlijk?

small_town_dude | 23-02-22 | 10:43

“omdat vrouwen even grappig zijn als mannen” Ik weet niet of iemand wel eens naar mens met een baarmoeder Claudia de Breij heb gekeken? **ZEKER NIET GRAPPIG **

Ingpe | 23-02-22 | 10:39 | 2

Zucht, baarmoeder. Waarom niet: Baarvader? U denkt beperkt.

dathoujetoch | 23-02-22 | 10:48

In mijn contreien was Carnaval niet veel meer dan dat je een dagje verkleed als iets naar de basisschool mocht, maar tegenwoordig mag je dus gewoon iedere dag van de week doen alsof je iets anders bent dan mensen denken dat je bent, óók buiten schooltijd, maar daar vinden de meeste Carnavalsvierders dan weer niet zoveel aan. Voor de rest zal het mij aan mijn derrière oxideren wie er Prins of Prinses Carnaval is. (Bestaat er trouwens al een genderneutraal woord voor Prins en Prinses?)

VBO_B_Niveau | 23-02-22 | 10:38

Waarom lees je nou nooit eens dat er zo weinig vrouwelijke grondwerkers, uitbeners en wegen bouwers zijn? En dat dat 'oneerlijk' is?

The Green*Machine | 23-02-22 | 10:38 | 3

Ik ontvang wekelijks pakketjes van diverse koeriersbedrijven, in de afgelopen twee jaar NUL keer door een vrouw bezorgd. Schande. En ook alle pizzabakkers in de wijde omtrek, allemaal mannen.

small_town_dude | 23-02-22 | 10:42

@small_town_dude | 23-02-22 | 10:42: Nou, dan moet je hier komen, leuke dame, grote vrachtauto, vrolijk koppie, vriendelijk, manouvreert dat grote ding ff achteruit de oprit op, bedient de kooiaap op de milimeter nauwkeurig.. gewoon een klantvriendelijke vakvrouw.. Ze bestaan echt!

Ouwe Semelaar | 23-02-22 | 10:45

@Ouwe Semelaar | 23-02-22 | 10:45: En ongetwijfeld zeikt ze ook niet over gelijke kansen.

TheEgg | 23-02-22 | 11:17

Ik vind het wel een interessante discussie. In het dorp waar ik vandaan kom, heb je de raad van elf, alleen mannen. Hun vrouwen zijn deel van een clubje dat zich in streekdialect 'De Wijfjes' noemt... allemaal heel vrijwillig overigens. Meisjes zitten in de dansmariekes, jongens in de jeugdraad. Ik geloof overigens dat er wel eens eens meisjes jeugdprins zijn geweest, en de voorzitter van de grootste carnavalsvereniging is al decennia dezelfde vrouw.

De hele raad bestaat uit de jongens waar ik mee ben opgegroeid, en die het dorp nooit uit zijn gegaan. Ze zitten ook in de ondernemersvereniging, of gemeenteraad, of organisatiecommittees (bevrijdingsdag, etc.). Kortom, ze doen veel meer voor het dorp dan ik (weg gegaan, internationaal werkend) en de hoogopgeleide forens die in het dorp is neergestreken (vaak, maar niet altijd, een wat afstandelijkere rol in de lokale gemeenschap). Raad van elf is daar een extraatje bij. Ze nemen zichzelf iets te serieus, maar ze doen het regelwerk voor het hele gebeuren + jeugdcarnaval uiteindelijk ook ieder jaar. De Wijfjes doen het jaarlijkse liedjesfestival in November, verder voor zover mij bekend niks.

Nu ben ik wel nieuwsgierig of je als vrouw uberhaupt bij de raad van elf welkom bent. In mijn dorp denk ik wel, weet niet of dat overal zo geldt. Is op zich wel een interessant gesprek.

Maar ook interessant: wat willen de Suzy's van deze wereld nou bereiken? Het lijkt me niet het type dat jaarlijks Prinses Carnaval wil zijn, en de vergunning en wegafzettingen voor de optocht regelt (en betaalt trouwens, want die credits krijgt de raad van elf wel weinig, iig in mijn dorp tikken ze veel meer af dan ze als contributie voor deelname aan de optocht vragen). Dus voor wie ben je nu dit Glazen Carnavalsplafond aan het doorbreken? Niet voor de Wijfjes, die vinden het helemaal prima zo. Niet voor die forens, die is er niet mee opgegroeid en gaat niet bij die simpele zielen in een organisatieclubje zitten. En niet voor degenen die zijn vertrokken, want als die al terugkomen voor carnaval willen ze gewoon bier zuipen en bijkletsen.

Kortom, langdradig verhaal... willen vrouwen wel bij de raad van elf, en beseffen ze & de Suzy's van deze wereld dat daar dan ook allerlei werk en investering bij komt kijken? Als het antwoord 'ja' is, vind ik dat het zeker moet kunnen en zou ik teleurgesteld zijn als ze worden geweigerd.

Sjors W. | 23-02-22 | 10:38 | 3

Dit soort Suzy's willen alleen maar paraderen en de rest van het werk delegeren. Willen meteen prins(es) Carnaval zijn zonder eerst de kneepjes van het vak leren via het bestuurswerk.
Je ziet ze overal. Willen vanaf nul meteen aan de top staan puur omdat ze vrouw zijn. Ze menen echt dat dat reden genoeg is om een recht op te eisen.

sinar3 | 23-02-22 | 10:44

@sinar3 | 23-02-22 | 10:44: Ja, die indruk krijg ik ook. Alles willen krijgen zonder moeite te hoeven doen.

Stuffed Human | 23-02-22 | 10:56

Een uitstekende uiteenzetting waarin ik ook het dorp van mijn vrouw precies herken.

Pontius Vulgaris | 23-02-22 | 10:58

Ik denk dat ik dit jaar maar eens ga als zeven vinkjes.

bisbisbis | 23-02-22 | 10:37

Is deze Suzy Deurinck dezelfde als die paardenfluisteraar?

Mr. Bami | 23-02-22 | 10:34

Bij de Libelle zomerweek zijn het nog altijd de vrouwen die de scepter zwaaien.
Dat stoort mij al jaren!

Paulus de Bk | 23-02-22 | 10:33 | 1

Huishoudbeurs, Kraamfeest: typisch vrouwendingetjes door vrouwen.

MK27 | 23-02-22 | 10:34

Je eigen wensdenken projecten op culturele tradities en daar dan over gaan jammeren in de deugkrant. Dan ben je ook niet geschikt voor carnaval, maar moet je lekker met de meiden gaan kantklossen.

amateurrr | 23-02-22 | 10:32 | 4

Inderdaad, weer iemand die haar gelijk wil halen via de krant. Zo'n zeur wil je niet bij carnaval. Trouwens zonder vrouwen is er geen carnaval. die maken het nu net leuk.

bobby33 | 23-02-22 | 10:38

Ik vraag het in mijn langdradige epistel hierboven ook: wat willen ze eigenlijk precies bereiken, en zijn ze ook bereid om de handjes eens te laten wapperen?

Je kunt je ergeren aan die vent met die steek, maar die vent en zijn onderknuppels nemen ook ieder jaar de moeite om het regelwerk te doen, vrijwillig. Hoeven we niet al te gewichtig over te doen, het draaiboek ligt er inmiddels wel, maar er komen ook kosten bij kijken en die worden (in mijn dorp iig) in eerste instantie door de raad van elf betaald, en ik weet uit eerste hand dat ze niet kiet spelen.

Uiteindelijk zijn de klagers vooral aan het klagen over het feestje van iemand anders, zonder daar een eigen feestje tegenover te stellen. Dus de conclusie als ze hun in krijgen: geen enkel feestje.

Sjors W. | 23-02-22 | 10:51

"Culturele tradities" hahaha

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 11:40
▼ 1 antwoord verborgen

Een vrouw met een scepter is geen vrouw maar een chick met dick.

homieguerneville | 23-02-22 | 10:31

Als er ook maar één persoon die carnaval 'viert' zich zou houden aan de daarna komende verplichte Vastentijd, ja, dan. .. Maar nee, ordinair drinken, lawaai en overlast. Nederland. Trouwens, het komt uit de Zuidelijke provincies. Niet goed.

dathoujetoch | 23-02-22 | 10:30 | 2

Blijf jij maar lekker weg uit het zuiden. Zo'n zeur willen we er niet bij hebben. Hopelijk denken veel zoals jij en blijven ze lekker boven de rivieren. Gewoon gezellig met je vrienden zeuren over de ongelijkheid tussen mannen en vrouwen en onzijdigen en wit en zwart en geel en groen en andere kleuren. laat het lekker allemaal daar en val ons er niet mee lastig

bobby33 | 23-02-22 | 10:41

Dan kennen ze de Tanzmariekes in hun prachtige outfitjes niet. Zeer prominent aanwezig bij het Limburgse carnaval.

Kameraansteker | 23-02-22 | 10:30

Carnaval is zowiezo alleen voor wappies, zelfs al voordat het woord wappies bestond.

EnzoIshet3 | 23-02-22 | 10:30

Dan organiseert het NRC toch een carnaval op het hoofdkantoor. Kunnen ze laten zien hoer het heurt.

Jan_Pietersen | 23-02-22 | 10:30

Sowieso staat dat carnaval in dit land stijf van het white privilege. Wanneer zie je nu een persoon van kleur in de raad van elf?

Nee, dan het caraibisch carnaval. Daar zie je pas mensen van kleur met een baarmoeder.

Glasgow Argus | 23-02-22 | 10:28

Nou, dan verbieden we het toch gewoon?

nwanko | 23-02-22 | 10:27

Het is een katholiek feest. Waarom zou je dan verwachten dat vrouwen iets te zeggen hebben?

dezakloper | 23-02-22 | 10:26 | 2

Inderdaad, vrouwenstemrecht is een uitvinding van protestanten en het land gaat sindsdien naar de klote. Maar let op, correlatie betekent geen causatie.

Barre_de_k | 23-02-22 | 10:48

@Barre_de_k | 23-02-22 | 10:48: Wat een historische nonsens. Initiatiefwetsvoorstel over vrouwenkiesrecht is aangenomen met de stemmen van de twee grote protestantse fracties (AR en CH) tegen. Geschiedenis te moeilijk op school?

dathoujetoch | 23-02-22 | 10:59

Een vrouw heeft toch geen scepter om mee te zwaaien.

Kowalski11 | 23-02-22 | 10:26

Carnaval ies ook rassies.

Knufter | 23-02-22 | 10:26

Kirchraotscher Vasteloavends Verein Damezitsong?

AlexanderVissers | 23-02-22 | 10:25

Braziliaans Carnaval is juist leuk door de vrouwen. Ga daar eens praten.

Ray Skak | 23-02-22 | 10:25 | 1

Precies. Ik zie die kortgeknipte praktische uitgetamponneerde nederlandse wijven nog niet zo staan schudden met hun billen.

Knufter | 23-02-22 | 10:26

"Carnaval = mannenbolwerk en "daar worden te weinig intelligente gesprekken over gevoerd"

Bloody typical. Dit is Nederland ten voeten uit: terwijl die kleine klote-KGBer een grote oorlog in Oekraïne aan het opstarten is, houden wij ons hier bezig met luxe non-problemen. En dat doen we al ca 40 jaar lang.

En de nieuwste mode is om voor van alles en nog wat ''excuses'' te maken. Dit lees ik elders:

"Burgemeester Sharon Dijksma van Utrecht biedt woensdagochtend namens het college van burgemeester en wethouders haar excuses aan voor het aandeel van het stadsbestuur in het slavernijverleden."

In werkelijkheid hebben vroeger een handvol Amsterdammers en Zeeuwen zich met de slavenhandel bezig gehouden, maar in deze tijden van policor waanzin en hysterie moet iedereen opeens excuses voor de slavernij aanbieden: niet alleen Amsterdam, maar ook Rotterdam heeft het al gedaan, en Den Haag is van plan het te doen, geloof ik. Men zal niet rusten voor alle Nederlandse gemeentes - hoeveel zijn het er? meer dan 300? - allemaal hun eigen excuses hebben aangeboden.

Nou ja, uiteindelijk zeg ik dan ook wel: gelukkig het land dat het zich kan permitteren om zich druk te maken om dit soort zaken, en gelukkig de mensen die in zo'n land wonen, maar overdreven is eea wel.

Dr_Johnson | 23-02-22 | 10:25 | 3

De PvdA is niet meer van de arbeiders. Sowieso vreemd dat een partij met zo weinig 2e kamerzetels de burgemeester van Utrecht mag leveren.

Koning Willy | 23-02-22 | 10:29

Zoals we nu huisdieren hebben hadden we vroeger slaven. Ze waren zelfs in de aanbieding zo nu en dan bij de Lidl als de Afrikaanse week er was. Dat weet iedereen toch. Slaven en slavenhandel was er al voordat we Afrika hadden ontdekt en alle volken hadden slaven en verhandelden ze. Alle kleuren waren aanwezig op de slavenmarkt. Waarom de donkergekleurde mens nou op eens slaven privilege heeft is wel storend.

EmilioEsteves | 23-02-22 | 10:53

Ik verwacht dan over een jaar of 400 wel excuses van alle Afrikanen die dan inmiddels heel Europa hebben leeggeroofd en omgevolkt.

Sneerpoets | 23-02-22 | 11:04

Dit soort gelul geeft alleen maar aan dat we nog steeds in de ban zijn van een oudere pandemie, namelijk het "woke" virus.
De enige remedie daartegen is het negeren van dit nutteloos gebazel.
Alsof we geen nuttiger zaken aan ons hoofd hebben waar wij ons druk over moeten maken.

gemeentereiniging | 23-02-22 | 10:25 | 1

Dit nutteloos ultra-links gebazel kan alleen maar zijn plaats vinden omdat de redelijke middenstem gesmoord is.

Barre_de_k | 23-02-22 | 10:50

Dat zo iemand dat zegt of vindt betekent niet dat het moet worden opgeschreven. Beetje sneu om Suzy hier aan te wijzen/noemen, de WOKE auteur van het artikel maakt het mogelijk.

pane | 23-02-22 | 10:24

Ik vind het een weinig intelligente discussie. Overal maar gaan turven op leeftijd/huidskleur/geslacht/sexuele abberaties voegt zo weinig toe... Achter de vuilniswagen lopen maar weinig vrouwen, begin daar eens een "intelligente" discussie over.

Koning Willy | 23-02-22 | 10:23 | 4

Meer vrouwen in de bajes.
Meer vrouwen die vermoord worden.

R. Ketelsteen | 23-02-22 | 10:40

De vrouwen kunnen zich beter concerteren op de mannen die ineens vrouw willen zijn. Die komen in de raden van bestuur en bij sportevenementen aan de top. Ik zou me echt zorgen maken als ik een vrouw zou zijn en iets zou willen bereiken aan de top

bobby33 | 23-02-22 | 10:43

@R. Ketelsteen | 23-02-22 | 10:40:

Vrouwen gevangenissen zijn ook vrouwen bolwerken...

authentic | 23-02-22 | 14:44
▼ 1 antwoord verborgen

"Carnaval = mannenbolwerk en daar worden te weinig intelligente gesprekken over gevoerd" alsof zinnige gesprekken met juffen als Suzy überhaupt mogelijk zijn.
En zeker niet vlak voor, tijden en de eerste 3 maanden na Carnaval: de mannen hebben wel wat beters te doen dan het feministisch gezeik aan te horen,

MK27 | 23-02-22 | 10:23

De kraamzorg is een vrouwenbolwerk. Daar kunnen we ook nog wel wat gesprekken over voeren. ...." Goedemorgen, mijn naam is Henk. Fijne bevalling gehad mevrouwtje?
Ik kom vandaag je ontplofte cavia verzorgen en tussendoor je baby in bad doen". Hahaha

Okami | 23-02-22 | 10:22 | 2

Waar kan ik solliciteren? Ik heet alleen geen Henk, is dat erg?

Zeebonkus | 23-02-22 | 10:29

Voor transgenders is het elke dag carnaval.

Leptob | 23-02-22 | 10:22 | 1

Haha!

Koning Willy | 23-02-22 | 10:24

Voor vrouwen is het sowieso altijd feest. Dus.

robvanderLaak | 23-02-22 | 10:21

“de reacties schokten haar”, de reacties die ze zelf heeft verzonnen.

DSK | 23-02-22 | 10:20

Is een intelligent gesprek überhaupt mogelijk met iemand als Suzy?

JJMS | 23-02-22 | 10:19 | 1

Suzy Q?

nobodiesunmighty | 23-02-22 | 10:24

En de dansmariekes dan? Daar hoor je ze niet over !!

DerBrabo | 23-02-22 | 10:19

prins/prinses zijn is knoerthard werken en jezelf en iedereen belachelijk maken. Dat is de essentie van carnaval, al duizenden jaren lang, de machthebbers eventjes op de hak nemen, zelfs de machthebber letterlijk een tik tegen de wangen geven, opdat zij beseffen dat ze ook aards zijn en zullen sterven. De NRC, wat is dat? De nieuwe Tros Kompas? Ik mis Ellen Brusse op de frontpage. Of ben ik nu weer fout bezig?

nobodiesunmighty | 23-02-22 | 10:19

En ik heb altijd gedacht dat het juist de bedoeling van carnaval is om géén intelligente gesprekken te voeren. Excuses aan alle vrouwen dat ik dat nooit goed heb begrepen.

HoniSoit | 23-02-22 | 10:18

Overigens vertoont die hele woke-beweging sterke overeenkomst met een polonaise : achter iets doms aanlopen zonder er goed over na te denken

CeesCloosd | 23-02-22 | 10:16 | 2

LOL. Zo waar.

knutsel_ | 23-02-22 | 10:20

geniaal.

franck7020 | 23-02-22 | 10:26

Zucht.

Je kunt ook overal sexe-ongelijkheid in willen zien.

Wijze uit het Oosten | 23-02-22 | 10:15

Bij ons in het dorp hadden we de dansmariekes die voorop liepen bij de optocht. Alleen maar meisjes en grote rol tijdens carnaval. Is dat een uitgestorven fenomeen of bestaan ze nog?

Juffrouw op de fiets | 23-02-22 | 10:15 | 3

Ik geilde altijd op de dansmariekes toen ze op school optraden. Arme ik.

Zeebonkus | 23-02-22 | 10:17

Een van de redenen waarom ik gestopt ben met de NRC. Veel te veel spijkers op laag water zoeken voor de 'onderzoeksjournalistiek' dien men beweert te bedrijven.

jmx008 | 23-02-22 | 10:15 | 2

De enige onderzoeksjournalistiek is in hey metoo genre. Overmars, Graus, hoogleraar hier, kunstenaar daar. Er zit daar een aparte redactie continue mannen te onderzoeken. Prima, moet gebeuren, maar noem jezelf dan niet een serieuze krant.

The-loopy-cowboy | 23-02-22 | 10:18

@The-loopy-cowboy | 23-02-22 | 10:18:

Ook daar heb ik geen goed woord voor over. Er zijn geen processen geweest, er is niemand veroordeeld, de aangiftes komen jaren na dato en zelfs de aanklachten zijn vaag en ongedefinieerd. In de heftigste gevallen lijkt het om een ongevraagde dickpic te gaan.
In feite is #metoo een schop in het gezicht van echte slachtoffers van echt seksueel geweld.

Dandruff | 23-02-22 | 10:40

kinderopvang = vrouwenbolwerk.
Nou en! leven en laten leven

pane | 23-02-22 | 10:14 | 1

Als je als man daar gaat solliciteren, word je al vies aangekeken van. Ow dadelijk is het zo'n viespeuk..

miknic | 23-02-22 | 10:15

Ik hoop dat Rusland niet al te lang wacht met het "Nuken" van de westerse wereld. Dit lijkt me nog de enige manier om van al dat gezeik (vul in: woke, gender, racisme etc). af te komen.

Hangtietsmurfin | 23-02-22 | 10:14 | 5

Alleen blijken veel rechtse denkers onvoldoende in te zien dat er een reden is dat Rusland niet woke is. Je bent al blij als je uberhaupt de 60 jaar haalt en wat te vreten hebt.

Een vreselijk bestuurd land door een paar oud KGB'ers en nu SVB'ers waar de Doema - traditiegetrouw ook weer gisteren - met 400/450 stemmen de ideeen van Vladimir klakkeloos en al klappend aanneemt.

Inferi0r | 23-02-22 | 10:21

Wat een smurf ben jij. Dit soort reacties zijn toch belachelijk? Geschreven door zielige ontevreden mensen die liever in Auschwitz zitten dan dat ze een prik zetten. Liever dood gemaakt door de Russen dan in Europa te leven. Wat een hufter ben jij

Mokum Kosher | 23-02-22 | 11:06
▼ 2 antwoorden verborgen

"een vrouwelijke voorzitter is niet bijzonder meer. Maar dat komt niet vaak voor."
De logica voldoet in ieder geval aan de zotte carnavalsgedachte.

een_mike | 23-02-22 | 10:13 | 1

Haha las dat ook zo. Iets te veel pintjes op idd.

The-loopy-cowboy | 23-02-22 | 10:19

Carnaval vieren vergt gevoel voor humor.

Prieelvogel | 23-02-22 | 10:13

NRC is inmiddels een klagende, zeurende zeikwijf geworden van een krant. Als een stofzuiger zoekend in de maatschappij waar de "vrouw" miskend wordt. Hahaha, nu is het carnaval, wat een gotspe!

lanexx | 23-02-22 | 10:13

Tja misschien is het wel zo dat de meeste vrouwen het ook niet zo leuk vinden?

High speed duck | 23-02-22 | 10:12

Dan vraag je of ze prinses carnaval wil zijn, krijg je: Nee, aan mijn lijf geen polonaise.

VP732 | 23-02-22 | 10:11 | 2

Heb nog een keer gestreden op de basisschool om prins carnaval te worden. Ik eindigde op de tweede plek. Ik zag zo'n prinses wel zitten.

Zeebonkus | 23-02-22 | 10:20

Er zijn nog genoeg andere dansen......

LoesjeP | 23-02-22 | 10:21

Hele wereld staat in de fik en dan komen deze mongolen aan met een dweepverhaal over het Patriarchaat van Carnaval. Clownesque, inderdaad. Kwaliteitskrantje hoor. Je zal hier maar geld voor betalen.

Do-na-zi | 23-02-22 | 10:11 | 2

Waren het niet ook Mongolen die "de wereld" in de fik staken?

Zeebonkus | 23-02-22 | 10:24

Op doordeweekse avonden lekker zuipen met je maten, en tegelijkertijd een praalwagen in elkaar lassen en een tractor demonteren.
Ja, echt iets voor de gemiddelde vrouw.

LonelyWanker | 23-02-22 | 10:10 | 1

Midden in de winter de bbq aan, koukleumen tijdens T plekken, lomp metaal in een vorm janken met een voorkamer.. mooi werk. Vrouwen zijn bezig met de kostuums, de presentatie en uiteindelijk het verven. Prima toch.. er is echt nog nooit een vrou geweest die zei ‘laat mij die kop maar op die eerste pop lassen’, en da is prima.

The-loopy-cowboy | 23-02-22 | 10:15

Hier Georgina Verbaan, ik vind het naar voor deze mevrouw.

Acidstain | 23-02-22 | 10:09 | 1

Houdt Suzy iemand gegijzeld?

Dandruff | 23-02-22 | 10:42

Laat NRC toch weer de LGHBTI+++ in de steek. Ik zal Sylvana even hierover inlichten.

sinar3 | 23-02-22 | 10:09

Hoe zit het met de vrouwenbond voor stratenmaaksters. Daar hoor je ook maar heel weinig over.

zevensprong | 23-02-22 | 10:08 | 2

Die zijn op zee bezig...

Nodeloos Kwetsend | 23-02-22 | 10:09

@Nodeloos Kwetsend | 23-02-22 | 10:09:
LOL!

LoesjeP | 23-02-22 | 10:20

Ja laten we ons DAAR even druk om gaan lopen maken.

Asteroid-B612 | 23-02-22 | 10:08

Vrouwen hebben evenveel taken als de mannen.
Want waar moeten al die mannen mee vreemd gaan.

Pcies. Meestal met 1 of meerdere vrouwen...
En als de gasten van boven de rivieren meedoen dan doen die heren het ook met elkaar...

Nodeloos Kwetsend | 23-02-22 | 10:07

Ja dag, bij de vrouwen is het elke maand een week lang feest. Dan heb je als man ook geen reedt in te brengen. Zulks ter relativering.

VP732 | 23-02-22 | 10:07 | 1

Dat zal ook de reden zijn dat er weinig vrouwen topbanen hebben, Er zijn elke maand drie weken nodig om de schade van die ene week te herstellen..

Sneerpoets | 23-02-22 | 11:09

Heb niets met carnaval maar gun het zuiden dit feestje. Maar snap werkelijk waar dit gezeik gewoon niet. Als je het niet aanstaat feest je gewoon niet mee. ga je lekker naar Amsterdam in een café zitten met zure groen links en woke dames, gember thee drinken. Hou toch eens op.

Briver | 23-02-22 | 10:07

Feministen zijn altijd al de baas, vandaar dat het zo'n doodsaaie boel is. Buiten carnaval kan en mag niks meer.

Calastir | 23-02-22 | 10:06

Wanneer komt er een 50-50 gender quotum voor verpleegkundigen of stratenmakers?

Diederik_Ezel | 23-02-22 | 10:06 | 2

Voor gevangenen vooral. Vanaf nu veroordelen we alleen nog vrouwelijke verdachten.

Festen | 23-02-22 | 10:08

Ik zag gisteren ook heel weinig diversiteit binnen de DSI.

JJMS | 23-02-22 | 10:08

Nou dit weer.......* zucht*

LoesjeP | 23-02-22 | 10:06

tijdens Carnaval wordt heel veel bier gezopen, en daar zit heel veel vrouwelijk hormoon in, zoals kenners weten. Probeer maar eens groep mannen heel veel bier te laten drinken, dan worden ze sentimenteel, ze houden niet meer op met praten en autorijden kunnen ze niet meer. probleem is dus al opgelost.

CeesCloosd | 23-02-22 | 10:05

Wordt het gezellig of nemen we de vrouwen mee?

JJMS | 23-02-22 | 10:05

Lol, in 020 zitten echt een paar journalisten en vervelios die de hele dag zoeken naar non problemen waar ze dan hun eigen woke stempel op kunnen drukken. Stelletje zelfpijoers, misselijk makend gewoon.

laadpaal | 23-02-22 | 10:04 | 3

NRC is een Rotterdamsche krant.

jmx008 | 23-02-22 | 10:13

Was.

Pieter Breydel | 23-02-22 | 10:20

"steeds vaker zitten vrouwen in het bestuur en ook een vrouwelijke voorzitter is niet bijzonder meer. Maar dat komt niet vaak voor."
Alaaf!

Duwbak_Linda | 23-02-22 | 10:04

OwwwmyGOD...

Ali Bundii | 23-02-22 | 10:03

Carnaval is het relativeren van dagelijkse ongelijkheden en daar op komische wijze de draak mee steken. Als je een serieus gesprek wil voeren heb je Carnaval niet begrepen. Verder steeds meer prinsessen en vrouwen in besturen dus laat die woke shit alsjeblieft waar het thuishoort.

lamlul007 | 23-02-22 | 10:03 | 2

Het is in NL wel meer ontaard tot een zuip- en neuk-met-de-buurvrouw-tokkiefeestje natuurlijk.

drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 11:41

@drs. Levi Samsonov | 23-02-22 | 11:41: mijn buurvrouw is een vrome Marrokkaanse. Ik acht de kans klein, zeker indien ik verkleed als tequilafles opstap ga.

lamlul007 | 23-02-22 | 19:21

Tsja,waar maak je je nog druk om.

Zitvlak | 23-02-22 | 10:02 | 1

Nederland moet toch één grote Punica-oase zijn waar alles perfect is, als je de tijd en energie hebt om je over dit soort pietluttigheden druk te maken.

James Lastig | 23-02-22 | 10:20

Nu woon ik in het Zuiden en vraag me af. Speelt deze 'kwestie' in het Zuiden? Of enkel bij de randstedelijke NRC redactie?

Bataafje | 23-02-22 | 10:02 | 5

@Bataafje | 23-02-22 | 10:08:
Opvallend hoe Brabant weer de anderen buiten de deur wilde houden terwijl de zogenaamde stijve groningers iedereen welkom heetten met carnaval.

sinar3 | 23-02-22 | 10:11

Ik vermoed dat laatste. Ik woon ook in het Zuiden, ben een gepokt en gemazeld carnavals (vasteloavend) vierder (v) en zie nergens om mij heen dat dit een probleem zou zijn. Vrouwen spelen een grote rol in de carnavalsverenigingen, op sommige plekken is een prinses maar op veel plekken niet. De jeugd heeft vaak zowel een prins als prinses. Laten ze zich daar boven die grote rivieren vooral bezighouden met hun eigen problemen, en asjeblieft vooral ook wegblijven van het carnaval. Dit geneuzel bevestigt alleen maar dat ze er niks van begrijpen.

CupDCake | 23-02-22 | 10:12

De vraag stellen is ‘m beantwoorden.

JJMS | 23-02-22 | 10:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoepen toupen en over de wieven kroepen it takes two to tango toch.....??

Smoelensmid | 23-02-22 | 10:01

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl