Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

ProRail weer erg druk met klimaatje spelen

Op tijd van A naar B ho maar

De mensen van ProRail, zeg maar hamburgerverkopers die klimaatje spelen maar dan met treinen op zolder, brengen hun klimaatonderzoek in de praktijk. U hoeft niet te proberen dagelijks van A naar B te komen want dan komt u terecht in een spoorhel, alsof je hoofdrolspeler bent in je eigen rampenfilm, geregisseerd door Johan Nijenhuis en alle andere acteurs zijn die zanger van Bløf, en het kaartje voor de 'rijdende' bios is zo hoog als de prijs van wel vijftien liter benzine. Door personeelstekorten, gigabezuinigingen en domme reorganisaties wordt 't allemaal niet beter. Maar hey, gisteren al die 'duurzame spoorpaden', en nu 23,5 miljoen euro naar zonnepanelen op het dak en windmolens langs het spoor. Handig voor als de reiziger op het station weer eens naar boven staat te koekeloeren tijdens het wachten op de vertraagde trein: verrek, zonnepanelen. Die zonnepanelen op zo'n dak zijn natuurlijk geweldig, muchos beter dan die landschapsverziekende zonneparken, maar je voelt aan alles dat het klimaatpausje spelen toch weer vooral voor de bühne is. Zoals werkzaamheden van ProRail helemaal niet bedoeld zijn om de dienst te verbeteren, ze zijn bedoeld 'omdat dit minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan autoverkeer en files voorkomt'. Enfin, prachtig hoor, wie weet in de toekomst maar weer eens proberen, die zogeheten 'trein'.

Reaguursels

Inloggen

Zo'n 20 jaar geleden definitief afscheid genomen van het OV. Sindsdien geen tram, bus, trein of vliegtuig meer gezien van binnen. Valt prima mee te leven. Scheelt bovendien een hoop ergernis. Ergernis over aso-gedrag passagiers, ergernis over drukte, ergernis over vertragingen, ergernis over dat je meestal staand aan een buis of lus moet hangen, enzovoort.

Als ik niet ergens te voet, per fiets of per auto kan komen, ga ik er gewoon niet heen. Simpel. Bevalt uitstekend.

Peter Emile | 02-02-22 | 17:54

Zoals ze in Aerdenhout zeggen, het OV is voor het KV.

dasechtgeenstijl | 02-02-22 | 16:41 | 1

Of zoals ze in de haag zeggen.. het KKV..

Verbale_Aantijgert | 02-02-22 | 17:53

Ik ben voorstander van invoering ener paardentrein. Voor goederen neme men de Belse trekknol. Voor menschen neme men den snellen Arabier.

squadra | 02-02-22 | 15:58

2 x met de trein geweest, beide keren reed de trein niet terug(?) dus taxi.
Wat een pauperding....

rifraf | 02-02-22 | 15:57

Ik wil als reiziger van a naar b zonder vertraging en zonder uitval. Zal het de NS en pro rail ooit lukken?

thanseeuwen | 02-02-22 | 15:38 | 2

Nee. Geen station in a en ook niet in b, laat staan spoor er tussen.

Peerkeoud | 02-02-22 | 16:28

De trein brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn.

Peter Emile | 02-02-22 | 17:56

Ik heb het. Boven op al die treinwagons zo een windmolen zetten. Die moeten flink ronddraaien alstie zo een 100km/h rijdt. En ze gaan nog wel sneller ook. En al die stroom terugleveren aan de centrales. Die kunnen daarmee vast een hele stad voorzien van stroom. En elektrische auto's.

Peter-Rissing | 02-02-22 | 15:15

Ze zijn niet echt pro rail.

B.agger | 02-02-22 | 14:39

Wederhelft kreeg eind 2020 met de tekst:
"Met ingang van 1 januari 2022 passen we de prijzen van onze kaartjes en abonnementen aan met het verwachte inflatiecijfer van 1,8%. Dit percentage is vastgesteld door het Centraal Plan Bureau (CPB). We corrigeren elk jaar de tarieven op basis van de verwachte inflatie. Zo kunnen we de gestegen kosten voor onderhoud, energie en loon blijven betalen."

En vervolgens rijdt er amper een trein op het traject tussen woon- en werkplaats. Maar innen dathoge tarief, dát lukt NS uitstekend.

MK27 | 02-02-22 | 14:33 | 2

1,8%? Daar gaan ze mooi nat op.

Kurpy | 02-02-22 | 15:26

enigste wat het spoor wel altijd. op tijd gelukt is.. tarieven verhogen..

tek | 02-02-22 | 19:18

Ik ben de laatste 45 jaar twee keer met de trein gegaan. 5 jaar geleden en 3 jaar geleden. Utrecht – Amsterdam. De eerste rit een heel leuk gesprek met een kok die op een booreiland werk. De tweede keer moest ik mijn Maul halten van een lelijke vrouw die een boek over theaterwetenschappen zat te lezen. Wat het reizen betreft beide keren een zeer aangename ervaring (behalve het Maul halten dan) en leerzaam bovendien: Ik had in tijden niet zo’n lelijke vrouw gezien, ik weet nu dat theaterwetenschappen nog bestaat, ik weet nu wat een stiltecoupé is en ik nam kennis van leuke verhalen over het leven op een groot booreiland.
Het vervoer per bus van Zeist naar Utrecht daarentegen was een regelrechte hel.

Een mens maakt wat mee tegenwoordig.

fokkewoelf | 02-02-22 | 14:32 | 1

Eh ja. Als je er voor kiest om in een stilte coupé te gaan zitten dan lijkt het me logisch dat men z'n klep dicht houdt. Als je dat niet kunt en iemand je daar op aanspreekt lijkt me het afschilderen van die persoon als halve nazi niet echt de juiste reactie.

Leviticus_ | 02-02-22 | 14:47

Lang leve de (mislukte) privatisering.

Conan de Rabarber | 02-02-22 | 14:30 | 1

Het mooie is dat de staat nog altijd juridisch eigenaar is van alle infrastructuur. Prorail is alleen economisch eigenaar. In hoeverre is er dan sprake van privatisering?

JJMS | 02-02-22 | 14:40

Ik doe wel eens stoer, dan zeg ik dat ik met de trein ga. Dan zeggen de mensen; maar dat kan jij toch helemaal niet betalen! En dat klopt, eigenlijk ga ik altijd met de auto, stuk goedkoper.

John McClane | 02-02-22 | 14:14 | 2

Daar gaat het dus mis inderdaad. Ik ben eens met de trein op wintersport gegaan. Was helemaal top, natje en een droogje, wifi, veel beenruimte, al mijn eigen spullen bij me. Maar dat is het allemaal niet waard als je 270 euro enkele reis moet neerleggen.

JJMS | 02-02-22 | 14:30

@JJMS | 02-02-22 | 14:30: Voor dat geld zou je nadien de trein mee naar huis mogen nemen.

goedverstaander | 02-02-22 | 14:33

'Onderhoudswerkzaamheden', woehaha. In Nederland is van Oef nooit meer met de trein gegaan na een soort veevervoerervaring op de trein naar Groningen. Wat een bagger zeg.

van Oeffelen | 02-02-22 | 14:13 | 6

Mijn oom liep bij een treinrit in 1977 in Drenthe bijna drie weken vertraging op. Hij heeft meteen een auto gekocht.

goedverstaander | 02-02-22 | 14:25

@goedverstaander | 02-02-22 | 14:32:

Daar was de vertraging voor internationale treinreizen zo extreem dat ze er maar barakken hebben gebouwd om gestrande reizigers in op te vangen.

JJMS | 02-02-22 | 14:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik zat laatst met de gedachte te spelen om mijn Weekend Vrij-abonnement te upgraden naar 1e klas, om het tuig te ontlopen. Wat blijkt: daar kom je juist het grootste gespuis tegen.

Volk wat daar gaat zitten, zonder ervoor te hebben betaald en vervolgens zich luidruchtig en provocatief gaat lopen gedragen. Primatengedrag. Toch helaas vaak mannen en vrouwen met een culturele achtergrond, moet ik als persoon met een kleurtje constateren.

de IJsman | 02-02-22 | 14:12 | 1

Goed dat u dit laatste erbij vermeld. Je weet immers maar nooit wie er mee kijkt.

Keutels | 02-02-22 | 15:03

Ik heb het treinreizen nog best lang volgehouden, denk ergens halverwege de 30. Maar ik had toch de helft van alle ritjes vertraging. Maar als je van het Noorden naar de Randstad v.v. gaat en 1, 2 a 3 keer moet overstappen dan is dat voor NS natuurlijk geen vertraging als je je aansluitingen mist.

Totdat ze me, omdat er een sneeuwvlok in Maastricht was gevallen, vanuit Amsterdam komende 1 station voor Amersfoort met alle reizigers uit de stampvolle trein zetten. Die trein ging weer terug naar Amsterdam en wij wachten op de volgende trein, die uiteraard ook uit Amsterdam kwam. Ik kon er gelukkig nog net in, in de cabine van de machinist met 10 man............ India was er niks bij. Als er wat mis was gegaan met die trein. Later hoorde ik via iemand die bij de NS werkte dat dat een trucje was om niet in de vertragingsstatistieken te komen.

Goed, dat was de druppel en sindsdien rij ik motor of auto. Nooit meer NS. En als ik de huidige prijzen zie heb ik een verstandig besluit genomen.

Stonecity | 02-02-22 | 14:11

Wat moet het toch enorm fijn zijn om zonder marktwerking je bedrijf te kunnen runnen. Dat je gewoon een hobbyproject kunt runnen zonder je over de kosten zorgen te maken.
De Nederlandse staat betaald jou als monopolist toch wel.
De hoeveelheid stroom die de zonnepanelen opwekken staat natuurlijk in geen verhouding tot de hoeveelheid stroom die nodig is om de treinen te laten rijden.
Misschien is het net genoeg om een paar seinen van stroom te voorzien.
Een symbolische actie om jezelf beter te presenteren dan je werkelijk bent.

Osdorpertje | 02-02-22 | 14:06 | 3

Die zonnepanelen worden gebruikt om de kassa's van de AH to go en de grill van de shoarmaboer te laten draaien.

JJMS | 02-02-22 | 14:27

@JJMS | 02-02-22 | 14:27:
Zo iets vermoede ik al. Dat ze met alle goeie wil net genoeg stroom opwekken voor de Starbucks in de stationshal. "U moet even op Uw cappuccino wachten, er drijft net een wolkje voor de zon"

Osdorpertje | 02-02-22 | 15:14

Ik denk ook niet dat ProRail die zonnepanelen wil gebruiken voor de treintjes, maar meer om haar eigen energieverbruik (lampjes en roltrappen bijvoorbeeld) zo CO2 neutraal mogelijk te krijgen.
De energie voor de treintjes wordt zelfs niet door ProRail gekocht, maar door de vervoerders zelf. ProRail transporteert die energie alleen maar.

Peerkeoud | 02-02-22 | 16:21

Nou, misschien kunnen ze straks de bespaarde stroomkosten op termijn steken in achterstallig onderhoud en wisselverwarmers in winter, sneeuwschuivers voor locs en herfstbladerenopruimploegem? Roep ook maar wat....

Jan, Leiden | 02-02-22 | 14:04

Ach ja, klimaat enzo. We moeten in Nederland van het gas af heeft men gepropageerd. Dus iedereen in warmtepompen enzo investeren. Windmolens enzo. En nu heeft de EU besloten dat gas toch groen is. Dus wat willen ze nou eigenlijk?

Hadena | 02-02-22 | 14:02 | 6

@goedverstaander | 02-02-22 | 14:20: Grondwater is gecompartimenteerd.
Bij verticale systemen kunnen vervuilingen gemakkelijk door geperforeerde compartimenten heendringen en zodoende het grondwater breed vervuilen.

funda | 02-02-22 | 19:47

@funda | 02-02-22 | 19:49: Eens. Maar dan zijn het niet de warmtepompen, edoch de boringen. Different matter, same outcome.

goedverstaander | 03-02-22 | 12:14
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik gebruik 'm nooit , dus van mij mogen ze de trein afschaffen, of volledig privatiseren zodat het mij ook geen geld meer kost.

tsjajaja | 02-02-22 | 14:01

Een idee zou kunnen zijn alle treinen uit te rusten met hun eigen kleine biomassa-centrale - asielzoekers genoeg die de biomassa in de centrale kunnen scheppen. #samenopwegnaardetoekomst

funda | 02-02-22 | 13:56

Een windmolen op de trein monteren. Door de snelheid gaat de molen draaien en zie daar: stroom. Alleen een beetje "vuile" energie nodig voor de start.

Opblaas_boot | 02-02-22 | 13:55 | 1

Nee hoor. Als alle reizigers nou helpen met aanduwen, is dat probleem ook opgelost. Hoezo ingenieurs nodig?

anja | 02-02-22 | 14:18

Ik mis die dieseltreinen uit de jaren 80.
De geur van diesel, het geluid van de klepjes van de asbakken en de deur al kunnen opentrekken voordat je bij het perron bent.

Opblaas_boot | 02-02-22 | 13:53 | 1

de schuifraampjes die open konden voor frisse lucht, de echte eerste klas halfvol en met normale mensen die soms nog geloofden in een god ipv ggz woke, de halflauwe kroketten op stations, spoorboekjes en treinen die op de minuut reden, er was ook nog landsbestuur en landsbelang....... het was gemoedelijk en gezellig en rechtvaardig, er werd hard gewerkt en niet met geld gesmeten

2CVOcean | 02-02-22 | 14:39

de Trein...

Na mijn studie voorgenomen om die zoveel mogelijk te mijden.

Lukt mij al dertig jaar meer dan prima.

Wijze uit het Oosten | 02-02-22 | 13:51

Als je op een landgoed woont en je eerst 15 minuten moet fietsen naar de bushalte om vervolgens op de volgende bus te wachten die maar 2x per uur rijdt en dan een half uur in de bus zit om richting NS station te tuffen, kunt u zich voorstellen dat ik nog nooit een trein van binnen gezien heb.

MargauxGrandCru | 02-02-22 | 13:51 | 1

Zo te horen ga je te paard.

Zack Hooi | 02-02-22 | 13:56

Stop alle investeringen in OV en vervang rotondes door kruisingen, de zelfrijdende auto is het beste alternatief en is alerter dan een mens, komt je thuis ophalen en desnoods bedenk je een manier om die fossiele treinrails te gebruiken met lichtere voertuigen die geen vierkante wielen hebben.
Maar wie wil er nou niet wonen op een spoordijk?

28 | 02-02-22 | 13:50

Windmolens en treinen passen wel goed bij elkaar.
Beiden techniek van lang geleden waar we al lang van hebben moeten afstappen.

2voor12 | 02-02-22 | 13:50 | 1

Komt er nu nooit eens iemand op het idee om windmolens op treinen te schroeven?
Perpetuum mobile en zo natuurvriendelijk dat we land- en tuinbouw in die natuur kunnen gaan bedrijven !

funda | 02-02-22 | 13:53

Ik heb al 365 keer vandaag naar dit filmpje gekeken.....
www.youtube.com/watch?v=KqNHdY90StU
Ik zie haar nu eenmaal zo graag als ze over klimaat praat... of over andere dingen.... met dat betrouwbare Duitse accent.... oh zo betrouwbaar......
Heeft de NS ook zulke mensen die een beetje kunnen nadenken, met Duits accent....?
Kom ik dan misschien ook nog wel eens in de trein.

nobodiesunmighty | 02-02-22 | 13:50 | 3

Open deur, maar kon het niet laten.
"Vie hev vees toe meek joe tok."

LoesjeP | 02-02-22 | 14:06

Wil best wel like en abbo klikken maar deze wil geld:

Sabine Hossenfelder
Lid worden van dit kanaal
Krijg toegang tot speciale lidmaatschapsvoordelen
€ 2,99 per maand

28 | 02-02-22 | 14:14

Heeft wel interessante topics, maar dat Duitse accent geeft me serieuze 'allo 'allo'-vibes.

ReyNemaattori | 02-02-22 | 17:17

maar ... waarom geen zonnepanelen TUSSEN de rails.

jerryhopper | 02-02-22 | 13:50 | 2

precies! en warmtecollectoren en warmtepompen tussen de stenen.... hergebruik van de warme urine...

nobodiesunmighty | 02-02-22 | 13:52

Treinreizigers en elektrische auto-bezitters die denken dat ze goed bezig zijn voor het klimaat moeten worden ingerekend door mensen met witte jassen aan. Hoeveel bomen gaan er per kilometer in zo'n GL-bio-oven?

goedverstaander | 02-02-22 | 13:50

ah vandaar ging mijn retourtje van 20 min enkele reis van 8,60 Euro naar 10 Euro in 2 jaar tijd.

Baksteenbakker | 02-02-22 | 13:48

NS en ProFail vinden bedrijfje spelen machtig interessant
totdat er eens iets tegen zit, bij blaadjes legt men het verkeer stil en bij te weinig geld de hand op bij Mammie Overheid

Tobi | 02-02-22 | 13:46

Destijds was de spreuk: studie afgelopen, kaartje kopen. Betere spreuk was: studie afgelopen, bmw kopen.

Zatkniss | 02-02-22 | 13:44 | 5

Ja weet nog ze die ov kaart invoerden. Toen nog pakketjes rondgebracht. In Tilburg opstappen in Groningen eruit, knaken incasseren. Drie gezusters leegzuigen en terug in de trein naar Tilburg. En in Maastricht wakker worden.

Zatkniss | 02-02-22 | 13:52

Geen drugs als je dat bedoelt :-)

Zatkniss | 02-02-22 | 13:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Van die mensen (blijkbaar mag dames en heren al een paar jaar niet meer) die op hun 45e nog met de trein moeten, want het is zo lekker handig dat je 'nog iets kunt doen' en de baas een NS-jaarkaart volledig vergoedt. Kunnen ze nu zeggen dat ze lekker klimaatneutraal bezig zijn o.i.d.

kapotte_stofzuiger | 02-02-22 | 13:43 | 1

Mijn favorite activiteit in de trein is slapen, omdat je doorgaans een uur eerder op moet om op dezelfde tijd op de bestemming te komen of omdat na een nachtje stappen in de Randstad je te ver heen bent om nog terug te mogen rijden.

Verder mijdt ik de trein als de pest, ik heb 't werkelijk tot na mijn 30e kunnen volhouden, enkel omdat ik op 5 minuten lopen van 't station woonde.

ReyNemaattori | 02-02-22 | 17:21

Onrendabelen Vervoer op een vrij hopeloze manier faciliteren. Publicitair gezien dan.

En kan die windmolenisering van dit land eens stoppen!

de Voorzittert | 02-02-22 | 13:42 | 1

Vandaag weer eens inspectie ondernomen v.w.b. deze windkrengen. Meer dan de helft stond stil en van de wind gedraaid. Terwijl er toch een lekker briesje stond.

wakker worden | 02-02-22 | 13:59

Ach ja.... de trein, het gele rupsje-nooit-genoeg.

Leuk als kind, handig als student, boven je 30e levensjaar de meest onhandige vorm van vervoer denkbaar.

kapotte_stofzuiger | 02-02-22 | 13:40 | 4

@Zack Hooi | 02-02-22 | 13:42:
Ik drink liever bier op een leuke bestemming. Een taxi/hotel is zo geregeld.

kapotte_stofzuiger | 02-02-22 | 13:44

Drink mijn bier in de kroeg en neem dan de trein. Is geen gedoe met dronken rijden. Weliswaar is de trein in Zwitserland van een ander niveau dan in nl. Nog 1x in nl de trein genomen van Schiphol naar het stadion van de godenzonen. Wat een Gore bedoeling.

Zatkniss | 02-02-22 | 13:47
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als de zon niet schijnt rijdt de trein niet.

CleaudeSacke | 02-02-22 | 13:39 | 3

Dat komt dan naast de al bestaande andere redenen: bladeren op de rails, sneeuw op de rails, ijzel op de leidingen en harde wind.

2voor12 | 02-02-22 | 13:41

Daar waar ze hun boemeltreintjes en schema's kunnen steken ook niet

Tobi | 02-02-22 | 13:43

Hoe feller de zon schijnt, hoe harder de trein rijdt. Tenzij er blaadjes op liggen. Of sneeuw. Of mensen.

Bakkeleures | 02-02-22 | 14:13

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie
Online Casino | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen