Eindelijk. Volkskrant duwt RIVM om
Is dit Ons Model nog wel?
De blauwe, groene en rode lijntjes zijn van het RIVM. Het zwarte lijntje is van de werkelijkheid, en dat lijntje gaat maar naar beneden, nog steeds. In plaats van 6000 (zesduizend) doodzieke ademhappers op de wegbezuinigde IC's des Vaderlands lagen er slechts een paar honderd. Iedereen en zijn moeder roept nu DE PREVENTIEPARADOX!!!!1! en "jij snapt exponentiële groei" niet en "stop nou eens met kritiek op het coronabeleid" (P. Klok). Maar Maarten "moederhart" Keulemans, de dansende complotmarmot van de Bontiusplaats laat niet meer los, en staat met baret, camouflagepak, gele paraplu, koffie, galg en bordje "het klopt niet" aan de poort van het gloednieuwe RIVM-gebouw te rammelen. HUP MAARTEN.
RIVM-bolwerk in aanbouw te Utrecht
How about ombouwen naar 1200 appartementen?
Reaguursels
InloggenEr is een groot tekort aan woningen ... komt er zo'n lel van een kantoorgebouw. Wat hebben we daar nu aan dan? Hoop dat de kantoren na een tijd van leegstand gauw omgebouwd gaan worden tot appartementen.
Een model komt ongeveer overeen met een mening qua wetenschappelijke waarde.
peer reviewed double blind, dat is wat je wil.
Ik mis Hugo
Volkskrant duwt RIVM om... is geen nieuws... ze (RIVM).. stikken in wat ze voortbrengen, lk kan ze niet meer ervaren als zelfdenkende entiteiten
Gelekte foto van het interieur: www.cinema-crazed.com/blog/2017/08/01...
Het duurt even, maar dan heb je ook wat. Een beginnetje. Vooruit dan.
Waar ik meer benieuwd naar ben, zijn de sms-jes tussen Ursula von der Leyen en Albert Bourla, topman Pfizer, inzake de vaccins.
De EU weigert tot nu toe ze prijs te geven (o ja, waarom?), maar volgens de wettelijke richtlijnen zouden ze dat wel moeten doen. Tegen de tijd dat een rechter oordeelt dat ze geopenbaard moeten worden, zijn ze natuurlijk al gewist.
Kunnen ze niet meer gereproduceerd worden, dan moet Von der Leyen op staande voet ontslagen worden als voorzitter.
Nou ja dat je ruim een maand geleden nog niet over voldoende Omikron gegevens beschikte is een ding. Maar volgens mij draaiden ze tot deze week nog steeds bepaalde projecties op Delta aannames. Dat is nog veel kwalijker.
Ik verdedig hier normaal gesproken het RIVM, maar dit is onverdedigbaar. De daadwerkelijke uitkomst moet _altijd_ tussen de hoogste en laagste projectie zitten. Of iig met 95+% kans, en het scheelt niet zo'n klein beetje.
Overigens zijn er 2 dimensies, dus de tijd (het tempo van besmetting) zou ook niet goed verspeld kunnen zijn. Ook dan moet het tussen onderste en bonste curve uitkomen. En het aantal besmettingen gaat nog naar beneden, dus van vertraging lijkt ook geen sprake.
Ik snap dat dit lelijk overkomt, toch begrijp ik wel hoe dit tot stand komt, wat niet impliceert dat ik de genomen maatregelen hiermee dus direct rechtvaardig. Begrip en rechtvaardiging zijn twee verschillende dingen.
Dit is een model uit de briefing van 21 december, op welk moment nog niet bekend was wat het exacte ziekteverloop van Omicron zou zijn t.o.v. Delta.
In dit model is uitgegaan van een gelijke mate van “ziekmakendheid”. Domweg, omdat er geen harde, bewezen andere cijfers over Omicron waren op dat moment. Wel waren er eerste signalen, echter kan je daar geen model op maken (misschien wel deels al beleid, maar geen model).
Iedereen die geen verantwoordelijkheid draagt voor de volksgezondheid, en achteraf aangeeft dat het niet klopt (Kuzu bijvoorbeeld: “Met de kennis van NU, had u TOEN niet wat anders moeten besluiten”), heeft makkelijk praten.
Een goede (onderzoeks-)journalist had de kritiek op dat model al geuit op 21 december. Toen waren er al genoeg aanwijzingen dat er niets van klopte. Dr Campbell voorspelde de huidige daling al op 15 december.
Ja maar hij volgt de laatste wetenschappelijke publicaties. Dat kan je van het RIVM niet verwachten.
Dus de volgende Flu is de Utrecht-Flu
Bravo, overheid, voor het geweldige coronabeleid! Vandaag zou ik ingewerkt worden voor mijn nieuwe werk. Ik ben net naar huisgestuurd omdat ik niet gevaccineerd ben. Bravo, overheid! Gelukkig heb ik nog recht op 21 maanden WW.
Volgens mij mag een werkgever daar niet naar vragen..
Wie is die werkgever?
@antfukker | 28-01-22 | 13:08: Correct, een werkgever mag daar niet naar vragen, wat niet wegneemt dat het natuurlijk wel gebeurt. ("Al mijn medewerkers zijn gevaccineerd, en ik wil mijn klanten ook een veilige omgeving bieden"). Het betrof hier een horecabedrijf.
Moeilijk te geloven
Wat heeft de overheid hier nou mee te maken, dat is een overtreding van de werkgever.
@flame_me | 28-01-22 | 13:38: Het is de overheid die deze stemming mogelijk maakt. Stel voor dat de overheid altijd zou hebben verkondigd dat vaccinatie een persoonlijke beslissing is, en anders niet, en dat wel of niet gevaccineerd zijn geen enkel verschil zou maken in het maatschappelijk verkeer, dan vermoed ik dat deze specifieke werkgever het mij niet had gevraagd. Dat weet ik natuurlijk niet helemaal zeker, maar hij verschool zich achter het argument dat "iedereen in zijn bedrijf is gevaccineerd', en dat "al zijn klanten ook zijn gevaccineerd, en dat ook van het personeel verwachten". Allemaal flauwekul natuurlijk, angsthazerij, hem aangepraat door die vreselijke strontbak van een Hugo de Jonge.
@Draak uit Brabant | 28-01-22 | 13:33: Tsja, ik was ook verbijsterd, vooral ook omdat ik corona heb gehad. Weliswaar is mijn herstelbewijs verlopen sinds 23 januari, maar ook dat is te danken aan het wanbeleid van deze overheid, die nu op het standpunt staat dat vaccinatie 270 dagen bescherming biedt, en herstel slechts 180 dagen.
Welk bedrijf Rhenium?
@KritischeKrikker | 28-01-22 | 13:57: Een café bij mij in de buurt. Ik ga de naam niet noemen. Ik overweeg om aangifte te doen wegens discriminatie.
Ach de voorspellingen van het RIVM zitten er de hele tijd naast, het kjjken de horror winter des doods voorspellingen van geenstijl wel.
Keulemans wordt gewoon een beetje nerveus. Bij wijze van weddenschap heeft ie beloofd dat hij 1-6 op het Museumplein een politiehond gaat bijten als we dan nog een CTB en 2G hebben.
Keulemans geloofde dus kennelijk dat het CTB om volksgezondheid draaide.
Rivm heeft al gezegd dat ze te pessimistisch waren en ik denk dat ze de delta variabelen aanvankelijk gebruikte. Om meer dan een maand na de publicatie van dit er nog over te zeuren schiet ook niet op.
Misschien moeten ze dan de data eens updaten? Want voorlopig baseren Rutte en Kuipers nog steeds het beleid op deze maand oude publicatie.
Dat is gebeurd Zalluf, wel een beetje bijblijven hè…
Maarten Keutelmans 'onderzoekt' nooit dingen die tegen mainstream in gaan. Sorry Maarten, maar wetenschap bestaat bij gratie van verschillende zienswijzen en een open debat. Niet bij gratie van "wat de overheid verkondigt deugt en ik debunk iedereen die het er niet mee eens is".
Welke idioot gaat nu in Utrecht bouwen terwijl de zee over 8 jaar tot Amersfoort loopt. Beetje verspilling zo.
Nou moet ik weer huilen.
Klinkt niet best voor A'dam, DH en R'dam.
@de_wappieburger_ | 28-01-22 | 12:54: Scheelt een boel belastinggeld en subsidies die ze daar vasthouden.
Het RIVM doet zijn uitspraken aan de hand van aannames volgens van Dissel. Terwijl ik altijd heb geleerd: assumptions are the mother of all fuck ups. Dat zegt dus alles over het RIVM en het beleid.
Garbage in garbage out.
@Kane | 28-01-22 | 12:52: Nog ééntje erbij OMA thuislaten: Opvattingen, Meningen, Aannames. Geldt uiteraard niet voor reaguurders. Die moeten juist de ene GILF na de andere loslaten.
Er was nog geen empirische data, dus aannames waren onvermeidelijk. Wat niet betekend dat het RIVM niet verantwoordlijk gehouden hoeft te worden.
Wat een onzin. Gaat echt niet gebeuren.
@TheManiac | 28-01-22 | 12:49: Zullen we dat over een jaar nog eens bekijken. Het is toch duidelijk wat er gaande is? Built back better, uitspraken Klaus en de digitale indentiteit van de VVD en vele voorbeelden die gewoon te vinden zijn. een trend signaleren is toch niet zo moeilijk lijkt mij. Het is zo naief om alles maar als complot weg te zetten of simpelweg te roepen, dat gebeurt niet. Wensdenken zonder enig gevoel met de realiteit.
Het model geeft een lockdown aan vanaf de kerstvakantie. Deze is echter een week eerder ingegaan. Dat klinkt insignificant maar vroeg ingrijpen is juist veel beter dan laat ingrijpen wat er altijd gebeurde. Verder is het natuurlijk wel zo dat dit scenario gewoon uitzonderlijk positief is. Nou ja uiteindelijk was het fijner geweest als iedereen met name 40+ gewoon even dat prikje had gehaald maar dat terzijde.
Verder over dat vroege ingrijpen, als extra voordeel van die ene week is dat de delta variant onmiddellijk een genadeklap kreeg.
60+ is prima als ondergrens qua leeftijd. Behalve als je BMI richting 30 of hoger gaat.
Het liefst zou jij iedereen “een prikje” willen toewensen zeker, ook de kinderen van 0-11 jaar waarschijnlijk. Met je oogkleppen op. Weet je wat een prikje geeft? Een mug. Dit heet gewoon een vaccinatie
BTW dit is geen effect van 'een paar dagen eerder maatregelen'. Dit is het resultaat van 'we modelleren omikron net zo ziekmakend als delta'. Terwijl er veel data beschikbaar was die anders liet zien.
De keuze om 'somber' te modelleren was een politieke.
@antfukker | 28-01-22 | 12:43:
Nee dat boeit mij niet zo.
@flame_me | 28-01-22 | 12:46: Waarom 40+ dan? Waarom niet iedereen met BMI 35 of meer?
dus het ligt aan de -14% die niet gevaccineerd is? Echt smart.
@raskol | 28-01-22 | 12:44:
En dat is destijds toen er alleen maar data uit zuid-afrika was ook De modellen hebben een bandbreedte en de onderste bandbreedte van het milde scenario is niet zo heel erg ver van de werkelijke lijn af. Maar de milde bandbreedte gaat nog steeds uit van lockdown vanaf kerstvakantie en niet een week eerder.
Het is gewoon moeilijk te voorspellen, ik denk dat u weinig moeite had met de modellen van het RIVM in september (ergens geloof ik) die veel te optimistisch waren voor deze winter?
@antfukker | 28-01-22 | 12:50:
Omdat dat de lading niet dekt. Beter is 40+ en ieder ander met onder liggend lijden. Gemiddelde BMI op de IC is 30 dus je 35 is veel te hoog.
@Atheist-Priest | 28-01-22 | 12:57:
Het lag aan de 14% die niet is gevaccineerd is. Ja, volmondig ja. Daar kwam onevenredige hoge last vandaan in de ziekenhuizen. Maar met name de niet gevaccineerde 40+ en niet gevaccineerde 40-'ers met onderliggend lijden.
@flame_me | 28-01-22 | 12:57: ik heb vooral moeite met modellen die niet openbaar zijn (RIVM is een rijksdienst, die werken gewoon voor ons hè), en die met aantoonbaar verkeerde aannames zijn gemaakt.
Dus ja, óók als ze te rooskleurige modellen maken door overduidelijke ernstige signalen te negeren. 1 van die rooskleurige aannames in september was bv hoe sterk & lang de vaccins beschermen tegen infectie.
@flame_me | 28-01-22 | 12:58: jouw 40+ klopt ook niet. Het zijn vooral 60+’ers op de IC
@antfukker | 28-01-22 | 13:05:
De 40-49 groep tekent zich ook heel duidelijk af. En zeker de 50-59 groep.
@raskol | 28-01-22 | 13:00:
Misschien kan je een WOB indienen. Bottom line is dat niemand in december de ernst kende van Omikron. Allemaal aannames. De eerste week van de lockdown was in mijn ogen heel erg slim in aanloop naar de kerste en het versnelt wegwerken van de delta variant. Slaap er niet slecht onder ben blij dat de zorg ook weer tijd heeft voor de inhaalslag.
@flame_me | 28-01-22 | 13:45: eerst even de “door Corona of met Corona” filter eroverheen gooien ;-)
Wanneer schopt de RIVM die Jacco Wallinga eindelijk de deur uit?!?!? De 'hoofdmodelleur' maakt fout op fout. Parool maart 2020; "waar eerder werd gedacht dat coronapatiënten gemiddeld tien dagen op een ic-bed liggen, gaat men nu uit van 23 dagen. Dat betekent een veel lagere doorstroming, waardoor ic’s sneller vol zijn." Prutser Wallinga typte eindelijk 23 in (ipv 10) en opeens waren er 2x zo veel
IC-bedden nodig. En dat is dan de slimste van het RIVM.
Wat een stemmingmakerij weer. De lock down en de mildere Omicron zorgen er nu voor dat we er heel goed voor staan. De lock douw zorgt er ook voor dat de economie kan blijven draaien ondanks de vele besmettingen. Je kan redeneren dat het overdreven was maar als de lijkwagens door de straten hadden gereden was ook iedereen "verbaasd" dat de regering niet strenger had in gegrepen. Alle wappies worden nu geïmmuniseerd en als ze slim zijn zorgen ze voor een herstelbewijs waardoor ze overal binnen kunnen. De nachthoreca met 1G zo snel mogelijk open en antigeen testen inzetten die binnen een kwartier klaar zijn. Maar we zijn een raar volk. Het is nooit goed en anderen hebben het fout. In de spiegel kijken en jezelf afvragen of je niet medeschuldig bent aan de maatregelen omdat we ons massaal onttrekken aan 1,5, handen wassen en schone mondkapjes.
Hoe kan je dat nou zeggen als iedere werknemer die ook maar een cm te dicht bij een besmet persoon is geweest moet thuisblijven voor minimaal 5 dagen?
@briefpapier | 28-01-22 | 12:22: Dat is een heel andere discussie. Eens dat we quarantaine veel slimmer moeten inzetten.
Die 1,5m is gebaseerd op delta. Omicron trekt zich daar niks van aan.
Ook weer zo'n krom gedachtengoed dat achterhaald is
Riiiight...
Dé fout die het Britse LHSTM, de 'uitvinder' van dit model gemaakt heeft - en die NIET door het RIVM zijn gecorrigeerd is dat men de aannames m.b.t. besmettelijkheid, 'ziekmakendheid/dodelijkheid' en verblijfsduur op de IC c.q. de verpleegafdeling van de Delta variant genomen heeft en niet voor Omicron gecorrigeerd heeft.
Dus bullshit in = bullshit out.
En om jouw uitspraak m.b.t. de lockdown meteen maar eens de kop in te drukken:
Dit patroon van dalende ziekenhuis/IC opnames zien we in meerdere, ons omringende landen terug. En die kenden geen lockdown.
Lockdowns werken niet bij aerogene virussen.
Net zo min als de idioterie zoals handen wassen en 1,5m afstand en mondkapjes.
Je hebt op zich gelijk. Maar het snelle schakelen na verandering van gegevens is men niet zo heel erg snel in in Den Haag
@Onkel Bratwurstbude | 28-01-22 | 12:38: Amen!
Het komt door de better safe than sorry houding van het OMT, ultra conservatief en pessimistisch omdat het hun niet zal schaden als het "te" streng is, maar wel als ze te positief zijn.
@Onkel Bratwurstbude | 28-01-22 | 12:38: Ik vind Bratwurst lekker.
Het artikel is toch wel heel anders van toon en inhoud dan GeenStijl suggereert. Heeft Pritt het wel gelezen?
*kuch*
Wat denk je zelf? De schoorsteen moet ook bij Pritt roken hoor.
Ik zoek naar meerdere graadmeters om zelf af te wegen waar we ons bevinden.
Niet verstandig, ik weet, luister naar de mensen met echt verstand ervan. Maar toch.
Er sterven per dag zo ongeveer "9/11" mensen aan Covid in Amerika. Meer dan 3,000 mensen per dag. Dat is best veel.
Persoonlijk ben ik niet bang. Ik heb mijn vaccins al gehad. Ik heb geen co-morbiditeit waar ik weet van heb. Ik heb ook totaal geen medelijden met de antivaxxers die piepend smachtend naar adem in het ziekenhuis liggen.
Ik maak me wel zorgen over de zorgmedewerkers. Die mensen moeten toch inmiddels wel op zijn. Gesloopt. Kapot.
Dat lees je nu overal. Maar wat is het verschil tussen zorgen voor kanker- long- en andere patiënten en covid. Ja de meeste zijn zwaarder dus je moet ze met 2 omdraaien. Extra diensten maakt het wel zwaarder maar dat is een keuze. Als je moe bent kan je niet gedwongen worden. Dus alle respect voor de verplegers maar heb je dan ook respect voor de boer die overdag werkt en snachts een koe laat kalveren? Of een ondernemer die de hele dag werkt en in de avond de administratie doet en 2 weken per jaar vakantie heeft (ik ken er een)?
9/11 mensen? Complot!
Amerikanen zijn dan ook veelal slecht van gezondheid: Morbide obesitas, veel slecht eten en suikerziekte door cola. Oh ja en hun gezondheidzorg is ook van een ander niveau. Lees je daar even goed over in.
Het is dan ook geen exacte wetenschap en bovendien een nogal onvoorspelbaar virus. Het is ons altijd te slim af. Maar in plaats van introspectie, kijken wat jij zelf had kunnen doen om ons allen ellende te besparen wijs jij maar lui en gemakkelijk met de vinger en dat dan ook nog eens zonder enige kennis of expertise in dit veld. Met mensen zoals jij winnen we de oorlog niet. Dat je dat maar goed onthoudt.
En niet vergeten: ALLES beleid volgt alleen modellen. Geluidsoverlast Schiphol, Stikstof, ... noem maar op. En niemand die meet of het klopt.
Als het goed is meten de modelleurs.
Als je een model goed inregelt, komt er uit wat je wil.
Zou het weer de Canadezen zijn die ons bevrijden? (Door het voorbeeld te zijn met de convoys.
Die 2 of 3 duizend mafketels in Ottawa? Als je daar je bitcoins op inzet verdien je ook niet beter.
Dat doen ze goed. Is Trudeau al ondergedoken?
Na lezing van het artikel stel ik vast dat het RIVM toch weer wordt gespaard. Geen kritische vraag gesteld door megafoon Keulemans:
Had het veel uitgemaakt, als men dat half december al had geweten? Losjes ingeschat zou het de piek hebben teruggebracht naar ruim tweeduizend ic-patiënten, plus nog eens tienduizend op de gewone zaal. Nog steeds aantallen waarvan de zorg overkookt. 'Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste beslissing was', zegt Voss achteraf dan ook. 'Dat omikron nu wat gunstiger uitpakt, is een plus. Maar je moet niet vergeten wat de gevolgen waren geweest als we het níét hadden gedaan.'
Want zo lekker gaat het elders niet. Omgerekend naar Nederlandse bevolkingsgrootte, liggen er in Denemarken twee keer zoveel patiënten in het ziekenhuis als hier, en in België, Groot-Brittannië en Frankrijk zelfs vijf keer zoveel, zo luidt de verdediging die het RIVM en het ministerie hebben opgeworpen. 'En eerlijk gezegd moet ik nog zien of ze het gaan redden', zegt OMT-lid en arts-microbioloog Jan Kluytmans desgevraagd. 'Het seizoen is nog niet voorbij.'
Ze worden behoorlijk gespaard en eigenlijk wordt een poging gedaan om te rechtvaardigen dat ze er bij het RIVM faliekant naast zaten met hun modellen.
Dus toch de lijn Pieter Klok, vooral niet te kritisch.
Dus Denemarken en Co. kunnen vooral meer patienten aan. Wij "lockdownen" ons suf omdat het gezondheidssystem zo "efficient" is.
"Omgerekend naar Nederlandse bevolkingsgrootte, liggen er in Denemarken twee keer zoveel patiënten in het ziekenhuis als hier"
Ging dat niet om het aantal besmettingen? Ik dacht dat Denemarken alle beperkingen ging schrappen omdat die omikronvariant veel minder vaak tot ziekenhuisopname leidt.
In dat grafiekje kan je heel goed zien
dat de maatregelen niet vanwege een virus is.
Wat een onzin, Omicron is een zegen gebleken.
@Clavo | 28-01-22 | 12:03: Inderdaad, en toch gaan we naar 2G, dat bedoel ik.
@klaasjanhenk | 28-01-22 | 12:24: Beperkt en tijdelijk, misschien 1G even, wel zo eerlijk.
‘Onze uitgangspositie was vreselijk slecht’, herinnert arts-microbioloog en OMT-lid Jan Kluytmans zich. ‘We zaten echt hoog in de bedbezetting met delta. En of je het nou leuk vindt of niet, de Nederlandse zorg is een van de krapste van Europa.’
De krapste zorg van Europa... met dank aan de VVD die zo nodig veel zorg moest wegbezuinigen en het efficiëntie noemde.
Never bite the hand that feeds you, RIVM snapt dat...
Doe eens samenvatten ipv te linken naar een betaalmuur van dat vous?
Marcel Levi heeft het al een paar keer treffend gezegd; Nederland is blijkbaar niet in staat naar het buitenland te kijken en te leren van landen die op ons voorliggen. Dit gaat al zo vanaf het begin van deze hele crisis. Waarom Nederland keer op keer zelf het wiel probeert uit te vinden met prognoses en veronderstellingen die nooit kloppen, is een compleet raadsel.
En de 'experten' of verzameling professoren doen het alleen wanneer het ze uitkomt. Probeer eens een Nederlands onderzoek naar de ineffectiviteit van Ivermectine te vinden. De factcheckers hebben recent weer een nieuwe studie als uitdaging gekregen. Kijk even op de website van trialsitnews: 68% efficacy. Mij hoor je niet zeggen dat het klopt maar waar blijft dan het Nederlandse eigen wiel?
Dat komt omdat "wij" (vooral het linkse deel van de samenleving) Nederlanders denken het centrum van het universum te zijn en daardoor leidend in geopolitiek, klimaatbeleid, ethiek, moraal en medische wetenschap. De werkelijkheid is een andere....
Men heeft vanaf het begin van de pandemie niets gedaan om het aantal ic-bedden uit te breiden. Er werd wel geïnvesteerd in bedden in 4-sterren hotels voor de "onverwacht" grote instroom van asielzoekers.
Het was ook al een teken aan de wand dat geen enkel ander land in de buurt meedeed.
Deze 'vergislockdown' is een schoolvoorbeeld van niet je gezond verstand gebruiken maar te geloven in modellen met allerlei in Gauss-krommes uitgebeelde varianten. Het gezond verstand (voorbeeld: dr Campbell op YT) luistert naar de ervaringen uit de werkelijkheid, in dit geval uit Zuid Afrika waar doktoren van meet af aan melding maakten van het frapperend mildere ziekteverloop van Omicron (in tegenstelling tot Delta + voorgangers). Maar nee, RIVM kwam met argumenten dat het zou gaan om veel jongere mensen enz enz, argumenten die hun in staat stelden om de werkelijkheid te ontkennen en de Gauss-bubbels van hun modellen te omarmen. Wat je ook ziet, is de verslavende werking van modellen. Op dogmatische wijze wordt gesteld dat de modellen de werkelijkheid 'beschrijven', maar in plaats van de modellen (en de injectie-spuiten) bij te stellen naar de werkelijkheid, blijft men veel te lang turen naar die bubbel-grafieken, bang bang bang om nog het gezonde verstand te gebruiken. Helemaal vastroestend aan modellen wordt het, wanneer politici deze plaatjes gaan gebruiken om hun eigen gelijk er door te drukken. Kom op, kabinet Rutte IV, erken nu eens volmondig dat hier de kloot belazerd is op een ongelooflijk oorverdovend zelf-verblindende wijze. Deze politieke ramp lijkt overigens sterk op de rampen van de Belastingdienst en het gas van Groningen, waarbij ook de ogen en oren dicht gingen voor ervaringen uit de werkelijkheid.
In hoeverre heeft de centrale regie in NL de autonomie van huisartsen beperkt om onderdeel van de aanpak / oplossing te zijn?
De lockdown was nodig om verzwaringen als versoepelingen te presentereg.
@Wensbaar Denken | 28-01-22 | 11:43: Hier lijkt me ook sprake van laakbaar handelen van de zijde van huisartsen, die hun eigenstandigheid in dezen kritiekloos lieten kalt stellen. Hetzelfde fenomeen zie je bij de toeslagen affaire en bij 'Groningen': alle instanties (zoals de Raad van State, rechtbanken enz.) lieten zich maar al te kritiekloos comfortabel stroomlijnen in de bubbels van de overheid. Dit stroomlijnen van de machten komt uit het communistische model en werd >40 jaar toegepast in de Sovjet bubbel.
Maarten Keulemans is al 2 jaar DE spreekbuis van het RIVM en is verliefd op zijn initialen (Marion Koopmans). Maarten blikt altijd alleen maar terug en hij is de uitvinder van de preventie paradox. Nu er geen redden meer aan is, gaat hij snel aan de goede kant van de geschiedenis staan. GeenStijl geef deze man geen credits maar ga eens goed zijn gangen na.
Modellen. Pieter Omtzigt heeft daar een mooie lezing over gegeven. Met name over hoe ze Den Haag regeren. De lezing begint over de rattenplaag in Hanoi. De overheid had “gemodelleerd” hoe snel deze plaag onder controle gebracht zou worden door een beloningssysteem onder burgers. Alle burgers kregen geld voor het inleveren van een rattenstaart. Een rattenstaart is immers een dode rat was de aanname… U voelt ‘m al aankomen. Het tegendeel was waar. Er liepen op een gegeven moment overal ratten zonder staart. Iedereen was ratten aan het fokken, enfin, het modelletje kon de vuilnisbak in. Kijken naar actuele data (in het buitenland) en logisch nadenken. Schijnt heel ingewikkeld te zijn voor die modellen bobo’s.
Die grafieken waren vanaf dag 1 gelul, we hebben maar 1500 bedden ofzo dus je hoeft hem niet naar 3000 door te trekken :)
Das Reich zet grote gebouwen neer in Utrecht. Gevolg langere files en nog hogere woningprijzen in Utrecht. Spreiding reichsdiensten lijkt mij een oplossing tegenover het verder ophokken van burgers in de Randstad. Zelfde geld voor het eeuwig subsidiëren van Schiphol en KLM in de buurt van de hoofdstad en de grote havenbedrijven via spoorlijnen en milieusubsidie. Moest ik even kwijt nadat ik de foto met de kolos zag.
Ja joh onze havens dicht, schiphol ook opdoeken kei strak plan. Verder steun ik wel je idee om grote instellingen te spreiden, Nederland is niet de randstad.
@Baksteenbakker | 28-01-22 | 11:30: Lees eens een boek. Bijvoorbeeld over de waanzin dat Schiphol groot moet zijn en de KLM nodig is voor ons land: De KLM zou sinds zijn oprichting al tien keer failliet zijn gegaan als de overheid niet had bijgesprongen. In het nieuwe boek De Blauwe Fabel betoogt journalist Ties Joosten dat de KLM met staatssteun, subsidie, financiële trucs en belastingvoordelen in de lucht wordt gehouden: ‘Tegen elke prijs.’
Verder tip om in de gaten te houden hoeveel van de tientallen miljarden milieusubsidie naar de vervuilers in de Rotterdamse haven gaat. Reken maar dat de grote bedrijven en de gemeente Rotterdam de ellebogen alweer scherp maken om de miljarden binnen te harken, voordat anderen uberhaupt aan de tafel zitten met de verdelers van ons belastinggeld.
@Graaier | 28-01-22 | 11:56:
Dat geldt ook voor Air France, Lufthansa, Royal Brunei Airlines, en vooral Alitalia. Maar er zijn uitzonderingen zoals RyanAir... Ik kom op menig vliegveld en Schiphol, zeker gezien de leeftijd en de ligging (is de facto een vliegveld aan de Noordzee), scoort zeker hoog in mijn lijstje (LHR is ramp, STN haat ik, MAD is veel lopen, enz). Dat MUN hoger scoort is niet verwonderlijk omdat het een nieuw vliegveld is.
@Graaier | 28-01-22 | 11:56: de gehele luchtvaartsector wordt zo'n beetje overal met belastingvoordelen in de lucht gehouden. verder is mileusubsidie voor de havens een grap, net zoals de mensen die gisteren op tv waren tegen olie pompen in Rotterdam wegens mogelijk achterblijven van schadelijke stoffen in de grond. Rotterdam en omgeving is mileutechnisch al volledig afgeschreven :). die havensubsidies zijn die trouwens omdat het rijk wil dat ze dingen anders doen wegens de 2030 en 2050 kansloze plannetjes?
Het lijkt erop dat er wereldwijd een ommezwaai komt met betrekking tot Corona(politiek), met uitzondering van een paar hard schreeuwende hardliners (ook hier in de panelen). Gelukkig maar, want het ging gewoon te ver, het wordt langzaam megalomaan, hetgeen leidde tot bittere verdeling en hatelijke verwensingen naar andersdenkenden. Heb je de foute mening, dan ben je een complotdenkende anti-vax wappie. Punt. Gesteund door maatregelen als 2G, QR en vaccinatieplicht krijg je dan een klassenmaatschappij. Wat me wel verwondert is het feit dat wanneer je een jaar geleden riep wat hier in dit stukje (en andere recente stukjes) staat, je na een aantal wappie-verwensingen door snelle medereaguurders gewoon gejorist werd. Als je nu roept dat de wappies gewoon gelijk hadden, ben je natuurlijk een wappie. Een jaar geleden was je een wappie als je waarschuwde dat deze politiek leidt tot algemene vaccinatieplicht, nu ben je een wappie als je ertegen bent. Het kan verkeren. Zullen we gewoon allemaal met elkaar afspreken dat we ophouden iedereen te veroordelen die gewoon een andere mening heeft? Dat het geen misdaad tegen de mensheid is als iemand niet klakkeloos geloofd wat hem/haar voorgeschoteld wordt, zowel door een regering als door medeburgers? Dat zelfbeschikking en vrijheid van meningsuiting een groot goed zijn en altijd boven groepsdwang en persoonlijke belangen gaan? Dat we rapide ophouden met het gelijkstellen van wat iemand zegt en wat iemand is? Dat het een mens is met een mening, in plaats van een mening met een mens? Misschien dat we dan allemaal weer terugkunnen naar het "oude" normaal. Want dat was toch een stuk vrijer, mooier en gezonder dan het beoogde "nieuwe" normaal, dat hier en daar de grondbeginselen van het fascisme raakt op het moment dat een instituut als NCTV onze minister-president adviseert in zake "omgang met andersdenkenden". Nederlanders stonden wereldwijd bekend als een nuchter volkje. Laat deze reputatie niet verloren gaan omwille van de persoonlijke belangen van een paar opportunisten. Hoe heet het ook alweer zo mooi? Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Het "oude" normaal wordt daarmee bedoeld. Niet een maatschappij waarin het "normaal" is om je buurman voor rotte vis uit te maken -en zo te behandelen! - als hij op de verkeerde partij stemt.
geloofT
Geen zorgen Fappert, ik vind je nog steeds een wappie hoor.
@TeeJee | 28-01-22 | 11:30: Dat mag. Dat is nu net het mooie van vrijheid: ook voor haters is een plaats in de maatschappij en ik zet me zelfs in voor jouw recht om mij voor wappie uit te schelden. Doe jij dat ook voor mijn recht in jouw ogen een wappie te zijn?
Helemaal eens Gladiator Fap!
@Gladiator Fap | 28-01-22 | 11:43:
Zeker, ik ben namelijk tegen verplicht vaccineren en tegen het gehele QR gebeuren. Verder haat ik je niet hoor, ik vind je gewoon een wappie.
@TeeJee | 28-01-22 | 11:51: Kijk aan, zijn we het zelf over dingen met elkaar eensch. Zijn we allebei wappie! Wat een verbroedering tussen twee gekken.
@Gladiator Fap | 28-01-22 | 11:54:
Och ja hoor, als mensen mij wappie willen noemen moeten ze dat gewoon doen. Gezellig toch? Heb ik nul last van.
@TeeJee | 28-01-22 | 12:06: zo is dat. Ik vind het zelfs schattig.
Er staat wel ' aantal nederlandse'. Is deze grafiek gemaakt op gegevens van land van geboorte?
Heb geduld jongens nog een paar weekjes en dan mag hier ook alles open, zonder QR. Wat gaan de wappies dan doen? De QR was toch onderdeel van de Great Reset?
Ik hoop echt dat je gelijk krijgt. Maar ik weet het nog niet zo zeker. Het feit dat er nu nog steeds wordt gezeurd over het uitbreiden van 3G of het invoeren van 2G maakt me enigszins bezorgd.
@C1O2 | 28-01-22 | 11:18: Alleen voor clubs en grote binnenevenementen. Daar kan ik nog wel inkomen. Komt goed!
De mensen die de hele dag "wappie" roepen uitlachen?
Als je een slag verliest heb je de oorlog nog niet verloren. Bovendien: niet iedereen met volkomen legitieme kritiek op het beleid is meteen een "wappie" die in "the great reset" gelooft. Dat jij iedereen onder die kop schaart is eerder een bewijs van intolerantie als gevolg van zwart-wit denken. Precies hetgeen waarvan je de zogenaamde wappies beschuldigt. Je zou wel iets genuanceerder kunnen denken, gewoon blij zijn dat de boel weer open gaat en blij zijn dat je weer een biertje kan pakken met andere mensen, egal op welke partij die stemmen of welke mening ze over vaccinatie hebben. Zomaar een gedachte.
Zou zo maar kunnen. Ze hebben nu gezien welke systemen ze nodig hebben, wie ze daarbij moeten inschakelen, hoe de kudtburgers reageren, ze hebben de wetgeving nu beter voor elkaar, ze weten hoe ze de orde beter kunnen handhaven, hoe je mensen massaal kunt laten optrommelen en taggen met prikken en qr-code, ze hebben de mobiel ontdekt als middel om gedrag en bewegingen van mensen te sturen en hoe je de media beheerst en stuurt. En waarschijnlijk nog veel meer nuttige extra macht voor overheden. Kortom, een zeer succesvol traject voor elke toekomstige en huidige dictator.
@C1O2 | 28-01-22 | 11:18:
Vooral door partijen die hun politieke imago hebben verbonden aan het anti-Fvd en anti-PVV geluid. Ongeacht wat die twee partijen vinden, we MOETEN tegen zijn.
Wanneer de lente aan breekt zul je zien dat de cijfers dalen, en het weer over andere zaken zal gaan in de Tweede Kamer. Dan zal het harde 2G/3G standpunt naar de achtergrond verdwijnen, heeeeel stilletjes.
En dan, desgevraagd en later, zullen de 2G/3G zeurders verklaren dat de cijfers geen aanleiding geven tot etc etc. Zo gaat dat, in de politiek. Geen actieve herinneringen, en vooral kiezers paaien.
@ceriel82 | 28-01-22 | 11:23: wappie! haha!
@Graaier | 28-01-22 | 11:24: wat ikzelf heel onaangenaam vind is dat burgers gedwongen worden om andere burgers te controleren via de QR-code en dat veel burgers ander burgers gaan aanspreken op de naleving van de coronaregels. Hier zit een totalitair aspect in waarvan ik de kriebels krijg. Het zal wel aan mijn drang naar vrijheid liggen..
@TeeJee | 28-01-22 | 11:27: TeeJee, ik weet niet wat er aan de hand is vandaag, maar mijn respect voor je als medereaguurder beleeft zojuist een renaissance. +1
Een paar is 80?
@therealbraindump | 28-01-22 | 11:35: Het is inderdaad eng, vooral ook omdat juist die mensen die het hardst van de daken schreeuwen voor tolerantie en gelijkheid te zijn, diegenen zijn die er geen enkele moeite mee hebben iedereen die er een andere mening op nahoudt naar de vuurstapel te verwensen.
@Gladiator Fap | 28-01-22 | 11:55:
Och, ik heb wel nuance hoor. Zo vind ik de FvD volledig van het pad geraakt, en heb ik zeer mijn twijfels over de PVV aangezien Fleur Agema de gekste dingen mag verkondigen.
Dat neemt niet weg dat ik een bloedhekel heb aan het typische GL en D66 gedrag, waarbij ze tegen zijn op basis van wie de boodschap verkondigt in plaats van een voorstel te beoordelen op de inhoud.
Als reaguurder ben ik echter van de Oude Stijl, al sinds 2011, dus ongefundeerd, tendentieus en nodeloos kwetsend. Een hufter, zeg maar gerust. Dus, dat kan wel eens scherp zijn.
@Gladiator Fap | 28-01-22 | 11:24: Waar zeg ik dat kritisch zijn gelijk staat aan wappies? Ik heb het juist specifiek over die complotdenkende groep. Die moeten echt een nieuwe hobby gaan zoeken binnenkort.
@Gladiator Fap | 28-01-22 | 11:58: eensch. Collectivisten die een gelijke uitkomst nastreven eisen tolerantie van mensen met een ander standpunt maar tolereren de mening van de ander niet, die moeten worden verketterd.
@Clavo | 28-01-22 | 12:07: Nergens. Maar het is wel het verschijnsel dat momenteel door de samenleving raast en zich nog sneller verspreidt dan Omicron. Precies dít is de kern van de verdeeldheid.
@TeeJee | 28-01-22 | 12:04: Ben er ook al bij sinds 2009, lange tijd zonder kroontje, toen mét en nu weer zonder vanwege het huidige Jorisbeleid, dat naar mijn bescheiden mening af en toe doorschiet. Kan me wel vinden in uw politieke analyse, hoewel ik een groot fan van droogkloot Hiddema was/ben. Omtzigt en Bosma behoren ook tot de favorieten.
Ergo : De toekomst voorspellen is nog niet zo makkelijk. Zelfs voor een paar maanden.
Zo weet het KNMI de zeewater stand over 80 jaar en anderen weten wat de gemiddelde temperatuur op aarde is over 30 jaar. Of de koopkracht van verschillende bevolkingsgroepen over 4 jaar. Ik moet om die grootheidswaan soms wel lachen.
Anderen voorspellen de toekomst door te kijken naar de sterren en weer anderen doen het aan de hand van kaarten.
@straatsurfer | 28-01-22 | 13:14: Ja, maar dat moet ook met de ingewanden van een pasgeslacht konijn. Als je de lever ervan opensnijdt, kun je de toekomst lezen. Die andere manieren werken niet. Dat weet iedereen toch!
Uit het artikel: Keulemans heeft het over 16 december, men weet nog niet hoe ziekmakend de omikron-variant is, maar er zijn signalen dat het wel mee kan vallen.
'En, omgekeerd: het bewijst dat je ook met omikron wel degelijk in het ziekenhuis kunt belanden. Het RIVM neemt het zekere voor het onzekere en besluit omikron als net zo ziekmakend te beschouwen als de deltavariant. Een keuze die ook Britse en Deense experts maken.'
Dat is wat een model is, een momentopname die altijd achter de feiten aanloopt, en alleen rekening houdt met de waarden die je erin stopt. Zwaar overgewaardeerd.
Het moment kun je ook mooi manipuleren. Je pakt gewoon het meest ongunstige moment om die te extrapoleren naar je model.
Het ziekenhuis is geen hotel, dus als je een beetje moeite hebt met ademhalen kan je prima met een ademhalingsapparaat thuis zitten en je eigen bammetjes smeren.
Daar kun je nog wel eens flink naast zitten.
Na een bypass operatie op de verpleeg afdeling s'morgens zelf je ontbijtje klaarmaken om te zien of het met minder personeel toe zou kunnen.
Kritiek leveren op het moment dat het er eigenlijk niet meer toe doet.
Het doet er wel toe, maar blijkbaar niet voor iedereen en dat is het pijnlijke hiervan.
Evalueren heet dat.
Uit het artikel:
"Want zo lekker gaat het elders niet. Omgerekend naar Nederlandse bevolkingsgrootte, liggen er in Denemarken twee keer zoveel patiënten in het ziekenhuis als hier, en in België, Groot-Brittannië en Frankrijk zelfs vijf keer zoveel, zo luidt de verdediging die het RIVM en het ministerie hebben opgeworpen. "
Tja. Kritiek achteraf is makkelijk, vooral wanneer je zelf de modellen niet hoeft te leveren en de beslissingen niet hoeft te maken. De keuzes van Engeland en Denemarken blijken ook niet optimaal.
Het artikel geeft mijn inziens ook duidelijk aan dat de politieke situatie in Nederland heeft bijgedragen aan de keuze voor een lockdown, want het oude kabinet kon toch niet meer ter verantwoording worden geroepen, en het nieuwe kabinet moet 'schoon' beginnen.
Dat geeft dan weer goed aan hoe ver men van de maatschappij af staat; de burger ziet echt wel dat de poppetjes, partijen en beleid(scultuur) niet veranderd zijn.
Fijn dat de MSM dat nu dan ook oppikken, maar dit - uit het VK afkomstige - model is weken geleden al vakkundig gesloopt door Maurice de Hond.
Maurice sloopt en pakt alleen wat hem uitkomt. Eerst was het Zweden, toen Israel toen Florida, toen de UK en nu zijn we weer bij Denemarken.
In het VK hebben ze al langer een probleem met o.a. de modellen van Neil Ferguson (ook afgekraakt door de Zweden vorig jaar). Welk model uit het VK is gebruikt? Imperial College, LSHTM, die van East-Anglia, Bristol of ONS (het Britse CBS)? Gok op een RIVM model...
@Clavo | 28-01-22 | 11:17: U belastert een uiterst serieus en deskundig persoon. Ik heb in de afgelopen 2 jaar bijna alles gevolgd over wat Maurice de Hond over corona heeft geschreven. Juist hij en zijn team hebben in vrijwel alles eenvoudigweg gelijk gekregen. Juist door over de grenzen heen te kijken en juist door kennis te nemen van nieuwe wetenschappelijke inzichten over het virus en de gevolgen ervan. Hun bijdragen staat in schril contrast met de informatie die anderen hebben verstrekt. Voor mij is de belangrijkste les van deze pandemie dat het armzalig is gesteld met de kwaliteit van de politiek, bestuur, wetenschap en media. En dat het juist Keulemans is die in de nadagen van de pandemie opeens kritiek gaat leveren aan het adres van his masters voice, doet me denken aan die hufters die na de oorlog allemaal in het verzet hebben gezeten. Walgelijk.
@balustrade | 28-01-22 | 12:07: Bijzonder. De Hond heeft nergens gelijk gekregen. De Hond pakte elke keer een land of landsdeel wat hem op dat moment toevallig uitkwam. Eerst 'open' Zweden (dat hebben ze geweten), toen was Florida de heilige graal, todat de patienten daar in de parkeergarages stierven en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is precies hierom waarom hij veel geblokkeerd is. 'Cherry picking' noemen ze dat.
@Louter Leuter | 28-01-22 | 11:18:
LSHTM.
En die was al gesloopt door een Engels onderzoeksbureau, maar ik kan niet meer vinden welke dat was.
De leidende professor werd toen geconfronteerd met fouten/verkeerde aannames die in het model zitten en dat de uitkomsten van zijn model een uiterst kleine (zeg maar gerust zeer onwaarschijnlijk) probability hebben.
Dit model is door het RIVM overgenomen en de uitkomsten zien we in de grafiek hierboven
@Clavo | 28-01-22 | 12:10: @Clavo | 28-01-22 | 12:10:
Sorry, maar je lult hendig uit je nek.
De door de Hond aangehaalde dingen bleken veel vaker wel uit te komen dan niet.
Zweden. Wat hebben ze in Zweden dan 'geweten'?
Ik kom er vaker, niks aan 't handje daar, hoor.
En wat betreft het bovenstaande model (want daar gaat het eigenlijk over, toch?) daar had de Hond 100% gelijk.
Zoek maar op: "Hoe een allerbelabberdst RIVM-model ons alsnog gevangen houdt"
(door mijn zwitsalletje mag ik niet linken)
We hebben gewoon een probleem met modellen. De onzekerheidsmarges zijn altijd veel te groot waardoor de modellen waardeloos zijn en het effect van gevoerd beleid onmogelijk nagegaan kan worden.
We voeren nu klimaatbeleid op basis van modellen die zulke grote onzekerheidsmarges hebben dat je nooit vast kan stellen of je beleid enige impact gehad heeft. En gezien de kosten van dergelijke maatregelen is dit gewoon een enorm probleem.
Ja het is moeilijk modellen te maken, en als we dat allemaal vast kunnen stellen is het dus zaak om modellen minder leidend te maken.
Modelmakers worden pas gewaardeerd als ze doomscenario's afleveren. MSM en poltici zitten ziet te wachten op modellen die goed nieuws brengen want dat levert geen clicks op...
Voor onze minder technische medemens, die tegen de betaalmuur op loopt:
webcache.googleusercontent.com/search...
Top, bedankt!
Het was duidelijk al voor de kerst en toen data van Omikron binnen kwam, dat we beter op ziekenhuis en IC opnames konden gaan sturen. Ik heb jarenlang de paradox en exponentiële groei lopen verdedigen en uitleggen, maar deze beslissing heb ik nooit gesnapt. Het leek wel een soort zelfkastijding deze beslissingen, en dan vooral voor degene die geen dik huis onder hun kont hebben. En die zitten er niet in het OMT of de politiek.
Precies dit!
Het plaatje doet denken aan IPCC modellen t.o. de meetwaarden. Wat is dat toch met instituten?
Zo nog zo’n angstporno instituut inderdaad. De enige modellen waar je me ‘s nachts voor wakker mag maken zijn die van Victoria’s Secret… oh wacht dat is ook alweer weg-ge-woked :-/
Het maakt de instituten wel relevant. Lekker verdien model. Er wordt toch brood van gegeten? Brood van een ander maakt ze niet uit.
Jaja allemaal super slecht en ook gemeen, en misschien wel (pssst pssst) expres! Om de burger te zieken en dan controle over ze te hebben. Daarom extra afwijkende modellen, zodat we langer in angst moeten zitten want dat is in het belang(?) van de elite. Want de elite houdt niet van restaurants, de kroeg en winkelen.
De werkelijkheid is dat de modellen gemaakt worden met de dan beschikbare data en dat die data over Omikron helaas nog schaars was en onvolledig. Dan komt je af en toe op een verkeerde voorpelling uit. Gelukkig blijkt Omikron mild voor de meesten en zien we weinig mensen meer in het ziekenhuis belanden. Ondertussen is tegen de oplopende besmettingen toch versoepeld, de overheid weegt dus de belangen op een goede manier. Dat doortrekkend zal over een maand of wat geen sprake meer zijn van maatregelen, QR en andere wappie-brandstof. En dan? Joris Demmink ziet ze wel weer terugkomen.
Dan gaan anti-vaxxers weer los op de BMR en DKTP vaccinaties en de wappies gaan dan weer ouderwets op 4G masten af denk ik? Those were the days.
Als je niet in staat bent om een redelijk model te maken moet je het niet doen.
@Wattman | 28-01-22 | 11:05:
Daarom wordt ook de weersverwachting binnenkort afgeschaft, ze zaten er te vaak naast. Overigens is het KNMI ook in handen van Soros.
Je moet toch wat, om het verhaaltje te blijven verklaren.
Dat is veel belangrijker voor de gevoelsstatus, dan een mea culpa. Dat zou pas erg zijn. Want we hebben geleerd dat fouten toegeven leidt tot gezeik en straf.
Vervelend, die scriptbesluiten.
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 11:08: Vergeet Buienradar niet. Hoe vaak ik wel niet natgeregend ben terwijl het volgens die hufters droog zou blijven. Tribunalen !! Trap er niet in !!
De data was allesbehalve schaars en onvolledig, ons trage bureaucratische landje maakt er gewoon een rotzooi van met die onzin modellen. Weet je wie er al twee jaar spot-on is qua voorspellingen? Een of andere Engelse dokter genaamd Dr. John Campbell die vanaf een slaapkamer ACTUELE data analyseert op een logische stelselmatige manier en hierop een aantal simpele prognoses uitspreekt die verdomd vaak bleken te kloppen achteraf. Pieter Omtzigt, ook zo’n enorme complotdenker, heeft ook een mooie lezing gegeven over modellen. Zoek maar op YT naar Pieter Omtzigt - Modellen regeren Den Haag. Het RIVM en het OMt zijn gewoon prutsers die bakken met geld verdienen en de maatschappij een godsvermogen kosten.
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 11:08:
Ja want als het regent sluiten we mensen ook 6 weken op.
@Wattman | 28-01-22 | 11:16:
Hebben ze je opgesloten? Dan is het algoritme toch intelligenter dan ik vermoedde.
Tegen beter weten in, toch maar reageren: Het gaat er niet om dat er een fout is gemaakt. Het gaat erom dat men niet wil toegeven dat het model niet klopt en men blijft volharden in de horror vooruitzichten met alle beperkende maatregelen van dien.
@Mr Moore | 28-01-22 | 11:11: Campbell is m.i. de enige die met glans uit deze crisis komt en het al structureel 2 jaar bij het juiste eind heeft. En dat is knap, omdat zoals u zegt, hij zich beroept op open source bronnen. Volgens mij verdient hij ook niets aan zijn miljoenen youtube volgers. Transparantie, integriteit, je kan er heel ver mee komen.
Het restaurant, de middenstander, gaat failliet. Heineken neemt de boel over. Het doel van de elite is bereikt, en ze kunnen nog steeds uit eten.
Van kapitalisme naar stakeholder kapitalisme. Alle middenstanders moeten weg. Snap je nu de maatregelen iets beter?
De werkelijkheid is dat de voorspellende waarde van modellen in ons tijdsgewricht schromelijk overschat wordt, mijn beste. Een discussie die - naar ik meen eerder met u - heb gevoerd in het kader IPCC-klimaat hocus pocus. Ik zou zeggen, steek niet uw hoofd nog dieper in het zand maar beschouw dit als een kans om uw mening te herijken over de voorspelbaarheid van modellen die ordes van groottes meer complexiteit en onzekerheid bevatten en zich bovendien uitstrekken over vele decennia.
@Joris Beltsin | 28-01-22 | 12:45:
Maar eh, Joris, modellen zijn zo goed als de input is. Zit daar veel variatie in, of zijn de getallen klein en wat minder signifikant, dan wordt de uitkomst moeilijker te voospellen en in overtreffende trap als het gaat om exponentieel. Er is een website waar je online virus-verspreidings-modellen kunt testen. Er zijn ongeveer 20 parameters waar je aan kunt draaien. Zo veel is afhankelijk daarvan, er is nauwelijks tegenop te modelleren.
Heb ik het nog niet eens over wappies achter iedere rekenfout een complot zien. Die zijn het grappigst vind ik. Of een verkeerde uitkomst als een leugen bestempelen.
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 13:32:
Ik heb het niet over leugens maar over de hoogmoed van wetenschappelijke instanties die denken de toekomst te kunnen voorspellen met modellen. Dat zou allemaal nog wel te verteren zijn zolang hun adviezen worden geïnterpreteerd voor wat ze werkelijk waard zijn. Niet al teveel. Anders zouden we zo maar opgesloten kunnen worden of in compleet onbezonnen energietransitie worden gestort.
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 13:32:
Over gebrekkige input gesproken: heeft u enig idee hoe fijnmazig de informatie over parameters van onze atmosfeer moet zijn om met Navier-Stokes vergelijkingen enigszins betrouwbare voorspellingen van hun waarde in de nabije toekomst te kunnen doen? En waar IPCC in werkelijkheid mee werkt? (nog afgezien van het feit dat het klimaat nog veel meer onderling afhankelijke niet-lineaire relaties kent dan de 'simpele' vloeistofdynamica van Navier-Stokes).
En dan te denken dat RIVM nog meer modellen moet produceren in de toekomst die ons leven ook op zijn kop gaan gooien.
RIVM heeft ten tijde dat er al stemmen rondgingen dat deze variant een milder ziektebeeld had toch nog voor gekozen om uit te gaan van een vrij ernstig scenario. Veel mensen hebben hun oude dag voorziening zien verdampen, zijn er geestelijk op achteruit gegaan en zijn hun baan verloren. De grote vraag is natuurlijk wat was er gebeurd als de maatregelen er niet waren.
En dat allemaal wel n twee maanden!!! Poeh hey
In 2 maanden de oude dag voorziening erdoor heen jagen? Dat zou mij denk ik niet lukken. Ja ok of ik moet 2 ferrari's kopen. Zijn er mensen die zoiets doen ja?
"All models are bad but some are useful", zei mijn professor vroeger altijd. Overigens benijd ik de modelleurs van het RIVM niet, misschien is het in dit stadium wel gewoon niet meer goed mogelijk om voorspellingen te maken met te veel niet bekende variabelen in een exponentieel model (oa gedrag, impact vaccins/immuniteit, weer, nieuwe varianten, besmettelijkheid etc etc). Kleine afwijkingen in de exponent gaan zwaar wegen na meerdere verdubbelingen.
Kijk naar laatste blog van data analist de Hond hoe het plaatje met de groene mannetjes er uit had moeten zien. Ronduit beschamend!
Gelukkig weet de Hond altijd de gevallen graantjes op te pikken en lekker na de wedstrijd nog een paar doelpunten te scoren. Ga zo door Maurice.
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 11:02: en het advies van de Hond om vooral veel te ventileren, was dat ook een gemaakt doelpunt na de wedstrijd BL?
@Beste_Landgenoten | 28-01-22 | 11:02: En Clown en Badmuts weten de onnodige overleden landgenoten (verpleeghuizen etc.) op te rapen? Zoiets. Ga zo door BL.
Omikron blijkt toch verraderlijker dan je zou denken. Hoewel zeker voor gevaccineerden (dit kan ik anekdotisch bevestigen) het mild blijkt te zijn en ook voor anderen mee te vallen heb je toch de bijna bizarre lotgevallen. Ik zat laatst Sky News te kijken komt er een kerel op, zo'n stugge Engelsman, die eventjes uitlegd hoe eerst zijn moeder besmet raakte, zijn zus kwam om moeders en vaders te verzorgen, vervolgens werd vaders ook ziek, moeders stierf, 2 dagen later vaders, 5 dagen later zus. Dat is wel heftig. In pak 'm beet een weekje tijd 3 mensen uit je familie te verliezen. Ze gaan later de urnen begraven want je mag (terecht denk ik met deze info) niet met meer dan 6 personen een begravenis bijwonen. Ja... Dat zet je toch aan het denken of we wel echt in de eindfase zitten.
Ik zag laatst een schaap met 2 hoofden. Echt heel bijzonder, dat zie je haast nooit. Dat zet je toch wel aan het denken.
Klinkt een beetje als het omgekeerd van "mijn opa rookte altijd en die werd toch 100 jaar". Als we alle bijzondere gevallen als raadgever moeten gebruiken dan blijven we tot in de eeuwigheid bang om te leven mét het virus. Ik denk dat je elke week wel een paar mensen kunt vinden op de wereld die toch doodgaan aan het virus zonder momenteel nog onduidelijk onderliggende oorzaak (genetisch pech?), terwijl tegelijkertijd 99.999% het zonder problemen overleeft.
Naar mijn idee is er ook niet een eindfase als in dat het afloopt. Die eindfase blijft nog wel jaren doorgaan en is niet anders dan wat we al gewend waren van andere seizoensvirussen waar we ook mee hebben leren leven.
Moeten we daar ons leven anders op gaan inrichten? Accepteren we doden of gaan we bij elk virus weer mondkapjes, beperkingen en andere gekkigheid? Virussen blijven continu komen en als we echt als controlefreaks dat willen beteugelen ten koste van een 'vrij' leven zonder beperkingen, dan vraag ik me af of we het uberhaupt als mensheid wel gaan overleven. Heb niet het idee dat we er sterker door worden, maar steeds meer afhankelijk van hulpmiddelen (mondkapjes, prikken, pilletjes enz).
Zo he wat een verhaal zeg. Pfffff, nou nou. Hier het hele gezin op dit moment Omikron. De kinderen vliegen nog steeds het hele huis door, ik heb niet meer hoofdpijn dan normaal en mijn vrouw doet nog steeds de was (en ik kook).
Omdat ik schijnbaar te tendentieus en kwestend was jegens geenstijl ben ik weggejorist. Hier nog maar eens, maar dan op nette manier.
Geenstijl richt de pijlen op het RIVM, maar zou deze op de gezondheidsraad en de minister moeten mikken voor een trage boostercampagne. Dat dwong de modeleurs te rekenen met lagere bescherming.
Over het model:
"Achterliggende, ongepubliceerde deelanalyses, ingezien door de Volkskrant, bevestigen: ook met iets gunstigere aannames schoten de modellen steil omhoog. Het RIVM blijkt de meest gemiddelde, niet de meest sombere berekening naar buiten te hebben gebracht. Voor opzettelijke bangmakerij is in elk geval geen aanwijzing."
Over de slechte boostercampagne:
"Maar terwijl andere landen gas geven, blijft Nederland steken. Hugo de Jonge en de Gezondheidsraad raken verstrikt in een rituele dans van adviezen opvragen en die afwachten – weken wachten. Pas op 25 november, de dag waarop omikron opduikt, komt het advies om iedere Nederlander te boosteren. En nu is Nederland het slechtst geboosterde land van Europa, lachwekkend laatste na Bulgarije. ‘De Gezondheidsraad heeft ontzettend zitten treuzelen, en De Jonge wilde maar geen gas geven’, vat een betrokkene samen. En dat met een nieuwe virusvariant in aantocht die zich van gewone vaccinatie weinig aantrekt."
Over de impact van slechte boostercampagne op model:
"Overdrijving? Toch niet, blijkt als we het kruimelspoor van dat cijfer terugzoeken. Wallinga baseert zich op schattingen die Imperial College London een dag eerder vrijgaf – en bij narekening ervan blijkt het getal 48 inderdaad te kloppen. Saillant: was Nederland verder geweest met boosteren, dan had het RIVM een twee keer zo hoge bescherming uit de Britse tabel overgenomen, en had de grafiek er prompt minder dreigend uitgezien."
Als ik dit zo lees handelt het RIVM correct. Het grote probleem was dat we door slappe maatregelen en slechte boostercampagne al diep in de shit zaten voordat Omicron kwam. De lockdown was dus juist een reactie op slap beleid dat geen ruimte liet voor onzekerheid.
Ja jeetje Eierbal, wat is dit nou voor nuance. Dat willen we hier niet hoor! Die -weggejorist- was echt volledig terecht! Pak hem Joris!
Volgens mij gaat het Prittmans om dit linkje (Volkskrantbaas verbiedt kritiek op coronabeleid). Kennelijk is kritiek nu wel weer toegestaan bij de Volkskrant. En dat is nieuws en grappig.
Sorry, maar dit vind ik een wat vreemde argumentatie. Het RIVM is gevraagd een model te maken in de huidige situatie en niet in een fictieve situatie die ook had kunnen bestaan.
Nuance is zo jaren nul. Ik heb al driemaal op het uitroeptekentje gedrukt. Het zal 'em leren!
@C1O2 | 28-01-22 | 11:03:
Lees het artikel.
Weggejorist worden is een prikkel om ons ongeregeld zooitje reaguurders te leren betere stukjes neer te plempen.
@Anymethyl | 28-01-22 | 11:04: kneuzen die op uitroeptekens drukken omdat een menig hen niet aanstaat of wensen dat Joris hem pakt. Veel triester wordt het niet. Prima tegel van de eierbal.
@captain-caveman | 28-01-22 | 11:11: kartel reaguurders die allemaal op het uitroep teken gaan drukken en zo een auto Joris afdwingen hebben niks met een prikkel te maken, ja een irritatie prikkel. Zelf ook vaak door deze types aangegeven op die manier. Van die kneuzen die veel gepest zijn denk ik dan.
Stom van het RIVM dat ze in december niet even met de tijdmachine een maand vooruit zijn gereisd zodat ze wisten wat de ontwikkeling echt zou zijn. Prutsers.
Of je kijkt even over de schutting.
Praat me niet over dat nieuwe RIVM gebouw. Hoorde het verhaal dat de bouw aanzienlijk meer tijd en geld heeft gekost omdat men niet had ingecalculeerd dat de trillingen van de trambaan alle meetapparatuur beïnvloeden. Hierdoor moest de hele fundering aangepast worden. Kostenplaatje 22 miljoen bovenop de 267 miljoen dat het al zou kosten. Dan zijn de kosten voor het verlengen van de huidige locatie ook nog eens niet meegenomen. Deze zijn buitenproportioneel omdat het hele park in Bilthoven al aan een Indiase investeerder is verkocht waar ze het nu van huren. Dat ze zelfs in India lachen om de incompetentie van onze overheid is dan wel weer tekenend.
Lijkt een beetje op dat gebouw in Mekka. Best wel monumentaal.
Je bent dus een expert en komt met een model waarbij je voorspelt dat er tussen de 800 en de 5000 mensen op de ic komen te liggen. Die bandbreedte alleen al zou genoeg moeten zijn om ontslagen te worden.
Maar als je er zelfs met die bandbreedtje zo ver naast zit, dan ga ik bijna denken dat je het opzettelijk hebt gedaan.
Je kan de modelleurs niet verwijten dat er veel onzekerheid is over een nieuwe variant. Die moeten op basis van een week oude data in een land waar de gemiddelde leeftijd 28 is inschatten hoe erg het virus is hier. Is gewoon lastig.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:50: Dat ben ik op zich wel met je eens. Maar als je niet verder komt dan een voorspelling van tussen de 800 en de 5000, dan kan je volgens mij net zo goed geen voorspelling doen.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:50: Niemand zegt dat het makkelijk is, maar die modellen werden als Gods woord gezien en behandeld. "De wetenschap", weet u? Die hebben het nooit mis.
Een kleine afwijking in de exponent levert enorme verschillen op na een paar verdubbelingen. Dat is inherent aan een exponentiële verdeling. +Dat er nog een dozijn variabelen van invloed zijn.
En dan te bedenken dat de optie helemaal geen lockdown maatregelen uit de grafiek weggelaten is. Ben benieuwd met wat voor aantallen het model dan was gekomen.
@Hans Kwalzan | 28-01-22 | 10:54:
Nee, er werd gezegd dat de modellen onzeker waren. Het is alleen de afweging tussen een gokje nemen dat ze positief uitpakken (wat Boris Johnson dus deed) en duizendend doden riskeren of proberen de ergste schade te beperken.
Nederland had al een slechte uitgangspositie door slecht boosteren en hoge besmettingscijfers, dus wij hadden geen ruimte om de aap uit de boom te kijken.
Lees het artikel.
Er werken 5000 mensen bij het RIVM. Die kunnen niet inschatten wat een bestaand virus uit Zuid-Afrika gaat betekenen voor ons land de komende 3 maanden. Maar ze kunnen wel inschatten wat het klimaat gaat doen over een periode van 30 jaar. Als je daarin geloofd ben je wel heel naïef.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:58: juist. Grote onzekerheden kunnen nooit tot zekere besluiten leiden. Het is gokken, waarbij de genomen gok (en de ander niet genomen gokken) een effect sorteren op het vervolg (model en betrokken variabelen en hun verwachte en niet verwachte reacties).
De frustratie over het feit dat de gestimuleerde burgerlijke ongehoorzaamheid niet net zo snel om zich heen grijpt als omikron is klaarblijkelijk groot op de roze burelen. Dat is een verschijnsel dat terug lijkt te voeren op inzichten uit de (massa)psychologie en de criminologie. Het schuldgevoel over (de gevolgen van) het overtreden van regels vermindert als 'iedereen het doet'. Daarnaast wordt er in het publieke debat consequent vergeten dat de bevolking niet te verdelen is in twee soorten luidruchtige activisten: pro-vax en anti-vax, of pro-coronabeleid en anti-coronabeleid. Veruit de meesten hoor je niet (ook niet op social media). Dat geldt overigens voor beide 'kampen', als je per se wilt vasthouden aan die terminologie.
Sinds het uitbreken van de pandemie is iedereen en zijn moeder specialist pandemie.
Exact. Net als wanneer er tijdens een EK of WK opeens 17 miljoen coaches zijn. En het is al twee jaar hetzelfde liedje: besluit Nederland de scholen open te houden - tijdens de 'intelligente lockdown' - dan wordt er gezeken over het feit dat we veel te laat en te slap zijn met maatregelen en dat andere buitenlanden veel alerter reageren. Stel je een lockdown in - zoals die die afgelopen dinsdag is versoepeld, dan zeikt iedereen dat Nederland als enige gekke Henkie een strenge lockdown instelt, waar andere landen ''de boel opengooien''.
Ik heb hier geloof ik nog nooit zo veel 'beste stuurlui aan de wal' zien staan als tijdens deze coronapandemie.
Dit kut argument weer op goed onderbouwde kritiek. Begrijpend lezen kan iedereen. Dat jij een school betaald hebt voor een titel wil niet zeggen dat ieder ander mens die kan lezen en dezelfde info tot zijn beschikking heeft niet ook dezelfde info kan analyseren.
@Dr_Johnson | 28-01-22 | 10:53:
En al helemaal in de roze panelen. Waar rancune kernemotie is.
@Ben_Hur | 28-01-22 | 10:55: Bij gebrek aan tegenspraak, gaan argumenten een eigen leven leiden.
Je hoeft geen timmerman te zijn om te zien of een tafel scheef in elkaar is gezet, of een metselaar om te zien dat een muur verkeerd is gezet.
Maar goed, mensen menen vaak dat het papiertje of de titel iets zegt over capaciteit van beredenerings vermogen. Anders is dat papiertje of titeltje niet zo veelzeggend meer. En dat is ook niet leuk.
@IndoorexpaT | 28-01-22 | 11:12: en wat ook vaak wordt vergeten, wat is een coronaexpert? Is dat iemand die kijkt naar de medische gevolgen en consequenties of iemand die op maatschappelijk niveau een afweging maakt? Experts weten vaak heel veel van een smal gebied maar dat wil nog niet zeggen dat zij de juiste adviezen verstrekken.
@IndoorexpaT | 28-01-22 | 11:12:
"Anders is dat papiertje of titeltje niet zo veelzeggend meer.''
Nou ja, doe er meer denigrerend over. En ik ben de eerste om toe te geven dat ook een expert er wel eens naast kan zitten, maar de 'verenigde' experts vs de 'verenigde' leken/betweters/antivaxxers/complottertjes? Kan lijkt mij althans de keus niet heel moeilijk.
Overigens, zou jij je laten opereren door iemand die zijn medische bulletje niet heeft? Zou jij in een vliegtuig stappen waarvan de piloot zijn vliegbrevetje niet heeft?
@Dr_Johnson | 28-01-22 | 12:00:
Kan = Dan
@Dr_Johnson | 28-01-22 | 12:00: Interessant punt, maar inderdaad, ik doe daar wat denigrerender over. Dat komt met ervaring.
Ik neem de crowd overigens in uw eerste veld, serieuzer. Daar zitten meer experts tussen op allerlei vlakken. Ikzelf bekijk dit corona gebeuren vanuit mijn eigen hoek: fraude bestrijding. Geloof me, daar rinkelen alle alarmbellen constant met hoe dit verhaal wordt gebracht, al vanaf het begin. Ik nam daarin echter mee, de nuance, dat dingen wellicht wat anders voorgesteld worden, om de grote massa in beweging te krijgen. Desalniettemin, kan ik weinig nog serieus nemen als alles wijst op een scam, met leugens open en bloot in beeld.
Of ik me zou laten opereren door iemand die zijn bull niet heeft?
Ligt aan de situatie. Bij geen andere optie, wellicht. Maar dat mag niet eens. Dus dat is niet aan mij. Controleert u de bull als u geopereerd gaat worden? Nee he?
Mbt piloot zonder vliegbrevet - wederom, ligt eraan. Als de beste persoon 20.000 vlieguren heeft, maar geen vliegbrevet omdat hij een jaar aan de grond stond, dan zou ik er zo bij instappen.
Checked u de vlieguren van een KLM piloot, als u instapt?
Nee he?
En daar komt het onderliggende punt: vertrouwen.
En dat gaat bij mij heel snel weg, als men liegt of uitspraken doet, die niet op de realiteit gebaseerd zijn.
Het was geen verkeerd advies met de informatie van toen, in de situatie van toen. Dat is de strekking van het artikel. Geenstijl probeert er wat anders van te maken, maar dat is onzin. Lees het artikel.
Wat ik nog het meeste zat ben is het wedstrijdje “koe in de kont kijken”.
Zorg dat de vaccinatie/booster mogelijkheid blijft bestaan met een niet dwingend advies.
Zorg dat curatieve medicijnen gebruikt gaan worden.
Zorg dat we op termijn meer IC capaciteit krijgen.
En dan nu weer graag terug naar normaal dan heb ik weer tijd om naar mijn eigen grafieken te kijken.
Maarten alias Captain Hindsight.
1200 Appartementen?
Dat is 2 weken instroom.
Straks bij mooi weer 1week instroom.
Niets nieuws toch, ze zaten er telkens naast, alleen nu nog meer als die andere keren. En de preventieparadox gaat niet op omdat de lijn bij preventie er ook gewoon in staat.
Als je de cijfers in landen om ons heen bekijk (Ik weet, zelf onderzoek doen word niet meer gewaardeerd op deze site. Gelukkig trek ik me daar niets van aan), dan hebben we nu zo ongeveer piek.
Niet alleen dat, we zien ook dat de maatregelen heel weinig effect hebben, het trekt het hooguit iets langer uit. En als de maatregelen niet helpen valt de preventieparadox ook overhoop.
Nou wijst Kuipers graag op de cijfers in Frankrijk, die zijn hoger en dat zou komen door onze lockdown. (ik hou het erop dat het komt doordat Frankrijk minder heftig is geraakt door de Delta. Dat is namelijk een trend die je ziet als je landen gaat vergelijken. Landen die minder last hadden van Delta, hebben nu meer last van Omicron)
Tegelijkertijd wijst Rutte er weer op dat onze lockdown eigenlijk minder streng was dan die van Frankrijk.
Ja wat is het nou? Of willen jullie dat ik die dingen niet opmerk en er gewoon in mee ga? Proberen mag natuurlijk.
Is de zorg alweer op volle kracht?
@Kaas de Vies | 28-01-22 | 10:41: nee, kritieke kanker operaties worden uitgesteld. Want corona maatregelen.
@Is dit nog nieuws? | 28-01-22 | 10:42: Dat komt door de coronamaatregelen of omdat iedereen daar nog aan het bijkomen is?
@Kaas de Vies | 28-01-22 | 10:44:
Nee, omdat we al jaren een beleid hebben waarbij we drukkere perioden niet aan konden.
Je hoort dit nu, maar het is niets nieuws. Het is vast beleid in Nederland om keuzen te maken wie wordt behandeld en wie niet. Als ik me niet vergis is de vakterm voor dit beleid “kwaliteit van leven” (want een oud persoon heeft een minder kwalitatief leven, dus die kunnen we wel dood laten gaan).
Waar je in Nederland dus vaker te horen zal krijgen dat je niet behandelbaar bent, wordt je in Duitsland in dat geval wel behandeld.
Die aanpakt zorgt er tevens voor dat je piekmoment (hetzelfde geld voor zware griepjaren) al helemaal niet aan kunt.
Zo, en nu gauw 2G afschaffen. Dan moet Rutte maar naar zijn vrinden in Brussel om uit te leggen dat hij de Europese digid niet verkocht krijgt in NL en dat er geen draagvlak voor is. De vorige keer met de 'corona steungelden', die de Nederlandse belastingbetaler miljarden gaat kosten, heeft hij zijn zin gekregen, nu niet.
Wel vermoeiend al die (pseudo) wetenschappers die over elkaar heen buitelen, en achteraf de publiciteit zoeken, dat het allemaal veel beter kan en had gemoeten. Inmiddels hebben we meer Corona experts als voetbalcoaches in dit land. Lekker makkelijk vanaf de zijlijn achteraf schreeuwen zonder verantwoordelijkheid te dragen.
Nog iemand met een oordeel, wacht, u heeft natuurlijk wel als enige gelijk?
@dathoujetoch | 28-01-22 | 10:40:
Nee ik heb gelijk.
Zowel de pandemie voorspeld als de neergang van diezelfde pandemie.
ik hoor bij de toeschouwers maar ben niet blind! Waar sta jij? Als Kapitein, stuurman matroos of passagier? Of toch gewoon op de kade, zwaaiend naar het vetrekkende schip?
@dathoujetoch | 28-01-22 | 10:40:
In zijn observatie heeft johnyl zeker het gelijk aan zijn zijde. Zo is de Nederlander namelijk, omgeacht het onderwerp.
@TeeJee | 28-01-22 | 10:45:
Is cultuur. En daar dan vervolgens weer over zeiken is ook cultuur. Wij zijn een cultuurvolkje.
ha! daar hebben we johny weer. bedankt voor het lachen! doei!
@Duwbak_Linda | 28-01-22 | 10:48:
Ies koeltoer*
Wel de juiste termen gebruiken Linda, ben jij nou een reaguurder!?
En wie mag er volgens u wel kritiek leveren? Of is commentaar volgens u niet gerechtvaardigd? Vergeet niet johnyl dat de adviezen van het RIVM al bijna 2-jaar een grote invloed hebben op het leven van diezelfde burger.
"Zonder verantwoordelijkheid te dragen"... tja, dat is in de politiek wel een dingetje ja.
Aldus de reaguurder die niet eens en comma op de juiste plek kan plaatsen. Lutser.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:52: Zeg maar wat er niet klopt , afgezien van die komma.
@Zwizalletju | 28-01-22 | 10:54:
Nu doe je het weer. Lees het artikel voor duiding wat goed en fout ging. Als je dat überhaupt kan.
Modellen zijn meestal een koude plank in bed.
Het was allemaal de schuld van Hugo de Jonge.
Heel december hadden we code zwart in de ziekenhuizen.
Mensen zijn dood gegaan die niet dood hadden hoeven gaan.
Nu is het anders.... pas een maand later.
Laten we lekker de rust bewaren en de zorg even tot rust laten komen.
Want elke reaguurder heeft nog nooit hard gewerkt in zijn leven dus men kan zich niet inleven, snap ik.
Behalve ik natuurlijk, je wordt niet voor niets meervoudig reaguurder van het jaar! Iemand nog een gesigneerde foto?
Andersom komt ook voor, wist u dat? Mensen die niet dood gingen, maar dat beter wel hadden kunnen doen.
Ik ben een beetje voorzichtig... foto van wat precies?
@John McClane | 28-01-22 | 10:38:
Van een hele grote piek.
Ja graag! Dan wil ik hem wel persoonlijk overhandigd krijgen!
'Meervoudig reaguurder': Kwaliteit doet soms onder voor kwantiteit, hoorde ik laatst ergens.
@dathoujetoch | 28-01-22 | 10:42:
En heeft ze het daarna uitgemaakt?
De eerste commerciële teststraten die coronatesten uitvoeren voor de GGD’en zijn alweer dicht. Er worden te weinig mensen doorgestuurd vanuit de GGD en daarom is het niet rendabel voor sommige aanbieders om open te blijven.
Dat bevestigt een woordvoerder van Stichting Open Nederland na berichtgeving van het AD.
Die commerciële teststraten kregen toch een afgesproken fee per dag op basis van prognoses? Ze staan hier meestal leeg. Dan weet je ongeveer waar die verdwenen 5 miljard van Hugo is verdampt.
Ik heb het artikel daadwerkelijk gelezen, zouden meer mensen moeten doen.
Er staat dat het RIVM ‘gewoon’ prima scenario’s heeft gemaakt en daarbij heeft vermeld dat ze ‘zeer onzeker’ zijn. Er staat ook dat als we niet zo hadden lopen kutten met boosteren (of weigeren van vaccins), het allemaal een stuk milder had kunnen zijn.
Kortom, de Volkskrant bedrijft hier prima journalistiek en als al iemand wordt omgeduwd, is het het kabinet. Dat ongefundeerde RIVM-gebash laten ze over aan pseudo-journalisten.
Alleen zo jammer dat die 'prima' modellen de werkelijkheid niet weergeven.
@4HoogAantWater | 28-01-22 | 10:36: Dat doen ze nooit, maar je moet het ermee doen. Niemand heeft een glazen bol. Je kan ook zoals Boris Johnson doen: een gokje nemen met de volksgezondheid omdat je politieke carrière er van afhangt. Gok je goed, ben je winnaar. Gok je fout, jaag je duizenden mensen over de kling.
@4HoogAantWater | 28-01-22 | 10:36:
Dat doen modellen nooit. Niet voor het klimaat, niet voor de economie, niet voor een virus.
@Komjehiervaker | 28-01-22 | 10:37: Als modellen 'zeer onzeker' zijn, dan zijn ze niet in orde en dan is het model volgen net zoiets als een gok wagen.
@4HoogAantWater | 28-01-22 | 10:55: Dat zegt niets over de kwaliteit van het model, de onzekerheidsmarge is gewoon een variabele die genoemd moet worden. Vervolgens moet het kabinet een afweging maken op basis van de beschikbare informatie, ook als die informatie slechts bestaat uit een zeer onzeker model.
@Komjehiervaker | 28-01-22 | 11:11: Het zouden best wel goede modellen kunnen zijn, maar ze gaven zelf aan (Ik kan het artikel niet lezen maar heb het in een ander interview gelezen) dat de data die er in gaat erg onzeker is. Dan komt er dus ook iets onzekers uit. Als je dat weet geef je die data toch niet aan politici die er beleid op gaan maken
@zeurduif | 28-01-22 | 11:28: die politici vragen om zo'n rapportage. Het RIVM heeft het en zet daarbij wat de betrouwbaarheid is. Niks bijzonders aan.
Ze wilden of konden niet geloven dat Omikron wel meeviel, dat hebben ze vanaf het begin ook aangegeven, ondanks de berichten uit het land van herkomst. Ik denk dat als het aantal ziekenhuisopnames gelijke tred had gehouden met eerdere varianten, het aantal opnames zelfs nog hoger was geweest. Met de kennis van nu....
Ik riep hier een keer: Alle virologen terug in hun hok, maar je kunt ook overdrijven.
lekker makkelijk achteraf, in december wisten we niet heel veel van de nieuwe variant. Het is alleen zo jammer dat het lerend vermogen van het RIVM zo beperkt is.
Het probleem is dat ze altijd van de meest sombere aannames uitgaan. Dat is natuurlijk in het echt niet zo, maar je modellen worden op een gegeven moment niet meer serieus genomen.
Beter 1 model in bed dan 10 van het rivm
Yes, het bewijs is daar: lockdowns werken!
Kunnen we niet in een permanente lockdown dan weten we zeker dat al het toekomstig onheil ons bespaard zal blijven. Snel de atoombunker in!
"Had het veel uitgemaakt, als men dat half december al had geweten? Losjes ingeschat zou het de piek hebben teruggebracht naar ruim tweeduizend ic-patiënten, plus nog eens tienduizend op de gewone zaal. Nog steeds aantallen waarvan de zorg overkookt. ‘Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste beslissing was’, zegt Voss achteraf dan ook. ‘Dat omikron nu wat gunstiger uitpakt, is een plus. Maar onze uitgangspositie was echt anders. En je moet niet vergeten wat de gevolgen waren geweest als we het níét hadden gedaan.’"
Dit artikel is helemaal niet zo'n exposé van het RIVM als Geenstijl doet lijken. Het is vooral een exposé van een te langzaam boosterprogramma door te langzame gezondheidsraad en minister die niet genoeg gas geeft.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:30: Fijn dat nog iemand de moeite neemt om het stuk van Keulemans echt te lezen. Want dit is inderdaad precies wat er staat.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:30:
En het RIVM wil vooreerst zijn eigen neus stoten. Kijk vooral niet naar de ervaringen in het VK (of Zuid-Afrika, want anders, jonger, zwart etc).
U beweert dat GS de boel een beetje opfokt en precies doen wat in de statuten staat; 'Tendentieus"?
@Louter Leuter | 28-01-22 | 10:35:
Dat doen ze wel, maar ze moeten rekenen met lage bescherming omdat we zo traag waren door de boosters.
"Overdrijving? Toch niet, blijkt als we het kruimelspoor van dat cijfer terugzoeken. Wallinga baseert zich op schattingen die Imperial College London een dag eerder vrijgaf – en bij narekening ervan blijkt het getal 48 inderdaad te kloppen. Saillant: was Nederland verder geweest met boosteren, dan had het RIVM een twee keer zo hoge bescherming uit de Britse tabel overgenomen, en had de grafiek er prompt minder dreigend uitgezien."
Staat er ook gewoon in.
Je kunt ook denken: lockdown helpt veel beter dan verwacht. Groot succes!
Een onderzoeksgroep uit Bristol gaf al in mei/juni 2020 aan dat de piek van de 1e golf er al was geweest voordat het VK in lockdown ging. Normaal menselijk gedrag en thuiswerken helpt al. Nu nog de mensen duidelijk maken dat ventileren het belangrijkste is voor ziekten die door aerosolen worden overgedragen (dus ook in de ziekenhuizen en op de chaos van de ICs).
wauw..... die prognose was van voor de huidige kennis over omicron. En dan achteraf van ja het klopt niet. nee wtf denk je zelf captain hindsight
' Ja maar volgens Karin van de huisvrouw-groep op Facebook.... '
etc etc.
Uitleggen heeft geen zin meer, laat ze gaan.
Onzin, er waren al heel geel tekenen dat omicron tot mimder ic opnames zouden leiden. Maar met die informatie werdm in tegenstelling tot de rest van de wereld, niets mee gedaan
@Thomtidom | 28-01-22 | 10:28:
Zie bij de Britten... één maand geleden.
Ja hoor, hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat er in vergelijking met maart 2020 nu opeens drie maal zoveel mensen op de IC terecht zouden kunnen komen na alle maatregel die zijn genomen? Geef je dan niet een beetje aan, met je model, dat je niet echt gelooft in de werking van je eigen maatregelen?
13-01-2021 zeiden ze dit nog over de Delta variant: "Bijna 170.000 nieuwe besmettingen per dag als Britse variant Nederland overspoelt".
Dat hele OMT is een karikatuur van zichzelf.
@Mark zit te Dutten | 28-01-22 | 10:31: Volgend jaar?
En dat zou dus heel goed kunnen kloppen, of denk jij dat ALLE besmette mensen zich laten testen? Misschien heeft de helft sowieso al geen klachten omdat omikron milder is. Dus dan kan 60.000 positieve testen heel prima een afspiegeling zijn van 3x zo veel daadwerkelijke besmetting.
Dus Hans, hou je bij de leest, de vrijmibo is aanstaande.
Het voordeel van de 'te zware maatregelen' van de afgelopen periode is dat we waarschijnlijk alleen maar gaan versoepelen en niet meer bang hoeven te zijn dat ziekenhuizen overstromen. Ik lees het goede nieuws erin.
De voorgaande keren waren ze vaak te optimistisch met prognoses en kregen we uiteindelijk juist verzwaringen (vorig jaar avondklok rond deze tijd bijvoorbeeld).
Wat een troost voor de horeca dat zij het goede nieuws erin kunnen zien.
Alleen was de lockdown ook weer een reactie op "te soepele" maatregelen; er werd niet genoeg haast gemaakt met het boosteren op een cruciaal moment.
Het voordeel van onderaan staan is dat je niet meer naar onderen hoeft te kijken maar alleen maar rekening hoeft te houden met de tegenstanders die boven je staan.
@Louter Leuter | 28-01-22 | 10:27: Iets wat is gebeurd, kan je niet meer terugdraaien. Dus ja het goede nieuws is dat ze waarschijnlijk niet meer dicht hoeven.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:31: Klopt, en dat weten we allemaal. Maar dat is nog steeds de koe in de kont kijken.
@Zoethoudertje | 28-01-22 | 11:01: Een waarheid als een koe.
Als het meezit is het bijna tijd om de balans op te maken. Dan verzamelen we alle data van de afgelopen 2 jaar en kijken we welke maatregelen hielpen, welke niet en natuurlijk vergelijking tussen landen (of landdelen / steden) die vergelijkbaar zijn. Kan ook handig zijn voor toekomstige virusuitbraken. Dan mogen RIVM, OMT en Kabinet zelf conclusies trekken.
Ik help het je hopen.
Is alleen nuttig als je bij een uitbraak exact weet hoe een virus zich gedraagt, dan wel gaat gedragen.
Bij een nieuw virus is het weer net zo goed koffiedik kijken.
De moraal van het verhaal: wij snappen modellen niet.
Als je er zo naast zit, doe dan geen modellen
Onthoud dit als de stikstof modellen weer op tafel komen om de maximum snelheid weer te verlagen.
Zoals John Lennon zei, life is happening while we are making plans. Het loopt bijna altijd anders dan je verwacht
Nobody told me there would be days like these.
Ondertussen rijden 10 duizenden truckers en automobilisten richting Ottawa om daar te demonstreren tegen de verplichte vaccinatie. Op de vele viaducten en langs de weg hartstochtelijk toegejuicht door ontelbare medestanders. Ondertussen op Teletekst: WOB-verzoek vaak lang onbeantwoord.
Nog steeds? Wanneer komen ze daar aan?
Lol@ tienduizenden. Fantast.
Pro tip: neem een enkeltje Canada. Blijf daar lekker.
@grietmetgroenefiets | 28-01-22 | 10:26:
Van Vancouver naar Ottawa is 4300 km en wellicht zijn ze niet allemaal tegelijk vertrokken?
The Canadian Trucking Alliance has estimated that about 15% of truckers in Canada — as many as 16,000 — are not fully vaccinated.
Het lijkt me dat hooguit de helft hiervan zal demonstreren aangevuld met wat sympathisanten. t Zal geen 10 duizend zijn.
@wieze.. het klopt wel degelijk. Heb de filmpjes ook gezien. Erg indrukwekkend.
@Swiftnick | 28-01-22 | 10:34: O, dat zat ik dus ook net op te zoeken:
nationalpost.com/news/canada/alghabra...
Sowieso wel informatief artikel, ook om eens te kijken hoe ze erover schrijven: 'Transport minister concerned trucker convoy becoming a lightning rod for far-right fringe. Donald Trump Jr. on Tuesday urge Americans to follow the example of the Canadian trucker convoy's fight against 'tyranny.' (Canadian Press)
Ineens hier in de panelen steun voor de voormalige Azijnbode? He, iets gemist?
In vroeger tijden raadpleegde de Adel zieners en astrologen e.d. nu een zooitje duurbetaalde pseudowetenschappers. Met hetzelfde resultaat als gevolg.
je staat er versteld van hoeveel zieners en astrologen er vandaag nog worden geraadpleegt, maar dat heet nu 'medium'
Een nieuwe variant... dat is het allerlaatste angst scenario. En wat klampen de experts er zich aan vast. Wat? Geen aandacht meer? But my graphics!?
Ik heb mensen ontslagen om prognoses die slechter waren.
Dit is PRECIES dat wat in het VK ook gesignaleerd is. Vergelijk en huiver als je dit googlet van 16 en 23 januari (2 en 3 weken geleden): Spectator co uk "Sage ‘scenarios’ vs actual: an update".
In het kort de modelleurs modelleren en foemelen maar wat raak. Ook van Dissel noemde de modellen van Imperial College (Neil Ferguson) en London School of Hygiene & Tropical Medicine’s (LSHTM) en dat zij tot dezelfde uitkomsten kwamen. Het RIVM MOET hiervan geweten hebben.
Beware voor de Klimaatmodellen. De C19- en stikstofmodellen zijn kinderwerk.
“All models are wrong, but some are useful”. George E. P. Box
Maar deze is niet eens useful.
Alleen konden de Britten wel boosteren en wij niet. Daar gaat het vooral over.
@De Eierbal | 28-01-22 | 10:33:
Helaas. Ook eerdere ervaringen met Neil Ferguson en LSHTM gaven dit aan. Het staat los van boosteren.
@Louter Leuter | 28-01-22 | 10:42:
Lees het artikel.
Doe mij maar de modellen van Victoria's Secret, ik ben van het geloof in wiskundige modellering af gevallen.
In Boston heb ik 7 jaar geleden het C-ROADS klimaatmodel gepresenteerd zien worden op MIT... Everymodel is wrong, but some are useful - dit vergeten teveel wetenschappers wanneer ze faam kunnen verwerven als de politiek ermee aan de haal gaat.
@Swiftnick | 28-01-22 | 10:18: voor sommige mensen wel
@SkanakinAyewalker | 28-01-22 | 10:59:
Ik houd mij al een geruime tijd bezig met numerieke transportmodellen. Alleen al voor de turbulentie hebben we nu al ruim 50 modellen (zoals jij weet ook nodig voor mengen en verspreiden van stoffen). Afhankelijk van wat je wilt simuleren neem je een ander model (dat geldt voor de desktop tot aan de supercomputer). De claim dat je over 30, 50 tot 100 jaar dé temperatuur van de aarde op 0.05 graad kan voorspellen (+1.8 C is teveel, het moet minstens +1.6 C zijn), is absolute kolder.
Ik ben een grote fan van Maarten Keulemans, de wetenschapsjournalist van de Volkskrant, die al gedurende de hele coronapandemie nuchter verslag doet van de ontwikkelingen, regelmatig allerlei aluhoedjesgelul ontzenuwt, en in voortdurend contact staat met alle toonaangevende virologen, epidemiologen, etc.
"Maar Maarten "moederhart" Keulemans, de dansende complotmarmot van de Bontiusplaats"
Weet niet of dat nou als compliment bedoeld is, of als sneer. 'Moederhart', dat zijn toch die Amsterdamse antivax zwevers, die op hun eigen immuunsysteem vertrouwen en weer graag witte wijntjes willen wegtikken op terrassen (kan weer nu), en onbekommerd op vakantie? 'Bontiusplaats' zegt me niets. Wat is dat?
Bontiusplaats is het adres van de krant. Op het oude bedrijfsterrein van Van Gend & Loos. Later een rafelrand en broedplaats voor kunstenaars. Roest. Nu een bouwput voor huizen. En dark places van flitskoeriers Gorillas en Getir.
@Piet Karbiet | 28-01-22 | 10:16:
Aha. Dank voor de uitleg.
Merci. En ik hield het nog kort.
@Piet Karbiet | 28-01-22 | 10:16:
Niet echt belangrijk, maar Van Gend & Loos zat op wat nu het Funenpark is. Bontiusplein, daar zat Werkspoor/ Stork.
Ik denk dat het RIVM gebouw ontworpen is voor 1000 meter hoogte in het ergste geval aldus Jaap , maar waarschijnlijk iets van 800 meter.
Als het budget niet helemaal toereikend is, meer iets van 600 meter.
Als het klaar is blijkt het maar 60 meter hoog geworden te zijn.
Tja... Mochten de tabellen overeenkomen met de werkelijkheid, dan was het ook niet goed.
Nederlanders... Zeiken om het zeiken is het enige dat ze kunnen... We hebben een paar weekjes niet kunnen winkelen. Nou nou, poeh poeh...
Wat een treurnis.
Hoe hard piep jij op het randje van faillissement, bedrijfsmatig alsook persoonlijk failliet dan he.
Zeiken om het zeiken, je staat een beetje ver van de werkelijkheid af. Twee jaar lang alles gesloopt in dit land door foute modellen en meneer heeft het over een paar weekjes niet kunnen winkelen. Manmanman
@whatsinaname | 28-01-22 | 10:13:
Als zelfstandig internationaal raadgevend ingenieur (in de luchtvaart ) heb ik de dot-com collaps overleefd, 9/11, de kredietcrisis van 2008, en covid zal ik ook overleven (zonder steun). Maar ik heb het met collega's te doen (her en der is nieuwbouw gecanceld), met de horeca (en mijn stamkroegen), de reissector. En zie het model... allemaal niet nodig. Wales en Schotland gingen in lockdown ivm omicron, Engeland niet. Geen verschil in uitkomst.
El burro refereert aan enige vorm van smering zodat alleen de knieën achteraf pijn doen? Het gros van economisch relevant Nederland ondergaat deze handeling al 2 jaar zonder.
'Je doet het voor een ander' zou empathie hebben moeten doen opwekken, niet helemaal aangekomen, zo blijkt.
@whatsinaname | 28-01-22 | 10:13: geen boodschap aan.
dan moet u volgens dhr. of mevr. Burro niet zeiken.
maar wij zijn de egoïstische kant....
Ik heb liever wel dat de tabellen overeenkomen met de werkelijkheid.
wat moet je er anders mee?
Beleid maken op basis van absurde aannames?
Betaalmuurtje dus Maartens desinformatie (kan niet anders natuurlijk) kan ik niet tot mij nemen.
Bestand downloaden ipv er alleen op klikken. Heb je de kale html. Werkt prima
Google webcache: webcache.googleusercontent.com/search...
Cijfers en werkelijkheid, hoe er mee om te gaan?
De duiding is soms ver te zoeken.
Momenteel is er wel zichtbaar dat de omikron variant heftiger is dan de voorgangers, het herstellende vermogen van de mensen is mogelijk beter dan ooit.
Nu goede maatregelen nemen om de economie en het bedrijfsleven op een beter niveau te brengen dan voorheen.
Hup mensen .
De variant is heftiger? Je niest nog harder?
Want minder mensen worden echt ziek, en ook nog eens minder vaak.
Dat is niet heftiger, maar zwakker en slapper.
@Nuchternederland | 28-01-22 | 10:12: Ik doelde op het virus mijn waarde.
@Zitvlak | 28-01-22 | 10:26: Heftiger is 2-ledig in deze context: besmetting en ziekmakend. Besmettingsgevaar is heftiger, ziekmakend is minimaal-zo blijkt. Maar selectief aanhalen is mode tegenwoordig. Goede maatregelen zijn al 2 jaar zoek, gaat ook nu niet lukken, maar dat weet je zelf ook wel.
Ja ook deze variant is heftig. Niet zo zeer dodelijk maar wel super besmettelijk. Je bent even een paar dagen van de leg. Bekijk het ook van de andere kant. Als 75% van je werknemers 3-4 dagen ziek is, ligt je bedrijf op z'n gat. Dan heb ik het niet overde kruidenier op de hoek maar een KLM, hoogovens, nuts bedrijven, NS, ziekenhuizen, energievoorziening, etc.
Hoorde gisteren dat een neef van mij na 3 maanden IC in een revalidatie centrum ligt om weer te leren lopen en praten... toch wel weer een wake up call.
@Nuchternederland | 28-01-22 | 10:12: Dat is idd het irritante verzetten van de doelpalen. Eerst was heftig: er gaan veel mensen dood. Toen werd heftig: iedereen komt in het ziekenhuis terecht. Daarna werd heftig: iedereen zit ziek thuis. Ondertussen is heftig: ik heb een snottebel.
Tja, deze grafieken van het RIVM heb ik nooit begrepen. Nooit begrepen dat een krankzinnig aantal IC-patienten in het publiekelijke model wordt weergegeven.
Als ik in m'n werk een grafiek laat zien van een forecast wat totaal niet realistisch is, dan vraagt mijn klant waarom ik het dan in hemelsnaam laat zien. En hier slikt Rutte/Hugo/Kuipers het voor zoete koek en wordt er zelfs beleid op gemaakt...
Ombouwen tot gevangenis. De tralies zitten al voor de ramen.
Captain Hindsight had je dat morgen ook kunnen vertellen.
Voorspellen is altijd lastig. Vooral waar het de toekomst betreft.
Gelukkig krijgen kinderen in het basisonderwijs een vak Toekomstkunde. Gemaakt door het wereldnatuurfonds.
@El Rico Grande | 28-01-22 | 10:09: Wnf moet zelf nog veel leren , mijn idee?
Voorspellen is nooit met betrekking op het verleden lijkt mij.
Er gaat vanalles fout bij RIVM en de maatregelen die het kabinet neemt. Maar in dit geval zie je toch ook heel duidelijk dat er veel minder lange lockdown is geweest dan vorig jaar rond deze tijd? Dus dat er best wel snel gereageerd wordt op die meevallende werkelijkheid?
Het gaat er om dat deze lockdown niet nodig was geweest als Jaap c.s. goed naar de data uit het buitenland hadden gekeken en niet hadden gerekend met data geldend voor de Delta-variant. Hier is gewoon ontzettend geblunderd.
Voor wie het artikel te lang vindt: Maarten legt keurig uit dat Nederland er half december heel anders voor stond dan de landen om ons heen (hogere druk op de ziekenhuizen, minder mensen geboosterd) en dat we er na de lockdown ook heel anders voorstaan (in België, Groot-Brittannië en Frankrijk liggen, omgerekend naar bevolkingsgrootte, vijf keer zoveel coronapatiënten in het ziekenhuis).
Dan nog kun je van alles vinden van de lockdown, maar het is goed om je dit te realiseren.
Plus hij legt uit dat op het moment van de besluitvorming nog niet met zekerheid bekend was in hoeverre omikron milder zou zijn. Men heeft toen voor de zekerheid met delta-cijfers gerekend.
@guldenmiddenweg | 28-01-22 | 10:22:
Ze werken nog steeds met hetzelfde model dat continu met veel te zwartgallige cijfers wordt gevoed:
- Britse variant -> scenario nooit uitgekomen
- D-variant -> scenario nooit uitgekomen
Je zou dan ook een keer de aannames iets positiever in kunnen schieten. Gebaseerd op wat er in Zuid-Afrika aan de hand was. zoals de overige landen wel deden, ofzo.
Maar "voor de zekerheid" de deltacijfers gebruiken is ronduit fout.
"Voor de zekerheid" zijn we daarmee een onnodige lockdown ingerommeld.
Pas als het op NPO is geweest, verandert mijn moeder van mening. Als ze weer dit onderwerp aanhaalt, kijk ik de andere kant op, of begin over wat anders. Ik zei haar eens dat ze niet zoveel NPO moest kijken en haar informatie ook eens uit andere bronnen moest halen. Maar dat deed ze ook. Ze leest ook de krant!
een modelburgeres zo te lezen. Misschien moet je er een voorbeeld aan nemen. Roze jut alleen maar op weetzjewel.
Net zo betrouwbaar dus als het stikstof model van het RIVM. (Maar hee, volgens het RIVM komt corona ook helemaal niet naar Europa, want het is niet besmettelijk voor mensen.)
En China ligt zo ver weg. Verder waren er geen directe vluchten tussen Wuhan en Nederland.
Yep. Het RIVM dat ook de uitstoot meet van ammoniak in de landbouw. Op maar liefst 8 meetpunten waarvan 2 boven een gierput. Activistische oplichters.
@El Rico Grande | 28-01-22 | 10:07: en carnaval vier je in je eentje.
RIVM is van Dissel aangestuurd door Rutte.
Stikstofmeters in het rood door de aanbouw van dat RIVM stulpje.
Oplossing: schuif die 3 gekleurde lijnen op naar februari. Dan klopt het weer met de werkelijkheid.
Gevolg van nieuw leiderschap en nieuw elan. Verder zijn modellen leuk om naar te kijken. Een relatie moet je er niet mee hebben.
Scherp!
RIVM zit van het begin van Covid al te klooien met cijfers. De grote vraag is bewust onbekwaam of onbewust onbekwaam. Wordt tijd voor volledige transparantie mbt data en modellen gezien de destructieve effecten op de samenleving.
Het excuus dat politici alles verkeerd interpreteren is onzinnig. Je moet modellen en inzichten gewoon zodanig monkey proof maken dat zelfs Jette begrijpt waar het over gaat.
exact. En dat mag dus niet. Sterker nog: als Agema er om vraagt wordt ze niet alleen in de kamer weggestemd, maar ook roze afgebrand.
Het RIVM heeft niet alleen lopen klooien met cijfers. Ze hebben op het moment dat een grote instroom aan besmette personen willens en wetens aangegeven dat het niet zo snel zou gaan. Toen het hek van de dam was zouden mondkapjes niet werken (die hadden we zelf op dat moment naar China gestuurd waardoor er te weinig hier waren) en vervolgens werken ze weer wel. Ze werken aan verwachtingsmanagement en ondersteuning van politieke besluitvorming. Tijd voor een onafhankelijk instituut met echte experts en open data.
Het RIVM heeft een chronisch gebrek aan statistici maar brengen toch dit soort cijfers voort. Het is broddelwerk waarmee je nog niet door 4-HAVO zou komen, laat staan dat je dit aan de Kamer durft te laten zien (die er ook niet doorheen prikken trouwens).
In heel Nederland worden teveel mensen alfa opgeleid: geen kennis van onderliggende systemen en analytisch vermogen maar wel uit je hoofd leren welke genders er allemaal bestaan. Dus kom er maar eens om, vind maar eens iemand die dit goed kan duiden.
Daarbij loopt het RIVM ook aan het handje van de minister en wordt er vrolijk opgelepeld wat er wordt gevraagd. Stikstofmetingen die grandioos fout worden uitgevoerd maar wél leiden tot beleid en nu weer foute gegevens in een pandemie. En ondertussen hobbelt onze economie steeds verder achteruit. Het is nog een godswonder dat we wat geld overhouden.
Men gebruikt de cijfers die handig/nodig (kunnen) zijn. Eerst is IC opnemen waar op gestuurd wordt, dan besmettingen. Maar het een is nu niet meer in verhouding tot het ander. Nu gaat het om besmettingen want heeeeeeeel hoog. Maar als we naar de IC kijken is het lang niet zo spannend meer. Maar daar kun je geen maatregelen mee goedpraten.
Het komt gewoon doordat we ons veel te goed aan de maatregelen houden, linksom of andersom het is altijd onze schuld.
Ik ben altijd voor Corona geweest als Boomer remover maar nu geef ik het op..
Het is vooral een gwailou remover.
De maatregelen werk sneller dan gedacht. *kuch*
REAGEER OOK