Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Groene mannetje Kuipers is zwaar misleidend

Iemand verbaasd?

Social

Hét plaatje van de persco gisteravond was dat ding met die groene mannetjes natuurlijk. Maar, zoals Maarten Keulemans hierboven al aangeeft, klopt er eigenlijk helemaal niks van. Niet bepaald verbazingwekkend met een bluffende dokter aan het hoofd van het ministerie van VWS. Wel een beetje verdrietig. We hebben het allemaal zelf maar even nagezocht en nagerekend, mocht er iets hieronder niet kloppen dan kunt u altijd even mailen naar ronaldo@geenstijl.nl. 

Ten eerste is de bron van het plaatje ons niet duidelijk. Er staat bij 'RIVM 19 januari', en wij komen op die datum inderdaad een publicatie van het RIVM (persbericht hier, pdf daar) over de effectiviteit van vaccins. Daar staan een hoop plaatjes in, maar niet het plaatje met het groene mannetje. Dat is ook niet zo gek, omdat dat plaatje ontzettend misleidend is. Het lijkt er inderdaad op dat, zoals Keulemans zegt, de minister hier de populatie die in de periode tussen 19 november 1 december en 13 januari in het ziekenhuis is beland, vergelijkt met de populatie nu. Dit, terwijl er natuurlijk in de tussentijd flink is bijgeprikt.
UPDATE: Jaap van Dissel gebruikt in zijn presentatie cijfers over percentages ongevaccineerden over de periode tussen 1 december en 13 januari. Dat cijfer komt ongeveer overeen met het aantal poppetjes. Dit topic is aangepast, al kan het nog steeds dat eigenlijk 19 november is gebruikt.

Scheef beeld

Dat levert een enorm scheef beeld op. In het linker gedeelte van het plaatje staan 56,5 groene mannetjes, in het rechtergedeelte 1,5. 1,5 gedeeld door 56,5 is 2,7%, oftewel een zware ondervertegenwoordiging. Bij de mensen met basisvaccinatie is de verhouding heel anders: rechts 43, links 29,5. Die delen door elkaar komt uit op 145,8%, een aardige oververtegenwoordiging. Bij de ongevaccineerden is de verhouding 55,5 om 14, oftewel 396,4%. 

Dit plaatje lijkt dus te suggereren dat geboosterden 55 keer (145,8%/2,7%) zo goed beschermd zijn als mensen met de basisvaccinatie, en 149 (396,4%/2,7%) keer zo goed als mensen zonder vaccinatie. Maar wat zegt het RIVM zelf op 19 januari? "Na een boostervaccinatie was de kans om met het coronavirus in het ziekenhuis te worden opgenomen de afgelopen weken 33 keer lager dan  wanneer je niet was gevaccineerd en 5 keer lager dan wanneer je alleen de basisserie had afgerond." 5 keer kleiner of 55 keer kleiner: nogal een verschil. Het effect van de booster ten opzichte van de basisvaccinatie wordt in het plaatje dus tien keer zo hoog voorgesteld. Ten opzichte van geen vaccinatie is het 33 keer om 149 keer, waarmee het effect van de booster meer dan vier keer zo hoog wordt voorgesteld. 

En, gek genoeg: ten opzichte van géén vaccinatie wordt het effect van alleen de basisvaccinatie door dit plaatje juist onderschat. Dit lijkt allemaal een logisch gevolg van de fout die Maarten Keulemans hierboven al aanstipt: er is in de plaatjes geen rekening gehouden met het feit dat het boosteren relatief recent is gebeurd. En dan nog iets: het RIVM benadrukt dat het bij deze cijfers voornamelijk gaat om mensen die besmet zijn met de deltavariant van het virus, de omikrongolf in het ziekenhuis is immers nog nauwelijks begonnen.  

UPDATE: We hebben even met een woordvoerder van het RIVM gebeld. Het RIVM laat weten dat het plaatje door het ministerie van VWS is gemaakt, en de experts die zich bezighouden met de rapportage van vaccineffectiviteit bevestigen aan GeenStijl dat minister Kuipers het effect van de boostervaccinatie in het plaatje te positief heeft voorgesteld. 

Best wel grote lettertjes ook

In de prullenbak dus, met dat groene mannetje, en snel een beetje. 

En dan nog iets

Kuipers blufte zich in het begin van de persconferentie ook over vragen over 3G heen, door te suggereren dat uit de studie van de TU Delft (waaruit juist blijkt hoe slecht 3G eigenlijk werkt) zou blijken dat 3G eigenlijk best wel een groot effect heeft. Hij werd vakkundig gesloopt door BNR-journo Leendert Beekman. (via)

Ook kappen met 3G dus.

En oh ja: die booster werkt dus wel (zie ook: oversterfte). 

Reaguursels

Inloggen

Als je ergens reclame voor maakt dan is een beetje overdrijven bijna noodzakelijk. Maar daarmee klopt de boodschap nog wel. Het is inderdaad wat overdreven maar daarmee is de boodschap niet nutteloos. Het is wel slordig van een vakminister die ongetwijfeld hulp heeft gehad van een paar spindoctors. Geloof me, dat gebeurt hem niet nog een keer. En mensen die niet willen vaccineren? Lekker niet doen. Ik voel me prima met mijn 2 vaccinaties en het boostertje. En ik voel me prima als ik even een mondkapje moet dragen, gewoon omdat dat moet. En ik ben ook verre van knuffelig dus een beetje afstand vind ik heerlijk. Van het weekend lekker uit eten met QR code en volgend weekend lekker een stedentrip en museum bezoek. Heerlijk gevoel om weer vrij te zijn, kost een paar prikjes waar ik een dag een stijve arm van had. En als ik dan die zeuren zie op Facebook die tegen alles zijn en zich daar kennelijk de hele dag druk om maken denk ik, dat is ook een manier van leven.

dartfrogger | 27-01-22 | 01:17

D66 en co willen coronapaspoort niet om ongevaccineerden te laten vaccineren, maar om de gevaccineerden aan het vaccineren te houden. Maar de vraag is of ze in hun controle- en dwangdrang niet zijn ingehaald door de laatste mutatie van het virus.
Ik ken veel mensen die de eerste 2 en soms 3 prikken hebben gehaald, maar het nu echt wel genoeg vinden. Hoerstende en proestende collega's die weigeren zich te laten testen "want voor je het weet zit je in quarantaine." Mensen zijn banger voor de maatregelen, dan het virus.

drs. Levi Samsonov | 26-01-22 | 16:17

Grappig. Ik zit nu het debat aan het kijken en Dhr Seegers heeft het nu over de 2 visuals met de gekleurde poppetjes. Wat de FvD niet snapt aan die 2 visuals.
Die heeft duidelijk vandaag GS nog niet bezocht.

Bootvisser | 26-01-22 | 15:09

Ongevaccineerd nog (wel herstelbewijs) maar zolang er gegoocheld wordt met cijfers voel ik geen behoefte om met gierende banden richting de GGD te vertrekken.
Van de piposchoen kon je nog denken dat hij gewoon verkeerd geïnformeerd was, echter van de pratende zombie had ik meer verwacht. Kan me slecht voorstellen dat hij in alle naïviteit maar wat onzin staat te verkopen. Ook irriteer ik me mateloos aan het feit dat de kritische vragen pas gesteld worden als de persco verder gaat op NPO politiek. Dan is het gros van de kijkers al ingetuned op GTST. (bestaan dat nog? Uitzoeken)

BrulSpin | 26-01-22 | 14:45 | 2

Het te volgen traject is keurig uitgestippeld. Wijk je daarvan af, dan word je er door Rutte (zelfs in 't weekend) keihard uit ge-Keijzerd. Dat weet de tot D66'er gemaakte Kuipers en die vindt het erg spannend allemaal daar in Den Haag. Verwacht dus niet dat er ook maar iets veranderd.

Hans Kwalzan | 26-01-22 | 14:50

Wappies zullen de GGD *altijd* mijden als de pest, of er nu wordt gegoocheld met cijfers of niet. Verder is iedereen verkeerd geïnformeerd en staat onzin te verkopen, naïeve GTST (proest) zombies op pipo schoenen dat ze er zijn. Veel succes met het onderzoek, de wetenschap kan veel van jou leren.

Wiebenick | 26-01-22 | 17:18

"minister Kuipers het effect van de boostervaccinatie in het plaatje te positief heeft voorgesteld"

Dat zal best heel erg per ongeluk en jammerdebammer gebeurt zijn, maar dit regeltje blijft niet hangen bij het publiek. Het groene mannetje wel.

Hans Kwalzan | 26-01-22 | 14:40

Over die boosters die bv 5x zoveel zouden beschermen. Waar is dat opgebaseerd? Aantal antistoffen? Wat nou als je door prik 1 en 2 helemaal geen antistoffen hebt? Die weerstand neemt immers af weten we nu. 5x0 is nog altijd 0. Daarnaast, elk lichaam is anders. Hoe kunnen mensen deze apenrepubliek nog serieus nemen.

Ben_Hur | 26-01-22 | 13:43

Bravo GS. Kritisch blijven op de machthebbers. Het viel mij in de sociale media's op dat Kuipers met zijn grafiekjes en plaatjes een verademing werd genoemd. Kuipers krijgt alom lof. Waarom omdat hij lid is geworden van D66? En iemand van D66 is automatisch wetenschappelijk? Blijf ten alle tijden kritisch op de staatsmacht die u probeert te overtuigen met mooie grafiekjes. Je hebt tenslotte lies, damned lies and statistics!

JB86 | 26-01-22 | 13:42 | 1

Nou nou, je bent wel gauw tevreden. De laatste twee jaar heeft GS er een beetje lafjes tussendoor gezeild terwijl er genoeg materiaal is voor een allesvernietigend artikel over dit beleid. We blijven hopen dat het komt.

Masturwasbeert | 26-01-22 | 13:48
-weggejorist-
Masturwasbeert | 26-01-22 | 13:20 | 1
-weggejorist-
GerrieSherry | 26-01-22 | 12:46 | 1
-weggejorist-
winston_smith_2 | 26-01-22 | 12:32 | 3

Dat is dan al de tweede keer. De vorige keer waren de cijfers van de VS in vergelijking met de realiteit aangedikt. De grafiek gaf 3500 besmettingen per miljoen aan waar dit rond de (uit mijn hoofd) 2300 moest zijn. De hele lijn was over de hele lengte opgetild om e.e.a erger te doen lijken. De andere landen heb ik niet gecontroleerd maar een zelfde beeld lijkt me waarsvhijnlijk. Men jokt kennelijk net genoeg om zaken erger te doen lijken, maar genoeg binnen de perken om niet heel erg op te vallen.

DeJemelscheet | 26-01-22 | 12:25

De factor 33 is van 3 November, en daar zaten toen geen boosters in. Dus 55 kan dan wel kloppen.
Toch beter kijken van te voren Ronaldo, dan had deze cabnard voorkomen kunnen worden.

DrFibonacci | 26-01-22 | 12:21
-weggejorist-
Lafayette | 26-01-22 | 12:14

Wat zegt het artsencollectief hier eigenlijk over?

Veepert | 26-01-22 | 12:06 | 1

Ik neem aan dat ze sowieso zeggen dat boosteren in elk geval niet bij de hele populatie zin heeft/had. Plus inmiddels heeft echt bijna iedereen en z'n moeder al wel eens echt Covid gehad, wat voor normale gezonde mensen meer dan voldoende langdurige bescherming is tegen welke variant dan ook.

RichardBandler | 26-01-22 | 14:50

@peterdh | 26-01-22 | 12:18: Zo is het. Faillissement is een soort terminaal eindstation. De meesten doen het licht uit ver voordat het zover komt. De cijfers zijn dus gewoon niks waard.

Masturwasbeert | 26-01-22 | 12:55

Nou nou.... weer gejorist.
Waarom nu dan weer?

Opblaas_boot | 26-01-22 | 14:31
▼ 2 antwoorden verborgen

De pandemie loopt zachtjesaan op zijn einde, die booster laat ik even voor wat het is gezien alle tegenstrijdige geluiden en het gegeven dat voor een gezond iemand die Omicron weinig meer dan een snotneus of gangbaar griepje is.
Hoe meer je prikt hoe korter de werking wordt en de gevolgen voor je immuunsysteem is onbekend.
Het is nu meer afwachten tot de regerende EU politici van de verslaving aan het CTB worden afgeholpen.

Eppo | 26-01-22 | 12:01 | 1

De politici zijn zo sterk als hun draagvlak plaatjes. Als er genoeg zijn zoals u stopt het vanzelf. 10% van de samenleving uitsluiten lukt nog wel als 50% van de bevolking het daar mee eens is. 50% van de samenleving uitsluiten wordt lastiger.

Plaktong | 26-01-22 | 12:24

Volgens mij gaat de berekening van de gevaccineerde groep niet helemaal goed...
Die groep is ondervertegenwoordigt in het ziekenhuis;
29,5/43 = 68,6% (in plaats van 145% (43/29,5))
Dat verandert overigens verder weinig aan de conclusie van het artikel, enige nuance misschien.

Weinigstijl | 26-01-22 | 11:57 | 2

Wat het probleem is, is dat deze cijfers 1,5 maand beslaan. Vanaf de dag nadat de boostercampagne van start is gegaan. (18 november). De meeste opnames zijn in de eerste 3 weken van die 1,5 maand. Dat was ook toen er dus relatief weinig mensen geboostert zijn (daar zitten ook de feestdagen in). Dus is het ook logisch dat die zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de groene poppetjes aan de rechterkant. Het hele probleem is, zoals gewoonlijk, dat ze selectief zitten te shoppen in de data. Irrelevante data. Anderhalve maand oud. Als je *diezelfde* persco bekijkt zie je Rutte al zeggen: "We gaan even kijken en het zou kunnen zijn dat we over een paar weken alles weer terug draaien". Dus nu we op relatief veel boosters zitten is het zelfs nog onmogelijk om verder dan "een paar weken" te kijken. Dus is het complete nonsens om data van 6 weken terug te nemen.

peterdh | 26-01-22 | 12:15

@peterdh | 26-01-22 | 12:15:
Dat begrijp ik en helemaal mee eens. Dat sluit niet uit dat je dan wel je eigen rekensommen goed moet hebben staan ;)

Weinigstijl | 26-01-22 | 12:31

Een disclaimer bij een bericht op GeenStijl. Als je het niet zeker weet, moet je het dan publiceren?
"... mocht er iets hieronder niet kloppen dan kunt u altijd even mailen naar ronaldo@geenstijl.nl."

Jan de Vries | 26-01-22 | 11:51

Nederland heeft niet echt een top down structuur, dus er wordt weinig per decreet bestuurd. Er zijn veel bestuursorganen die allemaal eigen macht en bevoegdheden hebben, en die moeten alles met elkaar afstemmen. Dat kost tijd.
Tegelijkertijd heeft Nederland een heel goed ontwikkeld gezondheidszorgsysteem en het systeem van preventieve gezondheidszorg met de GGD's is topniveau.
Dus bij dit soort zaken is de start in NL meestal langzaam, dan zitten we in overleg- en besluitvorminsgfase, maar uitvoering is zeer goed. Als het eenmaal op gang is gekomen, gaat het heel efficient.
Ik denk dat NL het prima doet.

zeeman73 | 26-01-22 | 11:49 | 3

Polder, polder, polder... niemand neemt de verantwoordelijkheid want er moet en zal consensus zijn.

Louter Leuter | 26-01-22 | 11:52

Precies, u begrijpt het.

Red shirt | 26-01-22 | 11:53

Je neemt aan dat Nederland een heel goed gezondheidszorgsysteem heeft…. Je zou er wel eens flink naast kunnen zitten.

Lafayette | 26-01-22 | 12:16

Wat lijkt dit op de Imperial en LSHTM modellen (waar van Dissel ook naar verwees)... die in de Spectator volledig afgekraakt zijn (ivm schromelijke overdrijving).

Google naar: spectator co uk sage-vs-actual-update-as-of-22-jan

Louter Leuter | 26-01-22 | 11:49

Ik werd via een mede wappie gewezen op een column van de Noorse Jaap van Dissel en wilde het graag delen: epidemi.as/?p=2771

"Developments in the EU should be frightening. There the inequality is about to grow. Passes will be required at border crossings for a long time to come; there is no sign that politicians will end the scheme. In addition, many countries have clearly differentiated treatment of vaccinated and unvaccinated domestically. From an infection control point of view, it is meaningless, but the politicians have to show action and convince the people that the epidemic is being fought while really only harassing the unvaccinated minority. Unfortunately, the scheme makes some people feel compelled to take more vaccine doses than they need. I'm afraid it will only get worse before the EU bureaucrats in Luxembourg and the politicians in the EU capitals once realize what they are doing."

C1O2 | 26-01-22 | 11:45 | 2

while really only harassing the unvaccinated minority

En over een maandje ook de ongevaccineerde gevaccineerden. En alleen bij leuke dingen en wanneer alles weer opengaat. In de overige 99% van de activiteiten kunt u elkaar gewoon blijven besmetten.

Stonecity | 26-01-22 | 11:54

Thanks. We hebben meer van deze geleerde geluiden nodig. In Nederland staan er gelukkig ook een aantal op.

Plaktong | 26-01-22 | 12:31

Het is in dom-rechtse kringen geliefd om het corona- en vaccinatiebeleid van Nederland af te zeiken, kijk eens naar Engel, Baudet, Agema en consorten, maar in Frankrijk is de besmettingsgraad per 1000 inwoners 2,5 keer zo hoog als in Nederland. De trage reacties van de Nederlandse overheid is terecht een punt van kritiek maar wanneer het beleid actief wordt uitgevoerd dan zijn de resultaten er naar.

Red shirt | 26-01-22 | 11:45 | 4

Maar Frankrijk heeft ongevaccineerden volledig uitgesloten van het maatschappelijk leven. Hoe kunnen de besmettingen dan 2.5 keer zo hoog zijn. Jan Paternotte beloofde juist dat dit DE oplossing is.

Plaktong | 26-01-22 | 12:00

Allicht zitten wij lager als je de vaccinazipas nergens kan toepassen en je virus lekker kan verspreiden in de cafés onder mensen die netjes getest zijn.

SailingDuck | 26-01-22 | 12:27

Engel is niet rechts. Housop met dat oubollige polariseren. Of heb je zo’n behoefte om de samenleving in te delen in stammen? ‘De foute stam’ vs ‘de goede’? Wat infantiel. Het spectrum van critici op het beleid is breed, van Baudetjes tot artsen, van wappies tot mensen die hun bedrijf zijn verloren aan arbitraire maatregelen. Maar blijf jij vooral indiaantje vs cowboytje spelen.

kapoerewiet | 26-01-22 | 14:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ik denk dat dat soort plaatjes dat gebruikt wordt nu precies de reden is dat steeds minder mensen vertrouwen hebben in de politiek. Want percentueel zullen de poppetjes (al is het misschien verouderde data) best kloppen, maar door "Nederland" en "Ziekenhuis" even groot weer te geven, lijkt het probleem gigantisch. Zou je beide plaatjes qua grootte op elkaar afstemmen, dan is het plaatje "Ziekenhuis" vrijwel niet te zien. Want momenteel liggen er in het ziekenhuis/op IC iets minder dan 1300 mensen. Laten we het voor het gemak afronden naar 1800 mensen. Op een bevolking van (bijna) 18 miljoen mensen. Dat is 0,01%.

Als je kijkt naar absolute getallen (56% van 1800 mensen momenteel in ziekenhuis/IC) dan heb je het over iets meer dan 1000 mensen die ongevaccineerd zijn. Nogmaals op een bevolking van 18 miljoen. Afgerond naar boven is dat 0,006% van de bevolking. En *die* mensen zijn de reden van alle maatregelen?

2Little2Late | 26-01-22 | 11:39 | 4

@zeeman73 | 26-01-22 | 11:51: niet dus, anders was deze wel opgeschaald. Weet je nog, die boot met 600 bedden inclusief personeel... weggestuurd?

SchnauzeCitizen | 26-01-22 | 11:56
▼ 1 antwoord verborgen

Doet mij denken aan de discussie toen 50% van de IC bedden bezet waren door gevaccineerden en 50% door ongevaccineerden. Alle wappies direct van "zie je wel, vaccinatie maakt niets uit". Maar ja, 50% IC bedden bezet uit toen ongeveer 18% van de bevolking ongevaccineerd en 50% uit zo'n 82% van de bevolking gevaccineerd geeft mij toch een duidelijk beeld dat het werkt.
Maar nu.... de gevaccineerden zijn meestal bewust van de maatregelen en houden eerder afstand en dragen sneller een mondkapje, een redelijk deel van de ongevaccineerden vinden dat allemaal onzin. Met die wetenschap is er de vraag of de mindere bezetting van IC bedden eerder door vaccinatie of juist door het bewuster handelen is.

Sinclair | 26-01-22 | 11:38 | 7

"Maar nu.... de gevaccineerden zijn meestal bewust van de maatregelen en houden eerder afstand en dragen sneller een mondkapje, een redelijk deel van de ongevaccineerden vinden dat allemaal onzin."

Uhm, beste Sinclair, ik ben niet gevaccineerd en heb geen spijt, ik hou al meer dan 2 jaar afstand, draag een mondkap waar nodig, kom niet meer in de supermarkt en andere winkels, ik ben tevreden met mijn leven maar zeg niet dat ik minder voorzichtig ben dan gevaccineerden. Ik denk dat er een case te maken is voor het omgedraaide: vaccinatie voelt als veilig en dus... Ik zeg het niet maar please gooi mij niet op de hoop wappies of hoe ze ook heten - ik herken mij daar niet in.

TantevanCharlie | 26-01-22 | 12:39

Is nogal een statement dat gevaccineerden zich beter aan de maatregelen houden. Daar geloof ik helemaal niets van. De meeste gevaccineerden die ik ken houden zich helemaal niet meer aan maatregelen, omdat ze vinden dat ze hun maatschappelijke taak hebben verricht door zich te laten prikken.

president osama | 26-01-22 | 13:09

@president osama | 26-01-22 | 13:09:
Ook mijn ervaring ja. Menigmaal nee moeten verkopen als mijn gevaccineerde familie allemaal tegelijk wilden komen. Ramen gaan ook nooit open als ik daar op visite ben. Terwijl sommige simpele dingen als ventilatie toch een groot verschil kunnen maken.

BrulSpin | 26-01-22 | 14:02
▼ 4 antwoorden verborgen

"lijkt te suggereren" is nogal suggestief.

Bij interpretatie van het plaatje kijk ik naar het aantal ongevaccineerden in de populatie vs. het aantal ongevaccineerden dat is opgenomen - dat is de kern v.d. boodschap.

De verkeerde conclusie - waarvan je suggereert dat het plaatje dat suggereert - is voor risico van diegene die de verkeerde conclusie trekt.

Grapevine | 26-01-22 | 11:36
-weggejorist-
zokanhetookja | 26-01-22 | 11:34 | 1

Tja het is natuurlijk nooit goed als je alleen met cijfers uit het verleden in veranderende omstandigheden probeert de toekomst te voorspellen. Dus dit is niet goed, niet fout, maar vooral beperkt. Want uiteindelijk is de vraag "Helpt vaccineren en helpt daarbovenop de booster" twee keer met ja beantwoord. In alle opzichten. Minder risico, minder ziekenhuis, minder IC, minder langdurige gezondheidsschade, minder uitval, minder sterfte.

Auchie | 26-01-22 | 11:34 | 4

@Auchie | 26-01-22 | 12:50: Dat natuurlijke immuniteit ook, daar heb je dus geen reparatie vaccin voor nodig, zeker niet als je niet tot de risico groep behoort.

Charred_Metal | 26-01-22 | 13:12

Als je de cijfers van vaccinatiegraad in de verschillende landen afzet tegen het aantal doden, dan kun je niet concluderen dat vaccinatie veel heeft geholpen. Er zijn landen met lage vaccinatiegraat en weinig doden, er zijn landen met hoge vaccinatiegraad en weinig doden en omgekeerd. Maar je kunt er niet uit afleiden dat vaccinatie de oplossing is.
De ziekenhuiscijfers geven maar een beperkt beeld. De meeste doden zijn onder de ouderen (verpleeghuizen). Daarvan komt een groot deel niet eens in het ziekenhuis en dat vertekent de cijfers, want die zijn voor meer dan 90% gevaccineerd en geboosterd, maar komen niet in de cijfers gevaccineerd/ongevaccineerd.
In de ziekenhuizen komen vooral degenen met onderliggend lijden (80%) en daarvan was al vanaf het begin bekend dat die het meeste baat hebben bij vaccinatie.
Het opdringen van vaccinatie aan gezonde jongeren is wetenschappelijk niet onbestreden, maar vindt zijn basis in politieke ideologie. Het zal het vertrouwen in alle vaccins die in de toekomst worden ontwikkeld enorm gaan schaden, maar ook het vertrouwen in politici en medeburgers. Reken maar dat we daar met zijn allen de zure vruchten van gaan plukken.

president osama | 26-01-22 | 13:29
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
SchnauzeCitizen | 26-01-22 | 11:31 | 3

Vuile klootzakken zijn het. Alleen het beginstuk komt op de NPO, als de live uitzending op de tv is geweest komt bij de laatste vraag de aap uit de mouw dat het helemaal niet zo rooskleurig is.

SailingDuck | 26-01-22 | 11:24 | 2

blijf ook zelf nadenken he. Je moet namelijk helemaal niets.

dorstig! | 26-01-22 | 11:35

@dorstig! | 26-01-22 | 11:35: Dat doe ik ook wel, maar er zijn er zo veel die het allemaal klakkeloos uitdragen wat die gasten uitkramen.

SailingDuck | 26-01-22 | 11:44

Bestaan er ook eerlijke politici?

ceriel82 | 26-01-22 | 11:20 | 2

Natuurlijk bestaan die. Echter krijgen zij snel het stempel 'functie elders' toebedeeld, omdat de resterende politici de waarheid graag zien zoals zij die presenteren.

PisFinger | 26-01-22 | 12:02

Die zijn er zeker. Maar vergeet niet dat een politicus/kut zijn/haar informatie aangedragen krijgt en officieel niets zelf mag uitzoeken of zelfs maar aanvragen.

Volg debatten en je ziet dat -meest de meisjes- overtuigd zijn van het -geprogrammeerde- gelijk.

SchnauzeCitizen | 26-01-22 | 12:09

Alfaatjes moeten niet rekenen in absolute getallen en procenten door en naast elkaar, daar krijg je vvd-kabinetten van.

Jos Tiebent | 26-01-22 | 11:18

@Update:
Sja, dit soort verwarring wordt natuurlijk in de hand gewerkt door de onduidelijke en onvolledige informatie die het RIVM overlegt wbt de cijfers. Jip- en Janneketaal. Wat is de ontwikkeling, hoe ziet het eruit met vorige week, met een maand geleden en met vorig jaar om dezelfde periode? Hoe zit dat met die boosters, wanneer verwachten we dat we daar de invloed op de cijfers van gaan zien en bij welk aantal opnames moeten we gaand enken aan het terugschroeven van de losgelaten maatregelen? Zo moeilijk is het allemaal niet.
Maar ja, duidelijkheid is jezelf kwetsbaar opstellen en daar hebben ze geen van allen zin an.

Graaisnaaiert | 26-01-22 | 11:16 | 3

hmm.... De vraag voor mij is of men hier nu bewust misleid en gebruik maak van wel bekende trucjes. YT maar eens op "misleading statistics". Dan kun je een bingokaart maken en zul je zien dat ze allemaal voorbij komen, of voorbij gekomen zijn.

Echter... zijn ze bij de overheid wel slim genoeg? Or rommelen ze maar wat aan met cijfers? Dat zou me niet eens verbazen.

Ik zou bij deze wel aanraden nooit een data analyst aan te nemen die overheid ervaring heeft, tenzij u de boel wilt belazeren....

Als_je_me_nou | 26-01-22 | 11:23

@Als_je_me_nou | 26-01-22 | 11:23: Waarom denkt u dat de politici een heel "leger" aan spin doctors achter zich hebben staan? De politici zelf zullen het misschien niet allemaal zo kunnen verzinnen, maar misleading statistics... ja hoor. Al vanaf (bijna) het begin van de pandemie.

2Little2Late | 26-01-22 | 11:43

Op de website van TU Delft staat een artikel getiteld "Effectiviteit van 2G en 3G is afgenomen", van 17 jan. jl. Het verschil tussen 2G en 3G is in een "optimale situatie" 0,7% op besmettingen volgens dit artikel. 2G kan dus sowieso de prullenbak in, geen meerwaarde. Verder is die "optimale situatie" als iedereen zonder CTB z'n huis zo ongeveer niet meer uitkomt, niet als ze naar huisfeestjes gaan zoals thans de normale situatie is.

Het verhaal wat betreft de vaccins blijft ook interessant: Het wordt gebaseerd op de sample met kenmerk "opgenomen in het ziekenhuis" en op Delta. Omicron is totaal geen Delta, effect van vaccinatie is beduidend lager volgens allerlei onderzoeken. Kijken naar opgenomen patiënten is ook niet helemaal netjes, want dat zegt eigenlijk vooral iets over een bepaalde groep die al veel vatbaarder is voor opnames. Voor mensen onder de 50 zonder verdere risicofactoren betekent dit dus al een stuk minder, je kunt dat niet zomaar generaliseren naar de hele populatie want het is geen gerandomiseerde sample.

Upendo | 26-01-22 | 11:15

Er is een verschil tussen de patiënten die in het ziekenhuis KOMEN en die in het ziekenhuis LIGGEN. Een verschil in ligduur kan dat verklaren.

SjonnieC | 26-01-22 | 11:11 | 1

Die ligduur is aanmerkelijk korter (herinnert u zich deze nog nog: tijdens de eerste golf waren het nog meerdere weken).

Louter Leuter | 26-01-22 | 11:15

Mensen in het ziekenhuis met corona kan twee dingen betekenen:
- mensen die vanwege corona in het ziekenhuis komen
- mensen die in ziekenhuis komen voor iets anders dan corona, maar het blijken te hebben.

Zeker met een snelverspreider als omicron wordt die kans steeds groter. Die tweede groep drukt niet namens corona zo sterk op de zorg als de eerste.

Daarnaast willen we natuurlijk weten hoe het nu is. Niet een over anderhalve maand uitgesmeerde cijfers, dat is een periode waarin van alles kan veranderen, van verspreiding van omicron tot het zetten van boosters.

AdvocatusDiaboli | 26-01-22 | 11:07 | 2

"Zeker met een snelverspreider als omicron wordt die kans steeds groter. Die tweede groep drukt niet namens corona zo sterk op de zorg als de eerste."
Hoe kom je bij die conclusie? Deze groep krijgt geen medische behandeling voor covid, maar wordt wel als dusdanig behandeld in de zin van isolatiemaatregelen. Daardoor is dit evengoed een logistiek probleem. De zorg is minder intensief maar wel complexer door deze logistiek.

Versleten_Paddestoel | 26-01-22 | 11:19

Gaat GS eindelijk een beetje kritisch worden? Zie ik dat nou goed?

Masturwasbeert | 26-01-22 | 11:06 | 1

Klopt wel, edoch erg langzaam en erg laat.

ademende aarde | 26-01-22 | 11:32

Dat krijg je als je zaken te ver wilt vereenvoudigen (voor Jip, Janneke en Mo, die toch nietkijken)

Butchijo | 26-01-22 | 11:05

Eenzelfde soort misleiding kwam van Hugo de Jonge toen hij beweerde dat 90% op de IC's ongevaccineerd was. Dit kwam van een RIVM onderzoek over een periode waarin pas halverwege gestart was met vaccineren en de ziekenhuisgolf zich voornamelijk in de eerste (ongevaccineerde) helft afspeelde.

Gezonde_Roker | 26-01-22 | 11:05 | 1

Dit soort dingen ja. Vandaar dat ik altijd zever over observationeel onderzoek: bloedje link. Vaak onbetrouwbaar, onder strenge voorwaarden, enigermate betrouwbaar. Vaak worden die voorwaarden niet gehaald. Spijtig...

nobodiesunmighty | 26-01-22 | 11:19

Dit heet: googelen met getalletjes.

TantevanCharlie | 26-01-22 | 11:04
-weggejorist-
Greenlivesmatters | 26-01-22 | 11:03

Misschien kunnen we in het ziekenhuis opgenomen antivaxers met Covid-griepje (..) op een geïsoleerde afdeling laten verzorgen door antivax-verpleegkundigen? Groepsimmuniteit, win-win?

Harrie-Couvert | 26-01-22 | 11:03 | 1

Een anti-vaxx hospitaal, geen EMA approved behandelingen, enkel supplementen, vitamines en "vertrouwen op je eigen lichaam".

Diederik_Ezel | 26-01-22 | 11:09

Moest even weer aan Rumsfeld terugdenken (goed gestolen):

Reports that say that something hasn't happened are always interesting to me, because as we know, there are known knowns; there are things we know we know. We also know there are known unknowns; that is to say we know there are some things we do not know. But there are also unknown unknowns—the ones we don't know we don't know. And if one looks throughout the history of our country and other free countries, it is the latter category that tends to be the difficult ones.

Louter Leuter | 26-01-22 | 11:02

Ik heb een gezin met Omikron gehad, 2 weken lang in mijn gezicht hoesten, ermee slapen, alles. 4x getest nooit positief. Maar nu moet ik me dus gaan boosteren met versie 1. Vertel mij dan even het nut? Net als dit artikel zie ik alleen maar doktoren die elkaar na praten maar nog geen statistisch bewijs (per leeftijd). Ik heb 2 vaccinaties, heb thuis 2x corona getrotseerd (delta en omikron) zonder iets te merken. Ik ben er klaar mee.

TheOneTruth | 26-01-22 | 11:01 | 2

Niet boosten. Sommige mensen schijnen van nature immuun te zijn. Geef dat maar aan als je naar een café gaat. Word je daar niet binnen gelaten, dan geef je je geld toch uit bij een ander café. Het is tijd dat de gewone logisch nadenkende mensen, die totaal geen risico meer lopen bij deze variant, niet meer klakkeloos de makkelijke weg kiezen (booster halen, om je groene vinkje te verlengen). Ik heb godzijdank twee weken geleden De Corona gehad. Nou nou, poeh poeh, die snotneus was heftig joh! (Not) Maar anders zou ik nu ook de booster niet meer halen. Het is een keer KLAAR.

Timide_Aso | 26-01-22 | 11:17

Zo denken meer mensen. Weet wel dat je QR-code vervalt na een tijdje he, en dat dat voor die boosterprik nog onbepaald is. Iets met even uitrekenen hoe je met de vakantie uitkomt.
En ja, zo triest is het wel.

Graaisnaaiert | 26-01-22 | 11:18

Ze moeten er ook gewoon nog even bij vermelden hoeveel mensen in het ziekenhuis overgewicht hebben of ouder zijn dan 75 jaar.

Mali | 26-01-22 | 10:59 | 2

En hoeveel (jonge) mensen er liggen MET corona en niet DOOR corona.

KlazienuutZalk | 26-01-22 | 11:05

Precies

Mali | 26-01-22 | 12:36

In persconferentie ervoor lieten ze al een gemanipuleerde grafiek met besmettingen in het VK zien zodat je niet zag dat het VK toen de piek al lang bereik had.

En zoals ik in een eerder topic benoemde werd er in deze laatste persconferentie ook nog verwezen naar de enorme hoge cijfers in België.

Maar wat blijkt, in België miste de cijfers van de dag ervoor waardoor de dag erna samen waren gepakt en je dus een heel hoog cijfer kreeg. Als je nu weer de cijfers van de dag erna pakt zit je op zo’n 57k. In Nederland is het zo’n 10k meer. Dus dat komt eigenlijk prima overeen (gezien populatie). Vergelijk je dat met de 200k tijdens de piek in het VK dan zou dat suggereren dat we de piek nu wel kunnen hebben.
Nederland heeft wel veel minder sterfgevallen, van de andere kant zijn wij harder door Delta geraakt toen we weer vele hogere sterfgetallen hadden.

Er zitten daar zeker onzekerheden in. Delta effect, maatregelen effect en hoe goed er in een land getest word. Maar ons bang maken met cijfers uit België was dus ook gewoon misleiding.

DerUnterMensch | 26-01-22 | 10:58 | 2

Misleiding, krijg je ervan als een crisis door een éénrichtingsverkeerkabinet wordt bepaald zonder de gehele Tweede Kamer erbij te betrekken.

Adriel | 26-01-22 | 11:01

We worden aan alle kanten belazerd door de vaccinatie-verplichters tot aan de antivaxxers. En dat gaat gemakkelijk omdat uit die hele cijferbrei dat gepikt kan worden dat voor hen goed uitkomt. Een totaaloverzicht van alle verbanden zoals leeftijd-gezondheid-weersomstandigheden en wat al niet meer ontbreekt.
Blijft voor mij het enig belangrijke en dat zijn de ziekenhuisopnamen en hoeveel ruimte daar nog is.

2voor12 | 26-01-22 | 11:02

Er zijn ook groene Napoleonsnoepjes tegenwoordig.

small_town_dude | 26-01-22 | 10:58 | 1

Gewoon nu alles volledig opengooien, zonder restricties!
Als je nu nog doodgaat aan dat snotneus-virus, dan is het gewoon je tijd geweest.
Alles en iedereen tot in den treuren in leven proberen te houden, dáár gaan we kapot aan.

Timide_Aso | 26-01-22 | 10:56

Heel Holland Goochelt. Met cijfers.

J.P.Drapeau | 26-01-22 | 10:54

Die QR-effectiviteits studies kan ik niet relateren aan de werkelijkheid.

Ik heb een QR code, kom overal binnen zonder problemen, waarom zou ik me laten testen? Schijnveiligheid biedt weinig toegevoegde waarde.

Ik heb geen QR code, dus ga corona shoppen om een herstelbewijs te krijgen zodat ik overal weer naar toe kan.

Dus zowel voor ongevaccineerden als voor gevaccineerden zijn er voldoende redenen te bedenken waarom die QR code niet werkt of zelfs voor meer besmettingen zal kunnen zorgen in plaats van minder.

Met dit soort berichten over misleiding hier erbij zal ik beslist mijn booster prik niet halen wanneer dat niet echt noodzakelijk is om mijn kids nog gewoon naar zwemles te kunnen blijven brengen.

Some1!!11 | 26-01-22 | 10:53

Zijn er ook cijfers over de mensen die zich nog nooit hebben laten testen?

Mr_Natural | 26-01-22 | 10:53

Bij elke persco van Rutte zijn de maatregelen al dagen van te voren bekend. Je moet de schade van de ondernemers eens uitrekenen van die dagen uitstel tot de persco waarin die maatregelen officieel worden afgekondigd. Het is ongelofelijk hoe sulligde politiek daarmee omgaat.

jochum1980 | 26-01-22 | 10:53

Groene mannetjes moet je altijd erg mee opletten.

Harry.Langezwaal | 26-01-22 | 10:52

Er zijn veel mensen die denken dat de overheid echt geïnteresseerd is in het welzijn van haar burgers.
Ondanks de vele leugens, de hoge belastingen en een fantastische zorg blijven burgers dat denken.

pejoar | 26-01-22 | 10:51

Precies wat ik dacht en wat we al 2 jaar zien qua info. '15 januari' zag ik in een hoekje ergens.

Toen dacht ik meteen dat het een gevalletje spelen met cijfertjes was.

sjef-van-iekel | 26-01-22 | 10:51

Van de personen die besmet zijn met Omicron heeft 12% een booster shot gehad, vertelde Van Dissel net nog bij de Technische Briefing.

Do-na-zi | 26-01-22 | 10:50 | 4

@Coolcalmcollected | 26-01-22 | 10:54:
De kans dat je bij volledige vaccinatie en boosterprik besmet raakt is kleiner maar niet 0. De winst zit hem in de hevigheid van de besmetting, dus de kans op ernstige klachten tot ziekenhuisopname tot zelfs IC-opname wordt enorm verminderd. In het geval van IC-opname is die vrijwel nihil, zeker voor mensen die niet in de risicogroepen vallen. Dat benadrukken ze veel te weinig dus krijg je weer dit soort misverstanden.

Graaisnaaiert | 26-01-22 | 10:57

@Coolcalmcollected | 26-01-22 | 10:54:
Is al een tijd bekend, het zorgt er alleen voor dat de symptomen minder heftig zijn. Reden voor mij het toch te nemen maar ik vind dat iedereen daar ook vrij in moet zijn om het niet te doen.

2voor12 | 26-01-22 | 10:59

Dat zegt niet zoveel. Het gaat om de effecten van de besmetting.

AdvocatusDiaboli | 26-01-22 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

Dus kabinet Rutte 4 is ook alweer niet te vertrouwen. Misschien kan Dijkgraaf eens een masterclassje "eerlijk met cijfers omgaan" geven tijdens een kabinetsvergadering.

Ananas Skaiwokker | 26-01-22 | 10:49

Verwarrend, vroeger kwamen groene mannetjes altijd van Mars.

Mr_Natural | 26-01-22 | 10:48

Het is "geboost" niet "geboosterd"

Super Grover | 26-01-22 | 10:47 | 1

Ben vooral boos.

Muxje | 26-01-22 | 10:57

Lachen wanneer de booster is uitgewerkt (en ook niet meer meetelt voor het CTB). Er was al een lagere opkomst dan verwacht voor de booster, ben benieuwd hoe die wordt voor de vierde prik. Of de vijfde...
Uiteindelijk is deze route een doodlopende weg.

Kameraansteker | 26-01-22 | 10:47

De constatering dat Kuipers verhaal hierover niet klopte ondat er simpelweg nog veel te weinig mensen een derdecvaccinatie hadden toegediend gekregen klopt wellicht.
Het rekenwerk met de poppetjes is aooels met peren optellen en die dan weer door perzikken delen. Kortom, statistisch komplert onjuist en dus zijn er een hoop woorden nodig om deze onzin nog steeds niet relevant te maken.
Best jammer!

eilende Zebra | 26-01-22 | 10:46

Pak die spindokters eens aan, het gezwel van Den Haag.. Door dat soort mensen spreken onze politici nooit de waarheid. Wat zou het toch een verademing zijn als zou er eens een politici die alles op eigen kracht doet en een keer niet compleet wordt gehersenspoeld wordt door die spindokters.

pane | 26-01-22 | 10:44 | 1

Dan heeft prutte geen verhaal meer en zowiezo el quack dan ook niet.

Coolcalmcollected | 26-01-22 | 10:56

Ik zei het gisteren ook al: onderscheid maken op basis van 1 persoonlijk kenmerk is misleidend en niet wetenschappelijk. Het is net zo misleidend als zeggen dat er te weinig vrouwen in de top werken door in de beschikbare cijfers alleen onderscheid te maken op sekse.

JJMS | 26-01-22 | 10:43

Ja, we weten het onderhand wel, HET-IS-EEN-COMPLOT en we moeten allemaal deaudT . Verder ben ik na gedegen eigen onderzoek tot de conclusie gekomen dat Kuipers een lizzard people man/vrouw/LQHTI persoon is.

zwellevertje | 26-01-22 | 10:42

Nou begrijp ik er niks meer van @Ronaldo, gisteren loop je Fleur Agema nog af te zeiken dat ze deze cijfers aan de kaak stelt, vandaag doe je het zelf. Maar goed, nieuwe inzichten, misschien wel naar aanleiding van mijn reaguursel ..... hulde.

Nitro | 26-01-22 | 10:40

Die Kuipers is gewoon een held. De eerste minister van gezondheid die bij 50.000+ besmettingen gewoon de horeca opengooit. Ballen van staal! Beste minister ever!

Wat overigens weer even volgslagen debiel is, is dat de sportclubs niet meer na 22.00 open mogen blijven (en dat waren ze tot gisteren wel). Ik schreef het al eerder: de avondmensch wordt zwaar gediscriminaliseerd.

BobDobalina | 26-01-22 | 10:40 | 1

Noem jij dat 'gewoon opengooien'?
Als ik een kop koffie of een biertje wil gaan drinken in mijn dorp, dan moet ik eerst 15 km verder een test laten doen en op de uitslag wachten.
Dat gaat dus niet gebeuren. Horeca graaft haar eigen graf. Er komen steeds meer mensen zonder CTB

KlazienuutZalk | 26-01-22 | 11:10

Ik zit naar Jaapie te luisteren en die zei zojuist dat tegen Omicron de vaccins "niet meer 100% beschermen".
Kunnen we dan nu alsjeblieft ophouden met roepen dat er nooit door iemand beweerd is dat de vaccins 100% zouden beschermen. Dat is dus wel beweerd, heel vaak zelfs.

C1O2 | 26-01-22 | 10:38 | 4

@Graaisnaaiert | 26-01-22 | 10:59:
Over holle kretologie gesproken: "Niet meer 100% beschermen". Jaja. Zowel 99% als 1% zijn beide "niet meer 100%"

peterdh | 26-01-22 | 11:10

Wat is beschermen. Dat je er niet ziek van kan worden?
Geen enkele medicus of viroloog zal dat beweren en dat weten we al meer dan 100 jaar.
Zo werken vaccins helemaal niet. Je lichaam kan sneller reageren op de virusaanval. Dus je bent korter ziek en er is minder verspreiding en de symptomen zijn minder heftig. En ga je misschien niet dood.

AdvocatusDiaboli | 26-01-22 | 11:12

Het was voor Moderna formeel: 94% werkzaam. Dat is dus 94% t.o.v. kans op het ziek worden van een ongevaccineerde. Volgens WC-Moderna. Bron: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coro...

College ter beoordeling geneesmiddelen: "Uit de klinische studies is gebleken dat het COVID-19 Vaccin Spikevax voor 94,1% werkzaam is. Dit betekent dat van de 100 mensen die zonder dit vaccin ziek zouden worden, er na vaccinatie nog maar 6 mensen COVID-19 krijgen."

Nog voor de vaccins had minstens 85% helemaal geen klachten na besmetting (niets doen biedt dus 85% absolute bescherming? LOL). Dus het is 94% reductie van de paar procent die hevige symptomen krijgt. Hoewel er veel andere factoren zijn die de hevigheid of ernst beïnvloeden met net zulke cijfers.

GeenAccount | 26-01-22 | 12:43
▼ 1 antwoord verborgen

Boeie.
Gisteren de boostert opgehaald.
En nu over op 2G.
Zo snel mogelijk.

Nonik Neem | 26-01-22 | 10:38 | 4

Tuurlijk joh, jij hebt je boostertje gehaald en nu mag de samenleving over op 2G. Het wachten was dus al die tijd op jou!

Plaque-doctor | 26-01-22 | 11:38
▼ 1 antwoord verborgen

Beland je als antivaxer in het ziekenhuis, blijkt daar allemaal ongevaxineerden rond te lopen. Terwijl het zorgpersoneel voorrang had bij de boosterinjectie.
Als je al geen Corona had toen je in het ziekenhuis belandde dan loop je het daar wel op.

Osdorpertje | 26-01-22 | 10:37 | 2

Ik moest anderhalve week geleden met mijn vrouw naar de spoedafdeling en toen werden we in een kamertje geplaatst naast een coronapatient die aan de beademing lag. Zijn deur stond open, dus ik kon hem zien liggen (zag vooral een dikke buik overigens).
Ik heb me tot nu toe nooit zorgen gemaakt over wel of niet besmet worden, maar werd daar toch wel een beetje onrustig van.

C1O2 | 26-01-22 | 10:41

@C1O2 | 26-01-22 | 10:41: Had ik ook eens. Werd er naast me een persoon gelegd die met 120 km per uur over een smal weggetje in de slip was geraakt en een boom had geraakt. Volgens een zuster was het voor hem al de tweede keer. Dikke buik en 120 km. Iets met risico.

squadra | 26-01-22 | 10:51

Zit nu met corona thuis ongevaccineerd, nauwelijks last op een licht hoestje na. Mevrouw de verpleegkundige 2 prikjes gehad en hele dag in bedje met flinke griep. De blauwe poppetjes in de grafiek laten ook mensen met 1 prik zien, waarom niet een zwart poppetje voor de ongevaccineerden?

d e r e a l i s t | 26-01-22 | 10:37 | 2

racist, zwarte poppetje mogen niet meer

small_town_dude | 26-01-22 | 10:38

Liever een soortgelijk plaatje op basis van BMI, met links de obese mensen in het ganse land en rechts die in het ziekenhuis. En zo'n zelfde diagram per leeftijdscategorie, dat spreekt denk ik meer aan.

small_town_dude | 26-01-22 | 10:36 | 1

Ik zou meerdere plaatjes maken. Ook eentje naar leeftijd. Eentje naar geloofsovertuiging. Eentje naar politieke georienteerdheid, just for fun.

peterdh | 26-01-22 | 11:15

Leuke bijkomstigheid is dat de meeste antivaxxers ver rechtse en vaak religieuze mafklappers zijn. Nou, wees eens eerlijk! Hebben we die mensen echt nodig in deze wereld? Zijn ze niet beter geschikt als voedsel voor wormen en insecten? Wees echt eerlijk hebben we die sukkels nodig die elke week lopen te mekkeren over iets wat gewoon ons lot voorlopig is? Het gehuil? Het gejank? Het zichzelf een heldenstatus doen aanmeten omdat ze zo lekker 'tegendraads' zijn. Hebben we dat nodig? Echt? Ik vind van niet. Laat ze maar lekker de moord stikken.

GrandMechantLoup | 26-01-22 | 10:36 | 6

Ben maar blij dat u mijn belastingaangifte niet hoeft te betalen.
Het stoom komt langzaamaan uit mijn oren als ik zie hoeveel belasting ik, als vaccinvrije medemens, betaal voor een samenleving waar ik niet aan mee mag doen.
Een QR samenleving is geen SAMENleving.

KlazienuutZalk | 26-01-22 | 11:13
-weggejorist-
Timide_Aso | 26-01-22 | 11:29

@2voor12 | 26-01-22 | 10:45:

Er is niets maar dan ook niets links aan mijn standpunt. Linkse mensen lopen antivaxxers nog te smeken om zich toch alsjeblieft te laten vaccineren. Ik niet. Ik heb er vrede mee dat de natuur wreed is.

GrandMechantLoup | 26-01-22 | 13:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Los van het feit of het klopt, waren deze plaatjes goed leesbaar voor de gemiddelde facebookende niet zo slimme Nederlander. Fijn dat ze daar ook rekening mee houden, die 80%

pibasso | 26-01-22 | 10:34 | 2

Alleen is het zo dat de gemiddelde facebookende Nederlander gisteren niet naar de persconferentie van Kokki en Voldemort hebben gekeken en verder ook helemaal niet meer naar het plaatje zullen gaan kijken, het is eigenlijk dus weer als vanouds een aanfluiting met meer leugens dan waarheid is geweest.

Ik vraag me af hoe druk het nu is in het in de vreetstal van Ikea, nu facebookend Nederland wederom een aalmoes aan vrijheid hebben toegeworpen hebben gekregen, of is het morgen pas weer mogelijk om zo'n chemisch ontbijtje voor 1,99 te regelen met onbeperkt koffie drinken?

BadPatNL | 26-01-22 | 10:44

En oh ja: die booster werkt dus wel (zie ook: oversterfte).

Wil ik geloven. Maar wel met twee kanttekeningen. Hij werkt heel kort en de oversterfte vond met name plaats en dus ook de reductie in de groep 70+

Plaktong | 26-01-22 | 10:34 | 1

Booster werkt zoals het nu naar uitziet kort. Alleen ik heb niet zoveel zin in om vier of meer keer per jaar een booster te laten injecteren.

Xbitt | 26-01-22 | 10:37

Als we dan toch bezig zijn...
De instroom van coronapatiënten onder de 30 jaar in ziekenhuizen is nog niet eerder zo hoog geweest als nu, signaleert het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS).

In de laatste wekelijkse rapportages lag het aantal besmettingen het hoogst onder de 18- tot 24-jarigen. In die groep werden zo’n 3.000 gevallen per 100.000 inwoners genoteerd. Dat zijn meer dan zes keer zoveel besmettingen als onder zestigers en zelfs veertien keer zoveel als onder mensen van 70 tot en met 79 jaar. www.skipr.nl/nieuws/opvallend-veel-co...

In de kliniek zien we dat de instroom de afgelopen week gelijk is gebleven en qua bezetting zien we een omslagpunt: er is sinds afgelopen weekend sprake van een stijging in de bezetting. lcps.nu/25-januari-252-covid-patiente...

Prima dat we versoepelen, want er moet ook geleefd worden. De zorg gaat het alleen vrij druk krijgen.

Feynman | 26-01-22 | 10:34 | 2

Dat zijn mensen mét corona. Incidentie-gevallen. In België maakt dit nu meer dan 50% van de nieuwe cases uit, net als in de UK paar weken terug. Met andere woorden: dertigers met gebroken been en toevallig ook corona. We moeten ophouden met de angstporno.

JohnLocke | 26-01-22 | 10:37

"De instroom van coronapatiënten onder de 30 jaar in ziekenhuizen is nog niet eerder zo hoog geweest als nu,"

En daar moeten we nu ook eens mee stoppen.
"De instroom van coronapatiënten" is heeeeel wat anders dan "de instroom van patiënten met corona"
Totdat we die verschillende cijfers beschikbaar hebben, en die beginnen we *net* pas bij te houden, en in heel veel ziekenhuizen nog niet, zeggen de cijfers van "de instroom van coronapatiënten" helemaal niks, noppes, nada.

"De zorg gaat het alleen vrij druk krijgen." , jaja dat hadden ze het dus ook gehad als de instroom van patiënten met corona ipv coronapatiënten strakjes 90% bereikt. In belgië dus al 50% lees ik boven.

peterdh | 26-01-22 | 10:38

Als iedereen zich nou gewoon eens laat vaccineren en boosteren (elk jaar) en ophoudt MET DAT GEZEUR dan kunnen we gewoon weer verder gaan met de wereld verkloten zoals voor COVID-19.

Tiscali-2 | 26-01-22 | 10:34 | 8

Als "iedereen" eens ophoudt met dat gezeur om je te laten prikken, kunnen we ook weer verder.

VP732 | 26-01-22 | 11:12

@squadra | 26-01-22 | 10:59:
Er zijn heel wat dystopische films waarin de bevolking massaal ingeent wordt tbv controle. Dus ik zie het zo gebeuren.

peterdh | 26-01-22 | 11:18

@VP732 | 26-01-22 | 11:12:
Nee dan kunnen we niet verder. Het aantal besmettingen gaat gewoon oplopen. Ik weet niet of je de "routekaart" hebt gezien, maar we zitten "in het groen" als er praktisch 0 besmettingen en ziekenhuisopnamen zijn. Je ziet nu al dat het vaccin niet gaat geven tegen de huidige dominante variant. Hier en in andere landen.
Je bent echt niet goed wijs als je denkt dat als we ons morgen *allemaal* zouden laten vaccineren (we zitten nu op 85%) dat we dan ineens "gewoon verder" kunnen. 3,2 of 1G blijft. De coronaspoedwet blijft. Lockdowns blijven komen. Andere maatregelen blijven komen. Echt hoe kom je er in vre-des-naam bij dat we "gewoon verder kunnen" als iedereen een shot neemt? Hoe?

peterdh | 26-01-22 | 11:21
▼ 5 antwoorden verborgen

Volgens mij is het eenvoudig. Links zie je een schatting van de entingsgetallen van alle mensen op dit moment en rechts zie je een schatting van de entingsgetallen van de opgenomen mensen op dit moment. Prima plaatje, lekker duidelijk en naar mijn idee ook realistisch.

McSnor | 26-01-22 | 10:34 | 1

Nee. Je ziet helemaal geen getallen. Je ziet poppetjes. Als er getallen hadden gestaan dan had het duidelijk geweest. Er staan echter geen getalletjes. Er staat een angstbeeld. Links is 1 poppetje 175.000 mensen. Rechts is een poppetje 11,5 mensen. Dat is misleiding. En dus geen "prima plaatje" en niet "lekker duidelijk".

peterdh | 26-01-22 | 10:44

Zijn we het gezever nog steeds niet zat?

De cijfers laten wereldwijd zien dat de vaccins (nog) goed werken tegen (ernstige) ziekte. Niet tegen besmetting.

Er blijft kennelijk een groep mensen die denken dat ze het beter weten dan de experts. Prima. Laat het gaan. Als de ziekenhuizen vol liggen stuur gewoon die betweters met een zuurstofflesje en wat pijnstillers naar huis. Het is nu al twee jaar. We hebben ons best gedaan. Laat het gaan. Laat ze ziek worden en sterven. De wereld zal er niet slechter op worden.

GrandMechantLoup | 26-01-22 | 10:33 | 1

En jij dacht dat de samenleving "open" gaat als iedereen zich gevaccineerd heeft? Er liggen gewoon gevacineerde en gebooste mensen in het ziekenhuis. Pas als die teller op 0 staat (wat die nooit gaat komen) dan pas gaan we van de maatregelen af (*zeggen* ze, en we weten allemaal wat de woorden uit "hun" mond waard zijn, "xG dat gaan we gewoon niet doen, gaat niet gebeuren"). Jij denkt echt dat als iedereen een shot + een shot + nog een shot + elk kwartaal weer een shot neemt, dat het dan over is? Echt?

peterdh | 26-01-22 | 11:24

Wat Maurice zegt:

“Besef dat dit plaatje ALLE ziekenhuisopnames betreft tussen 19 november en 13 januari! De meeste opnames zaten in de eerste vier weken.
De boostercampagne is op 18 november begonnen. Nog knap dat er 1,5 % met booster in het ziekenhuis is gekomen. En vermoedelijk tel je pas als geboosterd 14 dagen na de injectie. Wat het plaatje nog belachelijker zou maken.“

En het was niet bepaald een vliegende start qua boosteren in november of tot kerst. Toen ook de ziekenhuisopnames het hoogst waren.

Of Ben Meindertsma van NOS op dit plaatje:

“Sterker nog: als boosteren echt zo goed zou werken als Kuipers hier suggereert, zouden andere maatregelen overbodig zijn. De minister moet kiezen.”

Laat onverlet dat vaccinatie voor hele grote groepen (vooral BMI >26 mensen boven de 40) een heel goed idee is. Maar waarom de overheid zo moet liegen en draaien is mij een raadsel.

JohnLocke | 26-01-22 | 10:33 | 3

Onder boosters verstaan ze misschien ook kwetsbare mensen die een derde vaccinatie kregen en die begonnen al eerder dan 18 november. Mijn schoonouders hadden begin oktober hun 3e vaccin al te pakken.

wazakzegguh | 26-01-22 | 10:39

@wazakzegguh | 26-01-22 | 10:39: oh dat zal, maar dat is een uiterst beperkte groep. Meeste mensen konden niet eens voor dit jaar een booster krijgen. Neemt niet weg dat ze die kwetsbare groep als de wiedeweerga een vierde prik moeten geven.

JohnLocke | 26-01-22 | 10:44

Maar de conclusie is in ieder geval helder, u wordt besodemieterd.
En of dit nu met opzet of uit pure incompetentie gebeurt blijft de vraag.
Of, de horror, een combinatie hiervan.

J-van-de-Bontekoe | 26-01-22 | 10:49

Toen ik deze grafiek op tv zag vroeg ik me af of ik die gegevens wel kon vertrouwen.
Direct schoot door mijn hoofd, hoe is het zo ver gekomen dat ik de overheid niet meer geloof.
En dit versterkt het alleen maar. Een chronisch liegende PM, frauderende overheidsorganen, gemanipuleerde rapporten. De overheid is er niet meer voor u, maar voor haarzelf.

Earl_of_Doncaster | 26-01-22 | 10:33 | 1

Zouden die overheidsmensen dat al weten?

nobodiesunmighty | 26-01-22 | 10:38

duidelijk, en dat weten ook steeds meer mensen. Maar wie durft de Waarom vraag te onderzoeken? Ik durf al wel voorbarig te concluderen dat een of andere bovenliggende organisatie een doel heeft gesteld, en de regionale kliekjes maar moeten zien hoe ze het volk ervan moeten overtuigen om dat doel te halen. En dat doel heeft niet zoveel met bescherming te maken. Waarom die bovenliggende organisatie dat doel na streeft is een vervolg vraag.

Balgesjaakt | 26-01-22 | 10:32

Het gaat bij dit soort presentaties meestal niet over de cijfers en de juistheid daarvan, maar aan de boodschap of het narratief dat men wil overbrengen. Een gechargeerd plaatje ter illustratie. De boodschap is : ga nu snel allemaal je boosterprik halen anders kom je in het ziekenhuis en ga je dood. Bij zeker 75% van de bevolking gaat dit erin als God's woord in een ouderling.

small_town_dude | 26-01-22 | 10:31

Helaas weer een voorbeeld van 'sciencewashing': een pseudowetenschappelijk sausje over je beleid gieten om te doen alsof je beleid is gebaseerd op wetenschappelijke feiten. Terwijl in de praktijk eerst beleid wordt gemaakt en daarna wordt gekeken hoe selectief geshopt kan worden in die wetenschappelijke feiten die, eventueel na verdraaiing van die feiten, je bedachte beleid ondersteunen.

Mickdestok | 26-01-22 | 10:30

Dit gaat echt nergens over. Het is inherent aan observationele / real world data dat er eea op af te dingen valt. Anti-vaxxers komen minstens 33X vaker in het zkh (97% vaccin effectiviteit) en volgens dat plaatje zou het misschien tot wel 55X vaker zijn (98% vaccin effectiviteit). Zou je het exact willen weten dan zou men een nieuwe trial moeten doen - gaat niet gebeuren en who cares of het 97% of 98% is. Conclusie dat vaccineren werkt blijft nevertheless als een paal overeind staan.

Diederik_Ezel | 26-01-22 | 10:28 | 4

je wereldbeeld klopt niet. Ik ben tegen verplicht vaccineren en dat maakt mij in de ogen van sommige media een anti-vaxxer. Ik ben wel gevaccineerd, sterker nog mijn gele boekje staat vol met vaccinaties.

zhirek | 26-01-22 | 10:36

@zhirek | 26-01-22 | 10:36:
exact. Maar het is zo lekker makkelijk om gewoon iedereen die niet schaapachtig *alles* opvolgt wat de overheid roept te scharen onder anti-vaxxers. Ook kinderen van 5. Die worden ook meegenomen in de 15% niet gevaccineerden. Ook mensen die geen vaccin kunnen nemen vanwege onderliggende aandoeningen. Liesje van 5 is een hardcore antivaxxer. Ome Bert met een allergie tegen de bestandsdelen in een vaccin is een hardcore antvaxxer. Tante Hilde met epilepsie is een hardcore antivaxxer. Opa Hans van 95 die het allemaal wel best vind, omdat hij de hele dag alleen in bed ligt in het verzorgingstehuis en zijn reet schoongemaakt moet worden door de verpleging, is een hardcore antivaxxer.

peterdh | 26-01-22 | 10:53

Eens. Boodschap klopt, data er achter niet.

sioux_ | 26-01-22 | 12:36
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
IkwilJinekwel | 26-01-22 | 10:28

En dan zul je net zien dat Agema ziek is. Dat wordt een saai debat. Toeval?

McSnor | 26-01-22 | 10:27 | 1

Ik denk dat de vragen van Agema hier ter plekke niet meer gewaardeerd zouden worden.

Nuchternederland | 26-01-22 | 11:10

De kwetsbaren hebben in oktober al een boosterprik gehad .

elevator | 26-01-22 | 10:26

Iemand nog verbaasd?

Kameraansteker | 26-01-22 | 10:25

Ik vind dat plaatje zowiezo misleidend. Als je het trekt naar vandaag: 17.5 miljoen mensen in Nederland. 911 in ziekenhuis 290 op IC = 1200 mensen. 100 poppetjes.
Dat betekend dat 1 poppetje links staat voor 175.000 mensen en rechts staat 1 poppetje voor 12 mensen.
Zonder die getallen erbij is dit weer een mooi staaltje angstzaaierij.

peterdh | 26-01-22 | 10:24

Ehhhh, neemt iemand nog de moeite om deze clownsact te volgen?
Laat staan die overstelpende brei aan niet ter zake doende tabellen en cijfers?

J-van-de-Bontekoe | 26-01-22 | 10:23 | 6

@MickeyGouda | 26-01-22 | 10:30: Dat dus, let op ouderen en zwakkeren, gebruik gewoon je hersens een beetje.
En verder…
Ik geloof dat ik binnenkort weer uit eten mag. Als ik me daar toe geroepen voel zal ik eens kijken of de “doordachte regels” de lol er niet af blijven halen.

J-van-de-Bontekoe | 26-01-22 | 10:44

@JanVergoor | 26-01-22 | 10:30:
Even voor de volledigeheid, volgens de Site Wiens Naam Niet Genoemd Mag Worden zijn het er 5,5 miljoen.

peterdh | 26-01-22 | 11:47
▼ 3 antwoorden verborgen

En wat ook niet vermeld wordt, als je in juni vorig jaar het Moderna vaccin hebt gehad dan heb je t/m april 2022 nog een vaccineffectiviteit van 81%. M.i. geen reden voor een booster omdat dat nog genoeg bescherming biedt en de zomer voor de deur staat. Een booster nemen is dan alleen 'interessant' om de horeca in te mogen.

Stonecity | 26-01-22 | 10:22 | 7

@de visser | 26-01-22 | 10:25: Lezen is ook een vak... Ik heb het over eind april nog voor 81% vaccineffectiviteit. Hoe je dan bij eind januari komt is mij een raadsel.

Stonecity | 26-01-22 | 10:33

@Stonecity | 26-01-22 | 10:33: Dat is niet mijn vak, vriend. En reaguren ook niet (zit niet bij het VVD webcare team)

de visser | 26-01-22 | 10:44

@de visser | 26-01-22 | 10:44:
Enig sarcasme is ook niet jouw vak he.

peterdh | 26-01-22 | 11:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn vraag (die ik ook aan die koekenbakkers gevraagd heb) is:
Waarom staan we nog in het rood? Eind november stond de teller op 650, sinds dien is het aan het dalen, vandaag is het 252, echter in het plaatje staan we nog steeds op dezelfde schaal in het rood.
coronadashboard.rijksoverheid.nl/land...

zhirek | 26-01-22 | 10:21 | 1

Wat die gekken willen is dat er 0 opnames zijn. Dan zitten we in het groen. De samenleving gaat wat hun betreft weer helemaal open als er 0 besmettingen zijn en 0 ziekenhuisopnames en 0 IC opnames. Dan pas draaien we de spoedwet terug, dan pas stoppen we met xG en de coronapas, dan pas laten ze de teugels los. Nooit dus.

peterdh | 26-01-22 | 10:29

Kuiper leert het al aardig: bij iedere vraag er omheen draaien. geen direct antwoord geven

borus | 26-01-22 | 10:20 | 1

Die heeft 2 jaar de tijd gehad om te leren draaien, en is daarbij door de ballotage gekomen.

Andersdenkend | 26-01-22 | 10:21

Wederom. Bullshit in bullshit out.

GroetenVanUrk | 26-01-22 | 10:20

Toen ik dat plaatje gisteren zag dacht ik iets van hier klopt geen reet van. Had ook geen zin om het uit te zoeken. Dank voor dit topic.

Leptob | 26-01-22 | 10:19 | 1

De uitleg hierboven klopt ook geen reedt van. Ik heb niet eens zin om het uit te leggen maar het is een soort van wappielogica en goochelen met getalletjes van appels, peren en stoofvlees.

HA BIER!1! | 26-01-22 | 17:04

Boeien. De cijfers liegen er verder niet om, vaccineren en boosters werken.

First Contact | 26-01-22 | 10:19 | 5

Wel elke 3 maanden herhalen hoor. Anders verloopt de Belgische Oostenrijkse en Duitse QR. Maar het is goed voor je. De Jonge riep het, Kuipers roept het en we geloven nog steeds.

SchnauzeCitizen | 26-01-22 | 11:36
-weggejorist-
B2 | 26-01-22 | 11:55
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland