Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Wij stellen alleen maar vragen over sterftecijfers

Vaccin?

wat je dus wél kunt concluderen: het aarzelen met boosteren HEEFT MENSENLEVENS GEKOST

Voor we verdergaan: wij trekken in dit topic geen conclusies. We hebben gewoon een aantal vragen bij dingen die ons opvallen in de sterftestatistieken van het CBS vandaag. Vragen die je, in een vrije samenleving, gewoon zou moeten kunnen stellen. Vragen, waardoor je niet meteen verketterd zou moeten worden. Vragen bovendien, waarop het antwoord een belangrijke aanwijzing zou kunnen bevatten voor de verdere bestrijding van de pandemie. Want hoe kan het aantal overleden mensen in Nederland vanaf week 42 (18-24 oktober) in 2021 opeens begon te stijgen? Had dat er iets mee te maken dat enkele weken eerder het aantal gemelde besmettingen met corona ook omhoog ging? En dat er vanaf die week ook steeds meer mensen in het ziekenhuis werden opgenomen met corona? En waarom bleven de sterftecijfers daarna stijgen? Had dat te maken met de eveneens voortdurende stijging van de coronacijfers? En waarom was de oversterfte vooral sterk onder 80-plussers? Is dat misschien omdat die groep het eerst gevaccineerd was en waarbij de tweede prik dus het eerst de werking begon te verliezen? En waarom begonnen die cijfers vanaf week 50 (13-19 december) dan opeens te dalen? En hoe kan het dat ze maar blijven dalen? Heeft dat misschien iets te maken met het feit dat de boostercampagne zo rond eind november, begin december een beetje op gang kwam? En hoe zit het met het feit dat er op dit moment nog wel oversterfte is onder 80-minners, maar niet onder 80-plussers? Komt dat misschien omdat de boostercampagne juist bij ouderen is begonnen en de boostergraad onder 80-minners relatief wat lager is? We weten het niet zeker, hè. Maar het begint zo langzamerhand wel een beetje op te vallen. OF MAG JE DAT SOMS OOK AL NIET MEER ZEGGEN?
COMMENTS closed. Gaarne verder reaguren in persco-topic. GU gaat morgen winkelen en wil vroeg slapen

LEG DIT MAAR EENS UIT!

Reaguursels

Inloggen

Je kunt er pas zinnigs over zeggen wanneer je ook de temperatuurschommelingen met factor 2,75 meeweegt.

juan Kroef | 14-01-22 | 19:24

Gewoon een vraag? Wordt er rekening gehouden bij de verwachtte sterftecijfers met de vergrijzing a.k.a. het alsmaar stijgende aandeel ouderen?

deling | 14-01-22 | 17:16 | 1

Ja dat is meegenomen

Kurpy | 14-01-22 | 17:22

Zo vlot waren ze niet met boosteren net voor de kerst waren bij de bijna 80-jarigen.

voldemort | 14-01-22 | 16:43 | 1
-weggejorist-
Zwizalletju | 14-01-22 | 17:50

Uit de ontstane cijferbrij afgelopen jaren is geen chocola meer te maken. Vervuilde data, incomplete data, te late data, en dan ook nog de inconsistente kwaliteit van de spuitjes...... Geen mens komt er meer uit. Maar er zullen vele boeken over verschijnen, waarin ieder zijn eigen evangelie zal verkondigen. Mooi man.

Wobbelplatte | 14-01-22 | 15:41 | 1

"Uit de ontstane cijferbrij afgelopen jaren is geen chocola meer te maken." omdat u niet wilt zien wat je kan aflezen uit het grafiekje, namelijk dat de boosters helpen.

Zwizalletju | 14-01-22 | 17:52

Kan het ook nog griep zijn? Las in de televaag dat de griepprikcocktail helemaal mislukt is dit jaar.

Rolling_Ronny | 14-01-22 | 14:14 | 2

Helemaal mislukt is wel een forse overdrijving.

Tapu | 14-01-22 | 15:19

In mijn regio gaat griep alleen nog vrijwel niet rond. Heb nu 4 gevallen in 3 maanden tijd. Alle patiënten met virale klachten krijgen een PCR sneltest op influenza A/B, RSV en COVID-19. Dus we testen best uitgebreid.

Aart4888 | 14-01-22 | 15:40

Deze oversterfte kwam in Europa alleen in Nederland voor, en Nederland was het enige land dat zo laat begon met boosteren. Door de vaccins kwam het in ieder geval niet, dan had deze oversterfte overal moeten gebeuren.

Selassie | 14-01-22 | 14:07 | 1

Klopt.

Zwizalletju | 14-01-22 | 17:52
-weggejorist-
Misterspok | 14-01-22 | 14:02 | 2

Na een tijdje oversterfte onder 80plussers is wat er overblijft natuurlijk relatief een stuk sterker dan het dorre hout van daarvoor, dus is een snelle daling vrij logisch. Hoeft dus niet direct door een maatregel te komen toch? Of mis ik iets van begrip van statistiek en relatief vs absolute getallen?

Quantum Suicide | 14-01-22 | 14:00 | 1

Nou, nog lang niet iedereen van de oudjes was besmet he. Jouw stelling zou alleen kloppen als iedereen besmet was geweest.

Papa Jones | 14-01-22 | 15:16

Je vraagt je ook af of het bezuinigen op ic bedden (zorg) goedkoper is dan een lockdown. Vast wel maar niet voor de winkeliers. Nederland blijft een kruideniersland

Mark van Leeuwen | 14-01-22 | 13:55

Oversterfte nam af door coalitieakkoord, die oude politieke dieren zagen ineens reden tot leven.

mijosa | 14-01-22 | 13:44

Maak ook even een grafiekje met het aantal doden met Corona in die laatste piek.
Dat zijn er namelijk heel weinig, tel daarbij dat ook daar heel veel vals positieven bij zitten. Dus het moet dan eigenlijk wel door de klimaatverandering komen.

krokus | 14-01-22 | 13:42 | 2

Misschien had de lijkschouwer ook last van veel vals positieven?

denouden | 14-01-22 | 13:52

@denouden | 14-01-22 | 13:52: Ik was vorige week ook een false positive. Waarschijnlijk dan, want 3 dagen later opnieuw getest en toen NEGATIEF.
Nou weet ik dus nog niks. Ik was dus OF false positive, OF false negative. Anyway, ik had geen symptomen, dus ik hou het gewoon op false positive.

Eagle0511 | 14-01-22 | 14:37

Analyse lijkt mij steekhoudend Daar komt bij dat men bezig was G1,2,3 systemen en mede daardoor veel te laat begon met de boosterprik voor kwetsbaren.

zokanhetookja | 14-01-22 | 13:38 | 1

Ja want de Spaanse griep, pest en TBC zijn ook bedwongen door een app.

WibionFire | 14-01-22 | 13:40

70+ers die overlijden! Dat is in de geschiedenis nog nooit eerder gebeurd! Zal het kunnen dat door alle isolaties, mondkapjes, angst en stress hun weerstand op een abominabel niveau is beland? Nee dat zal wel niet. De enige verklaring is de Chinese supergriep en de enige oplossing is boosteren totdat ze de armen van een gemiddelde junk hebben.

WibionFire | 14-01-22 | 13:34 | 2

Vaccinaties gaan niet in een ader.

Angelina-a | 14-01-22 | 17:06

Heeft u ooit wel eens een vaccinatie gehad? Kennelijk niet.

Zwizalletju | 14-01-22 | 17:55

Zelfs de overheid zelf heeft al eens de “relatief late start van de boostercampagne” genoemd. Leg deze grafiek eens naast die van België waar ze eerder zijn gaan prikken, en het wordt duidelijk: het gedraal van Hugo heeft levens gekost, en ons door de lockdown miljarden aan schade toegebracht. En dat heeft niets te maken met “de kennis van nu”; er werd in september al op aangedrongen de boostercampagne voor te bereiden.

Het T-woord hier van toepassing?

Muxje | 14-01-22 | 13:30
-weggejorist-
tochtkruis | 14-01-22 | 13:30

Ik lees hier: iedereen die vragen stelt over de oversterfte is dom/gek/vul maar in/..., de meest waarschijnlijke verklaring is dat dit komt door corona en de daling door de lockdowns/boosters. Helemaal eens!

mijosa | 14-01-22 | 13:26

Logisch nadenken en grafiekjes goed aflezen en de enige juiste conclusie trekken is voor veel mensen niet weggelegd.

De eerste boosterprik is van 18 november. De oversterfte begint week 40, 4 okt. 2021 . Dus juist door de afgenomen bescherming door eerdere vaccinaties, en daalt weer door het aanslaan van de booster vaccinatie.

Zwizalletju | 14-01-22 | 13:22 | 3

Vaccinatie, ik heb als kind en in dienst tig vaccinaties gehad, alleen tyfus en hepatitis moesten om de 3/5 jaar herhaald te worden. Een vaccin als deze slaat nergens op, dit is meer te vergelijken met een kogelvrij vest dat al tig keer is gebruikt. Maarja contracten hé!

WibionFire | 14-01-22 | 13:39

ja een vaccin is niet zonder risico dat weet je,maar je gaat gelukkig niet dood aan corona.

Spychopaat | 14-01-22 | 13:21

Lullig voor Leon de Winter en de Telegraaf. Want die schreef in Telegraaf dat het wel aan de vaccinaties moet liggen. Straks blijkt dat zomaar nepnieuws te zijn. Balen man.

blikjegrolsch | 14-01-22 | 13:17 | 1

Leon de Winter valt wel een beetje door de mand ja. Ik heb zijn stukjes ook gelezen, maar hij kan weer beter boeken gaan schrijven volgens mij.

guldenmiddenweg | 14-01-22 | 14:32

Het artikel en de reaguursels lezend, komt de dokter van dienst tot de volgende diagnose: Men lijdt aan collectieve pretentieuze parabolische paradoxale prikkelbaarheid. Daar is een goed medicijn voor in de vorm van een lekker glaasje Côtes du Rhône genoten in zonnige rustige omgeving.

INTP | 14-01-22 | 13:17

Sorry over onduidelijkheid over die piek in oversterfte, de spindokters van de overheid zijn er mee bezig, maar hebben nog wat tijd nodig.

Portemonnee van de A | 14-01-22 | 13:13

Wie beweert, bewijst.

Jan de Vries | 14-01-22 | 13:12

Burgemeesters in Limburg gaan de horeca opening gedogen. Afstand houden en open gaan met reserveren.

letopuwzaak | 14-01-22 | 13:10

Als je bedoelt te vragen of de Nederlandse overheid, onder aanvoering van Hugo de Jonge, je weet wel, die nu weer minister is, totaal gevoel voor urgentie miste en kut-traag was met de booster-campagne, dan ja. Dat was zo.

konjodebonjo | 14-01-22 | 13:09

" Had dat er iets mee te maken dat enkele weken eerder het aantal gemelde besmettingen met corona ook omhoog ging? "

Duidelijk in welke cocon Ronaldo zijn denken doet en ideologie handhaaft. De tegenvraag is waarom dit niet zo zichtbaar was bij de andere keren dat besmettingen stegen. Wat is er veranderd? Zijn mensen nog zwakker geworden? Is vaccinatie niet alleen uitgewerkt maar heeft het de zwakkeren nu nog zwakker gemaakt? Of zijn mensen zwakker door lockdowns? Dus kun je met vragen sturen naar elk resultaat natuurlijk.

GeenAccount | 14-01-22 | 13:06 | 3

Hear hear.

Milovsky | 14-01-22 | 13:15

Ronaldo zit niet in een cocon. Ronaldo is een metaforische mijnbouwer in de sociale sentimenten sector. Data waardevoller dan zilver en goud in deze technocratische tijden.

INTP | 14-01-22 | 13:37

Het juiste antwoord is al tientallen keren gegeven , nl. dat de booster vaccinaties werken. Maar dat ziet u toch niet als die figuur hierboven met zijn hear hear.

Zwizalletju | 14-01-22 | 17:58

Tja. Interessante cijfers. Mijn onderbuik zegt ook dat de boostercampagne veel te traag en te laat is begonnen. En dus voor onnodig veel doden en patiënten met restverschijnselen heeft gezorgd.

Oh ja en dus ook voor een onnodig zware/lange lockdown.

En mijn onderbuik heeft meestal gelijk.

Papa Jones | 14-01-22 | 13:00

Weet je wat het grote probleem is, als iemand met COPD ook nog eens corona er overheen krijgt wordt het gezien als oversterfte door corona. Als iemand doordat een plofkraak mislukt met zijn benen er half afgerukt op de IC komt een bij binnenkomst positief op corona getest wordt is het een IC-bed bezet door iemand met corona. Als hij dan ook nog doodbloed is het een coronadode. Zo wordt het geregistreerd door onze goede overheid.

Linke Soep | 14-01-22 | 12:55 | 4

Je maakt mij niet wijs dat Kuipers niet weet hoeveel echte coronapatiënten er in het ziekenhuis liggen. Dat de ziekenhuizen tegen een minister zeggen: Dat zeggen we lekker niet!

Papa Jones | 14-01-22 | 13:05

@Papa Jones | 14-01-22 | 13:05: dat zeg ik ook niet, het beleid is dat een ieder die opgenomen wordt eerst een corona test moet ondergaan. Is de persoon in kwestie positief, dan krijgt deze een vinkje. De persoon met een gebroken been die opgenomen is is dan ook gelijk een corona patiënt. Een dan liggen de ziekenhuizen ineens vol met coronapatienten. De besmette hoeft er niet eens last van te hebben en dus niet extra behandeling nodig te hebben.

Linke Soep | 14-01-22 | 15:00

@Linke Soep | 14-01-22 | 15:00: En dus? Ik snap je probleem niet.

Papa Jones | 14-01-22 | 15:03
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
C1O2 | 14-01-22 | 12:50 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Het moderne leed. Iedereen stelt vragen, hoe meer hoe beter.
Kamervragen, vragen, kamervragen en nog meer vragen.
Enkelen formuleren antwoorden voor zover beschikbaar, vaak vanuit een educated guess.
Die antwoorden worden door het immer groeiend leger vragenstellers weer in twijfel getrokken, en op alle mogelijke media geheel uit zijn verband gerukt, van memes voorzien, en gekoppeld aan tien vervolgvragen per vraag.
Samen komen we er wel ! #stelookeenvraag #samen

funda | 14-01-22 | 12:46 | 1

dit klinkt wel als een heel bekend verhaal ja.

Baksteenbakker | 14-01-22 | 12:58

Mooi hoor die grafiekjes, maar laat nou ook eens de 20 voorgaande jaren erbij zien. Of zien we dan ... dat het allemaal wel meevalt.

RugOp81 | 14-01-22 | 12:42 | 4

Er zijn grafieken op te zoeken waar de sterftegrafieken over elkaar heen liggen van de afgelopen 10 jaar. Daar springen 2020 en 2021 toch echt bovenuit.

wazakzegguh | 14-01-22 | 12:53

Ik zou zeggen.. Je stelt een vraag, ga op zoek naar het antwoord!
Dat is namelijk niet zo heul moeilijk om op te zoeken.

Ik ben benieuwd naar je conclusie.

snivoos | 14-01-22 | 13:04

Die 20 voorgaande jaren is zo'n beejte de onderste vloeiende lijn, moeilijk hé? En dan gecorrigeerd voor weersinvloeden.

Zwizalletju | 14-01-22 | 18:01
▼ 1 antwoord verborgen

Ik stel alleen maar een vraag.

Waarom zijn die mensen die als coronadoden geregistreerd als het coronadoden zijn?

Als het inderdaad door corona komt betekend dat de vaccinatie na zo’n 230 dagen zijn effectiviteit gaat verliezen. Oftewel na 7,5 maand.
Dan zou vaccineren tussen 6 en 9 maanden prima zijn. (65 plussers tussen 6 en 7 maanden, de rest tussen 7 en 9 maanden na de laatste vaccinatie/ booster)

Al na 3 maanden boosters geven slaat dan nergens op.

DerUnterMensch | 14-01-22 | 12:41 | 3
-weggejorist-
TonyBrocante | 14-01-22 | 12:46

Dat hangt af van een al dan niet verzwakt immuunsysteem en dat hangt dan weer vaak samen met leeftijd.

bijna_raak | 14-01-22 | 12:57

Als je vaccinatie na 1 jaar nog op 75% effectiviteit zit (Moderna) en de zomer moet nog beginnen... Men gooit nu de Jansen en de rest op 1 hoop. Geen nuance.

Stonecity | 14-01-22 | 13:15

Volgens CBS-meneer is het krona.
Maar het is van tweeën één.

fokkewoelf | 14-01-22 | 12:41

Typisch Heraclitus weer.
Geen woord over de oversterfelijken.

fokkewoelf | 14-01-22 | 12:39
-weggejorist-
TonyBrocante | 14-01-22 | 12:33 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ben_Hur | 14-01-22 | 12:29 | 3

Kun je nagaan hoe die grafieken eruit hadden gezien als we Hugo's beleid hadden gevolgd ,starten met boosteren in januari.Kon niet eerder omdat " iedereen eerst moest worden geïnventariseerd"
Na scheldende artsen in Nieuwsuur kon het opeens meteen...

pga | 14-01-22 | 12:27


Dit is normaal. Rond de feestdagen geven de oudjes het psychologisch op.
Bovendien krijgen ze allemaal "feestelijke" maaltijden aangeboden met soms een borrel en daar kan je helemaal niet tegen als je de rest van het jaar alleen maar aardappelpuree met gewekte pruimen als toetje krijgt.
PLUS: heel veel moederlijke types die willen helpen tijdens die feestdagen, brengen ongewild en ongemerkt toch weer allerlei vreemde virussen mee in het verpleegtehuis, hoeft niet per se corona te zijn.
Voor de rest weet ik het ook niet.
Maar ik denk dat de psychologische oorzaak het grootste is. Vaak zie je ook dat nadat een echtgenote/echtgenoot is overleden het precies drie maanden duurt voordat de ander gaat.

King of the Oneliner | 14-01-22 | 12:24 | 1

Dat verklaard nog niet de oversterfte. Dat is waarom de gemiddelde sterfte in de winter maanden omhoog schaalt.

yawni | 14-01-22 | 12:26

In de leeftijdsgroep boven de 80 zijn het kersverse weduwnaars die na 50+jaar huwelijk hun partner in 2020 hebben verloren en na een jaar verdriet zelf zijn heen gegaan. Wellicht wel met extra zwaar verdriet omdat hun partner in isolatie is gestorven zonder liefdevol afscheid genomen te kunnen hebben en geen fatsoenlijke uitvaart als laatste eer hebben mogen organiseren. Zomaar een interpretatie uit de losse pols.

Verder is het een tragisch en tevens prachtig voorbeeld dat de wereld van modellen maar zeer beperkt grip heeft op de realiteit en zelfs ons vermogen tot verklaren hier een lesje nederigheid te verwerken krijgt. De enige zekere paal die in dit alles fier overeind blijft staan boven het water: vroeg of laat ga je dood.

Thuinman | 14-01-22 | 12:21

Heeft Thierry z'n booster al gehad?

Diederik_Ezel | 14-01-22 | 12:19 | 2

Zou narcisme een symptoom kunnen zijn van boosteren , dan is het antwoord 'ja '.

Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:23

@Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:23: Alsof Therry niet als narcist geboren is.

bijna_raak | 14-01-22 | 13:03

Kijk eens goed, de sterfte neent ineeneens acuut af in de hoogste categorien. Men begon daar te boosteren.

Shoarmamasutra | 14-01-22 | 12:17

Het is niet boosteren maar boosten, daar komt het door.

Peter-Rissing | 14-01-22 | 12:16

15% meer zelfmoord door jongeren, dat zijn er zo'n 30 extra per jaar. vanwege lockdown..
Worden die ook meegeteld?

Ouwe Semelaar | 14-01-22 | 12:11 | 4

*300

Thuinman | 14-01-22 | 12:22

Nee, want we doen het allemaal voor de kwetsbare ouderen, maar de rekening leggen we dan graag bij de jongeren.

NUik | 14-01-22 | 12:28
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon de verwachte oversterfte wat lager bijstellen dan klinkt deze griep nog ernstiger. Daarna een overzicht met besmettingen overdag en besmettingen in de avond. Heb je gelijk een excuus om een avondklok in te voeren. Ik zou dan ook gelijk met razzia's beginnen als een van die Boomers gaat klikken over de verjaardag bij de buren 2 huizen verder...

Linke Soep | 14-01-22 | 12:06 | 1

"Die Boomers" ??? u denkt dat GS vrij van "Boomers" is ?

Zwizalletju | 14-01-22 | 12:58

Dit zijn statistieken en tabellen van de afgelopen 2 jaar. Hoe zien die eruit van de afgelopen 20 jaar? Ik heb ze niet zo bijgehouden.

Sarcastica | 14-01-22 | 12:06 | 1

Is goed te doen, alle sterfte cijfers van het CBS in spreadsheet Excel, sppss duwen en dan es kijken wat er gebeurd. Heb dit geloof ik een jaar geleden gedaan. Niet echt bijzondere heftige dingen gezien, behalve dat als je meer mensen in een land hebt wonen die ouder worden, het aantal stervenden het hele jaar door ieder jaar beetje bij beetje toeneemt.

nobodiesunmighty | 14-01-22 | 12:18

Quote Heraclitus;
Als onsterfelijken zijn zij sterfelijk, als sterfelijken onsterfelijk: het leven van de sterfelijken is de dood der onsterfelijken, het leven van de onsterfelijken de dood der sterfelijken.

Vlasbaard | 14-01-22 | 12:05 | 1

Paddo's for the win, de befaamde mysteriën.

bijna_raak | 14-01-22 | 13:05

Die oversterfte kwam door de bekendmaking van het nieuwe kabinet. Dat mensen niet meer willen leven in een wereld waar D'66 zo veel macht naar zich heeft toe getrokken. En vervolgens vredig inslapen in hun slaap om vervolgens nooit meer wakker te worden.

Osdorpertje | 14-01-22 | 12:03

In het VK is men eerder begonnen met boosteren, maar men was ook eerder begonnen met de vaccinaties. De tijd daartussen is vergelijkbaar met NL.
Toch zie je hier andere effecten, en liep het aantal doden niet op in dezelfde periode na de initiële vaccinaties, maar in NL wel.
Dus dat NL pas in december ging boosteren, is niet de (hoofd) oorzaak:
Onderstaand een mooie grafiek uit het VK:
app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYmUwNm...

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:58

Is dit ook een deel van de verklaring ? Door alle Corona-paniek ziet een deel van de ouderen hun kleinkinderen niet meer ->
"Grandparents who babysit their grandchildren tend to live longer than seniors who do not care for other people, a study has found," the Mail Online reports. Researchers found grandparent babysitters had a 37% lower mortality risk than adults of the same age with no caring responsibilities."

RichardBandler | 14-01-22 | 11:56 | 1

Ja natuurlijk is dit allemaal zo ongezond als de neten. Alles voor de gezondheid gaat allang niet meer op in ieder geval

jeweettochniet | 14-01-22 | 11:58

We stellen alleen maar vragen? Ben jij Talkshowhost?
Laat dat stellen van vragen over aan experts. Alsjeblieft zeg, sjongejonge.

RickTheDick | 14-01-22 | 11:55

Elke dictatuur leidt tot oversterfte.

squadra | 14-01-22 | 11:54 | 1

Goeie.

ChalinaRosa | 14-01-22 | 14:13

Die piek komt door de voorlopige aanslagen over 2022 die in December werden verstuurd.

ChatBot | 14-01-22 | 11:54 | 1

Kreeg er ook een.... niet aangevraagd.

Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:08

Ik ken geen 80 jaar en ouderen , die zijn allemaal al deaud.

Smoelensmid | 14-01-22 | 11:54

Het was destijds zeker wel meermalen in het nieuws.

Shoarmamasutra | 14-01-22 | 12:17

Alweer gejorist.......

Koning BongoBongo | 14-01-22 | 11:52 | 6
-weggejorist-
Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:03

@Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:03:
You never wok alone woktowalk.com

fokkewoelf | 14-01-22 | 12:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik haak af.. het begint me nu echt te duizelen. Ik heb gelukkig geen contacten meer met niemand dus ik zal ook wel niet besmet worden. Dus..

habemuspapam | 14-01-22 | 11:51 | 1

Als je je veilig begint te voelen wordt het pas echt gevaarlijk. Weet je zeker dat er niemand in je bezemkast zit

jeweettochniet | 14-01-22 | 11:54

Zoals ook zuillim zegt:
Was week 49 niet de tijd dat de booster campagne (pas) goed op stoom was?
Daarvoor steiging door omicron, daarna weer daling door boosteren.
.
(En met de logica dat sterfte aan het vaccin ligt,
dan zouden er nu stapels lijken op straat moeten liggen...)

hotmint | 14-01-22 | 11:51 | 1

Delta steeg totdat Omicron het over nam. De daling komt niet door boosteren maar door Omicron.

Spekjehersendood | 14-01-22 | 12:12

Dus ongevaccineerden gaan meer dood. Ok, geldt voor elk vaccin.

TheseDays00 | 14-01-22 | 11:50 | 3

50 plussers hè

Adriel | 14-01-22 | 11:54
-weggejorist-
epistulaemorales | 14-01-22 | 11:56

Jij snapt vaccineren niet (ontkent werking) en statistiek is ook onbegrepen. Ogen dicht en oversteken maar.

TheseDays00 | 14-01-22 | 12:06

Weet iemand of instellingen die zich beroepen op uitzonderingsregels zelf hun uitzonderingsregels mogen bepalen? Dus ten bate van de werkvloer ongeacht veiligheid. Verantwoording afleggen aan een ggd of geheel vrij?

letopuwzaak | 14-01-22 | 11:48

Dit zei Pfizer's CEO afgelopen maandag:
"And the hope is that we will achieve something that will have way, way better protection, particularly against infections because the protection against the hospitalizations and the severe disease, it is, it is reasonable right now, with the current vaccines as long as you are having let’s say the third dose."
www.cnbc.com/2022/01/10/first-on-cnbc...

Ben-Bataaf | 14-01-22 | 11:47 | 2

Maar bij de zesde dosis schijnt het pas echt als een malle te beschermen. Even geduld nog dus.

Plaktong | 14-01-22 | 12:05

Of omdat we in oktober nog Delta hadden en werd opgevolgd door achterlijk broertje Omikron, waar je hoogstens een beetje verkouden van wordt.

R.F.Pickering | 14-01-22 | 11:47 | 3

Maar in de storm kon men dat nog niet bepalen.
Zit een tijdscomponent aan vast om te bepalen of je in oog van storm zit of dat de storm op zijn retour is.

Kaas de Vies | 14-01-22 | 11:49

dat verklaart deels de oversterfte, maar het gaat hier juist om het onverklaarbare stuk.

small_town_dude | 14-01-22 | 11:51

@small_town_dude | 14-01-22 | 11:51: er was in december een enorme besmettingspiek van toen nog delta. Er kwamen toen acuut maatregelen en boosters

Shoarmamasutra | 14-01-22 | 12:22

Bewindslieden zonder vakkennis van het departement dat ze moeten leiden hebben een grote hekel aan kritische vragen. Kun je wel lullen over een vrije samenleving, maar je wilt liever ook niet met je mond vol tanden staan. Het fijne is dat men in de politieke banencarrousel heel snel een functie elders heeft, zodat er van het afleggen van persoonlijke verantwoordelijkheid doorgaans weinig terecht komt. Daar mag de opvolger voor bloeden.

jochum1980 | 14-01-22 | 11:46 | 1

Rutger GW gezien? Om en over alles heen lullen en ontwijken, daar zijn politici meester in. Dus dan zijn kennis en feiten overbodig en hup rap naar Utopia.

bijna_raak | 14-01-22 | 13:11

Dat de overheid niet te vertrouwen is weten we aI sinds WiIIem OItmans en eerder

Piet Karbiet | 14-01-22 | 11:46

We hebben in Nederland in iedere organisatie een arbeidscultuur dat wanneer je als werknemer eventuele misstanden signaleert binnen de organisatie en dat aankaart bij een manager je direct moet vrezen voor je baan.
Je vormt namelijk een bedreiging voor de " heren" en die zullen het je zo moeilijk mogelijk gaan maken .
Je past je aan en houdt je mond en anders rot je maar op.

leo59 | 14-01-22 | 11:46

Mensen sterven, dat hoort bij sterfelijken.
Soms sterven er meer en soms minder, zo is het leven.

Vlasbaard | 14-01-22 | 11:45 | 1

Zo kan je de killing fields van Cambodja nog weg relativeren.

Shoarmamasutra | 14-01-22 | 12:22

Dit was de prijs voor een losbandig zomerseizoen.

Je zou dus veel meer kunnen stellen dat de toerisme-sector een goed jaar heeft gedraaid ten koste van wat oversterfte een maand of 2 later. De ontbrekende booster had hier hooguit een licht dempend effect op gehad.

_pacman_ | 14-01-22 | 11:44 | 5

@_pacman_ | 14-01-22 | 11:51: Jawel, maar niet in november en december. Dan is die vakantie al lang verleden tijd.

small_town_dude | 14-01-22 | 12:01

@_pacman_ | 14-01-22 | 11:51: En dat terwijl de foto's ook per Social Media hadden gestuurd kunnen worden. Het is boze opzet!

grapo | 14-01-22 | 12:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Hier had Omtzigt een paar weken geleden toch al vragen over gesteld? Antwoorden nog niet binnen zeker.

Marcelinho | 14-01-22 | 11:41 | 3

Klopt.

Bataafje | 14-01-22 | 11:48

Omtzigt kennende was er niet een eenvoudig antwoord zoals te laat beginnen met boosteren.
Want dan had hij niet over het hoofd gezien dat het aantal coronadoden niet opliep in dezelfde mate als de oversterfte. Oftewel, de piek zijn geen coronadoden, en dus komt het ook niet door te laat boosteren.
Of Omtzigt snapt er niets van, maar dat betwijfel ik.

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:50
-weggejorist-
epistulaemorales | 14-01-22 | 12:05

Ik denk dat de oversterfte vooral komt door de uitgestelde "normale" zorg. Bij de oudste groep Nederlanders is het dode hout inmiddels wel gesnoeid, bij de jongere generaties zie (en hoor) je dat ze, bv door het niet verwijderen van tumoren, sterven aan ziektes die voorheen nog een redelijke kans op herstel hadden.

EricW | 14-01-22 | 11:40 | 10

@2voor12 | 14-01-22 | 11:42:
Ik heb zelf lang geleden een hoogkwaadaardige kanker bij toeval ontdekt; een knobbeltje van 8 mm lang op een plek (ader) waar het niet onopgemerkt bleef. Binnen één week nadat het bekend werd dat het een sarcoma was, lag ik op een operatietafel. Bij het dichten van de wond zei de chirurg dat hij meer had weggenomen dat hij van plan was. De randen bleken niet schoon te zijn van uitlopers en een 12-urige operatie (inclusief transplantaties etc) volgde 2 maanden later, gevolgd door bestraling (die het transplaat om zeep hebben geholpen). Lang verhaal, kort. Had ik een half jaar, of een jaar moeten wachten, dan was ik er nu niet geweest.

Inderdaad, Wat maakt een corona-zieke nu hoger in rang dan iemand met kanker?

Louter Leuter | 14-01-22 | 11:54

@Louter Leuter | 14-01-22 | 11:54:
Dit dus. We gaan nog veel ellendige nasleep krijgen van al die uitgestelde behandelingen.

2voor12 | 14-01-22 | 11:57

@2voor12 | 14-01-22 | 11:42:
Gaat niet om rang. Het verschil is of een afspraak voor over twee weken gemaakt wordt per telefoon, of dat een persoon per ambulance bij het ziekenhuis verschijnt. In het geval van zorg die wordt uitgesteld, gaat het om een geplande afspraak waarvan we weten dat die of tot intensive care opname leidt.

In het geval van een COVID-opname gaat het om een ambulance of in ieder geval door een huisarts doorgestuurde spoedopname. En voor dit kabinet is het duidelijk: liever iemand die uit het zicht in een huiskamer wegkwijnt dan een ambulance met knipperende lichten die teruggestuurd wordt. Overigens is dat een opinie die (denk ik) gevoelsmatig door een breed publiek wordt gedeeld.

Sjors W. | 14-01-22 | 12:02
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Koning BongoBongo | 14-01-22 | 11:39

Ik vrees dat het door de stikstof komt.

small_town_dude | 14-01-22 | 11:39

En Urk dan?

Rest In Privacy | 14-01-22 | 11:38

Mijn moeder is 77 en zo fit als een hoen.

Twee keer gevaccineerd zonder klachten.

Booster vaccin, een nacht en dag lang zo ziek als een katje. Naar eigen zeggen; 'klappertandend van de koorts, zomaar ineens uit het niets, hitte en kou, alsof er iedere paar minuten een emmer ijswater langs mijn ruggengraat liep afgewisseld met hevige koortsaanvallen'

Dus die is naar eigen zeggen klaar met vaccineren. Dit was de laatste. Ze is nooit ziek, heeft in maart vorig jaar corona gehad zonder grote problemen ervan te ondervinden. Maar werd dus strontziek van de booster.

Kan me voorstellen dat als je oud bent, en niet zo gezond, en je krijgt dan zulke koortsaanvallen dat je het loodje legt.

Dutchbeaurouge | 14-01-22 | 11:36 | 7

Ach kom. Ik heb het ook gehad ja, wat bijwerkingen van 24 uur, alsof iemand constant aan je thermostaat zit te draaien. Maar dat is dus je afweersysteem, dat getraind wordt. Als je dát al niet meer kan hebben...

Papa Jones | 14-01-22 | 11:49

Dit. Zijn. Geen. Bijwerkingen. Koorts is een lichamelijke reactie op een infectie. Door koorts werkt je immuunsysteem sneller (warme deeltjes bewegen sneller). Dus als je lichtjes ziek, moe of koortsig wordt dan is dat in principe een goed teken. Ernstige koorts is natuurlijk niet goed, maar het is niet perse een slecht teken.

BBRDWR | 14-01-22 | 11:53

@Papa Jones | 14-01-22 | 11:47:
Waarom zouden ouderen die door een eerder doorgemaakte covid-infectie al beschikken over natuurlijke antistoffen (de Rolls Royce onder de antistoffen) een vaccin nodig hebben? Vertel.

Snoess | 14-01-22 | 12:12
▼ 4 antwoorden verborgen

begrijp ik goed dat er, door het trage starten van de boostercampagne, duidenden mensen zijn vermoord en dat Ernst Kuipers daar straks de schuld van krijgt terwijl Hugo de Jonge gewoon doorgaat met clusterfucken?

SteilAchterover | 14-01-22 | 11:34 | 5

@epistulaemorales | 14-01-22 | 11:38: We gaan het zien. Ik vraag me trouwens af of Kuipers in het OMT zat. Staat me bij dat hij de excelsheet met bedden bij hield maar dat was het ook.

SteilAchterover | 14-01-22 | 11:43

@epistulaemorales | 14-01-22 | 11:38: Hij heeft het gewusst. De Jonge is in september geadviseerd om de bevolking te gaan boosteren. Hij deed er niets mee. De nieuwe golf overkwam hem. En pas toen is de boostercampagne gestart.

Rest In Privacy | 14-01-22 | 11:43

@2voor12 | 14-01-22 | 11:38: Zit wat in. Gemeenten gaven aan de alleenstaande oudjes te lang in hun grote gezinswoningen blijven zitten. Hugo dacht: "Niet lullen maar poetsen" en maakt de eerste schetsen van zijn endlösung.

SteilAchterover | 14-01-22 | 11:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Moet ik mij schamen dat ik er geen kloten van begrijp?
Hoe dan ook, vanmiddag testen, paar dagen droog kuchje, rare kartonsmaak in de mond.
In karrentene.

Normpje | 14-01-22 | 11:29 | 10

@Papa Jones | 14-01-22 | 11:55: Net als bij de griep bedoel je ?

Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:05

@Koning BongoBongo | 14-01-22 | 11:56: Nou, reken maar dat er weer beperkingen komen wanneer de opnamecijfers uit de hand lopen. Dat niemand het meer pikt is complete onzin, een hype.

Papa Jones | 14-01-22 | 12:36

@Koning BongoBongo | 14-01-22 | 12:05: Nog wat ernstiger dan bij de griep. Maar ouderen laten zich ook al jaren vaccineren tegen de griep. Godzijdank.

Papa Jones | 14-01-22 | 12:37
▼ 7 antwoorden verborgen

Heb zelf 2 x Pfizer gehad, de booster zou van een andere fabrikant komen. Vraag me af: zijn er mensen die als booster een vaccin van dezelfde fabrikant als de eerdere vaccinaties hebben gehad? Als dit niet zo is: Wat is hiervan de reden? Zou het zo kunnen zijn dat na vaccinatie door verschillende fabrikanten de vraag voor eventuele aansprakelijkheid mocht het mis gaan niet meer te beantwoorden is?

Sinterbikske | 14-01-22 | 11:29 | 19

@BBRDWR | 14-01-22 | 11:55: Hoe ik tot de vraag kwam is uit een min of meer persoonlijke ervaring. Mijn zusje is op jonge leeftijd met verschillende soorten antibiotica behandeld voor een te lange periode en waarvan een aantal niet op kinderen getest waren. Zij had een aantal middelen dus nooit mogen krijgen. Zij heeft hier blijvende schade aan over gehouden, maar omdat het verschillende middelen waren was niet vast te stellen wat de veroorzaker was en was het niet mogelijk verder te procederen.

Sinterbikske | 14-01-22 | 12:03

@Sinterbikske | 14-01-22 | 12:03: Dit soort dingen gebeuren continue. Ter verdediging of nuance kun je het hier heel vaak niet goed doen als arts. Want als je weet dat er een medicijn is, maar nooit getest op kinderen, dan zullen ouders altijd pushen om het te proberen, vooral als de ziekte potentieel dodelijk is. Het is ook niet zo dat je lichaam van je 17e op 18e zo gigantisch in werking veranderd, dat onderzoeken heel veel verschil maken. Soms kies je in schaarste. En Pharma is nu eenmaal een winst-gefocuste onderneming. Waarom zouden ze het testen op kinderen, als ze al miljoenen verdienen op volwassenen. Dus als je iets wil, dan moet je wat doen. Dat is het probleem... maar goed. Ik zie het cynische en terecht. Het is bizar dat, en dan kijk ik met name naar de linkerkant van het politieke spectrum, we van: die vuile kapitalistische, geldgedreven hufters van Big Pharma naar Braaf luisteren naar ome Pfizer en de mouwen opstropen. HOE DAN?!

BBRDWR | 14-01-22 | 12:29

@BBRDWR | 14-01-22 | 12:29: Mijn zusje had vanaf haar vierde jaar continu blaas- en nierbekkenontstekingen. Heeft jarenlang verschillende soorten antibiotica gehad totdat een arts erachter kwam dat ze een dubbele reflux had waardoor urine terugstroomde naar haar nieren. Ze is rond haar twaalfde hieraan geopereerd maar toen was het kwaad al geschied, chronische vermoeidheid en nog andere lichamelijke klachten waardoor zij uiteindelijk op veertienjarige leeftijd school heeft moeten verlaten. Op basis van een toelatingstest heeft zei gelukkig op eenentwintigjarige leeftijd nog aan een hbo opleiding kunnen beginnen, maar haar jeugd is flink verziekt.

Sinterbikske | 14-01-22 | 13:08
▼ 16 antwoorden verborgen

Speel die golfvormen af in wavelab en u hoort de stem van Mel Blanc die, begeleidt door een knetterende tb-303, de volgende woorden spreekt:
“Uhobaw uhot”

INTP | 14-01-22 | 11:29 | 1

Woest en ledig. Of eigenlijk: gidel ne tseow

entwederoder | 14-01-22 | 11:33

Oeioeioei, straks blijkt nog dat het helemaal niet aan de VaCcInS ligt!!!1!!1!!! Weer een harde klap voor de wappies/FvD'ers. Erg hoor.

Bert Brussen | 14-01-22 | 11:28 | 9

@Bert Brussen | 14-01-22 | 11:39: alleen niet zo heel erg lang

Vunzigheid | 14-01-22 | 11:52

@Snoess | 14-01-22 | 11:48:
Ik weet dat je graag simpel wil denken.

Maar “verminderde bescherming tegen nieuwe variant (delta) over de tijd in vooral ouderen” is toch iets anders dan “vaccin werkt niet” als conclusie.

Ook wel te zien aan dat meerdere landen zich uit de piek hebben geboostered.

Cageman8 | 14-01-22 | 11:53
▼ 6 antwoorden verborgen

De start van de boostercampagne valt ongeveer gelijk met die piek van de oversterfte: www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...

Dus dat is het niet. Sterker nog, die kan de daling van de oversterfte wel eens veroorzaakt hebben.

Wat het meest waarschijnlijk is dat dat de start van Omikron was die vooral bij ouderen een probleem vormt: www.cnbc.com/2022/01/11/who-says-omic...

Sqbar | 14-01-22 | 11:27

@Bert Brussen | 14-01-22 | 11:29: Of het aangroeien van bv een 3e arm

Diederik_Ezel | 14-01-22 | 11:43

Nieuwvormingen zijn kanker en goedaardige tumoren aldus de uitleg. Waarbij ik me dan wel afvraag hoe goedaardig die tumoren dan waren?

Antikwaar | 14-01-22 | 11:43

@Antikwaar | 14-01-22 | 11:43:
De tumoren zelf zijn goedaardig enkel verdrukken zij organen.
Spreek uit eigen ervaring.

Hondt | 14-01-22 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

't is maar een gevoel hè maar als je al die grafiekcijfertjes van de laatste twee jaar eens op zou tellen kan het zo maar zijn dat iedere Nederlander op papier al drie of vier keer de Corona heeft gehad..

Conan de Rabarber | 14-01-22 | 11:26

En nu dezelfde cijfers per bmi groep.

Hadena | 14-01-22 | 11:25 | 5

@Hadena | 14-01-22 | 11:26: Thuiswerken en coronamaatregelen leiden tot verhoging van het gemiddelde bmi. Een hoger bmi leidt tot meer problemen met corona (zieker, meer IC-opnames). Meer IC-opnames leiden tot langere lockdown. Langere lockdowns leiden tot gemiddeld hogere bmi. Gemiddeld hogere bmi leidt tot meer problematische coronagevallen. Meer problematische coronagevallen leiden tot nog weer langere lockdowns. Nog weer langere lockdowns leiden... Etc. etc. etc. Om gek van te worden.

entwederoder | 14-01-22 | 11:31

@entwederoder | 14-01-22 | 11:31: En daarom dus de suikertaks. De overheid gaat natuurlijk alleen symptomen bestrijden want dat levert meer poen op om over de schutting te gooien.

Deflatiemonster | 14-01-22 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Een flink deel van de bevolking riep “ik doe niet meer mee”, zich niet realiserende dat je dat ook anders kan uitleggen.

Bigi Bana Boy | 14-01-22 | 11:25 | 2

"ik stap eruit"

Rest In Privacy | 14-01-22 | 11:34

Als je denkt dat een ongevaccineerd iemand van 30 een grotere kans heeft om aan Covid te overlijden dan een gevaccineerd persoon van 70 kom je van een koude kermis thuis.

Maar laten we dat negeren en iedereen op één hoop gooien. Dat is wel zo makkelijk.

Rechts door zee | 14-01-22 | 12:41

Het komt omdat 80+ door de lockdown niet meer naar CrossFit konden gaan terwijl iedereen weet dat met tractorbanden slepen essentieel is voor een superieur immuunsysteem. Dat is de werkelijke reden.

Bigi Bana Boy | 14-01-22 | 11:23

Stikstof en Co2 zijn de oorzaak.
Let maar op de berichten komende jaren.
Oversterfte door klimaatverandering gaat nog heel groot worden.
Dat leid lekker af van eventuele vaccinatie schade

Het leven is zwaar | 14-01-22 | 11:22 | 2

Het is die verstikkende deken hè.

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:26

Misschien zijn er een hoop verdronken door de enorme zeespiegelstijging.

2voor12 | 14-01-22 | 11:26

De elite heeft er stiekem grafeenoxide, 5G en bier in gestopt. Dan mag je pas pissen wanneer daar via 5G toestemming voor is gegeven.

Het aantal uit te geven toestemmingen wordt beheerd door een stichting die onder leiding staat van Gates, Soros, Clinton, je schoonmoeder, de Rothschilds en Schwab.

Tot zover het laatste nieuws uit WappieWorld.

Zoelense Hobbyboer | 14-01-22 | 11:22

Is dit niet te kortzichtig? Zet de temperatuur er bijvoorbeeld eens onder. Misschien zie je daar ook een gelijke tred. Of de drugmeting in het riool. De zonsterkte, luchtvervuiling, ozondeeltjes, waterpeil...

Zack Hooi | 14-01-22 | 11:21

Psst zoek eens uit hoeveel er per maand dood gaan door zelfdoding.
Spoiler: De cijfers liggen hoger dan COVID tenminste bij vrijwel alle leeftijd groepen onder de 70
Spoiler #2: De cijfers liggen hoger dan pre-covid en ook niet zo beetje

Free-J.T | 14-01-22 | 11:21

Wordt hier nu gesuggereerd dat vaccinaties helpen tegen Corona? Klinkt plausibel.

FogerRederer | 14-01-22 | 11:21
-weggejorist-
zaaddodende pasta | 14-01-22 | 11:20

Vanochtend werd ik wakker met een keiharde pik. Ik leef nog.

Stijlicoon | 14-01-22 | 11:20 | 3

Dat is meestal ook niet dodelijk is mijn ervaring.

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:20

@Kaas de Vies | 14-01-22 | 11:22: RoomKaas de Vies

FogerRederer | 14-01-22 | 11:25

Er sterven meer mensen onder de 30 jaar door zelfmoord dan door corona. Zelfs het surplus is hoger dan het aantal coronadoden onder de 30 jaar. Ik zie dat er in de samenleving iets aan het kantelen is en wat besef doorsijpelt. Rijkelijk laat, maar goed.

Stijlicoon | 14-01-22 | 11:26

Maar merkwaardigerwijs gold dat niet voor 2020. Waar er ook lockdowns waren en een langere en intensievere schoolsluiting.

omanders | 14-01-22 | 11:31

@omanders | 14-01-22 | 11:31:
omdat in 2020 iedereen steeds de "nog heel even volhouden" wassen neus voorgehouden werd. Toen begin 2021 duidelijk werd dat dat "nog even volhouden" wel eens veel langer kon gaan duren zal de stijging in aantallen zelfdoding onder 30 minners ontstaan zijn

normanius | 14-01-22 | 11:38

Als je dan impliceert dat de oversterfte allemaal Coronadoden zijn, waarom is het aantal gediagnosticeerde coronadoden dan niet vergelijkbaar hoog?
Zomaar een vraagje he, alleen maar een vraagje.
Omtzigt heeft het toch ook nageplozen, dat het juist niet de coronadoden zijn die de piek veroorzaken.
Dus wat dan wel?
Ik durf hier geen suggesties te doen om de bekende reden.

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:18 | 1

Zucht... Het RIVM heeft last van onderrapportage van het aantal COVID doden (niet iedereen is getest/in ziekenhuis dood etc). Dit is allang bekend. Het CBS daarentegen ontvangt ook doodsoorzaken maar helaas 3 maanden vertraagd o.i.d. Dat bleek telkens de oversterfte griezelig goed te volgen. Ongeveer factor 2 tussen RIVM en CBS COVID sterftecijfers.

mijosa | 14-01-22 | 13:32

Vraag je dit aan mij?

Lerp | 14-01-22 | 11:18

Zorguitstel.
Zorguitval. (Weken code zwart)
Vaccinatie uitgewerkt.

Punt.

Van een naald.

Kaas de Vies | 14-01-22 | 11:18

Wat mij vooral opvalt is dat wanneer de besmettingscijfers zo hoog en de ziekenhuisopnames zo laag zijn, we dus elke dag een enorm aantal mensen met status genezen -en immuun- zouden moeten hebben. Waarom worden die getallen niet bijgeteld bij gevaccineerden en afgetrokken van ongevaccineerden om zo een realistisch beeld te krijgen van de kans dat een virus zich verspreidt en de druk op de ziekenhuizen? Ergo: we zijn allang veel resistenter dan geimpliceerd wordt en elke keer dat gewaarschuwd wordt vanwege hoge besmetting hebben we een aantal dagen later een hoog aantal mensen met immuniteit erbij. Bij een lage druk op de IC kun je daarom moeilijk volhouden dat het allemaal de schuld is van "de wappies".

Gladiator Fap | 14-01-22 | 11:17 | 4
-weggejorist-
2voor12 | 14-01-22 | 11:22

Sterker nog, op het moment dat een virus zich sneller verspreidt dan de boostercapaciteit toelaat én de ziekenhuisopnames laag blijven, zou je zelfs kunnen stellen dat "de wappies" de samenleving redden met hun recalcitrante immuniteit.

Gladiator Fap | 14-01-22 | 11:24

@Gladiator Fap | 14-01-22 | 11:24:
En dat gecombineerd met dat omicron blijkbaar veel minder gevaarlijk is.

2voor12 | 14-01-22 | 11:33
▼ 1 antwoord verborgen

Oversterfte:
- De bevolking vergrijst dus er zijn meer ouderen die meer kans hebben op overlijden.
- Het is winter mensen zijn vatbaarder voor virussen en kunnen ziek worden.
- Narcistisch wanbeleid drijft sociale dieren waaronder ook onze diersoort behoort de mens tot zelfmoord.
- Zondebok aanwijzen en elkaar de harsens inslaan c.q. op de brandstapel te gooien in een heksenjacht is vele malen makkelijker dan bij jezelf de problemen op te lossen.

captain-caveman | 14-01-22 | 11:17 | 7

@-Sloppie- | 14-01-22 | 11:29: Prachtig dat jij het allemaal weet. Je kan twee dingen doen. 1: met je wetenschap in een hoekje gaan zitten meesmuilen. Of 2: proberen voor te stellen dat niet iedereen oversterfte in dit geval meer snapt en het ze uitleggen vanuit jou wetenschap.
Verder denk ik dat je niet te veel moet snakken. GS legt hier een paar vragen op tafel en guurders borduren daar op door. Dat heet communiceren, of zo je wilt, debatteren.
Lees ff al jou comments hier na. Wat heb je nou echt bij gedragen behalve tentoongespreid dat je iedereen dom vindt en kunt schreeuwen.
Ik ga koffie maken. Wil je ook, of ga je weg ?

grapo | 14-01-22 | 11:40
-weggejorist-
-Sloppie- | 14-01-22 | 11:42

@-Sloppie- | 14-01-22 | 11:42: Prachtig toch die MO van GS. Maar jou MO is dus in elk comment wat je typt laten merken dat elk ander mens dom is. In jou optiek dan he. Iets waarvan je een paar comments terug nog zei dat de optiek ban een guurder 'ons' niet interesseert.
Weet je. Je weet het allemaal zo goed. Wat zit je hier nog je tijd te verdoen. Ga winkelen ofzo. Of koken.

grapo | 14-01-22 | 12:02
▼ 4 antwoorden verborgen

Gourmet ongeval + Corona = Corona.

Deflatiemonster | 14-01-22 | 11:17

Zoek eens op @Orwell2022 die op basis van data van o.a. Eurostat in deze cijfers is gedoken.

Zijn conclusie: het komt niet door de vaccins. Noorwegen en Zweden hebben namelijk een vergelijkbare vaccinatiegraad en tonen in tegenstelling tot o.a. Nederland geen oversterfte.

Waar het dan wel aan ligt? De lockdowns. Alle landen met strenge lockdown maatregelen vertonen oversterfte: Oostenrijk, Nederland, Duitsland etc.

Maar je kunt het anders thuis testen met een paar ratten uit één en hetzelfde nest. Selecteer de helft en houdt die, afzonderlijk van elkaar, in lockdown. Geen fysiek contact met soortgenoten geven en ook zelf niet oppakken. Houdt de andere helft 'gewoon' tezamen. Pak ze af en toe eens op etc. Kijken welke ratjes het oudst worden...

Mea_Maxima_Culpa | 14-01-22 | 11:17 | 3

Klinkt logisch.

Rohin | 14-01-22 | 11:18

Helaas worden de ratten op het binnenhof die genoegen hebben in iedereen het leven zuur te maken het oudste.

captain-caveman | 14-01-22 | 11:19

@Rohin | 14-01-22 | 11:18: Onze eigen overheid heeft berekend wat een lockdown aan levensjaren kost en dat was niet mals. Ze acteren er alleen niet op.

Mea_Maxima_Culpa | 14-01-22 | 11:24

Je kan er alle kanten mee op. Vanwege uitgestelde boosters of uitgestelde operaties. Of door het vaccin of ondanks het vaccin. En zo zijn er nog honderd punten te verzinnen.
Hangt er helemaal vanaf welke religie - vaccinatieplicht of antivaxx - je aanhangt.

2voor12 | 14-01-22 | 11:17

Hoe lang wordt dat lijntje met 'verwachte sterfte' eigenlijk al gebruikt? Concreet: ongeveer in februari 2021 is de verwachte sterfte bij de oudste categorie ca. 2000 (paars lijntje). Wordt die verwachte sterfte per jaar bijgesteld, of was dit ook al in bijvoorbeeld 1990 de verwachte sterfte? Ik neem aan dat de verwachte sterfte jaarlijks wordt geactualiseerd, maar zou dat graag ergens terug zien. (Maar goed, dat gebeurt vast in de onderbouwingen die achter deze grafieken zit).

entwederoder | 14-01-22 | 11:16 | 2

Het is daarom ook nuttig om te kijken naar totale sterfte (all-cause mortality). Helaas heb ik die nog niet gevonden op ourworldindata voor een snelle vergelijking.

Upendo | 14-01-22 | 11:40

De verwachte sterfte van week x, is het gemiddelde van weken x-3 t/m x+3 van de jaren 2015-2019. En voor jaren>2019 gecorrigeerd voor bevolkingsgroei (ik dacht paar procent erbij). En dat lichtblauwe lijntje (95% gebied) is 1.96x standaardafwijking van die zelfde weken + jaarlijkse correctie.

mijosa | 14-01-22 | 13:39

Bepaalde medicijnen worden door 50% van de 75-plussers al jaren dagelijks geslikt, Lareb zou eens naar de hun aangereikte combi-gegevens in de statistieken moeten kijken (medicijngebruik/vaccinaties).

hagelkruis | 14-01-22 | 11:16

Hoorde vandaag van iemand die bij de NS werkt dat het aantal ‘aanrijdingen met persoon’ gestegen is van gemiddeld 2 per dag pre Corona naar 4 tot 6 per dag nu in Corona tijd. Het verklaart de piek en de oversterfte niet, al is die er altijd rond de feestdagen, maar ik denk dat het aantal zelfdodingen niet onderschat moet worden in Coronatijd.

Sinterbikske | 14-01-22 | 11:14 | 2

Het enige relevante hiervan (voor deze statistieken) is de vraag of ze corona hadden.

Zack Hooi | 14-01-22 | 11:16

En dat terwijl er in de Coronatijd minder treinen reden? Dan is het wel heel erg. Of is het aantal aanrijdingen met persoon van de periode dat er weer meer treinen reden (in de latere fase van de coronatijd) vergeleken met de tijd dat er minder treinen reden (in de vroegere fase van de coronatijd)? Dan is het weer minder erg.
Zo zie je: statistieken is goochelen met cijfers, al naar gelang het in iemands politieke straatje past.

Arnold Layne | 14-01-22 | 11:31

Wat ik je brom, 't komp door Het Klimaat.

vliegende knorrepot | 14-01-22 | 11:14 | 1

Of doordat we niet woke genoeg zijn.

soldier-of-fortuyn | 14-01-22 | 11:32

Wat je dus impliceert is dat de oversterfte het gevolg is van de te laat begonnen boostercampagne?

Do-na-zi | 14-01-22 | 11:14 | 1

Nope de grafiek heeft hetzelfde verloop als in het VK... Daar werd al in september geboosterd.

Louter Leuter | 14-01-22 | 11:17

Allemaal uitgestelde doden door bijwerkingen van vaccinaties!
*kuch kuch*

Beste_Landgenoten | 14-01-22 | 11:14 | 4

Door het weer opgestarte vliegverkeer konden de chem trail boys ook weer los, ja en dan krijg je dit

Kladderadatsch | 14-01-22 | 11:16

Het vaccineren kwam pas eind februari 2021 op gang. Op dat moment zie je juist een daling in de oversterfte.

Sinterbikske | 14-01-22 | 11:20

En het WEF dan ?

Lubbberrtt | 14-01-22 | 11:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb ook vragen over die oversterfte. Maar dan vanuit een totaal ander perspectief.

Dubbelepunthoofd | 14-01-22 | 11:13 | 2

Lig je al zes voet diep tussen de planken?

Beste_Landgenoten | 14-01-22 | 11:14

Dit was mij twee weken geleden, of zo, ook al opgevallen. Het is niet alleen een Nederlands dingetje, bij de Britten zie je iets vergelijkbaars in het grafiekje "Weekly deaths registered in England and Wales" op
data spectator co uk

Nog geen goede verklaring gevonden... uitgestelde zorg die ietwat nadelig uitpakt?

Louter Leuter | 14-01-22 | 11:11

Tja. Ook corona gehad rond de kerst (gratis voor niks van de kids). Voor mij (mid-40) ongeveer een flinke griep, 3 dagen plat en een goede anderhalve week nasleep met vermoeidheid. Als we in Nederland niet zo getreuzeld hadden met boosteren voor mij en vaccinaties voor de kids had ik het waarschijnlijk niet gehad, en datzelfde geldt natuurlijk ook voor de mensen die wél omgevallen zijn.

Treuzelen en niet doorpakken (misschien met uitzondering van de huidige lockdown) is helaas natuurlijk al het voornaamste kenmerk van de Nederlandse aanpak vanaf het begin (HOI MONDKAPJES!)

Boetsj | 14-01-22 | 11:10 | 4

Uw booster had u vrijwel niet beschermd tegen besmetting dus het is kul wat u hier schrijft

Vunzigheid | 14-01-22 | 11:22

Oh wat verschrikkelijk, de hele familie had griep.

Snoess | 14-01-22 | 11:30

u bent een beetje ziek geworden, dit duurde even.
wat u hier zegt is dat u met een booster niet ziek was geworden.
gelooft u dit echt?

the_w | 14-01-22 | 11:42
▼ 1 antwoord verborgen

Adders…

Zbrodj | 14-01-22 | 11:09

Het wegwerp vaccin is dus net als een kopje koffie, je T zellen worden een beetje wakker maar na 3 maanden slapen ze weer in?

jan huppeldepup | 14-01-22 | 11:08

Veel mensen zien het leven onder Rutte en zijn falende beleid gewoon niet meer zitten, dit zou ook een reden kunnen zijn. Als ik hoor hoeveel jongeren de hand aan zichzelf gelegd hebben vorig jaar, schrik je je een ongeluk. Triest, om intens verdrietig van te worden.

Ommezwaai | 14-01-22 | 11:07 | 7
-weggejorist-
-Sloppie- | 14-01-22 | 12:23
-weggejorist-
Thuinman | 14-01-22 | 12:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Oversterfte liep gelijk op met stijging besmettingen en 2 weken na starten massale boostercampagne begonnen de sterftecijfers te dalen, maar volgens de anti-vaxxers komt de oversterfte door de vaccins. Het kan nauwelijks dommer.

Diederik_Ezel | 14-01-22 | 11:07 | 6

Kijk eens naar het VK. Daar loopt het niet gelijk.
verklaar dat eens als jij zo slim bent, ezel.

Nuchternederland | 14-01-22 | 11:23

Na een piek in oversterfte zijn de zwakkeren op, dus daarom een piek. Dat houdt dus ook een automatische daling in na die specifieke oversterfte.
Maar ezel kennende is het de verdienste van de booster, niet van de logica.

Nuchternederland | 14-01-22 | 12:07
▼ 3 antwoorden verborgen

300 jongvolwassenen (20-30 jaar) 'oversterfte' in de zelfmoordhoek in 2021, bovenop de jaarlijkse 1800. Of dit door de coronamaatregelen komt kan niet met zekerheid worden vastgesteld. Zeker is dat zelfmoord een optelsom van factoren is aldus het CANS.

In mijn eigen optiek is zonder twijfel vast te stellen dat lockdowns, sociale afzondering en gebrek aan lange termijn perspectief meer levens heeft gekost in deze leeftijdsgroep dan het virus zelf. Alleen dat al zou een acute heroverweging van de maatregelen en een andere, op leeftijd/risicogroep gebaseerde koers legitimeren.

Overigens opvallend dat bij de zelfmoord oversterfte direct de nuance wordt aangebracht dat 'de coronamaatregelen mogelijkerwijs de druppel waren bij mensen bij wie er al veel onder zat'. Diezelfde nuance mag en moet ook bij corona zelf aangebracht worden. We worden geacht solidair te zijn met mensen met een kwetsbare gezondheid zodat ze niet het laatste zetje krijgen van corona. Laten we minstens zo solidair zijn met kwetsbare jongeren. Dat horeca en culturele activiteiten wederom het kind van de rekening zijn zegt alles over de achteloosheid waarmee het vorige en huidige kabinet met deze sectoren en dus de levensvreugde van (met name jonge) mensen omspringt. Samenleven doe je niet op je studentenkamertje, maar in de kroeg, in restaurants, op festivals, op culturele plaatsen. Doodzonde dat een jonge generatie de klappen moet vangen om het leven van ouderen nog een tijdje te rekken.

Thuinman | 14-01-22 | 11:05 | 12

Helemaal eens

Ananas Skaiwokker | 14-01-22 | 12:48

Excuus die 300 is niet toename maar totaal aantal zelfmoorden onder jongeren. Dat zet de cijfers in een ander perspectief. Helaas luiden psychiaters alsnog de noodklok vanwege de vele jongeren die mentale ziektes ontwikkelen dus mijn betoog om beleid te sturen op risicogroep blijft onveranderd.

Thuinman | 14-01-22 | 12:49

Zoals ik als 40+er op mijn leven totnogtoe terugkijk, zie ik dat veel bepalende en persoonlijkheidsvormende herinneringen worden gemaakt tijdens de tienerjaren en de vroege volwassenheid. Grenzen opzoeken en eroverheen gaan. Zeker als student heb je daar maar een beperkte tijd voor en dat missen veel jongeren nu. Ten eerste vind ik dat triest, ten tweede vraag ik me af of dat op langere termijn negatieve effecten gaat geven. Het zou goed zijn om dit met Zweden te vergelijken waar de vrijheid van jongeren niet zo beperkt is als hier.

Ananas Skaiwokker | 14-01-22 | 12:54
▼ 9 antwoorden verborgen

Van een familielid dat in een verzorgingstehuis werkt. Paar weken geleden uitbraak op een afdeling. 7 van 11 bewoners overleden (geen booster). Uitbraak op een andere afdeling paar weken later. 0 bewoners overleden (100% booster).

zuilim | 14-01-22 | 11:05 | 13

@Wayfaring stranger | 14-01-22 | 11:09: Zuilim, als in zuid limburg. Niets wat hier gebeurt is nieuwswaardig. Het leger heeft hier een aantal weken geleden in de ziekenhuizen geholpen, vanwege de extreme uitbraak met vele zieken. Op dit moment hebben we de laagste cijfers van NL. Iedereen heeft al corona gehad. De uitbraak in het verzorgingstehuis waar ik het over had was tijdens de piek half november. Voordat er op grote schaal boosters gezet werden. www.1limburg.nl/cbs-oversterfte-limbu...

zuilim | 14-01-22 | 11:43

@zuilim | 14-01-22 | 11:43: Thanks. Maar ik lees ook daarin niets over de vele doden in het verzorgingstehuis.

Wayfaring stranger | 14-01-22 | 11:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Bestaan dit soort grafieken ook van de jaren vóór corona? Ik zie graag wat vergelijkingsmateriaal.

Leptob | 14-01-22 | 11:04 | 8

Ik vind dit ook een hele nuttige vraag; ik heb namelijk het gevoel dat corona wel wat pittiger is dan de griep, maar ook de griep is het ene jaar wat zwaarder dan het andere jaar. De reactie op corona is mijns inziens ook wel redelijk over de top.

Drs.Bruutil | 14-01-22 | 11:18

@-Sloppie- | 14-01-22 | 11:06:
nou ja, we zijn een verouderende maatschappij.
niet zo gek dat we dan ook meer zieken komen.

Waarom snappen zoveel mensen niet dat er meerdere redenen voor oversterfte zijn?

the_w | 14-01-22 | 11:37
-weggejorist-
-Sloppie- | 14-01-22 | 11:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Net zoiets als klimaatverandering wiskundig modelleren aan CO2 uitstoot. Soms lukt het wel en soms niet. Tunnelvisie kun je leren.

Miyagi | 14-01-22 | 11:04 | 1

Als de uitkomst al vast staat, hoef je alleen nog maar de modellen te gebruiken die de uitkomst bevestigen. Lekker makkelijk. Lekker wetenschappelijk ook,

Gladiator Fap | 14-01-22 | 11:21

Corona is en blijft een 'old man disease' en de vaccins verliezen rap hun werking. There, i said it. Nu hierop beleid maken. Bijvoorbeeld door de ouderen te boosten en de jongeren met rust te laten in een open maatschappij

Vunzigheid | 14-01-22 | 11:03 | 5

Waarom dit gedachtegoed niet gemeengoed is, is voor mij absoluut een raadsel. Enige wat ik mij kan voorstellen is dat de achterbannen allemaal vooral 50+ zijn en men dus uit 'solidariteit' nimmer ander beleid op leeftijdsgroepen wil loslaten.

Nee het is een alias | 14-01-22 | 11:30

Wat dacht je bijvoorbeeld van een advies voor FFP2 mondkapjes voor 60+ers in ELKE situatie waar ze met andere mensen in contact komen, dus ook in de thuis situatie. In ieder geval in de wintermaanden. En dan alle 60+ers gratis alcohol handgel toesturen per post, elke 2 weken. Wow wat baanbrekend zeg. Zo kan ik er nog wel 10 bedenken.

Nee het is een alias | 14-01-22 | 11:44

En verplichte vaccinatie voor 60+ers. En een kroeg- en bios- en kappers- en sport- en theater- en allesverbod voor 60+ers die niet gevaccineerd zijn. Dat is gericht beleid maken op de doelgroep die we willen beschermen, en die onze zorg nu in een wurggreep en de economie op slot houdt.

Nee het is een alias | 14-01-22 | 11:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen zorgen of achterdocht is nodig, kweelt Ernst olijk. We hebben gewoon een andere rekenmethode toegepast.

Dutchbeaurouge | 14-01-22 | 11:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl