Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Ernst Kuipers liegt over percentage gevaccineerden in het ziekenhuis

Zucht

Wie bedenkt dit? Alle wappies zitten de hele dag te roepen dat er helemaal niet zoveel ongevaccineerden in het ziekenhuis kunnen liggen (kIjK dAn nAaR mAaStRiChT!!!!!1!) en dan gaat Ernst Kuipers lekker een potje lopen bluffen over gevaccineerden in het ziekenhuis. WAAROM ZEGT-IE NIET GEWOON 'IK WEET NIET PRECIES HOE HET ZIT, JAAP VAN DISSEL IS ZO AAN DE BEURT, VRAAG MAAR AAN JAAP VAN DISSEL'? Maar goed. Dat deed Ernst Kuipers dus niet. De voorzitter van het Landelijk Netwerk Acute Zorg zei vanochtend tijdens de technische briefing, toen hem werd gevraagd naar de effectiviteit van de vaccins, het volgende:

"Als je kijkt naar de vaccinatiegraad in de algemene populatie versus de vaccinatiegraad bij de patiënten die in de ziekenhuizen opgenomen zijn, is dat precies het omgekeerde van elkaar. U noemt die 87 procent vaccinatiegraad. In de ziekenhuizen zowel in de kliniek en ook op de IC, is het precies het omgekeerde, is het 80 procent plus is niet gevaccineerd. Je zou dus rustig de stelling kunnen verdedigen dat wanneer iedereen gevaccineerd was op dit moment, dan was er van de huidige 1300 patiënten in de ziekenhuizen, hadden er meer dan 1000 niet gelegen, dan hadden er zo’n 250 patiënten in de ziekenhuizen gelegen, dan was er niets aan de hand."

Maar dat klopt helemaal niet. Want nog geen uur later liet Jaap van Dissel van het RIVM het nieuwste plaatje over het aandeel gevaccineerden en ongevaccineerden in het ziekenhuis zien. Van Dissel had daar, irritant genoeg, niet de exacte cijfers bij, maar we kunnen uiteraard een schatting maken. Links zien we het plaatje voor de patiënten in de kliniek, rechts op de IC. 

UPDATE: RIVM-cijfers daarrrr

Wij schatten na enig kloten in Excel in: bij de ziekenhuisopnames is de verhouding ongevaccineerd/gevaccineerd ongeveer 58/42, bij de IC-opnames 70/30. Maar dat betekent dus dat van de 1300 ziekenhuisopnames niet ongeveer 1000, maar ongeveer 790 van ongevaccineerden zijn. Dat bekt misschien een stuk minder lekker dan 1000, maar het is wel correct. En bovendien: het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis stijgt in absolute zin sneller dan het aantal ongevaccineerden, dus de verhouding wordt steeds 'gelijker' en op den duur komen er waarschijnlijk meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in de ziekenhuizen terecht. 
UPDATE: Exacte cijfers binnen, 44% gevaccineerd bij nieuwe ziekenhuisopnames in oktober, 30% bij IC-opnames. 

Hoe dan ook, uit de woorden van Van Dissel (zie hieronder) blijkt dat Kuipers ernaast zit. Hij combineert verouderde data over het percentage gevaccineerden in de ziekenhuispopulatie (dat was idd 80-20) met de snelle stijging van de opnamecijfers in de ziekenhuizen. Maar wie die cijfers de afgelopen weken volgde, zag dat die opnames vooral stegen onder de ouderen (die relatief nog vaker gevaccineerd zijn dan de gemiddelde bevolking). Dat wees er dus sterk op dat er ook meer gevaccineerden in het ziekenhuis terechtkwamen. Misschien is het best begrijpelijk dat Kuipers (die de hele dag druk is met het spreiden van de patiënten, waarvoor hulde) niet zo supergoed in de cijfers zit, het vervelende is alleen dat diezelfde Kuipers zich vervolgens wel met het air van expert meldt in het maatschappelijk debat over hoe we als samenleving met ongevaccineerden om moeten gaan. Stap 1 lijkt ons: niet over ongevaccineerden liegen. 

De feiten: Van Dissel

Ten overvloede: deze feiten bewijzen dus NIET dat de vaccins niet werken. Sterker nog, het aantal ongevaccineerden in het ziekenhuis is nog altijd groter dan het aantal gevaccineerden, terwijl inmiddels de overgrote meerderheid van de bevolking gevaccineerd is. We zien alleen dat de bescherming van het vaccin niet 100% is, en dat de bescherming van het vaccin met name bij ouderen IETS (niet veel, maar wel iets) aan het afnemen is. Goed idee dus, om die binnenkort een boosterprik aan te bieden. 

En zo wordt die onzin verder verspreid

Social

UPDATE - Voor de zoveelste keer: vaccineren helpt

Social

Reaguursels

Inloggen

Met vaccinatie heb je minder kans om morsdeaudt te gaan blijft het eind van het verhaal. Dat gezeur om een procentje links of rechts is totaal niet relevant.

flashforward | 04-11-21 | 11:37

Te triest dat deze tonnen binnenharkende kwakzalver ook beleids bepalend is.

ademende aarde | 03-11-21 | 19:23 | 1

Aha, een freudiaans reaguursel. De aap komt toch altijd uit de mouw, doe je niks an.

Wiebenick | 03-11-21 | 19:55

Waarom besteden we het IC gebeuren niet uit aan China ? Die mogen ook wel iets terug doen.

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 18:55 | 1

Ik zou zeggen bestel je beademingsapparatuur via aliexpress.

[G]eenstijl | 04-11-21 | 09:52

Wat wel zo is, is dat de groep gevaccineerden in Nederland groter is. Als er van de 100 ongevaccineerden er 50 in het ziekenhuis komen, en tegelijk van de 1000 gevaccineerden slechts 50, zie je in het ziekenhuis een 50/50 verdeling, maar dat zegt niks over de effectiviteit van het vaccin.
Het zegt wel wat over in hoeverre je de ongevaccineerden de schuld kunt geven voor de volle ziekenhuizen, al dragen ze in verhouding meer bij.

Overigens zijn de aangekondigde maatregelen opmerkelijk als je bekijkt waar besmettingen plaatsvinden : Thuis (56%), Bezoek(15%),School (10%), Werk (8%), horeca (3%), en sport (0,3%) (en nog enkele andere gevallen). Ik snap dan niet dat er zo nodig een QR code bij amateursport moet komen, er is daar niks aan de hand. Zelfde voor het aanscherpen van de regels voor horeca. Dat zijn echt niet de broeinesten. Het klinkt alsof men weer in paniek is en maatregelen neemt 'omdat je niet niks kan doen' ipv maatregelen te nemen die zinvol en proportioneel zijn.

elco485 | 03-11-21 | 18:50 | 2

Thuis kom je in de privésfeer en daar zijn ze huiverig voor. Het volksgejammer zwelt dan helemaal aan tot orkaansterkte.

Wiebenick | 03-11-21 | 19:11

Zolang de motie word verworpen om ziekenhuiscijfers openbaar te maken zeggen de verhoudingen helemaal niks.

Haatejaculaat | 03-11-21 | 19:39

Zit weer in de trein en de enige diewegert om een mondkapje te dragen is natuurlijk weer een trut met een niet westerse migratie achtergrond

van Dam | 03-11-21 | 18:37 | 1

Ja die zijn beschermd en kun je niets tegen doen . Ze heeft een bewijs dat ze geen kapje kan dragen ,maar kan het je niet laten zien mocht je het lef hebben om er naar te vragen.

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 18:50

Als Ernst Kuipers zijn gezicht wil redden moet ie gewoon de politiek in gaan. Daar mag je dit soort dingen gewoon zeggen. Sterker nog, politici mogen hun hele beleid baseren op deze gore leugens

Johan1235 | 03-11-21 | 17:17

Het grote probleem is dat iedereen die een paar keer in de media opgevoerd is, ineens denkt dat hij of zij of het overal verstand van heeft . Als iedereen zijn eigen vakgebied zou beheren zou alles een stuk genuanceerder zijn, maar helaas..... gaat niet gebeuren. Media aandacht maakt geil.

Felipe | 03-11-21 | 16:52
-weggejorist en opgerot-
dubbelicious | 03-11-21 | 16:35 | 2
-weggejorist-
negorij | 03-11-21 | 16:30

Zelfs al zou "slechts" 50% van de Covid patiënten op de IC uit ongevaccineerden bestaan dan nog is er een mega probleem. Dat betekent dan niet meer of minder dat de 50% van de IC capaciteit in beslag genomen wordt door patiënten uit een groep die 17% van de samenleving uitmaakt.

BenZen | 03-11-21 | 16:21 | 1

Lijkt wel 14/52!

RogierJosef | 03-11-21 | 17:25

Die Kuipers snapt dus het punt van van Haga niet.
Vorig jaar was het potentieel aan mensen om Covid-19 te krijgen 17,5 miljoen
Een jaar verder én met een vaccinatiegraad van 87% is dat potentieel dus gekrompen naar pakweg 2,3 miljoen. En dat zou je dus, MITS de vaccinatie écht beschermt zoals men zegt, terug moeten zien in de cijfers.
De grafiek zou geen 'exacte kopie' van vorig jaar mogen zijn.
Dat is blijkbaar wél het geval, dus mag je, zoals van Haga dan ook stelt, beweren dat de vaccinatie niet werkt.

Of, en dat is mijn theorie en daar heb ik nog niemand over gehoord, de PCR test komt ook met een positief resultaat als je met een ander (griep)virus besmet bent.
Bijvoorbeeld met een van de 5 andere, reeds decennia bekende coronavirussen die sowieso al deel uit maakten van onze 'griepvirus'-mix.

Nog een 'oh ja'-tje:
De cijfers van van Dissel zijn trouwens de status t/m 26 oktober. Dus die hinken alweer achter en zullen in die tijd niet gelijk gebleven zijn!

Darwinian | 03-11-21 | 16:10 | 1

Klopt, als de cijfers steeds verder opschuiven naar 50/50, past het in het straatje van de hele kliek om zo oud mogelijke data te gebruiken.

Nuchternederland | 03-11-21 | 16:30

Dus 100% van de ongevaccineerden liggen daar vanwege corona? Lijkt me sterk

Masteryu | 03-11-21 | 15:45 | 1

Nee dat klopt ook niet, want maar een klein deel (lang geen 100%) van de ongevaccineerden ligt op dit moment in het ziekenhuis.

sioux_ | 03-11-21 | 17:32

Het is een zaak van verhoudingen:

Gevaccineerd in de samenleving : 80%
Kans op IC gevaccineerd : ongevaccineerd = ongeveer 1 : 20

dan kan je de kansen vermenigvuldigen

relatieve kans op gevaccineerde op IC = 0.80 x 1 = 0.80
relatieve kans op ongevaccineerde op IC = 0.20 x 20 = 4.40

gevaccineerden op totaal op IC = 0.80 / (0.80 + 4.40) = 15%

Als de kans op IC dus 20 x groter is voor een ongevaccineerde l;oppen deze getallen. Echter, er liggen veel meer ongevaccineerden op de IC. Hoe komt dat? Nou, vaccinatie-effect neemt af voor oudjes in de tijd. Effect is minder bij mensen met allerlei onderliggende ellende. Dus blijkbaar heeft vaccinatie veel midner effect op juist die risicogroepen, die nu op de IC liggen gevaccineerd en wel. Wat de vraag oproept of dit extra boosters of bescherming vergt voor dikke oudjes en of het wel zin heeft om jonge gezonde mensen de vaccins in de arm te drukken.

Beste_Landgenoten | 03-11-21 | 15:32 | 2

Je verhouding 1:20 - waarop baseer je die? Want als dat getal niet klopt is die 15% ook niet correct.

Grapevine | 03-11-21 | 15:56

Wat Rondaldo stelt is correct:

1. “het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis stijgt in absolute zin sneller dan het aantal ongevaccineerden, dus de verhouding wordt steeds 'gelijker' en op den duur komen er waarschijnlijk meer gevaccineerden dan ongevaccineerden in de ziekenhuizen terecht."
2. “deze feiten bewijzen dus NIET dat de vaccins niet werken.”

Punt 1 is het gevolg van een ongelijke verhouding in de populatie van gevaccineerden versus ongevaccineerden (die nu ongeveer 80% versus 20% is). Ik kom daar zo op terug met wat scenarios.

Punt 2 is met empirische data al bewezen. Een constante - en ik denk dat Kuijpers dat bedoelt – is dat de verhouding tussen het aantal mensen met covid dat in het ziekenhuis belandt een verhouding heeft van 80% voor ongevaccineerden versus 20% voor gevaccineerden.

De meeste comments op basis van Ronaldo’s stuk snijden geen hout – daarom werk ik hier wat scenarios uit zodat ook de mensen die last hebben van dyscalculie de materie wat beter begrijpen:

Aanname: gevaccineerd of niet – de kans dat je corona oploopt is gelijk.
Feit: zie punt 2, odds dat een covid besmet persoon op de IC beland is voor de groepen gevaccineerde:ongevaccineerden 4:1 (80%:20%).

Scenario 1:
- de populatie gevaccineerden versus ongevaccineerden heeft een gelijke omvang dus 50%:50%.
- Empirische data geven aan dat in dat geval van elke 100 covid-gerelateerde patiënten in het ziekenhuis 80% niet gevaccineerd zou zijn en 20% wel gevaccineerd. Dit is dus gelijk aan die odds.

Scenario 2:
- de verhouding in de twee populaties verandert naar 80% gevaccineerden versus 20% ongevaccineerden (dat is ongeveer de huidige situatie)
- In dat geval zou van elke 100 patienten 50% gevaccineerd en 50% ongevaccineerd zijn (ongeveer de huidige situatie). 0,8*0,2/(0,8*0,2+0,2*0,8)*100 = 50%

Scenario 3:
- de verhouding in de twee populaties verandert naar 90% gevaccineerden versus 10% ongevaccineerden.
- In dat geval zou van elke 100 patienten 31% ongevaccineerd zijn versus 69% gevaccineerd. (0,8*0,1/(0,8*0,1+0,2*0,9)*100 = 31%).

Dus hoe meer mensen gevaccineerd zijn… hoe groter het percentage van de opgenomen covid patienten gevaccineerd is, dit getal convergeert uiteindelijk naar 100%.

In het scenario dat niemand zou zich laten vaccineren – dan is het aantal covid patienten in het ziekenhuis vele malen groter (met gemak een factor 5).

Grapevine | 03-11-21 | 15:02 | 5

Mooi. Maar het aandeel gevaccineerden stijgt vanaf september al niet noemenswaardig meer. En nu?

Joris Beltsin | 03-11-21 | 16:57

@Joris Beltsin | 03-11-21 | 16:57: dan blijft het deel ongevaccineerden oververtegenwoordigd op de IC. Maar dat is hun keuze. Wel jammer als er daardoor andere zorg moet worden uitgesteld. Uiteindelijk is er nog steeds geen goed argument voor de meeste mensen te vinden waarom je je niet zou vaccineren.

Grapevine | 04-11-21 | 00:11

@Grapevine | 04-11-21 | 00:11:
Zelfs als het aandeel gevaccineerden constant is gebleven sinds september, is dat een behoorlijk aantal. Het zijn immers steeds nieuwe gevaccineerden. Of wil je beweren, dat je zo ziek wordt dat je als gevaccineerde zo'n maand of langer op de IC belandt? Andere optie is dat ze dood gaan, en ruimte maken voor nieuwe gevaccineerden. Jij weet het.
Zorg werd altijd al uitgesteld en niet alleen voor Corona-patienten. Ook voor mensen met een destructieve levensstijl. Van verslaafden, tot vraatzuchtigen, van hardrijders tot stevige rokers. We haalden zelfs mensen op uit oorden als Oostenrijk en Zwitserland. Vonden we nooit een punt.

Wachtmaar! | 04-11-21 | 11:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoeveel personen met her-infectie zouden er in het ziekenhuis liggen ? Het antwoord op die vraag lijkt me evident: nul ! Maar over natuurlijke immuniteit hoor je niemand. Vreemd.

pleemobiel | 03-11-21 | 14:52 | 9

Het enige vreemde is het getal nul dat je noemt. Kom maar met bewijs. Door zelf een antwoord op je eigen vraag evident te noemen, maakt het nog niet evident.

The_Black_Knight | 03-11-21 | 15:25

@botbot | 03-11-21 | 15:06:
Wel snertverdrie in een vorig topic ook als eens gevraagd en nu weer geen antwoord.

botbot | 03-11-21 | 15:25

@The_Black_Knight | 03-11-21 | 15:25: Omdat, als het anders zou zijn, dit onmiddellijk gebruikt zou worden om de angst voor (her)infectie met Corona aan te wakkeren om zodoende ook die groep (de herstelden die afzien van vaccinatie) te bewegen toch voor vaccinatie te kiezen.

pleemobiel | 03-11-21 | 15:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Wie niet leert van de geschiedenis is gedoemd deze te herhalen.

Tha Analyzer | 03-11-21 | 14:51

Humor, komen mensen alsnog voor een vaccin, wordt ze als het er meer dan tien zijn al gevraagd om niet meer te komen en thuis te blijven www.omroepbrabant.nl/nieuws/3983925/g... weer paniek!!

Watching the Wheels | 03-11-21 | 14:50

mijn BMI is prima, conditie goed maar ik ben nu een probleem?

Spychopaat | 03-11-21 | 14:47 | 1

Weet je niet, ff afwachten. Ook zeer fitte mensen krijgen in uitzonderlijke gevallen ernstige problemen met covid. Kans lijkt niet groot als je fit bent, maar je weet het niet. Net zo min weet je of je ernstige bijwerkingen krijgt van het vaccin. Komt niet veel voor, maar kan. De overheid wil dat zo veel mogelijk mensen een vaccin accepteren, dan hebben ze voor hun gevoel het maximale gedaan om de totale populatie z.s.m. enigszins te beschermen.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 15:01

Nog steeds veel ongevaccineerden op de IC

thanseeuwen | 03-11-21 | 14:45 | 2

Kijken we over 2 maandjes nog een keer.

jemagookniksmeer | 03-11-21 | 14:49

Vroeger noemden we deze mensen dik, ongezond of gewoon oud.

Nu zijn ze "(on-) gevaccineerd. One size fits all!

Remi A. | 03-11-21 | 14:53

’Niet-gevaccineerden zijn vaak laagopgeleid, ’rechts-christelijk’ of allochtoon’

poldergeiz | 03-11-21 | 14:44

Eind juli was ergens tussen 9 en 20% van de mensen die opgenomen was volledig gevaccineerd (schatting, want: van 11% was de vax-status niet bekend). Dit ging over alle opnames:
https://nos.nl/artikel/2391137-veruit-de-meeste-covidpatienten-in-ziekenhuis-zijn-niet-gevaccineerd

Laten we even uitgaan van het perspectief van de niet-wappies: in het gunstigste geval is volgens de cijfers hierboven dat getal opgelopen tot 30% (dan kijken we alleen naar de IC vax-status in deze nieuwe cijfers).

MAARRR: dit is een getal gemeten vanaf 4 juli. Dus om het gemiddelde over die periode met nog eens 10% te laten stijgen, moet het aantal gevaccineerden in de ziekenhuizen onwiks opgelopen zijn.

A) Het NOS artikel dat ik aanhaal is van eind Juli
B) Het aantal mensen dat gevaccineerd is, is gestegen sinds 4 juli

..Ik snap wel waarom ze de ruwe data niet vrijgeven... Dat zou een nog slechter beeld geven. Zou me niets verbazen als het momenteel al 40% gevaccineerden is op de IC.

Saboteerik | 03-11-21 | 14:27 | 11

Het verhaal vanuit de overheid is: De druk op de zorg is te hoog DUS we rollen de Coronapas verder uit. Dit terwijl ongevaccineerden dus in sommige Nederlandse ziekenhuizen 60% van de Covidpatienten op de IC vormen. Dat is niet te verdedigen.

Mijns inziens is de enige logische weg uit deze situatie (naast IC capaciteit uitbreiden) ook gevaccineerden te testen voor evenementen. Sowieso zou dat vanuit druk op de IC de meest logische zet zijn. Gevaccineerden besmetten blijkbaar elkaar en ongevaccineerden bij evenementen momenteel. Om dan de alleen de prikdruk op te voeren en niet de testdruk voor gevaccineerden is fucking waanzin. Is geen logica in te bekennen, tenzij het doel niet volksgezondheid is, maar het invoeren van registratie overal.

Saboteerik | 03-11-21 | 17:13

@Saboteerik | 03-11-21 | 17:13: Volgens mij houdt jouw logica gelijke tred met jouw overtuigingen. Begeef je eens buiten de comfortzone. Complotwebsites een tijdje negeren wil ook wel eens helpen.

Wiebenick | 03-11-21 | 17:30

@Wiebenick | 03-11-21 | 17:30:
Welk deel begrijp je niet, cq welk deel is volgens jou 'een complot'? Zo'n vrijblijvende opmerking is leuk scoren voor de onoplettende tribune, maar gooi er voor de gein eens een argument in?

Saboteerik | 03-11-21 | 19:42
▼ 8 antwoorden verborgen

Resumerend: met meer gevaccineerden waren er minder mensen in totaal in het ziekenhuis.
Dat is wat Kuipers zegt. De draai naar “ja maar ook gevaccineerden” is alleen maar wappie praat. Minder besmettelijk, minder ziek dus minder mensen in het ziekenhuis dus meer reguliere zorg en minder gezeik.
Conclusie: ongevaccineerden zorgen voor gezeik. En ik hou daar niet van, gezeik.

Thaiseladyboy | 03-11-21 | 14:24 | 5

dan zeik niet zo.

stunter | 03-11-21 | 14:33

inderdaad, zie mijn scenarios hierboven uitgewerkt

Grapevine | 03-11-21 | 15:03

Vergeet de ernstige bijwerkingen niet en de daarmee gepaarde druk op de zorg. Tot op heden zijn er 3.629 meldingen hiervan bij Lareb.

"Een bijwerking is ernstig, als deze heeft geleid tot opname in het ziekenhuis, levensbedreigend was of overlijden. Ook blijvende invaliditeit en aangeboren afwijkingen noemen we ernstig."

Sinds start vaccinaties ongeveer 35.000 covid gerelateerde ziekenhuisopnames in totaal. Slecht een deel van de ernstige bijwerkingen wordt gelinkt aan vaccinatie en wordt gemeld. Zijn toch aanzienlijke aantallen wat mij betreft.

BRAAP | 03-11-21 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

In een centraal gelegen ziekenhuis: van de 52 ic opnames van de afgelopen maand waren er 3 niet gevaccineerd. Just saying.

workingantique | 03-11-21 | 14:16 | 3

Naam van het ziekenhuis?

VoltaireJohn | 03-11-21 | 14:17

en hoeveel van die 52 waren door Covids op de ic terecht gekomen?

joran v d s | 03-11-21 | 14:19

Hartoperaties en andere items inclusief?

van Oeffelen | 03-11-21 | 14:30

Gevaccineerd of niet het gaat uiteindelijk alleen maar om de QR pas. Mensen, kijk maar eens wat er in allemaal in Australië gebeurt! Willen we dat hier ook? Stoppen met dit circus, zorg dat ouderen en kwetsbaren een vaccinatie krijgen en ga door met leven zou ik zeggen.

P47Thunderbolt | 03-11-21 | 14:10

Uit deze cijfers kan ik alleen maar concluderen dat we 1000 IC units tekort komen.

Haatejaculaat | 03-11-21 | 14:03 | 10

@BRAAP | 03-11-21 | 15:15:
Hoe meer het virus teruggedrongen wordt, hoe beter. Maatregelen zullen dan niet of nauwelijks meer nodig zijn. Alertheid blijft uiteraard wel geboden. Dit kan alleen bereikt worden met een zeer hoge vaccinatiegraad. De vaccinweigeraars, die tevens alles in uit de kast halen om het vaccineren te bestrijden, zijn verantwoordelijk voor de zieken en doden die ze veroorzaken. Mooier kan ik het niet maken.

Wiebenick | 03-11-21 | 15:45

Hoe meer IC units hoe beter bedoel je. Dit virus gaat namelijk nooit meer weg. Het is sowieso ondenkelijk dat met de beweerde vaccinatiegraad en de aanhoudende maatregelen we met deze cijfers zitten: Van de zomer met Formule1, diverse festivals, lagere vaccinatiegraad. Onmogelijk! Dat we nu weer de R in de maand hebben zitten is een geen toeval. Deze zaak stinkt aan alle kanten en we worden gewoon genaaid waar we bij staan.

Haatejaculaat | 03-11-21 | 16:32

@van Oeffelen | 03-11-21 | 14:45: Dat bedoelde ik ook met de 'marktwerking'... Had het mischien beter even tussen aanhalingstekens kunnen plaatsen :)

davimore | 03-11-21 | 16:55
▼ 7 antwoorden verborgen

Beetje aanpassen aan het nieuwe leiderschap. Liegen, beeldvorming belangrijker dan feiten en het doel heiligt de middelen.

De Blauwe Baviaan | 03-11-21 | 14:03

Verdomme, had ik me laatst voorgenomen om niet meer te reaguren op die corona-polarisatie-gekte die steeds maar gekker wordt. Doe ik het toch weer.
Die hele corona teri.......... ach laat ook maar. Doei, kusje.

Buiswater | 03-11-21 | 13:52

Prima samengevat en je kan hier prima uit opmaken dat Vaccinaties toch wel degelijk werken. Niet 100% maar geeft een betere kans om ernstige klachten te voorkomen dan ongevaccineerd en puur te vertrouwen op je eigen 'sterke' afweersysteem.

Meneert | 03-11-21 | 13:50 | 4

Is dan toch mooi voor de gevaccineerde.

Aap van Eva | 03-11-21 | 14:34

@van Oeffelen | 03-11-21 | 14:03: Zeker. Helaas is de bescherming afnemend.

Pietie | 03-11-21 | 16:47
-weggejorist-
GeeVeeErrr | 03-11-21 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Lijkt mij dat ze de pharmaindustrie verder willen gaan spekken met hun boostershot. Men drukt weer op de paniekknop terwijl over een maand zal blijken dat er weinig aan de hand is .

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:43 | 11

@van Oeffelen | 03-11-21 | 13:50:
Ah, kijk. Een motief. U babbelt hier constant uw aandelen omhoog, daarom dat constante verdedigen van vaccins. Hebben we dat ook weer in de smiezen. Waarvoor dank!

Saboteerik | 03-11-21 | 14:37

@van Oeffelen | 03-11-21 | 13:50: de koning van Katoren niet Kantoren ken uw klassiekers beter.

stunter | 03-11-21 | 14:37

@van Oeffelen | 03-11-21 | 14:33:
Er wordt hier nogal wat gezanikt inderdaad. Maar dat werpt de onvermijdelijke vraag op: waarom hangt u dan hier zo vaak rond?

Joris Beltsin | 03-11-21 | 16:10
▼ 8 antwoorden verborgen

Ook wel goed om onderscheid te maken tussen de verdelingen bij de groep patiënten die er mét Corona liggen en de groep die er dóór Corona ligt. Vooral op de verpleegafdelingen ligt echt niet iedere patiënt met positieve pcr echt dóór Corona.

RichardBandler | 03-11-21 | 13:42 | 4

Juist, en daarom wil Hugo de Bloemschoenen geen exacte cijfers geven.

Buiswater | 03-11-21 | 13:47

plus: hoeveel ongevaccineerde zijn dit omdat ze niet gevaccineerd kunnen of mogen worden door onderliggende aandoeningen. Lijkt me potentieel zomaar een aanzienlijk aandeel.

BRAAP | 03-11-21 | 13:52

juist. wat extra inzicht in hoeveel gevallen voorkomen hadden kunnen worden door vaccinatie.

Kosmo | 03-11-21 | 14:02
▼ 1 antwoord verborgen

Hoho. De cijfers van Van Dissel zijn door de ministerie PR machine gegaan (zie ministerieel logo erboven)
Derhalve acht ik de cijfers van Ernst Kuipers betrouwbaarder. Hij zit een stuk dichter op de praktijk dan van Dissel.

JanVergoor | 03-11-21 | 13:40 | 2

Het is 50/50 wat dat betreft. Ik ga voor opperhoofd van Dissel.

ceriel82 | 03-11-21 | 13:42

Eigen verdienmodel zal je bedoelen.

Buiswater | 03-11-21 | 13:43

Er geldt in die contreien sowieso veel te veel de aanname dat wat een expert zegt altijd klopt, en dat wat bijv een Maurice de Hond of van Haga zegt daarom niet kan kloppen.

Zie je ook in het klimaatdossier.

frickY | 03-11-21 | 13:37

Vooral pijnlijk om te zien dat sommige kamerleden geen taartdiagram kunnen lezen. Laten we ze dan maar het landsbestuur toevertrouwen!

FogerRederer | 03-11-21 | 13:31 | 4

@Joris Beltsin | 03-11-21 | 13:37: ik snap dat gedweep met Dion Graus nooit zo erg. Vast een hartstikke leuke man hoor, maar of hij nou écht verstand van cijfertjes heeft ...

Hans Kwalzan | 03-11-21 | 13:48

@Hans Kwalzan | 03-11-21 | 13:48:
Hoe komt u nu nou bij Dion Graus?! Ik bedoelde natuurlijk Jesse Klaver.

Joris Beltsin | 03-11-21 | 14:01

Bruls is prima met taart. Maar die is dan ook geen kamerlid.

BoerKoekoek | 03-11-21 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is het rustig hier, ik had de gebruikelijke Facebook virologen al verwacht om weer te blazen hoe slecht en asociaal ongevaccineerden toch zijn. Misschien leuk om te weten dat van dit hele verhaal niks klopt, ik ben niveau 5 verpleegkundige op een afdeling waar je echt niet wil liggen en ik weet van de helft van de patiënten serieus niet of ze gevaccineerd zijn of niet. Hoe komen ze aan deze cijfers dan?

Ik ben net zoals velen verpleegkundigen, artsen en therapeuten trouwens nog steeds niet gevaccineerd. Ik heb zelfs collega’s op de afdeling gehad als patiënt vanwege hele nare bijwerkingen en ik wacht nog wel even tot alles wat duidelijker is. Dat wordt nog spannend als ze de QR code gaan introduceren op de werkplek trouwens. Ik werk zeer regelmatig dubbele diensten die niet opgevuld kunnen worden door personeelsgebrek en als ik en de twee collega’s van mijn team waarvan ik weet dat ze niet gevaccineerd zijn niet meer naar binnen mogen dan kan gewoon de afdeling dicht. En ik werk met voornamelijk zware COVID gevallen dus dan weet je wel welke afdeling. Ik vind het verder wel best trouwens, ik heb de afgelopen 1,5 jaar vele vele weken can 60 tot 70 uur gedraaid voor de zelfde mensen die nu om het hardst gillen dat ik onverantwoordelijk ben. Mocht ik niet meer op m’n werk mogen komen dan ga ik lekker van m’n overwaarde op m’n huis genieten en ik hoor het wel wanneer jullie me nodig hebben.

Goedvoorze | 03-11-21 | 13:30 | 32

Als je geen trol bent, je hebt helemaal gelijk !

pleemobiel | 03-11-21 | 15:44

@Goedvoorze | 03-11-21 | 13:41: Gaat u nu fictieve patiënten de schuld geven van een besmetting met corona die u had kunnen voorkomen?Je moet maar durven. Ik denk zomaar dat u hier een fictief onnozel verpleegstertje ten tonele voert om uw uitgezaaide wappiedom kracht bij te zetten. Dramaqueen.

Wiebenick | 03-11-21 | 16:03

Duidelijk. Die QR code is volkomen bullshit. Gewoon testen. En het belastinggeld steken in gratis testen.

Pietie | 03-11-21 | 16:59
▼ 29 antwoorden verborgen

Seks schijnt goed te zijn voor je immuunsysteem. Dus ik neem vandaag of morgen even een booster.

small_town_dude | 03-11-21 | 13:28 | 5

Dat heb je je vrouw wijsgemaakt neem ik aan ?

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:48

*Geldt. Nee, masturbatie helpt alleen tegen jeuk.

small_town_dude | 03-11-21 | 13:51

Sex an sich niet, maar u bedoelt zeker al het bij de ejaculatie vrijkomend materiaal en reacties?

van Oeffelen | 03-11-21 | 13:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Het lijkt erop dat ouderen het eerst minder beschermd raken, omdat die het eerst gevaccineerd zijn. Dat zou betekenen dat het binnen enkele maanden voor de hele groep gevaccineerden minder gaat werken. Dan is het toch oliedom dat de vaccinaties niet later in het seizoen gezet zijn? We zijn gaan vaccineren in het voorjaar, toen de virusdruk steeds kleiner werd. Je moet het net als bij de gripprik rond deze tijd doen, tenminste ... dat lijkt logisch. Dan bescherm je voor de winter.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 13:22 | 3

Niet dom voor de pharmaindustrie die het advies natuurlijk hebben gegeven.

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:29

Dus jij had (toen iedereen moord en brand schreeuwde dat het vaccineren in Nederland zo langzaam ging) de vaccins nog even een halfjaar op de plank laten liggen? Als het allemaal wat beter te plannen was heb je zeker een punt, maar op dat moment moest de economie gewoon weer open en was de uitweg zsm vaccineren geblazen. Aangezien dit overduidelijk een jaarlijks spuitje gaat worden, kunnen ze vanaf nu inderdaad beter vanaf half september beginnen te spuiten.

R.F.Pickering | 03-11-21 | 13:47

100% eens!

Als_je_me_nou | 03-11-21 | 14:06

Wat ik niet begrijp is waarom ze doen alsof er maar 1 vaccin is met 1 effectiviteit.
Het Janssen vaccin is bijvoorbeeld significant minder effectief dan de mRNA vaccins.

Dr.Kravitz | 03-11-21 | 13:21 | 4

@Joris Beltsin | 03-11-21 | 13:31: ik betwijfel het. Want ik heb het idee dat het hoge aantal gevaccineerden op Britse ICs vooral hierdoor verklaard kan worden, maar niemand onderzoekt dit lijkt het.

Dr.Kravitz | 03-11-21 | 13:56

Maar het Janssen vaccin heeft een bredere effectiviteit (tegen varianten) en het effect duurt langer. Dus uiteindelijk....

Tepelstreeltje | 03-11-21 | 14:02

@Dr.Kravitz | 03-11-21 | 13:56: GB is vooral Astra gevaccineerd. En al veel eerder dan in NL. Die lagere bescherming is inmiddels nog veel lager geworden met dat als gevolg.

BoerKoekoek | 03-11-21 | 14:10
▼ 1 antwoord verborgen

Als het vaccin minder effectief is dan gehoopt in het voorkomen van ziekenhuisopnamen, wat helpt een booster shot dan? Is er al iets bekend over de effectiviteit ervan?

Gen. Maximus | 03-11-21 | 13:21 | 3

Elke keer dat je het vaccin krijgt, reageert je immuunsysteem en raakt het een beetje meer getraind op dat type virus. In de loop der tijd wordt dat effect bij een deel van de mensen minder, zo begrijp ik het. Correct me if wrong. Het is wel vaag dat het effect al zo snel minder wordt.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 13:25

Ja. Israelische data geven aan dat het heel goed werkt.

omanders | 03-11-21 | 13:25

@Watching the Wheels | 03-11-21 | 13:25: Ouderdom tast je immuunsysteem aan.

Neuth | 03-11-21 | 14:42

Ik ben en blijf team Kuipers.
Cijfers zijn nooit up-to-date
Het gaat om de grote lijnen en het gezonde verstand.
En daar heeft kuipers het bij het rechte eind.

laurentius | 03-11-21 | 13:16 | 3

Pff, u bent een team? Wees toch iemand die zelf nadenkt.

feiten_en _cijfers | 03-11-21 | 13:23

Wat Kuipers hier zegt zou ik eerder geloven dan het plaatje dat daaronder getoond wordt. Feit blijft dat in beide gevalllen de meerderheid van de opnames dus ongevaccineerden zijn. Ergo, de vaccins werken toch behoorlijk.

small_town_dude | 03-11-21 | 13:27

@feiten_en _cijfers | 03-11-21 | 13:23:
Zo werkt het momenteel wel. Ze creeren tegenstellingen in groepen, verschillende kampen, terwijl we het met elkaar moeten doen. Ik zou om de zorg te ontlasten wel willen dat niemand rookt, drinkt, vet eet, wintersport of kinderen krijgt, maar zo werkt het niet. Je moet blij zijn met >85% gevaccineerden.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 13:30

Ik zit al in de wachtrij voor de booster, eerst de echte oudsten en zwaksten, zorg personeel en dan tot boven de 60, daarna ben ik weer aan de beurt! Winter is coming! Ze mogen wel eens haast gaan maken met die boosters! En ik wil van de zomer eindelijk weer eens normaal naar het buitenland op vakantie!

Zuma | 03-11-21 | 13:11 | 1

Helemaal meen eens. Andere landen zijn al klaar. traagste kindje NL moet nog beginnen. Ergens in december. Wellicht. Domme treuzelaars.

BoerKoekoek | 03-11-21 | 14:11

Het RIVM heeft dan eindelijk die ene kastanje uit het vuur gehaald, weliswaar tussen neus en lippen door maar daar is 'tie dan:
Ongeveer een op de tien mensen weigert pertinent om zich te laten vaccineren tegen het coronavirus. Het zijn vooral mensen met een niet-westerse migratie-achtergrond. Dat heeft Mariska van Blankers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) woensdag gezegd in de Tweede Kamer. Tussen de 1 en 5 procent twijfelt, en tot 2 procent is van plan zich te laten vaccineren"
https://nieuws.nl/algemeen/20211103/rivm-een-op-tien-mensen-weigert-coronaprik/

Het benne de allochtone...Heb Geert weer gelijk.
Arme Mariska, die is weldra haar baan kwijt, dat mocht ze niet vertellen.

Abject | 03-11-21 | 13:11 | 3

Ik weiger ook en ik ben een volbloed Nederlander.

Stel ik neem morgen een vaccin, durft de overheid dan te zeggen dat alles wordt opgeheven en we terug naar de 2019 tijd voor Corona?
Waarschijnlijk niet, aangezien zij zien hoe simpel 90 % van Nederland is/denkt en toch alles opvolgen wat er voordragen gaat worden.

Ze verschuiven de finishlijn elke keer, dus de conclusie is: Overheid is onbetrouwbaar. Dus ik neem geen vaccin.

swagmachine | 03-11-21 | 13:18

Hier sluit ik mij bij aan.

QR code als je buiten voetbal wil spelen, of op een terras zitten.... wie verzint zoiets ?

87 (!) % is inmiddels gevaccineerd en daar bovenop nog een x % dat corona heeft gehad zonder het te weten...90% is nog niet genoeg ... ergo, het is nooit genoeg

parterretrap | 03-11-21 | 13:24

in totaal heeft ongeveer 14% van NL een niet-westerse migratie achtergrond = 2,4 miljoen
10% weigert te vaccineren = 1,7miljoen waarvan 'vooral' met niet-westerse achtergrond. Als 'vooral' 75% is dan is dat 1,2miljoen
De helft van de mensen met een niet-westerse migratie achtergrond in Nederland wil zich pertinent niet laten vaccineren?
Of wordt de soep niet zo heet gegeten?

Kosmo | 03-11-21 | 13:31

Dus de mensen die mede verantwoordelijk zijn voor het te voeren beleid, spreken ons aan op ons gedrag en de cijfers die daaruit voortvloeien. Nu (b)lijkt dat die cijfers niet (helemaal) kloppen. Het enige dat het nu voedt zijn de wappies en krijg je afbraak van vertrouwen. De media zal vast veel vragen stellen over deze onjuiste informatie. Ahum...

Super Grover | 03-11-21 | 13:10 | 1

Het vertrouwen in dit demissionaire faalkabinet dat meermalen bewezen heeft te liegen, bedriegen en oplichten was al een tijdje niet optimaal hoor. Nog steeds jammer dat we geen wetten hebben die het mogelijk maken om een demissionair kabinet alsnog per direct weg te jagen.

elfenstein | 03-11-21 | 13:16

Ik lees dingen zoals vaccineren doe je voor een 'ander'. Is die 'ander' de gevaccineerde medemens, of de niet gevaccineerde & zij die zich niet kunnen vaccineren medemens? De leeftijdscategorie met de meeste zorgdruk in de ziekenhuizen die zich (nog) niet hebben laten vaccineren? Zijn zij die 'ander'?

VoltaireJohn | 03-11-21 | 13:06

Laat het RIVM eens aangeven met welk vaccin de in de ziekenhuis en op de IC liggende gevaccineerden zijn ingeeent. Wedden dat dit voornamelijk Astra vaccinaties zijn?

BoerKoekoek | 03-11-21 | 13:06 | 2

Dat wordt een heel moeilijke analyse omdat de kans op doorbraak sowieso enorm toeneemt per leeftijdsgroep.

Maar daaruit zal blijken dat vaccinatie met Moderna de langst standhoudende afweer oplevert, gevolgd door Pfzizer en daarna AZ.

omanders | 03-11-21 | 13:31

Waarom denk je dat...... en dat vraag ik voor mezelf en niemand anders .

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:32

Ik blijf herhalen; in 1,5 jaar tijd hadden ze prima Corona ziekenhuizen kunnen openen met personeel. Ze hadden naast vaccins ook kunnen zorgen voor medicijnen, indien je ondanks vaccin toch corona krijgt. Ook heb je zo een voorziening bij een eventuele mutatie dat het een echt killer virus wordt en is er een plan om die dan dodelijke ziekte uit je reguliere zorg te houden. Zo is er een back-up plan. Moeilijk is het niet volgens mij. Maar ja.. liever miljoenen en miljoenen aan een app en BOA's. Want ja, controleren! dat gaat het toch piepende en krakende zorgstelsel WÉL helpen.

Libertarianism | 03-11-21 | 13:03 | 5

En we geven de BOA's verregaande bevoegdheden en een wapenstok met geweldsinstructies. What could possibly go wrong? Sturmabteilung 2.0

BRAAP | 03-11-21 | 13:57

Nou, dat we daar nog niet aan gedacht hebben! Even wat medicijnen uitvinden! Nou, doen dan ook maar een medicijn tegen alle soorten kanker, while you are at it.... Zo moeilijk is het niet.
Je weet dat er gigantische uitstroom is in de zorg? Dus even IC verpleegkundigen opleiden is niet zo makkelijk, al helemaal niet als er nauwelijks geld voor beschikbaar was (dank marktwerking in de zorg!).
We hebben met corona geluk gehad dat het een virus is dat niet zo snel muteert (is echt minder dan kinderspel vergeleken met HIV-1) en er verschillende zwakke plekken zitten in de spike die het immuunsysteem makkelijk kan herkennen.

GekkeLorrie | 03-11-21 | 14:01
▼ 2 antwoorden verborgen

en wanneer wordt de natuurlijke immuniteit meegenomen en onderzocht? Als je die nl onderzoekt kan je daar in de toekomst je voordeel mee doen.

Fedde71 | 03-11-21 | 13:03 | 2

Da's slecht voor het vaccinpush narratief, dus dat gaan we niet doen natuurlijk.

elfenstein | 03-11-21 | 13:17

Uiteindelijk zal het aantal gevaccineerden in het ziekenhuis het aantal ongevaccineerden overstijgen. Gewoon een wetmatigheid omdat het aantal gevaccineerden vele malen hoger is dan de ongevaccineerden en wanneer daarvan een klein percentage besmet raakt, en dat raken ze, heb je de poppen aan het dansen.

Pummetje | 03-11-21 | 12:52 | 2

Kijk naar de cumulatieve vaccinatiegraad en stel vast die al maanden ongeveer vlak loopt.

Joris Beltsin | 03-11-21 | 12:55

Inderdaad, maar waarom worden de cijfers dan gemanipuleerd... dan was de "druk".... op de allochtone medemens wellicht iets hoger geweest, nu was de kleine biblebelt een gemakkelijk veilig target. Laffe politiek/bestuur leidt tot verdere ongeloofwaardigheid in de corona-story.

hagelkruis | 03-11-21 | 13:00

Gaat wederom niet om de exacte cijfers, maar weer om hoe mensen niet in staat zijn (zoals Haga), om ze juist te interpreteren. Laten we voor het gemak even lekkere ronde getallen gebruiken. Stel we hebben 20 miljoen mensen in een land waarvan 80% (16 miljoen) gevaccineerd is. In dat land liggen 2000 mensen op het IC. Daarvan is de helft wel en de andere helft niet gevaccineerd. Een Haga zou dan zeggen "Dat vaccin maakt dus geen reet uit, want er liggen net zoveel gevaccineerden als ongevaccineerden". Maar meneer vergeet te vermelden dat de verhouding tov hun populatie 1:16000 vs 1:4000 is. Dus de kans om als ongevaccineerde op de IC te belanden is dan statistisch gezien 4x zo groot als een wél gevaccineerde. In dit hypothetische landje had bij 100% vaccinatie dan het totaal aantal IC'ers 1250 moeten zijn. 750 van de 2000 die er werkelijk liggen is dus in theorie onnodig. Dat is dan 37,5% van de bezetting. Maar prima Haga, blijf jij maar lekker dom uit je nek lullen.

Quantum Suicide | 03-11-21 | 12:50 | 6

Goed voorbeeld van verhoudingen, in verhouding lopen niet-gevaccineerden meer risico in ziekenhuis of op IC te belanden.

Jan, Leiden | 03-11-21 | 14:35

@zegmaarwij | 03-11-21 | 13:31: Dit is precies het probleem. Alles wordt op een hoop gegooid. Er moet gewoon gericht gevaccineerd worden en benoemen welke groepen er risico lopen en welke groepen bijna geen risico lopen. Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat wanneer alleen ouderen (zeg 55 plus) en mensen met een aandoening gevaccineerd zouden zijn we precies hetzelfde verloop zouden hebben gehad qua ziekenhuisopnamen. Dan was het ook een veel geloofwaardiger verhaal geweest. Nu begint het er op te lijken dat we straks van wieg tot graf aan de boosters moeten. En daar wordt maar een partij beter van......

Bill_KozP | 03-11-21 | 14:45

heel goed. Zie ook mijn scenarios hierboven.

Grapevine | 03-11-21 | 15:04
▼ 3 antwoorden verborgen

Corona komt in twee fases. Eerst gaat het zich verspreiden in je longen en kan je het lekker rondhoesten maar het lichaam reageert niet direct met antistoffen.
In de tweede fase gaat je lichaam het gevecht aan. Maar als die verspreiding te heftig is kom je in de problemen.
Het vaccin zorgt ervoor dat die eerste fase al direct ingegrepen wordt. Dat voorkomt dus ook besmettingen. Bij ongevaccineerden gaat de besmetting dus ook nog eens heftiger, vooral als ze lekker samenhokken. Ook naar gevaccineerde feestgangers dus.

AdvocatusDiaboli | 03-11-21 | 12:50 | 5

AdvocatusDiaboli, idd!Tenminste 1 iemand die het begrijpt itt tot die nitwits hierboven..

roberto9715 | 03-11-21 | 13:07

Dat voorkomen van besmettingen zuig je uit je policor duim. Dat is nooit bewezen ondanks dat men dit graag in het nieuws brengt om jabben te stimuleren.

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:37

@AdvocatusDiaboli
"fully vaccinated individuals with breakthrough infections have peak viral load similar to unvaccinated cases and can efficiently transmit infection in household settings, including to fully vaccinated contacts". - The Lancet, 29 oktober jl.

Tot zover uw gebrabbel in de marge.

www.thelancet.com/journals/laninf/art...

breakingnews | 03-11-21 | 14:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie zijn toch al die mensen die, met de toeslagenterreur in het achterhoofd, schaaps vadertje staat en een stel ongekozen 'experts' en burgemeesters volgen ? Ik kan er met m'n pet niet bij en laat de godwins maar achterwege.

Tha Analyzer | 03-11-21 | 12:50 | 5

@Frits de Vriez | 03-11-21 | 13:08: U bent ook weer zoeen die net doet alsof er geen genuanceerde meningen kunnen bestaan? Er zit ook echt nog wel wat tussen, hoor. Nuance heet dat, probeer het eens.

PolarWolf | 03-11-21 | 13:26

Wie zijn toch al die mensen die denken dat data, onderzoeken en papers worden gemaakt door de staat?

omanders | 03-11-21 | 13:35

Dat zijn de zogenaamde trollen . Meestal mensen met een goed inkomen en weinig zelfdenkend vermogen .

Koning BongoBongo | 03-11-21 | 13:40
▼ 2 antwoorden verborgen

"We zien alleen dat de bescherming van het vaccin niet 100% is"
Dat is een flink understatement dat de komende maanden steeds duidelijker zal worden.

culture_vulture | 03-11-21 | 12:49 | 4

Geen enkel vaccin beschermt 100%. De bescherming van de gebruikte Covid-vaccins is steeds keurig aangegeven.

Frits de Vriez | 03-11-21 | 13:10

@Frits de Vriez | 03-11-21 | 13:10:
En dan nog niets doen aan de ic capaciteit maar stug doorgaan met bullshit groene vinkjes en opruien van de bevolking tegen elkaar.

elfenstein | 03-11-21 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn conclusie, ze zijn veels te laat met het boostershot, en testen voor toegang moet voor iedereen gelden, gavaccineerd of ongevaccineerd. En dit hadden ze al maanden geleden kunnen zien aankomen.

littlelebowsky | 03-11-21 | 12:42 | 9

@Gregovic | 03-11-21 | 13:33: Maakt niet uit, ze verder irriteren heeft ook geen zin. Het bevestigt hun denkbeeld, namelijk dat het om controle gaat. Dat er andere agenda's zijn etc etc. Omdat de maatregelen pesterijtjes zijn, maar ook irrationeel. Daarmee druk je ze verder in Wappieland. De bijvangst is dat je ook mensen met weloverwogen standpunten het leven onmogelijk maakt. En ook die mensen hebben recht op hun vrije keuze. Of je het er nog mee eens bent of niet. En die duw je nu de verkeerde kant op. Heel dom en gevaarlijk.

BBRDWR | 03-11-21 | 13:47

@BBRDWR | 03-11-21 | 13:47: "Omdat de maatregelen pesterijtjes zijn, maar ook irrationeel." Dat is een uitermate boude stelling. Extreme beweringen verlangen onweerlegbare bewijzen. Verwar uw persoonlijke meningen niet met feiten.

Wiebenick | 03-11-21 | 15:01
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is heel gek maar in mijn app-groepje met oud club-genoten zitten nota bene 6 artsen die samen werken in 5 ziekenhuizen en zij bevestigen niet alleen dat het IC toch echt voornamelijk vol ligt met ongevaccineerden. Ook interessant is om een vergelijk te maken met leeftijd. Gevaccineerden die in het ziekenhuis terecht komen vallen veelal in de geijkte risicogroepen qua leeftijd, echter…bij de ongevaccineerden zie je veel meer A-typische patiënten. Jonger…gezonder en vooral heel veel allochtonen.

Dr.Hermannes | 03-11-21 | 12:42 | 11

@van Oeffelen | 03-11-21 | 12:52: "hoeven" ipv "mogen" wat mij betreft. Overigens hetzelfde geldt in min of meer de zelfde mate als alle jongeren met pericarditis na vaccinatie. Had ook niet gehoeven.

BBRDWR | 03-11-21 | 13:03

Als dat een probleem is met die allochtonen (oververtegenwoordiging) dan is het misdadig dat ze dat niet gewoon benoemen, zodat die groepen er iets aan kunnen doen (als ze dat willen). Ze denken altijd dat het goed is om dergelijke informatie weg te houden, openheid is de beste strategie in dit geval.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 13:06

In app van mijn voetbalelftal hebben we 17 internisten, 4 radiologen en een anesthesioloog en die zeggen dat 113% op de IC gevaccineerd is!

BRAAP | 03-11-21 | 14:03
▼ 8 antwoorden verborgen

Het vaccin 'werkt', maar vermindert in de loop van de tijd snel in effectiviteit, waardoor het percentage gevaccineerden in ziekenhuizen in de loop van de tijd alleen maar zal toenemen.

We hebben dit ook gezien in Israël en het VK, vandaar de boosters. Afhankelijk van het ziekenhuis en de leeftijdsgroep van de patiënten zal ook het aandeel gevaccineerden per ziekenhuis verschillen. Zo zijn er ziekenhuizen met veel 80-plussers, waarvan 9 op de 10 gevaccineerd zijn. En vice versa ook met meer ongevaccineerden. Dus is het makkelijk cherry picken, neem het ziekenhuis met het grootste aantal ongevaccineerden om je woorden kracht bij te zetten.

Deze cijfers staan natuurlijk los van het averechtse effect van de QR-codes. Als gevaccineerden met Corona-infecties zomaar overal ongetest binnenstormen, heeft dit natuurlijk een averechts effect op het terugdringen van de besmettingen. Die aantallen lopen dus straks gewoon op dankzij de QR-codes, waarna er nog meer onzinnige maatregelen nodig zullen zijn en je in die krankzinnige vicieuze cirkel blijft zitten.

Het virus krijgen we nooit meer weg, en al helemaal niet met een QR-code.

AstralVision | 03-11-21 | 12:42 | 1

De grote vraag voor de LT luidt: Wat put het immuunsysteem meer uit? Steeds weer boosters of continu vechten?

squadra | 03-11-21 | 13:06

Oftewel deze cijfers kan je vergelijken met criminaliteitscijfers. Als er net zoveel allochtonen als autotochtonen in de gevangenis zitten dan zitten er verhoudingsgewijs meer allochtonen dan autochtonen in de gevangenis. Maar dat mag eigenlijk niet benoemd worden.

Leptob | 03-11-21 | 12:41

Ik hoor om me heen al enkele keren dat mensen voor de 2e keer besmet zijn.

whatsinaname | 03-11-21 | 12:36 | 6

@Lood om oud ijzer | 03-11-21 | 12:45:

Precies, niets beter dan een beetje polio voor je immuunsysteem

swaggerton | 03-11-21 | 12:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Jaja. Hoe waar zijn die van Dissel feiten dan?

ag-kansloos | 03-11-21 | 12:36 | 1

Had je vanochtend kunnen zien in het andere topic.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 12:39

80 plussers zijn bijna volledig gevaccineerd. Die tachtigplussers liggen er regelmatig MET corona en andere aandoeningen. Helaas compliceert een doorbraak infectie hun aandoeningen waardoor ze net wel ziekenhuiszorg of zelfs IC zorg nodig hebben. Als hun verpleegkundigen, mantelzorg en samenleving wel voldoende waren gevaccineerd, was corona net zoals polio, pokken, difterie, kinkhoest en mazelen gewoon uitgebannen. Zo`n prik haal je niet alleen voor jezelf. Op individueel niveau zijn vaccinaties niet perfect, maar we hebben nu met meer dan vijf infectieziekten laten zien dat ze voor een samenleving als geheel wel kunnen zijn.

Feynman | 03-11-21 | 12:36 | 15

Polio is niet uitgebannen. De pokken muteert niet en mazelen is geen flexibel virus. Daarom zijn vaccins alleen effectief voor de laatste twee genoemden.

De rest van jouw voorbeelden zijn bacteriële infecties en die bestrijd je met hygiëne en antibiotica.

Dus waar heb je het over?

Schaaf-n | 03-11-21 | 13:15

Onzin, wat men hierboven ook al schrijft. Had, in tegenstelling tot de door u genoemde polio etc., alleen gewerkt als de hele wereldbevolking in hun hok was geduwd voor een maand met twee spuiten. Spuit erin, 14 dagen wachten volgende spuit erin. Weer 14 dagen wachten, leeft u nog? Dan mag u naar buiten. Dan was corona wel weggeweest. Nu gaat het nooit meer weg, en dat komt niet door wel of niet gevaccineerden, maar door een zich muterend (en waarschijnlijk sneller als gevolg van massa-vaccinatie) virus.

breakingnews | 03-11-21 | 14:31
▼ 12 antwoorden verborgen

Kuipers is druk met het slopen van sociale huurwoningen in Rotterdam, omdat er weer een nieuwe skyline bepalende megatoren gebouwd moet worden aan het Hofplein. Het zegt genoeg dat ze zo iemand ook inzetten om het aantal IC-bedden krap te houden.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 12:40

Stelling: Kuipers lijkt een stroman van de zorgverzekeraars en de bouwwereld. Goede overtuigende babbel.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 12:46

Kijk naar het Vaccine surveillance Report Week verslag van het Verenigd Koninkrijk: gov.uk, daar maakt men wel onderscheid in cijfers met wel en niet gevaccineerd, plus zelfs afkomst. Vaccinaties werken wel 5 maal, maar....... voor een half jaar.

Mart Bosman | 03-11-21 | 12:33 | 2

En dat is consistent met de cijfers. We zijn in februari gaan vaccineren, dan heb je eigenlijk maximale bescherming out-season. Als je een intelligent Ministerie van VWS en een ECHT OMT zou hebben, dan was er in de zomer gepleit voor boosters voor 60+ers. Dan had je de ziekenhuiscapaciteit kunnen beheersen en ondertussen bij het openen van de samenleving immuniteit kunnen opbouwen in de jongere generaties. Was je nu van al het gezeik af geweest.

Too little too late. Het is nu bizar dat er geen ECHTE actie ondernomen wordt. Ik zou verwacht hebben dat we veel meer naar testen moeten. Sneltesten kunnen massaal en toegankelijk gemaakt kunnen worden om zoveel mogelijk filtering aan de ingang te doen. Je zou kunnen kiezen om terug te gaan naar mondkapjes.

BBRDWR | 03-11-21 | 12:46

@BBRDWR | 03-11-21 | 12:46: Er is geen wetenschappelijk bewijs dat mondkapjes werken. Dus nee, kies daar maar niet voor.

culture_vulture | 03-11-21 | 12:55

Waarom gaat Kuipers niet eens aan zijn eigen werk?

dathoujetoch | 03-11-21 | 12:33 | 3

Inderdaad. Begin zo'n hekel aan die publiciteitsgeile kerels als Gommers en Kuipers te krijgen. Toen het in 2020 werkelijk bal was op de IC zat ie elke avond in een talkshow gezellig te babbelen en te vertellen dat zijn mensen het zo druk hadden. Nou lul, ga dan naar je eigen ziekenhuis om te bekijken hoe je die drukke mensen een beetje kan helpen.

Joris Beltsin | 03-11-21 | 12:38

@Joris Beltsin | 03-11-21 | 12:38:
Af en toe een andere kop op tv zou wel eens fijn zijn.

AdvocatusDiaboli | 03-11-21 | 12:44

@AdvocatusDiaboli | 03-11-21 | 12:44:
Andere man zou niet kunnen, stroman zorgverzekeraars (zo lijkt het).
Ze begrijpen dat de premies niet enorm omhoog kunnen en de marges moeten overeind blijven. Dus sturen ze hun lobbyist naar Den Haag en naar de talkshows. Eigenlijk wel logisch dat het zo werkt.

Watching the Wheels | 03-11-21 | 12:48

Vandaag in de T.: LIVE ’Niet-gevaccineerden zijn vaak laagopgeleid, ’rechts-christelijk’ of allochtoon’

- Hoe moeilijk is het om die groepen te bereiken? Lezen die “laagopgeleiden” nog een krant? Of lukt het alleen maar nog via Facebook?

theo-is-dood | 03-11-21 | 12:32 | 6

Vaccineren bij contante uitbetaling toeslag/uitkering

BoerKoekoek | 03-11-21 | 13:08

T: ¨maar bij volwassenen laten mensen met een laag opleidingsniveau zich juist relatief vaak vaccineren¨. Het staat er heel handig. Dus hoogopgeleiden...

squadra | 03-11-21 | 13:26

@GoedGaan | 03-11-21 | 12:42: Iets zegt mij dat u niet te overtuigen bent. Net als alle wappies zult u telkens weer nieuwe argumenten aanvoeren om te kunnen blijven miepen en palaveren en twijfelen. Terwijl het besluit allang is genomen: aan mijn lijf geen vaccin. Waarom?

Wiebenick | 03-11-21 | 13:32
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat zijn ze weer lekker duidelijk.
Je kunt die % gevaccineerden die in een ziekenhuis liggen niet over heel Nederland toepassen.
Er is een deel van de 15 miljoen gevaccineerden bij wie het vaccin niet goed werkt door een auto-immuunziekte, omdat ze chemo hebben, of ze worden toch ziek genoeg na de eerste verspreidingsfase omdat ze een longprobleem hebben. Die groep gevaccineerden heeft een grotere kans om in het ziekenhuis te komen. Dus als je niet weet hoe groot die groep is, weet je nog niets. En dat hoeft maar een paar 1/10000 % van die 15 miljoen te zijn en de ic ligt er meteen mee vol.

Wat we eerst moeten weten is of die groep gevaccineerden die in het ziekenhuis ligt verder geen andere problemen hebben.

AdvocatusDiaboli | 03-11-21 | 12:31 | 2

Die groep heeft ouderdom. Groot probleem dus.

sjef-van-iekel | 03-11-21 | 12:37

Heb het al eerder geroepen, vaccins werken prima om klachten te verlichten, daar geen twijfel over mogelijk. Maar net als vorig jaar niet te duidelijk mocht zijn dat het om een bepaalde groep patiënten ging die in het ziekenhuis lag (overgewicht, achterstandswijken), heb ik op dit moment weer het idee dat er gegoocheld wordt met cijfers.

Bewust, om dat het volk moet worden wijsgemaakt dat vaccineren de enige uitweg is. Logisch, want als je zou verkondigen met exacte cijfers dat het merendeel die nu nog in ziekenhuizen terecht komt allerlei onderliggend falen hebben, dan denkt het merendeel van de ongevaccineerden die geen onderliggend falen heeft "laat maar zitten dat vaccineren". Iedereen moet en zal aan de prik, maakt niet uit of het wat toevoegt.

Wybe Wabes Abbema | 03-11-21 | 12:41

Er zijn twee vragen, naast de noodzaak van nu in te voeren maatregelen, die er toe doen.
Heeft het lange termijn zin om de IC's op te schalen, wat zeggen de modellen?
en
Wat is het lange termijn perspectief van QR codes gebruiken voor toegang?

Al het andere is afleidingsmanoevres. De IC's lopen te vol, gevaccineerd of ongevaccineerd doet er niet eens zoveel toe, we moeten terug naar gedeeltelijk aan lockdown gelijkende maatregelen en hergroeperen.
Met blijven/meer prikken alleen redden we het dus niet.

CynicalBastard | 03-11-21 | 12:31 | 1

De modellen zeggen wat de makers van die modellen willen dat ze zeggen.

culture_vulture | 03-11-21 | 12:57

Is iedereen nou zo blind of ben ik de enige met ogen.

Even wat feiten op een rijtje.

- Israël was het eerste met vaccinatie.
- Het VK was zo ongeveer het tweede met vaccineren.
- Daarna kwam Nederland met vaccineren en daarbinnen eerst de ouderen en als laatste de jongeren.

- Israël was als eerste die riep dat ook gevaccineerde weer ziek werden en dus een booster nodig hebben.
- In het VK zien we nu ook dat in de ziekenhuizen (landelijk gemiddelde) het eigenlijk niet meer uit maakt of je gevaccineerd bent of niet, beiden liggen evenredig evenveel in het ziekenhuis.
- In Nederland zijn het vooral de ouderen waarbij we nu zogenoemde doorbraken zien bij ongevaccineerden.

Ben ik dan de enige die een trend in deze feiten zie? Ben ik de enige die zelf onderzoek doet (tegenwoordig iets vies volgens GeenStijl) of ben ik de enige die over landgrenzen kijkt?

Kunnen we op basis hiervan niet gewoon voorzichtig concluderen dat als het vaccin al werkt, de werking ervan binnen een jaar weer voor het grootste gedeelte weg is?

DerUnterMensch | 03-11-21 | 12:29 | 17

@Diederik_Ezel | 03-11-21 | 12:32:
Wie zegt dat?

Of bedoel je ook op termijn niet? Je snapt dat de hele booster discussie gebaseerd is op het afnemen van de effectiviteit.

Maar waarom durft men dat dan niet gewoon te zeggen. Van de ene kant speekt men wel over booster, van de andere kant moet het aantal gevaccineerde dat in het ziekenhuis wel zo vele mogelijk gebagatelliseerd worden.

Lekker bagatelliseren en straks loopt dat percentage steeds verder op omdat het voor steeds meer mensen steeds langer geleden is dat ze het vaccin hebben gehad. Dan vertrouwen meer mensen het vaccin minder.

Ben daar gewoon nu eerlijk op. Zeg nu al, ja er liggen gevaccineerde in het ziekenhuis en de effectiviteit van het vaccin lijkt op termijn af te lopen dus dat percentage gaat oplopen. Daarom adviseren we ook boosters.

Maar nee, alle zwakheden, mogelijke negatieve effecten en onzekerheden (niet bekend zijn van langere termijneffecten) moeten we vooral negeren en bagatelliseren. En dan gek vinden dat verzet ertegen straks alleen toe gaat nemen.

DerUnterMensch | 03-11-21 | 15:03

@Tanky | 03-11-21 | 12:40:
Ja nu, in Nederland, op dit moment. Dat is het punt. Maar we kunnen ook al weten dat percentage over tijd slechter gaat worden. Dat zien we namelijk in het buitenland waar ze sneller waren met vaccineren.

Ben daar nou gewoon eerlijk over. Doe niet alsof het vaccin heilig is, dan stel je straks mensen weer teleur en ben je dan weer helemaal verbaast waardoor vertrouwen in overheid en het vaccin afneemt.

DerUnterMensch | 03-11-21 | 15:09

Ach kijk dat dan: https://nos.nl/artikel/2404263-aantal-gevaccineerden-in-ziekenhuis-neemt-toe-optelsom-van-factoren

Wie had dat kunnen zien aankomen? Oow wacht....

DerUnterMensch | 03-11-21 | 21:25
▼ 14 antwoorden verborgen

Dat er steeds meer gevaccineerde patiënten in het ziekenhuis komen is naar rato niet meer dan logisch. Als 90% gevaccineerd is, dan is het niet meer dan logisch dat uit die groep de meeste patiënten gaan komen. Ik zou haast willen zeggen, Duhh!
Leuk voor wappies om met statistieken te liegen. "Kijk dan, zie je wel!" Dat het niet eens het halve verhaal vertelt, dat weten ze domweg niet.
Anders gezegd, als je een kom hebt met 90 rode knikkers en 10 blauwe, hoe groot is de kans dat je met 10 keer grabbelen alle blauwe eruit vist? Kom op mensen, dit is brugklas wiskunde!

Harvey2Face | 03-11-21 | 12:27 | 11

@snivoos | 03-11-21 | 12:38: 60+ in lockdown zodra de zorg overbelast dreigt te raken. De rest lekker verder leven.

Lood om oud ijzer | 03-11-21 | 12:47

De oververtegenwoordiging van de ongevaccineerden op de IC's zou toch een bel moeten laten rinkelen.

van Oeffelen | 03-11-21 | 12:48

Dat ligt aan de kansverdeling om een rode of blauwe knikker te trekken, ofwel de effectiviteit van de vaccins... als je t niet begrijpt kun je misschien terugvallen op de leraar rekenen lagere school...

Rest In Privacy | 03-11-21 | 12:51
▼ 8 antwoorden verborgen

Mwah, hij liegt niet, maar z'n cijfers komen uit de RIVM rapportage van een paar weken terug en lopen dus wat achter. professor van Dissel en zijn mensen doen de analyses en zijn dus meer up to date dan professor Kuipers uit het EMC. Overigens loopt proportie gevaccineerd in ziekenhuizen op door toenemende vaccinatiegraad in de general population (en dus niet door afname vaccin effectiviteit tegen ernstige ziekte), anti-vaxxers zijn nog steeds enorm oververtegenwoordigd in ziekenhuisopnamen.

Diederik_Ezel | 03-11-21 | 12:25 | 13

@van Oeffelen | 03-11-21 | 12:49: Je kunt ook eens wat managementlagen eruit flikkeren. Kost niets aan extra premie.

culture_vulture | 03-11-21 | 13:14

@van Oeffelen | 03-11-21 | 12:49: haha, ja, zoals gewoonlijk in Nederland. Verhoging komt er toch, dan maar wat hoger. Als we dan van dat hele IC geleuter af zijn betaal ik het met een glimlach..

mark' | 03-11-21 | 15:08
▼ 10 antwoorden verborgen

ik twijfel aan die grafiek van van Dissel. Waarom zo anders als bijvoorbeeld in Belgie? Waarom zou hij wel de waarheid spreken, waar Kuipers al liegt?

Ir. Wilhelmus | 03-11-21 | 12:24 | 4

De cijfers hebben betrekking op de periode vanaf 4 juli en geven dus niet de actuele situatie weer.

Lood om oud ijzer | 03-11-21 | 12:33

Ik denk dat de meeste cijfers wel degelijk kloppen, maar ze zijn heel selectief. Als je de slide goed tot je door laat dringen gebruiken ze waarschijnlijk cijfers van 4 juli tot 26 oktober om het percentage van wat nu opgenomen is flink te drukken

NietHenkLooij | 03-11-21 | 12:47
▼ 1 antwoord verborgen

Let vooral even op de datum bovenaan: vanaf 4 juli! De actualiteit is dus nog een stuk minder rooskleurig.

Lood om oud ijzer | 03-11-21 | 12:22 | 7

@Nohara | 03-11-21 | 12:30: De dansen met Janssen peik levert de nauwelijks extra ziekenhuis opnames op; enkel positieve besmettingen onder (gezonde) jongeren

NietHenkLooij | 03-11-21 | 12:46

@NietHenkLooij | 03-11-21 | 12:46: Maar ook in juli zaten we veelal "gewoon" rond de 60 opnames per dag, dus dat vertroebelt natuurlijk flink.

Lood om oud ijzer | 03-11-21 | 12:55

Doorzichtige volksverlakkerij. Als je niet beter wist zou je denken dat dit een experiment is om te kijken wat je mensen allemaal kunt laten geloven door ze maar bang genoeg te maken. Maar dat experiment is al talloze malen eerder uitgevoerd.

dihydrogenmonoxide | 03-11-21 | 13:39
▼ 4 antwoorden verborgen

wa gaat gebeurenis dat ongevaccineerdenzich proberente latenbesmetten om zo een genezen verklaringen daarmeeeen QR code te bemachtigen.
Kijkenwat dat voor de cijfers doet.

Andersdenkend | 03-11-21 | 12:22 | 4

Niet alleen Andersdenkend maar ook Andersschrijvend

Waakvlam | 03-11-21 | 12:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ok dan gooi Ik er wel een Godwin tegen aan: Joden mochten indertijd ook niet meer naar de bioscoop en op terassen zitten. En hoewel Ik niet ziek ben verwacht Ik als een melaatse 2.0 straks buiten de stadspoort te moeten verblijven.

Piet Karbiet | 03-11-21 | 12:22 | 4

Of je neemt gewoon een prikkie.

SterF... | 03-11-21 | 12:28

@SterF... | 03-11-21 | 12:28: Jij daar. Voor straf, schrijf honderd maal de regel "l'histoire se repète."

dihydrogenmonoxide | 03-11-21 | 13:42
▼ 1 antwoord verborgen

Dat virus gaat niet meer weg.
Wel uw geld.

van stampij | 03-11-21 | 12:21 | 1

En uw baan, uw vriendschappen, sportschool, café, restaurant, al uw verkansies, bioscoop, en alle winkels behalve de Super.

Maar verder geen door de strot geramde tweespalt in de maatschappij hoor. En er is ook geen prikdwang verder.

Wayfaring stranger | 03-11-21 | 12:41

Ik slik afweerremmers en heb dus een gemankeerd immuunsysteem. Gisteren heb ik mijn derde boosterprik gehad. Voel me prima, geen koorts, ben niet magnetisch geworden en heb vannacht geen erotische dromen van Bill Gates gehad.

ole guapa | 03-11-21 | 12:20 | 3

Dat laatste is het belangrijkste

Canis.bonus.es | 03-11-21 | 12:22

O, maar dan moet je nog even geduld hebben. Eventjes wachten tot de termijnen van de disclaimers van de fabrikanten zijn verstreken.

NiCeY | 03-11-21 | 12:23
-weggejorist en opgerot-
SamanthaNeus | 03-11-21 | 12:20 | 2

Als straks 100% van de mensen gevacinneerd is ligeen er in het ziekenhuis alleen maar gevaccineerde mensen. Het percentage gevaccineerden in het ziekehuis gaat dus oplopen. Dat is dan weer voer voor de wappies maar het zegt niets over de werking van het vaccin.

foka | 03-11-21 | 12:19 | 15

@ole guapa | 03-11-21 | 12:23: Maar dan kan niet kloppen als de vaccins echt +/- 95% beschermen (er van uitgaande dat ongevaccineerden 0% bescherming hebben) immers als 15% ongevaccineerd 100 opnames opleverts, zou 85% gevaccineerd met 95% reductie tot slechts (afgerond) slechts 28 opnames moeten leiden en dus de verhouding in het ziekenhuis daadwerkelijk de 80/20 zijn die het RIVM steeds uit de de hoge hoed tovert, maar we weten dat dat inmiddels echt niet meer zo is

NietHenkLooij | 03-11-21 | 12:36

@alexbl | 03-11-21 | 12:23: Mijn antwoord is dan altijd: Zie landen en staten die gewoon open zijn. Denemarken, Zweden, Florida etc. Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

culture_vulture | 03-11-21 | 13:22
▼ 12 antwoorden verborgen

"Ik kan die cijfers wel geven, maar dat kost heel veel moeite en u heeft niets aan die cijfers."

Fijn dat ie ook meteen bepaald dat die gegevens nutteloos zijn, zonder te weten wat men ermee van plan is, even los van het feit dat hij toegeeft dat die data dus WEL bekend is!

ReyNemaattori | 03-11-21 | 12:17 | 4

waarom ook moeite doen om transparantie te tonen? Dat erodeert alleen maar het vertrou.... oh wacht.

CynicalBastard | 03-11-21 | 12:27

Waarom zit ie daar dan vraag ik me af.

knutsel_ | 03-11-21 | 12:27

Hier, de cijfers. Dank aan MdH. Half september was het aantal ziekenhuisopname rond de 40 per dag. De afgelopen week was het 120. Als je die toename analyseert, dan is er een patroon, dat we inmiddels in veel landen terugzien. De toename is fors hoger onder de oudste leeftijdsklassen dan onder de jongste. Terwijl de toename van patiënten onder de 60 jaar van 135 naar 200 ging (een stijging van 50%) is de stijging boven de 60 jaar van 155 naar 630 gegaan (een stijging van 300%). Alleen al de groep boven de 79 jaar is gestegen van 110 naar 515!

NerdAlert | 03-11-21 | 12:29
▼ 1 antwoord verborgen

Zodra er maatregelen worden genomen op basis zogenaamde "adviezen" wordt je al bedonderd want schuilen achter adviezen van derden is zo doorzichtig.

Reebensteeltje | 03-11-21 | 12:17

Las in andere "kwaliteits" nieuwssites het nieuwe prikoffensief:
ongevaccineerden zijn allemaal heel dom& extreem laag opgeleid, ultrarechts
óf een stinkende buutnlander!
Gevaccineerden daarintegen hebben allemaal na de 1e prik al mega superpowers gekregen, laat staan hoe superior ze zullen zijn na de 3e prik+booster!!1!!!1!!

TijdelijkOptimist | 03-11-21 | 12:17 | 10

Wat opvalt is het aandeel van ongevaccineerden onder het zorgpersoneel (was toch duidelijk lager dan het landelijk gemiddelde?). Vergelijkbare problemen waren/zijn ook in Frankrijk, Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Louter Leuter | 03-11-21 | 12:43

@Louter Leuter | 03-11-21 | 12:43: Die mensen zitten in de praktijk het dichts bij het vuur en zien dagelijks in die praktijk dat er niet altijd goed omgegaan wordt met het voorschrijven van medicatie en de bijwerkingen hiervan.

De patiënten zijn in de grote aantallen niet meer dan een product, cijfers en statistieken. En nee ze worden niet door alle handen aan het bed zo gezien, dit is zo bij de beleidmakers, de handen aan het bed willen geen onderdeel worden van die cijfertjes en statistieken.

Zonder dat ze daar voor zichzelf een duidelijke positieve verhouding zien in voordelen/nadelen wat betreft de gezondheid gaan ze niet snel overstag om mee te doen met een medisch experiment wat het vaccineren tegen COVID uiteindelijk nog steeds is.

En waarom? Ze zien elke dag hoe je tussen wal en schip kan vallen en verstrikt raakt in regels en procedures en hierdoor geen adequate zorg krijgt wanneer je die echt nodig hebt.

Gisteravond bij Jinek, de grote baas van Pfizer in Nederland benadrukt nog eens dat de status van het door Pfizer ontwikkelde vaccin nog steeds één groot leerproces is:

https://mobile.twitter.com/IkNet/status/1455660980772409344?s=20

PieterC | 03-11-21 | 13:19

@PieterC | 03-11-21 | 13:19:
Er zijn veel overeenkomsten met de jaarlijkse griepprik - elke keer een gok op wat het komend seizoen in de top 5 staat. Die kant gaat het met covid ook op. En Pfizer zag dat het goed was.

Louter Leuter | 03-11-21 | 13:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Zeker moet je de risicogroepen, ouderen vooral proberen te beschermen met een booster. Helemaal voor. Maar laat het daar ook bij, alles onder de 50-60 eindeloos blijven prikken zodat er daarvan niet twee maar slechts eentje doodgaat is volkomen waanzin. Helemaal idioot zou zijn om dan maar iedereen die niet volop meegaat in die gekte het leven zuur te maken en te verketteren, dat dient geen enkel zinnig doel en maakt de hele samenleving kapot. Toch zijn we precies dát aan het doen met verraders als Kuipers op kop. Stug doorgaan op het gewenste pad, ook al moet je er keihard voor liegen om de maatregeltjes te legitimeren.

elfenstein | 03-11-21 | 12:16 | 1

Heb 2 prikken gehad, vaccinatie zou de uitweg uit de coronacrisis zijn, vervolgens weer maatregelen, kortom geen 3e prik meer. Ongezien de tiefus voor Markie en Hugeau!

Swaffelkaffert | 03-11-21 | 12:30

Een goede autoverkoper verkoopt alleen auto's die van oude vrouwtjes geweest zijn.

Mr_Natural | 03-11-21 | 12:16 | 1

Subaru impreza’s dus

Canis.bonus.es | 03-11-21 | 12:22

Voortschrijdende inzichten v.s. politieke belangen = ........( vult u zelf maar in ).......

Yor_Kok | 03-11-21 | 12:16

Wat is die Kuipers toch een waardeloze zak hooi! Kom is op voor je medewerkers in de zorg die allemaal weg lopen i.p.v. naar de pijpen van Hugo en Mark te dansen.

Cherrybouwdet | 03-11-21 | 12:16

CWZ Nijmegen heeft als één van de weinigen cijfers gepubliceerd.
Aandeel in oktober 63% gevaccineerd.
Ik begrijp niet waarom ze niet gewoon eerlijk de cijfers kunnen noemen. Het verzwijgen wekt alleen maar achterdocht en weerstand op.

zuurtjeregen | 03-11-21 | 12:15 | 2

En liggen die mensen daar met covid of door covid?

Canis.bonus.es | 03-11-21 | 12:19

Tja, nieuwe bestuurscultuur hè: transparantie en openheid, maar alleen op vlakken waarvan zij vinden dat dat nodig is.

ReyNemaattori | 03-11-21 | 12:21

De slimmeriken hadden dat allang gezien dat het niet klopt, of moet ik wappies zeggen?

Bjorn19851111 | 03-11-21 | 12:15 | 1

Coronaterroristen die het mandaad van de partij ondermijnen. Waar ik partij zei bedoel ik overheid, stop de tijd.

Incitatus | 03-11-21 | 13:12

Ik vertrouw kale kerels sowieso niet.

Normpje | 03-11-21 | 12:14 | 5

Mark en Hugo hebben een volle bos..

Mr_Natural | 03-11-21 | 12:18

Dude

Piet Karbiet | 03-11-21 | 12:25

@Piet Karbiet | 03-11-21 | 12:25: Paar haartjes heb je toch nog wel, vriend van mij?

Normpje | 03-11-21 | 12:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zou graag een onderverdeling willen zien.

Uit de ongevaccineerden groep:
- Hoeveel procent die op de IC ligt is ouder dan 70+?
- Hoeveel procent die op de IC ligt heeft een BMI hoger dan 30?
- Hoeveel procent die op de IC of in het ziekenhuis ligt heeft een niet westerse achtergrond?
- Hoeveel procent die op de IC ligt heeft onderliggend lijden?
- Hoeveel procent uit deze groep heeft nergens last van?

Uit de gevaccineerden groep:
- Hoeveel procent die op de IC ligt is ouder dan 70+?
- Hoeveel procent die op de IC ligt heeft een BMI hoger dan 30?
- Hoeveel procent die op de IC of in het ziekenhuis ligt heeft een niet westerse achtergrond?
- Wanneer hebben zij de eerste prik gehad en hoeveel vermindering heeft die prik nu ten aanzien van de effectiviteit?

Zonder dit soort data heeft het geen enkele zin om dit soort paniek de lucht in de te gooien zoals Kuipers of Gommers of Bruls of welke simpele ziel dan ook.

swagmachine | 03-11-21 | 12:13 | 5

Het is niet de bedoeling dat u zelf de data bekijkt, conclusies trekt en die afzet tegen de maatregelen die politici nemen en het verhaal wat ze daarbij vertellen.

IK ben wel klaar met grafieken over opnames, besmettingen en ziekenhuisbedden.
De vraag waar het nooit overgaat.

Wat is de exitstrategie mbt tot corona?

Incitatus | 03-11-21 | 13:08

@swagmachine | 03-11-21 | 13:13: de huidige situatie is een direct gevolg van het opengooien van de nachthoreca met deze vorm van QR (getest/gevacineerd/hersteld). Wat dus niet inhoud dat je geen corona hebt. Hoe gaan we dat oplossen? laten we de falende methode nu op veel meer plaatsen inzetten, om zo geen echte keuzes te hoeven maken en consistent beleid te voeren. Echt ik wordt zo moe van niet werkende non maatregelen als avondklok en QR, maar de massa schreeuwt om meer repressie.

Incitatus | 03-11-21 | 13:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Haha... iedereen liegt en verzint zijn eigen cijfertjes bij elkaar. Trek zelf je conclusie over de kwaliteit van dit soort mensen.

DeAapUitDeMouw | 03-11-21 | 12:13

Goedzo, lekker roeren in die strontpot! Kuipers pleegt fraude, we met die vent.

ceriel82 | 03-11-21 | 12:12 | 4

Is in de leer geweest bij Rutte

Waakvlam | 03-11-21 | 12:19

Kuipers heeft politieke aspiraties, heeft 'ie laten weten.
Daarnaast is de man voorzitter van de RvC bij Havestede, dat is een woningcorporatie. Oh ja....... hij is lever en darmspecialist.

demaup | 03-11-21 | 12:31
▼ 1 antwoord verborgen

Vaccins werken dus prima, als je de ziekenhuisopnames afzet tegen de massale groep gevaccineerden. Vrij kleine kans om met vaccin ziek in ziekenhuis terecht te komen.

Lorejas | 03-11-21 | 12:12 | 6

Er is slechts een HELE kleine groep wappies die vaccinwerking ontkent, de harde kern zo je wil. Het probleem is meer dat als je beweert dat unvaxxed de IC's doen vollopen, dan moet je dat ook kunnen staven met data dat een significant deel van de mensen daar ook unvaxxed is.

Je kan ook niet stellen dat alle mocro's crimineel zijn zonder daar cijfers voor te hebben(die worden even onsubtiel zwart gelakt als de ziekenhuiscijfers overigens). Dan bedrijf je geen wetenschap, maar politiek en daar moet Kuipers zich verre van houden.

Nu zijn unvaxxed inderdaad op de IC's, waar de cijfers bekend van zijn, een 3x zo grote groep uit als hun aandeel in de populatie(37% op ic vs 13% van de populatie oid). Maar het is bij lange na niet zo dat als iedereen vaxxed was de IC's leeg zouden zijn, dan zou je op nog steeds op 65% van de bezetting van nu steken. Met de delta waarmee die grafiek stijgt(hoger dan vorig jaar!!!!), maakt gaan we het hoe dan ook niet halen zonder zorg af te schalen, vaxxed of niet: pbs.twimg.com/media/FDQuwe1WYAMxXYx?f...

ReyNemaattori | 03-11-21 | 12:31

Als je de cijfers kan vertrouwen.
En dat kan je dus niet.

Pimp my Voortuin | 03-11-21 | 12:54

Prima? Ik geef het een zesje. Ik heb eigenlijk liever dat de WHO aanstuurt op een versie 2 ipv $100mln te pompen in het reverse engineeren van moderna. ( choice.npr.org/index.html?origin=http... )

dugo | 03-11-21 | 13:00
▼ 3 antwoorden verborgen

We worden structureel voorgelogen.

Dat is duidelijk.

Stinkend_zadel | 03-11-21 | 12:11 | 1

Het schandelijkste is dat je die grafiek zonder percentages NIET kan maken, de percentages zijn BEWUST NIET bij de grafieken gezet.

Misleiding

Bang voor de waarheid

Stinkend_zadel | 03-11-21 | 12:15

Kuipers zijn argument tijdens het debat was ook 'maar ik ben geen lid van het OMT, dus kan er niets over zeggen'.
De totale armoe van deze aandachtsgeile MDL-arts om maar niet verantwoordelijk gehouden te worden maar wel relevant te blijven.
Lekker vingertje kunnen wijzen en jezelf, wanneer het je uitkomt, in onschuld wassen.
Alsof die flapdrol niks in te brengen heeft. Zit overal bij en aan tafel en te oreren maar als het hem niet uitkomt....

de_beer_van_de_meer | 03-11-21 | 12:11

Ik heb het gehad.
Ik ga gewoon preventief op de IC liggen, jullie zoeken het maar uit.

Kaas de Vies | 03-11-21 | 12:10 | 4

Die is leuk, maar wie gaat u verzorgen?

VoltaireJohn | 03-11-21 | 12:19

@VoltaireJohn | 03-11-21 | 12:19: Voor het sponsbadje kun je ook ... euh ... zijinstromers (m/v/h naar gelang behoefte) inzetten. Ontlast het rest van het personeel.

SmurfenSlurfje | 03-11-21 | 12:29

Bij preventief moet ik meteen aan preventief ruimen denken. Eng hoor.

squadra | 03-11-21 | 12:40
▼ 1 antwoord verborgen

Percentage afkomst!
En percentage overgewicht.

Dank u.

Is dit nog nieuws? | 03-11-21 | 12:08 | 19

@theo-is-dood | 03-11-21 | 13:20: omdat het een experimenteel "prikje" is, langetermijneffect onbekend.
Dringt dat nou niet door???

momusopus | 03-11-21 | 15:01

@momusopus | 03-11-21 | 15:01: Het gaat inderdaad om een proefkonijnvaccin (medisch experiment). En daarbij hoort er een niet-gevaccineerde controlegroep te zijn.

Groenstrook | 03-11-21 | 15:24
▼ 16 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com