Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Proficiat Zeewolde. Facebook krijgt DataCenter

"Hello Zuckerberg, This is Wiebes.... Eric Wiebes"

Gefeliciteerd iedereen, we zijn een datacenter rijker in Nederland. Kreng komt te staan in Zeewolde, is HUGE, maar komt er toch met dank aan de lokale GroenLinks/PvdA die daarvoor landelijk weer keileuke pluchebaantjes voor terugkrijgt van de Oude Bestuurscultuur (want zo werkt het nou eenmaal - we noemen Schiermonnikoog en Amsterdam). Datacenter verbruikt evenveel prik als alle treinen van Nederland, evenveel als heel Amsterdam als daar op ALLE daken zonnepanelen lagen en gaat de Randmeren helemaal leegzuipen. Wil Facebook het datacenter groen poweren dan moeten er een miljoenmiljard zonnepanelen geplaatst worden en twee keer zoveel miljoenmiljard windturbines van 500 meter hoog om de 50 meter in woonwijken geplaatst worden. EN DAN NOG... moet u om half acht 's avonds de televisie uitdoen, de thermostaat op 16 zetten en koken op die inductieplaten gaat voortaan in shifts: oneven huisnummers van vier tot zes, even huisnummers van zes tot acht. Met de groeten van Eric Wiebes en Het Oude Elan.
UPDATE: Kabinet: Plannen voor NOG 20-25 DATACENTERS.

Reaguursels

Inloggen

Lekker top-down beleid weer!

Roetveegje | 17-12-21 | 21:01

De eerste 10 jaar moeten alle gemeente raadsleden met de financiele billen bloot. De belastingdienst moet alles uitpluizen. Geheid dat er een paar dikke enveloppen zijn uitgedeeld. Dus mocht u binnenkort een lokaal raadslid in Zeewolde zien in een nieuwe dikke BMW zien, dan weet u hoe de vork in de steel zit.

Geertje W | 17-12-21 | 15:41

Maar het grote voordeel voor Zeewolde: Jaarlijks een enorm bedrag aan onroerend goed belasting binnen harken. Nooit verwacht dat de pvda en groenlinks zich lieten kopen................................

Eminent | 17-12-21 | 14:33 | 1

Is vast en zekere een voorwaarde geweest dat ze dat dat niet kwijtgescholden wordt.
Wel veel hoogwaardige werkgelegenheid, zo'n datacenter zit vol met personeel en wordt echt vanuit een lage lonen land aangestuurd, voor zover dat al nodig is.

Zorc | 17-12-21 | 15:11

"We Facebooken, Instagrammen en/of Whatsappen erop los."
Hier niets van dat alles. Zo'n twee uurtjes internationale kranten scannen (zonder abonnementen), GS en nu en dan iets Googlen. Gebruik van een smartphone slechts als het per se en opgedwongen moet. Wel veel papieren boeken.
En ik hoop nog lang en gelukkig te leven zoals ik tot nog toe ook al deed.

WirMachenMusik | 17-12-21 | 14:31 | 3

Ok. En wat is je punt?

whitechocolateface | 17-12-21 | 17:50

@Zenzeo | 17-12-21 | 17:56: Juist, dit en nog meer. Bijvoorbeeld dat intelligente mensen minder moeite hebben met impliciete conclusies dan domme.

WirMachenMusik | 17-12-21 | 19:14

Flevoland leent zich hier uitstekend voor. Het is er relatief leeg en vlak. Veel wind dus goed voor windmolens. Prima dat ze het daar bouwen.

Parmenidis | 17-12-21 | 14:02 | 1

Zonde van de uitstekende landbouwgrond!

Dr. Worstenbroodje | 17-12-21 | 18:57

Blendle:
"GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger neemt er afstand van: „De fractie in Zeewolde -die slechts in de naam GroenLinks is- heeft helaas op eigen houtje geopereerd.” Dat klopt: de partij heet intussen „Actief Zeewolde”."
We weten dat Pritt niet dol is op GL, maar in dit geval heeft hij het dus mis. En ik zie nergens iets over beloofde baantjes, maar het is natuurlijk wel een manier van rechts om te proberen links zwart te maken.

cugel | 17-12-21 | 13:43 | 2

In het Journaal werd het ook gewoon een samenwerking van GL en PvdA genoemd.

FrankVeer | 17-12-21 | 16:59

@FrankVeer | 17-12-21 | 16:59: Als het echt zo is, en de PvdA wordt niet betwist, valt het me wel wat tegen dat deze partijen niet luisteren naar wat de landelijke politici van deze partijen hierover denken.

cugel | 17-12-21 | 18:17

Nou, ehh, "joepie" mn facebook pagina laad nog sneller.
NOT.
.
Maar goed, datacenters moeten ergens staan, dus ook een paar in NL.
@Stef, wel graag even de volgende puntjes in acht nemen:
1 - Besluiten voor nieuwe grote datacenters vanaf nu *landelijk* regelen.
2 - Extra kerncentrale(s) bouwen voor de stroom.
3 - Verplichting tot een circulair koelwatersysteem met oppervlakte water.
Drinkwater gebruiken totaal **verbieden**.

hotmint | 17-12-21 | 13:41 | 4

@cugel | 17-12-21 | 13:49: Eens met die kerncentrale dus.
Maar hoe gaan die asielzoekers helpen om een groeiend internet te faciliteren?

hotmint | 17-12-21 | 14:02

@hotmint | 17-12-21 | 14:02: Het was alleen om aan te geven, op een manier die de reaguurders hier zou triggeren, hoe duur een centrale is:

"Kerncentrales zijn niet goedkoop. Er zijn er op dit moment twee in aanbouw in Europa, beide in landen met meer ruimte dan Nederland. De kosten voor de Finse centrale bedragen nu al 9 miljard euro. De kosten voor de centrale in het Engelse Hinkley staan op ruim 20 miljard euro. Beide centrales zijn nog niet af en deze kosten kunnen nog verder stijgen."
www.nrc.nl/nieuws/2021/12/16/kerncent...
Dat is duurder dan immigratie en we hebben toch mensen nodig die werk willen doen dat Nederlanders niet willen doen.
Overigens wil ik geen islam in Nederland en uit dat soort landen komt het gros van de immigratie.

cugel | 17-12-21 | 14:12

@hotmint | 17-12-21 | 14:02: op hometrainers met dynamo's?
Bijvangst: na 16 uur trappen te moe om rottigheid uit te halen.

Veepert | 17-12-21 | 17:40
▼ 1 antwoord verborgen

Toch wel bijzonder dat z'n kleine k*t gemeenteraadje dit soort beslissingen kan nemen.. Ik begreep dat ze ook een prioriteit krijgen op het energienet. Dus de gele regio kan afgeschakeld worden om Meta van energie te blijven voorzien.
Het mooie is wel weer als de pleuris met Rusland uitbreekt dat de randstad op de vliegroute ligt van de bommenwerpers, mooi voor de verdwaalde bommen.
De datacenters leveren geen extra werkgelegenheid op, zijn een hoog risico voor vijandige landen, slurpen mega veel energie, moeten gekoeld worden wat de biodiversiteit in de sloten en rivieren gaat aantasten in de regio, de burger heeft 0,0 profijt en ga zo maar door.
En dat allemaal door een paar lokale gemeenteraadsleden besloten.

FapMaster | 17-12-21 | 13:29

Ik dacht dat Feestboek zijn tijd had gehad??

Nooit begrepen, trouwens, waarom die site voor bakvissen met beugels & neusringen en paupers die hun overbodigheid tevergeefs nog enige glans proberen te geven, zo immens populair is geworden.

Peter Emile | 17-12-21 | 13:08 | 3

FB wel, metaverse gaat het nu worden

clockandhammergame | 17-12-21 | 13:59

Valt mij vaak op dat de links alternatieve wereldverbeterende liefdes tegels plaatsende wiggelroede bluesdansers vaak het tegenovergestelde zijn van het tegeltje dat ze plaatsen. En als je dan vraagt wanneer ga je beginnen dan staan ze je kwaad aan te staren of ze betrapt zijn.

jitro | 17-12-21 | 14:02

Het is een aanfluiting dat amateuristische ambtenaren en politici in de onderhandelingen met de grote jongens van de grote bedrijven zich laten inpakken. Wat mij nog meer ergert is dat de superrijke multinationals mega-subsidies lachend in hun zak steken en ook nog eens belachelijk lage prijzen betalen voor hun energie. Hoezo de vervuiler betaalt?

Graaier | 17-12-21 | 13:07

Met één kerncentrale moet de stroomvraag toch makkelijk geregeld kunnen worden ?

Reden | 17-12-21 | 12:57

Essay van Martijntje Smits: 'Nederland verkoopt zichzelf met ruimte voor datacenters als digitale poort naar Europa.'
Ze pleit ervoor van datacentra nutsbedrijven te maken.
'Uitgangspunt daarbij is dat essentiële infrastructuur in publieke handen hoort en niet in handen van private, monopolistische bedrijven.'
www.trouw.nl/verdieping/nederland-ver...

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 12:45 | 1

Goed artikel. Dank hiervoor. Werkelijk een raadsel dat de hoogste autoriteiten de bouw toestaan terwijl we op elektriciteit moeten besparen. Om maar wat te noemen.

Dr. Worstenbroodje | 17-12-21 | 22:58

En waar staat GeenStijl. In a

datacenter.

flippyHupsakeetje | 17-12-21 | 12:36

We willen zo'n datacenter niet voor onze deur, maar we gebruiken wél volop de diensten van Meta. We Facebooken, Instagrammen en/of Whatsappen erop los. De discussie of zo'n datacenter er moet komen zou volgens mij dan ook meer op een ander vlak gevoerd moeten worden, namelijk duurzaamheid. Enerzijds willen we klimaatdoelen halen als het beste kindje van de klas, anderzijds halen we de ondermijning ook meteen zelf binnen. Iets als hozen met de kraan open dus.

Als ik Facebook als voorbeeld neem, dan zie ik een sociaal netwerk waar, tussen wat nuttige dingetjes door, vooral veel geneuzel wordt gedeeld met elkaar. Foto's van kat en hond, de kinderen, het eten, etc. Hardstikke leuk en vast ook sociaal ergens goed voor. Maar de vraag rijst, of je de infrastructuur tot in het oneindige moet uitbreiden om dat allemaal te blijven faciliteren. Dat is nu nog een taboe, om daarover te praten. Maar als het gaat over fysieke infrastructuur, namelijk snelwegen, dan zijn we het er allemaal wel een beetje over eens dat al die extra wegen door ons land niet echt wenselijk zijn, maar meer een noodzakelijk kwaad. Ik geloof dat de deze discussie een héél klein voorproefje is van een discussie die de komende jaren steeds vaker gevoerd zal gaan worden, ook op digitaal gebied: "Hebben we het wel nodig?"

CoffeeDick | 17-12-21 | 12:23 | 3

De vestiging van een datacenter (toevallig dit keer Facebook) is totaal iets anders of je Facebook een leuk medium vindt of niet . Heeft niets met elkaar te maken.

johnyl | 17-12-21 | 13:32

"We Facebooken, Instagrammen en/of Whatsappen erop los."
Hier niets van dat alles. Zo'n twee uurtjes internationale kranten scannen (zonder abonnementen), GS en nu en dan iets Googlen. Gebruik van een smartphone slechts als het per se en opgewongen moet. Wel veel papieren boeken.
En ik hoop nog lang en gelukkig te leven zoals ik tot nog toe ook al deed.

WirMachenMusik | 17-12-21 | 14:25

@johnyl | 17-12-21 | 13:32: Het gaat ook verder dan feestboek he, het gaat om de manier van denken. Waarom niet oplossingen zoals een opt-in op behoud van data. Oftewel: wil je dat je kattenplaatjes langer dan een jaar bewaard worden? Dat kan, maar kost geld. Zal al een hoop data schelen.

Ook iets wat ik altijd apart vind:
Bij ons thuis kijken de kinderen veel Netflix. Sommige filmpjes worden meer dan 10x per week bekeken. Waarom dat allemaal steeds weer streamen en alle digitale infrastructuur belasten? Waarom wordt dat niet bij mensen thuis in een buffer opgeslagen?

We denken nog ouderwets en daarom ontstaan nu allerlei problemen. Welvaartsziektes.

CoffeeDick | 17-12-21 | 16:02

Daarmee is in elk geval ook duidelijk waar die nieuwe kerncentrales gaan komen, omringd door hoge windmolens...

ruud76 | 17-12-21 | 12:19

Zo, toch weer wat landbouwgrond afgesnoept. Het begin is er. Nog maar 25% te gaan. Kudtboer’n.

Von Knarrenstein | 17-12-21 | 12:13

Een mooi voorbeeld van waar de innige samenwerking van PvdA en GL toe leidt. Zeg het één, doe het ander, denk niet na.

Cor Netto | 17-12-21 | 12:07

Als Amerikaans miljardenbedrijf een paar nitwits uit de provincie uitnodigen voor snoepreisjes naar Silicon Valley en hoppa, weer een datacenter geregeld. De Nederlandse bevolking draait er wel voor op met nog hogere energiebelasting.

omwenteling | 17-12-21 | 11:57

Het is wel goede taktiek: zoek een klein gehucht met veel onbebouwde grond, doe wat halfzachte beloften en je windt de parttime, liefdewerk oud papier, politici daar zo om je vinger.

Rennieflox | 17-12-21 | 11:55

Ik neem aan dat Zeewolde eerst een mega kerncentrale bouwt.

echtpaul | 17-12-21 | 11:51

Prima toch, een groot facebook datacentrum in Nederland?

Ik zie graag hoe vijandelijke machten hun vitale infrastuctuur plaatsen op schootsafstand van de zware artillerie van onze krijgsmacht.

quantumcollider | 17-12-21 | 11:27

Maar in welke datacenter staan al onze plempsels op GS nu eigenlijk? En hoeveel ruimte neem die archiefkast in beslag? En welk energie-opwekker wordt er gebruikt? En wat gebeurd er met de restwarmte?

Schemerlamp | 17-12-21 | 11:20 | 1

Schemerlampje uit... spaart weer wat..

Troyan horse | 17-12-21 | 13:18

NOS: "Ondertussen is op landelijk niveau het besef ontstaan dat dit soort besluiten niet aan de lokale politiek overgelaten kan worden."

Mijn verwachting is dat dit 'besef' zal ook ontstaan voor de aanwijzing van opvangplekken en AZC's. De huidige 'aanwijzingen' vanuit Den Haag aan het adres van gemeenten creëert teveel turmoil op de socials, boze burgemeesters en is koren op de molen van de 'populisten'. De COA zal rechtstreeks gaan dealen met Den Haag. Mark my words.

De leugen regeert | 17-12-21 | 11:16

Bizar en schandalig!

Ray Skak | 17-12-21 | 11:07

Toch al weer gauw 5 banen gecreeerd voor de Zeewoldse poetsvrouwen.

Vanilla | 17-12-21 | 11:05

Wanneer Zeewolde glasvezel krijgt is nog onbekend.

Acidstain | 17-12-21 | 10:52 | 1

12 jaar geleden.

Von Knarrenstein | 17-12-21 | 12:05

Alles in de cloud, lekker makkelijk. Maar juist al die data online opslaan kost megaveel energie.
Als we allemaal onze foto’s op een SSD zetten en backuppen met een USB stickje, hoeveel energie zal dat besparen? Nog afgezien van het feit dat het stuk veiliger is om je data niet online te zetten.

BrulSpin | 17-12-21 | 10:51 | 2

Kijk, dit lees ik graag. Nadenken over jouw individueel aandeel in dit geheel ipv het makkelijke en goedkope gejank.

Amsterdamsko | 17-12-21 | 10:54

Of een eigen cloudserver inrichten zonder dat er een derde mee aan de haal kan/gaat..

All_Anonymous | 17-12-21 | 17:24

Hahaha.... altijd lachen als mensen geconfronteerd worden met de consequenties van hun eigen handelen. Dus iedereen (ook ik) produceert en vreet data en gaat vervolgens lopen miepen als de consequentie daarvan duidelijk wordt in de vorm van een datacentrum. Inconsequente mensen... altijd lachen!

Amsterdamsko | 17-12-21 | 10:48 | 4

@Wattman | 17-12-21 | 10:58:
Dit bedoel ik nou: die 'not in my backyard' houding.
In die zin heb ik juist bewondering voor het besluit van het kleine Zeewolde. Waar zo'n kleine gemeente nou juist groot in kan zijn terwijl ze zich ook hadden kunnen beperken tot de grootte van de stoeptegels en de kleur van de lantaarnpalen.

Amsterdamsko | 17-12-21 | 11:08

@Amsterdamsko | 17-12-21 | 11:08:

Haha precies dat laatste, meer hoeft niet en is ook te hoog gegrepen. Heb je Yvonne van Bruggen zien spreken ? Die zou ik nog geen post laten bezorgen bij PostNL.

Wattman | 17-12-21 | 11:13

@Wattman | 17-12-21 | 11:13:
Haha... ik heb haar niet zien spreken maar ik gun haar zo'n megabesluit.

Amsterdamsko | 17-12-21 | 11:17
▼ 1 antwoord verborgen

Ik hoop dat de aankomende gemeenteraadsverkiezingen een grote afrekening worden! Het gaat vast niet gebeuren maar ik hoop het zo erg. We moeten allemaal vanaf nu alleen nog maar meehelpen campagne voeren voor de lokale partijen. En dan bij voorkeur niet via de socials.. dat kost alleen maar data en we willen niet nog meer datacentra toch! Dus sluit je aan bij een lokale partij en ga ervoor!!

deministerpresident | 17-12-21 | 10:48

Het is natuurlijk te gek voor woorden, dat een gemeente, en nog wel zo´n kleintje als Zeewolde, een beslissing kan nemen die een energievraag oplevert die vér die van de gemeente in kwestie overstijgt.
Dat moet in de toekomst onmogelijk gemaakt worden, dat gemeentes zich bemoeien met zaken die provinciaal of landelijk een grote impact hebben.

KeesBruin | 17-12-21 | 10:45 | 2

Rijk gaat over energievoorziening, provincies en gemeentes over ruimtelijke ordening.

Het rijk en met name de VVD had dit tegen kunnen houden, welkom in de corrupte wereld van de VVD.

Wattman | 17-12-21 | 10:51

Er zal toch nog wel met de energielevancier gesproken moeten worden, voordat je zo'n doos gaat bouwen. En laat die nou juist klagen over de stabiliteit van het net, de moeite die ze hebben om nu al aan de vraag te voldoen.

nietoftochwel | 17-12-21 | 11:12

Met deze datacenters wordenmeerdere landen bediend, zeer waarschijnlijk niet in de regio. Tijd dat hier wat koppen gaan rollen want het is al lang bekend. Die in de wieringermeer bedient het midden oosten, SA om specifiekte zijn. Door dit datacenter worden mensen onderdrukt, gevangen en gemarteld. Misschien moet Amnesty international zich hier eens mee bemoeien ipv wat voor nutteloze dingen ze nu aan het doen zijn.

littlelebowsky | 17-12-21 | 10:43 | 2

Hahaha... ik neen aan dat uw tegel ironisch bedoeld is.

Amsterdamsko | 17-12-21 | 10:50

@Amsterdamsko | 17-12-21 | 10:50: Niet ironisch, enkel het laatste. Ieder land zijn eigen data centers. En laat die warme landen maar dik betalen voor die koeling.

littlelebowsky | 17-12-21 | 12:00

En dan tenslotte het volgende: dhr. Schaaf van Leefbaar Zeewolde rekent in zijn bijdrage in de raadsvergadering van gisteren even netjes voor dat de Nederlandse samenleving over twintig jaar gerekend € 130,- per jaar per gezin (4 personen) aan subsidie aan dit datacenter zal moeten ophoesten. Volgens hem levert het 1,2 miljard op en kost het 12 miljard aan subsidie.
Jaarlijks geeft de Nederlandse samenleving 621 miljoen aan subsidie uit aan dit datacentrum. En daarna richt ook hij zich tot de burgemeester.
www.youtube.com/watch?v=BxY-qmeeIvE&a...
Vanaf 3:34:55.
Daarvoor heeft zijn collega Ekker al uitgelegd dat Harderwijk en Zeewolde samen maar 20% van de restwarmte van het datacentrum nodig hebben.

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 10:36 | 1

Het is echt tenenkrommend dat zo'n bolle domme muts van Groenlinks/PVDA dit erdoor kan drukken. (samen met D66, je weet wel die klimaatdrammertjes)

Wattman | 17-12-21 | 10:45

Het is van de zotte dat wezenlijke belangrijke zaken overgelaten worden aan dorps’’’politici’’’. Dergelijke zaken daar niet thuis. Hoewel, kakelkipjes als Dilan Yeşilgöz zijn nu ook weer niet echt alles.

RGV42 | 17-12-21 | 10:36

Dus? Wie heeft er zijn Whatsapp, Instagram, Facebook, Messenger, Facebook Watch en Facebook Portal. Alsmede Oculus, Giphy en Mapillary opgezegd?
Schijnheilig gejank.

Jan Lange3373 | 17-12-21 | 10:35 | 7

Ik gebruik geen van die dingen maar daar gaat het niet eens om: Nederland verkoopt zichzelf als digitale poort naar Europa, het gaat om opslag van data overal ter wereld. Waarom moet dat hier in Nederland?

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 11:45

Simplistische voorstelling van zaken.... wie vliegt er ook ? Wie rijdt er auto ? Wie heeft nog geen warmtepomp ? Wie scheidt z'n afval ? Wie ligt als anticvaxxer op de IC ?

johnyl | 17-12-21 | 13:36
▼ 4 antwoorden verborgen

7 December 2021, vragenuurtje, antwoorden van Blok op vragen Azarkan:

'Minister Blok:
Dank u wel, voorzitter. Aangezien u begon met ons te wijzen op een bijzondere gast op de tribune, Tom, wil ik richting Tom uitspreken dat ik het heel bijzonder vind dat hij hier vandaag bij het vragenuurtje is.

Dan de vragen van de heer Azarkan. Zijn vraag is allereerst of er voorrang is verleend aan Facebook. Het antwoord daarop is: er is geen voorrang verleend aan Facebook. Het Nederlandse elektriciteitsnet kent een aansluitplicht voor iedereen die daar een aanvraag voor doet. Facebook was sowieso aangesloten. Het verzoek dat op het bureau van mijn voorganger Wiebes terechtkwam, was of er de mogelijkheid bestond voor een directe aftakking van het hoogspanningsnet. Dus dat is geen voorrang. Dat is een ander soort aftakking, die ook door Facebook zelf betaald zou worden. Zoals in de openbaar gemaakte stukken gelezen kan worden, heeft mijn voorganger aangegeven dat hij het verstandig vond om die aftakking mogelijk te maken, gezien de nadrukkelijke wens van provincies en gemeenten om deze investering mogelijk te maken. Maar dat is geen voorrang.

De tweede vraag van de heer Azarkan is: waarom is het advies van de ambtenaren niet gevolgd? Dat advies is openbaar. Dus iedereen kan meelezen dat de betreffende ambtenaren een aantal voor- en nadelen opsommen. Maar de nota zegt nergens: beste minister, u moet dit niet doen. Ik, mijn collega's en dus ook mijn voorgangers krijgen iedere dag ambtelijke nota's op ons bureau. Soms staat daar expliciet in: u moet het niet doen. Dat komt overigens niet zo vaak voor. Over het algemeen staan daar voors en tegens in. Nogmaals, het is een openbare nota, dus iedereen kan hierin lezen dat de ambtenaren voors en tegens aangeven. Bij de tegens noemen ze inderdaad de aspecten die de heer Azarkan ook noemt. Er is een landelijke omgevingsvisie, de NOVI. Die is overigens niet bindend, maar adviserend. In die visie staat dat we datacentra liever aan de rand het land zien. Er is sprake van een groot energieverbruik. Maar in de ambtelijke notitie wordt aan de andere kant weer aangegeven dat er een expliciete wens is van de lokale overheden, en overigens ook dat het juridisch mogelijk is om binnen de wet zo'n aparte aftakking mogelijk te maken. Het is een heel gebalanceerd ambtelijk advies. Ik ben eerlijk gezegd niet op de hoogte van een kortingsregeling.

Dan is er nog de vraag naar de betrokkenheid van de minister van Economische Zaken. De minister van Economische Zaken is verantwoordelijk voor het onderdeel energievoorziening. Mijn voorganger combineerde nog de functies die nu voor een deel bij collega Yeşilgöz belegd zijn. Dus de vraag of zo'n aparte aftakking mogelijk is, is bij hem voorgelegd. Dat is ook in de openbaar gemaakte stukken aangeven. De kant van de ruimtelijke ordening ligt niet bij het Rijk, dus ook niet bij de minister van Economische Zaken, maar bij lokale en regionale overheden. Zo hebben we dat geregeld in Nederland. In deze Kamer is wel de volgende vraag al eerder aan de orde geweest. Is het niet nodig om meer nationale regie uit te gaan oefenen op datacentra, die tegelijkertijd een grote energievraag en een groot ruimtebeslag met zich meebrengen? Collega Yeşilgöz zal binnenkort samen met de minister van Binnenlandse Zaken daarop terugkomen in een brief aan uw Kamer. Dan komt inderdaad de vraag aan de orde of je door moet gaan met de huidige verantwoordelijkheidsverdeling, waarbij de verantwoordelijkheid voor de ruimtelijke ordening bij provincie en gemeente ligt, en die voor de energievoorziening bij het Rijk. Of moet je daar andere keuzes in maken? Dat is echter een toekomstige keuze.'

Wattman | 17-12-21 | 10:32

Het is toch al veel langer bekend dat NL met zijn verschrikkelijk naief klimaatbeleid met dito subsidies een enorme pull-factor creeert voor investeringsfondsen die energieparken neerzetten waar vervolgens als vliegen op stroop datacenters op af komen.

LucaBrasi | 17-12-21 | 10:31

En maak jullie borsten maar alvast nog natter, want op een steenworp afstand komt er nog een ander, even groot datacenter, zie Almere Deze Week, bericht jongstleden 14 december.

Roterodamus | 17-12-21 | 10:27 | 1

... met inmiddels een nieuw bericht erover van Almere Deze Week vandaag.

Roterodamus | 17-12-21 | 10:28

Ik had begrepen dat het Facebook datacenter volledig op groene stroom draait en dan dus sluit als het donker wordt en de wind gaat liggen, is het niet?

Leoverig | 17-12-21 | 10:27 | 1

Welnee joh, ze schuiven dan gewoon meer bomen in de biomassacentale.

ReyNemaattori | 17-12-21 | 10:31

Flink gecashed daar. Wie had dat nou gedacht?

Waar-is-niets | 17-12-21 | 10:25

In Nederland is corruptie gelegaliseerd via baantjes, gouden handdruk etc.

Der Schnitzeljäger | 17-12-21 | 10:24

Het elektriciteitsnet is nu al overbelast.

thanseeuwen | 17-12-21 | 10:22

Ben wel benieuwd naar de gemeenteraadsverkiezingen voor met name GL en PvdA op 16 maart 2022.Drie maanden na zo'n ingrijpend besluit is toch niet zo heel lang.
Maar ok,het geheugen van de doorsnee burger is relatief kort...

roberto9715 | 17-12-21 | 10:20 | 2

Hopelijk worden ze afgestraft.. maar ja het bestemmingsplan is dan al gewijzigd en een ander zit met de gebakken peren.

johnyl | 17-12-21 | 10:25

Sinterklaas bestaat, kijk maar daar zit hij in Zeewolde. Fijne partij die PvdA. En Greonlinks wat is er duurzaam aan dit datacentrum waar wij met zijn allen voor moeten bloeden omdat we dan nog meer CO2 emissie moeten gaan minderen dan al voorzien? Reken er maar op dat de burgers dat moeten gaan ophoesten, bijvoorbeeld door geen auto meer te mogen rijden of de kachel de deur uit te doen. Groenlinks en PvdA: milieuterroristen die werken voor het machtige bedrijfsleven! Wat levert dit alles ons eigenlijk op aan inkomsten? Wedden dat ze de stroom voor kostprijs krijgen?

zorgeloos-type | 17-12-21 | 10:35

ze betalen toch belasting 60% toch ?

newray | 17-12-21 | 10:19 | 2

Via de Kaaimaneilanden.

Acidstain | 17-12-21 | 10:36

@Acidstain | 17-12-21 | 10:36:
De enige zandplaat ter wereld waarop men zich geen zorgen maakt over zeespiegelstijgingen.

kindapaas | 17-12-21 | 11:59

Zag van de week een extreem oude Ford Transit, 1 van de meest vervuilende bestelbussen. Achterop stond de tekst,"elektrisch rijden doe je op de kermis". Als ze dit soort datatrommels mogen bouwen kunnen we wel tot 2150 in vervuilende diesels rijden.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 10:15

Hoeveel windmolens en zonnepanelen zijn daarvoor nodig?
Mijn vraag concreet: Hoeveel ruimte neemt dat in beslag in het dichtstbevolkte land van Europa dat afstevent op 20 miljoen nieuwe inwoners en een chronisch woningtekort heeft.
Hoe gaan we ooit klimaatdoelstellingen halen als je steeds meer energieverbruikers erbij krijgt en simultaan energiebronnen met een enorme energiedichtheid afwijst wegens slecht voor het klimaat?

ratelaar | 17-12-21 | 10:13 | 5

@Ashtrey | 17-12-21 | 10:15:
Dat klopt niet idd. 2,2 miljoen nieuwe inwoners waarmee Nederland af- stevent op 20 miljoen inwoners.

ratelaar | 17-12-21 | 10:21

@ratelaar | 17-12-21 | 10:21: I know, maar in artikeltje hierover stond volgens mij ook een jaartal: 2050? Even nuance.

Ashtrey | 17-12-21 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Kan het stroomnet dat wel aan?
En wat betekent dit voor de kosten van mijn hardware? Gaan CPU, GPU en geheugen prijzen nu nog verder omhoog?

Met_baard | 17-12-21 | 10:12 | 2

Als het al off-the-shelf hardware is, is het zeker geen consumentenhardware die in je huis tuin en keuken pc zit.

SailingDuck | 17-12-21 | 10:23

@SailingDuck | 17-12-21 | 10:23: Die off-the-shelf hardware gebruikt dezelfde chips die al niet aan te slepen zijn voor desktop en laptop PC's. Het mag allemaal een andere form factor hebben, maar in de grote datacrunchers gebruiken ze toch ook een boel GPU's. Gewoon omdat die qua rauwe rekenkracht sneller zijn dan CPU's.

Met_baard | 17-12-21 | 12:18

Tja, goed voorbeeld doet volgen. Geïnfecteerd met het gekonkel van Rutte 1,2,3,4 dacht Zeewolde het ook wel te kunnen. Santé!

Acidstain | 17-12-21 | 10:12

Einde van de toespraak van Franke Remerie van Land van Ons (burgerinitiatief dat landbouwgrond opkoopt voor natuurlijke landbouw) in de gemeenteraadsvergadering gisteren:
'Tot slot: mijnheer de burgemeester, wat ik pijnlijk vind is dat u als burgervader uw raadsleden niet heeft beschermd tegen wat er nu gaande is. U weet al 2 jaar van deze plannen. Plannen waar u geregeld overleg over heeft gevoerd met kabinet en provincie. Juist u had op tijd moeten beseffen dat, waar u hoopte op een positieve respons op dit idee, er maatschappelijke veranderingen zijn die andere keuzes noodzakelijk maken. In plaats daarvan heeft u willens en wetens uw raadsleden naar voren geschoven als de mensen die de beslissing moeten nemen. In plaats van dat u ze heeft behoed en op tijd hebt ingezien dat dit plan niet rijp is voor besluitvorming en ook op een ander niveau moet worden beoordeeld.'

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 10:12 | 1

Daar is geen woord Chinees bij!

Acidstain | 17-12-21 | 10:13

Waarom flikkert FB dit niet lekker ergens in Afrika neer? Ruimte zat en dan kunnen ze lekker deugen met werkgelegenheid creeeren, zon zat voor zonnepanelen. Maar nee het moet op het dichtstbevolkste stukje aarde staan... Zal vast niks te maken hebben met subsidies op zonnepanelen etc.

Behangdelul | 17-12-21 | 10:08 | 4

Infrastructuur voor internets, daarom.

Ashtrey | 17-12-21 | 10:16

Nederland heeft een stabiel politiek klimaat, althans dat denkt men.
Wellicht dat stabiel politiek klimaat synoniem is voor: doen precies wat onze lobby vraagt.
Mooi hoor technocratie... Zou je bits en bytes ook kunnen eten? Zou het aangenaam zijn een wandelingetje te maken in zo’n datacentrum als het vroege voorjaarszonnetje doorbreekt?

ratelaar | 17-12-21 | 10:19

@* Il Principe * | 17-12-21 | 10:11: u sliep onder een steen de laatste 20 jaar?

tis_wat | 17-12-21 | 11:08
▼ 1 antwoord verborgen

Mijn water studenten leerden dat -als je al een fabriek nodig had- je die dicht bij een waterbron zoals een rivier bouwde. Dus beter niet boven op een berg of in de woestijn.
De NO polder, waar Zeewolde binnen valt, was een project dat moest slagen. Voor de aanleg is nooit een kosten-baten analyse gemaakt en dus was het een groot succes. Er kwamen boeren en overloop uit Amsterdam.
Daarna werd de polder ingezet voor energie, windmolentjes, windmolens en giga windmolens. De boeren, die het land vrijwel cadeau hadden gekregen als ze maar elders op zouden rotten, lachen zich nog steeds de ballen uit de broek. Door anderen betaald subsidieland bijna gratis en nu goud door windmolen en zonnesubsidie. Dat land kan je ook verpatsen aan asielontwikkelaars en andere internationale opererende boeven als Facebook en Amazon. Die boeren in het lokale bestuur toch.
Oh ja, en vlak bij de bron, in dit geval gesubsidieerde wind- en zonneparken want die zijn daar al. En wat niet is wordt subsidieslurpend bijgebouwd.
Landschap, stikstof en andere groeigassen, gezondheid, pensioenpotten, weg er mee.
Maak allen plaats voor de geldpers en, want geld is gratis en mensen kan je omvolken.
We hebben geen eigen energiebedrijven, bepalen niet waar de gekmakende te produceren energie naar toe gaat. Een stroomvoirziening die gestuurd wordt door gecorrumpeerde CO2 certificaten.
Nieuw elan, nieuwe kansen.
Thom de Graaf, de RvS monarchiehater, weet het ook:
Je hebt alleen spijt van dingen die je wel hebt gezegd maar nooit hebt gedaan.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 10:07

Zeewolde stemt in met komst baantjescentrum.

Als we de energie van de baantjescaroussel zouden aftappen kunnen ALLE datacentra daarop draaien.

HeelStijl | 17-12-21 | 10:04 | 3

De enige banen die er voordeel bij hebben zijn de aannemers en de bouwvakkers die het datacenter gaan bouwen. Als het klaar is volstaan 2 beveiligingsmedewerkers die af en toe een rondje over het terrein lopen, de rest gaat vanzelf.

johnyl | 17-12-21 | 10:11

@johnyl | 17-12-21 | 10:11: en gezien de overspannen aannemersmarkt zijn dat buitenlandse bedrijven. FB een groen imago, buitenlandse bedrijven die de investeringen uitvoeren en de de Nederlandse energieconsument die de rekening daarvan mag betalen.

therealbraindump | 17-12-21 | 10:15

@johnyl | 17-12-21 | 10:11: En de gemeenteraadsleden en ambtenaren die zich naar een gouden toekomst hebben gestemd.

HeelStijl | 17-12-21 | 10:16

Ach, gewoon bouwen. We willen toch allemaal Facebooken, Instagrammen, etc?
Oh, wat zeg je? Vergroening? Klimaat? Energieschaarste? Ach, straks met recht: Oeverloos gezeik....

Opblaas_boot | 17-12-21 | 10:03

Denk je nu echt dat Den Haag niet achter de schermen dit mogelijk heeft gemaakt?! Ze zitten er vuistdiep in en lachen zich rot dat de lokale politiek nu voor hun de kolen uit het vuur mogen halen.

Uranus1767 | 17-12-21 | 10:01 | 7

Als de Haagse fracties echt hun lokale collega's onder druk hadden gezet, had men tegen gestemd. Dus hier is een heel raar spelletje gespeeld. Wat ook opmerkelijk is dat ik me afvraag wie nu precies op zo'n datacenter zit te wachten. De bevolking in ieder geval niet, de doorsnee Nederlander denk ik ook niet... dit besluit rammelt aan alle kanten en er kan maar één verklaring voor zijn en dat is het grote Geld. Zeewolde heeft zich blind gestaard op een prestigeproject van een multinational.

johnyl | 17-12-21 | 10:23

@Opblaas_boot | 17-12-21 | 10:05: Het Rijksvastgoedbedrijf is eigenaar van een deel van de benodigde grond. En dat heeft eerder aangegeven dat er aan een aantal voorwaarden moet worden voldaan, voordat die grond verkocht wordt aan de gemeente Zeewolde. Volgens wethouder Egge Jan de Jonge wordt er de komende weken gesproken met het Rijksvastgoedbedrijf over die voorwaarden.

johnyl | 17-12-21 | 10:31

@johnyl | 17-12-21 | 10:23: Dat is niet zo mogelijk, verzamelen van data is het nieuwe goud. En om het gepeupel te kunnen controleren is het handig om zoveel informatie van iedere burger te hebben en het voordeel van het plaatsen van dit datacenter in Nolland is dat de amerikaanse inlichtingdienst makkelijk toegang hebben tot alle data, want Nolland is de kontjongen van Amerika.

Uranus1767 | 17-12-21 | 10:57
▼ 4 antwoorden verborgen

Hier zitten echt alleen maar nadelen aan, het koelwater wordt ook nog vermengd met chemicaliën. Iets voor FTM om de gemeenteraad van Zeewolde onder de loep te nemen! Kan echt niet in deze co2 tijd.

Acidstain | 17-12-21 | 10:00 | 4

Lijkt mij eerder logisch dat er een warmtewisselaar tussen zit.

Roege | 17-12-21 | 10:12
▼ 1 antwoord verborgen

Onvoorstelbaar dat de landelijke fractie van GroenLinks en VVD de komst van het datacenter niet zagen zitten stemden de fracties van Zeewolde er mee in. Zij vinden dat lokale fracties "prima kunnen beslissen over het onderwerp" Maar als lokale politiek beslis je dus over een jaarlijks energieverbruik van de NS, of van 460.000 huishoudens. Bovendien heeft Zeewolde jaren onder financieel toezicht gestaan, dus kennelijk heeft het grote geld de weg gevonden naar Zeewolde. Heel groen Nederland wordt volgeplempt met dit soort datacenters en blokkendozen, het liefst nog als lintbebouwing langs de snelweg. Als je over 10 jaar van Amsterdam naar Den Oever of Zeewolde rijdt, heb je het gevoel dat je een uur lang door een industrieterrein rijdt met op de achtergrond die foeilelijke windmolens. Zelfs de PvdA/Groenlinks fractie Zeewolde is vatbaar voor het kapitalistische denkgoed.

johnyl | 17-12-21 | 09:57 | 2

Mag aannemen dat ze komende 10 jaar de bankrekeningen van die raadsleden goed in de gaten gaan houden...

Behangdelul | 17-12-21 | 10:01

Voor de búhne zien de landelijke VVD en GL het niet zitten. In deachterkamertjes zijn de kaarten al lang geschid #nieuwelan

deministerpresident | 17-12-21 | 10:07

Dus die Erick W. heeft zich vermoedelijk niet alleen laten uitbetalen door de Shell en de big Pharma, maar ook door de big data. Ik snap nu wel waarom die man buikpijn had op het laatst. Buikpijn van alle nullen op zijn rekening.

herstelkous | 17-12-21 | 09:56

En vergis u niet in deze boppert, dat is geen sjaal om haar nek, maar een zweethanddoek als deze boppert naar de kast loopt voor een zak chips...
www.pvdagroenlinkszeewolde.nl/over-on...

Behangdelul | 17-12-21 | 09:56 | 2

Je bent als Facebook wat geld kwijt aan pizza's, maar daar krijg je veel voor terug.

gestoptmetroken | 17-12-21 | 10:00

In één overzicht zie je droefheid en incompetentie van onze politieke figuren.......

Blonde Nel | 17-12-21 | 10:15

Nu de boeren ook massaal tegen zijn krijg ik automatisch de neiging toch wel wat in dat datacenter te zien.

Ridde Rogter | 17-12-21 | 09:55

Typisch Rutte III plan, onder Rutte IV zou dit nooit gebeuren maarja het was destijds al in gang gezet.

SeingaltUNo | 17-12-21 | 09:54

Bizar dat een lokale nono mag beslissen over 1% van de stroom in Nederland.

Behangdelul | 17-12-21 | 09:54 | 2

Inderdaad van den zotte.

Wattman | 17-12-21 | 09:55

Degene die er nu over beslissen in het nietige, meest geestdodende dorp van Nederland zijn over een paar jaar weg.. het datacenter niet.

johnyl | 17-12-21 | 09:59

Als je Barbiehaar hebt maar liever op iemand met kroeshaar wil lijken.

Colin.Fart | 17-12-21 | 09:54

Je kunt je al afvragen of de Nederlandse overheid nog een partij is tegen een gigant als FB laat staan een gemeente. Hoe kan het dat beslissingen over cruciale infrastructuur (want dat zijn datacenters) ligt op gemeenteniveau. Dit is toch bijna net zo ingrijpend als bijvoorbeeld de bouw van een nieuwe kerncentrale?

drolla | 17-12-21 | 09:54 | 1

'Schubbekutteveen keurt bouw achttien nieuwe kolencentrales goed'

SeingaltUNo | 17-12-21 | 09:55

Pure diefstal van energie. Op deze manier gaan we nooit de klimaatdoelen behalen. Weg ermee. Niet meer maar juist minder energiesnoepers in ons land.

Sjompie | 17-12-21 | 09:50

Kan deze Groenlinks/PVDA muts niet teruggefloten worden ?

Ze kunnen gemeentes ook dwingen om asielzoekers op te nemen dan kunnen ze gemeentes toch ook dwingen om idiote plannetjes terug te draaien.

En trots dat Wiebes en Blok zijn.. Ze lopen aan de leiband van Facebook.

Wattman | 17-12-21 | 09:46

Kijk dat kan allemaal wel waar zijn, maar zie het als een investering in het Nederlandse landschap. Uitgestrekte vlakke polders vol met kubussen zonder ramen. Of het nou logistieke hubs zijn of data centers van big tech die hier geen belasting betaalt. Prachtig toch?

Thuinman | 17-12-21 | 09:45

Nederlanders zijn aardige mensen, maar naïef. Ze geloven dat de markt altijd in het voordeel van iedereen werkt. Maar dat is niet altijd zo. Soms is de onzichtbare hand een onzichtbare middelvinger.

De voordelen belanden bij Amerikaanse computergiganten en een energiebedrijf.
De nadelen komen terecht bij omwonenden en bij onwetende Nederlandse stroomconsumenten, die betalen voor het groene imago van de stroomslurpers.

Zie artikel NRC hoe de Wieringermeerpolder dichtslibde met windturbines en datacentra
In de Wieringermeerpolders zijn alle beloftes die overheden en bedrijven hebben gedaan gebroken.
Beloftes over duurzaamheid, inspraak en eerlijk delen.

De belofte dat de kassen groen en circulair zouden worden, dankzij restwarmte van nieuwgebouwde datacentra van Microsoft en Google.

Eens kijken welke beloften er gedaan zijn bij dit datacenter en welke ze gaan nakomen.
En wie de ellende heeft en wie het plezier.

AdvocatusDiaboli | 17-12-21 | 09:43 | 1

Uhhh, je bedoelt de nederlandse lokale politici, die naief zijn.

loser | 17-12-21 | 09:51

Lees de tekst achter de link 'voorwaarden.' De gemeente moet de grond dus nog kopen van de Rijksvastgoeddienst, deze stelt voorwaarden over duurzaam gebruik (haha).
Maar wegens een uitspraak van de Hoge Raad moeten ook andere gegadigden een kans krijgen om te bieden. Dat zou kunnen betekenen dat de gemeente de grond niet één op één mag doorverkopen aan Meta.
Woordvoerder van de gemeente Zeewolde: "Wij hebben nu nog een overeenkomst dat we de grond aan Meta verkopen, zodra wij die in handen hebben. Dat is een afspraak die we na willen komen. We zoeken nu nog uit wat die uitspraak van de Hoge Raad betekent en of die er voor zorgt dat we onze afspraak met Meta misschien toch niet na kunnen komen. Maar daar gaan we niet vanuit."
Inmiddels heeft in ieder geval één andere partij zich al gemeld voor de grond bij Trekkersveld: de burgercoöperatie Land van Ons. Deze coöperatie heeft op verschillende plekken in Nederland grond opgekocht, om het te gebruiken voor duurzame landbouw.
(Omroep Flevoland)

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 09:43 | 1

Facebook zal een miljardenclaim indienen als het feest wordt afgeblazen. Door de bekende Nederlandse onnozelheid zijn de kleine lettertjes niet opgemerkt en is de claim terecht en wordt toegewezen.

gestoptmetroken | 17-12-21 | 09:47

Kunnen ze er geen eigen kerncentrale bij bouwen?

laurentius | 17-12-21 | 09:42 | 1

Geniaal! Een soort mini-ecosysteem dus.

Papa Jones | 17-12-21 | 09:53

Ja, zit je je Facebook te checken of je Instragram, valt de stroom ineens uit

hotbrasil | 17-12-21 | 09:42 | 2

Ook zo vreselijk urgent he?

dathoujetoch | 17-12-21 | 09:48

Hahahaha, boks.

pibasso | 17-12-21 | 09:51

Het totaltairisme, de corruptie en Big Broter zijn hier maar deze keer zonder een zichtbare kwaadaardige meneer met snor. Nee, het zit in uw broekzak.

Piet Karbiet | 17-12-21 | 09:40

Ik ben benieuwd wanneer wij hier een parlementair onderzoek over krijgen hoe dit besluit tot stand gekomen is. Maar het is dan al te laat want met de bouw is dan reeds gestart of erger het datacenter is reeds operationeel.

Dutch_Viscount | 17-12-21 | 09:40 | 1

Er gaat heel veel indirecte subsidie heen via die windmolens, zonneparken, netaansluitingen en openbare voorzieningen.

Rennieflox | 17-12-21 | 09:43

Boeren en milieuactivisten stonden schouder aan schouder te protesteren. Blijkbaar is de linkse haat tegen boeren groter dan de liefde voor milieuactivisten.

gestoptmetroken | 17-12-21 | 09:38 | 3

Nee, mensen vinden het sjiek om zaken te doen met hele grote bedrijven. Dat geeft ze het idee dat ze zelf ook een beetje een groot bedrijf zijn. 'We heb'm ut feesboek beloofd dus will'n we onze belofte ook nakoom.'

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 09:54

Heb je eindelijk windmolens staan,
Lelijk, duur, irritant
maar kan je een beetje onafhankelijker worden van Russisch gas, dus vooruit maar.
En we moeten iets met Co2 reductie.

Laat je alle energie verdwijnen in het opslaan van onzin. Foto's van Max Verstappen (niemand kijkt naar de auto maar naar z'n mobiel) en de vakantievideo's van dronken pubers op een zuipeiland.

Goed bezig Nederland.

Omtzigt gaat nog een hoop stemmen krijgen zo. Want dit soort overheden werken niet meer in het belang van de burger.

AdvocatusDiaboli | 17-12-21 | 09:37

Dat leegzuipen van Randmeren snap ik niet. Mogelijk alleen dat water gebruiken om te koelen, maar daarna stroomt het vast weer terug..

pane | 17-12-21 | 09:35 | 2

Soms gebruikt men chemicaliën voor een betere koeling, bijvoorbeeld zoals in je auto.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 09:40

Het stijgen van de temperatuur van het water brengt een holocaust teweeg onder de flora en fauna van de betreffende randmeren.

Grachus | 17-12-21 | 09:43

Onbegrijpelijk dat lokale politici beslissingen kunnen nemen die gevolgen hebben voor het landelijke energiesysteem en de energiefactuur, inclusief de ondoorzichtige op- en toeslagen, van iedere Nederlander. Nederland wordt ronduit slecht bestuurd.

therealbraindump | 17-12-21 | 09:35 | 1

"Aangestuurd" is een beter woord misschien.

kindapaas | 17-12-21 | 09:51

Mensen klagen dus op Feesboek over dit besluit. De ironie; we motten het niet, maar we willen wel kunnen Feesboeken.

Lerp | 17-12-21 | 09:34 | 3

Lol

Roos | 17-12-21 | 09:35

Naar aanleiding hiervan wil ik mijn Facebook-account opdoeken. Om bewustwording te kweken bij mijn mede-gebruikers zou ik mijn besluit graag nog wel even toelichten voor ik de stekker eruit trek. De vraag is alleen of mijn bericht er lang genoeg op blijft staan om gelezen te worden (en daarna hopelijk gedeeld). Zo dictatoriaal rolt FB immers.

MickeyGouda | 17-12-21 | 09:40

@MickeyGouda | 17-12-21 | 09:40:
Geef als toelichting altijd en overal "300", dankzij Walther Rathenau wordt dat overal juist begrepen.

kindapaas | 17-12-21 | 09:54

Ik zou zeggen: dank PvdA en heel veel dank Groen Links! Jullie zijn af, door de mand gevallen, losers, inconsequent en jullie lullen uit je nek. Als het jullie echt gaat om milieu en de gewone man dan komt zo'n data center er niet ( plus honderden windmolens en zonneparken) waar de gewone man niks aan heeft behalve dan overlast en nog meer klimaat waanzin om dit te compenseren.

Blonde Nel | 17-12-21 | 09:33

Waarschijnlijk ook de eeuwige dooddoener bij de goedkeuring dat het banen oplevert. Terwijl er in de praktijk ongeveer 3.76 FTE komen te werken.
Maar goed, de mensen lezen het graag, dus wordt het voorgeschoteld.

tis_wat | 17-12-21 | 09:33 | 1

Precies! Van die dingen ja, van die dingen!

Marvin_NL | 17-12-21 | 09:56

Ajoh we geven onze schaarse ruimte, ons belastinggeld, onze groene energie en ons water gretig aan dit soort projecten.

Gelukkig krijgen we er amper banen voor terug, druk op voorzieningen en amper tot geen belasting. Zeer goede keus van onze bestuurders chapeau

Baksteenbakker | 17-12-21 | 09:33 | 3

Banencarrousel in optima forma.
Nederland is wereldkampioen in korte termijn-denken voor wat betreft bestuurders.
Voorbeeld:
We kunnen geld lenen voor negatieve rente, dus de staatsschuld wordt maar even opgehoogd, omdat het kan.
Dat we later weer alles (met rente!) moeten afbetalen, dat is nu niet aan de orde, het MOET op.

tis_wat | 17-12-21 | 09:36

Blijkbaar klopt uw redenering niet.

van Oeffelen | 17-12-21 | 09:39

@van Oeffelen | 17-12-21 | 09:39: wat klopt er bij u? Klop klop (op hoofd), iemand aanwezig, nee, totale leegte, doodse leegte, verval.

dathoujetoch | 17-12-21 | 09:43

Wat weer een hypocrisie. Is er al een tekort aan energie, ga je zulke onzin in je achtertuin neerzetten. FB is niet essentiëel lijkt mij. FB krijgt ook nog als grootverbruiker 90% korting op de stroom. Benieuwd of GL/PvdA Den Haag hier nog een stokje voor steken.

jochum1980 | 17-12-21 | 09:32

Misschien kan Wobke ze over een paar jaar uitkopen.

CzMichiel | 17-12-21 | 09:31

Grijze stroom is 45% duurder gemaakt om groene stroom te kunnen subsidiëren.
Het lijkt nu dat groene stroom op kan tegen grijze, maar is een grote leugen.
Het datacenter komt te draaien op ons te veel betaalde grijze subsidie en krijgt nog een overheid korting op de koop toe.
Het datacenter zou de echte en reële groene energieprijs moeten betalen.
Twee keer de prijs van nu, minimaal.

bigstone | 17-12-21 | 09:29

Hier zie je vriendjes-kapitalisme (crony capitalism) in optima forma;
In Nederland betalen elektra-grootverbruikers echt maar een schijntje aan belasting, zie deze tabel van de belastingdienst:
www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connec...

0 t/m 10.000 kWh: € 0,09428
10.001 t/m 50.000 kWh: € 0,05164
50.001 t/m 10 miljoen kWh: € 0,01375
meer dan 10 miljoen kWh particulier: € 0,00113
meer dan 10 miljoen kWh zakelijk: € 0,00056

Een particulier betaalt voor 1000kWh dus €94,28 energiebelasting. Een zakelijke grootverbruiker betaalt voor 1000kWh slechts €0,56 energiebelasting. Bijna een factor 170 verschil. Van BTW is natuurlijk ook geen sprake, want zakelijk.

Klinkt dat oneerlijk; www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/...
wisenederland.nl/artikel/betalen-grot...

Libertarianism | 17-12-21 | 09:29 | 4

Is allemaal niet gek dat zij zo ontzien worden, als je namelijk zo belast wordt als een burger in Nederland valt er weinig meer te concureren met andere landen. Verder maakt het niet uit dat de Nederlandse burger zo ontzettend gepakt wordt. Die heeft het maar te nemen, we zijn toch zo rijk? Schreeuwen we vanaf de onderste regionen van de EU koopkracht ladder.

Baksteenbakker | 17-12-21 | 09:44

En als dat windpark Goeree Hatsekidee teveel energie produceert voor het netwerk betaalt Facebook een ‘negatieve prijs’. Tenminste zo gaat het in de Wieringermeer als ik goed heb geluisterd

mreasyaloha | 17-12-21 | 09:45

Interessante info, zou wel wat meer herhaald mogen worden op mainstream media.
Lobby dus en dat is politiek en dat is de nr1 vvd.
Prima als je concurrerend wil zijn, maar de winst gaat naar de aandeelhouders en niet naar de staat, kortom corruptie is een ander woord dat past.
uit die link:
Er zijn bedrijven die 134 keer minder belasting betalen, nog steeds te veel vinden. Daarom lobbyen ze voor een uitzondering op deze belastingen. Er is daarom een flink aantal uitzonderingen op stroombelastingen in Nederland van kracht. Bedrijven die zich bezighouden met de volgende activiteiten, betalen helemaal geen stroombelasting:

28 | 17-12-21 | 13:21
▼ 1 antwoord verborgen

Dit gedrocht, deze doos doet me denken aan de Kaäba waar Moslims tijdens de hadj in Mekka omheen lopen.

Misschien zit daar dan het besparende element van deze klimaatslurpende doos... moslims hoeven niet meer massaal met het vliegtuig naar Mekka, maar kunnen hun rondjes hier gaan lopen

Roos | 17-12-21 | 09:28 | 2

Laten we het aantal islamitische uitingen svp tot het absolute minimum beperken.

Opblaas_boot | 17-12-21 | 09:39

Hoeveel belasting heeft Facebook dit jaar in Nederland betaald?

Borrom | 17-12-21 | 09:28 | 3

Wat denk je zelluf?

* Il Principe * | 17-12-21 | 09:29

Flikker toch op met je antivax shit

* Il Principe * | 17-12-21 | 09:30

Deze vent zegt echt helemaal niks wat een prutsstuk

Baksteenbakker | 17-12-21 | 09:39

Lijkt me duidelijk dat Zeewolde ook zorgt voor de groen stroom. Ze hebben zich gecommiteerd aan een datacenter dat enkel op groene stroom wil draaien, dus om Zeewolde worden lekker veel windmolens gebouwd, alle daken vol zonnepanelen en in ieder huis een hometrainer zodat bij weinig wind de Zeewolders bij kunnen trappen.

JanVergoor | 17-12-21 | 09:26

O, dit wordt leuk. Eerst moet het Rijksvastgoedbedrijf de grond nog verkopen en wel aan de gemeente Zeewolde. En volgens een woordvoerder van het Rijksvastgoedbedrijf zijn de eisen die voor die helder: 'Minimaal energiegebruik en maximale duurzaamheid tijdens exploitatie, maximale opwek van zonne-energie op daken en gevels, gebruik van intelligente koeloplossingen en mogelijk hergebruik van restwarmte voor een warmtenet.' En daarna moet de gemeente hen gaan vertellen hoe het plan aan die eisen gaat voldoen.
Gisteren las ik al op de NU dat Jesse Klaver het allemaal helemaal niet zo'n goed idee vindt ('heel dom'). Verder las ik dat de CU-fractie van Zeewolde vond dat ze helemaal over zulke zaken zouden moeten kunnen beslissen. Hij had de pagina's documentatie die ze ervoor hadden moeten doorlezen niet gelezen maar wel proberen te tellen en was bij 6700 opgehouden. Het heeft alle ingrediënten voor een enorme rel.

grietmetgroenefiets | 17-12-21 | 09:25 | 1

Dus de gemeente moet eigenlijk alleen nog even een warmtenet aanleggen

mreasyaloha | 17-12-21 | 09:50

Best wel gek om een data center te gaan bouwen op een stuk land dat binnenkort door de zee verzwolgen wordt. Het water komt! Het water komt! Kennelijk gelooft Zuck c.s. daar niets van.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 09:25 | 4

Raar, het ligt nu onder zeewaterspiegel en dat zal het in de toekomst blijven doen. Er verandert dus niets.

* Il Principe * | 17-12-21 | 09:26

Dat is juist goed voor de koeling.

JanVergoor | 17-12-21 | 09:28

@zeeman73 | 17-12-21 | 09:25: Nederland kondigt een wereldwijd verbod op data centers af. Elk data center wordt gezien als een daad van oorlog tegen Nederland. Nederlandse troepen worden ingezet om elk data center ter wereld in te nemen en te ontmantelen.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

We kunnen zelfs niet meer van de wind leven. Zelfs de wind wordt van ons afgepakt, verkwanseld door PvdA en GroenLinks. Wat is er groen aan GroenLinks, zo mag je je toch voorzichtigjes afvragen, als je dit hoort?
Ik zag een politica van die partij vanaf een smoezelig briefje voorlezen dat het met dat energieverbruik eigenlijk best wel meevalt, dat dat datacenter gemiddeld niet méér verbruikt dan andere industrieën. Ze kwam bepaald niet snugger over, leek me misschien nog net slim genoeg om in de welstandscommissie op de eerste donderdagavond van de maand tussen de koffiepauze en de borrel na mee te kunnen beslissen over een vergunning voor een dakkapel in een straat waar iedereen al zo'n ding heeft geplaatst behalve de aanvrager die thuis in spanning zit te wachten hoe er terzake over het lot van hem en zijn gezin beslist zal gaan worden en van dat boeiende leven een heus plakboek bijhoudt met knipsels uit het plaatselijke sufferdje en zo. Maar snappen wat hier gebeurt, welke knopen hier doorgehakt worden om het maken van nóg meer selfies in gans Europa mogelijk te maken, nee, dat dicht je zo'n mens niet toe.
Ik hoorde geluiden dat het allemaal onderbuik is. Dat de plaatselijke politiek het niet over zijn kant wil laten gaan dat Den Haag een beetje probeert te bepalen wat Zeewolde wel en niet moet doen. Hakken in het zand, de kop tegen de krib, dwars liggen, de middelvinger opsteken, dat werk. Zou me niet verbazen. De hele consternatie doet me denken aan een televisieserie, heel lang geleden, toen we nog geen lulprogramma's hadden, in zwart-wit uitgezonden. Die serie, een soap avant la lettre, heette "Stadhuis op stelten". Lokale politiek, gestuurd door alles behalve de wil om goed te besturen.
Het is allemaal wind, zei Jan Schippers, en hij blies in het zeil.
Windhandel.

Schoorsteenveger | 17-12-21 | 09:25 | 1

Waar groen staat, lees communistisch.

Toki | 17-12-21 | 09:33

'Wat willen jullie dan? Een mega-AZC? Wat we ook doen, het is nooit goed.' Dat zou een mooi excuus zijn.

gestoptmetroken | 17-12-21 | 09:22 | 6

Dus, bouwen maar?

Wouterhetkanstouter | 17-12-21 | 09:31

"Wat doen we met al die restwarmte?"
"Al die warmte?"
"Ja, we moeten er toch iets mee?"
"Een mega-AZC?"
"Precies. Goed voor de winkels in witgoed hier in Zeewolde."
"En hoe komen we aan bouwgrond dan?"
"Boeren onteigenen. Zijn we meteen van het stikstofprobleem af hier."
"O ja, natuurlijk. Urgenda. Alles opgelost. Wat leven we toch in een gaaf land."
"Wat zeg je daar? We zijn de VVD niet!"

Schoorsteenveger | 17-12-21 | 09:31

@Het Licht | 17-12-21 | 09:26:
Natuurgebieden zijn er niet in Nederland, slechts parken.

Toki | 17-12-21 | 09:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan kan meteen een van die nieuwe kerncentrales er naast. Is het probleem van de benodigde energie ook opgelost.

Kattie | 17-12-21 | 09:21 | 1

Inderdaad , strak plan en veel werkgelegenheid. behoorlijk wat inkomsten voor de overheid die het geld aangevoerd door deug66 direct kan overmaken naar Europa.., zodat die arme drommels in het zuiden ook wat hebben..

Nico_the_Sparrow | 17-12-21 | 09:29

Maar goed, het zegt niks. Als er geen prik komt, komt dat datacenter er ook niet.

goedverstaander | 17-12-21 | 09:21

PVDA en Groenlinks. Wat een sufferds. zo raken ze nog meer stemmen kwijt. Doe eens oppositie voeren dan.
van de liberale VVD en D66 en de christenen had je dit kunnen verwachten.
Maar een datacentrum dat net zoveel energie gebruikt als de stad amsterdam, waarom dan niet de voorwaarde inbouwen dat ze ook hun eigen stroom opwekken. Dit gaat toch zo niet?

zeeman73 | 17-12-21 | 09:21 | 1

Voorwaarden stellen? Zo werkt het niet. Facebook deelt de lakens uit. We hebben in Nederland nauwelijks corruptie, maar dat is omdat we het “lobbyen” noemen.

Trekhaas | 17-12-21 | 09:26

Ik lees trouwens dat ook de vvd het advies van de landelijke politiek kreeg tegen te stemmen. Die doen dus ook een GroenLinksje.

goedverstaander | 17-12-21 | 09:20 | 1

U leest het verkeerd. Landelijk heeft lokaal geen bal te vertellen.

VolgendjaarkrygikAOW | 17-12-21 | 09:32

Ik ben best wel hippie qua vergroening en zie dat allemaal wel zitten. Ja, het klopt dat er veel geld ingepompt wordt en verdiend wordt. Groen is simpelweg het nieuwe zwarte goud aan het worden. Dat maakt het ook interessant om in te investeren, er moet geld verdiend worden. Bijkomstigheid is dat het schoner wordt en kan.

Maar, nog meer van dit soort energieverspillende datacentra in zo'n klein land als Nederland in de polders betekent dat er eigenlijk geen plek meer over blijft in Nederland waar geen windmolens in het zicht komen te staan om energie op te wekken. Het was al een opgave om woningen te voorzien van groene stroom vanaf eigen bodem, maar met dit soort klappen blijf je flink achter lopen.

Wybe Wabes Abbema | 17-12-21 | 09:19 | 2

Stroom opwekken met molentjes is sowieso achteruitgang, linkse hobby's.

Toki | 17-12-21 | 09:45

De ‘groen is goud’ redenatie klopt niet. Groene wind/zon is niet rendabel, levert geen geld op maar kost subsidie-geld. Bij de huidig stand van de techniek is de enige manier om een transitie te maken weg van fossiel/Co2: kernenergie.

mreasyaloha | 17-12-21 | 10:16

Volgens de betrokken wethouder profiteert Zeewolde van meer belastinginkomsten, onbekend hoeveel. Volgens de wethouder komen er extra banen, onbekend hoeveel en voor wie (lees, we halen buitenlanders op die de technische kennis wel hebben), Facebook heeft een bijdrage belooft in de lokale maatschappij, onbekend hoeveel. Deze hele gang van zaken is belachelijk. We hebben de randvoorwaarden voor een dergelijk datacentrum niet zo op orde dat ze niet ten koste gaan van andere zaken. We gaan dit als inwoners van Nederland dus merken, en betalen. De enige die hier beter van wordt is Facebook.

Mesmer | 17-12-21 | 09:19 | 6

vroeger zouden we gezegd hebben " drank, dames en dubbeltjes"

vranac | 17-12-21 | 09:32

@zeeman73 | 17-12-21 | 09:22: Meta heeft waarschijnlijk exact in kaart gebracht wat de psychische profielen van de sukkeltjes in de gemeenteraad en BenW zijn. Vervolgens wisten ze kinderlijk eenvoudig alle kinderhandjes en egootjes van de lokale suffertjes te benutten en te vullen. Dus: amateurs tegen professionals.

Graaier | 17-12-21 | 09:33
▼ 3 antwoorden verborgen

Dus we kunnen geen huizen bouwen maar wel een datacenter?

Vreemd.
Anders gezegd : hier klopt geen reet van.

We moesten toch langzamer rijden.
En we moesten allemaal spaarlampen nemen.
En onze huishoudens moeten op windenergie draaien

1.380 GWh/jaar = Amsterdam en Utrecht samen.

En die energie moet ergens vandaan komen.

En groen?
Kun je wel windmolens neerzetten, maar als er geen wind is zeggen we niet tegen de datacenters, gaat u maar even uit, want er is geen wind.

Als die windmolens er komen, laat het dan voor onze huishoudens zijn. Voor de mensen die tegen die dingen moeten aankijken en er aan meebetalen..

Nu is het zo dat de burgers tegen de windmolens aankijken, en er voor betalen voor met subsidie, en dat alle energie opgeslorpt wordt door datacenter en de winsten naar de bobo's gaan, want in een datacenter werkt bijna niemand, hooguit een paar expats.

AdvocatusDiaboli | 17-12-21 | 09:18 | 7

@van Oeffelen | 17-12-21 | 09:25: en in Taipeh, en in Rio dan, daar hoor ik u niet over. Halve non info. CdA info dus.

dathoujetoch | 17-12-21 | 09:41
▼ 4 antwoorden verborgen

Kom d'r maar in Eric Wiebes. "Ohh, wat hebben ze een perspectief nodig in Zeewolde"

herstelkous | 17-12-21 | 09:16

Nederland is te dom om zichzelf te besturen.

Schmalz | 17-12-21 | 09:16 | 2

Dat vindt de EU ook.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 09:20

Dat social credit systeem gaat U gewoon betalen.

happen_maar | 17-12-21 | 09:16

Duurt een jaar of 10 eerdat die 136 gigawat pas in gebruik is, maar terzijde. Ik vindt dat de overheid gisteren met het besluit de NAM te verbieden "afvalwater" nog langer in de grond te spuiten een veel betere zet is geweest.

Schade is echter wel al geleden.

Krachtkoe | 17-12-21 | 09:15

Als je wat centjes in de hand hebt gehad kun je niet meer tegen stemmen. Daar kan geen partijpolitiek tegenop.

Zoelense Hobbyboer | 17-12-21 | 09:14

An sich is dit een goede zaak.

van Oeffelen | 17-12-21 | 09:13 | 6

@VW, alles ist vorbei | 17-12-21 | 09:23: van Oef kent vele set-ups in Duitsland, Zwitserland en Spanje.

van Oeffelen | 17-12-21 | 09:26

Hou eens op met die beuzelarijtjes. Kennen die set ups u dan wel, wellicht als wanbetaler, ik veronderstel maar iets hoor.

dathoujetoch | 17-12-21 | 09:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Het was al in kannen en kruiken, door twee ministers.
Dat hele spelletje is voor gekookt, zo werkt het in Nederland.

gato | 17-12-21 | 09:12

Ziehier het bewijs dat het nooit over het klimaat is gegaan. Alle klimaatonzin is alleen maar een middel geweest om het volk bang te maken. Een machtsmiddel dus. De (linkse) elite bepaalt de regels voor u, maar hoeft hier zelf natuurlijk niet aam te voldoen. "All animals are equal, but some are more equal than others".

HerrSaffie | 17-12-21 | 09:12

Oh zit Wiebes er achter? Die man hoort in de bak. En niet alleen voor dit.

QuelleFromage | 17-12-21 | 09:11 | 1

Kan, maar volgens mij Bot.

gato | 17-12-21 | 09:13

Gelukkig krijgen we er restwarmte voor terug !!

FogerRederer | 17-12-21 | 09:10 | 3

Totdat in de kleine lettertjes iets van "intentie" staat en het net als bij alle andere datacenter dat weer domweg niet gebeurt, let u maar eens op komende tijd. En het leven in water totaal naar de knoppen met alle milieuconsequenties van dien. Hoe dan ook wordt dit land door egoïstische bestuurders naar de kloten geholpen.

Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:13

@Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:13: Maar u moet wel even uw thermostaat een graadje lager en tweedehands kleren kopen voor het milieu, weetuwel. #IedereenDoetWat

Ceristimo | 17-12-21 | 09:16

Netto een negatieve bijdrage aan de milieudoelstellingen, werkelijk onbegrijpelijk wat de voorstemmers bezielt.

smdyasc | 17-12-21 | 09:10 | 2

Een heleboel centjes in hun vestzakjes en na hen de zondvloed.

Ceristimo | 17-12-21 | 09:19

Dat datacenter moet toch ergens staan. Als het in een ander land staat, dan verbruikt het ook energie. Als het in Nederland staat, dan verdienen we er tenminste nog aan.

Rest In Privacy | 17-12-21 | 09:09 | 3

Doe je huiswerk opnieuw. Het is geen afweging geweest op niveau Nederland of dit goed is. Het is een ingrijpende beslissing met landelijke impact die genomen is via een niet eens zo'n grote meerderheid van nitwits in een of ander zaaltje ergens in een polder. En die krengen leveren nauwelijks iets op. Ze gebruiken hele goedkope energie dankzij idiote landelijke subsidies. Waarschijnlijk kosten ze Nederland enorme veel geld.

Graaier | 17-12-21 | 09:16

Kortzichtig. De belastingbetaler trekt aan het kortste eind. Kijk naar die andere stroomparken die verpatst worden. Dus niet. Het kost u en mij geld. Zuckerberg lacht in zijn vuistje.

goedverstaander | 17-12-21 | 09:18

Dat weet Facebook natuurlijk ook, die bedingen natuurlijk de beste leverings garantie voor de elektriciteit. Maar omdat groene brandstoffen niet met garanties komen, en we in Nederland te weinig groene brandstof kunnen produceren zullen er dus een paar nieuwe kern-centrales moeten worden gebouwd. Staat al in het regeer akkoord. VVD kan nu mooi tegen Groen Links zeggen, jullie wilden toch dat Datacenter, daarom moeten wij nu kerncentrales bouwe.

knehmoo | 17-12-21 | 09:18

Met dank aan Groen Links in de polder, wat een visionairen. Nu weet je zeker dat je altijd 180 graden anders dan GL moet doen, altijd.
Overigens kan de landelijke politiek nog ervoor gaan liggen en dit slechte plan tegenhouden. We zullen het wel zien straks op ons favoriet weblog

pibasso | 17-12-21 | 09:08

Wie van de gemeenteraad zou het meeste smeergeld hebben gekregen?.

natit | 17-12-21 | 09:07

En op een windstille dag kunnen we dan niet Whatsapp gebruiken ?

parterretrap | 17-12-21 | 09:07 | 1

Een heer dient nimmer Whatsapp te gebruiken.

* ganzenveer slijpen doet *

Kapitein Sjaak Mus | 17-12-21 | 09:10

Gelukkig heeft GS geen data centrum nodig, de data van GS hangt ergens in een wolk heb ik gehoord.

zwellevertje | 17-12-21 | 09:06 | 1

Roze wolk.

Lorejas | 17-12-21 | 09:07

Groene stroom wordt opgeofferd. Zo haal je nooit de klimaatdoelen.

Earl_of_Doncaster | 17-12-21 | 09:06 | 1

Groene stroom, klimaatdoelen allemaal nonsens, het enige wat het oplevert is achteruitgang en armoede, oftewel het communistisch paradijs.

Toki | 17-12-21 | 10:10

Typische GroenLinks retoriek. Ergens mee stoppen (gas) en geen oplossing hebben. Mits je hele oerwouden in een ronduit vervuilende biomassaoven gooien een oplossing vindt. Nu besluit GL uw poezenfilmpjes plaatsende oudtante te hulp te schieten. In de wereld van die partij komt de stroom voor 460.000 huishoudens zo ergens uit de lucht vallen?

goedverstaander | 17-12-21 | 09:05

Hier wordt iemand wijzer van, financieel gezien.
Maar wie oh wie.

laurentius | 17-12-21 | 09:05

Worden de privé inkomsten en uitgaven van die wethouders gecontroleerd de komende jaren? En nog vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen is dit politieke zelfmoord. Dus extra controle graag.

Tiscali-2 | 17-12-21 | 09:03 | 2

Mag ook bij Hollands Kroon wel eens onder de loep.

Lorejas | 17-12-21 | 09:05

Het zijn amateurs met een beperkt iq die zich hebben laten beinvloeden door de professionele onderhandelaars van Meta. Ondertussen voelden de kleine mannetjes en vrouwtjes in de raad zich echte global players en groeide hun ego ter grootte van een datacenter. Wat zullen ze bij Meta gelachen hebben over zoveel domheid en hoe goedkoop die domme Nederlanders groene stroom weggeven. Ze hoefden ze niet eens om te kopen.

Graaier | 17-12-21 | 09:07

Het goede nieuws is dat Zeewolde helemaal vol komt te staan met megawindturbines zodat het datacenter energieneutraal wordt. Toch?

Selassie | 17-12-21 | 09:03 | 1

Ja, want dan kan Google claimen dat ze op groene stroom draaien. Dus duurzaam zijn.
Dat ze die groene stroom van de burgers hebben gestolen vertellen ze er niet bij. En dat die burgers nu weer kolen en gas moeten stoken ook niet.

Osdorpertje | 17-12-21 | 09:40

Daaag, groene energie,

Het Zweedse energiebedrijf Vattenfall verkoopt 49,5 procent van het windpark Hollandse Kust Zuid aan het Duitse chemieconcern BASF voor 1,6 miljard euro. Komende maand start de bouw van het windpark voor de Zuid-Hollandse kust. Het gaat om 140 windturbines die gezamenlijk 1,5 gigawatt stroom opwekken, wat gelijk staat aan het verbruik van anderhalf miljoen huishoudens.

De helft van de energie van het nog te bouwen windpark Hollandse Kust Noord is door Shell en Eneco verkocht aan de Amerikaanse multinational Amazon.

Bibop | 17-12-21 | 09:03 | 5

In dit land wordt werkelijk alles, maar dan ook alles stukgemaakt door onze politici. Te danken aan kiezers die er ook nog eens op stemmen.... maar weten die veel, doe luisteren naar de staatsmedia.

Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:17

@Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:17: onzin. NL verzorgt de aansluiting, de parken zijn grotendeels van ondernemingen als Vattenfall, Shell, Eneco en mogen dat verpatsen als ze willen. Stroom voor ‘huishoudens’ is altijd prietpraat voor de onwetenden geweest.

_pacman_ | 17-12-21 | 09:24

@Graaier | 17-12-21 | 09:11:
Rutte, d666, ze willen zich belangrijk
voelen, erbij horen, ondertussen hebben ze geen idee waar het om draait, gespeend van elke intelligentie.

Toki | 17-12-21 | 10:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Zulke mooie landbouwgrond. Doelstelling is meer biologisch telen. Het kan niet anders of er zijn rijkere gemeente Zeewolde bestuurders. Dit moet worden uitgezocht.

Moestuinier | 17-12-21 | 09:03

Ik neem aan dat Groenlinks uit protest meteen al zijn activiteiten op Facebook, Instagram en Whatsapp zal staken ivm milieu vervuiling.

dasechtgeenstijl | 17-12-21 | 09:02 | 3

De Joop begint ook al te stuiteren.

goedverstaander | 17-12-21 | 09:08

Iedereen is lekker groen geïndoctrineerd zeg, mooie kans en ook wel eer dat een dorp als Zeewolde hiermee elk ander plekje op de aardbol heeft overtroeft.
Zet ding in de Sahara met solarpower ernaast want data is slechts een kabel, maar blijkbaar dwingt faceboek wel links en inklusief af maar is de Sahara toch niet zo een puik business model, de lokale "jongeren" blijken toch een sta in de weg?

28 | 17-12-21 | 09:02 | 3

Silicium genoeg in de Sahara. Alleen koelwater wordt een probleem.

Jos Tiebent | 17-12-21 | 09:06

En waarom niet in Spanje? Daar valt vast ook meer subsidie uit Brussel los te peuteren gezien 50% jeugdwerkloosheid in Andalusië.

theo-is-dood | 17-12-21 | 09:11

Enerzijds een joekel van een gebouw waar amper iets gebeurd en wat geen werkgelegenheid opbrengt. Anderzijds is modern warfare wel gericht op data. En om een compleet center in je land te hebben welke je gewoon plat kan gooien, is toch een stukje macht. Ik mag aannemen dat FaceBook ook (gedeeltelijk) hun stroomopwekking zelf gaat doen toch?

Het datacentrum komt anders in Duitsland/Belgie/Noorwegen/ander land te staan en daar gebruikt het even veel energie als hier in Nederland. Het argument van Klaver om te kiezen tussen veestapel/datacentrum/schiphol begrijp ik dus niet helemaal

Conabonita | 17-12-21 | 09:02 | 6

@Moestuinier | 17-12-21 | 09:25: Deels waar. Maar redelijk eenvoudig op te lossen middels een goede Co2-huishouding en UV-licht. En deze twee kunnen vrij eenvoudig en redelijk betaalbaar geproduceerd worden in 1 installatie. De afvalreststromen van de verticale glasbouw kunnen (deels) ingezet worden als grondstof voor het produceren van een syngas waar een generator op draait voor het elektriciteitsverbruik van de glasbouw en eventuele terug levering aan het net. En de rookgassen die hiermee gepaard gaan worden terug gewonnen d.m.v. een Co2-katalysator en dienen als voedingsstof voor de planten/gewassen.

Door het gebruik van restwarmte in een gasmotor kun je, zoals vele kwekers nu al doen, ook je kas verwarmen met een retour zijde van 80gr c. En tada, je kunt off-grid telen op een zeer efficiënte manier.

Daarnaast kun je ook elektriciteit terug leveren wanneer de prijzen het hoogst zijn en/of een overschot aan elektriciteit hebt en eventueel je installatie koppelen aan een warmtenet wanneer je een overschot aan warmte hebt.

Conabonita | 17-12-21 | 10:44

@Conabonita | 17-12-21 | 10:44: Interessant. Vooral waar het de nutriënten en vitaminen betreft.
In de gewone landbouw zijn die sterk terug gelopen.

Moestuinier | 17-12-21 | 10:56
▼ 3 antwoorden verborgen

De hypocrisie is strong in this one: Kan iedereen die bezwaar heeft tegen datacenters NU zijn/haar telefoon, computer en tablet het huis uit doen?

TheBigKirth | 17-12-21 | 09:01 | 6

@TheBigKirth | 17-12-21 | 09:44:
Heb ik niet , hoeft ook niet. Ik bied geen diensten aan in deze tak van sport .
Dat wil niet zeggen dat je je als gebruiker niet kan uiten hoe jij graag zag hoe iets tot stand komt
Mensen klagen over Amazon als werkgever, de tengels van Google overal , vervuiling bij olie winning en ga zo maar door.
Veel van de klagers gebruiken deze diensten wel . Dus volgens jullie verlies ik mijn recht op een mening over een product ,als ik daar gebruik van maak?

deathchant | 17-12-21 | 12:15

@deathchant | 17-12-21 | 12:15:
Verder is mijn leven zo droog dat het niet de moeite is om het op welke Social te delen, ben ik dat gezeur alvast voor

deathchant | 17-12-21 | 12:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Check ook even de reactie/onderbouwing van Yvonne van Bruggen op 02:14. Schrijnend.

kenny harder | 17-12-21 | 09:01 | 1

Het warmtenet waarvan de haalbaarheid niet eens zeker is. En sociale betrokkenheid van een multinational als Facebook? Ik vraag het me af.

stenenvissert | 17-12-21 | 09:58

Zonnepaneeltjes op je dak zijn voor datacenters. Nog een paar jaar en saldering gaat rechtstreeks in de handjes van Zuckerberg.

Naall | 17-12-21 | 09:01

Mijn grootste bezwaar hiertegen is wel hoe gevoelig deze datacentra Nederland maken voor een nucleaire aanval. Ik ben er van overtuigd niet de enige te zijn die een traantje van geluk weg zou pinken wanneer ik, boven de as en ruïnes van zo'n centrum, een triomfantelijke mushroom cloud de hemel open zie laten barsten.

nsfl | 17-12-21 | 08:59 | 4

@_pacman_ | 17-12-21 | 09:00:
Ben al van de wachtlijst wegbezuinigd. Schuif gezellig aan (laat je insta/fb/whatsapp staan).

nsfl | 17-12-21 | 09:02

Puinhopen ? Ik dacht dat de EMP na een explosie hoog in de atmosfeer voldoende zou zijn om de elektronica door te branden. Zonder nevenschade. Heb ik ooit gelezen in een Kijk.

LucaBrasi | 17-12-21 | 10:39

@LucaBrasi
Nu u het zegt... Ik was ooit lid van de Zo Zit Dat.

nsfl | 17-12-21 | 10:56
▼ 1 antwoord verborgen

En maar klagen. Schijnheiligen. Kijk ff in je telefoon hoeveel giga aan foto’s je in de cloud hebt staan. Wordt alleen maar meer en dus meer hyper datacenters.

Southpark | 17-12-21 | 08:58 | 2

Je suis NIMBY

_pacman_ | 17-12-21 | 09:01

Maar moeten die persé allemaal in piepklein Nederlandje komen te staan?

Zenzeo | 17-12-21 | 09:03

Welnu, misschien gaat Nederland in de toekomst begrijpen dat je ook NEE kunt zeggen tegen sommige economische activiteiten.
En dan gaat het niet alleen om datacenters, maar ook om Schiphol, de Rotterdamse haven en de zwaar vervuilende varkenssector.

theo-is-dood | 17-12-21 | 08:58

Elke f*cking windmolen in dit land voor niets. Voor Facebook. En maar deugen.

de Voorzittert | 17-12-21 | 08:58

Gemeentelijke poldermannetjes lopen rond met een permanente erectie in de pantalon sinds ze op kosten van Fakebook naar het hoofdkantoor in de joe s of e mochten, alwaar hen middels een kekke powerpointpresentatie gouden bergen zijn voorgespiegeld.

Zenzeo | 17-12-21 | 08:56

Grote tech bedrijven worden steeds machtiger ten opzichte van de staat. Het plaatsen van Datacenters in Nederland is een goede manier om die onbalans in macht te verminderen. Dus hou op over dat geneuzel over klimaat, er zijn belangrijkere dingen.

de_gevlekte | 17-12-21 | 08:56 | 1

Maar door die datacenters worden grote tech bedrijven toch juist steeds machtiger...? En het gaat niet zozeer om klimaat als om het feit dat die datacenters enorme energieslurpers zijn, terwijl energie steeds meer een schaars goed wordt...

Zenzeo | 17-12-21 | 08:59

Ze gebruiken evenveel als 460.000 huishoudens. 460.000! Laat dat even tot je doordringen.

J.P.Drapeau | 17-12-21 | 08:56

Dat windmolenpark dat die groene stroom opwekt is eerst voor de inwoners gebouwd. Met subsidie.
Maar voor een reisje naar Amerika en een gratis t-shirt wilden de lokale politici het wel weggeven.
Want zo'n datacenter is is zo goed voor de lokale werkgelegenheid. En voor de kennis.
Voor je het weet is Zeewolde het nieuwe Silicon Valley.
#datacenters zijn onbemand en worden op afstand bestuurd

Osdorpertje | 17-12-21 | 08:55 | 8

@Lorejas | 17-12-21 | 09:11: Ja... Lastig he? Tenzij u ook op een datacenter werkt, dan weet u natuurlijk net zoveel als ik.

sparka | 17-12-21 | 10:14

@Tiscali-2 | 17-12-21 | 09:01: Valt mee hoor, ook veel Zuid Europeanen. Nederlandse niet zoveel idd. De functies zijn er wel maar ze komen niet.

sparka | 17-12-21 | 10:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Als Nederland het extreme gasverbruik 35 jaar bij o.a. tuinderskassen eerlijk belast had was veel ellende voorkomen, aandeel huishoudens is gewoon heel erg klein en we hadden 200 jaar eigen schoon gas kunnen gebruiken zonder aardbevingen. Die datacentra zijn tuinderskassen in het kwadraat, allemaal zo verschrikkelijk dom (en dat zeg ik niet omdat Klaver dat over eigen GL roept want die is daar echt niet intelligent genoeg voor is gebleken)

hagelkruis | 17-12-21 | 08:54 | 6

Als jij nou alleen nog seizoensgroente uit Nederland eet dan kan je lekker meedeugen, ouwe deugneus!

dasechtgeenstijl | 17-12-21 | 09:05

@dasechtgeenstijl | 17-12-21 | 09:05: ik eet inderdaad geen sperzieboontjes uit Senegal of Marokko.

Nederland is het dichtstbevolkte land van Europa. Vanuit dat gegeven mogen we best eens goed nadenken over welke economische activiteiten in dit land passen.

theo-is-dood | 17-12-21 | 09:41

het is inderdaad nogal cynisch dat het gas in het begin voor 11 guldencent en met korting werd verkocht. Had men dat niet gedaan dan had ons gas veel langer meegegaan en stond het het westland niet vol met kassen.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Zet nog maar een extra kerncentrale weg dan

Conabonita | 17-12-21 | 08:54 | 1

Inderdaad, in Zeewolde. Goed voor de werkgelegenheid.
En facebook magen hem bekostigen.

Sqbar | 17-12-21 | 09:16

Een energieslurpend datacenter omdat GroenLinks het zo wil. Oh ironie…

ruud76 | 17-12-21 | 08:54 | 1

PvdA GroenLinks stemden voor... Restwarmte.... Nog nooit zulke bullshit gehoord. Volgend jaar even de quote 500 in de gaten houden...

Sliptong | 17-12-21 | 11:34

Bedankt voor dit topic, GS. Ik zat me hier net over op te vreten. Een energieverbruik zo hoog als een middelgrote stad en GL stemt vóór. Iets met "Wij gebruiken tenslotte zelf meer energie". Die Zuckerberg, Musk en Gates vormen wat mij betreft gedrieën inmiddels De As Van Het Kwaad en ze worden overal bij geholpen door useful idiots.

MickeyGouda | 17-12-21 | 08:54 | 2

Waren het maar useful idiote, geloof me: ook deze mensen horen bij diezelfde as van het kwaad. Uieindelijk profiteren ze ervan in hun carrière en wat een ander vindt zal ze worst zijn.

Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:28

@Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:28: daar weet u niets van. de gemeenteraadsleden hebben gewoon banen en B en W is voltijd.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:56

Tja, zonder feestboek kunnen de linkse wokers niet zoveel. Ik snap het wel.

Leviticus_ | 17-12-21 | 08:52 | 2

Jaaaaaa, daar istie dan, de eerste ‘feestboek’ schrijver van de dag.

Von Knarrenstein | 17-12-21 | 09:27

het is een rechtse partijen idee. die hebben daar de zetels

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:55

Moet ik nu een extra laag zonnepanelen bovenop mijn al bestaande leggen om dit datacenter van elektriek te voorzien?

2voor12 | 17-12-21 | 08:52

Wat heeft Wiebes hiermee te maken? Die is als minister al een tijdje weg toch?

Dit hele zaakje stinkt. Ondertussen wordt NL een kei in het verkwanselen van ruimte. We weten echt niet wat de waarde van land is en roepen daarom dat er "een miljoen huizen moeten komen" en proppen we het land vol met datacenters en onooglijke distributiecentra.

StiekemeBunzing | 17-12-21 | 08:51 | 4

Dit is dan ook al een tijdje terug er in gerommeld. Door Wiebes dus.

Dr_Prepper | 17-12-21 | 08:56

@Dr_Prepper | 17-12-21 | 08:56: Helder, maar dan zou datzelfde rijk de komst van dit datacenter alsnog tegen moeten houden? Ik hoop daar zelf op hoor, maar vraag me af af of het nou regionale of landelijke politiek is.

StiekemeBunzing | 17-12-21 | 09:01

Het zal weer eens niet Wiebes zijn die er met zijn tengeltjes aanzit.

Der Schnitzeljäger | 17-12-21 | 10:31
▼ 1 antwoord verborgen

PvdA knuffelt lokaal toch ook groen/slinks

bosmaloot | 17-12-21 | 08:51 | 2

Tsja, de lokale PvdA fractievoorzitter lijkt mij ook een topper, beweerde de techniek te begrijpen... Had niet de slimme uitstraling van een gymnasium beta meisje ....

vranac | 17-12-21 | 08:59

zonder belang met ieder één zetel. het is een VVD CDA en leefbaren dorp

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:54

Ach ja, als je dan ergens zo’n ding neerploft doe het dan inderdaad in de polder. Treurige vlakte met windmolens, veel droeviger kan het ook niet worden. Daarnaast, kan zo’n datacenter niet gekoppeld worden op een stadsverwarmingssysteem? In ieder geval in de winter kan die restwarmte dan voor de huizen gebruikt worden.

amateurrr | 17-12-21 | 08:51 | 1

Dat verwarmingssysteem staat in de plannen. Maar moet nog wel worden aangelegd. En wat is de toegevoegde waarde in een dorp waarbij elk huis al een verwarmingsketel hangt?

theo-is-dood | 17-12-21 | 09:05

Zelfs Jesse Klaver is tegen

laurentius | 17-12-21 | 08:51 | 1

Voor de bühne

bosmaloot | 17-12-21 | 08:52

Wat is er mis met een kladblok en een pen?

GKJP | 17-12-21 | 08:51 | 1

10001010110101101011010!

Het Licht | 17-12-21 | 08:56

Dat ding soupeert in twintig jaar méér dan € 1.000.000.000,- subsidie op de stroom, volledig opgebracht door Nederlandse consument middels de Opslag Duurzame Energie. Als je het aantal banen hierop deelt schrik je je het leplazerus want het gaat over miljoenen per arbeidsplaats…

eerstneukendanpraten | 17-12-21 | 08:50 | 4

@Osdorpertje | 17-12-21 | 09:01:

Zeker wel. In de kop van Noord-Holland wordt via de windstroom in 20 jaar € 660.000.000,- subsidie gegeven aan een datacenter met 250 werknemers. Sprak een jaar geleden nog met een it-er uit Bulgarije die in de Eemshaven werkte voor Google. Het gros van de werknemers was volgens hem expat…

eerstneukendanpraten | 17-12-21 | 09:12

Yep. Tel het aantal (lege) parkeerplaatsen maar bij die lelijke kolossen. Bij een tuincentrum is het drukker.

Piet Karbiet | 17-12-21 | 09:34
▼ 1 antwoord verborgen

Onvoorstelbaar!! Groen links en PvdA voorstanders!
Dit zijn juist die partijen die de grootste mond over het klimaat hebben.
Nou, die en dat hoeven we dan ook niet serieus te nemen!
Farizeeërs zijn het.

Mispel | 17-12-21 | 08:50 | 1

Ze preken het wel GL en PvdA, maar doen er niks mee, uiteindelijk zitten dat soort bestuurders er alleen voor hun zelf, niet voor de partijstandpunten. Farizeeërs inderdaad.

Jan, Leiden | 17-12-21 | 09:10

Die nieuwe bestuurscultuur is nog niet van kracht want Rutte 4 is nog niet geinstalleerd.
Ik weet het, slaat nergens op. Maar als Kaag ermee wegkomt dat formeren zolang duurt omdat er zoveel kleine partijen zijn en dat er daarom een kiesdrempel moet komen kan deze smoes ook makkelijk.

General Dripple | 17-12-21 | 08:50

De capaciteit van de eerste kerncentrale is al gebruikt... Hoe verspillen we die tweede?

Remi A. | 17-12-21 | 08:50 | 4

@General Dripple | 17-12-21 | 08:51: Grote ventilator?

JWZ_JMK | 17-12-21 | 09:06

Dat is de eerste 25 jaar niet aan de orde.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:51

@General Dripple | 17-12-21 | 08:51: Levensgevaarlijk. Voor je het weet stuur je de aarde in een andere koers!

marcoplarco | 17-12-21 | 10:26
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel levert dit de gemeente Zeewolde straks dan op aan gemeentelijke belastingen of wat dan ook? Alles draait toch gewoon om geld? Daarnaast kan je ook gewoon stellen dat Nederland ook een plek moet bieden om Facebookgebruik mogelijk te maken. Want teveel Nederlanders die er gebruik van maken.

Leptob | 17-12-21 | 08:50 | 1

weinig, facebook heeft alles met korting. Ook de OZB zal wel een ander tarief hebben dan andere bedrijven.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:43

Gelukkig gaan we binnenkort wel allemaal van het gas af. Dat scheelt. Goed bezig in dit land Yasser Klaver.

Degrelle | 17-12-21 | 08:48 | 2

Klaver was tegen.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:42

@AntiZanicz | 17-12-21 | 09:42:

Nou dan had ie maar moeten zorgen dat mevrouw Verbruggen niet in naam van Groenlinks dit mogelijk gemaakt heeft.

Wattman | 17-12-21 | 09:51

Datacenters zijn niet uit te leggen. Geen werkgelegenheid, verlies van waardevolle grond, groen opgewekte energie gaat er aan op wat kapitaalvernietiging is voor NL en alle belastingen verlopen via Bermuda.

_pacman_ | 17-12-21 | 08:48 | 5

boeren? waarschijnlijk zoals overal, ambtenaren en onderwijzers die recht hebben op politek verlof.

vranac | 17-12-21 | 09:37

@vranac | 17-12-21 | 09:37: de gemeenteraad zit vol met burgers. ambtenaren doen dit uit principe niet.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:51

Waardevolle grond??? Eeuh.. die polder bestaat uit natte klei waar niets anders wil groeien dan aardappelen, en dan moet het niet te hard regenen.
Ik ben absoluut geen voorstander van een data-center, en al helemaal niet voor Facebook, maar los van het energieverbruik hadden ze daar beter een pretpark neer kunnen zetten.

Pettertje | 17-12-21 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Vind het ook merwaardig.
Zoiets als dat pvv-fractie Volendam voor een mega-moskee op de grote markt zou stemmen.

obi1 | 17-12-21 | 09:00

Wat een verspilling van grondstof zeg. Goed bezien kun je het als klimaatdeuger niet maken om Facebook te gebruiken.

Papa Jones | 17-12-21 | 08:48

Smeergeld. Smeergeld. Smeergeld. Kan niet anders.

Lorejas | 17-12-21 | 08:47 | 4

Gevalletje voor BING of liever de anti corruptie eenheid van de Rijksrecherche, oh wacht die is door CDA /VVD opgeheven

vranac | 17-12-21 | 09:04

gewoon grote ego's in het lokaal bestuur. met laat zich het snoep afpakken om maar even te kunnen glimmen.
Het datacentre komt er overigens niet.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:41

@likdoorn | 17-12-21 | 08:52: het zijn de bekende subsidie-weggeef-partijen die dit ontwikkeld hebben. PvdA heeft maar één zetel.

AntiZanicz | 17-12-21 | 09:41
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen