Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Gruttocide = schuld van de boeren"

Weidevogeltje gaat kapot, en de agrariër heeft het weer gedaan

DE LAATSTE

Het oneindige polderland volplempen met woonwijk na woonwijk met stompzinnige schaamnamen met ae, uy en ck erin, hele weilanden van Heerhugowaard tot Spijkenisse verrommelen tot een eindeloos lint van monotone bedrijventerreinen vol dozenschuivers, de gronden rondom de steden volhangen met zonnepanelen en steeds maar meer meer meer windmolens en turbines met 300 meter tiphoogte en als dan De Grutto (onze nationale vogel omdat 85% van de grutto's hier in Nederland broedt) VERDWIJNT, UITSTERPHT ende HALVEERT dan geven we lekker de boeren de schuld. Ja, kom nou. 
Update: Ministerie geeft 33 gemeenten extra geld voor 900.000 nieuwe woningen
ROFLOL Update uit de comments: Er is vorig jaar 33,4 miljoen voor de bescherming van de 60.000 grutto's uitgegeven. Dat is 567 euro per grutto. Een grutto weegt gemiddeld 290 gram, dus dat is 1955 euro per kilo. Denkt u daar maar eens aan als u weer eens achteloos een grutto op de barbecue gooit.

Omzien naar de bouwlobby, vooruitkijken naar de investeerder

Reaguursels

Inloggen

Onze overlords in Den Haag kiezen nu eenmaal voor meer meer meer inwoners en minder minder minder grutto's en natuur. Het is het één of het ander in dit kleine en drukke landje.

sioux_ | 16-12-21 | 15:35

Een stadsmens kent slechts 2 soorten vogels, teweten de sijs en de drijfsijs.

Dutch_Viscount | 16-12-21 | 12:45

Ome Bis woont direct aan een Noord-Hollands Natura 2000-Habitatrichtlijn veenweidegebied, waar het in de juiste jaargetijden sterpht van de grutto's, kieviten, tureluurs, wulpen, scholeksters, veldleeuweriken naast nog heel veel andere -secundaire- weidevogelsoorten. Natuurlijk maait er wel eens een boer voor 15 juni - en natuurlijk komt er wel eens een boer met een opmerkelijke zak op de vloer van z'n trekker van het land af.
-
Maar: dat is klein bier in vergelijking met de regelrechte rámp die zich voltrekt dankzij het 'beheer' door allerlei Groene overheids- en semi-overheidsinstanties. - en die ramp is al een jaartje of dertig aan de gang.
-
Ten eerste: het waterpeilbeheer is in handen van volslagen idioten. Daardoor vinden de pullen (=weidevogelkuikens) geen voedsel op gras waar zij bij kunnen.
-
Ten tweede: het faunabeheer is in handen van volslagen idioten. Zolang als de vos en de gans niet grootschalig bejaagd mogen worden, de marter niet aan banden gelegd wordt en zolang als de plaatselijke huiskatten iedere avond weer vrolijk op strooptocht mogen hebben de pullen geen enkele kans.
-
Ten derde: tijdens de trek komen grutto's over landen als Frankrijk, Spanje en Marokko. En daar lusten ze wel een vogeltje. Dus staan ze groepsgewijze met geladen jachtgeweren klaar om hun avondmaal bij elkaar te knallen.
-
Die huizenbouw - daar wennen die beesten aan en daar kunnen ze uiteindelijk wel tussen gedijen, als je ze maar een redelijk veilig groen veldje geeft. Die beesten moeten beschermd worden tegen incapabele ambtenaren ('manager rietkragenbeheer') bij de Waterschappen, Staatsbosbeheer en de 'Landschappen'.

bisbisbis | 15-12-21 | 21:55 | 3

Mooi gesproken, precies wat ik al jaren beweer.

Weetikveel.. | 15-12-21 | 22:27

Stuur die grobbekuikens maar door naar het Nationaallandschapseiland. Daar bestaan vossen alleen in het telefoonboek en marters hebben er geeneens een aansluiting...

F. von Zeikhoven | 16-12-21 | 00:32

Hear hear.
En volslagen idioten uit PvdD, GroenLinks, pvv en D66 hoek die obv sprookjes en wensdenken tegen verstandig beheren zijn ‘want de natuur regelt zichzelf’.
Daar waar iedere graspol, veenplas, dennenboom, eik, populier, ieder grondwaterstroompje of dijk is gereguleerd… daar is geen natuur.

Braco.me | 16-12-21 | 12:45

900.000 nieuwe woningen. Er komen 30.000 woningkrijgers per jaar binnen. Met gezinshereniging en kinderen binnen een jaar voor de verblijfsvergunning zijn er dat al snel 75000. Dan kunnen we wel 15 jaren vooruit!

Patatter | 15-12-21 | 20:41 | 2

Ze moeten eerst nog even gebouwd worden.

bisbisbis | 15-12-21 | 21:57

Is geen metselzand genoeg voor te vinden in de grote rivieren...

F. von Zeikhoven | 16-12-21 | 00:33

Wat mij betreft de meest hallucinante zin die ik dit jaar heb gelezen: "Ministerie geeft 33 gemeenten extra geld voor 900.000 nieuwe woningen"
Je koopt grasland voor een paar tientjes per m2, verandert het bestemmingsplan zodat het een paar honderd euro waard wordt. En om dat te regelen moet je geld toe krijgen?

Coffee Party | 15-12-21 | 20:26 | 1

Gemeentes moet net als politici zich ook erg sociaal voelen door ons geld aan anderen ter besteden.

Patatter | 15-12-21 | 20:42

Weidevogels die op de grond leven worden massaal vermoord door de vos.
Alleen overdag met zonlicht mag er gejaagd worden op de vos.
Dat kan niet!
Behalve die ene dan, slapen zij overdag in hun burcht
Vossen gaan nachts op pad en zijn goed te vinden met nachtzicht apparatuur.
Het moet aangetoond worden dat er schade is voordat er een speciale machtiging afgegeven wordt.
Dus de vos heeft vrij spel.
Met dank aan de Knettergekke partij van de dieren.

bigstone | 15-12-21 | 20:12

Ik geef ook de ooievaars de schuld.
Verschrikkelijk kakkende roofvogels.
Men moet ooievaarstations sluiten en de door mensenhanden gemaakte broednesten in de vuurkorf gooien.

steekmug | 15-12-21 | 20:06 | 1

En vlak die kikkers niet uit!

Dijkweld | 15-12-21 | 20:59

Pffff... moet ik hier nu opnieuw mijn commentaar gaan aanhalen over het Deltaplan van het Noorden? Over het Markermeergebied? Over windmolens? Over de Flevopolder? Over de verdozing van het landschap? Over Panorama Nederland (2018) en de New Deal (2020)? Over de woestijngronden van Nederland: de monocultuur van de grootschalige landbouwbedrijven? Over precisielandbouw? Over robotisering in de woningbouwindustrie (onder het mom van 'duurzaamheid' - my ass)? Over Fijn Wonen? Over het 'onderhoud' van de bossen met harvesters? Over expansiedrift en de lobby van de woningfabrikanten?

Het is mij teveel en er gebeurt te weinig hiertegen. Het klinkt velen nog te abstract, totdat de weilanden vol staan met neergeplempte gedrochten van snel neergezette gebouwen naar Chinees voorbeeld, bewoond door de explosieve combi van nieuwe Nederlanders en spoedzoekers zoals bankslapers, zelfredzame daklozen, pechvaders, ex-gedetineerden en arbeidsmigranten.

De Welzijnssector heeft er binnenkort een nieuwe taak bij waar geen maatschappelijk werker tegenop gewassen is.

mozaard | 15-12-21 | 19:46

Is 1 van de hoofdoorzaken niet dat er tegenwoordig geen mest meer gespoten mag worden, maar geinjecteerd moet worden? volgens mij is dat 1 van de dingen die die vogeltjes niet overleven.. opgelegd door de overheid... overigens mag dit in vrij veel andere EU landen nog wel.

aardt | 15-12-21 | 19:31 | 1

Bedenk een regel die de economie stagneert en een sector tegenwerkt, verkoop die als milieu maategel aan die domme ollanders.
Planbureau en duizend ambtenaren eromheen en klaar is uw partijkartel oldboys geld fabriekje.

28 | 15-12-21 | 20:11

De oorzaak is habitatverlies. Dus ook het bebouwen van land met nieuwe woonwijken. Maar ja, ook gewoon de industrialisatie van de landbouw, overbemesting, te hoog waterpeil, monocultuur, gewasbescherming. Boeren zonder kennis van zaken roepen nu: jama de vos en de kraaien. Maar die waren er vroeger ook.

Hommel | 15-12-21 | 19:20 | 2

Nee. Nee Die waren vroeger veel minder aanwezig. Net zoals de lieve ooievaars.
Meppel met buurman De Wijk is een ooievaars plaag. 50 km rondom Meppel is geen haas of weidevogel te vinden. Alles wordt weg geroofd.
Zo lief..

nuchterbekeken | 15-12-21 | 19:30

Wanneer pleuren die boeren nou op uit Nederland? Onder het mom van stikstof. In south Dakota schijnt nog plenty ruimte te zijn voor een beetje spelen met koeien.

Rest In Privacy | 15-12-21 | 19:17 | 1

Pleur lekker op naar Tokio, als je zo graag tussen de gebouwen wilt wonen.

Gaat het niet dan? | 15-12-21 | 19:39

Het is survival of the fittest, een van de twee.

Of we richten het land zodanig in dat die Grutto denkt 'he leuk hier'.
Of we laten het gaan.
Maar dat beschermen dat schiet niet af. Op.

AdvocatusDiaboli | 15-12-21 | 19:10

"Een grutto weegt gemiddeld 290 gram, dus dat is 1955 euro per kilo. Denkt u daar maar eens aan als u weer eens achteloos een grutto op de barbecue gooit"

Een kwartel weegt 150 gram, ook erg lekker. maar is niet zo duur. Maar ik zou graag eens een grutto proberen.

Alleen niet op de BBQ. Dat zou pas een echte moord zijn voor dit soort vogeltjes. In echte boter goudbruid braden, daarna in de oven.

Frau_Ferkel | 15-12-21 | 18:45 | 1

Boeren moeten janken bij de Rabobank en de grote supermarkten. De grutto heeft niks te zoeken meer in de verziekte Nederlandse bodem.

Naall | 15-12-21 | 18:43 | 1

RuimtAlleBoerenOp, RABO, draait de kredietkraan dicht en de boer stikt.

KlaagGraag | 15-12-21 | 19:54

Meer mensen is ook meer eten, meer eten willen? Dan moeten we meer verbouwen dus zijn er boeren nodig.. Immers zijn we geen jager/verzamelaars meer maar boodschappenkarretje duwers/ hamsteraars.

Overigens op Texel zijn er aardig wat weidevogels in , op en rondom de boerenweides.. dus alleen de boeren schuld geven is wat halfbakken als ik dat zo bekijk.

timmey | 15-12-21 | 18:31 | 3

Niet zo veel exporteren is ook een optie.

SterF... | 15-12-21 | 18:46

@SterF... Er moet juist veel meer worden geëxporteerd, ...naar veilige landen om te beginnen. Minder importiërs uit vooral veilige landen betekent minder woningbouw en meer ruimte voor de oorspronkelijke Nederlanders, zowel mens als dier.

Bull-Sunnyboy | 15-12-21 | 19:06

Het is net alsof ze nog nooit van een vos gehoord hebben.

botbot | 15-12-21 | 18:26 | 2

Die vossen uit Den Haag dan .

likmegaties | 15-12-21 | 18:27

Loslopende katten, ook zo'n heikel punt.

Frau_Ferkel | 15-12-21 | 18:46

Boer zoekt grutto (geweer bijgeleverd)

dathoujetoch | 15-12-21 | 18:20

100.000 woningen per jaar erbij. Aantal nieuwkomers per jaar ongeveer 60.000. dus 40.000 woningen over voor onze kinderen. Het kon erger.

cg71 | 15-12-21 | 18:20 | 1

Kan ook veeeeeeee+60k-e-tjes-eeeeeeeeeeeeeeel beter.

peterdh | 15-12-21 | 19:10

Gruttos schijnen erg lekker te zijn, vroeger werden ze gelukt en met ingewanden en al gebraden waarna er een soort overheerlijke sandwich spread van gemaakt werd, vooral geliefd bij de elites zoals die oplichters van Oranje.

zwellevertje | 15-12-21 | 18:18

Het probleem zit niet uitsluitend in het moderne boerenbedrijf, waarin inderdaad geen weidevogel meer kan broeden.
Het zit 'm ook in de enorme toename aan 'predatoren' in Nederland. Denk aan de vos, roofvogels als buizerd en havik, die allebei gigantisch zijn toegenomen in vergelijking met, pakweg, 1960. Verder wemelt het van de zwarte kraaien en eksters, en van de meeuwen. En natuurlijk huiskatten, cq. verwilderde katten. Die dieren vreten allemaal jongen van weidevogels en de meeste vreten ook hun eieren, zeker de kraaiachtigen.
Daardoor zijn de weidevogels ook in natuurreservaten, bijv. in de duinen, enorm afgenomen. En ook bij boeren die hun uiterste best doen om, bijv. door laat maaien, de weidevogels te helpen, komen veel te weinig jonge weidevogels groot. Dát is het probleem, de veel te kleine aanwas.
Het zijn dus zówel de enorme predatiedruk als de moderne landbouw die de weidevogels de das om doen.
Maar over die predatie wil de politiek-correcte kaste in het natuurbehoud, en links Nederland in het algemeen, absoluut niets horen. Want dat is 'natuur' en dus goed. Een boer daarentegen is een mens, en dus in principe al fout. Bovendien zijn de meeste boeren rechts, dus sowieso fout, nietwaar?
Zo gaat dat, en ik weet waar ik over spreek, want ik ben 36 jaar boswachter geweest en heb de weidevogels door de jaren heen zien afnemen, zowel in de natuurgebieden als in het boerenland.

KeesBruin | 15-12-21 | 18:18 | 13

@Desolator | 15-12-21 | 18:52: Dat verhaal klopt vast en zeker. Enige verrijking in de voedseltoestand pakt vaak gunstig uit voor bepaalde soorten. Het is bijv. ook bekend dat de vis in de Noordzee door de fosfaatlozingen is toegenomen. Dat was gewoon gunstig voor bepaalde soorten. Wat natuurlijk weer niet betekent dat je maar ongelimiteerd fosfaat moet lozen. Maar veranderingen in de beschikbaarheid van voedingsstoffen, mits met mate, kunnen zeker positieve effecten hebben.

KeesBruin | 15-12-21 | 20:29

@KeesBruin | 15-12-21 | 20:12:
Ok check. De rovers die we benoemen zoals ooievaars, vossen, kraaien en dergelijke hebben natuurlijk een brede voedsel selectie en zijn dus niet van 1 prooi afhankelijk. Zodra ze de kans hebben een makkelijke prooi zoals jongen van de weidevogels te pakken zullen ze die aangrijpen, immers zijn de meeste roofdieren opportunistisch ingesteld.
Ik ben zelf van zoveel mogelijk dr natuur zijn werk te laten gaan, maar daarvoor heeft natuur wel ruimte nodig en dat is hier in NL natuurlijk amper het geval. Waardoor we steeds moeten bijsturen.. Misschien is het inderdaad verstandig om toch bepaalde predatoren te gaan bejagen om even een impuls te geven aan de weidevogels. Tegelijk goed blijven samenwerken met boeren dat die hun grond weidevogel vriendelijk houden, kort gemaait gras geeft natuurlijk amper beschutting.
Ik denk zelf dat qua ruimte we echt moeten afnemen in bevolking. Die kleine stukjes bos/natuur die we hebben hebben amper bufffercapaciteit om een goed stabiel systeem/evenwicht te hanteren. Daarom is de wolf hier ook eigenlijk niet geheel op zijn plek. Wolven dienen relatief enorm grote afstanden te overbruggen, dat kan hier niet. Want ze zullen altijd stuiten om “menselijk grondgebied”.

timmey | 15-12-21 | 20:38

@KeesBruin | 15-12-21 | 20:29:
"Belangrijkste oorzaak van de daling is het afnemende voedselaanbod, dat sinds de jaren 60 door menselijk toedoen was vergroot. Door een succesvolle toepassing van de Kaderrichtijn Water (KRW) is de hoeveelheid voedingsstoffen voor algen en mosselen echter verminderd en daarmee de beschikbaarheid voor vogels. Het afnemende voedselaanbod komt met name door een daling van de aanvoer van fosfaat."

www.deltares.nl/nl/projecten/ant-natu...

Desolator | 15-12-21 | 22:40
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik heb anders gehoord dat Marco Borsato ook niet van de grutto's kan afblijven.

Eric Newby | 15-12-21 | 18:17

Hier zijn er genoeg trekvogels.

dhrat | 15-12-21 | 18:13 | 2

Trekvogels vliegen weer verder. Waar wij last van hebben is blijvend.

peterdh | 15-12-21 | 19:14

Rare vogels blijven trekken op zolder

KlaagGraag | 15-12-21 | 19:36

OK goed nieuws dus, We gaan meer bouwen... Toch? Of gaan we eerst weer een paar jaar oeverloos lullen over PFAS en stikstof?

de Jager59 | 15-12-21 | 18:10 | 1

Ja zoiets. Als de boeren en buitenlui maar snel begeleid wonen bij de rest van infantiel Nederland. Zodat d66 mannetjes zich King of the castle kunnen voelen. Dat lukte nmlk niet zo lekker met dat intratuintje terwijl je toch zeker wist dat je te slim bent voor de rest van Nederland.

Reaaalist | 15-12-21 | 18:20

Nou dat was dan ook mijn laatste grutto barbecue. Wat n prijzig vogeltje. Daar kunnen ze heel veel mussen voor aanschaffen. De grutto is een soort JSF onder de vogels.

Beste_Landgenoten | 15-12-21 | 18:08

Heb ooit uit nieuwsgierigheid eens een kwartel besteld. Wat een gepielemuis voor een paar stukjes vlees. Zal bij de grutto niet anders zijn denk ik.

Prieelvogel | 15-12-21 | 18:07 | 6

Zelfde ervaring met kikker. Zit niet veel vlees an zo'n beesie, dacht ik nog. Bleek ik achteraf ook nog eens bij te hebben gedragen aan een vreselijke dood van zo'n beest. (Sorry lief kikkertje)

mozaard | 15-12-21 | 19:52

Een vleermuis, dat is echt vel over been, nachts gevangen met netten en lampen.

KlaagGraag | 15-12-21 | 19:58

@mozaard | 15-12-21 | 19:52: Krokodil was wel het meest exotische wat ik heb gegeten... Is net rubber... maar dan witvlees.

de Jager59 | 15-12-21 | 21:19
▼ 3 antwoorden verborgen

Een boer zoekt een boerin en zet een advertentie.
Reageert er een prachtmeid en hij neemt haar gelijk aan.
Dan geeft hij haar een rondleiding op de boerderij en wil hij haar het weiland laten zien.
Hij zegt: er vliegt hier een Fuut en die wil je ogen eruit prikken, dus als ik em zie dan moet je je rok over je hoofd trekken om je ogen te bechermen.
Bepaald moment schreeuwt hij daar is de Fuut, dus zij trekt haar rok over haar hoofd en hij geeft haar een enorme beurt.
Doe je rok maar naar beneden want dat rotbeest is weer weg.
Zegt ze:
Want beter een Fuut in mien kuut dan mien ogen eruut.

jaja | 15-12-21 | 18:07 | 1

Hoeveel bunder heb je?

Normpje | 15-12-21 | 18:34

Waar is de Snip eigenlijk gebleven?

NLgaatnaardeklote | 15-12-21 | 17:58 | 2

1 januari 2002. Versnipperd met een John Deere

horsteknots | 15-12-21 | 18:01

Bij snap op de koffie. Met een scheut cognac erin natuurlijk.

SterF... | 15-12-21 | 18:02
-weggejorist-
goedverstaander | 15-12-21 | 17:58

En door er grote vinexwijken van te maken komt de grutto vast weer terug.
Ofzo.

2voor12 | 15-12-21 | 17:55

Als het kan lopen, dan kan je het eten.

horsteknots | 15-12-21 | 17:52 | 3

Behalve mijn neus denk ik zo.

uisge baugh | 15-12-21 | 17:54

@uisge baugh | 15-12-21 | 17:54: Beterschap!

horsteknots | 15-12-21 | 17:55

@uisge baugh | 15-12-21 | 17:54: Herkenbaar als ik terugkom van het hondje uitlaten....

de Jager59 | 15-12-21 | 18:12

Je kunt ook een win-win situatie creëren, door grote woontorens te gaan bouwen waarin een heleboel plaats is voor groen/bomen/landbouw. Als ik zo eens de plekken bekijk in de spellen die ik speel - Deus Ex MD, Cyberpunk 2077 - is dit technisch geen onmogelijkheid.

Met_baard | 15-12-21 | 17:51
-weggejorist-
Umagmijniet | 15-12-21 | 17:51

Zojuist op gehoord op de televee, ieder jaar voor 60K aan korhoenen uit Zweden naar Nederland, gaan ook ieder jaar allemaal dood want ander voedsel, ander alles. Het goede nieuws is dat we er nog vijf jaar mee door gaan.

uisge baugh | 15-12-21 | 17:50 | 1

Otters hebben ook een mio per stuk gekost.

Uw Verzekeringsadvis | 15-12-21 | 18:05


Hier mijn haiku over de Grutto:

PARALLELLE WERELDEN

grutto waadt door groen
in de verte woedt de stad
onhoorbaar vliegtuig

Geïnspireerd op de verbazingwekkende stille driehoek tussen Amstelveen, Amsterdam Zuid-Oost en Uithoorn; het Amstelrivier veenweide gebied.

King of the Oneliner | 15-12-21 | 17:48 | 6

@kale tornado | 15-12-21 | 18:03: Gebruik meer spaties, dat is beter! Hoofdletters, punten en komma's zijn stom!

Rhenium | 15-12-21 | 18:16

@kale tornado | 15-12-21 | 18:03: ja, het is nog steeds een natuurgebied

King of the Oneliner | 15-12-21 | 18:41

Vanmiddag nog gefietst in die driehoek, maar hoe ziet een Grutto eruit? Zeker overwinteren in Vaals.

KlaagGraag | 15-12-21 | 19:42
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij mij in het buitengebied is de biodiversiteit groot en geluk nog heel gewoon.

Reaaalist | 15-12-21 | 17:47 | 3

Aardappelen, uien en bieten zover als je kan kijken, soort woestijn.

uisge baugh | 15-12-21 | 17:53

Wat oude boomgaarden. Paarden
Kleine tuinderijtjes. Hier en daar een wei met schapen. Veel fazanten, padden, konijnen, hazen. sperwers en veel halsbandparkieten. Dat werk.

Reaaalist | 15-12-21 | 18:02

@uisge baugh | 15-12-21 | 17:53: Woestijn? Godsgeschenk! Met dank aan de boeren.

Dr. Worstenbroodje | 15-12-21 | 19:54

Het zou beter uitgevogeld moeten worden.

Normpje | 15-12-21 | 17:47

Aanpassen of uitsterven. Zo is natoer.
Darwin zei het al.
Stomme vogels.

JanVergoor | 15-12-21 | 17:44

De zichzelf milieubewust noemende Grachtengordelproleet heeft altijd een grote voorkeur voor roofdieren: Wolven, Vossen, Berbers, Kraaien, Eksters, Sperwers, Kiekendieven en ga zo maar door. Allemaal beschermd.
Alleen houden deze dieren zich vooral bezig met het roven van anderen. Net als de Grachtengordelproleet himself.
De vossen en de roofvogels doen zich tegoed aan de nesten van eenden en weidevogels. Maar dat hoort de Grachtengordelproleet niet op zondagmorgen op het radioprogramma Vroege Vogels. De Grachtengordelproleet geeft meteen in een automatische reflex de boeren de schuld.

Haberdoebas | 15-12-21 | 17:44

Boeren bepalen volgens mij hun eigen maaibeleid. Dussss, ja, dit is wel een beetje de schuld van de boeren ja. En nu?

SterF... | 15-12-21 | 17:43 | 3

Tuurlijk, het is de schuld van de boeren. Hier in de omgeving zijn tientallen hectares precies zo ingericht dat er weidevogels zoals de grutto er kan broeden, met verlate maaidata, stroken- en kanten beheer en nestbescherming. Maar alleen een paar scholekster- en kievitjongen hebben het gehaald, omdat Natuurmonumenten niets aan de predatoren doet in het naastgelegen 'natuur'gebied. Op een wildcamera in 1 nacht, 6 vossen, 8 steenmarters, een bunzing en 4 dassen gezien. Dan is de overlevingskans voor weidevogels ook nihil.

Gait-man | 15-12-21 | 17:58

@Gait-man | 15-12-21 | 17:58:
In mijn jeugd werd de vos gezien als schadelijk wild en actief afgeknald de andere marterachtigen kwamen niet of nauwelijks voor. Steenmarters zijn op sommige plaatsen nu zowat een plaag,
https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/160808/Steenmarters-zorgen-voor-veel-overlast-in-Nieuw-Roden

miko | 15-12-21 | 18:12

@Gait-man | 15-12-21 | 17:58: Zie mijn reactie hierboven van 18:18 u. Het is precies zoals u beschrijft, maar men wil het niet horen, want het past niet in het ideologische, politiek-correcte plaatje. Uiteindelijk doen de natuurbeschermingsorganisaties net zo hard mee aan de vernietiging van de weidevogels als de moderne landbouw. Maar predatie is gewoon een taboe, daar mag je niet over beginnen, want dan ben je meteen 'af'.

KeesBruin | 15-12-21 | 18:22

Grutto’s zijn de nieuwe joden.

Leffe Blonde | 15-12-21 | 17:42 | 2

Pas. Voor je het weet zijn er gruttotribunalen...

JanVergoor | 15-12-21 | 17:43

Tja, Grutto's of immigratie-overschot. Je MOET kiezen.

konjodebonjo | 15-12-21 | 17:41

De enige keer dat ik in het echt grutto’s heb gezien was niet in Nederland, maar IJsland. In Nederland is geen ruimte meer voor natuur, iedere vierkante meter moet geld opleveren.

matatwork | 15-12-21 | 17:39

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De’ in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

J.C.Bloem

Knufter | 15-12-21 | 17:38 | 5

Bloem kletst maar wat.

KeesBruin | 15-12-21 | 18:08

Bloem... Ik zie ze staan in de vaas op tafel en denk.... Was ik maar op de golfbaan

de Jager59 | 15-12-21 | 18:19

Natuur is mooi maar je moet er wel wat te drinken bij hebben (Willem Kloos)

Tjatiswat | 15-12-21 | 18:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Er is vorig jaar 33,4 miljoen voor de bescherming van de 60.000 grutto's uitgegeven. Dat is 567 euro per grutto. Een grutto weegt gemiddeld 290 gram, dus dat is 1955 euro per kilo. Denkt u daar maar eens aan als u weer eens achteloos een grutto op de barbecue gooit.

goedverstaander | 15-12-21 | 17:36 | 2

Lol

GU | 15-12-21 | 17:48

En dat is dus nog niet eens schoon aan de haak.

BrutusBosch | 15-12-21 | 18:16

Rutte zal pas rusten wanneer Nederland compleet onleefbaar is geworden en niemand elkaars taal meer spreekt. Rutte, wat ben je een ontstellend onverantwoordlijke klootzak, gespeend van iedere visie op wat ook.
Mede dank namens mijn kinderen, die nooit een fatsoenlijk huis zullen kunnen kopen.

Eric Newby | 15-12-21 | 17:36

Weg met die grutto's, niet te vreten.

Mr_Natural | 15-12-21 | 17:36 | 1

Met chilisaus best te nassen hoor…

Wijze uit het Oosten | 15-12-21 | 18:01

Klopt helaas grotendeels wel. Modern boerenland biedt geen leefkansen voor weidevogels. Maar ook andere oorzaken, zoals stedenbouw, jacht in het buitenland, et.

zeeman73 | 15-12-21 | 17:35 | 3

Veel boeren laten tegenwoordig stroken van hun akkers verwilderen. Hier krijgen ze subsidie voor, omdat ze op die grond ook zaken hadden kunnen kweken die geld opleveren, dus is het meer een vergoeding voor inkomstenderving. Dat zijn oplossingen die veel nuttiger zijn dan de boeren volledig weg pesten. Want noem eens 3 voorbeelden van een stukje grond in Nederland, wat ooit groen was, toen bebouwd is geweest, en wat weer terug gegeven is aan de natuur? Ikzelf ken alleen het Waterloopbos.
Voor de rest wordt er alleen maar verhard i.p.v. vergroend. Zie www.topotijdreis.nl

Timide_Aso | 15-12-21 | 17:41

@Timide_Aso | 15-12-21 | 17:41: Er zijn best veel voorbeelden, vaak kleinschalig, maar ze zijn er. Terug gegeven aan de natuur. Hier om de hoek Herikhuizen, Rheden. Spankeren, voormalig landbouwgebied, nu 'nieuwe' natuur compleet met edelherten, vrije wildbaan, geen hekken zoals OVP.
Tsjernobyl, dat is, een onbedoeld, voorbeeld van terugkeer van natuur. Straling laat ik even achterwege.

Dr. Blechtrummel | 15-12-21 | 18:11

@Dr. Blechtrummel | 15-12-21 | 18:11: ik heb het niet over landbouwgebied wat natuur wordt, maar woonwijken bijvoorbeeld. Wanneer landbouw ecologisch gebeurd, kan het juist een meerwaarde zijn voor de natuur. Zie diverse reacties hierboven over het feit dat juist door de landbouw in Nederland de weidevogels hier zo succesvol werden. Het gaat fout wanneer voedselproductie bijna fabrieksmatig wordt. Dan is er weinig natuur en biodiversiteit meer te bekennen op die akkers inderdaad. Het gaat er dus om, om weer veel meer in balans te komen met de natuur. Het besef dat wij mensen ook een diersoort zijn en onderdeel uitmaken van een systeem, met honderdduizenden radertjes. Als er te veel radertjes uitvallen, dan dondert het hele systeem in elkaar.

Timide_Aso | 15-12-21 | 18:45

Straks is alles volgebouwd en hebben we geen plek meer voor de kerncentrales die er moeten komen.

johnyl | 15-12-21 | 17:34 | 1

Het is straks lente, maar kerncentrales bloeien niet.

KlaagGraag | 15-12-21 | 19:48

Had ie maar een hoofddoekje gehad

likmegaties | 15-12-21 | 17:33

Kan Greenpeace niet uitrekenen hoeveel extra CO2-uitstoot de bouw van 900.000 nieuwe woningen betekent? De bouw is wat dat betreft al een enorme vervuiler.

Festen | 15-12-21 | 17:32 | 1

Of immigratie.

Kaas de Vies | 15-12-21 | 17:34

Singapore aan de Noordzee.

Toki | 15-12-21 | 17:32

En de 100.000 huizen worden stikstofvrij gebouwd ? Of wordt er weer een semantische/boekhoudkundige truc toegepast zodat de bouw niet meetelt voor de uitstoot ? Bijvoorbeeld door ze luchtkastelen te noemen ?

LucaBrasi | 15-12-21 | 17:32 | 2

Er moet geen semantische/boekhoudkundige truc toegepast worden, het hele stikstofgedoe moet gewoon genegeerd worden.

BekiekUtMoar | 15-12-21 | 17:34

Opvang gelegenheid voor nieuwkomers klinkt al helemaal anders .

likmegaties | 15-12-21 | 17:35

"We streven ernaar..."
Schrijf dat dan maar op je buik. Zodra er vriendjes bevoordeeld kunnen worden gaan alle beloften (en eerzaamheid) overboord.

BekiekUtMoar | 15-12-21 | 17:31 | 1

Streven, roep je je jezelf de ruimte wilt gunnen het doel niet te hoeven behalen. Slappe hap, kun je niks mee, te gemakkelijk voer.

Dr. Blechtrummel | 15-12-21 | 17:47

Zijn de boeren soms heilig verklaard ofzo? Je mag vandaag de dag geen verkeerd woordje meer over ze zeggen.Het is vrij logisch dat de boeren mede bijdragen aan het verdwijnen van weidevogels.Niet alleen de boeren, maar zij hebben wel degelijk een rol daarin.

Kowalski11 | 15-12-21 | 17:31 | 9

Ik woon er. Een groot deel van de grond is niet ingericht zoals u denkt. Misschien heeft u een beeld van de Flevopolder voor ogen.

Reaaalist | 15-12-21 | 18:06

@SterF... | 15-12-21 | 17:53: of u leest teveel rommel van natuurorganisaties. 'Ecologische woestijnen' is precies zo'n uitvinding, niet gedefinieerd, maar het klinkt lekker. Inmiddels is al lang aangetoond dat de biodiversiteit in grasland weinig onderdoet voor naastgelegen natuurgebied.

fail | 15-12-21 | 19:46

het vogelverdwijnen ligt aan de 'nieuwe' inrichting van het grasland. Door het uniforme grasland is er geen plek meer voor de vogels. Het vroeg maaien is ook een probleem.

AntiZanicz | 15-12-21 | 23:24
▼ 6 antwoorden verborgen

Niet alleen de grutto is verdwenen, las dat Mercedes ook verdwenen is, na de race niet in ferme gevonden. Lewis ook niet in vierkantje.
Wat een schatje, die grutto, zullen de boeren wel weer gedaan hebben, toch.

gato | 15-12-21 | 17:30

Duurzaamheid & biodiversiteit, twee prachttermen waar vooral links (vanaf en incl. VVD) mee schermt.
Het zou beide zo makkelijk haalbaar zijn wanneer we nu eens beleid maken op bevolkingsgroei (krimp a.u.b.).

Het is zo tyfus druk in Nederland. Het wordt één grote stad, een agglomeratie waar niet meer uit te ontsnappen is. Zie ook de gruwelplannen voor Tristate City (www.tristatecity.nl/).

De teloorgang van Nederland, prachtig in beeld gebracht: www.topotijdreis.nl/
Kijk maar eens hoe jouw directe omgeving de laatste 50 jaar is volgebouwd. Leg dit kaartje maar eens langs de grutostand.

Timide_Aso | 15-12-21 | 17:30 | 1

Voor de grap ook even kijken WAAR er die afgelopen 50 jaar is gebouwd. Op natuur of op landbouwgrond. Juist ja.

fail | 15-12-21 | 19:48

De Grutto (onze nationale vogel)
Henk en Ingrid (de nationale inheemse bevolking)
Alles moet kapot.

Leptob | 15-12-21 | 17:30

Inderdaad zeg Amstelwijck met ck.... is natuurlijk helemaal fout.

Dat moet natuurlijk voor de echte snobs zijn Aemstelweijck.

Knufter | 15-12-21 | 17:29

Schuld van Zalm en consorten toch?

Kaas de Vies | 15-12-21 | 17:29

Het ging al mis toen de grutto van de Nederlandse bankbiljetten werd gehaald.

funda | 15-12-21 | 17:28 | 1

Laat staan de snip.

Eric Newby | 15-12-21 | 17:40

Minder grutto's, meer plaats voor huizen. Mochten de boeren er verantwoordelijk voor zijn dan doen ze ons er een plezier mee.

goedverstaander | 15-12-21 | 17:27 | 2

Want wij willen graag elk fucking weiland in dit land vol met goedkope rommelhuizen.

de Voorzittert | 15-12-21 | 18:19

@de Voorzittert | 15-12-21 | 18:19:
Nee, maar we kunnen beginnen met de Oostvaardersplassen en soortgelijke "natuur"-gebieden vol te bouwen.

peterdh | 15-12-21 | 19:23

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online Casino | Online Casino | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen