Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schipholpersoneel doodziek van Schiphol

Ughe ughe ughe

FOTO (ANP) - Niet de platformmedewerker uit het verhaal

Vliegen. De veiligste manier van reizen, als je tenminste in het vliegtuig zelf zit en niet op het platform van Schiphol aan het werk bent om die dingen de goede kant op sturen en/of er heel erg lang over te doen tot Sander Schimmelpenninck zijn bagage heeft. Dan kun je namelijk kanker krijgen van alle fijnstof die de Boeings en Airbussen in je gezicht blazen. Dat weten Schiphol en KLM volgens Zembla al sinds 2007, maar al die tijd hebben ze gedaan alsof fijnstof helemaal niet van mens op mens overdraagbaar is en je platforms alleen maar in hele kleine groepen viert, terwijl ze hoopten dat het probleem dankzij groepsimmuniteit vanzelf zou verdwijnen. Niet dus. "“Je ziet gewoon dat collega’s hier ziek worden”, vertelt Gerben de Jong,  die voor KLM als leidinggevende dagelijks op het platform staat. “Ik  ken geen collega of werknemer op Schiphol met een andere doodsoorzaak  dan kanker.”" Ondertussen is er ook nog gedoe met geluidsnormen (jankerds, red.) en stikstof (ook jankers, maar wel mooie jankerds, red.) en maakt het kabinet zich 'grote zorgen'. Dat is Haags voor: ze gaan weer proberen iets op de lange polderbaan te schuiven in de hoop dat het probleem pas hoeft te worden opgelost als alle betrokkenen alweer op een ander paardje van de banencarrousel zijn geklommen. Zie ook: Nieuwenhuizen, Cora van. Zin om te vliegen nu. 

Reaguursels

Inloggen

Het geen waar ik dan weer over verwondert ben is dat er een onderzoek nodig is dat de uitlaatgassen van vliegtuigen schadelijk zouden zijn en mensen daar allerlei kwalen en ziektes van kunnen krijgen.

Gevalletje open deur intrappen.
Maar ach, de 500.000 vluchten moeten toch worden teruggebracht naar 300.00 per jaar.

Rotterdammert1965 | 09-12-21 | 17:31

Opdoeken. Huizen bouwen. Vetrek voortaan vanaf dek A, Düsseldorf.

vladimirows | 09-12-21 | 16:14

Nu maar hopen dat het personeel niet met de auto naar Schiphol komt. Of is het fijnstof op de snelweg een minder erge soort?

Misschien goed om daar ook eens iemand de schuld van te geven. Behalve de gebruikers zelf natuurlijk.

dasechtgeenstijl | 09-12-21 | 14:53

Schiphol is alleen maar interresant om daar voor grijpstuiver onbelaste kerosine te tanken.
120 ton gaat er in bijvoorbeeld een Jumbo.
Voor de Shell is massa kassa,restproduct is uw benzine.

De Profundus | 09-12-21 | 13:15 | 6

@P. Breidel | 09-12-21 | 13:35: ik vlieg redelijk veel voor mijn werk maar die daar niet hypocriet over, geen last van opgelegde vliegschaamte.

_pacman_ | 09-12-21 | 13:38

@_pm_,
Zoals u?Alanya.
Voor mijn werk alleen naar China gevlogen.( Business Class)
En een jaar wekelijks Amsterdam-Zürich.

De Profundus | 09-12-21 | 13:40

@_pacman_ | 09-12-21 | 13:38: Ik heb ook uit koffers geleefd en deeltijd in FL gewoond. Dus ook geen gemoedsbezwaren. Meende dat u de Alanya-ganger als aso wegzette.

P. Breidel | 09-12-21 | 14:01
▼ 3 antwoorden verborgen

Als ik het goed begrijp is het probleem ontstaan uit het Verdrag van Parijs; een internationaal verdrag dat het kabinet in haar onmetelijke wijsheid heeft ondertekend zonder de gevolgen door te rekenen voor haar lievelingskindje Schiphol.
Niet alleen Schiphol, maar de bouw, infrastructuur, verkeer en landbouw moeten nu op slot. Waar betalen we die ambtenaren en politici in godsnaam voor, toch niet om het land te leiden hoop ik.
Ik snap de natuurclubs heel goed dat ze dit schot voor open doel niet laten liggen, maar voordat je ergens je handtekening onder zet, ga je toch een worst case scenario doorrekenen om te kijken of een verdrag zich niet tegen je gaat keren?
Volgende halte wordt het immigratieverdrag.......

ches | 09-12-21 | 12:23 | 2

Eens, dat verdrag is een strop geweest. En ook eens dat het heel fijn is dat 'het beste paard van stal' Schiphol nu de pineut is. Grote kans dat dit wegen schept waar de rest op kan meeliften, anders zijn we echt de sjaak...

Baksteenbakker | 09-12-21 | 14:08

Probleem is dat waar ze hun handtekening onder zetten dikke contracten zijn in een andere taal als het Nederland.

Rotterdammert1965 | 09-12-21 | 17:33

En wel lekker bij de open haard of houtkachel zitten te zeiken dat Schiphol zó verschrikkelijk gevaarlijk is. LOL

BoerinFrance | 09-12-21 | 12:14 | 1

Gooi ook nog een lekkere vegaburger in uw koekepan met croma voor een fijstof boost van de dag.

dasechtgeenstijl | 09-12-21 | 14:50

En maar zeiken over dat beetje fijnstof terwijl ze bij hun vierde blik Schultenbrau nog een peuk opsteken.

DKP | 09-12-21 | 12:12

Het is allemaal kwats.
Schiphol krimpt en Lelystad breid dan uit.

botbot | 09-12-21 | 12:12 | 2

Volgens mij ligt Lelystad om dezelfde redenen al jaren stil

P. Breidel | 09-12-21 | 13:36

@P. Breidel | 09-12-21 | 13:36: Maak er 16-hoven van wat dan meer groeit.

Rotterdammert1965 | 09-12-21 | 17:34

Ja ja, het kabinet maakt zich grote zorgen en is daarom al bijna een jaar demissionair. Wetten worden daar bepaald, klimaatplannen komen daar vandaan. En ook het woningentekort is een door Den Haag veroorzaakt probleem. Zoals bijna elk probleem toch Haagse dan wel door Den Haag gesteunde EU-wortels heeft. Zie ook het wegpesten van boeren. Als er straks een probleem ontstaat in voedseltekorten/elders veel milieuvervuilender wordt geproduceerd en men niks meer heeft, maakt men zich in Den Haag weer grote zorgen.

jochum1980 | 09-12-21 | 12:11

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat dit nu ineens met een doel in de pers verschijnt. Dit was al jaren bekend. Wat staat er over Schiphol in het coalitieakkoord? Schiphol moet krimpen? Dat redt je niet met stikstof alleen. Vanaf nu kunnen politici ineens gaan roepen: stikstof is héél errug, maar wij geven ook om de gezondheid van klm-ers.

HoniSoit | 09-12-21 | 11:56 | 2

Zelfde gedachte hier, de globalisten van D66 willen dat het onder hen gestelde gepeupel minder gaat vliegen.

De belangrijkste vrouw van de wereld, Kaag, mag uiteraard doorgaan met 4,5 keer om de wereld vliegen per jaar.

Wattman | 09-12-21 | 12:14

@Wattman | 09-12-21 | 12:14: En dat in een Boeing 737BBJ met een capaciteit van 24 stoelen (incl. 12 bemanningsleden). Leuk voor de parmantige foto's van deze VIP (Very Irritating Proletarian).

P. Breidel | 09-12-21 | 13:44
-weggejorist-
Boris Badass | 09-12-21 | 11:35 | 1

Daar komen ze nu achter, zo lang ik op vliegvelden kom vond ik het al stinken en vroeg ik me af hoe gezond het was voor het personeel. Ook in het vliegtuig ruik je soms de motoren tijdens het wachten.

Ray Skak | 09-12-21 | 11:21

Vlieg nu het nog mogelijk is. Schiphol is al een van de duurste, soms zelfs de duurste luchthaven ter wereld, en als je straks het aantal vliegbewegingen nog verder omlaag brengt, zal dat de kosten voor een slot gigantisch opvoeren. De huidige schaarste is er al vanwege een politiek dak, de behoefte aan slots is nog altijd veel groter. Dusseldorf en Brussel zullen het wel schitterend vinden als Schiphol zichzelf in de voet schiet.

En waarom is dit opeens relevant? Omdat de papieren werkelijkheid, gebaseerd op een achterhaald en foutief rekenmodel, zegt dat alles helemaal fout is? Omdat de Raad van State heeft gezegd dat Johan Vollebroek ook een keer gelijk moest krijgen? Ga je daarom echt 's lands grooste banenmachine en economische motor moedwillig slopen?

Nederland moet eigenlijk eens in de spiegel kijken en toegeven dat het helemaal geen natuur heeft. Wel door mensen aangelegde parken waar alles zeer kunstmatig onderhouden wordt. Een grasspriet te weinig? Meteen bijplanten! Een half paard te veel? Meteen afschieten! Dat is niet zoals de natuur werkt. Je zou je haast afvragen hoe de natuur al die miljarden jaren heeft weten te overleven zonder dat er Nederlanders in de buurt waren om alles te regelen.

ps. Bestaat die Gerben de Jong eigenlijk wel? En wat heeft hij geslikt voordat hij met zulke statements kwam? Is de kerosine hem naar het hoofd gestegen?

Jessinator | 09-12-21 | 11:11 | 3

Vlieg nu het nu nog mogelijk is? Ik vlieg alweer 25 jaren niet meer voor mijn zomervakantie gewoon omdat ik het niet kan rijmen met de gedachte dat het extreem vervuilend is.. het hele jaar rijd ik zero emission auto en dan in een vlucht het heel uitgespaarde quotum erdoorheen jagen dat krijg ik echt niet meer gefixt in mijn hoofd. Een enkele transatlantische vlucht staat gelijk aan het totale energie verbruik van een gemiddelde Afrikaan in een heel jaar. das toch niet normaal..

Smoelensmid | 09-12-21 | 11:30

@Smoelensmid | 09-12-21 | 11:30: de oplossing lijkt me dan duidelijk; zorg voor minder Afrikanen! Eh, ik bedoel, zorg ervoor dat "de vervuiler betaalt". Ik vlieg regelmatig transatlantisch, vink altijd CO2 compensatie aan, en dat kost dan 15 euro ofzo. Ik kan me niet voorstellen dat dat genoeg is, maar het lijkt me beter om oplossingen te zoeken in compensatie, eerlijke prijs, etc, dan maar simpelweg verbieden.

DePsych | 09-12-21 | 12:25

Altijd al gezegd Fijnstof is niet zo fijn, maar “wij” maken zo’n vooral druk om het groei gas CO2

MargauxGrandCru | 09-12-21 | 10:57 | 2

En stikstof dat via het onschuldige ammoniakgas uitgestoten wordt.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 11:00

Nee fijnstof is niet zo fijn, is dat ongeveer synoniem aan longkanker is nog wel te doen of zo..?

Smoelensmid | 09-12-21 | 11:32

Het oude GAK nu UWV, waar ik ooit werkte in het zogenaamde KLM team hadden we opvallend (80 en 90 tiger jaren) veel nierkanker gevallen. 100% mannen die vliegtuigtankers waren en ander personeel die veelvuldig op locatie werkte. Deze gegevens zijn er nog. Er is nooit wat mee gedaan. Doden kunnen niet procederen en wat er nog rond liep was laag opgeleid , niet nl talig, met weinig kennis van medische zaken en advocaten . Het geld is leidend. Personeel vervangen we gewoon. Doei.

Breakdance | 09-12-21 | 10:50

Komt doordat die mensen op Schiphol CO2 en N2 hebben ingeademd, levensgevaarlijk! Gooi dus die vliegtax omhoog, dat scheelt doden.

Isditandersgenoeg | 09-12-21 | 10:50 | 2

CO2 is het probleem niet, de fijnstof is killing.

MargauxGrandCru | 09-12-21 | 10:59

Hoe erg is die stikstofuitstoot eigenlijk voor een drooggelegd stuk grond dat vooral uit grasland en landbouwgrond bestaat? Is de Haarlemmermeerpolder een een natuurgebied dat we van Europa moeten beschermen?

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:38 | 2

Het gaat vooral om stikstofarme heidegrond die 100% kunstmatig is maar toch beschermd moet worden omdat we dat zelf zo graag wilden.

Muxje | 09-12-21 | 10:43

@Muxje | 09-12-21 | 10:43:
Exact. Maar dat geldt toch allemaal niet voor de cultuurgronden van de Haarlemmermeer? Hooguit het aangrenzend gebied rondom de Amstel zou je misschien willen beschermen, hoewel dat evengoed ontveende cultuurgronden zijn en niks met oorspronkelijke natuur te maken hebben.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:49

Gewoon bijtanken in de lucht en wegwezen.

Acidstain | 09-12-21 | 10:37

Wie had dit gedacht,
dat een visie-loze handtekening bij het kruisje onder het akkoord van Parijs zo'n impact kan/kon hebben in een druk bevolkt nederlandje.

Het Licht | 09-12-21 | 10:36

Taxibot.

Schiphol is een proef gestart met het duurzaam slepen van vliegtuigen. Een deels elektrische sleepwagen duwt en trekt het vliegtuig van de gate helemaal naar de startbaan. Daardoor kunnen de motoren langer uit blijven. Bovendien bestuurt niet de chauffeur, maar de piloten zelf de sleepwagen vanuit de cockpit.

Rest ook nog even elektrisch maken

NLgaatnaardeklote | 09-12-21 | 10:32 | 1

Volgens mij doen ze dat in Denemarken al jaren op een vergelijkbare manier.

Prieelvogel | 09-12-21 | 11:34

De linkse groene kerk lacht in haar vuistje. Het slopen van Nederland gaat in hoog tempo door. Natuurlijk is het slecht voor je gezondheid naast een vliegtuig te werken. Die motoren stoten ontiegelijk veel uit maar volgens de metingen zijn het vooral de boeren en Jan met de Pet die in zijn autootje rondrijdt. Dus die pakken we en pompen miljarden in de KLM die gewoon op grote voet verder leven wetende dat hun problemen wel door Den Haag worden opgelost want "Schiphol is de motor van onze economie". Dat is gedeeltelijk waar. Er zijn meer motoren..... Feit blijft dat leven in een overvol Nederland (vooral Randstad) ongezond is. Nog meer mensen erbij (de deur staat wijd open) betekent nog meer vervuiling en ongezonde leefomgeving. Maar ja als je dat probeert te bespreken dan ben je een racist en klimaatonkenner. We zijn goed bezig om Nederland naar de kloten te managen.......

Blonde Nel | 09-12-21 | 10:28 | 3

Valt erg mee hoor. Economie loopt prima en er zijn meer banen dan werkzoekenden.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:30

@Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:30:
De economie loopt prima, vooral het overheidsaandeel groeit als een tierelier. Een van de motoren van onze economie is de kinderopvangsector, maar ook jeugdzorg doet het heel erg goed.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:34

@Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:34:
De asielindustrie is ook een motor van de economie. Die breekt record na record.

gestoptmetroken | 09-12-21 | 10:38

Bijna 15 jaar gewerkt op Schiphol. Dokter gaf mij het advies om te stoppen met roken. Maar ik rook helemaal niet.

thekolere | 09-12-21 | 10:23 | 3

Deze smoelensmid werkte ooit tijdens zijn studie bij de catering en aeroground als uitzendkracht op het platform .. een keer kwam ik de kantine binnen en werd aangesproken door de vaste krachten.. hoho werkstudentje je werkt veel te snel,je moet niet zo hard werken want straks is het werk op en staan wij op straat... hahaha Schiphol goed voor de economie?!!

Smoelensmid | 09-12-21 | 10:46

@Smoelensmid | 09-12-21 | 10:46: Ik heb dezelfde carrière, catering t.o. medische dienst op SPL Oost. Bij Aeroground (via uitzendburo) gestopt omdat ik 1 x per week tegen de muur gezet werd door de KonMar. Alles werd gejat uit die vliegtuigen.

P. Breidel | 09-12-21 | 13:54

Gewoon een paar bomen planten in Zuid Amerika. Dan heeft niemand nog te zeuren. Doet KLM al jaren.

Jimmy200 | 09-12-21 | 10:22

Het leven is levensgevaarlijk.

Ivoren Toren | 09-12-21 | 10:19

Ik vind het ook volkomen normaal dat we miljarden in dat bedrijf pompen om nieuwe coronavarianten te verspreiden.

Ad Hominem | 09-12-21 | 10:19

Begrijp hier dus helemaal niets van, waarom gaan die platformmedewerkers niet in staking en gooien ze de boel plat met hulp van de vakbond. Je zou verwachten dat na 15 jaar het geduld op is ipv na 15 jaar een filmpje van Zembla er aan wijden. Ik lees ook nergens "hoe" ze dan beschermd zouden moeten worden. Alleen maar dat dit onderzocht gaat worden ? KLM heeft niet meegewerkt aan het onderzoek, maar krijgt wel miljoenen steun ivm de Coronacrisis. Eind van het liedje is natuurlijk dat later de oud platform medewerkers ziek worden en schadeloos worden gesteld, dat natuurlijk een stuk goedkoper is als nu maatregelen treffen.

johnyl | 09-12-21 | 10:19 | 1

Omdat iedere werknemer in dit land meent geen vakbond meer nodig te hebben. Want ouderwets en links.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 11:12

Na Hoogovens, Shell en Unilever worden nu ook KLM, Schiphol Cityhub en de boeren Nederland uitgejaagd?
Op naar Nederland derdewereldland! Maar wel met mooie Natura postzegel landschapjes.

hatsikidee | 09-12-21 | 10:19 | 7

Waar hebt u dat gelezen dat KLM het land wordt uitgejaagd ?

johnyl | 09-12-21 | 10:33

Oh? Dat was u nog niet opgevallen? Gevalletje “gaslighting”.

echtpaul | 09-12-21 | 10:50

@johnyl | 09-12-21 | 10:33: Hierboven, in het artikel van Ronaldo.
"Ondertussen is er ook nog gedoe met geluidsnormen (jankerds, red.) en stikstof (ook jankers, maar wel mooie jankerds, red.) en maakt het kabinet zich 'grote zorgen'.

hatsikidee | 09-12-21 | 11:18
▼ 4 antwoorden verborgen

"Après nous, le déluge"

Dutch_Viscount | 09-12-21 | 10:16 | 1

Is er dan nog een kerk die met zondvloed dreigt? Zijn té druk met het jeugdprogramma

P. Breidel | 09-12-21 | 13:57

Misschien is er wel een eenvoudige oplossing. Wilt u uw CO2 uitstoot compenseren? Betaal 15 euro extra. Wilt u ons kanker personeel compenseren? Betaal 5 euro extra.

echtpaul | 09-12-21 | 10:14

Anders voer je een mondkapjesplicht in rond Schiphol

laurentius | 09-12-21 | 10:13

Die dikke dommige meneer op die foto lijkt mij overigens uitermate geschikt als bagageafhandelaar of verkeersregelaar bij het passagiers afzetpunt.

Ceristimo | 09-12-21 | 10:12

Die derde booster kan hier nog weleens tegen helpen

jeweettochniet | 09-12-21 | 10:12

Is er al een vaccin tegen kanker eigenlijk?

squadra | 09-12-21 | 10:11 | 6

@koeberg | 09-12-21 | 10:34: En hoofdhals kankers...80% van de tongkankers zijn alcohol roken en orale sex gerelateerd.

Smoelensmid | 09-12-21 | 10:49

Wat dacht je van de HPV vaccinatie , bespaart een heel hoop tragische baarmoederhals kankers met een afschuwelijk ziekte verloop.

Smoelensmid | 09-12-21 | 10:50

Dat Pfizer vaccin was bedoelt als cel therapie bij kanker.

Snertjong | 09-12-21 | 11:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat mensen moeten werken en dat er geld verdient moet worden is evident. Dat we Nederland niet in één groot nationaal park kunnen veranderen is ook duidelijk. De vraag is wel of we bepaalde activiteiten in zo’n dichtbevolkt land moeten willen. Vooral als het bedrijfsmatige activiteiten zijn die niet direct voor de eigen bevolking bedoeld zijn. Met sterk op de export gerichte bedrijven als de KLM, Schiphol, Tata maar ook de landbouw kun je jezelf afvragen of wij dat willen in ons land. Lastige kwestie, maar hij moet aan de orde worden gesteld. Moeten we niet naar een hoogwaardige industrie overschakelen en bepaalde activiteiten maar aan andere landen laten.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:08 | 5

Dat doen we al sinds eind jaren '80. Is ook de vraag of high tech (of kenniseconomie) wel genoeg banen oplevert en of een groot deel van de bevolking aansluiting kan vinden in zo'n economie.

Duwbak_Linda | 09-12-21 | 10:13

@Pummetje | 09-12-21 | 10:12: Niet als het om globale zaken gaat uiteraard, maar in het geval van geluidsoverlast, stankoverlast en (long)kanker wel. Daarnaast speelt er ook nog de beschikbaarheid van bouwgrond voor woningbouw. Ik zou eigenlijk een transitie naar een meer hoogwaardige economie willen. Ik noem innovatieve bedrijven als ASML. Laten we ook inzetten op ICT. Schone, hoogwaardige technologie. En de rest dan inderdaad maar aan het buitenland laten.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:27

Prima, zolang we dan ook maar geen vervuilende zaken uit het buitenland importeren. Maar dat zie ik niet in je betoog terug. Zolang de vervuiling in het buitenland gebeurt is het voor jou OK en kunnen we in NL de schone schijn ophouden. Beetje halfslachtig naar mijn idee. Natuurlijk wat bij Tata of Schiphol gebeurt is niet goed en vereist rigoureuze investeringen in milieu. Als dat niet haalbaar is voor deze partijen dan is sluiting aan de orde.

Pummetje | 09-12-21 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Zembla knipt en plakt uitspraken van geïnterviewden net zo lang aan elkaar tot ze hun gewenste uitkomst hebben. En ze hebben er de tijd voor, en het geld.

laurentius | 09-12-21 | 10:07 | 2

Nee, er is niets aan de hand , gewoon doorlopen... vliegen beste mensen.

dathoujetoch | 09-12-21 | 10:12

Ja.... Zemla spant ook samen tegen de bevolking en is de spreekbuis van de overheid. Er gaan geruchten dat Mark Rutte en Hugo de Jonge de uitzending aan elkaar hebben geknipt en geplakt.

johnyl | 09-12-21 | 10:36

Niet zo mooi, maar geeft mij nog iets extra’s om een vrouwelijke collega van mij onder de neus te wrijven. Type “wereldverbeteraar” die het altijd over “Sigrid” heeft alsof ze ermee gevingerd heeft, en anderen op zo’n typisch D66-toontje aanspreekt op hun ecologische voetafdruk. Inclusief mij dus, vanwege mijn heerlijk pruttelende V8. Klein detail: haar man is voormalig 747-vlieger. Dus ik repliceer altijd dat hun villa betaald is uit CO2-uitstoot en andere milieuvervuiling. Vind ze niet leuk. En daar kan dus nu de sluipmoord op die hardwerkende platformmedewerkers bij. Ik verheug me al op de volgende sneer in mijn richting.

Magna Carta | 09-12-21 | 10:06

Grappig weer. Kabinet ondertekent verdragen en akkoorden, en maakt zich vervolgens grote zorgen vanwege de uitwerking van die verdragen en akkoorden.

Duwbak_Linda | 09-12-21 | 10:05 | 2

Dat is precies hoe het gaat, zorgenmaken voor de buhne, zakkenvullen voor zichzelf, en weer doorstromen naar een nieuwe veelverdienende functie.

funda | 09-12-21 | 10:14

@funda | 09-12-21 | 10:14:
Kom uit bij een aantal mogelijkheden:
-Kabinet (en Kamer) heeft werkelijk geen idee waar ze voor tekenen. Incompetent.
-Ze hebben wel een idee, maar dat zien ze dan wel weer. Incompetent.
-We hebben geen keuze (ze moeten wel tekenen). Lijkt me niet plausibel.
-Ze hebben wel een idee en die Grote Zorgen passen precies in de langetermijnstrategie. Ze moeten het alleen nóg beter uitleggen aan de kutburgers.

Duwbak_Linda | 09-12-21 | 10:23

Schiphol aanpakken. Haha. Leest u hier eens wie er (zoals zo vaak) voor gaat opdraaien: (over de CO2 en stikstof-uitstoot in de omgeving) "Om het huidige jaarlijkse aantal (vluchten) toch te houden, is het volgens de juristen bijvoorbeeld nodig om boerenbedrijven in de wijde omgeving op te kopen. Ook zou de maximumsnelheid op snelwegen in de buurt omlaag moeten naar 80 kilometer per uur en moeten vervuilende bedrijven in de omgeving strenger worden aangepakt. "

Vunzigheid | 09-12-21 | 10:04 | 1

Nederland is compleet gestoord worden. Nationele zelfmoord op termijn.

hatsikidee | 09-12-21 | 10:21

vliegen zelf is ook niet zo heel gezond hoor. Ik ben voor een soort mega terminal op een stukje noordzee (moet nog opgespoten worden). vliegbaan erop. Haven daarnaartoe goede snelle trein naar adam/denhaag/rotterdam. En dan het land gebruiken voor Huizen. en nog meer huizen. Die 20 Miljoen moeten we ergens kwijt kunnen.

pieterS | 09-12-21 | 10:04 | 2

Voor de kust van Aerdenhout of Wassenaar graag.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:09

Zou inderdaad een oplossing zijn waar al decennia aan gedacht wordt maar er zijn nog wat praktische bezwaren: onder meer van ecologische aard, zoals minder paaigronden voor vissen.
En klimatologische omstandigheden: landingsbanen worden sneller nat, zodat de remmende werking afneemt, meer wind die een belemmering is voor het veilig vliegen van vliegtuigen en de corrosieve werking van zeewater
en bezwaren van technische aard, zoals mogelijke bodemverzakking
Tot slot blijven er twijfels over de financiële haalbaarheid met een mogelijk exploitatietekort van 75%.

johnyl | 09-12-21 | 10:41

Ik prik niks en vlieg niks.
Ga wel gewoon met een semi anoniemi Greyhound-like Europese bus naar Servié, het hellhole Saint St. Denis (FR) of wat ook.
Dronken Tsjechische chauffeurs included.
Maar je komt terug met mooie verhalen. Áls je terugkomt.

chicago river | 09-12-21 | 10:04

Zie: www.service-studievereniging.nl/magaz...

Citaat: “ Elke inter­continentale KLM-vlucht bestaat gemiddeld voor 70 procent uit transferpassagiers (SEO Econo­misch Onderzoek, 2015). Ook veel Europese vluchten worden voor meer dan de helft gevuld met transfer­passagiers. Dit zijn passagiers die op Schiphol overstappen van een inkomende op een uitgaande vlucht.”

theo-is-dood | 09-12-21 | 10:03 | 3

Op zijn best verdienen we er wat landingsrechten en een kop koffie aan. Sommigen eten nog een broodje.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:09

Net als Tata en de agrarische sector. We produceren voor het buitenland.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 10:10

Tja, je wilt wel een vol vliegtuig op het moment dat je lange-afstand gaat vliegen. Het feit dat jij een rechtstreekse vlucht van Schiphol naar ongeveer elke plek in de wereld kunt boeken is dankzij de transferpassagiers.

kobuskuch | 09-12-21 | 10:14

vroeguh kwam er al geregeld een Haarlemmermeerse huisarts in het nieuws met schrikbarende cijfers over het aantal logkankergevallen rondom Schiphol. Beste man werd zwaar tegengewerkt en geen idee wat er van hem geworden is.

Overigens is het aantal kankergevallen in Haarlem het hoogst van heel Nederland. Tja hoe zou dat komen ?

Bibop | 09-12-21 | 10:03 | 3

dat was toch al in Beverwijk\IJmuiden\Velsen i.v.m. Tata ?

Vunzigheid | 09-12-21 | 10:06

Kees van Ojik uit Zwanenburg. Is in 2019 gestopt met aktie voeren, is inmiddels ver in de 80, dus hij overleeft aardig.
Wijk aan Zee en Beverwijk hebben de meeste kankergevallen, die aan Tata worden toegeschreven.

gestoptmetroken | 09-12-21 | 10:48

Dit komt de transitie naar LP Lelystad el heel toevallig goed uit..

pga | 09-12-21 | 10:01

Maar wat had Schiphol eigenlijk kunnen doen? Volgens mij moeten vliegtuigen begeleid, getankt, gecontroleerd en geladen worden. En ja, vliegtuigen maken ook best wel lawaai, vooral als die Pruttel & Witnie engines getest worden. Maar wat doe je eraan?

Joris Beltsin | 09-12-21 | 09:59 | 5

Arme sloebers importeren en die daar te werk stellen.
Arme sloebers importeren en die daar laten wonen.

funda | 09-12-21 | 10:07

Niet zo moeilijk. Ze moeten vliegtuigen niet meer zelf laten taxiën, maar ze laten trekken door (elektrische) trekkers. Dat schijnen ze in Denemarken al te doen.

Prieelvogel | 09-12-21 | 10:12

@Prieelvogel | 09-12-21 | 10:12:
O dat is inmiddels een realistische optie? Als er voldoende elektrisch vermogen over lange afstanden kan worden geleverd zodat ook die grote volgetankte wide body's kunnen worden getrokken dan is dat inderdaad wel het antwoord.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Schiphol heeft ons jarenlang wijsgemaakt dat ze zorgen voor een groot deel van onze welvaart. Dat is slechts gedeeltelijk waar. De gedachte dat extra vluchten van wat overstappende reizigers ons echte welvaart brengt, is gewoon niet waar. Schiphol is grotendeels een verhuurder van wat vastgoed, zodat winkeltjes wat kunnen verdienen aan overpriced flesjes Spa.

Aan de andere kant staan de vrij grote kosten op het gebied van milieu (stikstof, geluidsoverlast), gezondheid (zo blijkt, maar ook b.v. corona) en uiteraard allerhande kosten voor het in de lucht houden van KLM. Natuurlijk is Schiphol r niet zonder waarde, maar je kan je afvragen of dit de sector is waar je als land echt op moet inzetten. M.i. is de Schiphollobby veel te sterk voor de waarde die het toevoegt.

StiekemeBunzing | 09-12-21 | 09:59 | 1

“ Zowel in aantal passagiers als in aantal vluchten behoort Schiphol tot de grootste luchthavens van de wereld. In 2017 in Europa verwerkten alleen Londen Heathrow en Parijs Charles de Gaulle meer passagiers dan Schiphol”

Moeten we dat willen als BV Nederland ? Als we de externe effecten voor gezondheid, geluidsoverlast en onleefbaarheid inprijzen?

theo-is-dood | 09-12-21 | 10:07

We zijn goed bezig om alle grote bedrijven en bedrijfstakken in NL de nek om te draaien: unilever, shell, schiphol, landbouw enz. De Jutlandisering van Nederland komt er snel aan...

Stachauer1971 | 09-12-21 | 09:58 | 1

Ja, en dat met een VVd in de regering. De partij van het grote geld.

dathoujetoch | 09-12-21 | 10:00

Regels maken voor natuur, milieu en stikstof en die streng willen handhaven als het om woningbouw gaat of om de boeren, maar wanneer het Schiphol betreft moet er natuurlijk weer een manier gevonden worden om deze te omzeilen. Dat ruikt naar corruptie, vriendjespolitiek, machtsmisbruik, willekeur etc…

Mark zit te Dutten | 09-12-21 | 09:58 | 1

Ja de reactie .Niet Schiphol moet aangepakt ,maar de vervuilende bedrijven in de regio moeten ter compensatie syrenger worden gehandhaafd.

pga | 09-12-21 | 09:59

Banenkansen voor nieuwkomers?

squadra | 09-12-21 | 09:57

Schiphol, maar in ieder geval de KLM, leeft van transitoverkeer, dwz overstappers. Geld verdienen en werkgelegenheid bieden is belangrijk, maar de vraag is wel of we de gezondheid van omwonenden en aantasting van de leefomgeving willen opofferen voor de aandeelhouders van KLM en Schiphol. Als de luchthaven nu alleen maar voor Nederlanders bestemd was, dan had het lang niet zo’n probleem geweest, maar ze willen zo nodig een major hub zijn. En daar betalen veel mensen een behoorlijke prijs voor.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 09:56 | 2

Weet je wie die aandeelhouders zijn.. en mocht hier schadevergoedingen uit voortkomen wie dat zal gaan betalen uiteindelijk?..

All_Anonymous | 09-12-21 | 09:59

Vraag me steeds vaker af (meerdere dossiers) hoe andere ontwikkelde landen dat toch doen. Hier lijkt alles ontzettend ingewikkeld.

Duwbak_Linda | 09-12-21 | 09:59

Laat die Keuning ook maar eens de handjes wapperen en een dagje meelopen op het platform ipv een beetje zijn familie rond te vliegen over de wereld.

herstelkous | 09-12-21 | 09:56

Dood door schuld. Ik neem aan dat de gehele raad van bestuur van Schiphol vanavond in voorarrest zit toch? Toch?!?!

General Dripple | 09-12-21 | 09:54 | 1

Bedrijfsleven ,vrienden van Mark.En directeur Benschop was PvdA staatssecretaris. Dus kamerbrede doofpot.

pga | 09-12-21 | 09:58

Is Schiphol het enige vliegveld ter wereld ofzo? Met unieke problemen? Komop zeg.

denouden | 09-12-21 | 09:53

Dat Schipholhoofdgebouw wordt niet voor niets het Kremlin genoemd,ben benieuwd hoe die Pv/dAer Benschop[a 9 ton per jaar]zich hier nu weer uit gaat lullen..... de goocheltrucs raken aardig op voor de Schipholmaffia.

Jimmy Mc Clure | 09-12-21 | 09:52

Ik ben één keer in Schiphol geweest, dat was in 2002 toen ik voor het eerst in Nederland kwam. Verdere vluchten op vakantie zijn via Brussel geweest.

Adriel | 09-12-21 | 09:51 | 1

“Op Schiphol”, maar ik neem het u niet kwalijk, als vluchteling.

laurentius | 09-12-21 | 10:02

De Nederlandse overheid verkeert in veronderstelling dat Schiphol een belangrijke hub is en vergeet dat dit lokale vliegveldje in de polder het sowieso zal afleggen tegen de echte hubs in Londen, Parijs en Frankfurt. Er is geen plek voor een vierde hub Schiphol en al helemaal niet als je bedenkt dat in de toekomst kleinschaliger en fijnmaziger gevlogen zal gaan worden waarbij de rechtstreekse punt-punt verbindingen hubs sowieso een stuk irrelevanter gaan maken. Bovendien heb je helemaal geen flikker aan een hub want die paar kopjes koffie van al die overstappers daar gaat de schoorsteen van Nederland BV niet van roken. Oja, het vestigingsklimaat voor bedrijven zou aantrekkelijker zijn. Gezien het vertrek van Elsevier, Unilever en Koninklijke olie lijkt daar iets meer voor nodig dan een paar stroken asfalt in de polder.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 09:51 | 2

Ik vermoed dat je even naar de laatste data moet kijken qua vliegveldgrootte in Europa.
Schiphol is in Europa nr 3 in 2019
1 is London Heathrow met bijna 81 miljoen passagiers, 2 is Parijs C de Gaulle met 76 miljoen en 3 dus Schiphol met 71 miljoen. Frankfurt is nr 4

Nichtsneues | 09-12-21 | 10:04

@Nichtsneues | 09-12-21 | 10:04:
Goh, Schiphol heeft Frankfurt ingehaald, dat wist ik inderdaad niet. Dan nog geldt dat we in die race tussen de hubs niet veel te winnen hebben.

Joris Beltsin | 09-12-21 | 10:14

Waar elk bedrijf in Nederland door de overheid het vuur aan de schenen wordt gelegd over van alles en nog wat mag Schiphol zijn goddelijke gang gaan. Schiphol staat boven de wet, too big to fail. Is al jaren zo en zal nog jaren zo blijven.

Colin.Fart | 09-12-21 | 09:50

Van Schiphol, Defensie, Tata, Akzo, NAM, Shell, Volkswagen, de gehele afvalstroom alsmede energieopwekking etc weet je dat ze al minstens dertig jaar liegen, en toch wordt iedere bewering/rapportje van deze 'bedrijven' als valide gepresenteerd, in plaats van leugens.
Is ook knap.

Alquest | 09-12-21 | 09:49 | 1

Als je genoeg betaald krijg je vanzelf gelijk. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Invloed is gewoon te koop.

Incitatus | 09-12-21 | 09:53

Iedereen die een keer op een vliegveld is geweest waar een busgate is weet dat. Dat kun je ook weten als je er werkt. Wel had men goede maskers ter beschikking moeten stellen.

Zatkniss | 09-12-21 | 09:48
-weggejorist-
el burro | 09-12-21 | 09:46 | 2

Geld is altijd belangrijker dan de gezondheid van een paar mensen.
Als je dat niet weet heb je geen goede docent maatschappijleer gehad.

Schadenfreude | 09-12-21 | 09:46 | 1

Je eigen geld is altijd belangrijker dan de gezondheid van een ander.

Zack Hooi | 09-12-21 | 09:55

Zegt Zembla die de raad voor de Journalistiek niet meer erkende na een misleidende rapportage over granulietstort en waarvoor nu een ex-officier van justitie schadevergoeding moet betalen aan het benadeelde bedrijf.

Colin.Fart | 09-12-21 | 09:42 | 7

@van Oeffelen | 09-12-21 | 10:09: misschien naar een ander platform?

dathoujetoch | 09-12-21 | 10:15

@dathoujetoch | 09-12-21 | 10:15:
Ik smokkel nog wel eens een bericht naar het AD, als ik hier in de kerker zit. Bij het AD kun je tegenwoordig namelijk ook reaguren. En je moet toch op 1 of andere manier je ei kwijt. Maar hier voel ik me toch het meeste thuis.

VanBukkem | 09-12-21 | 10:19
▼ 4 antwoorden verborgen

Geen verrassing, wel een drama voor de betrokkenen en schofterig vanaf de kant van de werkgever.

MickeyGouda | 09-12-21 | 09:41 | 1

Zakelijkheid en compassie in 1.
Eensch.

Stoned Hengst | 09-12-21 | 09:57

Misschien een boosterprik en QR code introduceren?

Toede_Le_Dokie | 09-12-21 | 09:40

Hoe gezond zou het bijvoorbeeld zijn op de vliegvelden van Madras, Bombay en Hyderabad?

van Oeffelen | 09-12-21 | 09:40 | 3

Wijzen naar vliegvelden in een derdewereldland, classy.

amateurrr | 09-12-21 | 09:54

Daar is het belangrijkste probleem dat je niet in uitwerpselen van je collega’s trapt.

Bigi Bana Boy | 09-12-21 | 09:59

Atlas bij de hand, helaas geen verstand.

dathoujetoch | 09-12-21 | 10:03

Natuur dood, mensen dood, maar wel lekker met een drankje in een Turkse all inclusive. En het is zoooo goedkoop! Hoe doen ze dat toch!!

TheManiac | 09-12-21 | 09:39 | 1

gewoon omdat het kan....

vranac | 09-12-21 | 09:48

En wat verdient de BV Nederland nu eigenlijk aan Schiphol? De meeste arbeidsplaatsen zijn voor veiligheidspersoneel, bagageafhandeling en winkelmeisjes. Personeel dat net het minimumloon of een paar kwartjes meer verdient. En waar zit de winst voor Schiphol als overstaplocatie? Wat verdienen we aan een Amerikaan die van New York naar Rome vliegt, en in Amsterdam overstapt en een kopje koffie drinkt?
En dan hebben we het nog maar niet over de 1,2 miljard belastinggeld die de KLM van ons krijgt.

theo-is-dood | 09-12-21 | 09:39 | 4

Immigratie kost 25 miljard per jaar. Dus immigratie stoppen geeft de ruimte om het milieu en de volksgezondheid te sparen.

Arnold Layne | 09-12-21 | 09:47

@_pacman_ | 09-12-21 | 09:41: vergeet de pijpleiding uit Rotterdam niet voor de kerosine. Zo draait de shell top en renderen de aandeeltjes van WA van Amsberg ook lekker, ik bedoel van dat beetje subsidie voor de kroondomeinen rookt de schoorsteen niet.

Incitatus | 09-12-21 | 09:49

Doordat er veel buitenlanders via Schiphol overstappen, kunnen we in Nederland een groot intercontinentaal netwerk aanbieden. Zonder deze overstappers lukt dat niet. Met dank aan het grote netwerk is Nederland heel aantrekkelijk voor bedrijven. Dit levert werkgelegenheid op.

floridah | 09-12-21 | 09:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zit nog steeds te wachten tot de overheid verantwoordelijkheid neemt. Met al die duizenden miljarden die naar klimaatverandering en coronagezeik gaan, is er ook wel geld om in de ruimte boven ons land een groot uv-werend doek te plaatsen zodat het aantal gevallen van huidkanker drastisch af neemt.

Leptob | 09-12-21 | 09:37 | 1

Er komt dan vrees ik gekibbel over de kleur en dat kan jaren aanhouden.

squadra | 09-12-21 | 09:53

Schiphol en stikstofregels? Zeggen we toch gewoon dat het vliegveld op 3000 meter hoogte ligt, is dat probleem opgelost.

Met_baard | 09-12-21 | 09:35 | 2

Veel te moeilijk. Alles na de paspoort controle, zeg maar heel schiphol op de vertrekhal na is internationale zone en telt dus niet mee voor co2 en stikstof uitstoot van Nederland.

Incitatus | 09-12-21 | 09:46

@Incitatus | 09-12-21 | 09:46: was aan de hand van het artikel van de NOS

"Juridische adviseurs van het demissionaire kabinet adviseren draconische maatregelen omdat de luchthaven niet voldoet aan stikstofregels en regels op het gebied van geluid en overlast. Ook beschikt de luchthaven niet over een natuurvergunning."

En dan wordt het nog leuker want om het aantal vliegbewegingen op peil te houden moeten alle boeren uit de omgeving opgekocht worden en de maximum snelheid op snelwegen rond Schiphol naar beneden naar 80 KM/u. En uw bedrijf? Te vervuilend dus moet weg zodat we lekker fijnstof uitstrooiende vliegtuigen kunnen laten vliegen.

"Om het huidige jaarlijkse aantal toch te houden, is het volgens de juristen bijvoorbeeld nodig om boerenbedrijven in de wijde omgeving op te kopen. Ook zou de maximumsnelheid op snelwegen in de buurt omlaag moeten naar 80 kilometer per uur en moeten vervuilende bedrijven in de omgeving strenger worden aangepakt."

Met_baard | 09-12-21 | 10:15

Fly Me To The Moon...

F. von Zeikhoven | 09-12-21 | 09:34

Wie had dat kunnen denken, dat 40 uur per week werken in een vervuilende omgeving niet goed voor je is.

_pacman_ | 09-12-21 | 09:34 | 2

Dit hé, hoe kun je je eigen verstand zo negeren.

kermitsklant | 09-12-21 | 09:37

Zowel Schiphol als de Rotterdamse haven hebben een enorme sterke lobby in de politiek.
Kennelijk mag er niet kritisch worden gekeken naar de kosten en baten voor de Nederlandse economie. In Rotterdam is men voornamelijk bezig met het overpakken van containers voor het Duitse achterland. Neem nu de aanleg van de Betuweroute, een goederenspoorlijn die de belastingbetaler maar liefst €4,7 miljard kostte: nl.m.wikipedia.org/wiki/Betuweroute

De werkelijke economische groei komt van asml, van Philips, en via de technische universiteiten in Eindhoven, Delft en Twente.

theo-is-dood | 09-12-21 | 09:47

FFP2 maskertje op tijdens het laden

floridah | 09-12-21 | 09:34 | 1

Ik vraag me af of die helpen bij al die dampen.

2voor12 | 09-12-21 | 09:37

Wat verrassend dat dag in, dag uit in de kerosinedampen staan niet gezond is.

De vries, Henk. | 09-12-21 | 09:34

EenVandaag had het in hun programma (een paar dagen geleden) over medewerkers bij Schiphol die met baggages werken, dat de veiligheid niet goed is en dat er weleens incidenten zijn, zoals schade aan vliegtuigen.

Er was een onderzoek/rapport/enquête tegengehouden door de mensen aan de top over de mening van de medewerkers over de toestanden in Schiphol.

Adriel | 09-12-21 | 09:34

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken | Kinderkleding
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers
Online Casino | Bookmakers | Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com | Online Casino Nederland | Casino bonussen