Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Oostenrijk: "vaccinatie-verzuim leidt tot oneindige stapelboetes van €2000 euro en max 1 jaar gevangenis op eigen (!) kosten"

Okay ja even een update uit Nation Zero

Video: er waren dit weekend volgens de New York Times "meer dan 40.000" mensen op de been tegen het nieuwe vaccinatiebeleid

Eerst leek de boete voor vaccinatieverzuim dus 3600 euro te zijn, vervolgens 7200 euro, maar inmiddels lijkt de escalatieladder weer wat verder betreden. Gister lazen we bij Exxpress ("Für Selberdenker" lol, wiki) het volgende over de conceptwet die vandaag aan het Oostenrijkse parlement voorgelegd wordt en vanaf januari in moet gaan:

1- De boete voor vaccinatieverzuim bedraagt 'slechts' 2000 euro. Echter, "elke overtreding wordt opnieuw bestraft met 2000 euro", ook als deze op dezelfde dag plaatsvinden. Het is vooralsnog niet helemaal duidelijk wat er met "overtreding" bedoeld wordt. Mogelijk is het drieledig: 1) verzuim na vaccinatieoproep. 2) Elke keer dat je de staande lockdown voor ongevaccineerden overtreedt. 3) Zoals de onderstaande Oostenrijker Alexander Tschugguel onderstaand suggereert: "if you're not vaccinated you can get fined 2000 euro, each time you're caught unvaccinated". Dat laatste lijkt erop neer te komen dat de politie je ook gewoon in de buitenlucht kan beboeten terwijl je ongevaccineerd een toegestane woon-werkreis maakt of de benen strekt. Al lijkt Alexander Tschugguel dit zelf ook nog niet zeker te weten.

2- Als je de boete(s) niet betaalt volgt er een gevangenisstraf, waarvan de lengte afhankelijk lijkt van het aantal openstaande boetes. "Waar in eerste instantie een gevangenisstraf van maximaal vier weken mogelijk is, is het kabinet voornemens de maximale duur te verlengen tot een jaar", aldus Exxpress. 

Maar, wat vervolgens écht uitzonderlijk lijkt, is dat deze gevangenisstraf volledig op kosten van de ongevaccineerde komt te staan. "In tegenstelling tot andere gedetineerden betaalt de staatskas niet, maar moet de betrokkene zelf de kosten dragen. De dader moet dus ook betalen voor zijn eten en zijn cel." Een jaar lang betalen voor eten, een cel (en het gevangenispersoneel?). Dat komt neer op financiële ruïnering bestraffen met nog meer financiële ruïnering. Worden ongevaccineerden daar defacto rechteloos?

En dat terwijl Portugal, dat per 1 oktober 98% van iedereen boven de 12 volledig (!) gevaccineerd had,  op 1 december ook gewoon weer een noodtoestand af moest kondigen. Maar goed hè, schort vooral de grondwet op en ontwricht daarmee je gehele cultuur tot niemand het land nog herkent.

Update: Kronen Zeitung (wiki) meldt dat maximale boete 3600 euro is, maar bevestigt de gevangenisstraffen.

noodkreet

Social

Maar tegen wie?

Reaguursels

Inloggen

Straks ook in Nederland .

saki | 07-12-21 | 02:11

Ontluisterend... Dat dit echt gebeurt, in Europa. Het is niet te bevatten. Godsgeklaagd en vreselijk triest. Ongelofelijk.

Ramsesz | 06-12-21 | 22:03

Vreemd dat ik geen enkel land een oordeel hoor noemen voor zo'n beleid. Ze zitten in de EU, dus er mag wat van gezegd worden.

TonAlias | 06-12-21 | 20:00
-weggejorist-
de_gevlekte | 06-12-21 | 18:19 | 1

Adolf Spritzler.

vladimirows | 06-12-21 | 16:41
-weggejorist-
petros666 | 06-12-21 | 15:37

Ik was lang tegen vaccinatiedwang.
Maar we zijn nu op het punt beland dat transplantaties en chemotherapie niet doorgaan omdat geestelijk minvermogenden op obscure kanalen opgedane waanzin als "experimentele gentherapie" mogen gebruiken om zich niet te laten vaccineren. Die keuze mogen ze van mij nog steeds maken, maar niet zonder consequenties. Jouw vrijheid eindigt waar de gezondheid van een ander schade oploopt.

Tapu | 06-12-21 | 15:02 | 16

@Lafayette | 06-12-21 | 16:49:
Nee. Als ik een dikke roker ben, gaat dat niet ten koste van de zorg aan een ander. Drogargument.

Tapu | 06-12-21 | 17:45
-weggejorist en opgerot-
bcsk | 06-12-21 | 17:52
▼ 13 antwoorden verborgen

Omdat Oostenrijk straks het aantal gedetineerden niet meer aankan komen er kampen met prikkeldraad en wordt alvast gezocht naar een eindoplossing.

Colin.Fart | 06-12-21 | 14:52 | 1

Ik denk dat de vluchtelingen bij Polen straks de andere kant op willen.

mozaard | 06-12-21 | 15:25

Wat is eigenlijk de exit strategie?
Allemaal gevaccineerd en toch lockdown?
Allemaal een booster maar toch maatregelen?
Dat kan toch niet?

Marcel66664746 | 06-12-21 | 14:47 | 2
-weggejorist-
bcsk | 06-12-21 | 17:57

Er is geen exit strategie.
Ja.
Ja.
Blijkbaar wel.

Pje911 | 06-12-21 | 18:26

Uit woede juist niet de boosterprik nemen, dan maar vechtend ten onder!

Roetveegje | 06-12-21 | 14:30 | 1
-weggejorist-
bcsk | 06-12-21 | 17:59

Dit gaat in Nederland ook komen. Rutte en de Jonge doen nu als afleidingsmanouvre het 2G verhaal voorlopig in de ban en over 3 weken rolt plots een wetsvoorstel de 2e kamer in om het Oostenrijks model in te voeren.
En de 2e kaer gaat akkoord want die vinden vooral hun kansen op baantjes in de EU belangrijk.

JanVergoor | 06-12-21 | 14:19

Nadat de Oostenrijkers het een jaar lang netjes gevraagd hadden bleken er teveel wappies te zijn. Oostenrijk staat er niet bekend om dat ze halve maatregelen nemen. Ik juich het alleen maar toe. Als iedereen gevaccineerd is, is corona niet meer dan een griepje. Tot die tijd is het gezeik eindeloos. Kijk maar naar de 100-en reactie hieronder.

Jeroen1234 | 06-12-21 | 13:53 | 8

Nee s*fferd, ook wanneer iedereen gevaccineerd is is corona geen griepje. Er zullen nog steeds ouderen met een zwak immuunsysteem overlijden aan corona. Daarbij, de tegenstelling is niet wel vaccineren/niet vaccineren, de tegenstelling is iedere 6 maanden vaccineren vs. niet vaccineren. Een structureel probleem los je uiteindelijk niet op met incidentele maatregelen, wat een kortzichtigheid.

therealbraindump | 06-12-21 | 17:02

@Tapu | 06-12-21 | 15:03: in 2015 stierven er rond de 10.000 aan griep, en rond 2018 idem dito vriend. Je kunt het zo opzoeken.

TonAlias | 06-12-21 | 19:55
▼ 5 antwoorden verborgen

Er komen kampen! Let maar op....

MeneerGuggenheimer | 06-12-21 | 13:32 | 3

Weet je wie er ook ?
Ach laat maar .

likmegaties | 06-12-21 | 13:36

@likmegaties | 06-12-21 | 13:36: volgens mij hebben we naar hem nog strsten vernoemd in Nederland, de Schilderstraat en Koediefstraat.

Santtulainen | 06-12-21 | 14:13

Overigens is Kamp Westerbork door de Nederlandse overheid gebouwd. Met een heel ander doel, maar zo zie je maar wat er kan gebeuren als plots anderen de baas zijn en mooi profiteren van de reeds aangelegde struktuur en voorzieningen.

Lafayette | 07-12-21 | 05:55

Wat een fout land dat Oostenrijk.
Een moordenaar heeft meer rechten dan iemand die zich niet wil laten vaccineren.

Lafayette | 06-12-21 | 13:15

Ik verwacht zeer snel een paar dooien die aan het controleren zijn of iemand gevaccineerd is in Oostenreich.

Rest In Privacy | 06-12-21 | 12:59
-weggejorist-
Antigoog | 06-12-21 | 12:31

Zijn er al Oostenrijkers in Ter Apel gesignaleerd?

Rennieflox | 06-12-21 | 12:21
-weggejorist-
4thoseabout2rockwe.. | 06-12-21 | 12:19

Hoe zit dat met de ne bis in idem-regel: niemand kan twee keer gestraft worden voor hetzelfde feit ?

HaaiBaai | 06-12-21 | 12:16 | 1

twee meter verder wordt het een nieuw feit. Net als twee flitspalen in een straat

geenjagergeenneeger | 06-12-21 | 12:18

Wat zouden de Oostenrijkers nu kunnen verzinnen om grote groepen mensen binnen hele korte tijd te kunnen opsluiten? Iemand enig idee?

Teluitjewinst | 06-12-21 | 11:51 | 3

he.. he.. he... ideeen zat.... maar daar hoef je niet veel voor te doen. Wanbestuur leidt vanzelf wel tot chaos.

nobodiesunmighty | 06-12-21 | 12:09

Er liggen vast nog wel enkele spporlijnen richting het oosten.

Crankhead | 06-12-21 | 12:46
-weggejorist-
moonshiner3519 | 06-12-21 | 11:50 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Als de vaccins steriele immuniteit zouden geven, had ik me allang laten vaccineren, echt waar mensen. Ik ben geen antivaxxer, en zo ben ik ook niet opgevoed. Ik zie het alleen niet zitten om als gezonde twintiger halfjaarlijks een prikje te moeten halen.

Nappa | 06-12-21 | 11:36 | 20

@De Eierbal | 06-12-21 | 15:08:
Nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Waarom duik je steeds weg? wil je weten hoeveel twintigers op de IC liggen met covid? Absoluut verwaarloosbaar aantal. Hoeveel kinderen? Ik dacht op dit moment 1 of zelfs 0.

Nappa | 06-12-21 | 16:14

@De Eierbal | 06-12-21 | 15:08:
Ik stop met reageren voorlopig, omdat mijn reacties worden verwijderd, zoals je kunt zien hierboven. Discussie heeft geen enkele zin.

Nappa | 06-12-21 | 16:31

En terecht gvd

Ramsesz | 06-12-21 | 22:09
▼ 17 antwoorden verborgen

Mooi. Bijzonder ook die formulering "Met de hoge infectiedruk nu en de aanhoudende druk op de zorg verwachten we niet dat er op korte termijn ruimte ontstaat om delen van de samenleving verder te openen met 2G".
Hoezo? Als je vaccinatie zo toppie werkt zou dat toch geen probleem moeten zijn? "Samenleving verder openen met 2G". Ik moet het hen nageven: ze hebben een paar creatieve marketing- en communicatiemedewerkers in dienst.

mbslc | 06-12-21 | 11:54
-weggejorist-
Ben-Bataaf | 06-12-21 | 11:13 | 16
▼ 16 antwoorden verborgen

Al die anti vaxxes klagen over hun vrijheid niet beseffen dat ze de vrijheid van de gehele samenleving in hun greep houden

Sinclair | 06-12-21 | 11:09 | 12

De overheid houdt de vrijheid van de samenleving in z'n greep.
Niemand anders.

T. Rammel(l)an(d)t | 06-12-21 | 14:11

@Pardoes | 06-12-21 | 11:26: Dus als ik het goed begrijp is iemand die minimaal 1 vaccin heeft gehad (van welk type dan ook) automatisch geen anti-vaxer? Daar geef ik je op zich wel gelijk in, een anti-vaxer is iemand die geen vaccins neemt, niet iemand die selectief een vaccin met een hoger risico weigert.

potsenmakkert | 06-12-21 | 21:16
▼ 9 antwoorden verborgen

Laat het hier niet zo ver komen. Velen zijn bereid tot het nemen van het traditioneel gemaakte Valneva, maar Hugo doet moeilijk.
Teken de petitie:
petities.nl/petitions/maak-het-valnev...

Ben-Bataaf | 06-12-21 | 11:09 | 7

Zelfs als Hugo hier niet aan mee wilt werken vanwege zijn wurgcontract met Pfizer en ik zou op eigen kosten dit vaccin nemen, dan krijg ik zeker alsnog geen QR code? Hoe krom is dat dan.

zegmaarwij | 06-12-21 | 12:55

Heh, ik dacht eerst dat je met "traditioneel gemaakt" een kruidenmiddeltje of zo bedoelde. Het gaat dus om een traditioneel geïnactiveerd pathogeen vaccin. Zou ik graag als booster hebben. Een vaccin met de hele ziekteverwekker erin geeft een veel bredere immuunrespons dan een vaccin met maar één component van het pathogeen. Heb dus ondertekend.

Tapu | 06-12-21 | 15:11

Done!
Geen mRNA polonaise aan mijn lijf.

Overigens ben ik van mening dat de leeftijdsgroep 70+ (gevaccineerd of niet) is oververtegenwoordigd op de IC.

fiscalist | 06-12-21 | 16:07
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Reebensteeltje | 06-12-21 | 10:57

Staats-anarchie.

squadra | 06-12-21 | 10:55

Wat kost dat nou ? Zo'n jaartje all-inclusive.
En is de reisverzekering doorlopend ?
Ik bedoel, je zal maar een been breken en naar het ziekenhuis moeten ofzo.

grapo | 06-12-21 | 10:54

Waarschijnlijk hadden we beter af geweest als een team van topambtenaren van verschillende minesteries had samengewerkt om deze crisis te beteugelen én de politiek even op afstand was gezet.

We hadden de simpele boodschap mee kunnen geven van: red ons land, niet te veel doden en houd je aan de grondwet. Maar dan hoef je je ook niet te druk te maken om PR of verkiezingen. In veel (niet-politieke) noodsituaties gebeurt zoiets ook op de achtergrond.

Ik ben er sterk van overtuigd dat het dan goed was gekomen. De oplossing(en) voor een pandemie lagen gewoon klaar: veel testen, contactonderzoek en quarantaine. Noodhospitaals inrichten en de logistiek goed organiseren.

Nederland heeft een meegaande bevolking als we het beleid vertrouwen. Wellicht niet in de bekende religieuze groepen, maar die kun je benoemen en maatwerk geven.

Het opschorten van de grondwet, boetes, politieinzet, het haatzaaien, liegen, foute informatie verspreiden en onderdrukken van een minderheid past alleen in een politiestaat.

van heinde en verre | 06-12-21 | 10:51 | 3

Goede overwegingen. Volgens mij kan dit nog steeds.
Je hoeft overigens niet veel te testen, je moet gericht testen.
en nog veel meer richten op goede voorlichting.

Kosmo | 06-12-21 | 10:57

In de grondwet staat expliciet dat het recht op onaantastbaarheid van het lichaam door de wet beperkt mag worden.

De Eierbal | 06-12-21 | 12:27

@De Eierbal | 06-12-21 | 12:27: Laten we gelijk alle 50 plussers elke 4 weken verplicht vaccineren voor het maximale effect aan bescherming. Zo weet je zeker dat die 50 plussers de ziekenhuizen niet zullen bezetten en plaats zullen maken voor de jongere bevolking. Kijk, dat is nou een extreme mening.

Adriel | 06-12-21 | 12:49

Nou Grapperkleaut, ga maar vast gevangenissen bouwen. En opvangkampen voor failliete families. Voedselbanken worden de nieuwe Actions, huizenprobleem opgelost door alle uitzettingen waarmee het COA leeg kan stromen. Economie stort volledig in omdat personeel in de bak zit. Lege schappen, de chauffeur zit immers vast. Etc. Etc.

osta | 06-12-21 | 10:50 | 3

Build Back Bolshevism.

kindapaas | 06-12-21 | 10:55

@grapo | 06-12-21 | 11:03:
Het "plan" van de Brandon Administration (en de beschikbaarstelling van Veel Geld) is genoemd "Build Back Better": breek het oude af en bouw het nieuwe op, met permanentie. Je hoort het inderdaad ineens overal, terwijl het eigenlijk gaat over één door het US Congress goedegekeurd plan alleen voor de USA. Dat suggereert dat er een grotere ambitie achter verborgen gaat, misschien zelfs vergelijkbaar met de ComIntern destijds.
De ComIntern (Communistische Internationale) van vóór WOII kun je zien als het Build Back Better plan van de toenmalige Bolsjewieken (die zich naderhand "communisten" zijn gaan noemen)=> Build Back Bolshevism (©kindapaas).

kindapaas | 06-12-21 | 11:58

In 2030 you will own nothing and you will be happy (to be alive)... Klaus Schwab
Ze hebben nog iets meer dan 8 jaar om alles af te pakken dus zal het tempo wel flink omhoog gaan in '22.

4HoogAantWater | 06-12-21 | 10:46 | 2

En nothing is dus echt, nothing. Je bent zelf niet eens meer van jezelf. Je immuunsysteem uitbesteed aan phizer. Perfecte bevolkingspolitiek. Geen prik meer, geen leven meer.

NerdAlert | 06-12-21 | 12:39

Interessante tijden om mee te maken. Ik heb een bruin vermoeden dat de elite niet nothing zal ownen.

Asteroid-B612 | 06-12-21 | 14:06

Waar de een de macht grijpt, wordt de ander machteloos. Mensen die machteloos worden, komen in opstand. Dit is een gevaarlijke situatie.

osolemio | 06-12-21 | 10:45
-weggejorist-
Clown_Possum | 06-12-21 | 10:35 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat fijn dat we een EU hebben die dit soort landen bestraft wegens schenden van grondrechten en mensenrechten! Oh wacht...

Zalluf | 06-12-21 | 10:33

Ik ben tegen verplichting en de weg die Oostenrijk inslaat lijkt me een heiilloze weg. Maar de ellende komt niet van een kant en je mag anti-vaxxers aanspreken op hun gebrek aan burgerzin. Wat mij bevreemdt is dat NL al jaren een hele kleine groep van principiële anti-vaxxers heeft, namelijk de streng gereformeerden. En opeens hebben we 15% van dit soort 'principiële' weigeraars die moord en brand schreeuwen en continu wapperen met hun grondrechten die ze zeer selectief inzetten. Het is gewoon een soort van identiteitspolitiek geworden en lijkt me bij velen meer ingegeven door een anti-overheidssentiment dan door oprechte zorgen over je lichamelijke integriteit

rederijker | 06-12-21 | 10:29 | 8
-weggejorist-
droenus | 06-12-21 | 10:55

Er is een hele grote groep mensen die zich vrijwillig vaccineerd, 85% is echt niet weinig. Met dwang maak je geen vrienden. Ik ga de 85% groep iig verlaten.
Ik kom wel weer terug als een vaccin bewijst dat je er èn niet meer vatbaar voor bent èn het virus niet meer overdraagt want dat is nu niet het geval.

MonsantoSucks | 06-12-21 | 11:06

@MonsantoSucks | 06-12-21 | 11:06: vrijwillig? Dat is niet waar. Er zijn (veel) mensen die zich hebben laten vaccineren, omdat ze anders de horeca niet kunnen betreden of op vakantie kunnen gaan. Ga nou niet zeggen "vrijwillig".

Adriel | 06-12-21 | 11:20
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik kon wel een gat in de lucht springen van blijdschap toen ik op smoel boek las dat het omicron virus amper schade aanricht.

botbot | 06-12-21 | 11:15
▼ 5 antwoorden verborgen

In Portugal is niet de noodtoestand afgekondigd, we zitten er een treetje onder de calamiteits toestand. Er zijn wat scherpere regels afgekondigd, QR-toegang voor restaurants en sportscholen. Verder moet je een negatieve test hebben voor disco en bejaarden tehuis bezoek. Iedere inwoner kan zich 4x per maand gratis laten testen. De testcapaciteit is hier erg groot.
Andere voorzorgsmaatregel is dat de week na Oud en Nieuw iedereen een week thuisblijft, thuiswerken en geen school, kinderopvang etc. Zo kan men een weekje aankijken hoe de cijfers zich ontwikkelen qua besmetting etc. Daarnaast zijn er 1,5 miljoen bejaarden geboosterd en de teller loopt nog. Als ik zie hoe dit knoflookland het aanpakt en dan hoe Nederland het doet vraag ik me af waarom dit in Nederland niet mogelijk is. Portugal kijkt gewoon naar de best practices in de wereld en de experts zijn echt experts geen Van Dissel bijv.

EmilioEsteves | 06-12-21 | 10:24 | 5

@Dutchbeaurouge | 06-12-21 | 10:31: Helemaal mee eens. Onze ''experts'' dulden allereerst geen tegenspraak (o wee als hun expertise in twijfel wordt getrokken) en willen hooguit eerst alle buitenlandse bevindingen en activiteiten nog eens ''onderzoeken'' hetgeen dan weer maanden vertraging oplevert. Holland op zijn smalst.

Magikdanbijou | 06-12-21 | 11:32

@Terra | 06-12-21 | 10:41: Die QR Code is sinds 1 December, ik vind het ook flauwekul. Wat er gebeurd, je gaat niet meer naar een Restaurant om te eten maar je gaat naar de Mall, en je eet daar op de foodcourt aangezien je daar wel naar toe mag zonder QR-Code. Mijn schoonvader heeft een ouwe telefoon maar is niet gelinkt aan zijn profiel van de Portugese Gezondheidszorg en derhalve kon ik zijn QR code niet donwloaden. Desalniettemin, de bevolking steunt de maatregelen aangezien ze enige logica hebben. In het voorjaar is hier ook gewerkt met beperkte openingstijden maar dat werkt niet. Iedereen ging op hetzelfde tijdstip met lange rijen tot gevolg.

EmilioEsteves | 06-12-21 | 14:25

@Terra | 06-12-21 | 10:41: De hoge vaccinatiegraad voorkomt ziekenhuis opname. Op dit moment liggen er hier in Portugal 1.000 mensen met Covid in het ziekenhuis. Een jaar geleden zonder vaccinatie lagen er 3.200 met Covid in het ziekenhuis. Het helpt wel degelijk maar het is geen wondermiddel. Daarnaast mondkapjes en je verstand gebruiken helpt ook. Een vaccinatieplicht, QR codes en 2G zijn bizarre maatregelen.

EmilioEsteves | 06-12-21 | 14:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Hoe je het ook wendt of keert, ik heb gelijk. Waarover, dat is geheim. It's a matter of national security.

MonsantoSucks | 06-12-21 | 10:23

Ah ja hoe mee druk hoe meer tegendruk gaat leuk worden

jeweettochniet | 06-12-21 | 10:20

BobDobalina | 06-12-21 | 09:28
Mijn voorstel is om een beetje uit te gaan van wetenschappelijk onderzoek.

Zoals ik 4 april 2020 al riep dat kinderen ook gewoon besmettingen doorgegeven. (de cellen van kinderen en volwassenen zijn beide goed in staat besmet te raken en het virus te bouwen, het zijn GEEN melktandjes ofzo). Zie deze professor van de universiteit Wageningen. www.youtube.com/watch?v=wzI_SKNF6YI&a...

Het besluit kinderen geen vaccin aan te bieden, zorgde ervoor dat we nooit een serieuze vaccinatiegraad hebben gehad. Kinderen zitten de hele week met dertig in een lokaaltje, die besmetten uiteraard thuis de ouders. Kinderen zijn heel lang buiten beeld gebleven omdat ze onvoldoende serieuze klachten ontwikkelen. Daardoor wordt hun rol zwaar onderschat.

Het besluit geen nieuw vaccin tegen de deltavariant of omicronvariant te ontwikkelen of kopen, is er ook zo eentje. tpo.nl/2021/11/30/ontwerpen-nieuw-mrn... Het kan goedkoper, beter en met minder maatregelen. Een nieuwe generatie coronavaccins had een fantastisch exportproduct kunnen zijn. Waar is onze VOC mentaliteit?!?

Belangrijkste is echter het beleid om te sturen op maximaal gebruik van de IC-capaciteit. Pas ingrijpen als de zorg op haar knieën ligt. Je kan veel beter sturen op een reproductiegetal richting de 0,9 of 0,8. Dan neem je langzaam afscheid van het virus. Dit kabinet accepteerde langdurig 1,2 en dan weet je dat je op termijn dit zorginfarct krijgt. We hebben een geschiedenisleraar en schooldirecteur die denken dat een volle IC even fantastisch is als een volle klas.

Wat er nu gebeurd, is allemaal voorspeld. Ik word weggezet als fearporn, door mensen die de koelcontainers bij Dela en volle IC`s niet willen zien. Hoe diep moet je zinken dat nota bene Geert Dales komt uitleggen dat het verhaal van Mark en Hugo totaal niet klopt bij wat in ziekenhuizen gebeurd?! tpo.nl/2021/12/05/geert-dales-hugo-sa...

Met omicron gaan we de volgende fase in. Dat wijzelf of onze familie even geen acute zorg krijgt. Dan wordt het echt gezellig bij de eerste hulp, nu is het al een oorlogsgebied tussen mensen die het leed van uitgestelde zorg en corona gezien hebben, en mensen die hun sociale media bubbel net zo leidend vinden als de Bijbel of de Koran.

Het doet bij mensen die hun halve leven medische of technische studies hebben gedaan, echt pijn.

We zitten nu in de fase dat politici moeten toegeven dat hun beleid echt helemaal nergens op sloeg, en gewoon even luisteren naar medici die dag en nacht werken om te redden wat er te redden valt. Principes heb je niets aan als je twee meter onder de grond ligt.

Op de lange termijn verdubbeling van het aantal medische studenten op academisch, HBO en MBO niveau. Vergrijzing, maar ook de verantwoordelijkheid van een rijk land om zijn eigen artsen en verpleegkundigen op te leiden, in plaats van ze weg te kopen in het buitenland. Nederlandse zorg ook een exportproduct maken, zodat we eraan verdienen, en in nood extra capaciteit hebben.

Vandaag de brandweer vragen wat ze nog kunnen betekenen naast een uitgebrand pand is mosterd na de maaltijd. Had liever even geluisterd naar gesprekken over rookmelders, separatiewandjes en alarmdoormelding.

Feynman | 06-12-21 | 10:20 | 7

De mensen die voorstellen om kinderen te vaccineren met een vaccin die transmissie niet tegenhoudt terwijl ze geen risico lopen zijn niet goed bij hun hoofd.

einz | 06-12-21 | 12:01

Dank voor dit uitvoerige antwoord en ik kan daar wel in meegaan. Ik weet alleen niet of Nederland veel invloed heeft op de ontwikkeling van een aangepast vaccin. Zijn we daar, helaas door onze eigen vaccinontwikkeling te verkopen, niet overgeleverd aan de markt?

BobDobalina | 06-12-21 | 14:00

Het was allang duidelijk dat Nederland en de zorg in ons land het nooit aan zou kunnen bij een eventuele pandemie, daar is al vanaf minstens 2015 door deskundigen meerdere keren voor gewaarschuwd.

Lees hier maar:
www.trouw.nl/zorg/kabinet-negeerde-ad...

www.trouw.nl/binnenland/drie-keer-wer...

Politiek wanbeleid ligt ten grondslag aan de huidige situatie.
Daarnaast was er in maart 2020 al extra nood capaciteit opgebouwd:

www.trouw.nl/zorg/niemand-weet-wie-de...

Ongelofelijk...

authentic | 06-12-21 | 15:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Volgende stop, kinderen uit huis plaatsen?

sjef-van-iekel | 06-12-21 | 10:15 | 3

Zeker, met ouders in het gevang moeten deze direct elders ondergebracht worden, want deze ‘ouders’ worden niet meer in staat geacht voor ze te zorgen. Effect op effect, en met een razend tempo wordt er een angstcultus opgetuigd.

HebjeHemweer | 06-12-21 | 10:53
-weggejorist-
BoerKoekoek | 06-12-21 | 10:56

Gaan ze dan ook alle Oostenrijkse kelders controleren op ongevaccineerden?

Sinterbikske | 06-12-21 | 10:14

Wat een bizar achterlijke zoogdieren zijn mensen toch eigenlijk. Hoe meer we er achter komen dat we het met onze maatregelen en vaccins niet gaan winnen van het virus, des te harder nemen we het tegen elkaar op. Hoewel we eigenlijk wel weten dat DAT zeker niet werkt, houden we onszelf liever voor de gek dan dat we de waarheid onder ogen zien: we moeten er samen mee leren leven.

Waagmeester | 06-12-21 | 10:12 | 8
-weggejorist-
4HoogAantWater | 06-12-21 | 10:53

En de gevaccineerde leefden nog lang en gelukkig? Veel oudjes die wel een reactie hebben zijn nogsteeds kwetsbaar. En zo houd je heel veel kwetsbare mensen nog net in leven. Ze worden niet ineens gezond. Jaar later heb ie dus veel meer kwetsbare mensen. Gelukkig voldoende zorg capaciteit dus dit zal in de toekomst geen problemen opleveren.

droenus | 06-12-21 | 11:03
▼ 5 antwoorden verborgen

tweedeling in de maatschappij? — ja, graag…

wezen | 06-12-21 | 10:10

Toch mooi als je 12 bent.

Aap van Eva | 06-12-21 | 10:10

Gaan de niet geprikte Oostenrijkers nu vluchten richting het Midden Oosten? Tentenkampen in Syrië? Bootvluchtelingen richting Noord Afrika?

Usumani | 06-12-21 | 10:09 | 2

Dat zou fantastich zijn! Toont aan dat wij alleen maar netto doneren en nooit iets terugkrijgen.... , ja, muzzelmannen gezeik !

PerineumPiraat | 06-12-21 | 10:20

Geen verplichte vaccinatie maar wel oorlog en dictators op de koop toe. Hoezee!

Vunzigheid | 06-12-21 | 10:50
-weggejorist-
Oudebekende | 06-12-21 | 10:08

Ik ben tegen vaccinatie plicht, aleen als het vaccin net zoals het pokken vaccin 100% beschermt ( tegen alle varianten), wat dus inhoud wanneer gevacineerd kan je en niet meer het virus geinfecteerd kan worden en dus ook niet onbewust en dus ook nbiet anderen kan infecteren. Dan wil ik er over nadenken, want dan kan je het virus uitroeien met 1 of 2 prikjes. Nu is het een machtsgreep om burgers elke paar maanden te laten gehoorzamen voor het "groter goed" en dat is fout. Enmige reden nu om te vacineren is voor jezelf, niet voor een ander, want die kan je gewoon besmetten. Want het groter goed is als het aan de stalinisten van D'66 licht ook bijvoorbeeld voltooid leven als je niks meer waard ben voor de staat om ziektekosten te drukken. en ja ik overdrijf een klein beetje, maar als je toch elke 6 maanden voor een prik komt, kan je ook wel eens iets ander krijgen van de staat.

Snap_het_ook_niet | 06-12-21 | 10:07 | 5

U bent nogal het zekere type die 100% veiligheid eist. Neemt U op een stralende zomerdag ook altijd uw paraplu mee?

kneuterzak | 06-12-21 | 10:51

@kneuterzak | 06-12-21 | 10:51: nee hoor, ik accepteer echt wel een paar doden door reacties op het vaccin die je niet uit kan sluiten. Probleem is dat met dit vaccin het niet een eenmallige actie is, maar 1 tot sint juttemis, omdat ze alleen een lekkend vaccin hebben dat nieuwe varianten blijft kweken. En de moigelikheden die het bied om eeuwig door te blijven gaan met vaccins en medicijnen en aal uitbried mogelijkheden is te gevaarlijk. Ik everdreef met voltooid leven, maar er wordt wel al openlijk over persoonlijke co2 budgetten/belastingen gepraat. En "het is voor het klimaat" is ook een "groter doel" en daarna is het als je 2 bieertjesd teveel op heb je zorgverzerking verdubbeld etc. de mogelijkheden die het die leugenaars in den haag en brussel geeft is teveel van het goede. en je moet ergens het hellende vlak stoppen en dat is bij verplichte vaccinatie met een lekkend vaccin. Een werkend vaccin wil ik over praten

Snap_het_ook_niet | 06-12-21 | 11:19

Er is nog nooit een succesvol vaccin tegen een coronavirus gecreëerd omdat dit heel erg moeilijk blijkt te zijn, maar nu was er in no time een vaccin ?!

www.abc.net.au/news/health/2020-04-17...

authentic | 06-12-21 | 15:40
▼ 2 antwoorden verborgen

De domste opmerkingen hier komen van degenen die ongevaccineerden steeds maar weer afschilderen als wappie, cry-bay, kleuter-weigeraars en wat dies meer zij.
Dit voegt werkelijk niets toe aan de hele discussie en het levert echt alleen maar meer mensen op die hun hakken in het zand zullen zetten.
Door dat soort dingen te roepen, geef je blijk van totale oppervlakkigheid ten aanzien van een complex probleem. Precies zoals Hugo de Jonge probeer je dingen te versimpelen die niet versimpeld kunnen worden. Het is populisme ten top. Gevolg is ziekelijke polarisatie en haat. Bedankt daarvoor.
Kom dan vanachter je toetsenbord vandaan en ga zelf naar de Schilderswijk of naar Urk. Pak je megafoon en roep daar dat het allemaal weigerkleuters en cry-babies zijn.

Kosmo | 06-12-21 | 10:07 | 6

Nee, en het is niet dom om alle valide argumenten als propaganda of niet waar te bestempelen. Het is helemaal niet complex. Er is een virus dat ernstig ziek kan maken en een vaccin dat een minimale kans op bijwerkingen heeft. Bijwerkingen die ook nog eens vrijwel allemaal kunnen optreden (vaker en heftiger) door Covid zelf. Als je dan nog niet wil uit levensovertuiging en je gaat ook nog eens steden slopen, mensen bedreigen, ministers beschimpen en angst zaaien met niet wetenschappelijk zooi, ben je toch echt een wappie.

dartfrogger | 06-12-21 | 11:59

@dartfrogger | 06-12-21 | 11:59: je kijkt alleen op individueel niveau. Op groepsniveau is het vaccin niet goed genoeg om de druk op ziekenhuizen te verlichten.

Ikdoemisschienmee | 06-12-21 | 12:49

Populisme is juist zeer goed.

Asteroid-B612 | 06-12-21 | 14:09
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar als je van COVID hersteld bent, moet je dan ook nog gevaccineerd zijn (in Oostenrijk) of is dat niet voldoende om de boete te ontlopen?

LuNaTeeQ | 06-12-21 | 10:06

"Chip 'em! And chip 'em hard!"

Ik heb met ze te doen. Je zou bijkans jaloers worden op geheel zelfvoorzienende gezinnen zoals uit Ruinerwolde. Ik vraag me wel eens af: Zouden ze ook wel eens spijt hebben van hun ontsnapping naar de 'vrije' wereld? Langzaam begin je zo'n vader te begrijpen.

mozaard | 06-12-21 | 10:04

Opstapelen van straffen is gewoon onmenselijk. Je krijgt 2000 euro boete, kan dat niet betalen en vervolgens eindig je in de cel met nog meer kosten. Dan ben je gewoon tot levenslang veroordeeld. Ziek dit.

omwenteling | 06-12-21 | 10:02 | 4

Wel ziek, maar geen corona.

Usumani | 06-12-21 | 10:12

@Oudebekende | 06-12-21 | 10:10:

In Oostenrijk kun je die "corona boete" helemaal niet uitzitten, je moet de kosten voor het verblijf in een gevangenis ook zelf betalen, dat komt er nog eens bovenop.

Tenminste dat is het plan, informeer jezelf eerst even...

authentic | 06-12-21 | 15:44
▼ 1 antwoord verborgen

Portugal bijna 100%. Ik geloof er geen barst van. Ook de cijfers van andere landen uitgezonderd de altijd correcte Britten niet.

bigstone | 06-12-21 | 10:01

Dit zal helaas hier ook gebeuren, maar voor de mensen met prikje veel success met je Pfizer subscription elke 6 maanden en vers cocktailtje fijn hoor.

Rest In Privacy | 06-12-21 | 10:01

Als je dit scenario 2 jaar geleden in de panelen schreef dan werd je uitgemaakt voor wappie. En kijk nu waar we staan. Laten we niet normaal gaan vinden wat niet normaal is.

zevensprong | 06-12-21 | 10:01 | 4

Nu ook nog steeds hoor. Je mag niet ongevaccineerd zijn, ook niet als je al COVID door gemaakt hebt.

LuNaTeeQ | 06-12-21 | 10:07

#jesuiswappie

Oxithius | 06-12-21 | 10:08

En dan vraagt de politiek zichzelf af waarom ze niet meer het vertrouwen van de burger genieten. Goh, hoe zou dat nou toch komen ?

Plaque-doctor | 06-12-21 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
All_Anonymous | 06-12-21 | 10:00 | 1

Dus in Engeland is het ze gelukt om in minder dan 2 jaar tijd, sinds aanvang pandemie, hun IC capaciteit bijna te verdubbelen. En hier blijft men maar smoesjes zoeken als ; ‘waar halen we het personeel vandaan’ en dat soort onzin. De Britten laten zien dat het wel kan.

Er is iets fundamenteel mis met ons zoegstesel, dat dusdanig gericht is op efficientie, en ieder leeg bed daarom geld kost. Totaal niet crisis bestendig dit systeem.

Nappa | 06-12-21 | 10:00 | 3

Celcapaciteit is nu eenmaal makkelijker uit te breiden dan ic-capaciteit.

BobDobalina | 06-12-21 | 10:08

Nee het is alleen dat je zorgpersoneel geen bedrijfs- en managementprocessen moet laten leiden. Dus een opschaling moet geleid worden door een manager die weet hoe je opschaalt. En ja daar zitten risico's aan vast dat hoort bij tijden van nood.

Flow82 | 06-12-21 | 10:10

@Flow82 | 06-12-21 | 10:10:

De zogenaamde "zorgmanagers" hebben er juist voor gezorgd dat verplegend personeel 3/4e van hun tijd bezig zijn met het invullen van papiertjes en bureaucratie, meer handen aan het bed en vergrijzing vergrijzing horen we ook al minstens 15 jaar vanuit de politiek, met mantra's roepen los je niets op...

authentic | 06-12-21 | 15:48

Als 0% is gevaccineerd liggen de IC's vol.

Als 98% van de mensen is gevaccineerd, liggen de IC's vol.

Vanwaar dan de superurgente noodzaak om die 2% verplichten zich te laten vaccineren. Het medicijn helpt helemaal niet goed genoeg om zulke draconische maatregelen te treffen tegen je eigen burgers. Dat is toch wel duidelijk intussen.

Dutchbeaurouge | 06-12-21 | 09:59 | 3

Misschien speelt er iets anders?

Usumani | 06-12-21 | 10:00

@Usumani | 06-12-21 | 10:00:
Binnenkort breekt de echte economische crisis aan let maar op hyperinflatie en er zullen banken omvallen. Dan zullen we naar een CDBC gaan. Toch wel een great reset?

Pel de pinda | 06-12-21 | 10:06

de IC's liggen zelfs voller dan, en er is meer oversterfte dan vorig jaar.. ook wel knap. Mij boeit het niet dat of je prikt of niet, maar haal die QR code van je telefoon af, met genoeg doen, moet jij eens kijken hoe snel je weer overal binnen mag

Oxithius | 06-12-21 | 10:11

Oostenrijk is weer de proeftuin van Duitsland.

Snap_het_ook_niet | 06-12-21 | 09:57

Maar waarom een heel jaar? als je zoveel ongevaccineerden in een gebouw stopt dan moet er na een paar weken toch al een flinke immuniteit opgebouwd zijn?

W_F | 06-12-21 | 09:56

Vogelvrij verklaring is dit voor ongevaccineerden. Als mensen de politie zien rennen achter de eigen bevolking, zo’n beetje elke dag, zullen die beelden de wereld ingeslingerd het land meer schade doen dan Corona. Daarbovenop alle goodwill van de eigen bevolking verder te eroderen, want er zullen ook veel gevaccineerden zijn die zich achter de oren beginnen te krabben.

HebjeHemweer | 06-12-21 | 09:55

Dat wordt dus geen Moozerwert voor Piet. Doei !!

Piet Karbiet | 06-12-21 | 09:55

Ik vind die rode rookbommen wel leuk. Zijn dat bommen? Of gewoon dingen die rook afgeven? Zijn die legaal? Mag dat wel met Oud en Nieuw ondanks het vuurwerkverbod? Waar kan ik die eventueel bestellen?

Leptob | 06-12-21 | 09:54

Dat nieuws is al een week oud, dat had de behandelende arts allang gemeld

Oxithius | 06-12-21 | 10:12

Mogen er nog steeds geen Godwins gemaakt worden?

Sinterbikske | 06-12-21 | 09:53 | 1

Weet je wie ook nooit een Godwin heeft gemaakt?

whitechocolateface | 06-12-21 | 11:38
-weggejorist-
Onkel Bratwurstbude | 06-12-21 | 09:52 | 3

Ik zie het probleem niet. Kennelijk zijn ze (en ik zeker) het zat om de oren te laten hangen naar mensen die in fantasietjes geloven ten koste van de maatschappij.

richardsp1 | 06-12-21 | 09:52 | 6

problematisch dat jij dit geen probleem vind.

loser | 06-12-21 | 09:56

@BoerKoekoek | 06-12-21 | 09:54: Ik ken wel Boer Zoekt Vrouw. Boer Zoekt Ruzie is nieuw voor me. Allebei kansloos als je het mij vraagt.

Usumani | 06-12-21 | 10:04

Welke fantasietjes? Dat alles met een vaccinatiegraad van 100% (of 200%, of 300%) opgelost zal zijn?

raamambtenaar | 06-12-21 | 10:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik denk niet dat meest ongeïnformeerde, onnozele angsthazen met een grote bek minder bang worden als je ze op de kast jaagt !

Castor12 | 06-12-21 | 09:50 | 4

@PSYx | 06-12-21 | 09:59: Ze zijn gewoon bang en maken elkaar gek met de vreemdste theorieën .
Ze houden zich uit angst vast aan compleet debielen als Engel of een Tisjeboy, die ervan was overtuigt dat op de Keukenhof vooral keukens worden verkocht .
Helemaal gestoord !

Castor12 | 06-12-21 | 10:04
▼ 1 antwoord verborgen

Dat betekend het einde van sjoemelende prikkers in Nederland, die gaan nu allemaal naar het veel lucratievere Oostenrijk.

W_F | 06-12-21 | 09:50
-weggejorist-
Libertarianism | 06-12-21 | 09:49 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist en opgerot-
logicavanhetgevoel | 06-12-21 | 09:49 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ging meteen voor de gevangenis, ze kunnen ze capaciteit daarvan vast flink uitbreiden in tegenstelling tot de IC's.

Der Schnitzeljäger | 06-12-21 | 09:49 | 1

De wifi is er vast ook beter dan op de IC.

W_F | 06-12-21 | 09:51

Dat wordt straks veel brieven schrijven via amnesty international.

Hadena | 06-12-21 | 09:49

Overigens zijn er genoeg redenen om aan te nemen dat immuniteit na een natuurlijke besmetting in bepaalde categorieën (jonger dan 30 jaar, gezond) beter/net zo goed werkt als een vaccin. Om hen op straffe van vrijheidsontneming dwingen zich te vaccineren, daar mag je best wat van vinden. Gezond onder de 30 ligt niet in het ziekenhuis met corona. Nogmaals: hen dwingen zich te vaccineren tegen iets wat voor hen niet helpt is ronduit misdadig. En dan hebben we het niet eens over kinderen tot 11, die ongetwijfeld uiteindelijk zullen volgen.

JohnLocke | 06-12-21 | 09:48 | 1

Hopelijk kinderen vanaf 5 jaar. 11 is echt te oud.

BoerKoekoek | 06-12-21 | 09:56

Over kinderen tot 12 jaar. Zij hebben percentueel het minst last vann Corona en worden niet gevaccineerd. Maar zij zijn wel drager en elke dag deel van een 'superspread-event'. Dus je kunt wel zeggen dat 85% van de bevolking boven de 12 is ingeent (en ik vind 85% nog laag om echt effectief te zijn) maar het echte aantal is dus lager. Maar ook, kinderen worden op een gegeven moment 13. Krijgen ze dan direct een oproep? Ik vind dit een grijs gebied.

Risingson | 06-12-21 | 09:48 | 4

Zoonlief kwam thuis van school met corona. De gehele familie ligt plat ondanks de prikjes.

Mr_Pikibelly | 06-12-21 | 09:58

@Mr_Pikibelly | 06-12-21 | 09:58: Dat is van alle tijden.... Ik kwam op die leeftijd eens thuis met Bunzing in een kooitje... Zag er lief uit maar voor mijn pa het kon voorkomen ontsnapte het dier naar zolder en het heeft 2 weken geduurd voor ik hem heb kunnen lokken en uit huis zetten.... na 5 weken en veel ventilatie was de stank bijna weg.

loze stijl | 06-12-21 | 10:25

Voor <19 moet je dan wel gaan inenten met een vaccin dat ook heel goed werkt om verspreiding in te dammen. Het huidige spul is vooral gemaakt om niet zo erg ziek te worden.

dugo | 06-12-21 | 10:38
▼ 1 antwoord verborgen

Waar zullen die Oostenrijkers heen migreren? Duitsland gaat ook die kant op. Zwitserland geen EU dus moeilijk . Luxemburg? Oost België? Nederland?

Shoarmamasutra | 06-12-21 | 09:45 | 3

Liechtenstein.

small_town_dude | 06-12-21 | 09:51

Belarus. Land negeert Covid.

JamesYounger | 06-12-21 | 10:10

Henk Westbroek heeft er al eens een tophit over geschreven... .

loze stijl | 06-12-21 | 10:22

Ik moet wel een beetje gniffelen hoor, om al die wapperende vingertjes richting China met hun corona lockdowns. Maar feit is wel dat mijn schoonouders niet gevaxt zijn, daar geen boete voor krijgen, en ook naar believen naar buiten kunnen om niet essentiële boodschappen te doen of uit eten te gaan zolang hun QR groen is. En gezien het nogal strikte quarantaine beleid is dat 99.9% van de tijd het geval.

Jeggeworist | 06-12-21 | 09:45

Kan niet wachten tot ze dit hier ook gaan proberen met onze diverse bijeenkomsten. Het valt wel op dat er een stuk meer witte mensen demonstreren? Zou dat er iets mee te maken hebben dat ze dit hier nog niet durven? Ik roep maar iets willekeurigs.

MikeOchslong | 06-12-21 | 09:44 | 1

Ongelovelijk dat jij meer let op de kleur van mensen dan het onmenselijke beleid van beleidsmakers. Misschien een andere bril opzetten ?!

loser | 06-12-21 | 10:01

Zo dacht ik in het begin ook. Maar inmiddels is het geduld met de vaccinatieweigeraars wel echt op. Het is niet zozeer de ziekte van de ongevaccineerden zelf; keuzes hebben consequenties, en de IC ligt er vol mee. Het is het feit dat de rest van het land nog steeds niet terug naar normaal kan omdat mensen wel bereid zijn hun rechten te gebruiken (niet vaccineren), maar niet bereid zijn om de daarbij behorende verantwoordelijkheid te nemen (thuisblijven). Het is dat er nu daadwerkelijk onschuldige mensen gaan sterven omdat de IC vol ligt met weigerkleuters, omdat hun kankeronderzoek wordt uitgesteld, etc. Het is wel klaar nu.

Kijk, deze nieuwe variant heeft het potentiaal tot een grote R waarden. Om dat voor te blijven moet je dus een zeer hoge vaccinatiegraad hebben, zodat zelfs wanneer een gevacineerde in sommige gevallen het virus nog overdraagt, het bij het slachtoffer waarschijnlijk geen ernstige gevolgen heeft.

En nee; dit is geen discriminatie. Discriminatie is het wanneer je 1. op basis van irrelevante eigenschappen wordt benadeeld, en 2. je deze eigenschappen niet uit kunt kiezen. Beide zijn niet van toepassing: 1. of je gevacineerd bent of niet is zeer relevant voor de belasting van de ICs, en 2. je kunt --zonder dat het je direkt iets kost-- simpelweg je prikje halen en dan mag je alles weer. Simpel.

Denondanks hadden ze het wel anders kunnen formuleren: je kunt ook een praktische vaccinatieplicht afdwingen zonder dat er op papier een vaccinatieplicht bestaat; door het weigerkleuters zo moeilijk te maken dat ze uiteindelijk overstag gaan en zich dan toch maar laten vaccineren. 2G is een begin; overal.

Balsaq | 06-12-21 | 09:43 | 18

@small_town_dude | 06-12-21 | 09:50: Ik vermoed dat uw vrouw een geïnactiveerd virus bedoelt. Ik zou zelf nooit een vaccin met een verzwakt virus overwegen.

Pardoes | 06-12-21 | 10:20

@steekmug | 06-12-21 | 10:07: ja, en weet je wat de echte oorzaak is? Laagopgeleiden hebben minder geld, en bewerkt voedsel is goedkoop. Bewust beleid van de overheid aka Unilever. Die verdient er miljarden mee!

Als_je_me_nou | 06-12-21 | 11:41
▼ 15 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:43

Oostenrijk hanteert het principe "Die niet hooren wil, moet voelen" (die niet naar vermaningen of adviezeb wil luisteren, moet maar op onaangename wijze de gevolgen dragen van zijn onwil).
Nederland handelt naar het principe "zachte heelmeesters maken stinkende wonden" (als een probleem niet goed wordt aangepakt, worden de moeilijkheden steeds groter).
Allebei de principes wekken weerstand op.

MK27 | 06-12-21 | 09:42 | 2

Zwakke vergelijkingen. De mensen horen wel, maar maken een andere afweging. De tweede vergelijking slaat als een tiet op een drumstel en uit de maat.

Usumani | 06-12-21 | 10:44

Oostenrijkers staan bekend om dit soort methoden. In Nederlandse bierkelders wordt gewoon gefeest, zoals het hoort.

Gladiator Fap | 06-12-21 | 12:36

Als je toch iemand aanhoudt (om naar de gevangenis te sturen) kan je (in plaatst daarvan) er evengoed een vaccinatie injassen.

Zack Hooi | 06-12-21 | 09:35 | 7

Ja, alle ongevaccineerden moeten een schietschijf op de bovenarm dragen met in het midden een klein zendertje of RFID zodat het leger makkelijker raak kan schieten met hun vaccinatiegeweer.

Portugal loopt nu ook weer op qua aantallen, aantal doden ook maar dat duurt nog wat langer.

www.worldometers.info/coronavirus/cou...

Nichtsneues | 06-12-21 | 09:45

@Ivoren Toren | 06-12-21 | 09:45:

Niet door Alec Baldwin laten doen.

Wattman | 06-12-21 | 09:47

@Ivoren Toren | 06-12-21 | 09:45: Zie je het voor je in de kroeg? Je krijgt een gratis drankje, wilt een slok nemen en voelt wat prikken in je nek.

Zack Hooi | 06-12-21 | 09:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik mis nog steeds de 'wat als' men de boete niet kan betalen van de uitkering. Krijg je dan een toeslag? Wat als de religieuze, met name de moslim waar de overheden, ook in Oostenrijk zulke warme banden mee heeft, voor knielt en bukt hoe dan ook hun heil blijven zoeken bij Allah omdat zijn wil wet is en niet die van Oostenrijk. Bij de nodige moslims zit de angst voor de toorn van Allah toch toch wat dieper dan de toorn van de Oostenrijkse overheid.

forecastle | 06-12-21 | 09:35 | 1

Handhaven wordt in ieder geval niet "Trek de moslimwijk in waar ze in hun paralelle samenleving de regels aan hun laars lappen".

Graaier | 06-12-21 | 09:40
-weggejorist-
Conabonita | 06-12-21 | 09:34 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

Kan het ook zijn dat je beide 'kampen' niet begrijpt? Het is eng dat Oostenrijk zo ver gaat en ik snap ook werkelijk niks van mensen met prikangst.

Selassie | 06-12-21 | 09:34 | 3

Dat kan zeker. En ik denk ook dat er aan de hand is. Mensen zijn bang voor de prik, the reset, corona en ga maar door. Maar los van wat je vindt van prikken. We kunnen het er beide toch over eens zijn dat met het Oostenrijkse beleid de menselijke maat echt ver te zoeken is? En volgens mij komen we zo ook niet nader tot elkaar, als je het alleen over begrip hebt.

Libertarianism | 06-12-21 | 09:37

Ik snap ook beide kampen niet. Ik heb steeds vaker het gevoel dat ik nog de enige normale ben.

Ivoren Toren | 06-12-21 | 09:46

Dat dus. Je moet ineens altijd maar kiezen en dan voor een heel pakket gaan
Onzin.

Shoarmamasutra | 06-12-21 | 09:47

Hoe kan je als Oostenrijker voor de politie of overheid werken en dit waanzinnige beleid met droge ogen uitvoeren. Dan gaat er toch iets niet helemaal goed. Ieder weldenkend mens ziet toch dat dit totaal de verkeerde kant op gaat. Austria and Australia, het scheelt een paar letters maar verder niet zo veel meer.

zegmaarwij | 06-12-21 | 09:34 | 1

Lijkt wel een soort Milgram experiment maar dan voor het echt.

dugo | 06-12-21 | 10:45

Oostenrijk verandert in een politie staat. Alweer? Niks geleerd van de vorige keer? Zucht.

Graaf_van_Hogendorp | 06-12-21 | 09:33 | 3

Diep in hun hart zien ze die tijd als hun glorietijd.

Graaier | 06-12-21 | 09:42

Maar wie is “ze” in dit verhaal?

Choco Chanel | 06-12-21 | 09:49
-weggejorist-
Nichtsneues | 06-12-21 | 10:02

Verplicht vaccineren is een inbreuk op de mensenrechten

stipjes | 06-12-21 | 09:32 | 1

Dan denk ik niet. Er is altijd een afweging van belangen. Afgezien daarvan, ben ik tegen een plicht.

Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:37

Denk hier maar eens over na als die mensenrechtenorganisaties weer eens met de collectebus voor de deur staan.

JohnLocke | 06-12-21 | 09:32 | 11

@JohnLocke | 06-12-21 | 09:51:
Roken is ook een keuze. Keuzes maak je met je hersens. En je hersens zitten als Roker klotsendvol stofjes die schreeuwen dat je moet roken. Het zelfde geldt voor suiker, wat zwaar verslavend is. Dat is een ander soort keuze dan de GGD bellen voor een afspraak. Als je dat verschil niet erkent is een discussie voeren onmogelijk.

Koekje-dr-bij? | 06-12-21 | 10:13

@Nichtsneues | 06-12-21 | 10:06:
Is ook. En mensen kúnnen stoppen met roken. Daarom zeg ik ook, ik zou die discussie best eens willen voeren. We hebben jarenlang de luxe gehad dat we dit niet hoefden te doen, maar de zorgkosten rechtvaardigen een open discussie over gedrag en gevolgen.
Dat gezegd hebbende. Als roker moet je élke dag, elk feestje, elke 3e helft met je voetbalteam, elk moment van verveling of frustratie een internte strijd aan met je verslaving. Dat is wel wat anders dan een prik halen, wat niet veel ingrijpender is dan een afspraak met de tandarts of je apk. Laten we niet vergeten waar dit over gaat. Het gejank over grondrechten is secundair. Er is een pandemie. Er is een vaccin. Zoals alles in het leven is dit geen perfecte oplossing met 100% resultaat en 0% moeite, maar het werkt. Er is geen argument om het ding niet te halen. Uit principe, zeggen ze dan. Ik doe het juist niet omdat het moet, zeggen ze dan. Dan ben je geen vrijheidsstrijder, dan ben je een kleuter.

Koekje-dr-bij? | 06-12-21 | 10:18
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
All_Anonymous | 06-12-21 | 09:30 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Heeft t kabinet Rutte een paar jaar geleden niet een flink aantal gevangenissen gesloten? Krijgen we dadelijk, net als de IC's en het snijden in zorgpersoneel, dat de gevangenissen propvol zitten en de bewakers het niet meer aankunnen.

Wolverines | 06-12-21 | 09:29 | 1

Dan richting ze gewoon corona strafkampen in.
Dat noemen ze dan COAS.

likdoorn | 06-12-21 | 09:35

Waarom betalen wij eigenlijk de cellen, eten en bewakers voor criminelen?!?

Studenten die lenen voor hun collegegeld, eten en kamer eindigen met een studieschuld die over een periode van decennia mag worden afbetaald.

Waarom behandelen we criminelen beter dan studenten?
Misdaad loont, daarom vindt het plaats.

Feynman | 06-12-21 | 09:29 | 2

Je behandelt criminelen goed omdat je hoopt dat je ze ter zijner tijd weer vrij kunt laten. Onze gevangenissen zijn bedoeld om mensen te hervormen, niet om ze in beesten te veranderen. Of dat in de praktijk werkt is de vraag, maar als je gevangenen vrijlaat met een enorme schuldenlast aan de staat, dan werkt die rehabilitatie dus gegarandeerd niet.

Muxje | 06-12-21 | 09:47

@Muxje | 06-12-21 | 09:47:
Je kweekt gezworen vijanden van de republiek.
-monnikenpij en lichtzwaard uit de mottenballen trekt-

elfenstein | 06-12-21 | 09:51

Om Portugal er op deze manier bij te betrekken is niet helemaal juist en zelfs te kort door de bocht: daar zijn ze gewoon heel erg voorzichtig. Het aantal besmettingen loopt daar wel op, maar de ziekenhuisopnames blijven in verhouding ver achter

sqlMaster | 06-12-21 | 09:29

In Californië kunnen anti-vaxxers al ontslagen worden zonder WW. Geduld raakt daar, maar ook in NL, aardig op met anti-vaxxers. Zie bv WNL vanochtend, daar ging het ook al over anti-vaxx hospitalen (zouden ze GS lezen?)

Diederik_Ezel | 06-12-21 | 09:28 | 17

@Diederik_Ezel | 06-12-21 | 10:04:

Probeer bij te blijven. Staat heeft grote problemen. Zelfs de gevestigde media erkent dat. Dat de staat nog kan interen op in het verleden behaalde successen doet niet af aan het feit dat de klad er nu aardig in begint te komen. Er is een reden waarom tech stilletjes aan naar Texas verhuisd.

quantumcollider | 06-12-21 | 10:36

@Koekje-dr-bij? | 06-12-21 | 10:20:

Ik ben gevaccineerd en sta voorop om een booster te ontvangen, zoveel vertrouwen heb ik erin. Maar overheidsbeleid ben ik heel wat kritischer op. En lui die een 'appeal to authority' doen, zeker naar een authoriteit die een nog belabberde track-record heeft dan Rutte & De Jong, krijgen van mij alleen hoon. En lutsers die over Ad hominem beginnen zonder kennelijk te begrijpen wat dat betekent, lach ik gewoon in het gezicht uit. Haha, lutser.

quantumcollider | 06-12-21 | 10:44

@Diederik_Ezel | 06-12-21 | 09:41: Jij noemt Californië, dan noem ik Florida. Noem een willekeurig land in Europa en ik noem Zweden, Finland. In Zweden gaat het nog steeds fantastisch, juist als je ziet wat een vrijheid de samenleving daar nog kent en zeker omdat het al lang winter is en de dagen donker zijn. Hoe kan je het daar niet mee eens zijn, hoe zie jij dat dan?

zegmaarwij | 06-12-21 | 12:31
▼ 14 antwoorden verborgen

Uitgelezen kans voor de EU om aan profilering te doen; Europa-breed grenzen stellen aan uitwassen van beleid zoals in Oostenrijk, in plaats daarvan een redelijk beleid rond vaccineren opzetten (een dringend advies voor ouderen en kwetsbaren om zich te vaccineren, en de rest indien gewenst (of zoiets) of op basis van voortschrijdend inzicht (even verder wetenschappelijk onderzoek afwachten). Dat zou, wat mij betreft, nou een mooie taak zijn voor EU-leiderschap. Maar ja.

Jahallo17 | 06-12-21 | 09:27 | 3

Ons aller president von Europa stond zelf van de kansel te gillen dat vaccinatieplicht in gansch het rijck ingevoerd zou moeten worden. Die scene uit Star Wars: "And this is how democracy dies, with thundering applause"

elfenstein | 06-12-21 | 09:50

Gibraltar: 150 procent gevaccineerd en in lockdown (geboosterd). Dus beter school, sport en cultuurseizoen stil leggen in groepseizoen. En daarom heen (uitbundig) leven zolang dit duurt. Beter competitieseizoen aanpassen dan een politiestaat.

adhd-je | 06-12-21 | 09:27 | 5

@Enter Yeti | 06-12-21 | 09:44: tik in christmas cancelled Gibraltr op google, kom je de artikelen wel tegen @enterjeti

adhd-je | 06-12-21 | 14:13

@adhd-je | 06-12-21 | 14:14: Leg me dat dan eens uit. Ik begrijp dat echt niet. Meer dan 100% van een bevolking is naar mijn idee onmogelijk.
Je kunt niet (bijvoorbeeld) 100% gevaccineerd met 50% booster bij elkaar optellen en er 150% van maken.

Pardoes | 06-12-21 | 14:50
▼ 2 antwoorden verborgen

De corona strafkampen liggen binnen handbereik.
Blijft er wel een escape, vraag kansloos assiel aan in een land,trek rovend en stelend rond en je hebt nergens last van.

likdoorn | 06-12-21 | 09:26 | 1

Dat lukt echte nederlanders niet. 100% kans dat je met dezelfde rotgang terug naar nederland wordt gestuurd.

A.I. van Dee | 06-12-21 | 16:49

Wow, dit voedt totaal geen wantrouwen voor het vaccin hoor.... Totaal niet

Kalorkie | 06-12-21 | 09:25

Wel benieuwd waarom de vaccinatiebereidheid juist in Oostenrijk zo laag is.

Duwbak_Linda | 06-12-21 | 09:24 | 17

@elfenstein | 06-12-21 | 10:09: Ik ken de politieke situatie in Oostenrijk onvoldoende om hier een gefundeerd commentaar op te leveren. Maar wel jammer dat daardoor een correcte informatie over vaccinatie niet bij de bevolking kan komen.

Pardoes | 06-12-21 | 10:26

@Pardoes | 06-12-21 | 10:26:
As u met correct bedoelt: "het vaccin = Jezus gereincarneerd" dan zou het ook nog wel kunnen dat men die boodschap wel tot zich genomen heeft maar er het zijne van denkt. Het lijkt wel of mensen alleen in de gewenste richting mogen denken anders kop af, waar zagen dat eerder en vooral ook, wat vonden we daar doorgaans van als andere landen/dictaturen dergelijke rotgein uithaalden?

elfenstein | 06-12-21 | 10:36

@elfenstein | 06-12-21 | 10:36: Nee dat bedoel ik niet. Ik bedoel echt correcte informatie over de ziekte zelf en de vaccins. En natuurlijk mag iedereen daarna een eigen afweging maken.
Het is een beetje flauw om de discussielijn ad absurdum te trekken. Dat doodt een verdere discussie.

Pardoes | 06-12-21 | 11:20
▼ 14 antwoorden verborgen

Lijkt me meer een campagne om je volk redelijk bruut tegen je regering in het harnas te jagen...vrolijke boel daar.

Nederlanddraaitdoor | 06-12-21 | 09:21 | 2

Ja ben toch heel benieuwd hoe dat af gaat lopen, de regering zal het besluit niet zo maar terugdraaien. Interessanter is natuurlijk hoe de rechterlijke macht gaat oordelen, als de eerste voor de rechter komen te staan.. of zij meegaan in het regeringsbeleid.

johnyl | 06-12-21 | 09:26

Binnenkort ook in dit theater.

Merkwaardeloos | 06-12-21 | 09:27

Kan Heilige Pieter niet meer zien. Die man wekt bij mij inmiddels rode vlekken op. Met zijn uitgestreken smoelwerk. Wanneer gaat Heilige Pieter eens wat constructiefs bijdragen? In plaats van met lullepraatjes over Portugal, waar het overigens veel beter gaat dan hier, door de vaccinaties, te komen. Pieter, ga eens wat zinnigs doen.

Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Of je haalt ff een vaccinatie.

wilmeister00 | 06-12-21 | 09:20 | 13

@johnyl | 06-12-21 | 09:48: Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.
- Benjamin Franklin

einz | 06-12-21 | 09:53

@einz | 06-12-21 | 09:39:
Waar heb je het over? Mensen worden aan de lopende band onteigend en (soms met geweld) van hun vrijheid beroofd. Dat gebeurt in een rechtstaat waar jouw vrijheid eindigt waar die van een ander begint.
Borrelpraat is geen beleid. Gelukkig.

Koekje-dr-bij? | 06-12-21 | 10:22
▼ 10 antwoorden verborgen

Als iemand mij twee jaar geleden had voorspeld waar we nu zouden staan had ik hem/haar voor knettergek versleten. But here we are.

Plaque-doctor | 06-12-21 | 09:20 | 5

Nou, inderdaad, in Oostenrijk zijn ze de weg flink kwijt. Had ook gedacht: zoiets gebeurt nooit in Europa, daar zouden ze het hoofd wel koel houden. Zie hier het tegenovergestelde.

Jan, Leiden | 06-12-21 | 09:35

Ik vermoed dat de nieuwe Omikron variant en een dreigende code zwart gebruikt gaan worden om er hier een vaccinatie plicht doorheen te jassen. Onder het mom van “ willen we niet, maar het kan niet anders.”

Plaque-doctor | 06-12-21 | 09:53

@Plaque-doctor | 06-12-21 | 09:53:
Is dan ook de vraag, als Omikron de cijfers echt tot op de boekenkast jaagt, of een plicht niet noodzakelijk is. Ik hoop van niet uiteraard.

Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 10:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Handen omhoog bij degenen die naar Oostenrijk zouden gaan om te skiën en het nu afzeggen vanwege dit waanzigge beleid? Niemand... nee, dacht ik al

deministerpresident | 06-12-21 | 09:20 | 10

@Ivoren Toren | 06-12-21 | 09:39: Nee hor, dan lig je in een oostenrijks ziekenhuisbed, daar hebben ze plek genoeg nu ze de vaccinatieplicht invoeren.

johnyl | 06-12-21 | 09:44

Dansen met Jansen kunnen sowieso al niet.

SailingDuck | 06-12-21 | 11:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Misschien nog wel erger dan de verplichting zelf van overheidswege vind ik de mensen (ook aanzienlijk deel van onze zg. vrijzinnige en liberale landgenoten) die erbij staan te applaudiseren.

Merkwaardeloos | 06-12-21 | 09:19

Austria, Australia.... moet dan ook denken uit de eerste scene van dumb and dumber

hotbrasil | 06-12-21 | 09:19

Vind het het maar een zooitje paniek om niets. Liggen in Nederland 2000 mensen met corona verschijnselen in het ziekenhuis en 600 op een IC. en dat op een bevolking van 17 miljoen dicht op elkaar levende mensen. En kijk dan effe naar de gezondsheidtoestand van de patiënten voor corona ze corona kregen. Ondertussen komen op het net weer de foto's voorbij van sinterklaasvieringen van complete families, incl. oma en opa, bovenop elkaar aan de gourmet.

Gebakkenvis | 06-12-21 | 09:18 | 7

@Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:23:
Dat komt neer op zo’n 0,1% van de bevolking. Mensen die een gecompromitteerd immuunsysteem hebben door ziekten die veelal gerelateerd zijn aan leeftijd en leefstijl. Mensen waarvan we o.a. dankzij de geweldige vorderingen van de medische wetenschap meer hebben.

En heb er erg in dat er 2x zoveel mensen jaarlijks overlijden aan de gevolgen van roken.

ratelaar | 06-12-21 | 09:42

@Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:23: 82.000 mensen op de IC ? Ik moet onder een gigantisch rots leven want ik heb dat de afgelopen maanden niets over gehoord.

loser | 06-12-21 | 10:15
▼ 4 antwoorden verborgen

Ongelofelijk wat hier gebeurt. Weet je wie er ook uit Oostenrijk kwam?!!1 Maar dit is serieus echt waanzin. Ieder mens moet zelf bepalen wat ze met hun eigen lichaam doen. Ook gevaccineerden kunnen het virus verspreiden. Wat een kansloze actie van der Kommandant daar. Ja er zijn wappies, maar er zijn ook mensen die gewoon echt geen prik kunnen/willen. Dit is echt een 1988 scenario. Ik hoop en bid dat we hier in Nederland niet heen gaan. Wat een ellende.

nerugaer | 06-12-21 | 09:17

Hmmm. Interessant sociaal experiment. Eens kijken hoe heet die soep wordt gegeten. Volgens Oostenrijkers ter plaatse wordt overal massaal de hand gelicht met controles. En voor zover ik weet, zou deze plicht pas ingaan in februari. Tegen die tijd zitten we in de vijfde golf ergens Omikron.

Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:16 | 1

Precies. Het is ook nog maar een concept.

Papa Jones | 06-12-21 | 09:25

Een paar reaguurders die wij allen kennen zullen bij het lezen van dit artikel de hele godganse dag met een knalharde piemol rondlopen.
Eng dit.

Wc-kip | 06-12-21 | 09:16 | 1

@Wc-kip: Inderdaad. Dat in combinatie met een dikke plaat voor de kop. En de hele dag hier maar plempen hoe intelligent ze zijn. Man man man, in wat voor een wereld zijn we terecht gekomen.

TinusVlugOpDeKut | 06-12-21 | 09:37

Wat als je nou als ongevaccineerde in de cel komt en je steekt daar iemand neer? it je dan vast voor corona maatregelen die je hebt overtreden of doodslag? Laatstgenoemde hoeft niets te betalen. Dit gaat helemaal nergens meer over en is zo ontzettend disproportioneel.

Super Grover | 06-12-21 | 09:15 | 1

Dus voordat je in het gevang wordt gegooid vanwege geen vaccinatie is het raadzaam om een andere misdaad te plegen. Ik ga "even" in het boek van strafrecht kijken wat een goede misdaad zou zijn. Moord gaat me te iets te ver. Wat krijg je voor straf als je een minister voor z'n bakkus slaat?

A.I. van Dee | 06-12-21 | 16:44

De straffen staan in geen enkele verhouding met de vermeende 'misdaad'.
Ook al is het best dom om je niet te laten vaccineren, van je land een politiestaat maken is nog veel dommer.
Of denkt u dat de politici te vertrouwen zijn als je ze teveel macht geeft over individuele beslissingen van de burger?

Zeurders | 06-12-21 | 09:14

Oostenrijk bijt t spits af, België volgde, Duitsland volgt nu ook, waarna Nederland gedwee de volgende is. Grapperhaus kan tevreden zijn, kan helaas moeilijk relschoppers oppakken naar kan wel eenvoudig elke maand dat u niet gevaccineerd bent een CJIB envelopje sturen met een nader te noemen bedrag (ander woord: boete) wat u mag ophoesten, net zolang tot u het naaldje in uw bovenarm heeft laten prikken. 2022 zal het jaar van de waarheid worden, mark my words.

Swaffelkaffert | 06-12-21 | 09:14 | 2

Never waste a good crisis. De Oostenrijkers met hun stramme rechterarm, de extremisten van D66 en centralisten in Brussel genieten en pakken wat ze pakken kunnen. Onder het uitkramen van deugkreten worden zich verzettende burgers kaltgestellt.

Graaier | 06-12-21 | 09:30

@Graaier | 06-12-21 | 09:30: Tja, je moet wel het tempo erin gooien, over 2 maanden heeft iedereen alleen nog Omicron maar daar lijkt bijna niemand dood aan te gaan.. dat moeten ze niet hebben natuurlijk.

ReyNemaattori | 06-12-21 | 09:42

Valt wel mee, toch?
Die vriendelijke en vredelievende boeddhisten in Myanmar doen dat een stuk beter.
Vraag maar aan Aung San Suu Kyi.
Gaat vier jaar de bak in wegen "opruiing en overtreden van de coronaregels".
Die opruiing kunnen ze door de vingers zien, maar dat laatste deed de deur dicht.

Kapitein Sjaak Mus | 06-12-21 | 09:14

Ik zeg kopieren die wetgeving en hier invoeren. Pak de wappies op elke mogelijke manier.

BoerKoekoek | 06-12-21 | 09:14 | 10
-weggejorist-
TinusVlugOpDeKut | 06-12-21 | 09:40

LOL. Dijenkletser dit.

mozaard | 06-12-21 | 09:48
▼ 7 antwoorden verborgen

Compleet doorgeslagen. En nog mensen die dit soort beleid aan warm hart toedragen.

keistad | 06-12-21 | 09:13

Voorlopig allemaal hersenspinsels.
Soep wordt niet zo heet gegeten als opgediend.
Alles wordt uit onmacht gebruld en de reacties idem.

Rest In Privacy | 06-12-21 | 09:13
-weggejorist-
petrucci | 06-12-21 | 09:13 | 3

Oostenrijkers, ze hebben een ( deels ) verleden.
Het blijft ze achtervolgen, soms halen ze delen uit het verleden, terug.
Verder, de huidige generatie last zich stevig horen.
De sancties zijn niet misselijk.

Zitvlak | 06-12-21 | 09:13

Je zou je als ingezetene van dat land toch als de wiedeweerga soeverein laten verklaren? Kan zoiets?

mozaard | 06-12-21 | 09:13
-weggejorist-
NatteApenBallen | 06-12-21 | 09:13 | 3

Ik denk dat ze in Oostenrijk wat vacatures gevangenisbewaarder kunnen plaatsen.

SterF... | 06-12-21 | 09:12

Impfen macht frei, zoiets was het toch?

grhd | 06-12-21 | 09:12

Beetje onzinnig om Portugal als argument te gebruiken:
-Bij ons is de piek in Coronabesmettingen 2x zo hoog als welke vorige piek dan ook;
-In Portugal is de piek nog niet eens de helft vande vorige piek;
-Bij ons sterft nu dagelijks ongeveer de helft van het aantal mensen van de vorige piek.
-In Portugal is geen significante verhoging van de sterfte meetbaar.

Als je nieuws brengt moet je het goed doen, niet halfbakken een beetje populistisch gan lopen wauwelen.

Homer P. Simpson | 06-12-21 | 09:12 | 7

@Festen | 06-12-21 | 09:29:
Het debat verstoren? Werkt dat zo tegenwoordig, alles wat je niet zint is verstorend en mag afgevoerd worden? Daar zijn woordjes voor, heel lelijke woordjes.

elfenstein | 06-12-21 | 09:40

@elfenstein | 06-12-21 | 09:40: Sorry, maar op het gebied van corona ('het is maar een griepje' & 'laat alles gaan') slaat Baudet gewoon onzin uit. Je hoeft niet met *iedereen* in debat. Echt niet.

Mbovenka | 06-12-21 | 16:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Voormalig minister Rosenthal met z'n zgn smile was vanmorgen in WNL te gast en over het corona onderwerp gaat hij behoorlijk los. Is voor (zware) uitsluitingen en ook voor een vaccinatieplicht. Aan z'n mimiek te zien heeft hij eigenlijk nog wat engere maatregelen in petto.

Ook aan tafel zat een of andere flapdrol genaamd Adjiedj Bakas beroep trendwatcher die ook effe mee ging doen. Vond dat ongevaccineerden die (ernstig) ziek worden maar thuis in bed moeten gaan liggen. Misselijke wijsneus.

Gebakkenvis | 06-12-21 | 09:11

Ah de gevangenis in op eigen kosten, het knooppunt dus wél! Of is dat alleen voor de inheemse bevolking?

Ruler | 06-12-21 | 09:10 | 1

Knooppunt=kan

Ruler | 06-12-21 | 09:10

De gevangenissen zullen gaan uitpuilen.
Ik denk dat ze dat gaan oplossen door het creëren van kampen.

Earl_of_Doncaster | 06-12-21 | 09:09 | 4

@ratelaar | 06-12-21 | 09:13:
Aboriginals die (helaas terecht) de overheid niet vertrouwen massaal opsluiten.
Eerst moord je ze bijna uit en vervolgens verwijt je ze dat ze je niet vertrouwen.

the_w | 06-12-21 | 11:59
▼ 1 antwoord verborgen

UMCG-viroloog Niesters over zelftest-advies: ‘Demissionair kabinet is controle kwijt’

“Dit is een wanhoopspoging van het kabinet, omdat de GGD niet in staat is om meer testen uit te voeren.” Zo omschrijft viroloog Bert Niesters van het UMCG het nieuwe advies van het demissionaire kabinet om te volstaan met een zelftest bij milde coronaklachten, in plaats van een test bij de GGD. Niesters sprak zich donderdagavond uit tegen de maatregel, in een interview met de NOS. www.youtube.com/watch?v=p6G0mEw9kb0

Testen en isoleren faalt, vaccins worden niet aangepast op nieuwe varianten en we zitten al in een zorginfarct voor reguliere en acute zorg. Zodra ook de coronazorg op capaciteitsproblemen vastloopt, verdrinken die patiënten in hun eigen vocht.

Feynman | 06-12-21 | 09:08 | 4

@Mental Theo | 06-12-21 | 09:18: Aantal positieve testen bij de GGD zit nu tegen capaciteitsplafond. Het percentage zit nu tegen een kwart, vijf keer de WHO norm. We testen veel te weinig. De helft van de mensen met klachten probeert niet eens een test te boeken.

Feynman | 06-12-21 | 09:23

@Feynman | 06-12-21 | 09:23:
De GGD-lijn is dan ook óf onbereikbaar (nogal wiedes of dit moment), of je krijgt zo'n onbetaalde miep aan del ijn die je compleet onrelevante vragen stelt.

Wc-kip | 06-12-21 | 09:24

Wat stel jij voor gegeven de maximale capaciteit die we nu hebben?

BobDobalina | 06-12-21 | 09:28
▼ 1 antwoord verborgen

Iedereen in mijn omgeving vertelt me heel positief en met een glimlach "dat deze Oostenrijkse praktijken ECHT nooit in Holland zullen komen". Dat kan gewoon niet, zo zijn wij niet. Maar nu Duitsland ook bijna om lijkt te zijn of te worden, komt het wel akelig dichtbij. Ik geloof niemand meer op zijn lieve glimlach.

Omnisofos | 06-12-21 | 09:08 | 9
-weggejorist-
Omnisofos | 06-12-21 | 10:11

@Beste_Landgenoten | 06-12-21 | 09:25: ik had gister geen tijd om op u te reageren maar waar ik het vaak niet met u eens ben, ben ik blij dat u niet achter dwang staat.
ik hoop dat u deze mening behoud.

the_w | 06-12-21 | 11:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Heb er maar één woord voor: eng.

Leptob | 06-12-21 | 09:07

Door de opgeklopte angst, jarenlange EU propaganda komt nu alle angst en rancune eruit.
‘Het virus’ is onzichtbaar en ongrijpbaar, de ongevaccineerde niet. Dus die kun je verslaan, opsluiten en uitroeien.
De zondebok, het symbolische virus, dat is wat de ongevaccineerde vertegenwoordigd.

Buitengewoon kortzichtig, dom en kwaadaardig beleid. 100% vaccinatiegraad brengt een beetje verlichting maar lost niets op. De maatregelen en wat dat met mensen en vertrouwen doet levert veel meer schade op dan corona ooit zou hebben veroorzaakt.

ratelaar | 06-12-21 | 09:07 | 2

dat omschrijft u mooi

the_w | 06-12-21 | 11:31

ratelaar | 06-12-21 | 09:07 | Mijn compliment voor uw treffende beschrijving. Zegt het voort!

Van Schampsteeg | 06-12-21 | 14:46

Wel lekker rustig, alle wappies in het gevang.

De Eierbal | 06-12-21 | 09:06 | 13

@elfenstein | 06-12-21 | 10:49:
Je ziet gewoon dat de zorg totaal overladen is door ongevaccineerden. Dat je elk jaar de griepprik halen niet wil, a la (ik doe het wel, kleine moeite). Maar bij zo'n crisissituatie mogen we toch wel de meest minimale inzet verwachten van onze medeburgers, vind ik. Ik vraag me af hoeveel mensen de druk werkelijk kunnen weerstaan. Ik denk zeker niet dat dat een kwart is.

De Eierbal | 06-12-21 | 11:18

@elfenstein | 06-12-21 | 10:49: Waardeer je bijdrage aan het 'debat', wat helaas nauwelijks nog een debat is omdat er van de kant van de Covidiaanse Cult men niet verder komt dan het herhalen van de aangeleerde mantra (Ja, maar de zorg... en dat komt door de ... en daarom is alles geoorloofd om... want de zorg ) en niet ingegaan wordt op de maatschappelijke consequenties.

Van Schampsteeg | 06-12-21 | 14:42

@Van Schampsteeg | 06-12-21 | 14:42
Als je wat om de maatschappij geeft ben je niet te beroerd voor een prikje.

De Eierbal | 06-12-21 | 15:25
▼ 10 antwoorden verborgen

Het nieuwe stalinisme is er… wie hier in mee gaan heeft kilo’s boter op z’n hoofd…

ikworstelengadouchen | 06-12-21 | 09:06 | 1

Links vind dit prachtig. Die geilen op communisme.

Smeggel | 06-12-21 | 09:22

Bizar, geldt dit ook voor vluchtelingen en weigerallochtonen?

pibasso | 06-12-21 | 09:06 | 1

Uiteraard. Het zijn tenslotte de allochtonen en de antroposofen/holisten/zwevers die antivax zijn.

BoerKoekoek | 06-12-21 | 09:17

Zelf je kosten voor gevangenschap betalen. Er was eens een Oostenrijker die het niet eens zó bont maakte.

gestoptmetroken | 06-12-21 | 09:06 | 2

Jawel, dat werd betaald uit afgenomen spullen….

ikworstelengadouchen | 06-12-21 | 09:07

Net zoiets als in China de familie van een geexecuteerde de rekening voor de kogel sturen. Zieke staatsmachinerie…

Sander Dieman | 06-12-21 | 09:12

In Oostenrijk hebben de politiestaat zo ongeveer uitgevonden.
Een bijkomend voordeel van deze zware straffen op ongevaccineerdheid is dat je Abu Weigerberber zo wel het land uit rookt.

Haberdoebas | 06-12-21 | 09:06 | 1

Pcies. Mooie afschrikwekkende werking richting gelukszoekers/asieleisers. Die gaan een landje verder denk ik.

BoerKoekoek | 06-12-21 | 09:19

Begrijp de wens tot vaccineren (evt vaccinatieplicht) maar ben toch wel erg benieuwd naar de praktische uitwerking hiervan. Ben benieuwd of ze in Oostenrijk hier goed over hebben nagedacht. Vraag is of hoge boetes de mensen af schrikt en laat besluiten om toch maar te vaccineren, of dat de hoge boete de principestrijd alleen maar versterkt.

johnyl | 06-12-21 | 09:04 | 2

Radicalisering…. Als ze dit doorduwen zie ik we een halve burgeroorlog daar….

ikworstelengadouchen | 06-12-21 | 09:07

Goedemorgen,
Elke oorlog begint op deze manier.
Naar mijn mening is de situatie die zich voordeed bij de hutu's en tutsi's het beste vergelijkbaar:
mensen die jarenlang vredig naast elkaar woonden, stammen oorlogen vanuit die ideologie was al langer dan een eeuw geleden, het was een onderdeel van hun cultuur, niet veel meer.

Toen gingen enkele mensen vanuit de regering ze aanspreken op hun hutu en tutsi identiteit en binnen enkele weken slachtte ze elkaar af.
iK vind het oprecht vervelend dat er zoveel mensen zijn in Nederland die de mentaliteit van die regering ook hebben.

the_w | 06-12-21 | 09:29

Het is alsof ze smeken om afgezet te worden. Op z'n minst, dan.

naamengetal | 06-12-21 | 09:04 | 3

Maar hoe zet je een demissionair kabinet af?

Trenjeska | 06-12-21 | 09:30

@Trenjeska | 06-12-21 | 09:30: Normaal zou een staatshoofd al ingegrepen hebben, een echt staatshoofd missen we in Nederland.

Kroondop | 06-12-21 | 10:18
-weggejorist-
sinar2 | 06-12-21 | 09:04 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

De straffen van de FIA zijn beter te begrijpen dan deze brei van onrechtvaardigheid.

Kaas de Vies | 06-12-21 | 09:03 | 5

Toto Wolff is ook een Oostenrijker...

Enter Yeti | 06-12-21 | 09:09

@Enter Yeti | 06-12-21 | 09:09: Dat verklaard weer veel als ik naar de beelden van gisteren kijk. Ze lijken aardig, totdat ze weerstand krijgen. Dan komt de aard naar boven en blijken ze echt niet sportief te zijn.

echtepleb | 06-12-21 | 09:23

@gato | 06-12-21 | 09:08:
Even een complottheorie: de FIA is een partner van het WEF, WEF sponsort blm plus alle ander woke-organisaties, Hamilton draagt een regenbooghelm en draagt blm een warm hart toe, trek uw eigen conclusies ; )

Toki | 06-12-21 | 10:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie gaat dit nu verdedigen?

Adriel | 06-12-21 | 09:03 | 18

@Harry_Witkamp | 06-12-21 | 11:12: Appels en peren. In de UK gebruikten ze vooral Astra Zenica, in NL vooral Pfizer. Het is bekend dat AZ een slechtere bescherming biedt na een half jaar. Maar kijk vooral ook even op pagina 31 naar de IC gevallen. Onder de 60 komen eigenlijk alleen maar ongevaccineerde mensen op de IC te liggen. Claim je dan nog steeds dat vaccinaties niet werken?

Rest In Privacy | 06-12-21 | 11:20

@Harry_Witkamp | 06-12-21 | 11:12:
Pagina 30: "In the context of very high vaccine coverage in the population, even with a highly effective vaccine, it is expected that a large
proportion of cases, hospitalisations and deaths would occur in vaccinated individuals, simply because a larger proportion of the
population are vaccinated than unvaccinated and no vaccine is 100% effective. This is especially true because vaccination has
been prioritised in individuals who are more susceptible or more at risk of severe disease. Individuals in risk groups may also be
more at risk of hospitalisation or death due to non-COVID-19 causes, and thus may be hospitalised or die with COVID-19 rather
than because of COVID-19."

De Eierbal | 06-12-21 | 11:22

@Harry_Witkamp | 06-12-21 | 11:12: Dit artikel wordt vaak aangehaald om aan te tonen dat vaccinaties niet zouden werken. Wat me verbaast want juist het tegenovergestelde wordt beschreven. Dit artikel is overigens gisteren ook al uitgebreid besproken. Ook toen bleek dat de beweringen over niet-werkzame vaccins niet bevestigd konden worden.

Pardoes | 06-12-21 | 11:43
▼ 15 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland