Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Juf slaat alarm: kinderen zijn achterlijk

foto van de reet van Spartacus

Vandaar dat Leidschendam zo'n plek vol idioten is

Wollah wat is deze. Een directrice van een of andere basisschool in Leidschendam, het autobrandenkonthol van Europa, luidt de noodklok. Kinderen zijn debiel. "4-jarigen komen in een luier op school, hun motoriek is onderontwikkeld waardoor ze geen potlood vast kunnen houden en ze spreken slecht Nederlands. Dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen." Wij komen uit de tijd dat vierjarigen les kregen in Telemann, Hasse en Sperontes, maar wisten wij veel dat het zo erg was. Komt door dat potlood vasthouden: hele volksstammen zitten met het potlood in de hand, zak chips in de andere hand, op de bank te kijken naar Caroline Tensen en haar ravissante shows. Wel fijn dat de schooljuf - ene Sharon - benadrukt dat het óók om kinderen gaat van wie de ouders uit Nederland komen. De school staat trouwens in de wijk Prinsenhof (52% allochtoon) en we durven er wel een muntstuk van vijf euro op te zetten dat heel veel van die ouders óók een taalachterstand hebben. Enfin, een andere schooldirecteur uit die contreien wijst erop dat de emotionele en cognitieve implosie van kinderen wel te verklaren is want 'in niet alle culturen zijn ze gewend peuters al van alles te leren'. Resultaat: kleuters die alleen een beetje laf 'dadadada' mompelen terwijl ze volle bak in hun luier schijten. Dat hebben wij weer.

Reaguursels

Inloggen

Vergelijk voor de grap eens peuter en kleuterboekjes uit Nederland met die uit China. In China leren ze taal, rekenen, geschiedenis, etc. op een speelse manier in elk boekje. Zelfs in GB en de VS zijn er veel leerzame maar toch leuke boekjes voor kleintjes.
Hier zijn het meestal verhaaltjes zonder al te veel inhoud. Leuke tekeningen en best vermakelijk, maar veel leren doe je er niet van.
Onze oplossing: dan maar simultaan vertalen uit het Engels en native Chinees.

Monkey Cabbage | 18-11-21 | 23:37
-weggejorist-
TAAA | 18-11-21 | 22:00

Onvoorstelbaar wat een achterstand. 4 jaar met luier, geen jas uit- en aan kunnen trekken en een woordenschat van "ja, nee, papa, mama" en verder geen Nederlands. Schokkend dit. Hoe ga je daar mee aan de slag als onderwijzer en komt dit nog goed met deze kinderen? Wie zijn die ouders en waarom namen ze kinderen?

Jan, Leiden | 18-11-21 | 20:42 | 1

Nou meer van wie gaat dit betalen en hoe zorg ik dat dit de leerontwikkeling van mn eigen kinderen niet teveel in de weg zit?

Flow82 | 19-11-21 | 02:17

Er is echt wel doorstroming in de wijk een jaar of wat geleden, net voor de Corona zag ik veel mensen die eruitzagen alsof ze met vakantie waren rondlopen. Afrikanen, zo op het eerste gezicht. Verse instroom.

Otto Normal | 18-11-21 | 20:01
-weggejorist-
Toos Bevergeil | 18-11-21 | 19:14

Mooi. Helpt allemaal in het kader van de escalatietheorie: het moet nog veel erger worden voordat Nederland grenzen gaat stellen aan asielinstroom.

Poes Fiep | 18-11-21 | 18:59 | 2

Turken en Marokkanen zijn in de regel geen asielzoekers. Een kleine groep is hier ooit gekomen als gastarbeiders en daarna zijn die twee groepen enorm gegroeid door middel van gezinsvorming. Ook als asiel volledig gestopt wordt, dan zal er via gezinsvorming een steeds grotere stroom migranten uit allerlei Afrikaanse en Midden-Oosten landen hierheen komen.

DutchLion33 | 18-11-21 | 19:38

@DutchLion33 | 18-11-21 | 19:38: Correct, want ze blijven hun 1e, 2e, 3e en soms 4e vrouw vrolijk uit de bergen of zandbak importeren om er hier een nieuw gezin mee te stichten. Dat de opvoeding en daarmee de ontwikkeling en het perspectief van hun kroost wat achterblijft, hoeft dan ook niemand te verbazen.

2tribes | 18-11-21 | 22:21

Uit het gelinkte artikel:

//"taalachterstand komt in alle lagen van de bevolking voor."//

Dit is dus absoluut niet waar. Kinderen waarvan de ouders hoger opgeleid zijn, hebben niet dezelfde taalachterstanden als allochtone kinderen. Wie verzint deze onzin?

Snoess | 18-11-21 | 18:35 | 6

@boerk Toen was Ali Expres nog niet actief. Het werd dus een afhaalchinees

emielbrat | 18-11-21 | 22:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik heb een donkerbruin vermoeden voor de oorzaak van dit probleem... Wie wil mijn vermoeden weten?

Zuma | 18-11-21 | 18:16 | 4

Oke, ik denk dat het komt door twee oorzaken. Een is wellicht andere cultuur. De andere is het probleem van ouders die tweeverdieners zijn en alles over laten aan dagopvang, voorschoolse opvang, naschoolse opvang en etc. Eigen carrières belangrijker dan hoeksteen van de samenleving zijn. Mand.

Zuma | 18-11-21 | 21:20

@Zuma | 18-11-21 | 21:20: Wellicht dat een dak boven hun hoofd de reden is dat ze beiden fulltime werken? Alles is quasi onbetaalbaar geworden de afgelopen 5+ jaar.

ReyNemaattori | 18-11-21 | 22:07
▼ 1 antwoord verborgen

Uit het AD-artikel : ,,Er is nu hulp aan de ouders nodig.”

Welnee, dat was 4 jaar geleden nodig. Nu is het al te laat. Hoewel, snip-snip zou wel helpen om het drama over 4 jaar (weer) te voorkomen. Maar dat mag dan weer niet...

Joker1977 | 18-11-21 | 17:52 | 2

Die mooie tijd, dat idioten gewoon ongevraagd gesteriliseerd weren....

Bamboojay | 18-11-21 | 18:14

Eugenetica is een beetje ondergesneeuwd in de sneeuwvlokjes zin, maar maakt kans op de regeneratie medaille. Wegens toepasselijkheid.

GregorVanPallandt | 18-11-21 | 20:46

Dat is de schuld van de voor-schoolse opvang natuurlijk.

johoost | 18-11-21 | 17:41
-weggejorist-
Themistocles | 18-11-21 | 17:18

Er wordt geoogst wat gezaaid is.

Ouders is al decennia gezegd dat alleen experts met de juiste papieren in staat zijn om kinderen adequaat op te voeden.

De oude waarden verguist. Discipline wordt verafschuwt. Het gezin mag niet langer gezien worden als de hoeksteen van de samenleving
Onderwijzers ('experts' met een diploma van de opvoedkundige academie op zak) - die veelal zelf geen kinderen hebben - hebben de ouders buitenspel gezet.

Een paar jaar geleden bezocht ik een basisschool in de VS waar iedere onderwijzer/es een uitspraak van een historische persoon op de deur had geplakt.

Op twee deuren stond dezelfde uitspraak: "Parents bring children into the world. Teachers raise them. - Plato".

Anomiemus | 18-11-21 | 17:12

Toen ik 4 jaar was liep ik alleen de halve stad door naar de kleuterschool. Een keer voordoen en ik kende de hele route. Ja, en ook toen hadden we auto's en brommers e.d. gevaren. De lagere school was gelukkig een stuk dichterbij en de middelbare school was zelfs om de hoek. Dus hoe ouder hoe makkelijker. Tegenwoordig worden ze tot puberleeftijd met de auto naar school gebracht en weer opgehaald. Waarschijnlijk zelfs 2x per dag....

lulleficatie | 18-11-21 | 16:12 | 2

Ik liep ook alleen naar school, net als alle anderen. Het heeft wel een paar kinderen gekost. Ik herinner me van de 6 jaar lagere school dat er toch wel 2 zijn doodgereden.

Joris Beltsin | 18-11-21 | 16:17

Op de school bij mij werd je uit de klas gehaald als je was komen fietsen. Dat we niet moesten denken dat er zoveel plek voor blik was. Pas vanaf 800 meter kon je dispensatie krijgen om te fietsen ipv te lopen

Shoarmamasutra | 18-11-21 | 17:02

Zeker onder de allochtone gemeenschap is dit te verklaren door het feit dat de ouders uit een ander land komen waar de opvoeding anders verloopt. Dat is wat deze gemeenschap kent, gewend is en dus toepast op hun eigen kinderen geboren in Nederland. Maar het geldt ook voor autochtone mensen uit een slecht milieu, die groeien op is vergelijkbare omstandigheden, maar met een andere reden. En dat is dat deze groep zich niet verplicht voelt zich aan te passen om te overleven in de maatschappij. Door alle regelingen staan deze mensen er feitelijk parallel naast.

Mali | 18-11-21 | 16:12 | 2

Toevoeging: De kinderen van deze groep krijgen daarom ook een opvoeding van mensen die enkel weten hoe het is om naast de maatschappij te staan.

Mali | 18-11-21 | 16:13

Wat een waanzinnig inzicht. Daar had nog geen enkel reaguurdertje hier aan gedacht. Ontzettend bedankt!

Bamboojay | 18-11-21 | 18:16

Achterlijke culturen leveren achterlijke kinderen. Achterlijke politici leveren achterlijke politiek. Kan zelfs een achterlijke begrijpen.

Ray Skak | 18-11-21 | 16:09

Vroeger had je blokkendozen en leerde je spelenderwijs het verschil tussen rond, vierkant en driehoek. Of Loco, waar je inzicht beloond werd met een kloppend patroon of plaatje.

Wat is nu hip voor de allerkleinsten? TV, gamen, youtube op de tablet, iets anders?

Zoelense Hobbyboer | 18-11-21 | 15:58 | 3

Tittok

F. von Zeikhoven | 18-11-21 | 16:03

Pinkt een traantje van herkenning weg. Wat was dat een leuke tijd. Sommige mensen vinden mij nog steeds een kleuter.

thanseeuwen | 18-11-21 | 16:09

Ik hoorde al van iemand dat diens kind rijen legopoppen op een plein neerzette en een hoge tribune bouwde waarvanaf Rutte en en de Jonge dagelijks de nieuwe regels afkondigden.

Shoarmamasutra | 18-11-21 | 17:03

Nou nou, Rutte 4 is nog niet eens geinstalleerd of me merken de gevolgen van de nieuwe migratierichtlijnen al.

Daan611 | 18-11-21 | 15:57

Nou, de beelden spreken boekdelen; de wijk kan dan 48% autochtoon zijn, ik durf te stellen dat die autochtoonse kinderen óf op een andere school zitten of voor de vorm er maar even bij worden genoemd.

Sneerpoets | 18-11-21 | 16:01

@Sneerpoets | 18-11-21 | 16:01:
En van die 48%, die de middelen en mogelijkheden niet hebben, gaan de kinderen om met de kinderen van die 52%. Ook weinig verheffend, en zo draaien we het putje in.

TeeJee | 18-11-21 | 17:41

Voor alles moet je wel een diploma of een briefje of een krulletje halen... Behalve voor het ouderschap. Terwijl dit misschien wel de grootste invloed op de maatschappij heeft van alles in een mensenleven...

DeterioraSequor | 18-11-21 | 15:42 | 1

Inderdaad, en dan aspirant adoptie-ouders die wel in staat zijn een kind fatsoenlijk naar volwassenheid te begeleiden door tachtig hoepels laten springen bij wijze van bekwaamheidsproef en hen on top ziek veel geld uit de zak kloppen.

2tribes | 18-11-21 | 22:51

Het is sowieso een eigenaardige trend. En kennelijk is er markt voor want Pampers gaan inmiddels tot maat 8!

Mastermattie | 18-11-21 | 15:38 | 2

Kim Holland doet al marktverkenningen...

F. von Zeikhoven | 18-11-21 | 16:04

@F. von Zeikhoven | 18-11-21 | 16:04: lol

2tribes | 18-11-21 | 22:45

Typisch weer zo'n juf die weinig inclusief peuters beoordeeld volgens een westers cisgender narratief. Ja kan ook zeggen dat deze kinderen goed ontwikkeld zijn in het zich uiten vanuit een beperkte woordenschat en dat ze het volkleien van een pamper tot in de puntjes beheersen.

drolla | 18-11-21 | 15:26 | 1

Het is ook de bedoeling dat ze voldoen en beoordeeld worden op een 'westers' narratief. Ze wonen nl hier, In het Westen en niet in een zandbak ver weg. Dus aanpassen en 3x zo hard je best doen inzake aanpassen.

appeltjesgroeneweide | 18-11-21 | 15:35

Wat een ellende. Zo'n arm kind staat toch ook al met 5-0 achter in het leven. En inderdaad zijn het niet alleen de allochtonen: ook de oerhollandse en roomblanke Djayden en Destiny kunnen het shaken.

de IJsman | 18-11-21 | 15:25 | 1

Toch mooi, zo'n 2 standen maatschappij in wording. Nog even, en dan gaan de duimschroeven echt aan. Een nieuw slavenvolk wordt geboren!

Bamboojay | 18-11-21 | 18:19

Goed voor de diversiteit , we hebben een tekort aan achterlijken .

Minus Richels | 18-11-21 | 15:22 | 1

Daar wordt op dit moment hard aan gewerkt.

Patatter | 18-11-21 | 16:19

Als iedereen meer aandacht heeft voor zijn apenspiegeltje dan voor zijn kinderen krijg je een soort van dierentuin waar de mens weer terugvalt in dierlijk gedrag. Lekker in de eigen broek schijten.

deministerpresident | 18-11-21 | 15:22 | 1

Alles achter een kinderwagen zie ik altijd duckfaces optrekken met als resultaat wéér zo'n jankerd in de wagen.

In-To-Graphics | 18-11-21 | 15:27

Daar kunnen de 90% deeltijdjuffies het dan niet meer "leuk" meer maken op hun achterlijke schooltjes. Onderwijs is een lachertje geworden en die 4 generaties allochs hebben nog nooit meegedaan, zijn wel alle "beschermende"wetten van de laatste 30 jaar op die groep gebaseerd. Dit land heeft zich opgeheven.

hagelkruis | 18-11-21 | 15:21

Kinderen lopen tegenwoordig ook niet meer. Ze zitten de hele tijd vastgesnoerd in zo'n buggy. Want als ze niet in zo'n buggy zaten dan lopen ze de hele tijd weg en moet de moeder ze in de gaten houden.

Osdorpertje | 18-11-21 | 15:20

beste juf directrice maak uw beide borsten maar nat want met de immigratieplannen van het nieuwe kabinet/wef/soros gaat dit nog veel meer gebeuren

HetOorAakel | 18-11-21 | 15:19 | 1

" beide borsten" :-)

meneer Q | 18-11-21 | 15:22

Toekomst van dit land???
Regelmatig uitvallen van Nutsbedrijven door niet bekwaam genoeg personeel.
Infrastructuur terug naar peil 3e wereld.
Waterbeheer en riolering is een grote puinhoop geworden omdat niemand meer weet hoe en wat.

meneer Q | 18-11-21 | 15:19 | 3

Californication

Schwanzeleber | 18-11-21 | 15:26

Maar dan wel weer genoeg diversities commissarissen

Fijn_dat_je_er_bent | 18-11-21 | 15:26

@meneer Q | 18-11-21 | 15:19 |
U kunt heden in Zuid-Afrika ons voorland aanschouwen. Want dat is waar deze treinramp op uit zal draaien.

Sjefke7807 | 18-11-21 | 15:42

Idiocracy. het begint echt steeds meer op een documentaire te lijken.

Dr.Utker | 18-11-21 | 15:15

Ideetje voor het partijprogramma vvd: aan de grens controleren op de bruine streep en potloodvaardigheid.

etwaboy | 18-11-21 | 15:11

Binnenkort heten die scholen niet meer De Springplank of De vuurvlinder maar iets met El Hama nog wat. Dat lost het probleem vanzelf op.

Tiscali-2 | 18-11-21 | 15:08 | 1

Hamas school

Droppie | 18-11-21 | 15:16

Begrijp sowieso niet dat kinderen tegenwoordig op hun vierde nog niet zindelijk zijn. Ik was zindelijk met één jaar. Maar we hadden dan ook geen pampers, maar katoenen luiers.

fredflange | 18-11-21 | 15:07 | 5

Zindelijk worden is zinloos, uiteindelijke moet je toch weer een luier om.

ploppy | 18-11-21 | 17:18

Hiernog een tandje hoger.. Liet hem gewoon zonder rondlopen, tot hij de poep die langs zijn beentjes naar beneden droop vanzelf vies begon te vinden. Maar wij woonden op een strand in Thailand.

Bamboojay | 18-11-21 | 18:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Je blijft je toch verbazen over de teruglopende animo voor het onderwijs. Gelukkig zijn er plannen voor (nog) meer hiervan.

Schriever | 18-11-21 | 15:07

Zo grappig: "Zelf bij Nederlandse kinderen". Ja gek he. Waar je mee omgaat wordt je mee besmet.

Mika6101 | 18-11-21 | 15:05 | 2

Of de grootouders waren allochtoon maar hun kleinkinderen Nederlands volgens de CBS maatstaven.

Rennieflox | 18-11-21 | 15:13

Om de oorspronkelijke autochtone bevolking niet helemaal te choqueren hebben ze de 1 genreratieregel ingevoerd, 2e gen is dan "Nederlands". Dwz: Marokkaans/Turks met een Nederlands paspoort. Anders zijn de misdaadstatistieken helemaal alarmerend slecht voor allochtonen.

Bamboojay | 18-11-21 | 18:23

Toch geweldig die diversiteit?

meneer Q | 18-11-21 | 15:01 | 1

Nee, is kut

Droppie | 18-11-21 | 15:17

Het resultaat van 30 jaar pamperen wordt duidelijk. We krijgen een generatie die zich totaal niet heeft aangepast aan Nederland en er ook geen behoefte aan heeft mee te doen zolang ze maar een uitkering en subsidies scoren. Alleen in de misdaad staan ze nog op de eerste plaats want ze hebben allemaal wel aan de door de PVDA gesubsidieerde gratis vechtlessen meegedaan.

Therapietje | 18-11-21 | 15:01 | 1

30 jaar pampers-en bedoel je

deministerpresident | 18-11-21 | 15:20

De basisscholen hier in de omgeving doen niet aan luiers verschonen, degenen die ik ken. Als kind niet zindelijk is, dan is dat jammer, maar zijn ze niet welkom tot ze dat wel zijn....

Durkmans | 18-11-21 | 15:01 | 1

Dat vind ik een mooi gebaar naar de autochtone bevolking toe.

Bamboojay | 18-11-21 | 18:23

Vooral de vanzelfsprekendheid en de totale laffe desinteresse waarmee dergelijk tuig hun kinderen naar school stuurt vind ik onbegrijpelijk.

Maak het het probleem van de juf. Doei. En anders? racies.

Thaiseladyboy | 18-11-21 | 14:58 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Voor dit probleem is de voorschool bedacht: omdat er niet omgekeken wordt naar de eigen kinderen door anderskokenden zorgt de overheid dan voor de basisvorming tot 4 jaar.
Anderskokenden van de 1/2/3/4de generatie geven hun kinderen geen kleurboekjes, lezen niet voor en speelgoed is een zeldzaamheid.
Vaak horen ze voor het eerst Nederlands op de kleuterschool.
Spelen met Nederlandse kinderen doen ze ook niet.
Dat heb je in een gesegregeerde maatschappij waarin geen enkele poging wordt gedaan om er bij te horen behalve als het om hoersubsidie gaat of uitkering.

Analia von Solmsch | 18-11-21 | 14:55 | 5

@Beste_Landgenoten | 18-11-21 | 15:10: Die hebben ook een prachtige boerderij met enorm veel grond, verkregen door hard werken. Ze spreken trouwens ook vloeiend Engels en/of Frans.

maruyama | 18-11-21 | 17:18

@Beste_Landgenoten | 18-11-21 | 15:10: De klassieke stropop(drog)redenering. Is er een online D66 cursus in drogredeneringen? Tip: die moet je dus juist niet gebruiken.

BASinnic | 18-11-21 | 20:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja als je uit een cultuur komt waar je op je 4e kon beginnen met de schapen te hoeden in de bergen of naar de waterpomp lopen 15 km verderop snap ik dat wel.

Piet Karbiet | 18-11-21 | 14:52

Hilarisch. En die ouders moet je nog ouderwets met zo'n eierkoek leren wat een kwart van de eierkoek is. Kost je wel drie zakken voor ze het doorhebben.

Lorejas | 18-11-21 | 14:48 | 1

Even terugdenken hoor... hoe was het ookalweer. een ei is geen ei, twee ei is een half ei, drie ei is een paasei. Dus een kwart ei is een ei ??

Flow_Snake | 18-11-21 | 15:43

Dit speelt al veel langer. Hoor maar eens een gemiddelde "influencer" of voetballer een interview geven. Is nauwelijks te verstaan, volzinnen blijken te moeilijk en lidwoorden en aanwijzende voornaamwoorden kloppen ook 9 van de 10 keer niet. Vroeger had je dan een spraakgebrek, tegenwoordig ben je lekker "street" en stoer. Domheid wordt tegenwoordig toegejuicht. Zoals hieronder ook al werd aangehaald is Idiocracy langzaamaan een realiteit aan het worden. In die film werd je als pretentieuze eikel gezien als je normaal Engels sprak met als gevolg dat er generaties later een soort rudimentair taaltje overbleef.

R.F.Pickering | 18-11-21 | 14:44 | 3

‘Ja eh je begrijp tog wakzeg? Taalnaatsie.’

QuelleFromage | 18-11-21 | 14:57

Als we voetballers als maatstaf nemen kun je nog wel verder terug en is het niet een probleem dat uniek is voor migratiers. Cruyf stond niet echt bekend om zijn Nederlands.

BobDobalina | 18-11-21 | 15:01

"Dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen" als je dit al zo moet benadrukken, dan weet je als lezer al, dat het dus bijna alleen maar allochtone kinderen zijn. Tevens wordt gezegd dat "in niet alle culturen gewend zijn peuters iets te leren".... Nee, dat snap ik, moet je als ouders zelf wel wat kunnen natuurlijk... nou ja stort er maar weer veel belastinggeld tegenaan...

johnyl | 18-11-21 | 14:41 | 1

en ook om de zin, nee, halve zin, taalachterstand dit, taalachterstand dat.... hahaha

oblix | 18-11-21 | 14:44
-weggejorist-
pibasso | 18-11-21 | 14:38 | 1

Dit is wat feminisme ons gebracht heeft. Helemaal niks. Moeders met een carrière, de kids moeten worden opgevoed in de opvang. Daar neemt een Anita tot 19:00 uur de zorgen over van de dreumes en nog 7 andere dreumessen.
‘s-avonds draait moeder nog even een potje open of warmt ze een flesje poedermelk op en hup naar bed en doorslapen. Mama moet ook nog me-time hebben namelijk.
En dan is het niet raar dat kinderen allerlei problemen hebben en niet zindelijk zijn. Een kind kost tijd en aandacht. Wie dat niet wil opbrengen moet gewoon een ander huisdier nemen. Die minder aandacht zuigt.

BrulSpin | 18-11-21 | 14:34 | 6

@BenDeLier | 18-11-21 | 14:39: women only fuck up. Moet je eens doen, thuisblijven als man. Krijg je geen leuke vrouw van.

QuelleFromage | 18-11-21 | 14:58
▼ 3 antwoorden verborgen

dank wollah vzmh dat je dankzij segregatie iedere idioot in zijn eigen wijk houd, prachtige manier om samen apart te leven.
Besef ook tijdig dat je misschien in de verkeerde wijk of stad woont en verkas.

28 | 18-11-21 | 14:34 | 1

wollah wollah stop het in je hollah

Droppie | 18-11-21 | 15:20

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat er geen kindertjes bijzitten met Japanse, Chinese, Indiase of Russische voorouders (in of buiten NL geboren).

Risingson | 18-11-21 | 14:34

Even snel benadrukken dat het ook bij kinderen van Nederlandse ouders voorkomt , een beetje zoals de kinderen in de asielstroom . Al is " Nederlandse ouders " tegenwoordig ook een ruim begrip, toch is de deugstraat in ieder geval geveegd .
Dat het zo moeilijker signaleren en aanpakken wordt heeft nog niemand bij soortgelijke problemen tegengehouden .

Castor12 | 18-11-21 | 14:27 | 1

Moeten politiek correct blijven anders moet je bij Jinek komen uitleggen waarom je zo racistisch ben.

meneer Q | 18-11-21 | 15:07

Zijn er niet ook heel veel voordelen van massa immigratie? We konden toch juist niet zonder deze 1500 wekelijkse drommels?

opblaasschaap | 18-11-21 | 14:27 | 1

Ja, diversiteit schijnt boven alles te gaan. Als ze hun kinderen nog niet eens kunnen verzorgen, kunnen we er verder ook niet veel goeds van verwachten.
Vooral nog meer binnenhalen.

bqbq | 18-11-21 | 14:32

Dus wel Nederlanders maar toch uit een andere cultuur? Dat zegt genoeg, omdat de ouders al in Nederland geboren waren al derde generatie.

Wat moet je hier nou mee? Je kunt ze niet zomaar een kilo intelligentie geven, je hebt het of je hebt het niet. En in dit geval wat ze hier bespreken hebben die dat duidelijk niet.

Patatter | 18-11-21 | 14:26 | 1

het gaat niet alleen om intelligentie....... het achterlijke van achterlijke culturen behelst ook (het gebrek aan) discipline, normen en waarden en de combinatie onvoldoende ingevuld is dodelijk voor onze cultuur. Bij hoeveel vd moslimlanden gaat het fatsoenlijk als je de rijkdom vd olie er vanaf trekt?

oblix | 18-11-21 | 14:51
-weggejorist-
JP1973 | 18-11-21 | 14:21 | 2

En straks is ook de kinderopvang helemaal graties en voor niks.

Colin.Fart | 18-11-21 | 14:21 | 7

Gelukkig hebben ze die niet nodig, ze werken toch niet.

R.F.Pickering | 18-11-21 | 14:51

Hiero nog een.

Piet Karbiet | 18-11-21 | 14:56

Misschien dat deze kinderen daar wel door omhooggetrokken worden

Shoarmamasutra | 18-11-21 | 17:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Tja, zal het iets te maken hebben met neef-nicht huwelijken? Kijk eens deze docu:

"The Consequences of Marrying Your Cousin (Genetic Disorder Documentary) | Only Human"

www.youtube.com/watch?v=kyNP3s5mxI8&a...

Comablower | 18-11-21 | 14:15 | 3

Zou het de algemene ontwikkeling zijn?

Zitvlak | 18-11-21 | 14:16

Wat dachten ze? We hebben al een debiel kind maar laten we er nog een paar bijmaken maar? Triest.

Sinterbikske | 18-11-21 | 14:22

Naast een kopvod nu dus ook een kontvod.

Raspatat | 18-11-21 | 14:15 | 1

Alleen nog het merk, Nieke of het kwuitvat?

Zitvlak | 18-11-21 | 14:19

Achterlijke kinderen krijg je als neef en nicht samen op de huwelijksnacht aan hun plichten voldoen.

herstelkous | 18-11-21 | 14:14

Prinsenhof. Een vlag op een modderschuit.

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-11-21 | 14:13

Prachtige toekomst gaan we tegemoet, lekker divers. Als we straks in het bejaardentehuis belanden, hebben we een land vol met slimme en behulpzame mensen. Goed gedaan politiek Den Haag!

Gaat het niet dan? | 18-11-21 | 14:11 | 2

Regeren is vooruitzien, Balkenende kondigde het al aan - VOC mentaliteit. We zagen/snapten het alleen niet.

Alle Europeaanse koloniale rijken zijn groot geworden door het wereldwijd uitsturen van hongerig, nauwelijks beschaafd voetvolk afkomstig uit plaghutten en rasphuizen. Onze regeringsleiders signaleerden een gebrek aan van beschaving verstoken voetvolk aan de horizon, en zijn dat vakkundig aan het rechtzetten.

Ben wel nieuwsgierig waar ze die nog maagdelijk onontgonnen bounty-eilanden zien, waar we onze riekende horden opaf gaan sturen. Zou wel eens de missende link in onze geweldige strategie kunnen zijn.

Sjors W. | 18-11-21 | 14:28

Denk je nu echt serieus dat er voor ons nog bejaardentehuizen of verzorging centra zullen zijn over 30+ jaar?

Kosmos | 18-11-21 | 15:55

Voor dit kroost geldt tevens dat ze nog geen toiletpot hebben gezien.
Het meeste is hun bijgebleven ,nl een hudo.
Houd Uw Darmen Open.
Tevens triest dat er hier in onze beschaving de juffen en meesters dit moeten opknappen
Die inburgeringscursussen van tegenwoordig zijn het ook niet meer.
Waar gaat dit land naar toe met al die atoomgeleerden en apothekers.
Ik hou mijn hart vast, moet wel is ziek.

Zitvlak | 18-11-21 | 14:10

'in niet alle culturen zijn ze gewend peuters al van alles te leren'. Dat klopt. En in die culturen is men dan ook arm. In diezelfde culturen wordt nauwelijks gelezen, en kijkt men al helemaal geen Nederlandse TV. De oorzaak ligt kortom in de mislukte integratie van mensen uit die culturen. Maar: nee, zegt men ter linkerzijde: die mensen worden achtergesteld. Kansenongelijkheid!

Hommel | 18-11-21 | 14:09 | 2

Dit krijg je als je a) teveel mensen binnenlaat en b) die ook nog eens bij elkaar in de wijk laat wonen.

In de jaren 70/80/90 was al duidelijk dat dit helemaal mis ging, maar mensen gedwongen spreiden, nee dat mocht niet van de PvdA.

En dit mag nog steeds niet. Anno 2021 probeert de overheid het heel lafjes door mensen met een báán (onderwijs, gezondheidszorg) voorrang te geven bij toewijzen van een woning en zo de wijk weer blanker/leefbaarder te maken.

Papa Jones | 18-11-21 | 14:13

@Papa Jones | 18-11-21 | 14:13: Die partij is ook gedoemd om uit te sterven, lijkt de Nederlander wel.

Zitvlak | 18-11-21 | 14:15

Lui, luier..

zwenkwieltje | 18-11-21 | 14:06 | 1

Luist

Zitvlak | 18-11-21 | 14:11

Men stemt braaf op partijen die werkelijk elke analfabetische nietskunner met een compleet andere culturele inslag hierheen halen en laat onderwijzers de kinderen opvoeden. Wel zo makkelijk. Overige kosten worden altijd verdeeld want het land is 'zo rijk' en het 'gaat goed'. En als blijkt dat er toch iets teveel hoofddoekjes door de straat lopen en bontkraagjes ook op maandagavond de straat onveilig maken waardoor de woning wat zakt in prijs, verhuist men gauw naar het oosten van het land en zegt men dat men behoefte had aan wat meer natuur en rust. Rinse and repeat.

Deflatiemonster | 18-11-21 | 14:05

O wat is het toch fijn om buiten de Randstad te wonen, daar spelen dit soort zaken nauwelijks of niet.

W_Drees | 18-11-21 | 14:05 | 2

*nog niet*

oh no | 18-11-21 | 14:31

Ter Apel is flink buiten de Randstad.

bqbq | 18-11-21 | 14:35

Gelukkig is er een plan van VVD en CDA dat er meer mensen komen uit ontwikkelde gebieden. Dan voelen deze kinderen zich niet zo alleen.

Doe_Het_Ook_Niet | 18-11-21 | 14:04

Logisch. Die ouders van die kinderen zijn allemaal Chirurg en Apotheker en hebben door de Covid helemaal geen tijd om die kinderen te begeleiden.
Daarentegen is het ook volslagen debiel dat wij hier al op het punt waren dat we onze kinderen al zo jong mogelijk op Ballet-, bij-, paardrij- en muziekles gingen sturen.
Zindelijk op hun 2e (gemiddeld overigens tussen 2,5 en 3 jaar) op je vijfde de werken van de grote filosofen begrijpend kunnen lezen (richtlijn is het herkennen en kunnen schrijven van dertig woorden op je 5e-7e jaar en volledig zelfstandig en uit huis met je dertiende.

Leuk dat we in onze cultuur zo hard mee doen met die ratrace, maar het mag ook wat minder. Daarbij moeten we niet afzakken tot het niveau van de traagste maar we kunnen ook iets minder hard gaan om onze kinderen wat kind zijn te gunnen en de naderen de kans te geven aan te sluiten.

Johanvb | 18-11-21 | 14:04

Maar zijn die kinderen wel genderneutraal opgevoed?

UnderTheDevil | 18-11-21 | 14:02 | 1

Dat zal het hem zijn, ze weten niet welk deurtje

Shoarmamasutra | 18-11-21 | 17:17

Idiocracy. Zowel op geopolitieke als demografische wijze worden we qua intellect weer de Middeleeuwen in geslingerd.

R.F.Pickering | 18-11-21 | 14:02

Zzzeker friend, me moeder is dan wel Nederlandse, maar me fader komp uit Marokko en die was dus pleite toen kwas gebore, weet je wel. Duz me ma ken daar ok niks aan doen, weet je, want die was ok pas 16 toen ze mij kreeg, weet je. En haar ouwe lui helpten haar ook nie, dus moes ze dat ok zelluf in der uppie doen. En nu hep ik ok 2 kinders en die moete naar school, weet je. Dus wa kenk daar nouw aan doen hè? Schuld van de overheid, want die hellepen me ok nie, weet je.

DankeSchon | 18-11-21 | 14:01 | 1

Lol.

MickeyGouda | 18-11-21 | 14:31

Kinderen "van alles leren" is white privilege.

Lex Trumbauer | 18-11-21 | 14:00 | 1

Zo werd dat gisteren in de TK daadwerkelijk uitgebreid verkondigd door die schreeuwer van de SP over ouders die hun kinderen bijles bieden omdat het niveau van hun school om te janken is.

_pacman_ | 18-11-21 | 14:15

Ach, over een jaar of 15 hebben al die kinderen een HBO-diploma, in dit hoog-opgeleide land.

Glasgow Argus | 18-11-21 | 14:00 | 5

Tsja, een Associate Degree van InHolland en een baantje bij de overheid als beleidsmedewerker, de droom van veel turkse en marokkaanse meisjes zonder kopvod.

vranac | 18-11-21 | 22:49

@vranac | 18-11-21 | 22:49:
Klopt, En het mooie is: je hoeft er niet eens iest voor te kunnen, als je maar de juiste checkbox afvinkt.

2tribes | 18-11-21 | 23:13

Minimaal.

2tribes | 18-11-21 | 23:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Als alle kinderen een achterstand hebben, zijn er geen kinderen met een achterstand. Dit probleem lost zichzelf dus op.

C1O2 | 18-11-21 | 13:59 | 5

@_pacman_ | 18-11-21 | 14:16: Gemiddeld IQ is nog steeds honderd, want dat is hoe de IQ schaal werkt. Die word van tijd tot tijd gecorrigeerd zodat iemand met een gemiddeld IQ ook gemiddeld 100 punten zal scoren. Of iemand die hedendaags 100 scoort net zo intelligent is als iemand die dat 50 jaar geleden deed is een heel andere vraag.

Gregovic | 18-11-21 | 14:25

@Gregovic | 18-11-21 | 14:25: Bedankt voor de nuance, dat is precies wat ik bedoelde te zeggen (maar niet zei).

_pacman_ | 18-11-21 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Luiers: hartstikke duur (wie betalen die?) en ontzettend slecht voor milieu en klimaat. Logisch dat de uitstoot van NL niet binnen de perken te houden is.

Hadena | 18-11-21 | 13:58

Wilt u meer of minder lemmingen?

De Blauwe Baviaan | 18-11-21 | 13:58

Als je van jongs af aan al geitenhoeder bent, ontwikkel je je motoriek een stuk sneller. Ook het risico van obesitas wordt een stuk kleiner. Kwa zindelijkheid kan ik dit niet inschatten.

BrutusBosch | 18-11-21 | 13:58 | 3

Ik heb nog nooit een zindelijke geit gezien.

Klaas_de_Waal | 18-11-21 | 14:09

Onderzoek ook eens hoe het is gesteld met verstandelijke beperking en Schizofrenie onder de allochtone jongeren. Jaren geleden eens iets gelezen hierover gelezen aangaande jongeren in Amsterdam. Meer dan de helft had een licht verstandelijke beperking en/of Schizofrenie. Hoe zou dat landelijk zitten? Dit alles dus naast de ontwikkelingsachterstanden waarover in dit artikel wordt gerept.

polderslootje | 18-11-21 | 13:57 | 5

@ChatBot | 18-11-21 | 14:01:
Inderdaad met je wajong, die er voor zorgt dat de overheid je verder niet lastig valt, lekker met je scooter rondrijden en handeltjes drijven.

2voor12 | 18-11-21 | 14:06

Schizofrenie komt significant vaker voor bij inteelt. Met name de Marokkanen hebben de grootste inteeltcoëfficiënt ter wereld.

Joris Beltsin | 18-11-21 | 14:07

Ja zowel schizofrenie als misbruik van de Wajong komen veelvuldig voor onder allochtone jongeren.

2tribes | 18-11-21 | 23:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien toch maar snel op zoek gaan naar een nieuwe gasbel in de Noordzee? Het geld is al uitgegeven. Dat dan weer wel.

Deflatiemonster | 18-11-21 | 13:57

De mens is de meest mislukte soort op aarde. Als een pony wordt geboren staat ie binnen een paar uur op z'n benen en zoekt zelf moeders tit wel op. Dat gekut met die mensenjongen. Er zit helemaal niks in. Je moet ze alles leren.

Leptob | 18-11-21 | 13:57 | 3

Ik heb alleen nog nooit een pony een potlood zien vasthouden.

Prieelvogel | 18-11-21 | 14:04

Een deel van deze kenmerken volstaat om Kamerlid te worden.

Super Grover | 18-11-21 | 13:57

Wees blij dat ze in ieder geval nog een luier aanhebben.

Krultang | 18-11-21 | 13:55

Gewoon de normen weer wat laten zakken. Dat heeft de afgelopen decennia ook zo goed geholpen.

Deflatiemonster | 18-11-21 | 13:55


Hebben die peuters ook al bontkraagjes en een tasje? En een luier van nike of welk merk dan ook wat popi is bij bontkragiers?

BenDeLier | 18-11-21 | 13:55

Dit zijn de kinderen die ons later gaan verzorgen, doet alvast luier om.

Acidstain | 18-11-21 | 13:54

Minstens vijf kantjes kan ik vol schrijven over de gevolgen van de achterstanden die deze kinderen op hun vierde hebben opgelopen en nauwelijks nog kunnen inhalen. Hoe ongelooflijk groot de impact is op het onderwijs, op de leerkrachten en op de kinderen, zowel die mét als zonder achterstand. Hoe enorm veel groter nog de gevolgen zijn met betrekking tot de mogelijkheden en het gedrag als deze kinderen later pubers en jongvolwassenen zijn. Het gaat niet om die luier en dat potlood als ze vier zijn. De achterstanden op zoveel gebieden zijn dan allang veel groter, belangrijker en schadelijker.
Het is heel simpel een verschrikkelijke vorm van kindermishandeling. Als Nederland niet investeert in voorschoolse educatie voor deze koters, heeft dat steeds meer desastreuze gevolgen. Ook omdat het er alleen maar meer en meer worden.

Poesmobiel | 18-11-21 | 13:54 | 13

@Poesmobiel | 18-11-21 | 14:04: u heeft een paar dingetjes niet begrepen, wat zou je beter kunnen doen dan dweilen met de kraan open? Waarom gaat het schijnbaar in 2021 mis, en in 1980 nog niet? Waarom niet hier ingrijpen (‘ emotionele en cognitieve implosie van kinderen wel te verklaren is want 'in niet alle culturen zijn ze gewend peuters al van alles te leren’). Het gaat dus juist wel om het potlood en de luier. De kraan moet dicht.

BenDeLier | 18-11-21 | 14:37

@Poesmobiel,
Op het haatbaard schooltje leren ze wel heel veel.
Allemaal een 10.

De Profundus | 18-11-21 | 16:09

@De Profundus | 18-11-21 | 16:09: En Altijd Geslaagd! Of geslagen, dat schijnt ook nogal eens voor te komen.

Poesmobiel | 18-11-21 | 16:13
▼ 10 antwoorden verborgen

Ze (g)reet reset.

In-To-Graphics | 18-11-21 | 13:54 | 1

Ze Greet (Wilders) reset

Eeuwig..Op..Vakantie | 18-11-21 | 14:09

When the shit hits the fan.

Acidstain | 18-11-21 | 13:52

Als ik dit zo lees ben ik sterk voor gated communities aan het worden. Hek om dit soort poelen van verderf en er alleen uit met een briefje. Verder niets meer aan doen.

Enter Yeti | 18-11-21 | 13:52 | 1

Kijk, dat is nu mooi als aanvulling voor in de QR-code. Alleen hebben ze die als massaal niet-gevaccineerden dus niet.

2voor12 | 18-11-21 | 13:54

Als je wijken volstopt met mensen die je een maand eerder nog met pictogrammen moest duidelijk maken dat ze in de pot, en niet ernaast, moeten kakken is deze conclusie niet heel verrassend. De vergoelijking dat er ook kinderen zijn van blanke ouders die nooit ouders hadden mogen worden dient enkel het doel ndat je niet voor racist wordt versleten.

_pacman_ | 18-11-21 | 13:51 | 3

Er staat niet blanke nederlanders maar "ouders die uit Nederland komen".
Dus gewoon tweede of derde generatie import.

2voor12 | 18-11-21 | 13:53

@2voor12 | 18-11-21 | 13:53: Dat dus. De juf brengt het nog voorzichtig maar de meeste kijken daar wel doorheen.

klaas24 | 18-11-21 | 13:59
-weggejorist-
Beste__Mensen | 18-11-21 | 13:50 | 7
▼ 7 antwoorden verborgen

'Vandaag draag mij deze luier'.

Von Bliksum | 18-11-21 | 13:49

ja, ennu ?

newray | 18-11-21 | 13:49 | 3

25 miljoen euro en een werkgroep toekomstgericht onderwijs met brochures in alle talen.

small_town_dude | 18-11-21 | 13:51

Leren hoofdrekenen hoeft niet meer nu je 24 uur per dag toch je smartphone bij je moet hebben om op verzoek van wie dan ook je QR-code te tonen. En elk van die dingen heeft wel een calculator.
Kan je de vrijgekomen tijd besteden aan nederlandse taal.

2voor12 | 18-11-21 | 13:49 | 1

Niet geheel waar. Wiskunde basis is vrij essentieel in het leven. Kijk maar naar Hugo.

De Blauwe Baviaan | 18-11-21 | 14:06

Hoe is het eigenlijk met de toezichthouders van Halalsema op het etnisch profileren door de Popo??? Of is de controle op steekwapens inmiddels helemaal gestopt??

strawdog | 18-11-21 | 13:49

Het zijn deze cohorten jonge analfabeten en onzindelijken waarmee onze beleidsmakers de vergrijzingsproblematiek gaan bestrijden.

Joris Beltsin | 18-11-21 | 13:49

Ze zijn wel heel vaardig in het bekijken van filmpjes op tiktok terwijl de oudste zus hun luier verschoont.

Selassie | 18-11-21 | 13:49

Een goede motoriek heb je toch wel nodig om een wapen te kunnen hanteren.

BrutusBosch | 18-11-21 | 13:49

Je moet die kinderen ook niet zo pamperen.

Acidstain | 18-11-21 | 13:48 | 1

4 jaar en dan al overal schijt aan hebben.

ChatBot | 18-11-21 | 13:49

Dit is op zich niet heel vreemd aangezien steeds meer ouders vinden dat de opvoeding op school plaats vindt.

Keutels | 18-11-21 | 13:48

Leer zo'n kind dan ook eerst de eigen luier te verschonen.

ChatBot | 18-11-21 | 13:47

Zo jammer dat Vogelaar weg is, die had zulke grote plannen met dit soort wijken. /sarcasm/

small_town_dude | 18-11-21 | 13:46 | 2

Het deed me pijn dat nu onze Krachtwijken weer terug zijn bij waar ze begonnen: Probleemwijken.
Hernoemen, vol geld pompen en wegkijken lijkt toch niet te werken, verdorie.

funda | 18-11-21 | 13:50

Ze kijkt toe vanuit haar hiernamaals en ziet ws dat haar inspanningen (lees miljoenen belastinggeld pompen in putten van verderf) toch iets minder goed hebben uitgepakt.

de directeur | 18-11-21 | 13:50

Volgens het VVD programma zouden nieuwe Nederlanders vanaf dag één Nederlands moeten leren toch ? Ik begin haast te denken dat hier in de praktijk niets van terecht komt.

Plaque-doctor | 18-11-21 | 13:46

Hoewel er altijd overtreffende trappen zijn is het op dit weblog ook al goed merkbaar, zeker bij covid-""discussies"".

funda | 18-11-21 | 13:45

Heeft Louis van Gaal hierop al gereageerd?

Raspatat | 18-11-21 | 13:44

'In niet alle culturen'..wij leven hier in Nederland. Met de Nederlandse cultuur. Toch? En dan te bedenken dat deze kleuters hier later ook weer kinderen krijgen. We gaan hier naar de klote met z'n alle

J.Dokstijl | 18-11-21 | 13:43

Hou ff het nieuws in de gaten over deze gemeente. Doen.

Gumush | 18-11-21 | 13:42

Tja, gewoon weigeren op school en opvang en oitkierung en toeslagen stop zetten totdat de kinderen zindelijk zijn en aan de leerplicht voldoen. Keertje een ongelukje kan natuurlijk gebeuren, maar als dat vaker als 1 keer per maand gebeurd, kind maand naar huis, uitkering en kindertoeslag stop.

Gregovic | 18-11-21 | 13:41

Waarom nog iets leren wanneer je gratis geld van de overheid kan krijgen..

WellusNietus | 18-11-21 | 13:41 | 1

Ook dat kun je leren, en die kennis verspreidt zich razendsnel over de wereld.
Mission Accomplished.

funda | 18-11-21 | 13:46

Taalachterstand? Nederlandse taalachterstand, I presume?

Mr_Natural | 18-11-21 | 13:41

''óók om kinderen gaat van wie de ouders uit Nederland komen''
Praten de ouders van die kinderen dan ook Nederlands thuis? Of zijn dit ouders, geboren in Nederland, maar toch met niet-westerse migratie achtergrond?

Hei-kneuter | 18-11-21 | 13:40

Niet voorbehouden aan allochtone kinderen. De meeste kinderen op de basisschool kunnen nauwelijks spellen als ze in groep 8 zitten, laat staan de meest basale hoofdrekensommen maken. Het holt achteruit.

Beste_Landgenoten | 18-11-21 | 13:40 | 1

Moet je met die gasten eens een staartdeling maken, dat is pas lachen.

peet12 | 18-11-21 | 21:36

Ze kunnen op die leeftijd wel al driekwart van de koran uit hun hoofd opdreunen en dat is toch wel het belangrijkste.
De uitkering aanvragen zodra ze 18 worden kan tenslotte door de buurtwerker voor ze gedaan worden.

2voor12 | 18-11-21 | 13:40

Uw toekomstige personeel.

Is dit nog nieuws? | 18-11-21 | 13:39

Potentiele FVD en denk stemmers.

rikkert_gdg | 18-11-21 | 13:39

Dit is toch logisch? Opvoeden doet een school. Alsof ouders kinderen moeten opvoeden zeg... waar betalen ze schoolgeld voor... :o

LangeT | 18-11-21 | 13:38 | 1

Zie hier de reden waarom ouders zo gilden toen de scholen in lockdown gingen. Kinderen hebben was prima maar voor opvoeden hebben ze geen tijd en/of zin.

2voor12 | 18-11-21 | 13:41

Ik denk dat er wel goed geventileerd wordt in de klaslokalen.

Mr_Natural | 18-11-21 | 13:38

Ik zit nog aan de borst.

Brabeaulander | 18-11-21 | 13:37
-weggejorist-
pukkiepuk | 18-11-21 | 13:37

Is niet uniek. Las van de week een artikel over een gymleraar in Duitsland die de noodklok luidde over de ontbrekende motoriek en obesitas bij jonge kinderen. Die is al blij als de kinderen überhaupt (no pun intended) komen opdagen tijdens de zwem- of gymles, een cijfer geven op basis van de prestaties is bij de meesten onmogelijk, omdat ze niets kunnen.

FrankVeer | 18-11-21 | 13:37 | 2

Geef ze een elektrische fiets.

shimanski | 18-11-21 | 13:46

In Belgie gaan kinderen van 2,5 jaar naar school. Zindelijk is een vereiste, zoniet dan worden ze weer een maand naar huis gestuurd. Zelfs dat hoeft maar zelden. Tegen dat ze 4 jaar zijn lullen ze de oren van je kop en kunnen een potlood vasthouden. Ik heb altijd vol bewondering naar dit Belgisch systeem gekeken en ben blij dat mijn kinderen daar op de kleuterschool zaten en niet in Nederland.

small_town_dude | 18-11-21 | 13:35 | 4

@Raspatat | 18-11-21 | 13:40: eenmaal alle opleidingen voltooid knapt er iets. Minder eigen verantwoordelijkheid, terughoudend, gedreven door angst en minderwaardigheidscomplex. Ideeen en slimme mensen genoeg, maar het komt er niet echt uit.

small_town_dude | 18-11-21 | 13:44

Raspatat. Daar gaat het fout bij Del kinderen die helemaal niet bnssr school gaan. Ze zijn daar dan wel weer zo slim om "Nederlandse"jongens te ronselen als " uithalers" in de haven.

strawdog | 18-11-21 | 13:46

En in een restaurant weten ze zich óók te gedragen.

Kapitein Sjaak Mus | 18-11-21 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

"Dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen."
.
Wedden dat ze niet-westerse (lees: islamitische) ouders die hier geboren zijn, wat vrij logisch is bij een inmiddels vierde of vijfde generatie, meetellen als "Nederlands"? Net als bij de daders van geweld tegen homo's?
.
We moeten echt eens gaan benoemen dat zulke mensen zich voortplanten als konijnen, maar vaak weinig verantwoordelijkheid nemen in de zin van: een hobby bekostigen zodat ze niet de straat terroriseren, thuis Nederlands leren zodat ze niet op kosten van de staat bijles hoeven te krijgen, westerse normen en waarden leren zodat homo's en vrouwen normaal over straat kunnen lopen, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

The Green*Machine | 18-11-21 | 13:34

Leuk dilemma voor de deuggemeente:

Worden kinderen belangrijker geacht in dezen, of is framing van discriminatie het speerpunt?

Roos | 18-11-21 | 13:34

Aan de vaders kan het niet liggen.

Mr_Natural | 18-11-21 | 13:34 | 1

Leegte is ook een aanwezigheid.

The Green*Machine | 18-11-21 | 13:37

Ouders die uit Nederland komen ja. En hun ouders, komen die ook uit Nederland of wat bedoelt ze precies?

Zuurteregelaar | 18-11-21 | 13:32 | 1
-weggejorist-
Incaudavenenum | 18-11-21 | 18:22

Niet alleen de migratieachtergrondiërs maar ook Nederlanders hebben dit probleem. Tegenwoordig wordt opvoeden uitbesteed aan de school of kinderdagverblijf terwijl de ouders fulltime werken. En och wat was het toch erg dat thuiswerken. Want nu moesten er ook kinderen bezig gehouden worden omdat die zich verveelden. Wij speelden vroeger gewoon zelfstandig hoor, daar hadden we geen ouders voor nodig die ons bezig moesten houden.

elco485 | 18-11-21 | 13:32 | 2

Ik denk niet dat het probleem van in luier op school komende kinderen die geen Nederlands spreken te wijten is aan het feit dat de ouders tweeverdieners zijn. Denk ook niet dat die in zo'n wijk wonen.

Enter Yeti | 18-11-21 | 13:47

@Enter Yeti | 18-11-21 | 13:47: Dit probleem speelt zich niet alleen af in achterstandswijken.

elco485 | 19-11-21 | 10:33

Nederlands blijft Alicadabra, stap over op straattaal.

RickTheDick | 18-11-21 | 13:32

4 jaar oud met een luier en te stom om zelf te schijten ..
Te bedenken dat NL 60 jaar geleden nog ingenieurs van wereldklasse exporteerde. Vergane glorie .. snif ..

ChatBot | 18-11-21 | 13:31

Ik adviseer een ieder om de film "Idiocracy" te kijken. Onze toekomst. Wereld vol geprogrameerde idioten die denken dat een blauw drankje "Brawndo" een panacee is voor alle problemen. "Because it's got electrolytes"

Norman N. Warden | 18-11-21 | 13:28 | 5

Is this particular individual the unfit mother?

Muxje | 18-11-21 | 13:32

Ondersteun ik van harte. Van te voren telefoonnumer Stichting Korrelatie of zelfmoordlijn noteren.

nobodiesunmighty | 18-11-21 | 13:35

I am not sure

Sessine | 18-11-21 | 13:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Probeer het eens met een döner kebab.
De meeste 4-jarigen kunnen die prima vasthouden terwijl ze in een buggy worden rondgereden.

Osdorpertje | 18-11-21 | 13:28

Niet zo vreemd dat het lerarentekort oploopt...

Straight ahead | 18-11-21 | 13:27 | 1

Helemaal niet vreemd, daar heeft geen juf (want in PO alleen nog juffen, mannen zijn gevlucht naar VO en verder) zin in!

DeCynischeAmbtenaar | 18-11-21 | 13:36

Serieus probleem. Dat niet alleen bij ouders en juffen neergelegd kan worden.

mozaard | 18-11-21 | 13:25 | 2

De Chinezen hebben dat veroorzaakt. Complot!

nobodiesunmighty | 18-11-21 | 13:35

Want? Het is toch hun probleem?

accijnstoerist | 18-11-21 | 14:51

Lekker buurtje ook waar deze school staat….

Wijze uit het Oosten | 18-11-21 | 13:25

Als bij 4 jaar een luier dragen op school nog niet erg genoeg is, is het wel de verdere ontwikkeling van het kind op de basisschool. 25 jaar lang beleid voeren van 'leren moet leuk zijn' en zelf ontplooiing heeft vooral geleid tot 20% van de kinderen die nog geen letter kunnen lezen en later enkel in de fabriek zullen werken via een uitzendbureau. Als je denkt dat de overheid hier iets van geleerd heeft heb je het grondig mis. Nog steeds weigeren zij om drastische maatregelen te nemen want 'vrijheid van onderwijs' waardoor dit nog enkele decennia als een ontstoken wond op de maatschappij door blijft etteren

Suncatcher | 18-11-21 | 13:24 | 5

Zelfontplooiing is 1 woord..

VolleBak | 18-11-21 | 14:09

"en later enkel in de fabriek zullen werken" optimist.

Gelly P. Sprite | 18-11-21 | 14:26

@Gelly P. Sprite | 18-11-21 | 14:26: Prima toch onze kinderen zijn te hoog opgeleid voor dergelijk werk

wim1900 | 18-11-21 | 20:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Niet alleen kinderen hoor. Gisteravond bij “Met het mes op tafel” de vraag: hoeveel is een half in het kwadraat. Een gestudeerde meid van een jaar of 30 kwam niet verder dan 1,25 en de andere iets oudere dame kwam na heel erg lang nadenken eindelijk op 0,25 uit…

eerstneukendanpraten | 18-11-21 | 13:24 | 7

@small_town_dude | 18-11-21 | 13:31: Dat is het denk ik. Er wordt plotseling een beroep gedaan op een vaardigheid die je ooit als kind hebt geleerd, maar daarna nooit meer nodig gehad hebt in je verdere leven. Ik vraag me af of ik nog zomaar een staartdeling zou kunnen maken.

Tashtego | 18-11-21 | 14:07

@Tashtego | 18-11-21 | 14:07: Jij hoeft nooit even iets uit je hoofd uit te rekenen? Gebeurt mij anders regelmatig. En het is ook een beetje discipline (niet voor 3.5 x 4 of zo gelijk je telefoon erbij pakken).

Mbovenka | 18-11-21 | 14:49

@Mbovenka | 18-11-21 | 14:49: Dat soort sommetjes wel. Eenvoudige operaties op kleine getallen doe ik uit mijn hoofd (is inderdaad soms ook een kwestie van de verleiding weerstaan om je telefoon te gebruiken). Breuken vermenigvuldigen zoals in het voorbeeld van ENDP is niet iets dat ik vaak doe, maar dat lukt nog wel. Maar voor staartdelingen (ik heb het zojuist geprobeerd) moest ik toch eerst opzoeken wat de stappen ook alweer waren voordat ik ze kon maken.

Tashtego | 18-11-21 | 15:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Voor de generatie die straks in zelfrijdende auto's vervoerd wordt ligt de lat niet zo hoog. Geef ze een prik en QR code en leer ze vooral niet zelfstandig na te denken. Ook daar hebben we machines voor.

keestelpro | 18-11-21 | 13:23

Prachtig voorbeeld van angst voor discriminasie!11. "Dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen". Sure. Ik vermoed verhouding 1:100, maar dat is natuurlijk blanke, pardon, witte oude onderbuik.
Leve de diversiteit.

TheBigKirth | 18-11-21 | 13:23 | 6

Moet natuurlijk zijn 'bij kinderen wier ouders'
Sharon heeft ook geen behoorlijk Nederlandsch geleerd en daar zit ze dan,
met dat potlood in haar luier

Tobi | 18-11-21 | 13:53

@Tobi | 18-11-21 | 13:53:

Volgens mij is 'kinderen van wie de ouders' ook goed Nederlands (maar ik ben geen docent Nederlands). 'Wier' is een oude naamval en tamelijk anachronistisch (op een rare manier in tegenstelling tot 'wiens', dat nog heel gangbaar is). Voor de rest worden die oude naamvallen dacht ik alleen nog maar in vaste combinaties en uitdrukkingen gebruikt: Koninkrijk der Nederlanden; heer des huizes; Laatste der Mohikanen, etc.

Dr_Johnson | 18-11-21 | 14:09

Kinderen van tweede generatie dubbele paspoorthouders

Heelsum | 18-11-21 | 14:56
▼ 3 antwoorden verborgen

"dat zien we ook bij kinderen van wie de ouders uit Nederland komen" Nou dan weet je weer genoeg. Ik in ieder geval wel.

Sargon | 18-11-21 | 13:23 | 6

Dat zijn Nederlanders uit Nederland met Nederlandse paspoorten. Als ik het zo formuleer begrijpt iedereen het altijd meteen.

funda | 18-11-21 | 13:54

@Incitatus | 18-11-21 | 13:31: Dus het probleem terugleggen waar het ontstaan is. Als ouders een 4-jarig kind op school proberen af te leveren dat geen basisniveau Nederlands spreekt, dan op kosten van die ouders 2 maanden in een heropvoedingskamp waar de taalvaardigheid er in gedrilled wordt. Kinderbreintjes zijn verbazingwekkend goed in staat om dat op te pakken.

En nogmaals: Op kosten van de ouders. Niet met een toeslag en een subsidie en een uitkering gladstrijken, gewoon inhouden op welke uitkering dan ook, inclusief kinderbijslag.

marcoplarco | 18-11-21 | 14:33

Misschien moeten we Nederlanders voortaan aanduiden als bezitters van een Nederlands paspoort, zonder paspoort van een ander land.

accijnstoerist | 18-11-21 | 14:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ach, het is niet dat de volwassen versies van deze peuters wél veel meer voor de samenleving nuttige skills hebben.

Piet Pielemuis | 18-11-21 | 13:23

Dit probleem los je alleen op door het gymnasium af te schaffen...

hendrikjandetuinman | 18-11-21 | 13:22 | 3

En door de doorstroom te beperken, zodat kinderen die een leerachterstand later op eigen kracht inhalen evengoed gevangen zitten in hun opleiding. Gelukkig is deze debiliteit teruggedraaid in 2020

Muxje | 18-11-21 | 13:29

LOL

Gelly P. Sprite | 18-11-21 | 14:21

Opzich geen slecht idee, net zoals geen vrije school keuze meer voor je kinderen. Moet je zien hoe snel dingen gaan veranderen.

Kosmos | 18-11-21 | 15:21

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com