Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Formatiewatch: 'Tientallen miljarden uitgetrokken voor hakmes in veestapel'

Stikstofwaanzin wordt een duur grapje

Start de trekkers maar, want volgens de formatiespionnen van het AD is het nieuwe kabinet dicht bij een stikstofplan en dat bestaat niet uit een bosje bloemen voor alle hardwerkende boeren. "Boeren kunnen worden uitgekocht, verplaatst of subsidie krijgen voor natuurbeheer en -ontwikkeling", zo meldt de Deep Throat in het Catshuis. Doelwit van deze gerichte aanslag op onze agrariërs: melkveehouders in de regio’s rond natuurgebieden. Het RIVM berekende namelijk dat het efficiënter is om de ammoniakuitstoot bij die koeienkoningen met 66 procent te verminderen in plaats van de uitstoot van alle boeren in Nederland met een derde. Prijskaartje: een niet onaardige 20 tot 30 miljard euro in de komende acht jaar. Volgens de formatiefantasten weten de boeren dan eindelijk waar ze aan toe zijn, maar dat verhult niet dat het mes loeihard in de landbouwsector wordt gestoken. Dus kijk niet raar op als de snelwegen binnenkort weer vollopen met langzame trekkers (al dan niet met ludieke doodskist) en de voordeuren van provinciehuizen over straat vliegen, want dit gaat ongetwijfeld niet goed vallen bij de vrienden van Yvon Jaspers. 
UPDATE: Daar zijn ze al. FDF wil naar Brussel en sluit landelijk acties niet uit.

Reaguursels

Inloggen

Ben benieuwd hoe we straks al die hoge belastingen gaan betalingen in Nederland, als er geen stuiver meer verdiend wordt. Shell weg, Unilever weg, grootste exportproduct voedsel weg, en dan? Ja we hebben een hoop leuke bedrijven in de dienstensector, maar als niemand dat meer kan betalen omdat er nergens meer geld verdiend wordt, dan voorzie ik een economische crisis van hier tot Tokio.

Old_Spice | 15-11-21 | 18:15

Maar eens serieus gaan kijken of ik mijn geluk niet elders moet beproeven. Nederland draait eigenhandig haar welvaart de nek om, ten behoeven van Brussel en ten behoeve van de massa-immigratie. Rechts roept al 30 jaar, STOP met mensen importeren. STOP ermee. De VVD heeft ons verraden en heeft NIETS aan de massa-immigratie gedaan, sterker nog de VVD heeft het gefaciliteerd. Nu zijn we de klos en moeten we zwaar inleveren. Nederland is klaar, done, basta. Red je vege lijf, wegwezen hier.

Old_Spice | 15-11-21 | 18:11 | 2

Gewoon doen, verkoop wat je hebt afrekenen met de belastingen en gaan.

BennietmeerinNL | 15-11-21 | 20:44

Dat is helemaal geen verkeerd idee. Er zijn binnen en buiten eurodisney mooie en leuke plekken, in een prettig klimaat, met huizen die weggaan voor een schijntje vergeleken bij NL en met een levenstandaard die niet bepaald naar te noemen is.

donkieshot | 15-11-21 | 20:48

Vertrek uit Nederland.
Elders kansen genoeg met minder regels.
In Nederland blijven is een sterfhuisconstructie.

BennietmeerinNL | 15-11-21 | 15:43

Eten gaat wel duur worden. Misschien lachen de boeren over een paar jaar zonder de kiespijn. Graan is nu al een probleem en biologische landbouw kampt met misoogsten. Hmm .... ik krijg trek.

Mart6037 | 15-11-21 | 15:37

Grond voor een paar centen opkopen en voor en dan volbouwen. Handjeklap milieuorganisaties en de bouwbonzen.
En de corrupte politiek doet leuk mee.
Maar dan gaan ze ervan uit dat de boeren slaafs volgen? Of een paar veroordelen door diezelfde corrupte rechters?

Mart6037 | 15-11-21 | 15:34

Deze actie lost nog een "probleem" op, waar ik wonderbaarlijk niemand over hoor praten. De EU vind dat Nederland een te groot handelsoverschot heeft. Er worden teveel centjes verdient wat invloed heeft op de eurokoers, en nadelig uitpakt voor landen met een 0 balans, of 1 met negatief saldo. We zijn door Brussel gesommeerd om hier iets aan te doen. En in plaats van de import te stimuleren (mensen moeten meer geld uitgeven, en hebben hier dus meer inkomen voor nodig), besluiten we om een deel van onze lucratieve export de nek om te draaien.

burnitdown | 15-11-21 | 13:35

In de Bermuda-driehoek laat de zeebodem regelmatig enorme methaanscheten. Die komen van heel diep en opborrelend worden de bellen gas enorm. Wordt het water dun van. Was gister op TV. Voor de funding van meer Brave New World in Nederland wellicht een idee om een soort Bermuda-Tax op te leggen. Voor het milieu en voor onze kinderen, die indien ongevaccineerd achter geblindeerde hekken naar Sinterklaas mogen roepen.

squadra | 15-11-21 | 13:34

Creëer een probleem, overdrijf de ernst en verzin een onbetaalbare oplossing.
Komt me bekend voor.

Kwelbeller | 15-11-21 | 13:28


Het gaat om de agrariërs nabij (kwetsbare) natuurgebieden e.d. Dat klinkt op zich terecht. Maar, wat gaat er met die gebieden gebeuren wanneer de boer er weg is? Wordt het dan alsnog volgeplempt met huizen, auto’s, mensen en dieren (die tevens ook gaan recreëren in die kwetsbare gebieden) ? Wat is dan de ‘winst’ in vervuiling? Gewoon nul? Laat die boeren dan gewoon zitten, en help ze de uitstoot verminderen.

BenDeLier | 15-11-21 | 13:15 | 1

Er komt dan plaats voor nieuwe asielcentra, want de wekelijkse instroom asieleisers moet ergens geplaatst worden.

ebonk | 15-11-21 | 14:56

Geen probleem. Klein beetje minder export, dan kunnen we wel een paar boeren missen. Uitkopen, een paar mooie appartementjes in de boerderij, en wat nieuwe woninkjes er omheen bouwen. Win-win.

Azijnist | 15-11-21 | 13:00 | 2

En die wegen, rioleringen, huizen , mensen, dieren en auto’s e.d. Zijn natuurlijk helemaal niet vervuilend. Gebieden teruggeven aan de natuur, dan is de enige milieu winst die er te halen is.

BenDeLier | 15-11-21 | 13:17

Teruggeven aan de natuur is helemaal niet aan de orde (natuur bestaat eigenlijk al niet meer). Qua stikstof valt gewoon veel meer te halen bij boeren. Werkt beter dan die onnozele 100km/h symboolpolitiek.

Azijnist | 15-11-21 | 13:45

Beetje stikstof en CO2 rondpompen want elk gat wordt weer door een ander opgevuld. Die ander zit net over de grens en lacht zich een breuk . En we zijn niets verder gekomen ondanks vele miljarden verbranden en onze boeren wegpesten.
Het klimaat raakt nog meer in de war door al dat gedoe van de hysterische mensmiertjes en gaat weer richting een ijstijd zich afvragend: Is dat dan wat ze willen?
Maar niet heus. Het klimaat doet zoals het altijd doet. Niets mis mee.

dijkbewaker | 15-11-21 | 12:53

Nu de energie crisis, straks ook een voedsel crisis.... 10 keer zoveel betalen voor je aardappeltje met een stukje vlees. Straks allemaal aan de soja die uit het buitenland komt met de allermoedervervuilende schepen uit de platgebrande bossen in zuid amerika.

Zunsjine | 15-11-21 | 12:42 | 1

Ik draag de boeren een warm hart toe maar dit soort reacties speelt de voorstanders alleen maar in de kaart. Dieren worden gevoerd met soja, dus hoezo gaat de sojaconsumptie omhoog als we minder dieren hebben? Groot deel van het vlees wordt geexporteerd dus hoezo gaat de prijs omhoog? Straks krijgen we gewoon -1000 welzijnsterren vlees uit Oekraine of Brazilie. Want de natuur mag wat kosten, zoals dierenwelzijn.

kobuskuch | 15-11-21 | 12:58

"Stikstofwaanzin wordt een duur grapje"
Het is maar belastinggeld, en anders hadden ze er nog meer AZC's mee gebouwd, waardoor het milieu nog verder was belast door die snel toenemende bevolking.

Goed dat het geld gaat naar de weinigen in dit land die nog echt werken.

funda | 15-11-21 | 12:27
-weggejorist-
SailingDuck | 15-11-21 | 12:25

RIVM berekende? Gezien het trackrecord neem ik die club niet serieus, laat het berekenen maar aan kundige onafhankelijke partijen over.

Zoelense Hobbyboer | 15-11-21 | 12:22 | 1

Boeren werken dan wel weer alleen in kleine groepjes.

SailingDuck | 15-11-21 | 12:25

Mooi he. Zodra je aankomt met goede argumenten tegen de enorme overproductie aan exportvlees komen de drogredenen weer op tafel:

1. Alles ligt aan de migranten
2. Straks verhuizen alle boeren naar Argentinie.
3. In Afrika maken ze teveel kinderen.
4. Wij produceren vlees humaner dan anderen.
5. wat maakt het uit, we zijn maar klein.

En de mooiste nog:

6. Het klimaat gaat naar de klote als de productie naar het buitenland verhuist.

Allemaal smoezen om maar niet te willen zien dat er een limiet wordt overschreden met de enorme overproductie van de grote veehouderijen voor de export.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 12:21 | 13

Er is geen overproductie. Alles wordt verkocht/opgegeten. En deze productie gaat niet weg, het wordt alleen verplaatst. Bijvoorbeeld naar Frankrijk.

EenGoedBegin | 15-11-21 | 12:57

Als land moet je wel iets verkopen, en veel alternatieven zijn er niet.
Geen: Galileo of vaccine of vliegtuig, auto, smartphone, Ja boerenkool dat wel.
We kunnen per slot niets, en jij zeker niet.

bigstone | 15-11-21 | 13:14

En eten komt toch uit de supermarkt, daar heb je geen boeren voor nodig.
Aldus uw denkvermogen.

Schipperke | 15-11-21 | 13:44
▼ 10 antwoorden verborgen

De rekening kan naar de EU want:
- eerst wordt er natuur aangewezen die geen gevolgen zal hebben voor de economische activiteiten buiten de gebieden. Zo is het verkocht

Dan komt het valse spel:
- er worden kritische stikstofnormen op gesteld, die uit de duim gezogen zijn
- het Europese Hof oordeelt vervolgens dat de "normen" voorrang hebben op de economische activiteiten, tegen alle afspraken in. Daarom erkennen sommige slimme landen het Hof dus ook niet

Doerak | 15-11-21 | 12:17 | 1

Nederland heeft natura2000 zelf aangedragen . Ik zeg niet dat dat slim is, maar de EU past enkel de bekende gevolgen toe

geenjagergeenneeger | 15-11-21 | 12:38

Dat wordt dan een jaar lang kiloknallers eten

JeanDragage | 15-11-21 | 11:39

Ik bevind me hier vast tussen veel vleeseters en ja, ik eet zelf ook vlees, maar een beetje minder dan voorheen. Kan geen kwaad, ook niet voor je eigen gezondheid. Maar… als het hele klimaatprobleem inderdaad bestaat én de veestapel dit aanjaagt, dan gaat het verminderen van de Nederlandse veestapel mondiaal niet helpen. Daarvoor zul je internationale afspraken moeten maken, anders lopen die beesten straks gewoon rond in Argentinië (prima plek overigens).

Weg met dat vuilnis | 15-11-21 | 11:38 | 1

pst... we hebben bouwgrond nodig, die nieuwkomers moeten toch ook een huis,

Jee-Dee | 15-11-21 | 12:27

Zogenaamd allemaal voor het milieu/ klimaat, maar op dit moment wèl 1600 asieliërs per week laten binnen stromen die allemaal huis, uitkering en Miele moeten. En dat gaat natuurlijk géén *kuch* extra vervuiling/ druk opleveren vanwege de te bouwen huizen etc.. Zolang de compleet uit de klauwen gierende overbevolking in dit land nog niet eens bijna geadresseerd wordt neem ik hun zorgen om milieu/ klimaat met een scheepscontainertje zout. Want dààr valt namelijk het meeste mee te winnen. Indien dit land er niet jaarlijks een kleine stad(!) aan inwoners bij zou krijgen - en dit ieder jaar opnieuw! - dan zouden ook een hoop problemen er; òf helemaal niet zijn, of veel kleiner en makkelijker te behappen zijn.

Verder getuigt het van een ongelofelijke stupiditeit om als land je zeer goede en veilige voedselvoorziening te grabbel te gooien voor absurdistische, niet te halen klimaatdoelen. Dat voedsel wordt dan vervolgens tegen veel slechtere omstandigheden voor mens, dier en milieu elders geproduceerd waarna het met vervuilende schepen, vliegtuigen etc. de halve wereld moet worden over gezeuld. Ja, dát zal het klimaat wel helpen hoor!

Diezelfde klimaat idioterie heeft er nu ook voor gezorgd dat Shell de wijk neemt naar elders. Hop, zo een bedrijf van meer dan een eeuw aan kennis en economische bijdrage door de plee gespoeld. Goed gedaan daar in Den Haag, niet.

Sjefke7807 | 15-11-21 | 11:31 | 2

@Sjefke: en dan niet te vergeten hoeveel poep&pis die nieuwe bewoners wel niet produceren.

BoerinFrance | 15-11-21 | 12:15

Men heeft kunnen zien bij de uitzending van Jinek wat het teweegbrengt als we hierover beginnen. Fleur Agema kan hier over meepraten.

Ommezwaai | 15-11-21 | 12:30

Ik wil geen warmtepomp.

Lorejas | 15-11-21 | 11:31

Is geen stikstofwaanzin. Saneren van veestapel en transitie naar biolandbouw is bittere noodzaak.

zeeman73 | 15-11-21 | 11:24 | 5

Vertel dat maar aan de consument. Straks komen de biefstukjes uit landen waar men geen ene moer geeft om CO2 of stikstof. En krijgen we er in onze biefstukjes gratis hormomen en antibiotica bij. Eet smakelijk. Dit is toch verschikkelijk kortzichtig en vooral voor de (politieke) bühne.

Satertje | 15-11-21 | 11:46

Het is stikstofwaanzin, meerdere technieken zijn inmiddels voorhanden om stikstof en ammoniak af te vangen en om te zetten naar ongevaarlijke stoffen. Deze technieken worden enkel beter. Investeer hierin, dan is deze onzinnige kapitaalvernietiging niet nodig.

Leg het maar eens uit aan 80% van de Indiers welke onder het bestaansminimum leven van 2 dollar per dag. Vertel dat ze het meest goedkope voedsel welke zij zich kunnen veroorloven niet meer op een hout- of keronsinekachel gestookt mag worden. Het probleem ligt niet in Nederland, de oplossing kan men hier wel aan meewerken.

donkieshot | 15-11-21 | 12:16

Met biologisch verbouw je onvoldoende voedsel voor de bevolking, dan zul je toch echt eerst ff wat mensen over de kling moeten jagen / danwel mensen uitkiezen die niet meer te eten krijgen.

Anoniemtje | 15-11-21 | 17:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Onze koeienpoep is maar een druppel op een gloeiende plaat. Zie www.iflscience.com/environment/map-sh...
De miljarden die wij hier spenderen leveren wereldwijd nada noppus op. Wees zuinig op de productiviteit die we als klein land hebben.

Gebakschep | 15-11-21 | 11:24 | 4

Tijd voor een nieuwe “Boer War” ?

Hebbiehemookweer | 15-11-21 | 11:55

@* Il Principe * | 15-11-21 | 12:02: De wereld is nog groter - bosatlas.

donkieshot | 15-11-21 | 12:17
▼ 1 antwoord verborgen

De boeren moeten weg. De windmolens en zonneparken hebben plaats nodig. Stikstof is de leugen die het allemaal mogelijk maakt.
Terwijl de wereldbevolking (helaas) stevig zal toenemen de komende jaren; hierdoor de vraag naar voedsel stijgt. We zouden op wereldformaat één van de grootste en belangrijkste spelers kunnen zijn, in het voorzien van de grote vraag voedsel.
Maar helaas: we kiezen voor de Tesla aan de laadpaal, terwijl we thuis werken.
Tot we gaan inzien wat 'de mensen met de poten in de klei' allemaal voor ons betekenen. Maar dan zijn we - zoals we dat tegenwoordig nogal vaak zijn - TE LAAT.
De VOC-mentaliteit waar Jan Peter over sprak, is 10 jaar later verdampt.

Cannabooze | 15-11-21 | 11:14 | 1

Er komt toch een heel groot park met servers, of zoiets , uit Amerika.

gato | 15-11-21 | 11:49

Goed nieuws, kudtboerdn.

Von Knarrenstein | 15-11-21 | 11:08

Als deze achterlijke plannen werkelijkheid worden verdwijnt onze innovatieve agrarische sector naar het buitenland. De grond die vrijkomt zal worden volgebouwd met tiny houses, windmolens en biomassacentrales als het aan de formerende partijen ligt. Gaat het CDA, die traditioneel de boeren vertegenwoordigt, hier klakkeloos in mee? Hoekstra en co. houden geen stemmers en achterban meer over. Caroline van der Plas wordt nog eens heel groot. Laten we direct stoppen met het kapotmaken van onze goedlopende agrarische industrie. We hebben de boeren hard nodig. Zoals Shell al liet zien vanochtend: bedrijven zijn bereid veel te pikken, maar als het te gortig wordt gaan ze naar het buitenland en komen niet meer terug.

Toos Bevergeil | 15-11-21 | 11:06

Ze strooien met de klimaat miljarden alsof het pepernoten zijn, het kan niet op , maar als men ergens een paar miljoen nodig heeft om b.v. een weg te verbreden dan moet men links en rechts bezuinigen om e.e.a. te bekostigen ,
Dit kan geen jaren meer goed gaan , vooral niet als de rente gaat stijgen...

Nico_the_Sparrow | 15-11-21 | 11:04

Ik wil graag mijn steentje bijdragen. Straks kan ik een auto weg doen, want met 2G kan ik alleen thuiswerken of thuiszitten. Scheelt ook weer stikstof. 20 a 30 miljard, weet D66 hoeveel migranten daar een uitkering van kunnen krijgen?

De Blauwe Baviaan | 15-11-21 | 11:00 | 2

1 jaar instroom.

bijna_raak | 15-11-21 | 11:02

Altijd te weinig.

Cor Netto | 15-11-21 | 12:39

O o die Brexit duizenden bedrijven komen naar de EU en wat zien we nu Shell weg. Wat waren ze blij, de rechter verplichte Shell de uitstoot te verminderen. Boris roept nu welcome. We are not so difficult.

dedwarsligger | 15-11-21 | 10:57 | 2

De Engelsen bijten nu nog even door de zure appel maar over 3 jaar zijn zij de lachende partij omdat Europa door de klimaatwaanzin op de fles is.

Nico_the_Sparrow | 15-11-21 | 11:09

Dat liegen ben ik zo zat. Het gaat niet om 'stikstof' bij natuurgebieden. Het gaat alleen maar om de grond. NL is klein en grond is dus zeldzaam en daarmee duur. Dat moet renderen. Nu rendeert een paar hectare mais voor veevoer een stuk minder als een paar hectare zonnepanelen of zo'n afgrijselijke windmolen. Derhalve is nu de Nieuwe Leugen dat het gaat om "het klimaat" terwijl het feitelijk gaat om de grond. Je zult het zien; over een jaar of 5 of 10 staat er op die grond een woud van windmolens, een olievlek van blikkerende en langzaam afbrokkelende zonnepanelen of het zoveelste spuuglelijke industrie terreintje vol blikken blokkendoosjes. Het is een zichzelf herhalend proces, een leugen word gebruikt als legitieme reden, een subjectieve realiteit word geschapen. En dit gaat net zolang door tot alles is verpest, is volgebouwd en geasfalteerd en dan liggen intussen de schuldigen letterlijk op het kerkhof, of zijn vertrokken naar een land waar het nog wél leefbaar is. En gaan daar genieten van de prachtige weiden vol vreedzaam grazende koeien, hemelen dat op in essays en opinie stukken en gaan zich vingerwapperend afvragen hoe het toch zover met NL is gekomen. Nou zo dus. Door pure hebberigheid en vandalisme.

Dutchbeaurouge | 15-11-21 | 10:52 | 7

Je kunt alle voorkomende ellende in slechts een enkele zin samenvatten: dit land en misschien wel half Europa is definitief de weg naar zelfdestructie ingeslagen. En er is geen weg meer terug. Jammer maar helaas.

Here's Freddy | 15-11-21 | 11:11

@Here's Freddy | 15-11-21 | 11:11: Dit is zó waar. Het is niet te geloven waar Rutte c.s. mee wegkomen.

Henk Zult | 15-11-21 | 11:25

@Dr.Utker | 15-11-21 | 11:09|
"(...), waar men gemengd samenleeft in multiculturele harmonie."

"Waar men volstrekt lángs elkaar heen leeft in parallelle samenlevingen" bedoelt u dan toch. Want hier in mijn "Prachtwijk" is er van gemengd samenleven weinig sprake, eerder het omgekeerde.

Sjefke7807 | 15-11-21 | 11:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Landsnaam Nederland gaat verdwijnen. Mensenland wordt de nieuwe naam.

vluchtelingallergie | 15-11-21 | 10:46 | 1

Nee hoor, wat mij betreft blijft het gewoon wat het is.
Heeft iets te maken heeft met de positie beneden bepaald peil.

D-Fens_1963 | 15-11-21 | 11:04

Ik vermoed dat D66 de gretige ogen laat vallen op de open ruimte van die boeren, om woonwijken te plannen. Dan valt niet zo op dat het land vol is en er het binnenhalen van nog meer asielzoekers onverantwoord is.
Terwijl de veestapel ook ingekrompen kan worden door te stimuleren dat boeren anders en minder intensief gaan boeren. Ook veel beter voor de natuur; polders volplempen met woonwijken is dat niet. Habitatverlies is een van de grootste oorzaken van de terugloop van biodiversiteit. Kortom anders en minder intensief boeren lost het CO2-probleem op en is beter voor de biodiversiteit dan die boeren helemaal weg te saneren.

Trouwens; voor de stikstofuitstoot hoeven doe boeren helemaal niet weg. Veel eenvoudiger is het continueren van thuiswerken. Dat bleek het fileprobleem ook nog op te lossen.

Hommel | 15-11-21 | 10:46 | 1

Nieuw leiderschap gaat een hoge vleestax invoeren en na een paar jaar mogen supermarkten geen vlees meer verkopen , iets zoals nu met rookwaar aan het gebeuren is....

Nico_the_Sparrow | 15-11-21 | 11:15

Nederland schaft zich af, 7 procent van het BNP komt van de agrarische sector met ongeveer 700.000 fte.
Inovatieve sector die het in dit overbevolkte land steeds moeilijker gaat krijgen.
In Oost Europa zullen ze met open armen ontvangen worden.
Nadat Shell vernederd was afgelopen weken heeft Ben van Beurden wraak genomen op alle woke klimaat fetish.
Als alle bedrijvigheid vertrokken is zal het land verarmen maar het klimaat gered.

polderaar | 15-11-21 | 10:42 | 5

Bron voor die 7%? Je dikke duim?

Volgens CBS:
De toegevoegde waarde van de primaire landbouw bedroeg in 2019 bijna 11 miljard euro, oftewel 1,4 procent van het bruto binnenlands product.

MFvGeel | 15-11-21 | 11:21

Het gaat niet om de primaire landbouw, het gaat om de agrarische sector..

donkieshot | 15-11-21 | 13:09
▼ 2 antwoorden verborgen

We zijn toch een kennisland? Kortom, meer kantoorslaven willen we zien! Kunnen we straks alles over de grens importeren, was ook een razend succes met het gas, dus wat kan er nou misgaan?

deugallergie | 15-11-21 | 10:42 | 2

alleen theoretische kennis. Uit boekjes. Voor een stage moet je naar het buitenland.

Dr.Utker | 15-11-21 | 10:50

Een land met managers en coaches. Alles wat we verder nodig hebben kopen we in. Alleen nog even uitwerken met welk geld dan.

Schmalz | 15-11-21 | 11:17

En wat gaat er met het land gebeuren van de boeren die zijn uitgekocht?

naglfar | 15-11-21 | 10:39 | 2

Volplempen met beton want dat is “natuurvriendelijk”..

MonsantoSucks | 15-11-21 | 10:43

Er gaat niet om zoveel land. De boeren die veel uitstoten hebben intensieve veeteeltbedrijven.

* Il Principe * | 15-11-21 | 10:45

Symboolpolitiek, meer is het niet. Het "probleem" verplaatst zich naar elders en ons land wordt weer een stukje voller gebouwd en derhalve lelijker. Maar op papier lijkt het zeer daadkrachtig beleid en daar gaat het tenslotte om....

Rationa | 15-11-21 | 10:36

Gelukkig wonen wij hier aan de grens. Als wij gaan wandelen steken we dan ook even de grens over. Want daar is de lucht helemaal schoon. Geen stikstofje aan de lucht te bekennen. Als we dan weer in Nederland terugkomen stik het van de stof, oh wacht, stikstof. Het is wel fijn dat de stikstof zich aan de grens houdt. Net zoals de energiecrisis overigens. Daarom tanken wij in het buitenland want daar krijgen we het kwartje van Kok wel twee keer terug.

Patatter | 15-11-21 | 10:34 | 1

Ik wens u veel gezondhei en peut toe.
Wij in het westen moeten nog ff wachten op de thoriumcentrale, dan kan de stekkerauto weer eens rijden , het ding staat al jaren stil, geen prik.

Zitvlak | 15-11-21 | 10:38

Is er dan niemand die denkL He, dit is vestzak-broekzak?
Als WIJ de stikstof niet produceren met onze geavanceerde landbouw, dan moet dat ergens anders worden gedaan (buitenland) waar ze waarschijnlijk een stukje minder geavanceerd zijn.
En dan moeten de producten daarna ook nog met vrachtwagens en vliegtuigen naar NL worden vervoerd....
Ik heb er geen verstand van. Kan iemand die dat wel heeft hier een duidelijk antwoord op geven?

robskedebobske | 15-11-21 | 10:34 | 1

Ja, de landbouw en veeteelt moet kapot zodat de ruimte vrijkomt om er woningen te bouwen voor asielzoekers. Dat levert de bouwindustrie, die een harde lobby voert, erg veel geld op. En Links vindt het goed omdat daarmee erg veel stemmen geïmporteerd worden, ook omdat het nu eenmaal volgens hun religie is.
Als we nu gewoon eens beginnen met in Nederland eten van onze eigen schone groenten en fruit? In plaats van ze naar Duitsland te exporteren en Spaanse giftomaten te importeren voor het plebs?

Patatter | 15-11-21 | 10:39

Hoe maak je anders een soort Singapore of Hong Kong van Nederland? Misschien ook nog even de import ombuigen naar oostaziaten.

Hadena | 15-11-21 | 10:32

Lol... Dit wordt wel de moeder der linkse hobby's.
30 miljard euro, de tering, alsof we geld te over hebben.
En dat alles om Groenlinksers en D66-ers de illusie te geven dat we uberhaupt nog natuur hebben in dit land.. Het is en blijft toch hoofdzakelijk een probleem op papier.
Aan de ene kant van de grens is men zwaar in overtreding en aan de andere zijde in Duitsland, 500 meter verder op, is er niets aan de hand.

Dan krijg je allerlei drogredenen dat Nederland de tweede landbouwexporteur is etc... Ja en?? Hoeveel riviersdelta's zijn er nu eigenlijk? Zullen we ASML ook maar sluiten dan omdat zij nr1 in hun marktsegment? Want ja, dat past echt niet bij zon klein landje he...

mlmn | 15-11-21 | 10:31 | 1

Goed punt mbt die rivierdelta's. Nederland is bij uitstek geschikt voor voedselverbouwen voor de rest van Europa. Zowel geografisch, geologisch en qua infrastructuur.
Aan de ene kant mag je van DeuGL66 niet naar grenzen kijken, want iedereen welkom en 1 verenigd Europa dat we EU noemen.
Maar als het om veeteelt en boeren gaat dan kijkt men alleen naar Nederland, en is Nederland te klein/ aantal boeren voor NL te groot omdat we exporteren naar de rest van Europa.
Wederom de linkse hypocrisie aangetoond.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:36

De grote vraag is natuurlijk, wat er straks met die ontruimde landbouwgronden gaat gebeuren.
Volplempen met huizen, waar meteen weer een meute 'statushouders' in gezet worden, die zich vervolgens in hoog tempo gaan vermeerderen, zodat er nóg veel meer huizen nodig zullen zijn?
En volplempen met windmolens en zonnepanelen, waar alleen de energieboeren en de producenten van die apparaten beter van worden?
En in de rest wordt even "natuur aangelegd", alsof je zomaar even natuur zou kunnen 'aanleggen'?
Dit wordt één groot debacle, waar de natuur en de burger geen cent beter van worden, daar kun je gevoeglijk van uitgaan. Zeker als je bedenkt, hoe 'adequaat' onze ambtenaren en politici in Den Haag altijd te werk gaan.

KeesBruin | 15-11-21 | 10:31 | 2

Beste Kees, u betaald toch belasting?
Daar mee wordt de klimaatindustrie gefinancieerd.
De burger krijgt altijd de rekening, vroeg of laat.

Zitvlak | 15-11-21 | 10:35

Het antwoord op je vragen is ja.

Patatter | 15-11-21 | 10:40

Uitkopen is alternatief voor uitsterven dus doe die dan maar, totale kul en dat weten de boeren het beste.
Maar elders beginnen of goedkoop overzetten naar woonbestemming is redelijk.

28 | 15-11-21 | 10:29

En weer worden all boeren over een kam geschoren. Ik blijf het herhalen: het maakt nogal wat uit of je 75 melkkoeien hebt, of een paar hectares bloembollen, of een kas met komkommers, of een stal met 45.000 kippen. Ik vermoed dat het hier weer vooral over de melkveehouders gaat omdat die de meeste grond bezitten.

small_town_dude | 15-11-21 | 10:28 | 2

Nee, dit gaat niet over grootgrondbezitters, dit gaat over grote stikstofuitstoters, oftewel de intensieve veeteelt. Boeren met 24.000 kalkoenen en zo. www.platform-investico.nl/artikel/han...

* Il Principe * | 15-11-21 | 10:33

@* Il Principe * | 15-11-21 | 10:33:
Haha, zeg dat maar tegen die kalkoenboeroo de Veluwe met 100 kalkoenen, die is aangemerkt als grootste stikstofuitstoter. Het is lachwekkend!

amateurrr | 15-11-21 | 10:45

boeren weg, Tata bijna weg, shell weg, unilever weg, dsm & philips (kan nooit lang duren), Aldel bijna weg, NAM weg

lekker bezig, den haag.

Dr.Utker | 15-11-21 | 10:27 | 3

Wel echt benieuwd waar de komende generaties hun inkomen vandaan gaan halen ,dijken bouwen en plagge hutten waarschijnlijk of riet dekken .

2CVOcean | 15-11-21 | 10:40

Den Haag weg.
Was het maar zo, en neem Amsterdam mee.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:41

We hebben straks niks, maar we zullen gelukkig zijn. (Als je genoeg social credit punten ontvangt).

De Blauwe Baviaan | 15-11-21 | 11:06

En na Unilever vertrekt ook Shell uit Nederland naar het VK. Kijk eens wat een enorme stappen we aan het zetten zijn! De plaggenhut gaat nog eens heel groot worden in deze contreien.

Stijlicoon | 15-11-21 | 10:26 | 1

Tiny house vergeten , meer kunnen we ons niet meer veroorloven?

Zitvlak | 15-11-21 | 10:28

Joepie! Nu gaan al onze biefstukjes in b.v. Oostbloklanden gekweekt worden. Lekker met additieven als hormonen en antibiotica er gratis bij. Naast nog het feit dat ze volkomen schijt hebben aan het milieu. En integriteit? Wat is dat?

Satertje | 15-11-21 | 10:24 | 1

Correct.. Dit bevordert alleen maar het verplaatsten van het probleem, zonder enige controle op het product.

Ommezwaai | 15-11-21 | 10:25

Dus we gaan nu draconische maatregelen nemen om binnen de lijntjes te kleuren van ons zelfverzonnen stikstof beleid. Een beleid dat vele malen strikter is dan die van de landen om ons heen. Braafste jongetje van de klas syndroom.
Terwijl 100 meter over de grens de boeren een veelvoud mogen uitstoten van onze Nederlandse boeren zonder problemen. Te krom voor woorden.

Blubberbazooka | 15-11-21 | 10:24 | 2

Met dank aan de D66 globalisten.

Wattman | 15-11-21 | 10:26

Nee hoor, dit is gewoon de vastgoed lobby. Er moet gebouwd worden, centjes verdienen. Je weet wel, huizen zonder keuken, volgens een of andere hufter in Amsterdam. Een andere hufter in Den Haag denkt waarschijnlijk het ook wel zonder douche kan, het is hier tenslotte stukken minder warm dan op de Antillen.

Otto Normal | 15-11-21 | 10:28

Idioote plannen, van de Deug66. Voedsel wordt straks in het buitenland geproduceerd, kost meer om te importeren, maar de Nederlander maar betalen om de EU-subsidies voor Poolse boeren op te hoesten, terwijl hij zelf meer gaat betalen voor zijn voedsel, minder leveringszekerheid heeft, 30 miljard verhuiskosten mag betalen, en dat voor een papieren stikstof probleem, terwijl centrales waar hele bossen verstookt worden op subsidies draaien. Slecht voor burger, boer en natie: typisch Deug66.

Mickdestok | 15-11-21 | 10:23 | 10

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:40: Je weet niet waarover je praat! Veel mensen zijn direct en indirect werkzaam in de deze sector en die wil jij hun boterham ontnemen? Nederland wordt steeds gekker..

P47Thunderbolt | 15-11-21 | 11:16

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 11:15:
Op deze manier is geen discussie te voeren, je argumentatie is fluïde. Van gewone veeteelt ga je opeens naar intensieve veeteelt. Je gebruikt specifieke groepen om alle boeren over een kam te kunnen scheren. Ik geef je enkel aan dat je generalisatie niet opgaat, en dan ga je draaien. Jammer, denk dat we een prima inhoudelijke discussie zouden kunnen voeren over dit onderwerp.

amateurrr | 15-11-21 | 11:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Was te verwachten nepnieuws in het regeerakkoord. Cijfers van het RIVM enzo.
Die hebben afgelopen jaren toch laten zien dat alles klopt wat ze naar buiten brengen. *facepalm*

De beste manier om iets tegen stikstof, pfas etc te doen is de overheid kalt te stellen.
Hadden we niet recent nog het bedrijf van een voormalig minister die een vergunning kreeg om vele tonnen microplastic gewoon in de maas te dumpen?
Hadden we niet recent het wegmoffelen van verontreinigde grond bij een andere overheidsclub? Rijkswaterstaat ofzo?

Als je deze lui hun gang laat gaan hebben we met dit kabinet straks een grote gifdelta met zwaar vervuilende industrie.
Dan zijn natuurlijk wel die koeien weg die hier mogelijk al langer dan de mens rondlopen. Btw, koeien die buitenlopen stoten geen ammoniak uit. Maar dat weten ambtenanren niet want die snappen niet waar die ammoniak vandaan komt.

Btw, weten ze al waarom de Brabantse wal zoveel zeer hoge concentraties stikstofdepositie kent?
Er bevinden zich namelijk geen veehouders in de wijde omtrek die dit zouden kunnen veroorzaken. Vervelend voor de ambtenanren dus houden ze dit maar stil want dan klopt het nepnieuws narratief niet meer.

General McAuliffe | 15-11-21 | 10:23

Dit gaat weer helemaal verkeerd uitpakken, laat dat maar aan de overheid en de politiek over.
Ik voorzie, dat er straks op de meest onzinnige plekken stikstofmaatregelen worden genomen op plaatsen waar ze helemaal niet nodig zijn. Boeren die weggebonjourd worden, omdat er een "kwestsbaar natuurgebied" in de buurt ligt, dat helemaal geen last van die paar koeien heeft. Zo ondergraaf je meteen het draagvlak voor maatregelen, maar dat snappen ze in Den Haag toch niet.
En los daarvan: dit is natuurlijk weer de weg van de minste weerstand, want boeren vertegenwoordigen nog maar een relatief kleine groep kiezers, dus veel stemmen kost het ze niet, denken ze.

KeesBruin | 15-11-21 | 10:21

Vraagje: mogen er vlakbij die Natura 2000-gebieden waar nu geen boeren meer mogen boeren straks wel zonnepanelenvelden geplaatst worden?

grietmetgroenefiets | 15-11-21 | 10:21 | 3

waarschijnlijk zelfs een Biomassacentrale, want die heeft toch geen uitstoot.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:23

Zie mijn reactie boven de uwe. Dit gaat vermoedelijk weer met de botte bijl gebeuren, zonder goed te kijken hoeveel invloed bedrijven nu werkelijk op die Natura 2000-gebieden hebben.
En wat u zegt, straks zetten ze er zonnepanelen of windmolens neer. Er staan nu al grote windmolens in Natura 2000-gebieden, dus ze doen maar wat daar in Den Haag.

KeesBruin | 15-11-21 | 10:24

Nee, want het stroomnet is VOL. De komende 10 jaar kan er geen zonneveld meer bij in NL.

robskedebobske | 15-11-21 | 10:35

En wie werken er dan allemaal in die enorme landbouwsector van ons? Juist. Polen, Roemenen, migranten.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:20 | 11

@* Il Principe * | 15-11-21 | 10:42: definieer extreem links, definieer extreem rechts? Duid het eens? Waar liggen de grenzen? Het lijkt zo subjectief, helemaal van iemand die boeren terroristen noemt.
1 ding is zeker, dit soort termen komen niet vanuit het redelijke midden.

donkieshot | 15-11-21 | 10:55

@donkieshot | 15-11-21 | 10:55:
Het is toch komisch? De enige sector die qua arbeiders drijft op migranten, die wordt opeens omarmd en beschermd door dezelfde types als die tegen de "asieltsunami" zijn.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:59
▼ 8 antwoorden verborgen

In Amerika is landbouwgrond verkopen aan miljardairs aan de orde van de dag. Bill Gates is nu een van de grootste landbouwgrondeigenaren. En dat stopt niet in de US.
agfundernews.com/gates-if-not-for-cli...

small_town_dude | 15-11-21 | 10:18 | 4

Jamaar hij gaat al die landbouwgrond omvormen naar National Parks!
toch?

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:22
▼ 1 antwoord verborgen

Ondertussen slopen we een zeer winstgevende en wereldwijd toonaangevende sector! Efficienter en milieuvriendelijker dan de Nederlandse veeboer bestaat niet - alleen Denemarken is een gelijke. Onze productie gaat verplaatsen naar landen waar de standaarden lager liggen, zoals Polen, Roemenie, Rusland en Brazilie... het klimaat is netto verliezer.

En dan de handel en verwerkers:

- Zuivelgigant FrieslandCampina (omzet 11,5 miljard)
- Varkens- en rundvleeskoning Vion (4,5 miljard)
- Kippenvleeskampioen Plukon (omzet 2 miljard)
- Zuivelhandelaar Hoogwegt (omzet 2,8 miljard)
- Speciaalvoerproducent Nutreco (omzet 6 miljard)
- Mengvoederbedrijf ForFarmers (omzet 2,4 miljard)

Enz. en denk ook aan de Rabobank, die goed is voor zo'n 80-85% van al het uitstaande krediet in de Nederlandse land- en tuinbouw...

Het schokkende is dat die boeren geruimd gaan worden alleen maar om ruimte te maken voor huizen, bedrijfsgebouwen, fabrieken en infrastructuur. De echte oorzaak ligt in de bevolkingsgroei, aangedreven door migratie. Want we moeten wel elk jaar weer opnieuw zo'n nieuwe 60.000 Derdewereld-inwoners onderdak bieden...

Dus dat vee wordt niet vervangen door blakende natuur, het gaat om 'stikstofruimte creeeren'.

drs. Levi Samsonov | 15-11-21 | 10:14 | 22

@* Il Principe * | 15-11-21 | 12:43: Bronnen oa: CBS, agrimatie (wageningen uni&research).
Ik ben de lulligste niet en nu heb je niets om je achter te verschuilen. Je huiswerk zal je zelf moeten doen, dan kan elke kleuter.

donkieshot | 15-11-21 | 13:20

@* Il Principe * | 15-11-21 | 14:08: Ik ga je een beetje helpen. Blijkbaar is het hebben van een slecht onderbouwde mening gekoppeld aan niet willen lezen.
Je pakt een cijfer van alle EU boeren, dit zijn niet de NL boeren waar wij het hier over hebben.
Nederland kreeg in 2018 bijvoorbeeld 835 miljoen euro subsidie uit Eurodisney. Dit bedrag wetende kijk je hoe de subsidie in NL verdeeld wordt. Direct, indirect en in welke sectoren. Afgezet tegen de totale omzet kom je tot de 30/1 verhouding. De veeteelt, aparte sector binnen dit geheel en waar wij het hier over hebben, krijgt uiteraard niet dit bedrag.

Voor de eurofielen, die 50% subsidie in eurodisney, die wordt inderdaad genoemd. met name Frankrijk, Spanje, Italie etc profiteren hier van. Hier in NL staat wordt de subsidie gerelateerd aan de agrisector al sinds jaar en dag minder.

donkieshot | 15-11-21 | 14:47
▼ 19 antwoorden verborgen

Als ik de boeren was, dan hadden vandaag of anders morgen de snelwegen al vast gestaan.

PieterC | 15-11-21 | 10:14 | 2

Lekker handig, de snelweg dicht gaan zetten nu de meesten van ons weer thuis werken.

janalleman | 15-11-21 | 10:20

@janalleman | 15-11-21 | 10:20: Ik heb er vanochtend niet veel van gemerkt tijdens de vroege spits, het was nog steeds ouderwets druk rond 0600-0630.

PieterC | 15-11-21 | 11:11

Had ik vandaag al een keer beweerd dat het niet alleen de schuld is van de migranten maar ook van Bepaalde Landgenoten?
Nou, bij deze dan.

D-Fens_1963 | 15-11-21 | 10:12 | 10

@amateurrr | 15-11-21 | 11:05:
Oh, en ik werk zelf in de landbouwsector. Was laatst nog bij een boerenbedrijf in Mexico om hun productieproblemen te helpen oplossen. Misschien is DAT dan een argument?

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 11:18

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 11:18:
Nee, dat zegt nog steeds niets. Nogmaals, de wereldvreemdheid jegens de Hollandse boer die in je argumentatie doorschemert is voor mij de lakmoesproef.

amateurrr | 15-11-21 | 11:35
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik denk dat Rutte en zijn vazallen hun hand gaan overspelen in deze. Dat de inwoners van Nederland de huidige hersenspinsels van dit (demissionaire) kabinet pikken, wil nog niet zeggen dat de emmer niet een keer overloopt. De politiek gaat op korte termijn een hele zware pijp roken...

Ommezwaai | 15-11-21 | 10:11 | 4

U hoopt op een ommezwaai begrijp ik.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:21

nee hoor, er gebeurd helemaal niks, nada, noppes.

janalleman | 15-11-21 | 10:21
▼ 1 antwoord verborgen

De intensieve veehouderij moet wijken voor de intensieve menshouderij.

jemagookniksmeer | 15-11-21 | 10:11 | 9

Exact, die gedachte had ik ook al.

vluchtelingallergie | 15-11-21 | 10:43

@* Il Principe * | 15-11-21 | 10:38:
Ah, dus alles wat in dit vodje benoemd wordt is een terrorist? Volgens mij snap je het niet.

amateurrr | 15-11-21 | 10:50
▼ 6 antwoorden verborgen

We zijn een minuscuul klein landje. We zijn de op 1 na grootste exporteur van landbouwproducten. Dan wordt het kiezen he. Gaan we zo door tot ons landje stuk is en we geen natuur meer hebben. Of gaan we boeren met vervroegd pensioen sturen. Denk niet dat we zoveel moeten produceren. Is slecht voor ons milieu en slecht voor het klimaat. Weet je wat het is. Na de oorlog hebben we gewoon heel veel fouten gemaakt. We keken niet naar de gevolgen van onze beslissingen. Ik begrijp de boeren ergens wel maar we zitten weer eens in een periode van grote veranderingen. Hopelijk doen we het deze keer beter. We weten namelijk al decennia dat we problemen hebben met onze gesubsidieerde boeren. Het mag niemand verbazen dat er geen 2cv voor de deur staat bij de boeren maar een dikke Audi of Mercedes.

GrandMechantLoup | 15-11-21 | 10:10 | 4

“Natuur” hebben we sowieso niet meer in Nederland, misschien alleen de Waddenzee.
Maar dat is natuurlijk niet de echte reden dat de boeren uitgekocht worden.
Dit is de werkelijke gewenste uitkomst: www.tristatecity.nl/onze-visie, een megacity aan de Noordzee.

klokkie103 | 15-11-21 | 10:21

Nederland is een park, alle natuur wordt kunstmatig in stand gehouden. Dat dystopische vergezicht is behoorlijk lachwekkend.

amateurrr | 15-11-21 | 10:22

Nou nou, een mooie oude 2CV kost een stuk meer dan een mooie oude dikke Audi A8 of Mercedes S-klasse...

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Ook zo'n huichelarij, dat boeren zich opeens druk maken over de vervulling in het buitenland, mocht het zover komen dat gekort gaat worden op de intensieve veehouderij. Over gelegenheidsargumenten gesproken.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:09 | 2

Die boeren verhuizen vervolgens simpelweg naar landen waar men niet zeikt over dit soort problematiek. Waar de intensieve veehouderij alleen maar intensiever gaat worden. Per saldo schiet je er dus geen harrel mee op, behalve dat er in plaats van 1.200 asieleisers, straks 2.000 per week mogen binnenwandelen...

Ommezwaai | 15-11-21 | 10:16

Maar alsof boeren zich daarover druk maken. Het wordt er met de haren bijgesleept, dat argument. Welke boer maakt zich nu oprecht druk over de veeteelt in Brazilië?

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:18

Hij is fijn. We kopen de boeren uit met 34 miljard belastingeuro's. Dat geld verdwijnt vervolgens fluks naar het buitenland hetzij om daar te produceren danwel naar een belastingparadijs. Daarvoor krijgen we een 500000 soepsidie ( lees belastingverslindende ) apothekers en huisartsen uit vreemdelandië voor terug. Kunnen in ieder geval de ongebruikte kerktorens omgebouwd worden tot minaret met luidsprekerinstallatie er op .

strawdog | 15-11-21 | 10:07

Ik heb geen beesten en doe aan natuurbeheer en ontwikkeling. Kan ik nu ook subsidie krijgen?

Harry.Langezwaal | 15-11-21 | 10:06

De nieuwe economische inzichten: investeren in de afbraak van je productiecapaciteit.
Geen wonder dat bedrijven vertrekken uit dit waanzinnig geworden land.

Schmalz | 15-11-21 | 10:06 | 1

Dat dus. Daarnaast wordt dat voedsel dan elders verbouwd, dus we exporteren de productie én de bijbehorende milieuvervuiling naar een ander land. Accepteer gewoon dat het hier te vol is voor natuur. Hou een paar gebieden aan en wees blij dat we hier zoveel kunnen produceren dat andere landen hun echte natuur kunnen behouden. Om per land dezelfde regels op te leggen slaat nergens op.

Trekhaas | 15-11-21 | 10:11

Net nu e reen methode is gevonden om ammoniak om te zetten in groene elektriciteit: news.wisc.edu/chemists-discover-new-w...

Ik zou nog niet heel overhaast boerderijen sluiten.

Sqbar | 15-11-21 | 10:05 | 6

Waarom weten ze dat in den haag niet?

Zitvlak | 15-11-21 | 10:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Afhankelijk worden van het buitenland voor de essentiële zaken als energie EN voedsel. Wat kan er mis gaan.

Wattman | 15-11-21 | 10:05 | 3

Ging bij mondkapjes ook prima. Vraag maar aan Sywert.

perdelul | 15-11-21 | 10:12

en IC bedden.

small_town_dude | 15-11-21 | 10:16

Sluit rutte op.

rotator | 15-11-21 | 10:05

Wat we horen uit de onderhandelingen is dat D66 wil dat CU of CDA de minister van landbouw levert om D66 beleid uit te voeren. Dat gaat de Wopster niet accepteren. Verder moet het CDA 2 ministers (of 1 minister en 1 staatssecretaris) inleveren 'om recht te doen aan de verkiezingsuitslag'.

van Oeffelen | 15-11-21 | 10:02

Ik wil het niet, maar langzamerhand begin ik steeds meer op te schuiven naar het kamp der complotdenkers. Wie de essentiële bronnen, zoals voeding, beheerst, heeft de macht.

Mallenmoe | 15-11-21 | 10:02 | 1

Water, gas/olie en Unilever.

van Oeffelen | 15-11-21 | 10:03

laten we beginnen met al die koeien enz. in de natuurgebieden op te ruimen , lege rund- en hertvrije oostvaardersplassen, prachtig. Vervolgens een klimaataccoord waarin alle mannen na 2 verwekkingen vasectomie moeten ondergaan.
En overal waar ik nieuwe natuur zie is geen sprake van toverwoord biodiversiteit, betere naam is onland.

15121937 | 15-11-21 | 09:59 | 1

Ik was eens in de Sahara. Mooi hoor. Geen koe te zien. Een schrale natuur zoals Rutte en Urgenda willen.

El Rico Grande | 15-11-21 | 10:02

Vraag is wat we straks nog exporteren. Verder geen probleem, we kopen ons voedsel van onbekende kwaliteit voor heel veel geld straks wel in het buitenland want daar zal vast geen vervuiling ontstaan bij de productie en al helemaal niet met het vervoer hierheen.

Waar-is-niets | 15-11-21 | 09:56 | 11

@El Rico Grande | 15-11-21 | 10:00: En vergeet de klompen niet.

D-Fens_1963 | 15-11-21 | 10:18

@SoepKip | 15-11-21 | 10:16:
Je hoeft niet vegetarisch te worden. Maar waarom beperken we de vleesproductie niet voor gebruik in eigen land? Waarom 10x zoveel als nodig produceren?

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:49
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik dacht dat de milieuproblematiek voornamijk op te lossen was met VERMINDEREN. Verminderen betekent, minder reproduceren, minder consumeren (vreten, kopen/wegfilkkeren, vliegen/bewegen, etc.), alles minder, inclusief een grote bek. In alle discussies zie ik alleen een VERPLAATSEN en ALTERNATIEVEN als thema. Zo wordt nooit wat.

Nomen | 15-11-21 | 09:56

Nederlandse onafhankelijkheid zoals boeren, horeca en kleine middenstand moet hoe dan ook stuk en grote bedrijven zoals Shell e.d. willen de wijk nemen naar Engeland. Hoe dan ook gaat het de D66 kliek grachtengordelelite het lukken ons land helemaal naar de verdoemenis te helpen zodat ze macht hebben met - niets.

Jan, Leiden | 15-11-21 | 09:56 | 8

@Bigi Bana Boy | 15-11-21 | 10:02: wat een onzin.

SoepKip | 15-11-21 | 10:12

@van Oeffelen | 15-11-21 | 10:11: duiken voor de code-Tabaksblat, corporate governance.

KlaagGraag | 15-11-21 | 10:26
▼ 5 antwoorden verborgen

Tientallen miljarden voor deze waanzin, tientallen miljarden voor de import van extra medelanders, tientallen miljarden naar de EU. Het kan niet op.
Heeft mw Nieuw Lijderschap het verdienmodel van haar favoriete groepering in stelling gebracht?

El Rico Grande | 15-11-21 | 09:55

Zijn boeren eigenlijk niet een soort kampers? Mensen die graag op een bepaalde manier willen leven? Ik ben niet tegen boeren. Dit is een vraag die mij zomaar te binnen schiet.

Leptob | 15-11-21 | 09:55 | 3

Boer is een beroep waar men zijn geld mee verdient.

Transgender-Airlines | 15-11-21 | 09:55

Even kijken. Ze willen allemaal een boerderij, en geen rijtjeshuis.
Ja, het zijn kampers.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:02

Gelukkig hebben we " belse " pfas nog in de schelde

Den-Pol | 15-11-21 | 09:53

Ik roep al jaren dat ze graag dat ztuk weiland willen hebben om hun woningbouw doelstelling te verwezenlijken, wederom wordt er het stikstof reductie verhaal voor misbruikt. Het is een vies smerig vals spel, een bedrijf wat generaties in de familie zit wil men slopen..... nou dan onderschatten ze dat enorm. Ik denk werkelijk dat er met enkelen met de trekkers bij den haag naar binnen rijden.

DeJaVu5225 | 15-11-21 | 09:50 | 7

@Nomen | 15-11-21 | 10:03: precies, met het vliegtuig halen we haricots verts en groene asperges uit Zuid-Amerika.

KlaagGraag | 15-11-21 | 10:29

@Nomen | 15-11-21 | 10:03: nou nou, dat gaat wel erg ver. Laten we eens beginnen hogere eisen aan hun produkten te stellen en er een flink aantal uit te kopen. Die goedkoop geproduceerde meuk voor de export hoeft voor mij niet als dat ten koste gaat van ons milieu.

BobDobalina | 15-11-21 | 10:30
▼ 4 antwoorden verborgen

Maar de vraag die blijft ........ en de productie gaat zonder restricties / regelgeving over naar Oost- Europa.

Uitstoot en dierenleed wordt groter.

Ervaringsdeskundige | 15-11-21 | 09:50 | 7

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:54: dit wordt geregisseerd door de EU niet door onze boeren. Kijk naar de enorme pluimveefabrieken die met subsidie van de EU worden gebouwd in de Oekraine. Daar moeten we ons maar aan overgeven?

lagelander | 15-11-21 | 10:07

Ach daar hebben we die Oekraïense kippen weer. Zucht.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:11

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:11: Ja, waarom zou je ook valide punten proberen te pareren als je ze ook weg kunt lachen.
maakt niet uit, ik reageer niet meer op uw brainfarts. Klaar.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Als de boeren de weg opgaan om te demonstreren jankt de automobilist en is de onderbetaalde politieman maat weer wat graag genegen om zijn frustratie met de knuppel van zich af te slaan. Er zijn landen waar men nog huiver heeft voor eventuele " tegenbewrgingen" . In grote landen als Frankrijk en Polen kijkt de regering wel uit om het volk tegen zich in het harnas te jagen. Maar ja wij zijn zo murw gemaakt en doorgepolderd dat men alles durft te opperen in den Haag.

strawdog | 15-11-21 | 09:49 | 1

In Frankrijk en Polen wordt de lange lat om de haverklap te voorschijn gehaald, bij het minste if geringste al.

van Oeffelen | 15-11-21 | 09:56

Shell heeft zijn buik inmiddels ook vol van dit land wat door Urgenda wordt geregeerd.
Shexit.

Eppo | 15-11-21 | 09:49 | 6

@van Oeffelen | 15-11-21 | 10:05: Voor Unilever was dit blijkbaar geen breekpunt, want die toezegging hadden ze al op zak, en toch vertrokken ze.

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:15

@van Oeffelen | 15-11-21 | 10:05: Het punt van de dividendbelasting is echt onzin ten opzichte van Shell. Ze hebben al dividendvrije B-aandelen aan de Londense beurs. Een internationale investeerder koopt simpelweg B-aandelen. Veel investeerders zitten overigens toch (op papier) gedeeltelijk in NL zodat ze dividendbelasting kunnen verrekenen met vennootschapsbelasting. Shell had zelfs de verhouding kunnen veranderen door meer B-aandelen en minder A-aandelen uit te geven. Ik denk echt dat ze minder snel voor versimpeling van de structuur hadden gekozen, als Nederlandse deugers ze niet zou zouden wegpesten. Nu hebben ze alleen maar last van Nederland, terwijl ze in het verleden juist voordeel hadden van Nederland.

Mickdestok | 15-11-21 | 10:34
▼ 3 antwoorden verborgen

Eerst moet een woning stikstof arm gebouwd worden, vanwege stikstof en natura2000. Elektrische kranen, shovels en zo verder. Vervolgens wordt de woning opgeleverd, dan komt de tuinman met PALLETS tuinaarde, Pokon en andere vormen van stikstofverrijking. Wat tijdens de complete bouw niet is uitgestoten, wordt dan binnen een uur alsnog ingehaald. Complete waanzin.

Nu al is de stikstofimport van uitstoot door Duitsland en België hoog genoeg om te voorkomen dat we de stikstofnormen in de meeste natuurgebieden gaan halen. Een rivierdelta is _van nature_ altijd hele vruchtbare grond. We gaan nu zo weinig stikstof uitstoten om midden in een rivierdelta dorre plekken te krijgen waar bijna niets groeit.

Dit is equivalent aan niet in de sloot pissen, omdat je hoopt dat deze sloot droogvalt, terwijl je weet dat het regent, het grondwater omhoogkomt en de Rijn Nederland in stroomt. Kunstmatige stikstofarmoede is een papieren plannetje met geen enkele realiteitszin of haalbaarheid.

Zelfs al zou je alle varkens, schapen en kippen afvoeren, importeren we genoeg nieuwe Nederlanders om via bevolkingsgroei steeds meer stikstof uit te stoten.

Feynman | 15-11-21 | 09:48 | 6

Raar dat u geen regeringsfunctie hebt, hr. Feynman?

Zitvlak | 15-11-21 | 10:10

Is er al een stikstof beurs/handelsplatform om stikstof "rechten" te verhandelen?

KlaagGraag | 15-11-21 | 10:33

Kunnen we een pact met bijvoorbeeld Polen sluiten om gezamenlijk aan de Europese stikstof normen te voldoen? De Polen hebben veel meer vierkanten kilometers die vrijwel niets uitstoten (vergeleken met Nederland). Op zoek naar de weg van de minste weerstand.

Gebakschep | 15-11-21 | 10:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Dan moeten ze Duitsland sluiten want bij oostenwind ontvangen we in 4 weken wat hier in een jaar tijd (onschuldig) de lucht in gaat. Waanzin.

hagelkruis | 15-11-21 | 09:47

Landbouw sector is veel te groot voor zo'n klein land. We kunnen voor eigen voedsel met de helft toe. En omschakeling van vlees naar plantaardig is zowel voor het klimaat als de uitstoot van stikstof efficiënter, er gaat 70% van de energie verloren bij vlees productie. En dan nog verreweg het meeste is voor de export. Dat is op zich niet erg, maar er profiteren maar weinigen van.

Het gevolg is dat andere Nederlanders moeten inschikken qua ruimte. De vraag is waarom boeren zo'n uitzonderingspositie moeten houden als ze nu hebben, zowel qua grondprijzen als regelgeving. Dat is niet meer houdbaar.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:47 | 11

Dat boeren vooral profiteren van de export, dat klopt. Maar de kern van het verhaal is dat boeren door alle regelgeving en beprijzingen, alleen nog maar kunnen overleven door schaalvergroting. En dan zoek je ook automatisch een grotere afzetmarkt. En die bevindt zich nu eenmaal in de rest van Europa. Daar is de EU toch voor opgericht? 1 markt enzo?

Nuchternederland | 15-11-21 | 10:10

Dat is inderdaad zo. En daarom zou het een enorm goed idee zijn om naar iets kleinschaliger landbouw te gaan. Veel kleinere boeren moeten dan ook niks hebben van FDF en dat soort militante boeren protesten. Die worden namelijk ook weg geconcurreerd door die grote boeren. Waarvan overigens "Lientje" de lobbyist is.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 10:16

De BV NL is een bedrijf, geen peuterspeelplaats.
En lees je even in, vleesproductie en energieverbruik verschilt per land en per locatie. De aanvoer van grondstoffen, (in)efficientie, zeg maar al die leuke factoren die elk ander bedrijf ook doen functioneren zijn van belang. Doe eens raden waar NL op die ladder staat?

donkieshot | 15-11-21 | 10:42
▼ 8 antwoorden verborgen

Alles wat dit land ooit groot maakte wordt compleet gesloopt.

Transgender-Airlines | 15-11-21 | 09:43 | 1

Na een tijdje is er geen geld meer, is er geen kennis meer voor dijkonderhoud. Het probleem lost zichzelf wel op.

El Rico Grande | 15-11-21 | 10:04

Stikstof, CO2, genderneutrale racisme gevoeligheden. Zelfverzonnen problemen, waar een normaal mens helemaal niet mee bezig is.
Ook de logica is ver te zoeken. Steeds mensen willen opnemen, terwijl er geen plaats is, of draagvlak.
Bossen in de verbrandingsoven gooien, enz. enz.

Zelfopgeworpen problemen verzinnen, en dan een enorm prijskaartje eraan hangen.

Het is alsof Nederland Mens Erger Je Niet speelt met zichzelf, en dan ook nog eens niet mag winnen, want dat is niet eerlijk of zo.
Dit is gelijk ook mijn oneliner van de dag.

King of the Oneliner | 15-11-21 | 09:42

Voor wie werken die figuren in Den Haag eigenlijk?

donkieshot | 15-11-21 | 09:42 | 2

Brussel.

Transgender-Airlines | 15-11-21 | 09:45

Zelf problemen veroorzaken, en vervolgens zo oplossen dat er meerdere nieuwe problemen ontstaan. Meer mensen aannemen en jezelf omhoog promoveren. Mooi geld verdienen.

Jacques_SiConto | 15-11-21 | 09:48

Iets met 'demissionair'?

Einde van de Domheid | 15-11-21 | 09:40 | 1
-weggejorist-
Sander84 | 15-11-21 | 09:41

Maar krijgen we ook huizen.

gato | 15-11-21 | 09:38 | 3

Het managen van bevolking en bevolkingsgroei is straks de enige industrie die nog groeit.

Duwbak_Linda | 15-11-21 | 09:40
-weggejorist-
Sander84 | 15-11-21 | 09:42

Natuurlijk. Al die uitgekochte landbouwgrond voor een paar euro de vierkante meter kun je als overheid zijnde van een stickertje "woningbouw" voorzien en voor honderden euro's de vierkante meter weer verkopen aan het plebs. Zou me echt niets verbazen als er straks een paar miljard aan landbouwgrond gekocht word en er 2 keer zoveel weer de staats (of gemeente) kas in komt uit winsten door verkoop van die grond voor bewoning. Zal alleen wel even een paar jaar tussen zitten om te voorkomen dat ze de boeren het volle pond moeten betalen, zoals het meestal gaat. Zal eerst allemaal "rustgebied" en "bufferzone" worden genoemd (expliciet geen natuurgebied) en dan langzaam, lapje voor lapje, wijk voor wijk worden ingenomen door de steden.

Gregovic | 15-11-21 | 09:57

Benjamin Barber heeft hier vaker over geschreven "If Mayors Ruled the World."
Ik vind grote miljoenensteden niet fijn.

nobodiesunmighty | 15-11-21 | 09:57

Je zou jezelf bijna schuldig gaan voelen voor de samenstelling en frequentie van je (uit)ademlucht.

D-Fens_1963 | 15-11-21 | 09:37

Boeren moeten verdwijnen om plaats te maken voor eindeloze vinexwijken voor de continue asieltsunami.

2voor12 | 15-11-21 | 09:37 | 6

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:53:
De massale import is wel één van de hoofdredenen waarom dit allemaal gebeurt. We moeten terug naar een CO2-uitstoot van 1990 zonder rekening te houden met wat er na die tijd allemaal dit land binnengewandeld is.

2voor12 | 15-11-21 | 10:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Land afpakken van boeren onder het mom van milieu en het achteraf volplempen met beton en metaal.

Transgender-Airlines | 15-11-21 | 09:37

Wanneer kan ik emigreren naar Geenstijl land?

Jootjejo | 15-11-21 | 09:37 | 1

Ik ga mee

Den-Pol | 15-11-21 | 09:53

prima plan ! vlees uit Brazilie en plofkip met geheel gratis hormomen uit Oekraine importeren is veel beter natuurlijk.

beavis | 15-11-21 | 09:36

We zijn al decennia lang bezig met het verplaatsen van de boeren.
Dat ze hier geen kansen meer hebben voor hun bedrijf en dat de kinderen dan maar naar Canada of de Verenigde Staten gaan.
En nu krijgen we een uittocht naar het oosten. Boerenbedrijven die hier helemaal kapot worden gemaakt vertrekken naar Polen en Oekraïne, eventueel met een oprotpremie, maar in ieder geval met nieuwe kansen.

Osdorpertje | 15-11-21 | 09:36 | 2

Dat is niet alleen de overheid. Banken vragen om schaalvergroting. Dat levert veel meer winst op. Kleinere boeren leggen het dan af tegen de grote producenten.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:52

@Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:52:
Dit is geforceerd door het beleid van oa Mansholt. In Twente spreekt men er nog schande van, genoeg kleine boerenbedrijven die destijds prima rendabel waren. De overheid heeft dit wel degelijk in gang gezet.

amateurrr | 15-11-21 | 10:17

Ik ben volledig voorstander. Naoorlogs is er teveel land geofferd aan landbouw. Met de intensivering van de landbouw hebben we de gezondheidseffecten lokaal, terwijl het profijt in de zakken van enkelen verdwijnt.
Ik ben vooratander van sterke afschaling van de intensieve veeteelt.

Dr.Platypus | 15-11-21 | 09:35 | 8

Exact. Zo kijk ik er ook tegenaan. Deze protestboeren schetsen bewust een valse tegenstelling met hun "geen boeren geen voedsel". Dat slaat goed aan bij bepaalde groepen maar het is niet de situatie. Integendeel zelfs.

Beste_Landgenoten | 15-11-21 | 09:58

@strawdog | 15-11-21 | 09:56:
Hier heeft u een heel goed punt. Die vale kudtbloemetjes, en bedank nog he, zijn heel stiekem een veel grotere bron van ellende dan die paar boeren. Niet alleen heb je er niks aan behalve een paar dagen leuk staan doen, de kweek slurpt energie, ruimte en gif. Dat is niet eens het ergste trouwens. Als die bloemetjes dan bloeien moeten ze direct, iedere dag weer, naar de klanten en die zitten over de hele wereld. Bloemetjes zijn verantwoordelijk voor een onwaarschijnlijk groot deel van het vliegverkeer vanaf schiphol, 24/7, het hele jaar door.
En ok, ik maak 'm zelf wel:
Weet u wie ook een hekel aan bloemetjes had?

elfenstein | 15-11-21 | 10:03
▼ 5 antwoorden verborgen

De milieu dictators hebben de macht in Nederland en de partijen D66 en nog meer van die linkse partijen dit land gaat kapot door het linkse adder gebroed. en de milieu clubjes

gerrit5042 | 15-11-21 | 09:34

Nou, prima toch. De agrarische sector moet een stuk kleiner worden.

de IJsman | 15-11-21 | 09:33 | 1

Waarom, omdat er anders drie plantensoorten anders in minuscule natuurgebiedjes verdrongen worden?

heldheino | 15-11-21 | 09:36

Blijf het bijzonder vinden dat er voor klimaatproblemen altijd een zak geld klaarstaat, en andere sectoren in Nederland moeten jarenlang bezuinigen en is maar geen geld voor beschikbaar.

usb stok | 15-11-21 | 09:32

Geen geld voor IC maar dit soort onzin mag wat kosten ....

Der Schnitzeljäger | 15-11-21 | 09:31

Ach ja, geld genoeg.

Duwbak_Linda | 15-11-21 | 09:30

En ondertussen is de Keunincklijcke Shell klaar met de EU regeltjes en wordt lekker Brits.

Posaune | 15-11-21 | 09:29 | 10

@* Il Principe * | 15-11-21 | 09:41:
Klinkt goed, ik zou het doen. Beter dan zakendoen met een onbetrouwbare en eveneens corrupte eu en een dreigend klimaatinfarct waar je als olieboer zijnde niets meer bij te winnen hebt. It's just good business mate.

elfenstein | 15-11-21 | 09:48

@elfenstein | 15-11-21 | 09:48:
De EU is gewoon te machtig en te groot om zich te laten corrumperen door Shell. Dus is Shell op zoek naar een makkelijk slachtoffer dat de belangen van burgers opzij schuift voor het grootkapitaal. Zegt veel over je als je dat soort praktijken steunt.

* Il Principe * | 15-11-21 | 10:13

@* Il Principe * | 15-11-21 | 10:13: Nee, de EU is log en traag en acteert zonder binnengrenzenlijke consensus. Het is een toren van babel met veel te veel tegenstrijdige belangen. Een bedrijf als Shell moet snel kunnen schakelen, binnen de EU kan dit niet. Daarom het VK.
Daarbij beginnen ze te deugkneuzen in Brussel/Straatsburg, dat werkt voor een groot bedrijf onzekerheid in de hand.

donkieshot | 15-11-21 | 12:32
▼ 7 antwoorden verborgen

Ordinair landjepik door de overheid. Liberale boevenbende. Heeft niks met stikstof te maken, dan zou ook vervuilende industrie (Tata-Steel en Petro chemie) uitstoot fors moeten verlagen.
Overheid wil goedkope grond voor woningbouw en 20% meer natuur. Ook met rekeningrijden wil de overheid bepalen wat de burger doet. Eng.

Veel boeren stoppen al de komende 10 jaar vanwege geen bedrijfsopvolging. Door dit staatsingrijpen komt er veel verzet omdat particulier eigendom wordt afgepakt. Rutte had inruil voor de 10 tallenmiljarden coronasteun aan Zuid-Europa werkbare stikstof regels moeten bedwingen. Hij maakte zich alleen druk om mensenrechten in Oost Europa, hoe die man de mensenrechten van bedrijven en boeren in Nederland omgaat is verschikkelijk.

Oranje | 15-11-21 | 09:29 | 1

Dat de stikstofregels niet werkbaar zijn, komt niet door Europa. Deze normen zijn verzonnen door het RIVM en het ministerie.

jemagookniksmeer | 15-11-21 | 09:51

Over stikstofcrisis gesproken. We hebben net de grootste ontbossing achter de rug sinds decennia in Nederland. Want we zouden en moesten weer heide krijgen op schrale gronden en daarom moet het stikstof omlaag. Nu in Glasgow hebben we beloofd om bomen te planten en in Diemen wordt nu de grootste biomassa centrale afgebouwd waar een half bos per dag in moet om die boel draaiende te houden. Bomen die we importeren zodat het niet onze CO2 is die we uitstoten. Dat is dus zonder visie regeren en een mooi voorbeeld hoe je een land stuk maakt in 20 jaar. Dit gebeurd ook met de huizenmarkt, immigratie, zorg, sociale stelsel etc etc.

zevensprong | 15-11-21 | 09:28 | 2

Vorige week stond hier de plaatselijke progressieve partij boompjes uit de grond rukken, want hei! Anders verdwijnt er weer een ander bloempje ofzo.
Het is gewoon niet uit te leggen.

General Dripple | 15-11-21 | 09:33

En dat terwijl we in de jaren 40 tot 60 die hei overal volgeplempt hebben met bomen. Voornamelijk voor de mijnbouw ook nog, terwijl men eind jaren 40 al wist dat de dagen van de kolengestookte stoomlocomotief (en daarmee de Nederlandse mijnbouw) zo goed als geteld waren. Als ik op Topotijdreis omgeving Eindhoven bijvoorbeeld bekijk is er tussen 1930 en 1960 ongeveer 3/4 van het oppervlak heidegebied verdwenen.

Voordeel is wel dat veel van dat "bos" monocultuur kweekhout is dat nu al "overrijp" is en geoogst MOET worden omdat het anders over een jaar of 10 uit zichzelf in elkaar zakt. Kan dus mooi de biomassa centrale in.

Gregovic | 15-11-21 | 10:13

De stikstofcrisis is veroorzaakt door ambtenaren die op Europees niveau hun gidslandklier hebben geleegd.
De meest onzinnige gebieden zijn aangemerkt als natura2000, waardoor in Nederland deze gebieden als confetti op de kaart zijn uitgestrooid.
Verder heeft men zichtzelf nog eens hogere en extra (want "GiDsLaNd") eisen gesteld dan die oorspronkelijk in Europa werden gevraagd. We zullen daarom nooit aan de eisen kunnen voldoen.
Als we alle boeren wegjagen, alle verkeer stilleggen, alle industrie platleggen, dan nog stoten onze gasfornuizen en onze ademhaling teveel CO2 uit volgens de door onze eigen ambtenaren (D66/GL/woke/halve zolen) aangedragen regels.
En Europa kijkt lachend toe hoe we in eigen mes vallen, die achterlijke kaaskoppen met hun grote muil over het "gidsen" van andere landen.

Eppo | 15-11-21 | 09:28 | 1

Stop de tijd, ik bedoelde stikstof ipv CO2

Eppo | 15-11-21 | 09:31

Ah, dus de gaskraan in groningen en drenthe gaat weer verder open.

impy | 15-11-21 | 09:27

Als de NOS het over stikstof heeft, dan lijkt het wel alsof het dioxine is. Alllleeees gaat doooood!!!1!!! Hysterisch, krankzinnig. Nepnieuws, met een politiek doel.

Sitting_targets | 15-11-21 | 09:27 | 1

De lol is juist dat heel veel plantjes het heel veel beter doen met al die extra "stikstof". Alleen niet de juiste plantjes volgens de heidesnuivers

Gregovic | 15-11-21 | 10:14

Nee, weilanden zijn geen natuur. Allemaal schijtende koeien enzo. Of natuur gemaakt van schijt van koeien. Is slecht allemaal. Lekker op vakantie in eigen land, ook zo'n leus. Straks lekker met z'n allen fietsen en picknicken tussen de weides vol zonnepanelen. Heerlijk rustgevend.

Leptob | 15-11-21 | 09:27 | 2

Fietsen tussen de weides is voor retards, zoek dan het heuvelland op..

Smoelensmid | 15-11-21 | 09:29

Waanzin ten top. Dit land is he-le-maal kapot. Volledig de weg kwijt.

Paaldanseres | 15-11-21 | 09:26

Ach, als ze ruimhartig uitkopen (dat wil zeggen, de boeren er in ieder geval financieel beter van worden) vind ik alles prima. We kunnen ons blijven verzetten tegen deze onzin (want onzin is het), maar feit is dat het door Europese regelgeving komt en de Raad van State een duidelijke positie heeft ingenomen over de opdracht die er ligt op basis van deze wetgeving (heel drastisch saneren). De nationale politiek staat hierin grotendeels buitenspel, die gaan alleen nog maar over hoe de stikstofuitstoot wordt terug gebracht, niet meer over of en hoeveel.. Dus we kunnen ons verzetten of er het beste van maken. Mooi hè die Europese heilstaat?

bulk | 15-11-21 | 09:26 | 3

En met welk geld gaan die boeren uitgekocht worden? Belastinggeld. Ik stuur de fiscus wel naar u door.

Sitting_targets | 15-11-21 | 09:29

Nee, het ligt niet aan Europese regelgeving.

Het ligt aan het aanwijzen van ieder plekje waar meer dan twee bomen staan als een natuurgebied onder Natura2000. Dat heeft de Nederlandse overheid zelf gedaan. De Nederlandse overheid met natuurambities.

Zelf aangewezen en vervolgens opgehangen met het zelfgesponnen touw.

Glasgow Argus | 15-11-21 | 09:29

@Glasgow Argus | 15-11-21 | 09:29:
Aangewezen vanwege deugpunten en natuurlijk soepsidie. Iedere gemeente met een scheefsnavelfluiter in de bosjes dacht destijds: kassa! Levert dat bosje ook nog eens wat op en voorlopig hebben we toch geen plannen met dat bosje. Nu komen ze erachter dat het de facto betekent dat alles rondom dat bosje onbruikbaar is geworden en je niet meer van die natura2000 status afkan. Eigen schuld, dikke bult.

elfenstein | 15-11-21 | 09:37

“ Nederland exporteerde in 2020 voor 8,8 miljard euro aan vlees en was daarmee de grootste exporteur van vlees in de EU. 60 procent van de totale Nederlandse verdiensten aan vleesafzet wordt verdiend met vleesexport en 40 procent met binnenlandse vleesafzet. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.@
Bron: CBS

theo-is-dood | 15-11-21 | 09:25 | 1

Alleen jammer dat het overgrote deel van de bedrijven die ze uit willen kopen (melkveehouderijen) niet verantwoordelijk zijn voor dat export vlees (en bijbehorende uitstoot)

Gregovic | 15-11-21 | 10:17

Dit alles is ontsproten uit het debiele brein van D66, boeren zorgen voor onze groenten, aardappelen, zuivel, fruit en vlees, als je aan de ene kant de boeren uitkoopt, wegpest, of anderszins onmogelijk maakt en aan de andere kant laat je iedere week 1000 asielzoekers toe (die willen ook af en toe een hapje eten) Dan kan het niet anders, dat de voedselprijzen explosief zal gaan stijgen.

Karel Kruizenruiker | 15-11-21 | 09:24 | 3

Dat laatste is ook precies de bedoeling. De eerste levenbehoeften (gas/ water/ elektrisch/ voedsel/ mobiliteit/ wonen) moeten kunstmatig zodanig duur gemaakt worden dat er een grote kunstmatige armoede gekweekt wordt. Arme mensen heb je namelijk financiel in de tang.

me163komet | 15-11-21 | 09:30

En driekwart van de agrarische productie wordt geëxporteerd. Nederland blijft zitten met de resten stront, stank en bestrijdingsmiddelen

theo-is-dood | 15-11-21 | 09:41

Als de boeren maar goed gecompenseerd worden, is er geen probleem.
Wel lullig dat de natuurbehoudmaffia zich over een deel van de vrijgekomen grond gaat ontfermen.

Amsterdamsko | 15-11-21 | 09:24

Wat een klojo is die Rutte toch. Nederland begint nu echt af te brokkelen. De gevolgen van zijn links beleid zijn nu onherstelbaar geworden.

heldheino | 15-11-21 | 09:24 | 5

@elfenstein | 15-11-21 | 09:27: Het gaat mij erom dat er nu zaken spelen die onomkeerbaar zijn geworden. Die komen extra hard aan.

heldheino | 15-11-21 | 09:34

@heldheino | 15-11-21 | 09:34:
Het verval begon al veel eerder, Fortuyn wees er destijds al op. Wat we nu zien is de optelsom van decennia wanbeleid, Rutte is slechts de zoveelste trekpop die het op tv mag rechtkletsen maar de rot zit veel dieper, veel breder en is al heel lang onomkeerbaar en ongecontroleerd woekerend.

elfenstein | 15-11-21 | 09:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Poh.. meurt weer goed hier, iemand stront aan het bakken ofzo?

melkoerugzak | 15-11-21 | 09:24

Er wordt wat met miljarden gestrooit zeg.

Zalluf | 15-11-21 | 09:24

En dan te bedenken dat de prijzen van kunstmest door het dak gaan, mede vanwege de hoge gasprijs.

Over een of twee jaar gaat onze onvolprezen overheid voedselsubsidies betalen vanwege schaarste, terwijl onze uitgekochte boeren vanuit het buitenland produceren.

Glasgow Argus | 15-11-21 | 09:23

Fascinerend om te zien hoe onze levens en land compleet op de schop gaan.

Patje | 15-11-21 | 09:23 | 2

Ik vind het vooral fascinerend dat consequent aantoonbaar de verkeerde keuzes worden gemaakt. Dat het hele beleid stoelt op waanzinnige aannames als “kernenergie is niet de oplossing, meer IC bedden helpt niet, de immigranten zijn hoogopgeleid” etc etc.

opblaasschaap | 15-11-21 | 09:25

Wat een geluk dat de EU juist de sprinkhanen-consumptie-door-mensen heeft goedgekeurd. Hiermee is een voedselcrisis afgewend en kunnen de boeren met een gerust hart stoppen en of worden uitgekocht.

Rest In Privacy | 15-11-21 | 09:22 | 1

Sommige EU-landen, waaronder Nederland, hebben al jaren last van een sprinkhanenplaag.
Goed dat die sprinkhanen nu eens van nut kunnen zijn.

gestoptmetroken | 15-11-21 | 09:49

Ik sta achter de boeren maar zodra de subsidie kraan dicht gaat takelen ze vanzelf af. Mooi zon markt waarbij ze zo uitgeknepen worden dat het zonder subsidie niet te doen is.

Baksteenbakker | 15-11-21 | 09:21

Ok, dus landbouwbedrijven worden uitgekocht voor 20 miljard en we denken dat het geld gaat kosten? Neen dit levert geld op. Er komen woonwijken voor terug. Dus het land krijgt netjes een bouwbestemming waarmee er al een hele hoop terugverdiend gaat worden. De indirecte inkomsten komen vervolgens van de flinke toestroom van Nieuwe Nederlanders. Hoe moeten we anders de productiviteit hoog houden als half NL met pensioen gaat.

zevensprong | 15-11-21 | 09:21 | 4

Hahaha, de meeste instromers kosten ons de komende 50 jaar alleen maar geld.

Phantomas | 15-11-21 | 09:25

We hadden het ook allebei kunnen doen; bouwen én prachtige bedrijven behouden.

bulk | 15-11-21 | 09:28

@Hei-kneuter | 15-11-21 | 09:25: O begrijp me niet verkeerd. Dit beleid slaat natuurlijk nergens op. De factor mens staat helemaal niet in het rapport Remkes dat over stikstof gaat. Dus op papier draagt de mens niet bij aan ons stikstofprobleem. Ook onbegrijpelijk. Maar er komt zo een acteerclubje ons vertellen dat het geld kost en dat we vreselijke offers moeten maken om dit geweldige land weer mooi te maken. Over 5 jaar slaan we er heipalen in de grond en staan er vinexwijken en produceren we op het zelfde stukje land 20x meer stikstof.

zevensprong | 15-11-21 | 09:32
▼ 1 antwoord verborgen

Dit demissionair kabinet slaat toch gewoon helemaal door of zie ik het nu verkeerd?

xangadex | 15-11-21 | 09:21 | 3

Dit zijn formatieplannen.

SterF... | 15-11-21 | 09:22

Deze plannen staan waarschijnlijk in het komende regeerakkoord.

zevensprong | 15-11-21 | 09:22

Stikstofcrisis? Er was helemaal geen stikstofcrisis, totdat kabinet + urgenda er eentje creëerden.

hatsikidee | 15-11-21 | 09:20

Wat hebben de laatste decennia toch verschrikkelijke mensen en ideeen voortgebracht. Van heerlijk land naar overvol mentaal vervuild bruin /zwart Apathieje.....

2CVOcean | 15-11-21 | 09:19

Hiermee verliest het CDA haar laatste agrarische kiezer. Go for it BBB Caroline!

hatsikidee | 15-11-21 | 09:18 | 7

@theo-is-dood | 15-11-21 | 09:46:
Dat Nederland vol is komt niet door de boeren. Dat komt ergens anders door en dat weet u wel heel goed denk ik. Als we er nou eens voor zouden zorgen dat Nederland iets minder vol zou zijn, dan zouden we onze boeren gewoon kunnen houden, een zeer innovatieve bedrijfstak waarin Nederland leidend is qua research naar effectievere fokmethodes, meer vlees per varken, dáár zit onze kracht. Dus gaan we dat slopen, want dat doen we hier nou eenmaal.

elfenstein | 15-11-21 | 09:53

@theo-is-dood | 15-11-21 | 09:46|
We zouden helemaal geen huizen nodig hebben indien we per vandaag zouden ophouden met de gehele wereld hier maar vrijelijk binnen te laten stromen. Per jaar stroomt er op dit moment een kleine stad aan inwoners het land in. U snapt toch zelf ook wel dat dit geen houdbare kaart is? Op meerdere vlakken overigens. Op de groei van de inheemse bevolking kun je anticiperen. Tegen wat er nu gebeurt is simpelweg niet op te bouwen. Om over de ontwrichting op andere vlakken nog maar te zwijgen.

Het is absurd en obsceen dat Nederland op hetzelfde oppervlak als Denemarken drie keer(!) zoveel inwoners heeft. En dat is zo goed als volledig op het conto van de massa immigratie te schrijven, want de inheemse bevolking schommelt al decennia rond de 13-14 miljoen.

Sjefke7807 | 15-11-21 | 11:25
▼ 4 antwoorden verborgen

Gaat lekker met NL als vestigingsland. Shell vertrekt naar de UK. Ik denk dat het veel te activistisch klimaatbeleid daar mede debet aan. Ja Mark, daar sta je dan.

Phantomas | 15-11-21 | 09:17 | 4

Komt door de laatste rechtzaak die tegen Shell aangespannen is. Het is krankzinnig dat een rechter, beleid mag maken.

bigstone | 15-11-21 | 09:32

ja, in UK heb je geen klimaatbeleid. dwaas.

AntiZanicz | 15-11-21 | 09:46
▼ 1 antwoord verborgen

En dan het vrijgekomen landbouwgrond waarvoor de boer een (lagere?) landbouwgrondprijs vergoeding heeft gekregen verkopen aan burgers en projectontwikkelaars voor een bouwgrondprijs om huizen op te bouwen...

steekmug | 15-11-21 | 09:17 | 2

Geen azc's?

Nuchternederland | 15-11-21 | 09:19

Waarom pakken ze de akkerbouwers niet aan?
Dat zijn juist degenen die de wegen besmeuren met modder.
De wegen worden er glad , en dus gevaarlijk van.
En gladde wegen zorgen voor ongelukken, zelfs dodelijke ongelukken.
Dit kan zo niet langer, we moeten ingrijpen, voor het te laat is en de toekomstige generaties in angst moeten leven om dood te gaan door een auto-ongeluk dat te voorkomen was geweest.
De stalhouders mogen blijven, dat zijn niet zulke smeerberen.
Zo, heb ik toch even een mooie oplossing bedacht voor een klein probleem, dat ik daarna vakkundig heb opgeblazen.

Nuchternederland | 15-11-21 | 09:17 | 7

Is toch simpel oplosbaar?
Gewoon wegen verbieden en wegenbouwers aansprakelijk stellen voor het leed dat door bestaande wegen werd, en wordt, veroorzaakt.

DenBeert | 15-11-21 | 10:45
▼ 4 antwoorden verborgen
-weggejorist-
AntiZanicz | 15-11-21 | 09:44
-weggejorist-
elfenstein | 15-11-21 | 09:55
-weggejorist-
Plotselinge Aandrang | 15-11-21 | 11:10
▼ 6 antwoorden verborgen

om plaats te maken voor toekomstige Banlieues.

K. Westergaard | 15-11-21 | 09:14

Een kabinet zonder Groen Links neemt Groen Linksmaatregel?

van Oeffelen | 15-11-21 | 09:14 | 6

Rutte heeft inmiddels wel bewezen dat het een socialist pur sang is.

Ommezwaai | 15-11-21 | 09:29

het is gewoon wetshandhaving.

AntiZanicz | 15-11-21 | 09:43

Rutte is op de socialistische glijbaan gaan zitten en passeert stralend GL als een hazewind, omdat hij betere olie heeft.
Die eigenschappen zal hij nog hard nodig hebben om ongeschonden het land uit te komen wanneer de pek en veren door de bevolking uit het archief van niet-actieve historische herinneringen gehaald wordt.

Milton_Styx | 15-11-21 | 10:12
▼ 3 antwoorden verborgen

Mogen de zuipketen wel blijven staan op het boerenerf? En blijven die dan na 20 uur open?

herstelkous | 15-11-21 | 09:13 | 2

Mag van mij mogen ze hoor,ik gun iedereen z'n pleziertje en word er ook niet zuur van.

slim blontje | 15-11-21 | 09:17

@slim blontje | 15-11-21 | 09:17:
Oh,voortaan ff leesbril opzetten,

slim blontje | 15-11-21 | 09:20

"dit gaat ongetwijfeld niet goed vallen bij de vrienden van Yvon Jaspers.",
bij veel meer mensen, want wat velen niet begrijpen is dat er een hele grote groep mensen werken bij toeleveringsbedrijven en afnemers.
Daar wordt geen woord in de regering over gepraat.
Los van het feit dat CO2 heel erg handig misbruikt wordt voor een hoger doel.

tis_wat | 15-11-21 | 09:13 | 4

@AntiZanicz
Heb je jezelf weleens afgevraagd waarom boeren subsidie ontvangen? Zou het te maken kunnen hebben dat ze door de supermarkten worden uitgeknepen en daardoor juist subsidie krijgen zodat ze in elk geval nog een paar centen krijgen voor hun producten?

Alfred E. Neuman | 15-11-21 | 10:07

@AntiZanicz | 15-11-21 | 09:43:
“ Nederland exporteerde in 2020 voor 8,8 miljard euro aan vlees en was daarmee de grootste exporteur van vlees in de EU. 60 procent van de totale Nederlandse verdiensten aan vleesafzet wordt verdiend met vleesexport en 40 procent met binnenlandse vleesafzet. Dat meldt het CBS in de nieuwste editie van de Internationaliseringsmonitor.@
Bron: CBS

tis_wat | 15-11-21 | 11:14

@AntiZanicz | 15-11-21 | 09:43: Toelevering grondstoffen (voer/meststoffen), landbouwmachines en onderhoud, transport producten, verwerking van de landbouwproducten. Het is vrij onzichtbaar voor de meeste mensen, maar marginaal is het zeker niet.

Hersenletsel | 15-11-21 | 11:17
▼ 1 antwoord verborgen

Als met die natuurgebieden de Natura2000 modderpoeltjes bedoeld worden weet je gelijk hoe laat het is. Geld gooien richting een papieren probleem. Hup boeren derhalve.

elfenstein | 15-11-21 | 09:12

Hoelang pikken we dit nog? Tergend lange kabinets formatie, hoge energie prijzen, hoge brandstofprijzen, corona maatregelen incl 2G en zwabberbeleid van kabinet Kutte III, stikstof en CO2 maatregelen en nu weer de boeren die het mes op de keel wirden gezet! Wachten tot de pleuris uitbreekt in Nederland.....

Swaffelkaffert | 15-11-21 | 09:12 | 7

alsof enig probleem aan de regering te wijten valt, buiten de formatie.

AntiZanicz | 15-11-21 | 09:41

Elfenstein U heeft gelijk als we echt boos worden is den haag zo wakker denk aan de rellen in Rotterdam zuid de anti atoomwapens de

rotator | 15-11-21 | 10:10

@AntiZanicz | 15-11-21 | 09:41: zeker wel.
Ze zouden ook eens kunnen kiezen om de rug te rechten en gaan voor Nederlands belang.
Pulsvissen mag niet van de EU? Gewoon toch doorzetten.

Activiteiten in de buurt van natura2000 gebieden verbieden? Dat gebied niet meer als natura2000 definiëren.

Etc.

Maytheforcebewithyou | 15-11-21 | 21:49
▼ 4 antwoorden verborgen

En dat alles voor een zelf geschapen probleem.

Glasgow Argus | 15-11-21 | 09:10 | 4

het door de boeren bestaande probleem, de regels gelden door heel Europa

AntiZanicz | 15-11-21 | 09:41

@AntiZanicz | 15-11-21 | 09:41:
Boerenbedrijven bestaan al zolang Nederland bestaat. Complete volksverhuizingen van miljoenen uit den vreemde dan weer niet.

Ommezwaai | 15-11-21 | 09:46

@AntiZanicz | 15-11-21 | 09:41: Feitelijk onjuist, ieder land is vrij zijn eigen stikstofnorm en -regels op te stellen, en doet dat ook.
Nederland is het braafste jongetje van de klas.

jemagookniksmeer | 15-11-21 | 09:59
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com