Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

China bouwt bewegende 1:1 Amerikaanse Carrier Group doelwit-modellen in woestijn

Gewoon voor de sier!

Social

En het heeft verder absoluut niks te maken met die voorbereidingen op de 'hereniging' met Taiwan en Bidens toezegging Taiwan militair te zullen beschermen. Maar goed, we zijn dan wel virologen, dat maakt ons nog geen deskundigen in maritieme oorlogsvoering, dus we citeren de bron maar gewoon even.

"The Chinese military has built targets in the shape of an American aircraft carrier and other U.S. warships in the Taklamakan desert as part of a new target range complex, according to photos provided to USNI News by satellite imagery company Maxar. The full-scale outline of a U.S. carrier and at least two Arleigh Burke-class destroyers are part of the target range that has been built in the Ruoqiang region in central China.

(...) The area has been traditionally used for ballistic missile testing, according to a summary of the Maxar images by geospatial intelligence company AllSource Analysis that identified the site from satellite imagery. “The mockups of several probable U.S. warships, along with other warships (mounted on rails and mobile), could simulate targets related to seeking/target acquisition testing”"

Naar alle waarschijnlijkheid wordt er getest met de onderstaande CSS-5 Mod 5 (DF-21D) en grotere CSS-18 (DF-26) anti-schip-raketten. En die op de video's lijken inderdaad vrij moeilijk te onderscheppen van bovenaf. MAAR, misschien heeft hebben US Navy laserwapens daar t.z.t. een antwoord op?

DF-21D. Lijkt idd wat stroef te onderscheppen hier

DF-26. De grotere versie van bovenstaande DF21

Reaguursels

Inloggen

Met enkele raketjes misschien niet te raken, maar Am Erika kennende zal zij wel reageren met een raketje of honderd of schijnt ze er even met een lampje erop vanuit een van haar fancy satel liedjes

Nanthabee | 09-11-21 | 18:53

Ze zullen in het Pentagon wel flink geschrokken zijn toen dit tekenfilmpje op de youtube verscheen.

Roeieber | 09-11-21 | 12:59

Geen nood. Zo gewenst springt de Nederlandse krijgsmacht bij.

Butchijo | 09-11-21 | 12:59

Iran had een drijvend model van een USA vliegdekschip dat ze als oefening aan gort hebben geschoten. En ja, Iran en China doen gezamenlijke marine oefeningen. En nee, de EU gaat als de Chinezen Taiwan binnen vallen niets doen. Hooguit tut tut roepen want die windmolens en zonnepanelen uit China voor de klimaatdoeleinden zijn even iets belangrijker dat de soevereiniteit van een soeverein democratisch land. De USA heeft trouwens wel een paar 100 militairen in Taiwan. Die kunnen er niet onderuit als één van hun door de Chinezen wordt gedood. Dat het binnenkort daar goed fout gaat is duidelijk.

forecastle | 09-11-21 | 12:28

Oefenen voor Taiwan.

Graftak | 09-11-21 | 11:02 | 1

Ah, u herschrijft de eerste zin van het artikel even?

redthehaghue | 09-11-21 | 11:29

Laat Trump zijn wat hij is en hij spoort absoluut niet maar zijn beleid ten aanzien van China was erg goed en Trump schatte het gevaar van China juist in.

Fedde71 | 09-11-21 | 09:58 | 3

Alsof China dit allemaal is gaan doen toen Biden Werd genstalleerd

Risingson | 09-11-21 | 10:17

Inderdaad. Toen Biden aan de macht kwam, begon China meteen de trom te roeren. En omdat Biden niet fel genoeg reageerde, ging China een stapje verder, met dit als resultaat.
Net als de islamieten met Europa doen.

Leffe Blonde | 09-11-21 | 10:34

@Leffe Blonde | 09-11-21 | 10:34:

Klopt! Geopolitiek gezien geldt het recht van de sterkste!

MargauxGrandCru | 09-11-21 | 10:55

Waarom het wester beter is dan China? Iedereen wil een westers paspoort en hier wonen en werken. Niemand in de rest van de wereld wil een Chinees paspoort en daar wonen en werken. Wel werken, maar dan gelijk weg als het kan. Nooit permanent wonen en hun kinderen op laten groeien en Chinees worden. Moreel gezien staat het westen boven alles en iedereen. Ook al vinden de deugers en wokers van niet.

Mokum Kosher | 09-11-21 | 09:29

De Volksrepubliek moet het vooral hebben van dreigen en ondermijnen, maar kunnen ze ook echt oorlog voeren? Veel ervaring is er niet.

DeCynischeAmbtenaar | 09-11-21 | 09:25

China heeft één doel: Militair en economisch het machtigste land ter wereld zijn, en alle middelen heiligen dat doel. Van een virusje de wereld in helpen tot het stimuleren van klimaatpaniek: Als het je tegenstanders verzwakt, dan ben jij relatief sterker.

Zeddegeizot | 09-11-21 | 09:10 | 4

@DeCynischeAmbtenaar | 09-11-21 | 09:26: Het Westen heeft, met ons idiote markt- en globaliseringsdenken, China zelf groot gemaakt. Bedank Westerse bedrijven maar die massaal productie en kennis naar China moesten overbrengen.

Bigi Bana Boy | 09-11-21 | 09:40

@Bigi Bana Boy | 09-11-21 | 09:40: Helemaal eens. Verblind door goedkope meuk uit China hebben we deze tegenstander zelf groot gemaakt.

Zeddegeizot | 09-11-21 | 10:07

Ik probeer nooit meuk uit China te kopen maar het lijkt godsonmogelijk omdat te realiseren, helaas.

Rdock | 09-11-21 | 13:30
▼ 1 antwoord verborgen

Wel gaaf als je aan dergelijke 1:1 bouwpakketten mag klussen

Gen. Maximus | 09-11-21 | 08:56 | 1

Het is niet echt 1 op 1. Het ding in de woestijn is 75 meter, een echte over de 320.
Volgens goegel urth metingen.

donkieshot | 09-11-21 | 11:52

Ik ben wel benieuwd dat als er oorlog komt met China, of alle Chinezen overal in de wereld het land worden uit geflikkerd, of in internerings kampen gestopt word net als de Japanners in WW2

Fapfap | 09-11-21 | 08:38 | 1

Mogen we dan ook even oorlog met Marokko?

Zeddegeizot | 09-11-21 | 09:07

De Chinezen weten ook dat de Amerikanen dit met hun spionnagesatellieten kunnen zien. Het is ook een niet zo subtiele boodschap.

Ivoren Toren | 09-11-21 | 07:55 | 3

De Chinezen weten dat zo nu hun piek qua macht bereikt hebben. Ze hebben hele grote problemen.

omanders | 09-11-21 | 08:06

Denk ik ook, het nationalismenis tanende, omdat de bevolking het niet beter krijgt, slecht betaald werk en alles wordt duurder terwijl de overheid lekker dinners blijft houden.in Kopieren zijn ze de beste, maar grootschalig ontwikkelen en kwaliteit leveren blijft lastig. Een Chinees wil ook gewoon vrede, een huisje, boompje beestje.

Ray Skak | 09-11-21 | 08:14

Wellicht is dat ook het enige doel van deze objecten. Een boodschap overbrengen.

Bigi Bana Boy | 09-11-21 | 09:41

Heroïsch muziekje onder een video waarin mensen elkaar afmaken.
Dat alleen is al eng.

Even kijken, waar ging het ook al weer over?
Een groepje mensen op een eiland wil niet bij een land horen.
Dat doen ze al een tijdje min of meer en dat loopt eigenlijk wel. Kun je prima mee handeldrijven en zo.
Maar, dat land heeft een regering die daar niet tegen kan omdat...

En daar wordt het vaag. Wat is eigenlijk het probleem?

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 00:48 | 3

Het probleem is dat Taiwan elke dag aan de Chinese bevolking laat zien dat er een alternatief is voor de CCP, namelijk een democratie waarin iedereen gelukkig en welvarend is. De CCP probeert de Chinezen wijs te maken dat hun systeem superieur is en Taiwan laat zien dat dat niet zo is, puur en alleen door te bestaan.

Ivoren Toren | 09-11-21 | 07:49

Het probleem is dat het bestaan van Taiwan de revolutie delegetimiseerd. Het was immers de Kwo Min Tang die het stichtte.

omanders | 09-11-21 | 08:07

@Ivoren Toren | 09-11-21 | 07:49:
Nou hebben we eerder gezien dat sommige leiders de realiteit niet willen zien en dat anderen die niet meer durven noemen. Zoals staal maken van ijzererts dat er niet is, of vogels verjagen en een sprinkhanenplaag en hongersnood veroorzaken of de analyse van anderen negeren. De realiteit bewust negeren doe je alleen als er bedenkelijke belangen in het spel zijn. Als dat zo is gaat het niet goed in China.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 08:19

Als ze ook een paar kernbommetjes afschieten krij* je een nucleaire winter. Is gelijk het klimaat probleem opgelost

Snap_het_ook_niet | 09-11-21 | 00:45

Als je de wereld ziet als een strategiespel en je "speelt" China, dan denk ik dat een aanval op Taiwan meer kans van slagen heeft als China het eerst op een akkoordje gooit met Noord Korea om tegelijkertijd samen met het Chinese landleger Zuid Korea aan te vallen. Dan hebben ze daar een numerieke meerderheid op land, waardoor Amerika gedwongen zal zijn een deel van de Amerikaanse luchtmacht in te zetten boven het Koreaanse schiereiland om deze numerieke meerderheid te compenseren. Dan blijft er minder Amerikaanse luchtmacht over voor de verdediging van Taiwan.

DutchLion33 | 09-11-21 | 00:25 | 5

Dat is een zeer aannemelijk scenario.

oh no | 09-11-21 | 08:46

Waarom de eerste stap vanuit China? Lijkt mij logischer dat de US (navo) een eerste stap doen.
Na alle dreigementen vanuit het Westen niet vreemd dat ze een volwaardig antwoord op de oorlog-machine van de Amerikanen en consorten willen.

enra | 09-11-21 | 08:51
▼ 2 antwoorden verborgen

EU en Amerika is en wordt ernstig verzwakt. Zijn meer met genderneutraliteit en heideplantjes bezig. En binnenhalen van nieuwe asielzoekers. Zoveel richt het westen niet meer uit.

Mart6037 | 09-11-21 | 00:21 | 2

Hallo, die asielzoekers kun je, net als autochtonen, prima als kannonenvoer gebruiken. En nu kunnen we ook nog vrouwen naar het front sturen dankzij seksegelijkheid.

Barre_de_k | 09-11-21 | 08:03

@Barre_de_k | 09-11-21 | 08:03: die asielzoekers worden toch uitgelegd dat ze hier alleen maar hun hand hoeven op te houden, toch? Dan is de boodschap dat ze dat ergens in een veld moeten doen wel een verwarrende en ongetwijfeld een traumatische aangezien dat veld wellicht symbool staat voor hun vlucht naar het paradijs.

oh no | 09-11-21 | 08:48

China bouwt veel na. Maar ze hebben geen ervaring met oorlogsvoering.

TRUMP | 09-11-21 | 00:18 | 3

Ow gelukkig. Kan nu gerust gaan slapen?

Mart6037 | 09-11-21 | 00:22

Wat ze wel hebben is oneindig veel chinezen onder communistisch regime

Therrie | 09-11-21 | 07:25

Geen factor, alle kennis wordt gejat of gekopieerd. Noem eens iets dat in China verzonnen is en elders nagemaakt. Oja, behalve een maaltijd.

P. Breidel | 09-11-21 | 00:14 | 6

Artificial intelligence zijn ze inmiddels echt wel verder dan het westen. Volgens mij zijn hun supercomputers ook beter dan de Amerikaanse.

Salutis Humanae | 09-11-21 | 07:29

Die boeken zijn onleesbaar.

Ray Skak | 09-11-21 | 08:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Over raketten gesproken..., onze vriend
Mad Mike is al weer bijna twee jaar dood.
Jammer, want dat soort gasten kan ik
wel waarderen.

wiener mit pommes | 08-11-21 | 23:36 | 1

Ja, in een Evel Kneevil kind of way. Maar het was me wel een oliebol eerste klas die Mad Mike.

Asteroid-B612 | 09-11-21 | 09:47

China heeft, door de vergaande economische banden met het Westen, geen enkel belang bij een grootschalig militair conflict met de VS. Maar het is onmiskenbaar waar dat zo’n enorm land als China zich niet langer door ons (en dan voornamelijk de VS) de les wil laten lezen. China heeft zichzelf altijd al als de leidende cultuur op aarde gezien, dus dat is in principe niets nieuws. Alleen hebben ze nu de macht om zich ook als zodanig te manifesteren. Wat wel gevaarlijk is, is dat de Amerikaanse hegemonie naar de kroon gestoken wordt. De VS zal niet zonder slag of stoot de nummer één positie af staan aan de Chinezen. Dat vind ik veel gevaarlijker.

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 23:31 | 3

Niemand heeft belang bij een grootschalig militair conflict. Dit geldt voor Europa en voor Amerika en zelfs Rusland je zult namelijk alleen maar zware verliezers hebben. China speelt het slim via de economische / technische weg zo pakken ze beetje bij beetje meer macht.

Amerika zelf heeft echt een mega groot probleem. Intern is het één grote puinhoop. Het conflict tussen de Dems en Reps lijkt groter dan het conflict met China. Het is behoorlijk zorgelijk hoe Amerika steeds dieper in het eigen moeras zakt. Het land is tot op het bot verdeeld... dat gaat ben ik bang niet meer goed komen...

Met andere woorden China hoeft eigenlijk niet zoveel te doen :)

movingsquare | 09-11-21 | 00:10

Er moeten toch ergens belangen zijn. Anders was dat hele conflict er niet.

AdvocatusDiaboli | 09-11-21 | 00:50

China is heel hard bezig de binnenlandse consumptie aan te jagen om minder afhankelijk te zijn van Amerikaanse en Europese vraag. Dat is dan wel weer gevaarlijk want dat zou betekenen dat ze het wellicht prima vinden om een tijdje zonder die vraag te draaien omdat ze dan weten dat de eigen economie blijft doordraaien op de binnenlandse vraag.

oh no | 09-11-21 | 08:52

Made in China!

Aap van Eva | 08-11-21 | 23:28 | 2

en daarvoor was het made in Japan en helemaal terug made in Hong Kong, kwestie van tijd en China wordt te duur. Kledingmerken zijn al jaren geleden uitgeweken naar lage lonen landen in de regio.

P. Breidel | 09-11-21 | 00:16

Kwaliteit: eerst made in Japan, toen Taiwan, dan HongKong, nu Shenzen. Beter wordt het niet.

Ray Skak | 09-11-21 | 08:24

Rare jongens, die Chinezen.

Von Knarrenstein | 08-11-21 | 23:21

Ziet er netjes uit.
Zal niet al te veel kosten.
Beetje oefenen. Waarom niet?
Al was het maar voor de marketing.

Thaiseladyboy | 08-11-21 | 23:20

Noem mij één krijgsmacht die zich niet volcontinu bezighoudt met het analyseren van mogelijke tegenstanders. Dus waarom ineens die gespeelde verontwaardiging/paniek?

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 23:17 | 1

Het analyseren van mogelijke tegenstanders is het probleem niet. Maar wat wel een probleem is dat er slechts ruimte is voor één nummer 1. Wie heb je liever China of the USA? China wil de wereld gaan domineren (als ze dat al niet doen) dan is elke move die ze maken reden voor enige paniek al helemaal als er militaire ontwikkelingen bij komen kijken.

movingsquare | 09-11-21 | 00:25

Ze kunnen zich beter met kernfusie bezig houden...

wiener mit pommes | 08-11-21 | 23:17

Gelukkig houdt het Amerikaanse leger zich helemaal niet bezig met het analyseren van mogelijke tegenstanders en het voorbereiden op confrontaties met andere mogendheden.

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 23:14

Ach China weet de wereld nu al te ontregelen met behulp van virussen. Kun je in elke schoenzool overal mee naar toebrengen. 3 virussen verder en NL is failliet.

Phantomas | 08-11-21 | 22:58 | 4

Je weet dat we eerst in Rotterdam met dat spul aan het klooien waren, en dat de Amerikanen vuistdiep in dat onderzoek zitten? China heeft covid-19 niet bedacht. Ze hebben sinds het buskruit sowieso niet veel bedacht.

Sjors W. | 08-11-21 | 23:10

@Sjors W. | 08-11-21 | 23:10: ze zijn in ieder geval wel zo slim om nagenoeg alle belangrijke uitvindingen, patenten, ontwerpen, etc. in no time te kopieren en te evolueren. Kijk naar de chinese auto-industrie. Het is stilte voor de storm. We kunnen niet meer om ze heen.

Phantomas | 08-11-21 | 23:15

@De Blauwe Baviaan | 08-11-21 | 23:07: Dat is een Koreaan

P. Breidel | 09-11-21 | 00:09
▼ 1 antwoord verborgen

Gelukkig is er de USNS Harvey Milk

Schwanzeleber | 08-11-21 | 22:53

Gaan die Chinezen nu bij iedere raket die ze afvuren van die teringherrie draaien. Dan begin ik toch wel een beetje bang te worden.

Febofiel | 08-11-21 | 22:42

De chinezen zijn allang wereldleider. Hebben havens mijnen grondstoffen in bezit over alle continenten. Produceren vrijwel alle tech voor de rest van de wereld.  Ongeveer 150 steden met meer dan 1 mijoen inwoners (vrijwel niemand kent er meer dan 5) . Van alle mensen is 25 % Chinees. Hebben gezond wantrouwen tegen moslims en islam. China  kan doen wat ze willen. Is bereid levens te offeren voor hun zaak als dat nodig is. Kunnen kneiterharde maatregelen uitvoeren zoals covid 19 lockdowns  Ik wordt liever onderworpen door een  chinees dan door islam of woke dictatuur..

wie zal het zeggen | 08-11-21 | 22:39 | 3

Ik laat me door niemand onderwerpen. Door niemand, Ook al heb ik geen fake naam, zoals de meeste hier, dan nog niet!

Art Vasch | 08-11-21 | 23:21

@Art Vasch | 08-11-21 | 23:21: Ook niet door de EU?

Hoorneslaan | 08-11-21 | 23:46

En hoeveel coke gaat er door die havens?
En waarom niet, is de volgende vraag.
De juiste vragen stellen.
China is zo gek nog niet...

Wisselend_2014 | 09-11-21 | 00:05

Hebben de Chinezen al lebensraum nodig?

Hadena | 08-11-21 | 22:30

Ja , leuk filmpje, maar op het moment dat China de Amerikaanse vloot in de gele zee "nuked" is een een half uur later iedere stad met meer dan 1000 inwoners in China van de aardbodem geveegd in een nucleair vuur.

me163komet | 08-11-21 | 22:25

Van het rode naar het gele gevaar. Enge ontwikkeling.

Patrick-Haemers | 08-11-21 | 22:23 | 1

Het Rode gevaar was een stuk inzichtelijker.

oh no | 09-11-21 | 08:55

Iedereen die zich af vroeg: Hoe heeft het kunnen gebeuren dat Hitler Duitsland bewapende, openlijk op oorlog aanstuurde, en vervolgens pas in greep toen het veeeel te laat was?
Nou, zoals wij nu met China omgaan. Xi is toch tamelijk duidelijk. Maar laten we vooral pas ingrijpen als China de halve wereld in een oorlog gestort heeft.

TheEgg | 08-11-21 | 22:22 | 6

@Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 23:19:
Hoeven ze niet, maar je hoeft ze ook geen vrij baan te geven.

Sjors W. | 08-11-21 | 23:27

@Sjors W. | 08-11-21 | 23:27: Zeker niet. Het is geen fijn systeem.

Bigi Bana Boy | 08-11-21 | 23:32

Amerika is met marshall hulp groot geworden
Al die gesneuvelde amerikanen en canadezen maakt hun niet uit

Therrie | 09-11-21 | 07:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Amerikanen zien veel meer.

Braco.me | 08-11-21 | 22:22 | 1

Nee maar wel een potentiële grootmacht die Europa als alliantie kon binnenvallen neutraal gesteld.

Braco.me | 08-11-21 | 22:23

Is deze info dan wel betrouwbaar? Moet even denken aan de wapens die Saddam destijds zou bouwen, maar dat bleek achteraf niet juist.

Jan, Leiden | 08-11-21 | 22:18 | 2

Nee joh, alle experts waren het erover eens. Wappie

Ron_Paul | 08-11-21 | 22:33

Chinezen kennende zal het wel vol gebreken zitten of gewoon nep.

De Blauwe Baviaan | 08-11-21 | 22:39

Kan me niet voorstellen dat er ooit binnenkort een allesvernietigende oorlog komt. Hoop dat dit anderen ook een gevoel van opluchting geeft.

RickTheDick | 08-11-21 | 22:14 | 4

Als Feyenoordfan stelt dit mij inderdaad wel gerust.

Sjors W. | 08-11-21 | 22:48

@Sjors W. | 08-11-21 | 22:48:
Een Feyenoordfan heeft in ieder geval leren omgaan met teleurstelling.

* Il Principe * | 08-11-21 | 23:04

Gaan jullie de chinese muur ook onderkladderen zoals in Berlijn?

Sjakkie van de Hoek | 08-11-21 | 23:23
▼ 1 antwoord verborgen

Ze zijn gewoon klaar voor de zeespiegelstijging.

Shoarmamasutra | 08-11-21 | 22:06

Siewert heeft er al 5 bij aliexpress besteld. Levert ie gratis door aan Defensie.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-11-21 | 22:01

Gaaf die nieuwe koude oorlog propaganda filmpjes. Waar de VS in prachtige animaties lesbo's ronselt voor het legercorps krijgen we dit soort animaties uit China.

ultraman | 08-11-21 | 21:58

Who needs China as an enemy when you have Hugo

SinisterNL | 08-11-21 | 21:56

Soort van Schwerer Gustav, nice.

FogerRederer | 08-11-21 | 21:56

China kan wellicht de jaarlijkse stoomboot problemen oplossen, hoorde dat nu de stuurinrichting van de boot defecten kent.

dhrat | 08-11-21 | 21:53

Laketje bai?

Hemmenaar7 | 08-11-21 | 21:52

Tijdens de koreaanse oorlog had Douglas MacArthur het idee om china te nuken. Volgens hem waren 20 atoombommen genoeg om het land de steentijd in te manouvreren.

wijsvinger | 08-11-21 | 21:51 | 1

Dan had jij nooit een iPhone gehad. Of een heel dure.

Beste_Landgenoten | 08-11-21 | 22:03

Ik stel voor iets minder laatdunkend te doen over chinese en russische wetenschap en wapentuig. De US en zeker Europa lopen op sommige gebieden volkomen achter de feiten aan.
Lees voor de grap eens iets van sun-tzu, von clausewitz of machiavelli. Eeuwenoud , maar zeker niet outdated.

Dr.Utker | 08-11-21 | 21:48 | 8

China heeft een anti satelliet supersonisch raket om de aarde laten vliegen en een dummie satelliet aangevallen. De afgevuurde projetiel of laser miste zijn doel. Maar de boodschap kwam wel over in Amerika.
Ik geloof dat het in het voorjaar van dit jaar was dat in een Amerikaanse marine haven aan de westkust een marine schip spontaan in brand vloog. Het schip heeft dagenlang in brand gestaan. Ik heb over een schip van staal versterkt met stalen protectie platen. Wat heeft er zolang gebrand? Niet lang daarvoor was op dezelfde wijze een chinees stalen marine schip afgebrand. Week of wat geleden had een Amerikaanse onderzeeër avernij opgelopen in de Chinese zee. De Amerikaanse onderzeeër was in aanvaring gekomen met een onbekend iets. China heeft zeer geavanceerd torpedo's die een bereik hebben van china tot de Amerikaanse westkust. China bouwt zijn eigen ruimtestation en een station op de maan. China heeft grote invloeden in Amerika en Canada. Chinese regering heeft afgelopen week het volk gevraagd om voedsel in te slaan voor een jaar. Er staat zeker wel iets te gebeuren.

jitro | 08-11-21 | 22:47

Een wokfeest van een paar maanden denk ik

Sjakkie van de Hoek | 08-11-21 | 23:26

Onderschatten van de vijand is zo'n beetje de grootste blunder die je begaan kan ja.

Abject | 08-11-21 | 23:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Zou wel eens een kunstmatige riffen kunnen wezen maar dan op het droge voor het dierenrijk in de woestijn zoals reptielen en slangen.

steekmug | 08-11-21 | 21:46

Voor de mensen die denken. Als ze Taiwan pakken heb ik daar zelf weinig last van.

Fout. De hele chipproductie is in feite een monopolie van een aantal bedrijven. (Dat wilt zeggen, een aantal bedrijven werken samen , elk met hun eigen stukje in het proces, om vrijwel alle processors in de wereld te produceren.)

De ontwikkelaars zijn er een aantal (Intel, Apple, Nvidia enz) maar de fabrikant zijn er twee. Samsung en TSMC. Waarvan TSMC by far de grootste is. Als je als vijandig land de wereldwijde chipmarkt in handen wilt krijgen moet je TSMC in handen krijgen. En de T van TSMC staat voor Taiwan. Daar vindt dan nu ook de meeste productie plaats.

Als Taiwan in handen van China zou vallen, zou dat een ramp zijn, zeker als China vervolgens verder zou willen gaan met oorlog. En wanneer ze Taiwan aanvallen is dat sowieso hun doel. Besef dat in veel raketten ook gewoon chips zitten.

Dankzei Trump zijn ze nu ook een fabriek in de VS aan het bouwen, maar het duurt nog wel even voordat die af is.

Sowieso zou Taiwan aanvallen een slimme tactisch zet zijn om vervolgens de rest van het westen aan te vallen. En zelfs als ze dat niet deden zal een ieder het direct gaan merken.

Overigens is ASML een andere speler in dit monopolie. De Nederlandse overheid doet er dus verstandig aan goed in de gaten te houden of er geen IP vanuit ASML naar China lekt.

Iets wat nu al gebeurd: https://bits-chips.nl/artikel/asml-suspects-stolen-ip-is-being-commercialized-in-china/#:~:text=ASML%20is%20concerned%20that%20a,early%20to%20go%20to%20court Waarom zou China het toch belangrijk vinden om dit zelf te kunnen.

We zijn sowieso al veel te afhankelijk van China en zouden er als westen verstandig aan doen om die afhankelijkheid asap af te schalen naar 0. Dat is een miljard keer belangrijker dan die onzinnige klimaatmaatregelen.

DerUnterMensch | 08-11-21 | 21:46 | 6

Hehe, eindelijk iemand die het ziet. Er is gewoonweg geen discussie mogelijk, Taiwan moet en zal onafhankelijk blijven. Het is een te belangrijke spil in het geheel.

tjongerschans | 08-11-21 | 22:14

@Nuuk | 08-11-21 | 22:00:
Hsinchu is een stad met een half miljoen inwoners. Niet 1 fabriek. Reken er maar niet op dat die in handen van de Chinezen komt. Dat wordt opgeblazen, mochten de Chinezen binnenvallen.

* Il Principe * | 08-11-21 | 23:08

juist, al eerder gemeld.Timmerfrans zal, i.g.v. oorlog, de grootste domme idioot van Europa worden genoemd....

nobodiesunmighty | 08-11-21 | 23:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Maar wij hebben militairen die hun gezicht in een regenboog kunnenn schminken.

sokkenpluisje | 08-11-21 | 21:45

Nuuk them.

hotnot | 08-11-21 | 21:44 | 2

OK.

Nuuk | 08-11-21 | 21:58

Een kort en helder advies. Hou ik van.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-11-21 | 22:02

De chinezen weten dat de yanks dit via satellieten zullen zien. Duidelijk dat ze de yanks een boodschap geven. Ze kunnen de carriers wel thuis laten. Het is wel wat anders dan kerels in jurken of in pyjama.

AntiZanicz | 08-11-21 | 21:44

Seit 5:45 Uhr wird jetzt zurückgeschossen!
Ten aanval! Schop de gokchinezen en de frietchinezen buiten.
Waar is mijn frikandel-lanceerinstallatie?

Nonkel Frituur | 08-11-21 | 21:41

leuke animatie. weing kans . usa schiet h'm bij de lancering al kapot en de site dus ook.

newray | 08-11-21 | 21:40

Verdorie, ze hadden ook al een kopie van de Eiffeltoren, Disneyland en Giethoorn. We moeten ons echt zorgen gaan maken.

Sinterbikske | 08-11-21 | 21:39

chinese republiek bestaat binnenkort 75 jaar en weet al wat het voor de verjaardag wil hebben.

Dr.Utker | 08-11-21 | 21:38

Houden ze wel rekening met de CO2 uitstoot alsjeblieft?

xpto | 08-11-21 | 21:36

hey psstt, qantum computer simulaties.

28 | 08-11-21 | 21:33

Even wat anders: Er cirkelt nu al zo'n 40 minuten een helicopter over m'n dak. Inmiddels heb ik al uitgevonden dat het politie is.
Weet iemand waar je actuele informatie kan vinden over waar de politie mee bezig is?
Bij voorbaat hartelijk dankl!

SNAFU | 08-11-21 | 21:32 | 12

@wijsvinger. Pap niet nee, maar wat ze daarentegen wel weer graag lust rijmt weer op Joris.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-11-21 | 21:58

Wezen zijn kinderen zonder ouders.

Gaat het niet dan? | 08-11-21 | 22:47
▼ 9 antwoorden verborgen

Maar wij hebben dan weer vrachtwagens in het leger die geen doorsnee brug onderdoor kunnen of een tunnel in kunnen rijden.....de reclamejongens van die "even Apeldoorn bellen" reclame hadden hem niet kunnen bedenken.

Kaal-dik-en-lelijk | 08-11-21 | 21:29

Ik ga het niet zeggen.

Brabeaulander | 08-11-21 | 21:28

Geen reden tot paniek: China copieert al jaaaaaaren alles wat los en vast zit.

klimgek | 08-11-21 | 21:28

Bij ons in t dorp verkopen ze al DF-21D loempia's. Worden sneller dan t geluid geleverd en enige tijd na t eten veroorzaken ze flink geluid.

Wassila | 08-11-21 | 21:26
-weggejorist-
hallofreen | 08-11-21 | 21:21 | 3

Gelukkig dat Europa ook gewoon zijn woordje meespreekt aan deze tafel van Starwars-achtige wapenontwikkeling. Zodat het ook gewoon zijn eisen neer kan leggen, wanneer het dat haar zint.

Oh nee.

konjodebonjo | 08-11-21 | 21:20 | 3

Inderdaad zal China de EU wat serieuzer nemen dan de yanks met pres Bonkers.
De EU kan over land gewoon handelen.
Misschien moet China de Chinese zee als thuis ervaren. Het is Baja California niet of de Baai van st Lawrence. Dus waar bemoeit iedereen zich mee?

AntiZanicz | 08-11-21 | 21:42

@AntiZanicz | 08-11-21 | 21:42:
China neemt de EU net zo serieus als dat onze kat een gevangen muis serieus neemt. Eerst sleept ie hem naar binnen, speelt er wat mee, laat hem even een stukje lopen of is even totaal ongeïnteresseerd in het reilen en zeilen van die muis. Totdat mevrouw kat het genoeg vindt, de muis in een paar tellen doodbijt en binnen een minuut of 2 opsmikkelt.

Binkoo | 08-11-21 | 22:13

Dit soort berichten doet mij dus helemaal niks. Volstrekt oncontroleerbaar, vaag en manipulatief. Ik hoor wel wanneer de troepen ten strijde trekken.

Amsterdamsko | 08-11-21 | 21:17

Het lijkt er veel op, als je een beetje door je wimpers kijkt.

Normpje | 08-11-21 | 21:15 | 2

Die Chinezen doen niet anders toch?

ReyNemaattori | 08-11-21 | 21:50

China en hun Sudeten-Chinezen.

Duwbak_Linda | 08-11-21 | 21:13

Wat toevallig. Net vandaag een loempia gegeten.

Sinaslolly | 08-11-21 | 21:12 | 1

Komt wel heel dichtbij zo he?

Quantum Suicide | 08-11-21 | 21:29

Ik moet de Chinezen niet.

Transgender-Airlines | 08-11-21 | 21:09 | 4

@Hotseknots, onzin.. Oorlog brengt enkel verliezers. Veilig in NL opgegroeid zeker ?

Xaffier | 08-11-21 | 22:22
▼ 1 antwoord verborgen

Heeft dan echt niemand door dat china al jaren een oorlog voert die de conventionele wijze van oorlog voeren ver overstijgt zowel in kosten efficiëntie als doeltreffendheid?

We hebben al lang verloren.

Denkhetnjet | 08-11-21 | 21:08 | 11

@* Il Principe * | 08-11-21 | 21:37: En wat is een beproefde methode om de binnenlandse aandacht van een recessie af te leiden---? Juist.

Tikkie Terug | 08-11-21 | 22:53

@* Il Principe * | 08-11-21 | 21:37: Dus eigenlijk zitten we te kijken naar het ontwikkelen van een interbellum en is het afwachten of china een oorlogseconomie opstart om zelf maar overeind te blijven?
Aan de andere kant, mijn ervaring is dat china goed is in kopieren, maar slecht is in zelf nieuwe dingen ontwikkelen, dus heel veel verder dan "wij" zijn ze niet, hooguit op gronden waar wij zelf op ethische punten een bezwaar hebben om verder op te gaan, zoals genetische manipulatie en andere biologische aanpassingen aan bijvoorbeeld mensen.

Dezenaamhier | 08-11-21 | 23:25

Ik gooi er even een paar in: totale superioriteit, AI, controle van globale logistiek, controle van vrijwel alle grondstoffen, geen gedoe met democratie, geen gedoe met ongewenste import laat staan de wens dat te onderhouden, vrijwel eindeloze workforce etc. Ben ik Biden of Verhofstad met holle retoriek vergeten? Wuhan?

Denkhetnjet | 09-11-21 | 06:56
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik hou het bij een Chinese fontein met oud & nieuw en zevenklapper die ik nog heb liggen van 5 jaar geleden.
( stiekem afsteken dan)

laurentius | 08-11-21 | 21:05

Ik denk dat wanneer China Taiwan inneemt de US geen reet doet.

TheBigKirth | 08-11-21 | 21:03 | 14

@Duwbak_Linda | 08-11-21 | 21:14:
Met matrozen die sam-bal-bij schreeuwen terwijl ze net doen of ze met een plastic kanonnetje schieten en matrozinnen die hun slipje omhoog gooien...

Breinbrouwsels | 08-11-21 | 21:45

De VS heeft geen enkele bondgenoot als ze Taiwan militair gaan steunen. Bovendien mag China dat gewoon inlijven, zoals reeds lang geleden werd overeengekomen. Dus de VS willen hun ballen laten zien, tot het erop aankomt. Dan geven ze niet thuis.

Bakkeleures | 08-11-21 | 22:26

@Kapitein Sjaak Mus | 08-11-21 | 21:45: pardon? wat zouden wij nu nog met een WO2 schip moeten? De nieuwe Karel heeft een flink dek voor NK-90 Chinook en ook Osprey

AntiZanicz | 08-11-21 | 22:30
▼ 11 antwoorden verborgen

Handig dingetje.
Hij kan ook goed ontploffings buiten de stratosfeer ontwijken zo te zien.

Asteroid-B612 | 08-11-21 | 21:03 | 3

Ziet er leuk uit in een animatie, maar zo werkt dat in de praktijk echt niet.

Muxje | 08-11-21 | 21:13

@Muxje | 08-11-21 | 21:13: Kweenie. Ben nog nooit buiten de stratosfeer geweest. Voor vuur en ontploffings heb je toch zuurstof nodig ? Dat heb je daar helemaal niet !

Asteroid-B612 | 08-11-21 | 21:19

Captain America mist nog in het animatie filmpje.

impy | 08-11-21 | 21:23

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com