Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Het Wonder van Portugal'

Nee niet Louis van Gaal

Hedenweekend in het Algemeen Dagblad: een lang verhaal over hoe het kleine Portugal de grote pandemie bedwong onder leiding van een legermeneer die na rampzalige kerstbesmettingen een land van veelal lageropgeleiden naar de nationale priklocaties leidde. Het wonder van Portugal, wordt de vaccinatiegraad genoemd.

Vandaag in Nederland: duizenden mensen op het Malieveld die demonstreren tegen een QR-samenleving waarvan al lang is aangetoond dat ie niet werkt, omdat de vaccins wel beschermen maar niet “volledig” (dat bestaat namelijk niet) en niet langdurig en dus ook QR-dragers het virus kunnen hebben en (over)dragen. Ook op dat Malieveld: mensen die “zelf onderzoek” hebben gedaan en concluderen dat het vaccin een vorm van vergif is die van alle zelfstandig denkende Dunning-Krugers slaafse schapen van Klaus “Great Reset” Schwab, Bill “Gentherapie en nanochips” Gates en Hugo “Kan Niks” de Jonge moet maken.

De grap zit in het woord ‘lageropgeleiden’ in de eerste alinea van dit topic. Want in Portugal doen mensen geen eigen onderzoek, en al helemaal niet op Facebook. In Portugal kweken ze kurk, telen ze wijndruiven en drinken ze Super Bock en Sagres bij de lunch, of al eerder op de dag. En luisteren ze naar een legerleider als die ze in een harde oorlogsmetafoor maar daarmee helder en recht in hun gezicht vertelt dat je kans op het overleven van corona significant toeneemt als je collectief de virusbom ontwapent en tot een relatief ongevaarlijke sluipschutter reduceert.

In Nederland kijken mensen, die zelf onderzoek doen, naar videootjes van de complotmarmot en interviews bij Café Weltschmerz of weten ze net die ene IC te ontwaren waar deze week toevallig drie van de drie coronapatiënten wél gevaccineerd waren. Vervolgens horen ze daar medische gelegenheidsberoemdheden glashard over liegen in een politiek achterkamertje. Daarna werpen ze een blik op hun hbo-plus-diploma op de muur en denken: ha, zie je wel, beter niet prikken!

Het wonder van Portugal is helemaal geen wonder, maar een gezonde samenloop van omstandigheden waarin een klein beetje zelfstandig luisterschap naar eerlijk leiderschap leidt tot een collectieve verbetering van de volksgezondheid, nadat het land één kerstmis de regels los liet die tot een dodental des doods leidde. En nu zie je nog wel een boel mondkapjes in winkels en op drukke plekken, waaronder soms ook buiten, maar hoeft er niets gehandhaafd te worden omdat de grootste risico’s zijn uitgebannen. Of liever: zijn weggeprikt. Het “wonder” zit in een klein flesje en gaat via een prikje in de bovenarm van iedereen die dat wilde en in Portugal wilde bijna iedereen dat - ongedwongen. Voilà. Vrijheid.

Maar Nederland,

waar door beeldvorming gestuurd reactief beleid de koers bepaalt in plaats van functioneel proactief beleid dat op een volwassen manier wordt gecommuniceerd aan een land vol (al dan niet zelfverklaard) intelligente mensen, doet liever zelf onderzoek. Want Nederland is zo ontzettend vol van zichzelf en zijn gezonde verstand en goede scholing en eigen onderzoek, dat Nederland soms zelfs trots lijkt als het op internationale kaarten de grootste pieken laat zien, omdat Nederland de grootste namedropper van zijn eigen naam is en elke dag kijkt of er in de buitenlandse kranten nog ergens iets over Nederland wordt gezegd.

En Nederland is dan trots omdat Nederland denkt dat het zich niet gek laat maken door clowns als Hugo de Jonge, door wie Nederland zich aldus knettergek laat maken. Mede omdat hij niks kan en dat verbergt achter ergerlijke arrogantie. En omdat hij liegt over coronapassen die nooit ingevoerd zouden worden. En omdat we een premier hebben die zo beschadigd is door zijn eigen machinale, burgervermalende doctrine dat hij geen hard en geloofwaardig leiderschap meer kan tonen, laat staan dat mensen hem nog geloven na tien, twaalf jaar van chronische oneerlijkheid. Want Nederland is hoogopgeleid en kijkt dwars door de leugens van die luie langstudeerder heen. Leer Nederland zulke types kennen, nietwaar?

Aldus heeft Nederland nu een chronische coronasamenleving met QR-codes die steeds verder uitgebreid worden middels een infrastructuur die nooit meer weg zal gaan omdat ie ook heel handig naar andere toepassingen uitgebreid kan worden - en daarmee leidt eigen onderzoek naar de risico’s van toenemende onvrijheid tot toenemende onvrijheid en kan Nederland uiteindelijk heel hard ZIE JE WEL roepen, omdat Nederland graag terugredeneert vanuit conclusies die uit eigen onderzoek zijn voortgekomen. Het zit in al ons beleid verankert en daarom werkt er steeds minder.

Portugal heeft daarentegen een endemische coronasamenleving en dat komt niet alleen door beter weer: in Portugal gingen meer mensen om een prik, en in Portugal hebben de politici geaccepteerd en hardop gezegd dat 'zero covid' nooit zal kunnen. Maar Portugal is gemiddeld lager opgeleid, dus vanuit Nederland kun je lekker lachen om die slaafse Portugezen. Die vervolgens lekker niks terug zeggen, want ze kweken kurk en ze maken wijn en die drinken ze dan lekker samen op omdat Portugezen graag buitenshuis eten met vrienden, collega’s en familie. En zo lacht Portugal als laatst. Het wonder van Portugal is een spiegel die de Nederlandse arrogantie toont - en die is niet verwonderlijk.

NUANCE, blijkt uit eigen onderzoek op internet

Social

Reaguursels

Inloggen

Maurice de Hond had vanochtend ook een artikel over Portugal geplaatst. Het gunstige weer helpt wel ig gedeeltelijk. Ik stel voor om extra CO2 de lucht in te pompen om onze zorg niet te overbelasten.

Pierke Smulders | 08-11-21 | 12:58

Wat jammer dat u zeer belangrijke en sturende achtergrond elementen uit de discussie niet meer benadrukt, mn in de NL situatie:
1. Politieke ego's
2. De grote geldstromen en belangen die ermee zijn gemoeid.
3. De verstrengeling van topposities met die geldstromen.
4. Geen podium voor en/of ridiculisering van critici.
De gezaghebbende The British Medical Journal publiceerde 2 november een artikel over Pzifer:
kernwoorden:
intimidaties, ontslag van critici, vervalste data richting fase III trials, ondergekwalificeerd personeel.
Dat zijn nogal punten om over na te denken als je een halve wereldbevolking wit inenten.
Dit zijn punten die ons allemaal zouden moeten bezighouden, zowel voor- als tegenstanders:
De talrijke verbroken beloftes, politiek draaien, de onlogica, 't systematisch stigmatiseren van andersdenkenden en tegenstanders, de censuur, het structureel onvermeld laten van massale wereldwijde protesten, de buitenproportionele dwang zoals in Australie, Pfizer als immoreel belasting ontduikende multinational, etc. Mijn onvrijheid van vandaag wordt die van u morgen:
BMJ:
Revelations of poor practices at a contract research company helping to carry out Pfizer’s pivotal covid-19 vaccine trial raise questions about data integrity and regulatory oversight. Paul D Thacker reports

But, for researchers who were testing Pfizer’s vaccine at several sites in Texas during that autumn, speed may have come at the cost of data integrity and patient safety. A regional director who was employed at the research organisation Ventavia Research Group has told The BMJ that the company falsified data, unblinded patients, employed inadequately trained vaccinators, and was slow to follow up on adverse events reported in Pfizer’s pivotal phase III trial. Staff who conducted quality control checks were overwhelmed by the volume of problems they were finding. After repeatedly notifying Ventavia of these problems, the regional director, Brook Jackson, emailed a complaint to the US Food and Drug Administration (FDA). Ventavia fired her later the same day. Jackson has provided The BMJ with dozens of internal company documents, photos, audio recordings, and emails.
www.bmj.com/content/375/bmj.n2635

matrixbluepill | 08-11-21 | 11:32
-weggejorist-
belikewater | 08-11-21 | 09:48

Vaccinatie graad is een kpi van bestuur niet van het volk.
In 2009 hadden ze het circus niet nodig en was de vaccinatiegraad gelijk.

PipoClownde | 08-11-21 | 00:18

Aight! We zijn hooggeleid G!

KritischeKrikker | 07-11-21 | 23:04

"een QR-samenleving waarvan al lang is aangetoond dat ie niet werkt"

Nee, er is niet aangetoond da hij niet werkt. Er zijn natuurlijk allerlei bedenkingen, er zijn redenen aan te voeren waarom het niet zou werken, maar het is niet AANGETOOND.

Om het echt aan te tonen zou je een experiment moeten doen met het daadwerkelijk invoeren en handhaven. Liefst dan b.v. Zuid-Holland wel en Noord-Holland niet en Overijsel wel en Drente niet. Dan heb je wat vergelijkingsmateriaal. Dan kun je wat aantonen. Maar als allerlei wappies die geen kaas gegeten hebben van kansberekening, iets roepen zonder enige cijfermatige onderbouwing, dan is dat niet hetzelfde als iets aantonen.

ParadiseLost | 07-11-21 | 22:27

Volgens mijn correspondent in Portugal is die hoge vaccunatiegraad een leugen in de dorpen. Of dat waar is weet ik niet.

aflaatverkoper | 07-11-21 | 20:39 | 1

Ga er maar van uit dat dat waar is. Geluk bij ongeluk: het plateland is erg dun bevolkt. Wij zien alleen de cijfers van Lissabon, Porto en Faro.

Brulboei_61SB | 08-11-21 | 06:55

Gelukkig is niet iedereen een wappie, er is ook nog prikangst, maar daar hoor je helemaal niemand over, laat staan dat die mensen geholpen worden. Ondertussen worden ze gewoon op de wappiehoop geschoven in de statistieken.

j0shua | 07-11-21 | 20:22 | 2

Er zijn in allerlei steden speciale uren voor prikangstigen die dan met meer tijd en geduld in een prettiger setting kunnnn.

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 20:25

Wat is een HBO plus diploma?

coitus reservatus | 07-11-21 | 20:13

Verse sardines en andere vis. Port.

J.Cash | 07-11-21 | 20:05
-weggejorist-
Joris Beltsin | 07-11-21 | 19:46 | 2

Ik ben meer onder de indruk van het wonder van Denemarken en van Zweden. Nu is Zweden een klote deugstaat, maar toch hebben ze de zaken goed in de hand, zonder bizarre lockdowns en repressieve meuk. Denemarken idem. Maar al te graag schreven de media met hoongelach hoe slecht het beleid daar was en hoe mis het daar dan ook ging. Inmiddels hoor je er niets van.

Wat nog een extreem goed voorbeeld is..... is FLORIDA.
De Democraten namen maanden DeSantis op de hak, maar inmiddels is Florida het beste jongetje in de klas in de hele USA. En dan zonder repressieve maatregelen. Hoor je helemaal niets meer van. Want dat soort Republikeinse successen past niet in de deugidiologie.

Lafayette | 07-11-21 | 19:42 | 3

Het wonder van Zweden? Vooralsnog een van de hoogste covid mortaliteiten van alle westerse landen.

nieuwe_Deen | 07-11-21 | 23:04

Precies dat.
Aan het begin van de 'coronacrisis' hebben experts - die die selectief genegeerd werden en worden - ervoor gewaarschuwd dat NPI's alleen maar zullen zorgen voor het voortslepen van 'de crisis'.
Ze blijken gelijk te hebben gehad.

Darwinian | 08-11-21 | 07:03

In Portugal wordt het maatschappelijk debat niet gevoerd door Jomanda's en veganisten die denken dat ze er verstand van hebben. In Portugal willen ze gewoon niet ziek worden. En ze hebben allemaal families met oma's en ouwe tantes er in, en die willen ze ook niet ziek maken.
-
In dit compleet ontheemde en ontwortelde land laten wij dansleraren, kruidenvrouwtjes, Klaziena's uut Zalk, influencers en kerk- en moskeegangers rustig hun gang gaan - alsof vrijheid van godsdienst en de integriteit van het lichaam ook maar ene reet te maken zouden hebben met een nood (HALLOO!) situatie waarin wij gerust van elkaar mogen eisen (jawel!) dat hij of zij even een spuitje haalt.

bisbisbis | 07-11-21 | 19:38 | 3

Prima verwoord.

Nietgek | 08-11-21 | 01:01

Ja schitterend verwoord. Heel creatief en zo. Maar waar is de nood precies?

luistukvreten | 08-11-21 | 08:18

Sorry van Rossem, maar hier ga je toch echt de mist in.

Nederland is niet hoogopgeleid. Het HBO bestaat uit allerlei vage pretstudies en het niveau is belachelijk laag en wordt elk jaar lager omdat anders het slagingspercentage te veel zakt.

Afgezien daarvan ligt de oorzaak helemaal niet in laag- of hoogopgeleid zijn. De gemiddelde Deen is hoger opgeleid dan de gemiddelde Nederlander (want gratis studeren), en toch is de vaccinatiegraad in Denemarken hoger. Daar gaat je hypothese dus al volledig de prullenbak in.

Ik denk eerder dat men in Portugal wellicht een regering heeft die nog enigszins te vertrouwen is. En dat men daar nog wel regelmatig samenkomt met familie en vrienden om een hapje te eten en eens een discussie te voeren, in plaats van alleen thuis te zitten en maar weer eens een gratis Youtube videootje te kijken van Café Weltschmerz.

nieuwe_Deen | 07-11-21 | 19:26 | 4

We vervangen de ene vage hypothese gewoon door een andere.

luistukvreten | 08-11-21 | 08:19

In Portugal is wel net dd begroting afgeschoten door de communisten en er komen nu nieuwe verkiezingen.

De Eierbal | 08-11-21 | 08:29
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist en opgerot-
Sans Comique | 07-11-21 | 19:17

Sociologen bedenken ook altijd achteraf een verhaaltje bij de cijfers.

Joris Beltsin | 07-11-21 | 19:11 | 1

Beter dan andersom.

luistukvreten | 08-11-21 | 08:20

Bla-di-bla bullshit, @van Rossem.
Het Covid-19 dodenaantal vorig seizoen piekte in Portugal (28,6 doden per miljoen inwoners - 1 feb 2021) ongeveer 20 dagen na Nederland (6,2 doden per miljoen, 9 10 januari 2021)

In Portugal vielen dus bijna 4,5x zoveel doden per miljoen dan in Nederland.
Daar is dus het resterende sterftepotentiaal een stuk geringer dan in Nederland.
Portugal had in de 'eerste golf' bijna geen sterfte (en niemand was gevaccineerd!) dus een relatief hoog sterftepotentiaal in het 2e griepseizoen.
(zie ook wet van Farr)

Nu zien we:
Nederland: 1,12 doden per miljoen inwoners
Portugal: 0,56 (exact de helft) doden per miljoen inwoners

Eens kijken wat de 'score' van Portugal over een weekje of 3 is in verhouding tot de score van Nederland nu.

Sowieso,
Het vaccinatiegraadverschil tussen NL en Portugal zal gering zijn in de leefttijdscategorie waar de meeste doden te betreuren zijn, de 70+ers

De rest is gerommel in de marge.

Darwinian | 07-11-21 | 18:54 | 2

Feitelijkheid is een mooi ding, sjapo. Wel bronnetjes svp.

Zeddegeizot | 07-11-21 | 19:07

@Zeddegeizot | 07-11-21 | 19:07:
U vraagt, wij draaien:
https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer

Even landenselectie aanpassen en spelen met de tijdlijnschuifknoppen.

Veel plezier.

Darwinian | 08-11-21 | 06:57

Je hebt antivax-wappies en vax-wappies.

aflaatverkoper | 07-11-21 | 18:49 | 1

Klap klap

luistukvreten | 08-11-21 | 07:37

Als de wetenschap ons in de steek laat, snel overschakelen naar anekdotes.

Rest In Privacy | 07-11-21 | 18:49

Portugal en het wonder van schieten met een kanon op een mug. En gelukkig woon ik niet in een land waar de inwoners zo makkelijk en massaal geloven dat het een goede zaak is als je overal en altijd mondkapjes draagt. Voor een virus kent een mondkapje dezelfde doordringbaarheid als kippengaas voor een vlieg. Afijn, conclusie is dat Portugezen goede schapen zijn die geloven in generaals. Er is daar maar weinig veranderd sinds de jaren zeventig.

Graaier | 07-11-21 | 18:43 | 5

@bisbisbis | 07-11-21 | 19:45: medische mondkapjes zijn niet automatisch FFP2 maar geschikt voor druppel isolatie (richting een patiënt) in tegenstelling tot de tot mondkapje omgenaaide tijgerslip van tante nel.

SpectralGuardian | 07-11-21 | 20:17

U heeft zich door meneer Jaap van Dissel laten aanpraten dat gezichtsbescherming niet werkt.
Waarom worden deze dan in de ziekenhuizen gebruikt?
Ik heb vorig jaar een voorraad FFP3 aangekocht en het percentage bescherming tegen virussen gelezen en dan kletst u maar wat.

Roadblock | 07-11-21 | 21:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Nederlanders doen graag zelf onderzoek en laten zich adviseren door bekende Nederlanders die wel eens een keer aanschuiven bij een praatprogramma. Internet geeft ook veel informatie. Zo heb ik van de week zo maar eens bij Google longziekte en pindakaas ingetypt en verdomd pagina's met de gevaren van pinda's. Zeker voor zwangere vrouwen. Mensen!!! Pindakaas covid is er niets bij.

metdedag | 07-11-21 | 18:36

Wait for it.

Root_Of_All_Evil | 07-11-21 | 18:30

Onze "generaal" Hugo de Jonge kan de boodschap gewoon niet zo goed overbrengen. Misschien omdat hij deze elke keer veranderd? Hugos hoogtepunten van de afgelopen 1.5 jaar: https://youtu.be/TPwoPzmPGrY

Hoe lang moeten wij nog genieten van de leugens van deze demissionaire minister?

zegmaarwij | 07-11-21 | 18:09 | 2

Mijn kind (9) zat mee te kijken. Zegt aan het einde van het filmpje: “Dit is dezelfde man als aan het begin maar dan wel 15 jaar ouder hè?”

BrulSpin | 07-11-21 | 18:38

@BrulSpin | 07-11-21 | 18:38: Goed gezien! Hugo ziet er echt slecht uit, zeker als je beelden van slechts een paar maanden geleden eerst ziet.

zegmaarwij | 07-11-21 | 20:44

En het wonder van Zweden dan?

Upendo | 07-11-21 | 18:07 | 1

Zweden heeft daarnaast ook nog eens relatief meer dan 30% extra 65+ers t.ov. NL.

RichardBandler | 08-11-21 | 05:38

Blijkbaar hebben ze onafhankelijke rechters: https://stophetvirus.net/portugese-rechtbank-vonnist-pcr-tests-onbetrouwbaar-en-quarantaines-onwettig-totaal-zwijgen-in-mainstream-media/

ademende aarde | 07-11-21 | 18:06

Vandaag ging golfen helemaal kudt. Dat heb je wel s he... Zere voeten, nieuwe handschoen, veel koude wind en dan opeens weer niet en een zonnetje, en dus na 6 holes opgegeven en naar huis gegaan. Pootjes omhoog en soepie gegeten... Enfin.. Portugal dus. Prachtig land, leuke mensen en geweldige golfbanen. Als ik later groot ben ga ik daar wonen met mijn meisje... Als ze mee wil...
En dan lekker samen over de oceaan kijken met een vuurkorf tussen ons in, kopje thee, bakje bacon chips... Man wat is het leven toch mooi

de Jager59 | 07-11-21 | 17:57 | 4

Portugal heeft ook niet veel migranten zonder westerse afkomst. Scheelt ook een percentage niet gevaccineerden

metdedag | 07-11-21 | 18:40

@metdedag | 07-11-21 | 18:40: Zelfs import Brazilianen die toch de taal machtig zijn worden er met de nek aangekeken.

wakker worden | 08-11-21 | 07:49
▼ 1 antwoord verborgen

Portugal gaat ook prima om met drugs gebruikers.

ademende aarde | 07-11-21 | 17:56

“…en daarmee leidt eigen onderzoek naar de risico’s van toenemende onvrijheid tot toenemende onvrijheid en kan Nederland uiteindelijk heel hard ZIE JE WEL roepen…”

Met name de introductie van het QR-toegangsbewijs beschouw ik niet als een logisch gevolg van je uiteenzetting. Laat staan het feit dat dit systeem gevaccineerde mensen die positief testen, toch een groen vinkje geeft. En machtshebbers die claimen dat het “technisch niet mogelijk is” hier iets aan te veranderen.

Dit hele gegeven zegt mij eerder dat er in deze crisis niet enkel geschaakt wordt met een virus, maar ook met de burger.

brakke_lau | 07-11-21 | 17:55
-weggejorist-
ProfessorWijsraad | 07-11-21 | 17:30

Zullen we even wachten met de loftrompet te bespelen voor landen als Portugal?

batvoca2 | 07-11-21 | 17:26 | 3

Vraag me niet waarom: maar die steek je.

W_Drees | 07-11-21 | 18:43

@W_Drees | 07-11-21 | 18:43: "Steken betekent hier dat je het instrument aan de mond zet om te blazen. Eigenlijk kun je zeggen dat het om het gebaar gaat en niet om het geluid. Zo kun je het onthouden." <Taaluilen punt nl>

naglfar | 07-11-21 | 19:28

Kunnen we iets van ze leren? Dan graag.
Of we ze af kunnen kraken of voor malle pietje verklaren, dat zal wel. Daar leer je niets van.

Rappierappie | 07-11-21 | 17:21

Portugal heeft 1000+ zonuren per jaar meer dan NL :
https://www.currentresults.com/Weather/Europe/Cities/sunshine-annual-average.php

Van wiki (niet mee eens, dispute it!)
'Coronaviruses die very quickly when exposed to the UV light in sunlight.[200] Like other enveloped viruses, SARS-CoV-2 survives longest when the temperature is at room temperature or lower, and when the relative humidity is low (<50%).'

(Ter referentie: gemiddelde kamertemperatuur is 20 graden. Aantal dagen boven de 20 graden ligt een stuk hoger in Portugal)

Average relative humidity lijkt ongeveer hetzelfde te zijn in de twee landen.

Met deze wetenschap hoeft dit dus niet per se aan het vaccineren te liggen.

Saboteerik | 07-11-21 | 17:12 | 5

Wanneer de pers begint te schrijven over 'wonderen' dan weet je meteen dat we terug zijn in de middeleeuwen. Kijk bv. naar de cijfers in IJsland, waar ook een zeer hoog percentage van de bevolking is gevaccineerd. Dit heet 'kersen plukken'.

Het gaat niet om relatieve luchtvochtigheid maar om absolute vochtigheid.

Relatieve luchtvochtigheid verwijst naar het vochtgehalte van de atmosfeer uitgedrukt als een percentage van de hoeveelheid vocht die door de atmosfeer maximaal kan worden vastgehouden. De hoeveelheid vocht`die lucht kan vasthouden is afhankelijk van de temperatuur, en hoewel dit tegenstrijdig lijkt kan warme lucht meer vocht vasthouden dan koude lucht.

Wat is nu het verband met virustransmissie?
Er ontstaat een hogere concentratie van aerosolen wanneer droge lucht de verdamping van de ademhalingsdruppel die een virus bevat bevordert. Meer en kleinere aerosolen die beter infecteren omdat ze geïnhaleerd worden bij de ademhaling. Wanneer is de lucht droger omdat ze over het algemeen minder waterdamp bevat? Bij lagere temperaturen. Zie ook:
www.medrxiv.org/content/10.1101/2020....

Daarom werken mondkapjes ook niet, ze vangen weliswaar een deel van de aerosolen op. Maar dit beschermende effect wordt teniet gedaan doordat de droge luchtstroom bij het lopen er voor zorgt dat de virusdeeltjes die nu gevangen zitten in het mondkapje door verdamping vermeerderen waarbij één grote druppel wordt omgezet in meerdere en kleinere aerosolen.

#enpassant | 07-11-21 | 19:02

@Roadblock | 07-11-21 | 21:46 | reageer
Ik ga niemand aanschrijven omdat ik zelf niet helemaal duidelijk ben geweest dat ik in algemene zin de niet-medische mondkapjes bedoel die door de overheid verplicht worden. Een medisch FFP3 masker (zonder ventiel) zou volledig moeten aansluiten op het gezicht, dat is een andere situatie. Waar is dan de droge lucht? Die zou er niet moeten komen.

#enpassant | 07-11-21 | 23:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Het wonderlijke is dan mensen hier zich verwonderen
over het *kuch* "wonder" van Portugal.
Tis gewoon actie > gevolg.

hotmint | 07-11-21 | 17:11

Één van de maatregelen in Portugal waren dat je niet buiten de regio mocht komen waar je woont. Maart/april 2020 mondkapjes tot nu verplicht. Avondlockdown. Zondag middag na 1 uur lockdown tot maandag ochtend. Om de vijf minuten werd een klant in de supermarkt toegelaten tot er een max was dan moest er gewacht worden tot er een persoon uit de supermarkt kwam. 14 dagen qaurantaine. Zonder geldige rede kwam je Portugal niet in of uit. Dit alles komt weer terug deze winter.

jitro | 07-11-21 | 17:10 | 1

Wat een onzin. Misschien in Lissabon, verder was er nergens plicht, haalde iedereen zn vaccin, kon je gewoon supermarkten in zonder personen die mensen 1 voor 1 binnenlieten. Naja wat ik zei: misschien in Lissabon, in de rest van Portugal werd/wordt gewoon geleefd maar luisteren ze wel naar de dokters die daadwerkelijk onderzoek hebben gedaan vanuit hun medische expertise.

Harris Pilton | 07-11-21 | 17:48

Test Portugal met dezelfde Ct-waarde als Nederland?

Ben-Bataaf | 07-11-21 | 16:46

Ik heb aardig wat contacten op Madeira en kom daar regelmatig als Corona het wil. Teststations in overvloed, gewoon twee aan elkaar verbonden partytenten die overdag bemand zijn, binnen zonder aanmelding.

3G om het land binnen te komen natuurlijk, van te voren online je QR code doorgeven en dan krijg je een andere donkergroene QR code waarmee je zo door kan lopen nadat hij gescand is. zijn er onduidelijkheden bij de online aanmelding dan krijg je een lichtgroen code en worden je papieren gecontroleerd. Heb je geen drie G wordt je ter plekke getest en moet je in Quarantaine tot de uitslag.

De Portugezen zijn zich heel bewust dat hun land staat of valt met toerisme, op Madeira en de Azoren zeker. In de Lockdown die ze hadden was dat geen pretje. De motivatie om zich in te laten enten zat daar dus niet bij een generaal, maar in de lege koelkast. Geen gasten= geen brood op de plank, beter als welke generaal dan ook.

bergsbeklimmer | 07-11-21 | 16:41

Gezien de laatste peilingen lijkt deze stelling niet zo correct: " Nederland is hoogopgeleid en kijkt dwars door de leugens van die luie langstudeerder heen."

Nederland kijkt nergens doorheen, de meest Nederlanders zijn -als het gaat om politiek- te dom om te kakken.

DatInternetDingetje | 07-11-21 | 16:41 | 4

Net nog gekakt, viel prima.

Joffri | 07-11-21 | 17:10

Wat is dat hoogopgeleid tegenwoordig, MBO?

J.Cash | 07-11-21 | 18:11

@J.Cash | 07-11-21 | 18:11: Dat zijn tegenwoordig studenten. Inmiddels is de volgende alweer in de maak. VMBO’ers zijn niet meer laaggeschoolden/praktischgeschoolden maar zijn studenten met een praktische studierichting.

Graaier | 07-11-21 | 18:50
▼ 1 antwoord verborgen

Het enige nut van die QR code is het omhoog krikken van de vaccinatiegraad, zodat corona hier (net als in Portugal) endemisch wordt. Die coronapas gaat dus op steeds meer plekken verplicht worden, om ongevaccineerd zijn maar zo onaangenaam mogelijk te krijgen. Dan blijven uiteindelijk alleen een paar überwappies en een paar echte medische gevallen ongevaccineerd, is het probleem opgelost en kan die QR code weer afgeschaft worden. Vaccinatieplicht zou nog effectiever zijn, maar ja, heilig Nederlands huisje, verboten.

Azijnist | 07-11-21 | 16:28 | 10

@Binkoo | 07-11-21 | 18:52: Te laat maar hand over het hart want ik heb je nieren geproefd, Zzyxoo.

entredeuxbieres | 07-11-21 | 19:04

Iets zegt mij dat die QR code niet wordt afgeschaft.
Tegen besmetting is het een schijnveiligheid.

Roadblock | 07-11-21 | 21:39
▼ 7 antwoorden verborgen

Portugal telt 18.198 doden en dat op een bevolking van 10,31 miljoen. Best veel in verhouding tot Nederland.

toetssteen | 07-11-21 | 16:26

De leeftijdsopbouw van de personen die zijn overleden in de periode van 06-11-2021 tot 07-11-2021 is;
50-59 1 persoon
60-69 0 personen
70-79 2 personen
80-89 2 personen
90+ 3 personen
< 50 0 personen
Totaal 8
Waarvan 1 in het ziekenhuis
Waarvan 4 in het verpleeghuis
Waarvan 3 boven 70 thuiswonend
De leeftijdopbouw van de personen die in het ziekenhuis zijn opgenomen is, volgens GGD;
0-9 1 persoon
10-19 0 personen
20-29 3 personen
30-39 2 personen
40-49 3 personen
50-59 3 personen
60-69 10 personen
70-79 21 personen
80-89 10 personen
90+ 2 personen
Totaal 55

mikes43357369 | 07-11-21 | 16:25 | 8

@Pietie | 07-11-21 | 17:49: U betaalt belasting (inkomens-, wegen-, milieu-, parkeer-, btw, …) en verzekeringspremies. U doet dit in geld. Onze bestuurders geven ons verdiende geld (of kado geld) makkelijk uit. Laat bij elke uitgave ook een verantwoording horen (kosten en baten in geld).

Gebakschep | 07-11-21 | 18:22

Dankjewel, Mike. Niet dat het thuisfront ook maar enigszins open staat voor de conclusies die uit deze cijfers zijn te trekken, maar zelf ontleen ik er ruggesteun aan.

MickeyGouda | 07-11-21 | 18:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Dus is de klimaatverandering een zegen. Jaarrond op een terras eten. Goed stuk. Helaas wat tegenstrijdigheden.

Gumush | 07-11-21 | 16:25

Portugal? Portugal staat 18de in Bloombers Covid Resilience Ranking. Nederland is 10de (in juli stonden we nog 2de achter Noorwegen).

Het wonder is in Ierland te vinden.

GiorgioBasta | 07-11-21 | 16:24

Portugese vrouwen plus veel

thanseeuwen | 07-11-21 | 16:18 | 3

Vaccineren die handel.

Watching the Wheels | 07-11-21 | 16:23

Bij portugese vrouwen moet ik altijd aan een mop denken. Wat is de ideale vrouw? Die is 1,50 met een plat hoofd zodat je, je bier erop kan zetten.
Een andere mop die niks met Portugezen te maken heeft.
Wat is de ideale vrouw? Die na het neuken verandert in een krat bier en een stel goeie vrienden.

entredeuxbieres | 07-11-21 | 18:48

In Portugal gaat het goed en dragen ze mondkapjes dus mondkapjes werken. Dit is het niveau van deze discussie zo'n beetje. Alle landen waar ze die dingen ook dragen en waar het slecht gaat negeren we voor het gemak gewoon even.

C1O2 | 07-11-21 | 16:18 | 4

Spanje ook mondkapjes, gaat voorlopig goed.

gato | 07-11-21 | 16:35

@gato | 07-11-21 | 16:35: Zweden geen mondkapjesplicht, gaat ook goed. Daar is het ook al een tijdje koud en donker, in tegenstelling tot Portugal/Spanje. In dat opzicht doet Zweden het dus beter.

zegmaarwij | 07-11-21 | 16:56

@gato | 07-11-21 | 16:35: Ze dragen die flutdingen al twee jaar overal, soms zijn de cijfers goed en soms zijn de cijfers slecht en er is geen enkele relatie te vinden.

C1O2 | 07-11-21 | 16:57
▼ 1 antwoord verborgen

De bescherming van de vaccinaties neemt met de tijd af. www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/graf...
onder de
Vaccinatiestatus van positief geteste personen per 100.000 inwoners, per leeftijdsgroep, over de afgelopen 6 kalenderweken.

80+ 52 niet gevaccineerd 386 wel gevaccineerd
70-79 62 niet gevaccineerd 403 wel gevaccineerd
60-69 93 niet gevaccineerd 433 wel gevaccineerd
50-59 170 niet gevaccineerd 418 wel gevaccineerd
40-49 326 niet gevaccineerd 473 wel gevaccineerd
30-39 493 niet gevaccineerd 403 wel gevaccineerd
20-29 527 niet gevaccineerd 339 wel gevaccineerd
10-19 918 niet gevaccineerd 98 wel gevaccineerd
We zien dat bij de oudere leeftijdscategorien de bescherming tegen besmettin al bijna weg is. En dit is het beeld over 6 weken. Dus dat geeft niet actuele beeld aan.
Maurice de Hond heeft het netjes in grafieke gezet als funtie van de tijd.
www.maurice.nl/2021/11/03/als-je-niet...

mikes43357369 | 07-11-21 | 16:13 | 1

Als je kijkt naar de andere herhaalprik, voor de griep, is die er ook niet voor niets jaarlijks en bovendien vlak voor de winter. Nu is de eerste ronde pas na de winter geweest en komt die booster wel wat aan de late kant.

volksvaderland | 07-11-21 | 16:43

Effectiveness of Covid-19 Vaccination Against Risk of Symptomatic Infection, Hospitalization, and Death Up to 9 Months: A Swedish Total-Population Cohort Study

Posted: 25 Oct 2021
Peter Nordström
University of Umea - Unit of Geriatric Medicine

Marcel Ballin
University of Umea

Anna Nordström
University of Umea

Abstract
Background: Whether vaccine effectiveness against Coronavirus disease 2019 (Covid-19) lasts longer than 6 months is unclear.

Methods: A retrospective cohort study was conducted using Swedish nationwide registries. The cohort comprised 842,974 pairs (N=1,684,958), including individuals vaccinated with 2 doses of ChAdOx1 nCoV-19, mRNA-1273, or BNT162b2, and matched unvaccinated individuals. Cases of symptomatic infection and severe Covid-19 (hospitalization or 30-day mortality after confirmed infection) were collected from 12 January to 4 October 2021.

Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:12 | 4

@Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:13: Interpretation: Vaccine effectiveness against symptomatic Covid-19 infection wanes progressively over time across all subgroups, but at different rate according to type of vaccine, and faster for men and older frail individuals. The effectiveness against severe illness seems to remain high through 9 months, although not for men, older frail individuals, and individuals with comorbidities. This strengthens the evidence-based rationale for administration of a third booster dose.

Funding: None to declare.

Declaration of Interest: None to declare.

Ethical Approval: This study was approved by the Swedish Ethical Review Authority (number 495/2021)

Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:16

@Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:16: Frappante is dat als de trial termijn van de vaccins 6 maanden was geweest, ze met een effectiviteit van minder dan 50%, niet massaal verstrekt zouden worden.

In Israël is een soortgelijk onderzoek gedaan (dus men neme één gevaccineerd iemand met bepaalde kenmerken en zoekt daar een match bij met bepaalde kenmerken die niet gevaccineerd is).

Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:19

@Mea_Maxima_Culpa | 07-11-21 | 16:19: Klopt denk ik wel een beetje met wat je nu terugziet in de ziekenhuizen, een groter aantal gevaccineerden dan je zou verwachten met 85% vaccinatiegraad en die 97% effectiviteit die nog steeds door sites als nu punt nl gepromoot worden.

Sessine | 07-11-21 | 16:56
▼ 1 antwoord verborgen

In Portugal spreken ze Braziliaans. Ze gaan slecht met honden om. Is toch even belangrijk.

RickTheDick | 07-11-21 | 16:04 | 5

@Normpje | 07-11-21 | 16:13: Lol, ik denk dat hij wat anders bedoelde maar ik neem het mee in mijn beeld van Portugal :-)

Sessine | 07-11-21 | 16:30

@Sessine | 07-11-21 | 16:13: Spanje gaat ook slecht met dieren om, gooien ze gewoon uit de auto of vastbinden aan een boom.

gato | 07-11-21 | 16:37

@gato | 07-11-21 | 16:37: Je hebt gelijk, dan ergens bij Spanje afsteken, gaat Portugal gelijk mee ;-)

Sessine | 07-11-21 | 16:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Be-vol-kings-dicht-heid! Zo moeilijk was die constatering inmiddels al een hele tijd geleden niet. In combinatie met het gebruikelijke snertweer natuurlijk. En vergrijzing.

nsfl | 07-11-21 | 16:01 | 2

Precies, of je het grootste gedeelte van het jaar lekker buiten kunt zitten met z'n allen of dat je de helft van het jaar opgehokt in slecht geventileerde binnenruimtes rondbrengt. Iets zegt me dat dat best een groot verschil maakt.

Mens_erger_je_niet | 07-11-21 | 17:06

Alsof Lissabon geen grote stad is

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 20:29
-weggejorist-
2voor12 | 07-11-21 | 15:59 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Hebben ze bij Porto en Lissabon ook een 020Gaza? en waar ligt in Portugal de biblebelt eigenlijk,in de Algarve?

Smoelensmid | 07-11-21 | 15:58 | 4

Kudt autocorrectie. Ik zei dus: afstand wanneer nodig en ik heb, zowel in de binnenstad als de buitenwijken geen enkele Rifrat gezien.

Bierum | 07-11-21 | 16:15

@Bierum | 07-11-21 | 16:15:
In de Algarve ben ik er in twee weken een riffert tegen gekomen en een wat getinte sieraden verkoper.

J.Cash | 07-11-21 | 16:44

@Bierum | 07-11-21 | 16:15: En de horden met dealers, heb je die ook niet gezien? Wij waren nogal fan van de zuidkust van Portugal, Lagos/Albufeira/Portimäo. Jaren achter elkaar daar op vakantie geweest, vanzelfsprekend ook met uitstapjes naar Lissabon en Porto, in 2015 waren we klaar met dat opdringerige drugsvolk.

PieterC | 07-11-21 | 16:49
▼ 1 antwoord verborgen

Dus als ik het goed begrijp is het chaos in Nederland wegens het chinese virus te wijten aan een ongezonde samenloop van omstandigheden? Maar dan wel zelf gekozen dus als de vvd nog steeds zoveel zetels heeft.

jan huppeldepup | 07-11-21 | 15:58 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Goed, leuk topic met inclusief spiegel. Nu verder golfen kijken (in Portugal, dat land heeft ook alles hè)

Duwbak_Linda | 07-11-21 | 15:57

Hebben we het over het echte Portugal of over die nederzetting van Nederlandse boomers in een midlifecrisis crisis met wat verloren zielen van de opvolgende generatie? Viel Spaß!

INTP | 07-11-21 | 15:57

Ik ga even perssinaasappels halen. Ik neem er elke dag 4. Ik ben nooit ziek. Ach laat ook maar zitten. Ik verlies de discussie toch wel.

Leptob | 07-11-21 | 15:51 | 1

Neem even wat knakworstjes mee aub..

neonreclame | 07-11-21 | 15:52

Dus levenslang met mondkapjes lopen ? Mondkapjes zijn ook gewoon uitstel voor het virus dat de draad weer oppikt als de kapjes af gaan. Back to square one ...

Koning BongoBongo | 07-11-21 | 15:50 | 2

Als iedereen zich nou gewoon laat vaccineren gaat het sneller de goede kant op en zijn we ook weer van die klote mondkapjes af. Gewoon die spuit erin laten jassen

Thomtidom | 07-11-21 | 16:24

"Het wonder van Portugal is helemaal geen wonder, maar een gezonde samenloop van omstandigheden...."
Tja, de ene samenloop van omstandigheden is de andere niet.

Schoorsteenveger | 07-11-21 | 15:49

ourworldindata.org/explorers/coronavi..... latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cases&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Align+outbreaks=false&country=SWE~NLD~NOR~DNK~FIN~BEL~ITA~PRT~ESP~FRA
Eerst de cijfers;
Noorwegen 240,57 besmett. per millioen
Nederland 549,14 besmett. per millioen
Frankrijk 103,16 besmett. per millioen
Portugal 93,38 besmett. per millioen
Italie 82,32 besmett. per millioen
Zweden 78,49 besmett. per millioen
Spanje 44,29 besmett. per millioen
Dus alle landen in het zuiden van europa hebben lage cijfers. Zweden heeft vergelijkbaar lage cijfers, dat in tegenstelling met Noorwegen en Denemarken. Dus daar is het wel uitzonderlijk.

mikes43357369 | 07-11-21 | 15:48 | 4

Het griepseizoen begint in het Zuid-Europa traditioneel altijd wat later.

GiorgioBasta | 07-11-21 | 16:41

Minder mensen op elkaar zoals hier? Ik werk in Amsterdam, het is gewoon onmogelijk om daar die 1,5 meter aan te houden.

Sessine | 07-11-21 | 17:39
▼ 1 antwoord verborgen

11.398 nieuwe gevallen en dat in een weekend.
www.telegraaf.nl/nieuws/1323929432/ri... Compleet uit de hand gelopen, veel te lang gewacht met maatregelen. Het wachten is op verscherpingen ,nieuwe lockdowns. Met dank aan de klojo's van een De Jonge en Rutte.

Zwizalletju | 07-11-21 | 15:48 | 4

Wellicht doen ze het er om.

Deflatiemonster | 07-11-21 | 16:07

De QR-code geeft schijnveiligheid. Daardoor lopen die cijfers zo op.

mikes43357369 | 07-11-21 | 16:46

@normanius | 07-11-21 | 16:00: 11.398 gevallen van geconstateerde besmetting met het SARS-CoV-2 virus die de COVID-19 ziekte veroorzaakt en waar momenteel weer zo'n 25 mensen per dag aan overlijden , terwijl dat 6 weken geleden 1 tot 3 per dag was. Verder geen onzin verspreiden over de PCR test.

Zwizalletju | 07-11-21 | 17:00
▼ 1 antwoord verborgen

Portugal kun je niet vergelijken met Nederland als het gaat om corona: ander klimaat, dunner bevolkt en meer verantwoordelijkheidsgevoel.

DeCynischeAmbtenaar | 07-11-21 | 15:47 | 3

Denk je echt dat mensen zoveel verschillen van elkaar. Portugal volgzaam, Nederland wappies. Vindt het nogal stereotypering.

MeppieRocks | 07-11-21 | 16:01

Elke dag een portje zou misschien helpen?

squadra | 07-11-21 | 16:47

Straks uw nieuwe vaderland Van Rossem, dat komt mooi uit.

W_Drees | 07-11-21 | 15:46

Ik heb de eerste Joris alweer te pakken.
Ben er wel klaar mee.
Prettige middag allemaal.

T. Rammel(l)an(d)t | 07-11-21 | 15:38 | 1

Idem dito.

Crusher | 07-11-21 | 15:48
-weggejorist-
ofarim | 07-11-21 | 15:36 | 2

Alle reaguurders hier hebben voorouders die de pest hebben weten te overleven. Zou iets meer vertrouwen hebben in het auto-immuunsysteem, in miljoenen jaren gevormd.
En ja, oude mensen en mensen met onderliggend lijden gaan dood of eerder dood. Dat is geen nieuws.

Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:33 | 12

@blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:38: die vraag is niet zo moeilijk te beantwoorden. De pest werd veroorzaakt door een bacterie, niet door een virus. De ziektes die jij noemt zijn volgens mij allemaal virussen.

Mark Smeeks | 07-11-21 | 15:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Eerlijk leiderschap in uniform. Wij hebben nieuw leiderschap dat op tafels danst.

Duwbak_Linda | 07-11-21 | 15:33 | 3

dansen op tafels... alleen als de fotograaf kijkt

swapper | 07-11-21 | 15:36

als de kat van huis is, overigens volledig geregisseerde foto, dat U het maar weet.

hagelkruis | 07-11-21 | 15:45

Amen. Edoch twee kanttekeningen. Allereerst een mogelijk verschil in volksaard, Nederlanders zijn nu eenmaal notoire mopperkonten. Helaas ken ik persoonlijk niemand van Portugese afkomst, dus over hun volksaard weet ik weinig anders dan bijvoorbeeld de wonderschone fado.

Ten tweede: na mijn zwemdiploma's is mijn eigen Post HBO opleiding de beste die ik ooit gedaan heb. Tegelijkertijd is er zo iets als kwaliteit van het onderwijs en diploma-inflatie. Geef mij maar een goede loodgieter in plaats van een hoogleraar Vrijetijdskunde.

Over zondagspolitici als de heren Rutte en De Jonge mag iedereen wel zijn eigen deskundigheid volgen, want democratie en zulks. Maar die prikken zouden inderdaad een no-brainer moeten zijn. Al die communicatiemedewerkers en -adviseurs en deze crisis zo onvoorstelbaar knullig aan de man brengen.

Al die doden die wel te voorkomen waren geweest. En nog steeds zijn.

Hetkanverkeren | 07-11-21 | 15:32

Portugal heeft minder ouderen dan Nederland, in ieder geval is de levensverwachting een paar jaar lager, blijkt ook weer uit eigen onderzoek op internet.
www.volksgezondheidenzorg.info/onderw...

Watching the Wheels | 07-11-21 | 15:32 | 1

Eigen onderzoek??1?
Wappie.

jemagookniksmeer | 07-11-21 | 17:40

En toch, Galileo Galilei had toch gelijk dat de aarde om de zon draaide, hoeveel procent van de bevolking geloofde dat toendertijd niet, ook zo rond de 98-99 procent? We gaan zien wie er het dichtst bij de waarheid zat als we over een jaar of 10 eens terugkijken op deze tijd. Tot zover mijn constructieve bijdrage

hotbrasil | 07-11-21 | 15:28 | 1

Als je Galileo afzet tegen iedereen die onzin beweerde en wat ook onzin bleek te zijn, zijn helaas toch de onzinroepers in de grote meerderheid.

SterF... | 07-11-21 | 15:50

In Nederland wordt er alleen maar gepolderd, ook de Coronacrisis wordt met deze poldermethode bestreden. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten dat dit soort crisis zich niet leent om te polderen maar een strakke regie vereist en dus drastische maatregelen en een harde aanpak.

johnyl | 07-11-21 | 15:27 | 2

Maar dat gaat een groot deel van de bevolking uiteraard niet pikken.

Weerduivel | 07-11-21 | 15:29

Een strakke regie van competent leiderschap. En ook dat hebben we niet in Nederland.

Muxje | 07-11-21 | 15:32

Wat interesseert mij Portugal? Ik ben niet in Portugal.

Stijlicoon | 07-11-21 | 15:27 | 1

Nee, verdomme, ik zit gelukkig in Spanje waar het nog veel beter gaat. (op dit moment)

Wiezewalakristalix | 07-11-21 | 16:02

Mmm verhaal contrasteert toch ietwat met van rossums eerdere geuite beweegreden om zich te laten vaccineren... Maar goed, het kan verkeren.

Kalorkie | 07-11-21 | 15:22 | 4

Volgens mij lezen jullie verkeerd.

Watching the Wheels | 07-11-21 | 15:30

@Watching the Wheels | 07-11-21 | 15:30:
ik had nog niet op het nuancerende twitterlinkje gekeken.

lekgoot | 07-11-21 | 15:41

@Watching the Wheels | 07-11-21 | 15:30: oh nee, er is toch geen ironie in het spel? Dat ontgaat me namelijk altijd...

Kalorkie | 07-11-21 | 16:25
▼ 1 antwoord verborgen

Lees ik dat nou goed?
In Portugal luisteren de mensen naar "eerlijk leiderschap"?

T. Rammel(l)an(d)t | 07-11-21 | 15:22 | 2

Ja was een admiraal die in uniform op tv kwam. In de jaren '70 is Portugal door het leger bevrijd van dictatuur, vandaar dat ze wel wat hebben met dergelijke leiders.

blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:29

Wat 'eerlijk' is, is voor een ieder anders.

Weerduivel | 07-11-21 | 15:30

Het wordt steeds moeilijker om wat krom is recht te lullen.

Ir. Wilhelmus | 07-11-21 | 15:21

Als je besmet raakt door iemand die gevaccineerd is, is dat niet erg want dan word je besmet met een gevaccineerd virus.

Mr_Natural | 07-11-21 | 15:20 | 3

Een vorm van 'shedding'?
Over de (on)schadelijkheid daarvan zijn de geleerden nog niet over uit.

Hupusculupus U.Dufus | 07-11-21 | 15:26

Pure leugens, 100% nepnieuws, schadelijke desinformatie. Daar zijn de geleerden het wél over eens: shedding is bullshit.

blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:30

Wordt er in een gevaccineerd lichaam ook weer gevaccineerd?

Watching the Wheels | 07-11-21 | 16:21

portugal is nog erger dan / als duitsland.

newray | 07-11-21 | 15:20

Er is geen wonder van Portugal, maar geblunder in Nederland.

Super Grover | 07-11-21 | 15:19 | 1

Duimpje.

Mark Smeeks | 07-11-21 | 16:08

Ik ben er groot voorstander van al die antivaxxwappies verplicht te laten kiezen: of vaccineren of niet maar dan verplicht worden besmet met Covid. Gewoon om te zien hoe groot zo'n wappiesmoel nog is op de IC met een buis in je keel. Deal?

blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:17 | 25

Je wordt inderdaad niet vrolijk van die lui. Antivaxxwappies zijn de mensen die het laten afweten wanneer het er werkelijk toe doet. Te laf, te bang, te domkoppig, te egoïstisch, te weinig oog voor het algemeen belang... Deerniswekkend om te zien hoe ze zich kleinmoedig blèrend in allerlei bochten wurmen om hun verzuim te rechtvaardigen.

Adalgar | 07-11-21 | 16:29

@Adalgar | 07-11-21 | 16:29: Nee, het is precies omgekeerd. Jij waait mee met de wind en bent bereid vrijheid op te offeren voor schijnveiligheid. Andere mensen staan voor jouw vrijheden. Dat vereist meer moed dan het halen van een prik.

FrikandelSpeciaal | 07-11-21 | 16:38

Kom maar op, ik kan het hebben.

Mens_erger_je_niet | 07-11-21 | 17:07
▼ 22 antwoorden verborgen

Van Rossem is er bijna. De vrijheid wordt inderdaad onomkeerbaar beperkt, alleen komt dat niet door mensen die prat gaan op 'eigen onderzoek'.

Die laatste alinea is vreemd. Dat is letterlijk wat de critici zeggen: Dat Covid endemisch is en nooit meer weggaat. Vaak met de toevoeging dat de ernst van het virus uiteindelijk meevalt. Waarom dan toch die hautaine houding tegenover de critici?

Tot ik iemand van de roze redactie ook maar één enkele whitepaper behoorlijk zie duiden vind ik alle kritiek ter jullie zijde over mensen die 'zelf onderzoek' doen stuitend. Ik denk dat een deel van de critici wetenschappelijker onderlegd is dan de redactie.

Ja, er is een hoop slap gelul in omloop. Dat neemt niet weg dat een aantal van die alternatieve lezingen volledig onderschreven wordt door wetenschappelijk onderzoek. Dan heb ik het niet over filmpjes op YouTube, of vertellingen van marmotten. Ik heb het dan over gepubliceerd onderzoek. Als zo'n lezing haaks staat op overheidsbeleid en agitprop, dan hoor ik graag een mooie beschrijving daarvan uit Bart's pen. Wellicht een synoniem voor het woord 'complot'.

FrikandelSpeciaal | 07-11-21 | 15:16 | 7

@blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:28: Ja, die mensen ken ik. Jij vast ook wel, maar tegen jou vertellen ze dat niet, want dan reageer je ongeveer zo.

Ik heb het zelf trouwens ook gehad. Getest en alles. Drie dagen brak. Viel reuze mee. Heb ik mazzel gehad? Wellicht. Ik heb niet het idee dat ik door het oog van de naald ben gekropen ofzo, de kans dat ik er last van zou hebben was toch al minimaal.

FrikandelSpeciaal | 07-11-21 | 15:38

@FrikandelSpeciaal | 07-11-21 | 15:36:

Stuur even het wetenschappelijk onderzoek wat je nu aanhaalt.

Als Thierry zegt "De sterftecijfers van dit virus zitten in dezelfde orde van grootte als griep" dan is dat gewoon waar.

DexterGordon | 07-11-21 | 15:58

@DexterGordon | 07-11-21 | 15:58: www.who.int/bulletin/online_first/BLT...

"Across 51 locations,
the median COVID-19 infection fatality rate was 0.27% (corrected 0.23%):"

bmcmedicine.biomedcentral.com/article...

Uitgebreid onderzoek naar influenzasterfte per leeftijd. We vergelijken een parapluterm met een specifiek virus, maar dat is even niet anders. Wellicht hebben we over een aantal jaar ook fatsoenlijke data over covid. Desalniettemin is het hoogst mogelijke verschil in potentiele sterfte een factor 6, namelijk de 0.2x van Cov19 tegenover de 0.04x van geaggregeerde Influenzadata, waarbij dus ook matige griepjes zijn meegenomen. Dat is dus in het allerergste geval zes en niet twee zoals ik hierboven schreef (mea culpa) , maar nog steeds dezelfde orde van grootte. Voor de ernstigere griepvarianten geldt mijn eerdere opmerking wel.

Overigens: Gecorrigieerd voor leeftijdstratificatie is Covid-19 ongeveer net zo erg als Influenza voor dat deel van de bevolking dat sowieso minder sterftepotentieel heeft. Voor jonge, gezonde mensen wel degelijk te vergelijken is met griep. Er is natuurlijk dat 'long covid' waar jonge mensen ook last van schijnen te kunnen hebben, maar daar is amper iets over te vinden qua onderzoek.

FrikandelSpeciaal | 07-11-21 | 16:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik wil over 4 maanden het wonder vsn Portugal nog eens opnieuw bekijken. Na het wonder van Israël, Engeland, Duitsland, etc. En wie dan de wappie is. En ja ik ben nu in Den Haag.

MeppieRocks | 07-11-21 | 15:14 | 3

Heb je een paraplu?

SterF... | 07-11-21 | 15:52

En hier lopen mensen die zich om allerlei redenen zorgen maken over het vaccinatiebeleid en terecht

MeppieRocks | 07-11-21 | 15:58

@Sterf Nee, geen paraplu. Geen regen ook

MeppieRocks | 07-11-21 | 16:45

Deze statistieken zijn al net zo dom als die van Baudet. Context ontbreekt volledig, bronvermelding ook en het gaat over een piek in augustus. Wat in IJsland zowel de zomermaand is als de maand waarin maatregelen werden losgelaten dus iedereen feesten.

blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:35

Samenloop van klimaat, vaccinatie, opvolging van mondkapjes. Het is geen wonder, laten we dat even afwachten. Wat wel een feit is, hier is geen corona app of vaccinatie bewijs noodzakelijk. Het is er niet. Het is namelijk iets wat niks bewijst. Je kan maanden geleden geprikt zijn en de effectiviteit neemt af. Je kan geprikt zijn Corona hebben en het zelf niet weten door de milde symptomen die je hebt, ondertussen kan je mensen besmetten. M.a.w. een corona app heeft een andere functie dan men beweert. Hier in Portugal heb ik het idee dat men nog weet hoe het is om onderdrukt te worden (Anjerrevolutie 1974)

EmilioEsteves | 07-11-21 | 15:10

Dus het probleem simplificeren, de spuit heilig verklaren en daarbij Portugal als gidsland bestempelen helpt ons van alle corona-ellende af.
Daar kunnen Pinokkio en de Schoenen inderdaad niet tegenop.

Here's Freddy | 07-11-21 | 15:07 | 1

Yup.
En veel naar fadomuziek luisteren.

Kapitein Sjaak Mus | 07-11-21 | 15:11

In Portugal hebben ze geen liegende en oplichtende nepnieuwsverspreider als Baudet, dat scheelt al een hoop.

Bert Brussen | 07-11-21 | 15:06 | 4

Je hebt een Portugeze variant. Zijn naam is Andre Ventura met zijn Chega partij.

EmilioEsteves | 07-11-21 | 15:12

Zonder Baudet veel minder nepnieuws, veel minder nepnieuws veel minder wappies, veel minder wappies = meer gevaccineerden.

blikjegrolsch | 07-11-21 | 15:20

Ik ben geen fan van Baudet, maar heb toch echt bezwaren tegen het uitsluiten van ongevaccineerden. Zeker als 2 G en een CTB voor werknemers verplicht wordt.

MeppieRocks | 07-11-21 | 19:27
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien een beetje off topic maar toch. Ik zie hier, net als in ieder Corona topic, weer de uiterst voorspelbare Pavlov reflex van enkelen; "als je geen prik haalt verlies je je recht om van de zorg gebruik te maken".

Ik denk dan; mensen die ervoor kiezen om de hele dag naar een scherm te staren, hebben die recht op een bril en een oogarts? Heeft een vrachtwagenchauffeur recht op een hartchirurg door gebrek aan beweging na 37 jaar achter het stuur te hebben gezeten? Heeft iemand die zn kniebanden scheurt bij het weekend voetballen recht op zorg? Heeft iemand die oprecht bang is om zich te laten vaccineren recht op zorg? Kun je een levend wezen bewust zorg ontzeggen als straf en daarmee laten creperen alleen maar omdat hij zich niet aan jouw regels houd?

Dutchbeaurouge | 07-11-21 | 15:06 | 14

@lubbberrtt, maar die context verandert niet voor bijvoorbeeld influenza.

naglfar | 07-11-21 | 17:10

@Lubbberrtt | 07-11-21 | 16:52: het is ook al duizenden x uitgelegd, gevaccineerd kan nog steeds besmetten. En zoals de gevaccineerde zich nu gedragen geloof ik dat een deel zich nu zo goddelijk voelen dat ze expres alsnog bij klachten naar kroegen, restaurants en feesten gaan.

Diepstrotje | 07-11-21 | 22:07

Begin een dergelijke discussie over AIDS en je wordt gevierendeeld nadat je geradbraakt bent.

Arachne | 07-11-21 | 23:59
▼ 11 antwoorden verborgen

In Portugal wonen ook relatief veel katholieken. Tegenwoordig één van de mildere vormen van religie, met de nadruk op tegenwoordig.

De fanatieke aanhang van andere religies zijn aldaar een stuk minder vertegenwoordigd. De christelijke fundamentalisten hebben daar nooit een stevige voet aan land gekregen en voor de aanhangers van die andere, in Nederland oververtegenwoordigde, religie zijn de sociale voorzieningen nu eenmaal niet interessant in dat Portugal.

Peerkeoud | 07-11-21 | 15:02

wonderen.... ja. Mooi zo. Jezus is ook o.k. en komt ons zo wel redden. Even wachten. Ik heb hem gisteren gebeld. Even geduld, hij moest nog ergens andere ziekten strooien en elders mensen de lotterij laten winnen. Althans, in dit universum.
Spuit ze! Riep hij nog. Dus ik heb mijn vrouw geroepen. Of heb ik iets gemist of niet begrepen, zoals velen?

nobodiesunmighty | 07-11-21 | 15:02

Vanochtend trouwens weer een, "Haal je gratis prik "briefje in de bus..

Vandaag trouwens weer dat briefje in de krantentas geflikkerd..

neonreclame | 07-11-21 | 15:02 | 8

Tsja, als je al gevacineerd bent, heb je er ook niks aan.

johnyl | 07-11-21 | 15:35

Gelijk heb je. Je kunt zoiets ook gewoon bij de lege blikjes Grolsch in de kliko flikkeren.
Aan lege blikjes heb je tenslotte ook niets.

Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:38

@neonreclame | 07-11-21 | 15:25:
Die dat maar neon. Dit wordt weer een eindeloze discussie zoals je die vindt op het nieuws platform.
Zonder enige humor, verplichte spuit, geen zorg voor niet inenten, uitsluiten.

J.Cash | 07-11-21 | 17:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Hoe hoog is de vergrijzing in Portugal?

Snotverkouden | 07-11-21 | 15:01
-weggejorist-
de uitbater | 07-11-21 | 15:00 | 1

In Portugal hebben zij dan ook geen Hugo de Jonge.

Reebensteeltje | 07-11-21 | 15:00

Ik denk dat de discussie in Portugal wat minder gaat over schoenen.

Thaiseladyboy | 07-11-21 | 14:57

98 procent gevaccineerd en amper besmettingen: dit is het wonder van Portugal

,,Zeg tegen een Portugees dat mondkapjes mogen maar niet moeten en hij zal het toch dragen. Bij Nederlanders is dat precies het omgekeerde. Dàt is de verklaring van de goede coronacijfers in Portugal: In het voorjaar stonden de ambulances in de file en stierven er 300 mensen per dag. Nu heeft het land de hoogste vaccinatiegraad ter wereld en hebben ze véél minder zieken dan in Nederland.
www.gelderlander.nl/buitenland/98-pro...

Frau_Ferkel | 07-11-21 | 14:57 | 4

@Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:05: Nee, het gaat slecht met Uw beoordelingsvermogen.

In het voorjaar ging het daar beroerd.
"In het voorjaar stortte het ziekenhuissysteem nog in, stonden de ambulances in de file en stierven er 300 mensen per dag."

Nu is bijna iedereen gevaccineerd, en toch is niemand te beroerd om nog een mondkapje te dragen. Ten behoeve van de medemens. Vrijwillig, vanwege de ellende, en niet omdat de heer de Jonge dat wil.

Ziet U het?

Frau_Ferkel | 07-11-21 | 15:13

@Frau_Ferkel | 07-11-21 | 15:13: Nee, ik zie het niet. At the end of the day zijn er in Portugal relatief veel meer mensen overleden dan in NL.
Komt bij dat het ziekenhuissysteem daar ook niet al te best is.

En dat geklets dat je 'het' voor een ander doet - dat is toch gewoon een lachertje. Om over het nut van mondkapjes maar te zwijgen.
Enfin, iemand die lijdt aan het angstvirus is niet te helpen. De meeste virussen (zoals de Spaanse griep) waaien gewoon over. Dat kun je toerekenen aan vaccins, maar genoeg landen waar het virus ook al vertrokken is zonder die spastische vaccinatiedwang.

Nee, ik zie het idd niet. De slaafsheid om daar ook nu nog met een mondkapje te lopen begrijp ik al helemaal niet. Temeer omdat de viroloog in jouw krantenstukje ook al zegt dat corona nooit weggaat. Dat gaat ook nooit gebeuren en zal uiteindelijk eenzelfde mortaliteit hebben als de normale influenza. .

Jij zweert kennelijk bij de vaccins, prima. Maar doe alsjeblieft niet alsof je een Gutmensch bent, goeiemorgen zeg.

Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:31

@Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:31: U gaat voorbij aan het verschil tussen zomer 2021 en de huidige situatie in Portugal. Ik heb niet het idee dat "kritische mensen" een goed lange termijn geheugen hebben.

Ik geef hier geen mening. Uw allergische kan ik daarom niet begrijpen.

En ja, het kan goed zijn dat Covid nog een tijd mee gaat. Het laatste geval van de Spaanse Griep is ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw vastgesteld. 35 jaar na de eerste uitbraak. Maar toen was er nog geen vaccin.

Frau_Ferkel | 07-11-21 | 15:44
▼ 1 antwoord verborgen

Alles dankzij Erik de Vlieger.

Toetsenbordcomplex | 07-11-21 | 14:57
-weggejorist en opgerot-
paramount | 07-11-21 | 14:56 | 2

Ga je lekker wat anders lezen

niv01 | 07-11-21 | 15:01

Bring it.

Thaiseladyboy | 07-11-21 | 15:02

Waar haalt Nederland de arrogantie vandaan?
Als er een land in Europa is waar zowat alles fout gaat de laatste tijd, dan is het Nederland !

leo59 | 07-11-21 | 14:54 | 3

NL is een prima land om te wonen, klimaat is wat minder, maar voor de rest hoef ik niet zo nodig naar een ander Europees land.
'... waar zowat alles fout gaat de laatste tijd... zou denken, zoek hulp.

Ichneumonidae | 07-11-21 | 14:58

@Ichneumonidae | 07-11-21 | 14:58: Het gaat wel beetje over de Nederlandse arrogantie toch? Staan we om bekend. Niet alles gaat fout maar voor zo'n welvarend land hebben we wel een hoop problemen momenteel.

DexterGordon | 07-11-21 | 15:16

@DexterGordon | 07-11-21 | 15:16: Wat je zelf al zegt, een welvarend land. Kan genoeg verbeterd worden, heus, maar ga eens in wat andere werelddelen neuzen.
Het is ook maar wat je 'een probleem' noemt. Zou dat soort dingen liever op z'n Amerikaans benaderen? We got a situation.
Als daar in NL al sprake van is. Niemand komt om van de honger, vrijwel iedereen een dak boven z'n hoofd, de gezondheidszorg is grosso modo veel beter dan in de meeste landen etc.
Tsja, te zeiken is er altijd wel wat (niet dat jij dat doet, meer een algemene opmerking).

Ichneumonidae | 07-11-21 | 15:55

Was jij nu wel of niet geprikt van Rossum ik ben het ff kwijt?
Maar goed, het zal me een worst wezen, dat vreselijke getormenteerde gegoochel.
Soms moet je een kant kiezen en ik ben niet bang om dood te gaan want ik sterf maar een keer, hoe vaak sterf jij?

JdelaT | 07-11-21 | 14:53

Gewoon wat visie zou behoorlijk helpen. Meer IC bedden fixen en er van uit gaan dat dit als de griep, gewoon niet meer weg gaat. Steeds het land lam leggen als cijfers toenemen is geen structurele oplossing lijkt me. Maar hej, ik ben geen expert en roep ook maar lukraak dingen over Corona net als iedereen.

je therapeut | 07-11-21 | 14:52 | 6

@Frau_Ferkel | 07-11-21 | 14:58: Dat gaat er ook niet beter op worden als je als regering nog meer ziekenhuizen wilt sluiten.

TonAlias | 07-11-21 | 15:28

@Peerkeoud | 07-11-21 | 15:08:
In GB richtte men de NHS (Brits ziekenfonds) op. Men kopieerde het Duitse zorgsysteem onder Hitler. Onder het mom dat men verpleegkundigen en verzorgenden tekort zou komen, werd een wervingscampagne opgezet in de WestIndies. Honderden vrouwen schreven zich in en scheepten zich in, op weg naar het GB. Zij waren de eerste golf van immigranten, die gevolgd werd door volgende golven voor "tekorten" en gezinsvorming.

Arachne | 07-11-21 | 23:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat sowieso wel lekker daar, Een van de armste landen van de unie, permanent aan het infuus en last van een braindrain van jewelste. Die komen allemaal hier heen, omdat we zo lekker eigenwijs zijn en daar wel bij varen.

elfenstein | 07-11-21 | 14:50

Coronapas wordt uiteindelijk je digitale ID, portemonnee, en.... je persoonlijke CO2-budget. https://twitter.com/JamesfWells/status/1455449044289982465
https://arstechnica.com/science/2021/08/its-time-to-rethink-personal-carbon-allowances-research-suggests/?comments=1
Alles wijst er op dat ze dit er doorheen gaan drukken, in Engeland is het al in een gevorderd stadium, en zelfs Mastercard doet iets vergelijkbaars.
https://www.mastercard.com/news/europe/nl-nl/nieuwsredactie/persberichten/nl-nl/2021/maart/mastercard-lanceert-co2-calculator-voor-banken-nu-consument-milieubewuster-wordt/
Uiteraard is je budget gelijk bij bedrijven "verhandelbaar". je kan kopen en verkopen. Maar we weten allemaal hoe dat verloopt, als de prijs van zo'n CO2 aandeel stijgt. Het plebs kan steeds minder permitteren.
https://www.theguardian.com/commentisfree/2021/nov/02/radical-policies-net-zero-personal-carbon-allowances

Dat recente bericht over de 1% die zoveel CO2 produceert is niks anders dan een opmaat naar het uitrollen van dat systeem. Want wij in het Westen zijn allemaal die 1%, vergeleken met de rest van de wereld.
"A more radical idea is a personal carbon allowance (PCA), where individuals are allocated an equal, tradable carbon allowance. If people want to emit more, they must buy the unwanted allowances of others. Versions of a PCA have been explored in Ireland, France, and California. In 2018, the UK government analysed its feasibility but concluded that a PCA would be too expensive, difficult to administer and unlikely to be accepted socially.

But in the context of a climate emergency and a pandemic, which has forced people to accept individual restrictions in the name of collective gain, it may be a policy worth reconsidering, according to a recent analysis."
https://www.bbc.com/future/article/20211025-climate-how-to-make-the-rich-pay-for-their-carbon-emissions

Abject | 07-11-21 | 14:49 | 9

@lekgoot | 07-11-21 | 16:03: Niet de vaccinatie zelf, maar het voldongen feit dat die app daarmee in de samenleving is doorgedrukt, men is het gewend, had men nimmer zo klakkeloos gedaan als het niet om iets zoals een dodelijke ziekte ging.
Zoals van Rossem zelf schrijft: "Aldus heeft Nederland nu een chronische coronasamenleving met QR-codes die steeds verder uitgebreid worden middels een infrastructuur die nooit meer weg zal gaan omdat ie ook heel handig naar andere toepassingen uitgebreid kan worden".

Abject | 07-11-21 | 16:22

Uiteraard had ik ook gewoon een Nederlandse bron kunnen zoeken.
Blijkbaar was het eind juni in de media een ding, maar ja, dat is zomer, zon, bier, niet gezien.

Dus bij deze:
Het CO2-budget: een budget voor vlees eten, autorijden, vliegreizen en energie
https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/het-co2-budget-een-budget-voor-vlees-eten-autorijden-vliegreizen-en-energie/
Rantsoenering van CO2 is de enige manier om de klimaatdoelen te halen. Het is eerlijk en het kan technisch, betoogt Quintijn Hoogenboom van werkgroep voetafdruk Nederland.
https://www.trouw.nl/opinie/rantsoenering-van-co2-is-de-enige-manier-om-de-klimaatdoelen-te-halen~baf2c5c1/
Minder vlees eten en vliegen door eigen CO2-budget, zo werkt dat https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5237985/co2-budget-duurzaam-vliegen-vlees-emissiehandelssysteem-tno

Dus tja... "Na een lange werkdag en een flinke fietstocht komt u verkleumd en hongerig thuis. U heeft nog juist genoeg CO2-punten voor een stukje rookworst bij de stamppot. Maar dan kan de verwarming niet aan. Dan toch de thermosstaat wat hoger en geen rookworst? Of allebei niet, zodat u morgen weer een keer met de auto naar het werk kunt... Wat kiest u?

Nog steeds een complot?

Abject | 07-11-21 | 17:34
▼ 6 antwoorden verborgen

Wij hadden in 2009 een vrouwlijke luitenant-kolonel en het was niet Kaas de Vies,
nos.nl/l/2365560

steekmug | 07-11-21 | 14:49

De conclusie is dus dat schimmel op je crackpand en het bewateren van de platanen een beschermend effect heeft. Crackdamp doodt corona.

Shoarmamasutra | 07-11-21 | 14:47

92,32% van de 18+ bevolking in Vlaanderen is gevaccineerd. Ik vind het wel veel meer ook daar lopen de cijfers gierend uit de hand.
Zou bijna denken dat het iets met klimaat en de R in de maand te maken heeft.

BrulSpin | 07-11-21 | 14:47 | 9

@knutsel_ | 07-11-21 | 15:19:
Laat maar. Als je dit nog moet uitleggen.
Het is hetzelfde als mensen die in een impuls iets kopen. Dan gaan zoeken of ze niet te veel betaald hebben.

J.Cash | 07-11-21 | 17:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Die krijgen heus nog wel een golfje binnenkort. Je kunt daar ook niet het hele jaar buiten zitten.

Nilfisk | 07-11-21 | 14:47

Hier zetten ze in talkshows Tisjeboy en Famke Louise tegenover gerenommeerde virusspecialisten. Alsof die op hetzelfde niveau acteren. En zo legitimeer je al die idioten en geef je wappies het idee dat hun idioterie serieus genomen wordt.

Bigi Bana Boy | 07-11-21 | 14:46 | 5

Gommers is inderdaad een stuk minder leuk dan Jay. Wij beoordelen deze stelling als: waar.

elfenstein | 07-11-21 | 14:53

nou ja, het zijn wel mensen die één gemeenschappelijkheid hebben. Ze vinden zichzelf heel belangrijk, zo belangrijk zelfs dat ze dit obligaat (DNA programma en opvoeding) moeten doen om zich lekker te voelen. God is er niets bij vergeleken.

nobodiesunmighty | 07-11-21 | 14:57
-weggejorist-
VoltaireJohn | 07-11-21 | 14:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Intussen is al het corona-gedoe wel entertainment eerste klas geworden. In supermarkten, op voetbalvelden en -kantines wordt niks gecontroleerd.

Maar... laten we nuchter blijven en ons mondkapje van kippengaas blijven dragen. Ja, ook buiten. Zo helpen we elkaar en upside is ook nog dat er niemand meer aan influenza dood gaat, zoals vroeger. Ongeveer evenveel, maar dan zonder het hysterische gezanik van een basisschoolleraar en wat virologen die graag op t.v. komen.

Allemaal grote doei, ik vermaak me kostelijk.

Ichneumonidae | 07-11-21 | 14:45

Ik woon bijna 4 jaar in portugal. Heb me niet gevaccineerd. Je kunt nog steeds alles doen, geld betaald en je moet je plekjes en contacten kennen. Fijne dag.

Krachtkoe | 07-11-21 | 14:45 | 3

Praktisch de hele bevolking is gevaccineerd behalve die ene Hollander weer niet?

Hupusculupus U.Dufus | 07-11-21 | 15:08

En waarom heb je je niet laten vaccineren ? Religieus mankement, angst voor de naald danwe gevolgen van de vaccinatie, anderszins ?

Lubbberrtt | 07-11-21 | 17:03
-weggejorist-
J.Cash | 07-11-21 | 17:13

Als het goed is zie je vrij snel resultaat van je beleid. Zo lang dat klopt blijven mensen nog wel luisteren. Dat zag je ook wel in het begin toen iedereen massaal thuis bleef. Maar door dit zwabber beleid ontstaat twijfel want er zijn geen resultaten meer, hooguit geeft het seizoensefect wat rust in de zomer.

SailingDuck | 07-11-21 | 14:44

Ok. Leuk land, Portugal, vriendelijke mensen, strenge GNR, maar ik neem nog steeds geen vaccinatie, goed?

GKJP | 07-11-21 | 14:42 | 8

@niv01 | 07-11-21 | 15:03:

Nee hé? Ik bescherm een ander er zeker mee.

Nou nee, dat gaat er bij mij niet in ( gniffel ), iedereen die een vaccinatie neemt doet het uit eigenbelang, dat blijkt wel, want 'dan kunnen we weer op vakantie' en 'ik wil niet ziek worden'. Dat laatste is logisch, maar kom niet met een lulverhaal dat het ter bescherming van anderen is.

En om te bewijzen dat ik laagopgeleit ben, bleeeh. Nah nah nah nah.

GKJP | 07-11-21 | 15:09
-weggejorist-
GKJP | 07-11-21 | 15:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Een onderzeebootcommandant kreeg daar de leiding. Niks geen incapabele politicus die daar wat over te zeggen had.

BrutusBosch | 07-11-21 | 14:41 | 2

Een hedendaagse Piet de Jong zou in NL misschien ook handig geweest zijn.

SDI | 07-11-21 | 14:48

Zo één hebben we ook gehad : Piet de Jong.

oldandwise | 07-11-21 | 14:49

De "ja maar" cultuur.
Het niet willen confronteren van de NPO en soortgelijke. Dus soft geneuzel.
De weigerende allochtonen bijstaan, want zielig.
En altijd dat poldergeouwehoer en dat begripvol zijn (zo lang het niet rechts ,anti EU of anti asiel is )

pejoar | 07-11-21 | 14:41

Als je de "Nederlandse" IC-liggers op een rijtje zet, de oude mensen met kwalen eraf trekt, blijft er een simpel profiel over waar in dit domme deugland niet over gesproken mag worden.
Procentueel NIETS met 18.000.000 mensen te maken maar met een deel-populatie die in kracht/prachtwijken niet meedoet in Nederland (lees verplichtingen... de rechten weten ze wel volop te benutten)

hagelkruis | 07-11-21 | 14:39 | 1

Juist. Die groep hebben ze niet in Portugal.

J.Cash | 07-11-21 | 17:15

Goed bezig daar in Portugal. En wij hebben wappies die stukjes lopen in Den Haag. Is dat nou niet gewoon op te lossen door al die ongevaccineerden te besmetten? Krijgen ze covid, of ze genezen en hebben antistoffen of ze gaan deaud. Problem solved. Mogen ze nog steeds nergens naar toe, heerlijk, stukje rustiger in winkel, cafe en restaurant.

BoerKoekoek | 07-11-21 | 14:38 | 2

Rustig in het restaurant? Dan alleen bij jou. Mijn vrouw is vanmiddag naar een restaurant gegaan, zij mocht want ze heeft een qr-code. Ik mag niet, want ik heb niks. Heel de tent vol. Geen fatsoenlijke ventilatie. Maar hen kan niets gebeuren, want gevaccineerd. Ik wacht nog wel enkele weken af.

TonAlias | 07-11-21 | 15:36

Zal ik je een geheimpje vertellen? Genezen mensen krijgen een herstelbewijs met QR-code. En ze zijn er nu al achter dat herstel dusdanig goed is dat de duur van de code van 180 dagen naar 365 gaan zetten. Maar van een vaccin waarvan kog weinig bekend is zetten we de werkzaamheid op oneindig. Logisch toch? In Israël tel je daarom nu na zes maanden na je laatste prik als ongevaccineerd. Zal hier hopelijk ook snel gebeuren.

Harry_Witkamp | 07-11-21 | 18:07

Klopt, Nederlanders zijn eigenwijs. Denken daarnaast overal verstand van te hebben.

Keutels | 07-11-21 | 14:38 | 1

Boerenverstand. Oftewel nuchter blijven nadenken.

MoonBeebe | 07-11-21 | 15:44

Twee keer zo groot en de ± helft minder mensen, Portugezen kunnen wel 3 meter afstand houden, scheelt ook.

Mr_Natural | 07-11-21 | 14:37

Nee...!!

Gewoon nee....

neonreclame | 07-11-21 | 14:37

We zullen het zien als daar straks de mensen weer naar binnen moeten vanwege de jaargetijden.
Natuur is moelijk te sturen al denken ze daar in glascow anders over.

van stampij | 07-11-21 | 14:37 | 1

Als je mij genoeg geld geeft kan ik je laten geloven dat ik de natuur kan sturen.

Hersenletsel | 07-11-21 | 16:10

dus omdat 13 procent in NL niet gevaccineerde is, zijn de cijfers nu slechter dan vorig jaar? Of welke conclusie wil van Rossem nu trekken? Zit het verschil in die 3 procent dan?

salonsocialist | 07-11-21 | 14:36 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

Wat is er gebeurd met het wonder India? De nuance op het laatst kan nog wel eens een dingetje worden. Wonderen bestaan niet, QR codes gekoppeld aan vaccinaties werken wel degelijk (zonder QR codes waren we al lang in lockdown) en als iedereen zich laat vaccineren zouden we mogelijk geen maatregelen hoeven nemen. Mooie bliksemafleiders in dit stuk maar de schuld ligt in de eerste plaats bij de antivaxxers.

BobDobalina | 07-11-21 | 14:36 | 4

@Sinterbikske | 07-11-21 | 14:51: er zijn zeker fouten gemaakt maar ‘het beleid’ heeft ervoor gezorgd dat 85% is gevaccineerd. Helaas kun je die andere 15% niet zo ver krijgen met ‘het beleid’. Een andere, realistische, oplossing om uit deze ellende te komen anders dan vaccineren is er tot op heden niet (wellicht de pfizerpil, maar waarom zouden wappies die wel nemen?). O ja, meer ziekenhuisbedden is zeker niet de magische oplossing omdat je altijd tegen een limiet zult aanlopen, kijk naar de landen om ons heen met meer capaciteit. Zorgen dat minder mensen in het ziekenhuis komen is de enige oplossing, ook de meest humane. Dat kan dus door vaccinaties of door wappies de toegang te ontzeggen tot publieke gelegenheden.

BobDobalina | 07-11-21 | 14:58
▼ 1 antwoord verborgen

Komt omdat Nederlanders heel stoer zijn.

Bald_Gefkens | 07-11-21 | 14:34

In Portugal hebben ze weinig migranten.

Vitale-Reaguurder | 07-11-21 | 14:34 | 4

Weinig "migranten".

BrutusBosch | 07-11-21 | 14:42

In Portugal moet je dan ook keihard werken voor je centjes en kennen ze geen gratis geld en dito huizen.

Ommezwaai | 07-11-21 | 15:38

@Ommezwaai | 07-11-21 | 15:38:
Geen tijd de hele dag thee met drie lepels suiker te lurken en je vol te proppen met zoete troep.

J.Cash | 07-11-21 | 17:17
▼ 1 antwoord verborgen

Eens

HarmFS | 07-11-21 | 14:33

Lijkt er meer op dat ze in Portugal geen Faecesboek hebben.

Wijze uit het Oosten | 07-11-21 | 14:33

In Portugal is t nog steeds 20+ graden.... Hier is dat al eventjes niet meer..

Zunsjine | 07-11-21 | 14:32

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com