Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

'Onrust bij krijgsmacht', potje steeds leger

Belastingen, de dood, defensie is een lachertje

Stukkie in De T.: "Er is intern groeiende onrust over de financiële situatie van de krijgsmacht. Nu het demissionaire kabinet maar in beperkte mate de tekorten bij Defensie wil aanvullen, vrezen militairen voor ingrijpende maatregelen, zoals het opheffen van onderdelen." Maar ja. We hadden toch al geen kogels meer. Commando's riepen al 'pang pang'. Marineschepen riepen al 'boem boem'. Chauffeurs riepen al 'vroem vroem'. De Rekenkamer had de hoop al opgegeven. Er trippelen muizen en ratten in gore en verouderde kazernes, waar het meurt naar riool. De helden in het veld lopen door op afgetrapte kisten, er zijn problemen met de desertuniformen en warme winterjassen, die zijn er niet eens. We zijn een lachertje. Hèt lachertje. Het lachertje van Europa. AL JAREN. Als Abchazië voor de Grebbeberg staat, liggen we binnen het uur met het kontje omhoog. En NU komen de spanningen ineens aan de oppervlakte. Tsja. Eigenlijk is het bewonderenswaardig dat de mannen en vrouwen die met hart en ziel werken bij de krijgsmacht, mensen die bereid zijn hun leven te geven, voor uw en onze veiligheid, dit allemaal nog pikken. Lekker de vakantiedagen soldaat maken en DOEI. Op de foto hierboven, de Nederlandse krijgsmacht op oefening in Zuid-Duitsland.

Reaguursels

Inloggen

Die jongens en meiden doen het niet voor ons leven, ze doen het om de belangen van een corrupte elite te verdedigen. Zodat Rutte straks een leuk VN of NAVO baantje krijgt. En Kaag. Want is zo goed voor het belang van Nederland.

Sans Comique | 12-10-21 | 19:48

6000 vacatures, wat valt er nog op te heffen.
Persoonlijk zie ik al jaren mismanagement op de wat hogere niveau. Deze mensen zitten er niet voor het bedrijf, maar voor zichzelf, hebben totaal geen binding en worden niet geremd door enige kennis. Langzaam maar zeker word ons leger leeggezogen totdat er nix meer aan te redden valt. Gebouwen(monumentale panden) staan nog maar net overeind. Legering waar geen meubilair meer instaat. Enz enz.

Maggiderin | 12-10-21 | 19:40

En zo wordt heel geniepig de eu-buitenlandse mogendheid naar binnen geworsteld. Want zuiderlingen hebben minder op met noorderlingen. Kan je ook mooi tegen lokale lokalen inzetten. Probleem opgelost.

superb_de_lux | 12-10-21 | 18:25

Defensie heeft een wat vreemde manier van communiceren met het kabinet. Dit gaat namelijk altijd via Olof van Joolen van de telegraaf. Zijn ze te bang om zelf de minister van defensie op te bellen? En defensie zegt altijd dat ze geld tekort komen. Misschien moeten ze is naar de uitgaven gaan kijken. Het budget per militair is namelijk nog nooit zo hoog geweest.

Vula | 12-10-21 | 17:29

Na de 1ste wereldoorlog hadden we een ministerie van oorlog. Vanaf 1928heettedat opeens het ministerie van defensie. Nadat we overlopen waren door duitsers en bevrijdt door de Canadezen en een handjevol Polen en vrije Fransen werd het weer het ministerie van oorlog. Tot 1959 . Toen kregen wij weer het ministerie van defensie. Enige logica is er niet.

strawdog | 12-10-21 | 16:01 | 1

Jawel: Volkerenbond “nooit meer oorlog”. Dus ministerie van oorlog is dan pr-technisch niet handig.

superb_de_lux | 12-10-21 | 18:27

De jaren 1920-1940. Toen vond de politiek ook dat investeren in de krijgsmacht niet nodig was. Het zou immers nooit meer oorlog worden. En toen kwam Duitsland met tanks en vliegtuigen tegen onze jongens met hun... fietsen.

Flapoor | 12-10-21 | 15:20 | 3

Hoe kwamen de Duitsers aan al dat geld om dat op te bouwen na die economische crisis?

Mark Bouwman | 12-10-21 | 16:27

Hoeveel extra doden had het opgeleverd als Nederland zich dood had gevochten? Dan stond er in Nederland niets meer overeind van voor 1940.

Vula | 12-10-21 | 17:30

Follow the money

superb_de_lux | 12-10-21 | 18:27

Naast de boeren moet ook het leger, de marine en de luchtmacht het werken onmogelijk gemaakt worden. Weet je wat er gebouw kan worden op de schietterreinen, de kazernes, de havenkades en loodsen, de vliegvelden? Gewoon er voor zorgen dat niemand nog wil werken voor defensie en de klus is geklaard. Vervolgens met huurlingen het EU leger optuigen en klaar is Rutte. En waarachtig, het Nederlandse volk of wat daar nog voor door moet gaan zag dat goed was.

forecastle | 12-10-21 | 14:46 | 4

@starbuck280 | 12-10-21 | 14:50: Ja? En wat wil je daar mee zeggen? Is dat een goed ding of een slecht ding volgens jou? Naar mijn idee kan een EU leger enkel uit huurlingen bestaan zo lang er geen democratisch gekozen centrale EU regering is en de EU geen soevereine staat is.

forecastle | 12-10-21 | 15:26

@forecastle | 12-10-21 | 15:26: Ik zie het nog als een goed of slecht ding. Maar, ik zie wel dat we met een eventuele NL bijdrage aan EU leger er net zo een grote puinhoop van zullen maken.

starbuck280 | 12-10-21 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

Doe als Zwitserland. Zelfverdediging. Maak de Marechaussee je belangrijkste wapen. Douane versterken. Geef de Marine (tevens Kustwacht) en Luchtmacht als taak om alleen het Nederlands belang te dienen. Stop zinloze VN avonturen. De vijand zit hier allang binnen. Laten we niet de wereld redden maar eerst eens onszelf.

squadra | 12-10-21 | 14:38 | 1

Marechaussee het belangrijkste wapen in Zwitserland?
Zwitserland heeft 400.000 militairen op een bevolking van 8.6 miljoen.
Vergelijk Nederland: 41.000 militairen op een bevolking van 17.4 miljoen.
Zwitserland heeft een volksleger.
Zwitserland vertrouwt zijn burgers: Iedere militair krijgt na afloop diensttijd zijn wapen en een verzegelde doos munitie mee naar huis.
Iedere voormalig militair is verplicht zijn schietvaardigheid op peil te houden.
Grappig gezicht: Lieden in burger met geweer op de rug op de fiets op weg naar de schietbaan.

Roadblock | 12-10-21 | 15:43
-weggejorist-
LiberoTroll | 12-10-21 | 14:33 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Gelukkig is er wel geld genoeg om iedere week een miljard opzij te leggen voor de wekelijkse instroom van onze vluchtende medemens.

Peerkeoud | 12-10-21 | 14:19

Of je nu hoog of laag springt, het leger interesseert ze geen zak. Altijd maar op de USA leunen en hun vertegenwoordigers uitlachen wanneer ze aangeven dat er te weinig geld naar toe gaat.

"Het NAVO-bondgenootschap blijft de hoeksteen van de veiligheid van Nederland. Binnen de NAVO is afgesproken dat alle landen 2% van het bruto binnenlands product (BBP) aan Defensie uitgeven in 2024. In Nederland staat de teller op dit moment op 1,35% en naar verwachting is het percentage in 2024 ongeveer even hoog." (uit: Begroting Defensie 2020: repareren en moderniseren)

Stuffed Human | 12-10-21 | 14:15 | 1

Totdat ze erachter komen (en dat veel te laat) dat ze niet meer op de USA kunnen leunen..

starbuck280 | 12-10-21 | 16:20

Er is geen leger leven dan een legerleven. Een intern militair gedicht. Zoek maar eens op. Treffend.

Kutwielrennert | 12-10-21 | 14:02

Niks aan de hand, generaal en commandanten en korporalen en sergeanten genoeg. Er is pas een probleem als de soldaat ziek wordt.

Patatter | 12-10-21 | 13:34

Ik sprak enige tijd terug iemand die bij defensie werkzaam is. Naar het schijnt hoeft het personeel zich geen zorgen te maken bij bezuinigingen/ontslag: er is een wachtgeld regeling van tenminste 10 jaar. Of dit nu nog zo is weet ik niet, maar het is in ieder geval geen prikkel om je beste te doen of te verkassen.

VanGefffen-Met3f-en | 12-10-21 | 12:45 | 1

Levert u daar eens wat links voor aan.
Ik ben benieuwd.

Roadblock | 12-10-21 | 15:54

En dan vinden ze het gek dat ze vacatures niet opgevuld krijgen ? Als het personeel hun eigen uitrusting moet kopen, moet je wel heel erg raar zijn als je nu nog bij zo'n werkgever wilt gaan werken.

loser | 12-10-21 | 12:44

Drop it laat zien dat jongeren tegenwoordig de wapens dragen. Beetje specifieker ''allochtone jongeren". Dat is dus de toekomst. Het leger naar de Filistijnen, de straatterreur regeert. Nederland is hard op weg een Derde Wereldland te worden.

jochum1980 | 12-10-21 | 12:44 | 2

@jochum1980 | 12-10-21 | 12:44 |
Tja, als je de Derde Wereld hier massaal laat binnen lopen, moet je ook niet vreemd opkijken wanneer je verandert in de Derde Wereld. Men neemt de mentaliteit en het gedrag immers mee naar hier. Dat wordt niet bij de grens achter gelaten. Helaas snapt de deugende linkse Goegemeente dit nog steeds niet. We zullen er nog danig spijt van gaan krijgen, en dan met name de vrouwelijke helft van dit land. Hun zwaar bevochten vrijheden worden namelijk op een achternamiddag bij het grof vuil gezet.

Sjefke7807 | 12-10-21 | 13:05

Goed gezien. Lees mijn post van 14:38

squadra | 12-10-21 | 14:40

Ze moeten niet zo zeuren. Er wordt keihard gewerkt aan meer dringender zaken bij het leger zoals: is het wel inclusief genoeg, zitten er wel genoeg vrouwen in het leger, hoe verhoudt het m/v zich tot genderneutraal? Pas als het vraagstuk: welk printje moet een camouflagetampon hebben is opgelost, kijken we wel verder of er nog een budget is.

echtpaul | 12-10-21 | 12:36 | 1

De inbrenghuls moet een andere kleur hebben, duidelijk afwijkend, van hun pistoolloop.

Sans Comique | 12-10-21 | 20:22

mazzel dat die syriers wel pick up trucks hebben gekregen van de NL regering

bimbam | 12-10-21 | 12:32

2 jaar geleden afscheid genomen van dit failliete en zinkende schip. Nog geen dag spijt van, maar ik leef nog altijd mee met de oud-collega's die de stap niet durven of kunnen maken.

AmbtenaarInFunctie | 12-10-21 | 12:26 | 4

Waar naartoe?

Patatter | 12-10-21 | 13:35

werken? dagbesteding zoeken.....

vranac | 12-10-21 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

We stonden tien jaar geleden al in de top 20 van de wereld met dat kleine landje nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_lande... en ze kunnen nog geen Hercules C-130 transportvliegtuig in de lucht houden. Het is hetzelfde als overal, de top verdient te veel en werkt te kort, de overhead kost te veel en er wordt te veel geld uitgegeven aan inferieure nieuwe speeltjes (F-35 JSF i.p.v. F-22 te eisen zoals Israel wel voor elkaar kreeg). Waanzin om meer uit te geven als het beleid ongewijzigd blijft. Zelfde geldt voor de Zorg, je kan er geld tegenaan blijven gooien als je de taken niet strikter definieert. Waarom zou je een hoger percentage van het bnp moeten toekennen als je weet dat de economie al extreem opgeklopt is door al dat geleende (geprinte) geld en kunstmatig lage rentes. Het bedrag wordt jaarlijks al meer bij eenzelfde percentage, omdat het bnp kunstmatig opgekrikt wordt met al dat Mickey Mouse geld. Wie is de vijand? De taliban, waar we niet naar terug gaan? Rusland, waar we aardgas van kopen? China die de meuk in onze winkels produceert? Al die oorlogen in Irak en andere olieproducerende landen hebben er niet voor gezorgd dat de olieprijs laag bleef (die drijven we tegenwoordig zelf omhoog met die klimaatfratsen).

Watching the Wheels | 12-10-21 | 12:24 | 7

De F22 voor Israël? Interessant. Overigens hoeft Nederlandje zich geen zorgen te maken, de F35 is, op wat formaliteiten na (zoals het zelf wel operationeel inzetbaar zijn) inmiddels klaar het afwerpen van de B61. Of de B61-12 inmiddels gecertificeerd is (en het gevolg daarvan voor de huidige certificering van de F35) is ondergetekende nukubu niet bekend.

Met windje mee haalt de F35 net Polen of Hongarije. Zijn we daar als EU ook meteen van af. Van de krijgsmachtonderdelen die gaan sneuvelen is de Onderzeedienst een zekerheidje, het Korps mariniers eigenlijk ook. Vermoedelijk gaat de Grondgebonden Luchtverdediging ook hemelen en zie ik de Lichte Brigade opgeheven worden (zie Mariniers). Het onvermijdbare fiasco met de nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen is een kwestie van de Fransen en hun "Belgische" buklaafjes een schop onder hun derrière geven, maar dat zie ik Mark Rutte c.s. nog niet durven.

Het wachten is op de eerste MWO voor heldendaden in cyberspace.

Hetkanverkeren | 12-10-21 | 13:02

@Aisie | 12-10-21 | 12:59|
Klopt, "we" financieren onze eigen ondergang. Behalve de val van het Romeinse Rijk kan ik me zo gauw geen ander inheems volk bedenken dat zichzelf lachend naar de slachtbank leidde.

Sjefke7807 | 12-10-21 | 13:08

Kuch, Kuch, we hebben een NATO verplichting aangegaan weet u nog?
2%.

Roadblock | 12-10-21 | 15:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Tjonge, gaat nog wat worden als ze ooit, wanneer EUSSR-Führer Von der Leyen haar zin krijgt, onder haar commando richting Russische grens moeten om Putin weer eens bang bang te maken.

B.Spiritus | 12-10-21 | 12:24 | 2

Er valt niet zoveel bang te maken als we Putin's gas nog niet eens meer kunnen betalen..

starbuck280 | 12-10-21 | 12:38

Putin is heus niet zo gek om een deels islamitisch land in te pikken. Met die lui heeeft hij immers genoeg ellende (gehad).

squadra | 12-10-21 | 14:45

Het moet toch mogelijk zijn om via een rechter af t dwingen dat Nederland Defensie financiert volgens de NATO norm, daar heeft Nederland heel lang geleden voor getekend.

Andersdenkend | 12-10-21 | 12:07 | 5

Urgenda is zoiets gelukt met een veel vagere norm over klimaatdoelen.

Allemaal | 12-10-21 | 12:21

Deze regering en doen wat de wet van ze vraagt ?! Ik heb daar geen actieve herinnering aan dat dat ooit gebeurd is onder Rutte.

loser | 12-10-21 | 12:40

@Allemaal | 12-10-21 | 12:21: Dat was een juridisch geitenpaadje. Ging om afspraken in het kader van het klimaat, waarvan de rechter vond dat het niet volgen van de afspraken in Parijs een levensbedreigende situatie voor de bevolking zou opleveren. En dat is een kerntaak van de overheid waar je ze aan kan houden. Ik vermoed dat zo’n direct verband tussen dreiging en het hebben van een fatsoenlijke krijgsmacht er niet is, tenminste niet volgens rechters die wel meegingen in de flauwekul van Urgenda.

Muxje | 12-10-21 | 12:41
▼ 2 antwoorden verborgen

heel goed dat er wordt bezuinigd op die overbodige organisatie die geld weg gooit om in verwegistan onder het mom van het verspreiden van homo acceptatie en "onze veiligheid" geld voor olie en gas probeert te jatten en daarin steeds harder faalt. Als we dat geld aan moeder Rusland hadden betaald, en niet aan het kontlikken van Amerika, hadden we komende winters niet hoeven te kou kleumen.

Balgesjaakt | 12-10-21 | 11:58 | 3

Als je werkelijk denkt dat de wereld zo werkt, heb je echt geen enkel idee. Vrijheid is niet gratis en niet op te halen bij onze bondgenoten. Of vind jij een opstalverzekering ook onzin omdat je huis nog nooit is afgebrand?

AmbtenaarInFunctie | 12-10-21 | 12:24

Helpt een hoop minder tolken te gebruiken .

dhrat | 12-10-21 | 11:58

Waarom wil je überhaupt nog in het leger? Je wordt uitgezonden, je maten sneuvelen, jij worstelt jarenlang met PTSS en/of bent blijvend invalide en om het verhaal te eindigen; uiteindelijk was het allemaal voor niks.

Libertarianism | 12-10-21 | 11:57 | 2

Je vergeet nog te melden dat de militair achteraf nog beschuldigd of vervolgd wordt voor de dingen die je wel of niet hebt gedaan.

Arnold Layne | 12-10-21 | 12:10

Miljarden naar onderwijs voor de niet westerse import die niet kan lezen en schrijven, miljarden naar hun huisvesting etc. en het leger een fooi.
Kortom, we kunnen ons niet meer verdedigen en barsten v/d lieden die hier niks te zoeken hebben.

Uw Verzekeringsadvis | 12-10-21 | 11:56 | 3

@Uw Verzekeringsadvis | 12-10-21 | 11:56 |
Niet alleen hebben die lieden hier niets te zoeken, als puntje straks bij het paaltje komt zal blijken dat "we" zèlf onze onderwerping binnen gehaald èn bekostigd hebben. Want het moge duidelijk zijn dat ze hier niet gekomen zijn als vrienden gezien het abjecte gedrag dat menigeen uit die groep in dit land tentoonspreidt.

Sjefke7807 | 12-10-21 | 12:10

@Uw Verzekeringsadvis | 12-10-21 | 12:30: "Maar..., ze moeten wel uitkijken. Want aan onze pik... komt ook een eind."

Sans Comique | 12-10-21 | 20:27

De helft van het budget (5 miljard) wordt uitgegeven aan de toeslagaffaire (lees consultants, de slachtoffers krijgen niks).

Tientallen miljarden worden uitgegeven aan een (klimaat) crisis die geen crisis is en een energietransitie die uitsluitend geld kost en helemaal niets oplevert.

Zou de EU hierachter zitten? Die willen een Europees leger en dan zijn kleinere nationale legers beter dan grotere.

van heinde en verre | 12-10-21 | 11:56 | 4

@AmbtenaarInFunctie | 12-10-21 | 12:28: Macron is juist de grootste voorstander van een EU krijgsmacht.
Frankrijk heeft, samen met Duitsland, de meeste macht in de EU.

Bataafje | 12-10-21 | 13:01

en de grootste wapenindustrie!

vranac | 12-10-21 | 14:09
▼ 1 antwoord verborgen

Oorlogen worden op de grond uitgevochten omdat de enige vijand op kamelen rijdt. Investeer in grondtroepen en tanks, niet in JSF of ander idioot spul.

Jos Tiebent | 12-10-21 | 11:54 | 3

Die NL-se Toyota's zijn anders behoorlijk effectief te bestrijden vanuit de lucht. Oorlogen worden gewonnen vanuit de lucht, vraag maar aan H. Goring

_pacman_ | 12-10-21 | 11:58

In NL moet alles altijd cheap wat defensie betreft. Ik zou in swarms van mini drones investeren

BASinnic | 12-10-21 | 12:21

In het licht van een eerder artikel alhier is het wellicht aanbevelingswaardig te overwegen om ons als vooruitgeschoven post alvast aan te sluiten bij China.

Helpt gelijk tegen het sluiten van alle Chin-Ind restaurants.

_pacman_ | 12-10-21 | 11:51 | 1

Mijn Chinees is na 35 jaar al gesloten.

gato | 12-10-21 | 12:32

Het is een teken aan de wand hoe een regeringspartij als D66, in de persoon van die kippenvel opwekkende Pechtold, publiekelijk het leger uitlachtte omdat ze bij oefeningen 'pang', 'pang' moeten roepen.

BASinnic | 12-10-21 | 11:49

Vreemd he.....Dat er geen hond een carrière bij defensie ambieert?
Zelfs een zakmes moet je nog zelf bij de plaatselijke dump-shop aanschaffen.
Alles afgebroken, en wel investeren bij KLu in nieuwe kisten.
Nu nog personeel zien te krijgen...

Prul66 | 12-10-21 | 11:49

Trouwens, wat heb je aan een leger als je moet vechten tegen een overmacht aan een grote hoeveelheid goedkope drones. Een hoeveelheid waartegen niet valt op te boksen. www.parool.nl/wereld/succes-van-turks...

mozaard | 12-10-21 | 11:40 | 4

@Nederlandop1 | 12-10-21 | 11:52: Jep, de Turken moesten en zouden onze bondgenoten worden. Ze moesten en zouden in de EU. Begrijp nu een beetje waarom.

mozaard | 12-10-21 | 12:09

@nobodiesunmighty | 12-10-21 | 12:13: Misschien kunnen we de WAS-palen er opnieuw mee inrichten. Of misschien combineren met het uitrollen van de 5G-antennes?

mozaard | 12-10-21 | 12:14
▼ 1 antwoord verborgen

Zit er in het budget ook geld voor tolken en schoonmakers?

Sjakkie van de Hoek | 12-10-21 | 11:38

"Ja, zeg, als je zo nodig wil vechten, dan breng je ook je eigen spulletjes maar mee hoor."
*pacifistenmodus uit*

mozaard | 12-10-21 | 11:37

Tweede Kamer : "Er is geen geld voor allerlei Nationale zaken !"

Ook de Tweede Kamer : 25 Miljard (Minstens) jaarlijks smijten richting 'immigranten' doet ..

Nederlandop1 | 12-10-21 | 11:37 | 1

Vorig jaar schudde Mark Rutte zo, hup, 35 miljard uit zijn mouw voor het EU solidariteitsfonds dat het geld vervolgens weggeeft aan de Italianen en hun maffia.
En stond nog eens garant voor nog eens 60 miljard. Geld dat we niet hebben en waarvoor we ons waarschijnlijk bij de Europese bank nog meer in de schulden hebben gestoken. Een oorlog tegen je eigen burgers vecht je op meerdere fronten.

Sans Comique | 12-10-21 | 20:31

Dat zien jullie van de GeenStijl helemaal verkeerd. Wij hebben helemaal geen leger nodig. In het geval van conflicten evacueren wij gewoon op permanente basis een van de strijdende partijen naar ons land toe. Einde conflict.

Graaisnaaiert | 12-10-21 | 11:31 | 1

Een van de strijdende partijen in geval van conflicten zijn wij zelf toch? Of wou je mensen blijven uitzenden naar verre zandbakken waar we niks te zoeken hebben en de mensen er zelf voor kiezen om mentaal in de Steentijd te blijven hangen?

Sans Comique | 12-10-21 | 20:32

Ze moeten niet zeuren, ze kregen 46 x F-35 voor 5 miljard. Waar je niets aan hebt als je Nederland wil verdedigen maar vooral handig zijn om in woestijngebieden elders "vrede" te brengen. Voor 1 miljard een droneleger was beter geweest.

GeenAccount | 12-10-21 | 11:30 | 3

Het waren oorspronkelijk geloof ik 85 stuks dus ook daar is al een flinke hap vanaf gehaald.

_pacman_ | 12-10-21 | 11:53

tsja, van je vrienden moet je het maar hebben

vranac | 12-10-21 | 14:13

"Mandrake, have you ever seen a com..¨
Alsof er nog mensen rondlopen die niet aan de sedatie zitten.
Leve de EU en leve onze verlichte leiders.

hallevvezool | 12-10-21 | 11:29

Gewoon opheffen. De commando's wellicht opnemen als speciale politie-onderdeel dat orde en gezag kan gaan brengen in wijken waar veel bontkraagjes de boel verzieken.

Opheffen scheelt sowieso een hoop geld want dan heb je geen missies in het buitenland meer waarna je duizenden locals moet gaan binnenvliegen omdat ze op een of andere manier een "bijdrage" hebben geleverd aan de "Nederlandse" belangen.

Daarnaast zijn er dan nog meer kazernes die de overheid vol kan stoppen met gelukszoekers.

benbenieuwd2021 | 12-10-21 | 11:25 | 3

Oeps, verkeerd adres.

botbot | 12-10-21 | 11:31

Je kunt het ook positief zien: er gaat wel heel veel geld naar de EU, migratie, gender shit, wokeness en klimaat. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben.

Ride_On | 12-10-21 | 11:23 | 1

En dit dus terwijl het aantal vrije landen wereldwijd momenteel afneemt, en vrijheid wereldwijd nog nooit zo klein was, als nu (Hier tracht het falende wokeïsme in onze contreien overigens nog een schepje bovenop te doen, d.m.v. het onderdrukken van andere denkbeelden). Een ommekeer, na de val van de Muur, en de USSR.

Dit wordt veroorzaakt door China, die aan dictators, autocraten, etc. ook laat zien dat landen niet per se vrij hoeven te zijn om over een goed draaiende economie te beschikken.

Een omstandigheid die media als de NOS en CNN, wel weer niet op zal vallen in hun regenboog couleur outfits.

Nederlandop1 | 12-10-21 | 11:45

Er gaat meer dan zat geld naar defensie.
Er zitten me daar een partij generaals die ook weer personeel in dienst hebben.
Daarna volgt het kader die elkaar constant voor de voeten lopen.
Met deze cultuur is het en bodemloze put.

botbot | 12-10-21 | 11:23

Oorlog met boots on the ground wordt steeds zeldzamer, wanneer is er voor het laatst een tank gebruikt bij een grote internationale oorlog? De toekomst zijn o. a. drones

hotbrasil | 12-10-21 | 11:22 | 1

Vorige maand, toen de VS een stuk of 20 wat achterliet in Afghanistan?

ReyNemaattori | 12-10-21 | 12:01

Wie was toch ook al weer tot voor zeer kort minister van dit departement? Toch niet een CdA'er? Jawel, meisje Bijleveld, het koffievrouwtje van het kabinet. Goed gedaan, zus.

dathoujetoch | 12-10-21 | 11:21

Als ze nou een beetje zuiniger waren geweest hadden we kisten munitie over. Wij ( 80-1) mochten geen aangebroken kisten kogels terug brengen naar de kazerne dus knalden we er op los. Ik heb dat nooit begrepen.

hero_of_heaven | 12-10-21 | 11:21 | 4

Moet u eens opletten bij de gemiddelde organisatie/vereniging die een bedrag aan subsidie krijgt, en waar aan het eind van het jaar dat nog niet op is.

Roadblock | 12-10-21 | 11:40

@Roadblock | 12-10-21 | 11:40: Heb ooit eens een weekje bij een ministerie gewerkt. Bij ieder bureauklok waar 4 mensen werken stond een megaluxe kleuren HP laserprinter. Recentelijk aangeschaft voor 5000 gulden per stuk... en niet omdat er veel te printen was. Aangekocht bij één van de prefered suppliers, voor meer dan de dubbele prijs die je betaalt bij andere winkels. Waarom dan? Om er voor te zorgen dat de afdelingsmanager volgend jaar niet minder budget krijgt toegewezen.

Ik kwam daar aan en niemand wist mij ingehuurd had. Als student informatica hebben ze me toen maar het magazijn helpen opruimen. Ik moest dozen met honderden geheugenmodules weggooien. Heb er een paar mee naar huis gesmokkeld. Bleek dat die dingen alleen in een bepaald merk laptop gebruikt konden worden. Duizenden guldens, hop de vuilnisbak in.

ChupaChupa | 12-10-21 | 12:38
▼ 1 antwoord verborgen

Zouden snowflakes niet gewoon omvallen als je pang roept?

SailingDuck | 12-10-21 | 11:19

Geen 85 of 56 maar 46 JSF-staaljagers. Aanvankelijk dachten ze voor 800 miljoen klaar te zijn, dat vonden ze al veel. De JSF is een groot succes, zakelijk. Maar bij defensie het zal uit de lengte of uit de breedte moeten komen.

AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 11:19 | 5

@Roadblock | 12-10-21 | 11:46:
Zekers, het probleem wordt gecultiveerd want fte's en verdienmodellen met als bijkomend voordeel dat er pas "figuurlijk" koppen gaan rollen als het probleem opgelost is. Niet voor niets dat Van Huffelen geen zin heeft om de toeslagenaffaire bij de belastingdienst weg te halen, dan gaat daar gesnoeid worden. En was het Timmermans niet die pooit tegen Plasterk zei: "Oplossingen? Wil jij problemen oplossen?" Of in ieder geval iets van die strekking.

Graaisnaaiert | 12-10-21 | 12:07

@Graaisnaaiert | 12-10-21 | 11:35: we moesten Amerikaans kopen want alleen dan kunnen er die atoombommen eronder gehangen worden en dan kan NL meedoen in het hoogste geweldspectrum en daar kreeg Balkenende een stijfie van. Het muis syndroom zeg maar.

bijna_raak | 12-10-21 | 12:16

@bijna_raak | 12-10-21 | 12:16:
Ik heb eens zo'n verhaal gevolgd bij de aanschaf van een nieuw geweer in plaats van de FAL voor de krijgsmacht.
Bij alle testinstanties kwam de Steyr AUG er als beste uit.
en.wikipedia.org/wiki/Steyr_AUG
Een voor die tijd futuristisch wapen. Bulb up, Telescoopvisier in het draaghandsvat, doorzichtige magazijnen. Geheel modulair.
De basis kon veranderd worden van van geweer naar karabijn naar sniper rifle naar groepswapen.
Wat werd het?
Een Canadese licentie van de M16: de Diemaco.
Met die plunjer, die er op gezet werd, omdat in Vietnam de wapens niet meer sloten na veel schoten, en waar dan een dreun op gegeven moest worden = extra handeling.
"Er waren financiele belangen mee gemoeid" .
Contraorders en dat soort oncontroleerbare shit.

Roadblock | 12-10-21 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de Chinezen ons aanvallen zetten we gewoon onze BOA's in. De vijand zal zich dan wel even bedenken......

ShylockLeCoy | 12-10-21 | 11:16 | 1

Ons geheime wapen is Kaag. Als ze die bij de grens zien staan rennen ze in één keer in paniek terug naar China.

Aisie | 12-10-21 | 13:14

We willen een Europees leger (althans de linkse kliek), waarom investeren we dan in godsnaam in ons eigen leger. Alsof wij ons ook maar tegen iets zouden kunnen verdedigen.
Een krijgsmacht heeft zin als je het goed doet of niet, niet half.
Maar het is natuurlijk een 'noodzakelijk speeltje' van Den Haag.
Pomp er geld in of hef het op. Dit dwarrelen leidt nergens toe

de_beer_van_de_meer | 12-10-21 | 11:15 | 4

@Blonde Nel | 12-10-21 | 11:18: Dit is een hele goede relevante vraag!

starbuck280 | 12-10-21 | 11:36

@Blonde Nel | 12-10-21 | 11:18:
Heel simpel:
Als je op Nationaal niveau te bedonderd bent om het minimale in je krijgsmacht te investeren, wordt een Europees leger gewoon uit de belasting van de EU betaald.
De EU weet dat ze maar hoeven te knijpen, en daar komen de miljarden.
God beter het overigens als die geschiften in Brussel ook nog een leger krijgen om mee te spelen.

Roadblock | 12-10-21 | 11:49

@Blonde Nel | 12-10-21 | 11:18: Nee. En als de Russen willen staan ze aan de Noordzee voordat Europa klaar is met vergaderen.

Harry.Langezwaal | 12-10-21 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

nou zal u geruststellen het leger is nu aan het oefenen in de achterhoek , 2 jeeps en 6 man ze mogen trouwens niet te dicht bij de grens komen

Hapselaar | 12-10-21 | 11:14 | 3

niet in de achterhoek, in Drenthe

wilmeister00 | 12-10-21 | 11:15

oh dan gaan ze volgende week naar de achterhoek

Hapselaar | 12-10-21 | 11:16

in nabije toekomst wordt de volgende veldslag al AI digitaal in cyber uitgevochten tussen VS, China, India, Rusland. Nu zijn de landen al aan het opwarmen met hacken. Voor gevechten met Taliban en andere strijders op flipflops en ak47 zijn onbemande drones voldoende. Nu nog op afstand bestuurbaar , binnenkort zelf beslissende algoritmes. Nederland heeft voldoende strijders op zolderkamers achter pc's zitten, maar het speerpunt van NL en EU is het klimaat

HetOorAakel | 12-10-21 | 11:14 | 4

Zelfbeslissende algoritmes zijn er al. Twee jaar geleden ingezet door Turkije in Libië.

Het ongrijpbare en onvoorspelbare van dergelijke aanvallen doet daarnaast effectief inbreuk op de moraal, immers: je kunt je niet weren. youtu.be/3d28APIfwSI (waarschuwing: zet je geluid uit)

mozaard | 12-10-21 | 12:06

@Roadblock | 12-10-21 | 11:54: de Jezidi's, ach ja aan de grenzen van Nato. Terwijl D66 vingerwappend naar de Oeigoeren onderdrukking wijst is er dichtbij een Natoland hetzelfde aan het doen

HetOorAakel | 12-10-21 | 12:07

@HetOorAakel | 12-10-21 | 12:07:
Dat de Turken de Koerden en de Jezidi's bombarderen is veelzeggend.
Dat geeft weer lucht aan die oude geruchten dat de Turken ISIS leden opleidde en bewapende.

Roadblock | 12-10-21 | 13:05
▼ 1 antwoord verborgen

Als we over 5 jaar Afghanistan weer gaan bezetten, nemen we de oude tolken en collaborateurs mee terug of zoeken we daar weer nieuwe?

kleybeuker | 12-10-21 | 11:13

Zo, koffietijd is voorbij. Ik ga weer aan de slag om de linkse hobby's te kunnen betalen.

HenkyPanky | 12-10-21 | 11:12 | 1

Nog even volhouden!
Vanaf morgenmiddag is de rest van het weekloon voor u. Donderdag de vaste lasten verdienen, en vanaf vrijdag eind van de ochtend mag u alles houden.

Dandruff | 12-10-21 | 11:43

Nu die tigduizenden Afghanen hier zijn (of binnenkort zullen zijn of nakomen) natuurlijk met complete familie, buren, kennissen, kennissen van kennissen en daar weer de vroegere waarschijnlijke overburen van kunnen we het helemaal vergeten met de centjes voor ons leger. Dat is nou eenmaal regeren anno 2021 (en al heel wat jaartjes eerder).

Waar-is-niets | 12-10-21 | 11:11

Laten we wel wezen, Een landleger is voor ons nutteloos. Wie valt ons aan en al zouden ze het doen, we zijn te klein voor oorlog. Hou een paar fregatten, 2 u-boten en een stuk of 20 F16+19+Stealth aan en klaar ben je.

wilmeister00 | 12-10-21 | 11:10 | 3

Een volk wat niet bereid is voor zijn defensie te betalen, zal het leger van de bezetter moeten betalen.

Roadblock | 12-10-21 | 11:57

@Roadblock | 12-10-21 | 11:57: Overigens ben ik voor het opzetten van burgermilities. Die zijn nl onverslaanbaar, zie Afghanistan.

wilmeister00 | 12-10-21 | 13:53

Is mede om de overstap naar het EU-leger aantrekkelijker te maken.

o)+ | 12-10-21 | 11:08 | 1

Welk EU-leger? Ik ken alleen een Lego leger, bedoel je dat soms?

Waar-is-niets | 12-10-21 | 11:13

In 2014 is iets van 120 ton goud vanuit Amerika naar Nederland gekomen. Heeft ons zwaarbewapende leger dat gedaan/begeleid of hebben we een bootje gehuurd en daarop een paar boa's gezet met een busje pepperspray om de lading te bewaken?

Leptob | 12-10-21 | 11:07

Maar er hopelijk wel genoeg budget over om de gehele defensie LGBTQ+ conform te maken?

Dutch_Viscount | 12-10-21 | 11:06

Mensen zien het nog steeds niet: het Europese Leger wordt steeds onvermijdelijker.
Nationale entiteiten bij de grootbetalers worden verder en verder uitgehold, tot overgave onvermijdelijk geworden is.

funda | 12-10-21 | 11:05 | 2

Zolang italiaanse en franse tanks 5 nooduitgangen hebben zie ik niet hoe zo'n europees leger zou moeten werken.

Schilder58 | 12-10-21 | 11:07

De krijgsmacht in deplorabele staat,
Chaos bij Politie en Brandweer,
Leraren te kort en de nog aanwezige leraren lopen weg,
Door afbraak woningbeleid een schreeuwend te kort aan woningen,
Duizenden mensen in nood door agressief regeringsbeleid in de toeslagen affaire,
Het maar niet compenseren van de schade die Groningers hebben geleden door de aardgaswinning,
We hebben een tekort aan gas en dat zorgt voor extreem hoge prijzen. Bij een strenge winter is er GEEN gas,
Ongebreidelde stroom van asielzoekers naar Nederland halen,
Meer dan 1 miljoen mensen in Nederland leven onder de armoedegrens,
200.000 Nederlanders zijn afhankelijk van de voedselbank,

enzv. enzv.

Dank VVD/D66 o.l.v. Mark Rutte en zijn kameraden….

Nefret | 12-10-21 | 11:04 | 7

@Roadblock | 12-10-21 | 12:00|
Als aanvulling op uw uitmuntende tegel:

- www.telegraaf.nl/financieel/293052150...

Ik weet werkelijk niet waar ze deze kolder vandaan durven halen. Die 128.557 haal ik alleen als ze mijn jaarinkomen over 8 jaar bij elkaar optellen, en dan is het nog krap aan. Ik heb géén eigen huis, géén bezit, géén spaarpotje want van een WAO-tje valt er bar weinig te sparen. En het beetje dat ik weet te sparen vliegt er met de eerste de beste medische rekening of geprutst bij de Toeslagen net zo hard weer uit.

Sjefke7807 | 12-10-21 | 12:26

@Sjefke7807 | 12-10-21 | 12:26:
"Eén van de redenen dat Nederland en Denemarken zo hoog scoren, is dat ook pensioenvermogen bij het vermogen wordt geteld."

Roadblock | 12-10-21 | 13:08

@Roadblock | 12-10-21 | 13:08|
Had het gezien ja, maar dan nòg is de stelling absurd te noemen. Want dat geld heb je nu niet tot je beschikking. En tegen de tijd dat men de pensioengerechtigde leeftijd bereikt moet je nog maar afwachten of er überhaupt nog iets in die pensioenkassen zit. E.e.a. is namelijk in 2016 al aan Brussel verkwanseld:

- www.geenstijl.nl/4928742/het_zijn_all...

Sjefke7807 | 12-10-21 | 13:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Nederland is niet alleen op defensie niveau een lachertje geworden. Op heel veel vlakken is NL een Europees lachertje. Politiek is het een drama, waarbij de kopstukjes elkaar aan het uitschelden en besmeuren zijn om maar een spatje discutabele "macht" te houden of te krijgen, daarbij de urgente zaken die het land, haar inwoners en haar welvaart schaden volkomen negeren, want hun politieke arena schijnt toch echt belangrijker te zijn geworden dan Uw belangen.

Bijzonder!

Verder zijn we als land de dommige, nooit tegensputterende en dociel bukkende pinautomaat van de EU geworden. Op het vlak van democratie zijn we zo'n beetje geknecht, de NL'er heeft weinig meer in te brengen.

Internationaal kijkt men met verbazing - en ongetwijfeld met duivels plezier- naar hoe NL zich in steeds onmogelijker posities manoeuvreert, schijnbaar geheel vrijwillig en geheel bewust, middels absurde wetgeving (stikstof waanzin, het absurde 'van het gas af' , de bespottelijk knullig voorgestelde energietransitie, de ongeremde immigratie enz. ) wetgeving die in de praktijk helemaal niet uitgevoerd kán worden maar men gaat er desondanks toch gewoon mee door. Het loopt aan alle kanten vast maar er word he-le-maal niets aan gedaan om dat vastlopen te voorkomen of het überhaupt voor proberen te zijn.

Dat moet toch verbazingwekkend grappig zijn voor de regeringen en inwoners van landen die wél nuchtere en realistische leiding hebben? Landen die gewoon normaal blijven denken en doen zonder als de eerste de beste hystericus gillend 'geen paniek' in de rondte te gillen?

Een land met de hoogste zorgkosten van de EU en waar men haar patiënten aanraad om mensen die een operatie moeten hebben naar Duitsland te gaan omdat daar géén wachtlijsten zijn? Waar betalen we al die zorgkosten voor dan?

Een land, het enige land, waar je een student bij het begin van een werkende carrière opzadelt met een torenhoge "studieschuld"?

Man, als je als land kon bogen op het hebben van een joekel van een gasbel en dan al na een paar decennia als een bedelaar om gas moet gaan smeken en je eigen bevolking financieel extreem moet gaan uitknijpen of anders blijf je maar in de kou zitten, zo'n land is toch niet meer iets om trots op te zijn? Een land waar de minister van BiZa met een "oplossing" komt voor de hoge gasprijzen, "een subsidie op isolatie van je huis"!?

De inwoners van zo'n land zouden toch gvd in opstand moeten komen?

Dutchbeaurouge | 12-10-21 | 11:04 | 4

De mensen hebben nog teveel te verliezen waaronder ik zei de gek.

Vanilla | 12-10-21 | 11:35

@Vanilla | 12-10-21 | 11:35:
Och, ik denk, dat als je al bij de voedselbank loopt, en dan ook nog je energienota verdubbelt je op een gegeven moment niets meer te verliezen hebt.
En als je niets meer te verliezen hebt..

Roadblock | 12-10-21 | 12:03

Maar onze dappere leiders kunnen wel heel precies andere landen uitleggen wat ze verkeerd doen, en dat maakt alles weer goed.

Aisie | 12-10-21 | 15:18
▼ 1 antwoord verborgen

Het Nederlandse leger... hahahahaaa

StoereSleffers | 12-10-21 | 11:03 | 1

Wij wenden ons tot God en Jan Soldaat,
Als hooge nood en bitt’re strijd ons wacht,
De nood voorbij, het land in vredesstaat,
Vergeten wordt de Heer en Jan Soldaat veracht.

Roadblock | 12-10-21 | 12:04

Waar heb je een leger voor nodig als we vrijwillig onze grenzen openzetten voor vijandig volk dat alles van ons wil afpakken. Sterker nog, we halen die mensen zelf hierheen en geven ze een huis + inboedel + levenslange uitkering.

Hefbrug | 12-10-21 | 11:02 | 1

Logica is ver te zoeken bij het kabinet. Maar wat kunnen ze doen? Hun wordt toch niks aangedaan, dus zolang het er niks met hen gebeurt, gaat er niks veranderen in Nederland. Zelfde met mensen die geen last van hebben van een bepaald beleid voor een situatie. Totdat ze zelf geconfronteerd worden met die situatie, dan gaan de alarmbellen rinkelen.

VoltaireJohn | 12-10-21 | 11:05

Geen zorgen defensie, er worden nu voornamelijk vrouwen aangenomen dus het komt vanzelf goed!

mundusvultdecipi | 12-10-21 | 11:00

Ach... als ze 3 schepen aan de kant moeten leggen om voldoende bemanning voor de Evertsen (die dus met dat britse vliegdekschip op stap is) bij elkaar te schrapen.. dan is er wel meer mis met Defensie dan decennia van structurele financiele tekorten.

starbuck280 | 12-10-21 | 11:00

Als we Defensie opdoeken kunnen we ook geen Afghanen op te halen.

Nevz | 12-10-21 | 10:58

Schaf het leger af. Deel omscholen en deel de bijstand in. Verpats wat het nog doet en cancel openstaande orders.

Lorejas | 12-10-21 | 10:57

Is er nog wel wat geld over om witte vlagen aan te schaffen ?

ja,diedus! | 12-10-21 | 10:56 | 1

Wit ondergoed mag ook hoor. Daarom moet ik van moeders altijd ondergoed aan.

NerdAlert | 12-10-21 | 11:00

En gaat het ook bij de politie (alarmerende hulpkreten over tekort aan rechercheurs), in de zorg, in het onderwijs.
En deze mensen hebben grotendeels een andere ambitie, ze doen het voor ons land en de medemens en onze beschaving. Dus daarom lopen ze niet zo gauw weg en kun je ze heel ver uitknijpen. Sommige dingen zijn moeilijk uit te drukken in geld. Maar dat snappen ze bij de VVD niet.

AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 10:56 | 3

Snap sowieso niet waarom je als Nederlandse knul het leger in wil gaan en vechten voor het land. Je krijgt er niks voor terug. Geen waardering of wat dan ook.

Lekker je leven op het spel zetten, omdat ze in één of ander shithole land hun primitieve cultuur niet kunnen loslaten. Want dat is wat je mag gaan doen. Het vuile werk van iemand anders opknappen.

Hefbrug | 12-10-21 | 11:07

@Hefbrug | 12-10-21 | 11:07: Al zou je niet naar het buitenland hoeven. Je wilt dit zooitje hier toch ook niet verdedigen ? Alleen eigen huis en haard.

NerdAlert | 12-10-21 | 11:10

@Hefbrug | 12-10-21 | 11:07:
Veel jonge mannen zien het als een uitdaging om in een defensie omgeving op de proef gesteld te worden. De uitzending is een kroon op je werk als militair en een persoonlijke beproeving.

Wanneer je eenmaal terug bent in Nederland en ziet wat voor trekpoppen de boel aanstuurden dan begint de glans van de medailles wel af te nemen, daarom vertrekken veel militairen ook na een jaar of vijf weer naar een andere organisatie.

Een waardevolle periode die ik iedere 19 jarige zou aanraden, maar op je 25e moet je wel een beter plan hebben dan een defensiecarriere.

Szymon | 12-10-21 | 12:01

Maar.

In ieder geval Afghaanse tolken genoeg.

Scheelt toch weer iets.

Dr.Mabuse | 12-10-21 | 10:55

Mooi landschap, weliswaar nog net geen Zwitserland maar toch al fraai.

van Oeffelen | 12-10-21 | 10:54

Sorry, maar ik begrijp er geen jota van. Dacht altijd dat militairen onder "Defensie" viel. Waarom worden zij uitgezonden naar landen waarvan 90% van de Nederlanders niet weet waar ze liggen? En dat terwijl we de vijand al jaren geleden in huis gehaald hebben. Tijd om uit de NATO te stappen en de Grebbeberg naar ONZE buitengrenzen te verleggen.

HenkyPanky | 12-10-21 | 10:53 | 1

Omdat NL graag een paar kruimels toegworpen krijgt van de Amerikanen bij de wederopbouw van die landen. Goed voor het NL bedrijfsleven, in de VVD optiek.

Asteroid-B612 | 12-10-21 | 11:03

Ik snap nu beter waar het woord ‘leger’ vandaan komt.

ja,diedus! | 12-10-21 | 10:51

Is de picca overigens een verwijzing naar het gedicht van McCrae?

In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.

We are the Dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow,
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.

Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.

Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:49 | 3

Deze liedjes worden door de NPO niet gedraaid, ze luisteren liever naar de rappende leegheid van de krachtwijken....

hagelkruis | 12-10-21 | 10:58

Defensie kreeg er de derde dinsdag weer geld bij, helaas minder dan om de inflatie te compenseren...
Tegelijk riep men dat 30% van de krijgsmacht uit vrouwen moet bestaan om de aandacht af te leiden van de zoveelste regeringsleugen. We GeVeN eEn StEvIg SiGnAaL aF. Dat klopt, dat onze veiligheid ons geen zier kan schelen, tenzij het de vleermuisgriep betreft natuurlijk en politici mooie sier kunnen maken met “daadkracht”.

By-the-weg, verleden week was ik nog op Harskamp, waar de vluchtelingen uit Afghanistan zitten. Een treurige troosteloze bende, zoals de situatie steeds is in Nederland voor “vluchtlingen”. Helaas willen de Nederlanders die er over gaan liever doodgaan dan niet deugen, waardoor men de totaal absurdistische, wanordelijke chaos niet onder ogen hoeft te komen, die is ontstaan.

Wat dat betreft moet ik Greta gelijk geven inzake haar analyse over de politiek: youtu.be/POUuledO3V0

Maar op papier gaat het goed. Wat vind jij Mark?

ratelaar | 12-10-21 | 10:49 | 1

Mark blijft lachen, want het kan nooit tegenzitten.

AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 10:58

Is er onder de huidige omstandigheden een scenario denkbaar waarbij het Nederlandse leger Nederlands grondgebied moet verdedigen? Ik kan me er niets bij voorstellen.

J.P.Drapeau | 12-10-21 | 10:49 | 5

Dat dachten ze hier ook vlak voor de tweede wereldoorlog.

tis_wat | 12-10-21 | 11:03

Wie niet leert van fouten uit de geschiedenis is gedoemd deze fouten te herhalen.
Zie Mei 40.

Roadblock | 12-10-21 | 12:09

Ik wel. Een uitbreiding op het scenario van een Franse burgeroorlog. In dit scenario zal blijken dat er strijdende partijen of groepen zijn die steun ontvangen vanuit de buurlanden. (en ja, ik weet ook wel dat Belgie ertussen zit, maar je zit vanuit meerdere plekken in het land zo in Belgie)

starbuck280 | 12-10-21 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Van een rode dop op je geweer naar een rode dop op je neus.

ja,diedus! | 12-10-21 | 10:49

En ook nog eens een regenboogleger, en al die vrouwen defensie ministers...
een toekomstige vijand ligt krom van het lachen.

meneer Q | 12-10-21 | 10:49 | 3

De hedendaagse vijand zul je bedoelen. De €u .

ja,diedus! | 12-10-21 | 10:50

Eddie Izzard:
"Yeah. So I didn't join the army, as you might have noticed.
And, er... Yeah. Cos there's not much make-up in the army.
They only have that night-time look and that's a bit slapdash.
And they look a mess.
You can't join. Even though the American armed forces have a distinct policy of "don't ask, don't tell",
if you're a bloke wearing a lot of make-up, they don't need to ask.
So you can't join.
They go, "No, it's the wrong shade of lipstick for the army."
They're missing a huge opportunity, because one of the main elements of attack is the element of surprise.
So what could be more surprising than the 1st Battalion Transvestite Brigade?
Airborne wing. The airborne wing parachuting into dangerous areas with fantastic make-up and a fantastic gun.
The opposing force is going, "Fucking hell, look at these guys.
"Look at that.
"They've got guns!
Jesus, where's my gun?
Ah, bugger.
I was so surprised.
Were you surprised?"

AdvocatusDiaboli | 12-10-21 | 11:09

Maar gelukkig wel een vrouwenquotum, dat is wat telt.

Panos88 | 12-10-21 | 10:47 | 1

Ik zag al een bestelling voor camouflagekleding in regenboogkleuren.

ja,diedus! | 12-10-21 | 10:48

Wanneer ik het, al jááááren geleden met mijn buurman (oud-KNIL militair) over 'ons' leger had was zijn standaard opmerking: 'Legerrrrr, godverrrdomme, padvinderrrij zul je bedoelen, mietjes!' Zo zie je maar weer.

Rachiel_de_Muyter | 12-10-21 | 10:46

Ach, we hebben wel een paar keigave Joint Faal Fighters voor onderhoud in de garage staan.

wapster | 12-10-21 | 10:45 | 1

Ik heb begrepen dat we met de vage lease deal voor miljarden zijn opgelicht , maar ja het moest amerikaans omdat de luchtmacht kleuters graag met de grote jongens wilden mees spelen.

vranac | 12-10-21 | 10:50

Dat de VVD stemmer niet ziet wat M. Rutte de laatste 10 jaar naar zijn sodemieter heeft geholpen en dat geldt niet alleen voor het leger maar ook de zorg, onderwijs, politie etc. etc. etc. etc.

Het failliet van Rutte wordt het failliet van Nederland.

Fedde71 | 12-10-21 | 10:44 | 4

Wie zijn toch die mensen die nog VVD stemmen?

Boeddha18 | 12-10-21 | 10:50

@Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:46: Exact, het linkse deuggepeupel/media is enkel bezig met het homo-alfabet, emo-groene appelweidjes etc.etc. Ondertussen zijn alle basisdiensten van dit verkwanselde land helemaal naar de haaien. Tja en in de tijd van het Rijksinkoopbureau werden er bij defensie ook wel wat onlogische zaken/voorraad aangeschaft maar goede inkopers zijn nergens meer te vinden, niet spannend genoeg.

hagelkruis | 12-10-21 | 10:52

@Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:46:
Je merkt dat ook dat als je over de toeslagenaffaire begint, de meesten de schouder ophalen - ze zullen wel gefraudeerd hebben...

En zo rot het door. De idiote zgn energietransitie zal ze wél wakkerschudden.

Louter Leuter | 12-10-21 | 11:07
▼ 1 antwoord verborgen

Als Abchazië voor de Grebbeberg ligt, dan hebben ze wél effe Rusland, Ukraïna, Polen en Duitsland doorgewandeld. Je zou zeggen dat ze tegen die tijd toch tamelijk moe zouden moeten zijn.

bisbisbis | 12-10-21 | 10:43

Klassiek leger is overbodig net zoals de marine.
Toekomstige oorlogen worden uitgevochten met virussen, drones en ultrasonische raketten.

meneer Q | 12-10-21 | 10:43 | 5

@Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:45:
_
Mag ik u uitnodigen om u in de laatste stand van de dronetechnologie in te lezen? Kleine bewapende drones zijn uitstekend in staat om hele stukken front of stadswijken in toom te houden.

bisbisbis | 12-10-21 | 10:55

@ meneer Q | 12-10-21 | 10:43
Dat zie je maar met de moderne wapens van de US of A. Een bergvolk in toom houden kunnen ze al niet eens.

tis_wat | 12-10-21 | 11:06

popi lulverhaal

AntiZanicz | 12-10-21 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Nu heb ik me wel eens laten vertellen dat defensie (althans het kantoorhoudende deel) een ontzettende logge, hiërarchische en inefficiënte bodemloze put is.

Duwbak_Linda | 12-10-21 | 10:42 | 7

Een beetje als elk “bedrijf” wat eigendom is van de staat

Het leven is zwaar | 12-10-21 | 11:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Honderden miljarden naar "het klimaat". Dat dan weer wel.

Boeddha18 | 12-10-21 | 10:42

De communicatie afdeling heeft nog geld zat om gelikte wervingsspotjes te maken. D66 heeft de mond vol over sociale veiligheid, maar militairen met 3e hands munitie op missie sturen is schijnbaar geen veiligheidsprobleem.

Ananas Skaiwokker | 12-10-21 | 10:40 | 2

Dat komt ook omdat geen D66ers op missie gaan en hun kiezers ook niet. Dat is voor vies PvdA/CDA/PVV/FvD volk.

Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:42

er is personeel nodig dus wat is het probleem

AntiZanicz | 12-10-21 | 11:59

Ach, zelfs met bakken vol geld gaat het jaren duren om defensie weer een beetje op orde te krijgen. In dat is dan het 'best case scenario' en gaat er vanuit dat er iemand aan het hoofd komt te staan die van onze strijdkrachten een deel rapid response force en een deel interne veiligheidstroepen gaat bouwen. In principe moet dit in een jaartje of 10 te regelen vallen maar dan moeten we gaan snoeien elders. En dat blijkt altijd maar lastig.

GrandMechantLoup | 12-10-21 | 10:40

We hebben weI heeI veeI Afghaanse toIken voor iedere soIdaat weI 20

Piet Karbiet | 12-10-21 | 10:40 | 1

Een leger marcheert op zijn buik. Veel eitjesbakkers nodig.

Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:41

Leuker kunnen we het niet maken, wel leger.

Toetsenbordcomplex | 12-10-21 | 10:39

Maar laten we vooral nog wat diversity officers aanstellen

lamedroid | 12-10-21 | 10:39

1 JSFail minder. 66 miljoen kun je heel veel kazernes van opknappen. Als we dan toch bezig zijn, ruil er ook 1 in voor een vloot A10's.
BRRRRT..!

Dr.Utker | 12-10-21 | 10:39 | 1

A10 is kansloos op ieder slagveld tegen een normale tegenstander. Tegen kerels in jurken met alleen Ak en RPG doet hij het uitstekend.

AntiZanicz | 12-10-21 | 11:59

Gewoon afschaffen. Tegen de Chinezen staan we toch machteloos, die zijn met veel meer. Is een ongelijke strijd.

Tishetnetnie | 12-10-21 | 10:38 | 4

die komen helemaal niet. De Russen vormen de grootste dreiging

AntiZanicz | 12-10-21 | 11:58

Gewoon moslim worden. Tegen de Islam maken we ook geen kans, die zijn met veel meer. Is een ongelijke strijd.
Weet u wat?
Zoek het woord 'defaitist' eens op.

Roadblock | 12-10-21 | 12:21
▼ 1 antwoord verborgen

Gewoon al je “nette” burgers bewapenen, en je hebt een gigantisch leger ter beschikking om eigen land te beschermen.
Misbruik van je wapen in vredestijd bestraffen met 30 jaar celstraf

Het leven is zwaar | 12-10-21 | 10:37 | 4

@starbuck280 | 12-10-21 | 11:02: Dat verbod op wapenbezit heeft alles te maken met de Oranjes. Het stamt uit de tijd dat er overal in Europa revoluties aan de gang waren en allerlei rode oproerkraaierTs het volk opriepen om te rebelleren en - desnoods, of liefst - met geweld de macht te grijpen, en de heersende macht (vaak monarchen) af te zetten. Dus het buitenland werd in het slome NL met argusogen bekeken. Dat soort dingen willen wij hier niet ! Dus toen hebben die Oranjeklanten in de toenmalige regering die wet erdoor gejast. Naar verluidt hebben NL wapenbezitterTs nog aangeboden om "hun trouw te tonen" door ipv van paarden zelf de Gouden Koets te trekken, maar dat mocht niet baten. Daarom is wapenbezit nu strafbaar. Dat helpt ook zo goed bij criminelen, die houden zich namelijk altijd aan de wet.

Asteroid-B612 | 12-10-21 | 11:20

@Het leven is zwaar | 12-10-21 | 11:38: Zo is het echt gegaan. Enn zo zie je maar weer : vrijheden die je vrijwillig opgeeft, krijg je dus nooit meer terug. Zoals mijn (US) neef al zei "if they don't trust you with guns, why do you trust them with power ?" Amerikanen hebben een hele andere kijk op de dingen.

Asteroid-B612 | 12-10-21 | 13:43
▼ 1 antwoord verborgen

Ben al lang geen militaire colonne meer tegengekomen. Hoe zit dat ook alweer? Je mag er niet tussen ofzo? Iets met een blauw lampje en een vlaggetje bij de eerste en de laatste? Ik weet het niet meer.

Leptob | 12-10-21 | 10:37 | 8

@AntiZanicz | 12-10-21 | 13:52: Ach ja wat is 'weten'? Velen menen van alles te weten en dan zijn er anderen die beter weten. Dus wat de een denkt te weten en dat post, wordt door een ander weer ingehaald. Dus degene die meende wat te weten, blijkt het bij nader inzien helemaal niet te weten. Maar dat je niet alles weet, kan je ook niet altijd weten. Dus gelukkig is GS er. Daar word je wel eens wijzer van. Omdat je nou eenmaal niet altijd alles kan weten.

Leptob | 12-10-21 | 15:04
▼ 5 antwoorden verborgen

In 1940 hielden we het nog 5 dagen vol, maar bij de eerstvolgende oorlog kunnen we al vrijwel direct capituleren, meteen nadat het regeringsvliegtuig met Wimlex en een schaterlachende Rutte naar Canada zijn vertrokken. Leuk. Wat hebben we veel geleerd.

Ceristimo | 12-10-21 | 10:35 | 6

@Henri | 12-10-21 | 11:12: populair lulverhaal. De mariniers hebben niets bijzonders gedaan en ze hebben niet eens noordelijk bruggenhoofd van de Duitsers weten te veroveren en er hebben drie man op de brug geslapen. Dat was het wel zo'n beetje.
Volkomen ten onrechte glorie voor die laffe zakken. Het was vooral de Landmacht die overal strijd leverde en de verliezen moest nemen. De luchtmacht was na korte tijd geneutraliseerd. De marine kwam ook niet uit de verf en alleen de Z5 deed het aardig bij de Maasbruggen.

AntiZanicz | 12-10-21 | 11:54

@AntiZanicz | 12-10-21 | 11:54:
Hm, "Laffe zakken" komt voor uw rekening.
Er zijn Mariniers gesneuveld bij de bruggen.
Maar verder ben ik het met u eens dat de rol van de Mariniers in Rotterdam schromelijk overdreven is.
www.zuidfront-holland1940.nl/index.php...
Ik zie dat ook in verband met dat het moreel van de Nederlandse bevolking tijdens de oorlogsjaren met dit soort verhalen hooggehouden werd.

Roadblock | 12-10-21 | 12:39

@Roadblock | 12-10-21 | 12:39: De communicatie was het grootste probleem tijdens de Meidagen. Met 10.000 militairen in de regio Rotterdam had het wel wat beter gekund had men gerekend op een overval via vliegboten met 52 man.
de mariniers hebben niets voor elkaar gemaakt. Er waren er weinig en de meeste hadden hun opleiding niet af. Stoutmoedig zou zijn geweest die anderhalve man en een paardenkop op het Noordereiland te bestormen middels een te vorderen Rijnaak. Met vier man op het Antwerpse hoofd was de Duitse weerstand miniem. Ook had men eenvoudig de Zuid-oever kunnen bezetten en afschermen. Ook de Z5 opereerde wel dapper maar had geen benul van de munitievoorraad en is weggevaren met de helft nog aan boord.

AntiZanicz | 12-10-21 | 13:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou een keer Amsterdam platgooien he…….

Habe das Gewust | 12-10-21 | 10:35

Nederland staat al decenna bekend als the beggars army. Niks nieuws, verandert ook weinig aan. Het enige geld dat er is gaat op aan al of niet regenboogkleurige wervingscampagnes, want kennelijk hebben ze wel sukkels genoeg die er nog voor tekenen.

PolarWolf | 12-10-21 | 10:35

Tja. De slippendragers van uw beteren hebben andere prio's. Namelijk het """kLimAaT""" waar veul tata centjes heen moeten of zo. Want anders gaan de ijsbeertjes deaud dus moeten boeren onteigent worden (veel geld voor nodig) en overal windmolentjes en zonnepanelen gepleurd worden.

Dan nog moet de witmang nog even cultureel verreikt worden. Want klompen, tulpen, carnaval, black pete etc. is te wit en te slavernij. Dus moeten er nieuwe buurtjes geimporteerd worden. De vreemde geurtjes in de portieken ontstaan niet vanzelf, en zoals de laatste fatsoenlijke PvdAer Jan Schaefer ooit zei, in gelul kun je niet wonen.

Dus defensie, opdoeken maar. Als we weer met playmobil willen spelen ergens in een zandbak dan huren we wel wat van de moffen. Tabee!

Graaf_van_Hogendorp | 12-10-21 | 10:34

Dus dat wordt binnenkort Thierry in z'n hempie in de kamer.

elfenstein | 12-10-21 | 10:34 | 2

Wintertraining in De Hofvijver. Een lekkere frisse duik.

impy | 12-10-21 | 10:37

@impy | 12-10-21 | 10:37:
Mooi toch dat ze die vijver al naar Wim vernoemd hebben voordat hij bekend werd?

elfenstein | 12-10-21 | 10:39

Geen grenzen, geen leger.

impy | 12-10-21 | 10:34

Hef het leger maar op. Wat valt er nog te verdedigen? Gierende hoge prijzen, werken voor de verwarming en vluchtelingen. Aan alle kanten worden werkenden leeggezogen. Laat de Russen maar invallen, hebben we tenminste weer gas en een hoop linkse rakkers zijn ook blij, communistische heilstaat worden we dan.

GPZ550 | 12-10-21 | 10:32 | 4

Is Rusland communistisch dan? Maar goed, we hebben een leger die eigenlijk buitenlandse operaties doet. Vreemd, een leger om niet je land te beschermen, maar wel voor buitenlandse reizen. Net vakantie heel het jaar door.

VoltaireJohn | 12-10-21 | 10:36

Grappig hoe u "de Russen" nog steeds beschouwd als zijnde commies. Ik weet niet of het u al was opgevallen maar de CCCP bestaat al een tijdje niet meer hoor, Rusland is zo kapitalistisch als de neten en rechts op een hele conservatieve manier.

elfenstein | 12-10-21 | 10:38

@elfenstein | 12-10-21 | 10:38: bij het onzin bazelen hebben mensen nogal eens last van volkomen achterhaalde ideeen uit het verleden.

AntiZanicz | 12-10-21 | 13:17
▼ 1 antwoord verborgen

Gelet op de foto zit het met de camouflagekleding wel snor.

Kowalski11 | 12-10-21 | 10:32 | 1

U wilt alleen niet wéééten, wat dat gekost heeft…

bisbisbis | 12-10-21 | 10:47

Beroerde arbeidsomstandigheden om je leven in de waagschaal te stellen ten dienste van een promotie in de baantjescarrousel van een politicus.

BrutusBosch | 12-10-21 | 10:32

Leger..??

aardv@rk | 12-10-21 | 10:32

Wie heeft een leger nodig wanneer je windmolens kan bouwen, die redden pas echt de wereld.

FLP_du_Stok | 12-10-21 | 10:32

Maar vooral door blijven gaan met missies naar shitholelanden die toch niet veranderen maar waar we na afloop wel gezeik mee krijgen.
Zie Srebrenica, zie Afghanistan.
Ze zoeken het maar uit daar.

2voor12 | 12-10-21 | 10:32 | 7

@dinges_123 | 12-10-21 | 12:31: We hadden er helemaal niet terecht moeten komen. NATO artikel 5 geldt helemaal niet voor aanvallen door prive-organisaties. De VS hebben ook nooit andere landen bijgestaan na aanvallen door particulieren.
Het was mooi dat er plots een einde aankwam. Wat aan de late kant maar goed. Miljarden opgestookt aan soldij en uitrusting, 25 doden deels door ongelukken en eigen handelen. De volgende keer wat minder als een hondje.

AntiZanicz | 12-10-21 | 13:51

@AntiZanicz | 12-10-21 | 13:51: Dus omdat we daar helemaal niet hadden moeten zijn (wat ik overigens met je eens ben) moeten we blij zijn dat we daar "mooi weg gekomen" zijn met achterlating van lokaal ambassade personeel of een fatsoenlijke lijst met lokalen welke overige functies hebben vervuld voor onze inzet in dat kutland. maar nu wel gewoon iedereen uit die zandbak hier als tolk moeten verwelkomen.
mijn vraag blijft staan, u heeft een vreemde kijk op de wereld

dinges_123 | 12-10-21 | 14:23

@dinges_123 | 12-10-21 | 14:23: de mensen die voor de NL gewerkt hebben deden dat 15 jaar geleden inmiddels hebben ze voro anderen gewerkt. Wanneer ze weg willen moeten ze gewoon de meest recente werkgever aanspreken en niet Nederland omdat daar het gras groener is. Laat ze daarblijven.

AntiZanicz | 12-10-21 | 16:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Het Nederlandse leger staat al jaren bekend als beggars army. Enkele goede vrienden van mij hebben jaren gediend. Die kochten het goede spul bij de Amerikanen van hun eigen centen. Dieptrieste werkelijkheid.

Vanilla | 12-10-21 | 10:32 | 8

@AntiZanicz | 12-10-21 | 12:55:
Ik ken Vanilla niet, dus laffe schijters komt voor uw rekening.
Ik weet wel, dat heel wat actief dienende militairen hun spullen aanvulden bij dumpzaken.
Country Store in Epe bestaat er zowat van.

Roadblock | 12-10-21 | 13:17

@AntiZanicz | 12-10-21 | 13:13: Ik steek mijn handen in het voor mijn maten. Maar goed, echte vrienden zullen u vreemd zijn dus ik snap uw reactie wel.

Vanilla | 12-10-21 | 14:01

@Roadblock | 12-10-21 | 13:17: dat is uit zelf verzonnen noodzaak en stoerigheid, feitelijk was er geen enkele noodzaak om extra uitrusting te kopen. Waarom moeten ze kniestukken en Dimac magazijnen met ribbels of koppelstuk.

AntiZanicz | 12-10-21 | 14:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte en Kaag gaan de planeet redden. En dat mag best wat kosten. Trouwens een leger is achterhaald en rechts en dat moet dood.

LanzVonLiebenfels | 12-10-21 | 10:31

"Leger", ja leuk..

Sneerpoets | 12-10-21 | 10:31 | 1

Oostenrijks landschap... leuk

Bello de Hond | 12-10-21 | 10:47

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com