Ex-software chief Pentagon: "China heeft AI-race gewonnen, zal wereld binnen 20 jaar domineren"
Onze cyclus nadert de voltooing en het einde van het begin van China's cyclus is in zicht
Voelde iedereen al jaren natuurlijk, en zelfs het Trump-presidentschap voelde in dit opzicht slechts als uitstel van executie. Maar om het dan toch een keer zo expliciet te lezen door iemand die zeer waarschijnlijk wel écht weet hoe laat het is, blijft confronterend. Nicolas Chaillan (37) was de first chief software officer van het Pentagon tot hij zijn positie vorige week verliet in protest tegen "the slow pace of technological transformation in the US military, and because he could not stand to watch China overtake America." Onderstaand een aantal citaten uit het eerste interview - met de Financial Times - dat hij gaf sinds zijn vertrek.
""We have no competing fighting chance against China in 15 to 20 years. Right now, it’s already a done deal; it is already over in my opinion." (...) Beijing is heading for global dominance because of its advances in artificial intelligence, machine learning and cyber capabilities. He argued these emerging technologies were far more critical to America’s future than hardware such as big-budget fifth-generation fighter jets such as the F-35. “Whether it takes a war or not is kind of anecdotal,” he said, arguing China was set to dominate the future of the world, controlling everything from media narratives to geopolitics. He added US cyber defences in some government departments were at “kindergarten level”."
Ja, die 11 Amerikaanse nucleaire vliegdekschepen, hoe doodziek ze ook zijn, voelen toch een beetje als relikwieën.
In zijn ontslagbrief afgelopen september - hier op LinkedIn - hekelde Chaillan dat er onervaren IT-managers en personeel op kritieke projecten gezet werden.
"Please stop putting a Major or Lt Col. (despite their devotion, exceptional attitude, and culture) in charge of ICAM, Zero Trust or Cloud for 1 to 4 million users when they have no previous experience in that field – we are setting up critical infrastructure to fail. We would not put a pilot in the cockpit without extensive flight training; why would we expect someone with no IT experience to be close to successful? They do not know what to execute on or what to prioritize which leads to endless risk reduction efforts and diluted focus. IT is a highly skilled and trained job; Staff it as such."
Ach, de Byzantijnse bureaucratie van een beschaving die het nog wel kan maar gewoon niet meer wil. Oprechte vraag: kan een beschaving kunstmatig gereanimeerd worden, of moet het echt - net zoals China na 1433 - gewoon weer even naar de onderste trede donderen voordat het heilige vuur weer kan ontsteken?
Reaguursels
InloggenDoen we zelf.
Ik groeide op met liever een Rus in de achtertuin dan een kernraket.
Nu dan de Chinezen. Dat doen we zelf, wij hebben dat land groot gekocht.
Alles overigens beter dan de sharia en achterlijke woestijn gebruiken, dat hebben we ook zelf naar hier gehaald.
misschien kunt u de drank beer laten staan.
Er is naar mijn mening meer aan de hand en dat is de wereldwijde infiltratie en omkopen van belangrijke posities oa in overheden. De verkeerde mensen worden op een strategische plek gezet of de goede mensen op andere gedachten gebracht. Zou me niet verbazen als hier in Nederland via omwegen ook penthouses en andere donaties zijn aangekomen bij belangrijke personen.
Het moet toch bijzonder komisch zijn om te zien hoe landen zichzelf kapot maken en dat continu goed blijven praten. Of het nou BLM rellen zijn, de ruzie over zwarte piet, transgendergezever en oneindig binnenhalen van andere culturen, die verdeeldheid, incompetentie en afleiding van belangrijke zaken haalt inderdaad de focus weg van onze rationele internationale voorsprong. Wij zitten ons druk te maken om de korstjes van de boterham niet te verspillen terwijl ze in Azië 600 nieuwe kolencentrales willen openen en China 4,319,921,826 ton kolen per jaar verstookt, om maar wat te noemen.
In Amerika zie je bijvoorbeeld corruptie rondom Jay Clayton van de SEC, of het nou om aandelen gaat of crypto, overal is een Chinees geurtje te ruiken. Eigen innovatie werd jarenlang tegengewerkt ondanks een smeekbede van de Amerikaanse industrie om duidelijkheid, de munten waar China aan verdient kregen echter wel voorrang van de man die Alibaba naar de beurs wilde halen. Op de dag van zijn vertrek, echt waar, nog even snel de grootste Amerikaanse cryptobedrijf aanklagen en meteen naar de concurrent stappen. Tether is een schimmige munt te koppelen aan het Chinese bitfinex, een digitale nepdollar die ze continu bijprinten en zichzelf bij alle exchanges heeft ingekocht. Ondanks aangetoonde leugens kwam het er met een fopstrafje vanaf, inmiddels zijn ze wakker aan het worden en zien sommige mensen van de Amerikaanse overheid een potentiële dreiging.
Hoe dan ook, rationeel proactief denken wordt al lange tijd niet meer beloont en de tendens lijkt om de juiste (incompetente) schakels op de juiste plek te zetten. En dan valt het niet mee om een voorsprong op te bouwen met AI. Ik geloof niet dat het toeval is
In mijn onschuld/naïviteit meen ik dat we in het Westen nog iets van een moraal hebben, in China dus niet, wat is er meer waard wie heeft er dan eigenlijk gewonnen.
Ja, fijn he al die digitale regulatie en de als maar toenemende qr controle tirannie. Dat alles voor uw bestwil.
En toch ook wel weer grappig, de meest gebruikte software voor AI is van Google. Tensorflow.
Iedereen heeft toch al een mobiel uit China?
We hebben China zelf in het zadel geholpen met de globaliseren en met het uitbesteden van werk. Was toch zo’n geweldig liberaal “rechts” idee? Net als zoveel andere geweldige ideeën uit die hoek? Dus niet janken, we hebben zelf massaal achter de populistisch/liberale rattenvangers aangelopen en doen dat volgens de peilingen nog altijd. Dus fijne dag verder en kijk eens naar een cursus Mandarijn zou ik zeggen.
Heeft weinig te maken met liberalisme, want dat hebben we hier al heel lang niet meer.
Net zoals daadwerkelijk rechts, want dat slappe VVD geleuter op het politieke midden van de afgelopen 30 jaar is lachwekkend sneu.
Dat is dan ook de reden dat de Westerse beschaving steeds verder is afgegleden; iedereen moest mee kunnen doen, iedereen was even belangrijk, en och och och de gevoelens mensen, de gevoelens!
@TeeJee | 12-10-21 | 11:36: Echt rechts is in mijn ogen de belangen van je eigen land en volk voor alles stellen. Dus niks uitbesteden, offshoren en outsourcen of wat voor bullshit er nog meer uit de populistisch/liberale hoge hoed getoverd wordt, maar de eigen industrie en banen voor je bevolking voorop stellen.
@Bigi Bana Boy | 12-10-21 | 11:59:
Heeft nog steeds niks te maken met populisme en liberalisme, en nog steeds voer je geen argumenten aan om dat te onderbouwen.
De populisten zitten namelijk helemaal niet op rechts, maar voornamelijk op links; D66, GroenLinks, PvdA; torenhoge beloftes, allemaal factfree roeptoeterij om stemmers binnen te harken, en het maakt niet uit dat het onhaalbaar is. En kom nou niet aan met de PVV; dat gehele sociale en economische programma is bijna zo links als de SP.
Het echte liberalisme houdt de overheid klein, en richt zich op kerntaken zoals infrastructuur, zorg, en inderdaad; het voorop stellen van de eigen economie en bevolking.
Dat mogen we echter niet meer, vanwege wat ik al eerder zei, met als bonus de EU. Die is daar zowel symptoom als oorzaak van.
Echte liberale partijen? Die hebben we helemaal niet (meer)
@Bigi Bana Boy | 12-10-21 | 11:59: Ok, dus dat wil zeggen dat o.a. China en Rusland echt rechts zijn. Ik denk het niet, maar hoe zie jij dat?
@Stuffed Human | 12-10-21 | 12:05: Ik ben zelf voor alles een nationalist. Een enigszins collectivist. Eerst het eigen volk en de eigen industrie. En de belangen van de natie en het volk gaan boven die van het individu. Maar dat matched niet erg met de Nederlandse mentaliteit. Vandaar dat ik ook nooit weet waarop ik moet stemmen.
@TeeJee | 12-10-21 | 12:05: Verder zie ik de EU voor alles als één groot neo-liberaal experiment. Ondanks dat ben ik nog altijd pro-EU, maar ik begrijp wekelijk niet waarom iedereen, en vooral hier op GS, de EU als “links” framed. Ik begrijp daar echt helemaal niks van. Want vergeet niet dat al die flexibiliserings-, privatiserings- en anti-protectionisme maatregelen vooral door de EU gepushed zijn.
Nee. We lopen achter omdat we geen wilskracht meer hebben, en het geloof in onze westerse beschaving verloren hebben. En dat is geheel aan de linkse wens tot zelfvernietiging te danken. Ik was altijd bang dat links uiteindelijk meer kapot zou maken dan rechts kan opbouwen, en nu is het zo ver.
Omdat minkukels achter linkse rattenvangers aan liepen en dat aan anderen opdrongen.
@Bigi Bana Boy | 12-10-21 | 12:09: Volgens mij zijn zowel Rusland als China nationalistisch, maar is Rusland eerder rechts en China links.
Verder snap ik je probleem wat stemmen betreft. Ben al jaren partij-loos. Ik ben zelf ook nationalistischer als de gemiddelde Nederlander, iets wat ik ook in mijn aankopen probeer waar te maken. Eerst NL, dan EU, dan rest van de wereld en als laatste de categorie waar ik China onder schaar.
@quantumcollider | 12-10-21 | 13:21: Eens, wilskracht genoeg om onze eigen westerse beschaving te vernietigen voor wat voor reden dan ook. Probleem is dat er teveel mensen met hun hoofd in hun gat zitten en alle gevoel voor realiteit kwijt zijn.
@Bigi Bana Boy | 12-10-21 | 12:13:
Je hebt je modewoordjes in ieder geval op orde.
Vind je iets niet leuk? Neo-liberaal!
Heeft overigens ook geen donder met liberalisme te maken.
Ja joh, zoek vooral andere excuses om de waarheid niet onder ogen te hoeven zien. En die waarheid is dat we zo stom zijn geweest om achter populistisch/liberaal rechts aan te lopen en dat nog steeds doen.
En wat precies doen die algoritmes van China?
Volksdansen. Het alombekende Algo volk staat bekend om haar gevoel voor ritmiek.
En dan te bedenken, dat de EU er zo nodig moest komen om tegenwicht te kunnen bieden aan de Chinese machtsuitbreiding! Maar niets is minder waar: Europa is bezig zichzelf te ondermijnen, juist door de onderlinge verdeeldheid die de EU met zich meebrengt en natuurlijk door de import van de halve 3e wereld, incl. de islam. Europa loopt derhalve op z'n laatste benen en de woke-waanzin doet er nog een schepje bovenop; tenslotte ging het Romeinse Rijk uiteindelijk ook aan decadentie ten onder!
EU moest er zonodig komen om te voldoen aan de post tweede wereldoorlog extortie die door honger coercie aan de landen van vernietigd Europa werd opgelegd door ene Marshall Plan. Teken bij het kruisje of sterf de hongerdood, dat werk.
Stem vóó' de Europese grondwet of anders..
Leve het imperium, tienduizend jaar!
Dit is natuurlijk het oudste PR trucje ter wereld. Je bent het Pentagon, en je wil meer centen. Zelf publiekelijk erom bedelen staat natuurlijk een beetje raar. En dus organiseer je dat een 'vertrokken' medewerker 'uit de school klapt' met een ontzettend 'alarmerend' bericht etc etc . Omdat het per definitie strategisch is om niet te laten weten wat je militaire capaciteiten nu echt zijn, zul je uit de pers nooit helemaal vernemen hoe de vork nu in de steel zit. Niettemin staat als een paal boven water dat China een behoorlijke bedreiging vormt, dat Amerika niet meer de supermacht van vroeger is, en dat Europa in lethargische staat verkeert.
AI draait op stroom, lijkt me nog wel een dingetje.
Terwijl het Westen zichzelf verzwakt via de Woke gekte versterkt China iedere dag haar positie.
Precies dit
Tot laat in 2019 werkten wij zeer geregeld aan Tsinghua University, een universiteit met een zéér selectief toelatingsbeleid en een ijzeren reputatie. Tot een paar jaar geleden werden daar op een stevige schaal de knapste onderwijzende koppen van buiten China ingehuurd. Dat werden er de afgelopen jaren steeds minder. Dat heeft enerzijds te maken met het gegeven dat er volgens De Partij simpelweg minder buitenlandse onderwijzers moeten worden ingehuurd, maar anderzijds met het gegeven dat de Chinezen inmiddels ALLE kunstjes uit alle landen nu wel zo’n beetje hebben afgekeken.
-
Geloof mij: er zijn meer dan genoeg Chinese knappe koppen. ( hoogbegaafde jongelieden worden er, even terzijde, trouwens gescout, gecoached en genurtured, wel even iets anders dan in ons kikkerlandje) Er zijn ook meer dan genoeg Chinese knappe koppen die zelfstandig kunnen denken. Er zijn ook heel veel knappe koppen die daar alle ruimte voor krijgen. Wij gaan in de komende jaren mee maken dat er grote, zelfstandige(!) Chinese conglomeraten gaan ontstaan ( die ZIJN er al, zoals Tencent en Alibaba) En zolang als die conglomeraten de positie van de partijelite niet aantasten of een opvallend ‘ slecht voorbeeld’ geven ( Jack Ma!) zal die trein steeds verder gaan rollen. Deze wereld zal veroverd worden door grote Chinese molochs, met briljante, nietsontziende mannen (jawel) aan het roer.
Ik spreek u weer over een jaartje of tien, als Taiwan inmiddels een showpiece is geworden van wat er kan gebeuren als je niet naar briljante mannen luistert.
China is een groot gevaar voor onze vrijheden. Ze hebben al veel vingers in de pap in Afrika en Zuid-Europa en ik vind het ook erg vreemd dat de EU nog niet harder heeft opgetreden tegen China inzake de corona die daar is ontstaan en waar China heel erg lang op bepaalde informatie is blijven zitten waardoor er veel tijd verloren is gegaan naar het zoeken voor een oplossing voor corona. Gewoon meer en hogere invoerrechten op producten uit China heffen.
@Fedde71 | 12-10-21 | 09:52:
De EU is drukker met CO2-neutraal in 2050, terwijl we ons beter kunnen focussen op China-neutraal in 2022.
Wat ik al jaren zeg... Onderschat de werklust en de focus van de Chinezen niet. Kijk naar Singapore, kijk naar Taiwan, en ook Hong Kong, dan weet je wat China zou kunnen worden (als de corrupte communistische partij elite het niet verziekt, of zoals Xi nu Taiwan wil inlijven - gelukkig voor de Singaporezen, en de Hongkongers in Vancouver en New South Wales, zitten zij ver genoeg van het moederland).
@DerUnterMensch | 12-10-21 | 10:00: Juistem !!!
Ik vraag me ook wel eens af of China niet achter de linkse/ woke-cultuur zit.
Een meer zelfvernietigendere ideologie is er niet. Een cultuur die zichzelf haat, als het paard van Troje in de maatschappij van je vijand laten infiltreren.
De politici die de meest foute, weerzinwekkende, dictatoriale, onvrije en criminele maatregelen implementeren, zoals ze avondklok, zodat mensen gesensibiliseerd worden voor dit soort draconische foute niet te verdedigen wetgeving. De politie die daar ook helemaal lekker op gaat, want macht corrumpeert nou eenmaal.
Niet dat de politici dat bewust doen, de Rutte’s van deze wereld zijn nou eenmaal ook maar domme schapen.
En nadat de mensen gesensibiliseerd zijn voeren ze doodleuk het creditsysteem in. Want vergis je niet, de corona-pas is geen gateway naar het creditsysteem, het is het creditsysteem. Het werkt alleen nu op basis van nog maar 1 parameter, namelijk de prik.
Gaan deze regels weer weg? Ik denk van wel, maar ondertussen heb je mensen wel gesensibiliseerd voor alles wat totaal en compleet fout en onverdedigbaar is. Alles dat niets te zoeken heeft in een vrij lang. En natuurlijk zijn het de mensen die zichzelf al jaren als gutmenschen presenteren die de grootste voorstanders zijn.
Dit alles is begonnen met een virus ontwikkeld in een Chinees laboratorium, en nadat het ontsnapte gingen de nationale vluchten plat, maar de internationale vluchten bleven doorgaan zodat het virus zich goed verder kon verspreiden. Tegelijkertijd werden de tere zieltjes in het westen bang gemaakt met nep filmpjes van mensen die door de straten rolde.
En die mondkapjes die we nodig hadden, die kwamen allemaal uit China. Gelukkig maken we hier wel nog ons eigen voedsel, maar daar willen onze politici ook een stokje voor steken.
Klimaatbeleid is nog zo'n vernietigende ideologie, en ondertussen geven we China geld om kolencentrales te bouwen.
@PurifieR1980 | 12-10-21 | 10:50: Toch? Ik heb er niets op tegen zolang 2 miljoen mafketels zich niet laten vaccineren.
Of als 2 miljoen mafketels te veel CO2 gebruiken
Of als 2 miljoen mafketels foute meningen op het internet geven
Of als 2 miljoen mafketels tegelijkertijd op de weg zitten
Of als 2 miljoen mafketels vuurwerk afsteken
Of als 2 miljoen mafketels houdkachels gebruiken
Of als 2 miljoen mafketels vaker vliegen
Of als 2 miljoen mafketels meer vlees eten
Of als 2 miljoen mafketels commentaar hebben op de overheid
Of als 2 miljoen mafketels hun ouders niet regelmatig bezoeken.
W de Poeh is trots up u.
Bij ons in het dorp zit ook een Chinees, Babi Pangang, niks mis mee.
Mononatriumglutamaat.
Dat is geen chinees, dat is een indo.
@Acidstain | 12-10-21 | 10:16: Volgens mij is het MonoSodiumGlutamaat. MSG.
@Asteroid-B612 | 12-10-21 | 10:46: oftewel E261. Zit bijna overal in
Zorg voor een opleiding, zei men toen ik jong was. Dat resulteerde uiteindelijk in rijen economen en numerus clausus bij arts opleidingen. Niet snel daarna werd iedereen socioloog of iets aanverwant. En nu hoef je alleen maar woke te zijn, zonder woke ben je niets.
In China is iedereen communist, maar niet woke (misschien Hongkong uitgezonderd). En dan blijkt kennis toch macht te zijn en woke een decadent slaapmiddel.
je hebt helemaal gelijk!
China telt vrijwel net zoveel miljardairs als de VS. Hartstikke communistisch hoor...
en.wikipedia.org/wiki/List_of_countri...
Tja. Je voelt je vrij. Je bent vrij. Je voelt je woke. Je bent woke. Voor de gemiddelde Chinees of Nederlander maakt het werkelijk geen ene moer uit.
Ze noemen het niet communisme, maar heet verbloemend patriottisme. Als je vandaag de dag in Hong Kong ergens niet mee eens bent met mainland, dan ben je geen patriot - en kan je opgepakt worden. De angst heerst nu in Hong Kong - das Leben der Anderen in een iets andere vorm.
@PurifieR1980 | 12-10-21 | 10:51:
Communisme telt daar ook niet voor het plebs. Ben je er wel eens geweest?
Tsja, gelukkig leren mijn kinderen nu Chinees op school. Waarschijnlijk nuttiger dan Frans of Duits. En wat er ook mis is met China, ik zie ergere mogelijke toekomstvisies. In iedere geval wordt het hoog tijd dat de westerse, blanke mens zich realiseert ver in de minderheid te zijn en dat China wellicht onze beste kans is, de rest ziet ons liever totaal verdwijnen.
En toch. Iedere Chinees die ik ken met kennis op het vlak van AI faalt op het gebied van zelf dingen verzinnen. Kennis toepassen lukt ze goed, maar innovatie is een stap te ver voor de meeste Chinezen. Dat zelf creatief nadenken is er grondig uit geramd in het Chinese onderwijs. Misschien verandert dat nog.
Ze hoeven het niet zelf te verzinnen. Daar hebben ze ons voor. Ons schuldgevoel doet ons vergeten dat we helemaal niet allemaal hetzelfdd zijn en goede bedoelingen hebben. We leiden onze toekomstige overheersers op en faciliteren hun groei. En kloppen op onze schouders
Zucht, onderschat de Chinezen die u kent toch vooral niet. In ons Indie dachten ze in 1942 dat alle Japanners een bril droegen en niet konden autorijden en vliegen.
Er zijn dan ook heel erg veel Chinezen. Tussen al die afgestudeerden zal ook heus wel eens een creatieve figuur zitten. En er studeren jaarlijks miljoenen ingenieurs af. Bij ons niet. Puur op aantallen winnen ze het dan, uiteindelijk. Maar creatief? Zelden of nooit.
@Beste_Landgenoten | 12-10-21 | 09:21:
Slaap zacht... en doe je straks het licht uit? Onderwijl, onderschat de Chinezen niet of je zult verrast worden.
AI helpt je niet tegen een regen van kernwapens.
Kunnen het wel uitschakelen voor het van de grond opstijgt.
Dat hangt er maar net van af wat de AI aan stuurt. Overigens is het aannemelijk dat de hierboven geschetste overname een voldongen feit is vóór iemand op het idee komt terug te vechten
Ik geloof best dat de Chinezen de AI race al hebben gewonnen. Echter geloof ik niet dat het communistische China over 20 jaar nog zal bestaan. De hele economie staat op klappen daar. Er is een tekort aan voedsel en materialen. De enige uitweg die er voor China zal zijn is in de aanval gaan (Taiwan). Dit zal echter de laatste nagel in de doodskist zijn voor het communistische China.
Onzin. Tekorten worden aangevuld door de expansie van hun invloed/macht. Kopen havens alsof het een paar sokken betreft. Kopen Afrika leeg door mijnconcessies. Corrumperen lokale politici en komen er mee weg. 4e zijderoute? Of kijk eens ter illustratie naar de megalomane Chinese hotels en casinos's in het schattige dorpje Sihanoukville in het zuiden van Cambodja. Of wat de energiedammen in de Mekong doen in Laos bijvoorbeeld voor de visstand waar de lokale bevolking van afhankelijk is. China heeft een plan. Be ware.
Economie op klappen zorgt dat een land ergens oorlog gaat voeren. Zie de dreiging naar Taiwan.
Zeker met Biden aan het roer. Een zak aardappelen komt sterker over.
China is allang niet meer traditioneel communistisch. Niet elk dictatoriaal bestuur is namelijk communistisch ook niet als ze zich zrlf zo noemen. China is het westers systeem voorbijgestreefd. Ze hebben de kunst goed afgekeken en vervolmaken het, zonder enig schuldgevoel. Want aan dat laatste gaat het westen ten onder
@Vandeanderekant | 12-10-21 | 08:57: Daar heb je een goed punt. Schuldgevoel is een westerse vinding, zo lijkt het. Vraag bv maar aan mensen in Hongkong en Taiwan. of aan de Oeigoeren. Lezenswaardig boek in dit verband overigens; De nieuwe wereldorde van Rob van Wijk.
@Rotterdammert1965 | 12-10-21 | 08:54: China bedreigt al heel lang Taiwan, provoceert Australië etc. Dat is echt niet nieuw. Denk bijv aan Hongkong. China heeft een lange termijn plan, hele lange termijn plan. Het land zelf is ook eeuwenoud, China heeft de tijd en het geduld èn visie. Ik denk dat je China onderschat.
Heb je goed gekeken naar de economie van onze westerse landen? China heeft het beter voor elkaar met hun communisme. Als ze geld tekort komen dan claimen ze het gewoon massaal van hun bevolking. En wij als het "Westen" gaan ook gewoon een China 2.0 worden. Juist omdat onze economie op barsten staat; olieprijzen en energieprijzen ongekend hoog. Huizenprijzen die niet te houden zijn. Juristen voorspellen ook dat in 2022 een hoop bedrijven failliet gaan (door alle uitstel door corona steunpakketten). Dat geeft de regering (weer) vrij spel om drastisch te hervormen; nog meer "samenwerken" met de EU. We krijgen een cryptomunt en je eurotjes worden niets meer waard. Jaja.. wappie nieuws ik weet het. Het globalistische spel wordt wel alleen maar duidelijker.. meer en meer signalen.
Liever de Snezen dan het Kalifaat.
Dat weet ik zo net nog niet. In het Kalifaat kun je stiekem nog wel wat doen. In China hangt er op elke hoek een camera met gezichtsherkenning. Doe je even iets niet wat de overheid wilt; dan ben je af. En mag je niet meer mee doen.
@Libertarianism | 12-10-21 | 09:05: aan de andere kant, het kalifaat pakt je gewoon meteen op en gooit je van een flat. Het eerste wat die doen is zuiveren. Best makkelijk als je alleen naar het uiterlijk hoeft te kijken
@Libertarianism | 12-10-21 | 09:05: Het blijft een beet door de hond of de kat ja.
Ondertussen in het "rijke" Westen: Onrust bij krijgsmacht neemt toe wegens financiële sores: ’Grote tekorten in munitie en onderdelen. www.telegraaf.nl/nieuws/1015782545/on...
Terwijl er toch buitensporig veel aan belastinggelden geroofd wordt op de bevolking maar die poenbuit is allemaal al verdampt tegen de tijd dat Defensie aan de beurt is om het handje op te houden. De "Beggars Army" raakt de bijnaam voorlopig echt nog niet kwijt.
Door dit soort berichten krijg ik de indruk dat elke "Big Five sporting goods" winkel in Amerika meer ammo in voorraad heeft dan hele Nederlandse leger bij elkaar. Nu ging ik wel eens naar "Jed's Guns", en legde uit "ik kom uit Nederland, daar is iets zoals dit absoluut ondenkbaar, Burgers met vuurwapens ? De gedachte alleen al ! Nederlanders trekken dat echt niet". Die vent van die wapenwinkel begon meteen een hele tirade, over Mao en Hitler, ("First thing the did was take guns away from the people !") en was buitengewoon verontwaardigd dat wapens in Nederland verboden zijn. "You can't have guns ? But that's tiranny ! How do you hunt ?" Ik zeg "well, you don't."
"You can't go hunting ? Don't you have hunters in Holland ? You gotta have hunters." Ik legde uit "ja, die zijn er wel, maar die werken voor de overheid. Je kan niet zomaar met een paar vrienden door het bos gaan wandelen om herten af te schieten, en bewapend al helemaal niet". Die kerel snapte er niets van en beschouwde dit als een groot onrecht. Overheidsbemoeienis, daar zijn veel Amerikanen niet van gediend. Hier is het precies andersom.
Ach, zodra de AI singularity plaatsvindt zijn we allemaal ondergeschikten, ook China
5G event China=5+7=12
12=Het getal twaalf wordt wel als het getal van perfectie gezien. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat 12 oorspronkelijk als grondtal werd beschouwd. Er zijn 12 maanden, 12 apostelen 12 uren per half etmaal enz. Omdat 3 en 4 volgens de christelijke leer beide heilige getallen zijn, is het product hiervan net als de som zeven extra heilig, dus perfect.
China lust naar macht en overheersing word dus helemaal niks want een verborgen 7.
De mens wikt maar god (be)schikt.
Nou geloven die Chinezen daar allemaal niet in en naaien hun eigen naad. Nog even en ze maken die God van jou gewoon na.
Het getal 12 kan je delen door 1,2,3,4 en 6.
360, een veelvoud van 12, is helemaal een mooi getal. Dat kan je ook nog delen door 5, 8, 9 en 10. Vandaar dat globes 360 graden kennen. Voor navigatie vrij handig, al moest je wel de plaatselijke tijd weten om je positie op zee te kunnen bepalen. Dat is eeuwenlang een enorm probleem geweest.
En ondertussen worden onze technische informatica masteropleidingen door meer Chinezen gevolgd dan door Nederlanders. En niemand die zich hierbij afvraagt of dit wel zo tactisch is.
Dat zijn de mislukte Chinezen heb ik mij ooit laten vertellen. De echte diehards studeren in China. Er is werkelijk geen enkele Nederlandse universiteit dat maar in de buurt komt van de 3e beste universiteit van China.
@Cobarde | 12-10-21 | 08:41:
En die het kunnen betalen gaan naar Stanford, ETH, MIT, Cambridge (heeft ook zijn ziel verpand aan de CCP). Wat wij hier krijgen is 3e rangs... en de THD en de TUe maar denken dat ze top zijn...
De vraag is of dit een warme oorlogsperiode van een halve eeuw inluidt, zoals toen GB rond 1900 begon te schrikken van de snelle industriële vooruitgang van Duitsland. Of weer een koude oorlog als tussen Amerika en de Sovjet Unie daarna.
Zal hooguit leiden tot wat proxi oorlogjes links en rechts, met grondstoffen als inzet. Het MAD principe blijft onverminderd van kracht.
Neo-con drama queen.
Natuurlijk komt er wel een oorlog. De wereld stilletjes overnemen door baze IT en AI, dat willen we allemaal.
I, for one, welcome our Chinese overlords.
Communism is at hand !
Laat maar zitten, Spartacus. Men wil het niet zien. China is feitelijk al de baas.
Klopt.
Is dit ook Chinees?
www.wochenblick.at/wp-content/uploads...
Ja ja, de AI-revolutie. Ondertussen een achterlijke gemeenteraad die met het "geprivatiseerde afvalbedrijf" vol op het orgel gaat met nog meer handmatig afval scheiden.
Moet je voor de lol in Enschede gaan kijken wat je voorland is. Die hebben de boel daar over zeven soorten vullis te verdelen. En weejjegebeente aszie dr eentje in den verkeerde emmer dorst te gooie... Nog even en je ken van GroenLinks je gemak uitgesirteerd door de plee trekken...
Een artikel waard! En wat fijn om ook hier ‘diversiteit’ waar te nemen.
Mijn moeder in ander deel van het land mag een slot van 45 euro op haar kliko laten plaatsen omdat daar per hele kilo afgetikt mag worden. Dat lokt natuurlijk donaties van de nieuwe buren uit.
In mijn gemeente is de restafvalbak zo klein, dat ik hierdoor nu zoveel tijd aan lopende bandwerk kwijt ben met advalscheiding, dat ik de zegeningen van deze eeuw zoals de vaatwasser en wasmachine niet meer zie. Ik ga een declaratie met uren dan ook indienen bij de gemeente die met deze omslag trots pronken dat ze van alle gewonnen grondstoffen weer mooie nieuwe producten maken. Dat doen ze door kostbare resttijd van u en mij weg te snoepen. Het perfecte business model, waarbij de burger met de rug tegen de muur staat.
@HebjeHemweer | 12-10-21 | 02:32:
-
Wacht maar, tot u straks gedwongen aan de stadsverwarming mag ...
@bisbisbis | 12-10-21 | 02:38: als je geluk hebt ja. Anders is het de gedwongen warmtepomp
@bisbisbis | 12-10-21 | 02:38: poeh geen warmte en veel betalen
@DutchLion33 | 11-10-21 | 23:47:
Het is prima om onzin te verkopen hoor. Maar doe het niet zo dom en opzichtig. De realiteit is dat onze bedrijven werkers nodig hebben. Als die beter en goedkoper uit een ander land komen is dat prima voor Nederland.
Kosten en baten vriend. Jij snapt er niets van.
Die kosten en baten worden straks bepaalt door China ..... give it time.
Noord-Korea. Dat wordt ‘m echt. Irak had ook ooit… ach wtf.
China , het enige land wat zijn eigen Bevolking Serieus neemt.
Dit zie je OA hoe zij overal ter wereld bezig zijn met Voedsel productie , eigen (transport) trein netwerken in bijv Afrika, en eigen havens overal ter wereld.
Waar het verstand het wint van kapitalisme en hebzucht.
Onder socialisme controleer de Staat de board van een bedrijf in plaats van aandeelhouders onder het kapitalisme. Ik vrees harder de hebzucht van de Staat dan van de (kleine) aandeelhouder. Het verstand wint het niet onder socialisme.
Comments met komma's en spaties op verkeerde plekken doen vaak het ergste vrezen, nl. dat de inhoud ook niet op orde is. Dat geldt hier ook. Als er een land extreem hebzuchtig is en tegelijkertijd zijn eigen bevolking niet serieus neemt (Hong Kong, social credit systeem), is het China wel.
*relikwieën
Uiteindelijk zal de AI de wereld domineren.
Dat is allemaal terug te vinden in de profetieën van Neo, en Herbert.
Verbeeld je eens Nano tech , super kleine muggen , met dodelijke gif angels...
Of kleine nano insect dingen , die meekijken als jij je passwoord intypt...
@Torquemada | 11-10-21 | 23:38: Lijkt me ontzettend ingewikkelde manier om je Wehkamp-account te kraken.
Asimov
Dan zullen wij tegen die tijd in een lab op Urk een mutatie van het LHBTIQAPC-virus laten ontsnappen en mensen die rauwe meeuwen eten de schuld geven. Dan zullen we eens zien of die AI-quantum Chinzen een redder met rare schoenen hebben!
Wat een overdreven gedoe weer. Het onderschatten van een vijand is een bekend probleem, maar het overschatten ook.
Zo waren er ook allerlei spookverhalen over de Sovjet Unie en hun gigantische en geavanceerde militaire mogelijkheden. Maar dat bleek ook schromelijk overdreven. De Sovjet leiders deden graag mee met de show want zo leken ze zelf ook sterker. Of Irak met zijn zogenaamde massavernietigingswapens. Of dat de Japanse economie de grootste ter wereld zou gaan worden. Daar kwam ook allemaal niets van uit.
Wel handig dat angst zaaien door lobby figuren die zelf baat hebben dat meer geld naar hun bedrijfstak stroomt. Maar trap er toch niet meer in mensen. De Chinees is net als u op zoek naar een huis om in te wonen, een auto om in te rijden, wilt graag eens op vakantie en spaart voor zijn oude dag.
Het punt is natuurlijk dat de gewone Chinees helemaal niets te willen heeft.
De staat bepaalt alles.
Inderdaad en ze hebben al net zo weinig 'freedom of speech' als wij dat inmiddels ook hebben.
De Sovjets hebben nooit de status bereikt van fabriek voor de wereld, inclusief inkomsten en kennis die daaruit voorvloeien.
@Der Schnitzeljäger | 12-10-21 | 06:16: Ondertussen hebben de Russen wel de status van grondstoffen warenhuis voor de wereld. Fabriek schmiek, als u straks zit te bibberen van de kou wegens geen Russisch gas, kolen of hout, gaat touch typen op uw Chinees fabrikaat smartphone ook niet heel fijn meer.
dooziek?
Mooi toch, de AI race duwt alle gevechtsvliegtuigen de mottenballen in. Drones hebben de toekomst, drones die zelf een baard en tulband kunnen herkennen van verre. Zoals in China het drones regende tijdens een vuurwerkfestijn, zo zullen conflicten er in de nabije toekomst uitzien.
Zo denk ik ook. En militair strategisch gezien zijn die Amerikaanse super vliegdekschepen met hun peperdure F35 straaljagers vandaag de dag net zo veroudert als de grote slagschepen dat tijdens de Tweede Wereldoorlog waren. Daar heb je in oorlogstijd bijna niets meer aan, liggen voor je het weet al op de bodem van de oceaan. Het was een 'lullige' relatief goedkope Zweedse onderzeeboot die in staat bleek ongemerkt zo dicht bij een Amerikaans supervliegdekschip te komen dat ze dat bakbeest, indien Zweden in oorlog zou zijn met Amerika, met 100% kans op succes hadden kunnen torpederen. Van super stille onderzeeboten kan je drones lanceren en ze kunnen in alle stilte als vooruitgeschoven hyper moderne commando centrales dienen voor met AI snufjes om hun werk in het grootste geheim te doen. Achter het vrijwillige ontslag van die hoge Amerikaanse AI officier zit waarschijnlijk die sluwe vos Joe Biden. Die Chaillan heeft dat heel wel mogelijk samen met Biden zo bekokstooft om het vast geroeste strategische Amerikaanse denken te veranderen. Het zou mij niet verbazen dat Joe voor de komende 20 jaar al een mooie loopbaan voor Chaillan in het vooruitzicht heeft gesteld.
@Vuurspuger | 12-10-21 | 05:13: Vastgeroest watvoor denken dan ook is nog maar zelden of nooit veranderd door een drama queen exit, dus die kans is hier ook heel klein.
Op 1 punt geef ik u wel mogelijk gelijk, het is als plan mogelijk wel dom genoeg om de steun van Biden en Harris te hebben. Ik denk echter zelf dat Chaillan gewoon geen zin had om nog langer aan de shit-show verbonden te blijven en geen schuld wilde krijgen als het op cyber onvermijdelijk een keer 9/11 of Pearl Harbour style goed mis loopt.
Inderdaad. Voor één F35 koop je een hoop laptops. Die zijn ook nog eens een stuk stiller.
Een voormalige wereldmacht die aan het afbrokkelen is.
Een nieuwe wereldmacht die rap terrein wint, maar tussen andere landen "gevangen" zit.
Een alliantie van oude staten die nog wanhopig probeert iets van betekenis te zijn, maar langzaam uiteen valt en uit wanhoop gelieerd is met de eerstgenoemde bijna ex-wereldmacht.
Een kleine vonk in het kruitvat.
Dat waren iets meer dan een eeuw geleden de ingrediënten voor de Eerste Wereldoorlog.
Hoe ging dat ook alweer met die geschiedenis?
Het is een vicieuze cirkel terwijl de meeste mensen zeggen, "Dit nooit weer".
Oostenrijk-Hongarije, Duitsland, Rusland en het Britse keizerrijk waren geen van alle "nieuwe wereldmachten die rap terrein wonnen maar tussen andere landen gevangen zaten", over welke nieuwe wereldmacht heeft u het? Het Duitse keizerrijk en haar koloniale ambities? Als wereldmacht wellicht "nieuw" maar daarmee houdt het nieuwe ervan verder ook wel op, voor de rest een copy-paste van de Habsburgse en Russische staatsinrichting, pre-WW1
@CynicalBastard | 12-10-21 | 07:19: Het Duitse keizerrijk was qua ambitie en staatsinrichting in elk geval niet "nieuw" zoals, Napoleon's Frankrijk, keizerlijk modern Japan (opgesloten op eilanden), of nu modern communistusch geleid China voor hun tijd nieuw zijn of waren. Ik zie het punt wel alleen was juist in WW1 meer aan de hand, nl. De opkomsten van Verenigde Staten van Amerika en communistisch Rusland als wereldmachten, maar daarin lag niet de aanleiding van WW1.
Qua staatsinrichting niet (en dat was ook zeker een factor), maar Duitsland was een nieuwe staat (nog maar een paar decennia oud) die een oorlog tegen het toen "grote" Frankrijk won en de Elzas inlijfde. Ook maakte Duitsland optimaal gebruik van de Industriële Revolutie en ging de economische macht als een gek omhoog. Het lag echter ingesloten door Frankrijk en Rusland (dat overigens toen nog niets met het communisme te maken had).
Je stipt nog wel een punt aan dat ik vergeten
... was (damn touchscreen). Duitsland was inderdaad een moderne economische staat met een archaïsche staatsinrichting.
Mocht u (of iemand) interesse hebben: "The War That Ended Peace" van Margaret MacMillan. Behoorlijk pilletje, maar reuze interessant.
Wat zeggen The Simpsons hierover?
Vast hebben zij een aflevering klaar.
"Please stop putting a Major or Lt Col. (despite their devotion, exceptional attitude, and culture) in charge of ICAM, Zero Trust or Cloud for 1 to 4 million users when they have no previous experience in that field –“
Precies wat hier ook bij de overheid gebeurt: defensie, politie, belasting, de kamer gaat het nog druk krijgen met vragen de komende jaren.
Chinese cultuur is cringe. Ze zullen niet domineren.
Mooie vrouwen hoor...
Met een beetje geluk storten Evergrande en consorten China in een zelfde recessie zoals wij in het westen in 2007-2013 hebben gehad, maar dan erger. Cynisch genoeg ook om dezelfde reden.
Dat zegt eigenlijk alles over China.
Gelukkig hebben ze genoeg andere problemen: vergrijzing, water tekorten(of overschotten), vervuiling om evt. werelddominatie nog even uit te stellen.
Iedereen gaat er vanuit dat China de explosieve koers van de afgelopen 40 jaar nog decennia kan volhouden, maar geef 't nog 10-20 jaar en de helft van alle werknemers in China van vandaag is met pensioen... en die worden dan ook nog eens mokers oud in vergelijking met hun ouders of grootouders(met dank aan Mao waarschijnlijk, maar dat terzijde).
Uiteraard zal een land met een dergelijke populatie en economie zijn stempel op het wereldtoneel gaan drukken, maar eenzelfde on uitgedaagde dominantie van de wereld zoals de VS de afgelopen 75 jaar heeft gehad, dat zal simpelweg niet lukken, er zijn immers veel meer landen die beginnen te industrialiseren. Nu al beginnen lagen-lonen landen productie uit China weg te trekken omdat Chinese werkers langzaam te duur beginnen te worden...
Niet allen China heeft een probleem met vergrijzing hoor. Japan idem. Europa idem.
De harde werkelijkheid is dat we eigenlijk over de hele wereld zitten met veel te veel oudere mensen die economisch gezien niet veel groei brengen maar wel veel ruimte innemen.
Het enige continent wat daar (nog) geen last van heeft is Afrika.
Hier in Nederland werken ongeveer 4 mensen voor 1 AOW-er, ongeacht of ze een dik pensioen hebben of niet. Over een paar jaar is dat 2 mensen voor 1 AOW-er.
Ja we doen het niet al te best op dit moment. Of we gaan fokken als konijnen of we nemen veel goedwillende immigranten op. Het is kiezen.
Dit is het patroon dat je op Japan, Hong Kong, Taiwan, Thailand etc. kan leggen. China is groot geworden als goedkope producent voor HKG en Taiwan. Denk aan Japan en HKG met hun speelgoed en goedkope elektronica. De OG ramp (bubble economy) in Japan heeft nog steeds effecten. Dat was ergens in 1980.
@GrandMechantLoup | 11-10-21 | 23:03: Japan heeft geen probleem, maar een mogelijkheid om een duurzame populatie te ontwikkelen. Zelfde geldt voor Zuid-Korea. Beide landen houden hetmulticulturele drama buitenshuis door geen immigranten toe te laten. Gevolg is populatiekrimp en meer resources beschikbaar voor toekomstige generaties.
Waar onze generatie straks 40jaar moet werken om een huis te kopen, terwijl we immigratie en vergrijzing moeten betalen, daar kan een Japanse twintiger straks woningen kiezen. Op het Japanse platteland gaan de huizen nu al soms weg voor spotprijzen.
@GrandMechantLoup | 11-10-21 | 23:03: Je maakt een hardnekkige denkfout: dat migranten alleen producenten van arbeid zijn en niet ook consumenten van arbeid. Migranten willen ook een woning, vervoer, gezondheidszorg, voedsel, onderwijs en allerlei andere overheidsvoorzieningen. Dat kost arbeid. Als migranten minder produceren dan consumeren (met het verschil bijgelegd via sociale voorzieningen) dan leidt immigratie tot meer arbeidstekorten in plaats van minder.
Wat is dooziek?
Dat is Chinees voor taalnazi
@radiatorknopje | 11-10-21 | 23:08: relekwieën?
@Eeuwig.. Op.. Vakantie | 11-10-21 | 23:15:
Ja, dat is waarschijnlijk geen eenvoudig typefoutje zoals bij dooziek
Klinkt wel een beetje een teleurgestelde werknemer doorheen. Promotie aan zijn neus voorbij zien gaan wellicht.
Amerika is sinds 1945 geen wereldmacht meer.
'' power resides where man believes it resides''
If anything dan is de VS juist pas sinds 45 een wereldmacht, ze raken die status ook niet zomaar kwijt. Ze zullen niet meer de enige supermacht zijn de komende eeuw, maar (afhankelijk waar identiteitsideologie heen gaat) ws samen met de VS de wereld bestieren.
Goh, dit zag niemand aankomen. Echt niet hoor...
Beetje uit de voet geschoten artikeltjes.
Je weet toch dat Israël schijt heeft aan alles op dit gebied en voorloper is...
En weet je wie deze programma's financiert? Op eigen bodem kan de VS zulk soort controversiële programma's niet starten. Echter bondgenoten zoals Israël wel.
Mmm… Ja, ze hebben een databak van 1,4 mld mensen zonder enige rechten op privacy en mogelijk nog enkele miljarden van vazalstaten of niet oplettende landen. Maarrr… ze missen nog steeds cruciale chiptechnologie. Meer precies de chipmachines, zoals de EUV technologie van ASML. Ik snap dus heel goed dat de VS niet willen dat ASML die gaat exporteren. Daarnaast missen ze de agrarische technologie om hun eigen bevolking te voeden. Ze moeten importeren.
Reken er maar op dat ze ermee bezig zijn. Als dan niet de Mainland Chinezen, dan zijn het de Koreanen. Zijn zullen niet van ASML afhankelijk willen blijven.
China wil de technologie alleen voor ‘vreedzame’ doeleinden gebruiken en voor ‘veiligheid’. Wat ziet China als een bedreiging voor ‘veiligheid’? Een bevolkingsgroep die niet de juiste religie aanhangt. Uitingen die de eenheid van China ‘bedreigen’. Initiatieven die het individu boven het collectief plaatsen?
Als ik voor 2050 moet kiezen tussen Chinees communistisch of Arabisch moslim doe mij dan maar sambal bij.
ja maar vrouwenquotum
If you can’t beat them, join them. Copy paste en daarop verder bouwen.... Maar, zoals opgemerkt, het westen wil niet meer. Decadent aan het einde van zijn latijn. Als alles op zijn kop staat is dat een teken dat het einde nabij is. Vrouwen zijn mannen, mannen zijn vrouwen er zijn meer sexen dan letters in het alfabet, een crimineel inspireert (westerse) wereld wijde protesten en de cultuur die slavernij afschafte wordt beschouwd als de grote kolonisator.
Inderdaad een kwestie van tijd. Economisch zijn ze al de eerste tegen 2028. De Chinese middenklasse heeft het al beter dan de Amerikaanse middenklasse, die niet eens kunnen functioneren zonder opioïden.
China staat op instorten, het is een demografisch kaartenhuis.
Interessant. Verklaar u nader.
@Mopar | 11-10-21 | 22:41:
Teveel oudjes die oud worden.
@Mopar | 11-10-21 | 22:41: Alle voorspellingen van China zijn effectief extrapolaties van het succes van de afgelopen 40 jaar. Echter over een jaar of 10 gaan de werkers van nu en masse met pensioen. Over 20 jaar is van de werkzame populatie(de groep die effectief het geld verdiend) nog maar de helft over, over 30 jaar nog iets meer dan een derde, dat wordt slechts deels ongedaan gemaakt door hogere opleidingen en automatisering.
Dat betekent day of productie verhuist doodleuk naar een andere shithole country met een jongere populatie of meer loon per werknemer(in welk geval een deel van de productie alsnog zal verhuizen, net als dat dat in Europa en de VS gebeurde in de jaren 70-80-90) en in beide gevallen valt de enige goede basis onder de economie van china weg.
De vastgoedmarkt, die 39% van de Chinese economie uitmaakt, staat op instorten net als de US housing bubble van 2008, maar dan met een waarde van bijna 60 biljoen(3x zo groot als die van de VS destijds!). Laat vastgoed voor de meeste Chinezen nu juist zo'n beetje de ENIGE vorm van vermogen opbouwen zijn, kun je wel raden wat er gaat gebeuren: Die huizenmarkt crashed, de meeste werkers en oudjes zien hun pensioen en gespaarde vermogen verdampen, uitgaven zullen stagneren in een poging nog een beetje rijkdom te behouden wat de recessie enkel verergert.
Uiteindelijk trekt dat wel recht, (al dan niet met desastreus ingrijpen van de overheid), maar net als in het westen zit men dan met schulden en lage rentes waardoor je bijna een soort van stagflation krijgt( zoals bijv. in Japan waar de economie al bijna 25 jaar niet echt meer is gegroeid)
@ReyNemaattori | 11-10-21 | 23:11: yip goed stuk en tel daarbij op dat er steeds serieuzere milieu uitdagingen bij. Het stelsel matig negeren van de milieu problematiek gaat het er niet makkelijker op maken. De luchtvervuiling is enorm in sommige gebieden made in china.
Nee er bestaat geen enkele supermacht meer. Dat is een utopie het echte probleem ia de overbevolking en het in rap tempo verslechterende leefomgeving.
@Louter Leuter | 11-10-21 | 22:50: Als met de één-kind-per-gezin strategie vinden ze daar ook vast wel een oplossing voor.
P.S.: Hoe smaakt mensenvlees?
Dank, dat is een duidelijke uiteenzetting van het probleem van China.
"... even naar de onderste trede donderen voordat het heilige vuur weer kan ontsteken?" Dat dus, al hoef je ook weer niet de hele trap af te lazeren. Zie het verhaal van de UWV man van ruim een jaar terug. De gemiddelde boer hier vond het overigens niets en maakte zich liever druk om wat simpelere boosmakertjes
Het is onzin om te denken dat op het terrein van IT een voorspelling kan worden gedaan over hoe de ontwikkelingen er over twintig jaar eruit zullen zien. Om u een ideerste te geven: twintig jaar geleden bestonden Facebook en Twitter niet. En Geenstijl ook nog niet.
Over 20 jaar zullen de quantum computers nog steeds een belofte zijn (net zoals kernfusie en ITER dat al 50 jaar zijn).
Gelukkig vind ik Char Siu hardstikke lekker.
Same, dat Chinese voer is fantastisch lekker. Verder wantrouw ik alles wat uit China komt omwille van de vaak questionable kwaliteit.
Komt door al die Mononatriumglutamaat (ve-tsin) die ze in het eten gooien.
Ja zeg, we hebben het klimaat waar we aan dood gaan, een virus waar we aan dood gaan en nu weer Ai uit China waar we aan dood gaan. Wat is het nou?
Dus ruim voor die tijd strategisch en tactisch voordeel behalen... nuke the crap out of them
En waarom is China eigenlijk zo slecht?
Daar wordt het land vast beter bestuurd dan hier. Veel slechter als hier, EU, westen kan bijna niet meer.
Omdat een mensenleven daar geen cent waard is voor de overheid.
@Wattman | 11-10-21 | 22:26:
Gelukkig hier wel... ... sure
@pane | 11-10-21 | 22:29:
Hier een dubbeltje.
Ken wel wat Chinezen die zich hebben laten naturaliseren tot Nederlander. Willen niks zeggen waarom ze gevlucht zijn, zo bang zijn ze nog voor hun oude overheid.
Hier zeker wel wilde jij zeggen? Daarom komen ze ook met dat voltooid leven wetsvoorstel..
@Zeurders | 11-10-21 | 22:32:
Een klant van mij in HK en nu in Londen ook. Binnenkort eens een pintje gaan pakken met hem.
Ik mag toch lijen dat we hier niet ook eerst 40 miljoen moeten om leggen in een hongernood om te ontdekken dat centraal geleide planeconomieën het doorgaans niet heel goed doen.
Ze zullen vast wel iets geleerd hebben van het verleden, hoop ik.
Veel slechter als hier? Dan hier. Chinees is best een lastige taal om te leren. Toch is Nederlands lastiger. 1.5 miljard mensen spreken Chinees. Zo moeilijk kan het dus niet zijn. Slechts 30 miljoen spreken Nederlands.
Mja, ik neem het allemaal met een korreltje zout als jullie het niet erg vinden. Een beetje als de CCCP die in de jaren tachtig met hun eindeloze rijen raketten, materieel en manschappen zeer indrukwekkende parades hielden; bleken het uiteindelijk voor het grootste gedeelte raketten zonder inhoud en niet functionerend materieel te zijn. Ik kijk vaak naar ADVchina, Laowhy86 en Serpentza op Youtube en dan krijg je toch een wat beter beeld van wat er achter de facade van China schuilt.
Elon Musk denkt daar toch anders over… “It’s already too late”. youtu.be/9jkRcrM6XKA
@Mr Moore | 11-10-21 | 22:28: Als er iemand op aarde is die helemaal niks weet over AI, dan is het Musk wel. Die man krijgt veel te veel credits voor al die onzin die hij uitkraamt.
@ian | 11-10-21 | 22:40: haha tussen niks en alles zit nog een heel spectrum. En tussen gek en geniaal zit maar een flinterdun lijntje. De tijd zal het leren…
@Mr Moore | 11-10-21 | 22:28: Ik kan me nog herinneren toen het internet opkwam: "mensen hebben ongelimiteerde kennis bij de hand; ideeen kunnen razendsnel met elkaar gedeeld worden; dit zal voor enorme innovatie zorgen waardoor we in een technologische stroomvernelling raken; de wereld zal zo veranderen dat je je huis nooit meer uithoeft." Ze hebben uiteindelijk alleen over het laatste gelijk gekregen, alleen was Covid daar eerder de oorzaak van dan internet. Voor de rest gebruikt iedereen internet gewoon voor social media, streamen en porno. Het hele idee wat Musk schetst dat intelligentie (en daarme ook AI) exponentieel kan uitbreiden is uiteraard absurd. Als je ergens een perfect voorbeeld wil hebben van de "law of diminishing returns", dan is dat wel op het gebied van intelligentie. En zelfs wat betreft data gaat de ontwikkeling van het accumuleren van data nog steeds sneller dan de ontwikkeling van een goede technologie om er daadwerkelijk grondbrekende informatie uit te halen waardoor de informatie DIE er uit wordt gehaald vaak nietszeggender is dan wat je vroeger kon concluderen met minder data. Het enige wat wel een gevaar oplevert is het goeie ouwe simpele cybersecurity. Ik vind dat daar in het Westen inderdaad wel wat meer aandacht aan mag worden besteed.
Die quantum computers zijn mooi spul, daar kun je heel snel bitcoins mee kraken.
Yep, maar niet álle Bitcoin. Het merendeel niet zelfs. www2.deloitte.com/nl/nl/pages/innovat...
@Mr Moore | 11-10-21 | 22:45: nog niet. Daar komt ai om de hoek kijken. Geen idee hoe, maar daar ga ik wel vanuit.
Nou ja als we dan toch worden overgenomen dan liever door een ontwikkelde macht dan die zandmannetjes
Dus niet in lompen, hongerig koud thuis en op werk voor het milieu maar omdat we in een soort oorlog leven, potverdomme timmerfrans bereid ons maar mooi voor.
De quantum computers van China zijn overigens vrij eenvoudig te saboteren door 24+15 in te voeren.
Hoe zei A. Schwarzenegger het ook al weer? "You've just gotta learn faster"
Zo gek is het toch niet? China, eenpartijstelsel, richt zich op technologische ontwikkeling en keihard geld verdienen.
USA (2 partijen die elkaar de tent uitvechten) en de EU (tientallen partijen die elkaar de tent uitvechten) focussen zich keihard op genderneutrale wc's, LHTBGBBQ+ rechten, inclusiviteit, binnenhengelen van miljoenen vluchtelingen, beperking CO2 uitstoot en ga zo maar door.
USA en de EU wordt geleid door domme ambtenaren die vooral met zichzelf bezig zijn en eigen burgers uitknijpen.
Mensen kunnen veel zeggen van China, maar daar gaan ze een kant op, en dat is de toekomst en dominant zijn in alle markten mogelijk.
@VoltaireJohn | 11-10-21 | 22:14: Klopt. Op veel vakgebieden zijn zij al nr. 1. Denk met name aan wereldwijde medicijnproductie, bouwstoffen en productie. Wat betreft patenten staan de Chinezen sinds een aantal jaar ook op nr. 1.
Toename miljoenairs per jaar ook.
Wat China ook doet (goed of slecht); die lui zijn tot op het bot gemotiveerd.
Terwijl USA en EU nog kibbelen over inclusie, genderneutrale wc's, genderneutrale taal, genderneutrale kleding, etc. etc.
@TERUGVANWEGGEWEEST | 11-10-21 | 22:35: een interessante vraag is wat de huidige studenten, die aan een UVA, TU of VU studeren, gaan doen. Dat zijn onze toekomstige bestuurders. Met de AI technieken van China is het veel makkelijker om een bevolking onder dwang te houden. Kiezen 'onze' toekomstige bestuurders die kant? Of zijn zij sowieso geen partij voor de harde, echte wereld buiten de Nederlandse bubbel?
Wat gaat een toekomstige bestuurder doen als Rusland of China aan de knoppen zit mbt electriciteit/gas en onmisbare producten?
@Bataafje | 11-10-21 | 22:52:
-
Dan gaat hij/ zij/ het héél snel in z’n / d’r safe space zitten.
@Bataafje | 11-10-21 | 22:52: Rusland of China zitten al aan de knoppen mbt electriciteit/gas en onmisbare producten.
En zo is het!
Hopelijk schaffen de Nezen de klimaatcrisis af, dan blijft er nog wat kleingeld over voor meelwormen bij de rijst of dergelijke luxe.
Oosten > Westen?
Tsja, voor een engineering mindset moet je al lang niet meer in het Westen zijn. We hebben heel veel Frans Timmermans achtige types die vinden dat we vaart moeten maken met digitalisering. En heel veel meer diepgang als zo'n opmerking hoef je echt niet te verwachten.
Klopt, ze kunnen nog geen driver van een extern apparaat installeren maar wel een grote mond over digitalisering. De cloud is iets vaags voor ze wat ze nauwelijks begrijpen. Het kost je een dag om ze google drive, onedrive of zo iets uit te leggen. Het is redelijk simpel, ik kan met een eenvoudige handeling de startpagina van internetbrowsers veranderen van 1000 laptops over heel de wereld. Een andere bureaublad achtergrond. Ik kan devices blokkeren en wipen op 10.000 kilometer afstand en ik kan precies zien waar die mensen zijn en wat ze met hun software doen. Bij figuren als Timmerfrans kom je vaak niet verder dan uitleggen hoe ze met Wifi verbinding moeten maken. Maar die kwaken wel over digitalisering.
@Zapata10 | 11-10-21 | 22:21: Dat is het hele probleem bij onder meer onze regering; we worden bestuurd door figuren die nog nooit gereden hebben.
Je zult op elk ministerie moeten zoeken naar de mensen die daadwerkelijk met hun poten in de klei staan of hebben gestaan en die kennis toepassen om een goed onderbouwde richting uit te werken.
In plaats daarvan tref je Masters met titels, wel een bul maar geen benul. Dus Timmerfrans die wat over IT mompelt? Inderdaad, de man weet met veel moeite het verschil tussen een qwerty en een azerty toetsenbord als ze beide voor hem liggen.
@Zapata10 | 11-10-21 | 22:21: Nou ja wat mij betreft hoeven ze die uitvoerende details ook niet te weten, laat staan dat ze het zelf kunnen uitvoeren. Maar een beetje snappen wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van IT zijn en wat voor kostenplaatjes bij grote veranderingen horen zou wel mooi zijn.
Ik zie bestuurders die heel erg graag als disruptor gezien willen worden en dan maar wat gaan roepen over het implementeren van blockchains of AI zonder dat ze uberhaupt snappen welk probleem ze gaan oplossen.
Discussie over cybersecurity zijn wat dat betreft altijd wel een eye opener. Van die types die je niet kan overtuigen dat ze gebruik moeten maken van lange wachtwoorden om hun accounts te beveiligen omdat 'de NSA ze toch kan kraken', maar ondertussen te beroerd zijn om hun bureau op te ruimen...
@JanFTE | 11-10-21 | 22:40: Het gaat nu juist wel om het begrijpen. De basic dingen van het werken op hun eigen laptop, tablet, smartphone. Die basic zaken begrijpen ze niet. Hoe kunnen ze dan ooit het grote geheel begrijpen en er over beslissen. Tsja, sterke wachtwoorden. Die ze vergeten zijn na 3 weken vakantie. De pin van hun telefoon zijn ze vergeten na hun vakantie. Ik heb zelf ook een master, maar in die clubs waar ik werk veel post doctoraal. Dan mag je toch wel iets van begrip verwachten? Ze willen overigens wel altijd het nieuwste van het nieuwste en het duurste van het duurste. Macbooks en I-phones gaan uit het budget als warme broodjes. Maar de kracht en de functionaliteit van die apparaten ontgaat ze helemaal.
@JanFTE | 11-10-21 | 22:40: En inderdaad security. Moeilijke wachtwoorden is maar lastig... en dus krijgen ze MFA voorgeschoteld. Kost een week uitleggen voordat ze het begrijpen en de jammerklachten zijn niet van de lucht. Versleuteling van gegevensdragers.. Hoe haalt ICT het in hun hoofd. Dat is zo lastig die dingen met pw unlocken. Als ik zie hoeveel hackpogingen er zijn... wereldwijd op de organisatie dan kan je niet meer zonder MFA.
Net als de klimaatnoodtoestand hebben we geen andere keus dan nu honderden miljarden uit te geven anders zijn wij er over 15 tot 20 jaar niet meer.
En dan nu ook een kunstmatige intelligentie noodtoestand. Als wij nu geen honderden miljarden uitgeven zijn wij er over 15 tot 20 jaar niet meer.
Of misschien is dit gewoon een verkapte oproep aan de regering om nodeloos geld of de balk te gooien. De Chinezen kunnen nog geen fatsoenlijke imitatie spelcomputer op Ali Express verkopen, dus de kans dat ze binnenkort een op Arnold Schwarzenegger lijkende Terminator met a.i. kunnen maken acht ik niet erg hoog.
Maar de Chinezen kunnen wel een leuk karretje op Mars neerzetten, dat lijkt me toch een graadje moeilijker dan spelcomputer maken, dus ik zou hun technologische competentie toch maar niet onderschatten.
Gelukkig heb ik de leeftijd dat ik er over twintig jaar ook niet meer ben. Hoef ik dat niet mee te maken.
Ons laatste avondmaal wordt toch rijst in plaats van kebab. Alvast gecondoleerd allemaal.
Een chinees restaurant op iedere hoek van de straat, heerlijk toch!
Donderen.
Het Chinees sabelgekletter rondom Taiwan is al begonnen. Ik zie de Amerikanen, Japaners, Australiers niet voor de Taiwanezen opkomen. Dat weet Xi ook.
Hong Kong is al definitief verloren (Macao telde niet mee). Zij die kunnen, verlaten het land. Carrie Lam heeft net plannen bekend gemaakt dat langs de grens met Shenzen (daar waar de Appeltjes vandaan komen, gemaakt door een Taiwanees bedrijf Foxconn) een megametropool moet komen dat Hong Kong vaster aan mainland bindt. Dat heet patriotisch in CCP-speak. Heim ins Reich heette dat vroeger.
Wat komt na Taiwan?
De overige landen uit hun territoriale wateren jagen in de Chinese zee, ligt nog eea waardevols in de bodem aldaar.
Die AI en quantum computing is niks vergeleken bij onze vooruitgang in genderstudies en sociologie.
Precies, wij hebben genderneutrale toiletten !
Dat zal ze leren, die Chinezen!
Als die Chinezen dat zien wanneer ze aan onz landsgrenzen staan rennen ze gillend terug naar China
@Gizmo579 | 11-10-21 | 22:08: en een coming out day.
Daarom moet Ank van Bijleveld terug op defensie
Bestaat er ook artificiële domheid?
Een AI die zich bezighoudt met de toeslagenaffaire?
@impy | 11-10-21 | 22:09: lmao, dat wil ik weleens zien.
Praktisch gezien zijn we veel opstandiger dan de Oeigoeren. Dus dat zit wel goed.
Die ex software chief is gewoon ergens gepasseerd voor een mooi baantje en zit nu goedkoop zichzelf te promoten op LinkedIn.
Woke ten onder Dat voor de uitvinders van het internet en TOR.
Maar wat was de electronica en andere troep lekker goedkoop uit China.
Ze lachen zich rot, de wapens waarmee ze ons lam kunnen leggen betalen we nog zelf ook.
Het westen zal dan nu al moeten gaan nadenken over een guerillastrategie. Leren van de Vietcong, Afghanen, etc. Met AI doe je niks als er een kleine EMP bom in de buurt afgaat
We hebben niet eens goeie keukenmessen. Hoe stel je je dat voor?
Mede dankzij de bouwwoede van Evergrande, staat de huizenmarkt in China op instorten. Na deccennia van ongekende groei zie je nu tekenen van de wet van de remmende voortsprong en zou zomaar andere delen in Azië hun voorbijstreven.
Ik leef liever in een decadent en lui Westen dan in een communistische heilstaat als de CCP.
Ik ook. De vraag is alleen hoe lang (is een Chinees) dat nog kan.
Dus eh..
D'r gaat nog wel een termichangtor uit een lab ontsnappen daar?
20 Jaar geleden had hier al op gereageerd moeten worden. Gaat nog leuk worden met die chinezen.
Best eng hoeveel mensen hier zich er al bij neerleggen en liever in die soort van chinese heilstaat leven, omdat ze ws onterecht denken dat zij dan vast wel in de hoogste elite zullen zitten die het beter heeft dan de workerbees
Het alternatief heet sharia waar we nu op afstevenen
Laatste reactie dan toch. Ik voorzie al langer dat China het gaat overnemen en dat Europa in verval zal raken. Details weet ik niet want geen Nostradamus. Of ik het beter dan gemiddeld heb tegen die tijd is irrelevant omdat ik niet weet hoe goed of slecht gemiddeld zal zijn. Fijne avond.
@2voor12 | 11-10-21 | 21:57: Sharia is beter dan Chinese overheersing. 5 keer per dag bidden, handen wassen, voeten wassen, naar mekka gaan. Liever dan dat de Chineezen hun minderwaardigheidscomplex op ons botvieren.
@de gevlekte: de muzzels zitten er ook altijd eerst met het mes aan.
Als ze maar in de avond een biertje kunnen drinken en debiele TV kijken...
Het is met name het vingerwapperende moralisme, voortkomend uit religieuze denkdeformatie, die de technologische vooruitgang belemmert.
De Chinezen hebben geen last van religie, ethiek en moralisme.
Kurtz: “…because it is judgement that will defeat us”
Inderdaad! We moeten weer terug naar de slavernij!!!
En dan te bedenken dat de EU mijlen ver op de US achterloopt (en NL in de EU de prestatie heeft van het slechtste jongetje van de klas heeft op het gebied van supercomputers en quantum computers)
de EU doet een poging met het EURO HPC JU project (is NL (nog steeds) geen onderdeel van), maar is allemaal een beetje too little too late.
US gaat richting exascale supercomputers, in Europa op zijn vroegst in 2025.
De ontwikkelingen van EPI (european Processor Initiative) heeft eindelijk geleid tot de oprichting van SIpearl, maar ook dat is nog volop in ontwikkeling en willen we niet afhankelijk zijn van US/Azie technologie dan zullen we toch echt heftig moeten investeren in EU geproduceerde supercomputers, AI en Quantumtechnologie.
Onbegrijpelijk dat bijvoorbeeld een land als Finland (5.5 mln inwoners) in 2020/21 meer dan 60 mln investeert in deze technieken en wij in NL onzelf op de schouder kloppen met een nieuwe supercomputer van 20 mln (en nog steeds geen entry op de top500 van snelste supercomputers) EU (met NL voorop) ga je schamen !
De top500 lijst zegt iets anders...
www.top500.org/statistics/list/
@Enter Yeti | 11-10-21 | 22:18:
ook gezien wie deze (eigenlijk niet echte supercomputers maar hyperscale systemen) gebruikt? Deze zijn allemaal van (amerikaanse) bedrijven (o.a. microsoft) en hun cloud oplossingen die een x een linpack benchmark hebben gedaan en die score is gesubmit.
Dit zijn geen door de overheid betaalde systemen voor AI, Quantum of supercomputing, maar systemen van commerciele amerikaanse bedrijven die toevallig in NL hun hyperscale omgevingen hosten.
en ironisch genoeg ook nog van chinese makelij zijn, net zoals onze nieuwe nationale supercomputer ook van chinese origine is
De 16 zogenaamde Nederlandse systemen hebben welgeteld 0.00 EUR investering van de EU of NL gehad. Ze zijn betaald door US bedrijven en van chinese origine, zit niks europeesch of nederlands aan behalve de lokatie waar ze staan. Onze academisch onderlegde medemensch heeft 0 CPU uren beschikbaar op deze systemen.
Omdat NL, in tegenstelling tot Finland, het geld met hele grote bakken tegelijk over de schutting gooit voor zaken zoals "klimaat", inclusiviteit, migratie, gender, etc.
Gewoon back to basics dan maar. Smartphone thuis laten (zeker geen Chinese Appeltjes), FM radio luisteren, de cloud zijn weer ouderwetse wolken, en gewoon weer met knalharde guldens <BS><BS><BS><BS> euros betalen. En als dan, surfen met Duckduckgo en incognito. Zal ze leren die Chinezen!
Het Westen is te druk met het verlagen van de aardtemperatuur met 0,001 graden en ondertussen stampen de chinezen gewoon door.
Wij kunnen de temperatuur op aarde niet verlagen. Kan niet.
Valt wel mee hoor.
China is vooral bezig met zichzelf. Zolang wij lekker slaafs afhankelijk van ze blijven kunnen ze lekker doorgaan met genocide en noem maar op. Maar echt zin om te knokken met o.a. Korea, Japan, Taiwan, de VS, India enzovoort hebben ze niet hoor. Ze hebben gewoon geduld. Het is ook ergens wel terecht dat ze weer in de picture staan.
Ze hebben er nog geen zin in. Ze hebben geduld. Ze gaan pas los als ze weten dat ze winnen.
Ik schrijf ‘relikwieën’
Is ook zo. Amerikanen zijn gewend om militaire uitdagingen op te lossen door er geld tegenaan te gooien. Ze hebben een doctrine van veel en duur. En het grappige is: het is helemaal niet zo duur om een cyber-programma te draaien; sterker nog: het kost geen drol. Het enige wat je nodig hebt zijn wat slimme jochies, en een kweekvijver. En op dat laatste loopt het westen een beetje stuk. N. Korea laat zijn cybersoldaten hun tanden stukbijten op industriële spionage en plaagstootjes, en de Russische geheime dienst heeft een innige band met de boefjes die ransomware-aanvallen uitvoeren. China gooit er geen geld maar gewoon kritische (mensen)massa tegenaan. Ik twijfel er niet aan dat de cyber-capability van de VS (en ook van de bondgenoten) een stuk beter is dan deze meneer laat doorschemeren, maar wij hebben het nadeel dat we grotendeels in de schijnwerpers moeten werken. De groep van onze jongens die daadwerkelijk aan het hacken is bestaat, maar is vrij klein. De rest mist daardoor kennis en ervaring.
Wat dat betreft is Nederland wel een lachertje, helemaal overheid en IT. Waarom is er nog geen IT universiteit of een ministerie van digitale technologie?
Wij hebben een kenniseconomie.
Gidsland, volgens Kaag.
Een minister van diversiteit en inclusie is veeeeel belangrijker
Wij hebben LHBTQI, Extinction Rebellion, Woke-isme, BIJ1 en ruim 400.000 bijstandtrekkers en 750.000 WIA-trekkers op een beroepsbevolking van 9,3 miljoen en banen in overvloed.
@_pacman_ | 11-10-21 | 22:04: en 1.000 nieuwe Nederlanders/apothekers per week erbij.
Dooziek......
Precies!
En wij maar onze oude sokken geld in Bitcoins proppen. Een innovatie van 10 jaar terug die niks geproduceerd heeft. Terwijl in andere landen de tech, data, security, en innovatie de spuigaten uitloopt. Over 10 jaar zitten we nog migratie cijfers aan te vallen, in hetzelfde krappe huisje. Met onze halve inboedel op Marktplaats om de schulden te dekken.
Kom eens met een oplossing dan?
@Lorejas | 11-10-21 | 21:57: Werkweek van 6x12, lonen omlaag.
@Lorejas | 11-10-21 | 21:57: Nee, die oplossingen houd ik lekker voor mezelf. Wat heb ik eraan als de rest ervan af weet en het opkoopt voor mijn neus? Nederland is een land van tekorten op zaken en talenten van waarde en een overvloed van alles wat waarde ontwricht. Zoals die rendement-zuchtige huizenmarkt. Een illusie heerst dat er genoeg mensen zijn om al die doorstroom verkopen te verzilveren. Die lonen gaan nooit genoeg stijgen. Dat gaat lekker op slot. En wie kan immigreren pakt lekker de winst nu alvast. Dank voor de 250k winst op een afgedankt sociale huur hutje. Veel plezier met de oplossing die je van de bank aangeboden krijgt.
@Lorejas | 11-10-21 | 21:57: volledige migratiestop, grenzen dicht, uit de EU, terug naar de gulden of een gezamenlijke munt met Duitsland, geen cent meer naar "klimaat", stoppen met al die onzinnige subsidies, indammen van de invloed van islam, strenger straffen, preventief fouilleren, dienstplicht weer activeren, etc., etc. Van het geld dat we dan gaan overhouden kan de zorg, kennis en research, het onderwijs, veiligheid, defensie naar een veel hoger level
Niet te vertrouwen dat land. En ASML wil zelfs nu hun nieuwste 100mln EUV litho NXE machine aan China verkopen. Geld geld geld, zelfs Amerika klopt aan met: ‘wtf are you doing’.
Zat daar geen boycot op ?
@Wattman | 11-10-21 | 22:30: google
Heb je AI ontwikkeld zit ie op de bank studio sport te kijken met een blik pils , ben je mooi klaar met he technologie.
Onze creator denkt precies dat.
Er bestaat ook nog wel een kans dat china implodeert voordat dat gebeurt. Totalitaire regimes die met het buitenland willen concurreren houden het volgens mij nooit echt lang vol. Maar goed, ik heb er geen studie van gemaakt.
Nu met het binnenlandse probleem Evergrande, voeren ze de spanning even op met Taiwan. De gezamenlijke vijand.
Wacht eerste de winter maar af ze hebben een enorm energie te kort. Moet xin yi ping de coup wel overleven
China wint vooral omdat men daar niet aan zelfhaat, woke, diversiteit en inclusie doet. Terwijl China de AI-wereld verovert discussiëren wij in het Westen over zwangere mannen en dekolonisatie van de wiskunde....
Nee joh, daar is gewoon niet tegenop te arbeidsethossen. En ook nog eens geen lastige rechters en inspraak. We worden gewoon opgerold.
Het is ook wel erg veel werk om een Chinese muur te cancelen.
@Duwbak_Linda | 11-10-21 | 21:50: arbeidsethos.. juist
@Transgender-Airlines | 11-10-21 | 21:59: Ja en dat gaan we voelen.
Is het in ieder geval klaar met co2 en stikstof geneuzel. En met opdringerig geloof zijn Chinezen ook zo klaar.
De rode hordes are at the gate............
Vanmiddag al gespot bij extinction rebellion.
De mensen die pleiten voor eindeloze hoeveelheden geld richting cyber defence en AI tegen China hebben gelijk. We zijn verslaafd aan software en software is altijd fatally flawed. Alleen vergeten ze dat je met cyber en AI geen tolken uit het centrum van Kabul wandelt richting luchthaven. Of dat je met software je gebrek aan verbindingen ten oosten van Warschau omdat de Rus het hele spectrum voljamt, niet fixt. Diesel en lood, is vaak nog gewoon waar het om gaat.
Ach, ik geloof er geen moer van. Nicolas Chaillan zegt dit alleen om de nodige management- en bestuurslagen in de VS scherp te houden. De eerste "full-blown" quantum computer met super-duper software komt waarschijnlijk van Google en consorten.
Silicon Valley en vergeet de Israëliërs niet. Volgens mij broodje aap van de beste man.
@PolderTaliban | 11-10-21 | 21:55: Silicon valley zit vol Aziatische spionnen, daar blijft weinig geheim voor China.
Ik denk dat je dit soort teleurgestelde werknemers niet al te serieus moet nemen. De VS is qua wetenschap en technologie nog echt de top van de wereld. Veel beter dan China of elk ander land. Met name ook omdat ze alle slimste mensen (ook Chinezen) uit de hele wereld trekken. Maar de ontwikkeling van China is totaal ongekend. Ze kunnen zaken groter aanpakken en ze kunnen veel beter offers brengen en pijn lijden.
Had ik toch Chinees moeten leren…
En daarom gaan we nu onze samenleving alvast inrichten met een social credit systeem om de overgang wat makkelijker te maken?
Jaja, wij zijn best bij de tijd!
Tja... Democratie of niet. 1.3 miljard mensen.
Met het hoogste IQ.
@de honden blaffen... | 11-10-21 | 21:48: Westerlingen zijn creatiever..maar zodra we iets nieuws uitvinden dan kopieert China het binnen de kortste keren.
We hebben een paar eeuwen een beetje rond mogen neuken. Nu is het rijk van het midden er wel klaar mee. Orde hersteld. Sad.
U wilt wel een tweede- of derderangs burger in een groot rijk worden?
Beetje heropgevoed worden, beetje slijmen bij de overlords?
U komt er wel?
Tijd voor een oud gedicht:
Op de hoek van de straat
Staat een NSB'er
Het is geen man, 't is geen vrouw
't Is een farizeeër
Met een krant in zijn hand
Staat hij daar te venten
Hij verkoopt zijn Vaderland
Voor wat losse centen
@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-21 | 21:47: Hij verkoopt zijn Vaderland
Voor wat losse centen.
Rutte heeft NL met miljarden aan belastingeld jaren geleden weggegeven en van de burgers alles afgepakt. Misschien is een overname door china wel een opluchting.
Zal mijn betere helft eens vragen of er ook Chinees bloed in die familieboom zit maar ik vrees het ergste.
Die Chinezen weten in ieder geval wel hoe ze met Islamisering en ongewenste bewegingen in de samenleving moet dealen. Geen flauwekulletjes in dat departement. Toch ben ik bang dat China zelf nog een ethisch/morele uitdaging heeft. Corruptie en inferieure standaarden in civiele engineering projecten zijn schering en inslag. Winst is meer waard dan mensenlevens. Milieu is ondergeschikt aan beide. made in China betekend goedkoper, en een kortere tijd van idee tot productie. Maar nog niet per definitie beter. Maar een staat die niet elke 4 jaar herverkozen hoeft te worden. En 100 jaar en 400 jaar planningen maakt! Hoe kan die staat nu niet winnen aan het eind van de rit.
Toch doet het chinese regime wat goed. Seculier en als je een beetje in de pas wil lopen heb je een aangenaam genoeg leven. Ga er maar aan staan om meer dan een miljard mensen te managen.
Zeg dat maar eens tegen een willekeurige Oeigoer…
Of check eens de verstandhouding tussen arm en rijk.
Westerlingen zijn schaakspelers.
Eén voor één de pionnen en de andere stukken slaan, net zolang je de koning schaakmat kunt zetten.
In China spelen ze go. Een spel dat gericht is op het listig de vijand omsingelen en op die manier uit te schakelen. Een spel dat zóveel variabelen kent, dat er nog altijd geen goede computersimulatie voor bestaat. Een spel dat draait om geduld. Een spel zonder hiërarchie in de stukken. Er is geen koning die je kunt belagen.
Google's DeepMind AlphaGo artificial intelligence has defeated the world's number one Go player Ke Jie. AlphaGo secured the victory after winning the second game in a three-part match.
Mooi verhaal. Alleen jammer dat Deepmind (Google) een computer programma heeft gemaakt dat het wint van de topspelers (Ke Jie / Lee Sedol).
@BrutusBosch | 11-10-21 | 21:40: youtu.be/WXuK6gekU1Y
Er zijn wel degelijk goede computersimulaties van Go:
en.wikipedia.org/wiki/Computer_Go#Alp...
Ok.
Het is duidelijk.
Een computerdeskundige ben ik niet.
Ik sta gecorrigeerd.
Los van deze lapsus hoop ik wel dat de algemene bedoeling van mijn tegel duidelijk is.
In 2016 won de computer van Google met 4-1 tegen Lee Sedol
@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-21 | 21:43: Frustrerend hè, gaan ze alléén reageren op het enige wat niét klopt.
@Kapitein Sjaak Mus | 11-10-21 | 21:43: daar blijft weinig van over als je vergelijking mank gaat
@Ramsesz | 11-10-21 | 21:50:
Frustrerend? Och, nee. Mensen met een hamer zien nou eenmaal alleen spijkers.
Wat me meer beangst is de gretigheid waarmee meer reaguurders dan je zou denken China verdedigen.
@Ramsesz | 11-10-21 | 21:50: LOL.
Je hebt gelijk, De strekking van Mus was wel duidelijk. De westerse politiek is naïef en China speelt een long game.
Hier wordt vast een voorschot genomen met controle, controle, controle op Chinese wijze.
Ik dacht al: waar is de eerste sneuneus die dit linkt aan 'Rutte en zijn vrienden en en corona en vrijheid weg".
@Hommel | 11-10-21 | 21:42: Jij bent de eerste.
@Ramsesz | 11-10-21 | 21:52: duiudelijk dat mevr nuuk de eerste was
@Hommel | 11-10-21 | 21:42:
Corona??….??
I, for one, welcome our new Chinese overlords.
Ni Hao!
Snel stoppen met het kopen van die troep van hoog tot laag. Geen goedkope cameraatjes van de action. geen netwerk zooi uit het oosten.
De Eu moet gewoon zijn eigen broek gaan ophouden. Daar de EU veel groter is dan de rest kan dit geen probleem zijn.
Dat maakt weinig uit, vrijwel alles kopen we in China.
@AntiZanicz: Kansloze oproep, de massa is er absoluut niet in geïnteresseerd. En zonder die massa’s wordt ‘t niks, heh . . .
Wie maakt hier nog iets dan? Het eerste dat een kapitalist doet als hij een lopende band oid ziet is kijken of die op de boot kan naar een nog lagere lonenland.
@dugo | 11-10-21 | 23:43: We maken nog genoeg, maar het kan idd beter. Ben je bv bekend met bv de chip machines van ASML? Daarnaast zijn er genoeg alternatieven voor China, zoals Taiwan of Vietnam. Net zoals de rest van de wereld kan China kan ook bijna niets alleen, gewoon een kwestie van desinvesteren en de logistieke ketens omleggen.
Het grote probleem is dat politici in EU en USA boter op het hoofd hebben gehad en nog steeds wanneer het op ethiek en rechtvaardigheid aankomt. Zodra er geld te verdienen valt verdwijnen die laatste 2 dat als sneeuw voor de zon en laten ze zich maar al te graag in de watten/luren leggen.
Wat een gaaf land. Oh nee, dat zijn wij.
De EU is wel wakker geworden, maar waarschijnlijk ook te laat:
op.europa.eu/en/publication-detail/-/...
Rapporten schrijven kunnen ze wel. In de praktijk kan de EU helemaal niets. Een buitengrens bewaken is al te moeilijk.
Dit stuk refereert met geen woord aan de Islamisering. Durft wel geopolitiek, klimaat, energie transitie, China vs USA. En zelfs de positie van de Dollar ter discussie te stellen. Maar praat snel over gelijke kansen en participatie samenleving en inclusiviteit. Mooie idealen. Maar wie legt dat die pipo's uit die vinden dat het dan wel allemaal onder sharia wetgeving moet? En dat dat niet de Europese manier van dingen doen is?
De EU heeft het te druk met klimaatwaanzin.
@Vula | 11-10-21 | 21:48: Maar het vermogen van stofzuigers ownen, kunnen ze als de beste!
Goedzo, wij zijn in de EU gerommeld, dus laat maar klappen, dan kunnen we verder als Europa.
Maak je maar niet druk over islamisering of eventuele sharia wetgeving. De Chinezen hebben een teringhekel aan de islam dus dat zal straks wel loslopen. Maar goed, of we er zonder sharia, maar mét communisme zoveel beter bij zitten durf ik te betwijfelen.
REAGEER OOK