Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bukken voor refolobby: dino's, korte rokjes en Harry Potter VERBODEN in schoolboeken

Geïnstitutionaliseerde achterlijkheid

vette dino foto is vet

Eindelijk zijn we erachter waarom al die stomme schoolboeken waar ze ons op school de hele dag mee lastigvielen allemaal zo stom zijn. Dat komt omdat uitgeverijen helemaal NIETS durven en uit angst voor de refolobby (en sinds kort ook een zekere andere lobby van een zekere andere religie) alle leuke dingen uit schoolboeken schrappen zoals Pokémon, korte rokjes, bikini's (okee die mogen ook niet van de HET ZIJN ONZE KINDEREEE-lobby op Facebook) en dinosaurussen. "Ook zijn bij grote en kleinere uitgeverijen regenbooggezinnen, sporten op zondag en vrouwelijke predikanten taboe." Nee niet de regenbooggezinnen! En sporten op zondag, wij willen gewoon sporten op zondag in onze schoolboeken, en als je al niet eens meer over vrouwelijke predikanten mag schrijven, wat houden we dan nog over? Nou dan.

Maar daar blijft het niet bij. Wij citeren even uit richtlijnen die uitgeverij Malmberg (verkoopt ook biologieboeken) aan de auteur van een taalboek stuurde. Dit mag dus allemaal niet: "Discutabele theorieën: evolutie, astrologie, horoscopen, waarzeggen, toveren, new age." Deze zin gaan we even opnieuw lezen hoor. "Discutabele theorieën: evolutie, astrologie, horoscopen, waarzeggen, toveren, new age." Wacht even. Nog een keer. "Discutabele theorieën: evolutie, astrologie, horoscopen, waarzeggen, toveren, new age." 

Hier staat dus de evolutietheorie, zeg maar best wel een vrij geschikte theorie om het leven op aarde te begrijpen, op dezelfde lijn als astrologie (onzin die bedoeld is om meer Rituals deospuiten te verkopen), horoscopen (onzin die bedoeld is om meer damestijdschriften te verkopen), waarzeggen (onzin die bedoeld is om meer zendtijd bij Business Class te verkopen), toveren (onzin die bedoeld is om meer liedjes van Herman van Veen te verkopen) en new age (onzin die bedoeld is om meer botox te verkopen). Beetje alsof je discutabele historische figuren zoals Winnie de Poeh, Adolf Hitler, Mao Zedong, Idi Amin, Pol Pot en Jozef Stalin op een rijtje zet. 

Nu weten we ook meteen waarom Nederland toch zo'n ontzettend kutland is. Als we op school allemaal sommetjes mochten maken over hoeveel bezemstelen Harry Potter moet verkopen zodat hij genoeg geld verdient om een kort rokje te kopen dat Hermelien naar de grote Zwerkbalhuldiging in Pokémonthema van Zweinstein aankan, dan lag Silicon Valley nu bij Renswoude, stond de UvA al jarenlang op alle wereldranglijsten fier bovenaan en hoefde Tilburg University geen doctorstitels te verkopen alsof het rollen koekjes zijn. Maar ja. Dat mag dus niet van de refo's. Bedankt hè.  

Nederland, 2021

Weet u wie ook...?

LOL. Van Ome Erdo mag het wel!

Reaguursels

Inloggen

Ze kijken toch voornamelijk uit het raam dusss

etwaboy | 10-10-21 | 10:54

Dit is inderdaad ongelooflijk. Ik had GS nog niet helemaal afgewerkt, en ik kwam dit postje wat later tegen, maar ik moet toegeven: ik sta effe helemaal paf. Je kunt een private entiteit dit natuurlijk niet aanwrijven, maar dat dit de gewoonte is in Nederland in 2021, daar zakt mijn broek idd wel van af.

konjodebonjo | 10-10-21 | 10:15

En toch vind ik het goed.

Ik werk in het universiteit onderwijs. Gelukkig niet aan de UvA, maar toch: met grote regelmaat dalen er oekazes uit Den Haag en Brussel op ons neer over genderdiversiteit, klimaatverandering en andere D66 stokpaardjes. De overheid weet heel goed dat de beïnvloeding van hun toekomstige kiezers (uw kinderen) via mij en mijn collega's loopt. Niet via u want u stribbelt misschien wel tegen. Gelukkig is het college van bestuur hier redelijk nuchter, en filteren ze de ergste waanzin eruit. Maar ze moeten toch af en toe laten zien dat ze deugen. Het spel wordt namelijk hard gespeeld door de Haagse en Brusselse betuttelaars, deugen is een voorwaarde voor allerlei (onderzoeks)gelden. En dan gaat een deel van mijn collega's er nog vrijwillig in mee, die NSB'ers zijn er ook. Dus we hebben hier colleges klimaatverandering, ethiekcolleges en nu weer een diversiteitsweek. Vraag er maar eens naar bij uw studerende kinderen.

Ivoren Toren | 10-10-21 | 09:37

Gumcultuur is een mooi woord. Wanneer lees je iets in de krant of hoor je iets bij een talkshow over denktanks?

Mark Bouwman | 10-10-21 | 09:24

Shout out voor Opa van der Knorst op de site van Censuur Central voor Woke Nederland, bekend van de cultuur van censuur. Hij had weer zo'n zeldzaam helder moment. Opa vind het allemaal maar niks want censuur is Nederlands en van dominees. Niet van moslims overigens want anders had Opa het wel van Wilders gehoord. En dat zou ie hebben onthouden. Of misschien niet door de censuur gekomen.

Mazzelstof | 10-10-21 | 07:32 | 5

@Henkie | 10-10-21 | 08:39: Zou u met een berichtje uit hel of hemel anders in het leven staan? of zou u het voor kennisgeving aannemen en gewoon doorgaan met de dagelijkse beslommeringen.

jansma28542681 | 10-10-21 | 09:03

@Henkie | 10-10-21 | 08:39: Niemand vliegt elkaar in de haren om een geloof. Geloof is in zo'n geval slechts een schaamlapje om geweld en machtswellust te vergoeilijken en te verhullen. Soms is het een politieke ideologie, soms een religie.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:18

@Sans Comique | 10-10-21 | 09:18: Ja, dat is niet het geval. Dit is de fout die mensen maken die niet geloven in wier ogen geloof zo ongelooflijk bizar stupide is dat ze zich niet een begin van een voorstelling kunnen maken dat er mensen bestaan die daadwerkelijk ècht geloven. Wel geloven maar niet ècht echt.
Ja mensen geloven ècht in eeuwige levens in hemel of hel en dat is daadwerkelijk ècht het het aller- allerbelangrijkste dat er bestaat, veel belangrijker dan het tijdelijke Aardse bestaan. En dat is als je dat gelooft ook volkomen rationeel.
En dat je zou moorden als dienaar van God is ook geen moreel dilemma, je voert immers de wil van God uit als je de godslasteraars uit de weg ruimt en God zal je hiervoor belonen.

Mazzelstof | 10-10-21 | 12:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Een geheel ander probleem is dat het kinderbrein geïnfantiliseerd wordt: alle schoolboeken hebben een fun-factor, alles is met Klokhuis-joligheid omgeven, na elke 5 minuten prestatie op hun chromebook verplicht een 'ontspannend' computerspelletje spelen. info is alleen nog maar infotainment, etc etc...

mozaard | 09-10-21 | 23:21 | 1

Moe jij eens een documentaire op de Nederlandse TV kijken. Een Natuurdocumentaire of zo. Je wordt door de voice-over toegesproken of je een klein kind bent.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:19

Het is goed om te onthouden dat onze gristen gekkies
Maar een klein beetje minder archterlijk zijn
dan onze islam gekkies...

hotmint | 09-10-21 | 21:14 | 1

Het is volgens mij niet achterlijk om dingen te geloven die niet waar zijn. Als je maar werkelijk gelooft dat dingen waar zijn die niet waar zijn. Waar ik niks mee kan zijn de "liberale" gelovigen die tegen beter weten in geloven in dingen die niet waar zijn omdat geloven zelf het doel is.

Mazzelstof | 09-10-21 | 22:23

Achterlijk land

Duwbak_Linda | 09-10-21 | 20:14

Ik geloof in een compromis: de bijgestuurde evolutie (bijgestuurd vanuit de spirituele wereld).

DutchLion33 | 09-10-21 | 19:31 | 5

@Willibald von Klúúúk | 09-10-21 | 20:51: Evolutie door Natuurlijke Selectie is het tegenovergestelde van stuurloos. Dat is nu juist een proces voor optimale adaptatie.
Maar er is in het mechanisme inderdaad geen garantie op voorhand, stel bijv. 3,8 miljard jaar geleden dat het proces op den duur homo sapiens aan de primatenboom gaat voortbrengen. Dat stond niet op voorhand vast nee. Maar precies het produceren van lokale complexiteit is wat evolutie door natuurlijke selectie verklaart. Dat is niet met elkaar in tegenspraak, dat is exact wat de theorie voorspelt.

Mazzelstof | 09-10-21 | 21:19

@Willibald von Klúúúk | 09-10-21 | 20:51:
Er is geen zichzelf respecterende wetenschapper die beweert dat de evolutietheorie alle verklaart. Zo gaat het in de wetenschappen.
"... want hoe anders kun je het van zeer eenvoudig tot uiterst complex verklaren..."
Ja, dat is een hele goede en heel interessante vraag, een die het debat ook bepaalt. Dat eenvoudigweg vaststaat dat er een "sturend principe" werkzaam is, tja, dat kun je beweren, maar dat is nog maar de vraag. De creationisten vinden van wel, anderen, waaronder inderdaad Dawkins, duidelijk van niet. Dat wij niet tot in detail kunnen verklaren hoe iets van simpel naar complex evolueert is geen bewijs van het bestaan van een sturend principe.
www.youtube.com/watch?v=uyZ2pjFvzdE

Schoorsteenveger | 09-10-21 | 21:21

@Willibald von Klúúúk | 09-10-21 | 20:51: Uiterst complex had vele, vele kanten op gekund. Echter, wij zijn het geworden. Met alle massa-extincties is het dus echt wel een kwestie van toeval. En staar je ook niet blind op ons mensen. Als je de hele biosfeer in ogenschouw neemt is het eencellige organisme nog steeds de norm. Wij zijn in aantallen en in aantal soorten een erg klein bizar uithoekje van de Boom des Levens. Dat we in staat zijn tot de dingen waartoe we in staat zijn zegt niets.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:24
▼ 2 antwoorden verborgen

@mazzeltof,wat voor jou een feit is hoeft niet de waarheid te zijn,in de wetenschap wordt ook gespeculeerd over dingen die ze niet kunnen verklaren,ook zijn er dingen die ze eerst als feiten geloofden later weer ontkracht omdat het toch anders bleek te zijn.ik geloof zelf wel dat er veel dingen in de natuur zich aanpassen en ook veranderen ook omdat het klimaat anders wordt,maar bij het allereerste begin geloof ik in een schepping ,er zijn zoveel dingen die we als mens niet kunnen verklaren en ook met je eigen brein niet bij kunt(bv.dat het heelal oneindig groot is)

Spychopaat | 09-10-21 | 19:27 | 2

Een feit is iets anders dan een opinie. Een feit is iets dat het geval is. Er is niet zoiets als een feit voor mij dat niet een feit is voor iemand anders.
Het is niet het geval dat alle wetenschappelijke theorieen een feit zijn. De meeste niet. Echter de twee die ik daar noemde: Evolutie is sowieso een feit en Evolutie door Natuurlijke Selectie, dat is dus het mechanisme waardoor Evolutie plaatsvindt, is ook een feit. Het is gebaseerd op de elementaire wiskunde van hety tellen en de aanwezigheid van competitie en reproductie. Dat is dus bijv. ook van toepassing op chemie, met name dus koolstofchemie en ook bijv. kristallografie.
En Big Bang kosmologie evenzo is een feit. Wat bijvoorbeeld in ditzelfde kader niet een feit is, is de meest succesvolle wetenschappelijke theorie aller tijden, namelijk het Standaard Model in de deeltjesfysica. En ook niet Algemene Relativiteit, ook nog nooit experimenteel ontkracht is geen feit. En sterker nog dan dat, we weten ook dat het niet helemaal klopt.

Mazzelstof | 09-10-21 | 20:29

Jajajaja, van Einstein zei iedereen ook dattie gek was. Maar jij bent Einstein niet. En wetenschappers komen op hun ideeen terug als de realiteit zegt dat het anders ligt. En God daar plaatsen waar je eigen verbeeldingskracht zijn grens bereikt is intellectuele luiheid.. Als je waarheidsbevinding hoog in het vaandel hebt staan. Het is ook nog eens heel arrogant. Je zegt namelijlk; niet alleen ik kan het niet verklaren, niemand kan het verklaren Dus God. Nee, niemand, zelfs niet in de toekomst zal het kunnen verklaren.

Je zegt eigenlijk; niemand is slimmer dan ik.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:28

We belanden steeds meer in een tijd dat 'wetenschap' zich steeds meer ontwikkelt tot religie en wetenschappers tot een klasse priesters, ongeacht of hun theorieën verifieerbaar zijn. De ontwikkeling van 'woke' is daarvan een voorbeeld.
Verder vind ik de evolutietheorie vanuit klassiek wetenschappelijk standpunt een rammelkast. Volgens de big bang ontstond zo'n 13,8 miljard jaar geleden het universum, tijd, ruimte en materie "uit het niets". Die ongelooflijke, niet te bevatten hoeveelheid materie, was samengebald in een oneindig klein dimensieloos puntje dat 'boem' zei en... ineens was er licht, tijd, ruimte en de hele rataplan. Van daaruit ontwikkelde zich op termijn 'vanzelf' de hele natuurlijke kringloop op aarde waarvan de (onvoorstelbaar gecompliceerde) mens het middelpunt werd. Buiten dat wordt in alle tijden en culturen door talrijke mensen met BDE, bijna dood ervaringen, overeenkomende ervaringen opgetekend, namelijk dat mensen een immaterieel bewustzijnsbeginsel hebben dat (o.a. de bijbel) omschrijft als ziel en geest. Tijdens hun ervaringen in die andere dimensies ontmoeten die BDE mensen een Lichtgestalte die vele beschrijven als Jezus. Fascinerend.

matrixbluepill | 09-10-21 | 18:06 | 17

@Mazzelstof | 09-10-21 | 20:05:
"Er is geen andere theorie mogelijk waardoor de kosmos opeens niet meer gaat expanderen, waardoor de kosmische achtergrondstraling opeens weggaat of compleet andere karakteristieken krijgt."
Jij verwart volgens mij het empirische feit met de theorie die een veelheid van feiten tracht te verklaren. Een theorie die de expansie van het universum zou ontkennen is vandaag de dag simpelweg een slechte theorie, want ontkent de feiten zoals wij die waarnemen. Echter, wij weten nu niet of die expansie eeuwig zal voortduren dan wel tot een halt zal komen of zal omslaan in inkrimpen. Er zijn geen theorieën die daarover nu kunnen beslissen. Morgen of overmorgen zijn die er mogelijk wel.
Voorts zou het zo kunnen zijn dat de wijze waarop wij waarnemen zodanig wijzigt dat we dezelfde empirische feiten anders gaan zien dan tevoren. Anders gezegd, het 'Ding an sich' kan zich plots anders aan ons voordoen, omdat we vanuit een ander perspectief/narratief/verhaal/mythe naar dezelfde werkelijkheid zijn gaan kijken. Dat is volgens mij ook het standpunt van Feyerabend. Foucault heeft mijns inziens in Les Mots et les Choses prachtig beschreven hoe het middeleeuwse denken radicaal verschilde van ons denken en het een niet uit te drukken is in het ander. Wetenschappelijke theorieën zoal wij die nu kennen waren voor de middeleeuwer eenvoudigweg onmogelijk om te genereren of te begrijpen.
Je geeft het zelf aan volgens mij, dat in de (naaste) tioekomst radicaal nieuwe theorieën op kunnen doemen. daar zou er wel eens een tussen kunnen zitten die de big bang theory volledig in zich opneemt.

Schoorsteenveger | 09-10-21 | 20:48

@Schoorsteenveger | 09-10-21 | 20:48: Dit gaat een eindeloze discussie worden. De toekomstige expansie op heel erg lange termijn hangt een beetje af van de precieze toestandsvergelijkingen van het inflatie-epoch en de mogelijkheid van protonverval. Maar dat is allemaal franje aan de randjes van Big Bang theorie. Er is geen enkele (misschien door Logisch-Positivisme geïnspireerde) hoop dat het Universum zich opeens anders aan ons gaat voordoen. We kunnen de expansiegeschiedenis rechtstreeks waarnemen. Kan alleen anders worden geïnterpreteerd als lichtsnelheid op zeer merkwaardige manieren variabel zou zijn. Is het niet, althans niet over de laatste enkele miljarden jaren. We kunnen de kosmische achtergrondstraling waarnemen. We kunnen de structuren van het Universum op alle schalen recreëren in computermodellen. De Big Bang is here to stay. Forever. De kennis is incompleet. Er zijn open vragen. Moeilijke vragen. Maar ons Universum heeft een begin gehad. Wen er maar aan.

Mazzelstof | 09-10-21 | 21:53

De evolutie theorie zegt niets over de Big Bang. Je bent in de war.

konjodebonjo | 10-10-21 | 10:17
▼ 14 antwoorden verborgen

Ze kwamen voor de dino’s, maar u zweeg; U hield toch niet van dino’s. Toen kwamen ze voor Harry Potter. U zweeg; u hield toch niet van Harry Potter. Toen kwamen ze voor de korte rokjes; en nu is’t godverdomme oorlog.

Ceristimo | 09-10-21 | 18:04 | 1

Lol!

Argyronauta | 09-10-21 | 18:50

toveren en discutabel, ze bedoelen dus religie

fabeltjesland | 09-10-21 | 17:48

Waar kan ik mijn kind aanmelden? Mijn dochter wordt op haar hyperseculiere school de hele dag geïndoctrineerd met woke, regenboog en andere shit. Hou vol grefo’s

Arjan9401 | 09-10-21 | 17:48 | 1

Precies, de gereformeerden scholen zijn meer based dan de gemiddelde LGBTQXYZ gender fairy onzin op het seculiere onderwijs.

Ron_Paul | 09-10-21 | 18:10

Maar zijn ze ook gevaarlijk? Of ziet het er naar uit dat de gereformeerden gevaarlijk zullen worden? Ze hobbelen lekker mee ergens achteraan met de woke waanzin en het toegeven aan de islamieten die hun eisen stellen. Ik zou zeggen, kijk even wie er voor op loopt te schreeuwen. De grefo's zijn de muis die tegen de olifant zegt, wat lopen wij lekker samen te stampen. Nu vind ik Olifanten heel lief, maar je weet wat ik bedoel.

forecastle | 09-10-21 | 17:28

Het hele geloof ,welke dan ook is al 1 grote discutabele theorie.daarom heet het ook een geloof ,want niet bewezen.oja en die dino botjes die her en der gevonden zijn dat is chinese namaak meuk ofzo ? Q

bowlfabriek | 09-10-21 | 17:01

Maar, jongens, de reformatorische scholen of die andere? Jullie weten wel, de scholen die gefrequenteerd worden door 'jongeren'.

MickeyGouda | 09-10-21 | 16:29

Er wordt te weinig gehamerd over het feit dat het "by natural selection" gedeelte het theoretische was. Niet evolution, evolutie is een empirisch feit.

zhirek | 09-10-21 | 16:00 | 8

@Willibald von Klúúúk | 09-10-21 | 19:37:
Okee....

Schoorsteenveger | 09-10-21 | 19:57

@Willibald von Klúúúk | 09-10-21 | 19:37: Kan ik niks mee. Geef aan waar hij het mis heeft en waarom. Als je een bron niet betrouwbaar vind moet je aangeven waarom het onbetrouwbaar is. Dawkins staat hoog aangeschreven als WETENSCHAPPER. Wat betekent dat hij goed heeft nagedacht over wat hij zegt en goed heeft onderbouwd., Aan jou om daar gaten in te schieten maar stellen dat Dawkins niet betrouwbaar is vanwege verstrengelde belangen is laster. Dawkins is géén politicus.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:34
▼ 5 antwoorden verborgen

Hebbie die laatste ook wel gezien? Dans, toneel en film?

knutsel_ | 09-10-21 | 15:55 | 1

Ik zit hier in vertwijfeling, maar het staat er echt hè?

MickeyGouda | 09-10-21 | 16:26

En de Flintstones? Die hadden ook een Dino

thanseeuwen | 09-10-21 | 15:54

Censuur neemt steeds meer toe, de autocratie van de snel gekwetsten neemt utopische vormen aan, een interessant kanaal volgen op facebook wordt steeds lastiger door het wegbliepen van woke woorden als "moord, nazi, bloed, dood, haat" en weet ik wat meer, verbaasd me niks als dingen als varken, neger, jodekoek ook weggebliept gaat worden, net doen of iets er niet is zorgt echt niet dat het er niet meer is ihr dumköpfe!

GuruOuwehuru | 09-10-21 | 15:51 | 1

Je snapt het niet knul/meid/onzijdig - bedrijven (of beter gezegd de aandeelhouders) voelen zich te snel gekwetst...voordat je het weet heeft een of andere twitterende hysterische aandachtshoer het gemunt op je 'niet inclusieve' producten en dat kost money money money...want dan wordt er geboycot (overigens is boycot een niet inclusief woord) En als er aandacht is, dan is er ook 'kwaliteitspers' zoals het AD of 1Vandaag dat er gebruik van maakt om hun brei van nutteloze media shit mee te vullen (ten behoeve van hunnie aandeelhouders danwel overheidssteun.)

LoremIpsum | 09-10-21 | 16:11

De streng Gereformeerden zijn misschien 2% van de bevolking. Maar ze willen wel een stempel drukken op hoe de overige 98% zijn kinderen onderwijs last krijgen.
Wat is er mis met de markeerstift en het stanleymes?
Zoals streng gereformeerde scholen vroeger schoolboeken censureerden. Dat ze gewoon de hoofdstukken die ze niet aan stonden uit het boek sneden en hele passages doorstreepten met een dikke stift. Al waren sommige teksten wel een beetje leesbaar als de stiften leeg begonnen te raken.

Osdorpertje | 09-10-21 | 15:48 | 3

Ach, ook dat valt wel mee.
Ze proberen het en meestal zonder al te veel succes.
Abortus, euthanasie en de koopzondag zijn er ook gewoon gekomen.
Zo wil 10/20% van Nederland minder islam, zonder succes, maar blijven proberen.
Ieder z’n idealisme.

Ruimedenker | 09-10-21 | 16:04

@Ruimedenker:
Veel makkelijker hè?
Geen idealen hebben.
Nergens voor staan.
Nergens je fikken aan branden.
Altijd je mond houden.
Lekker in de wei blijven staan tussen de andere schapen en hopen dat jij er niet uitgehaald wordt om te worden geslacht maar een ander schaap.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:39

@Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:39:
Ho!
Ik hoor bij die 10/20%, waar het kan geef ik m’n mening.
Soms met succes, maar meestal kijken mensen de andere kant op.

Ruimedenker | 09-10-21 | 17:17

Zijn er ook schoolboeken waarin varkentjes verboden zijn ? Vast wel.

Der Schnitzeljäger | 09-10-21 | 15:36 | 3

Koran?

Ruimedenker | 09-10-21 | 15:38

spaarvarken in schoolboeken mag ook niet meer want islamkwetsbaar, is nu spaarolifant geworden

GuruOuwehuru | 09-10-21 | 15:52

Piglet in Winnie the Pooh is ook haram

thanseeuwen | 09-10-21 | 16:56

Ik kan over water lopen.

Ruimedenker | 09-10-21 | 15:33 | 1

Ik ook.
Goede uitvinding, bruggen.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:40

De spruitjeslucht walmt je tegemoet bij de Malmberg-richtlijnen, ik heb helemaal zin in decadente kunstuitingen ineens!

Zeurders | 09-10-21 | 15:05 | 3

Wim T. Schippers heeft vast ooit wel eens iets met spruitjes gedaan.

Zenzeo | 09-10-21 | 15:32

@Zenzeo | 09-10-21 | 15:32: Koningin Juliana aan de spruitjes, was toen al genoeg om mensen boos te krijgen.

Zeurders | 09-10-21 | 15:38

Klinkt Zweeds, Malmberg.

Sans Comique | 10-10-21 | 09:35

Ik vind het christendom een heel discutabel geloof. Beetje decadent ook wel, met hun kindermisbruik. Ligt bij mij héél gevoelig.

Zenzeo | 09-10-21 | 14:54 | 2

Beetje decadent ? Ooit het vaticaan van binnen gezien ? En de grootte van de gemiddelde pastorie ?

Der Schnitzeljäger | 09-10-21 | 15:37

@Der Schnitzeljäger | 09-10-21 | 15:37: 'Ironie is op een licht spottende manier het tegenovergestelde zeggen van wat men bedoelt, en dit op een manier die laat verstaan dat men het niet ernstig meent' (Wikipedia)

Zenzeo | 09-10-21 | 16:12

"... hoeveel bezemstelen Harry Potter moet verkopen"

Overigens, mbt Harry Potter herinner ik me nog beelden uit het acht-uur journaal dat bij de Nederlandse première van de eerste HP film - The Philosopher's Stone; nu alweer 20 jaar geleden - er bij de bioscoop 'religekkies' stonden te demonstreren omdat die film 'propaganda' of 'verheerlijking' of in ieder geval 'desinformatie' zou zijn mbt 'tovenarij'.

Ik weet nog wel dat al die kinderen die in de rij stonden om naar binnen te gaan - sommigen werd wel gevraagd naar hoe ze tegenover die 'tovenarij' stonden - echt wel wisten dat het hier 'fantasy' betrof, en niemand echt geloofde dat HP op een bezemsteel door de lucht vloog. Niemand wees op de ironie van die demonstranten die wél serieus geloofden dat 2000 jaar geleden iemand water in wijn veranderde, over water kon lopen, en eerst morsdood was, en vervolgens weer springlevend. Graag had ik destijds een ouder iets dergelijks tegen die gristen demonstranten horen zeggen. Maar helaas gebeurde dat niet. Waarschijnlijk uit misplaatste beleefdheid: je gaat niet tegen zo'n gelovige in, want die hebben op mysterieuze wijze toegang tot een soort hogere waarheid, hè. Dat bangige ontzag wordt gelukkig steeds minder.

Dr_Johnson | 09-10-21 | 14:50 | 2

Ik zou alleen graag willen weten hoe goed Kaag was in zwerkbal. Het schijnt dat ze gevraagd werd voor de teams van Exeter, Oxford en Cambridge en daaruit moest kiezen. Daarom snapt ze volkse meisjes ook zo goed die moeten kiezen tussen korfbalclubs van de lokale vmbo of toch eentje verderop.

Nuuk | 09-10-21 | 15:24

Dr_Johnson | 09-10-21 | 14:50
Terechte en ook grappige vergelijking. Zie het al helemaal voor me.

Der Schnitzeljäger | 09-10-21 | 15:39

Weten die refo's wel dat hun geld bewaakt wordt door een levende Thesauriër.

magirus | 09-10-21 | 14:43

De evolutietheorie voldoet aan de meeste van de eisen die je aan een wetenschappelijke theorie stelt. De evolutie als zodanig is niet falsifieerbaar, kun je zeggen, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor bijna elke theorie die in de astronomie geformuleerd wordt. Je kunt ook niet gemakkelijk experimenten doen met het heelal.
Maar als het om de evolutietheorie gaat is er toch wel het nodige dat als bewijs kan gelden. Er is een groep van kleine eilandjes met verschillende begroeiing waar een bepaalde hagedissensoort zich snel verspreid had en uit onderzoek is gebleken dat sindsdien sommige groepen die in hogere begroeiing hun plek vonden binnen een redelijk laag aantal generaties andere, langere poten en langere vingers ontwikkelden, dan andere groepen op andere eilanden die lager bij de grond hun weg moesten vinden. Dit zijn wetenschappelijk vast te stellen feiten die de evolutietheorie ondersteunen. Het lijkt erop dat evolutie behoorlijk veel sneller gaat of kan gaan dan men veronderstelde.
Maar goed, de aanval op de evolutietheorie is geen aanval op de wetenschappelijkheid van die theorie, het zit de religieuzen dwars dat die theorie de Bijbelse 'waarheid' ondergraaft.

Schoorsteenveger | 09-10-21 | 14:37 | 20

@de IJsman | 09-10-21 | 17:40:

herstel: geen reden is om de evolutietheorie *in het basisonderwijs te behandelen* juist in verband met de oppervlakkige behandeling van biologie.

de IJsman | 09-10-21 | 17:46

@de IJsman | 09-10-21 | 17:40: het gaat er ook niet om of het behandelen van evolutie in het basisonderwijs *verplicht* moet worden, maar om de vraag of je dat onderwerp in een algemeen schoolboek (dus niet specifiek voor christelijk onderwijs) *weg moet laten* omdat bepaalde christenen er bezwaar tegen hebben. Overigens is de eis om niets over dino's te vertellen helemaal absurd, omdat die niet meer of minder met evolutie te maken hebben dan de eerste de beste koe. Of denken die refo's dat dino's nooit bestaan hebben, dat al die skeletten vervalsingen zijn?

Argyronauta | 09-10-21 | 19:05

@Argyronauta | 09-10-21 | 19:05:

De uitgever kan er voor kiezen wel of niet ontvankelijk te zijn voor de wensen van een potentiële betalende klant, zolang de verplichte voorgeschreven materie maar wordt behandeld. De school die dan aandacht wenst te besteden aan biologie, dinosauriërs, muziek en toneel, religie of levensbeschouwing is vrij daar eigen aanvullend materiaal voor te zoeken, toch? Of weten de meesters en juffen niet hoe Google werkt?

de IJsman | 09-10-21 | 19:14
▼ 17 antwoorden verborgen

Spaarvarkentje ook VERBOTEN.
Maak er maar een olifantje van.

wapster | 09-10-21 | 14:34

Volgens mij is Oef officieel krankzinnig aan het worden.

uisge baugh | 09-10-21 | 14:33 | 3

Misschien is zijn account gehackt

Ride_On | 09-10-21 | 14:42

Van Oeffelen snapt als één van de weinigen hier dat tolerantie tweerichtingsverkeer is.

de IJsman | 09-10-21 | 15:14

@de IJsman | 09-10-21 | 15:14: het is dus wachten tot de nieuwkomers onze manier van leven tolereren.

Ride_On | 09-10-21 | 16:21

Evolutie is geen "discutabele theorie" maar FEIT,

Asteroid-B612 | 09-10-21 | 14:31 | 2

Nee het is een theorie. We kunnen evolutie alleen maar afleiden uit vondsten van fossielen, dus blijft het speculeren, maar wel op wetenschappelijke basis.

Zenzeo | 09-10-21 | 15:01

Er is een onderscheid tussen (1) het *feit* van de evolutie en (2) the *theorie* van de evolutie. (1) houdt in dat in de loop van miljarden jaren alle levende wezens geëvolueerd zijn uit hun voorgangers en dat door talrijke afsplitsingen steeds nieuwe soorten zijn ontstaan, dat alle wezens uiteindelijk dezelfde voorouder hebben. Het bewijsmateriaal daarvoor is zó overweldigend dat we gerust van een feit kunnen spreken, net zoals het een feit is dat de aarde een min of meer bolvormige planeet is die om de zon draait. (2) gaat over de vraag wat het *mechanisme* is dat de evolutie veroorzaakt. Het basismechanisme, variatie en selectie, wordt ook niet betwijfeld, maar over de details kun je natuurlijk nog eindeloos discussiëren. In die zin is de theorie natuurlijk nooit af.

Argyronauta | 09-10-21 | 15:17

Ze zijn er een paar vergeten. Klimmatverandering door de mens is ook discutabel evenals het koloniale verleden van Nederland en bijbehorende slavenhandel dat laatste deden tig landen over de gehele wereld. Waarbij landen in Azië en Afrika nog steeds aan slavenhandel doen. Tegenwoordig wordt gebracht dat alleen Nederland en andere Europese landen aan slavenhandel deden.

Overtwar | 09-10-21 | 14:29 | 1

Ja, dacht ik ook aan. Klimaatverandering veroorzaakt door de mens is uitermate discutabel maar dat mag dan wel weer als 'de waarheid' worden gepostuleerd. Uiteindelijk is het toch weer allemaal... politiek.

Kaposi_Sarcoom | 09-10-21 | 15:22

"The strange death of Europe" in de praktijk. Het gaat hier weliswaar om NL maar het is in de rest van West Europa niet veel beter.

Ride_On | 09-10-21 | 14:26

'Diversity is our strenght', aldus Timmermans. Is er diversiteit, is het ook weer niet goed.

Bataafje | 09-10-21 | 14:25 | 2

Timmermans bedoelde niet diversiteit van meningen…..

thanseeuwen | 09-10-21 | 16:58

Het is maar de vraag wie er precies onder "ons" valt. Als je daarmee "ons Marxisten" bedoelt, dan is het inderdaad waar. Minderheden kunnen gerekruteerd worden als revolutionaire klasse om de huidige machtsstructuren omver te werpen, waarna Marxisten in de nasleep van de verwoesting de macht grijpen en/of zichzelf verrijken.

DutchLion33 | 09-10-21 | 19:46

Het gekozen beeldmateriaal bij dit artikel had beter gekund. Er was toch ook sprake van korte rokjes en bikini's?

stichpimpelibok | 09-10-21 | 14:23

"Discutabele theorieën"

Het staat er, mede mogelijk gemaakt door de mensen die die van hullie wel kunnen bewijzen.

menage | 09-10-21 | 14:23

Film als decadente kunstuiting... je komt niet meer bij.
Maar zo wordt de wereld wel aan onze kinderen voorgeschoteld blijkbaar....

Het brein erachter | 09-10-21 | 14:14 | 2

Nou... La Grande Bouffe (1973, Marco Ferreri) is anders qua thematiek en cinematografie anders aan de decadente kant... Of juist weer niet...
Hop, zie je daar ga je al, lesstof dus al voor de allerkleinsten!

chicago river | 09-10-21 | 14:19

@chicago river | 09-10-21 | 14:19:
Caligula (1979) door Tinto Brass. Lol!

Basil Fawlty | 09-10-21 | 19:44

Vrij schrale opvoeding als je alleen mag lezen wat anderen bepalen dat je mag lezen. Van de atheïstische drammers mag geen levensbeschouwing want daar worden ze heel erg nerveus van. Interesse in anderen. Ze gruwen ervan. De lage voorhoofden willen jou hun beperkte opvoeding opdringen.

van Oeffelen | 09-10-21 | 14:10 | 7

@Red shirt | 09-10-21 | 14:55:
Kij, Red Shirt junior, dat gebouw met die halve maan is de moskee. Daar mag mama niet naar binnen want dan wordt ze van die hoge toren rechts afgedonderd want mama is Joods en daar hebben de mensen in dit gebedshuis een tyfushekel aan. Zoiets?

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 16:31

Van Oeff weet dat er geloven zijn die voor je bepalen wat je wel en wat je niet mag lezen? En dat al sinds de 12e eeuw?

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 16:32

@Red shirt:
Helaas is de werkelijkheid anders.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Hé NRC.

Prima en terechte actie hoor.

Maar nu graag wel met even groot enthousiasme en even grote bek doorstomen naar de andere medelandse sprookjeswaanzinnigen en hun idiote enge regeltjes in het onderwijs en zo.

De Islam, weet je wel?

Of toch maar (heel veilig) niet?

Dr.Mabuse | 09-10-21 | 14:06 | 4

@Ichneumonidae | 09-10-21 | 14:11:

Ach ja.

Die selectieve verontwaardiging en aanpak is tenenkrommend.

Gristenschapen zijn al al vele decennia (terecht) aangeschoten wild en kritiek op hun sprookjeswaanzin is bon ton.

Islamschapen daarentegen zijn "bijzonder" en "interessant".

En past alleen maar respect hebben en inclusiviteit.

Koekoek.

"Kledingvoorschriften

1. leerlingen kleden zich naargelang de fatsoensnormen van onze islamitische identiteit;
2. er wordt geen provocerende of aanstootgevende kleding gedragen en petjes en zonnebrillen zijn niet gewenst.
3. van de dames wordt geacht dat ze geen strakke kleding dragen en minimaal een tuniek tot aan de knieën, een hoofddoek is vanzelfsprekend. "

corneliushagalyceum.nl/leerlingen-oud...

Dr.Mabuse | 09-10-21 | 14:27

De opmerking die je wist dat zou komen. Nee, whataboutism is nooit een valide argument.

Festen | 09-10-21 | 16:04

@Festen | 09-10-21 | 16:04: "whataboutism" is ook niet als argument bedoeld, maar is het wijzen op een dubbele moraal, hypocrisie, pot-ketel en splinter-balk verhaal, wat op zichzelf heel nuttig en terecht kan zijn. Het roepen van "whataboutism" als iemand op die hypocrisie wijst, is dan ook net zo'n dooddoener als de godwin.

Argyronauta | 09-10-21 | 16:18
▼ 1 antwoord verborgen

NRC: "Terwijl het volgens reformatorische lobbyisten geen punt is wanneer af en toe iets ‘werelds’ als een kermis of voetbalwedstrijd voorkomt in een lesmethode, mits niet nadrukkelijk..."
.
Wel, vond gister Letland -Nederland op die amateurmat niet bepaald 'werelds'.

En de Bijbel lees je JUIST als kunstuiting / metaforisch reisverhaal. Meer is het niet hoor.

chicago river | 09-10-21 | 14:04 | 1

LOL, werelds was het zeker niet.

Ichneumonidae | 09-10-21 | 14:06

Ehm, Harry Potter is ook een boek? En dus waar?

npo | 09-10-21 | 14:01

Mocht u kinderen, of misschien al kleinkinderen (gefeliciteerd!) hebben, zorg dat u alles in de gaten houdt.
Er wordt een vreselijke hoeveelheid nieuwe meuk de scholen in gedragen; gender-lessen, BLM-lessen, milieu-lessen, klimaat-lessen... Daarvoor moeten steeds meer zaken wijken, waarvan u denkt dat die vanzelfsprekend ook bij basisonderwijs hoorden..
De enige vakken die nog ' relevant' zijn én die nog onderwezen worden op veel scholen in de Randstad, zijn taal en rekenen. Onder taal valt onder meer begrijpend lezen, maar ook woordenschat, grammatica, stellen, spreekvaardigheid... Helaas is begrijpend lezen steeds belangrijker geworden omdat kinderen wellicht wel kunnen lezen, maar geen flauw benul hebben waar een tekst over gaat. Ik heb wel een vermoeden waardoor dit is ontstaan maar kan dat hier ten overstaande van Joris beter niet doen. Rekenen, prima, de manier is al discutabel. Maar de rest? Aardrijkskunde? Mwoehahaha, vraag een groep 8 leerling in de randstad naar wat hoofdsteden. Of continenten. En geschiedenis? Nauwelijk komt dat nog aan bod. Voor bio is al geen tijd meer dus wordt dit samengevoegd bij het half-jaarlijkse uitje naar de kinderboerderij.
Dit geldt overigens vooral voor de Randstad. En vergis u niet, ik vermoed dat er daarbuiten steeds minder kinderen zijn en er langzaamaan een aftakeling aan het plaatsvinden is.
Tijd voor thuis-onderwijs. Veel ouders hebben al een voorproefje gehad, de afgelopen twee jaar. En ik denk ook te weten onder welke groepen dit redelijk gelukt is en waar niet.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 14:00 | 7

Dan vergeet u nog de bangmakerij over het klimaat!! De oeverloze triomf trompet over Europa !!
Pure indoctrinatie.
En zo langzaam aan , terwijl men het koord steeds strakker trekt zal het gaan breken.

Mispel | 09-10-21 | 14:28

@Ichneumonidae | 09-10-21 | 14:05: Ik onderschat kinderen absoluut niet! Dat doen collega's van me, die ze proberen strak binnen de lijntjes te laten kleuren tot er geen ruimte meer overblijft om te ontplooien.
Thuisonderwijs kan, mits ouders betrokken en realistisch zijn, wellicht beter voor een kind zijn dan wat er nog op een basisschool wordt verkondigd. Optioneel: particulier onderwijs. Met leeftijdsgenoten omgaan kan bij sportverenigingen, ik zou dan denken aan Krav Maga (of vergelijkbare verdedigingssport), schieten, padvinders voor wat overlevingstechnieken...
Ennuh... Moldavië, da's losgeweekt, lang ná mijn basisschooltijd, dus nee, die kan ik wel heel stoer opzoeken maar eerlijk, nooit van gehoord anders dan 'Sovjet-Unie'.
Waarom ik daar over begon was een 14-jarige die afgelopen jaar niet wist waar Afrika ligt... Let op, hij wist wel van het bestaan want zielig en zo, maar wáár?? Nooit gehad.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 15:17

@chicago river | 09-10-21 | 14:11: Alternatief: particulier onderwijs. Kost een paar centen maar dan weet u wat u krijgt én mag u mee bepalen wat er wordt geboden.
Helaas is dat voor een grote groep niet toegankelijk.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 15:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Goed dat er nog wat weerstand is tegen het omvormen van schoolboeken tegen woke-propaganda

du Roi Soleil | 09-10-21 | 13:55 | 2

Precies. Een beetje naïef van GS om daarvan dan gelijk weer een refobashtopic te maken. Liever een schoolboek zonder bikini's dan eentje met 'regenbooggezinnen'.

Renkum0317 | 09-10-21 | 14:24

Evolutieleer woke propaganda?

Psycho Daddy | 09-10-21 | 16:54

Het werd wel tijd om de evolutie theorie als 'discutabel' te bestempelen. Want iedereen weet nu toch wel, dat het universum en alles daarin is gemaakt door een god. Welke van de ca 3000 bekende goden is niet helemaal duidelijk, maar wel dat degene die het gemaakt heeft de enige ware is. En dat is de onze. De rest is vals. Zoek dus niet langer naar feiten, want dit is het enige feit dat je nodig hebt. De aarde is plat en de zon draait om de aarde. En wij stammen nergens van af, we zijn geschapen. Naar een evenbeeld. En wie braaf is komt in de hemel. En wie stout is niet. En dat staat in een boek, dus is het waar.
-sarcasme-modus uit-

Aisie | 09-10-21 | 13:52 | 4

Elke gelovige is een atheïst t.o.v. een andersgelovige. Zij schrappen 2.999 goden, de atheïst schrapt ook de laatste.
Belangrijker, wat gaat Ajax doen?

Ichneumonidae | 09-10-21 | 14:02

"Welke van de ca 3000 bekende goden is niet helemaal duidelijk"

Ik geef je een kleine aanwijzing, drie initialen slechts:

FSM

Dr_Johnson | 09-10-21 | 14:54
▼ 1 antwoord verborgen

School is om te leren , ouders zijn er om op te voeden.

gato | 09-10-21 | 13:51 | 4

@2voor12 | 09-10-21 | 13:57: Wat u schrijft.
Inmiddels 22 jaar geleden al, een vader die mij vertelde dat hij zijn zoon eigenlijk maar een uurtje per dag zag, wij zagen dat kind tot 8 uur per dag, dus (!) was het onze taak om het op te voeden.
Omdenken, mijn neus.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 14:02

Kul.

van Oeffelen | 09-10-21 | 14:10

@2voor12 | 09-10-21 | 13:57: Heleen Mees en Annemarie van Gaal promoten het volledig uitbesteden van de kinderen, want dan kan je tenminste carrière maken en draag je veel belasting af aan de pot.

Arachne | 10-10-21 | 01:48
▼ 1 antwoord verborgen

HinkeIen mag nog weI toch? En knipogen.

Piet Karbiet | 09-10-21 | 13:50 | 1

Alleen een ambtenarenknipoog.

Red shirt | 09-10-21 | 13:52

Ocherm, het spaarvarkentje weer. Altijd als eerste het haasje bij dit soort lui.
Maken er gelijk wel hebberig een spaarolifant van.
Niet een spaarpoes, spaarrat, of spaarbaars.
Neen, bescheiden en spartaans als men in die kringen is, gaat men voor groot, groter, grootst.
.
Hypocrieten (en dat zijn geen dinos).

chicago river | 09-10-21 | 13:48

Knieval naar onze "gasten".
U weet wel, die gasten met een IQ lager dan een aap die geloven in een sprookjesboek die begint met een K.

jufrouw theelepeltje | 09-10-21 | 13:47

Scholen hebben de vrijheid om hun eigen lesmateriaal te gebruiken; het gaat mij te ver om dit weg te zetten als censuur. Ik vind de verheerlijking van lagere cultuur ook geen goede ontwikkeling.

En waarom in een lesboek voor kinderen per se aandacht zou moeten zijn voor a) bikinifoto' s en b) Pokemons etc. is mij geheel onduidelijk. En zolang de evolutieleer geen verplicht deel uitmaakt van het curriculum, vind ik het niet problematisch als een school ervoor kiest om dit niet te behandelen.

Weer een typisch gevalletje 'christendom bashen'.

de IJsman | 09-10-21 | 13:42 | 13

@Argyronauta | 09-10-21 | 19:20:

In het NRC-artikel waarnaar hierboven wordt verwezen wordt duidelijk uitgelegd dat vanuit de Gereformeerde gemeenschap is verzocht bepaalde additionele thematiek te vermijden dan wel zo min mogelijk positief te belichten bij het behandelen van de lesstof, Als voorbeeld werd aangehaald: een hoofdstuk in een rekenboek met als thema 'kermis'. De Gereformeerde gemeenschap heeft daar bezwaar tegen, want kermissen staan voor consumptie, goklust, hedonisme en wat wat zaken. Prima; dan wordt de materie behandeld aan de hand van een ander thema. Ik zie het probleem niet.

Van geschiedvervalsing is geen sprake als een onderwerp in zijn geheel niet behandeld wordt. Wordt bijvoorbeeld het onderwerp 'de Tweede Wereldoorlog' behandeld, maar tijdens de behandeling daarvan de holocaust ontkend: dan is er sprake van geschiedvervalsing. In het geval van de gereformeerde scholen wordt er aan het onderwerp dinosauriërs geen aandacht besteed. En dat zijn zij op grond van het voorgeschreven curriculum ook niet verplicht.

de IJsman | 09-10-21 | 20:41

@de IJsman | 09-10-21 | 20:41: Nee, maar dat geeft ze nog niet het recht om te eisen dat in een schoolboek voor algemeen gebruik geen dino's vermeld worden. Wat zoals ik al schreef op zichzelf al absurd is, want willen ze soms beweren dat dino's niet bestaan hebben? Zoals iemand al schreef, zijn dino's juist bij kinderen zeer populair, ze willen graag weten hoe ze er uitzagen, wat ze deden, dus het ligt voor de hand om dit onderwerp te behandelen, of dit nu "officieel" is of niet. Het is niet aan een splintergroepering om dat te willen verbieden.

Ik vraag me overigens af hoe dit verder gaat in het voortgezet onderwijs. Kunnen onderwerpen als dino's, om nog maar te zwijgen van evolutie, dan nog genegeerd worden? In mijn tijd (ja, dat is lang geleden) had je een gemeenschappelijke norm voor het eindexamen. Het mondeling examen werd afgenomen door de leraar én een gecommiteerde, vaak een professor in het desbetreffende vak, om een onpartijdige beoordeling te kunnen garanderen.

Ik heb geen flauw idee hoe dat nu in zijn werk gaat, maar ik heb wel zo mijn duistere vermoedens.

Argyronauta | 09-10-21 | 21:14

@Argyronauta | 09-10-21 | 21:14:

Wederom uit het artikel:
In het voortgezet en beroepsonderwijs lijkt censuur overigens minder voor te komen. Die lesstof wordt dan ook minder ‘opgeleukt’ met verhaaltjes en plaatjes, zegt een maker.

de IJsman | 09-10-21 | 21:34
▼ 10 antwoorden verborgen

Mogen de Flintstones nog wel? En Toenga?

Mr_Natural | 09-10-21 | 13:41 | 2

Alleen Betty.

Ichneumonidae | 09-10-21 | 13:58

We zijn VERLOREN als evolutietheorie gelijk wordt geschakeld met astrologie. God wat ben je dan dom.

Elpefo | 09-10-21 | 13:39 | 1

Dat stond precies zo vanmorgen in mijn horoscoop! Eng toch?

Nuuk | 09-10-21 | 15:16

Soms, heel soms denk ik dat Nederland wordt bestuurd door rasechte, streng islamitische terror dictatuur. Dag na dag achterlijke regelgeving, besluiten etc.
Maar dat is niet zo. Het zijn rasechte, Nederlandse politici die hiervoor verantwoordelijk zijn. Knettergek.

TERUGVANWEGGEWEEST | 09-10-21 | 13:38 | 2

Knetterlaf.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 14:15

Het zijn rasechte laffe Nederlandse burgers die hier op blijven stemmen.

Kicksalot | 09-10-21 | 14:37

Zelf nadenken blijft moeilijk voor mensen. Mensen willen een alwetende autoriteit. Geef ons regels, zeg ons wat mag en wat verboden is, zeg ons wat goed is en wat slecht, en geef iets om gezamenlijk bang voor te zijn. Mensen willen ergens bij horen en zich verheven voelen boven degenen die er niet bij willen horen. Komt bekend voor?

Root_Of_All_Evil | 09-10-21 | 13:38 | 2

Andere / kritische geluiden mogen niet gehoord worden. Vergat ik die nog…

Root_Of_All_Evil | 09-10-21 | 13:50

Heel bekend.
‘Hou jij van metal? Die teringherrie?’
‘Game jij nog op jouw leeftijd?’
‘Hou je niet van voetbal?’
‘Los je af op je hypotheek?’
‘Je had gelijk met wat je net in de vergadering zei.’
‘Kijk je niet naar ***?’
‘Dat je durft te zeggen dat je PVV stemt!’
‘Ga je nog naar de Lidl en de Aldi nou je een vrijstaand huis hebt?’

Pffffff

Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:52

We zijn al langer op weg richting een totalitaire staat; in een vrij land mag je bijna alles zeggen, in een totalitaire staat mag je bijna niks zeggen.
Gezien alle woke-, deug- en policorgedoe zijn we intussen over de helft op de route die altijd minstens decennia ellende geeft.

Harry.Langezwaal | 09-10-21 | 13:37

Malmberg is van Sanoma. En wie is de eigenaar van Sanoma? Juist. DPG.

Dubbelepunthoofd | 09-10-21 | 13:33 | 1

Sanoma, het klinkt als budgetmargarine.

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 16:33

Het ergste lijk mij dat de fantasie van een kind molesteert. Kinderen moeten wegdromen bij dino's en Harry Potter. Waar bemoeien die gereformeerden zich mee? Geloven door je thuis of in de kerk.

Red shirt | 09-10-21 | 13:33

Is van alle tijden. In 1970 naar de eerste klas van de Azaleaschool. Je mocht alles bespreken, dragen, eten en lezen. Zelfs strips. De juf noemden we Juf. Tot de vierde klas. Toen vertelde Ton (voorheen meester) ons dat we een nieuw meisje in de klas kregen, Aicha, die onze taal sprak nog niet sprak. Opeens verdwenen er bepaalde plaatjesboeken uit de bieb. En zo begon het.

Lopende-Hollander | 09-10-21 | 13:31 | 4

@Mr_Natural | 09-10-21 | 13:32: Uw vrijheid. Langzaam maar zeker. IN 1970 was ze nog maar een klein meisje, nu is ze een 55-jarige voorvechtster voor een ideologie en heeft ze 6 wolven ter wereld gebracht, vol haat jegens alles wat u dierbaar was.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 13:44

@EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 13:44: PS, voorgaande bericht zal wellicht gejorst worden; excuses Joris.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 13:45
▼ 1 antwoord verborgen

Lullig voor die kinderen, komen ze straks een dinosaurus tegen, weten ze niet eens wat het is.

Mr_Natural | 09-10-21 | 13:30 | 1

Laat het Jeugdjournaal dan nooit een foto van Remkes zien?

2voor12 | 09-10-21 | 13:43

Marktdenken en vrijheid van religie even loslaten en gewoon de staat laten bepalen wat en hoe in die boeken. Ze bepalen nl ook de inhoud van de examens. En wil je je eigen boekje gebaseerd op een fictief persoon en ditto wereldbeeld? Dan even langs het Ministerie van Onderwijs voor een toetsing. Het zijn nl wel onze kinderen ja.

Risingson | 09-10-21 | 13:29

Ik wil meer Madonna op tv.

Fi-Bu-Bla | 09-10-21 | 13:28

Evolutie en astrologie staan dus in hetzelfde rijtje. Wordt het niet eens tijd radicaal het Franse model over te nemen? Niks geen artikel 23 onderwijs.. En al helemaal geen censuur qua evolutietheorie.

Beste_Landgenoten | 09-10-21 | 13:28 | 5

Voor het Franse onderwijs valt zeker wat te zeggen.

Red shirt | 09-10-21 | 13:40

Van mij mag al het bijzonder onderwijs morgen worden afgeschaft. Heeft nu nog wel een functie. Op een katholieke school zie je vrijwel geen moslims.
Daarom zit mijn kind ook op een katholieke school. Aan religie doen ze niks, een beetje vergelijkende 'godsdienstwetenschap' - wat hebben al die mafklappers gemeen, dat soort onderwijs. Prima.
Leerstof, Nathan der Weise.

Ichneumonidae | 09-10-21 | 13:46

In hteorie perfect systeem; in de praktijk komt het er op neer dat met alle macht gevochten wordt om een bepaalde iodelogie uit de lokalen te houden maar is het soms te laat. Dan lezen we in de krant over waarom een tekening al tot een onthoofding kan leiden.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 13:46
▼ 2 antwoorden verborgen

En omdat sprookjesfiguren gevoelig kunnen liggen op christelijke scholen mocht ze niet schrijven over heksen, maar moest ze het hebben over "een 'gewone' gemene vrouw".
Hallo mevrouw Kaag.

hero_of_heaven | 09-10-21 | 13:27

Moet je kids niet gewoon heel erg goed taal- en rekenles geven? En logisch redeneren, onderzoeken, deductie en inductie? Komen ze veel verder mee. Is ook beter voor mijn pensioen later.

Odin | 09-10-21 | 13:27 | 1

Taal? Een redelijk deel van de kindertjes dat op het primair onderwijs instroomt, spreekt ebrekkig berbers, laat staan Nederlands. Succes met 5 jaar taal, en 50 jaar ontwikkelings achterstand.

EEnzame SchizofrEEN | 09-10-21 | 13:48

Religie op scholen verbieden is een kortere weg.

*Omdenken*

Jos Tiebent | 09-10-21 | 13:25 | 2

Verbieden verbieden is nog korter.

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:34

Te laat. De mensheid heeft al een fase van regressie ingezet.

Harry.Langezwaal | 09-10-21 | 13:41

Ja, de achterlijkheid regeert inderdaad. Medelijden met de generatie die nu schoolgaand / studerend is. Die weten niet anders en emoticons op tiktik vertellen ze dat ze heel blij en heel erg goed en heel erg mooi zijn. En ook heel erg slim want dat zegt de reclame.

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 13:25 | 1

is een evolutionair vervolg de van de Wikipedia en Google schooljugend die niets anders konden dan copy-pasten.

Risingson | 09-10-21 | 13:30

De (g)refo’s zijn, als vanouds, een makkelijke prooi om de zwarte piet toe te spelen op de agenda van Islamisering van Nederland. Daarom is het ook zo weerzinwekkend dat die laffe hond van een Seegers zich met de voorbind dildo door Kaag laat nemen in de formatie.

De Pilsvogel | 09-10-21 | 13:24

Een uitgever van biologieschoolboeken die evolutietheorie in de ban doet? Direct alle contracten mee opzeggen.

Rennieflox | 09-10-21 | 13:22 | 2

Boekverbrandingen door de X66 inquisitie in 3,2,1...

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 13:26

Weg met die vage theorietjes...

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:34

Dans toneel en film valt onder 'decadente uitingsvormen' en wordt ook verbannen? Ik ga gelijk even mijn aangeboden lessencycli terugeisen incluis publicatieverbod.

Jos Tiebent | 09-10-21 | 13:22 | 1

Ook in de 'danswereld' veel misbruikgevallen.

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:33

Religieuze gekkies die klagen over sprookjesfiguren... zucht...

Odin | 09-10-21 | 13:22 | 4

@dezakloper | 09-10-21 | 13:37: zou hij eigenlijk een aanslag over de alcohol accijns hebben gehad voor die wijn vraag ik me dan altijd af.

BokoHalal | 09-10-21 | 13:46
▼ 1 antwoord verborgen

Een film is een decadente kunstuiting? Toneel ook? Ach natuurlijk, je kan beter de bijbel lezen begrijp ik. Knettergek die gelovigen met hun dwang.

The Green*Machine | 09-10-21 | 13:18 | 1

Dwang is het alleen als je er in meegaat. Je kan altijd tegen een gelovige zeggen: Rot op met je onzin, ga je moeder pesten. (Wel even kijken of ie een bomgordel draagt).

Aisie | 09-10-21 | 14:24

Uit het nrc artikel:

"Daarom stelde de uitgeverij [Malmberg] in het najaar van 2020 het ‘Meldpunt gevoelige onderwerpen’ in. (...) De teller staat inmiddels op ruim dertig meldingen, aldus een woordvoerder; óók afkomstig uit progressieve hoek, over bijvoorbeeld genderdiscriminatie."

Helaas zijn die meldingen zelf niet te zien op de website van Malmberg, maar er staan wel suggesties: "Wij ontwikkelen wekelijks Actuele opdrachten met verschillende thema’s waaronder bijvoorbeeld ook racisme en black lives matter". Dit wekt (misschien onterecht) de indruk dat ze bij het nrc toch vooral de spotlight richten op de Refo-lobby. Maar goed, het staat in ieder geval wel in het artikel.

Tashtego | 09-10-21 | 13:18 | 5

@Red shirt | 09-10-21 | 13:51: Inderdaad, als je met alle gevoeligheden rekening houdt, hou je een kleurloos verhaaltje over. Als je al iets overhoudt, want soms zijn de eisen gewoon niet te combineren: de wokies willen voorbeelden van gezinnen met twee moeders in de boekjes, de relies juist niet. Het resultaat laat zich raden: twee aparte lesmethoden. De verzuiling is terug van nooit helemaal weggeweest.

Tashtego | 09-10-21 | 13:57

@Red shirt | 09-10-21 | 13:51: ... koningslied...

Red shirt | 09-10-21 | 13:59

Goed idee was het toch ook om in de jaren 90 rubber tegels onder speeltoestellen te gaan plaatsen. Ziehier het resultaat. En advertenties staan er vol mee, ik ga op vakantie naar X want het is er eerst en vooral erg veilig. En deze website is ook heel erg veilig. En contant geld is ook onveilig. Een school moet veilig zijn, de werkplek ook. En daar hebben we onze veiligheidsadviseurs voor.
Sja, ik kan me nog herinneren, toen ik vroeger naar de 3e verdieping moest voor Nederlands. Dat was wel een voettocht hoor, 2 mijnenvelden, een rivier vol alligators en een mitrailleursnest op het inde van de gang. Sommigen haalden het ook niet maar dat waren vooral de dikkertjes, dus dat scheelde ook weer voedsel.

Graaisnaaiert | 09-10-21 | 14:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb altijd op openbare scholen gezeten, maar in mijn schoolboeken kwamen ook geen naveltruitjes en vrouwelijke predikanten voor.

J.P.Drapeau | 09-10-21 | 13:15 | 5

Inderdaad vergezochte onzin.

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:35

het is niet rendabel om aparte boeken voor openbare scholen te maken. Die krijgen dus de zelfde gecensureerde meuk van de religekkies

dezakloper | 09-10-21 | 13:38

@dezakloper | 09-10-21 | 13:38:
Volgens mij gaat het hier niet om de doorsnee protestantse of katholieke scholen, waar tegenwoordig net zo veel kan als op de openbare, maar om de laatste resten fundamentalistisch calvinisme. Die scholen presteren overigens heel goed.

J.P.Drapeau | 09-10-21 | 13:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Valt wel op dat de refo’s weer prominent naar voren worden geschoven als boosdoener. Is het misschien andersom? Dat niet de refo’s maar de dramreligie tevreden gehouden moet worden. Dat kun je niet zomaar doen natuurlijk. Dus ga je dus alles aanpakken.

HoniSoit | 09-10-21 | 13:15 | 1

Pakten ze maar al die achterlijke geloven aan.

BokoHalal | 09-10-21 | 13:21

David Attenborough die op zijn hele oude dag gecancelled wordt. Droevig.
Geen dans of film: zit ook al een (tali)ban op.
En geen NewAge. Dat heb ik altijd opgevat als hoe de elite de spiritualiteit van na de ontzuiling hebben vercommercialiseerd en geridiculiseerd. Niet serieus te nemen dat gebral van die neptherapeuten.
Geen sportverdwazing en groot geld in de sport: is dat voornamelijk omdat Jezus de winstbejagers de tempel uit joeg, of omdat het harrrram is?
Wat is het volgende? Rolmodellen die de universiteit hebben afgerond, naar Mekka zijn geweest en naast hun 50-urige werkweek worshippen voor de moskee? Rolmodellen die zó met iedereen rekening houden dat drie maal daags een geprefabriceerde maaltijd, een XS tiny house, een flexer dan flex job, de spijkerbroeken in bruikleen hen de kracht geeft om nergens meer over te oordelen?
Een kind mag straks niets meer beleven, alleen de ernst van zijn of haar taak in het leven voelen. En de ouders Doen. Er. Niets. Tegen.

zeurmachine | 09-10-21 | 13:14

Het bestaan van Pokémon ontkennen, hoe durven ze!
Nog nooit in Japan geweest zeker die christenen?
Hebben trouwens een leuke geschiedenis, christenen in Japan. De christen revolutie is met behulp van de VOC de kop ingedrukt! Verstandige jongens die Japanners!

Okami | 09-10-21 | 13:13

Iemand met een taalvaardigheid gelijk aan die van Lunar zou ik ook gelijk blokkeren!

Tikkie Terug | 09-10-21 | 13:11

De linkse kerkiërs hebben zolang tegen de heerschappij van de katholieke kerk aan moeten kijken, dat ze nu hetzelfde doen, nu de katholieke kerk uit de maatschappij is verdwenen. Ook allemaal van die kuisheidsregels maar dan niet meer in naam van God maar in naam van de linkse kerkiër en het dreigement dat je anders een Capitool-berstormer in spé gevonden wordt met een cordon sanitair om je heen.

VolgendjaarkrygikAOW | 09-10-21 | 13:11

De evolutietheorie (niet een theorie als in de zin dat deze nog bewezen moet worden, want al te obvious) wordt op vrijwel alle universiteiten niet eens onderwezen omdat het bekend verondersteld wordt.
Terecht natuurlijk. Mafketels die menen dat de aarde een 6.000 jaar oud is o.i.d. zou je niet eens moeten toelaten op een universiteit.
In die zin wel geestig dat het christelijke scheppingsverhaal alleen maar praat over de toenmalig nog aanwezige dieren als leeuwen (de soort daar is al uitgestorven), slangen en vogeltjes. Je zou toch menen dat T-rex een nogal opvallende verschijning zou zijn.
Voortschrijdende debilisering, meer kan ik er niet in zien.

Ichneumonidae | 09-10-21 | 13:09

"En omdat sprookjesfiguren gevoelig kunnen liggen mag men niet schrijven over heksen, maar over mevrouw Ollongren en mevrouw Kaag"

Watching the Wheels | 09-10-21 | 13:08

En, en......... Blokhuis wil kinderen op basisscholen in heel het land een gezonde lunch gaan geven. Dit moet door de nieuwe ploeg goedgekeurd gaan worden.
Dus; ruimte maken voor ; koelkasten, afwasmachines, bedieningspersoneel .
Dus; steeds meer taken voor onderwijs en meer gemak voor ouders.
Het kan dus nog gekker!
Verantwoordelijkheid ouders wordt totaal weggepoetst.

Mispel | 09-10-21 | 13:07 | 1

En dan in de lunchpauze warme croissants van de Lidl of pizza bij de Domino’s. Alledaagse realiteit.

Schriever | 09-10-21 | 13:10

Het laatste beetje christendom in NL moet dood.

Misschien moeten we niet vergeten dat het christendom onze maatschappij voor een flink deel heeft opgebouwd en als je dat badwater wegspoelt, je ook het kind kwijtraakt.

lirft | 09-10-21 | 13:06 | 3

Welk kind? Kindje Jezus? De mogelijkheid homos kut te behandelen met religie als excuus? Nieuwe kennis verwerpen wanneer die niet strookt met wat tweeduizend jaar geleden in een boek is opgeschreven?

koeberg | 09-10-21 | 13:17

Het afschaffen van godsdienst vrijheid zou zoveel rottigheid kunnen oplossen, ook met name de religie van "Onderwerping".

deBar | 09-10-21 | 13:31

@koeberg | 09-10-21 | 13:17:
Het kind is het idee dat de natuur wetmatig en observeerbaar is. Dat het kennen van waarheid belangrijk is. Dat liefde belangrijk is. Dat het gebruiken van je talenten belangrijk is. Etc.
Dat spoelen we weg en in plaats daarvan krijgen we nu meningen die belangrijker zijn dan feiten. Je recht hebt op van alles zonder prestatie. De heersers geen biet meer geven om hun underlings. Het gebeurt al hoor.

Allemaal | 09-10-21 | 14:09

Een veel grotere bedreiging voor de kwaliteit van het onderwijs is die linkse nivelleringsneurose van Scholengemeenschapsfabrieken en Middenscholen. Iedereen in het tempo van de langzaamste.

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:04 | 1

Is ook een bedreiging. Maar die kan ook gewoon bestreden worden. Het één sluit het ander niet uit. "Maar dat andere probleem dan!?" is weinig meer dan een afleiding.

koeberg | 09-10-21 | 13:21

Ik blijf me verbazen over de nog steeds bestaande achterlijkheid anno 2021, het houdt maar niet op, het is zo tegennatuurlijk om mensen zo te beperken door allerlei dingen te verbieden, we worden als vrije geest geboren en die vrije geest blijft ook, ondanks waar je wieg staat en de opvoeding die je krijgt, alleen er moet doorzien worden dat het leven wat je leeft een opeenhoping van overtuigingen en aannames is en jij als vrije geest daar de toeschouwer van bent, maar er niet in zit. Je kijkt naar je eigen toneelstuk eigenlijk. Een toneelstuk met een lach en een traan, maar neem het allemaal niet serieus, bekijk het met een lichte glimlach

hotbrasil | 09-10-21 | 13:03 | 4

Yes, onderzoek alles, maar behoudt het goede (je natuurlijke vrije geest), om dan toch maar in Bijbelse termen te blijven. De uitspraken van Jezus verwijzen ook naar die vrije geest, alleen wordt dat door gelovigen geïnterpreteerd of dat in het hiernamaals is, maar je bent al vrij, right now, en altijd al geweest. Volg mij en heden zult ge in het paradijs zijn, Nu dus.

hotbrasil | 09-10-21 | 13:31

@hotbrasil | 09-10-21 | 13:31: Tja, ben niet christelijk. Las laatst over de vertaling van de bijbel dat men zomaar iets anders of verkeerd vertaald /geïnterpreteerd heeft. Was het nu Jezus is knowwhere of knowhere?

Frans_van_Arkel | 09-10-21 | 13:47

Ik ben ook niet christelijk hoor, uitspraken van Jezus zijn van toepassing op iedereen. In mijn beleving wordt de bijbel verkeerd geïnterpreteerd en sowieso is de bijbel samengesteld in het jaar 325 nij het Concilie van Nicea en zijn er bewust boeken wegelaten, oa het Thomas evangelie, daarin staan uitspraken van Jezus die niet bij de persoon Jezus passen en die het bestaansrecht bedreigen van de huidige en ook toenmalige machthebbers.
Verder, in mijn beleving zijn we, ieder individu, 'nor nowhere, nor anywhere' omdat onze vrije geest zich niet alleen beperkt tot het lichaam, maar zich in de onmetelijke ruimte bevindt

hotbrasil | 09-10-21 | 14:27
▼ 1 antwoord verborgen

Geldt het niet ook in andere landen ? Het beeld van een land wordt vaak bepaald door de culturele uitingen van de grote steden, in Nederland lijkt iedereen voor lhbti, vrouwengelijkheid enz. te zijn, dankzij de grachtengordel "influencers", terwijl de Biblebelt straal wordt genegeerd (omdat ze daar toch weinig tv kijken, nauwelijks naar toneel en dans gaan, enz.). Komen we nu pas achter dat via een andere route, de school, hun lobby zo ijzersterk is dat ze al decennia de leerboeken van onze jeugd mede vormgeven.
Maar misschien hebben ze juist ervoor gezorgd dat Nederland, heel paradoxaal, massaal ontkerkt is ??? Ik bedoel maar, constant preken opdat wij ons aan bepaalde maatregelen of gewoontes houden, maakt ons niet bepaald braver toch ? De refokerken op het platteland en de linkse kerk in de grote steden: dezelfde zendingsdrang en drammerigheid ...

TimTomas | 09-10-21 | 13:03 | 1

Maar zorgt het er nu en straks ook niet voor dat een volgende generatie een heel vertekend beeld voorgeschoteld krijgen en niet weerbaar worden gemaakt door alles maar met de mantel der liefde te bedekken? Zeg en schrijf zoals het is dan bepaald een ieder zelf wel of die het lezen wil. Maar tja, da's veel te simplistisch gedacht van mij natuurlijk

Frans_van_Arkel | 09-10-21 | 13:07

Welk onderwijs wordt eigenlijk gesubsidieerd? Joden en katholieken betaalden altijd zelf voor hun scholen. De Christelijke scholen?

van Oeffelen | 09-10-21 | 13:01 | 2

Evenveel geld openbaar en bijzonder onderwijs.

Ed Bever | 09-10-21 | 14:22

Alle erkende scholen ontvangen, naar grootte en leerlingen, dezelfde financiering. Het geloofsonderwijs moet de school zelf bekostigen. Dit gebeurt uit de ouderbijdrage. Bijzondere scholen op niet-religieuze grondslag vullen hun grondslag op eigen wijze en met eigen financiering in.

Arachne | 10-10-21 | 01:40

Is er dan geen curriculum dat voorschrijft wat kinderen minimaal moeten leren op school? Linkse indoctrinatie in de schoolboeken is overigens nog veel erger dan het weglaten van dingen.

Colin.Fart | 09-10-21 | 13:00

Kalm aan Ronaldo, dit is gewoon een transitie waar we doorheen moeten. Uiteindelijk blijkt hoe waanzinnig dit alles is en gaan we weer normaal doen, hoop ik……l

Het nadruk leggen op wat een kleine groep (ja, een kleine groep) Christenen zegt is precies wat die Amsterdamse 66 aanvoerder Antzigt doet. De snel groeiende invloed van achtelijk gedrag door moslims in zijn stad te verdoezelen met een Urkwin.

Ik ken het Christelijke wereldje wel een beetje, niet tot in de haarvaten, maar er zijn zeker Christenen die allerlei zaken van den duvel of werelds vinden. Zij willen dit soort zaken graag opdringen aan de maatschappij. Het is een kleine , maar niet te verwaarlozen, groep. Het meerendeel is echter niet vijandig tov evolutie. Kijk waar we vandaan komen. Een maatschappij die doordrongen is van Christendom en blijkbaar was dat een voedingsbodem om wetenschap, emancipatie en anders denken tav levensvisie te laten ontstaan en zelfs atheïsme of een zeer lauwe geloofsbeleving. Prima toch?

Het gevaar van opdringen van idiote ideeen komt vooral vanuit progressief links. Islam ook, maar eigenlijk niet eens zo veel als die deugende progressieven met klimaatrampen, gender waanzin, slavernij en racisme dat in onze samenleving tot op het bot aanwezig zou zijn, allerlei gelijkheidsidealen die tot niets leiden en op niets gebaseerd zijn.

Ik hoor van mijn kinderen al onrustbarende zaken tav wat ze geleerd wordt op school en dat is dus breed gedragen en niet dit toch wat sektarische Christendom gedoe.
Dit is zorgen maken om een vlieg in je biertje, terwijl achter je rug een vrachtwagen vol stront op het punt staat de laadklep over je tafeltje op het terras uit te storten.

Nuuk | 09-10-21 | 13:00 | 5

Reaguursel van de maan wmb.

Randall3.0 | 09-10-21 | 13:39
▼ 2 antwoorden verborgen

Bert en Ernie zijn homoos, kan natuurlijk ook niet.

streknek | 09-10-21 | 12:58 | 1

En so what? Wanneer Bert en Ernie homo willen zijn prima! Of genderneutraal, ook best. Al die tere zieltjes vandaag de dag. Er wordt geen ruggengraat meer gekweekt, iedereen is om het minste gekrenkt of gekwetst. Dat zal jezelf toch niet echt helpen in het leven denk ik zelf. Bij de minste tegenslag zijn ze van hun apropos

Frans_van_Arkel | 09-10-21 | 13:23

Het woord ‘discutabel’ impliceert discussie. Discussie impliceert argumenten. Wetenschappers hebben er daarvan een vrijwel onuitputtelijke voorraad, o.a. in de vorm van nauwkeurig gedateerde fossielen en andere restanten uit het verleden. De reli’s hebben welgeteld één argument: het staat in mijn heilige boek. Maar dat is geen argument maar slechts een ongefundeerde bewering. Zo ken ik een boek waarin Roodkapje en haar grootmoeder in hun geheel worden doorgeslikt door een wolf om vervolgens enige tijd later weer levend uit zijn maag te worden gesneden door een jager. Moet ik nu aannemen dat het in zijn geheel doorslikken van mensen door wolven discutabel is in plaats van een fysiologische onmogelijkheid? Moet ik aannemen dat het maagzuur van de wolf en het gebrek aan zuurstof niet dodelijk waren? Ik ben principieel tegen boekverbranding, maar als de gasprijs blijft stijgen, is de voorraad van Malmberg toch ineens een aanlokkelijk alternatief.

Hetze Haatstra | 09-10-21 | 12:58 | 4

@loser | 09-10-21 | 13:16: ik kan me niet herinneren ooit ook maar één serieus te nemen bewijs voor het bestaan van een schepper te hebben gezien, hooguit heel veel filosofische redeneringen door de eeuwen heen die doorgaans eenvoudig te weerleggen zijn.
Een logische keten bestaat bij de gratie van het juiste gebruik van alle stappen. Begin je dus met de onbewezen Stap 1 = God bestaat, dan zijn alle gevolgtrekkingen daaruit automatisch betekenisloos.

Hetze Haatstra | 09-10-21 | 13:28

@Hetze Haatstra | 09-10-21 | 13:28: Het bestaan God of het niet-bestaan van God kan niet bewezen worden. Als God bestaat, dan trek je daar de volgende logische conclusies uit. Als God niet bestaat, dan ga je een ander weg in. Toegeven: evolutie-theorie kan heel goed verklaren hoe alles is ontstaan. Echter het geeft geen antwoord op: waarom het heelal is ontstaan. En dat is voor mij een meer interresantere vraag dan hoe het heelal is ontstaan. Een goed weekend trouwens.

loser | 09-10-21 | 22:45

@loser | 09-10-21 | 22:45: jij ook een goed weekend!
Het bestaan van iets is in principe bewijsbaar. Van iets dat niet bestaat kun je echter onmogelijk bewijzen dat het niet bestaat. Logischerwijs hanteert de wetenschap dan ook Ockams Scheermes. Wiskundige Laplace verwoordde het mooi toen Napoleon hem vroeg waarom God nergens voorkwam in zijn boek over de werking van zwaartekracht (Newton had ‘Hem’ er wel in betrokken). Hij zei: die hypothese had ik niet nodig.
Je vraag naar het waarom van het heelal gaat uit van de veronderstelling dat er überhaupt een reden is. Voor die aanname bestaat echter geen enkele grond.
Ik erken dat (veel) mensen religieuze gevoelens en gedachten hebben maar zolang er geen bewijs wordt geleverd voor de bron van die sentimenten, houd ik het maar bij Wittgenstein: wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen. Nou, ja, zwijgen hoeft van mij niet eens, maar in elk geval niet allerlei regeltjes opleggen vanuit een geloof in iets dat nooit is waargenomen in wetenschappelijke zin.

Hetze Haatstra | 09-10-21 | 23:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ik meende op YT een flimpje gezien te hebben dat er eigenlijk veel minder soorten zouden zijn geweest en dat men de diverse levensstadia van sommige saurussen als verschillende soorten hadden aangemerkt.

kweethetooknietbeter | 09-10-21 | 12:57 | 2

"Creeëren zo een vertekend en verarmd beeld van de realiteit"
*headdesk ×3

NiCeY | 09-10-21 | 12:56

Ze moeten ook de Donald Duck verbieden. Die loopt rond zonder broek... bah,bah en nog eens bah. En dan ook nog de drie 'neefjes' .... ja,ja,ja, stelletje viezerikken. Het is een smerig blad.... ik zeg verbieden.

Gemeen Mosje | 09-10-21 | 12:56 | 3

Ja de 3 neefjes, KKK. Kwik, kwek en kwak.

NLgaatnaardeklote | 09-10-21 | 12:57

@NLgaatnaardeklote | 09-10-21 | 12:57:
Het probleem is onwelgevallige verkleinwoorden. Toen Kwik, Kwek en Kwak nog kleiner waren heetten ze Kwikkie, Kwekkie en Kwa.... en daar begon Katrien dan van te blozen.

Nivelleermarionet | 09-10-21 | 14:08

@Nivelleermarionet | 09-10-21 | 14:08:
Ja, maar Katrien is een slet. Ze is 'vriendinnetje' van Donald Duck, maar ook van Guus Geluk. Dus Katrien schrikt niet van een kwakkie......

Gemeen Mosje | 09-10-21 | 14:25

Nog niet eens zo lang geleden werd er in alle boeken van de bibliotheek in Hardenberg, strepen gezet door vloeken, woorden waarin een seksuele handeling of verwijzingen daarnaar, te lezen was en alles wat god hen verboden heeft werd aangemerkt. Leest juist lekker; je staat wat meer stil bij die zinspelingen en je wordt daar een stuk recalcitranter van!

antonconstandse | 09-10-21 | 12:55 | 2

Onlangs werden boeken toch als zeer discutabel bestempeld die over de gouden eeuw gingen. En werden boeken verboden waar Zwarte Piet in voorkomt. Dus .....

loser | 09-10-21 | 13:18

De scholen die dit willen worden nog steeds gesubsidieerd door de overheid.
Door heel Nederland rijden dagelijks taxibusjes om gelovige kinderen naar de school met de juiste Bijbel te sturen op kosten van de belastingbetaler.
Laat de Grefo's daar zelf voor betalen.

Osdorpertje | 09-10-21 | 12:55 | 2

Onderwijswet? Grondwet? Wat bevalt u allemaal nog meer niet aan Nederland?

van Oeffelen | 09-10-21 | 12:57

@van Oeffelen | 09-10-21 | 12:57: we zouden natuurlijk best een onderwijssysteem kunnen inrichten dat aan bepaalde minimumeisen moet voldoen (die er nu inhoudelijk ook al zijn) en waaraan ouders die dat willen vervolgens modules kunnen toevoegen vol onbewezen flauwekul of ideologisch gekleurd gedachtengoed maar waarvan ze het lesgeven uit eigen zak betalen. Dat mag van mij dan best in de schoolgebouwen die er toch al staan om de kosten wat te drukken.

Hetze Haatstra | 09-10-21 | 13:07

Ja maar die línkse indoctrinatie in het onderwijs

JTKDM | 09-10-21 | 12:52

Maakt de kachel niet uit wat er in staat als ik de horror winter, afgesloten van het voor mij onbetaalbare gas, maar overleef.

NLgaatnaardeklote | 09-10-21 | 12:49

Hou het onderwijs gewoon neutraal. Wie sommetjes met Harry Potter wil omdat ie refos kudt vindt, moet ook allemaal woke sommetjes gaan accepteren. En voor je het weet is het onderwijs aan onze kinderen een culture war tussen volwassenen.

Allemaal | 09-10-21 | 12:47 | 3

Dat is het altijd al geweest.

van Oeffelen | 09-10-21 | 12:58

Onderwijs neutraal ? Neutraal onderwijs heeft nooit bestaan.

loser | 09-10-21 | 13:20

Die kinderen moeten gewoon sommetjes maken als 2 + 2 = 4 etc. en niet van die domme ingewikkelde verhaaltjes waaruit je dan een som moet destilleren. Leer ze gewoon rekenen, dat geleuter er omheen doen ze maar als ze in de politiek zijn gegaan. Dan heb je ook geen probleem met woke of reli sommetjes, waar de ene of de andere groep weer aanstoot aan kan nemen.

Argyronauta | 10-10-21 | 00:25

Dit is dus gewoon heel goed nieuws, de ontzuiling in de schoolboeken, geen aparte katholieke, protestants Christelijke of vrijzinnige schoolboeken maar gewoon neutrale schoolboeken voor iedereen. Alleen voor de levensbeschouwelijke cq religieuze vakken nog boeken van de eigen stroming. Ik snap de uitgevers niet in hun defensieve houding gewoon volmondig beamen dat boeken voor een zo breed mogelijk scholenspectrum worden ontwikkeld en dat het helemaal niet de bedoeling van schoolboeken is maatschappelijke gevoeligheden uit te vergroten maar om leerlingen kennis bij te brengen. Wat mij betreft zo min mogelijk overbodige plaatjes en ideologische maatschappijvakken zo veel mogelijk schrappen. Dat is een taak voor de ouders niet voor de scholen.

AlexanderVissers | 09-10-21 | 12:47 | 1

Het bestaan van dinosaurussen, de evolutieleer, spaarvarkens, blote schouders en"decadente" kunstuitingen als film en dans. Dat mag allemaal van u weggecensureerd worden?

wapster | 09-10-21 | 15:52

Voordat de islam een prominente plek in dit land had waren deze dingen geen enkel probleem, en nu wel. Lekker makkelijk om de christenen de schuld geven, maar ik vermoed dat dat het anders ligt.

C1O2 | 09-10-21 | 12:46

Een cultuur waarin geen onderscheid meer gemaakt mag worden verdwijnt vanzelf

van heinde en verre | 09-10-21 | 12:45

In Pattaya en Phuket zijn de regels nog altijd streng. In het Noorden is een stuk meer mogelijk.

van Oeffelen | 09-10-21 | 12:59

@van Oeffelen | 09-10-21 | 12:59: Waarom verbaast het mij niet dat u daar kind aan huis bent?

goedverstaander | 09-10-21 | 13:33

Leuk geschreven. Ja, in mijn familie ook iemand die zegt dat dinosaurusbotten zijn neergelegd door mensen die de religie willen ondermijnen. Tegenwoordig vraag ik dan maar vooral veel en veins interesse in hoe het dan volgens hen wel zit. Iets anders is verspilling van energie.

letopuwzaak | 09-10-21 | 12:45 | 1

Ter vermaak komen hier wel leuke bizarre theorieën uit voort. Velikovski, von Däniken enzo. Ook allerlei “bewijs” voor bestaan van de zondvloed.

Toch heeft religie veel bijgedragen aan het ontstaan van begripsvorming van de mensheid. Het hielp iets te verklaren wat toen nog niet kon. Schijnt ook dat bv nu wat vreemd aandoende voorschriften uit de Bijbel maar ook uit de verhalen van een meergoden godsdienst van pak weg de Vikingen, wel functioneel waren.

Een leestip is “Het Oerboek van de Mens” van Kai Michael en Carel van Schaik. Een wetenschappelijke kijk op religie en dan niet van de neerbuigende soort.

Nuuk | 09-10-21 | 15:29

Ik voorzie dat er wel weer wat subsidie clubjes op gaan staan om hier weer een studie op los te laten. Met de uitkomst hiervan voorzie ik dat er nog weer andere subsidie clubjes opstaan om hier weer tegenin te gaan.

photto | 09-10-21 | 12:44

Je kunt alles toch gewoon aanpassen? Hebben ze in Kentucky ook gedaan. Want als wil bewijzen dat dinosauriërs er TEGELIJK met mensen waren, flikker je er gewoon een zadel op? www.businessinsider.com/pictures-of-k...

Poesmobiel | 09-10-21 | 12:43

Alle schoolboeken zijn gecensureerd. Zo lees je nergens dat er sinds de atoombom geen nieuwe wereldoorlog meer is geweest en overal dat deze vrede komt door Europese samenwerking.

Stijl_Loos | 09-10-21 | 12:43 | 1

De Europese Unie heeft de Tweede Wereldoorlog zelfs gecontroleerd laten uitwoeden heb ik geleerd. Net als bossen wegbranden voor vruchtbare landbouwgrond. De vrede daarna is natuurlijk mooi meegenomen.

Lorejas | 09-10-21 | 12:45

Stop met bijgelovigheden. Tip van een brandend braamstruikje.

RickTheDick | 09-10-21 | 12:42 | 1

Hehe....

Lorejas | 09-10-21 | 12:43

Nou ja, dat je als refoschool liever niet ziet dat al je lesmateriaal doordrenkt is met allerlei modieus 'woke' gelul en het complete circus aan LGBTI+ regenboog figuren, daar kan ik me nog wel iets bij voorstellen, alhoewel bepaalde, de refo's onwelgevallige, zaken toch echt aan de orde moeten komen bij het vak 'burgerschapskunde', 'burger en samenleving', of hoe het tegenwoordig heet.

Maar de 'evolutieleer' kun je/mag je simpelweg niet negeren, aangezien die 'gewoon' een wetenschappelijke basis heeft. En dat geldt uiteraard niet alleen voor refoscholen, maar ook voor scholen op die 'andere' levensbeschouwelijke grondslag, u weet wel.

Dr_Johnson | 09-10-21 | 12:40 | 11

@loser | 09-10-21 | 20:21: Ik kan je die boeken ook aanraden, Dawkins wordt vaak verketterd door mensen die hem nooit gelezen hebben, maar alleen weten dat hij de "vijand" is, maar voor iemand die echt geïnteresseerd is in argumenten voor evolutie geeft hij veel zinnige en interessante informatie, je kunt er veel van opsteken. Als je dan nog niet overtuigd bent, dan weet je in ieder geval dat je met betere tegenargumenten moet komen dan wat je gewoonlijk uit creationistische hoek verneemt.

Argyronauta | 10-10-21 | 00:08

@Dr_Johnson | 09-10-21 | 13:19: geldt dat inderdaad ook voor RK scholen? Want de RK kerk heeft officieel de juistheid van de evolutietheorie erkend, met alleen nog een kleine goddelijke ingreep als extra, om de "ziel" erin te brengen. Maar de kerk betwijfelt in ieder geval niet de evolutie als feit.

Argyronauta | 10-10-21 | 00:16
▼ 8 antwoorden verborgen

Als klein kind hoorde ik mijn ouders zeggen dat er een kind was geboren. Ik probeerde me voor te stellen hoe dat dan ging. Met zo´n boor.

squadra | 09-10-21 | 12:40

Dus de Baudet-boys lopen wel onder gele parapluutjes te bleren over Lizzard Empires maar ontkennen dat er dinos zijn?

Lorejas | 09-10-21 | 12:39 | 1
-weggejorist-
Zwezerik | 09-10-21 | 12:43

"Geen tatoeage" vindt van Oef wel een goed plan. Het is zo ontzettend ordinair en schreeuwen om aandacht. Al die types met hun moeilijke jeugd en hun facebookleventjes.

van Oeffelen | 09-10-21 | 12:36 | 2

Mijn huidje is te teer voor tatoeages na 49 jaar Oil of Olaz en Dove.

Lorejas | 09-10-21 | 12:37

Ik associeer tatoeages ook met de minder geslaagde medemensen zoals magazijnmedewerkers, B-artiesten, meisjes met een laag zelfbeeld, rokers, uitkeringsgenieters en obese dames op scoot-mobielen.

langelat | 09-10-21 | 16:28

Een biologieboek zonder evolutie? Gaat lekker, mensen.

Trekhaas | 09-10-21 | 12:35 | 13

@Trekhaas | 09-10-21 | 20:10: Wat zijn jouw argumenten om te verklaren dat het onwaarschijnlijke verhalen zijn ? Als jij er vanuit gaat dat er geen ratio is in het geloven (cq accepteren) in een hogere macht, tja: dan houdt het op.

loser | 09-10-21 | 22:36

@Argyronauta | 09-10-21 | 20:19: En dat is de reden dat de meerderheid tegenwoordig maar de mening van "deskundigen" napraat. Ze hebben niet geleerd kritisch na te denken. Sinds wanneer ben je te jong om na te denken en te beargumenteren wat je accepteert of niet ? Door te moeten beargumenteren waarom je iets geloofd/ accepteert, moet je op zoek gaan naar argumenten. Oftewel zelf leren. Maar goed: ben altijd al een vreemde eend in de bijt geweest.

loser | 09-10-21 | 22:39

@loser | 09-10-21 | 22:39: Alsof het vroeger beter was. Vroeger praatte de meerderheid klakkeloos de dominee of priester na, dat waren toen de "deskundigen". Dat is gelukkig heel wat minder geworden, nu zoeken veel mensen hun informatie tenminste bij mensen die deskundig zijn op gebieden die een verklaring geven van hoe de wereld in elkaar zit. Natuurlijk zit daar ook kaf onder het koren, en helaas ontstaan er ook weer nieuwe religies, zoals de woke religie, omdat sommigen nu eenmaal behoefte hebben aan goeroes, priesters, sjamanen die hun vertellen wat ze moeten denken. Maar klakkeloos duizenden jaren oude geschriften voor de waarheid aannemen omdat hun ouders dat ook deden, dát is pas onkritisch "denken".

Argyronauta | 10-10-21 | 00:00
▼ 10 antwoorden verborgen

Als je denkt dat dit alleen een Nederlandse ontwikkeling is dan zou ik zeggen, kijk eens even wat verder dan je neus lang is.

Mr Moore | 09-10-21 | 12:34 | 1

Meestal krijgt Amsterdam alleen de schuld.

Lorejas | 09-10-21 | 12:35

Dinos zijn dus halal?

Kicksalot | 09-10-21 | 12:33 | 1

Hele evolutie is halal. Doe mij maar broodje dus.

Lorejas | 09-10-21 | 12:35

Spaarvarken, ook verboden.

Kaas de Vies | 09-10-21 | 12:31 | 5

Amev, later Fortis, stopte eind jaren negentig, begin jaren 2000 al met een spaarvarkentje weg te geven bij het openen van een spaarrekening voor kinderen. Vanwege de aanstoot die dat kon geven bij bepaalde bevolkingsgroepen. U dacht toch niet dat dit pas iets van de laatste tijd is?

BokoHalal | 09-10-21 | 13:18

Met geen of een negatieve rente is het ook raar om een varken als symbool voor sparen te gebruiken.

Beter iets wat verdampen/verdwijnen/vermageren symboliseert.
Een spaar-allesbrander.
Of een spaarhaard.
Spaar-uitmergelende-hond?
Iets met een anorexia gleuf?

Nostra da Mus | 09-10-21 | 16:34
▼ 2 antwoorden verborgen

"Decadente kunstuitingen zoals dans, toneel en film". Nou we gaan vooruit, populaire muziek is kennelijk toegestaan.

Niet_Van_Hier | 09-10-21 | 12:30

Straks willen ze onze kinderen in biologieboeken ook nog wijs gaan maken dat er meerdere geslachten bestaan.

JJMS | 09-10-21 | 12:28

Dinosauriërs bestaan wel.
Ze ontkennen dat ze ooit bestaan hebben.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 12:28 | 2

Ze zetten hele grote vraagtekens bij de rekenmethodes om tot een bepaalde jaartelling te komen. Lijkt mij nog steeds iets wat mag in een vrije samenleving.

loser | 09-10-21 | 12:32

Ha, ha, ha. Ik dacht vroeger dat vogelbekdieren ook echt bestonden.

langelat | 09-10-21 | 16:23

Als die uitgever nou eens gewoon een link naar één of meerdere GS-Vrijmibo´s in de referentiepagina's verstopt.....

Bierum | 09-10-21 | 12:27
-weggejorist-
Vula | 09-10-21 | 12:26 | 3

""sprookjesfiguren liggen gevoelig bij gereformeerde scholen"". Dikke ROFLOL. Maar wel in het eigen sprookjesboek incl sprookjesfiguren figuren geloven.

duke_nukem | 09-10-21 | 12:26 | 1

There can only be one sprookje.
Monotheïsme.

Nostra da Mus | 09-10-21 | 12:29

Geweldig, die een-na laatste zin. Daar kan zelfs Paulus uit de bijbel een puntje aan zuigen kwa lengte. Affijn, we glijden wel af in Nederland (en de wereld in het algemeen).

Botergems | 09-10-21 | 12:24 | 1

Misschien is het boek "Operation Messiah", dan een aanrader voor U.
Let wel, is alleen in 't Engels uitgegeven.
Auteurs;
Thijs Voskuijlen en Kolonel Rose Mary Sheldon.

LoesjeP | 09-10-21 | 13:18

Darwin award voor Malmberg.

masahide | 09-10-21 | 12:23

Stop maar met al dat gedoe. Gggrristelijke scholen lezen alleen nog maar de bijbel, islamitische scholen alleen nog maar de koran en openbare scholen alleen nog maar het partijprogramma van D66.
Dat laatste is sowieso al gaande.

2voor12 | 09-10-21 | 12:23

"Regenbooggezinnen". Is dat inmiddels officiële volwassenen-taal?

JJMS | 09-10-21 | 12:22 | 2

Als de moeder lesbisch is, de vader transgender, de zoon homo en de dochter nonbinair.

Osdorpertje | 09-10-21 | 12:50

Idi Amin. lang geleden maar had die niet een gigantische krokodillen vijver waarin hij zijn tegenstanders dumpte om te dienen als voer voor zijn diertjes?

Zwezerik | 09-10-21 | 12:22

Dat van Winnie the Poeh is natuurlijk wel een steek onder water naar De Grote Man in China. Wat dat betreft past deze beer prima in het rijtje van gemene dictators.

Arnold Layne | 09-10-21 | 12:21

In het rijtje discutabele theorieën is religie vergeten.

ratelaar | 09-10-21 | 12:21 | 1

Je schrijft "sprookjes" verkeerd.

gemeentereiniging | 09-10-21 | 13:47

Evolutietheorie is echt! Wie anders beweert kan zichzelf beter van het leven beroven.. serieus!

Man-Bijt-Hond | 09-10-21 | 12:19 | 2

Mwah, ik blijf liever leven.

Icewallowkum | 09-10-21 | 12:22

Die theorie is echt. Hele boeken zijn er mee vol geschreven. Maar dat het een waterdicht verhaal is, is een ander zaak.

loser | 09-10-21 | 12:52

Gewoon leren lezen,schrijven,rekenen.Rest is ruis.

van stampij | 09-10-21 | 12:19 | 2

f = m * a

eerstneukendanpraten | 09-10-21 | 12:24

Lezen, schrijven en rekenen. Daar moeten we zo snel mogelijk vanaf! Dat dient enkel om het blanke patriarchaat levend te houden. Wat we nodig hebben op scholen is inclusiviteit, tolerantie, gendershit en regenboogvlaggetjes.

De complotwereld zegt, wacht maar tot het geld dezelfde kleuren krijgt als de regenboogvlag. Dat is het het sein voor de NWO om volkomen los te gaan...

Zwezerik | 09-10-21 | 12:28

Kans gemist om allerlei korte rokjes foto's te posten..

Joffri | 09-10-21 | 12:16 | 3

Hermelien in een kort rokje is volgens mij gewoon verboden.

omanders | 09-10-21 | 13:15

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com