Kopers geven niet thuis; woningmarkt op slot
Dat zagen we nou niet aankomen zeg
Er was 'een onafhankelijk hypotheekadviesketen' voor nodig alsook een stuk in De T. maar nu hebben we mooi wel een eindconclusie. "De woningmarkt zit op slot." Dat was het dan. Einde. Fin. Kunnen we stoppen met het gezeik. Je zou het nou niet zeggen als je met 430 anderen een 4 minuten durende bezichtiging doet voor een bovenwoning van 43 m2 (800.000 €) in Amsterdam-Oost, waarna je een envelop aan de verkoopmakelaar moet geven - je hoeft alleen nog maar de overbieding erop te schrijven, om later uit te vinden dat zelfs jij met een ton bent overboden. Maar goed, dat was het dan. Geen hypotheekaanvragen meer, iedereen bibbert bij de haard voor de nakende implosie uit de hel. Dan maar een opgesplitst krotje met zes anderen waarbij niet iedereen zich kan inschrijven, sleutelgeld betalen en een torenhoge huur aftikken voor een gedeelde douche. Het is allemaal de schuld van die luuuuuuul.
Reaguursels
InloggenIk hoef niet echt in Nederland te zijn. Niet echt mijn ding. Voetbal, funda, terrasjes, ambtenaren, de auto van de buurman, de afgunst van de buurvrouw, stipt op tijd op werk om vervolgens heel duur te niksen, elk jong stel via Tinder, elk interieur uit een woongids, elk stuk voedsel versnelt geproduceerd, PFAS in je frikandel en mayonaise, de aangekoekte onderlaag criminaliteit, oud-zeer met de feestdagen, hetzelfde vuurwerk elke 12 maanden, man zit op Facebook, vrouw kijkt Netflix, kids op hun schermpjes. Maar wel een goed wegennet en een degelijk ziekenhuisbed voor als je bij de eindstreep bent gaan staan. Ga ik tot die tijd hier zitten op de verwarming en WiFi? Of tik ik voor 15k een strandhuis in een analoge uithoekje, waar het fruit en het water goed te doen zijn?
Tuurlijk blijf ik trouw hier. Mijn overwaarde is alles wat ik nodig heb in 't leven.
Wie nu in staat is om in Nederland te verkopen en in het buitenland een goedkope woning terug te kopen is spekkoper.
Present!
Ik wou dat ik het kon.
Ben nog 10 jaar te jong.
Dan hebben we het nog niet over de energie rekening, weldra hoger dan de hypotheek en Netflix bij elkaar.
Netflix drukt er ook zo hard in hahaha
Wie zijn toch die linkse mensen met de handen omhoog?? Welkom voor iedereen, huisje voor iedereen, uitkerinkje voor iedereen. Zitten zij te zeuren voor een woninkje voor iedereen : dat is toch uitlachen voor hun alleen. Huisje voor jezelf, willen dat die linkse mensjes op de foto, dat is toch zo rechts. Nee voor dat soort mensen is een hutje op de hei, groen, energiearm toch het grootste genot.
Hutje op de hei mag niet. Niet in een natuurgebied bouwen. Bouw maar in een weiland van een boer
Een zondebok is snel gevonden, maar over het algemeen reageren beleggers en investeerders op marktomstandigheden.
En marktomstandigheden worden in de Nederlandse woningmarkt veroorzaakt en beïnvloed door de overheid, die al decennia aan symptoombestrijding, symptoomreactie en symptoomcompensatie doet, naast grondspeculatie door gemeenten, in plaats van plannen en bouwen naar de behoefte met oog voor de demografie.
Mooi man, kapitalisme. De markt “zijn werk laten doen”. Doen ze met het gas ook nu. Komt helemaal goed. En VVD op 0 zetels verlies in de peilingen he. Dus we willen het zelf!
Het aller ergste lijkt mij nog dat wanneer je nu iets koopt, top hypotheek, je straks het haasje bent wanneer de Boomer generatie aan de wandel gaat naar de nieuw te bouwen appartementen of de grond in gaat.
Credit crisis 2.0 incomming.. Kan de 'jeugd' straks weer gaan janken dat ze met alles pech hebben.
Alsof die babyboomer blij is.
Hij zit vast in een woning zonder te kunnen ontsnappen naar een appartement, waarvan de markt volledig in handen is van projectontwikkelaars, die er door een stel Polen een zg luxe keuken in hebben laten bouwen en daarom prijzen van 8 ton of meer voor vragen.
Bejaardenwoningen zijn totaal opgedoekt.
Ik vraag mij inderdaad ook af: Zijn wie hier toeschouwer en onderdeel van een Nederlandse subprime crisis, in wording.
Standaard rijtjeshuizen, met tien/honderdduizenden tegelijk in het verleden neergezet, zijn een prijsniveau van 4+ ton niet waard.
Tegelijkertijd betekenen die hoge huizenprijzen een (veel) grotere hap uit salarissen -Lang niet iedereen verdient een ton of meer per jaar - I.c.m. stagnerende (Want hebzucht, aan de top) lonen.
Ik lach me dood als de woningmarkt straks compleet instort.
Met een beetje geluk luidt die ingestorte woningmarkt via een financiële crisis a la 2008 het einde van die vermaledijde euro in. En dan kunnen we allemaal zeggen dat het begon in Nederland.
De overwaarde op pandjes is waar veel huisjesmelkers de opvolgende pandjes mee financieren. Als die inzakt mogen de banken liquideren, zelfs als de huurwaarde zakt mag liquidatie overwogen worden.
De koop en huur gaan dus pas omlaag zodra een wapen op ze gericht wordt. In vrijwel alle steden staan winkels en panden leeg. Maar de huur wordt niet omlaag getoets. Want groot kapitaal en bank zat de afgelopen tijd lekker bij elkaar in het bubbelbad, geen 1.5m apart.
Zo lang de lonen niet met 18 procent per jaar mee gaan stijgen, houdt het een keer op. Maximum aan hetgeen je kan lenen? waarom zou je verhuizen? leuk die overwaarde maar alles wat je terug koopt (als je door wil groeien) is naar verhouding ook veel duurder geworden. En als ik oud ben, dan ga ik niet mijn vrijstaande huis verruilen voor een nog duurder appartement. De prijzen van appartementen (ook nog eens terugkomende met CPI meebewegende servicekosten) zijn ook niet normaal meer. Eerst maar eens de lonen naar verhouding omhoog.
Je moet ook geen huis kopen. Koop bitcoins.
Sowieso crypto erbij
Maar in een bitcoin kan je niet wonen.
@matatwork | 06-10-21 | 15:41: Met zulk laag volume op de exchanges zie ik de bui al hangen. Met een bundeltje van 10k BTC kun je de prijs laten halveren in een weekend. Of andersom. En dan via een broker het goedkoop terugkopen bij een miner. Ken je risico. Spreid je aankopen.
@GeheidEenGeit | 06-10-21 | 16:22: doe als ik koop gewoon 100 mln shiba
Nou, dat is ook wat ... > nos.nl/artikel/2400549-coa-vraagt-hot...
Als het aan Volt ligt komen er nog veel meer, net zo erg als D66 dat nieuwe partijtje.
@Wattman | 06-10-21 | 15:06:
Deugt nog erger. Weg met ons!
@Louter Leuter | 06-10-21 | 15:24:
Helemaal KoekKoek daar ;)
@Wattman | 06-10-21 | 15:06: Totale waanzin!!!
Ach, wees blij! Je pensioengeld zit gedeeltelijk in de Blackstone's van deze wereld. Door de hoge rendementen en topprijzen voor OG ontvang je straks hopelijk nog een redelijk pensioen.
Ik geef mijn pensioengeld dan liever zelf uit aan een huis.
Lekker belangrijk, basisbehoeften zoals wonen, eten en energie heb je nu nodig, niet over tig jaar.
Welk pensioengeld? Mijn netjes bijeengespaarde oudedagsvoorziening op de bank?
Hypotheekaanragen laag, tJa, de grote opkopers nemen ook geen hypotheken, maar schrijven obligaties uit of halen kapitaal op. Aantal verkochte woningen is nog steeds sky high, dus er zit niks op slot zoals in 2013. Je komt er als gewone lul aleen niet tussen totdat ze gaan dumpen, maar dan alleen de starters en bejaarden, de rest zit met een restschuld.
Ja, dat was mooi in 2008. Iedereen met een huis 'onder water' en huilverhalen in de krant over onverkoopbare woningen. Toen zat de markt ook op slot omdat men de boel aan de straatstenen niet kwijt kon.
@Kosmo | 06-10-21 | 14:59: en toen kwamen er 1,000,000 Nederlanders bij.
Voor letterlijk elke doelgroep wordt wat geregeld, behalve voor de autochtone NL-er die bij de van Haga's en Prins Bernhard-en van deze wereld mag aankloppen:
- arbeidsimmigranten krijgen hun eigen dorpen (zoals in de Lier)
- expats krijgen hun eigen regelingen waardoor ze veel meer te besteden hebben
- asielzoekers krijgen de vrijkomende huurwoningen (vaak trouwens NL-se ouderen die overlijden).
Zo is het inderdaad. Ik heb 20 jaar geleden expat te worden. Mooi man. Ipv depressief vinex huis ofzo. Brrrr...
Niet voor niets is het aantal daklozen onder Rutte verdubbeld.
Heel wat anders dan eg. de Filipijnen .. daar mogen buitenlanders en bedrijven zonder lokaal meerderheidsaandeel geen land bezitten.
Wij Hollanders krijgen AOW zo lang we in Nederland wonen! Lol.
De lier een polendorp met 688 woningen voor arbeidsmigranten is tijdelijk, in de plannen staat een periode van tien jaar. In het complex zitten ook allerlei voorzieningen zoals sportvelden, een fitnessruimte, een wasserette en een studieruimte.
@De Eierbal | 06-10-21 | 14:54: Nee bal, je bouwt AOW OP zolang je hier woont. Je mag het overal ter wereld opsoeperen.
@Bamboojay | 06-10-21 | 16:06:
Ja maar je moet het dus wel hier opbouwen. Je krijgt niet 100% als je hier een jaartje gewerkt hebt. 2% per jaar geloof ik.
Het is de fake-rente door de ECB om de Medi-zuidlanden in leven te houden onder het mom van Europa...
Iedereen begrijpt dat dit binnenkort links of rechtsom fout gaat, de gasprijs kon wel eens het lont zijn, en niet door de paniek bij huishoudens maar delen van de industrie die hopeloos vast lopen.( de Russen spelen het heel slim)
Het spelletje van de door sommigen bejubelde vrije markt spelen de Russen. Wil je gas dan kun je dat kopen 8 tot 10 keer zo duur als vorig jaar, vraag en aanbod.
Ja, denk het ook. begint met energieprijs en daarna gaan alle bedrijven kapot omdat productie te duur wordt en tenslotte blijven de schappen in de winkel leeg.
Wanneer je je realiseert dat de Euro momenteel een echte waarde heeft vergelijkbaar met de Belgische Frank van 25 jaar geleden, zijn die huizen helemaal niet zo duur.
Ons geld heeft geen waarde meer en de slimmere mensen realiseren zich dat wat eerder dan de massa.
@UpdateAvailable | 06-10-21 | 14:39:
Laat het hele zaakje toch klappen, we leven in een enorme bubbel.
@Wattman | 06-10-21 | 14:40: U hebt al een berenvel, pallets blikvoer en hooi om de kelder te isoleren?
@Harry.Langezwaal | 06-10-21 | 15:40:
Zit er steeds meer aan te denken om voor een maandje voedsel en water in huis te halen. Ben nog geen volwaardig prepper, dat nog niet.
Snap ik wel dat de woningmarkt op slot zit. Ik heb mijn veel te grote huis verkocht en een iets kleiner huis teruggekocht. Blijkt dit huis in 1 jaar tijd (!), volgens de vraagprijs van een paar deuren verder op Funda, inmiddels 120.000 euro hoger te zijn. Dus dat de woningmarkt op slot zit is evident.
Als de woning verkocht is, zelf voor een hoger bedrag, betekent toch dat de woningmarkt niet op slot zit. Wie weet zegt de koper over vijf jaar dat hij de woning in 2021 nog voor een schijntje heeft gekocht.
Korte termijn onzin. We lopen gewoon even achter op schema omdat er tussen 2009 en 2014 vrijwel niets is gebouwd. Dat normaliseert zich in een paar jaar. Het is alleen pech als je net dit moment hebt uitgekozen om een woning te willen kopen. Luister vooral niet naar de nep-experts die het probleem hebben veroorzaakt als ontwikkelaars en hypotheekverstrekkers. Die pakken in alle situaties de winst.
Ik woon met twee anderen in een oud winkelpand in een stad in het noorden.
Heb een woonkamer van 24 M2 wat ook mijn slaapkamer is, een keuken en een douche/toilet en een hok voor mijn wasmachine, droger etc. Ik betaal daar een kleine 800,- voor incl g/w/e. Iedereen om me heen vindt het veel te duur in relatie tot de ruimte. Ben ik tevreden? Ja en nee. Natuurlijk zou ik iets groter willen maar aan de andere kant was het dit of onder de brug. Ik geef andere partijen niet de schuld van de huizen crisis want het is een te complex probleem. Ook stikstof, pfas, verhuurders heffingen, etc spelen een rol en werken remmend op de bouw. En zijn er huizen voltooid, dan zijn er onvoldoende electriciens om een tijdige aansluiting op het net te realiseren. Studenten, gescheiden stellen, starters, kinderen die uit huis willen, niemand krijgt een woning of woonruimte binnen een aantal jaar. Ben ondertussen alweer vergeten wat mijn punt was. Laat maar zitten
I feel you. Je kan er geen reet aan doen. Die 800 euro voor zo'n kutstudio is gewoon een normale prijs nu. Als je geen rijke ouders hebt heb je geen alternatief. Hopen dat de boomers ooit over hun hart strijken en niet meer voor VVD/PVV/CDA/D66 stemmen die hun voordeeltjes in stand willen houden. En dan krijg je dus gratis allerlei debiele ideologie erbij.
Je kunt ook lekker op het platteland gaan wonen. En met de bus naar de stad
Niemand... behalve de asielo's, die krijgen er een binnen 2 maanden, plus wegwuiflening van 10+K om ff in te richten.
Tijdelijk de rem erop. Huizen mogen maximaal 1% per jaar in waarde stijgen.
Voor de burger maakt het geen verschil, maar dan werk je het doorverkopen van huizen tegen. Er zijn huizen die binnen een dag 3 of 4 keer in een rondje worden doorverkocht om de prijs op te pompen. Wat hebben wij burgers daar nu aan. Niet dat het Rutte wat kan schelen.
U bent vast SP-er of iets in die hoek. Klassieke symptoombestrijding voorstellen die de rekening van het probleem bij de verkeerde partij neerlegt.
@_pacman_ | 06-10-21 | 14:19:
Doorverkopers en investeerders voegen niet altijd iets toe. Ze maken geen voedsel, maken geen mensen beter, beschermen de samenleving niet, leren jonge mensen niets, verdedigen ons niet tegen terroristen, leggen geen waterleiding aan, repareren geen auto's. Ze doen niets. Ze schuiven met geld en romen af wat andere mensen aan opbrengst maken. Huizenmarkt idem. Maar dan compleet op hol geslagen. Laat burgers onderling huizen verkopen.
@AdvocatusDiaboli | 06-10-21 | 14:31: burgers hebben geen geld. Zodra burgers geld hebben, willlen ze dingen kopen, onder andere een groter en duurder huis. Zodra de vraag toeneemt, stijgen de prijzen en zodra er grote winsten gemaakt worden, gaan mensen investeren (en dus meer huizen kopen dan ze feitelijk nodig hebben). Dan verhuren en hoppa, je hoeft nooit meer te werken. Hou dat maar eens tegen.
@Kosmo | 06-10-21 | 14:40:
Door de huizenprijs max 1% per jaar te laten stijgen zijn die grote winsten er niet meer. Dan krijg je in het begin nog wel wat gerommel met koffertjes geld, maar niet eindeloos. Het risico wordt te groot.
@AdvocatusDiaboli | 06-10-21 | 14:44: ja, maar vooral het tekort aan huizen is te groot, daar zal je altijd gelazer mee houden, al komt er een verbod op meer dan 1 huis in bezit hebben en woonplicht en een verbod op winst maken bij verhuur door gecertificeerde verhuurders. Mensen gaan nep-scheiden en toch 2 huizen kopen. Mensen gaan stiekem onderverhuren. Het houdt nooit op. Het aanbod moet gewoon omhoog.
@Kosmo | 06-10-21 | 14:54:
DNB zegt dat het tekort meer zit in financiële factoren als een lage rente dan in een daadwerkelijk huizentekort. Volgens mij onderschat je dat.
En dan? Moet de notaris een lootje trekken wie het huis mag kopen voor de maximale prijs? Weet je wel hoe snel die lootjes dan onder tafel te koop zijn? Dat soort communistische regels werken niet zonder doodstraf, en dan krijgen we Human Rights watch en hun vrienden op ons dak, net zoals China. Of, typisch Europees, een Belg mag dan wel overbieden, want vrij verkeer van personen en goederen regel.
Dit is direct het gevolg van de stikstofcrisis waar Rutte3 geen zak aan heeft gedaan.
Behalve hem verzinnen bedoel je?
Het is geaccepteerd dat er lullen rondlopen (niet alleen Bernhard) die rijk worden van de nood van anderen. Dat heet vrij ondernemen in een vrije markt.
Zo zijn er in Amerika ook wetten zodat je in een noodtoestand geen woekerprijzen mag vragen voor bijvoorbeeld water, belachelijk. Uitknijpen die hulpbehoevende mensen.
Weet u: er zijn ook bepaalde ketens die rijk worden van de vraatzucht van mensen, of de ijdelheid van mensen, of vals schuldgevoel creëren bij mensen om ze te bewegen te ‘doneren’. Wat is uw punt?
Typisch een uitwas van het kapitalistische marktmechanisme zonder overheidsbemoeienis. Witwassen van misdaadgeld in vastgoed, veel woningen in de grote steden worden via schijnconstructies door "katvangers" verhuurd. Huisjesmelkers investeren hun hoge opbrengsten in nog weer woningaankopen en drijven de prijzen op. Alleen meer woningen bouwen lost niets op deze worden gelijk opgekocht of doorverkocht aan dezelfde huisjesmelkers en alles begint weer van voor af aan. Krachtig overheidsingrepen op het woonrecht is de enige oplossing !
Krachtig ingrijpen door deze overheid? Weet u heel zeker dat dat een goed idee is? Pas nou op met wat u zich wenst.
De overheid is juist schuldig aan deze crisis, iedere maatregel die men heeft genomen heeft de prijzen omhoog gejaagd.
Ondertussen steeds meer mensen in Nederland toelaten, maar bouwen steeds moeilijker maken door zelfverzonnen regeltjes. Ik pleit voor minder overheid en minder regels.
Probleem wat er nu speelt op de huizenmarkt is juist door de overheid veroorzaakt. Het is de overheid die ervoor zorgt dat Nederland nog steeds een immigratieland is terwijl het al vol is. Het is de overheid die zorgt voor schreefgroei in de markt met sociale huurwoningen, die hebben een te groot deel van de markt. Er wonen veel mensen in een sociale huurwoning terwijl ze een modaal of een hogere inkomen hebben. Daar is sociale huur niet voor bedoeld, maar die mensen kunnen niet iets kopen of huren in de vrije sector. Of blijven lachend zitten in hun sociale huurwoning met een lekkere lage huur. Het is de overheid die de schaarste creëert door zelf te hoge grondprijzen te vragen voor ontwikkelingsgebieden. Het is de overheid die op de rem trapt met stikstof, pfas en andere buitenproportionele regels/eisen voor ontwikkeling van nieuwbouw. Het is de overheid die zelf een schreefgroei koop versus vrije sectorhuur veroorzaakt. Kijk maar naar de hypotheekrente aftrek en de kunstmatige lage rentestand. Het is de overheid die met regelgeving/ bestemmingsplannen barrières opwerpt om leegstaande gebouwen bijvoorbeeld kantoorgebouwen om te bouwen tot woningen. Het is de overheid die met diverse regelgeving ervoor zorgt dat er nu niet voldoende geschikte woningen zijn voor ouderen. Daardoor zijn er nu veel ouderen die in eengezinswoningen wonen terwijl ze best wel in een voor hun geschikte appartement willen gaan wonen.
Kortom oplossing van dit probleem is juist minder overheid!
Woningen bouwen lost inderdaad niets op, zolang de politiek(!) niet de grenzen sluit (juist voor migranten uit de EU), de politiek de rentes weer naar normale percentages brengt (minstens 4%), de politiek de HRA afschaft, de politiek de bouw niet meteen stillegt vanwege een beschermd kevertje op een bouwterrein, of de stikstof-niveaus, etc.
@De wethouder | 06-10-21 | 14:25:
Want de maatregelen die genomen waren liberaliseerden vooral de markt.
@Xbitt | 06-10-21 | 14:34:
Met minder overheid heb je ook niemand die in kan grijpen om migratie te beperken. Snap die logica niet echt. De overheid moet gewoon goed beleid voeren.
Regeren is vooruitzien.
Iedereen die geboren wordt heeft een kwart eeuw later zijn eigen woning nodig. Eventueel samen met een partner.
Helaas lopen de linkse partijen dit te verzieken om het klimaat te redden (D'66 en GroenLinks) en wordt bijna alle woningbouw tegengehouden.
Je zou de schuld van de woningnood wel bij D'66 en GroenLinks kunnen leggen maar de VVD en het CDA hebberig er altijd mee ingestemd en dragen net ze goed schuld.
Er is altijd wel woningnood geweest maar onder 4 kabinetten Balkenende en 3 kabinetten Rutte is het helemaal uit de hand gelopen. Voornamelijk omdat onze premiers altijd ongelezen internationale verdragen tekenen waar wij ons dan ineens aan moeten houden en milieunormen alleen gehaald kunnen worden als de woningbouw wordt stilgelegd.
Dat vooruitzien en visie van politici is helaas iets van heel vroeger tijden. Rutte heeft lange termijn visie regelrecht de nek omgedraaid.
Ik ken makelaars die niks te doen hebben. Hun tarieven als aankoopmakelaar worden ook steeds lager.
Er is dan ook geen nuttelozer beroep dan een makelaar.
Da's dan wel weer een voordeel, zou mooi zijn als die 'bedrijfstak' zo snel mogelijk kapot gaat.
Tja.. wat moet je hier over zeggen.
Natuurlijk zijn er meer oorzaken aan te geven, zoals gemeenten die alleen maar binnen de bebouwde kom willen bouwen. Maar hoofdoorzaak nummer 1 is toch altijd de bovenmatige vraag door een te hoge immigratie.
Denk aan immigratie nu een keer niet alleen aan de "traditionele" gelukszoekers/asieleisers, maar ook aan de massa 'studenten' die hier een veelal waardeloze gamma-studie volgen. Een studie die in het land van oorsprong (terecht) niet wordt gegeven.
En voor de rest: veel, heel veel Oost-Europeanen. Laat de tuinders en boeren die al deze mensen aantrekken toch lekker opkrassen naar het oosten. Daar waar hun personeel ook woont. Het is teveel, zij de lusten, wij de lasten.
Fout, de hoofdoorzaak is de lage rente. Op lange termijn speelt de bevolkingsgroei (100% migratie) zeker een rol. Daarnaast NIMBYisme, liberaliseringsbeleid van de VVD etc.
Op één oorzaak wijzen is eigenlijk nog zinlozer dan je bek überhaupt niet opentrekken. Maar het is zo fijn om je stokpaardje even te berijden.
@De Eierbal | 06-10-21 | 15:05:
Een hogere rente gaat de woningnood niet oplossen. Het zijn niet alleen de te hoge prijzen (door onder meer een te lage rente) maar er is ook een vraag/aanbod scheefgroei.
En lees eens wat beter, ik beweer helemaal niet dat er één oorzaak is.
Het is niet de schuld van prins B. Hij profiteert er hooguit van. Zoals zovelen dat doen.
Het probleem zit bij de elite die dit land besturen en die
Probleemloos ieder jaar een stad als Gouda binnenhalen en niet ieder jaar een stad als Gouda bouwen.
De milieu freaks die arrogant staan te juichen als een domme d'66 rechter besluit dat er niet meer gebouwd mag worden omdat in onze parkjes de groene bladkikker het niet naar zijn/haar zin heeft.
De gemeenten die zonder enkele visie de bouwplannen niet op orde hebben
De regering die besluit dat nieuwe huizen aan idiote klimaateisen moeten voldoen.
Enzovoorts.
Nu kunnen alleen de kinderen van de Youp van 't hekjes een huis kopen omdat papa dat kan voorschieten.
Tel daarbij op de criminele wereldwijde wereld die hele straten opkoopt plus de continue verdergaande instroom van asielzoekers en je kunt tot de voorzichtige conclusie komen dat de rek eruit is. Voor de komende 3 zittende generaties vrees ik. Nederland kikkerland....ja de kikkers kunnen nog wel wonen.
Het gloednieuwe kabinet gaat het allemaal oplossen. Zo verfrissend en anders dan anders gaat het worden. Geen gezeik iedereen rijk en voorzien van huisje boompje beestje.
Oh ja? Vet. Ik wist het ik wist het!
Dus omdat de overheid de vrije markt heeft laten rondrazen als een losgeslagen bosbrand door zelfs buitenlandse investeerders rendementen te beloven, geen fatsoenlijke starterswoningen te bouwen en louche types honderden huizen te laten bezitten, moet oma daar voor opdraaien en haar huis uit? Als oma in haar grote huis wil blijven moet ze dat lekker zelf weten. Het is haar huis. Zullen we nou krijgen. Er wordt niets bezet gehouden. Er zijn gewoon te weinig huizen. En dit zagen ze al sinds de jaren 1990 aankomen. Dus het is een keuze. Soms werkt de vrije markt niet in het voordeel van de burger als je deze verziekt.
Er zijn niet te weinig huizen maar te veel (en steeds meer) gegadigden op de markt. Een fenomeen dat door de overheid gepropageerd wordt, omdat we zelf te lui zijn om nog te werken.
Dan kopen mensen met veel geld voor veel te veel geld huizen met een veel te hoge vierkantemeterprijs en dan is het nog niet goed. Wat moeten die mensen dan met hun geld? Stallen op een eiland ver weg? Straks worden de huizen weer goedkoop en ja, wie staan er dan vooraan om een tweede of derde huis te kopen. Jawel, de mensen met veel geld. Bouwen dus, speciaal voor mensen met weinig geld.
Het publiek wil dit toch allemaal. Lekker stemmen op VVD, D66 of partijen als Volt.
Vooral meer EU... vraag ze vooral niet waarom. Zou zelf dan niet veel meer verwachten dan "je wilt toch zonder problemen op vakantie naar Spanje? Of overal in Europa kunnen studeren?".
Dat we een oneigenlijk lage rente hebben vanwege Zuid-Europese schuldenbergen... die de hele vastgoedmarkt compleet overhit, die gevolgtrekking hebben een hoop mensen nog niet gemaakt geloof ik.
Net zomin dat wat meer verschillende plantjes in de berm (hallo Stikstof) of "iedereen is welkom" (en hoeft als statushouder blijkbaar niet op een wachtlijst van 10jaar+ te staan) ook bepaalde gevolgen heeft.
Jammer, maar voor heel veel mensen geldt: "eigen schuld".
Ik blijf hier ook lekker in mijn eigen woning zitten. Moet er niet aan denken dat ik het zou gaan verkopen want dan moet ik aan dat achterlijke overbied-spel mee gaan doen om een vervangende woning aan te kopen.
precies, over paar jaar stort toch die hele markt in als de ECB hun negatieve rentebeleid moet gaan loslaten.
Had vroeger , jaren 90, een spelletje en dat heette Ceasar.Moest je een stad opbouwen met huizen en werk.
Er werden dan mensen binnen gehaald in het spelletje en uiteindelijk waren er geen huizen meer en alles werd op het eind in de fik gestoken door boze mensen.
Wat je ook deed je verloor altijd hoe goed je ook was.
Wat er nu gebeurd in Nederland doet mij aan dat spelletje denken.
Nero was dan een betere naam voor het spelletje geweest?
En vergeet SimCity niet
In dat spelletje leverden bewoners toch wel altijd belastinginkomsten op? Nu is er alleen maar een aanwas waardoor je bevolking stijgt maar netto-opbrengsten onevenredig dalen...
Vooral de schuld van decennia te veel sociale woningbouwaandeel in het bouwvolume maar sowieso te weinig gebouwd met te weinig variatie (1 persoonshuishoudens en waarom geen gebouwen van 200-300 meter) plus heel veel expats met hun 30% regeling en heul veul immigranten. Van alles te veel en te weinig afgetopt met een beleid van likmevestje
Een woonvergunning zou al wonderen doen. Je mag alleen een huis bezitten als je er ook zelf in gaat wonen. Zo druk je de Prinsen Bernards en de buitenlandse flitskapitaal verstrekkers uit de markt.
Slecht plan. Of een huis bewoond wordt door een eigenaar of een huurder is hetzelfde vanuit woningnood bekeken. Het enige wat niet efficient is, is langdurige leegstand, maar dan nog gaat eigendom boven communistische plannetjes.
Het echte probleem is een enorme misallocatie van kapitaal door de lage rente en zelfverzonnen milieuregels.
En iedereen met een overwaarde van een paar ton en studerende/startende kinderen
Prima idee, huizen zijn om zelf in te wonen. Gokken doe je maar op de beurs of met virtuele crypto.
Grappig om te zien dat linksen nu de schuld geven aan de rijke investeerders. Maar de huizen die de investeerders opkopen worden niet afgebroken of zo. Die worden verhuurd. Dat zij daar absurd hoge prijzen voor kunnen vragen heeft weer te maken met een te kort. Blijft het dus de schuld van onze domme visieloze veelal linkse bestuurders. Maar ja; visie is een olifant in de kamer. zoiets.
@Pje911 | 06-10-21 | 13:58:
Fijn dat een blackstone hier huizen kan kopen zeg om ze vervolgens leeg te laten staan of de hoofdprijs aan huur kan vragen.
Die hebben ook echt het beste voor met ons land.
"Blackstone heeft, zacht gezegd, nogal een naam. De Verenigde Naties hebben eerder dit jaar de praktijken veroordeeld van grote investeerders die betaalbare woningen opkopen, opknappen, de huren verhogen en bestaande huurders uit hun huizen zetten. Blackstone kreeg een brief waarin stond dat de manier waarop ze huizen opkoopt en bewoners behandelt, in strijd is met internationale mensenrechten, zoals het recht op een huis."
@metdedag | 06-10-21 | 14:15:
Niemand geeft hen de schuld, we geven de schuld aan de regels die buy-to-let door buitenlanders toelaten. Dat is gewoon totaal onnodig. Maak het liever makkelijker voor particuliere kopers om woningen te scheiden. Een familielid probeert dit nu samen met haar buren. Ze hebben samen een groot huis gekocht dat ze in tweeën willen hakken. Waarom moet een Blackstone als middleman hiertussen zitten?
@Wattman | 06-10-21 | 14:17: De vraagkant van de markt werkt dus prima. De aanbodkant werkt niet goed vanwege overheidshandelen. Daar zit het echte probleem.
De VN is een politieke organisatie, die mag vinden wat ze wil. Dat betekent niet dat ze gelijk hebben.
@Pje911 | 06-10-21 | 14:36:
Huurders die eruit worden gegooid omdat de huren onbetaalbaar worden en nog verdedig je het.
@Wattman | 06-10-21 | 14:38: Ik verdedig het niet. Ik denk dat het slecht is voor de sociale samenhang dat wonen (of het nu huren of kopen is) onbetaalbaar wordt voor veel mensen.
Ik stel alleen dat het niet puur aan verhuurders zoals Blackstone ligt. De overheid speelt een zeer grote rol in de onbalans op de markt en die rekening kan je niet alleen bij de verhuurders neerleggen.
Waarom krijgen statushouders voorrang? Waarom kunnen ze niet in goedkope huisvesting terecht, waarna ze gaan werken om hun (woon)situatie te verbeteren?
Waarom is de papieren stikstofnorm in Nederland zo strikt toegepast dat er praktisch niet meer gebouwd kan worden?
Waarom schelden we de schulden van praktisch failliete landen als Italië en Spanje niet gewoon (gedeeltelijk) kwijt zodat de rente weer naar een niveau kan waarbij de huizenprijzen dalen en allocatie van kapitaal weer op een reëlere basis kan plaatsvinden?
Allemaal vragen en keuzes waar de overheid voor verantwoordelijk is. Natuurlijk heeft dat een uitwerking op de prijs van wonen.
M'n ouders wilden eindelijk een huis kopen dit jaar, maar nee, door de stijgende huizenprijzen hebben ze het links laten liggen en toch maar op vakantie gegaan.
Misschien kunnen Nederlandse woningzoekenden ook ondergebracht worden in hotels en vakantieparken?
Centraal Opvang Woningzoekers
Die zitten ook al vol, helaas niet met vakantiegangers en toeristen.
Nee, Nederlandse woningzoekenden kunnen gewoon doodvallen.
@Veepert | 06-10-21 | 13:55: Wél met Permanente Vakantiegangers e/o Permanente Toeristen.
Mogen we nu dan eindelijk het liberalisme op dezelfde afvalhoop gooien als al die andere -ismen? Of gelooft er nog iemand in die marktwaanzin?
Wat Bigi Bana Boy zegt.
@Bigi Bana Boy | 06-10-21 | 13:52 | reageer
Jij hebt de illusie dat er in Nederland sprake is van een woningmarkt? Waar gemeentes speculeren met grond en dus niet geïnteresseerd zijn in optimale huisvesting, maar vooral in maximale opbrengsten voor beschikbare bouwgrond?
"Het is nooit echt goed geprobeerd! Als we alle bouwrestricties opheffen zul je zien dat er genoeg woningen gebouwd worden!".
Maar zonder bouwrestricties wordt het ook een teringzooi. Ze mogen wel een stuk minder in zo'n noodsituatie. Maar de woningmarkt is per definitie slecht gemaakt voor liberalisme want de overheid bepaald het bestemmingsplan. En dat niet doen leidt weer tot een gigantische favela.
@DolfWeerwolf | 06-10-21 | 13:55: Je benoemt precies een deel van het probleem. Gemeenten zijn sinds de markt nu ook ineens marktpartijen geworden. Door vergaande decentralisatie door decennialang liberaal beleid.
@DolfWeerwolf | 06-10-21 | 13:55:
QED: de woningmarkt is niet geschikt voor liberalisme dus geef nu maar toe dat we gewoon nationaal woningbeleid moeten hebben.
Welke markt? Echt benieuwd naar uw uitleg.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:57:
Mooie term maar hoe ziet uw 'nationaal woningbeleid' eruit?
Kapitalisme
Communisme
Socialisme
Liberalisme
Fascisme
Nazisme
Zeg het zelf maar….
Ik kies kapitalisme, de weg naar welvaart en stabiliteit voor de meeste mensen.
Bovendien worden de rest van de ismen betaald uit Kapitalisme.
@Amsterdamsko | 06-10-21 | 14:01:
Allereerst bevolkingsbeleid gericht op het behouden van 17,5 mln mensen. Quota voor asielzoekers met streng integratiebeleid op z'n Deens en wel ons best doen om hulp in de regio te bieden. En dus ook quota voor andere immigranten. Met selectie op basis van opleidingsniveau/nood aan vaardigheden. Meer tijdelijke arbeidscontracten die strikt nageleefd worden.
Afschaffen belastingvoordelen van huizen. Voor zowel verhuurders als bewoners (HRA. belasting huurinkomsten).
Nationaal woonbeleid gericht op het doorbreken van NIMBY-bullshit op lokaal niveau.
Investeerderswering: buy-to-let door niet-particulieren wordt verboden. Ook als je die regel probeert te omzeilen door te cashen via particulieren wordt je aangepakt. Build-to-let mag wel.
Een particulier mag maximaal 4 huizen hebben en dokt 20% overdrachtsbelasting na zijn eerste huis.
Je mag maximaal 80% van de woningwaarde hypotheken.
Afschaffen jubelton.
Afschaffen prijsopdrijvende andere voordeeltjes voor de starter.
Het liefst ook hypotheekrente beperken tot minimaal 3% op de hypotheekmarkt, met geld dat uit boeterente komt naar een nationaal woonfonds om woningen te bouwen. Op die manier dus de perverse lage rentestand voorkomen op de woningmarkt.
Verhuurdersheffing afschaffen.
Nationaal woonbeleid dat grote gebieden ontwikkeld in één klap. Klets ze maar lekker vol met goede prefabwoningen.
Welkom.
En niet de infrastructuur aanpassen hè! Dat is slecht voor het milieu en klimaat en natuur.
Want wegen zijn nergens voor nodig. Net zoals hoogspanningslijnen. Welkom welkom welkom!
OK een knuppel in het hoenderhok. Daar gaat ie.
Ik heb mijn huis in 2003 gekocht. Ga even van een inflatie uit van net geen 2%/jaar (ECB doelstelling). Dan zou dat huis nu 43% meer moeten kosten. Dat is hier niet het geval. Met andere woorden, de prijzen lopen in de pas met de inflatie.
De prijzen zijn eerst gedaald na 2003 voor ze aan de huidige stijging begonnen. De vraag is wat je als startpunt neemt voor de inflatieberekening. Als je de bodem van de huizenmarkt neemt, dan is de stijging ruim boven de inflatie. Dat is ook wel logisch want de rente is nul en er is enorm veel geld bijgedrukt, dat een weg in de economie zoekt, met daar boven op een stop op de huizenbouw en stijging van de vraag naar huizen vanwege bevolkingsimport.
Ik heb mijn huis gekocht in 2017, WOZ 290k, laatste WOZ was 350k
ongeveer 7% per jaar. das wel wat meer dan die 2% inflatie.
@Pje911 | 06-10-21 | 13:54:
Dat klopt. Na 2008 stond half NL onder water. Toen hoorde je de kopers niet klagen, maar de inflatie blijft/bleef wel doortikken... Er is nu een inhaalslag gaande (en zal weer afkoelen). Kortom het valt dus mee.
Al is het dan ook weer zo dat er inderdaad tussen 2009 en 2017 (mijn vorige huis) bijna geen prijsstijging behaald is.
Kan heel Amsterdam niet op slot?
Zit het al. Sleutel ook nog eens kwijt.
@Lorejas | 06-10-21 | 13:49:
Laat maar lekker kwijt blijven.
Gheh, uit GS artikel link < "Lul Bernhard is geen Prins maar een Lul" >
"Een oervervelende, nare, egomane en narcistische man die te stom is zijn 3D-bril achter te laten als hij voor de 349ste keer The Big Short in de bioscoop heeft gezien" (Mosterd)
.
Wil daar nog aan toevoegen: die lul die bovendien veel wegheeft van Jos Brech, met die kop, en dat gebit.
Dat eerste kan de Lul ook niks aan doen, maar het kan maar gezegd wezen.
Lekker voor 'm..
P.s.Wat is dat toch met Keuningshuisleden en tandartsen / gebitten? Willy, toch ook geen prototype wandelende Prodent reclamezuil weigerde zo zijn tandartsrekeningen te betalen... why, Willy... vragen...
Inteelt. Zie je ook bij de Arabieren terug.
Zieke opmerkingen....
@PolderTaliban | 06-10-21 | 13:54: Ja, ik vind die opmerking over Willy ook niet kunnen. Zo ongepast.
Lekker boeiend wat er in Amstedam gebeurd. Zij willen toch in die stad wonen. Kijk toch verder dan die stad.
Oh oh oh. Weer zo'n blinde die het woordje Amsterdam leest. Het gaat ook over "verder dan die stad". Hoe lang denk je nog dat de gekte, voor zover het al niet zo is, doorknalt naar de nog betaalbare gebieden?
Zit je lekker in je goedkope huis? Waar je zóóó hard voor gespaard hebt.
@Lorejas | 06-10-21 | 13:48: In de betaalbare gebieden zijn ook al geen huizen meer te koop.
@metdedag | 06-10-21 | 14:20: Zijn de huizen op, of zijn de huizen in de betaalbare gebieden niet meer betaalbaar?
Zolang iedereen op een kluitje in de randstad wil wonen hou je dit probleem.
En daar is uiteraard het meeste werk dus is het logisch.
Maar in Friesland, Groningen, Drenthe, Limburg en Zeeland kun je nog prima een betaalbare woning vinden.
Maar je moet er wel willen wonen en dat willen de meesten niet.
Wil er best wonen hoor -met uitzondering van Zeeland en Limburg wegens vervelende inwoners-, alleen die reistijd enkele reis van meer dan 2,5 uur trek ik niet.
Maar je zegt het zelf al: werk is in de Randstad. Best even sturen vanuit Groningen.
Gelukkig niet, nee.
@Lorejas | 06-10-21 | 13:44:
Ja dat is een klote eind rijden.
Wil je even de linken geven naar die ""betaalbare"" woningen!
Maar in die provincies is geen werk voor mensen met een bullshit baan.
@deja_view | 06-10-21 | 13:46:
Kan ik niet met ui, moet je even Funda kijken.
@loser | 06-10-21 | 13:46:
Nee, maar als je 3 dagen thuis kunt werken en 2 op kantoor is het wel een optie en blijf je werken waar je nu werkt.
Voor een alleenstaande is alleen een woning in Oost-Groningen nog betaalbaar.
@* Il Principe * | 06-10-21 | 13:44:
Grappig dat juist jij dit zegt.
Zeeland en Limburg zouden voor mij de enige buiten-Zuid-Hollandse provincies wezen.
@Bigi Bana Boy | 06-10-21 | 13:53:
En om daar alleen te gaan zitten in je huisje daar ga je niet blij van worden denk ik.
@Bigi Bana Boy | 06-10-21 | 13:53:
De huizenprijzen in oost-groningen zijn dit jaar met 25% gestegen.
Het betaalbare begint er hier in Friesland ook wel vanaf te gaan. Ik verkocht mijn vorige huis 3 jaar terug voor iets meer dan een ton en kocht een ander voor net geen anderhalve ton. Nu gaat een vergelijkbaar huis als ik drie jaar geleden verkocht voor twee ton. Een huis met de ruimte eromheen die ik nu heb gaat nu voor drie en een halve ton. Tuurlijk het zijn niet de prijzen zoals in de randstad, maar het is wel hard gegaan het afgelopen jaar.
@Her Le Beau | 06-10-21 | 13:59:
Ja dat klopt wel, ik zie het ook hier in Leeuwarden.
Maar hier is het niet schaarste zoals in de randstad maar komt het door de lage rente.
Er wordt hier ook amper overboden.
@chicago river | 06-10-21 | 13:55:
Dat snap ik niet. In Zeeland zit je tussen de SGP-ers, in Limburg tussen de corrupte cda-ers met een spraakgebrek. Wat hebben normale mensen daar te zoeken?
@* Il Principe * | 06-10-21 | 13:44: We zitten niet op jou te wachten, blijf weg!
Triest dat het allemaal zo ver is gekomen. Niks klopt meer in het eens zo mooie Nederland.
Maar je ging toch eerder met pensioen hierdoor? Je mag ook gewoon doorwerken en je overwaarde besteden aan de daklozen. Krijg je een warm gevoel van binnen van heb ik me laten vertellen. Iedereen een winnaar!
Ja, maar geef toe, het klopt allemaal niet meer toch?
Gelukkig is de gasprijs niet 10 keer zo hoog als vorig jaar, oh wacht..
@BobDobalina:
Er zijn inderdaad mensen eerder met pensioen gegaan dan op de toch al dik twee jaar lagere leeftijd die nu geldt.
Ook nog van mijn ingelegde VUT-premies die ik teruggestort zou krijgen maar uiteindelijk zijn ingezet ‘ter versterking van de pensioenfondsen’.
Die waren namelijk in zwaar weer terecht gekomen door een volledig fictieve rekenrente voor rendementen.
Klopt de werkelijkheid niet met de gewenste diefstal?
Past de overheid de werkelijkheid gewoon aan.
Wie nog vertrouwen heeft in de Nederlandse overheid heeft geen gat meer in z’n kop maar geen kop meer.
Dat is de heilzame marktwerking voor je. Waren we toch allemaal zo ontzettend voor?
@Lorejas | 06-10-21 | 13:44: sommige dingen zijn slechter, sommige beter. Ik zie het nog niet zo somber in.
@Nostra da Mus | 06-10-21 | 13:51: Pensioenen staan nu op 110. Er zit 1700 in kas.
Ik zie hier in de comments het woord "onteigenen" verschijnen. Weet wel dat als dat gaat gebeuren er complete anarchie gaat ontstaan in Nederland. Het lost ook niks op want je zet oorspronkelijke bewoners op straat ten faveure van anderen, hoogstwaarschijnlijk 'asielzoekers'. Geloof maar niet dat kinderen hun vader of moeder door onze regering uit huis laten gooien. Ik althans niet.
@-Sloppie- | 06-10-21 | 13:45: Dat 'recht' geldt over de hele wereld en wordt overal als normaal gezien, behalve in Nederland?
Zie inderdaad historie. Dan heb je je revolutie.
@-Sloppie- | 06-10-21 | 13:45:
Ga even liggen dan.
Maar ben het helemaal met je eens.
We hadden New-Amsterdam , Suriname en Indonesië gewoon lekker moeten houden.Proost.
@-Sloppie- | 06-10-21 | 13:45: Met oorspronkelijke bewoners bedoel ik uiteraard de mensen die in de HUIZEN wonen, of je nu uit Indonesië komt of uit Nederland, want dat boeit me niet, Dus parkeer je innerlijke Quinsy Gario even voordat je reaguurt.
@-Sloppie- | 06-10-21 | 13:45: En ik word moe van mensen die als enige prestatie hebben dat ze de regels zoals het verdrag van Dublin hebben weten te omzeilen maar wel over de rug van de autochtone bevoking menen overal recht op te hebben....
Gevolg is een eeuwigdurend debacle op architectuurgebied: piepkleine kuthuisjes in de vinex met amper tuin, veel te veel nul-op-de-meter onrendabele zonnenpanelen. Gemaakt met de allermatigste materialen waardoor die nieuwe wijken van nu binnen no time afglijden tot wanordelijke vogelaarwijkjes met veel burenruzies. We komen er alleen nooit meer vanaf want allemaal duurkoop. Over 200 jaar zijn we er achter dat migratie niet zo verstandig was dus dat wordt stopgezet waardoor we terug gaan naar 10 miljoen mensen en zitten we met al die inferieure meuk opgescheept.
200 jaar?
En nu zonder roze bril!
Als we sinds 1980 geen immigratie hadden gehad, dan hadden we bij gelijke woningproductie over die periode nu een overschot van 2 miljoen woningen gehad.
U heeft het bij het juiste eind ben ik bang
Kortom er zijn diverse partijen in het land die belang bij hebben dat we immigratie houden. Een tekort houden van woningen op de woningmarkt et cetera.
@Waakvlam | 06-10-21 | 13:37: CBS zegt t dus is waar.
Hadden we dan nog wel vrachtwagenchauffeurs gehad?
@Stijlloze nick | 06-10-21 | 13:39: Hadden we die dan nodig gehad? Althans ter grootte van het tekort van heden dag?
Volgens die miep van de VVD is dat absoluut niet waar. Toch?
@Sjompie | 06-10-21 | 13:49:
Geen idee? Zijn er vacatures dan?
@-Sloppie- | 06-10-21 | 13:51: Rechts? Jij denkt dat die kanslozenimport een *rechts* feestje is? Goeie stuff rook jij...
En die statushouders maar lekker huisvesten, wat een ellende. Ondertussen wil het COA dat het overige economische gespuis wordt gehuisvest op vakantieparken en in hotels.
Gelukkig hebben de Nederlanders nog genoeg vakantiegeld over om die hotels te betalen.
inderdaad, dan lees ik oplossingen als tijdelijke behuizing/tiny houses voor statushouders en eventueel zelfs huisvesting in hotels. Allemaal zaken die blijkbaar voor onze jeugd/kinderen niet mogelijk zijn. En vervolgens maar klagen dat we mensen te kort komen en dat de autochtone bevolking vergrijst. Niet zo gek natuurlijk als de jongeren geen woning kunnen krijgen en een gezin kunnen stichten. Maar ondertussen wel statushouders met 3, 4, 5 of zelfs 6 kinderen een huis aanbieden. En tegelijkertijd 30 - 50.000 illegalen in Nederland die wel op papier uitgezet zijn, maar gewoon nog door Nederland en Europa zwerven en overlast veroorzaken. De Nederlandse overheid moet zich eens gaan realiseren dat ze verantwoordelijk is voor de Nederlandse burgers en niet voor de overige wereldbevolking die hier een graantje komt meepikken.
@gestoptmetroken | 06-10-21 | 13:37:
In Engeland is het alvast een groot succes gebleken! www.youtube.com/watch?v=QIcAuQGoKlI&a...
Onteigenen? En wie gaat dat betalen? De belastingbetaler?
Sowieso moet je al niet onteigenen. Vraag maar na in voormalig Sovjet landen. Dat moet je echt niet willen.
Wie over onteigenen begint, moet wel weten welke onvoorspelbare discussie daarmee geopend wordt. Om er maar één te noemen: er zijn massa's éénpersoonhuishoudens (vooral ouderen) die in relatief grote woningen gehuisvest zijn. Vooral daar waar het om huurwoningen gaat: is dat nou zo rechtvaardig tegenover een alleenstaande moeder met kinderen die erg klein behuisd is of zelf geen zelfstandige wooruimte bezit?
Waarom geen gedwongen ruil: opa of oma eruit en het gezin in het riante huurhuis? Wie aan onteigenen denkt, zou eerst deze opties moeten uitproberen.
Lijkt me een uitstekend idee. Nog een beter idee laten we al die bejaarden van boven de 70 een pilletje geven (zeg maar verplicht euthaniseren) lossen we 1 de vergrijzing mee op 2. maken we ruimte op de huizenmarkt 3. spelen we kapitaal vrij om de schulden mee op te lossen 4. scheelt weer in de zorgkosten.....
Gedwongen ruil? Wat is de volgende stap? Pil van Drion, want dat ruimt zo lekker op?
Kies een ander landsbestuur, dat wel echt voor de eigen burgers opkomt. En zorgt voor voldoende woningen.
Ga niet burgers zelf angst aanjagen en demoniseren.
@Briver | 06-10-21 | 13:32: D66? Hallo? Hallo Kaag, wat doet u hier?
@Briver | 06-10-21 | 13:32:
Haha... van onteigenen naar verplichte euthanasie van opa en oma. Het blijkt maar weer dat het woningnooddebat snel kan ontsporen.
Misschien kan de overheid alleenstaanden verplichten om op te hokken met een door de overheid aangewezen woningzoekende ? Of beter nog, dwingen te trouwen met deze persoon, mits van hetzelfde geslacht ? Fuck that shit.
Ik bewoon een vierkamerwoning in de Vondelparkbuurt voor een appel en een ei aan huur. Daar heb ik voor moeten knokken met al die kut huisjesmelkers die steeds proberen je eruit te kicken.
Iemand een link zonder betaalmuur naar het Telegraaf artikel?
Krent
Scheidingen. Echt.
Periodieke reminder dat het kabinet of in ieder geval de VVD geen probleem ziet. Stijgende huisprijzen zijn kut voor starters e.d. maar voor heel veel mensen goed nieuws. Denk daar aan als je weer eens moet stemmen.
De gemiddelde reaguurder stemt PVV en denkt dat hij dus voor een betere huizenmarkt stemt. Little do they know dat de PVV gewoon nooit iets aan HRA wil doen. De PVV verdedigt VVD-beleid nog meer dan de VVD-zelf door zich zo debiel op te stellen en toch flinke stemaantallen te trekken.
"Volgens Paine had het beschavingsproces, of het nu noodzakelijk was of niet, tot een ongelijke verdeling van niet alleen de rijkdom, maar ook van het welzijn van de mensen geleid; maar toch kon niemand in een beschaafd systeem weer naar de natuurlijke, in het geval van de armen waarschijnlijk positiever, toestand terugkeren. Hij verklaarde dit door te wijzen op het areaal dat een bevolking in een "natuurlijke" en "beschaafde" wereld nodig had. Een door beschaving, wetenschap en kunsten toegenomen cultuur/bevolking zou dan in het geval van een plotse terugkeer naar de natuurlijke staat verhongeren.[5]
Paine betoogde dat de mens in de "natuurlijke" staat samen met de gemeenschap van alle mensen mede-eigenaar van de grond is. Om een beter leven, en de mogelijkheid om meer mensen te voeden te bekomen, moest de grond hetzij bewerkt hetzij gecultiveerd worden. Het ontstaan van grondeigendom voerde hij terug op het feit dat het onmogelijk was om het op de grond uitgevoerd verbeteringswerk (dat het eigendom van de bebouwer was) van de grond zelf (die gemeengoed was) te onderscheiden. Om met de als natuurlijk aangenomen omstandigheid van het gemeenschappelijk eigendom rekening te houden betoogde Paine dat grondbezitters (eigenlijk: grondbebouwers) aan de maatschappij voor de grond waar ze hun verbeteringswerk op hadden uitgevoerd en waardoor ze er profijt van trokken, een huurprijs of pacht ("ground-rent") verschuldigd waren."
Dit kan volgens mij flink omhoog.
Hey, een Marxist !
De bevolking groeit eigenlijk alleen nog door immigratie. Ook buitenlandse studenten lopen zo naar binnen, zonder dat we dit kunnen reguleren. Tegelijk wordt er zo weinig (betaalbaar) gebouwd, dat je bijna een complot tussen overheden met hun dure grond en vastgoedjongens zou verwachten.
Last but not least helpt de rente van 0% niet mee. Hierdoor hebben (particuliere) beleggers weinig andere goed renderende mogelijkheden. Als de economie zo goed draait met torenhoge beurzen etc., dan had de rente allang en breed omhoog gemoeten. Krapte op arbeidsmarkt en prijzen van aandelen/huizen/crypto die de lucht in schieten is het schoolvoorbeeld van een overkokende ecoomie. Maar ja, de zuid-Europese landen he...
Het is niet echt een complot maar gevolg van decentralisatie van woonbeleid. Op lokaal niveau winnen de miemelaars veel meer dan op nationaal niveau. En zijn de schandalen over grondprijzen veel minder impactvol.
Hier in de gemeente worden huizen uitgebreid met aan of opbouw om maar niet een nieuw huis te hoeven kopen bij gezinsuitbreiding. Alleen, de bouwplannen zijn er wel maar geen aannemer heeft nog tijd en of voldoende geschikt personeel.
Er zijn zowiezo nog nauwelijks Nederlandse bouwvakkers want daar is de Nederlander gewoon te goed voor. (lees te dom voor) Als er meer gebouwd moet, gaat worden dan zal dat gedaan worden door Oostblokkers die om hier te kunnen werken ergens moeten wonen. Het zal er daarom op neer komen dat deze bouwvakkers eerst huizen zullen bouwen om zelf in te kunnen wonen. Maar ook dat met de Oostblokkers loopt snel spaak omdat in hun eigen land genoeg werk in de bouw zal zijn omdat ook daar de bevolkingsaanwas niet stil staat.
Over een tijdje gaat de hypotheekrente stijgen en zakken de huizenprijzen in omdat je dan met hetzelfde inkomen een veel lagere hypotheek kunt krijgen.
En dan zit je in je veel te dure huis dat je gekocht hebt in de bubbel.
Het gaat een slagveld worden van mensen die uiteindelijk met een restschuld blijven zitten.
Het is overigens helemaal niet nodig dat de rente stijgt om te bereiken dat mensen een lagere hypotheek kunnen krijgen.
Dat kun je ook bereiken met beleid/ regels.
Dat die er niet komen, betekent dat de huidige situatie "part of the plan" is.
De ECB gaat de rente voorlopig niet verhogen, dan gaat de halve/hele EU failliet. Dus kan nog effe duren voor die hypotheekrente omhoog gaat.
Ik zie die rente niet stijgen dan worden de schulden van overheden onbetaalbaar.
De bank hanteert bij verstrekking nog steeds dagprijzen met taxatie. Maar geeft wel een hypotheek van 30 jaar.
@U-boot | 06-10-21 | 13:25: Nou, niet in Nederland hoor.
Als de overheid meer geld nodig heeft, halen ze het gewoon bij de burgers weg.
Dan lenen ze maar als ze willen eten.
En de burger buigt en applaudisseert.
@Remi A. | 06-10-21 | 13:29:
Jawel, maar wat als over 30 jaar doordat je in de bubbel gekocht hebt je huis minder oplevert dan de hypotheek?
Nee joh, de boel gaat een paar jaar op slot met oplopend aanbod, nauwelijks beweging in de prijs of lichte daling. Rente misschien marginaal omhoog. Gaan mensen niet massaal van in de problemen komen, net als de vorige keer.
Welnee, wanneer je het een beetje nuchter hebt aangepakt dan heb je je rente voor lange tijd vastgezet en dan is het nog steeds die +/- 1,4% die je moet blijven betalen aan rente voor die 20-30 jaar vast.
Heb je een variabele rente afgesproken, dan mag je die ook tegen geringe kosten omzetten op het moment dat de rente daadwerkelijk gaat stijgen, en het zou stom zijn om die rente dan niet vast te zetten voor langere tijd.
Daarnaast, lijkt mij, heb je ook nog eens bekeken wat een redelijke last is die je maandelijks kan blijven dragen tot het einde van je hypotheek, terwijl je die ook nog eens volledig aflost. Wanneer je volledig aflost heb je nooit een restschuld over, je kan dan alleen op je huis, die vrij van hypotheek is, minder terug krijgen dan wat je voor ogen had of anders minder dan dat je er in gestopt hebt. (Maar je hebt wel kunnen wonen, en dat kost nu eenmaal geld.)
En zelfs zonder volledig aflossen kan je met een restschuld, na 30 jaar, van 50.000 tot een 100.000 ook vast nog wel die lasten blijven dragen en zelfs wanneer de rente dan op 10% zo staan.
Okay, je kan met een restschuld blijven zitten wanneer je er voor kiest om tussentijds te verkopen, keuzes hebben consequenties lezen we de laatste maanden vaker terug, dus zo ook in deze.
Het belangrijkste in deze tijd is een bedrag te kiezen die je kan blijven dragen, en kan je niet / wil je niet meer betalen, en kan je ook niet bepalen of je tot het einde van de hypotheek ergens blijft wonen, dan koop je niet of je neemt het risico op een restschuld mochten die huizenprijzen echt in elkaar storten.
@WellimHollander | 06-10-21 | 13:44:
We hebben zeker glazenbol daar heb je gelijk in.
Maar dit is toch wel een uitzonderlijke situatie en als er ooit weer een economische crisis komt weet je nooit hoe het loopt.
@jaja | 06-10-21 | 13:51: Bij crisis wel, een flinke crash zou wel goed zijn voor starters vooral. Zie het echter niet gebeuren. Paar jaar en dan hoor je het woord woningtekort ook nauwelijks meer.
@jaja | 06-10-21 | 13:51: Die financiële/economische crisis gaat er zeker wel een keer komen, de schulden die nu gemaakt worden moeten ook weer een keer terugbetaald worden. Of het nu 2023 of 2024/25 wordt dat zal dan wel, binnen nu en een paar jaar zal er toch over de financiën gesproken moeten gaan worden. En dan zal je zien dat de teneur overal omlaag zal gaan, die Middelkoop heeft er op RTLZ al eens over gesproken, een plausibel verhaal.
https://www.youtube.com/watch?v=K-H7Jqm_NNc
Dat hoor ik nou iedereen zeggen: dat je bij een lagere rente meer hypotheek kunt krijgen bij hetzelfde inkomen (of andersom natuurlijk). Maar dat is bullshit. Ik heb mijn huis gekocht in 1998 en kon toen 4,5 tot 5x m'n bruto jaarsalaris aan hypotheek krijgen, tegen 6,5% rente. Als ik nu de calculator bij de verschillende grote hypotheekverstrekkers invul, is dat nog steeds zo, bij een rente van rond de 1%. Dus waar zit die zogenaamde winst dan? Ik zie hem niet.
Gelukkig in 2018 naar west Polen (Lubuskie) vertrokken. Voor 280k euro een landgoed gekocht groot, lux, met een binnenzwembad , airco door het hele huis, etc.... ik bespaar jullie verdere details om jullie niet te irriteren. Trouwens hier stijgen de vastgoedprijzen ook en misschien nóg sneller dan in NL. Maar voor 2-3 ton euro heb je hier een vrijstaand huis met een flinke tuin. Zit ik hier fout? nee hoor, werk gewoon voor NL opdrachtgevers (online marketing), vang 4x NL modaal. Life is beuatiful.
Lekkere wijven ook in Polen.
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 13:21: nou, lekker, maar het zijn volwassen, zelfstandige, kritische vrouwen die sleutelposities bekleden. En ja, ze klede zich lekker en zijn niet zoals NL-genderneutreale vrouwen
Precies! Ben onderweg, tot straks!
Normaal gun ik het mensen wel, ware het niet dat je zegt online marketeer te zijn. Een meer nutteloze functie dan dat ben ik in mijn werk zelden tegengekomen. Echt elke online marketeer die ik ooit heb meegemaakt was een zichzelf pijpende of likkende blaaskaak die enkel en alleen open deuren intrapte. De enige vaardigheid die een enkeling had (en jij waarschijnlijk ook bezit), was gebakken lucht verkopen aan directies en opdrachtgevers en zo een inkomen voor zichzelf binnen harken. Do widzenia, chuj kurwa
@Quantum Suicide | 06-10-21 | 13:30: veel succes met je genderneutreale 'vrouw' 'thuis' (rijstjeshok die je 50 jaar moet afbetalen) met je 'bolide' (15 jaar oude Franse roestbak) en je 'voeding' (AH- smakeloze rotzooi). Succes!
@UitNederlandGeemigre | 06-10-21 | 13:32: Kijk daar heb je het al. De marketeer die probeert op basis van een comment op GS een persona te creëren en er weer helemaal naast zit. Doen jullie dat tegenwoordig niet helemaal 'data driven'? Blijf jij maar lekker worst en zure bommen eten daar.
@Quantum Suicide | 06-10-21 | 13:36: jij bent een door veel data geverifieerde persona: heel simpel, iedereen in NL die op Geenstijl zit (en zeker commentaar levert) is per definitie, 100%, levenslange LOSER
Maar ondertussen mis je NL zo hard dat je hier nog lekker op GS zit te reaguren en diep in je hart het liefst terug wil naar dit #kutland. Been there, done that!
@UitNederlandGeemigre | 06-10-21 | 13:40: En wat doe jij hier dan zwitsal? Speciaal een account aanmaken om hier te patsen over je geweldige leventje in Polen? Laat me raden, je bent eigenlijk een Pool en geremigreerd?
Nog even voor de duidelijkheid. Elke keer dat je hier iets post verandert je salaris en de prijs van dat huis van je en 1x woonde je nog in Qatar toch? Trol.
@Quantum Suicide | 06-10-21 | 13:36: Touché!! Goed bezig QS. Wat een blaaskaak........
@QS: oh, Pools? Ik heb nog wel een muurtje wat ie misschien online kan stuccen!
Nu zijn de huizen onbetaalbaar. Straks ook benzine, diesel, aardgas en elektriciteit.
Straks is nu!
Wel weer goed voor de huizenprijzen.
De woningmarkt zit niet op slot,
er zijn gewoon teveel paupers.
Er zijn hutten te koop van boven de 5 a 6 ton,
die ze aan de straatstenen niet kwijt kunnen!
Die hutten van 5 ton zijn inmiddels gewoon de betere rijtjeshuizen die eigenlijk de helft zouden moeten kosten.
Bewoonde particuliere huurwoningen onteigenen veranderd ook niks aan de woningnood, je duwt er een bewoner uit ten faveure van de andere (ongetwijfeld statushouders).
Probleem zit 'em bij leegstand (zal niet veel zijn), en voor de rest bij de import. Maar dat heilig huisje mag niet sneuvelen, dan gaan ze nog liever huurders dwingen hun woning te splitsen dan wel de huurwoning verplicht inruilen voor een klein appartementje.
Hoe onsympathiek ik die prins Bril ook vindt, hij is het probleem niet. De poorten van Nederland, die wagenwijd openstaan wel.
Maar ook het monetair beleid van de EU / ECB, rente laag geeft stuwende kracht op hypotheek en rente laag zorgt ook nog eens voor geld dat elders rendement zoekt dan spaarrekeningen: onroerend goed. Het beleid is er op gericht om de lapzwansen in Zuid-Europa de hand boven het hoofd te houden en daar betalen wij de rekening voor. De (door de EU) gesubsidieerde media (bijna allemaal dus) vertellen dit verhaal uiteraard niet, die bijten niet in de hand die hen voedt.
@Crusher | 06-10-21 | 13:23:
En het NIMBY-isme. Hoe lager je afdaalt in de bestuurslagen hoe minder het algemene belang telt. Maar nieuwe bewoners komen niet bij een inspraakavond om te jengelen over een huis. De boomers die er al wonen komen wel jengelen over hun zonlicht en de vorm van de gevel.
@Crusher | 06-10-21 | 13:23: Idd, dat is de oorzaak dat we nu in deze waanzinnige situatie zitten.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:26:
Definitie:
Niet-westers:
Persoon met als migratieachtergrond een van de landen in Afrika, Latijns-Amerika en Azië (exclusief Indonesië en Japan) of Turkije.
Turken zijn dus niet-westers.
Vastgoed wordt niet meer waard, je valuta wordt minder waard waardoor je meer eenheden(dus meer euro's, dollars, ponden renminbi etc) nodig hebt voor hetzelfde goed.
Prins Bril is dus niet het probleem, maar een symptoom van het probleem: Het probleem zelf is dat geld devalueert zo snel, dat iedereen met enig vermogen dat z.s.m. probeert te dumpen in harde assets die niet devalueren, want sparen wordt onmogelijk gemaakt door de lage rentes. Ook zonder migratie influx hadden investeerders hun gratis gekregen of goedkoop geleend geld van alle QE's en malafide monetair beleid afgelopen jaren gedumpt in harde assets.
Dit is niet alleen iets dat Nederland betreft, dit is een wereldwijd fenomeen waar investeerders hun vermogen dumpen in harde assets, terwijl alle valuta devalueren als een motherfucker door al dat geprint.
Dit is ook niet iets wat enkel vastgoed raakt, prijzen van collectors items, oldtimers, kunst, land en zelfs magic kaarten zijn door het dak gegaan afgelopen jaren.
Waar je écht pissed off om moet zijn is het uitblijven van enige loonstijging de afgelopen 30-50 jaar die de inflatie matched...
Dus ja, migratie verergerd de problemen, net als milieu restricties waardoor er niet genoeg gebouwd kan worden, maar de oorzaak moet je eigk zoeken in de financiële en bankenwereld, zoals praktisch bijna elke crisis de afgelopen 100 jaar...
@ReyNemaattori | 06-10-21 | 13:58:
Klopt niet helemaal, de prijsstijging van vastgoed is veel sneller dan die van andere goederen.
Hij is ook het probleem.
Kan iemand mij uitleggen wat de prins nou fout doet? Voor zover ik het begrijp, koopt de man panden op en die verhuurt of verkoopt hij. Zijn vastgoed wordt dus altijd bewoond. Er worden dus mensen in gehuisvest. Wat is nou het probleem?
Niet hoeven te werken voor je geld, omdat je als rijke vastgoedjongen heel veel geld binnenharkt. Zie mijn vorige post van 13:17 uur. Dochterlief leent 650 euro per maand bij de DUO (= overheidsgeld); daarmee bouwt zij een flinke schuld op. Dit geld gaat rechtstreeks naar rijke beleggers, die rijk worden van overheidsgeld. En dochterlief blijft aan het einde van de rit zitten met een schuld van tienduizenden euro's.
@Dameskonijn | 06-10-21 | 13:20:
Ze kan ook thuis wonen, dan heeft ze die kosten niet
Hij is ook niet het probleem, het is domme afgunst van paupervolk.
@Dameskonijn | 06-10-21 | 13:20:
Tip: teksten als 'niet hoeven werken', 'rijk' en 'geld binnenharken', luchten misschien op maar overtuigen niet in een nuchtere discussie.
Verder zie ik werkelijk niet wat de prins te maken heeft met het 'probleem' van uw dochter die - evenals vele duizenden anderen - blijkbaar hoe dan ook in Amsterdam wil wonen. Wat zou uw oplossing voor haar probleem zijn?
@Diederik_Ezel | 06-10-21 | 13:33: hij is zeker niet het probleem, maar wel een probleem.
Helaas voor de generatie die nu het probleem ondervind. Ik heb voor hen ook PVV gestemd vanuit mijn zeer riante woning.
Ik ben benieuwd wat de "slachtoffers" gestemd hebben voor henzelf én verwacht hadden hiervoor terug te krijgen?
Millenials die D66 en GL stemmen, voor massa-import zijn maar janken dat ze geen huis kunnen krijgen. Maar ook niet willen dat er gebouwd word want klimaat. Hoe ze die tegenstrijdige dingen in hun denkwereld kunnen verenigen is mij een raadsel.
De PVV is vrolijk voor het behouden van HRA. Je stem is dus nog erger dan nutteloos, maar onbewust voor asociaal VVD-beleid.
@2voor12 | 06-10-21 | 13:27:
"Alle millenials denken precies hetzelfde" aldus deze oneindig domme boomer (alle boomers zijn dom en asociaal!).
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:27: met de PVV was het inwoneraantal nauwelijks gegroeid afgelopen 10 jaar. Dat hoef je ook niet te bouwen. Heel simpel.
@Remi A. | 06-10-21 | 13:31:
Geen argument om HRA te behouden, dat uitsluitend de huizenbezittende boomer dient. Daarnaast heeft de PVV al 20 jaar geen deuk in een pakje boter geslagen qua wetgeving. Kan je wel huilie-huilie over doen dat de gemene andere partijen dat niet toelaten maar Wilders doet geen fuck om wel samen te werken. Het enige wat hij doet is afzeiken en daarna vrolijk voor behoud van de HRA te stemmen, tegen de belangen van zijn naïeve achterban in.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:36:
TLDR: Nederland is gewoon te dom. Op links en rechts zijn de stemmers even simplistisch en op gevoel bezig. U bewijst dat ook.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:36: ik heb ook niet gezegd dat ik voor HRA ben. Wat PVV betreft hoeven we elkaar niet te overtuigen. Ik ben trouwens ook niet op zoek naar een huis. Pas over een haar of 15 weer voor de Kids.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:36: Als millennial geniet ik ook graag van de HRA hoor. De meeste boomers hebben hun hypotheek allang afbetaald, behalve die schmucks met een aflossingsvrije, maar dat gaat om hypotheekdelen van >11 jaar, dat is zelden de hele woning.
PVV heeft slechts 1x geregeerd.. een half kabinetsperiode, dus hen afschrijven omdat ze niet en-masse wetsvoorstellen hebben ingediend is wel een beetje kort door de bocht. Wilders zou idd méér voorstellen moeten doen om de problemen aan te pakken die hij vaak aankaart.
@ReyNemaattori | 06-10-21 | 14:07:
Maar je hebt er geen voordeel uit want elke reductie in maandlasten gaat bovenop de prijs die je moet betalen. Daarnaast versterkt het het nu al extreme rentebeleid.
@Remi A. | 06-10-21 | 14:03:
Ik wil u vragen om niet alleen aan uw huidige situatie te denken bij het stemmen.
De HRA is sowieso nutteloos nu de rente naar de 0% kruipt. Op mijn 1,5% krijg ik zo weinig terug dat ik denk ‘hou maar’.
Verder ben ik als milennial tegen het gebruik van landbouwgrond om woningbouw te realiseren. Ben voorstander om de expatsifisering van Nederland aan te pakken.
Zo zou ik beginnen met de 30%-regeling voor expats af te schaffen.
Vervolgens zou ik een accijns instellen op expats. Immers voegen ze naast ‘waarde voor het bedrijf’ ook vervuiling toe en de vervuiler betaald.
Ik vind de regeling voor voetbalclubs ook prima, en dat is dat er 150% het gemiddelde salaris verdiend moet worden.
Mijn bek brak open toen in Heerlen (van alle plaatsen) een ordinaire huurhuis te huur stond voor €1200 pm met een expliciete oproep dat het geschikt is voor expats.
@Dr.Platypus | 06-10-21 | 15:19:
Waarom zou je landbouwgrond niet volbouwen? Kost jouw klauwen met geld om een huis te kopen en de boer heeft een groot stuk land waar weinig mee gebeurt. 1+1=2 lijkt me.
@Dr.Platypus | 06-10-21 | 15:19: Overigens goed dat je HRA af wil schaffen. Juist omdat deze nu in absolute termen weinig boeit is dit een goed moment om hem af te schaffen. Maarja, de PVV is even tegen als de VVD of BBB.
Laten we nog wat meer asielzoekers en arbeidsmigranten binnenhalen en extra boeren weg jagen. 1 ton huizen erbij en volgend jaar weer opnieuw !
Er is toch een minister van Wonen? Voorheen VROM, had die niet even 1 termijn eerder aan de bel kunnen trekken en iedereen even kunnen waarschuwen?
Er wordt meestal overboden met geleend geld van een hypotheek
Was ik maar een groene slinkser of iemand van de partij van de voormalige arbeid. Heerlijk jammeren dat het de schuld is van een prins met iets van 600 panden. Onteigenen!!! Dan is de woningnood opgelost……hè wacht! Toch niet?
Vooral niet nadenken aan een mogelijkheid dat de prins zoveel panden heeft VANWEGE allerlei regels, wetten, krachten welke door verschillende overheden op lokaal, nationaal en Europees niveau in werking gezet zijn. Hij maakt gebruik van woningnood en haar krachtveld, hij is niet de oorzaak van woningnood.
Onteigenen? En dan? Komen zijn huurders dan op straat te staan? Welk probleem wordt daarmee opgelost?
Ik dacht dat men de woningnood wilde oplossen.
@Amsterdamsko | 06-10-21 | 13:18:
De huur kan dan lager worden, is het idee, denk ik.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:29:
Aha... nu wordt ie mooi. Om dus een huurverlaging voor de zittende huurders te regelen, zouden woningen onteigend moeten worden? Wat een omslachtig gedoe voor een probleem waar al oplossingen voor zijn. Als het om distributiewoningen gaat, zijn daar de huurprijswetten en het puntensysteem voor. Voor de geliberaliseerde sector is de markt vrij.
Mijn punt is dat onteigenen geen extra woningen oplevert. Maar het bouwen van woningen daarentegen wel. Ik dacht dat we meer mensen aan een woning wilden helpen en niet een ideologische strijd over markt versus regulering aan het voeren waren.
@Amsterdamsko | 06-10-21 | 13:18:
Ik pleit niet voor onteigenen hoor, dat vind ik sowieso verwerpelijk. Volgens mij is mij tegel daar wel duidelijk over. Het is een ironische vrijheid welke Ik mij dacht te kunnen permitteren. Beetje dat gl en pvda gebalk na balken.
@Amsterdamsko | 06-10-21 | 13:55:
Ja onteigenen van bewoonde woningen lijkt me niet erg logisch. Bij leegstaande woningen vind ik het prima.
@Amsterdamsko | 06-10-21 | 13:55:
U bent zelf vooral die denkbeeldige strijd aan het voeren trouwens, ik heb nergens gezegd dat ik voor onteigenen van huizen ben. Dat is bijna niemand. Ik wil wel gemeenten hun grond onteigenen om zonder gezeik op te bouwen.
@De Eierbal | 06-10-21 | 14:43:
Dat is een goeie! Nu ben ik toch ook voor onteigenen. Alleen op dit bijzondere punt.
Het geld is met zulke hoeveelheden de economie ingepompt, dat iedere paniek een bubbel wordt. Huizen, hout, gas, you name it. Iemand schrijft dat iets schaars wordt, en iedereen gooit zijn investeringsgeld er tegenaan. Op de kapitaalmarkt valt met die lage rente niks te halen immers.
Ik verdien dit jaar virtueel meer met m'n huis dan met de arbeid die ik lever. Alleen jammer voor de WOZ.
Alleen kan je er niet zo veel mee als je in een huis moet wonen. Alleen als je bereid bent kleiner te wonen.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:29:
Of emigratie ver weg.
Zo had ik het nog niet bekeken, maar - ik ook inderdaad. Gek verhaal.
@2voor12 | 06-10-21 | 13:39:
Yup, maar de prijzen stijgen op veel plekken. Je kan ook in het oostblok ofzo gaan wonen als je je terug wil trekken in een kasteel maar dat lijkt me best een compromis qua locatie.
Nieuw-Zeeland lijkt me wel wat maar daar is de huizencrisis al jaren nog erger dan hier. Echt compleet achterlijk daar.
Blijf in Amsterdam. Allemaal. En verspil je spaargeld maar voor een hok.
Ik verdien hier met twee dagen werken een godsvermogen. Mijn huis is afbetaald. Huis vriendin ook. Hutje Groningen ook. Dankzij deze klotestad kan ik eigenlijk op mijn 50e met pensioen. Boel verkopen en op naar Oostblok.
Je zou toch denken dat zo'n vent een iets wat meer sympathieke bril op zou zetten wanneer laseren of lenzen niet zouden werken?
Hij heeft de ogen van zijn overleden tante Marijke/Christina en gelukkig de oren van zijn vader anders zou die loodzware bril niet genoeg steun hebben aan de zijkanten van zijn schedel.
Die paar huisjes die Prins B bezit maken het verschil niet.
Leuk dat Mosterd ‘m nog even aanhaalt, voor de extra lolpret en boosheid, maar Prins B is niet schuldig aan de woonmalaise,
COA wil overigens dat hotels en vakantieparken hun kamers en huisjes beschikbaar stellen voor asielzoekers.
Huizen in ons land zijn onbetaalbaar, vakantie in eigen land straks ook.
Stop de invoer van vakantiegangers uit Analfabetistan.
En gooi de rente omhoog.
Ten tijde van de voorloper van CDA, de KVP was deze ellende er ook al.
Mwah een paar huisjes, het aantal huisjes lag een jaar terug op zo'n 500 panden met nog meer verschillende adressen, prins bril is sowieso geen kleine vis in de vijver. (De cijfertjes zijn uit mijn hoofd hoor, geen tijd/zin om het nu weer te moeten opzoeken en bevestigen.)
@BadPatNL | 06-10-21 | 13:13: De particuliere verhuur in Nederland is echt maar een klein deeltje van de gehele markt. 30% van de verhuurmarkt is buiten de woningcorporaties om, en van die 30% is het grootste deel in bezit van clubs als Blackstone. Particuliere verhuur is ca 6% van de woningvoorraad (van het totaal, dus niet alleen van de huurmarkt).
De woonmalaise wordt voor een aanzienlijk deel veroorzaakt door buitenlandse investeringen in vastgoed. Voormalig minister Stef Blok (VVD) is de halve wereld afgereisd om investeerders te interesseren voor de NL huizenmarkt. Verder worden er grote bedragen vanuit de onderwereld witgewassen door via vage en schimmige constructies in vastgoed te beleggen. Een Italiaanse anti-onderwereldspecialist (ik dacht een rechter) heeft dit al aangekaart en noemde Nederland in dit opzicht niet alleen vreselijk naief, maar zelfs "het afvoerputje van Europa". Rutte en co. vinden het allemaal best want het is "goed voor Nederland, en ons investeringsklimaat, dat voel ik in elke vezel van mijn lichaam" aldus onze demissionaire MP.
@Asteroid-B612 | 06-10-21 | 13:27: Het idee was goed... als men die investeerders had aangetrokken om hier nieuwe projecten te realiseren. En misschien was dat de pitch ook wel. Maar die investeerders ontdekten wellicht al snel dat bouwen in Nederland een uiterst ingewikkelde zaak is, maar dat de aankoop van bestaand vastgoed wel interessant was.
@Muxje | 06-10-21 | 13:30: Of dat allemaal wel zo'n goed idee was, weet ik zo net nog niet. Hoe meer kapitaal, hoe hoger de prijzen zullen worden. Dat is les 1 uit ieder ekonomieboek.
@Asteroid-B612 | 06-10-21 | 14:05: Les 1 is dat de prijzen dalen als je het aanbod vergroot.
@Muxje | 06-10-21 | 14:07: Dat is mij bekend maar is een nogal versimpeling die alleen opgaat voor ongereguleerd aanbod zonder overheidsinmenging.
Verstandig om even op je geld te blijven zitten. Er ligt een nieuwe crisis op de loer, aangejaagd door de torenhoge energieprijzen in Europa.
Noorwegen schijnt juist meer gas te gaan produceren.
De prijsverhogingen klinken als een wassen neus. Hebzucht.. Greed.
Alleen energie? Alleen in Europa?
@Fijn_dat_je_er_bent | 06-10-21 | 13:14: Niet alleen energie. Maar de prijs van energie werkt in vrijwel alles door. En ja, het is vooral Europa waar men last heeft van een combinatie van hoge (wereld-)prijzen en lokale tekorten.
@Nederlandop1 | 06-10-21 | 13:13:
Er is willens en wetens te weinig voorraad ingekocht. Overheid en gasbedrijven pakken nu de winst over de rug van de burger.
Ik zou het juist beleggen. Wel in iets waardevast. Want met hyperinflatie verdampt je vermogen waar je bij staat.
@Schrodingerskut | 06-10-21 | 13:17: Ik kan vastgoed ten harte aanbevelen, hahahaha.
@Muxje | 06-10-21 | 13:16: Probleem ligt veel dieper dan dat. Het hele wereldwijde financiele systeem staat op instorten
@2voor12 | 06-10-21 | 13:17:
Nee, er is niet ingekocht omdat we gewend waren aan gratis gas uit Groningen. Ondanks adviezen om de prijzen vast te leggen hebben we dat niet gedaan omdat we dachten dat "de markt het wel zou regelen xD". Nu heeft men pech.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:24:
De voorraden zijn maar voor de helft gevuld dit jaar terwijl ze altijd voor de winter vol gegooid worden. Lekker gokken op de gasmarkt want de burger betaald toch wel als het fout gaat.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:24: Gratis gas uit Groningen? Verdiep u eens in de materie; gas uit Groningen is veel duurder dan gas uit Rusland.
@jemagookniksmeer | 06-10-21 | 13:36:
Dat was een overdrijving. Het kost natuurlijk wel wat. Maar met de huidige gasprijzen zou je vrij makkelijk de omgeving riant kunnen compenseren en toch nog de prijzen aardig kunnen drukken in Nederland.
@2voor12 | 06-10-21 | 13:31:
Klopt. Maar voordeel is wel dat onze voorraden 20x zo groot zijn als die van Belgié. Nederland doet het relatief nog aardig qua voorraad. Maar wel aartsdom dat ze sinds het sluiten van Groningen de gasprijzen niet hebben vastgelegd.
Op je geld zitten is het domste wat je momenteel kan doen, inflatie zit ergens tussen de 3 en de 10%, dus van elke 1000 euro raak je per jaar 30 tot 100 euro kwijt.
Als je hipster bent moet je wel in Amsterdam wonen want anders word je niet geaccepteerd door andere hipsters.
Als iedereen ergens wil wonen waar amper woonruimte is dan krijg je woekerprijzen.
Zo werkt het leven.
Begrijpelijk, alleen in Amsterdam kan je een lekkere havermelkcappu kopen om de dag mee door te komen.
Een werkende QR code zou toch al genoeg moeten zijn?
Ook studenten wonen graag in Amsterdam. Daar betaal je 650 euro voor een kamer van 12 vierkante meter. De student leent het geld bij de DUO (= overheidsgeld) en dat geld gaat linea recta naar de vastgoedondernemer die het hele pand in bezit heeft (bron: Kadaster, Google op het adres waar zoon- of dochterlief woont). Helaas heeft niet iedere student een vermogende paps of mams die een appartement kan kopen in een studentenstad.
De prijzen zijn in Oost-Groningen met 25% gestegen dit jaar. Flikker toch op met je boomer-platitudes..
Woekerverkoopprijs voor mij. Werk ze verder nog he? Ik heb weekeinde.
@Lorejas | 06-10-21 | 13:28:
Heb je de hut goed verkocht?
Of verhuur je?
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:23: iedereen lult graag even mee, maar ik begreep inderdaad dat de prijzen in Amsterdam helemaal niet zo hard zijn gestegen als in veel plekken daarbuiten. Terwijl de prijzen in Amsterdam bij de volgende crisis waarschijnlijk ook minder zullen dalen. Ik denk dat de probleemgevallen bij de volgende crisis dan ook met name de mensen zijn die nu overbieden in de provincie en straks gedwongen moeten verkopen vanwege baanverlies of scheiding.
Woon er zelf "nog" in. Tussen nu en twee jaar te koop. Gracht. Centrum. Graag overbieden. Woning vriendin idem, andere gewilde buurt. Huisje Groningen kan voor je kinderen tegen 16 maal de marktwaarde aangekocht worden. Minimaal hypotheekje. You do the math.
@BobDobalina | 06-10-21 | 13:36:
De prijzen in Amsterdam waren al hoog. Er komt gewoon een punt dat niemand het meer kan betalen en er te weinig Russishce oligarchen en expats zijn om de debiele prijzen nog op te hoesten. Volgens mij lopen we daar nu een beetje tegenaan.
Merk het ook bij mij. Ik huur van mijn ouders (bedankt, opa) en wij gaan dit huis opknappen ipv zelf wat kopen omdat we geen zin hebben in het enorme financiële risico.
Heb je geen rijke ouders dan heb je pech. VVD-style.
@jaja; en ik roep dat eigenlijk niet om te pochen. Triestigheid gewoon. Dat de woningmarkt zo naar de klote is dat ik straks met bak geld cash en naar Oostblok verdwijn.... daar wat leuks scoren en ik red me wel. Maar voor starters is het drama hier.
Misschien dat de regering binnenkort zorgt voor extra tijdelijke woonruimte op de Drentse hei speciaal voor ongevaccineerden. Dat zou wellicht wat ruimte kunnen geven op de woningmarkt…
In Vught staat ook een goed complex. Treinverbinding is oké.
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 13:17:
Allemaal naar Drenthe, plek zat
@OuweOuweLekkerMauwe | 06-10-21 | 13:17: daar in Drente ligt ook gewoon rails. Even ProRail langs sturen om het terug naar beneden te buigen en weer aan te sluiten.
Algemeen financiële beschouwing aan het kijken. Huizenmarkt gaat dus echt geen prio worden voor Rutte 4, Verhuurdersheffing blijft ook gewoon staan, aldus '66 Alexander Hammelburg (een ex-UvA Jetten-kloon met baardgroei, zit er sinds mei). Als je denkt dat je de meest drammende '66'er heb gezien verschijnt daar het volgende modelnummer.
Zijn gehele pleidooi ging enkel en alleen om klimaat, Europa, klimaat (denk aan onze kleinkinderen), VN, klimaat (we moeten de wereld redden).
Geen woord over koopkrachtdaling, woningnood en energie-armoede, die mensen dienen vooral aan het klimaat te denken want kleinkinderen en zo.
Misselijkmakend mannetje.
Als je zelf genoeg geld hebt, vet salaris en vrouwtje die ook flink casht dan zijn de geldzorgen van anderen die op het randje leven niet van belang. En al helemaal niet omdat die mensen toch al geen D66 stemmen maar waarschijnlijk zelfs PVV.
Reden te meer om je van die mensen helemaal niets aan te trekken als rechtgeaarde D66'er.
Waarom wordt de Prins hier steeds gebashed? Er huisjesmelkers met een 4 x zo grote portefeuille die we her niet durven benoemen?
De kans ook om Soros weer in het zonnetje te zetten.
Mijn huis staat altijd te koop voor wie wanhopig genoeg is.
WOZ is 3 ton maar ik doe het wel van de hand voor het dubbele.
De redactie weet mijn email.
Moet je altijd doen.
En waar ga je dan wonen?
Of zoals James Bond het al voorzag. No Time To Buy
Er staat hier in de omgeving nog wel wat te koop, maar goedkoopste is 890.000. Redelijk overprijsd want daar moet ook nog in opgeknapt worden.
Best I can do is 1 dollar. Deal?
@VoltaireJohn | 06-10-21 | 13:08: alleen BTC.
Iedereen betaalt een huis nu gewoon met een pak 500 eurobiljetten uit de achterzak. Of rijke pappies en mammies matsen jonge kakkertjes.
Of je koopt iets met de overwaarde van je andere huizen.
Of je hebt serieus hard gespaard in plaats van serieus hard gefeest.
Waarom is het de schuld van die lul?
Ik kan in een week tijd wel 1200 andere redenen geven.
Dàt!
Lekker makkelijk een prins bashen, je kent ze toch. Ik vind Bernard juist wel een goeie ondernemer, die doet tenminste nog iets met zijn familiefortuin. En of hij nu Vna Oranje heet of Zadelhoff dat maakt niet uit.
@small_town_dude | 06-10-21 | 13:08: Eens - Prins is 'laaghangend fruit' en spreekt altijd tot de verbeelding maar origineel is het bepaald niet.
@small_town_dude | 06-10-21 | 13:08: "zijn famliefortuin". En daar ging het mis.
@Deflatiemonster | 06-10-21 | 13:12: daar kan hij niets aan doen.
@small_town_dude | 06-10-21 | 13:14: Nee, je hebt ook helemaal gelijk, zullen we vanavond om 20:00 allemaal gaan klappen voor prins bril want ik denk dat hij wel wat steun kan gebruiken?
Er zijn niet te weinig woningen. Er zijn te veel mensen.
Van 291k naar 324k. Maar de huizenprijzen 10+ jaar geleden waren minder dan 200k gemiddeld.
Er komen toch steeds minder mensen in Nederland? Geboortecijfer is iets van 1,6 per vrouw. Waar komen die mensen dan ineens vandaan?
@Fijn_dat_je_er_bent | 06-10-21 | 13:07: Ik snap het ook niet. De grenzen zitten immers potdicht.
@Fijn_dat_je_er_bent | 06-10-21 | 13:07: Expats. Je wilt niet weten hoeveel mensen uit India inmiddels in Nederland aan het werk zijn.
@Fijn_dat_je_er_bent | 06-10-21 | 13:07:
Wie immigreerden?
In 2020 immigreerden 220 853 personen naar Nederland. Hiervan heeft 11,3 procent een Nederlandse achtergrond (terugverhuigzers). Het grootste deel van de immigranten heeft een migratieachtergrond uit Europa: 118 668 personen. Dat is 53,7 procent van de totale immigratie in 2020. 16,1 Procent van de immigranten had een migratieachtergrond uit Azië. . 10,9% uit Amerika. 7,4% uit Afrika. 0,6% uit oceanië.
www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossier-asie...
@goedverstaander | 06-10-21 | 13:09: Dat lag er maar net aan welke nationaliteit je hebt.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:17: Frappant dat ze bij het CBS denken dat het islamitische Turkije in Europa ligt.
@goedverstaander | 06-10-21 | 13:25:
Yup, die definities zijn nogal kut. Migratiesaldo van +3136 Turken in 2020. Valt inderdaad onder Europa. Nu twisten over wat niet-westerse cultuur is maar die klopt wel aardig. Turken vallen hier wel onder, geloof ik.
@De Eierbal | 06-10-21 | 13:34: Klopt ja. vroeger waren de criteria voor allochtoon "zelf niet geboren in NL of tenminste 1 ouder hebbende die is niet geboren in NL". Ik had allebei en was dus eigenlijk een soort super-allochtoon. Maar die criteria zijn al heel lang geleden gewijzigd. Er wordt nu heel specifiek gekeken naar de landen van herkomst, en uit westerse landen tel je niet meer als allochtoon. WHEW wat een opluchting, EINDELIJK een echte Nederlander geworden ! Maar dat wist ik al want haring en dubbel zoute drop dat lusten we hier wel. aLeen spruitjes, gatttvrrrr damme !
Ook als allochtoon ben je Nederlander. Het is gewoon een mogelijkheid onderscheid te brengen tussen autochtoon en allochtoon, beetje zoals je native americans hebt en americans.
@Dr.Platypus | 06-10-21 | 15:08: Zo makkelijk is het niet, Woon 12 jaar in Spanje, maar zal nooit Spanjaard worden, of gezien worden als Spanjaard. Telt ook voor Frankrijk.
Je bent en blijft een toerist, je betaalt belasting, koopt je boodschappen, gaat naar de dokter of ziekenhuis, maar je blijft buitenlander.
REAGEER OOK