Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kaart. Waar wordt het weer duurderder?

Roofstaat aan de Noordzee

superduur

Nee, dit is geen corona-kaart, ook geen dashboard met dichtstbijzijnde ziekenhuizen of snackbars. Dit is de good old WOZ-kaart van Nederland. Raamambtenaren kijken dan een paar ochtenden op Google Streetview, en als uw buurman dan een zwembad, een aanbouw of een extra dakkapel heeft, gaat u meer belasting betalen voor het doortrekken van de plee. Gemiddeld steeg de WOZ met 7% (hoogste stand ooit) dus alles wordt weer duurder maar niet goedkoper. HIERO: Hoe donkerder hoe duurder (kaartje). Amsterdam heeft weer eens mazzel, en in Oldambt (Groningen) hebben ze geld nodig. Veel succes met BEZWAAR MAKEN!

Reaguursels

Inloggen

Mooi toch die hogere WOZ waarde? Kan je gelijk je hypotheek ophogen of een 2e hypotheek afsluiten om even een stuk aan je huis te bouwen.

IslamPislam | 30-09-21 | 15:53

Dusse blackrock en allerlei investeerders overbieden als een malle omdat de rentes laag staan en whatever en de burger mag gaan betalen. Ga eerst maar eens die investeerders zwaarder belasten.

brawler | 30-09-21 | 13:32

Maar je krijgt er zo veel voor terug he

geenjagergeenneeger | 30-09-21 | 13:04

Ik voel me net een kikker in een pan met steeds warmer water. Elke keer, elke keer wordt alles minder minder minder. Behalve de regeldrift, de overbevolking en de belastingdruk. Coronapaspoort ? Doen we ! 1.200 gelukszoekers ? Geen probleem. 2% inflatiecorrectie ? Gaat op aan alsmaar stijgende overheidslasten. Wanneer, wanneer komt er eens een eind aan deze opgelegde en gedwongen solidariteit die zoveel vraagt van de silent majority die zich steeds meer gefrustreerd afwendt en het met lede ogen allemaal aanziet. Wanneer ?

quisnix | 30-09-21 | 12:43 | 1
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 12:51

Weer duurder.
Ondertussen moet er ook nog wat geld overblijven aan het eind van de maand, om te kunnen sparen voor uw verplichte zonnepanelen, warmtepomp en isolatie. Zodra dit bereikt is, gaat de WOZ omhoog, want: A+++++ label.

Cannabooze | 30-09-21 | 12:10

Waar een mens niet allemaal druk om kan maken, tring. Maak je niet druk, zolang je te vreten hebt zal het me allemaal aan me reet roesten. Je ken er toch niks tegen doen. Ik zie het maar als een soort van sponsoring voor die domme mensen in het land die de boel moeten regelen. Ze zijn gewoon niet goed in slimme goedkope oplossingen bedenken. Toen de hersens werden uitgedeeld stonden zij achteraan, jammer dan.

Rest In Privacy | 30-09-21 | 11:51

Ikke nie begrijp. Huizenprijzen in b.v. amsterdam het afgelopen jaar door het dak. woz maar een beetje omhoog. Schiermonnikoog, ook zo'n gl bestuurder bijna 10%. Wie?

pa_niek | 30-09-21 | 11:46

Check even de rente die je op je hypotheek betaalt. Nu dat de WOZ stijgt daalt het bankrisico en kan er meestal een aardig percentage van de risico-opslag af.

UpdateAvailable | 30-09-21 | 11:29 | 2

Zeker als je je hypotheek wat langer geleden afgesloten hebt.

UpdateAvailable | 30-09-21 | 11:30

Jup, had dit ook een maat geadviseerd, hij hoefde niet eens opnieuw te taxeren, kreeg direct rente korting...

ReyNemaattori | 30-09-21 | 12:15
-weggejorist-
van Oeffelen | 30-09-21 | 11:29 | 8
▼ 8 antwoorden verborgen

Komt nog bij dat het IMF wil dat huizeneigenaren extra gaan betalen, voor het woningbezit, dus je lost keurig je hypotheek af en als je klaar bent mag je verder betalen, omdat anders het inkomensverschil met niet huiseigenaren teveel oploopt. Mijn logica is het ook niet, maar als ik denk aan IMF, denk ik aan EU=D66. en dan snap ik de logica opeens wel weer.

Karel Kruizenruiker | 30-09-21 | 11:24 | 2

En als je keurig afloste, dan gaf je dat geld niet uit aan andere dingen dus dan spaarde je CO2 en het klimaat, maar toch willen ze je weer opnieuw in de schulden steken, zogenaamd om het klimaat te redden. Het systeem is stuk.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:27

@Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:27:
I did it all;
Hypotheek afgelost in 20 jaar.
Want weet u nog tijdens de financiële crisis zo'n 10-12 jaar terug dat de politiek opriep om extra af te lossen, je huizenschuld te verlagen???!
Verbouwingen van spaargeld betaald, incl. de klimaatmaatregelen:
3-dubbel glas, extra isolatie de hele reutemeteut m.u.v. zonnepanelen.
En nu??
Box 3 in mijn maag gesplitst: denkt Den Haag dat ik die stenen kan vreten of dat die stenen mijn rekeningen of belasting betalen?
K*tland.

MK27 | 30-09-21 | 12:01

mijn persoonlijk suggestie tegen de huizenprijzen: belasting op het verschil tussen aan- en verkoopwaarde. Niet te kinderachtig, 20%-30%. Kijken of het nog zo aantrekkelijk is om de prijs op te drijven. Met die belasting sosjale woningbouw of starterspremie financieren. Anders gaat dit piramidespel binnenkort een keer ploffen (als in: nul starters)

Dr.Utker | 30-09-21 | 11:24 | 5

@Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:28: Wat is daar communistisch aan? Het is gewoon onderdeel van 'vermogen niet belasten, maar inkomsten wel'. Ben ik ook voor. Alle vormen van vermogensbelasting weg en een vlaktax op alle vormen van inkomen, dus ook winst uit beleggingen, rentes, en zo meer.

Mbovenka | 30-09-21 | 12:59

Dat gebeurt al in Spanje, al jaren. Net als de winst op aandelen. Verder is de belastingdruk behoorlijk.

vanvandaag | 30-09-21 | 13:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Heb 8% meer in mijn stenen.
Die kan ik niet vreten noch betalen die stenen mijn rekeningen.
Verkopen doe ik niet maar heb wel een hypotheekarmhuis en box 3 in aantocht.......
K*t, k*t en nog eens k*t!!
Leef je daar spaarzaam voor.

MK27 | 30-09-21 | 11:22 | 2

We blijven eeuwig slaven. Dat is de bedoeling. Anders kunnen ze hun hobby's (klimaat, immigratie, EU) niet betalen.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:24

dus nooit en te nimmer alles aflossen ben jer aan het einde van je hypotheek dan sluit je een nieuwe af voor een nieuwe badkamer oid laat ze de pokkepleuris maar krijgen

vokfeez | 30-09-21 | 11:51

Ik ben het trouwens wel met het IMF eens dat de eigen woning bij het vermogen zou moeten worden geteld. En dat je eigenlijk wat zou moeten betalen over de waardestijging. Het IMF verwijst daarbij graag naar andere landen, maar... in veel van die landen betaal je belasting over daadwerkelijke vermogensaanwas, en niet over een fictief rendement zoals hier. Bovendien geldt daar doorgaans ook dat de winst bij verkoop onbelast is als je dat geld gebruikt om de volgende (eigen) woning aan te schaffen.

Muxje | 30-09-21 | 11:18 | 2

BULLSHIT. Zolang ik in dat huis woon is die waardestijging volledig fictief. En als ik dus tijdens een piek in een woning blijf wonen betaal ik jaren lang voor een fictief rendement dat nooit gerealiseerd word. Een woning heeft waarde als dak boven je hoofd. Pas op het moment dat ik het verkoop zou ik er MISSCHIEN een financieel voordeel van kunnen hebben. En dan blijft, waarom moet dat belast worden?

Gregovic | 30-09-21 | 12:03

@Gregovic | 30-09-21 | 12:03: inderdaad, net als bij aandelen, je pakt je winst of neemt je verlies pas op moment van verkoop!

oh no | 30-09-21 | 12:37

In Nederland vind ik het wel altijd een beetje natte vingerwerk. Ik heb ook een huis in Belgie en daar gaat alles via Kadastraal inkomen (K.I. dat is een fictieve huurwaarde). Dat wordt jaarlijks geindexeerd maar nooit extreem veel. En de gemeente kan de opcentiemen verhoogd hebben maar dat zie je er dan ook bij (los van waar de woning precies staat). Tweede voordeel: de onroerende voorheffing wordt compleet los gestuurd van de personenbelasting en ook apart betaald. Zo weet je beter waar je aan toe bent.

small_town_dude | 30-09-21 | 11:17

Klimaatonzin, nou wordt het weer ook al duurder volgens GeenStijl?

Hemmenaar7 | 30-09-21 | 11:13 | 1

Heeft u het idee dat de eurotjes in de gemeente gepompt wordt?

Zitvlak | 30-09-21 | 11:19

Bezwaar ingediend begin van het jaar. Krijg een mail terug dat ze eerst van de complete woning foto’s willen hebben en een eventueel bezoek om zelf te komen kijken. Nou, laat maar dan.

Plaque-doctor | 30-09-21 | 11:13 | 3

Fraude, dat moet je niet willen.

van Oeffelen | 30-09-21 | 11:19

Nu weet je ook waarom ze daarom vragen. Ontmoedigingsbeleid.

Muxje | 30-09-21 | 11:19

Gemeenten zitten vol met bezwaar makers omdat ze er zelf zo een troep van maken, oplossen ho maar.

Zitvlak | 30-09-21 | 11:21

Gevolg van vraag en aanbod mensen. Gewoon beleggen, investeren, dan hoeft u niet op de kleintjes te letten, laat dat gezanik en geweeklaag maar aan de buren over.

van Oeffelen | 30-09-21 | 11:07 | 2

Het gezwam weer waar je op wacht van u!

sjengster | 30-09-21 | 11:30
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 12:42

Fatsoenlijk bestuurde gemeenten passen de berekende WOZ-stijging aan met verlaging van het bedrag per 3000 euro waarde, dan valt de echte afdrachtstijging lager uit. Wel kwalijk is dat de landelijke overheid via het forfait de mensen extra pakt bij WOZ-stijgingen.

hagelkruis | 30-09-21 | 11:06 | 3

Huurwaardeforfait, of de zogenaamde Eigenmietwert in Zwitserland, zijn vele malen hoger dan in Nederland. Voor een huis van een miljoen moet je al snel CHF 30K bij het inkomen optellen als "Eigenmietwert".

van Oeffelen | 30-09-21 | 11:09

@van Oeffelen | 30-09-21 | 11:09: wat razend interessant. Maar niets over de belastingen in Ghana.

dathoujetoch | 30-09-21 | 11:19

@van Oeffelen | 30-09-21 | 11:09: nogmaals, ji woont toch In Spanje? Zo ja, dan is je spreekbeurt over dit onderwerp voorbij Amigo!

vokfeez | 30-09-21 | 11:52

Klopt ongeveer wel wat Stift zegt: de WOZ wordt afgemeten aan het gemiddelde van meerdere huizen van hetzelfde type in de buurt. De rijkste stinkerd drijft de WOZ voor de buurt dus op, en de gemeente incasseert. Vale klotezooi. Ali Baba en de zeven struikrovers. Minder minder minder VVD en soortgelijken.

Nivelleermarionet | 30-09-21 | 11:03

Ben ik even blij dat ik door mijn scheiding m’n huis heb moeten verkopen.

nee_toch? | 30-09-21 | 11:02 | 3

en met overwaarde?

sjengster | 30-09-21 | 11:08

En nu ergens achteraf op een gallerijflatje met een 10 jaar jonger kapstertje?

van Oeffelen | 30-09-21 | 11:10

@van Oeffelen | 30-09-21 | 11:10: wat een vooringenomen dedain

dathoujetoch | 30-09-21 | 11:20

En nog idioter is het eigenwoningforfait.
Belasting betalen omdat je niet huurt maar zelf het risico hebt genomen met de aankoop van een woning en alle lasten die daar bij horen.

sinar2 | 30-09-21 | 11:01 | 4

En een bijtelling op je inkomen als je afgelost hebt met geld verdiend na belastingen, terwijl je toch al meer belasting betaalt omdat je geen HRA meer hebt. Volkomen waanzin, maar goed zo is het spelletje.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:06

@Watching the Wheels:
Mijn vrouw en ik hadden ons vorige huis rond ons 45e afgelost. Toen werd bekend dat de Wet Hillen afgebroken zou gaan worden. Nu zitten we in een vrijstaande dubbele woonboerderij. Met hypotheek. Die lossen we pas af als we gaan emigreren over een paar jaar. Weg uit de grijpgrage klauwen van de volksverlakkers die ons besturen.

Nostra da Mus | 30-09-21 | 11:25

Wat een risico! U bent zeker durfkapitalist?

Soapytitrider | 30-09-21 | 11:47
▼ 1 antwoord verborgen

In theorie kan je bezwaar maken wegens wanbeleid. De reden dat de woz omhoog gaat komt door schaarste en die schaarste is er vanwege het beleid. Het gaat uiteindelijk om de (her)bouw waarde van het onroerend goed en niet om de grondwaarde, althans dat zou zo moeten zijn.

EEGlivesagain | 30-09-21 | 11:00 | 1

Het gaat al een halve eeuw niet om de herbouwwaarde, maar om een fictieve marktwaarde. En als de WOZ omlaag gaat, dan gaat het belastingpercentage omhoog dus laten we hopen dat dat andersom nu ook gaat gebeuren.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:04

Bezwaar maken deed ik vroeger ook toen ik het nog niet snapte.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 10:59

Er zijn diverse bedrijven die bezwaar voor je kunnen aantekenen. Kost niks, behalve aantal vragen beantwoorden. Voordeel voor mij: -/- € 26,00. Kosten van de procedure voor de gemeente: € 1.400,00. Snap wel waarom de WOZ omhoog moet.

Mental Theo | 30-09-21 | 10:59 | 1

En dan wordt uiteindelijk je WOZ-waarde met 15.000 or 30.000 verlaagd, wat geen 'reedt' uitmaakt. Enige nadeel dat je eeuwig blijft houden is dat jouw huis een lagere waarde heeft dan de huizen van de buren op www.wozwaardeloket.nl , zodat je als je ooit in een slechtere tijd dan nu verkoopt een groter gat hebt tussen vraagprijs en WOZ-waarde.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:02

Het hele WOZ systeem zou op de schop moeten.

Uiteindelijk gaat het de gemeentes erom om de middelen binnen te halen voor de algemene voorzieningen in de gemeente maar dat kan dus ook op een stabielere manier zonder onderhevigheid aan marktprijzen.

Voorstel: maak een aantal categorieën, bijv. rijtjeshuis, 2-1 kapper, vrijstaand, appartement, winkelruimte, kantoorruimte, handel/industrie.

Heb binnen elke categorie een aantal subcategorieën gebaseerd op de hoeveelheid m2 vloeroppervlakte (dit is iets wat alleen met een verbouwing veranderd dus maar zelden bijgewerkt hoeft te worden).

En hanteer daarnaast gewoon het aantal m2 van het perceel zoals genoteerd bij het Kadaster.

Hang aan de verschillende zaken een prijskaartje om de kosten schappelijk te verdelen en dan is dat je beprijzing om de algemene voorzieningen en dergelijke van te betalen in de gemeente.

Kan er bovendien alleen in geval van een verbouwing (nav wijziging m2) bezwaar aangetekend worden voor een correctieve meting en tada, je hebt een systeem dat niet meer onderhevig is aan de op en neer gaande marktprijzen!

Als positief neveneffect... je hoeft als gemeente dus niet meer taxateurs (ambtenaren / makelaars) aan het werk te zetten (zal best flink wat schelen qua kosten) en je reduceert het aantal bezwaarschriften eveneens bijna tot nul (elk bezwaarschrift kost gemiddelde zo'n 600 euro, dus tel uit je winst per jaar).

Het hoeft allemaal niet zo ingewikkeld te zijn om van dit jaarlijkse circus af te stappen.

oh no | 30-09-21 | 10:57 | 2

Oh ja, zo roeien we ook gelijk de invloed van zaken als de staat van onderhoud en bijv. zonnepanelen op je dak als waardeverhogend uit wat een en ander eerlijker maakt en wat stimulerend kan werken om daar juist wel wat mee te doen.

oh no | 30-09-21 | 11:02

precies, zo gaat het in Belgie. Kunnen ze nog wat van leren.

small_town_dude | 30-09-21 | 11:20

Blij dat mn huis buiten NL staat. Wij worden niet jaarlijks getaxeerd, of meer, eigenlijk nooit. Mijn WOZ waarde is gewoon de aankoopsom.

Nice_Wheels | 30-09-21 | 10:56 | 2

In Zwitserland wordt ongeveer om de 10 jaar getaxeerd. Dan gaat het flink omhoog.

van Oeffelen | 30-09-21 | 11:11

Da's nog eens sympathiek, zo was het in NL ook een tijd in veel dorpen.
Geen EU-land waarschijnlijk?

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:14

Ja dit gaat al jaren zo toch? Als je er een tientje op vooruit zou gaan na Prinsjesdag, komen minstens 3 aasgieren een tientje bij je halen, waardoor je effectief 20 euro minder hebt.

John McClane | 30-09-21 | 10:51 | 2
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 10:54

@sloppie: zoontje van Van Oef ofzo?

Lorejas | 30-09-21 | 10:56

Die lichte pisgele vlek in Noord-Brabant, dat is toch Helmond?
Of Venlo, ik haal ze vaak door elkaar.

Analia von Solmsch | 30-09-21 | 10:50 | 2

Beide schijnen in Limburg te liggen.

Dickie1908 | 30-09-21 | 11:04

Helmond idd, waar CDA-Rabouwend Nederlandlobbyiste Elly Blanksma duizenden nieuwbouwwoningen toevoegde. Venlo ligt op de grens.

Watching the Wheels | 30-09-21 | 11:20

En de VVD zag dat het goed was. De eerste dag is voorbij.

Adriel | 30-09-21 | 10:47

Vandaar die ambtenaar die hier in de straat de vierkante meters zonnepanelen kwam inschatten. Ze zullen wel een eigen rekenfactor hebben om daarmee de WOZ van die huizen te verhogen.
Duurt het nog langer voor je die dingen terugverdient hebt.

sinar2 | 30-09-21 | 10:43 | 1

Dat zijn zaken die er niet toe zouden mogen doen. Helaas nemen ze het wel mee, evenals de onderhoudsstaat van je huis en tuin... dus als je je eigen huis & tuin netjes onderhoud en meedoet met de energietransitie dan schiet je jezelf dus eigenlijk dubbel in de voet wat betreft de WOZ bepaling.

Het hele WOZ systeem zou op de schop moeten om dit soort invloeden uit te bannen en daarmee een stimulans te laten zijn om bijv. meer zonnepanelen op je dak te leggen.

oh no | 30-09-21 | 11:00

Tot 50% IB
21% btw
Accijnzen
Gemeente belastingen
Wat blijft er eigenlijk over om van te leven? Geen wonder dat nl zo goedkoop in de levensmiddelen is anders kon men gewoon niet eten. Bizar dat het voor de staat nog niet genoeg is.

Zatkniss | 30-09-21 | 10:43 | 3

Marginale belastingdruk is veel hoger dan 50%, o.a. door afbouw arbeidskorting en verlies toeslagen. In sommige gevallen zelfs >100%. Er zit qua effectief inkomen maar weinig verschil tussen bijstand, minimumloon en 1x modaal.

Diederik_Ezel | 30-09-21 | 10:44

Het doel is dat je niets overhoudt en levenslang loonslaaf blijft van de staat. Als zelfstandige zie ik 70% van wat ik factureer naar de staat gaan.

Rest In Privacy | 30-09-21 | 10:53

Woz kun je beïnvloeden.
Erfbelasting is pas echt een grof schandaal

Het leven is zwaar | 30-09-21 | 10:43 | 11

@piet; ja, dat ik moet betalen soit, maar het moment was de boosmaker. Alsof magere hein meteen ook even die brief in de bus ramde.

Lorejas | 30-09-21 | 10:59
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 11:46

@-Sloppie- | 30-09-21 | 11:46: Ja, en het meest schrijnende is nog dat een schenking aan je kind keihard wordt belast boven de 6600 per jaar. Maar een schenking van 300K aan een politieke partij is volledig aftrekbaar.

Woelige Wimpie | 30-09-21 | 14:13
▼ 8 antwoorden verborgen

Het parIement heeft recent opgeroepen om de WOZ niet te verhogen maar dan moet de regering er niet taken over de schutting gooien

Piet Karbiet | 30-09-21 | 10:42

Achterbaks gedrag van onze politici,burger afhankelijk maken .Terughalen coronasteun,woz gegraai,zorg mafia,provinciale opcenten,airco vergunningen ( leges).accijns, vaccinatie van de migranten,enz enz

repu077 | 30-09-21 | 10:39

Wanneer je bezwaar maakt willen ze plots op bezoek komen, binnen kijken, dit terwijl de waarde vanaf de buitenkant, m2 en waarde van vergelijkbare woningen wordt vastgesteld. Wat nu binnenkijken.

photto | 30-09-21 | 10:35 | 1

Die vraag heb ik inderdaad ook eens gekregen bij een bezwaar. Ik heb ze vriendelijk uitgelegd dat ik geen relatie zag tussen hoe mijn huis van binnen eruit ziet voor de waardebepaling aan de buitenkant. Uiteindelijk trouwens wel gelijk gekregen en het vastgestelde bedrag is verlaagd.

oh no | 30-09-21 | 11:05

heeft d66 al een standpunt over de huizenprijs ingenomen?

newray | 30-09-21 | 10:34

Kan zelf mijn gitaartechnicus niet meer betalen.

RickTheDick | 30-09-21 | 10:33

Steeds meer mensen die geen huis kunnen betalen door stijgende lasten. En zij die nog geen huis hebben, komen er door achterlijke prijzen ook niet tussen. "You will own nothing" begint langzaam vorm te krijgen.

Vunzigheid | 30-09-21 | 10:31 | 3
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 10:34

En men heeft geen idee dat we de hele tyfuszooi er uiteindelijk met pek n veren eruit tiefen, zo bij Scheveningen de zee in.

Naall | 30-09-21 | 10:34

@Sloppie; hoezo? Kranten gemist? Geenstijl niet gelezen? Volgens mij zegt Vunzigheid niks nieuws onder de zon. Niks raars?

Lorejas | 30-09-21 | 10:52

Een paar maanden geleden naar aanleiding van een reclame die ik in de auto hoorde bezwaar aangetekend.
Precies 0 verbouwingen en een hoop onkruid eromheen, met een WOZ die tientallen duizenden ekkies hoger ligt dan de 'eerlijke waarde'..
Afgewezen omdat de prijs werd vergeleken met adressen en bijbehorende verkoopprijzen rondom.
Bezopen natuurlijk, maar het lijkt gewoon afgesproken werk om die WOZ belastingen op peil te houden.
Ik voel me wederom genaaid door NL, En ik heb het maar fijn te vinden.

NiCeY | 30-09-21 | 10:31

Dit is waarom we nog geen huis gekocht hebben, het blijft maar stijgen.

Adriel | 30-09-21 | 10:29 | 1

Hoe langer je wacht des te hoger het waarschijnlijk zal worden met die debiel lage rentestand... of is het dat je door alles bij elkaar nog geen huis hebt kunnen kopen?!

oh no | 30-09-21 | 11:06

Eigen huis zal ooit wel (deels) in box 3 komen. Al die uitkeringen moeten ergens van betaald worden.

Diederik_Ezel | 30-09-21 | 10:28 | 3

Loon en belastingslaaf.

Naall | 30-09-21 | 10:32

En dan word je ook nog geacht te verduurzamen, hoe dan?

Schulzie | 30-09-21 | 10:43

@Schulzie | 30-09-21 | 10:43: daar vinden ze dan vast wel weer een subsidiepotje voor... het geldrondpompcircus moet natuurlijk wel blijven draaien terwijl niemand daar beter van wordt.

oh no | 30-09-21 | 11:07

De belasting over de WOZ-waarde vind ik toch wel de allerallerallermongoolste belasting die bestaat. Ik heb van de gemeente voor €90.000 euro grond gekocht. En nu moet ik over die gekochte grond belasting aan de gemeente betalen. Alsof ik bij de Expert een wasmachine koop en er daarna jaarlijks een vergoeding voor moet betalen.

Leptob | 30-09-21 | 10:26 | 3

BijteIIing voor je Ieasebak en die auto is niet eens bezit

Piet Karbiet | 30-09-21 | 10:30

....kwartje van Kok

PolderTaliban | 30-09-21 | 10:40

Zilverbon.

Mr_Pikibelly | 30-09-21 | 11:38

Bezwaar maken, heb ik ook eens gedaan toen het huisje heel veel duurder werd volgens de WOZ er ging een paar euro af maar dat was het wel. Alle kleine beetjes helpen.

voldemort | 30-09-21 | 10:26

Blijven persen en persen, helemaal uitknijpen als een rotte sinaasappel tot er geen druppel meer uitkomt. En terecht; niemand protesteert.

Ceristimo | 30-09-21 | 10:25 | 3

Ik protesteer echt wel. Zie ik jou de volgende keer ook op het woonprotest? Want dit gaat óók mensen met een koopwoning aan. Beleggers drijven de prijzen van woningen op. Dan kunnen mensen wel denken dat de waarde van hu woning stijgt, maar de waarde van alle andere woningen óók, dus in wezen schiet niemand hier eigenlijk ene moer mee op, tenzij iemand na het verkopen van zijn of haar woning meteen emigreert natuurlijk. Het wordt alleen maar nóg onmogelijker voor jonge(re) mensen om een huis te kopen op deze manier, dus zou het wel fijn zijn als dit protest groter en breder én luider wordt. Ik doe in ieder geval mijn best om het onder de aandacht te brengen.

VBO_B_Niveau | 30-09-21 | 10:35
-weggejorist-
-Sloppie- | 30-09-21 | 10:40

@VBO_B_Niveau | 30-09-21 | 10:35: Wel nee. Zelfs in deze tijden, waarin er zo veel geld op zoek naar rendement is dat institutionele beleggers in Crypto en NFT's stappen, vormen beleggers en de particuliere huurmarkt nog steeds slechts een klein deel van de Nederlandse woningmarkt, en een klein deel van de potentiële kopers. Zeker nu: voor veel beleggers zijn de huizen eigenlijk te duur geworden, alleen de beroerde rendementen in andere beleggingen houdt de interesse nog een beetje in stand. Ze vallen alleen opeens extra op. Omdat het aanbod vrijwel nul is, en ze opeens ook tussen de gewone kopers verschijnen waar ze vroeger vaak juist onderhands kochten.

De prijzen stijgen omdat de vraag het aanbod ver overstijgt, en omdat particuliere kopers (niet de beleggers!) steeds meer te besteden hebben, door de lage rente, jubeltonnen, het meetellen van dubbele inkomens in de hypotheekaanvraag, overwaarde op de huidige woning, en ga zo maar door. Zo simpel is het. Beleggers hebben daar maar weinig invloed op.

Beleggers zijn wél een dankbaar doelwit van de politiek. Iedereen haat ze, en je kan dus gemakkelijk maatregelen nemen om ze dwars te zitten (denk aan de 8% overdrachtsbelasting voor beleggers) en daarmee te laten zien dat je "iets aan het probleem doet". Het draagt echter in het geheel niet bij aan de oplossing.

Muxje | 30-09-21 | 10:54

Mooi man, marktwerking! Alles duurder. Kunnen we daar nog meer van krijgen?

Bigi Bana Boy | 30-09-21 | 10:25 | 2

Marktwerking zou betekenen dat het aanbod met de vraag zou meegroeien. Dat aanbod kan echter alleen groeien door ingrijpen van de overheid... begin je hem te voelen? De markt is hier niet het probleem, het is de overheid. Dat is op de woningmarkt al bijna een eeuw het geval, trouwens.

Muxje | 30-09-21 | 11:00

Perverse marktwerking door frauduleuze taxateurs die het constant overbieden faciliteren door mensen die het niet kunnen betalen. Als ze eens alle taxateurs die doodleuk de vraagprijs + overbod als waarde opgeven opknopen aan de hoogste boom dan zouden de huizenprijzen snel dalen.,

JWZ_JMK | 30-09-21 | 11:27

bezwaar maken heeft ook niet zoveel zin, ik heb het ooit eens jaren geleden gedaan. Dan passen ze het misschien nog aan van 445.000 naar 443.000 ofzo. Daar ga ik niet 20 keer voor mailen, bellen en aan de lijn hangen.

small_town_dude | 30-09-21 | 10:25

WOZ, nog zo’n belasting over iets waar al belastingcenten over betaald zijn...

Wijze uit het Oosten | 30-09-21 | 10:24 | 1

Het gaat erom dat de gemeente de algemene voorzieningen in je gemeente moet bekostigen. Op zich is daar niets mis mee want zo werkt onze samenleving nu eenmaal. Waar wel wat mis mee is is het feit dat het gekoppeld wordt aan iets dat onderhevig is marktschommelingen waar ze vervolgens ook nog aan de knoppen kunnen draaien (qua %) om de opbrengsten min of meer in lijn te laten komen met de begroting.

We kunnen beter naar een prijskaartje per type huis en dat onderverdeeld naar categorieën m2's (zeg max 3 categorieën per type huis) + het aantal m2 van je kavel en dan heb je geen invloed meer van de staat van onderhoud van je huis & tuin en of je nu wel / geen zonnepanelen hebt.

Zou het systeem in de uitvoering enorm veel goedkoper kunnen maken omdat er niet elk jaar een nieuwe waarde aan het onroerend goed gehangen moet worden en het verminderd ook het aantal bezwaarschriften.

oh no | 30-09-21 | 11:13

Bezwaar maken ha! Ze lezen het niet eens. Standaard nein nein nein.

Lorejas | 30-09-21 | 10:24 | 1

Ho ho, eerst nog wel een briefje versturen tegen het einde van de antwoordtermijn dat ze het niet gaan redden en nog wel een paar maanden nodig hebben om die nein te besluiten en mede te delen ;)

oh no | 30-09-21 | 11:14

Na het zuur komt het zoet. Zei ooit de grote denker J.P.Balkenende.

small_town_dude | 30-09-21 | 10:21 | 4

Ik denk dat hij bedoelde dat eerst het zout kwam, dan het zuur en daarna het zoutzuur..

VBO_B_Niveau | 30-09-21 | 10:26

Het zuur is nog lang niet op... maar aan de horizon gloort het zoet.

naglfar | 30-09-21 | 10:45

Je weet dat als je naar de horizon loopt, die ook steeds verplaatst he?

clockandhammergame | 30-09-21 | 14:57
▼ 1 antwoord verborgen

Bijstandiers hier krijgen ontheffing voor de riooI en afvaIstoffenheffing. Naast hun huur en MieIe betaaIt u ook voor hun troep en stront.

Piet Karbiet | 30-09-21 | 10:21 | 1

Productieven worden bestraft en uitgeperst, inactieven worden beloond en bewierookt.

Ik ga maar eens emigreren naar dnalredeN.
Per abuis ben ik op de een of andere manier in de omkeerwereld terechtgekomen.

Nostra da Mus | 30-09-21 | 11:13

Niet bouwen. Is extra woz in het laadje.

Naall | 30-09-21 | 10:21

Voor een legenda moet je bij RTL zijn.

RandyBiel | 30-09-21 | 10:20

Wat is dat twee stipje, zuid Oost betuwe?

horsteknots | 30-09-21 | 10:18

Ik vind de belasting die voortvloeit uit de WOZ-waarde enorm meevallen. WOZ-waarde kan groter probleem worden als de overheid het advies van het IMF volgt en het huis in box 3 gooit en de (fictieve) overwaarde gaat belasten.

En mag ik van de overwaarde de eventuele kosten die ik gemaakt heb voor het onderhoud etc. dan aftrekken?

Fedde71 | 30-09-21 | 10:17 | 3

Ik heb al een geel hesje.

Naall | 30-09-21 | 10:23

Eerst de woningbouw stoppen en daarna belasting heffen op de uit de hand gelopen overwaarde. Bijna te makkelijk!

ChatBot | 30-09-21 | 10:23

@Naall:
Nou nog een kruisboog en voldoende pijlen om je eigendom te beschermen. Duurt niet meer lang voor dat opgeëist zal worden vrees ik.

Nostra da Mus | 30-09-21 | 11:28

Ken al diverse mensen die de Randstad zijn ontvlucht naar het Oosten (Gelderland).

Dameskonijn | 30-09-21 | 10:17 | 5

Klopt, die hebben mijn huis gekocht. Ik blij, zij blij.

pibasso | 30-09-21 | 10:35

@pibasso: goed zo! Blijheid moeten we hebben! Dat eeuwige gezeik moet stoppen.

Lorejas | 30-09-21 | 10:54
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl